Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Veranderen

Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Hoe weet je nou wanneer je wat aan je leiderschap moet doen? Wat zijn signalen? Waar herken je aan dat je juist op dit vlak wat moet doen? In deze blog geef ik je inzicht aan welke tekenen je herkent dat het tijd is om het anders aan te pakken in je managementrol en waar je dan het beste kan beginnen.

Wanneer weet je dat je wat te doen hebt aan je leiderschap? Hoe herken je het dat het juist op dit vlak misgaat en dat het daarom zo moeizaam gaat in je team? Want je doet je uiterste best in je leidinggevende rol. Je doet het op gevoel en werkt hard om alles goed voor elkaar te boxen. Maar toch heb je ook in de gaten dat het niet goed genoeg werkt. Waar ligt het precies aan? Zijn het je mensen, zijn het de processen of heb je zelf wat te doen?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?
Signalen

Er zijn altijd signalen die aangeven dat er op leidinggevend vlak iets mis gaat. Want onderschat je rol niet. Jij kunt in je leidersrol een team maken of breken. Het is dus mooi om te weten dat je altijd invloed kunt uitoefenen (en dus kan veranderen), maar misschien voelt het ook wel als een grote verantwoordelijkheid dat jij zo bepalende factor bent. En wat zijn dan die signalen? Ik zal er hieronder een aantal benoemen.

Trekken en duwen

Voelt het als trekken, duwen en sleuren in je team om dingen voor elkaar te krijgen? Ben jij hard aan het werk? Baal je van de passieve houdingen, weinig respons en dat je alles voor moet kauwen? Moet jij altijd het voortouw nemen en als het ware instrueren, want ander heb je het gevoel dat er helemaal niks gebeurd.

Problemen, de hele dag door

Of ben je vooral met problemen bezig en word jij geleefd door de waan van de dag? Ben je steeds brandjes aan het blussen en kom je niet toe aan wat je ’s ochtends op je planning had staan? Heb je steeds gedoe tussen medewerkers, komen ze bij jou klagen en mag jij het weer oplossen? Merk je dat er tussen allerlei mensen van alles speelt en dat dit de samenwerking in de weg staat?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Onvrede ofwel geklaag en negativiteit

Of heerst er onvrede? Medewerkers lopen te klagen, te hangen bij het koffie-apparaat, komen te laat binnen, gaan vroeg weg, verzuimen en praten negatief over de organisatie. Er is altijd wel wat. Als je met nieuwe ideeën komt, is het altijd ‘ja, maar…’. Er wordt ook geroddeld en de sfeer is alles behalve opbouwend.

Je energie loopt weg

Of merk je dat je eigen energie steeds verder verminderd? Je begint de dag nog wel oké, maar aan het eind van de dag ben je leeg en soms ook gefrustreerd. Je merkt dat je het steeds minder leuk vindt in je bedrijf. Het geeft je weinig plezier en vrijheid. Je hebt juist het gevoel dat je vast zit en de poorten lijken zich steeds verder te sluiten.

Wat gebeurt er als je niks doet?

Dit zijn allemaal signalen die te maken hebben met je manier van leidinggeven. En zie dit als een mooi helpend inzicht. Als je een van deze dingen merkt, dan is er werk aan de winkel, maar daarmee weet je ook dat je er wat aan kunt doen. Laat het in ieder geval niet op zijn beloop als je een of meerdere signalen herkend in je eigen situatie. Weet dat het niet vanzelf weggaat. En weet ook dat er alleen wat gaat veranderen, als jij verandert. Dit wil niet zeggen dat het tot nu toe niet goed was. Je organisatie draait en dat heb je maar mooi voor elkaar. Maar het kan nog beter en vooral ook makkelijker en leuker. En om te voorkomen dat jij het uiteindelijk niet leuk meer vindt en er door opbrandt of dat je je beste mensen verliest, is het wijs om wel actie te ondernemen. Weet dat het je veel oplevert als je het doet. Want daardoor zijn jullie tot veel meer in staat en voel jij je een stuk gelukkiger als leider. Dat is veel waard, toch?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Wat kan je nu doen om het tij te keren?

Het enige wat je hoeft te doen, is anders leren denken en jezelf een aantal andere vaardigheden aanleren. Het is geen rocketscience. Het is een kwestie van psychologie en je verantwoordelijkheid pakken. Leer hoe mensen, je medewerkers, in elkaar zitten en hoe het werkt met hun ‘knoppen’. Weet waar ze van aan gaan en hoe je ze juist actief in hun rol houdt. Hoe je zorgt voor interessant werk en dat ze hun volledige potentie kunnen benutten. En pak je rol als leider, maar wel op de manier die bij je past. Stel grenzen, spreek aan en hou je verre van operationeel gedoe. Leer hoe je team richting geeft en faciliteert en accepteer geen bullshit, nooit.

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Het begint bij jou

De verandering begint bij jou. Dit is misschien confronterend (of misschien ben je eigenwijs ;-)), maar probeer er anders naar te kijken. Zie het als kans. Zie het als cadeau dat je inzicht hebt gekregen en de eerste handvatten om het tij te keren. Weet dat jij juist deze invloed hebt. Gebruik het ten positieve. Grijp deze kans. Maak van jouw team een heerlijk team en gun jezelf dat jezelf prettig en vrij voelt in je rol. Never settle for less.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat erin zit. 

Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je hoopt dat het makkelijker wordt met je team, maar het gebeurt niet

Wat als je hoopt dat het makkelijker wordt in je team, maar er verandert niets? Als je merkt dat alles alleen maar ingewikkelder wordt en jij alleen maar brandjes aan het blussen bent? Dan is het tijd om het aan te pakken. Want helaas gaat het niet zomaar beter. Wel kan jij ervoor zorgen dat het verandert. In deze blog vertel ik je wat je kunt doen.

Als je hoopt dat het makkelijker en beter gaat lopen in je team, dan kan je lang blijven wensen. Er verandert namelijk niets als jij het niet aanpakt. Loopt het stroef in je team, hoor je veel negativiteit, heerst er wantrouwen en loopt de samenwerking niet lekker (lees: miscommunicatie en frustraties), dan zal je hier wat aan moeten doen. Het zal namelijk niet van de een op de andere dag ineens anders gaan.

Sterker nog, het wordt van kwaad tot erger. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren aan het bespreken en oplossen van problemen, moeten er steeds dingen worden uitgesproken of wordt dit juist niet gedaan en ontstaan er grotere issues onder het wateroppervlak. Dit is allemaal energie die je niet aan klanten kunt besteden of aan het optimaliseren van je product of dienst. Ga eens na wat dit kost? Om nog maar te zwijgen van de dalende motivatie en betrokkenheid onder je medewerkers waardoor de productiviteit nog verder afneemt.

Niet wenselijk dus om onvrede of een stroeve samenwerking te laten bestaan.

Hoe komt het zover?

Maar hoe is het zo gekomen? Want dit had je toch niet zo bedacht en al zeker niet gewild. Je dacht een paar kanjers aan te nemen en er een leuke club van te maken. Waar ging het mis? Waar heb jij het gemist? No worries, dit is wat regelmatig bij ondernemers gebeurt, en in grote bedrijven trouwens ook. Het is zo gegroeid, omdat er een paar dingen achterwege blijven.

