Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Werkgeluk

Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

Goede communicatie met je medewerkers is een groot goed, maar vaak genoeg ook een grote uitdaging. Het loopt niet lekker, je begrijpt elkaar niet, er ontstaat frustratie. Op deze manier kun je natuurlijk niet effectief werken met je team en is het voor iedereen een energielek. Zorg dus altijd dat je communicatie met je medewerkers lekker loopt. Hoe je het kunt verbeteren, als dit op dit moment nog niet het geval is, vertel ik je in deze blog.

Goed communiceren valt nog niet altijd mee, zo ook op de werkvloer. Je hebt er vast mooie voorbeelden van. Langs elkaar heen praten, elkaar niet begrijpen, aannames die ontstaan. Het kan soms helemaal niet lekker lopen, met een medewerker of misschien wel met je hele team.

Het veroorzaakt problemen

Dit uit zich in frustraties, boosheid en teleurstelling, wrijving en een gebrek aan vertrouwen. Allemaal dingen die de productiviteit, flow en positive vibes binnen je team in de weg staan. Uiteindelijk kun je jullie klant minder goed van dienst zijn, heeft het invloed op de omzet en kan het zijn dat je beste mensen er de brui aan geven. Niet wenselijk natuurlijk!

Blog Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

Waarom het moeizaam gaat

De communicatie met je medewerkers kan moeizaam gaan door een aantal dingen. Vaak zie ik dat echt luisteren erbij inschiet, er is niet echt aandacht en tijd voor medewerkers (het valt vaak van het lijstje omdat de waan van de dag regeert) en soms zit het ook in het niet kunnen levelen met bepaalde medewerkers, dus niet precies weten aansluiting te vinden bij waar de medewerker zit, wat hem of haar bezighoudt en waar hij of zij door gedreven wordt. Dit zit hem dus in weten hoe en vaardigheden. Niet iedereen is daar even handig in, maar je kan je er altijd in ontwikkelen.

En daarom geef ik je hier ook een aantal belangrijke handvatten om de communicatie met je medewerkers te verbeteren als jij en/of zij daar behoefte aan hebben.

Wat je kan doen om de communicatie met je medewerkers te verbeteren?

1 Begin met luisteren, stop met praten

Het probleem is dat we vaak luisteren om te reageren niet om te begrijpen. Ga luisteren om te begrijpen. Laat de ander zijn verhaal doen. Jij stelt alleen vragen om beter te begrijpen. De ander is dus meer aan het woord dan jij.

Blog Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

2 Neem tijd en heb volledige aandacht

Laat connecten met je medewerkers op nummer 1 staan. Ik weet hoe het werkt  in de praktijk. Er is altijd genoeg urgents wat ook nog ogenschijnlijk belangrijk is. Dit gaat altijd voor het voornemen om eens even bij die ene medewerker te vragen hoe het gaat of eens bij de ander terug te geven wat je goed of minder goed vindt gaan. En zo vliegen de dagen en weken voorbij. Maak van connecten met volle aandacht topprioriteit. Volle aandacht dus. Dus geen mobiel, geen verstoringen en geen andere dingen die belangrijker zijn. Als je weet te connecten met volle aandacht, zul je zien dat je elkaar vele beter begrijpt en beter weet te vinden.

3 Sluit aan bij je medewerker

Sluit aan bij je medewerker. Denk en communiceer eens niet vanuit jou zelf maar bedenk en onderzoek waar de ander zit. Wat leeft er bij de ander? Wat vindt iemand echt belangrijk? Waar wordt diegene door gedreven (bijvoorbeeld is structuur belangrijk, duidelijkheid, samen doen, applaus, resultaat enz)? Waar gaat de ander van aan? Als je hier inzicht in krijgt en daarop aansluit in je communicatie dan vind je en begrijp je elkaar veel beter. Ja, en dat betekent dus elke keer weer aanpassen want medewerkers kunnen nogal verschillen.

4 Ben duidelijk en transparant (lees: werk aan vertrouwen)

Ben altijd zo duidelijk en transparant mogelijk. Zowel op individueel niveau als naar je team als geheel. Hoe helder je bent in wat er speelt, wat je belangrijk vindt, wat je verwachtingen zijn, hoe beter het werkt. Of het nou in goede of in slechte tijden is. Hiermee werk je aan het vertrouwen en geef je wat je team nodig heeft om het werk zo goed mogelijk te doen. Vertrouwen is de basis voor een goede communicatie. Als dit mist en je vaardigheden zijn nog zo op orde dan zal de communicatie slecht blijven.

Blog Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

Als je hier meer over wil lezen, kijk dan ook een naar mijn artikel op sprout.nl hierover:

Slechte communicatie in je team? Zo los je het op (https://www.sprout.nl/artikel/personeel/slechte-communicatie-je-team-zo-los-je-het-op)

 

5 Neem je medewerkers tijdig mee (lees: werk aan vertrouwen en verbinding)

Neem je medewerkers tijdig mee in veranderingen, nieuwe ontwikkelen of plannen. Ook dit heeft alles met vertrouwen en verbinding te maken. Laat zien dat je niet als enige al 10 stappen verder bent, maar dat je ze serieus neemt. Dat je het samen moet doen en dat je ze er all the way bij wil betrekken omdat je weet dat je medewerkers het moeten doen. Neem de tijd om ze mee te nemen. Zorg dat je een trein blijft en jij niet als stoomlocomotief al in Alkmaar bent en de rest van de wagonnen nog in Eindhoven op het station staan. Inhoudelijk is het belangrijk dat men (in grote lijnen) weet wat er speelt maar ook voor het vertrouwen en verbinding, de basis van goede communicatie, is het een must.

Jij bent in ieder geval als leider, als leidinggevende degene die invloed heeft op hoe het loopt qua communicatie. Door jouw vaardigheden te verbeteren en door te investeren in vertrouwen en verbinding zal alles veranderen. Neem hierin de lead als je ontdekt dat het beter mag. Dit is alles waard.

 

Kijk je liever? Hierbij ook de video…

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

Samenwerken in een team kent vaak toch nog wat haken en ogen. Het loopt niet zo soepel als je zou willen. En zeker als de tijden uitdagend zijn, kan het extra zichtbaar worden. Tijd om wat handvatten te geven om de samenwerking in je team een boost te geven. In deze blog geef ik je 10 tips.

1 Laat de inhoud de inhoud en ga voor de relatie

In overleggen gaat het in je team meestal over de inhoud. En als je niet specifiek vraagt naar of tijd inplant om te kijken naar processen of relaties, gaat het dus altijd over de inhoud. Maar als er op de relatie dingen niet goed zitten, merk je dat ook in het bespreken van de inhoud. Ook wel de onderstroom genoemd. Wil je de samenwerking verbeteren? Blijf dan eens weg bij de inhoud en stel de relatie centraal. Heb het over hoe dingen lopen en gaan, heb het over hoe je graag met elkaar samenwerkt en welke stappen jullie hierin te zetten hebben en spreek dingen naar elkaar uit. Dit klaart de lucht en haalt de onderstroom naar boven. Dan gaat dat werken op de inhoud ook ineens weer een stuk soepeler.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

2 Krijg meer begrip

De samenwerking loopt een stuk beter als je elkaar beter begrijpt. Investeer hierin. Deel met elkaar waar je door gedreven wordt, dus waar je van ‘aan’ gaat, wat belangrijke waarden voor je zijn en welke manier van werken het beste werkt voor jou. Als je hier bij stil staat en dit met elkaar deelt snap je ineens waarom collega A altijd graag volledige info wil (houdt van structuur en overzicht) en collega B altijd nieuwe ideeën heeft (houdt van oplossingen bedenken en staat open voor verandering). Door dit inzichtelijk te maken, snap je beter waarom dingen op een bepaalde manier lopen en hoe je iemand het beste kan benaderen.

