Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Teamontwikkeling

Wantrouwen in je team, hoe buig je dat om?

Wantrouwen in je team, hoe buig je dat om?

Als er inmiddels zoveel is gebeurd dat het vertrouwen ver te zoeken is in je team, dan is het tijd voor actie. Want zonder vertrouwen geen goede resultaten en doorontwikkeling van je team. Maar hoe krijg je wantrouwen weer omgebogen naar vertrouwen? Lees in deze blog mijn 3 tips.

Wantrouwen in je team is killing. Wantrouwen van je team jegens jou als leidinggevende en/of andersom van jou jegens je team. Als er niet genoeg vertrouwen is over en weer zul je als team nooit optimaal kunnen presteren. Dus als je er ook maar iets van bespeurt, is het goed om in actie te komen.

Waarom wantrouwen je in de weg zit

Wantrouwen verlamt. Wantrouwen maakt dat er ja gezegd wordt, maar nee gedaan wordt. Het beïnvloedt de sfeer en het werkplezier negatief en zorgt dat er geen ruimte is voor innovatie. Zonder vertrouwen dus is het lastig werken. Je merkt het aan het feit dat dingen moeizaam lopen, er altijd ‘ja, maar’ komt of er soms zelfs weinig tot geen reactie komt (maar de lichaamstaal spreekt boekdelen).

Wantrouwen zit vaak onder het wateroppervlak en kan je voelen en merken, maar wordt niet als zodanig uitgesproken. Doe je er niks aan en blijf je boven het wateroppervlak aan de gang met de inhoud en processen, dan zul je zien dat het stokt. Met alle frustraties en niet behaalde targets van dien.

Hoe komt het dat vertrouwen minder wordt

Hoe ontstaat wantrouwen eigenlijk? Meestal zijn er een of meerdere dingen voorgevallen in je bedrijf 

waardoor het vertrouwen is beschaamd. Bijvoorbeeld een reorganisatie waarbij afspraken niet zijn nagekomen of medewerkers zich niet gehoord en gesteund voelen. Of bepaalde besluiten die genomen zijn zonder context en duidelijkheid. Of door wispelturigheid van de leidinggevende: de ene dag doen we A, de volgende dag doen we B. Het ontstaat als mensen zich niet veilig meer voelen en gaan twijfelen of de ander wel te vertrouwen is. Als uit daden iets anders blijkt dan woorden, dan is dit niet congruent en wordt het gebrek aan vertrouwen gevoed. Wat heb je nu immers precies aan diegene?

Het is een afweermechanisme waardoor mensen zichzelf beschermen. Mensen bekijken wat er gezegd en gedaan wordt met afstand en maken een afweging of ze er wel in kunnen geloven en in mee moeten gaan. Wanneer er sprake is van wantrouwen, zullen mensen uit zelfbescherming niet zomaar meegaan. Een gevoel van veiligheid en vertrouwen is altijd de basis voor een krachtig team. Zonder deze ‘basisingrediënten’ gaat je team nooit goed presteren. Lees trouwens voor de overige belangrijke basisingrediënten voor een sterk team ook mijn blog ‘Leiderschapstips voor ondernemers: creëer een succesvol team’.

Daarom heeft het geen zin om dingen in gang te willen zetten en afspraken te maken op proces- en inhoudsniveau als het met het vertrouwen niet goed zit. Je zult eerst boven tafel moeten krijgen waarom er wantrouwen heerst en daar wat aan doen. Dan kan een team pas weer verder.

Het komt te voet en gaat te paard.

Helaas is er weinig voor nodig om vertrouwen kwijt te raken. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een bekende uitspraak die ook zo werkt in je team. Als het vertrouwen eenmaal gaat wankelen, en dat is dus zo gebeurd, dan kost het ook best wat tijd en energie om het weer op te bouwen. Beter dus om het niet te ver te laten komen. Want dan wordt het alleen maar lastiger.

Wat kan je nu het beste doen als je merkt dat het vertrouwen daalt? En dit kan dus beide kanten op zijn, het vertrouwen van je medewerkers in jou als leidinggevende, maar ook andersom. Hierbij geef ik je een aantal tips.

1. Waar komt het wantrouwen vandaan?

Ga op zoek naar waar het wantrouwen vandaan komt. Vaar niet op aannames alleen. Als je een vermoeden hebt, toets het dan. Vraag door. Heb je geen idee, geef dan terug wat je opvalt en dat je wilt weten wat er aan de hand is. Stel goede, eenvoudige vragen om boven tafel te krijgen waar het echt over moet gaan.

2. Daag uit tot openheid

Het ligt er een beetje aan hoe open jullie met elkaar zijn en wat jullie gewend zijn. Als je qua openheid en diepgang nog niet zoveel gewend bent met je team dan is het lastiger om het gebrek aan vertrouwen te bespreken dan als jullie hier verder in gevorderd zijn. Hoe dan ook, daag de ander uit tot openheid. Dat kan je doen door jezelf kwetsbaar op te stellen, toe te geven dat je ook niet altijd alles goed doet of goed kunt inschatten en dat je laat merken dat je je medewerkers super belangrijk vindt en voor hen het beste wilt.

Je zult voor je idee dus misschien ‘door het stof’ moeten, maar niks is minder waar. Het is juist ijzersterk, omdat je durf laat zien en tegelijkertijd hiermee het vertrouwen al een enorme boost geeft. Dit werkt natuurlijk alleen als je het ook echt meent en het niet alleen zegt, maar er ook naar handelt.

3. Hoor wat ze nodig hebben en geef dat

Ben je eenmaal zover dat je een open gesprek hebt, luister dan goed naar wat je terug krijgt. Luister naar de verhalen en emoties achter dat wat je te horen krijgt. Vraag door om de daadwerkelijke angel boven tafel te krijgen. En vraag ook wat medewerkers van je nodig hebben. Je krijgt dit letterlijk te horen of je hoort het aan het soort vragen die medewerkers stellen. Vaak zit het op het vlak van ‘Geef ons richting en duidelijkheid’ of ‘Maak keuzes’ of ‘Geef ons vertrouwen en betrek ons erbij’.

Als ze hebben aangegeven wat ze nodig hebben, geef dit dan ook. Als je er geen vervolg aan geeft, dan sta je namelijk nog eens met 20-0 achter. Doe dus wat je belooft en maak het jezelf ook niet te moeilijk. Betrek juist je medewerkers bij de oplossing. Laat hen er ook over nadenken. Je hoeft dit niet alleen te doen. Juist niet.

Ik ben benieuwd of je zelf ook al eens met wantrouwen in je team te maken hebt gehad. Mocht dat zo zijn, wat heb jij gedaan om het vertrouwen weer te vergroten?

Leuk als je een reactie achterlaat hieronder.

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Luisteren en vragen stellen, wat het je oplevert als leidinggevende

Luisteren en vragen stellen, wat het je oplevert als leidinggevende

Als we die leidinggevende rol nog eens even helemaal afpellen, wat zijn dan twee belangrijke vaardigheden waar je absoluut niet zonder kan? Juist Luister en Vragen stellen. In deze blog vertel ik je er meer over en ook wat het je op gaat leveren als je deze vaardigheden goed beheerst.

Heel eerlijk vind ik dat we leiding geven vaak veel ingewikkelder maken dan het is. Ik houd ervan om dingen weer zo simpel te maken dat het je weer even het inzicht geeft ‘o ja, zo is het ook inderdaad’. Zonder alle poespas. Soms ontstaan er inderdaad ingewikkelde situaties en lijkt het allemaal moeilijk, maar als je teruggaat naar de essentie, dan wordt het al snel duidelijk waar het echt om gaat.

Twee van die vaardigheden die essentieel zijn in je leidinggevende rol zijn luisteren en vragen stellen. Het zijn basisvaardigheden en zo normaal dat we er vaak aan voorbij gaan. Of we denken dat we het wel automatisch toepassen als leidinggevende. Maar niets is minder waar. Bij veel leidinggevenden zie ik dat ze zich maar weinig bewust zijn van de impact die luisteren en vragen stellen hebben voor henzelf in hun rol, maar ook voor hun team.