Het kan hieraan liggen

Zo worden grenzen niet gesteld en sluipt het negatieve praten of roddelen over elkaar erin. Of zijn er geen afspraken gemaakt over hoe je met elkaar wil samenwerken en zijn er allerlei gewoontes en processen gegroeid die niet perse effectief zijn. Of wordt er altijd wel over de inhoud gesproken, maar zelden of niet over hoe het gaat en wat iedereen nodig heeft om zijn of haar beste werk te leveren. Het gaat dus niet over hoe jullie als mens in elkaar steken, wat je van elkaar nodig hebt en hoe je het graag hebben wilt. En op een gegeven moment is wat jullie wel willen ver te zoeken.

Het goede nieuws

Maar het goede nieuws is dat je hier op elk moment weer verandering in aan kunt brengen. En als ik je een advies mag geven: doe dit het liefst zo snel mogelijk als je opmerkt dat dingen anders lopen dan je wenst en goed acht voor je bedrijf. Als je maar actie onderneemt. Het laten gaan is geen optie.

Wat je kan doen

Wat kan je dan nu doen als je een van, of alle, bovenstaande punten herkent? Ik geef je 3 tips die je nu gelijk in de praktijk kunt brengen.

1. Kijk in de spiegel

Ook al is het niet leuk om te horen, wat er ontstaan is in je team heeft met jou te maken als leider. Ben er niet teleurgesteld over, dit gebeurt een heleboel leidinggevenden. Weet dat je het weer kan veranderen. Als je het inziet en ook durft te zien dat je dingen hebt laten lopen of dacht dat het wel goed zou komen. Of misschien had je geen zin in confrontaties of heb je geen duidelijke grenzen gesteld. Geen man over boord. Dit kan alsnog. Maar durf in de spiegel te kijken en je eigen rol hierin te erkennen. Dat is stap 1. En dat is alleen maar sterk.

2. Waar gaat het mis?

Kijk hierna waar het nou precies misgaat. Kunnen mensen echt niet met elkaar door een deur? Is er wantrouwen in het team? Of zitten er afspraken of processen niet lekker? Stel jezelf een paar goede vragen om inzicht te krijgen in waar precies de schoen wringt. Is dit bij je hele team of een paar mensen? Welke voorbeelden heb ik? Wat wordt er dan gezegd en gedaan en door wie? Zie ik patronen? Maak voor jezelf een zo compleet mogelijke analyse.

3. Stappen om te nemen en actie

Vraag jezelf daarna af wat je het beste kunt doen nu je weet waar het hem in zit (zie 2). Om je hierbij wat ideeën te geven: zijn er onderling medewerkers die wat met elkaar hebben uit te spreken? Laat ze dat dan doen met elkaar. Komen ze er niet uit, dan kan je ze als facilitator helpen. Geef daarnaast aan je hele team aan wat je WEL van ze verwacht. Hoe wat jou betreft een goed samenwerkend team eruit ziet en welke waarden je belangrijk vindt. Geef aan wat je hierin van je team verwacht en geef aan dat iedereen hier een verantwoordelijkheid heeft. Wat hebben ze dan nodig om te laten werken? En maak afspraken met elkaar. En zorg dat jullie hierna regelmatig de samenwerking bespreken en evalueren. En spreek mensen aan op afspraken die jullie gemaakt hebben en grenzen die er zijn. Je kan het nu niet meer laten gaan.

Weet trouwens dat je als je nu actie onderneemt er niet in een keer bent. Het is een proces. Blijf dus ook vervolgstappen nemen als je eenmaal met je team nieuwe afspraken hebt gemaakt.

Voor nog wat extra inspiratie en tips lees ook zeker even mijn blog Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken?

Elkaar niet live zien, maar er moet wel doorgewerkt worden in een onzekere tijd? Hoe hou je je team betrokken en gemotiveerd? Hoe zorg je dat het toch zo goed mogelijk doorloopt? En wat kan vooral jij hierin betekenen? Ik leg het uit in deze blog inclusief tips.

Grappig, ik las gisteren een post op Instagram…. over ‘realistisch zijn’ en dat we er mee op moeten houden om te focussen op al het negatieve, elkaar na praten en blijven hangen in hoe erg het allemaal wel niet is, deze situatie rondom Corona. Wat er nu van ons gevraagd wordt, is dat we ons aanpassen en dat we elke dag een keuze hebben om of mee te gaan in het gezeur en de negativiteit of dat we kunnen kiezen voor ons goed voelen ondanks de shitty situation. De keuze is aan jou, elke dag. Is dat altijd makkelijk? Nee, daar kan ik over meepraten. Maar je kan jezelf hierin trainen en ondanks de omstandigheden je van binnenuit goed voelen. En wat doe je daarmee dan wel niet voor jezelf en voor je omgeving? Wanneer zie je namelijk de nieuwe mogelijkheden? Wanneer zie je de kansen die er op je pad komen? Wanneer heb je een positieve impact op anderen waardoor je hen weer verder helpt? Juist, door te kiezen voor je goed voelen en te kiezen voor liefde, ongeacht wat er gebeurt. Je beslissingen bepalen je toekomst, niet je omstandigheden zoals Tony Robbins zegt. Kies dus elke dag bewust.

Leidinggeven op afstand

Dus ook al is de situatie allesbehalve ideaal, je hebt altijd invloed op hoe je ermee omgaat. De beslissingen die je daarin maakt, maken het verschil. Zo is het ook niet ideaal op het eerste gezicht om je teamleden niet te zien, dat iedereen thuis zit en je niet weet wat ze bezighoudt en wat ze doen. Terwijl het nu juist een tijd is die vraagt om betrokkenheid en motivatie en om het samen voor elkaar te boksen. Je kan je natuurlijk bij de situatie neerleggen en denken we zien wel weer als we straks weer terug gaan naar ‘normaal’. Maar ook hier heb je elke dag een keuze. Ook al vraagt dit dus het nodige aanpassingsvermogen, ook hier kan je wegen vinden die zorgen dat je je team gemotiveerd en ‘aan’ houdt.

Om je op weg te helpen, geef ik je in deze blog een aantal handvatten die je kunt inzetten om dit voor elkaar te krijgen. Deze tijd vraagt leiderschap van jou al leidinggevende en jij kan zorgen dat je team hier zo goed mogelijk doorheen leidt. Wat zijn hierin 3 belangrijke dingen?

1. Je eigen mindset

In een onzekere tijd snakken we naar houvast en enige zekerheid. Belangrijk om dus nu die leider te zijn. Dat je ondanks de onzekerheid wel weet te inspireren, het grotere plaatje blijft zien en je mensen erbij houdt. Maar dat betekent dat jij ook keuzes moet maken. Hoe zit je er zelf in? Hoe ga jij ermee om en welke beslissingen maak je daardoor? Het begint bij jou. Jij kan ook pas aan je team geven als jij het voor jezelf op orde hebt en je er goed in zit. Maar ook voor jou kan dit een uitdaging zijn (tja, we zijn allemaal maar mens ;-)).

Wil jij er sterk inzitten, maar heb je hierin ook nog wat werk te doen, voordat je het ook kunt doorgeven aan anderen, dan kunnen deze 3 dingen je erbij helpen:

    1. Lees boeken.
      Voor mij hebben de volgende boeken een enorme positieve impact gehad op mijn mindset en hoe ik in het leven sta:

      ‘Three little steps’ – Trevor Blake
      ‘Master your Mindset’ – Michael Pilarczyk
         

      Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken?

