Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Werven en selecteren

Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?

Als we iets goed kunnen, is het dingen ingewikkeld maken. En dat doen we in bedrijven dan ook graag met onze teams. Ik vind dit fascinerend en vooral niet nodig. Niemand wint erbij namelijk. Dus ik ben er voorstander van om het makkelijk te houden (of weer makkelijk te maken) voor jezelf als leidinggevende en voor je teamleden. Hoe je dat doet? Daarvoor geef ik je in deze blog 10 tips.

Het in een team goed laten lopen, is voor veel leidinggevenden een uitdaging. En wordt het eenmaal moeilijk, dan verliest de leidinggevende al snel zijn energie en zie je teamleden steeds meer afhaken. Het resultaat is dat er onvrede ontstaat, de productiviteit achterblijft en de beste mensen vertrekken. En is deze negatieve spiraal verder gevorderd, dan is hij lastig om te turnen. Dus er is alles aan gelegen om het makkelijk te houden voor jezelf als leider. Maar hoe doe je dat? Hierbij geef ik je 10 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. De juiste mensen

Zorg voor de juiste mensen in je team. Dit is geen luxe, maar noodzaak. Zij moeten het uiteindelijk doen. Neem niet zomaar handjes aan, maar zorg dat medewerkers passen bij jullie waarden, energie en visie. Investeer tijd en energie in het wervings- en selectieproces en zorg dat je beste mensen naar je toetrekt. Meer weten hoe dit kunt doen? Lees ook even deze blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

2.  Neem tijdig afscheid

Blijkt er toch geen match te zijn met iemand of zie je dat iemand op een gegeven moment niet meer meekomt in je team, omdat jullie in een andere fase zitten met het bedrijf, aarzel dan niet om afscheid te nemen. Wat ik vaak zie gebeuren, is dat het bedrijf om zo’n persoon heen wordt gebouwd of dat we iemand vanuit sociale redenen maar laten zitten. Maar een ding is zeker, als het niet werkt, is het niet sociaal iemand maar aan te houden. Jij wordt er niet blij van, maar daarnaast heeft de persoon in kwestie heel goed door dat het niet meer werkt en heeft ook het gehele team er last van. Neem de moeilijke beslissing en los het bijvoorbeeld sociaal op door iemand aan ander werk te helpen of mee te denken over een vervolgstap. Blijf altijd met je medewerkers in gesprek of iemand nog op z’n plek zit. Alles verandert. Altijd. Dus het is niet gek dat wegen op een gegeven moment weer scheiden. Dat is alleen maar gezond.

3. Investeer in je teamleden

Stop tijd en energie in de relatie met je teamleden. Maak connectie met ze op een dieper level en weet wat iemand bezighoudt. Hierdoor kun je beter bij iemand aansluiten. Maar nog veel belangrijker is dat mensen zich echt gezien en gehoord voelen. Dit is goud waard voor je bedrijf. Ze willen dan graag bij je blijven, maar zullen ook maximaal willen presteren. Ik hoor vaak dat dit ‘zoveel tijd kost’. Als je ergens je tijd aan zou moeten besteden, is het hieraan. Want dit is de kern van je bedrijfsvoering.

4  Neem actie op signalen

Neem gelijk actie op signalen die je krijgt. Zit iemand niet lekker in zijn vel? Hoor je negativiteit en geklaag? Performt iemand niet zoals zou moeten? Zie je iemand in een overleg afhaken, terwijl dat normaal nooit het geval is? We hebben als mens een geweldig radar voor non-verbale signalen, alleen zijn we er ook erg goed in om ze te negeren. Train jezelf in het zien van signalen uit je team en handel er dan direct naar. Stel vragen, neem actie. Dan hou je problemen klein en kun je er relatief makkelijk wat aan doen. Dit houdt je team schoon en licht.

5. Ben er

Ben aanwezig. En ben er dan niet alleen lijfelijk, maar ook met je aandacht. Ben niet altijd onderweg of sluit je niet op in een kamertje achteraf. Ben er. Ben laagdrempelig aanwezig voor je medewerkers. Ben er om interesse te tonen en complimenten te geven. Geef de aandacht en zie (echt) wat er allemaal om je heen gebeurt.

6. Faciliteer en ondersteun

Ondersteun je teamleden en help ze om beter te worden. Inspireer ze, connect met ze en laat ze leren. Hierdoor spreek je een steeds groter deel van hun potentie aan en zorg je dat ze het interessant en leuk blijven vinden. Tegelijkertijd kunnen ze ook veel meer voor je betekenen in je bedrijf. Geef ze de autonomie en ook de hulp. Ondersteun medewerkers om zo zelfstandig mogelijk hun beste werk te leveren.