Hierdoor worden deze twee ultieme vaardigheden te weinig expliciet ingezet. Ook wordt er niet veel geïnvesteerd in het nog effectiever gebruiken van deze twee instrumenten in de praktijk. Het gevolg kan zijn dat het in teams soms veel stroever loopt dan zou moeten, dat er problemen ontstaan die voorkomen hadden kunnen worden en dat de leidinggevende het vooral zelf vaak erg druk heeft.

Luisteren doe ik toch dagelijks?

Ik stel toch vaak vragen? En luisteren doe ik ook echt wel hoor. Ik hoor het je denken. Maar om maar even te beginnen met luisteren: hoe vaak luister je echt? Zonder afleiding van je mobiel, zonder je volgende afspraak al in je hoofd, zonder to do-lijst die zich in je gedachte afdraait, zonder andere mensen die ook aandacht vragen? Hoor je dus echt wat iemand je wil vertellen of aan je vraagt, vraag je door en heeft iemand je volledige aandacht? Ik denk dat dit in veel gevallen nog veel beter kan. Ik herken het bij mezelf als ik erg druk ben dan is het eerder afvinken en ‘snel luisteren’, maar ben ik niet met volledige aandacht in het moment. Toch is dit enorm belangrijk als je wilt horen wat er speelt in je team en om signalen te herkennen bij je medewerker als er iets is. Er wordt namelijk ook veel niet gezegd, maar wel laten zien.

Ook vragen stellen is een kunst op zich

En wat vragen stellen betreft, ook dit blijkt nog niet eenvoudig. Meestal is het nog niet zo simpel om goede, eenvoudige vragen te stellen. Ook worden er ongemerkt vaker gesloten vragen gesteld dan open vragen en is doorvragen ook niet iets wat vanzelfsprekend is. Wanneer je je team weinig goede vragen stelt, zullen zij met weinig oplossingen en initiatieven komen. Ook zul je merken, als je het vragen stellen niet vaak inzet, dat je zelf als leidinggevende veel apen op je schouder hebt waarvoor JIJ allerlei oplossingen aan het bedenken bent.

Hoe je luisteren en vragen stellen juist effectief inzet

Als je de kunst van het luisteren en vragen stellen wel weet in te zetten, dan gaat dit je enorm helpen. Als je het namelijk goed voor je laat werken, gaat het maken dat je teamleden zich meer gehoord en gewaardeerd voelen, ben je problemen voor of kun je ze oplossen als ze nog klein zijn, kun je team juist oplossingen laten bedenken wat voor zowel jou als hen interessant en fijn is, kun je eigen workload minimaliseren en kun je continu blijven verbeteren.

Wat twee van die simpele vaardigheden dus allemaal kunnen opleveren.

Nog beter luisteren

Luisteren is belangrijk bij 1 op 1 gesprekken, maar ook als je het team bij elkaar hebt. We hebben als leider vaak de neiging het voortouw te nemen en maar van wal te steken. Laat in zo’n situatie juist eerst alle anderen, ja allemaal, aan bod komen, luister een voor een naar ze en neem alle input serieus. Zo kom je veel meer te weten van wat er speelt en hoe mensen er in zitten, dan als jij van wal was gestoken. En je houdt het voor je teamleden actief en interessant.

Meer bereiken met vragen stellen

Vragen stellen kan je helpen om er achter te komen wat er echt aan de hand is. Vaak is zit er een vraag achter een vraag. En daar moet het juist over gaan. Als je goede vragen weet te stellen dan zul je dit ook ervaren. Verder kan je mensen en je team ook activeren door het stellen van vragen. Wij mensen gaan namelijk ‘aan’ van eenvoudige vragen, denk maar aan kruiswoordpuzzelen. Dat vinden onze hersenen heerlijk. Zo kun je in vergaderingen, tijdens dagstarts of in 1 op 1 gesprekken je teamleden activeren om te innoveren, oplossingen te bedenken of net dat stapje verder te denken. Houdt het wel eenvoudig, want van ingewikkelde, grote vragen haken we als mens juist af.

Laten we het dus niet ingewikkeld maken, maar wel effectief. Als je deze twee vaardigheden goed beheerst, kom je een heel eind in je leidinggevende rol. Zo simpel kan het zijn.

Wat kan jij doen om beter te luisteren of betere vragen te stellen?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Hoe je de cultuur in je team positief kunt beïnvloeden

Hoe je de cultuur in je team positief kunt beïnvloeden

Als het mis zit met de cultuur in je bedrijf, dan heb je een probleem. Dit heeft namelijk zijn uitwerking op het werkplezier en ook op de omzet en winst. Je wilt het dus graag positief beïnvloeden en wegblijven van een cultuur waar je niet op zit te wachten of zelfs last van hebt. Hoe kan je het juist positief beïnvloeden? Waar moet je beginnen en wat is in ieder geval cruciaal? Lees het in deze blog.

Bij een van mij klanten werd het laatst pijnlijk duidelijk: ze hebben last van de cultuur binnen hun bedrijf. Hierdoor wordt er aan de lopende band geklaagd, stroomt alle energie weg als je er een tijdje rondloopt, worden problemen niet structureel aangepakt en is het werkplezier en de productiviteit ver te zoeken. Dit heeft dus een enorme impact op het bedrijf en alle mensen die er werken.

Het gevolg is dat goede mensen, die ze juist zo hard nodig hebben, de tent weer verlaten of dat ze omvallen en in het verzuim terecht komen. Het wordt dus van kwaad tot erger. Hoe verder je met je bedrijf in deze negatieve spiraal terecht komt, hoe moeilijker het is om het om te draaien. Maar voor een gezond bedrijf met een gezonde winst en kosten, is het noodzakelijk om dit op orde te hebben.

Waardoor wordt de cultuur van je bedrijf, van je team eigenlijk gevormd?

De staat waarin je bedrijf verkeerd wordt dus bepaald door de cultuur. Maar hoe wordt de cultuur dan bepaald? Wie heeft daar de meeste invloed op? Waar begint het allemaal? Juist. Bij jou. Bij jou als ondernemer en baas. Bij jou als leader of the gang.

Jouw mindset en ‘staat van zijn’ beïnvloed iedereen. Wat jij doet en uitstraalt heeft zijn uitwerking op iedereen in het bedrijf. Dus ben je de grote afwezige, ben je de grote bemoeial, ben je uitgeblust en zie je overal problemen, dit heeft allemaal zijn uitwerking op je team en op je bedrijf. Je vormt hiermee de cultuur van ‘wat vinden wij hier normaal’. Klinkt best als een verantwoordelijkheid niet? En ook een hele belangrijke schakel als je kijkt naar hoe je bedrijf presteert.

Maar als je je hier bewust van bent ook een mooie knop om aan te draaien en het liefst in positieve richting natuurlijk. Hoe je dat dan doet? Daarvoor geef ik je een aantal tips.

Hoe kun je dus zorgen dat je deze cultuur juist positief beïnvloed?

Een aantal dingen kun je doen om de cultuur in je organisatie in ieder geval positief te beïnvloeden of weer in de positieve richting te keren, is het volgende:

1. Zorg dat je zelf in ‘goede staat’ verkeerd

Zoals Tony Robbins altijd zegt: je mentale en je fysieke staat kun je trainen. Dus train jezelf om in de juiste ‘piek staat’ te blijven. Dit is key voor je cultuur en hiermee beïnvloed je de mensen direct waarmee je werkt. Zorg dat je weet hoe je het beste uit jezelf haalt, waar je goed op gaat en in welke staat jij het beste kan verkeren om het meest positieve resultaat te hebben op je team.

2. Wees je bewust van je impact

Wees je bewust van de impact die je hebt op de mensen waarmee je werkt. Als ’baas’, als directeur, kijken ze toch naar jou. Je hebt een voorbeeldrol in wat je zegt, maar vooral in wat je doet en met welke energie. Ken je de tegeltjeswijsheid: mensen doen niet wat je zegt, maar ze doen wat jij doet? Dat gaat hier ook op. Wees je bewust van de impact die je hebt door wat je doet, met welke intentie en met welke intensiteit. Daarmee beïnvloedt je de cultuur en hoe de mensen waar je mee samenwerkt zich gedragen.