    2. Mediteer.

      Ook als je dit nog nooit gedaan hebt. Ik weet nog dat ik bij mijn toenmalige coach zat en ze voorzichtig voorstelde of mediteren misschien wat was om te proberen. Ze durfde het bijna niet te vragen, omdat ze waarschijnlijk wel ingeschat had dat ik daar niet zoveel van moest hebben. Maar ik stond overal voor open. En denk ook altijd: je kan het niet weten als je het nog nooit gedaan hebt. Dus ik ging het proberen. Gewoon eerst 5 minuten in stilte zitten en je gedachten steeds laten gaan. Dit werden al snel 10 minuten omdat ik het erg prettig vond de rust en dat bij mezelf zijn. En het werd steeds makkelijker. Ik red het nog steeds niet om het elke dag te doen, maar ik probeer zo vaak mogelijk. En vaak doe ik nu ook een begeleide meditatie.

      Kijk hiervoor eens op:

      • App store/Google Play: Meditatie app van Mister Mindset-Michael Pilarczyk
      • Soundcloud/Spotify/Apple podcast: Magische Momenten podcast van Dolly van Heuveling van Beek
    3. Laat je inspireren.
      Laat je inspireren door Tony Robbins, Wayne Dyer, Oprah Winfrey. Google op deze namen en mindset en je vindt genoeg materiaal wat je kan inspireren. 

Wat belangrijk is, is dat je er zelf goed en sterk inzit. Alleen dan kan je ook het beste geven aan je team en ze hier zo goed mogelijk doorheen leiden. Het begint bij jou. En weet dat je hiermee een enorme impact hebt.

2. Geef richting, deel je visie en stuur op output

Als je elkaar niet ziet en jij niet overal bij kan meekijken, dan moet je wel meer loslaten. Dit is gelijk een kans. Geef vertrouwen aan je team en laat ze de verantwoordelijkheid nemen. Dit maakt je team zelfstandiger en uiteindelijk effectiever. Grijp deze kans. Je krijgt hem nu op een presenteerblaadje.

Je moet je team (en jezelf) er alleen wel bij helpen. Dus hierbij een aantal handvatten:

  • Medewerkers kunnen prima verantwoordelijkheid nemen, maar hebben wel houvast nodig. Dit betekent dat jullie visie (dus waar jullie naartoe willen), jullie doelen voor dit jaar, randvoorwaarden, verwachtingen en belangrijkste waarden wel helder moeten zijn bij je teamleden. Zorg dus dat je ze het speelveld meegeeft en ga dan sturen op output.
  • Sturen op output: laat het verdelen van taken los, maar ga over naar het sturen op resultaat. Geef een medewerker een opdracht waarbij je context meegeeft (maar niet meer dan dat) en vertelt wat voor resultaat je verwacht en voor wanneer. Verder laat je het hoe aan je teamlid over. Geef ook mee dat als ze vastlopen bij je in de lucht moeten komen, niet wachten tot het laatste moment. En jij vraagt af en toe ook hoe het gaat. Niet om te controleren of het over te nemen, maar pure interesse of hulp. Stel goede vragen, neem het niet over, geef geen oplossingen. Help ze als het nodig is om het zelf te doen. Je stuurt op het resultaat.
  • Hou een wekelijkse digitale standup (via Zoom of GoogleMeet). Dit is 10 minuten maximaal waarin jullie met het team kijken hoe je ervoor staat, wat er voor deze week op het programma staat, welke losse eindjes van vorige week er nog zijn, of jullie problemen zien aankomen en hoe je die kunt oplossen. Doel: weten wat er speelt, tijdig bijsturen en continu kunnen verbeteren. Eventueel kan je er een keer in de maand nog een evaluatierondje aan toevoegen (dan duurt het dus iets langer) waarin iedereen kort en krachtig aangeeft per persoon: wat ging er goed bij jezelf en wat vond je zelf minder en welke tip hebben collega’s voor je. Doel: meer openheid, vertrouwen, groepsgevoel en betere samenwerking.
  • In deze tijd heel belangrijk: sparren over wat er gebeurt, hoe jij er inzit en wat er leeft in je team. Neem dus tijd om hier met z’n allen bij stil te staan. Als je hier niks mee doet, gaat dit het inhoudelijke werk in de weg staan. Initieer om dit te organiseren en laat je team vooral aan het woord waarbij jij eerst het goede voorbeeld geeft. Lees hier meer over in de blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team.

Blog Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken?
3. Beleef ook nu dingen samen

Als iets een band versterkt dan is het wel samen dingen beleven. Dit kan groots en klein en dit geval op afstand. Vergt dat wat van de creativiteit? Absoluut. Maar niks is onmogelijk. Een paar tips, maar ik zou zeggen vraag je team ook om een leuk initiatief waar ze blij van worden.

  1. Een digitale Vrijmibo via Zoom
    Eventueel met een Pubquiz. Iedereen verzorgt een ronde.
  2. Heb een wekelijks moment dat je afspreekt online (via Zoom of Google Meet) en werk aan jullie teambuilding. Deel bijvoorbeeld een foto van vroeger die speciaal voor je is. En vertel je verhaal. Doel: elkaar beter leren kennen. Hierdoor meer begrip en betere samenwerking. Of nog een stapje verder: maak je levenslijn. Iedereen heeft een half uur (of kan ook vooraf) om zijn/haar levenslijn te tekenen met alle hoogte- en dieptepunten en belangrijke levensmomenten. Dit kan zo diep gaan als jullie zelf willen. Aan iedereen de keuze. Hierna deel je om de beurt, in 20-30 minuten, je levenslijn met je verhaal. Doel: elkaar beter leren kennen en meer begrip.
  3. Stuur elkaar een digitaal kaartje met een mooie, inspirerende tekst of gedichtje.

Weet dat je team het allerbelangrijkste is en dat het belangrijk is in jouw rol om hen hier doorheen te loodsen. Zodat jullie zo goed mogelijk door deze situatie komen en daarna weer door kunnen.

Veel succes! En heb je vragen, laat het me weten.

 

Meer handvatten en tips over werken op afstand en hoe je je team productief en gemotiveerd houdt?

Hoe jullie het op afstand werken laten werken en jullie doelen wél halen?

Maak nu gebruik van het speciale aanbod van de videotraining ‘Effectief leidinggeven op afstand’.

Nu voor slechts € 149,- excl BTW (ipv € 222,- excl BTW) inclusief 2 Bonussen namelijk deelname aan

150 Days of Leadership Inspiration en een half jaar toegang tot de community om vragen aan mij en medeondernemers te stellen. Je kan gelijk van start. Dit bijzondere aanbod is slechts geldig tot en met zondag 19 april 2020.

Start nu hier

 

Waarom je meer bent dan een werkgever

en waarom het belangrijk is om dat ook te zijn…

Ben je alleen een ‘werk gever’ als ondernemer of ben je meer dan dat? Weet dat je meer kunt zijn, dan alleen het geven van werk en salaris. Weet dat je een voorbeeld kunt zijn, een inspirator, een accelerator, een mentor… Het kost je niet meer energie om dit te doen, alleen doe je het vanuit een andere intentie. Waarom een ‘gewone werkgever’ zijn je nooit het optimale resultaat gaat bezorgen, welke kans je als ondernemer hebt en wat voor waarde je kunt creëren, vertel ik je in deze blog.

Waarom je meer bent dan een werkgever

In mijn online masterclasses vertel ik vaak over mijn eigen ervaring als leidinggevende. Toen ik begon had ik geen ervaring en had ik alleen maar een idee en overtuiging van hoe dat moest, dat leidinggeven. Ik werkte ook in een organisatie waarin dingen op een bepaalde manier gingen en dat vonden we met z’n allen normaal. Totdat ik zag wat de manier van leidinggeven van veel managers deed met de mensen in het bedrijf. Met hoe ze erbij zaten, met hoe ze werkten. Dag in dag uit was er een groot deel van de medewerkers die het kantoorpand binnenliepen en hun ding deden en weer gingen. Je dagen uitzitten en hopelijk nog een beetje lachen met wat collega’s. Is dit nou de bedoeling van het leven, dacht ik vaak. En is dit wat je wil als organisatie?