3 Ga gewoon iets leuks doen: lach, huil en bewonder!

Beleef leuke dingen met elkaar! Dus los van het werk. Dat kan van een borrel, een weekend skiën t/m met z’n allen naar een event van Tony Robbins. Wat jullie willen. Kan dus simpel en klein en ook groots en meeslepend. Maar weet dat het niet in de grootte zit. Het zit hem in dingen met elkaar meemaken, leuke herinneringen maken, lachen en ontspannen met elkaar in een andere setting dan het werk bij elkaar zijn en dus iets beleven.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

4 Deel zelf eens iets persoonlijks

Openheid naar elkaar helpt de samenwerking. Niet alleen kan er dan meer besproken worden en is feedback veel normaler, je kunt met elkaar veel meer groeien. Openheid is echt een cultuuraspect wat je moet voeden. Als leider heb je hier een voorbeeld- en trekkersrol in. Neem dus het voortouw en deel af en toe iets persoonlijks met je team. Dat je bijvoorbeeld wakker hebt gelegen van een beslissing, dat je soms ook iets spannend vind om te doen en wat dan bijvoorbeeld voor je werkt om te doen of dat je ergens veel waarde aan hecht en waarom. Je hoeft niet je hele hebben en houden uit te storten over je team, dat gaat te ver en de vraag is wat je daarmee bereikt, maar iets meer van jezelf laten zien en dus open zijn in plaats van de schijn op houden dat jij altijd alles wel weet, helpt je team om ook meer te delen. Dit komt de samenwerking zeker ten goede.

5 Verzin het niet zelf

Een probleem of ander vraagstuk? Mooi. Je verzint zelf geen oplossing, maar legt het aan je team voor. Geef je team meer verantwoordelijkheid en vraag hen het gezamenlijk op te lossen.  Dus laat het ze zelf doen en ben er als ze je nodig hebben. Niet om het over te nemen, maar juist om -> zie de volgende tip.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

6 Coach je team

Coach ze om beter te worden en te leren. Coach ze dus ook op het samenwerken. Stel je op als facilitator, begeleider. Blijf dus aan de zijlijn. Geef terug wat je ziet en help ze om nieuwe stappen te zetten. Stel goede vragen en help ze inzicht te krijgen. En help ze om oplossingen te bedenken en te verbeteren. Coach ze naar the next level.

7 Iedereen eerst, dan jij

Heb je een meeting met elkaar? Steek dan eens niet als eerste van wal, maar geef eerst iedereen uit je team het woord. Laat al je teamleden aan het woord en luister alleen maar. Iedereen komt aan bod. Iedereen wordt serieus genomen. Kijk daarna of je nog wat hebt toe te voegen. Maak hier een gewoonte van en laat vooral je team het doen. Dit verhoogt de betrokkenheid, geeft hun het gevoel dat ze gezien worden en worden er oplossingen bedacht dan is het ook echt van hen. En wat gebeurt er als je zelf iets bedenkt en je gaat het tot uitvoer brengen? Dan ga je laten zien dat het zeker lukt, want het is iets van jou.

8 Deel individueel wat er goed gaat en vraag om een tip

Prik bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal een moment waarop je elkaar bewust feedback geeft. Mocht dit al normaal zijn in je team, blijf dat dan vooral doen. Maar meestal is het nog niet zo gebruikelijk om te doen. Het is best spannend en vaak gaat de inhoud voor. Lekker concreet, dus dat is veilig om bij te blijven. Dus maak bewust tijd voor het geven van feedback of koppel het aan een kwartaalactiviteit. Laat iedereen voor zichzelf opschrijven wat er goed gaat bij hem of haar en waar hij trots op is en ook wat nog beter kan. Deel dit een voor een met elkaar en laat de andere teamleden dan een compliment en tip geven. Dit kan in het begin wat onwennig zijn, maar hoe vaker je het doet, hoe normaler het wordt. En het is echt mega-waardevol.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft
9 Have fun!

Maak het leuk en hou het luchtig. Vaak zijn we zo serieus als het om het werk gaat. Neem jezelf niet te serieus, maak er wat leuks van, elke dag, lach met elkaar en speel. We zijn het vaak verleerd. Toch maakt het spelen en een beetje humor dat het makkelijker gaat en er meer energie is. Misschien zelfs wel flow.

Kijk ook nog even dit filmpje van Marc Lammers over flow, met een paar mooie technieken om met je team dat samenwerken en resultaten halen naar een hoger niveau te tillen.

https://www.youtube.com/watch?v=PmaCGmwtNt4

10 Verbeter niet eens per kwartaal of per jaar, maar continu

Maak niet een keer in het jaar of per kwartaal tijd om specifiek te investeren in een betere samenwerking, maar doe dit continu. Met kleine stappen en verbeteringen. Kies er bewust voor om de inhoud en de manier waarop los te koppelen. Besteed steeds aan beide aandacht. In je weekstart of -afsluiting kun je bijvoorbeeld terug kijken en vooruit kijken. Wat ging er goed qua samenwerking afgelopen week, wat kan er beter en wat stelt het team voor om dan deze week te doen of bijvoorbeeld aan kleine verbeteringen door te voeren? Laat iedereen elke week opschrijven wat ze zien en wat ze zouden kunnen verbeteren. En laat ze dat doen. Je teamleden hebben zelf een idee wat beter kan. Laat het uit henzelf komen en verbeter continu. Het is niet moeilijk en elke keer een klein stapje maakt uiteindelijk een groot verschil.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat er in zit. Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je hoopt dat het makkelijker wordt met je team, maar het gebeurt niet

Wat als je hoopt dat het makkelijker wordt in je team, maar er verandert niets? Als je merkt dat alles alleen maar ingewikkelder wordt en jij alleen maar brandjes aan het blussen bent? Dan is het tijd om het aan te pakken. Want helaas gaat het niet zomaar beter. Wel kan jij ervoor zorgen dat het verandert. In deze blog vertel ik je wat je kunt doen.

Als je hoopt dat het makkelijker en beter gaat lopen in je team, dan kan je lang blijven wensen. Er verandert namelijk niets als jij het niet aanpakt. Loopt het stroef in je team, hoor je veel negativiteit, heerst er wantrouwen en loopt de samenwerking niet lekker (lees: miscommunicatie en frustraties), dan zal je hier wat aan moeten doen. Het zal namelijk niet van de een op de andere dag ineens anders gaan.

Sterker nog, het wordt van kwaad tot erger. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren aan het bespreken en oplossen van problemen, moeten er steeds dingen worden uitgesproken of wordt dit juist niet gedaan en ontstaan er grotere issues onder het wateroppervlak. Dit is allemaal energie die je niet aan klanten kunt besteden of aan het optimaliseren van je product of dienst. Ga eens na wat dit kost? Om nog maar te zwijgen van de dalende motivatie en betrokkenheid onder je medewerkers waardoor de productiviteit nog verder afneemt.

Niet wenselijk dus om onvrede of een stroeve samenwerking te laten bestaan.

Hoe komt het zover?

Maar hoe is het zo gekomen? Want dit had je toch niet zo bedacht en al zeker niet gewild. Je dacht een paar kanjers aan te nemen en er een leuke club van te maken. Waar ging het mis? Waar heb jij het gemist? No worries, dit is wat regelmatig bij ondernemers gebeurt, en in grote bedrijven trouwens ook. Het is zo gegroeid, omdat er een paar dingen achterwege blijven.

