Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Werkgeluk

Verzuim, hoe ga je er mee om?

Verzuim, vroeg of laat krijg je hier ook mee te maken in je team. Maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat er grote verschillen zijn in bedrijven? De een heeft een verzuim van 9% en bij het andere bedrijf is het nagenoeg nihil. Hoe kan dat nou als je toch soortgelijke mensen in dienst hebt? In deze blog leg ik het uit en ook hoe jij het verzuim in jou team kunt beïnvloeden.

Verzuim is niet iets waar je op zit te wachten als ondernemer, als leidinggevende. Je hebt gerekend op een medewerker, betaalt er voor en dan komt iemand niet opdagen. En het werk blijft liggen of klanten moeten wachten. Je kan er op z’n tijd van balen. Maar wat nog belangrijker is, je moet vooral ook iets dóen. Eigenlijk al veel eerder. Daarover zo meteen meer.

Het is een keuze

Er zijn nou eenmaal life-events en andere gebeurtenissen dat iemand niet kan werken. Dan is het legitiem dat iemand er even niet is. Alleen zijn er wel verschillen. Verschillen in hoe mensen omgaan met hun klacht, ziekte of life-event. Want je herkent het vast: de één blijft al thuis als hij één keer geniest heeft en de ander moet je bij 39 graden koorts uiteindelijk zelf naar huis sturen. Er is dus nogal een verschil in de keuze die mensen maken als ze een klacht of ziekte hebben. Maken veel mensen in je team of bedrijf de keuze om vaker of langer niet te werken dan je zou willen? Dan is het tijd om hier wat aan te doen. Niet aan de ziekte of klacht zelf, maar wel aan hoe medewerkers ermee omgaan als ze te maken krijgen met ziekte of een life-event. Want je kan er wat aan doen. En is zelfs noodzakelijk, omdat verzuim je nou eenmaal aardig wat geld (en gedoe) kost.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Hoe komt het dat de één meer verzuimt dan de ander?

Het blijkt uit onderzoek door het CBS dat ongeveer 65% van de Nederlandse beroepsbevolking klachten ervaart. Toch blijven we daar niet allemaal mee thuis. Waarom kiest de één ervoor om al snel thuis te blijven en de ander niet? Dat heeft te maken met de omstandigheden (waaronder de cultuur) op het werk en de sociale omgeving (waarvan het werk er één is).

Als iemand het naar zijn zin heeft, autonomie ervaart in zijn of haar werk, werk doet wat bij hem of haar past en wordt gewaardeerd, dan zal diegene minder snel verzuimen bij een klacht of ziekte dan iemand die het niet fijn heeft op het werk of waarbij de balans zoek is. Daarnaast is de omgeving en de leidinggevende van belang. Is er namelijk een cultuur waarbij verzuimen eigenlijk heel normaal is ‘want het werk is nou eenmaal zwaar’ of ‘nu mag je ook even je pauzemoment pakken’ of iets dergelijks, dan is men ook geneigd om eerder te verzuimen.

En als leidinggevende ben jij degene die laat weten aan jou team hoe jij er in zit. Vind je het normaal dat af en toe iemand langere tijd weg is, dan zal dat vaker gebeuren. Is de drempel om je ziek te melden erg laag, dan zal het vaker gebeuren. Voelen medewerkers niet echt verantwoordelijkheid voor hun afwezigheid en het oplossen van werk dat blijft liggen als ze er niet zijn, dan zullen ze makkelijker verzuimen. Oftewel je kunt verzuim in je team dus beïnvloeden. Maar hoe dan, hoor ik je al denken. Hieronder vind je een aantal handige tips.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Tips om je verzuim te verlagen of te voorkomen

Nu je weet dat verzuim een keuzecomponent bevat en dus gedrag is, kun je dit gedrag van medewerkers ook beïnvloeden. Je beïnvloedt dit gedrag op dit moment ook al, maar handig is om bewust invloed uit te oefenen in de positieve richting die je graag wilt. Hoe je dit kunt doen? Hierbij 3 tips om je hierbij te helpen.

Tip 1 Onderzoek de onvrede en doe er wat aan

Verzuim is een uiting van onvrede, net als staken. Heb je dus last van een hoog verzuim, ga eens op onderzoek uit. Kijk eerst eens naar de verzuimcijfers. Wat is het percentage, de frequentie en hoe lang is gemiddeld het verzuim? Bekijk dit ook op de verschillende niveaus, dus organisatiebreed, per team en per medewerker als dat aan de orde is. Praat met verschillende mensen in je team en vraag door naar wat er speelt. Geef aan dat de cijfers je opvallen en dat je er (en de collega’s) er last van hebben. Niet om te oordelen, maar om te analyseren. Ben nieuwsgierig en vraag door, zodat je hoort wat er aan de hand is of waar anderen dus denken dat het aan ligt. Nog wel even dit: als het niet veilig genoeg voelt, zul je helaas niet veel antwoorden krijgen of hele oppervlakkige. Mocht dit aan de hand zijn, dan is het niet voor niks, want dan heb je ook je antwoord: dan moet je allereerst iets doen aan de veiligheid en het vertrouwen in je team.

Tip 2 Spreek uit hoe je aankijkt tegen verzuim en wat je van medewerkers verwacht

Wil je wat doen aan een te hoog verzuim, dan zal je het aandacht moeten geven. Bedenk voor jezelf wat je eigenlijk in de ideale situatie verwacht van je medewerkers als het aankomt op je ziek melden. Dat je bijvoorbeeld graag wilt dat ze je altijd even bellen (dus niet mailen of app-en), dat je verwacht dat ze zelf nadenken over het werk wat blijft liggen en regelen dat iemand anders het doet of de klant op de hoogte stellen dat het later komt bijv, dat als iemand niet lekker in zijn vel zit of er is iets dat je dat graag al snel hoort zodat jullie samen kunnen kijken naar een oplossing enzovoorts. Ben duidelijk over je verwachtingen, ben duidelijk over het gedrag wat je graag ziet als je onverhoopt niet kan komen werken. Het gaat er dus niet om of iemand wel of niet ziek is of een klacht heeft, maar wel dat je verantwoordelijk gedrag verwacht in dergelijke situaties.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Tip 3 Let op signalen en doe er wat mee

Vaak geven medewerkers al vroegtijdig signalen af voordat ze verzuimen. Ze zijn al een tijdje ontevreden of de balans is zoek. Ze zitten niet lekker in hun vel, zullen af en toe een opmerking hebben of worden misschien juist stil. Als er dan meestal nog een klacht bij komt, dan zijn ze weg. En dan is het lastig om ze weer terug te krijgen. Kijk je achteraf terug dan heb je waarschijnlijk wel eerder signalen gezien of gehoord. Let op dit soort signalen en doe er gelijk wat mee. Vertel je medewerker wat je ziet of hoort en vraag wat er aan de hand is. Vraag door en kijk hoe diegene zelf, al dan niet met jou hulp, kan zorgen voor verbetering. Laat dit soort dingen niet sudderen, want dan wordt het alleen maar groter. Doe er iets aan als het nog klein is. Voor alle betrokkenen wel zo fijn en een stuk makkelijker.