Kan het anders?

Ik ging op zoek naar andere voorbeelden, want het fascineerde me. Het moet toch ook anders kunnen? En ik wil het zelf anders. Werken doen we een groot deel van ons leven. Dat mag toch leuk, interessant en waardevol zijn? Iets waar je blij van wordt en waar je je ei in kwijt kan? In een omgeving met good vibes? Waarom met minder genoegen nemen?

Wat mij betreft is het antwoord: neem geen genoegen met minder.

Ik vond bedrijven waar het anders ging. Dus het kan. Anderen zijn je al voorgegaan. En inmiddels als eigen ondernemer weet ik ook beter. Het mooie is, als ondernemer zit jij aan het stuur om het te organiseren zoals jij het wilt. Jij bent als werkgever degene die dit kan maken of breken in je bedrijf. Een gezonde cultuur met een inspirerende werkomgeving daar ben JIJ verantwoordelijk voor. En je kunt zelfs meer bieden dan dat. Meer lezen hoe je met jouw leiderschap het verschil maakt? Lees ook mijn blog  Jouw leiderschap: 3 tips hoe jij het verschil kunt maken.

Meer dan werkgever keuzes maken

Maak je hier alleen geen bewuste keuzes in, zie je jezelf alleen als werkgever en als baas, dan is de kans groot dat je eindigt met alleen handjes en dat het minimale wordt gedaan. Dan mis je de spirit en ben je blij als het werk gedaan is zonder al te veel hobbels en brandjes.

Maak je hier wel een bewuste keuze in en zie je je rol als werkgever breder, dan biedt dit niet alleen kansen, maar voeg je ook nog eens veel waarde toe aan de levens van anderen.

Waarom je meer bent dan alleen werkgever

Want wat nou als je jezelf niet alleen ziet als werkgever, maar ook als inspirator, mentor, voorbeeld en uitdager? Wat als je team niet alleen werknemers zijn, maar je hen ziet als een tweede familie? Wat zou dat wel niet betekenen voor je bedrijf? Wat zou dat wel niet betekenen voor de mensen die met je werken?

Je bent meer dan alleen ‘werk gever’. Jij hebt de rol om de juiste mensen te kiezen en ze daarna te ondersteunen de beste versie van zichzelf te worden. Je kan ze laten leren en groeien, een mentor zijn en ze hun potentie laten ontdekken. Jij kan zorgen dat jullie als team sterker worden, elkaar begrijpen, openheid en vertrouwen creëren en verbondenheid stimuleren.

Waarom je meer bent dan een werkgever blog

En dit is wat maakt dat jullie tot bijzondere dingen in staat zijn.

Maar dit is ook wat maakt dat jullie veel meer werkplezier ervaren!

Kies ervoor om dit te doen. Blijf niet hangen in de inhoud en het brandjes blussen. Focus op je mensen, op het meer zijn dan een ‘werk gever’. Want alleen dan wordt het makkelijker en interessanter en kunnen jullie optimaal presteren.

Het resultaat

Want wat is het resultaat? Je houdt hersenen en harten in je bedrijf, je ziet mensen groeien en beter werk leveren, je ziet proactiviteit en zelfstandigheid, je ziet dat problemen worden opgelost nog voor je ervan gehoord hebt, je ziet connectie en vertrouwen, je ziet verbondenheid en hart voor de zaak en elkaar, je ervaart dat jullie meer bereiken dan je ooit voor mogelijk hield.

En je ziet dat mensen zich persoonlijk ontwikkelen, leren en dit weer meenemen. Je ziet mensen weggaan en het zelf proberen. Je ziet geluk en dankbaarheid. Je ziet dat je van betekenis bent om anderen te laten zien wat ze zelf nog niet zagen. Je geeft kansen en mogelijkheden. Je geeft niet alleen een fijne werkplek. maar ook waarde aan iemands leven. Wat iemand ook weer meeneemt in de toekomst.

 

Blog Waarom je meer bent dan een werkgever

 

En weet, het maakt je bijzonder en aantrekkelijk. Want in veel bedrijven gaat het gewoon ‘old school’. De beste mensen snakken naar een fijne, interessante werkplek met een goede vibe. Sta je zo bekend, dan zul je ook de beste mensen naar je toe trekken. Ben die uitzonderlijke werkgever, met een uitzonderlijk fijn bedrijf. Ben die Purple cow die eruit springt. Het kost je weinig extra, het wordt zoveel makkelijker en leuker en je verrijkt er de (werk)levens van velen mee.

Don’t settle for less!

 

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

5 tips hoe je krachtige keuzes blijft maken voor jezelf en je team

Krachtige keuzes maken voor jezelf en je team zijn enorm belangrijk om je werk en bedrijf leuk te blijven vinden en om goed te blijven draaien. Maar dappere keuzes vereisen bewustwording, inzicht en actie. Het kost de nodige energie en het is niet altijd de makkelijkste weg. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je steeds opnieuw krachtige keuzes kunt blijven maken en niet verzandt in de waan van de dag.

Krachtige keuzes ze horen nou eenmaal bij sterk leiderschap. Dat je blijft doen wat bij je past en waar je blij van wordt. Dat je scherp bent op waar je je tijd aan besteedt en wat je precies doet. Werk je echt vanuit je ‘zone of genius’? En maak je ook steeds bewust keuzes voor je bedrijf? Weet je waar je naartoe wilt? Weet je wat daar voor nodig is en wie daar voor nodig is? En durf je deze keuzes steeds weer te maken?

Super belangrijk dus om te doen voor jezelf en voor je bedrijf maar vaak staan we hier weinig bij stil. We worden opgeslokt door de waan van de dag en alle beslommeringen. Dagen, weken, maanden vliegen voorbij. Er ontstaat van alles en we reageren vooral reactief in plaats van proactief.

Wil je on track blijven en het beste voor jezelf en je team bewerkstelligen dan horen krachtige keuzes erbij. Keuzes over de richting van je bedrijf, over het stoppen met producten en diensten, over het afscheid nemen van medewerkers, over groei of misschien wel inkrimping. Het zijn niet de leukste dingen om over na te denken, maar wel de belangrijkste.

Hoe zorg je nou dat je regelmatig tijd hebt voor reflectie en het bewust maken van krachtige keuzes? Ik geef je hierbij 5 tips hoe je deze keuzes steeds kunt blijven maken.

1. Luister naar je gevoel

Je gevoel is een goede raadgever. Heb je bij medewerkers, klanten of partners geen goed gevoel of twijfel je? Onderzoek dan eens waar dat in zit. Ook bij zakelijke beslissingen werkt dit zo. Heb er geen oordeel over maar kijk er met verwondering naar en luister naar wat het je probeert te zeggen. We zijn vaak goed in het negeren van onze intuïtie omdat we allerlei rationele argumentatie aandragen waardoor ons gevoel teniet wordt gedaan. Toch zegt je intuïtie je een hele hoop en is het juist mooi om dit gebruiken. Denk maar eens terug aan beslissingen die je hebt genomen waarvan je achteraf nu denkt: had ik maar of zie je nu wel. Je intuïtie probeerde je van te voren al wat te vertellen.

