Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Veranderen

5 tips hoe je krachtige keuzes blijft maken voor jezelf en je team

Krachtige keuzes maken voor jezelf en je team zijn enorm belangrijk om je werk en bedrijf leuk te blijven vinden en om goed te blijven draaien. Maar dappere keuzes vereisen bewustwording, inzicht en actie. Het kost de nodige energie en het is niet altijd de makkelijkste weg. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je steeds opnieuw krachtige keuzes kunt blijven maken en niet verzandt in de waan van de dag.

Krachtige keuzes ze horen nou eenmaal bij sterk leiderschap. Dat je blijft doen wat bij je past en waar je blij van wordt. Dat je scherp bent op waar je je tijd aan besteedt en wat je precies doet. Werk je echt vanuit je ‘zone of genius’? En maak je ook steeds bewust keuzes voor je bedrijf? Weet je waar je naartoe wilt? Weet je wat daar voor nodig is en wie daar voor nodig is? En durf je deze keuzes steeds weer te maken?

Super belangrijk dus om te doen voor jezelf en voor je bedrijf maar vaak staan we hier weinig bij stil. We worden opgeslokt door de waan van de dag en alle beslommeringen. Dagen, weken, maanden vliegen voorbij. Er ontstaat van alles en we reageren vooral reactief in plaats van proactief.

Wil je on track blijven en het beste voor jezelf en je team bewerkstelligen dan horen krachtige keuzes erbij. Keuzes over de richting van je bedrijf, over het stoppen met producten en diensten, over het afscheid nemen van medewerkers, over groei of misschien wel inkrimping. Het zijn niet de leukste dingen om over na te denken, maar wel de belangrijkste.

Hoe zorg je nou dat je regelmatig tijd hebt voor reflectie en het bewust maken van krachtige keuzes? Ik geef je hierbij 5 tips hoe je deze keuzes steeds kunt blijven maken.

1. Luister naar je gevoel

Je gevoel is een goede raadgever. Heb je bij medewerkers, klanten of partners geen goed gevoel of twijfel je? Onderzoek dan eens waar dat in zit. Ook bij zakelijke beslissingen werkt dit zo. Heb er geen oordeel over maar kijk er met verwondering naar en luister naar wat het je probeert te zeggen. We zijn vaak goed in het negeren van onze intuïtie omdat we allerlei rationele argumentatie aandragen waardoor ons gevoel teniet wordt gedaan. Toch zegt je intuïtie je een hele hoop en is het juist mooi om dit gebruiken. Denk maar eens terug aan beslissingen die je hebt genomen waarvan je achteraf nu denkt: had ik maar of zie je nu wel. Je intuïtie probeerde je van te voren al wat te vertellen.

Dus neem je gevoel serieus als het opkomt en onderneem de bijbehorende actie ook al is het een lastige. Reageer niet klakkeloos vanuit emotie, maar denk na over je aanpak, verschillende scenario’s en consequenties. En neem dan actie.

2. Neem maandelijks thinking time en stel jezelf bepaalde vragen

Maandelijks bewust denktijd nemen, al is het maar 30 minuten, geeft je een heleboel inzicht. Stel jezelf een goede vraag en denk daar op door. Schrijf alles op wat bij je op komt. Bijvoorbeeld: Draagt alles wat we nu doen bij onze visie? Wat zeker wel? Wat eigenlijk niet? Wat als we zouden stoppen met alles wat niet bijdraagt? Wat zou dat betekenen voor mijzelf en voor mijn bedrijf? Wat voor keuzes heb ik dan nu te maken? enzovoorts.

Of vanuit deze vraag eens doordenken: Welke krachtige keuzes gaan meehelpen om het voor mijzelf makkelijker, leuker, interessanter beter te maken? Of welke krachtige keuzes gaan maken dat het in mijn team makkelijker, beter loopt?

Gun jezelf in ieder geval elke maand bewuste Thinking Time en filosofeer er op los zodat je inzicht krijgt in de krachtige keuzes waar je voor staat en die enorm waardevol zijn voor de volgende fase van je bedrijf en je eigen groei.