 

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

 

Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Als leider heb je een grote impact op je team. Des te belangrijker dat jij dus lekker in je vel blijft zitten. Maar hoe doe je dat? Want van alle kanten liggen er uitdagingen op de loer en is het soms best lastig om je bij ‘je leest’ te houden. In deze blog geef ik je inspiratie hoe je zorgt dat je er als leider ook ‘lekker in blijft zitten’ en je je energie op peil houdt.

Een leidersrol kent zijn uitdagingen en er wordt vaak van alle kanten een beroep op je gedaan. En daarnaast weet je dat je impact op jouw team groot is. Nog meer verantwoordelijkheid 🙂 Des te belangrijker dus dat jij goed in je vel zit en je energie op peil blijft. Maar hoe zorg je hiervoor als je hier toch regelmatig op uitgedaagd wordt?

Jouw impact

Als jij niet lekker in je vel zit, heeft dat direct zijn weerslag op je team en op je bedrijf. Want vanuit jouw rol heb je een positieve dan wel negatieve invloed op je team, de sfeer en de performance. Of je nu wilt of niet. Even je dag niet hebben, dat kan natuurlijk. Dat hebben we allemaal, en hé, jij bent ook maar een mens. Maar als je energie structureel weglekt of je er al een tijd niet lekker in zit, dan gaat dit gevolgen hebben. En dat wil je natuurlijk liever niet.

Blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Laat jij je verleiden?

Maar misschien laat je je toch iets vaker dan je lief is verleiden om teveel hooi op je vork te nemen, ben je toch dingen aan het doen die je eigenlijk niet moet doen of zorg je al een tijd niet goed voor jezelf, omdat er altijd andere dingen belangrijker zijn. Wat het ook is, het is zaak dat het niet te lang duurt. Voor jezelf en voor je team en bedrijf.

Dus wat kan je doen om te zorgen dat jij ook in je uitdagende leidinggevende rol lekker in je vel zit en voldoende energie overhoudt? Een paar tips die je hierbij kunnen helpen.

Weet waar je energie van krijgt

Om de batterij op peil te houden is het belangrijk genoeg dingen te doen en te beleven die je energie geven. Weet dus van jezelf wat je leuk vindt, waar je plezier uithaalt, waarvan je oplaadt. Vaak zijn dit dingen als sporten, een avondwandeling maken, even tijd voor jezelf en een boek lezen, naar de sauna, koffie drinken met een vriend(in)…you name it. Maar dit zijn ook precies de dingen die als eerste van ons lijstje worden geschrapt als het drukker wordt of er een steeds een beroep ons wordt gedaan. Toch is dit eigenlijk een van de slechtste dingen om op te bezuinigen. Als je een batterij niet oplaadt, kan hij op een gegeven moment geen energie meer geven. Hetzelfde geldt voor jou. Zorg dus dat je ondanks al je werkzaamheden genoeg momenten hebt die je energie geven. Dat is geen spijbelen, dat is onderdeel van je onderhoud. Geen schaatser of voetballer kan goud halen als hij geen rust pakt tussen de trainingen. Plan deze activiteiten dus vooruit in je agenda en mocht er echt iets voor in de plaats komen dan weet je dat je het ergens anders moet inplannen. Schrappen is geen optie :-).

Blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Word beter

Net als met alles wat je wilt leren: je zal eerst flink moeten investeren voordat je het goed kan. Piano spelen? Eerst noten leren lezen of akkoorden leren, heel veel uren oefenen, iemand erbij betrekken die beter is dan jij en dit lange tijd volhouden. Beetje op een leuk niveau tennissen? Les nemen, veel oefenen, partijtjes spelen en dit liefst een paar keer per week. Maar als je het dan kan en de basis hebt geleerd, dan wordt het een stuk makkelijker en kan je gaan finetunen. Zo is het ook in je leidersrol. Investeer erin, lees erover, leer erover, leer van de besten, laat je coachen, oefen en doe ervaring op en dan weet je hoe het het beste kunt aanpakken. Dan wordt het makkelijker en creëer je ruimte voor jezelf. En dan is het steeds verder finetunen.

Blijf inspiratie opdoen

Zorg dat jezelf ook dagelijks weer geïnspireerd wordt. Alles alleen bedenken en doen, is zonde, maar ook saai. Laat je inspireren door je grote voorbeelden, je helden. Of lees inspirerende stukken, boeken of quotes. Zorg dat jouw creativiteit en energie gaat stromen doordat je nieuwe dingen hoort, leest en ziet. Zoek dus bewust steeds inspiratie op. Ook dat is een onderdeel van je motor.

Zorg dat je fysiek en mentaal sterk blijft

Door fysiek sterk te blijven, heb je ook mentaal veel meer veerkracht. Zorg dus goed voor jezelf. Beweeg en sport genoeg en doe dit consequent. Doe iets wat je leuk vindt anders hou je het namelijk lastig vol. Is sporten sowieso niet echt je ding? Probeer dan een personal trainer te vinden. Dan heb je namelijk wel die stok achter de deur en hij of zij zal je blijven uitdagen. Hierdoor wordt je letterlijk en figuurlijk sterker. Je kan meer hebben en je voelt je krachtiger. Ook al moet je misschien eerst door een zure appel heen, hierna kan je niet meer zonder. Dit gaat je hoe dan ook veel opleveren.

Blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Focus: doe alleen wat bijdraagt aan hoe jij het hebben wilt

Maak bewust keuzes. Focus. Doe alleen de dingen die bijdragen aan hoe je het hebben wilt. Laat je niet verleiden tot allerlei randzaken. Ben je bewust waar je echt iets mee moet of wat daadwerkelijk bij jouw rol hoort en waar jij impact mee kunt hebben. Doe dat. Laat de rest over aan anderen of doe het niet. De verleidingen zijn groot, ik weet het, maar als je hier dagelijks bewuste keuzes in maakt dan maakt je het jezelf een stuk makkelijker. Tijd is een schaars goed. Je kan er niet meer van maken en de tijd die je ergens aan besteed hebt krijg je niet meer terug. Ga dus bewust met je tijd, en ook met je energie om. Maak de keuzes en zoek creatieve oplossingen voor dingen die toch moeten gebeuren.