Dus neem je gevoel serieus als het opkomt en onderneem de bijbehorende actie ook al is het een lastige. Reageer niet klakkeloos vanuit emotie, maar denk na over je aanpak, verschillende scenario’s en consequenties. En neem dan actie.

2. Neem maandelijks thinking time en stel jezelf bepaalde vragen

Maandelijks bewust denktijd nemen, al is het maar 30 minuten, geeft je een heleboel inzicht. Stel jezelf een goede vraag en denk daar op door. Schrijf alles op wat bij je op komt. Bijvoorbeeld: Draagt alles wat we nu doen bij onze visie? Wat zeker wel? Wat eigenlijk niet? Wat als we zouden stoppen met alles wat niet bijdraagt? Wat zou dat betekenen voor mijzelf en voor mijn bedrijf? Wat voor keuzes heb ik dan nu te maken? enzovoorts.

Of vanuit deze vraag eens doordenken: Welke krachtige keuzes gaan meehelpen om het voor mijzelf makkelijker, leuker, interessanter beter te maken? Of welke krachtige keuzes gaan maken dat het in mijn team makkelijker, beter loopt?

Gun jezelf in ieder geval elke maand bewuste Thinking Time en filosofeer er op los zodat je inzicht krijgt in de krachtige keuzes waar je voor staat en die enorm waardevol zijn voor de volgende fase van je bedrijf en je eigen groei.

3. Daag jezelf uit om op te schonen

Daag jezelf uit om afscheid te nemen van dingen of mensen die je niet meer dienen. Durf dit op regelmatige basis te doen. Dit hoort er nou eenmaal bij en is uiteindelijk gezond voor je bedrijf. Hoe vaker je het durft te doen, hoe meer je gesterkt wordt in dat het goed is om te doen. Je weet namelijk wat het je oplevert. Blijf dus niet aan de safe-side om de lieve vrede te bewaren of om de ogenschijnlijk makkelijke manier te bewandelen. Durf op te schonen wanneer de tijd rijp is. Dit houdt het licht en simpeler. uiteindelijk ben je je zelf er steeds weer dankbaar voor.

4. Een sparringspartner of coach

Eigenlijk kan niemand zonder. Iemand waar je altijd mee kan sparren, die je een spiegel voor kan houden en die je met afstand naar dingen kan laten kijken. Zo’n iemand in je omgeving is zo waardevol. Ik kwam hier laatst ook weer achter. Als je moeilijke beslissingen moet nemen en er zelf dichtbij betrokken bent, is het zo goed en fijn dat je met iemand kunt overleggen die van een afstand naar kijkt en je een paar goede vragen stelt. Zorg dat je een partner, businessbody of coach hebt die je hiervoor altijd kunt bellen. Dit helpt je krachtige keuzes makkelijker te maken en ook dat je de back up voelt als je zelf in het proces zit wat bij een krachtige keuze meestal komt kijken. Als je er in zit zie je het soms niet helder meer en is zo’n iemand een enorme steun. Gun dat jezelf.

5. Besef je: niet altijd leuk, maar je moet er doorheen

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk isDe consequenties van dappere, krachtige keuzes zijn niet altijd top (om het nog maar zacht uit te drukken). Onbegrip, teleurstelling, boosheid, mensen die niet meer tegen je praten, het kan allemaal de revue passeren. Dat doet wat met je en dat is logisch. Dit is meestal niet makkelijk. Het is een proces waar je doorheen moet en wat er ook bij hoort als het gaat om iets afsluiten, afscheid nemen of iets heel anders gaan doen. Hou voor ogen waarom je het doet en waar je naartoe wilt. En probeer tijdens het proces er alles aan te doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen. De boodschap of keuze kan niet leuk zijn, maar op het proces kun je nog wel het verschil maken. Neem je verantwoordelijkheid en doe wat je kan.

Lukt het jou om steeds bewust krachtige keuzes te maken? Zo nee, wat maakt het lastig? Zo ja, welke aanvullende tip heb je nog voor anderen?

Laat even een reactie achter. Leuk!

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Wantrouwen in je team, hoe buig je dat om?

Als er inmiddels zoveel is gebeurd dat het vertrouwen ver te zoeken is in je team, dan is het tijd voor actie. Want zonder vertrouwen geen goede resultaten en doorontwikkeling van je team. Maar hoe krijg je wantrouwen weer omgebogen naar vertrouwen? Lees in deze blog mijn 3 tips.

Wantrouwen in je team is killing. Wantrouwen van je team jegens jou als leidinggevende en/of andersom van jou jegens je team. Als er niet genoeg vertrouwen is over en weer zul je als team nooit optimaal kunnen presteren. Dus als je er ook maar iets van bespeurt, is het goed om in actie te komen.

Waarom wantrouwen je in de weg zit

Wantrouwen verlamt. Wantrouwen maakt dat er ja gezegd wordt, maar nee gedaan wordt. Het beïnvloedt de sfeer en het werkplezier negatief en zorgt dat er geen ruimte is voor innovatie. Zonder vertrouwen dus is het lastig werken. Je merkt het aan het feit dat dingen moeizaam lopen, er altijd ‘ja, maar’ komt of er soms zelfs weinig tot geen reactie komt (maar de lichaamstaal spreekt boekdelen).

Wantrouwen zit vaak onder het wateroppervlak en kan je voelen en merken, maar wordt niet als zodanig uitgesproken. Doe je er niks aan en blijf je boven het wateroppervlak aan de gang met de inhoud en processen, dan zul je zien dat het stokt. Met alle frustraties en niet behaalde targets van dien.

Hoe komt het dat vertrouwen minder wordt

Hoe ontstaat wantrouwen eigenlijk? Meestal zijn er een of meerdere dingen voorgevallen in je bedrijf 

waardoor het vertrouwen is beschaamd. Bijvoorbeeld een reorganisatie waarbij afspraken niet zijn nagekomen of medewerkers zich niet gehoord en gesteund voelen. Of bepaalde besluiten die genomen zijn zonder context en duidelijkheid. Of door wispelturigheid van de leidinggevende: de ene dag doen we A, de volgende dag doen we B. Het ontstaat als mensen zich niet veilig meer voelen en gaan twijfelen of de ander wel te vertrouwen is. Als uit daden iets anders blijkt dan woorden, dan is dit niet congruent en wordt het gebrek aan vertrouwen gevoed. Wat heb je nu immers precies aan diegene?

Het is een afweermechanisme waardoor mensen zichzelf beschermen. Mensen bekijken wat er gezegd en gedaan wordt met afstand en maken een afweging of ze er wel in kunnen geloven en in mee moeten gaan. Wanneer er sprake is van wantrouwen, zullen mensen uit zelfbescherming niet zomaar meegaan. Een gevoel van veiligheid en vertrouwen is altijd de basis voor een krachtig team. Zonder deze ‘basisingrediënten’ gaat je team nooit goed presteren. Lees trouwens voor de overige belangrijke basisingrediënten voor een sterk team ook mijn blog ‘Leiderschapstips voor ondernemers: creëer een succesvol team’.

Daarom heeft het geen zin om dingen in gang te willen zetten en afspraken te maken op proces- en inhoudsniveau als het met het vertrouwen niet goed zit. Je zult eerst boven tafel moeten krijgen waarom er wantrouwen heerst en daar wat aan doen. Dan kan een team pas weer verder.

Het komt te voet en gaat te paard.

Helaas is er weinig voor nodig om vertrouwen kwijt te raken. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een bekende uitspraak die ook zo werkt in je team. Als het vertrouwen eenmaal gaat wankelen, en dat is dus zo gebeurd, dan kost het ook best wat tijd en energie om het weer op te bouwen. Beter dus om het niet te ver te laten komen. Want dan wordt het alleen maar lastiger.