Het kan hieraan liggen

Zo worden grenzen niet gesteld en sluipt het negatieve praten of roddelen over elkaar erin. Of zijn er geen afspraken gemaakt over hoe je met elkaar wil samenwerken en zijn er allerlei gewoontes en processen gegroeid die niet perse effectief zijn. Of wordt er altijd wel over de inhoud gesproken, maar zelden of niet over hoe het gaat en wat iedereen nodig heeft om zijn of haar beste werk te leveren. Het gaat dus niet over hoe jullie als mens in elkaar steken, wat je van elkaar nodig hebt en hoe je het graag hebben wilt. En op een gegeven moment is wat jullie wel willen ver te zoeken.

Het goede nieuws

Maar het goede nieuws is dat je hier op elk moment weer verandering in aan kunt brengen. En als ik je een advies mag geven: doe dit het liefst zo snel mogelijk als je opmerkt dat dingen anders lopen dan je wenst en goed acht voor je bedrijf. Als je maar actie onderneemt. Het laten gaan is geen optie.

Wat je kan doen

Wat kan je dan nu doen als je een van, of alle, bovenstaande punten herkent? Ik geef je 3 tips die je nu gelijk in de praktijk kunt brengen.

1. Kijk in de spiegel

Ook al is het niet leuk om te horen, wat er ontstaan is in je team heeft met jou te maken als leider. Ben er niet teleurgesteld over, dit gebeurt een heleboel leidinggevenden. Weet dat je het weer kan veranderen. Als je het inziet en ook durft te zien dat je dingen hebt laten lopen of dacht dat het wel goed zou komen. Of misschien had je geen zin in confrontaties of heb je geen duidelijke grenzen gesteld. Geen man over boord. Dit kan alsnog. Maar durf in de spiegel te kijken en je eigen rol hierin te erkennen. Dat is stap 1. En dat is alleen maar sterk.

2. Waar gaat het mis?

Kijk hierna waar het nou precies misgaat. Kunnen mensen echt niet met elkaar door een deur? Is er wantrouwen in het team? Of zitten er afspraken of processen niet lekker? Stel jezelf een paar goede vragen om inzicht te krijgen in waar precies de schoen wringt. Is dit bij je hele team of een paar mensen? Welke voorbeelden heb ik? Wat wordt er dan gezegd en gedaan en door wie? Zie ik patronen? Maak voor jezelf een zo compleet mogelijke analyse.

3. Stappen om te nemen en actie

Vraag jezelf daarna af wat je het beste kunt doen nu je weet waar het hem in zit (zie 2). Om je hierbij wat ideeën te geven: zijn er onderling medewerkers die wat met elkaar hebben uit te spreken? Laat ze dat dan doen met elkaar. Komen ze er niet uit, dan kan je ze als facilitator helpen. Geef daarnaast aan je hele team aan wat je WEL van ze verwacht. Hoe wat jou betreft een goed samenwerkend team eruit ziet en welke waarden je belangrijk vindt. Geef aan wat je hierin van je team verwacht en geef aan dat iedereen hier een verantwoordelijkheid heeft. Wat hebben ze dan nodig om te laten werken? En maak afspraken met elkaar. En zorg dat jullie hierna regelmatig de samenwerking bespreken en evalueren. En spreek mensen aan op afspraken die jullie gemaakt hebben en grenzen die er zijn. Je kan het nu niet meer laten gaan.

Weet trouwens dat je als je nu actie onderneemt er niet in een keer bent. Het is een proces. Blijf dus ook vervolgstappen nemen als je eenmaal met je team nieuwe afspraken hebt gemaakt.

Voor nog wat extra inspiratie en tips lees ook zeker even mijn blog Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Waarom je meer bent dan een werkgever

en waarom het belangrijk is om dat ook te zijn…

Ben je alleen een ‘werk gever’ als ondernemer of ben je meer dan dat? Weet dat je meer kunt zijn, dan alleen het geven van werk en salaris. Weet dat je een voorbeeld kunt zijn, een inspirator, een accelerator, een mentor… Het kost je niet meer energie om dit te doen, alleen doe je het vanuit een andere intentie. Waarom een ‘gewone werkgever’ zijn je nooit het optimale resultaat gaat bezorgen, welke kans je als ondernemer hebt en wat voor waarde je kunt creëren, vertel ik je in deze blog.

Waarom je meer bent dan een werkgever

In mijn online masterclasses vertel ik vaak over mijn eigen ervaring als leidinggevende. Toen ik begon had ik geen ervaring en had ik alleen maar een idee en overtuiging van hoe dat moest, dat leidinggeven. Ik werkte ook in een organisatie waarin dingen op een bepaalde manier gingen en dat vonden we met z’n allen normaal. Totdat ik zag wat de manier van leidinggeven van veel managers deed met de mensen in het bedrijf. Met hoe ze erbij zaten, met hoe ze werkten. Dag in dag uit was er een groot deel van de medewerkers die het kantoorpand binnenliepen en hun ding deden en weer gingen. Je dagen uitzitten en hopelijk nog een beetje lachen met wat collega’s. Is dit nou de bedoeling van het leven, dacht ik vaak. En is dit wat je wil als organisatie?

Kan het anders?

Ik ging op zoek naar andere voorbeelden, want het fascineerde me. Het moet toch ook anders kunnen? En ik wil het zelf anders. Werken doen we een groot deel van ons leven. Dat mag toch leuk, interessant en waardevol zijn? Iets waar je blij van wordt en waar je je ei in kwijt kan? In een omgeving met good vibes? Waarom met minder genoegen nemen?

Wat mij betreft is het antwoord: neem geen genoegen met minder.

Ik vond bedrijven waar het anders ging. Dus het kan. Anderen zijn je al voorgegaan. En inmiddels als eigen ondernemer weet ik ook beter. Het mooie is, als ondernemer zit jij aan het stuur om het te organiseren zoals jij het wilt. Jij bent als werkgever degene die dit kan maken of breken in je bedrijf. Een gezonde cultuur met een inspirerende werkomgeving daar ben JIJ verantwoordelijk voor. En je kunt zelfs meer bieden dan dat. Meer lezen hoe je met jouw leiderschap het verschil maakt? Lees ook mijn blog  Jouw leiderschap: 3 tips hoe jij het verschil kunt maken.

Meer dan werkgever keuzes maken

Maak je hier alleen geen bewuste keuzes in, zie je jezelf alleen als werkgever en als baas, dan is de kans groot dat je eindigt met alleen handjes en dat het minimale wordt gedaan. Dan mis je de spirit en ben je blij als het werk gedaan is zonder al te veel hobbels en brandjes.

Maak je hier wel een bewuste keuze in en zie je je rol als werkgever breder, dan biedt dit niet alleen kansen, maar voeg je ook nog eens veel waarde toe aan de levens van anderen.

Waarom je meer bent dan alleen werkgever

Want wat nou als je jezelf niet alleen ziet als werkgever, maar ook als inspirator, mentor, voorbeeld en uitdager? Wat als je team niet alleen werknemers zijn, maar je hen ziet als een tweede familie? Wat zou dat wel niet betekenen voor je bedrijf? Wat zou dat wel niet betekenen voor de mensen die met je werken?

Je bent meer dan alleen ‘werk gever’. Jij hebt de rol om de juiste mensen te kiezen en ze daarna te ondersteunen de beste versie van zichzelf te worden. Je kan ze laten leren en groeien, een mentor zijn en ze hun potentie laten ontdekken. Jij kan zorgen dat jullie als team sterker worden, elkaar begrijpen, openheid en vertrouwen creëren en verbondenheid stimuleren.

Waarom je meer bent dan een werkgever blog

En dit is wat maakt dat jullie tot bijzondere dingen in staat zijn.

Maar dit is ook wat maakt dat jullie veel meer werkplezier ervaren!

Kies ervoor om dit te doen. Blijf niet hangen in de inhoud en het brandjes blussen. Focus op je mensen, op het meer zijn dan een ‘werk gever’. Want alleen dan wordt het makkelijker en interessanter en kunnen jullie optimaal presteren.