3. Kies bewust voor wat je wilt bereiken

Wat is voor jou een cultuur die past bij jou, bij je bedrijf en waar je in gelooft om jullie ambities waar te maken? Waar gedijen jullie goed onder? Wat maakt dat mensen enthousiast zijn, er voor willen gaan, dat stapje extra willen doen? Wat zorgt dat het voelt als een tweede familie in plaats van zomaar een werkgever om voor te werken? (leestip: lees ook mijn blog Wat als je van je team je tweede familie weet te maken)

Houd scherp voor ogen hoe je het graag ziet. Bepaal welke waarden je belangrijk vindt en deel dit met je team. Nog beter: bepaal dit samen. En bespreek met elkaar hoe je graag met elkaar samenwerkt, hoe jullie ideale team eruit ziet en hoe jullie werken. Nadat je dit gedaan hebt, checken jullie periodiek met elkaar of jullie goed op weg zijn. Wat gaat er goed, wat kan er beter, welke acties moeten we dan nemen om dat voor elkaar te krijgen en wat is ieders aandeel hierin.

Als de cultuur op een gegeven moment niet is wat je wenst is het vaak lastig om terug te draaien. Daarom is het aan te raden in de gaten te houden of je veranderingen merkt en er ongewenste dingen ontstaan. Pak het dan gelijk aan. Pak het aan als het nog klein is. Want dan is het nog makkelijk.

Wat merk jij van jouw impact op de cultuur van je bedrijf en ben je daar blij mee of vind je dit soms best lastig?

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Wat als je van je team je tweede familie weet te maken?

Wat als je van je team je tweede familie weet te maken?

Een sterk en goed werkend team is de kern van je bedrijf. Hiermee kan je je ambities waar maken en meer bereiken dan je ooit voor mogelijk hield. Maar wat als het in je team op dit moment voelt als trekken aan een dood paard? Dan is het hoog tijd om te werken aan je ‘tweede familie’. Hoe je dit tot een succes maakt, vertel ik je in deze blog.

Wanneer het in je team voelt als trekken aan een dood paard, dan weet je dat er iets mis zit. Maar het is niet altijd even duidelijk wat dan precies. Dus weet je vaak ook niet waar je moet beginnen om er verandering in te brengen. Maar doe je niks, dan kan je niet de resultaten behalen die je voor ogen hebt en krijg je steeds groter wordende problemen die je veel tijd, geld en energie kosten. Je bent vooral zelf hard aan het werk, probeert mensen te mobiliseren en bent veel gaten aan het dichtlopen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? En dat klopt, dat is het ook niet.

Waarom krijg ik er geen beweging in?

Maar hoe komt het nou dat het voelt alsof er geen beweging in te krijgen is? Jij werkt er zo hard voor. Waarom gaat het dan zo moeizaam? Vaak zie ik in dit soort situaties een aantal dingen terugkomen. Allereerst wordt het team gezien als iets ‘wat er ook nog bijkomt’ en niet zozeer als kern van je bedrijf. Het wordt dus min of meer voor lief genomen en er wordt niet echt in geïnvesteerd. Gevolg hiervan is dat je een groep mensen hebt, maar nog geen team. Iedereen doet zijn ding naast elkaar. En eerder met minimale inzet dan met maximale. Als je dit herkent en je wilt weten hoe je meer een team van je team maakt, lees dan ook even mijn blog Hoe maak ik één team van mijn team?

Blog Wat als je van je team je tweede familie weet te maken?

Ten tweede zie ik vaak dat de leidinggevende zich nog bemoeit met het HOE. Dus hij of zij vertelt bij het delegeren van taken of opdrachten ook hoe iemand iets moet aanpakken. Daarmee gaat hij ongemerkt op de stoel van de medewerker zitten die steeds minder wordt aangespoord om zelf na te denken. Je krijgt daarmee steeds passievere medewerkers in plaats van initiatiefrijke, zelfstandige teamleden.

En ten derde: er wordt niet echt leiderschap gepakt. De ondernemer in kwestie pakt deze rol niet serieus of weet niet hoe. Hierdoor zijn verwachtingen, doelen en richting niet helder voor medewerkers waardoor duidelijkheid ontbreekt, ze maar wat doen en steeds weer vragen komen stellen. Ook worden teamleden te weinig ondersteund, uitgedaagd en gefaciliteerd om steeds beter te worden en te blijven innoveren. Het blijft dus met z’n allen in een vicieuze cirkel ronddraaien die geregeld ook in een negatieve spiraal terecht komt. Ook dat wil je natuurlijk het liefste voorkomen.

Maak je team je tweede familie

Wat kan je doen om uit deze ‘dode paard situatie’ te komen? Daarvan had ik een tijd geleden een mooi praktijkvoorbeeld met een aantal goede tips die ik hier graag met je wil delen. Ik was namelijk laatst op het event van de IMU waar Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren vertelden over hoe zij kijken naar hun team en hoe ze hier bewust aan werken.

1. Maak van je team je tweede familie

Hoe je tegen je team aankijkt en tegen je eigen rol is de basis voor hoe je team gaat functioneren. Iets om je dus bewust van te zijn. Bij de IMU zien ze hun team als familie, als tweede familie dus. Ze behandelen elkaar ook als zodanig. De hoofdvraag die Tonny en Martijn zich stellen is: Wat voor impact willen we maken? Ze weten als geen ander dat je een product kunt vervangen, maar je team de kern is van je bedrijf. Je moet altijd blijven bouwen aan je familiegevoel. Hier wordt je bedrijf groter van. Je cultuur kan maken dat je groter wordt dan je zelf kan zijn.

Blog Stop met managen, kies voor leiderschap - Purple. leiderschapsontwikkeling

2. Gun je team wat je jezelf ook hebt gegund

Gun je team hetzelfde als jezelf. Wat heeft jou geïnspireerd? Wie of wat heeft jou persoonlijk laten groeien? Waardoor kreeg jij nieuwe inzichten kreeg en ging je nieuwe stappen voorwaarts zetten? Wat waren dus de dingen die voor jou werkte? Gun dit ook je team. Ga met ze naar Tony Robbins, doe een teamsessie met de coach die jij zo waardevol vond, laat ze een training doen die jou erg heeft geholpen, you name it. Deel het en het zal vermenigvuldigen.

3.  Durf los te laten, durf te investeren

Durven loslaten is synoniem voor durven investeren is een uitspraak van Tonny. Dat ben ik met hem eens. En ondernemen is nou eenmaal investeren. Om er ook weer mooie resultaten voor terug te krijgen. Investeer in goede mensen of bedrijven om je heen voor alles wat je zelf niet kan en moet doen. Laat het dan ook los. Laat hen doen wat ze moeten doen. Geef ze het vertrouwen en de verantwoordelijkheid. Zorg dat wat zij moeten doen dat ze dat ook zo goed mogelijk kunnen doen. Zorg dus goed voor je familie en daag ze af en toe ook uit.

En wat heeft het ze opgeleverd tot nu toe?

Hoewel Tonny het lastig vond om ‘zijn kindje’ los te laten, wist hij dat hij dat moest doen, zeker toen hij een burn out voor zijn kiezen kreeg. Door te investeren in zichzelf en wat er van hem nodig was en door zijn team het belangrijkste te maken in zijn bedrijf hebben ze nu een ijzersterk team staan. Ze zijn een, weten wat er van elke persoon verwacht wordt, krijgen ruimte, ontplooien initiatieven, zetten de extra mile als dat nodig is en werken graag een keer in het weekend als ze daarmee een enorme impact kunnen maken. De IMU is van hun. Iedereen hoort volledig bij het team en lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Teamleden zijn er graag, voelen dat ze toegevoegde waarde hebben en zijn trots dat ze deel uit maken van de familie. En daardoor zijn ze tot bizarre dingen in staat. Zoals een event met 1800 stoelen binnen 4 dagen ‘uitverkopen’, enorme impact maken in de markt en extra omzet realiseren.

Je team is je belangrijkste ‘asset’ en net als Tonny en Martijn zeggen, het is de kern van je bedrijf. Zorg dus goed voor ze en ben niet bang te investeren. En durf ook naar jezelf en je eigen rol te kijken. Niks ontstaat vanzelf. Ook dat sterke team niet. Jij hebt hierin de belangrijkste rol. Ik gun je een team zoals dat van de IMU. Want daarmee kan je fantastische dingen neerzetten en de impact maken waar je van droomt.

