Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Werven en selecteren

Hoe hou ik een goed selectiegesprek?

Selectiegesprekken met potentiële nieuwe medewerkers, ze zijn soms een uitdaging. Er de tijd voor nemen en ook echt de diepte ingaan, wordt maar sporadisch gedaan. We zijn meestal van het wat snellere werk en een eerste indruk. Alleen kan je dit duur komen te staan. Hoe voer je nou een ‘grondig’ selectiegesprek? Lees het in deze blog.

Selectiegesprekken als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers, het is af en toe best lastig. Hoeveel tijd neem je ervoor? Je hebt al snel een eerste indruk, is dat gewoon niet goed genoeg? Welke vragen moet je stellen? En kan ik wel zo diep gaan met iemand? Mag dat wel? In ieder geval genoeg wat je bezig kan houden en om heel eerlijk te zijn, vaak maken we ons er dus ook maar gemakkelijk vanaf. Gewoon een uurtje een gesprek, CV als leidraad en een paar vragen die elke kandidaat voor zijn voeten geworpen krijgt. Zo, en dan kunnen we wel kiezen.

Kiezen met weinig achtergrond

En vaak gebeurt dat ook. Dan wordt er op basis van een redelijk oppervlakkig gesprek met sociaal wenselijke antwoorden een keuze gemaakt op basis van de eerste indruk. Nou is er niks mis met intuïtie, ik mag die graag gebruiken, maar als je op deze manier een selectie doet, dan schiet je eigenlijk met hagel. Grote kans dus dat je alsnog met een mismatch zit en je al snel weer op zoek moet naar iemand anders. Het kost alleen maar tijd, geld en energie.

Niet doorvragen en weinig tijd

Het zit hem vaak in weinig tijd nemen voor een gesprek en ook niet (durven) doorvragen. Terwijl een eerste vraag over een onderwerp pas het begin is, wordt er vaak genoegen genomen met het eerste antwoord. Maar eigenlijk wordt het daarna pas interessant. Ook houden we regelmatig op met nieuwsgierig zijn, omdat we blijven hangen bij de eerste indruk. Als die niet zo best is, zijn we daarna ook een stuk minder nieuwsgierig, want ‘we weten het wel’. Toch kan een selectiegesprek je mooie inzichten opleveren.

Hoe dan wel?

Een selectiegesprek kan juist een geweldige bijdrage leveren aan de selectie van je beste medewerkers. Waarschijnlijk hou je niet alleen een selectiegesprek, maar heb je eerst een korte voorselectie en heb je na een selectiegesprek nog een tweede gesprek, kennismaking met andere teamleden, een assessment of alvast een dagje meedraaien. Het is zeker aan te raden om verschillende midden in te zetten om een goede indruk te krijgen van een potentieel nieuwe medewerker.

Dus hoe haal je alles uit een selectiegesprek? Zo pak je het aan.

1 Neem de tijd voor het gesprek

Plan minimaal 1,5 uur in en neem er de tijd voor. Je intentie is om iemand echt beter te leren kennen. Aangezien je een strikte voorselectie hebt gedaan, heb je maar 2 of hoogstens 3 gesprekken, dus kost het je geen eindeloze uren. Zie het ook echt als investering deze tijd. Je bent op zoek naar de beste medewerker voor je team en je bedrijf. Daar kun je jarenlang plezier van hebben.

2 Je gaat echt de diepte in

Vraag niet alleen naar alles wat er op het CV staat, zoals eerdere werkervaring en studies. Kennis en ervaring is belangrijk, maar weet dat iemand dingen ook nog kan leren. Ben nieuwsgierig naar hoe iemand zich gedraagt in zijn werk, welke ervaring in positieve en negatieve zin hij of zij heeft gehad, laat ze voorbeelden geven en vraag naar leerervaringen. Wat heeft gezorgd dat iemand is gegroeid? Staat iemand open om te leren? Wat zoekt iemand in zijn of haar werk? Wat zijn uitdagingen? Wat gaat makkelijk? Hoe werkt iemand samen? Welke rol neemt iemand in in een team? Enzovoorts. Vraag dus door. Ben een OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig.

3 Je bent nieuwsgierig naar de persoon achter de medewerker

Naast de werkgerelateerde zaken ben je ook nieuwsgierig naar de persoon achter de medewerker. Wat drijft iemand? Wat zijn iemands waarden? Wat vindt iemand belangrijk in het leven? Wat zijn zijn of haar ambities? Welke levensles heeft diegene gehad wat nu nog een belangrijke rol speelt? Vraag ook hier weer door en leer iemand zo goed mogelijk kennen.