3. Daag jezelf uit om op te schonen

Daag jezelf uit om afscheid te nemen van dingen of mensen die je niet meer dienen. Durf dit op regelmatige basis te doen. Dit hoort er nou eenmaal bij en is uiteindelijk gezond voor je bedrijf. Hoe vaker je het durft te doen, hoe meer je gesterkt wordt in dat het goed is om te doen. Je weet namelijk wat het je oplevert. Blijf dus niet aan de safe-side om de lieve vrede te bewaren of om de ogenschijnlijk makkelijke manier te bewandelen. Durf op te schonen wanneer de tijd rijp is. Dit houdt het licht en simpeler. uiteindelijk ben je je zelf er steeds weer dankbaar voor.

4. Een sparringspartner of coach

Eigenlijk kan niemand zonder. Iemand waar je altijd mee kan sparren, die je een spiegel voor kan houden en die je met afstand naar dingen kan laten kijken. Zo’n iemand in je omgeving is zo waardevol. Ik kwam hier laatst ook weer achter. Als je moeilijke beslissingen moet nemen en er zelf dichtbij betrokken bent, is het zo goed en fijn dat je met iemand kunt overleggen die van een afstand naar kijkt en je een paar goede vragen stelt. Zorg dat je een partner, businessbody of coach hebt die je hiervoor altijd kunt bellen. Dit helpt je krachtige keuzes makkelijker te maken en ook dat je de back up voelt als je zelf in het proces zit wat bij een krachtige keuze meestal komt kijken. Als je er in zit zie je het soms niet helder meer en is zo’n iemand een enorme steun. Gun dat jezelf.

5. Besef je: niet altijd leuk, maar je moet er doorheen

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk isDe consequenties van dappere, krachtige keuzes zijn niet altijd top (om het nog maar zacht uit te drukken). Onbegrip, teleurstelling, boosheid, mensen die niet meer tegen je praten, het kan allemaal de revue passeren. Dat doet wat met je en dat is logisch. Dit is meestal niet makkelijk. Het is een proces waar je doorheen moet en wat er ook bij hoort als het gaat om iets afsluiten, afscheid nemen of iets heel anders gaan doen. Hou voor ogen waarom je het doet en waar je naartoe wilt. En probeer tijdens het proces er alles aan te doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen. De boodschap of keuze kan niet leuk zijn, maar op het proces kun je nog wel het verschil maken. Neem je verantwoordelijkheid en doe wat je kan.

Lukt het jou om steeds bewust krachtige keuzes te maken? Zo nee, wat maakt het lastig? Zo ja, welke aanvullende tip heb je nog voor anderen?

Laat even een reactie achter. Leuk!

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Wantrouwen in je team, hoe buig je dat om?

Als er inmiddels zoveel is gebeurd dat het vertrouwen ver te zoeken is in je team, dan is het tijd voor actie. Want zonder vertrouwen geen goede resultaten en doorontwikkeling van je team. Maar hoe krijg je wantrouwen weer omgebogen naar vertrouwen? Lees in deze blog mijn 3 tips.

Wantrouwen in je team is killing. Wantrouwen van je team jegens jou als leidinggevende en/of andersom van jou jegens je team. Als er niet genoeg vertrouwen is over en weer zul je als team nooit optimaal kunnen presteren. Dus als je er ook maar iets van bespeurt, is het goed om in actie te komen.

Waarom wantrouwen je in de weg zit

Wantrouwen verlamt. Wantrouwen maakt dat er ja gezegd wordt, maar nee gedaan wordt. Het beïnvloedt de sfeer en het werkplezier negatief en zorgt dat er geen ruimte is voor innovatie. Zonder vertrouwen dus is het lastig werken. Je merkt het aan het feit dat dingen moeizaam lopen, er altijd ‘ja, maar’ komt of er soms zelfs weinig tot geen reactie komt (maar de lichaamstaal spreekt boekdelen).

Wantrouwen zit vaak onder het wateroppervlak en kan je voelen en merken, maar wordt niet als zodanig uitgesproken. Doe je er niks aan en blijf je boven het wateroppervlak aan de gang met de inhoud en processen, dan zul je zien dat het stokt. Met alle frustraties en niet behaalde targets van dien.

