Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Werkgeluk

Lekker druk voelt goed, maar is het ook effectief?

Druk, druk, druk. Als leidinggevende ondernemer zijn dit je dagen. Je weet niet meer beter. En eerlijk gezegd voelt het ergens ook wel lekker. Je bent nodig! Je voelt je nuttig. Maar of je nou met de juiste dingen bezig bent? Tja, dat vraag je je geregeld af. Ook al voelt het goed om nodig te zijn, is dit ook het beste voor de lange termijn? In deze blog laat ik je zien waarom druk zijn niet effectief is en wat je beter kan doen.

Druk, druk, druk. Dag in, dag uit ben je druk met van alles. Je bent altijd bezig, vragen aan het beantwoorden, brandjes aan het en dingen aan het regelen. En ook al is het af en toe pittig, het voelt eerlijk gezegd ook goed. Je regelt het allemaal maar wel weer. Je voelt je nuttig.

Blog Lekker druk voelt goed, maar is het ook effectief?

Er is alleen wel een probleem..

Het nadeel is alleen dat je nooit tijd hebt om na te denken. Je hebt geen tijd en geen rust. Het lukt je niet om uit te zoomen en op afstand naar je bedrijf en je team te kijken. Hierdoor blijven lange termijn plannen liggen, heb je geen tijd om aandacht te geven aan je team en kun je geen structurele oplossingen bedenken voor problemen die steeds terugkomen. Dit heeft tot gevolg dat problemen zich steeds weer opnieuw aandienen, de betrokkenheid in je team terugloopt, er minder goed wordt samengewerkt en je vraagt je ook wel eens af: hoe moet dit als ik er een keer niet ben? Want dan loopt het allemaal in de soep. Het geeft je een enorme druk op je schouders en je stressniveau loopt op omdat je altijd ‘aan’ moet staan.

Bezig zijn voelt goed

Lekker bezig zijn, in de actiestand, het voelt zo goed. We hebben geleerd dat dat goed is. Het voelt alsof er veel gaande is en je voelt je nuttig. Je krijgt meestal ook direct een ‘beloning’. Bedankt dat je dit hebt opgelost. Bedankt voor je antwoord. Yes wat fijn, we kunnen weer door.

Dat maakt dat je aan het eind van de dag het idee hebt goed bezig te zijn geweest. En die fijne beloning van ‘yes, ik heb het weer gefixt’ of ‘dank je wel voor het oplossen’ maakt dat je er meer van wil. Alleen houdt het je ook vast. Vast in die operatie, vast in de details en in het hier en nu. Waardoor je geen tijd hebt voor de langere termijn en structurele oplossingen. Je houdt juist de huidige situatie in stand. Daarnaast loop je ook je teamleden in de weg, omdat je je nog overal mee bemoeit.

Blog Lekker druk voelt goed, maar is het ook effectief?

Is het dus effectief op de lange termijn als je vooral druk bent met van alles?

Je voelt hem natuurlijk al aankomen: hoe effectief ben je nou werkelijk? Ook al voelt het dus nuttig en goed aan de ene kant, je bent in jouw rol als leidinggevende op dit moment niet met de goede dingen bezig. Eigenlijk houden we onszelf voor de gek door de ‘instant gratification’. Om effectief te zijn voor je bedrijf en team én om het op de lange termijn vol te kunnen houden, is het wijs om afscheid te nemen van druk, druk, druk.

Wat dan wel?

Wat je gaat helpen en wat wel effectief is, is dit:

Focus op de WIE en de WAT

Dat druk zijn en bezig zijn is helemaal niet interessant. Wat belangrijk is is met de juiste dingen bezig zijn in jouw rol. Je bent niet langer medewerker in je eigen bedrijf. Het is belangrijk om de volledige stap te maken naar leider/eigenaar.

Blog Lekker druk voelt goed, maar is het ook effectief?

Dat betekent dat jij je richt op het vinden van de juiste mensen op de juiste plek en dat je ze ondersteunt (laat ondersteunen) hun werk zo goed mogelijk te doen.

En dat je zorgt dat je team weet welke richting jullie op gaan met het bedrijf, dat iedereen de missie en visie kan dromen en je de focus (doelen) voor het jaar en kwartaal scherp hebt en houdt.

Zo richt jij je op het juiste wat het meest effectief is voor je bedrijf op de lange termijn. En niet geheel onbelangrijk, zo hou jij het vol.

Daarnaast loop je je team niet langer in de weg en kunnen je teamleden ook doen wat ze moeten doen. Help ze hun werk beter te doen in plaats dat je het voor ze oplost.

 

Wil je regelmatig inspiratie en tips, volg mij dan op Instagram!

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Overtuigen met excel-sheets of inspireren?

Je medewerkers betrokken houden en enthousiasmeren, hoe doe jij dat? Ga jij hard werken en overtuigen? Of heb je inmiddels ook in de gaten dat dat eigenlijk niet werkt? Wat ik regelmatig zie, is dat directeuren proberen te overtuigen met excel-sheets. Terwijl de medewerkers steeds verder wegzakken als dit gebeurt. Niet het effect wat de bedoeling is. Wat je in plaats daarvan beter kunt doen, dat vertel ik je in deze blog.

Je medewerkers betrokken houden en enthousiasmeren het wordt regelmatig geprobeerd door te overtuigen en allerlei cijfers op een team af te vuren. De leider in kwestie is heel hard aan het werk met uiteindelijk verre van het gewenste effect.

Blog Overtuigen met excel-sheets of inspireren?

Saai en nietszeggend

Want wil je je medewerkers juist meenemen, enthousiast maken en ‘aan’ laten gaan, dan is het presenteren van excel-sheets en allerlei cijfers het laatste wat je moet willen. Jij bent als ondernemer waarschijnlijk al kilometers verder. Je hebt idee en de koers al helemaal bedacht, doordacht, uitgezocht en onderbouwd. Dus als je eenmaal het gevoel hebt dat je het zo wil gaan doen, dan wil je het ook graag aan je personeel brengen. Dus cijfers overzichtelijk op de sheet en knallen maar. Waarbij je doel waarschijnlijk gemist wordt, omdat mensen nou eenmaal niet ‘aan’ gaan van cijfers.

Ander perspectief

Als ondernemer zit je anders in de wedstrijd dan je medewerkers. Jij kijkt naar het grotere geheel, de lange termijn, grotere doelen, innovaties en de strategie. Terwijl je medewerkers denken aan baanzekerheid, een fijn salaris, lol in hun werk, van betekenis kunnen zijn met hun expertise, leuke collega’s, voldoende vakantiedagen enzovoorts. Totaal twee verschillende perspectieven. En je hebt wel met elkaar die resultaten te halen. Maar met droge cijfers, hard roepen dat iedereen die moet gaan halen en overtuigen op basis van feiten kom je daar niet. Maar ondernemers lijken soms uit het oog te verliezen waar het vuurtje van gaat branden bij hun medewerkers. Vanuit hun eigen perspectief en praktische route wordt het op tafel gelegd en als je dan zelf maar enthousiast genoeg praat komt het wel over, hopen ze. Maar vaak raken ze hun medewerkers en hun betrokkenheid zo alleen maar kwijt.