Als je bovenstaande doet, maakt dat een selectiegesprek zoveel waardevoller. Daarnaast is ook goed om nog te benadrukken dat een selectiegesprek een gesprek is van twee kanten en niet eenzijdig vanuit jou als werkgever. Een arbeidsrelatie werkt alleen als je er allebei volmondig ja tegen zegt en dat kan alleen maar als je allebei open en eerlijk bent en onderzoekt of er inderdaad een match is. Dat betekent dat de kandidaat dus ook vragen heeft voor jou als het goed is en dat je ook daarover in gesprek gaat. Ben ook open en eerlijk vanuit jou.

Voorbereiding is het halve werk

Een goede voorbereiding is natuurlijk het halve werk. Dus hierbij nog een oefening die je daarbij helpt. Bereid jezelf voor door jezelf de volgende vraag te stellen.

Welke vragen kun je stellen die maken dat het selectiegesprek een level dieper gaat en dat je iemand echt beter leert kennen? Ga minimaal 10 minuten schrijven. Blijf schrijven (wat kan je nog meer vragen wat je mooie inzichten geeft?). De beste vragen komen namelijk aan het eind.

Veel succes met je selectiegesprek!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

Een lastige medewerker in je team, hoe ga je er mee om? Je hebt er soms een tussen zitten. Een waarvan je aanvankelijk dacht dat het helemaal goed kwam en dat hij of zij paste binnen je bedrijf. Of misschien heb je er een aangenomen waarbij je het voordeel van de twijfel hebt gegeven. In ieder geval bezorgt deze persoon je nu grijze haren. Wat kan je doen als je te maken hebt met een lastige medewerker? Dat vertel ik je in deze blog.

Een lastige medewerker in je team, het kan een keer gebeuren. Iemand die zich regelmatig negatief uitlaat, altijd ‘ja, maar…’ zegt, het nooit met je eens is, te laat komt, afspraken niet nakomt of vaak verzuimt. Deze medewerker zuigt energie en is inmiddels een grote frustratie.

Blog Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

Jij bent er druk mee

Want jij bent er elke dag maar druk mee. Je moet het in de gaten houden, er weer wat van zeggen of bent er gewoon in je hoofd continu mee bezig. Daarnaast bederft diegene de sfeer. Het beïnvloedt de samenwerking in je team en anderen worden er ook in meegezogen. Het gaat allemaal moeizamer in je team en ook dat moet je weer managen. Daarnaast merk je dat je inmiddels zoveel tijd aan deze lastige medewerker kwijt bent dat je aan de medewerkers die wel goed functioneren nauwelijks nog tijd en aandacht kan besteden. Je bent er eigenlijk wel klaar mee. Maar wat kan je nu het beste doen?

Hoe kon het zover komen?

Deze lastige medewerker kwam natuurlijk niet zomaar binnenwandelen. Hoe heeft het zover kunnen komen vraag je je weleens af? Had je dit niet kunnen voorkomen? Waarschijnlijk wel. Het is absoluut te beïnvloeden. Maar ben ook niet te streng voor jezelf, want sommige medewerkers kunnen zichzelf goed verkopen bij een sollicitatie en dan blijkt pas in de praktijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Af en toe zit er nou eenmaal een bijzonder iemand tussen.

Blog Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

Hier kan het aan liggen

Dat je te maken hebt met een lastige medewerker kan aan een aantal dingen liggen. Er is bijvoorbeeld toch iets niet helemaal goed gegaan bij de werving en selectie. Wat ik regelmatig zie is dat er snel handjes nodig zijn en er dan toch maar iemand wordt aangenomen die best oké lijkt. Niet perse de beste match maar wel iemand die voldoende capabel lijkt. Uiteindelijk blijkt er toch een mismatch te zijn. Het kan ook zijn dat iemand er al een tijdje zit en dat er door de groei en ontwikkelingen in het bedrijf een mismatch ontstaat. Iemand komt niet meer mee, past niet meer bij de functie of de veranderingen zijn zo groot dat iemand zich verzet. Ook kan het zijn dat er ineens thuis van alles aan de hand is waardoor iemand zich op het werk ook anders gaat gedragen. Of het kan zijn dat iemand al met bijvoorbeeld een negatievere houding is binnengekomen, maar als diegene nooit gecorrigeerd wordt, krijgt het vrijspel.