Hoe komt het dat vertrouwen minder wordt

Hoe ontstaat wantrouwen eigenlijk? Meestal zijn er een of meerdere dingen voorgevallen in je bedrijf 

waardoor het vertrouwen is beschaamd. Bijvoorbeeld een reorganisatie waarbij afspraken niet zijn nagekomen of medewerkers zich niet gehoord en gesteund voelen. Of bepaalde besluiten die genomen zijn zonder context en duidelijkheid. Of door wispelturigheid van de leidinggevende: de ene dag doen we A, de volgende dag doen we B. Het ontstaat als mensen zich niet veilig meer voelen en gaan twijfelen of de ander wel te vertrouwen is. Als uit daden iets anders blijkt dan woorden, dan is dit niet congruent en wordt het gebrek aan vertrouwen gevoed. Wat heb je nu immers precies aan diegene?

Het is een afweermechanisme waardoor mensen zichzelf beschermen. Mensen bekijken wat er gezegd en gedaan wordt met afstand en maken een afweging of ze er wel in kunnen geloven en in mee moeten gaan. Wanneer er sprake is van wantrouwen, zullen mensen uit zelfbescherming niet zomaar meegaan. Een gevoel van veiligheid en vertrouwen is altijd de basis voor een krachtig team. Zonder deze ‘basisingrediënten’ gaat je team nooit goed presteren. Lees trouwens voor de overige belangrijke basisingrediënten voor een sterk team ook mijn blog ‘Leiderschapstips voor ondernemers: creëer een succesvol team’.

Daarom heeft het geen zin om dingen in gang te willen zetten en afspraken te maken op proces- en inhoudsniveau als het met het vertrouwen niet goed zit. Je zult eerst boven tafel moeten krijgen waarom er wantrouwen heerst en daar wat aan doen. Dan kan een team pas weer verder.

Het komt te voet en gaat te paard.

Helaas is er weinig voor nodig om vertrouwen kwijt te raken. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een bekende uitspraak die ook zo werkt in je team. Als het vertrouwen eenmaal gaat wankelen, en dat is dus zo gebeurd, dan kost het ook best wat tijd en energie om het weer op te bouwen. Beter dus om het niet te ver te laten komen. Want dan wordt het alleen maar lastiger.

Wat kan je nu het beste doen als je merkt dat het vertrouwen daalt? En dit kan dus beide kanten op zijn, het vertrouwen van je medewerkers in jou als leidinggevende, maar ook andersom. Hierbij geef ik je een aantal tips.

1. Waar komt het wantrouwen vandaan?

Ga op zoek naar waar het wantrouwen vandaan komt. Vaar niet op aannames alleen. Als je een vermoeden hebt, toets het dan. Vraag door. Heb je geen idee, geef dan terug wat je opvalt en dat je wilt weten wat er aan de hand is. Stel goede, eenvoudige vragen om boven tafel te krijgen waar het echt over moet gaan.

2. Daag uit tot openheid

Het ligt er een beetje aan hoe open jullie met elkaar zijn en wat jullie gewend zijn. Als je qua openheid en diepgang nog niet zoveel gewend bent met je team dan is het lastiger om het gebrek aan vertrouwen te bespreken dan als jullie hier verder in gevorderd zijn. Hoe dan ook, daag de ander uit tot openheid. Dat kan je doen door jezelf kwetsbaar op te stellen, toe te geven dat je ook niet altijd alles goed doet of goed kunt inschatten en dat je laat merken dat je je medewerkers super belangrijk vindt en voor hen het beste wilt.

Je zult voor je idee dus misschien ‘door het stof’ moeten, maar niks is minder waar. Het is juist ijzersterk, omdat je durf laat zien en tegelijkertijd hiermee het vertrouwen al een enorme boost geeft. Dit werkt natuurlijk alleen als je het ook echt meent en het niet alleen zegt, maar er ook naar handelt.

3. Hoor wat ze nodig hebben en geef dat

Ben je eenmaal zover dat je een open gesprek hebt, luister dan goed naar wat je terug krijgt. Luister naar de verhalen en emoties achter dat wat je te horen krijgt. Vraag door om de daadwerkelijke angel boven tafel te krijgen. En vraag ook wat medewerkers van je nodig hebben. Je krijgt dit letterlijk te horen of je hoort het aan het soort vragen die medewerkers stellen. Vaak zit het op het vlak van ‘Geef ons richting en duidelijkheid’ of ‘Maak keuzes’ of ‘Geef ons vertrouwen en betrek ons erbij’.