Blog Overtuigen met excel-sheets of inspireren?

Wat dan wel?

Oke, dus dit is het niet. Maar wat dan wel? Wil je je medewerkers juist enthousiasmeren, betrokken houden en aan zetten, hou dan op over cijfers maar kies ervoor ze te inspireren.

Denk vanuit hun perspectief. Wat maakt dat hun vuurtje wordt aangewakkerd? Dat ze zien wat er mogelijk is? Dat ze enthousiast worden en gelijk actie willen ondernemen?

Dat is als je ze raakt.

Raakt met waarom jullie doen wat jullie doen.

Met een verhaal. Met een verhaal vanuit jezelf als ondernemer of een verhaal van een klant.

Laat je medewerkers voelen waar ze het voor doen. Laat ze voelen dat ze een verschil kunnen maken. Wakker de passie aan om ervoor te gaan. En laat ze zien wat jij misschien al lang ziet vanuit je visie als ondernemer. Laat ze dromen en vanuit inspiratie doen.

Dan weten ze waarvoor ze het doen.

Dan willen ze graag hun bijdrage leveren.

Dan doen ze met alle liefde een stapje extra.

Dan komen ze zelf met ideeën en wordt het nog beter dan dat je zelf voor ogen had.

Blog Overtuigen met excel-sheets of inspireren?

Het begint bij jou

Probeer dus die snaar te raken. Door aan te sluiten bij je medewerkers. Door ze mee op reis te nemen, ze het te laten voelen en het voor zich zien.

En maak je over de invulling maar geen zorgen. Want als je ze het kan laten zien, weten zij hoe ze het in kunnen vullen. Daarmee wordt het nog meer van jullie allemaal.

Het begint dus bij jou als leider. Besteed tijd en aandacht aan hoe je iets gaat brengen als je een bepaalde droom wil verwezenlijken of bepaalde resultaten wil halen met je bedrijf.

Je werkt nou eenmaal met mensen. Met mooie, geweldige mensen. Haal het beste in ze naar boven, zodat ze het beste kunnen terug geven.

 

Wil je graag een omslag maken? Doe ook even de scan in mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Download hem hier.

Geef je bedrijf de CEO die het nodig heeft

Zie je jezelf ook echt als CEO van je bedrijf of hou je je stiekem toch kleiner? Nergens voor nodig en je dient er je bedrijf niet mee. Hoe komt het dat veel ondernemers toch niet volledig hun leiderschap omarmen en wat kan je doen om wel die CEO te worden die je bedrijf (en jijzelf ook) nodig heeft? Dat lees je in deze blog.

Jezelf als CEO van je bedrijf kleiner houden en bescheiden blijven, ik kom het regelmatig tegen bij ondernemers en om eerlijk te zijn ik heb hier zelf ook mee gestoeid. Maar weet je, je dient er niemand mee. Dus waarom hier aan vast blijven houden?

Sterker nog, je creëert juist situaties die je liever niet hebt en waar je veel tijd, energie en vaak ook geld aan kwijt bent en op een gegeven moment vind je die management of leidersrol gewoon STOM/verschrikkelijk!

Blog Geef je bedrijf de CEO die het nodig heeft

Het lijkt zo makkelijk

Je bedrijf groeit, jij hebt het opgebouwd, jij bent de baas en je krijgt steeds meer personeel. Het wordt serieus. Maar hoe serieus neem jij je leidersrol? Want je bent nou eenmaal de CEO of je nu wil of niet. Vele ondernemers zie ik ermee stoeien. En dat heeft met een aantal dingen te maken.

Niet kiezen

Allereerst kiezen ze niet. Ze kabbelen mee op de groei van hun bedrijf, maar kiezen niet bewust voor hun leiderschap, voor hun rol en wat er nu eigenlijk van hun gevraagd wordt. Het overkomt ze en ze gaan mee in de waan van de dag en doen dan wat er op hun pad komt.

Niet investeren

Ten tweede, ze investeren niet. Ze investeren niet in de rol en wat er nu van hun gevraagd wordt. Zoals ik hiervoor al zei, ze laten zich meenemen in de flow van de dagelijkse gang van zaken en reageren daar op. Ze ontwikkelen ze zich niet qua kennis en vaardigheden om hun leiderschap te verstevigen.

Niet-helpende overtuigingen

Ten derde, ze hebben last van belemmerende overtuigingen. Het zijn gedachten als: ik zie mezelf niet als baas/CEO/manager, ik wil gewoon one of the guys zijn want dan willen ze hard voor me werken, ik ben geen leider, als ik niks doe gebeurt er niks. Er zijn in ieder geval genoeg overtuigingen die ze op hun plek houdt in plaats van laat door ontwikkelen.

Blog Geef je bedrijf de CEO die het nodig heeft

Geef jezelf en je bedrijf wat het nodig heeft

Een gemiste kans als je je hier niet uit los weet te maken. En weet dat je het zoveel makkelijker krijgt en er met je bedrijf zoveel meer mogelijk is als je het wel doet. Dus hoe word je nou die CEO die je bedrijf nodig heeft? Dit zijn de stappen die je kunt nemen:

1 Kies

Kies bewust en voor de volle 100% voor je CEO ofwel leidersrol. Omarm hem, ga hier volledig in staan. Niet een beetje erbij doen of nog twijfelen aan jezelf. Kies! Of kies dus om het niet te doen en het aan iemand anders over te laten die het 100% kan ownen.

2 Maak een plan

Als je hebt gekozen, maak dan een plan. Een plan waarbij je je business en je eigen rol van een afstand bekijkt. Waar staan jullie nu? Waar wil je naartoe? Wat is er nu van jou nodig in je rol? Wat moet jouw focus zijn? Hoe zorg je dat je team doet wat het moet doen? Enzovoorts. Welke stappen heb je te nemen om te komen waar je wil komen? En maak het dan weer klein: welke eerste kleine, eenvoudige stap kan dan vandaag al zetten? En maak het commitment dat je elke dag een of twee stappen zet.

3 Beslis wat je nodig hebt

Wat heb je nog nodig om je plan uit te voeren en te bereiken wat je wil? Waar heb je hulp bij nodig? Waar moet je meer over weten? Wie heb je nog nodig? Zorg dat je inzicht hebt in wie of wat je nodig hebt om daadwerkelijk te bereiken wat je wil.

4 Stuur elke week bij

Neem elke week, bijvoorbeeld op vrijdagochtend, een uur de tijd om te reflecteren op jezelf, om je resultaten, stappen en acties te evalueren en om bij te sturen. Je houdt voor ogen wat je wil bereiken. Je kijkt terug wat je gedaan hebt afgelopen week, welke stappen je persoonlijk hebt gezet, welke resultaten je hebt behaald, wat wel werkt en wat niet werkt en je bepaalt wat je meer moet doen, minder moet doen en waar je iets anders moet doen. En dat neem je mee in de volgende week.