Er kunnen dus vele oorzaken aan ten grondslag liggen. En op de meeste heb je als leidinggevende invloed. Het is trouwens ook de vraag of de medewerker lastig is of dat diegene zich lastig gedraagt. Het is over het algemeen het laatste en gedrag kan iemand veranderen. En op gedrag kan je iemand aanspreken.

Wat kan je doen?

Hoe kan je dus omgaan met een lastige medewerker? Zodat je uiteindelijk niet zoveel tijd meer verliest, het in je team weer lekker draait en degene in kwestie zijn werk goed doet en presteert?

Het is in ieder geval tijd voor actie. Niks doen is geen optie, want het wordt er niet beter op. Het is misschien niet de leukste klus, maar weet dat je uiteindelijk opgelucht bent als je de stappen neemt. En jij niet alleen, de rest van je team ook.

Je kunt het volgende doen:

1 Plan zo snel mogelijk een gesprek

Plan zo snel mogelijk een gesprek in met de medewerker in kwestie. Neem tijd om het gesprek voor te bereiden. Dan wordt het al een stuk makkelijker. Het doel is iemand aan te spreken op zijn of haar gedrag. Lees in deze blog 3 tip hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag hoe je dit kunt aanpakken.

2 Laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker

Ben in jullie gesprek duidelijk over het doel, je verwachtingen en dat je van je medewerker een oplossing verwacht. Spreek met elkaar af op welke punten je verbetering wilt zien en op welke termijn. Laat de verantwoordelijkheid om te veranderen en het te laten zien bij je medewerker. Diegene moet voelen dat hij of zij ermee aan de slag moet. Maak aan het eind van het gesprek een gespreksverslag en laat het ondertekenen voor akkoord of in ieder geval voor gezien. Maak ook een vervolgafspraak.

Blog Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

3 Hou vinger aan de pols

Blijf vinger aan de pols houden en heb regelmatig gesprekken de komende tijd om de verbetering te monitoren. Maak elke keer een gespreksverslag.

4 Ben duidelijk over de consequentie

Ben ook duidelijk over de consequentie als er niets verandert. Wat gebeurt er dan? Doe dit gelijk vanaf het begin. En als het eenmaal zover is, dat je geen verbetering ziet of er is weer wat voorgevallen, durf dan ook door te pakken. Als je iemand verschillende kansen geeft en het blijkt niet te werken, trek dan ook je conclusie. Dit is voor beide partijen beter. Neem op een respectvolle manier afscheid. Vraag eventueel advies aan een arbeidsrechtadvocaat om je te laten ondersteunen.

5 Steek tijd en effort in werven en selecteren

Neem je afscheid en heb je een nieuw iemand nodig? Dan hierbij nog een tip om de kans op een mismatch of ‘lastige medewerker’ te voorkomen: steek tijd en effort in het werven en selecteren. Alles wat je aan de voorkant investeert, krijg je aan de achterkant dubbel en dwars terug. Doe je dit niet dan is het een soort van schieten met hagel en hierdoor ontstaan vaak de big problems. Weet dat je alle tijd en energie die je in het oplossen van problemen moet stoppen, niet in de vooruitgang van je team en bedrijf kunt stoppen. Ben dus selectief aan de voorkant. Hoe je dit het beste kunt doen, daar heb ik een ander blog over geschreven: Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

Heb je nog een vraag? Laat hem achter in een reactie.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en wil je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?

Als we iets goed kunnen, is het dingen ingewikkeld maken. En dat doen we in bedrijven dan ook graag met onze teams. Ik vind dit fascinerend en vooral niet nodig. Niemand wint erbij namelijk. Dus ik ben er voorstander van om het makkelijk te houden (of weer makkelijk te maken) voor jezelf als leidinggevende en voor je teamleden. Hoe je dat doet? Daarvoor geef ik je in deze blog 10 tips.