Als ze hebben aangegeven wat ze nodig hebben, geef dit dan ook. Als je er geen vervolg aan geeft, dan sta je namelijk nog eens met 20-0 achter. Doe dus wat je belooft en maak het jezelf ook niet te moeilijk. Betrek juist je medewerkers bij de oplossing. Laat hen er ook over nadenken. Je hoeft dit niet alleen te doen. Juist niet.

Ik ben benieuwd of je zelf ook al eens met wantrouwen in je team te maken hebt gehad. Mocht dat zo zijn, wat heb jij gedaan om het vertrouwen weer te vergroten?

Leuk als je een reactie achterlaat hieronder.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Hoe je de cultuur in je team positief kunt beïnvloeden

Als het mis zit met de cultuur in je bedrijf, dan heb je een probleem. Dit heeft namelijk zijn uitwerking op het werkplezier en ook op de omzet en winst. Je wilt het dus graag positief beïnvloeden en wegblijven van een cultuur waar je niet op zit te wachten of zelfs last van hebt. Hoe kan je het juist positief beïnvloeden? Waar moet je beginnen en wat is in ieder geval cruciaal? Lees het in deze blog.

Bij een van mij klanten werd het laatst pijnlijk duidelijk: ze hebben last van de cultuur binnen hun bedrijf. Hierdoor wordt er aan de lopende band geklaagd, stroomt alle energie weg als je er een tijdje rondloopt, worden problemen niet structureel aangepakt en is het werkplezier en de productiviteit ver te zoeken. Dit heeft dus een enorme impact op het bedrijf en alle mensen die er werken.

Het gevolg is dat goede mensen, die ze juist zo hard nodig hebben, de tent weer verlaten of dat ze omvallen en in het verzuim terecht komen. Het wordt dus van kwaad tot erger. Hoe verder je met je bedrijf in deze negatieve spiraal terecht komt, hoe moeilijker het is om het om te draaien. Maar voor een gezond bedrijf met een gezonde winst en kosten, is het noodzakelijk om dit op orde te hebben.

Waardoor wordt de cultuur van je bedrijf, van je team eigenlijk gevormd?

De staat waarin je bedrijf verkeerd wordt dus bepaald door de cultuur. Maar hoe wordt de cultuur dan bepaald? Wie heeft daar de meeste invloed op? Waar begint het allemaal? Juist. Bij jou. Bij jou als ondernemer en baas. Bij jou als leader of the gang.

Jouw mindset en ‘staat van zijn’ beïnvloed iedereen. Wat jij doet en uitstraalt heeft zijn uitwerking op iedereen in het bedrijf. Dus ben je de grote afwezige, ben je de grote bemoeial, ben je uitgeblust en zie je overal problemen, dit heeft allemaal zijn uitwerking op je team en op je bedrijf. Je vormt hiermee de cultuur van ‘wat vinden wij hier normaal’. Klinkt best als een verantwoordelijkheid niet? En ook een hele belangrijke schakel als je kijkt naar hoe je bedrijf presteert.

Maar als je je hier bewust van bent ook een mooie knop om aan te draaien en het liefst in positieve richting natuurlijk. Hoe je dat dan doet? Daarvoor geef ik je een aantal tips.

Hoe kun je dus zorgen dat je deze cultuur juist positief beïnvloed?

Een aantal dingen kun je doen om de cultuur in je organisatie in ieder geval positief te beïnvloeden of weer in de positieve richting te keren, is het volgende:

1. Zorg dat je zelf in ‘goede staat’ verkeerd

Zoals Tony Robbins altijd zegt: je mentale en je fysieke staat kun je trainen. Dus train jezelf om in de juiste ‘piek staat’ te blijven. Dit is key voor je cultuur en hiermee beïnvloed je de mensen direct waarmee je werkt. Zorg dat je weet hoe je het beste uit jezelf haalt, waar je goed op gaat en in welke staat jij het beste kan verkeren om het meest positieve resultaat te hebben op je team.