Wat is de eerste stap die jij vandaag kan zetten om meer beweging te krijgen in je team?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Allemaal leuk en aardig zo’n team, maar het managen ervan daar moet je eigenlijk niks van hebben. Het is gewoon niet je ding. En dan zeg ik: wat fijn dat je dat hebt! Nu denk jij natuurlijk, hoezo dan? Want dat is toch helemaal niet handig? Lees in deze blog waarom ik dit vind en wat je het beste kunt doen in deze situatie.

Ben jij een ondernemer die dat hele managen van een team maar niks vindt? Fijn! Wat heerlijk! Dan wordt het alleen maar makkelijker om er mee te stoppen. Zeker ook als je inziet dat dit niet je ding is, dat je er niet blij van wordt en dat er andere mensen zijn die dit beter kunnen dan jij. Want mijn advies: als je er niet blij van wordt, stop er dan mee!

Stop ermee

En om eerlijk te zijn, mocht je er niet al te veel hekel aan hebben, stop er dan ook mee. Want blijf je als leider van je bedrijf hangen in het operationeel managen, zeker als je er niet van houdt, dan creëer je een gigantisch probleem voor jezelf en je bedrijf. Op deze manier steven je zelf af op een burn out, functioneert je team niet optimaal en haal je er het minimale uit in plaats van het maximale. Ook krijg je op een gegeven moment grotere problemen die je aardig wat geld kunnen kosten. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Waarom je erin rolt en er moeilijk uitkomt

Ik kan me voorstellen dat je je wel eens afvraagt hoe je nou in deze situatie terecht bent gekomen. Je bent je bedrijf begonnen en super dankbaar dat het draait zoals het doet. Je bent trots op je stappen en groei. Je hebt toch een echt serieus bedrijf weten neer te zetten. En logisch dat er bij die groei ook steeds meer mensen bij komen. Je vindt het niet meer dan normaal. Alleen had je nooit zo bij je eigen rol stil gestaan. Dat die natuurlijk ook verandert. Je bent in je managementrol gerold. Je doet het gewoon, ook al vind je het best pittig af en toe. En daar zit hem nou net de crux. Je bent erin gerold en je weet dat het erbij hoort, maar of je er nou echt blij van wordt en energie van krijgt, dat is een ander verhaal.

En als je heel eerlijk bent: je vindt er eigenlijk helemaal niks aan. Laat jou maar weer doen waar je goed in bent. Of dit nou de strategie uitdenken is of jullie marketing en sales nog veel verder optimaliseren, je doet dit zoveel liever dan al die taken die er bij zijn gekomen sinds je mensen hebt aangenomen. Maar nu zit je erin vast. Dat hoort er nou eenmaal bij, toch?

Onzin! Doe waar je goed in bent!

Als je bovenstaande herkent, neem dan nu even een moment voor jezelf. Niet over een uur, niet nadat je volgende afspraak geweest is, niet volgende week. Pak NU je moment. Een moment om uit te zoomen en stil te staan. En jezelf een paar vragen te stellen, namelijk: 

  • Wat zijn taken en werkzaamheden die ik graag doe waar ik in uitblink én waar ik energie van krijg?
  • Als ik naar die lijst kijk, welke 2 dingen vind ik dan het allerleukst?
  • En wat zijn de werkzaamheden die ik nu allemaal doe waar ik geen energie van krijg?

Heb je dit op een rijtje dan kun je je nu focussen op de 2 dingen die je het allerleukste vindt om te doen en het beste kan. Daar zit jouw toegevoegde waarde en ook je energie. Al het andere kan je (lees: moet je) automatiseren of uitbesteden. Ja, dus ook alle operationele managementtaken, zoals werk verdelen, HR administratie bijhouden, verlof goedkeuren, brandjes blussen enzovoorts.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Maak een keuze

Durf te kiezen. Het vraagt wel van je dat je naar jezelf durft te kijken, dat je durft toe te geven waar je goed en minder goed in bent en dat je durft los te laten. Durf de keuze te maken en je te focussen op dat wat jij het beste kan. Dan ben jij blij, maar je team ook. En uiteindelijk je bedrijf ook. Niemand heeft er namelijk wat aan als jij alle ballen in de lucht probeert te houden, omdat je denkt dat dat nou eenmaal zo hoort. En niemand heeft er wat aan als jij uiteindelijk leeg loopt en er helemaal niks meer aan vindt. Hoe ga je de club dan inspireren?

De volgende fase

Als je bedrijf groeit, komt het steeds in een andere fase. Dit vraag ook steeds iets anders van jou. Eerst ben je de artiest, de creatieveling. Daarna wordt je medewerker in je bedrijf, maar daarna als het goed is eigenaar en in de fase daarna investeerder.

In plaats van IN je bedrijf werken is het de bedoeling dat je steeds meer AAN je bedrijf gaat werken. Zorg dus dat je dit ook kunt doen. Operationele management taken en regelzaken met personeel kun je aan een manager overlaten. Dat hoef jij niet te doen. Sterker nog, doe het liever niet.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Wat je beter kunt doen

Er is een ding wat je alleen wel zelf moet blijven doen. Pak wel je leiderschap. En gelukkig kan je dat doen op een manier die bij je past. Je blijft nu eenmaal wel de eigenaar van het bedrijf.

Medewerkers en freelancers die voor je werken, kijken toch naar jou. Pak hierin je rol. Ben helder over de visie en strategie, over de koers, over waar jullie op speren (en waarop niet). Je hoeft dit niet allemaal zelf te bedenken, maar neem wel de regie en zorg voor de juiste mensen voor de job.

Vul het dus zo in zoals je het het liefste doet. De één staat graag op de zeepkist, de ander is wat meer van de achtergrond. Sommige dingen horen bij je rol als leider en daarvoor kijkt je team toch naar jou. Groei daarin. En focus je verder op wat je goed kan en energie van krijgt.

Dus: maak je team het belangrijkste, stop met operationeel managen en pak je leiderschap. En je maakt het jezelf makkelijker en zorgt dat je kunt floreren met je bedrijf en er ook veel lol aan kunt beleven! Make it happen. Don’t settle for less.

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

Aanspreken op gedrag hoort helaas ook bij je leidinggevende rol. Daar kan je niet op zitten te wachten, maar doe je niks als iemand zich niet gedraagt zoals je zou willen, dan ontstaat er op een gegeven moment een vervelende situatie. Beter voorkomen dan genezen dus. Hoe kan je medewerkers nu goed en effectief aanspreken? In deze blog geef ik je 3 tips.

Medewerkers aanspreken op hun gedrag vinden veel leidinggevenden en ondernemers best lastig. Het is alleen wel een van de vaardigheden die super belangrijk is om je business goed te laten draaien en de lol er in te houden. Je kunt niet zonder. Anders ontstaan er vroeg of laat situaties waar je niet op zit te wachten en die kunnen aardig wat stress opleveren.

Je weet al snel wat voor vlees je in de kuip hebt

Iemand komt altijd te laat, iemand komt zijn afspraken steeds niet na, iemand spreekt vaak negatief of iemand verzuimt regelmatig. Allemaal voorbeelden die je waarschijnlijk wel herkent. Maar wanneer zeg je hier iets van? De eerste keer denk je nog ‘oké, dit kan’. Maar vaak voel je al snel aan je water wat voor vlees je in de kuip hebt. En je weet ook dat je er wat mee moet. Als je het laat gaan, wordt het erger. Het breidt zich uit naar andere zaken. Het infecteert je team. Het geeft een voorbeeld af wat je niet wilt hebben. Zo ontstaan er situaties waarbij je op een gegeven moment denkt: maar zo wil ik niet dat mijn team werkt. Of: zo’n cultuur vind ik alles behalve positief en leuk om in te werken. Dit gaat dus ten koste van jullie werkplezier en productiviteit. En als leidinggevende kan je dit de nodige stress en kopzorgen opleveren. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

BLOG 3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

Wat maakt het nou van kwaad tot erger?