Wat kan je nu het beste doen als je merkt dat het vertrouwen daalt? En dit kan dus beide kanten op zijn, het vertrouwen van je medewerkers in jou als leidinggevende, maar ook andersom. Hierbij geef ik je een aantal tips.

1. Waar komt het wantrouwen vandaan?

Ga op zoek naar waar het wantrouwen vandaan komt. Vaar niet op aannames alleen. Als je een vermoeden hebt, toets het dan. Vraag door. Heb je geen idee, geef dan terug wat je opvalt en dat je wilt weten wat er aan de hand is. Stel goede, eenvoudige vragen om boven tafel te krijgen waar het echt over moet gaan.

2. Daag uit tot openheid

Het ligt er een beetje aan hoe open jullie met elkaar zijn en wat jullie gewend zijn. Als je qua openheid en diepgang nog niet zoveel gewend bent met je team dan is het lastiger om het gebrek aan vertrouwen te bespreken dan als jullie hier verder in gevorderd zijn. Hoe dan ook, daag de ander uit tot openheid. Dat kan je doen door jezelf kwetsbaar op te stellen, toe te geven dat je ook niet altijd alles goed doet of goed kunt inschatten en dat je laat merken dat je je medewerkers super belangrijk vindt en voor hen het beste wilt.

Je zult voor je idee dus misschien ‘door het stof’ moeten, maar niks is minder waar. Het is juist ijzersterk, omdat je durf laat zien en tegelijkertijd hiermee het vertrouwen al een enorme boost geeft. Dit werkt natuurlijk alleen als je het ook echt meent en het niet alleen zegt, maar er ook naar handelt.

3. Hoor wat ze nodig hebben en geef dat

Ben je eenmaal zover dat je een open gesprek hebt, luister dan goed naar wat je terug krijgt. Luister naar de verhalen en emoties achter dat wat je te horen krijgt. Vraag door om de daadwerkelijke angel boven tafel te krijgen. En vraag ook wat medewerkers van je nodig hebben. Je krijgt dit letterlijk te horen of je hoort het aan het soort vragen die medewerkers stellen. Vaak zit het op het vlak van ‘Geef ons richting en duidelijkheid’ of ‘Maak keuzes’ of ‘Geef ons vertrouwen en betrek ons erbij’.

Als ze hebben aangegeven wat ze nodig hebben, geef dit dan ook. Als je er geen vervolg aan geeft, dan sta je namelijk nog eens met 20-0 achter. Doe dus wat je belooft en maak het jezelf ook niet te moeilijk. Betrek juist je medewerkers bij de oplossing. Laat hen er ook over nadenken. Je hoeft dit niet alleen te doen. Juist niet.

Ik ben benieuwd of je zelf ook al eens met wantrouwen in je team te maken hebt gehad. Mocht dat zo zijn, wat heb jij gedaan om het vertrouwen weer te vergroten?

Leuk als je een reactie achterlaat hieronder.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe je de cultuur in je team positief kunt beïnvloeden

Als het mis zit met de cultuur in je bedrijf, dan heb je een probleem. Dit heeft namelijk zijn uitwerking op het werkplezier en ook op de omzet en winst. Je wilt het dus graag positief beïnvloeden en wegblijven van een cultuur waar je niet op zit te wachten of zelfs last van hebt. Hoe kan je het juist positief beïnvloeden? Waar moet je beginnen en wat is in ieder geval cruciaal? Lees het in deze blog.

Bij een van mij klanten werd het laatst pijnlijk duidelijk: ze hebben last van de cultuur binnen hun bedrijf. Hierdoor wordt er aan de lopende band geklaagd, stroomt alle energie weg als je er een tijdje rondloopt, worden problemen niet structureel aangepakt en is het werkplezier en de productiviteit ver te zoeken. Dit heeft dus een enorme impact op het bedrijf en alle mensen die er werken.

Het gevolg is dat goede mensen, die ze juist zo hard nodig hebben, de tent weer verlaten of dat ze omvallen en in het verzuim terecht komen. Het wordt dus van kwaad tot erger. Hoe verder je met je bedrijf in deze negatieve spiraal terecht komt, hoe moeilijker het is om het om te draaien. Maar voor een gezond bedrijf met een gezonde winst en kosten, is het noodzakelijk om dit op orde te hebben.

Waardoor wordt de cultuur van je bedrijf, van je team eigenlijk gevormd?

De staat waarin je bedrijf verkeerd wordt dus bepaald door de cultuur. Maar hoe wordt de cultuur dan bepaald? Wie heeft daar de meeste invloed op? Waar begint het allemaal? Juist. Bij jou. Bij jou als ondernemer en baas. Bij jou als leader of the gang.

Jouw mindset en ‘staat van zijn’ beïnvloed iedereen. Wat jij doet en uitstraalt heeft zijn uitwerking op iedereen in het bedrijf. Dus ben je de grote afwezige, ben je de grote bemoeial, ben je uitgeblust en zie je overal problemen, dit heeft allemaal zijn uitwerking op je team en op je bedrijf. Je vormt hiermee de cultuur van ‘wat vinden wij hier normaal’. Klinkt best als een verantwoordelijkheid niet? En ook een hele belangrijke schakel als je kijkt naar hoe je bedrijf presteert.

Maar als je je hier bewust van bent ook een mooie knop om aan te draaien en het liefst in positieve richting natuurlijk. Hoe je dat dan doet? Daarvoor geef ik je een aantal tips.

Hoe kun je dus zorgen dat je deze cultuur juist positief beïnvloed?

Een aantal dingen kun je doen om de cultuur in je organisatie in ieder geval positief te beïnvloeden of weer in de positieve richting te keren, is het volgende:

1. Zorg dat je zelf in ‘goede staat’ verkeerd

Zoals Tony Robbins altijd zegt: je mentale en je fysieke staat kun je trainen. Dus train jezelf om in de juiste ‘piek staat’ te blijven. Dit is key voor je cultuur en hiermee beïnvloed je de mensen direct waarmee je werkt. Zorg dat je weet hoe je het beste uit jezelf haalt, waar je goed op gaat en in welke staat jij het beste kan verkeren om het meest positieve resultaat te hebben op je team.

2. Wees je bewust van je impact

Wees je bewust van de impact die je hebt op de mensen waarmee je werkt. Als ’baas’, als directeur, kijken ze toch naar jou. Je hebt een voorbeeldrol in wat je zegt, maar vooral in wat je doet en met welke energie. Ken je de tegeltjeswijsheid: mensen doen niet wat je zegt, maar ze doen wat jij doet? Dat gaat hier ook op. Wees je bewust van de impact die je hebt door wat je doet, met welke intentie en met welke intensiteit. Daarmee beïnvloedt je de cultuur en hoe de mensen waar je mee samenwerkt zich gedragen.

3. Kies bewust voor wat je wilt bereiken

Wat is voor jou een cultuur die past bij jou, bij je bedrijf en waar je in gelooft om jullie ambities waar te maken? Waar gedijen jullie goed onder? Wat maakt dat mensen enthousiast zijn, er voor willen gaan, dat stapje extra willen doen? Wat zorgt dat het voelt als een tweede familie in plaats van zomaar een werkgever om voor te werken? (leestip: lees ook mijn blog Wat als je van je team je tweede familie weet te maken)

Houd scherp voor ogen hoe je het graag ziet. Bepaal welke waarden je belangrijk vindt en deel dit met je team. Nog beter: bepaal dit samen. En bespreek met elkaar hoe je graag met elkaar samenwerkt, hoe jullie ideale team eruit ziet en hoe jullie werken. Nadat je dit gedaan hebt, checken jullie periodiek met elkaar of jullie goed op weg zijn. Wat gaat er goed, wat kan er beter, welke acties moeten we dan nemen om dat voor elkaar te krijgen en wat is ieders aandeel hierin.