2. Wees je bewust van je impact

Wees je bewust van de impact die je hebt op de mensen waarmee je werkt. Als ’baas’, als directeur, kijken ze toch naar jou. Je hebt een voorbeeldrol in wat je zegt, maar vooral in wat je doet en met welke energie. Ken je de tegeltjeswijsheid: mensen doen niet wat je zegt, maar ze doen wat jij doet? Dat gaat hier ook op. Wees je bewust van de impact die je hebt door wat je doet, met welke intentie en met welke intensiteit. Daarmee beïnvloedt je de cultuur en hoe de mensen waar je mee samenwerkt zich gedragen.

3. Kies bewust voor wat je wilt bereiken

Wat is voor jou een cultuur die past bij jou, bij je bedrijf en waar je in gelooft om jullie ambities waar te maken? Waar gedijen jullie goed onder? Wat maakt dat mensen enthousiast zijn, er voor willen gaan, dat stapje extra willen doen? Wat zorgt dat het voelt als een tweede familie in plaats van zomaar een werkgever om voor te werken? (leestip: lees ook mijn blog Wat als je van je team je tweede familie weet te maken)

Houd scherp voor ogen hoe je het graag ziet. Bepaal welke waarden je belangrijk vindt en deel dit met je team. Nog beter: bepaal dit samen. En bespreek met elkaar hoe je graag met elkaar samenwerkt, hoe jullie ideale team eruit ziet en hoe jullie werken. Nadat je dit gedaan hebt, checken jullie periodiek met elkaar of jullie goed op weg zijn. Wat gaat er goed, wat kan er beter, welke acties moeten we dan nemen om dat voor elkaar te krijgen en wat is ieders aandeel hierin.

Als de cultuur op een gegeven moment niet is wat je wenst is het vaak lastig om terug te draaien. Daarom is het aan te raden in de gaten te houden of je veranderingen merkt en er ongewenste dingen ontstaan. Pak het dan gelijk aan. Pak het aan als het nog klein is. Want dan is het nog makkelijk.

Wat merk jij van jouw impact op de cultuur van je bedrijf en ben je daar blij mee of vind je dit soms best lastig?

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Wanneer je bedrijf hard groeit, verandert er veel. Ook wat betreft het team waar je mee werkt. En soms merk je op een gegeven moment dat iemand niet meer mee kan komen. Wat doe je dan? Want diegene is altijd heel waardevol geweest en je kan diegene erg waarderen. Lees in deze blog mijn 3 absolute don’ts in deze situatie en ook wat je juist wel kan doen.

Je bedrijf groeit en er verandert een heleboel. Het gaat zelfs in een razend tempo. Super natuurlijk, maar het brengt ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Een van de dingen die je merkt, is dat iemand uit je team nu lastig mee kan komen. Voorheen ging het prima en was diegene een van je meest waardevolle krachten. Maar nu merk je dat het steeds minder goed werkt. Dingen gaan te snel, er worden andere skills verwacht en het loopt moeizaam.

Waarom dit funest is

Wanneer je merkt dat er een mismatch gaat ontstaan tussen een medewerker en het werk, ben je niet de enige die dit merkt. Realiseer je dat je medewerker dit zelf ook heel goed in de gaten heeft.  En dat voelt niet prettig. Ga maar bij jezelf na als je er achter komt dat je iets niet beheerst of niet (meer) bij kunt houden. Dat voelt out of control, geeft stress en iemand kan zelfs volledig afhaken. Deze situatie is voor niemand prettig. Het geeft jou de nodige frustratie, de medewerker de nodige stress en het heeft zijn weerslag op de productiviteit en effectiviteit. Ook kan het je uiteindelijk aardig wat geld kosten.

Blog Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Ingehaald door de tijd

Iemand die altijd goed zijn werk deed en lekker op z’n plek zat, hoe kan het dat er ineens toch een mismatch ontstaat? Helaas is niks voor altijd en is verandering de enige constante. Dit geldt voor je bedrijf en dus ook voor je team. Hoe graag je iemand ook mag en hoe prettig en goed je hebt samengewerkt, er kan altijd een moment komen dat je andere persoonlijkheden, skills, ervaring en expertise nodig hebt. Daar is niks mis mee. Dat hoort erbij. Je wordt ingehaald door de tijd en alle ontwikkelingen die jullie doormaken met het bedrijf. Bij elke fase horen ook weer andere needs. Wil je succesvol blijven dan zul je dit onder ogen moeten zien.