Je denkt misschien: een paar keer te laat komen of  afspraken niet nakomen, hoe erg is dat nou? Het klopt. In het begin lijkt het nog niet zo’n issue. Maar hierbij geldt ‘je krijgt wat je tolereert’. Vaak denken leidinggevenden toch het zal zo’n vaart niet lopen of waar hebben we het nou over? Het lijkt onbelangrijk in het grotere geheel. Daarnaast is aanspreken op gedrag vaak niet iets wat wij als mensen graag doen. Bij sommigen zit dit in de genen, maar de meesten van ons moeten toch een drempel over. En vaak zijn we dan goed in deze drempel vermijden. We stellen uit, we vergoelijken het voor onszelf, we overtuigen onszelf van het tegendeel… Allemaal manieren om er maar niet ‘aan te hoeven’.

Toch geef je hiermee vrij spel aan allerlei gedrag wat zich daarna tegen je gaat keren. Niet alleen betreft het namelijk die ene persoon, het gaat zich ook nestelen in je team. Als een parasiet, die later nog maar lastig verwijderd krijgt. Het wordt dus groter en juist lastiger dan je in eerste instantie dacht. Pak het dus gelijk aan als je signalen ziet. Pak het aan als het nog klein is. Daar doe jezelf een groot plezier mee, maar ook je team.

En nou hoor ik je denken, dat aanspreken op gedrag is inderdaad niet zo mijn ding, hoe doe ik dat dan? Ik geef je hierbij 3 tips die je gelijk kunt inzetten in je eigen praktijk.

Hoe kan je het aanpakken?

Tip 1 Accepteer het niet

Accepteer het niet. Nooit! Doe gelijk iets. Ook al kan je honderd argumenten bedenken waarom je er nu niks mee moet, het moet wel. Je wordt hier ook echt voor beloond, want aanspreken als iets nog klein is, is makkelijker dan als er inmiddels een conflict is ontstaan. Het is dus voor jezelf wel zo makkelijk en voor je team wel zo duidelijk. Weet dat als jij je grenzen aangeeft van wat je wel en niet accepteert, dat je daar tegelijkertijd een voorbeeld mee stelt naar de rest van je team. Het werkt dus door en heeft meer effect dan dat je misschien van te voren denkt.

BLOG 3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

Tip 2 Hou het bij jezelf en ben concreet

Als je iemand aanspreekt zeg dan NIET ‘Je bent altijd te laat’ of ‘Je bent ook altijd aan het roddelen’. Dan heb je namelijk gelijk de poppen aan het dansen. De ander voelt zich aangevallen en je verzandt in een discussie die niks oplevert. Uiteindelijk ben je allebei gefrustreerd. Wat je beter kunt doen, is het bij jezelf houden en concreet benoemen wat je hebt gezien of gehoord. Dus bijvoorbeeld ‘Ik zag dat je vanmorgen weer 15 minuten later bij onze meeting aanschoof. Dit is al de derde keer in twee weken’ of ‘Ik hoorde je net zeggen tegen collega X dat je het allemaal er wel heel onprofessioneel aan toe vindt gaan hier in het bedrijf. Klopt dat?’ Laat de ander even reageren en kom daarna zelf met dat je dit niet accepteert en welk gedrag je wel verwacht. En laat voor de oplossing de verantwoordelijkheid bij degene die je aanspreekt. Zeg iets als: ‘Dus, en nu?’ en laat de ander dan komen met wat hij/zij gaat doen. Als je de oplossing acceptabel vindt, maak hier aan het eind van het gesprek een duidelijke afspraak over. Daar kan je dan ook weer op terugkomen, mocht het onverhoopt toch weer misgaan na jullie gesprek.

Medewerkers doen niet wat je zegt, ze doen wat jij doet.

Tip 3 Ben duidelijk over je verwachtingen en gedrag

Deze derde tip zit meer in het voorkomen dat je bovenstaande 2 tips in moet zetten. Dit is dus de voorkant, waarmee je al een heleboel voor bent. Als iemand nieuw is in je team deel dan altijd uitgebreid en duidelijk je verwachtingen. Verwachtingen over de samenwerking, belangrijkste waarden, gedrag, verlof, verzuim, vieren van successen, verantwoordelijkheid nemen, enzovoorts. Alles wat jij super belangrijk vindt en wat maakt dat er een positieve flow heerst in jullie team en waardoor jullie optimaal kunnen presenteren. Ook is het goed om dit in je team herhaaldelijk aan te halen of herhalen. Soms duurt het even voordat het landt en in de genen zit. En geef zelf het goede voorbeeld hierin. Mensen doen niet wat je zegt, ze doen wat jij doet. Gedraag je dus zoals je dat ook van je medewerkers verwacht. Dit werkt aanstekelijk en je zet hiermee de toon.

Hoe vaak spreek jij medewerkers aan op gedrag wat je liever niet ziet? En wat zijn hiervan de consequenties?

BLOG 3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Wanneer je bedrijf hard groeit, verandert er veel. Ook wat betreft het team waar je mee werkt. En soms merk je op een gegeven moment dat iemand niet meer mee kan komen. Wat doe je dan? Want diegene is altijd heel waardevol geweest en je kan diegene erg waarderen. Lees in deze blog mijn 3 absolute don’ts in deze situatie en ook wat je juist wel kan doen.

Je bedrijf groeit en er verandert een heleboel. Het gaat zelfs in een razend tempo. Super natuurlijk, maar het brengt ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Een van de dingen die je merkt, is dat iemand uit je team nu lastig mee kan komen. Voorheen ging het prima en was diegene een van je meest waardevolle krachten. Maar nu merk je dat het steeds minder goed werkt. Dingen gaan te snel, er worden andere skills verwacht en het loopt moeizaam.

Waarom dit funest is

Wanneer je merkt dat er een mismatch gaat ontstaan tussen een medewerker en het werk, ben je niet de enige die dit merkt. Realiseer je dat je medewerker dit zelf ook heel goed in de gaten heeft.  En dat voelt niet prettig. Ga maar bij jezelf na als je er achter komt dat je iets niet beheerst of niet (meer) bij kunt houden. Dat voelt out of control, geeft stress en iemand kan zelfs volledig afhaken. Deze situatie is voor niemand prettig. Het geeft jou de nodige frustratie, de medewerker de nodige stress en het heeft zijn weerslag op de productiviteit en effectiviteit. Ook kan het je uiteindelijk aardig wat geld kosten.

Blog Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Ingehaald door de tijd

Iemand die altijd goed zijn werk deed en lekker op z’n plek zat, hoe kan het dat er ineens toch een mismatch ontstaat? Helaas is niks voor altijd en is verandering de enige constante. Dit geldt voor je bedrijf en dus ook voor je team. Hoe graag je iemand ook mag en hoe prettig en goed je hebt samengewerkt, er kan altijd een moment komen dat je andere persoonlijkheden, skills, ervaring en expertise nodig hebt. Daar is niks mis mee. Dat hoort erbij. Je wordt ingehaald door de tijd en alle ontwikkelingen die jullie doormaken met het bedrijf. Bij elke fase horen ook weer andere needs. Wil je succesvol blijven dan zul je dit onder ogen moeten zien.

Maar als je gesteld bent op een persoon en je blij bent met elkaar, dan wil je dit het liefst zo lang mogelijk volhouden. Logisch. Dus wil je iemand ook niet zomaar laten gaan. Toch is het belangrijk om je volsprieten aan te houden en hier wel op te acteren. Want doe je niks in deze situatie omdat je eigenlijk sociaal wilt zijn, kan dat wel eens averechts uitpakken.

Waarom je in ieder geval ‘iets’ moet doen

Vaak zie ik een dergelijke situatie een aantal dingen gebeuren die ook pittige consequenties kunnen hebben. Vandaar dat ik mijn 3 don’ts hier met je deel en ook wat je beter wel kunt doen.

Don’t 1: Het laten waaien

Ik snap dat je het een lastige situatie vindt of dat je iemand een warm hart toedraagt, maar juist als dit laatste het geval is, doe in ieder geval niet niks. Oftewel laat het niet waaien. Het gaat namelijk niet vanzelf weg en het wordt meestal van kwaad tot erger.