Hoe beter je in je vel zit, hoe meer profijt je hier zelf van hebt, maar ook hoe meer positieve invloed je hebt op je team. Het is dus veel waard. Ga er bewust mee om en zorg goed voor jezelf. En jij bent de enige die dat kan doen.

 

Wat kan jij nog meer doen om beter voor jezelf te zorgen en meer impact te hebben vanuit je leidersrol?

Leuk als je een reactie wilt achterlaten in de comments.

 

Meer weten over hoe je jezelf meer vrij maakt, minder brandjes blust en je meer uit je team haalt? Meld je dan ook gratis aan voor de online masterclass ‘Stop met managen, creëer een zelfstandig team’ op 8 februari a.s. om 9.30u. Ik deel dan wat er naar mijn mening misgaat waardoor veel ondernemers met een leidinggevende rol vooral brandjes aan het blussen zijn en niet de volledige potentie van hun team benutten. En ik vertel je ook hoe hier verandering in brengt en zelf weer ruimte krijgt om te doen waar jij goed in bent en je team zelfstandig kan werken. Gratis aanmelden kan hier: https://purplewithapurpose.nl/stop-met-managen-creeer-een-zelfstandig-team/

Online masterclass Stop met managen, creeer een zelfstandig team-Mariska Wijbenga

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Personeel ontslaan is waarschijnlijk niet iets wat je graag doet. Maar ook dit hoort bij ondernemen. Als je mensen aanneemt of freelance inhuurt, dan komen er momenten dat je ook weer afscheid van elkaar moet nemen. Dit kan min of meer gedwongen zijn, omdat het nodig is om je bedrijf overeind te houden of het kan zijn omdat het gewoon niet meer werkt. Wat het ook is, het is nooit makkelijk. In deze blog help ik je met 3 tips om, als je ervoor staat, toch op een goede manier afscheid te nemen.

Het ontslaan van mensen uit je team zal waarschijnlijk nooit je hobby worden. Ik kan me goed voorstellen dat je er een nacht slecht van slaapt als je iemand of misschien wel meerdere mensen uit je team moet laten gaan. Als het niet meer werkt en iemand past niet meer in je bedrijf, dan zal het uiteindeljk een opluchting zijn. Maar wil je mensen eigenlijk het liefste houden, maar laten de omstandigheden het niet toe, dan is het nog eens extra zuur.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Het hoort er ook bij

Hoe dan ook, ook afscheid nemen van medewerkers hoort bij ondernemen. Dus dat je hier af en toe mee te maken krijgt, is een feit. In mijn tijd als leidinggevende bij een grote bankverzekeraar heb ik verschillende keren te maken gehad met reorganisaties en gedwongen ontslag. Het waren roerige tijden en zeker niet altijd leuk. Het heeft me ook veel geleerd over hoe je het beter niet en gelukkig ook hoe je het wel aan kunt pakken. Want hiermee kun je echt een verschil maken, met je aanpak.

Dus ondanks de vervelende boodschap die je moet brengen, ben jij bepalend in de uitkomst die het traject uiteindelijk heeft. Ben je je hier bewust van, dan kun je ook bewuste keuzes maken. Door jouw aanpak bepaal je het verloop. En niet alleen voor de mensen die gaan, maar ook voor de mensen die blijven.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Waar kan je op letten

Dus waar kan je op letten in je aanpak? En wat als je het super spannend vindt om iemand de boodschap dat hij of zijn ontslagen wordt te brengen? Hierbij een paar handige tips die je zeker gaan helpen om ondanks de minder leuke boodschap toch op een goede manier afscheid te nemen van medewerkers.

Tip 1: Breng de boodschap gelijk en ben duidelijk

Als je iemand ‘de boodschap’ gaat brengen, vertel dan gelijk, to the point, wat je te melden hebt. Ga niet eerst over koetjes en kalfjes praten en vragen hoe het gaat. Iemand heeft namelijk feilloos door dat er wat aan de hand is en zo kom je alleen maar in een rare situatie terecht.

Je maakt het jezelf en je gesprekspartner het het makkelijkst als je gelijk met je boodschap komt. Laat het bij de ander even landen en laat diegene ook reageren. Daarna kun je het gesprek vervolgen. Ga daarna niet nog verzachten of loze beloftes doen. Ben duidelijk. Zeg wat de bedoeling is, vertel waarom, als het noodgedwongen is, laat weten dat je het vervelend vindt, maar ben ook eerlijk en wind er geen doekjes om. Mensen kunnen dit juist waarderen. Dus zeker wel empathisch, maar niet meehuilen. En ben zo open en eerlijk mogelijk.

Tip 2: Maak het verschil op het proces

Wat je te vertellen hebt, kan dan wel niet leuk zijn, door de manier waarop je het aanpakt voor het gesprek, tijdens het gesprek en daarna kun je wel het verschil maken. Bereid je bijvoorbeeld goed voor en maak een inschatting hoe iemand kan reageren op het nieuws. Dit kan alsnog anders uitpakken, maar als je er van te voren al over nagedacht hebt, kun je ook bewust reageren.

Tijdens het gesprek is het vooral belangrijk dat je er geen doekjes om windt. Daarnaast kun je iemand ook nog aanbieden om te helpen bij het vinden van een andere, passende baan. Dit hoef je niet met geld te doen zoals bij grote organisaties nogal eens gebeurt, maar kan ook door je netwerk aan te bieden, een gesprek met iemand te regelen of eens te sparren over vervolgstappen. Het kan dus op verschillende manieren. Ben hier creatief in. Zo kan je dus na het gesprek een verschil maken. Ook trouwens nog door er te zijn en een luisterend oor te bieden of vragen te beantwoorden. Ook hier, blijf transparant en eerlijk en maak geen loze beloftes.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Tip 3: Vergeet de rest van je team niet

Dit wordt nogal eens vergeten. Ontslag kan ook een enorme impact hebben op de teamleden die wel blijven. Neem je nou van iemand afscheid die al lang niet meer functioneert en waar je team ook last van had, dan kan het een opluchting zijn. Maar als je mensen moet ontslaan vanwege je bedrijfsvoering, dan doet dat ook veel met de achterblijvers. Besteed dus ook hier aandacht aan. Ben er, leg uit en ben duidelijk in je boodschap. Geef mensen de tijd om afscheid te nemen en geef ze daarna ook weer de inspiratie om vooruit te kijken. Heb je het trouwens goed aangepakt, het ontslag, dan zal dit makkelijker gaan, dan wanneer dit op een lelijke manier is gegaan. Dat raakt namelijk de motivatie en het vertrouwen van de teamleden die wel blijven. Als dit het geval is geweest, om wat voor reden dan ook, zorg dan eerst dat je het vertrouwen weer herstelt en de moraal omhoog krijgt. Anders heb je hier nog lang last van in je bedrijf.