Maar als je gesteld bent op een persoon en je blij bent met elkaar, dan wil je dit het liefst zo lang mogelijk volhouden. Logisch. Dus wil je iemand ook niet zomaar laten gaan. Toch is het belangrijk om je volsprieten aan te houden en hier wel op te acteren. Want doe je niks in deze situatie omdat je eigenlijk sociaal wilt zijn, kan dat wel eens averechts uitpakken.

Waarom je in ieder geval ‘iets’ moet doen

Vaak zie ik een dergelijke situatie een aantal dingen gebeuren die ook pittige consequenties kunnen hebben. Vandaar dat ik mijn 3 don’ts hier met je deel en ook wat je beter wel kunt doen.

Don’t 1: Het laten waaien

Ik snap dat je het een lastige situatie vindt of dat je iemand een warm hart toedraagt, maar juist als dit laatste het geval is, doe in ieder geval niet niks. Oftewel laat het niet waaien. Het gaat namelijk niet vanzelf weg en het wordt meestal van kwaad tot erger.

Door niks te doen, gaat sowieso de productiviteit eronder lijden. Maar ook zelf krijg je frustraties, moet je gaten dichtlopen (of iemand anders uit het team), krijgt de medewerker meer stress of voelt diegene op een gegeven moment steeds minder toegevoegde waarde en betrokkenheid. Ook in je team gaat het schuren. Op een gegeven moment kom je in een negatieve spiraal terecht. Het kan zelfs zover gaan dat iemand helemaal vastloopt en je uiteindelijk een lang verzuimer aan je broek hebt hangen. Dit gaat je veel geld kosten en kan zelf je onderneming in gevaar brengen. Meer lezen over hoe je ziekteverzuim voorkomt? Lees ook mijn blog: Verzuim, hoe ga je er mee om.

Als je de signalen oppikt dat iemand het niet meer bij beent of afhaakt, dan is het dus de hoogste tijd voor een gesprek. De medewerker zal hier namelijk zelf vaak niet over beginnen, want die wil zijn/haar baan graag houden, vandaar dat jij hierin het initiatief zult moeten nemen. Wanneer je zo’n gesprek in gaat ben empatisch maar duidelijk. Baseer je op dingen die je ziet en hoort en niet op eigen interpretaties. Vraag iemand ook altijd of diegene het herkent. Kijk vanuit daaruit verder hoe de medewerker in kwestie het zelf weer wel kan laten werken en welke hulp hij of zij hierbij nodig heeft. Ben duidelijk over wat je wel van iemand verwacht. Windt hier geen doekjes om. Ben warm zakelijk. Ben dus duidelijk in dat je een bepaald niveau verwacht (binnen x tijd) en geef iemand de ondersteuning of hulp die iemand daarbij nodig heeft. De medewerker is wel zelf verantwoordelijk om het op te pakken en ervoor te gaan.

Blog Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Don’t 2: Je bedrijf om deze persoon heen bouwen

Dit heb ik ook al heel vaak gezien. Iemand functioneert niet meer in de rol of functie waarvoor hij is aangenomen en er wordt een functie gecreëerd op basis van wat iemand wel kan. Idealiter zou je het totaal niet zo doen en of het voor je bedrijf het beste is daar twijfel je ook over, maar je doet het toch maar want anders is moet je iemand ontslaan. Hierdoor krijgt iemand een aparte status en ook privileges waar je eigenlijk liever niet aan wilt. Voor de korte termijn lijkt dit een geschikte oplossing, maar deze kaatst bijna altijd terug op de langere termijn in een groter probleem.

Bouw dus nooit je bedrijf om mensen heen. Blijf trouw aan je visie en bedrijfsmodel en heb het hier openlijk over. Zorg dat er voldoende vertrouwen is om met elkaar in gesprek te gaan en dat verantwoordelijkheden helder zijn. En wanneer iemand niet lekker in zijn vel zit of er dusdanige veranderingen zijn dat je altijd kijkt naar wat er wel kan, maar dat ook de uitkomst kan zijn dat jullie wegen weer scheiden. Wat mij brengt bij de laatste don’t.