Door niks te doen, gaat sowieso de productiviteit eronder lijden. Maar ook zelf krijg je frustraties, moet je gaten dichtlopen (of iemand anders uit het team), krijgt de medewerker meer stress of voelt diegene op een gegeven moment steeds minder toegevoegde waarde en betrokkenheid. Ook in je team gaat het schuren. Op een gegeven moment kom je in een negatieve spiraal terecht. Het kan zelfs zover gaan dat iemand helemaal vastloopt en je uiteindelijk een lang verzuimer aan je broek hebt hangen. Dit gaat je veel geld kosten en kan zelf je onderneming in gevaar brengen. Meer lezen over hoe je ziekteverzuim voorkomt? Lees ook mijn blog: Verzuim, hoe ga je er mee om.

Als je de signalen oppikt dat iemand het niet meer bij beent of afhaakt, dan is het dus de hoogste tijd voor een gesprek. De medewerker zal hier namelijk zelf vaak niet over beginnen, want die wil zijn/haar baan graag houden, vandaar dat jij hierin het initiatief zult moeten nemen. Wanneer je zo’n gesprek in gaat ben empatisch maar duidelijk. Baseer je op dingen die je ziet en hoort en niet op eigen interpretaties. Vraag iemand ook altijd of diegene het herkent. Kijk vanuit daaruit verder hoe de medewerker in kwestie het zelf weer wel kan laten werken en welke hulp hij of zij hierbij nodig heeft. Ben duidelijk over wat je wel van iemand verwacht. Windt hier geen doekjes om. Ben warm zakelijk. Ben dus duidelijk in dat je een bepaald niveau verwacht (binnen x tijd) en geef iemand de ondersteuning of hulp die iemand daarbij nodig heeft. De medewerker is wel zelf verantwoordelijk om het op te pakken en ervoor te gaan.

Blog Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Don’t 2: Je bedrijf om deze persoon heen bouwen

Dit heb ik ook al heel vaak gezien. Iemand functioneert niet meer in de rol of functie waarvoor hij is aangenomen en er wordt een functie gecreëerd op basis van wat iemand wel kan. Idealiter zou je het totaal niet zo doen en of het voor je bedrijf het beste is daar twijfel je ook over, maar je doet het toch maar want anders is moet je iemand ontslaan. Hierdoor krijgt iemand een aparte status en ook privileges waar je eigenlijk liever niet aan wilt. Voor de korte termijn lijkt dit een geschikte oplossing, maar deze kaatst bijna altijd terug op de langere termijn in een groter probleem.

Bouw dus nooit je bedrijf om mensen heen. Blijf trouw aan je visie en bedrijfsmodel en heb het hier openlijk over. Zorg dat er voldoende vertrouwen is om met elkaar in gesprek te gaan en dat verantwoordelijkheden helder zijn. En wanneer iemand niet lekker in zijn vel zit of er dusdanige veranderingen zijn dat je altijd kijkt naar wat er wel kan, maar dat ook de uitkomst kan zijn dat jullie wegen weer scheiden. Wat mij brengt bij de laatste don’t.

Don’t 3: Geen afscheid durven nemen

Als je inmiddels door hebt dat het echt niet meer werkt en iemand ook niet verder meer kan groeien om het weer bij te benen, laat iemand dan niet toch zitten, omdat je geen afscheid durft te nemen. Ik zie dit vaak vanuit een sociale gedachte ontstaan, maar besef je dat het eigenlijk juist a-sociaal is. Als je iemand maar laat zitten en jij niet de knoop durft door te hakken, dan gaat iemand zich heel ongelukkig voelen. Terwijl iemand dus ook weer in een leuke andere baan aan de slag zou kunnen. En ook al vind je het zelf lastig om deze gesprekken te voeren, doe het toch. Als je hier wat hulp bij wilt, lees in mijn blog Personeel ontslaan, 3 tips om dit op een goede manier te doen hoe je dit op een goede manier kunt aanpakken.

Naar de medewerker toe en ook naar je team en jezelf is het dus socialer om deze stap wel te nemen als hij zich aandient. Op de manier hoe je het aanpakt kun je alsnog het verschil maken. Want je kan iemand natuurlijk ‘gewoon ontslaan’, maar je kan iemand ook allerlei hulp aanbieden zoals je netwerk, ingangen bij andere bedrijven of op een andere manier op weg helpen.

Mocht je dus in deze situatie verkeren met je team, doe in ieder geval niet niks. Neem actie, acteer op de signalen. Heb open gesprekken met elkaar. Ben duidelijk in je verwachtingen, maar wel empatisch wat betreft de relatie. Dan kun je beiden daarna weer tevreden en gelukkig verder.

 

Herken je deze situatie? Hoe is dat jou vergaan?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Wat doe je als je merkt dat iets niet werkt in je team?

Wat doe je als je merkt dat iets niet werkt in je team?

Je pakt iets op een bepaalde manier aan bij je team, maar het werkt niet of zelfs averechts. Hoe kan dat nou? Ondanks je goede bedoelingen en perfecte voorbereiding werkt het totaal niet uit zoals je had gedacht. En nu? In deze blog geef ik je handvatten voor wat je kunt doen als ‘het’ niet werkt in je team.

Je hebt ideeën voor een nieuw product of dienst en wilt enthousiasme creëren bij je team en dat ze uit zichzelf zeggen ‘dit pak ik wel op’, maar in plaats daarvan komen er alleen maar kritische vragen, snappen ze niet welke kant je op wilt en steekt al helemaal niemand zijn vinger op om er mee aan de slag te gaan. Of je wilt graag brainstormen en input vanuit je team, maar na jouw zorgvuldig gekozen inleiding is de energie ver te zoeken en komt er bijna geen respons. Of je moet een minder leuke boodschap brengen, bijvoorbeeld dat jullie in plaats van met 5 medewerkers op de klantenservice voortaan er nog maar met 3 mensen zullen zitten, en er is alleen maar onbegrip, boosheid en verwijt. Iets hiervan herkenbaar? Of ooit iets soortgelijks meegemaakt?

Dit was juist niet de bedoeling

In plaats dat het liep zoals je hoopte dat het zou lopen, is de uitwerking juist totaal anders. Dat was niet de bedoeling. En hoe krijg je het nu weer in goede banen? Als dit gebeurt, baal je hier natuurlijk enorm van en het zorgt voor de nodige frustratie. Hoezo werkt het niet? Je had het toch goed voorbereid? Je woorden goed gekozen? Een mooie presentatie erbij? Wat was er niet in orde?

Blog Wat doe je als je merkt dat iets niet werkt in team?

En buiten jouw eigen frustratie, is er dus de nodige irritatie bij je medewerkers. Ze zitten niet met je op een lijn en je voelt aan alles de weerstand. Zowel voor jezelf als voor je team wil je hier zo snel mogelijk vanaf, want dit gaat natuurlijk niet zorgen voor een positieve vibe om constructief mooie resultaten te halen.

Hoe kan het

Na een meeting of confrontatie die niet loopt zoals je wilt, vraag je af hoe dit nou zo kon gaan. Het kan aan veel verschillende dingen liggen, maar vaak zie ik in de praktijk een van de volgende dingen. Ten eerste matcht de energie of mindset van de boodschapper niet met de boodschap. Als je van te voren bijvoorbeeld toch al denkt ‘ze zullen dit wel niks vinden’ of ‘ik krijg straks alleen maar weer kritische vragen en een weerwoord’ dan krijg je waarschijnlijk gelijk. Ook al zeggen je woorden wat anders, dit is wat je zal uitstralen en dat roept een bepaalde reactie op bij je publiek.

Blog Wat doe je als je merkt dat iets niet werkt in team?

Ten tweede kan het zijn dat je het aanpakt op een manier die voor jou logisch is, en je weet misschien niet beter, maar die niet aansluit bij je team. Je doet het gewoon op de manier die jij kent, vanuit jouw aanpak en skills en hoopt er eigenlijk stiekem het beste van. Je probeert door voorbereiding en met je goede bedoelingen het zo goed mogelijk te doen.

Of ten derde je hebt een blinde vlek. Je hebt echt geen idee wat je anders had kunnen doen of waarom ze nou zo reageren. Je snapt er werkelijk niks van. Je ziet niet wat er mis gaat.

Wat de reden ook is, het kan flink vervelend zijn en het zit het behalen van mooie resultaten en een goede werksfeer in de weg. Dit wil je juist niet. Dus wat kan je er aan doen als je een dergelijke situatie aan de hand hebt?