Hou jezelf in ieder geval niet langer kleiner. Je hebt het in je. Maak het voor jezelf makkelijker en leuker en zorg dat je bedrijf en team het beste krijgen. Dit doe je door de CEO te worden die je bedrijf nodig heeft. Succes en enjoy!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Als je stress hebt als leidinggevende, doe dit

Stress als leidinggevende is niet alleen arelaxt, het brengt jezelf en je team verre van goeds. Merk je dus dat de stress  oploopt in je leidinggevende rol? Laat het niet groeien, maar doe er wat aan. Het liefst zo snel mogelijk. Wat je precies kunt doen om hiermee korte metten te maken, dat vertel ik je in deze blog.

Stress als leidinggevende is allesbehalve prettig voor jou en maar ook niet fijn voor je team. Niet alleen omdat het niet goed is voor jouw gezondheid.  Maar ook omdat je je constant gejaagd en niet in control voelt, je het gevoel hebt dat het nooit ophoudt en je zo niet functioneert op je allerbest. Je kan dus niet alles geven en niet werken vanuit je ‘zone of Genius’. En dit alles heeft weer zijn weerslag op je team en dus je hele bedrijf.

Dus doe er wat aan

Stress? Doe er dan zo snel mogelijk wat aan, want het heeft een grote, negatieve impact als het langdurig is. Ja, ik hoor je denken: ‘Dat roept iedereen. Maar ondertussen blijft alles maar doorgaan en zie ik niet zo snel waar ik moet beginnen om die stress dan te verminderen.’ Logisch en daarover zo meer. Want er zijn 3 dingen die je nu kan en moet doen.

Maar waar komt het vandaan?

Maar hoe komt het eigenlijk dat je die stress nu ervaart en dat hij zelfs groeit? Waarschijnlijk heb je op dit moment veel op je bord. Dit kan alleen op het werk zijn, maar ook een combinatie van thuis en op je werk. Je hebt het idee dat je alles moet doen, je wil alles ook blijven doen (want dan gebeurt het tenminste goed) of je hebt het idee dat je geen keuze hebt. Voor je gevoel zit je vast en komt er geen eind aan. Elke keer hoop je dit wel, maar dan zijn er weer 10 andere dingen die jouw kant opkomen.

Hoe doorbreek je het?

Belangrijk is dus om de cirkel te doorbreken. Om je stress niet meer de overhand te laten nemen, maar het zo te regelen dat je je lekker voelt en de rust en ruimte hebt om dat te doen waar jij goed op gaat. Met deze drie dingen doorbreek je de huidige situatie:

1 Afstand nemen

Als je middenin in alle drukte en de waan van de dag zit, kun je niet helder kijken en knopen doorhakken. Dat kan je alleen als je afstand neemt en de ruimte pakt om een doorbraak te creëren. En geloof me, die heb je nu nodig. Dus stop even met rennen. Neem even die adem pauze. Ga ergens heen waar je prettig voelt, bijvoorbeeld het bos, strand of een fijne plek in de stad en zet je telefoon uit. Schakel af om ruimte maken voor stap 2.

2 Kiezen

Stap 2 is keuzes maken. En dit is iets wat we vaak moeilijk vinden. Het liefst doen we alles om maar niks te verliezen. We gaan wel harder werken, minder slapen en wensen dat er meer dan 24 uur in een dag zit om gewoon alles wel voor elkaar te krijgen. We willen niet kiezen, want we willen niet verliezen. Maar door niet te kiezen, doe je alles een beetje, dus uiteindelijk verlies je op alles. Kies. Kies voor wat jij het liefste doet en waar je energie van krijgt. Zorg dat je weet wat je te doen hebt in je leidinggevende rol (lees daarvoor ook deze blog: Blog Welke twee dingen zijn essentieel in je leidersrol?) en doe alleen dat. Focus en kies. Je hebt namelijk altijd een keuze, ook al denk je nu van niet. En je hebt elke dag een nieuwe mogelijkheid om keuzes te maken. Zet het op een rijtje. Durf te kiezen en doe de rest helemaal niet meer, automatiseer het of laat het door anderen doen.

3 Loslaten

En laat dan los. Laat dingen los. Laat het over aan anderen. Als je zorgt dat je goede mensen om je heen hebt en als je werkt met goede systemen, dan kan je ook met een gerust hart loslaten. Je kan niet alles alleen en dat hoeft ook niet. Leer jezelf om los te laten. Gooi het niet over de schutting, maar geef richting en het speelveld mee aan je team en laat anderen het doen. Focus je op wat belangrijk is in jouw rol. En weet dat je team dan zijn rol pakt. Gun het je team, gun het je bedrijf en gun het jezelf.

Weet dat bovenstaande een groeiproces is. Je begint nu ergens, maar je zal steeds makkelijker kunnen kiezen en meer kunnen loslaten. Het is een proces van jaren of misschien wel van je hele leven.

Kies in ieder geval nu dat je huidige situatie het niet is en zeg daar nee tegen. Zodat je volmondig ja kunt zeggen tegen dat waar je wel naar verlangt. En blijf hierin groeien. Wat is er dan wel niet mogelijk?

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je team je naar een burn out helpt?

Burn-outachtige klachten, omdat het vooral in je team niet lekker loopt? Dat kan je natuurlijk niet hebben als ondernemer. Want wat als je straks helemaal uitvalt? Hoe moet het dan met je bedrijf? Verstandig dus om tijdig wat met signalen te doen. Maar wat kan je doen als je de signalen herkent? Dat vertel ik je in deze blog!

Burn-outachtige klachten door dat leidinggeven. Je team maakt het ondernemen lastig. Je merkt dat het je bakken met energie kost. Je vindt het niet leuk, het werkt niet. Als het zo doorgaat dan zegt je lichaam een keer stop. Wat als dat gebeurt? Dan ben je maanden uit de running. Hoe gaat het dan met je bedrijf? Ook al zijn er altijd legio oplossingen, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dus voorkomen is beter, dan het zover laten komen. Maar wat kan je doen als je nu de signalen krijgt als spanning in je lijf, pijntjes, slecht slapen enzovoorts allemaal, omdat het in je team zo moeizaam gaat of de sfeer zelfs is om te snijden?

Omarm het signaal

Als je burn-outachtige klachten krijgt, is dit een krachtig signaal. Er zijn meestal al meer signalen aan vooraf gegaan. Kleine, subtiele. Maar die heb je tot nu toe genegeerd en nu worden ze groter. Ze schreeuwen harder. Burn-out hoeft trouwens niet alleen met je werk te maken te hebben. Het is vaak een totaal balans die zoek is in je leven. Je kan al een tijd niet meer zijn wie je eigenlijk bent. Het kan zijn dat leidinggeven, en dus je team, er in dit geval een groot aandeel in heeft. Dus laten we daar even op inzoomen.

Je batterij loopt leeg

Waarschijnlijk doe je in je werk al een tijd lang dingen die je geen of weinig energie geven. Je besteedt het meeste van je tijd aan dingen die je niet leuk vindt, die je niet goed kan of waar je niet goed op gaat. Bijvoorbeeld: je bent alleen maar problemen aan het oplossen, vragen aan het beantwoorden of lastige gesprekken aan het voeren met medewerkers. Dit staat haaks op waar je ondernemer voor bent geworden: om je ideeën de wereld in te brengen, klanten van een mooie dienst en product te voorzien en daarmee te helpen en…vrijheid. Dit breekt je op. Je batterij loopt leeg en wordt te weinig opgeladen, waardoor je uiteindelijk in de min terecht komt. Dan gaan alle alarmlichten aan.

