arrow_drop_up arrow_drop_down
Waarom vrienden willen zijn met je teamleden geen goed idee is
31 oktober 2020 

Waarom vrienden willen zijn met je teamleden geen goed idee is

Vrienden willen zijn met je teamleden als leidinggevende lijkt een goede strategie om ze betrokken te houden en hard voor je te laten werken. Als je maar vriendelijk en aardig bent, ze ruimte geeft en alles goed vindt, dan komt dat beste werk er vanzelf. Of toch niet? In deze blog leg ik je uit waarom je het geen goed idee is om vrienden te willen zijn met je medewerkers.

Vrienden willen zijn met je medewerkers klinkt als een goede strategie. Dan vinden ze jou aardig en willen ze graag hard voor je werken, toch? Klinkt logisch. Maar toch raak je dan van de regen in de drup.

Juist problemen in plaats van een uitmuntend teamlid 

Want wat aardig, ruimdenkend en goed bedoeld is, maakt uiteindelijk dat dingen juist niet gaan zoals je wil. Het levert irritatie en frustratie op en als je dan iemand wil aanspreken, is het haast onmogelijk, omdat je nu eenmaal zo goed bevriend bent. Vrienden willen zijn met je medewerkers geeft je eerder problemen dan een hardwerkende, goede kracht.


Waarom het niet werkt

Als leidinggevende wil je twee dingen: dat ze je aardig vinden en dat medewerkers hard en graag voor je werken. Logisch dus dat je denkt dat je ze alle ruimte moet geven om ze hun ding te laten doen. Daarnaast wil je niet overal bovenop zitten en vind je een fijne sfeer belangrijk dus doe je alles om de lieve vrede te bewaren. Dingen die je irriteren of niet goed gaan, worden niet benoemd in de hoop dat ze vanzelf oplossen. Gedrag wat je niet kunt tolereren, laat je lopen, want dat komt heus wel goed. Als je maar aardig blijft en jouw medewerker de ruimte geeft, dan pakt diegene vast zijn verantwoordelijkheid en gaat het vanzelf de goede kant op.

Hopen dat het goed komt

Maar wat er werkelijk gebeurt, is dat iemand zijn eigen ding gaat doen, omdat niet duidelijk is wat er precies verwacht wordt. Grenzen zijn niet helder waardoor iemand er al snel overheen gaat. Door alle ruimte te geven en vrienden te willen zijn uit goede bedoelingen wordt het schieten met hagel. Het is hopen dat het goed komt op de manier die jij acceptabel vindt en past bij hoe je wil werken in je bedrijf. Maar het is alles behalve zeker en grote kans zelfs dat het een andere kant op gaat dan jij voor ogen hebt.

Wat werkt beter?

Zoals Eelco de Boer het vaak zo mooi zegt: ben vriendelijk tegen iedereen, maar ben geen vrienden met iedereen. Dat gaat hier ook op en dat werkt het beste. Vriendelijkheid en menselijkheid richting je medewerkers is een absolute voorwaarde als je het mij vraagt. Maar in plaats van vrienden te zijn, laat het ook de ruimte voor grenzen, voor duidelijkheid en aanspreken op gedrag.

Geef ze juist dit

Wil je dat je teamleden hard voor je werken? Zorg dan inderdaad dat ze lekker in hun vel zitten, in een fijne werksfeer kunnen werken en dat ze interessant werk hebben waar ze hun ei in kwijt kunnen. Geef ze daarnaast mee dat ze weten waarom ze doen wat ze doen en geef ze inderdaad verantwoordelijkheid en vertrouwen. Maar daarnaast is net zo belangrijk dat je ze ook duidelijkheid en grenzen meegeeft. Medewerkers floreren bij duidelijkheid. Dus ben niet bang om het te geven, want dat is waardoor ze hun beste werk kunnen leveren.

Laat ze groeien

Als je ze daarnaast ook ondersteunt, uitdaagt en coacht om te groeien in hun rol maak je het nog interessanter. Je medewerker kan persoonlijk groeien en beter werk leveren en jij krijgt betere resultaten in je bedrijf.

Ben vriendelijk én duidelijk

Dus ben zeker vriendelijk, maar daarnaast ook duidelijk. Dan voorkom je allerlei frustraties, energielekken, problemen die je steeds moet oplossen en gedrag wat je niet acceptabel vindt. Je beschermt jezelf, maar ook de cultuur van je bedrijf.

Ben helder over je verwachtingen, je belangrijkste waarden en over je grenzen. En als je dat combineert met vriendelijkheid gaat dat voor iedereen het meeste opleveren.

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen

Cookies