Het in een team goed laten lopen, is voor veel leidinggevenden een uitdaging. En wordt het eenmaal moeilijk, dan verliest de leidinggevende al snel zijn energie en zie je teamleden steeds meer afhaken. Het resultaat is dat er onvrede ontstaat, de productiviteit achterblijft en de beste mensen vertrekken. En is deze negatieve spiraal verder gevorderd, dan is hij lastig om te turnen. Dus er is alles aan gelegen om het makkelijk te houden voor jezelf als leider. Maar hoe doe je dat? Hierbij geef ik je 10 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. De juiste mensen

Zorg voor de juiste mensen in je team. Dit is geen luxe, maar noodzaak. Zij moeten het uiteindelijk doen. Neem niet zomaar handjes aan, maar zorg dat medewerkers passen bij jullie waarden, energie en visie. Investeer tijd en energie in het wervings- en selectieproces en zorg dat je beste mensen naar je toetrekt. Meer weten hoe dit kunt doen? Lees ook even deze blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

2.  Neem tijdig afscheid

Blijkt er toch geen match te zijn met iemand of zie je dat iemand op een gegeven moment niet meer meekomt in je team, omdat jullie in een andere fase zitten met het bedrijf, aarzel dan niet om afscheid te nemen. Wat ik vaak zie gebeuren, is dat het bedrijf om zo’n persoon heen wordt gebouwd of dat we iemand vanuit sociale redenen maar laten zitten. Maar een ding is zeker, als het niet werkt, is het niet sociaal iemand maar aan te houden. Jij wordt er niet blij van, maar daarnaast heeft de persoon in kwestie heel goed door dat het niet meer werkt en heeft ook het gehele team er last van. Neem de moeilijke beslissing en los het bijvoorbeeld sociaal op door iemand aan ander werk te helpen of mee te denken over een vervolgstap. Blijf altijd met je medewerkers in gesprek of iemand nog op z’n plek zit. Alles verandert. Altijd. Dus het is niet gek dat wegen op een gegeven moment weer scheiden. Dat is alleen maar gezond.

3. Investeer in je teamleden

Stop tijd en energie in de relatie met je teamleden. Maak connectie met ze op een dieper level en weet wat iemand bezighoudt. Hierdoor kun je beter bij iemand aansluiten. Maar nog veel belangrijker is dat mensen zich echt gezien en gehoord voelen. Dit is goud waard voor je bedrijf. Ze willen dan graag bij je blijven, maar zullen ook maximaal willen presteren. Ik hoor vaak dat dit ‘zoveel tijd kost’. Als je ergens je tijd aan zou moeten besteden, is het hieraan. Want dit is de kern van je bedrijfsvoering.

4  Neem actie op signalen

Neem gelijk actie op signalen die je krijgt. Zit iemand niet lekker in zijn vel? Hoor je negativiteit en geklaag? Performt iemand niet zoals zou moeten? Zie je iemand in een overleg afhaken, terwijl dat normaal nooit het geval is? We hebben als mens een geweldig radar voor non-verbale signalen, alleen zijn we er ook erg goed in om ze te negeren. Train jezelf in het zien van signalen uit je team en handel er dan direct naar. Stel vragen, neem actie. Dan hou je problemen klein en kun je er relatief makkelijk wat aan doen. Dit houdt je team schoon en licht.

5. Ben er

Ben aanwezig. En ben er dan niet alleen lijfelijk, maar ook met je aandacht. Ben niet altijd onderweg of sluit je niet op in een kamertje achteraf. Ben er. Ben laagdrempelig aanwezig voor je medewerkers. Ben er om interesse te tonen en complimenten te geven. Geef de aandacht en zie (echt) wat er allemaal om je heen gebeurt.

6. Faciliteer en ondersteun

Ondersteun je teamleden en help ze om beter te worden. Inspireer ze, connect met ze en laat ze leren. Hierdoor spreek je een steeds groter deel van hun potentie aan en zorg je dat ze het interessant en leuk blijven vinden. Tegelijkertijd kunnen ze ook veel meer voor je betekenen in je bedrijf. Geef ze de autonomie en ook de hulp. Ondersteun medewerkers om zo zelfstandig mogelijk hun beste werk te leveren.

7. Stel goede vragen

Stel goede vragen. Hierdoor laat je niet alleen de verantwoordelijkheid bij anderen, maar krijg je ook snel goed inzichten en kan je andere laten leren. Goede vragen kunnen stellen op de juiste momenten maakt dat je minder apen op je schouder krijgt, maar ook dat je mensen en je team ‘aan’ kunt zetten. Door hen goede vragen te stellen komen ze met goede oplossingen en kun je ze in beweging krijgen. Meer lezen over vragen stellen? Lees ook nog even Luisteren en vragen stellen wat het je oplevert als leidinggevende?

8. Word beter in leiden

Hoe beter jij bent als leider, hoe beter en succesvoller je team is. Investeer in je leiderschap. Weet wat wel en niet werkt. Ken jezelf goed. Maak gebruik van je kwetsbaarheid. Durf echt te leiden en te inspireren. Hoe meer jij je doorontwikkelt, hoe makkelijker het wordt.