Dit kun je doen

Dus wat kun je doen om bij te sturen? Wat kan je doen als je team je juist stress veroorzaakt en dit alleen maar lijkt te groeien? Hierbij geef ik je 5 tips.

1 Ben alert op signalen

Dan kan je namelijk tijdig bijsturen en is het nog een stuk makkelijker om het tij te keren. Ben dus niet eigenwijs, maar luister naar wat je lichaam je probeert te vertellen. Ga dus niet nog harder werken om het wel even te fixen. Neem juist even de tijd om afstand te nemen en objectief te kijken naar de huidige situatie. Zonder oordeel. Geef er prioriteit aan om dit te doen. Je doet je best, je werkt hard. Ben daar trots op. Nu voeg je er nog een sterke keuze aan toe door te kiezen voor het uitzoeken waar het nog niet lekker loopt en wat je dus te doen hebt. Als je door blijft gaan met wat je altijd doet, krijg je wat je altijd kreeg.

2 Onderzoek en stel jezelf krachtige vragen

Ga op onderzoek uit. Door jezelf krachtig, goede vragen te stellen, krijg je goede antwoorden. En je bent op zoek naar antwoorden en een nieuwe houvast.

Blijf dus niet hangen in vragen als: Waarom moet mij dit overkomen? Waarom lukt me dit niet? Waarom krijg ik nou nooit de resultaten die ik wil? Wat doe ik verkeerd? Waarom heb ik nooit een goede, makkelijke dag?

Deze vragen helpen je niet vooruit.

Stel jezelf juist vragen die je helpen om te onderzoeken en evalueren.

Zoals:

  • Wat gebeurt er steeds?
  • Wat vind ik het meest lastige in mijn rol?
  • Wat kost me veel energie?
  • Wat geeft me juist energie maar doe ik te weinig?
  • Wat doe ik precies in mijn rol?
  • Wat denk ik?
  • Welk gedrag vertoon ik?
  • Welke consequentie heeft dit?
  • Wat heb ik te leren? enzovoorts.

3 Erkennen en accepteren

Erken en accepteer dat je je uiterste best hebt gedaan tot nu toe, maar dit nog niet heeft geleid tot de juiste uitkomst. Het is een leerproces en jij zit er midden in. Sterk is om het te onderkennen, je er bewust van te zijn en te realiseren dat dit zorgt voor een doorbraak. Met de nieuwe inzichten kun je er nu ook wat aan doen. En dit hoef je niet alleen te doen. Zoek hulp. Zoek iemand die verder is dan jij die je kan helpen je te focussen op de juiste stappen. Verdwaal niet in de analyse en dan niet weten waar je moet beginnen. Zorg dat je ook de actie neemt, anders verandert er nog niks.

4 Op zoek naar wat je te leren hebt

Als het in je team niet loopt en je er stress van krijgt, heeft dit te maken met hoe je rol vervult. Een goed team ontstaat nooit zomaar vanzelf. Als het goed loopt en jullie performen goed, dan heb jij daar een aandeel in. Loopt het moeizaam en bereik je niet de resultaten die je wil, dan heb jij daar een aandeel in. Het goed nieuws is dat jij dus altijd aan de knoppen zit en het kan beïnvloeden. Wat belangrijk is, is dat je leert waar je op moet focussen en wat je team nodig heeft om te presteren. Leer dit. Zorg dat je weet wat je doet en dan kan je aan de juiste knoppen draaien. Dan is dat voor jou een verademing en voel je zeker in je rol. En krijgt je team wat hij nodig heeft om productief, effectief en met plezier te werken.

5 Aan de juiste knoppen draaien

Wat ik net al zei: als je onderzocht hebt waar het hem in zit waardoor je nu stress ervaart met je team en je leert wat je kan doen om het om te buigen, dan is het een kwestie van aan de juiste knoppen draaien. Je zult dus niet alleen maar moeten analyseren maar ook actie moeten ondernemen. Doe je dit op de juiste manier, dan ga je ook andere resultaten ervaren in je team. Je team wordt opener, neemt meer initiatief, zij zijn hard aan het werk ipv dat jij heel hard aan het trekken en duwen bent, zij nemen zelf besluiten, zij kunnen de klant verrassen, zij halen nieuwe klanten binnen…. Als je weet wat je doet, krijg je een fantastisch team. En heb jij weer alle vrijheid om te doen waar jij blij en gelukkig van wordt!


Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Welke 10 boeken over leidinggeven raad ik je aan om te lezen

‘Welk boek over leidinggeven kun je me aanraden?’ is een vraag die ik regelmatig krijg. Tijd om er een paar voor je op een rijtje te zetten. Dus in deze blog mijn persoonlijke top 10 van dit moment van boeken die waardevol zijn om te lezen als je een ondernemer met leidinggevende rol bent.

Welke 10 boeken ik je aanraad om te lezen

1. Durf te leiden van Brené Brown

Dit vind ik echt een must read. Brené Brown ken je misschien wel van de kracht van kwetsbaarheid. En ze heeft veel onderzoek gedaan onder leidinggevenden binnen organisaties. In dit boek komt alles samen. Hoe je kwetsbaarheid kunt inzetten in je leidersrol en ook wat uit onderzoek elke keer weer blijkt en hoe je dit in jouw leidinggevende rol anders kan invullen. Haar onderzoek ondersteunt mijn zienswijze en wat ik zelf ook heb ervaren en waar ik in geloof. Een prachtige onderbouwing met daarnaast ook kwetsbare voorbeelden van haarzelf.

2. Drive van Daniel Pink

Dit boek gaat over de intrinsieke motivatie op de werkvloer.  Vaak gebruiken we in de werksituatie verkeerde incentives en triggers om de motivatie van medewerkers positief te beïnvloeden. Geld wordt nog steeds ingezet als motivatiemiddel nummer 1. Nu moet een beloning altijd voldoende zijn in verhouding tot het werk wat geleverd wordt anders is het een demotivator. Maar geld is geen motivator. Tenminste, het is slechts van korte duur. In zijn boek geeft Daniel de 3 factoren die wel leiden tot een betere prestatie en meer voldoening. Super waardevol en interessant om deze helder te hebben en zelf ook te implementeren.

3. First break all the rules – Marcus Buckingham

Goede leiders doen iets anders dan de meeste managers. Wat precies? Zij hebben lak aan ‘bestaande regels’. Ze kiezen ervoor zich te richten op individuele talenten en hoe ze die het beste tot hun recht kunnen laten komen in hun bedrijf. Interessant hoe het inzetten van talent op de juiste manier je bedrijf zoveel verder kan brengen. Ook te verkrijgen in het Nederlands: Weg met alle regels.

4. Je gaat het pas zien als je het door hebt —Pieter Winsemius

Ik houd van Johan Cruijff en zijn wijsheden. Gewoon, omdat het simpel is en klopt. We hoeven het niet nodeloos ingewikkeld te maken. Ook dat leiden, coachen en je team laten werken niet. In dit boekje is voetbal en een voetbalteam een mooie metafoor en spiegel voor wat we in de zakelijke wereld ook tegenkomen en hoe we tegen leiderschap aan kunnen kijken. Ik heb er mooie inzichten uit gehaald. Een boekje wat lekker wegleest en met geweldige quotes natuurlijk.