Als de cultuur op een gegeven moment niet is wat je wenst is het vaak lastig om terug te draaien. Daarom is het aan te raden in de gaten te houden of je veranderingen merkt en er ongewenste dingen ontstaan. Pak het dan gelijk aan. Pak het aan als het nog klein is. Want dan is het nog makkelijk.

Wat merk jij van jouw impact op de cultuur van je bedrijf en ben je daar blij mee of vind je dit soms best lastig?

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Wanneer je bedrijf hard groeit, verandert er veel. Ook wat betreft het team waar je mee werkt. En soms merk je op een gegeven moment dat iemand niet meer mee kan komen. Wat doe je dan? Want diegene is altijd heel waardevol geweest en je kan diegene erg waarderen. Lees in deze blog mijn 3 absolute don’ts in deze situatie en ook wat je juist wel kan doen.

Je bedrijf groeit en er verandert een heleboel. Het gaat zelfs in een razend tempo. Super natuurlijk, maar het brengt ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Een van de dingen die je merkt, is dat iemand uit je team nu lastig mee kan komen. Voorheen ging het prima en was diegene een van je meest waardevolle krachten. Maar nu merk je dat het steeds minder goed werkt. Dingen gaan te snel, er worden andere skills verwacht en het loopt moeizaam.

Waarom dit funest is

Wanneer je merkt dat er een mismatch gaat ontstaan tussen een medewerker en het werk, ben je niet de enige die dit merkt. Realiseer je dat je medewerker dit zelf ook heel goed in de gaten heeft.  En dat voelt niet prettig. Ga maar bij jezelf na als je er achter komt dat je iets niet beheerst of niet (meer) bij kunt houden. Dat voelt out of control, geeft stress en iemand kan zelfs volledig afhaken. Deze situatie is voor niemand prettig. Het geeft jou de nodige frustratie, de medewerker de nodige stress en het heeft zijn weerslag op de productiviteit en effectiviteit. Ook kan het je uiteindelijk aardig wat geld kosten.

Blog Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Ingehaald door de tijd

Iemand die altijd goed zijn werk deed en lekker op z’n plek zat, hoe kan het dat er ineens toch een mismatch ontstaat? Helaas is niks voor altijd en is verandering de enige constante. Dit geldt voor je bedrijf en dus ook voor je team. Hoe graag je iemand ook mag en hoe prettig en goed je hebt samengewerkt, er kan altijd een moment komen dat je andere persoonlijkheden, skills, ervaring en expertise nodig hebt. Daar is niks mis mee. Dat hoort erbij. Je wordt ingehaald door de tijd en alle ontwikkelingen die jullie doormaken met het bedrijf. Bij elke fase horen ook weer andere needs. Wil je succesvol blijven dan zul je dit onder ogen moeten zien.

Maar als je gesteld bent op een persoon en je blij bent met elkaar, dan wil je dit het liefst zo lang mogelijk volhouden. Logisch. Dus wil je iemand ook niet zomaar laten gaan. Toch is het belangrijk om je volsprieten aan te houden en hier wel op te acteren. Want doe je niks in deze situatie omdat je eigenlijk sociaal wilt zijn, kan dat wel eens averechts uitpakken.

Waarom je in ieder geval ‘iets’ moet doen

Vaak zie ik een dergelijke situatie een aantal dingen gebeuren die ook pittige consequenties kunnen hebben. Vandaar dat ik mijn 3 don’ts hier met je deel en ook wat je beter wel kunt doen.

Don’t 1: Het laten waaien

Ik snap dat je het een lastige situatie vindt of dat je iemand een warm hart toedraagt, maar juist als dit laatste het geval is, doe in ieder geval niet niks. Oftewel laat het niet waaien. Het gaat namelijk niet vanzelf weg en het wordt meestal van kwaad tot erger.

Door niks te doen, gaat sowieso de productiviteit eronder lijden. Maar ook zelf krijg je frustraties, moet je gaten dichtlopen (of iemand anders uit het team), krijgt de medewerker meer stress of voelt diegene op een gegeven moment steeds minder toegevoegde waarde en betrokkenheid. Ook in je team gaat het schuren. Op een gegeven moment kom je in een negatieve spiraal terecht. Het kan zelfs zover gaan dat iemand helemaal vastloopt en je uiteindelijk een lang verzuimer aan je broek hebt hangen. Dit gaat je veel geld kosten en kan zelf je onderneming in gevaar brengen. Meer lezen over hoe je ziekteverzuim voorkomt? Lees ook mijn blog: Verzuim, hoe ga je er mee om.

Als je de signalen oppikt dat iemand het niet meer bij beent of afhaakt, dan is het dus de hoogste tijd voor een gesprek. De medewerker zal hier namelijk zelf vaak niet over beginnen, want die wil zijn/haar baan graag houden, vandaar dat jij hierin het initiatief zult moeten nemen. Wanneer je zo’n gesprek in gaat ben empatisch maar duidelijk. Baseer je op dingen die je ziet en hoort en niet op eigen interpretaties. Vraag iemand ook altijd of diegene het herkent. Kijk vanuit daaruit verder hoe de medewerker in kwestie het zelf weer wel kan laten werken en welke hulp hij of zij hierbij nodig heeft. Ben duidelijk over wat je wel van iemand verwacht. Windt hier geen doekjes om. Ben warm zakelijk. Ben dus duidelijk in dat je een bepaald niveau verwacht (binnen x tijd) en geef iemand de ondersteuning of hulp die iemand daarbij nodig heeft. De medewerker is wel zelf verantwoordelijk om het op te pakken en ervoor te gaan.

Blog Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Don’t 2: Je bedrijf om deze persoon heen bouwen

Dit heb ik ook al heel vaak gezien. Iemand functioneert niet meer in de rol of functie waarvoor hij is aangenomen en er wordt een functie gecreëerd op basis van wat iemand wel kan. Idealiter zou je het totaal niet zo doen en of het voor je bedrijf het beste is daar twijfel je ook over, maar je doet het toch maar want anders is moet je iemand ontslaan. Hierdoor krijgt iemand een aparte status en ook privileges waar je eigenlijk liever niet aan wilt. Voor de korte termijn lijkt dit een geschikte oplossing, maar deze kaatst bijna altijd terug op de langere termijn in een groter probleem.

Bouw dus nooit je bedrijf om mensen heen. Blijf trouw aan je visie en bedrijfsmodel en heb het hier openlijk over. Zorg dat er voldoende vertrouwen is om met elkaar in gesprek te gaan en dat verantwoordelijkheden helder zijn. En wanneer iemand niet lekker in zijn vel zit of er dusdanige veranderingen zijn dat je altijd kijkt naar wat er wel kan, maar dat ook de uitkomst kan zijn dat jullie wegen weer scheiden. Wat mij brengt bij de laatste don’t.