7. Stel goede vragen

Stel goede vragen. Hierdoor laat je niet alleen de verantwoordelijkheid bij anderen, maar krijg je ook snel goed inzichten en kan je andere laten leren. Goede vragen kunnen stellen op de juiste momenten maakt dat je minder apen op je schouder krijgt, maar ook dat je mensen en je team ‘aan’ kunt zetten. Door hen goede vragen te stellen komen ze met goede oplossingen en kun je ze in beweging krijgen. Meer lezen over vragen stellen? Lees ook nog even Luisteren en vragen stellen wat het je oplevert als leidinggevende?

8. Word beter in leiden

Hoe beter jij bent als leider, hoe beter en succesvoller je team is. Investeer in je leiderschap. Weet wat wel en niet werkt. Ken jezelf goed. Maak gebruik van je kwetsbaarheid. Durf echt te leiden en te inspireren. Hoe meer jij je doorontwikkelt, hoe makkelijker het wordt.

9.  Don’t settle for less

Neem geen genoegen met dat het ‘wel aardig gaat’ of dat er nou eenmaal ‘altijd problemen zijn’. Weet dat het makkelijk MAG gaan. Weet dat er juist joy, fun en flow moet zijn in je team. Als dit niet overheerst, klopt er iets niet. Neem geen genoegen met minder. Als je hier scherp op blijft dan  hou je het leuk, met energie en dus makkelijker. Zijn er dan nooit problemen? O zeker wel. Dat hoort er ook bij. Maar realiseer je dat het overwegend goed moet voelen en je voornamelijk werkt met good vibes om je heen.

10. Investeer in persoonlijke groei en teambinding

Zie investeren in persoonlijke groei van je medewerkers en je team als geheel niet als kostenpost. Als je regelmatig investeert, wordt je team niet alleen sterker, maar ook elke persoon in je team groeit. Daarnaast vinden mensen die voor je werken het enorm fijn als ze zich kunnen ontwikkelen. Ga dus met z’n allen op reis en neem een coach mee, ga naar Date with Destiny van Tony Robbins, doe een retreat of organiseer een bezoek aan Google….you name it. Het is absoluut een investering, maar ook een die zich terugverdient op vele andere vlakken, zoals meer begrip voor elkaar en een betere samenwerking, zoals innovatieve nieuwe ideeën die belangrijk zijn voor jullie toekomst, zoals groei waardoor mensen beter worden in hun werk enzovoorts. Ben dus niet bang om hierin te investeren, maar grijp het aan als kans die je helpt het makkelijk en leuk te houden.


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat je voorkomt als je de juiste mensen in dienst neemt

De juiste mensen in dienst nemen, hoe belangrijk is dat eigenlijk? Als taken toch gedaan worden, dan is dat toch goed? Of niet? Wie je team in je team toelaat, is hartstikke belangrijk. Als je hier goed over nadenkt en erin investeert voorkom je namelijk een heleboel ellende. En op allemaal gedoe zit je niet te wachten toch? Je hebt een bedrijf om mee bezig te zijn. Wat je voorkomt als je de juiste mensen werft voor je team, vertel ik in deze blog, en ook hoe je aan de best passende mensen komt voor jouw team.

De juiste mensen in je team, ach het maakt toch niet zoveel uit. Als mensen capabel zijn dan is dat toch prima. Ze moeten gewoon doen wat ze moeten doen. Maar is dat zo? Of verwacht je eigenlijk wel meer? En is het voor je totale team en voor jezelf ook niet belangrijk dat je de best passende persoon hebt?

Zomaar iemand aannemen heeft meer gevolgen dan je denkt

Als je zomaar iemand aanneemt en vooral kijkt naar de taken en of iemand daar de skills voor heeft, dan heb je grote kans dat het misloopt en iemand je veel tijd en energie gaat kosten. Jij hebt als ondernemer namelijk bepaalde verwachtingen en jouw bedrijf is op een bepaalde manier opgebouwd. Daarbij komt ook nog dat jij vanuit een zekere energie werkt. Iemand moet dus niet alleen zijn of haar taken goed uit kunnen voeren, maar ook passen binnen jouw bedrijf, bij jullie missie en visie en ook aansluiten bij jouw energie. Het is een enorme gok als je iemand aanneemt op alleen skills. Dan valt het maar te bezien of het met de rest ook goed komt. Groter is de kans dat je dan van het ene probleem in het andere valt. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Want dit heeft meestal grotere nadelige effecten, dan je in eerste instantie denkt.

Daar heb ik toch geen tijd voor?

Waarschijnlijk heb je juist iemand nodig, omdat het druk is en je zelf ook geen minuut over hebt. Je wilt het gewoon geregeld hebben. Je hebt geen tijd voor ellenlang bedenken en werven en selecteren. Je bent al lang blij dat er een paar best wel geschikte kandidaten reageren. Het is dan vaak al snel goed bij een goed uitziend CV en een beetje leuk gesprek. Dan heb je een paar extra handen. Alleen de rest van wat iemand gaat leveren, is afwachten en daar zit je risico.