5. 7 habits of highly effective people – Stephen R. Covey

Deze mag natuurlijk niet in je collectie ontbreken. Grote kans dat je hem al hebt gelezen. Maar mocht je dat nog niet hebben gedaan, dan is dit zeker een aanrader. Het boek gaat over persoonlijk leiderschap. En dit ligt natuurlijk ten grondslag aan je zakelijke leiderschap. Pas je dit toe dan heb je gelijk 7 mooie gewoontes te pakken die jou en je team naar de next level brengen. Ook te verkrijgen in het Nederlands: De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

6. The speed of trust- Stephen M.R. Covey

De zoon van Stephen Covey (van de Zeven eigenschappen hierboven) schreef dit boek. Zoals je waarschijnlijk al vermoedt, gaat het over vertrouwen. Hoe vertrouwen een belangrijke succesfactor is in je organisatie. En ook hoe je het vertrouwen op allerlei niveaus kunt vergroten. Ook ik roep altijd dat vertrouwen de basis is. Dit zie je ook terug in mijn eigen model van Simpel en Effectief leidinggeven. Vandaar dat dit boek niet mag ontbreken. Vertrouwen is een belangrijke sleutel voor meer succes. Ook dit boek is verkrijgbaar in het Nederlands: De snelheid van vertrouwen.

7. The Big Five for Life – John Strelecky

Dit blijft ook een van mijn favorieten. Het is zo’n mooi verhaal wat symbool staat voor hoe het ook kan. Dat is wat me er in triggert. Het is erg Amerikaans, maar als je daar door heen kunt lezen dan is de boodschap prachtig. En die kan je dus ook toepassen in je eigen bedrijf. Hoe je veel meer vanuit de Why kan werken van je bedrijf en van elke persoon afzonderlijk en wat dat kan doen voor je cultuur en de resultaten.

8. Leaders eat last – Simon Sinek

Waarom werkt het in sommige teams geweldig en in anderen niet? En waarom gaan er zo weinig mensen geïnspireerd naar hun werk? Dat is wat Simon Sinek laat zien in dit boek. Hij geeft het voorbeeld van het leger en heeft het over onze biologie die al duizenden jaren hetzelfde is. Hoe je ook tot loyale teamleden komt en ze voor je door het vuur gaan, lees je in dit boek.

9. 5 languages of appreciation in the workplace – Gary Chapman & Paul White

Waardering is (erg) belangrijk op de werkvloer. En we zijn er meestal niet zo scheutig mee. Maar als je er voor kiest om hier meer op te focussen, wat ik je zeker aanraad, doe het dan wel goed. Weet dat niet iedereen op dezelfde manier gewaardeerd wil worden. De een krijgt graag letterlijk een schouderklopje, de ander heeft liever een paar zinnen zwart op wit in de mail. Om je compliment en waardering dus ook aan te laten komen, is het handig om te herkennen welke verschillende ‘talen van waardering’ er zijn. In dit boek vind je de verschillende soorten en hoe je ze bij jouw medewerkers herkent en op aansluit.

10. De kunst van Kaizen – Robert Maurer

Een klein en makkelijk leesbaar boekje met een enorm waardevolle boodschap. De kunst van Kaizen, Japans voor Continu Verbeteren, komt er in aan bod. Je leert hoe je steeds met kleine stapjes continu kunt verbeteren en hoe je zowel je medewerkers als je volledige team daarmee kunt helpen. De kracht van eenvoudige vragen stellen komt hier ook in aan bod. Dit kun je altijd inzetten en is een enorm krachtig instrument. Ook een must read dus.

Happy reading!

En een van de boeken gelezen? Laat even weten in een reactie wat je ervan vond en wat je mooiste inzicht was!

Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

Goede communicatie met je medewerkers is een groot goed, maar vaak genoeg ook een grote uitdaging. Het loopt niet lekker, je begrijpt elkaar niet, er ontstaat frustratie. Op deze manier kun je natuurlijk niet effectief werken met je team en is het voor iedereen een energielek. Zorg dus altijd dat je communicatie met je medewerkers lekker loopt. Hoe je het kunt verbeteren, als dit op dit moment nog niet het geval is, vertel ik je in deze blog.

Goed communiceren valt nog niet altijd mee, zo ook op de werkvloer. Je hebt er vast mooie voorbeelden van. Langs elkaar heen praten, elkaar niet begrijpen, aannames die ontstaan. Het kan soms helemaal niet lekker lopen, met een medewerker of misschien wel met je hele team.

Het veroorzaakt problemen

Dit uit zich in frustraties, boosheid en teleurstelling, wrijving en een gebrek aan vertrouwen. Allemaal dingen die de productiviteit, flow en positive vibes binnen je team in de weg staan. Uiteindelijk kun je jullie klant minder goed van dienst zijn, heeft het invloed op de omzet en kan het zijn dat je beste mensen er de brui aan geven. Niet wenselijk natuurlijk!

Blog Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

Waarom het moeizaam gaat

De communicatie met je medewerkers kan moeizaam gaan door een aantal dingen. Vaak zie ik dat echt luisteren erbij inschiet, er is niet echt aandacht en tijd voor medewerkers (het valt vaak van het lijstje omdat de waan van de dag regeert) en soms zit het ook in het niet kunnen levelen met bepaalde medewerkers, dus niet precies weten aansluiting te vinden bij waar de medewerker zit, wat hem of haar bezighoudt en waar hij of zij door gedreven wordt. Dit zit hem dus in weten hoe en vaardigheden. Niet iedereen is daar even handig in, maar je kan je er altijd in ontwikkelen.

En daarom geef ik je hier ook een aantal belangrijke handvatten om de communicatie met je medewerkers te verbeteren als jij en/of zij daar behoefte aan hebben.

Wat je kan doen om de communicatie met je medewerkers te verbeteren?

1 Begin met luisteren, stop met praten

Het probleem is dat we vaak luisteren om te reageren niet om te begrijpen. Ga luisteren om te begrijpen. Laat de ander zijn verhaal doen. Jij stelt alleen vragen om beter te begrijpen. De ander is dus meer aan het woord dan jij.

Blog Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

2 Neem tijd en heb volledige aandacht

Laat connecten met je medewerkers op nummer 1 staan. Ik weet hoe het werkt  in de praktijk. Er is altijd genoeg urgents wat ook nog ogenschijnlijk belangrijk is. Dit gaat altijd voor het voornemen om eens even bij die ene medewerker te vragen hoe het gaat of eens bij de ander terug te geven wat je goed of minder goed vindt gaan. En zo vliegen de dagen en weken voorbij. Maak van connecten met volle aandacht topprioriteit. Volle aandacht dus. Dus geen mobiel, geen verstoringen en geen andere dingen die belangrijker zijn. Als je weet te connecten met volle aandacht, zul je zien dat je elkaar vele beter begrijpt en beter weet te vinden.