 

Wat is jouw ervaring met ontslag? En wat was je belangrijkste les hieruit?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Leuk die mensen die met je werken, maar af en toe bezorgt het je ook hoofdbrekens. De een heeft weer een pijntje, de ander is meer met z’n mobiel in de weer dan dat nieuwe plan wordt uitgewerkt en nummer 3 moet eerder weg, omdat het gaat regenen. Het is dat je anderen nodig hebt om je bedrijf verder te brengen, maar al deze fijne bijkomstigheden, daar zit je niet op te wachten. In deze blog geef ik je 5 tips voor minder ‘gezeur’ met medewerkers.

Je kunt niet zonder. Je hoeft geen groot team te hebben, maar mensen die je op bepaalde vlakken helpen, heb je gewoon nodig om door te groeien met je bedrijf. Dus je hebt inmiddels mensen die, flexibel dan wel in dienst, met je werken. Natuurlijk ben je blij met ze, maar af en toe heb je het ook gehad. Want met die extra handjes en denkkracht, heb je er ook allemaal gezeur bij gekregen. En daar zat je nou net niet op te wachten.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Het kost je bakken met energie

Je krijgt ’s ochtends een telefoontje dat iemand echt niet kan komen, alweer hoofdpijn. De ander wil graag eerder weg, want het gaat straks regenen en hij is op de fiets. En de volgende heeft een ziek kind thuis. Natuurlijk heb je best begrip, maar er zijn grenzen. Waarom moet je hier dagelijks mee bezig zijn? Kunnen mensen niet gewoon verantwoordelijkheid nemen en gemotiveerd hun werk doen? Waarom lijkt het alsof er zo vaak iets anders belangrijker is dan het werk? En jij moet hier elke keer wat van vinden en zeggen. Het kost je veel te veel energie. Energie die je graag aan andere dingen besteedt.

Niet iedereen maakt dezelfde keuzes

Waarom is dit dagelijkse kost? Waarom zijn er trouwens ook medewerkers die hier amper last van lijken te hebben? En waarom heb je er altijd een paar tussen waar aan de lopende band wat aan de hand is? Een feit is natuurlijk dat we te maken hebben met het leven. Niet alleen het werk is daar een onderdeel van, maar er gebeurt altijd van alles met en om ons heen. Daar hebben we het mee te doen. En ook je medewerkers hebben een leven naast hun werk.

Alleen hoe iemand hier mee omgaat, daar zit wel verschil in. Wat je merkt, is dat mensen hier verschillende keuzes in maken. Je herkent vast wel dat de één door gaat tot het gaatje als diegene zich niet lekker voelt en de ander bij de eerste keer dat er ‘griepepidemie’ in de krant staat al verzuimt. Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. En iemands drijfveren, overtuigingen, houding, motivatie en sociale omgeving bepalen de keuzes die iemand hierin maakt. Iets wat handig is om je bewust van te zijn.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Wat kan je doen om gezeur te voorkomen

Hoe kun je nou zorgen dat je gezeur voorkomt? Dat je er af en toe mee te maken hebt, dat kan gebeuren, maar je wilt er het liefst zo min mogelijk van hebben. Hoe krijg je dit voor elkaar? Ik geef je 5 tips.

1. Doorvragen bij sollicitaties

Vraag goed door als je iemand aanneemt. Ga op onderzoek uit naar hoe iemand denkt en naar zijn dieperliggende overtuigingen. Vraag door op drijfveren en vraag naar voorbeelden van situaties waarbij iemand voor een keuze stond tussen werk en zijn of haar thuissituatie. Hoe beter je hier zicht op hebt, hoe beter je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. En voorkomen is nou eenmaal fijner en makkelijker, dan genezen in dit geval. Zorg dus voor een goede selectie.

2. Aanspreken op gedrag

Is het de 3e keer in 2 maanden dat iemand er niet is of te laat is, spreek iemand er op aan. Is werk weer niet af, is er altijd iets anders belangrijker of is er een kind ziek en mag jouw medewerker dit weer oplossen, terwijl er ook een partner is, zeg er wat van. Dit is niet altijd de leukste taak en ook niet altijd even makkelijk, maar hoe langer je het laat sudderen, hoe groter het wordt. Smoor het in de kiem als het nog klein is. Dan is het het makkelijkst. Spreek iemand aan op het gedrag wat je ziet en geef aan hoe je het graag wel wilt hebben. Wil je meer lezen over hoe aanspreken je makkelijker af kan gaan, lees dan ook even mijn blog Medewerkers aanspreken niet de leukste klus.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

3. Duidelijk zijn over je grenzen en verwachtingen

Hoe lastig je dit ook mag vinden, ben duidelijk over je grenzen en verwachtingen. De een vindt dit makkelijker dan de ander, maar hoe meer je dit uitspreekt en hoe opener je hier over bent, hoe meer je voor bent. Het is voor je teamleden alleen maar duidelijk. En gaat het met iemand niet zoals je gehoopt had, dan kan je dus altijd verwijzen naar je grenzen en verwachtingen die je eerder hebt gedeeld. Dat maakt het aanspreken ook weer makkelijker.

4. Ben er

Ben aanwezig. Als je er te weinig bent, kunnen er namelijk allerlei dingen ontstaan waar je niet op zit te wachten. Ik heb voorbeelden gezien van negatieve invloeden tot een totale opstand gevoed door een onzekere toekomst. Ben dus niet de grote afwezige, ook al heb je een zelfsturend team. Jij blijft nog altijd de eindverantwoordelijke en ze kijken toch naar jou. Mensen hebben richting en duidelijkheid nodig. Plus support en feedback. Zorg dat je er bent om vragen te beantwoorden, aannames te weerleggen, te coachen en stimuleren. Het gezeur en gedoe ben je dan ver voor.

5. Neem op tijd afscheid

Soms blijkt het gewoon niet te werken met mensen in je team. Dat is helemaal geen schande, zo werkt het nou eenmaal. Wees in deze alleen wel de verstandigste en neem op tijd afscheid als het niet werkt. Een medewerker zal dit minder snel doen. Toch zijn jullie er allebei blij mee uiteindelijk als de wegen scheiden en er voor beide partijen weer nieuwe kansen en mogelijkheden ontstaan. Ben dus niet bang om afscheid te nemen als iemand niet binnen jouw grenzen, verwachtingen en waarden werkt. Ook al is iemand er in eerste instantie niet blij mee, je medewerker is je er uiteindelijk ook dankbaar voor dat iemand de knoop heeft doorgehakt.