Wat je er aan kunt doen

Je kunt een aantal dingen doen die je altijd kunnen helpen in dit soort situaties. Hierdoor kun je het doorbreken en je aanpak fine tunen, zodat het wel werkt voor jou en je team. Ik geef je hierbij 3 tips.

Tip 1: Benoemen en vragen stellen.

Dit vinden we meestal een spannende maar is super effectief. Benoem wat je ziet en hoort gebeuren en vraag feedback. Dit vergt enige kwetsbaarheid, maar geloof mij, dit levert je veel op als je ervoor open staat. Vraag naar wat er misgaat, wat er niet aankomt, wat ze missen, wat ze graag anders willen, welke tips ze voor je hebben. Het is even een drempel over maar je hebt daarna super waardevolle input voor de rest van je leven.

Tip 2: Reflectie

Reflecteer op wat je deed of de situatie. Stel jezelf een aantal vragen: Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? Wat was het effect daarvan? Wat kan ik de volgende keer anders doen? En ga dit uitproberen in de praktijk. Het mooiste is als je dit ook nog aanvult met feedback van anderen, want zij zien soms dingen die jij niet ziet of ervaart. Ga dus aan de slag met je eigen verbeteringen en reflecteer daar weer op, zodat je steeds verder kunt fine-tunen.

Blog Wat doe je als je merkt dat iets niet werkt in team?

 

Tip 3: Coaching of intervisie

Spar met iemand over de situatie of ‘casus’ die je aan de hand hebt. Laat iemand anders je vragen stellen en je helpen inzichten te krijgen. Dit kan een coach zijn of bijvoorbeeld een intervisiegroep, waar je met gelijkgestemden bepaalde casussen of problemen bespreekt en elkaar helpt om ze te analyseren en op te lossen. Jouw ervaringen delen, gaat je helpen. Anderen zullen je net weer andere vragen stellen dan je jezelf misschien stelt of komen met oplossingen waar jezelf niet zo snel aan denkt. Ben dus niet bang om hulp te vragen. Als je het doet, zul je zien dat wat je nu moeilijk vindt ineens een stuk makkelijker wordt.

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Verzuim, hoe ga je er mee om?

Verzuim, hoe ga je er mee om?

Verzuim, vroeg of laat krijg je hier ook mee te maken in je team. Maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat er grote verschillen zijn in bedrijven? De een heeft een verzuim van 9% en bij het andere bedrijf is het nagenoeg nihil. Hoe kan dat nou als je toch soortgelijke mensen in dienst hebt? In deze blog leg ik het uit en ook hoe jij het verzuim in jouw team kunt beïnvloeden.

Verzuim is niet iets waar je op zit te wachten als ondernemer, als leidinggevende. Je hebt gerekend op een medewerker, betaalt er voor en dan komt iemand niet opdagen. En het werk blijft liggen of klanten moeten wachten. Je kan er op z’n tijd van balen. Maar wat nog belangrijker is, je moet vooral ook iets dóen. Eigenlijk al veel eerder. Daarover zo meteen meer.

Het is een keuze

Er zijn nou eenmaal life-events en andere gebeurtenissen dat iemand niet kan werken. Dan is het legitiem dat iemand er even niet is. Alleen zijn er wel verschillen. Verschillen in hoe mensen omgaan met hun klacht, ziekte of life-event. Want je herkent het vast: de één blijft al thuis als hij één keer geniest heeft en de ander moet je bij 39 graden koorts uiteindelijk zelf naar huis sturen. Er is dus nogal een verschil in de keuze die mensen maken als ze een klacht of ziekte hebben. Maken veel mensen in je team of bedrijf de keuze om vaker of langer niet te werken dan je zou willen? Dan is het tijd om hier wat aan te doen. Niet aan de ziekte of klacht zelf, maar wel aan hoe medewerkers ermee omgaan als ze te maken krijgen met ziekte of een life-event. Want je kan er wat aan doen. En is zelfs noodzakelijk, omdat verzuim je nou eenmaal aardig wat geld (en gedoe) kost.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Hoe komt het dat de één meer verzuimt dan de ander?

Het blijkt uit onderzoek door het CBS dat ongeveer 65% van de Nederlandse beroepsbevolking klachten ervaart. Toch blijven we daar niet allemaal mee thuis. Waarom kiest de één ervoor om al snel thuis te blijven en de ander niet? Dat heeft te maken met de omstandigheden (waaronder de cultuur) op het werk en de sociale omgeving (waarvan het werk er één is).

Als iemand het naar zijn zin heeft, autonomie ervaart in zijn of haar werk, werk doet wat bij hem of haar past en wordt gewaardeerd, dan zal diegene minder snel verzuimen bij een klacht of ziekte dan iemand die het niet fijn heeft op het werk of waarbij de balans zoek is. Daarnaast is de omgeving en de leidinggevende van belang. Is er namelijk een cultuur waarbij verzuimen eigenlijk heel normaal is ‘want het werk is nou eenmaal zwaar’ of ‘nu mag je ook even je pauzemoment pakken’ of iets dergelijks, dan is men ook geneigd om eerder te verzuimen.

En als leidinggevende ben jij degene die laat weten aan jou team hoe jij er in zit. Vind je het normaal dat af en toe iemand langere tijd weg is, dan zal dat vaker gebeuren. Is de drempel om je ziek te melden erg laag, dan zal het vaker gebeuren. Voelen medewerkers niet echt verantwoordelijkheid voor hun afwezigheid en het oplossen van werk dat blijft liggen als ze er niet zijn, dan zullen ze makkelijker verzuimen. Oftewel je kunt verzuim in je team dus beïnvloeden. Maar hoe dan, hoor ik je al denken. Hieronder vind je een aantal handige tips.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Tips om je verzuim te verlagen of te voorkomen

Nu je weet dat verzuim een keuzecomponent bevat en dus gedrag is, kun je dit gedrag van medewerkers ook beïnvloeden. Je beïnvloedt dit gedrag op dit moment ook al, maar handig is om bewust invloed uit te oefenen in de positieve richting die je graag wilt. Hoe je dit kunt doen? Hierbij 3 tips om je hierbij te helpen.

Tip 1 Onderzoek de onvrede en doe er wat aan

Verzuim is een uiting van onvrede, net als staken. Heb je dus last van een hoog verzuim, ga eens op onderzoek uit. Kijk eerst eens naar de verzuimcijfers. Wat is het percentage, de frequentie en hoe lang is gemiddeld het verzuim? Bekijk dit ook op de verschillende niveaus, dus organisatiebreed, per team en per medewerker als dat aan de orde is. Praat met verschillende mensen in je team en vraag door naar wat er speelt. Geef aan dat de cijfers je opvallen en dat je er (en de collega’s) er last van hebben. Niet om te oordelen, maar om te analyseren. Ben nieuwsgierig en vraag door, zodat je hoort wat er aan de hand is of waar anderen dus denken dat het aan ligt. Nog wel even dit: als het niet veilig genoeg voelt, zul je helaas niet veel antwoorden krijgen of hele oppervlakkige. Mocht dit aan de hand zijn, dan is het niet voor niks, want dan heb je ook je antwoord: dan moet je allereerst iets doen aan de veiligheid en het vertrouwen in je team.

Tip 2 Spreek uit hoe je aankijkt tegen verzuim en wat je van medewerkers verwacht

Wil je wat doen aan een te hoog verzuim, dan zal je het aandacht moeten geven. Bedenk voor jezelf wat je eigenlijk in de ideale situatie verwacht van je medewerkers als het aankomt op je ziek melden. Dat je bijvoorbeeld graag wilt dat ze je altijd even bellen (dus niet mailen of app-en), dat je verwacht dat ze zelf nadenken over het werk wat blijft liggen en regelen dat iemand anders het doet of de klant op de hoogte stellen dat het later komt bijv, dat als iemand niet lekker in zijn vel zit of er is iets dat je dat graag al snel hoort zodat jullie samen kunnen kijken naar een oplossing enzovoorts. Ben duidelijk over je verwachtingen, ben duidelijk over het gedrag wat je graag ziet als je onverhoopt niet kan komen werken. Het gaat er dus niet om of iemand wel of niet ziek is of een klacht heeft, maar wel dat je verantwoordelijk gedrag verwacht in dergelijke situaties.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Tip 3 Let op signalen en doe er wat mee

Vaak geven medewerkers al vroegtijdig signalen af voordat ze verzuimen. Ze zijn al een tijdje ontevreden of de balans is zoek. Ze zitten niet lekker in hun vel, zullen af en toe een opmerking hebben of worden misschien juist stil. Als er dan meestal nog een klacht bij komt, dan zijn ze weg. En dan is het lastig om ze weer terug te krijgen. Kijk je achteraf terug dan heb je waarschijnlijk wel eerder signalen gezien of gehoord. Let op dit soort signalen en doe er gelijk wat mee. Vertel je medewerker wat je ziet of hoort en vraag wat er aan de hand is. Vraag door en kijk hoe diegene zelf, al dan niet met jou hulp, kan zorgen voor verbetering. Laat dit soort dingen niet sudderen, want dan wordt het alleen maar groter. Doe er iets aan als het nog klein is. Voor alle betrokkenen wel zo fijn en een stuk makkelijker.