3 Sluit aan bij je medewerker

Sluit aan bij je medewerker. Denk en communiceer eens niet vanuit jou zelf maar bedenk en onderzoek waar de ander zit. Wat leeft er bij de ander? Wat vindt iemand echt belangrijk? Waar wordt diegene door gedreven (bijvoorbeeld is structuur belangrijk, duidelijkheid, samen doen, applaus, resultaat enz)? Waar gaat de ander van aan? Als je hier inzicht in krijgt en daarop aansluit in je communicatie dan vind je en begrijp je elkaar veel beter. Ja, en dat betekent dus elke keer weer aanpassen want medewerkers kunnen nogal verschillen.

4 Ben duidelijk en transparant (lees: werk aan vertrouwen)

Ben altijd zo duidelijk en transparant mogelijk. Zowel op individueel niveau als naar je team als geheel. Hoe helder je bent in wat er speelt, wat je belangrijk vindt, wat je verwachtingen zijn, hoe beter het werkt. Of het nou in goede of in slechte tijden is. Hiermee werk je aan het vertrouwen en geef je wat je team nodig heeft om het werk zo goed mogelijk te doen. Vertrouwen is de basis voor een goede communicatie. Als dit mist en je vaardigheden zijn nog zo op orde dan zal de communicatie slecht blijven.

Blog Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

Als je hier meer over wil lezen, kijk dan ook een naar mijn artikel op sprout.nl hierover:

Slechte communicatie in je team? Zo los je het op (https://www.sprout.nl/artikel/personeel/slechte-communicatie-je-team-zo-los-je-het-op)

 

5 Neem je medewerkers tijdig mee (lees: werk aan vertrouwen en verbinding)

Neem je medewerkers tijdig mee in veranderingen, nieuwe ontwikkelen of plannen. Ook dit heeft alles met vertrouwen en verbinding te maken. Laat zien dat je niet als enige al 10 stappen verder bent, maar dat je ze serieus neemt. Dat je het samen moet doen en dat je ze er all the way bij wil betrekken omdat je weet dat je medewerkers het moeten doen. Neem de tijd om ze mee te nemen. Zorg dat je een trein blijft en jij niet als stoomlocomotief al in Alkmaar bent en de rest van de wagonnen nog in Eindhoven op het station staan. Inhoudelijk is het belangrijk dat men (in grote lijnen) weet wat er speelt maar ook voor het vertrouwen en verbinding, de basis van goede communicatie, is het een must.

Jij bent in ieder geval als leider, als leidinggevende degene die invloed heeft op hoe het loopt qua communicatie. Door jouw vaardigheden te verbeteren en door te investeren in vertrouwen en verbinding zal alles veranderen. Neem hierin de lead als je ontdekt dat het beter mag. Dit is alles waard.

 

Kijk je liever? Hierbij ook de video…

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

Samenwerken in een team kent vaak toch nog wat haken en ogen. Het loopt niet zo soepel als je zou willen. En zeker als de tijden uitdagend zijn, kan het extra zichtbaar worden. Tijd om wat handvatten te geven om de samenwerking in je team een boost te geven. In deze blog geef ik je 10 tips.

1 Laat de inhoud de inhoud en ga voor de relatie

In overleggen gaat het in je team meestal over de inhoud. En als je niet specifiek vraagt naar of tijd inplant om te kijken naar processen of relaties, gaat het dus altijd over de inhoud. Maar als er op de relatie dingen niet goed zitten, merk je dat ook in het bespreken van de inhoud. Ook wel de onderstroom genoemd. Wil je de samenwerking verbeteren? Blijf dan eens weg bij de inhoud en stel de relatie centraal. Heb het over hoe dingen lopen en gaan, heb het over hoe je graag met elkaar samenwerkt en welke stappen jullie hierin te zetten hebben en spreek dingen naar elkaar uit. Dit klaart de lucht en haalt de onderstroom naar boven. Dan gaat dat werken op de inhoud ook ineens weer een stuk soepeler.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

2 Krijg meer begrip

De samenwerking loopt een stuk beter als je elkaar beter begrijpt. Investeer hierin. Deel met elkaar waar je door gedreven wordt, dus waar je van ‘aan’ gaat, wat belangrijke waarden voor je zijn en welke manier van werken het beste werkt voor jou. Als je hier bij stil staat en dit met elkaar deelt snap je ineens waarom collega A altijd graag volledige info wil (houdt van structuur en overzicht) en collega B altijd nieuwe ideeën heeft (houdt van oplossingen bedenken en staat open voor verandering). Door dit inzichtelijk te maken, snap je beter waarom dingen op een bepaalde manier lopen en hoe je iemand het beste kan benaderen.

3 Ga gewoon iets leuks doen: lach, huil en bewonder!

Beleef leuke dingen met elkaar! Dus los van het werk. Dat kan van een borrel, een weekend skiën t/m met z’n allen naar een event van Tony Robbins. Wat jullie willen. Kan dus simpel en klein en ook groots en meeslepend. Maar weet dat het niet in de grootte zit. Het zit hem in dingen met elkaar meemaken, leuke herinneringen maken, lachen en ontspannen met elkaar in een andere setting dan het werk bij elkaar zijn en dus iets beleven.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

4 Deel zelf eens iets persoonlijks

Openheid naar elkaar helpt de samenwerking. Niet alleen kan er dan meer besproken worden en is feedback veel normaler, je kunt met elkaar veel meer groeien. Openheid is echt een cultuuraspect wat je moet voeden. Als leider heb je hier een voorbeeld- en trekkersrol in. Neem dus het voortouw en deel af en toe iets persoonlijks met je team. Dat je bijvoorbeeld wakker hebt gelegen van een beslissing, dat je soms ook iets spannend vind om te doen en wat dan bijvoorbeeld voor je werkt om te doen of dat je ergens veel waarde aan hecht en waarom. Je hoeft niet je hele hebben en houden uit te storten over je team, dat gaat te ver en de vraag is wat je daarmee bereikt, maar iets meer van jezelf laten zien en dus open zijn in plaats van de schijn op houden dat jij altijd alles wel weet, helpt je team om ook meer te delen. Dit komt de samenwerking zeker ten goede.

5 Verzin het niet zelf

Een probleem of ander vraagstuk? Mooi. Je verzint zelf geen oplossing, maar legt het aan je team voor. Geef je team meer verantwoordelijkheid en vraag hen het gezamenlijk op te lossen.  Dus laat het ze zelf doen en ben er als ze je nodig hebben. Niet om het over te nemen, maar juist om -> zie de volgende tip.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

6 Coach je team

Coach ze om beter te worden en te leren. Coach ze dus ook op het samenwerken. Stel je op als facilitator, begeleider. Blijf dus aan de zijlijn. Geef terug wat je ziet en help ze om nieuwe stappen te zetten. Stel goede vragen en help ze inzicht te krijgen. En help ze om oplossingen te bedenken en te verbeteren. Coach ze naar the next level.

7 Iedereen eerst, dan jij

Heb je een meeting met elkaar? Steek dan eens niet als eerste van wal, maar geef eerst iedereen uit je team het woord. Laat al je teamleden aan het woord en luister alleen maar. Iedereen komt aan bod. Iedereen wordt serieus genomen. Kijk daarna of je nog wat hebt toe te voegen. Maak hier een gewoonte van en laat vooral je team het doen. Dit verhoogt de betrokkenheid, geeft hun het gevoel dat ze gezien worden en worden er oplossingen bedacht dan is het ook echt van hen. En wat gebeurt er als je zelf iets bedenkt en je gaat het tot uitvoer brengen? Dan ga je laten zien dat het zeker lukt, want het is iets van jou.