Het resultaat

Want wat is het resultaat? Je houdt hersenen en harten in je bedrijf, je ziet mensen groeien en beter werk leveren, je ziet proactiviteit en zelfstandigheid, je ziet dat problemen worden opgelost nog voor je ervan gehoord hebt, je ziet connectie en vertrouwen, je ziet verbondenheid en hart voor de zaak en elkaar, je ervaart dat jullie meer bereiken dan je ooit voor mogelijk hield.

En je ziet dat mensen zich persoonlijk ontwikkelen, leren en dit weer meenemen. Je ziet mensen weggaan en het zelf proberen. Je ziet geluk en dankbaarheid. Je ziet dat je van betekenis bent om anderen te laten zien wat ze zelf nog niet zagen. Je geeft kansen en mogelijkheden. Je geeft niet alleen een fijne werkplek. maar ook waarde aan iemands leven. Wat iemand ook weer meeneemt in de toekomst.

 

Blog Waarom je meer bent dan een werkgever

 

En weet, het maakt je bijzonder en aantrekkelijk. Want in veel bedrijven gaat het gewoon ‘old school’. De beste mensen snakken naar een fijne, interessante werkplek met een goede vibe. Sta je zo bekend, dan zul je ook de beste mensen naar je toe trekken. Ben die uitzonderlijke werkgever, met een uitzonderlijk fijn bedrijf. Ben die Purple cow die eruit springt. Het kost je weinig extra, het wordt zoveel makkelijker en leuker en je verrijkt er de (werk)levens van velen mee.

Don’t settle for less!

 

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Disfunctioneren, hoe pak je dat aan?

Disfunctioneren van iemand in je team kan nou eenmaal voorkomen. Maar als je dit aan de hand hebt, hoe kan je het dan het beste aanpakken? Want je wil natuurlijk dat het goed wordt opgelost. In deze blog geef ik je 5 stappen die je kunt nemen bij disfunctioneren.

Disfunctioneren van iemand in je team dat kan nou eenmaal gebeuren. Je hebt het liever niet natuurlijk, maar als je merkt dat iemand niet (meer) geschikt is voor zijn functie zal je toch actie moeten ondernemen. Doe je namelijk niks, dan wordt het steeds lastiger om tot een oplossing te komen. En je bedrijf om iemand heen bouwen is geen goed idee.

Frustraties en problemen

Als een medewerker niet voldoende in staat is om zijn of haar werk uit te voeren, dan geeft dat frustraties en problemen. Er worden fouten gemaakt die soms erg nadelige gevolgen hebben, andere teamleden moeten steeds gaten dicht lopen, jij bent gefrustreerd dat je iemand niet volledig het vertrouwen kunt geven en steeds moet controleren en de medewerker in kwestie is ook niet happy, want die heeft heel goed in de gaten dat het eigenlijk anders moet maar om een of andere reden niet lukt. Ook dat doet iets met iemands eigenwaarde, zelfvertrouwen en werkplezier. Het wordt er dus niet beter op en aan alle kanten heeft iedereen er last van.

Wacht niet af

Tijd voor actie dus als iemand niet kan voldoen aan de eisen van zijn rol of functie. Wat de oorzaak ook is, je kunt het niet negeren. Het gaat namelijk niet weg en lost ook niet vanzelf op. Welke stappen kun je nemen om het op te lossen?

5 stappen

Er zijn een aantal stappen die je kunt, of zelfs moet, nemen om disfunctioneren aan te pakken en op te lossen. Het liefst wil je dit natuurlijk in goede harmonie doen, dus laat dit ook altijd je intentie zijn.

Stap 1 Geef het vroegtijdig aan

Geef vroegtijdig aan bij de medewerker dat je vindt dat hij of zijn niet functioneert. Wacht hier niet maanden mee want dan worden problemen alleen maar groter, maar ook heeft iemand in die tijd niet de mogelijkheid om zich te verbeteren.

Stap 2 Geef de kans om te verbeteren

Geef iemand de mogelijkheid om zich te verbeteren. Geef iemand daar tijd en ruimte voor. Ben ook duidelijk in wat je verwacht en binnen welke tijd je dat wilt zien. Als je een rol of functieomschrijving hebt kan dit je helpen om het concreet te maken.

Stap 3 Maak een plan van aanpak

Maak samen met de medewerker een plan van aanpak. Hierin leg je vast wat je hebt geconstateerd, wat je verwachtingen wel zijn en wat je concreet wel wilt zien binnen welke tijd. Je maakt ook afspraken over evaluatiemomenten en over verslaglegging. Het is de bedoeling dat de medewerker zijn verantwoordelijkheid neemt om ander gedrag en andere resultaten te laten zien. Natuurlijk kan jij of wellicht een collega hem of haar daar nog bij helpen. Maak ook afspraken over hulp of eventuele opleidingsmogelijkheden.

Stap 4 Ben duidelijk

Ben altijd duidelijk in wat je ziet en wat je verwacht. Als je het niet concreet maakt en in vaagheden praat om de boel een beetje te verzachten worden dingen alleen maar verwarrend en weet een medewerker niet waar hij aan toe is en hoe hij moet verbeteren. Jij denkt dan dat je ‘het gezegd hebt’, maar de ander blijft in verwarring achter. Ben dus altijd zo duidelijk en concreet mogelijk en maak goede, heldere afspraken met elkaar. Ook over de consequenties als je geen of te weinig verbetering ziet.

Stap 5 Zorg voor dossieropbouw

Je gaat natuurlijk voor verbetering en dat een medewerker weer volledig mee kan draaien. Maar wat als dat nu niet lukt? Of je kan het op een gegeven moment niet meer met elkaar vinden? Zorg altijd voor voldoende dossieropbouw. Mocht je dan afscheid moeten nemen op een minder leuke manier of ooit bij de kantonrechter terecht komen, dan heb je je zaakjes goed op orde. Zorg dus voor dossieropbouw en verslaglegging vanaf het begin, zodat je kan laten zien dat je hebt voldaan aan je inspanningsverplichting en mogelijkheden hebt geboden. Wil je meer weten over dossieropbouw? Kijk dan ook even naar deze blog van Suzanne Meijers (arbeidsrechtadvocaat).

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Geef je team vitamine A en C

Geef jij je team voldoende vitamine A en C oftewel Aandacht en Connectie? Een veelgehoorde klacht die ik terug hoor van ondernemers met personeel is dat ze hier geen tijd meer voor hebben als hun team uit 10 man of meer bestaat. Maar weet je wat het je kost als je hier geen aandacht voor hebt? Daarover vertel ik meer in deze blog en ik geef je tips hoe je toch voldoende vitamine A en C kunt geven ondanks de grootte van je team.

Vitamine A en C geven ofwel Aandacht geven aan en Connectie maken met je teamleden is een van de belangrijkste ingrediënten om betrokken medewerkers te houden en succesvol te kunnen zijn als team. Het is als de zon voor een plant. Zonder kan je team niet groeien, niet op individueel niveau en niet als geheel. Toch zie ik vaak dat als het team groter wordt, dat de aandacht voor teamleden minder wordt. Het excuus is meestal: ‘Mijn team is nu zo groot. Het lukt me gewoon niet meer om aan iedereen aandacht te schenken.’

We leven van aandacht

Niks menselijks is ons vreemd. We leven van aandacht. We willen allemaal gezien en gehoord worden. We willen ertoe doen. En op ons werk is dat niet anders. Medewerkers willen connectie voelen en het gevoel hebben dat ze gezien worden. Als je als leidinggevende weinig tijd en aandacht aan je teamleden besteedt, dan heb je een probleem. Dan zie je dat medewerkers afhaken en in plaats van het maximale laten zien juist in de minimale modus gaan zitten. Dit heeft zijn weerslag op de sfeer en de prestaties. Uiteindelijk krijg je er dan andere tijd- en energievreters voor terug zoals bijvoorbeeld disfunctioneringstrajecten, ziekteverzuim, arbeidsconflicten, maar ook minder omzet en winst door minder productie en hogere kosten.