Don’t 3: Geen afscheid durven nemen

Als je inmiddels door hebt dat het echt niet meer werkt en iemand ook niet verder meer kan groeien om het weer bij te benen, laat iemand dan niet toch zitten, omdat je geen afscheid durft te nemen. Ik zie dit vaak vanuit een sociale gedachte ontstaan, maar besef je dat het eigenlijk juist a-sociaal is. Als je iemand maar laat zitten en jij niet de knoop durft door te hakken, dan gaat iemand zich heel ongelukkig voelen. Terwijl iemand dus ook weer in een leuke andere baan aan de slag zou kunnen. En ook al vind je het zelf lastig om deze gesprekken te voeren, doe het toch. Als je hier wat hulp bij wilt, lees in mijn blog Personeel ontslaan, 3 tips om dit op een goede manier te doen hoe je dit op een goede manier kunt aanpakken.

Naar de medewerker toe en ook naar je team en jezelf is het dus socialer om deze stap wel te nemen als hij zich aandient. Op de manier hoe je het aanpakt kun je alsnog het verschil maken. Want je kan iemand natuurlijk ‘gewoon ontslaan’, maar je kan iemand ook allerlei hulp aanbieden zoals je netwerk, ingangen bij andere bedrijven of op een andere manier op weg helpen.

Mocht je dus in deze situatie verkeren met je team, doe in ieder geval niet niks. Neem actie, acteer op de signalen. Heb open gesprekken met elkaar. Ben duidelijk in je verwachtingen, maar wel empatisch wat betreft de relatie. Dan kun je beiden daarna weer tevreden en gelukkig verder.

 

Herken je deze situatie? Hoe is dat jou vergaan?

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Personeel ontslaan is waarschijnlijk niet iets wat je graag doet. Maar ook dit hoort bij ondernemen. Als je mensen aanneemt of freelance inhuurt, dan komen er momenten dat je ook weer afscheid van elkaar moet nemen. Dit kan min of meer gedwongen zijn, omdat het nodig is om je bedrijf overeind te houden of het kan zijn omdat het gewoon niet meer werkt. Wat het ook is, het is nooit makkelijk. In deze blog help ik je met 3 tips om, als je ervoor staat, toch op een goede manier afscheid te nemen.

Het ontslaan van mensen uit je team zal waarschijnlijk nooit je hobby worden. Ik kan me goed voorstellen dat je er een nacht slecht van slaapt als je iemand of misschien wel meerdere mensen uit je team moet laten gaan. Als het niet meer werkt en iemand past niet meer in je bedrijf, dan zal het uiteindeljk een opluchting zijn. Maar wil je mensen eigenlijk het liefste houden, maar laten de omstandigheden het niet toe, dan is het nog eens extra zuur.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Het hoort er ook bij

Hoe dan ook, ook afscheid nemen van medewerkers hoort bij ondernemen. Dus dat je hier af en toe mee te maken krijgt, is een feit. In mijn tijd als leidinggevende bij een grote bankverzekeraar heb ik verschillende keren te maken gehad met reorganisaties en gedwongen ontslag. Het waren roerige tijden en zeker niet altijd leuk. Het heeft me ook veel geleerd over hoe je het beter niet en gelukkig ook hoe je het wel aan kunt pakken. Want hiermee kun je echt een verschil maken, met je aanpak.

Dus ondanks de vervelende boodschap die je moet brengen, ben jij bepalend in de uitkomst die het traject uiteindelijk heeft. Ben je je hier bewust van, dan kun je ook bewuste keuzes maken. Door jouw aanpak bepaal je het verloop. En niet alleen voor de mensen die gaan, maar ook voor de mensen die blijven.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Waar kan je op letten

Dus waar kan je op letten in je aanpak? En wat als je het super spannend vindt om iemand de boodschap dat hij of zijn ontslagen wordt te brengen? Hierbij een paar handige tips die je zeker gaan helpen om ondanks de minder leuke boodschap toch op een goede manier afscheid te nemen van medewerkers.

Tip 1: Breng de boodschap gelijk en ben duidelijk

Als je iemand ‘de boodschap’ gaat brengen, vertel dan gelijk, to the point, wat je te melden hebt. Ga niet eerst over koetjes en kalfjes praten en vragen hoe het gaat. Iemand heeft namelijk feilloos door dat er wat aan de hand is en zo kom je alleen maar in een rare situatie terecht.