8 Deel individueel wat er goed gaat en vraag om een tip

Prik bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal een moment waarop je elkaar bewust feedback geeft. Mocht dit al normaal zijn in je team, blijf dat dan vooral doen. Maar meestal is het nog niet zo gebruikelijk om te doen. Het is best spannend en vaak gaat de inhoud voor. Lekker concreet, dus dat is veilig om bij te blijven. Dus maak bewust tijd voor het geven van feedback of koppel het aan een kwartaalactiviteit. Laat iedereen voor zichzelf opschrijven wat er goed gaat bij hem of haar en waar hij trots op is en ook wat nog beter kan. Deel dit een voor een met elkaar en laat de andere teamleden dan een compliment en tip geven. Dit kan in het begin wat onwennig zijn, maar hoe vaker je het doet, hoe normaler het wordt. En het is echt mega-waardevol.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft
9 Have fun!

Maak het leuk en hou het luchtig. Vaak zijn we zo serieus als het om het werk gaat. Neem jezelf niet te serieus, maak er wat leuks van, elke dag, lach met elkaar en speel. We zijn het vaak verleerd. Toch maakt het spelen en een beetje humor dat het makkelijker gaat en er meer energie is. Misschien zelfs wel flow.

Kijk ook nog even dit filmpje van Marc Lammers over flow, met een paar mooie technieken om met je team dat samenwerken en resultaten halen naar een hoger niveau te tillen.

https://www.youtube.com/watch?v=PmaCGmwtNt4

10 Verbeter niet eens per kwartaal of per jaar, maar continu

Maak niet een keer in het jaar of per kwartaal tijd om specifiek te investeren in een betere samenwerking, maar doe dit continu. Met kleine stappen en verbeteringen. Kies er bewust voor om de inhoud en de manier waarop los te koppelen. Besteed steeds aan beide aandacht. In je weekstart of -afsluiting kun je bijvoorbeeld terug kijken en vooruit kijken. Wat ging er goed qua samenwerking afgelopen week, wat kan er beter en wat stelt het team voor om dan deze week te doen of bijvoorbeeld aan kleine verbeteringen door te voeren? Laat iedereen elke week opschrijven wat ze zien en wat ze zouden kunnen verbeteren. En laat ze dat doen. Je teamleden hebben zelf een idee wat beter kan. Laat het uit henzelf komen en verbeter continu. Het is niet moeilijk en elke keer een klein stapje maakt uiteindelijk een groot verschil.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat er in zit. Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je hoopt dat het makkelijker wordt met je team, maar het gebeurt niet

Wat als je hoopt dat het makkelijker wordt in je team, maar er verandert niets? Als je merkt dat alles alleen maar ingewikkelder wordt en jij alleen maar brandjes aan het blussen bent? Dan is het tijd om het aan te pakken. Want helaas gaat het niet zomaar beter. Wel kan jij ervoor zorgen dat het verandert. In deze blog vertel ik je wat je kunt doen.

Als je hoopt dat het makkelijker en beter gaat lopen in je team, dan kan je lang blijven wensen. Er verandert namelijk niets als jij het niet aanpakt. Loopt het stroef in je team, hoor je veel negativiteit, heerst er wantrouwen en loopt de samenwerking niet lekker (lees: miscommunicatie en frustraties), dan zal je hier wat aan moeten doen. Het zal namelijk niet van de een op de andere dag ineens anders gaan.

Sterker nog, het wordt van kwaad tot erger. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren aan het bespreken en oplossen van problemen, moeten er steeds dingen worden uitgesproken of wordt dit juist niet gedaan en ontstaan er grotere issues onder het wateroppervlak. Dit is allemaal energie die je niet aan klanten kunt besteden of aan het optimaliseren van je product of dienst. Ga eens na wat dit kost? Om nog maar te zwijgen van de dalende motivatie en betrokkenheid onder je medewerkers waardoor de productiviteit nog verder afneemt.

Niet wenselijk dus om onvrede of een stroeve samenwerking te laten bestaan.

Hoe komt het zover?

Maar hoe is het zo gekomen? Want dit had je toch niet zo bedacht en al zeker niet gewild. Je dacht een paar kanjers aan te nemen en er een leuke club van te maken. Waar ging het mis? Waar heb jij het gemist? No worries, dit is wat regelmatig bij ondernemers gebeurt, en in grote bedrijven trouwens ook. Het is zo gegroeid, omdat er een paar dingen achterwege blijven.

Het kan hieraan liggen

Zo worden grenzen niet gesteld en sluipt het negatieve praten of roddelen over elkaar erin. Of zijn er geen afspraken gemaakt over hoe je met elkaar wil samenwerken en zijn er allerlei gewoontes en processen gegroeid die niet perse effectief zijn. Of wordt er altijd wel over de inhoud gesproken, maar zelden of niet over hoe het gaat en wat iedereen nodig heeft om zijn of haar beste werk te leveren. Het gaat dus niet over hoe jullie als mens in elkaar steken, wat je van elkaar nodig hebt en hoe je het graag hebben wilt. En op een gegeven moment is wat jullie wel willen ver te zoeken.

Het goede nieuws

Maar het goede nieuws is dat je hier op elk moment weer verandering in aan kunt brengen. En als ik je een advies mag geven: doe dit het liefst zo snel mogelijk als je opmerkt dat dingen anders lopen dan je wenst en goed acht voor je bedrijf. Als je maar actie onderneemt. Het laten gaan is geen optie.

Wat je kan doen

Wat kan je dan nu doen als je een van, of alle, bovenstaande punten herkent? Ik geef je 3 tips die je nu gelijk in de praktijk kunt brengen.

1. Kijk in de spiegel

Ook al is het niet leuk om te horen, wat er ontstaan is in je team heeft met jou te maken als leider. Ben er niet teleurgesteld over, dit gebeurt een heleboel leidinggevenden. Weet dat je het weer kan veranderen. Als je het inziet en ook durft te zien dat je dingen hebt laten lopen of dacht dat het wel goed zou komen. Of misschien had je geen zin in confrontaties of heb je geen duidelijke grenzen gesteld. Geen man over boord. Dit kan alsnog. Maar durf in de spiegel te kijken en je eigen rol hierin te erkennen. Dat is stap 1. En dat is alleen maar sterk.

2. Waar gaat het mis?

Kijk hierna waar het nou precies misgaat. Kunnen mensen echt niet met elkaar door een deur? Is er wantrouwen in het team? Of zitten er afspraken of processen niet lekker? Stel jezelf een paar goede vragen om inzicht te krijgen in waar precies de schoen wringt. Is dit bij je hele team of een paar mensen? Welke voorbeelden heb ik? Wat wordt er dan gezegd en gedaan en door wie? Zie ik patronen? Maak voor jezelf een zo compleet mogelijke analyse.