Het excuus van te weinig tijd

Als je een team hebt dan is het goed te beseffen dat jij niet meer het belangrijkste bent als ondernemer, maar dat je team dat is. Zij moeten het doen. En jouw taak is het om hen zo goed mogelijk te faciliteren om hun beste werk te leveren. Als je het vanuit dit perspectief bekijkt dan is het geven van Vitamine A en C volstrekt logisch.

Alleen de praktijk is weerbarstiger. Vaak word je als leider opgeslokt in de waan van de dag. Je hebt veel op je bord en er wordt aan allerlei kanten tijd en aandacht van jou gevraagd. Het betekent dus stevig in je schoenen staan om je tijd aan de juiste prioriteiten weg te geven. Wat je vaak ziet, is dat de aandacht voor de mensen er al snel bij inschiet. Het wordt op de lange baan geschoven of gedacht ‘Het gaat toch goed? Als ik niets hoor is er niks aan de hand, toch?’.

Daarnaast vindt de leidinggevende zichzelf regelmatig nog steeds het belangrijkste, worden de medewerkers niet als belangrijkste ‘asset’ gezien of wordt het excuus gebruikt er ‘echt geen tijd voor te hebben’. Maar het is geen kwestie van te weinig tijd. Het is een kwestie van prioriteit.

Geef ze de zon die ze nodig hebben

Als je echt connectie weet te maken met de mensen in je team, als je weet hoe ze erbij zitten, wat hen drijft en bezighoudt dan kun je als werkgever zoveel meer voor ze betekenen. En daarnaast zullen je teamleden je ook zoveel meer teruggeven. Dat zit hem in betrokkenheid en productiviteit, maar ook in persoonlijke ontwikkeling en het veel meer benutten van hun potentie.

Geef je team dus te allen tijden de zon die ze nodig hebben, zodat je teamleden kunnen groeien en bloeien. Zodat ze alles kunnen geven, dit met liefde doen en ook graag bij je blijven werken. Maar hoe kan je dit voldoende blijven doen als je inmiddels een aardig groot team hebt? Hierbij een aantal tips.

Hoe kun je toch voldoende vitamine A en C geven?

1.Investeer in het begin en hou het daarna bij

Investeer gelijk in de relatie en connectie als iemand net nieuw binnenkomt. Leer elkaar al snel beter kennen en ga ook de diepte in. Hiermee leg je een basis waar je daarna makkelijk op voort kunt borduren en het je dus minder tijd hoeft te kosten.

2. Het zit hem in de kleine dingen

Ik hoor vaak terug: ‘Ja maar, dan moet ik met iedereen een uur per week gaan zitten. Dat gaat gewoon niet.’ Maar het is de vraag of dat de enige manier is. Ik geloof van niet. Aandacht zit hem al in kleine dingen, zoals dingen zien die iemand voor elkaar gebokst heeft en daar een compliment over geven, een vriendelijk goedemorgen elke dag of iedereen even de hand schudden. En ook het connectie maken kan al in een paar minuten door iemand een paar goede vragen te stellen en daadwerkelijk geïnteresseerd te zijn. Je hoeft dus niet elke week een uur met iedereen in een kamertje te gaan zitten. Maak het niet te groot. Ben creatief met kleine dingen.

 

3. Plan het in als het niet vanzelf gaat

Weet je van jezelf dat je het lastig vindt om hier focus op te houden? Plan het dan wel voor jezelf in. Bedenk wat voor je werkt. Een gesprek met iedereen van een half uur een keer in de zoveel tijd? Of elke week een rondje maken op de werkvloer en met iedereen even een praatje maken? Plan dit dan dus wel in jouw agenda en hou je er dan ook aan. Verklaar het tot ‘heilige momenten’.  Heb je een PA of secretaresse betrek haar hier dan ook bij, zodat ze meehelpt om deze momenten te bewaken.

 

 

4. Zie het als investering

Zie het niet als ‘waste of time’ maar juist als waardevolle investering. Dit is namelijk een investering aan de voorkant waar je (soms pas op een later moment) aan de achterkant de vruchten van plukt. En weet dat dit ook een lange termijn effect heeft. Als je het ziet als investering zal je het ook zien als prioriteit en niet zomaar ter zijde schuiven. Hierdoor maak je het belangrijk. Kijk wat hierin voor jou werkt.

5. Werk met een directeur Vandaag en directeur Morgen

Mocht je inmiddels een bedrijf hebben met meerdere teams, dan is het logisch dat je kijkt naar hoe je de structuur en aansturing het beste kunt vormgeven waardoor iedereen betrokken blijft en feeling houdt met wat er speelt. Het kan ook zijn dat jij als leider bewust kiest om je met de strategie en lange termijn bezig te houden en dat je de dagelijkse gang van zaken graag aan iemand anders overlaat. Bijvoorbeeld door jouzelf als directeur Morgen te zien en daarnaast een directeur Vandaag te benoemen (naar voorbeeld van IMU die het op deze manier in hun bedrijf hebben vorm gegeven). Zo borg je wel dat iedereen zijn dagelijkse of wekelijkse vitamine A en C krijgt, alleen hoeft dit niet allemaal meer vanuit jou te komen.

Weet wel dat als jij de eindbaas bent, dat alle mensen die met je werken toch nog steeds naar jou kijken en aandacht van jou als enorm waardevol beschouwen. Dus al is het af en toe een rondje over de vloer en korte praatjes, hiermee maak je een enorm positief verschil. Sluit je dus nooit op in een ivoren toren of een kantoortje ver weg. Blijf zichtbaar en betrokken en blijf al je teamleden echt zien.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Wat moet ik doen als het moeizaam loopt in mijn team?

Het loopt moeizaam in je team. Je wordt er een beetje moedeloos van. De sfeer is niet lekker, de samenwerking kan stukken beter en het voelt voor jou als trekken en duwen. Je hebt al van alles geprobeerd, maar je weet niet hoe je het omgebogen krijgt. Toch is het wel degelijk mogelijk om er vandaag nog verandering in aan te brengen. Ik geef je hierbij 5 tips hoe je dit aanpakt.

Tip 1 Neem je verantwoordelijkheid  

Als het moeizaam gaat in je team is er helaas maar een die je daarop aan kunt kijken en dat is…jezelf. Jij bent als leider namelijk de belangrijkste schakel. Jij bepaalt de manier waarop er wordt gewerkt door wat je zegt, doet en wat je wel of niet goed vindt. Je hebt meer invloed dan je denkt of misschien hoopt. Ben je bewust dat je als leider nou eenmaal die rol hebt en je daarin je verantwoordelijkheid hebt te pakken. Anders gaat er niks veranderen. Dus ondanks de omstandigheden of resources die misschien niet optimaal zijn of missen, je kunt ze de schuld blijven geven, maar het zijn smoesjes. Neem je verantwoordelijkheid en ga het aan.

Tip 2 Maak een keuze

Maak de keuze dat je het nu daadwerkelijk anders wilt. Laat los hoe het tot nu toe is gegaan en denk eens na hoe je het het wél wilt. We zijn altijd goed in benoemen wat we allemaal niet willen en waar we gefrustreerd over zijn. Maar laat dat nu eens wat het is. Wat wil je wél? Hoe ziet dat eruit? Was is de droom met je team? Hoe werken jullie samen? Wat gebeurt er in positieve zin (en wat zie je dus nooit meer terug)? Hoe gedragen je teamleden zich? Welke targets halen jullie? Enzovoorts. Schets een concreet plaatje voor jezelf. En kies ervoor om je hierop te richten en hiervoor te gaan. Als je dit voor je houdt en actie gaat ondernemen, dan neem je steeds de juiste acties die bijdragen aan je doel.