 

Heb jij ook meer ‘gedoe’ met bepaalde teamleden dan je zou willen? Wat kan jij meer doen om dit voor te zijn?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

 

 

Waarom 1 het beste én het slechtste getal is voor je bedrijf

Het getal 1. Zomaar een getal. Of toch niet? Het is een enorm belangrijk cijfer voor je bedrijf. Het is zowel het beste als het slechtste getal. Waarom? En wat heeft het te maken met teams en leiderschap? Dat leg ik je uit in deze blog.

Het getal 1. Aan de ene kant moet je het omarmen en er juist erg alert op zijn. Aan de andere kant moet je het zo snel mogelijk loslaten. Waar ik het over heb? Wat het getal 1 kan betekenen voor je bedrijf. Het heeft namelijk twee kanten en ze zijn allebei super belangrijk als je wilt opschalen en groeien. Enerzijds is één het beste, anderzijds is één het slechtste voor je bedrijf. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Laten we aan de beste-kant beginnen.

Eén als beste getal voor je bedrijf

Als je het boek ‘The One Thing’ hebt gelezen, dan weet je precies wat ik bedoel. Wil je namelijk succesvol zijn met je bedrijf dan leer je al snel dat focus een key factor is om het voor elkaar te krijgen. Richt je op één ding. Stop daar al je energie in en verbeter het keer op keer. Dit krijgt dan echt de mogelijkheid om te groeien. Ook jij zult steeds beter worden op dit vlak.

Dus één is in dit geval het beste voor je bedrijf, omdat het belangrijk is om je te focussen op één ding tegelijk. Dus 1 concept, 1 product, 1 taak. Dat gaat namelijk zorgen dat je in plaats van middelmatig op veel dingen, steengoed wordt in dat ene.

Sommigen zijn van nature ‘maar’ goed in één ding en kunnen dus gelijk goed focussen. Maar velen van ons zullen zich herkennen in het leuk vinden van een heleboel dingen en het best goed zijn in een aantal dingen. Dan is het altijd lastig kiezen. Ook hebben we nog eens te maken met ons eigen brein dat last heeft van verliesaversie. We willen niet graag dingen loslaten, omdat we dan denken dat we wat mislopen. We willen risico’s spreiden en het liefst niet op ‘één paard’ wedden.

Maar wil je de beste zijn in iets, wil je succesvol zijn met een product of training, dan zul je je daar op moeten richten. Eén ding dus. Het getal 1 is in deze context dus super belangrijk voor je bedrijf. Als je die focus niet kunt opbrengen, is het de vraag of je gaat komen waar je wilt. In dit geval is één dus je allerbeste vriend. Je kunt niet zonder.

Blog Waarom 1 het beste én het slechtste getal is voor je bedrijf

Waarom één ook het slechtste is voor je bedrijf

Tegelijkertijd kan één je ook enorm in de weg zitten. Je wilt namelijk niet dat alles afhankelijk is van één iemand. Dat alle energie om de boel draaiende te houden vanuit één persoon komt. Dat als diegene er een keer niet is de boel gelijk in het honderd loopt. Dat als er maar één iemand is die een taak kan vervullen, je toch verdomd kwetsbaar bent. Zoals Tonny Loorbach (IMU) zo mooi zei: dan kan je niet spreken van een bedrijf, maar wordt het een onderneming.

Als je dus kijkt naar een gezonde bedrijfsvoering en structurele groei, dan wil je niet afhankelijk zijn van één. In dit geval is het dus juist wijs om er zo snel mogelijk vanaf te komen. Dat je er niet meer alleen voor staat, maar juist een team om je heen verzamelt waar iedereen jkan focussen op waar hij of zij goed in is. En als het nodig is dat je op elkaar terug kunt vallen en kunt zorgen dat het doordraait.

En ook, dat er juist niet maar één stel hersens gebruikt wordt, maar de creativiteit van het collectief. Waardoor ideeën en plannen nog beter worden, waardoor er vanuit meerdere perspectieven wordt gedacht, waardoor het mogelijk is om wat er al is steeds beter te maken.

Als je dus groeit, wil je zo snel mogelijk af van één. Dit is moment vaak al sneller dan je denkt. Dan is het tijd voor loslaten en onafhankelijk zijn van die ene. Dan is het tijd om jezelf misbaar te maken en te zorgen dat er juist meer ontstaat.

Blog Stop met managen, kies voor leiderschap - Purple. leiderschapsontwikkeling

En dan komen we weer terug bij die focus…

Want wat is nou het allerbelangrijkste, dat ene, waar JIJ je op moet focussen als ondernemer met een leidinggevende rol? Juist. Dat team en de cultuur. Het AAN je bedrijf werken en zorgen dat wat er gedaan moet worden om jullie visie te bereiken ook zo goed mogelijk gedaan kan worden door degenen die je daarvoor om je heen hebt verzameld.

Want als je dit niet doet, word jij niet gelukkig, maar je team ook niet. Laat ze dus doen waar je ze voor hebt aangenomen. Geef ze de vrijheid en het vertrouwen. Zorg dat ze hun werk zo goed en leuk mogelijk kunnen doen. Hoe beter jij hier in wordt, hoe beter zij worden, hoe succesvoller je bedrijf is.

Ook al voelt het onnatuurlijk in het begin, omarm de één én kom er zo snel mogelijk vanaf. Laat die één in je voordeel werken. De één is essentieel in een succesvolle organisatie. Kijk maar naar andere succesvolle ondernemers om je heen. Focus, delegeren en een krachtig team opbouwen daar zijn zij extreem goed in.

Wat kan jij op dit vlak nog verbeteren?

 

Meer weten over hoe je jezelf meer vrij maakt en je meer uit je team haalt? Meld je dan ook gratis aan voor de online masterclass ‘Stop met managen, creëer een zelfstandig team’ op 8 februari a.s. om 9.30u. Ik deel dan wat er naar mijn mening misgaat waardoor veel ondernemers met een leidinggevende rol vooral brandjes aan het blussen zijn en niet de volledige potentie van hun team benutten. En ik vertel je ook hoe hier verandering in brengt en zelf weer ruimte krijgt om te doen waar jij goed in bent en je team zelfstandig kan werken. Gratis aanmelden kan hier: https://purplewithapurpose.nl/stop-met-managen-creeer-een-zelfstandig-team/

Online masterclass Stop met managen, creeer een zelfstandig team-Mariska Wijbenga

Negativiteit in je team, ban het uit voordat het je team infecteert

Je kent ze wel. Die mensen die bij alles een ‘ja, maar’ weten te bedenken of alles negatief benaderen. De energie loopt gelijk weg. Soms heb je er helaas ook een in je team. Onderneem je niet gelijk actie, dan kan dit grote gevolgen hebben. Waarom je negativiteit gelijk de kiem in moet smoren in je team lees je in deze blog.