3. Stappen om te nemen en actie

Vraag jezelf daarna af wat je het beste kunt doen nu je weet waar het hem in zit (zie 2). Om je hierbij wat ideeën te geven: zijn er onderling medewerkers die wat met elkaar hebben uit te spreken? Laat ze dat dan doen met elkaar. Komen ze er niet uit, dan kan je ze als facilitator helpen. Geef daarnaast aan je hele team aan wat je WEL van ze verwacht. Hoe wat jou betreft een goed samenwerkend team eruit ziet en welke waarden je belangrijk vindt. Geef aan wat je hierin van je team verwacht en geef aan dat iedereen hier een verantwoordelijkheid heeft. Wat hebben ze dan nodig om te laten werken? En maak afspraken met elkaar. En zorg dat jullie hierna regelmatig de samenwerking bespreken en evalueren. En spreek mensen aan op afspraken die jullie gemaakt hebben en grenzen die er zijn. Je kan het nu niet meer laten gaan.

Weet trouwens dat je als je nu actie onderneemt er niet in een keer bent. Het is een proces. Blijf dus ook vervolgstappen nemen als je eenmaal met je team nieuwe afspraken hebt gemaakt.

Voor nog wat extra inspiratie en tips lees ook zeker even mijn blog Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Waarom je meer bent dan een werkgever

en waarom het belangrijk is om dat ook te zijn…

Ben je alleen een ‘werk gever’ als ondernemer of ben je meer dan dat? Weet dat je meer kunt zijn, dan alleen het geven van werk en salaris. Weet dat je een voorbeeld kunt zijn, een inspirator, een accelerator, een mentor… Het kost je niet meer energie om dit te doen, alleen doe je het vanuit een andere intentie. Waarom een ‘gewone werkgever’ zijn je nooit het optimale resultaat gaat bezorgen, welke kans je als ondernemer hebt en wat voor waarde je kunt creëren, vertel ik je in deze blog.

Waarom je meer bent dan een werkgever

In mijn online masterclasses vertel ik vaak over mijn eigen ervaring als leidinggevende. Toen ik begon had ik geen ervaring en had ik alleen maar een idee en overtuiging van hoe dat moest, dat leidinggeven. Ik werkte ook in een organisatie waarin dingen op een bepaalde manier gingen en dat vonden we met z’n allen normaal. Totdat ik zag wat de manier van leidinggeven van veel managers deed met de mensen in het bedrijf. Met hoe ze erbij zaten, met hoe ze werkten. Dag in dag uit was er een groot deel van de medewerkers die het kantoorpand binnenliepen en hun ding deden en weer gingen. Je dagen uitzitten en hopelijk nog een beetje lachen met wat collega’s. Is dit nou de bedoeling van het leven, dacht ik vaak. En is dit wat je wil als organisatie?

Kan het anders?

Ik ging op zoek naar andere voorbeelden, want het fascineerde me. Het moet toch ook anders kunnen? En ik wil het zelf anders. Werken doen we een groot deel van ons leven. Dat mag toch leuk, interessant en waardevol zijn? Iets waar je blij van wordt en waar je je ei in kwijt kan? In een omgeving met good vibes? Waarom met minder genoegen nemen?

Wat mij betreft is het antwoord: neem geen genoegen met minder.

Ik vond bedrijven waar het anders ging. Dus het kan. Anderen zijn je al voorgegaan. En inmiddels als eigen ondernemer weet ik ook beter. Het mooie is, als ondernemer zit jij aan het stuur om het te organiseren zoals jij het wilt. Jij bent als werkgever degene die dit kan maken of breken in je bedrijf. Een gezonde cultuur met een inspirerende werkomgeving daar ben JIJ verantwoordelijk voor. En je kunt zelfs meer bieden dan dat. Meer lezen hoe je met jouw leiderschap het verschil maakt? Lees ook mijn blog  Jouw leiderschap: 3 tips hoe jij het verschil kunt maken.

Meer dan werkgever keuzes maken

Maak je hier alleen geen bewuste keuzes in, zie je jezelf alleen als werkgever en als baas, dan is de kans groot dat je eindigt met alleen handjes en dat het minimale wordt gedaan. Dan mis je de spirit en ben je blij als het werk gedaan is zonder al te veel hobbels en brandjes.

Maak je hier wel een bewuste keuze in en zie je je rol als werkgever breder, dan biedt dit niet alleen kansen, maar voeg je ook nog eens veel waarde toe aan de levens van anderen.

Waarom je meer bent dan alleen werkgever

Want wat nou als je jezelf niet alleen ziet als werkgever, maar ook als inspirator, mentor, voorbeeld en uitdager? Wat als je team niet alleen werknemers zijn, maar je hen ziet als een tweede familie? Wat zou dat wel niet betekenen voor je bedrijf? Wat zou dat wel niet betekenen voor de mensen die met je werken?

Je bent meer dan alleen ‘werk gever’. Jij hebt de rol om de juiste mensen te kiezen en ze daarna te ondersteunen de beste versie van zichzelf te worden. Je kan ze laten leren en groeien, een mentor zijn en ze hun potentie laten ontdekken. Jij kan zorgen dat jullie als team sterker worden, elkaar begrijpen, openheid en vertrouwen creëren en verbondenheid stimuleren.

Waarom je meer bent dan een werkgever blog

En dit is wat maakt dat jullie tot bijzondere dingen in staat zijn.

Maar dit is ook wat maakt dat jullie veel meer werkplezier ervaren!

Kies ervoor om dit te doen. Blijf niet hangen in de inhoud en het brandjes blussen. Focus op je mensen, op het meer zijn dan een ‘werk gever’. Want alleen dan wordt het makkelijker en interessanter en kunnen jullie optimaal presteren.

Het resultaat

Want wat is het resultaat? Je houdt hersenen en harten in je bedrijf, je ziet mensen groeien en beter werk leveren, je ziet proactiviteit en zelfstandigheid, je ziet dat problemen worden opgelost nog voor je ervan gehoord hebt, je ziet connectie en vertrouwen, je ziet verbondenheid en hart voor de zaak en elkaar, je ervaart dat jullie meer bereiken dan je ooit voor mogelijk hield.

En je ziet dat mensen zich persoonlijk ontwikkelen, leren en dit weer meenemen. Je ziet mensen weggaan en het zelf proberen. Je ziet geluk en dankbaarheid. Je ziet dat je van betekenis bent om anderen te laten zien wat ze zelf nog niet zagen. Je geeft kansen en mogelijkheden. Je geeft niet alleen een fijne werkplek. maar ook waarde aan iemands leven. Wat iemand ook weer meeneemt in de toekomst.

 

Blog Waarom je meer bent dan een werkgever

 

En weet, het maakt je bijzonder en aantrekkelijk. Want in veel bedrijven gaat het gewoon ‘old school’. De beste mensen snakken naar een fijne, interessante werkplek met een goede vibe. Sta je zo bekend, dan zul je ook de beste mensen naar je toe trekken. Ben die uitzonderlijke werkgever, met een uitzonderlijk fijn bedrijf. Ben die Purple cow die eruit springt. Het kost je weinig extra, het wordt zoveel makkelijker en leuker en je verrijkt er de (werk)levens van velen mee.

Don’t settle for less!

 

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Pagina 1 van 41234