Kies je er wel voor om beter na te denken over wie je precies nodig hebt en stop je tijd en energie in de werving en selectie, dan voorkom je in ieder geval het volgende:

1 Dat je je zorgen moet maken of iets goed komt (en alles moet controleren)

Je kunt een taak of opdracht toch niet loslaten, omdat je er niet op kunt vertrouwen dat het goed komt. Er komt namelijk toch iets meer bij kijken dan alleen de uitvoerende taak die iemand moet doen zoals bijvoorbeeld het klantcontact eromheen, het oplossen van dingen die misgaan of het verder denken dan alleen het uitvoerende werk. Helaas komt dit niet uit de verf en dat maakt dat je alles moet controleren, wat je veel tijd kost en dat je je steeds zorgen maakt of iets wel goed komt. Het voelt voor jou in ieder geval out of control.

2 Dat jij je irriteert

Omdat het niet loopt zoals je wilt, irriteer je je elke keer weer dat het niet loopt. Je verwacht gewoon meer, maar ziet het niet terug. Je bent teleurgesteld. Je hebt feedback gegeven, maar het wordt niet opgepakt. En al die extra tijd kost je veel energie. Die wil je liever aan andere dingen besteden.

3 Dat iemand een negatief effect heeft op de rest van het team

Wat je niet wist, was dat je iemand hebt aangenomen die meestal met een negatieve bril op naar de de wereld kijkt. Veel ideeën worden bij voorbaat al afgeschoten en de klaagmodus staat bijna altijd aan. Het infecteert je team. Dit had je niet van deze persoon verwacht. Hij leek zo goed te passen, maar na de eerste enthousiaste week lijkt nu alles mis te zijn. Met jullie werkwijze, met jou als leidinggevende, met de klanten… Je ziet dat je team er langzaam in meegetrokken wordt. Zo ken je ze helemaal niet. Dit gaat de verkeerde kant op.

4 Dat je veel lastige gesprekken moet voeren

Jij hebt blijkbaar andere verwachtingen dan je medewerker. Om het niet te laten gaan en verandering aan te brengen, plan je regelmatig gesprekken om bij te sturen. Maar aangezien jullie niet op een lijn zitten zijn het moeizame gesprekken. Het kost je veel energie en de andere partij wordt er ook niet vrolijker van. En er verandert helemaal niks. Ook al probeer je het nog zo, je hebt eigenlijk geen match met elkaar. Maar hoe ga je hem dat nu vertellen?

5 Dat het je geld kost

Niet alleen levert iemand niet de output die je had verwacht (waar dus geld verloren gaat), maar om afscheid te nemen (en een nieuw iemand te werven en selecteren) ben je ook extra kosten kwijt. Geld dat je had kunnen besparen door te investeren aan de voorkant. Wat je omzet en extra toevoegde waarde moest opleveren, is nu een stevige kostenpost geworden.

  

Wat zijn wel de juiste mensen voor jouw team?

Jouw team en bedrijf is anders dan dat van de buurman. Jij bent anders. Je hebt andere verwachtingen en ambities. Je hebt een andere energie en andere talenten. De beste mensen voor jouw team zijn degene die jou aanvullen en die ook binnen je team een toegevoegde waarde hebben. Daarnaast moeten ze passen bij je ambitie, missie en verwachtingen. Verwacht je proactiviteit, eigen verantwoordelijkheid en nieuwe voorstellen? Dan is iemand die dus goed is in zijn taken, maar ook alleen dat, niet voldoende. Sterker nog, het is aan te raden om te zoeken en selecteren op persoonlijkheid en houding. Mochten skills nog niet helemaal op orde zijn, dan kan iemand die alsnog leren. Een persoonlijkheid of attitude van iemand zal niet snel veranderen.

Zoek dus mensen die aanvullend zijn op jezelf, die passen binnen de cultuur van je bedrijf (en deze versterken) en die gepassioneerd zijn om bij te dragen aan jullie missie en visie. Don’t settle for less :-).

En meer weten over hoe je op een goede manier kunt werven en selecteren? Lees dan ook even deze blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Interview met Bianca van de Lee – Er is aandacht, ruimte en tijd voor de mensen

Onlangs had ik een geweldig gesprek bij Chaud Devant met eigenaresse en CEO Bianca van der Lee. Zij won vorig jaar de Amsterdamse Ondernemersprijs. Ik zag haar toen op het podium bij de Week van de Ondernemer en dacht: haar wil ik interviewen! En zo geschiedde. Hierbij haar inspirerende verhaal over hoe ze Chaud Devant heeft uitgebouwd tot waar ze nu staan en hoe zij haar team gemotiveerd houdt. Lees meer