arrow_drop_up arrow_drop_down
Zo zorg je voor de juiste mensen op de juiste plek in je team
3 november 2020 

Zo zorg je voor de juiste mensen op de juiste plek in je team

De juiste mensen op de juiste plek binnen je team is een van de belangrijkste dingen die je te doen hebt in je leidinggevende rol als ondernemer. Toch is dit meestal nog een grote uitdaging. Hoe je zorgt dat je de juiste mensen op de juiste plek krijgt én houdt binnen je team lees je in deze blog.

De juiste mensen op de juiste plek binnen je team is een van de belangrijkste dingen die je te doen hebt in je leidinggevende rol. En tegelijkertijd niet de makkelijkste taak zie ik in de praktijk en weet ik uit eigen ervaring. Maar als je het niet op orde hebt, dan krijg je geheid problemen. En daar wil je je kostbare tijd niet aan verspillen.

Waarom is het zo belangrijk dit op orde te hebben?

Iemand zit niet lekker in zijn rol of functie en wat hij of zij kan komt totaal niet uit de verf. Je medewerker is gefrustreerd en ongelukkig en jij krijgt niet wat je aan resultaat verwacht, Jij bent hier veel tijd en energie aan kwijt, niet alleen aan frustratie, maar ook om steeds weer gesprekken te voeren en dingen in goede banen te leiden. En ook heeft het een negatief effect op de rest van het team, zoals een slechtere samenwerking en sfeer, lagere productiviteit en een cultuur die je liever niet hebt. Laat je A spelers geen B of C spelers worden…

Hoe kan het dat de basis toch vaak niet staat?

Dat het toch vaak niet op orde is, kan verschillende oorzaken hebben. Veelvoorkomend is niet zo streng zijn aan de poort, ofwel bij het aannemen van personeel is de druk hoog, zijn er handen nodig en lijkt het lastig om aan echt goede mensen te komen. Er wordt dan al snel genoegen genomen met iemand die best passend lijkt.

Signalen negeren

Ook kan het zijn dat iemand eenmaal aan het werk is maar signalen dat iemand niet lekker in zijn vel en/of zijn plek zit worden genegeerd. Misschien herken je dat wel. Je registreert ergens wel dat iemand anders binnenkomt of anders achter zijn bureau zit, maar je vraagt er niet naar. Want tja, druk en eerst nog even dit en dat. Ofwel de signalen die er zijn worden genegeerd en dan is er opeens iets wat echt misgaat en mondt het uit in verzuim.

Niet tijdig actie ondernemen

Of wat ik ook regelmatig hoor en zie, is dat er gewoon niet tijdig actie wordt ondernomen als een medewerker al een tijd lang niet lekker in zijn of haar functie zit. Het gesprek aangaan, het aankaarten wordt maar uitgesteld, want wie weet wordt iemand boos en we hebben het al zo lang gedoogd. En ergens is er ook nog de hoop dat het toch nog goed komt. Dus ondanks de signalen en tegenvallende resultaten, laten leidinggevenden het maar gewoon zo.

Wat beter werkt

Het is allemaal verklaarbaar, maar helaas haal je je er ook flink wat negativiteit en een energielek mee op de hals. Wil je het zelf makkelijker krijgen? Wil je dat het in je team goed loopt en dat ze zelfstandig kunnen werken? Zorg dan altijd dat je de basis van je team goed hebt staan: dus de juiste mensen op de juiste plek. Dit is nooit af, want er gaat dan weer iemand weg of iemand groeit niet mee met het bedrijf. Het blijft dus work in progress en het is een van je belangrijkste taken. Hoe zorg je nou dat je de juiste medewerkers op de juiste plek krijgt en houdt?

1 Ben selectief aan de poort

Ik weet het, het is verleidelijk ‘even snel iemand zoeken'. Maar doe het niet en neem tijd om na te denken en te zoek. Maak heel helder voor jezelf wie je precies zoekt. Niet alleen qua CV en ervaring, maar juist ook qua persoonlijkheid, drijfveren en wat iemand graag wil bereiken in zijn of haar leven. Durf de diepte in te gaan bij het selectieproces en zoek op de juiste plekken. Zorg daarnaast ook dat je juist voor jouw kandidaat super aantrekkelijk bent als werkgever. Niet alleen qua salaris en benefits, maar juist ook qua sfeer, manier van werken, leiderschap en ontwikkelingsmogelijkheden. Kies om uitzonderlijk te zijn en je wordt gekozen.

2 Blijf in gesprek

Weet altijd op elk moment hoe het met je medewerkers gaat. Investeer in connecten en diepere gesprekken. Ben nieuwsgierig, weet waar iemand vandaan komt, weet wat iemand ambieert, weet wat iemands potentie is, weet wat iemand drijft. Als je dit weet te koppelen aan je bedrijfsvisie, dan wordt het pas echt interessant. Geef hier je tijd en aandacht aan. Het is alles waard voor je bedrijf.

3 Blijf alert en herken signalen

Als je de signalen krijgt, ben dan scherp en stel vragen. Beter een vraag teveel dan een paar maanden van negeren. Gedraagt iemand zich anders? Is iemand negatiever dan voorheen? Is iemand ontevreden of ongelukkig? Vraag er naar. Het enige wat je hoeft te doen is vragen wat is er aan de hand. Je krijgt de signalen altijd. Zorg dus dat je er alert op bent en stel je vragen.

4 Neem wél actie

Ook al is het spannend of niet het leukste gesprek om aan te gaan, als je een mismatch ontdekt ga dan niet hopen dat het wel goed komt. Kom altijd in actie. Je medewerker is je er later dankbaar voor. Ga op onderzoek uit wat het probleem is en ga dan voor een passende oplossing. Moet iemand groeien en zie je dat iemand ook doen? Geef dan die kans en help iemand het te doen. Is een andere plek passender omdat er veel veranderd is? Kijk daar dan naar. Wel met de opmerking dat je nooit je bedrijf om iemand heen moet bouwen. Kijk wat er nog meer mogelijk is binnen de rollen en functies die je bedrijf dienen. En mocht er dus uiteindelijk geen match meer zijn, neem dan op een goede manier afscheid. Ook dit hoort erbij. Verspil elkaars kostbare tijd niet door het maar te laten. Ontneem de ander niet de kans op leuker, beter passend werk en zadel jezelf niet op met een probleem wat je hele team kan beïnvloeden.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen

Cookies