Tip 3 Waar zit het probleem precies?

Als het moeizaam loopt in je team, ga dan op zoek naar het echte probleem. Durf dus even goed te kijken naar wat er gebeurd in je team en wat dat je vertelt. En ook welke rol jij hierin speelt. Dit vergt dus enige reflectie, maar start hier gewoon mee. Schrijf het op voor jezelf. Is het nog niet duidelijk waar het precies in zit, schrijf dan dagelijks op wat er gebeurt. Je gaat dan vanzelf een rode draad ontdekken. Kijk ook altijd naar het belangrijkste basisingrediënt voor een succesvol team: is de veiligheid in orde? Dus is iedereen vrij om zijn mening te geven, wordt er naar elkaar geluisterd en wordt iedereen serieus genomen, kunnen er nieuwe ideeën worden geopperd en is niks gek genoeg? Als het namelijk met de veiligheid niet goed zit, moet je hier beginnen. En realiseer je ook dat het probleem aan de oppervlakte vaak niet het daadwerkelijke probleem is. Bijvoorbeeld de communicatie verloopt niet goed. Meestal zit daaronder dat er niet voldoende vertrouwen is ofwel wantrouwen. Kijk dus naar het probleem achter het probleem en los dit probleem op. Anders is het alleen symptoombestrijding.

 

Tip 4 Hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt

Wat ik in het begin al zei, jij bent de belangrijkste schakel in hoe je team performt. En dat is dus een mooie kans. Want dit kan dus de negatieve kant opwerken als je dingen niet zo slim aanpakt vanuit je leidersrol, maar dus juist ook een enorme positieve invloed hebben als je dingen wel goed aanpakt. Net als dat je bedrijf zo goed is als dat jij als ondernemer bent, is je team net zo goed als jij bent in je leidersrol. Hoe beter jij dus bent, hoe beter je weet wat wel en niet werkt en hoe beter je weet hoe je je team succesvol kunt laten werken, hoe beter je team wordt. Investeer dus in je leiderschapskills en blijf altijd groeien. Het kan altijd beter. Je kunt altijd leren en groeien. En hoe meer jij dat doet, hoe meer je team ook zal groeien en hoe minder energie het jou kost.

 

Tip 5 Durf moeilijke besluiten te nemen

Vaak zie ik bij problemen in een team of dat een leidinggevende bij mij komt dat ze wel weten waar de eerste bottleneck zit. Ze hebben er alleen niets meer durven doen en/of weten niet hoe ze het moeten aanpakken. En dan doen ze maar niks. Dit gaat bijvoorbeeld over teamleden die niet langer functioneren of gewoon geen match meer zijn of bijvoorbeeld over gedrag wat niet acceptabel is. Toch zal je moedige besluiten moeten nemen om de situatie te veranderen en het voor jezelf en je team makkelijker te maken. Doe dit dus ook. Zorg dat je het goed voorbereid en weet wat je moet doen en doe het dan. Als je het niet aangaat, zal er niks veranderen. En doe je het wel en neem je een duidelijk statement in en neem je die krachtige beslissing dan zul je zien dat je team je er dankbaar voor is (en jij jezelf ook).

 

Waar loop jij op dit moment tegenaan in je team? Wat is de grootste vraag die je bezighoudt?

Laat het hieronder in een reactie weten en je krijgt van mij een antwoord.

Succes met de tips!

 

Wat je nog meer kunt doen om te voorkomen dat je team een energievreter is?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Empathie ja, meehuilen nee

Een medewerker komt bij je met een probleem. Thuis is er iets aan de hand, hij heeft iets meegemaakt wat heftig was of hij zit gewoon niet lekker in zijn vel. We hebben het allemaal wel eens. Het is het leven. Maar jij als ondernemer verwacht ook dat iemand zijn werk doet en wil je het liefst dat diegene er ook met volle aandacht en inzet bij is. Hoe ga je hier mee om? Want natuurlijk heb je begrip voor de situatie, maar je hebt ook een bedrijf te runnen. Hoe je dit het beste aanpakt, lees je in deze blog.

Je medewerker Hans zit er doorheen. Je zag het gebeuren. Zijn relatie is net uitgegaan en hij heeft het niet zien aankomen. Het valt hem zwaar. Waar hij meestal vrolijk binnenstapt ’s morgens, kan er nu nog maar net goedemorgen vanaf en kruipt hij snel achter zijn laptop. Hij doet wel wat dingen, maar veel komt er niet uit zijn handen. Vanmiddag heeft hij een gesprek met je ingepland. Je ziet de bui al hangen. Hij komt natuurlijk met zijn hele verhaal en wil vast tijd voor zichzelf of de permissie om even minder te hoeven bijdragen. Maar jij hebt Hans keihard nodig om nieuwe klanten binnen te halen. Natuurlijk heb je begrip voor zijn situatie, maar hoever moet je gaan? Moet je alles maar goed vinden? Je snapt namelijk dat het lastig is. Maar hoe moet het dan met het werk?

Voor je het weet zit je begrijpend mee te knikken

Als Hans die middag bij je komt, steekt hij van wal. Het gaat niet goed, je krijgt zijn versie van het verhaal in geuren en kleuren en eigenlijk zegt hij tussen neus en lippen ‘ik vind eigenlijk dat ik even niet kan werken’. Je hoort het aan. Begrijpen doe je het. Je wilt hem de ruimte geven. Want je hebt het zelf ook ooit meegemaakt en snapt hoe het is. En voor je het weet zit je begrijpend mee te knikken, kan je het helemaal voorstellen en ben je overtuigd dat het beter is voor Hans om even niks te doen. Je geeft hem alle ruimte en hoopt dat het daarmee snel voorbij is. Begripvol schudt je zijn hand, wenst hem sterkte en ziet hem de deur van jullie kantoor uitlopen. Zo is het het beste toch, schiet er door je hoofd. Al heb je ook allerlei vragen: Wanneer zal hij er weer zijn? Is het inderdaad het beste? Hoe moet het nu met het werk? Enzovoorts.

Wat er vaak gebeurt

Je kent je teamleden goed en je wilt het beste voor ze. En jij bent ook maar een mens. Je snapt heel goed dat mensen geen robot zijn en dat er nou eenmaal dingen gebeuren waar we mee te dealen hebben. Wat we vaak doen in dit soort situaties is dat we gaan ‘meehuilen’. Onder het mom van iemand de ruimte geven en dat iemand vast weet wat het beste voor hem of haar is, geven we volledig mee. We ‘huilen’ zelfs mee. Waarmee we hopen dat de medewerker denkt ‘ah, wat fijn dat ik zo goed begrepen wordt en wat een fijne ‘baas’ heb ik. Ik zorg dat ik zo snel mogelijk weer volledig aan het werk ga.’ Maar meestal gebeurd het omgekeerde. Vanuit deze goede bedoelingen staan alle sluizen open en wordt jouw invloed als leidinggevende juist minder omdat je iemand weinig ziet en spreekt. Daarnaast wordt het als iemand niet meer werkt, steeds lastiger om terug te keren. De drempel wordt steeds hoger.

Het is goed bedoeld maar werkt averechts

Dat wat we als leidinggevende dus eigenlijk goed bedoelen, werkt juist averechts. Maar wat moet je dan? Je hebt namelijk echt begrip. En je wilt ook empatisch overkomen. Alleen vanuit ondernemersperspectief moet er ook gewerkt worden. Je hebt nou eenmaal een contract met elkaar. De een levert zijn kennis, inzet en expertise en jij betaalt daarvoor. Moet je dan zomaar alles goed vinden? Dat voelt ook niet goed. En wat nou als je hier 5 teamleden van hebt? Er gebeurt steeds van alles in de levens van de mensen om je heen. Op die manier kan je je bedrijf niet runnen.