Don’t 3: Geen afscheid durven nemen

Als je inmiddels door hebt dat het echt niet meer werkt en iemand ook niet verder meer kan groeien om het weer bij te benen, laat iemand dan niet toch zitten, omdat je geen afscheid durft te nemen. Ik zie dit vaak vanuit een sociale gedachte ontstaan, maar besef je dat het eigenlijk juist a-sociaal is. Als je iemand maar laat zitten en jij niet de knoop durft door te hakken, dan gaat iemand zich heel ongelukkig voelen. Terwijl iemand dus ook weer in een leuke andere baan aan de slag zou kunnen. En ook al vind je het zelf lastig om deze gesprekken te voeren, doe het toch. Als je hier wat hulp bij wilt, lees in mijn blog Personeel ontslaan, 3 tips om dit op een goede manier te doen hoe je dit op een goede manier kunt aanpakken.

Naar de medewerker toe en ook naar je team en jezelf is het dus socialer om deze stap wel te nemen als hij zich aandient. Op de manier hoe je het aanpakt kun je alsnog het verschil maken. Want je kan iemand natuurlijk ‘gewoon ontslaan’, maar je kan iemand ook allerlei hulp aanbieden zoals je netwerk, ingangen bij andere bedrijven of op een andere manier op weg helpen.

Mocht je dus in deze situatie verkeren met je team, doe in ieder geval niet niks. Neem actie, acteer op de signalen. Heb open gesprekken met elkaar. Ben duidelijk in je verwachtingen, maar wel empatisch wat betreft de relatie. Dan kun je beiden daarna weer tevreden en gelukkig verder.

 

Herken je deze situatie? Hoe is dat jou vergaan?

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Personeel ontslaan is waarschijnlijk niet iets wat je graag doet. Maar ook dit hoort bij ondernemen. Als je mensen aanneemt of freelance inhuurt, dan komen er momenten dat je ook weer afscheid van elkaar moet nemen. Dit kan min of meer gedwongen zijn, omdat het nodig is om je bedrijf overeind te houden of het kan zijn omdat het gewoon niet meer werkt. Wat het ook is, het is nooit makkelijk. In deze blog help ik je met 3 tips om, als je ervoor staat, toch op een goede manier afscheid te nemen.

Het ontslaan van mensen uit je team zal waarschijnlijk nooit je hobby worden. Ik kan me goed voorstellen dat je er een nacht slecht van slaapt als je iemand of misschien wel meerdere mensen uit je team moet laten gaan. Als het niet meer werkt en iemand past niet meer in je bedrijf, dan zal het uiteindeljk een opluchting zijn. Maar wil je mensen eigenlijk het liefste houden, maar laten de omstandigheden het niet toe, dan is het nog eens extra zuur.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Het hoort er ook bij

Hoe dan ook, ook afscheid nemen van medewerkers hoort bij ondernemen. Dus dat je hier af en toe mee te maken krijgt, is een feit. In mijn tijd als leidinggevende bij een grote bankverzekeraar heb ik verschillende keren te maken gehad met reorganisaties en gedwongen ontslag. Het waren roerige tijden en zeker niet altijd leuk. Het heeft me ook veel geleerd over hoe je het beter niet en gelukkig ook hoe je het wel aan kunt pakken. Want hiermee kun je echt een verschil maken, met je aanpak.

Dus ondanks de vervelende boodschap die je moet brengen, ben jij bepalend in de uitkomst die het traject uiteindelijk heeft. Ben je je hier bewust van, dan kun je ook bewuste keuzes maken. Door jouw aanpak bepaal je het verloop. En niet alleen voor de mensen die gaan, maar ook voor de mensen die blijven.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Waar kan je op letten

Dus waar kan je op letten in je aanpak? En wat als je het super spannend vindt om iemand de boodschap dat hij of zijn ontslagen wordt te brengen? Hierbij een paar handige tips die je zeker gaan helpen om ondanks de minder leuke boodschap toch op een goede manier afscheid te nemen van medewerkers.

Tip 1: Breng de boodschap gelijk en ben duidelijk

Als je iemand ‘de boodschap’ gaat brengen, vertel dan gelijk, to the point, wat je te melden hebt. Ga niet eerst over koetjes en kalfjes praten en vragen hoe het gaat. Iemand heeft namelijk feilloos door dat er wat aan de hand is en zo kom je alleen maar in een rare situatie terecht.

Je maakt het jezelf en je gesprekspartner het het makkelijkst als je gelijk met je boodschap komt. Laat het bij de ander even landen en laat diegene ook reageren. Daarna kun je het gesprek vervolgen. Ga daarna niet nog verzachten of loze beloftes doen. Ben duidelijk. Zeg wat de bedoeling is, vertel waarom, als het noodgedwongen is, laat weten dat je het vervelend vindt, maar ben ook eerlijk en wind er geen doekjes om. Mensen kunnen dit juist waarderen. Dus zeker wel empathisch, maar niet meehuilen. En ben zo open en eerlijk mogelijk.

Tip 2: Maak het verschil op het proces

Wat je te vertellen hebt, kan dan wel niet leuk zijn, door de manier waarop je het aanpakt voor het gesprek, tijdens het gesprek en daarna kun je wel het verschil maken. Bereid je bijvoorbeeld goed voor en maak een inschatting hoe iemand kan reageren op het nieuws. Dit kan alsnog anders uitpakken, maar als je er van te voren al over nagedacht hebt, kun je ook bewust reageren.

Tijdens het gesprek is het vooral belangrijk dat je er geen doekjes om windt. Daarnaast kun je iemand ook nog aanbieden om te helpen bij het vinden van een andere, passende baan. Dit hoef je niet met geld te doen zoals bij grote organisaties nogal eens gebeurt, maar kan ook door je netwerk aan te bieden, een gesprek met iemand te regelen of eens te sparren over vervolgstappen. Het kan dus op verschillende manieren. Ben hier creatief in. Zo kan je dus na het gesprek een verschil maken. Ook trouwens nog door er te zijn en een luisterend oor te bieden of vragen te beantwoorden. Ook hier, blijf transparant en eerlijk en maak geen loze beloftes.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Tip 3: Vergeet de rest van je team niet

Dit wordt nogal eens vergeten. Ontslag kan ook een enorme impact hebben op de teamleden die wel blijven. Neem je nou van iemand afscheid die al lang niet meer functioneert en waar je team ook last van had, dan kan het een opluchting zijn. Maar als je mensen moet ontslaan vanwege je bedrijfsvoering, dan doet dat ook veel met de achterblijvers. Besteed dus ook hier aandacht aan. Ben er, leg uit en ben duidelijk in je boodschap. Geef mensen de tijd om afscheid te nemen en geef ze daarna ook weer de inspiratie om vooruit te kijken. Heb je het trouwens goed aangepakt, het ontslag, dan zal dit makkelijker gaan, dan wanneer dit op een lelijke manier is gegaan. Dat raakt namelijk de motivatie en het vertrouwen van de teamleden die wel blijven. Als dit het geval is geweest, om wat voor reden dan ook, zorg dan eerst dat je het vertrouwen weer herstelt en de moraal omhoog krijgt. Anders heb je hier nog lang last van in je bedrijf.

 

Wat is jouw ervaring met ontslag? En wat was je belangrijkste les hieruit?

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Wat maakt een team en bedrijf nu succesvol?

Een interview met Maike van Meulen.

Een paar weken geleden had ik weer een boeiend interview. Dit keer met Maike van Meulen van de Creatie Academy. Zij is ruim twee jaar ondernemer en begeleidt organisaties bij business-, project- en verandervraagstukken. Ik vroeg haar naar wat ze ziet op het gebied van leiderschap, teams en veranderen binnen organisaties. En wat nou belangrijk is om succesvol te zijn.

Lees meer

Pagina 1 van 212