Je maakt het jezelf en je gesprekspartner het het makkelijkst als je gelijk met je boodschap komt. Laat het bij de ander even landen en laat diegene ook reageren. Daarna kun je het gesprek vervolgen. Ga daarna niet nog verzachten of loze beloftes doen. Ben duidelijk. Zeg wat de bedoeling is, vertel waarom, als het noodgedwongen is, laat weten dat je het vervelend vindt, maar ben ook eerlijk en wind er geen doekjes om. Mensen kunnen dit juist waarderen. Dus zeker wel empathisch, maar niet meehuilen. En ben zo open en eerlijk mogelijk.

Tip 2: Maak het verschil op het proces

Wat je te vertellen hebt, kan dan wel niet leuk zijn, door de manier waarop je het aanpakt voor het gesprek, tijdens het gesprek en daarna kun je wel het verschil maken. Bereid je bijvoorbeeld goed voor en maak een inschatting hoe iemand kan reageren op het nieuws. Dit kan alsnog anders uitpakken, maar als je er van te voren al over nagedacht hebt, kun je ook bewust reageren.

Tijdens het gesprek is het vooral belangrijk dat je er geen doekjes om windt. Daarnaast kun je iemand ook nog aanbieden om te helpen bij het vinden van een andere, passende baan. Dit hoef je niet met geld te doen zoals bij grote organisaties nogal eens gebeurt, maar kan ook door je netwerk aan te bieden, een gesprek met iemand te regelen of eens te sparren over vervolgstappen. Het kan dus op verschillende manieren. Ben hier creatief in. Zo kan je dus na het gesprek een verschil maken. Ook trouwens nog door er te zijn en een luisterend oor te bieden of vragen te beantwoorden. Ook hier, blijf transparant en eerlijk en maak geen loze beloftes.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Tip 3: Vergeet de rest van je team niet

Dit wordt nogal eens vergeten. Ontslag kan ook een enorme impact hebben op de teamleden die wel blijven. Neem je nou van iemand afscheid die al lang niet meer functioneert en waar je team ook last van had, dan kan het een opluchting zijn. Maar als je mensen moet ontslaan vanwege je bedrijfsvoering, dan doet dat ook veel met de achterblijvers. Besteed dus ook hier aandacht aan. Ben er, leg uit en ben duidelijk in je boodschap. Geef mensen de tijd om afscheid te nemen en geef ze daarna ook weer de inspiratie om vooruit te kijken. Heb je het trouwens goed aangepakt, het ontslag, dan zal dit makkelijker gaan, dan wanneer dit op een lelijke manier is gegaan. Dat raakt namelijk de motivatie en het vertrouwen van de teamleden die wel blijven. Als dit het geval is geweest, om wat voor reden dan ook, zorg dan eerst dat je het vertrouwen weer herstelt en de moraal omhoog krijgt. Anders heb je hier nog lang last van in je bedrijf.

 

Wat is jouw ervaring met ontslag? En wat was je belangrijkste les hieruit?

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Wat maakt een team en bedrijf nu succesvol?

Een interview met Maike van Meulen.

Een paar weken geleden had ik weer een boeiend interview. Dit keer met Maike van Meulen van de Creatie Academy. Zij is ruim twee jaar ondernemer en begeleidt organisaties bij business-, project- en verandervraagstukken. Ik vroeg haar naar wat ze ziet op het gebied van leiderschap, teams en veranderen binnen organisaties. En wat nou belangrijk is om succesvol te zijn.

Lees meer

Leidinggeven: hoe ontkom je aan die waan van de dag?

Met 9 praktische tips

Leidinggeven, het is een mooi vak toch? Helaas is een veelgehoorde ‘klacht’ van leidinggevenden dat ze zo geleefd worden door de waan van de dag. Dat ze altijd zo druk zijn, van overleg naar overleg racen, crisissen in de kiem smoren en dan ’s avonds nog die overvolle mailbox enigszins proberen te fatsoeneren. Ook herkenbaar voor jou? Maar zeg nou zelf, hiervoor ben jij toch geen leidinggevende geworden? Dit was toch niet je ultieme droom toen jij aan deze job begon? Juist! Hoog tijd om verandering aan te brengen in deze situatie als je je hierin bevindt.Lees meer

Pagina 1 van 212