Goed punt

En hier heb je een goed punt. Want je mag inderdaad ook wat van je medewerker verwachten. Dat is helemaal niet gek. Je hebt nou eenmaal een contract met elkaar. Dus hoe kan je toch empathisch zijn, maar niet doorschieten in meehuilen?

Veeleisend helpen

Wat in dit geval beter werkt en wat voor beide beter voelt, is in plaats van mee te huilen veeleisend te helpen. Dit betekent dat je in het geval van Hans luistert naar zijn verhaal en er begrip voor hebt, maar ook de verantwoordelijkheid bij hem laat voor hoe nu verder. Waarbij je hem de oplossing laat bedenken, maar waarbij jij in je leidinggevende rol duidelijk bent over je grenzen en hem zeker wel wil helpen.

Laat hem dus zijn verhaal doen en stel vragen. Laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker. Vraag wat zijn voorstel is. Kijk met een schuin oog als het nog niet is wat je eigenlijk verwacht. Vind je een week verlof nemen bijvoorbeeld oke, maar komt hij met het voorstel voorlopig een tijdje thuis te willen blijven (ofwel ziekteverzuim), dan kan hoef je dus eigenlijk alleen maar bedenkelijk te kijken. Dan komt er als het goed is een tweede voorstel.

Geef ruimte maar wel dat de medewerker weet dat hij een verantwoordelijkheid heeft voor het werk. En biedt je hulp waar het kan. Is het bijvoorbeeld fijn dat iemand opgehaald wordt in plaats van dat hij of zij zelf moet rijden, regel dat dan.

Dus ben empatisch en bied hulp, maar stel je grenzen en laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker. En als het goed is, ken je je mensen. Je weet dat je de een eerder moet afremmen en de ander juist wat meer moet stimuleren.

Veeleisend helpen werkt voor beide kanten beter en is tegelijkertijd een stuk duidelijker.

Is dit ook een herkenbaar voorbeeld voor jou? Hoe ben jij er toen mee omgegaan?

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Wat jij denkt dat je moet doen met een team

…en wat je team het liefste wil dat je doet

Je wilt graag controle houden en dat je team top presteert. Dus hou je vinger aan de pols en zorg je dat ze weten hoe ze het moeten aanpakken. Het kost je de nodige inspanning, maar anders gebeurt het niet goed genoeg, toch? Het is maar de vraag of dit is wat je team nodig heeft om optimaal te presteren. Waarom dat niet zo is en hoe het anders kan, vertel ik je in deze blog.

Als je een team mag aansturen en je hebt dat nog niet eerder gedaan, dan vaar je vooral op wat je weet en zorg je dat je het risico op wat je wil voorkomen zoveel mogelijk beperkt. Logisch, dat je het op deze manier aanpakt. En je doet dit met de beste intenties. Alleen de uitkomst is juist niet het resultaat wat je wil. Je wil controle houden en dat je team het doet volgens jouw standaarden, maar op deze manier bereik je eerder het tegenovergestelde.

Want als je er juist dicht bovenop zit, van alle details weet, je overal mee bemoeit en je teamleden ook nog vertelt hoe ze dingen moet doen, gaat je team juist minder presteren en vinden ze hun werk steeds minder leuk. Ze worden steeds afhankelijker van jou en alle energie zal steeds vanuit jou moeten blijven komen om de boel aan de gang te houden. Dit voelt misschien als ‘under control’, maar is uiteindelijk killing voor jezelf en je team als geheel.

Je kan het niet alleen, maar micromanagen is niet de oplossing

Als je je bedrijf ooit eigenhandig bent gestart en er mooie plannen en dromen mee hebt, dan is het logisch dat je dit niet zomaar overlaat aan anderen. Maar je bent er inmiddels al achtergekomen dat als je je groeiambities wilt halen je het niet langer alleen kan. Dus je team is inmiddels een feit en je hebt hele goede mensen aangenomen. Je bent er trots op dat je dit bereikt hebt, dat je anderen van werk kan voorzien en dat jullie het nu samen doen. Alleen wil je niet zomaar de controle uit handen geven. Je wilt resultaat zien en je klanten gun je het beste. Dat je er dus bovenop zit, aan het micromanagen bent, is een natuurlijke reactie. Zeker als je nog nooit leiding hebt gegeven.

Misschien doe je het ook wel op deze manier, omdat je denkt dat je hiermee het beste resultaat haalt of juist voorkomt dat dingen misgaan. Of heb je last van het niet durven los laten, omdat je dan niet weet wat er gaat gebeuren en stel je voor dat het misloopt? En ook andere belemmerende overtuigingen zoals ‘ik kan het zelf het beste’ of ‘als ik het iemand anders laat doen, is het nooit precies zoals ik wil’ kunnen je op het spoor houden van controle en er dicht op zitten. Ook zie ik geregeld dat de ondernemer met leidinggevende rol reactief acteert in zijn of haar rol in plaats van proactief. Oftewel vooral problemen oplossen en brandjes blussen als ze zich aandien, maar minder stilstaan en minder tijd besteden aan richting en verwachtingen meegeven aan hun team.

Je wilt dat je team presteert

‘Je hebt pas controle als je het niet meer nodig hebt’, een mooie uitspraak van psycholoog Albert Sonneveldt. Wat je team nodig heeft om optimaal te presteren (en jij dus controle houdt), is dus iets anders dan dat je in eerste instantie misschien denkt. Door er boven op te zitten en mensen te vertellen hoe ze hun werk moeten doen, krijg je juist medewerkers die achterover gaan leunen en minder initiatief nemen. Ze komen alles op een gegeven moment aan je vragen en ze zullen niet eigenhandig verbeteringen voorstellen. Ze laten hun hersenen op een gegeven moment bij de deur. Thuis zijn ze tot van alles in staat, op het werk doen ze het minimale. Ook je team als geheel presteert in plaatst van maximaal juist net (of net niet) voldoende.

Autonomie, verantwoordelijkheid en vertrouwen

Want wat je team nodig heeft is juist autonomie, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Dit lijkt misschien tegenstrijdig, maar is het zeker niet. Ze kunnen namelijk pas verantwoordelijkheid pakken en laten zien wat ze in hun mars hebben als jij ze de ruimte en het vertrouwen geeft. Uit verschillende onderzoeken blijkt ook, en ik kan het beamen vanuit de praktijk, dat medewerkers zich meer betrokken voelen en gemotiveerder zijn als ze autonomie ervaren en zelf beslissingen kunnen nemen. Zeker als je goede mensen hebt aangenomen, dan is het vooral zaak om samen met hen hun volledige potentie aan te spreken. Niet alleen op individueel niveau, maar ook in teamverband.

 

En juist dan heb je pas de controle. En dan pas bereik je topresultaten.

Dit betekent trouwens niet dat je nu alles maar los moet laten en alles over de schutting moet gooien, want dan weet ik ook zeker dat je tot de conclusie komt dat het niet werkt.

Geef autonomie, verantwoordelijkheid en vertrouwen, maar geef wel de kaders mee waarbinnen gewerkt wordt. Zonder duidelijkheid gaan mensen namelijk zweven, worden dingen vaag en ontstaat er miscommunicatie. Dus ben duidelijk over waar jullie heen gaan met het bedrijf, wat belangrijke waarden zijn waar volgens je wilt werken en wat je verwacht van je mensen.

En je zult zien dat jullie veel meer kunnen bereiken en het voor jou als leider een stuk makkelijker wordt.

Don’t settle for less 😉

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe voorkom je dat jullie vergadertijgers worden?