9.  Don’t settle for less

Neem geen genoegen met dat het ‘wel aardig gaat’ of dat er nou eenmaal ‘altijd problemen zijn’. Weet dat het makkelijk MAG gaan. Weet dat er juist joy, fun en flow moet zijn in je team. Als dit niet overheerst, klopt er iets niet. Neem geen genoegen met minder. Als je hier scherp op blijft dan  hou je het leuk, met energie en dus makkelijker. Zijn er dan nooit problemen? O zeker wel. Dat hoort er ook bij. Maar realiseer je dat het overwegend goed moet voelen en je voornamelijk werkt met good vibes om je heen.

10. Investeer in persoonlijke groei en teambinding

Zie investeren in persoonlijke groei van je medewerkers en je team als geheel niet als kostenpost. Als je regelmatig investeert, wordt je team niet alleen sterker, maar ook elke persoon in je team groeit. Daarnaast vinden mensen die voor je werken het enorm fijn als ze zich kunnen ontwikkelen. Ga dus met z’n allen op reis en neem een coach mee, ga naar Date with Destiny van Tony Robbins, doe een retreat of organiseer een bezoek aan Google….you name it. Het is absoluut een investering, maar ook een die zich terugverdient op vele andere vlakken, zoals meer begrip voor elkaar en een betere samenwerking, zoals innovatieve nieuwe ideeën die belangrijk zijn voor jullie toekomst, zoals groei waardoor mensen beter worden in hun werk enzovoorts. Ben dus niet bang om hierin te investeren, maar grijp het aan als kans die je helpt het makkelijk en leuk te houden.


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat je voorkomt als je de juiste mensen in dienst neemt

De juiste mensen in dienst nemen, hoe belangrijk is dat eigenlijk? Als taken toch gedaan worden, dan is dat toch goed? Of niet? Wie je in je team toelaat, is hartstikke belangrijk. Als je hier goed over nadenkt en erin investeert voorkom je namelijk een heleboel ellende. En op allemaal gedoe zit je niet te wachten toch? Je hebt een bedrijf om mee bezig te zijn. Wat je voorkomt als je de juiste mensen werft voor je team, vertel ik in deze blog, en ook hoe je aan de best passende mensen komt voor jouw team.

De juiste mensen in je team, ach het maakt toch niet zoveel uit. Als mensen capabel zijn dan is dat toch prima. Ze moeten gewoon doen wat ze moeten doen. Maar is dat zo? Of verwacht je eigenlijk wel meer? En is het voor je totale team en voor jezelf ook niet belangrijk dat je de best passende persoon hebt?

Zomaar iemand aannemen heeft meer gevolgen dan je denkt

Als je zomaar iemand aanneemt en vooral kijkt naar de taken en of iemand daar de skills voor heeft, dan heb je grote kans dat het misloopt en iemand je veel tijd en energie gaat kosten. Jij hebt als ondernemer namelijk bepaalde verwachtingen en jouw bedrijf is op een bepaalde manier opgebouwd. Daarbij komt ook nog dat jij vanuit een zekere energie werkt. Iemand moet dus niet alleen zijn of haar taken goed uit kunnen voeren, maar ook passen binnen jouw bedrijf, bij jullie missie en visie en ook aansluiten bij jouw energie. Het is een enorme gok als je iemand aanneemt op alleen skills. Dan valt het maar te bezien of het met de rest ook goed komt. Groter is de kans dat je dan van het ene probleem in het andere valt. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Want dit heeft meestal grotere nadelige effecten, dan je in eerste instantie denkt.

Daar heb ik toch geen tijd voor?

Waarschijnlijk heb je juist iemand nodig, omdat het druk is en je zelf ook geen minuut over hebt. Je wilt het gewoon geregeld hebben. Je hebt geen tijd voor ellenlang bedenken en werven en selecteren. Je bent al lang blij dat er een paar best wel geschikte kandidaten reageren. Het is dan vaak al snel goed bij een goed uitziend CV en een beetje leuk gesprek. Dan heb je een paar extra handen. Alleen de rest van wat iemand gaat leveren, is afwachten en daar zit je risico.