Iedereen kent ze. Van die mensen waarbij het niet uitmaakt wat je voorstelt, er is altijd een ‘ja maar’. Er zijn altijd beren op de weg, het is altijd moeilijk of het is al eens geprobeerd en het was toen geen succes, dus gaat het nu zeker ook niet lukken. De donkere kant wordt altijd eerst belicht, de risico’s altijd eerst uitgediept. Verandering is zo ongeveer de vijand, want je weet nooit wat je krijgt. Hartstikke eng en spannend vinden ze het. Waarschijnlijk heb je nu inmiddels wel iemand in gedachte…

Wat negativiteit doet

Nu kan je er meestal zelf voor kiezen of je meer of minder tijd met zo’n persoon doorbrengt, maar wat nou als je iemand in je team hebt die te pas en te onpas alles negatief benadert? Heb jij een goed idee wordt het gelijk afgebrand of mag je eerst een hele discussie voeren, voordat er überhaupt iets gaat gebeuren. Wil je even meters maken en je team enthousiasmeren, heb je eerst van alles te weerleggen. Het is niet alleen vermoeiend. Het is een enorm energielek. En niet alleen voor jou, maar voor je hele team.

Het is vergif

Maar buiten dat, is deze negativiteit vergif voor je team. Het doet het werkplezier de das om en het infecteert je team steeds meer als je er geen korte metten mee maakt. Eén iemand is in staat om langzaamaan meer mensen mee te trekken in deze negatieve manier van benaderen. Daarmee wordt het steeds moeilijker om nieuwe dingen te implementeren, te verbeteren, nieuwe ideeën groter te maken enzovoorts. Het beïnvloedt uiteindelijk jullie succes en resultaten. En heeft deze negatieve benadering op een gegeven moment de overhand, dan is het een hele klus om het weer om te buigen naar een positieve omgeving.

Blog Negativiteit in je team, ban het uit voordat het je team infecteert

Waarom?

Wat bezielt iemand om er zo in te zitten, hoor ik je denken. Zeker voor toekomstgerichte, optimistische denkers is het bijna onvoorstelbaar dat je alles steeds vanuit negatieve hoek benadert. Nu heb je natuurlijk notoire zwartkijkers. Zij zullen waarschijnlijk weinig veranderen. Maar het kan ook zijn dat iemand na verloop van tijd steeds negatiever wordt. Ervan uitgaande dat je medewerkers niet geselecteerd hebt op een flinke dosis negativiteit, kan het toch zijn dat dit in je team ontstaat. Hiervoor zijn verschillende oorzaken. Iemand zit privé niet lekker in zijn of haar vel, er is iets gebeurd in jullie bedrijf of team waar iemand het niet mee eens is, iemand is het niet eens met jou, er is heibel tussen collega’s. Het kan van alles zijn. Het is in ieder geval een uiting van onvrede. En vaak heb je het in eerste instantie nog niet zo in de gaten. Toch is het zaak het zo snel mogelijk de kiem in te smoren.

Doe er gelijk wat aan

Hoe langer je het laat lopen, hoe meer schade het aanricht. Negativiteit doet je team nooit goed. Natuurlijk zijn kritische noten prima. Maar wel vanuit de intentie om iets beter te maken of om meer impact te creëren. Hoe lastig je het ook vind, je bent jezelf uiteindelijk dankbaar als je iemand gelijk aanspreekt op dit soort gedrag.

Wat kan je doen?

Merk je dat iemand steeds negatiever wordt? Doe er gelijk wat aan. Wat kan je doen?

1. Spreek iemand persoonlijk aan

Wanneer je merkt dat iemand in je team regelmatig negatieve opmerkingen maakt, ga dan het gesprek aan. Benoem wat je hoort en ziet en hoe het op jou overkomt. Hou het bij de feiten. Het kan zijn dat iemand het zelf eerst helemaal niet zo in de gaten heeft. Vraag dus ook altijd of iemand het herkent. Spreek daarna ook uit dat dit wat jou betreft niet acceptabel is en wat je wel van iemand verwacht. Maak zo nodig een afspraak. Natuurlijk is het ook goed om stil te staan bij de oorzaak. Als deze werkgerelateerd is, moet er misschien ook nog iets anders gebeuren om het in de kern op te lossen.

Blog Negativiteit in je team, ban het uit voordat het je team infecteert

2. Benoem het als het gebeurt

Ikzelf hou er altijd meer van om iemand even apart te spreken en terug te geven wat je ervaart, maar wat je ook kan doen is benoemen wat je ervaart als het gebeurt. Dus gelijk ter plekke. Als je bijvoorbeeld een teammeeting hebt en iemand reageert (weer) met een negatieve opmerking dat je benoemd wat je iemand hoort zeggen en wat liever wilt. Maak het niet te zwaar, maar benoem het wel. Hiermee geef je het geen ruimte en is dat ook gelijk duidelijk voor je hele team dat hier voor jou een grens ligt.

3. Spreek je verwachtingen uit

Niet alleen voor de persoon in kwestie is het relevant om je verwachtingen uit te spreken, maar ook voor je team in het algemeen. Ben sowieso duidelijk over je verwachtingen, altijd. Verwacht je een proactieve, meedenkende houding en vind je een kritische opmerkingen juist goed, maar verwacht je vervolgens ook oplossingen, zeg dit dan. Hoe duidelijker je dit naar je team communiceert, hoe minder ruimte negativiteit krijgt. Je bouwt dan aan jullie cultuur. Het mooiste is om zo’n cultuur te creëren dat medewerkers elkaar ook aanspreken, mocht het niet gaan zoals jullie graag met elkaar samenwerken.

Laat negativiteit dus niet het werkplezier en de teamspirit bederven. Ben er op tijd bij en hou het klein. Dat is voor jezelf en alle betrokkenen het prettigst en makkelijkst.

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Hoe maak ik één team van mijn team?

Als je allemaal mensen bij elkaar zet in een bedrijf, heb je nog geen team. Het is een groep. Mensen die naast elkaar hun werk doen. Dat kan natuurlijk ook. Maar als je als team samenwerkt, bereik je meer. Dus naar een krachtig team streven, is helemaal zo gek nog niet. Maar hoe maak je er nou één team van? Lees in deze blog hoe je dit kunt aanpakken.