Als je team steeds verder groeit, komt het moment een keer dat wordt voorgesteld om wat vaker een meeting te plannen, want sommige teamleden ‘missen nu af en toe informatie’. En voor jullie het weten, zit je een groot deel van je tijd te vergaderen. Je vraagt je af of dit nou allemaal wel zo effectief is. Kan dit nou niet anders? Zeker wel. In deze blog laat ik je zien hoe.

Je kent ze wel, die grote bedrijven waar iedereen continu zit te vergaderen. Misschien heb je er zelf ooit ook gewerkt. Ik wel en mijn agenda zat vele dagen van de week van ’s ochtends 8 tot ’s middags half 6 aaneengesloten vol met meetings. Hoe normaal ik dit in het begin ook vond, omdat iedereen dit deed, hoe vaker ik me iets later steeds afvroeg: is dit wel effectief? Zorgen we op deze manier dat we het meeste waarde toevoegen aan de organisatie? Zijn we op deze manier het meest productief? Het antwoord was nee. Want vaak waren we problemen aan het bespreken, aan het analyseren, plannen aan het maken en presenteren en aan het praten over ogenschijnlijk belangrijke dingen. Maar krachtige besluiten nemen en DOEN, ho maar. Deze situatie wil je dus niet in jouw bedrijf, terwijl er op een gegeven moment wel meer vraag komt naar structuren om informatie te delen en op de hoogte te blijven van wat er allemaal gaande is.

Als het niet meer ‘automatisch’ gaat

Ben je inmiddels met meer dan 10 mensen in je team, dan is het logisch dat de vraag komt om meer met elkaar te delen waar iedereen mee bezig is. Onder de 10 man is dit nog redelijk overzichtelijk. Je zit dicht bij elkaar, in dezelfde ruimte waarschijnlijk, en dan hoort iedereen gewoon op de werkvloer wat er gaande is. Het gaat min of meer vanzelf. Groeit je team verder dan krijg je op een gegeven moment ook vaak een verdeling in je team wie waar van is. Zo is een aantal verantwoordelijk voor sales, een aantal voor marketing, een aantal voor klantcontact enzovoorts. Misschien ga je op een gegeven moment naar een groter pand en zit je niet allemaal meer naast elkaar. Dan krijg je niet meer automatisch alles mee van elkaar.

En dan gaat het op een gegeven moment komen: ‘We weten niet meer wat de ander doet. We missen het overzicht en wat er precies speelt. Moeten we niet een keer in de zoveel tijd bij elkaar zitten?’ Dat is pas het begin. Maar voor je het weet heb je een dagelijkse stand up, een wekelijkse meeting tussen sales en marketing, een wekelijkse vergadering tussen klantcontact en sales, een maandelijkse vergadering met z’n allen om te bespreken hoe we het doen enzovoorts. En ook al had je je nog zo voorgenomen het niet te doen, zitten jullie toch het grootste deel van je tijd te vergaderen. Waarbij het nog maar de vraag is of het wel zo effectief is.

structuur vergaderen bedrijven vergadertijgers team klantcontact vergaderen mensen

Foto door Annie Spratt

Groei betekent wel meer structuur

Niemand wordt blij van eindeloze besprekingen. Je kunt nooit tijdens al die sessies de hele tijd scherp zijn, want niemand houdt dat vol. Alleen maar vergaderingen inplannen, is dus geen oplossing voor de vraag naar op de hoogte willen blijven zijn en need to know kennis met elkaar delen.

Feit blijft dat als je bedrijf groter wordt er wel meer structuur nodig is. Wat eerst vanzelf ging, gaat niet meer zo vanzelf. Bij elke fase in het groeiproces horen weer nieuwe stappen. Maak hierin alleen wel bewuste keuzes. Want anders worden jullie uiteindelijk alsnog die vergadertijgers.

Dus wel meer structuur, maar alleen om het jullie makkelijker te maken. Zodat processen vlotter verlopen of je elkaar beter weet te vinden. Maar niet om een hele kerstboom op te tuigen en vooral tijd te vullen.

Wat werkt dan wel?

Wat wel werkt is afhankelijk van de grote van je team en wat jullie doen. Maar hierbij een aantal vragen om over na te denken hoe je dit kunt inrichten. Zodat je effectief omgaat met je tijd en jullie toch allemaal voldoende zicht houden op wat er speelt en de betrokkenheid hoog blijft.

De dagelijkse operatie

Wat is er voor nodig om de dagelijkse gang van zaken goed te monitoren en knelpunten snel te herkennen en te kunnen oplossen? Wat werkt hiervoor bij jullie het beste? En wie moeten hier absoluut bij zijn? Niet iedereen hoeft namelijk elke dag van alles op de hoogte te zijn. Voor sommigen is een keer bijgepraat worden op hoger niveau voldoende. Ben hier kritisch op.

En je hoeft dit trouwens niet zelf allemaal te bedenken, maar stel deze vragen vooral aan je team. Laat ze zelf aangeven wie waar bij moet zijn en hoe ze dit beste kunnen regelen. Een voorbeeld wat kan werken voor de dagelijkse gang van zaken is een dagelijkse stand up of een weekstart. Deze duren niet langer dan 10 minuten, iedereen staat en iedereen is verantwoordelijk voor inbreng. Gebruik evt ook een white board met hierop de punten waarop jullie de voortgang monitoren. Dit is voor iedereen elke dag zichtbaar.

structuur vergaderen bedrijven vergadertijgers team klantcontact vergaderen mensen

Uitvoering van de strategie

Op een iets hoger niveau is het ook belangrijk om in de gaten te houden of de strategie die bepaald is ook uitwerkt en of jullie hierop nog moeten bijsturen, zodat je ook echt de juiste stappen zet naar jullie visie. Ook hier weer de vraag: wie zijn degenen die dit moeten doen en in de gaten moeten houden en hoe zorgen ze dat de rest in ieder geval op de hoogte blijft op een effectieve manier? Een maandelijks moment zou hiervoor bijvoorbeeld niet zo gek zijn. Vraag ook hier je team na te denken hoe ze dit effectief en efficiënt kunnen inrichten, zodat iedereen zich betrokken voelt en het doel niet vergeten wordt, maar het belangrijkste uitgangspunt blijft.

Het overall plaatje

Hoe doen we het als bedrijf? Halen we de targets? Is de markt veranderd? Doen we de juiste dingen? Hoe ligt het met accenten? Hoe staan we ten opzichte van onze visie? Het overall overzicht in gewone mensen taal die tot de verbeelding spreekt. Wat is de beste manier om dit te delen? Door wie is het logisch dat dit gebeurd? En wat is een fijne frequentie, zodat iedereen voldoende op de hoogte is en het nog steeds voelt als ‘ons bedrijf’? Maak ook hierin kritische keuzes. Stel deze vraag aan jezelf als CEO en bespreek het met je team. Waarschijnlijk is dit iets waar je elke kwartaal en aan het einde of begin van een jaar bij stil staat. Ook hier, doe wat werkt voor jullie en houd vooral het doel voor ogen wat je er mee hebt.

En voor jezelf?

Waarschijnlijk heb je de neiging om zelf als CEO overal bij te willen zitten. Dat voelt misschien als grip hebben, maar dan ben jij dus degene met die overvolle vergaderagenda. Ook daarmee heb jij niet de meeste toegevoegde waarde. Dus waar heb je die toegevoegde waarde het meest en wat kan je team prima zelf? Stel jezelf dan ook de kritische vraag: hoe zorg ik op een goede manier dat we op koers blijven, de juiste dingen doen en iedereen zich betrokken blijft voelen? Hoe kan ik dit het beste regelen?

Nog aanvullingen op het bovenstaande? Laat het gerust weten in een reactie.

Of heeft het je een mooi inzicht opgeleverd? Leuk als je het deelt.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Pagina 1 van 41234