Kies je er wel voor om beter na te denken over wie je precies nodig hebt en stop je tijd en energie in de werving en selectie, dan voorkom je in ieder geval het volgende:

1 Dat je je zorgen moet maken of iets goed komt (en alles moet controleren)

Je kunt een taak of opdracht toch niet loslaten, omdat je er niet op kunt vertrouwen dat het goed komt. Er komt namelijk toch iets meer bij kijken dan alleen de uitvoerende taak die iemand moet doen zoals bijvoorbeeld het klantcontact eromheen, het oplossen van dingen die misgaan of het verder denken dan alleen het uitvoerende werk. Helaas komt dit niet uit de verf en dat maakt dat je alles moet controleren, wat je veel tijd kost en dat je je steeds zorgen maakt of iets wel goed komt. Het voelt voor jou in ieder geval out of control.

2 Dat jij je irriteert

Omdat het niet loopt zoals je wilt, irriteer je je elke keer weer dat het niet loopt. Je verwacht gewoon meer, maar ziet het niet terug. Je bent teleurgesteld. Je hebt feedback gegeven, maar het wordt niet opgepakt. En al die extra tijd kost je veel energie. Die wil je liever aan andere dingen besteden.

3 Dat iemand een negatief effect heeft op de rest van het team

Wat je niet wist, was dat je iemand hebt aangenomen die meestal met een negatieve bril op naar de de wereld kijkt. Veel ideeën worden bij voorbaat al afgeschoten en de klaagmodus staat bijna altijd aan. Het infecteert je team. Dit had je niet van deze persoon verwacht. Hij leek zo goed te passen, maar na de eerste enthousiaste week lijkt nu alles mis te zijn. Met jullie werkwijze, met jou als leidinggevende, met de klanten… Je ziet dat je team er langzaam in meegetrokken wordt. Zo ken je ze helemaal niet. Dit gaat de verkeerde kant op.

4 Dat je veel lastige gesprekken moet voeren

Jij hebt blijkbaar andere verwachtingen dan je medewerker. Om het niet te laten gaan en verandering aan te brengen, plan je regelmatig gesprekken om bij te sturen. Maar aangezien jullie niet op een lijn zitten zijn het moeizame gesprekken. Het kost je veel energie en de andere partij wordt er ook niet vrolijker van. En er verandert helemaal niks. Ook al probeer je het nog zo, je hebt eigenlijk geen match met elkaar. Maar hoe ga je hem dat nu vertellen?

5 Dat het je geld kost

Niet alleen levert iemand niet de output die je had verwacht (waar dus geld verloren gaat), maar om afscheid te nemen (en een nieuw iemand te werven en selecteren) ben je ook extra kosten kwijt. Geld dat je had kunnen besparen door te investeren aan de voorkant. Wat je omzet en extra toevoegde waarde moest opleveren, is nu een stevige kostenpost geworden.

  

Wat zijn wel de juiste mensen voor jouw team?

Jouw team en bedrijf is anders dan dat van de buurman. Jij bent anders. Je hebt andere verwachtingen en ambities. Je hebt een andere energie en andere talenten. De beste mensen voor jouw team zijn degene die jou aanvullen en die ook binnen je team een toegevoegde waarde hebben. Daarnaast moeten ze passen bij je ambitie, missie en verwachtingen. Verwacht je proactiviteit, eigen verantwoordelijkheid en nieuwe voorstellen? Dan is iemand die dus goed is in zijn taken, maar ook alleen dat, niet voldoende. Sterker nog, het is aan te raden om te zoeken en selecteren op persoonlijkheid en houding. Mochten skills nog niet helemaal op orde zijn, dan kan iemand die alsnog leren. Een persoonlijkheid of attitude van iemand zal niet snel veranderen.

Zoek dus mensen die aanvullend zijn op jezelf, die passen binnen de cultuur van je bedrijf (en deze versterken) en die gepassioneerd zijn om bij te dragen aan jullie missie en visie. Don’t settle for less :-).

En meer weten over hoe je op een goede manier kunt werven en selecteren? Lees dan ook even deze blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Interview met Bianca van de Lee – Er is aandacht, ruimte en tijd voor de mensen

Onlangs had ik een geweldig gesprek bij Chaud Devant met eigenaresse en CEO Bianca van der Lee. Zij won vorig jaar de Amsterdamse Ondernemersprijs. Ik zag haar toen op het podium bij de Week van de Ondernemer en dacht: haar wil ik interviewen! En zo geschiedde. Hierbij haar inspirerende verhaal over hoe ze Chaud Devant heeft uitgebouwd tot waar ze nu staan en hoe zij haar team gemotiveerd houdt. Lees meer