Is je team aan het groeien of heb je een team wat net opnieuw is samengesteld, dan heb je een mooie groep mensen bij elkaar, maar nog geen team. Een team ontstaat niet van de één op de andere dag. Een team moet groeien en zich ontwikkelen. En daar moet je bewust aandacht aan besteden. Want net als een zaadje wat je plant dat je wilt laten uitgroeien tot een boom: zonder water, zon en een rijke bodem zal die boom er niet komen. Dus dat betekent de juiste voedingsbodem regelen, op tijd water geven en aandacht schenken.

Blog Hoe maak ik één team van mijn team?

Wanneer spreek je van een team?

Maar laten we even beginnen bij het begin. Wanneer spreek je eigenlijk van een team? Wanneer hoort iemand hier bij of niet? Wat bepaalt dat je bij het ene team hoort en niet bij het andere?

Je spreekt van een team als je met z’n allen meewerkt aan dezelfde visie en doelen. Iedereen die hier aan meewerkt, behoort tot het team. Of je dit nou doet vanuit een freelance positie of maar 2 uur in de maand, dat maakt niet uit. Wie hier aan meewerkt, hoort erbij.

Maar wat ik eerder al zei, ook al werk je aan dezelfde visie en doelen, het kan zijn dat het nog niet voelt als een team. Het kan zijn dat iedereen meer vanuit zijn eigen straatje, zijn of haar eigen expertise, een bijdrage levert. Dat je dus niet of weinig samenwerkt en elkaar niet echt versterkt.

En dat is juist de kracht van een team!

Dus wil je er ook echt één team van maken, dan zul je hierin moeten investeren. En jij niet alleen, maar alle teamleden. Alleen is jouw leiderschap en goede voorbeeld hier in eerste instantie wel voor nodig.

Blog Hoe maak ik één team van mijn team?

Hoe je dit aan kunt pakken?

Ik geef je hier 5 stappen die je gaan helpen om van jouw team ook echt één team te maken.

Stap 1 Geef aan wat je verwacht

Het begint met je verwachtingen uitspreken. Als mensen niet weten hoe je het graag hebben wilt en hoe je graag werkt, kan je ook niet verwachten dat ze zich zo gedragen. Laat je team dit dus weten. Zorg dat je dit eerst zelf goed helder hebt en spreek het daarna uit. Het liefste live, dus op die zeepkist. Ben duidelijk over hoe je wilt dat er samengewerkt wordt. Wat verwacht je qua normen en waarden? Waar reken je op qua inzet, zelfstandigheid en proactiviteit? Wat verwacht je qua visie en doelen? Heeft iedereen die ook helder voor ogen?

Ben dus helder over wat je wilt bereiken met je team en hoe je het voor je ziet. Geef ze de richting, geef ze het speelveld en geef daarbij ook aan wat ze van jou kunnen verwachten. Herhaal het nog regelmatig en geef zelf het goede voorbeeld om het echt bij iedereen te laten landen.

Stap 2 Begrijp en ken elkaar beter

Wil je meer één worden? Dan betekent dit dat je elkaar beter moet leren kennen en begrijpen. Want dat helpt om beter samen te werken. Maak dit mogelijk. Dit kan je doen door verschillende teamsessies te houden, maar je kunt ook gewoon iets leuks met elkaar ondernemen. In ieder geval is het goed om van elkaar te weten te komen wat iemands kwaliteiten zijn, waar iemand energie van krijgt en waarvan juist niet, hoe iemand graag samenwerkt, of iemand juist van vrijheid houdt of juist structuur fijn vindt enzovoorts. Hoe meer je dit deelt en van elkaar weet, hoe meer begrip er is voor elkaar, hoe makkelijker de samenwerking gaat.

Stap 3 Creëer een open en veilige cultuur

Voor een goede samenwerking en het teamgevoel is een veilige omgeving een must. Als mensen zich veilig voelen, dan zie je dit terug in het vertrouwen en in de samenwerking. Als je merkt dat dit nu nog niet optimaal is en er is bijvoorbeeld sprake van wantrouwen, negativiteit of gaan voor eigen belang, dan zul je hier aan moeten werken.

Wil je de veiligheid vergroten, dan kun je nu al twee dingen doen. Ten eerste als je een vergadering of bijeenkomst hebt, zorg dan dat iedereen aan bod komt. En ten tweede neem iedereen serieus. Dit gaat je al helpen en is niet moeilijk om te doen.

Daarnaast is het aan jou om het goede voorbeeld te geven. Ben open. Deel ook persoonlijke zaken zover relevant. Laat zien dat je ook maar een mens bent.

Laat ook zien dat fouten maken mag. Geef die vrijheid en het vertrouwen. En als het fout gaat help iemand dan om ervan te leren. Zodat het de volgende keer anders gaat.

Geef ook een voorbeeld in het feedback geven of aanspreken. Doe dit regelmatig en stimuleer (geef bijvoorbeeld een compliment) als iemand anders het ook doet. Blijf dit volhouden zodat het normaal wordt om te doen.

Hoe hoger de openheid, de veiligheid en het vertrouwen, hoe meer het team kan bereiken.

Blog Hoe maak ik één team van mijn team?

Stap 4 Zie elkaar regelmatig

Tegenwoordig hebben we door alle technologie natuurlijk de mogelijkheid om te werken waar en wanneer we maar willen. Als dit ook geldt voor een groot aantal van jouw teamleden, besteedt er dan bewust aandacht aan om elkaar ook live te zien. Hoe mooi alle nieuwe technologieën ook zijn, het kan nooit de kracht van de ontmoeting evenaren. Werken dus veel mensen van het team op allerlei plekken en tijden zorg dan dat je afspraken maakt over wanneer je elkaar sowieso ziet. Dit zal de samenwerking en de hechtheid van het team ten goede komen.

Wil je meer lezen over de voor- en nadelen van werken op afstand en hoe je dit voor jouw team kunt laten slagen, lees dan ook even De voor- en nadelen van een Virtueel Team.

Stap 5 Zorg dat iedereen weet wat er speelt en hoe jullie het doen

Om iedereen betrokken en verantwoordelijk te houden, is het belangrijk dat iedereen weet wat er speelt en hoe het ervoor staat. Hier hoef je gelukkig geen ellenlange vergaderingen voor te beleggen. Je kan dit elke week, of zelfs elke dag, kort met elkaar doornemen. Bepaal eerst met elkaar een aantal meetpunten die belangrijk zijn voor jullie team om te kunnen bepalen hoe jullie presteren. Maak daarna een bord, white board of digitaal, en zet ze daar op. Bespreek elke week (of dag) kort hoe jullie ervoor staan, waar je problemen verwacht, wie kan helpen en wat al behaald is. Hou het overzichtelijk en werkbaar. Als je het bespreekt, doe dit dan max. 10 minuten en ga er bij staan. Eventueel kunnen mensen ook inbellen natuurlijk. Zo hou je kort cyclisch de voortgang bij, blijft het dynamisch en is iedereen op de hoogte. Dit is bevordelijk voor de betrokkenheid en samenwerking. En…zo kun je ook makkelijk succesjes vieren! Goed om hier altijd aandacht aan besteden, want hier krijgt iedereen weer een energyboost van.

Vijf stappen dus die je helpen om je team te laten werken als 1+1+1= 111. Dus lekker mee aan de slag en op naar jouw krachtige team.

Wat kan jij vandaag nog doen om van jouw team meer één team te maken?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Waarom duidelijk zijn je een goede baas maakt in plaats van een bitchboss

Als je een team start of al een tijdje hebt, dan vraag je je het vroeg of laat een keer af: blijf ik de lieve vrede bewaren of ben ik duidelijk en zeg ik waar het op staat? Wat is wijsheid? Want je wilt natuurlijk alles behalve die bitchboss zijn.

Je hebt als eindbaas nou eenmaal niet altijd goed en leuk nieuws te brengen aan je team of bepaalde teamleden. Je hebt als ondernemer keuzes te maken en richting te bepalen. Daar horen lastige beslissingen bij. Je bedrijf ontwikkelt zich en je team ook. Dit betekent dat je de koers zult aanscherpen, dat je andere dingen nodig hebt en ook andere mensen nodig kunt hebben. Niks is voor altijd. Ook niet in jouw bedrijf.

Ik ben toch zeker geen bitchboss!Blog Waarom duidelijk zijn je een goede baas maakt in plaats van een bitchboss

Dus ook impopulaire besluiten horen erbij. Maar ik hoor je denken: die besluiten nemen is al één ding, maar erover communiceren is weer een ander verhaal. Je wilt geen onrust veroorzaken en natuurlijk wil je aardig gevonden worden. Dat willen we allemaal. En jij gelooft ook dat als je team jou leuk en sympathiek vindt ze graag en hard voor je werken. Dus daarom zeg je maar even niks of vertel je een afgezwakte versie. Je wilt alles behalve die bitchboss zijn.

Je bent niet alleen

Hierin ben je niet de enige. Om maar niemand tegen het zere been te schoppen weet ik dat menig leidinggevende kiest voor vriendelijk zijn en bepaalde dingen maar niet vertellen. Vanuit goede bedoelingen. Juist om de lieve vrede te bewaren en de sfeer een beetje goed te houden. De intentie is dus allesbehalve verkeerd. Alleen de uitkomst is jammergenoeg zo belabberd. Teamleden hebben dit namelijk feilloos in de gaten. Misschien niet gelijk, maar wel snel genoeg. En dan daalt het vertrouwen. Het vertrouwen in jou, in het bedrijf. En dit maakt meer kapot dan je lief is.

Blog Waarom duidelijk zijn je een goede baas maakt in plaats van een bitchboss

Logische keuze, alleen er is een beter alternatief

Ik snap de keuze voor pappen en nathouden. Ik heb er ook ooit voor gestaan en het was zeer verleidelijk. Toch heb ik de afweging gemaakt om te gaan voor zo transparant en eerlijk mogelijk. Met de consequentie dat mensen boos op me zouden worden of me de meest onsympathieke persoon op aarde zouden vinden. Soms was dit ook zo, maar vaak ook niet. Want waar ik als snel achter kwam: mensen houden van duidelijkheid en eerlijkheid. Dat geeft ze juist vertrouwen. Mensen vinden het fijn als ze serieus worden genomen, als je ze meeneemt in het goede en het minder goede. Heeft dit vervelende consequenties, dan is dat natuurlijk naar, maar zeg het gewoon. En laat ook gerust zien dat jij ook maar een mens bent. Dat het jou niet koud laat. Niet door een potje mee te huilen, maar wel aan te geven hoe het voor jou is en dat je begrijpt wat de de ander doormaakt.

Blog Waarom duidelijk zijn je een goede baas maakt in plaats van een bitchboss

Je kunt niet duidelijk en eerlijk genoeg zijn

We verwarren duidelijke en eerlijk nog wel eens met hard, kil en zakelijk. Zeker bij vrouwen. Dan associeren we het al snel met een bitchboss. Maar geloof mij, je bent juist een goede baas als je duidelijk en eerlijk bent. Kan je jezelf nog steeds in de spiegel aankijken als het gaat om je besluit? Dan is het een goede beslissing die je neemt. Communiceer dit dan ook dusdanig naar je team.

Ben duidelijk, altijd zo snel mogelijk. Vertel over nieuwe andere plannen, vertel over keuzes die je hebt gemaakt en leg uit wat van waarde is voor je team, vertel over een nieuwe richting en de consequenties, maak de keuze voor andere mensen en neem afscheid van mensen die je team niet meer dienen op een goede manier. Duidelijk zijn is iets anders dan vals, hard en bitchie zijn. Teamleden kunnen boos zijn, teamleden kunnen het er niet mee eens zijn, maar even eerlijk: dit hou je altijd. Niet iedereen is het altijd met je eens. En dat is oké. Het is gewoon een feit. Maar waar je wel wat aan kan doen, is de manier waarop je het brengt. Ben je duidelijk, eerlijk en transparant? Dan krijg je er respect en vertrouwen voor terug. Dit is zoveel waard voor je bedrijf. Durf dus te staan voor je keuzes en ze ook zodanig te delen met je team. Dat is niet bitchie, dat is juist sterk en krachtig!

Blog Waarom duidelijk zijn je een goede baas maakt in plaats van een bitchboss

 

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

purplewithapurpose.nl/ebook/

Interview met Bianca van de Lee – Er is aandacht, ruimte en tijd voor de mensen

Onlangs had ik een geweldig gesprek bij Chaud Devant met eigenaresse en CEO Bianca van der Lee. Zij won vorig jaar de Amsterdamse Ondernemersprijs. Ik zag haar toen op het podium bij de Week van de Ondernemer en dacht: haar wil ik interviewen! En zo geschiedde. Hierbij haar inspirerende verhaal over hoe ze Chaud Devant heeft uitgebouwd tot waar ze nu staan en hoe zij haar team gemotiveerd houdt. Lees meer

Pagina 1 van 212