 

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

 

Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Een tijdje geleden was ik bij een lezing van Ben Tiggelaar. Het werd wederom duidelijk dat goed en effectief leidinggeven nog niet zo makkelijk is. Waarom het blijkbaar toch lastiger is dan we denken en wat je er aan kunt doen om het zelf een stuk beter te doen, vertel ik je in deze blog.

Niet zo lang geleden ging ik naar een lezing van Ben Tiggelaar. Hij spreekt en schrijft natuurlijk al jaren over leiderschap en veranderen. Ik volg hem al een hele tijd, maar nu kon ik hem dan een keer bewonderen ‘in het echt’. Ik was benieuwd of ik nog iets nieuws zou horen. Dat was uiteindelijk niet het geval. Maar ik kreeg wel weer een paar mooie inzichten en een daarvan wil ik graag met je delen.

Wat was opvallend?

Als je Ben kent, dan weet je dat hij gedragswetenschapper is. Hij deelt dus graag onderzoeken en theorieën. Zo haalde hij ook weer het onderzoek aan van de Hay Group uit 2013 waaruit bleek dat 68% van de medewerkers in Nederland zijn of haar leidinggevende demotiverend vindt. Ik moest weer even slikken. Niet eens ‘niet zo capabel’, maar zelfs DEMOTIVEREND. Wow. Schrijnend.

Ik ken veel verschillende onderzoeken en cijfers en laten we ze even samenvatten als: vaak komen leidinggevenden er totaal niet rooskleurig vanaf. Dat is voor mij ook een van de triggers waarom ik doe wat ik doe. En ik heb het inderdaad in de praktijk om me heen gezien.

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Het kan ook anders

Maar wat ik me dan toch steeds weer afvraag: waarom is dit percentage zo hoog? Waarom krijgen managers en leiders het maar niet voor elkaar om het anders te doen? Want ik weet dat het ook anders kan. En daar zijn genoeg voorbeelden van. Zoals Jos de Blok van Buurtzorg, Ricardo Semler van Semco, Richard Branson van de Virgin Group, en weer even wat dichter bij huis: de directie van Incentro en Effectory. Wat trouwens niet wil zeggen dat hier niet ook van alles aan de hand is, want dat is er in elk bedrijf. Alleen qua leiderschap en aansturing hebben ze bewuste keuzes gemaakt, is werkgeluk een belangrijke pijler en staan autonomie en eigen verantwoordelijkheid hoog in het vaandel.

Wat is er nou zo moeilijk aan om leidinggeven goed te doen?

Als er voorbeelden zijn dat het anders kan, dan kan het dus. Maar wat maakt het dan zo lastig om dit met leidinggevend Nederland dan ook te DOEN? Toen ik bij Ben Tiggelaar in de zaal zat, stelde een dame een vraag. Ze was zelf ook leidinggevende en klonk enigszins wanhopig. Ze zei namelijk: ‘Er zijn zoveel theorieën over management en leiderschap. Nu is coachend en dienend leiderschap weer in. Wat komt er nog meer? En wat vraagt dat elke keer weer van mij? Want ik weet het gewoon niet meer en ik heb het idee dat ik het toch nooit goed doe.’ Mijn inziens liet ze hiermee doorschemeren dat ze er vooral tegen aanliep dat ze niet wist HOE ze het moest doen.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit wel een van de belangrijkste oorzaken is dat leidinggeven moeizaam gaat en medewerkers het als demotiverend ervaren. Daarnaast ben ik even op onderzoek uitgegaan en geven anderen aan dat het inderdaad vaak gebrek aan kennis is, opleidingen en trainingen vaak gestandaardiseerd zijn, mensen in een leidinggevende positie komen, terwijl ze daar niet geschikt voor zijn, de organisatiecontext genegeerd wordt, leiders te weinig of geen feedback krijgen en leidinggevenden niet of slecht luisteren. Daarnaast wordt er vaak ook weinig geïnvesteerd in skill-ontwikkeling.

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Hoe kan je het dan wel DOEN?

Al die theorieën over leiderschap enzo zijn natuurlijk prachtig, maar het gaat erom dat het in de praktijk natuurlijk anders gaat. En dat betekent DOEN. En buiten alle bovengenoemde oorzaken, zitten hier vaak ook nog wat belemmerende overtuigingen. Overtuigingen als ‘ik kan het toch het beste zelf’, ‘ik ben geen leider’, ‘ik weet niet hoe, dus doe ik maar een beetje van wat ik wel weet’. Daarnaast is het spannend om naar jezelf te kijken en toe te geven dat je niet weet wat je beter kunt doen. En vaak wordt ook vaak gedacht vanuit de leider in kwestie in plaats vanuit het team.

Dus het anders doen, wordt je nog niet zo makkelijk gemaakt. Maar dat houdt jou natuurlijk niet tegen. Want jij houdt wel van een beetje uitdaging toch? (én het dan natuurlijk wel voor elkaar krijgen :-))

Wat gaat je helpen?

Hoe ga je er nu voor zorgen dat het jou wel gaat lukken? Want anderen hebben bewezen dat het kan, dus waarom zou jij het niet kunnen? 3 dingen zijn wat mij betreft cruciaal. Als je hier niet aan wilt, dan moet je niet gek staan te kijken als het een moeizame weg wordt. Maar dat wil jij voorkomen toch? Dus aan de slag en hou deze 3 dingen in ogenschouw.

Sta open om te leren

Ten eerste sta open om te leren. Ben niet eigenwijs, maar zet je erover heen. Verdiep je in psychologie, gedrag van mensen, leiderschap en de belangrijkste skills die hier bij horen. Leer van anderen door boeken, filmpjes, blogs en interviews en leer vanuit je eigen praktijk. Durf in de spiegel te kijken. Reflecteer elke dag. Je zult zien dat je al snel een heleboel leert. Ben niet bang om fouten te maken. Zeg sorry en geef je fout toe als het nodig is. Vraag ook juist feedback aan je teamleden. Super spannend, maar ook heel waardevol. En als je dit doet, blijft je beloning niet uit. Een blij team en voor jou een job die je redelijk makkelijk afgaat en je leuk vindt om te doen.

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Vraag om hulp

Ten tweede vraag om hulp. Zoek mensen om je heen die beter zijn dan jij. Kijk bij ze af, stel je vragen en spar op momenten met ze, zodat je goede feedback en tips krijgt. Zoek een coach die je scherp houdt en je uitdaagt te leren en die misschien ook wel een stok achter de deur is. Ben niet bang om hulp te vragen. Niemand kan het alleen. En als je iets te leren hebt, en het echt goed wilt leren, heb je nou eenmaal een teacher nodig. Denk aan topschaatsers of topkoks bijvoorbeeld. Het is juist gek dat we bij leidinggeven nog te vaak denken dat iemand dat ‘toch wel moet kunnen’.

Durf het te doen

En ten derde: durf het doen. Durf te gaan voor waar je in gelooft. Durf dingen te proberen. Durf dingen vanuit nieuwe invalshoeken aan te vliegen. Begin bij goed luisteren naar je mensen, bepaal je strategie, weet hoe je het graag hebben wilt en als je weet wat werkt dan hoeft niks je meer tegen te houden. Ga het DOEN. En je zult er aan alle kanten de vruchten van plukken. Je gaat het terugzien in de betrokkenheid en motivatie van je teamleden, je gaat het terugzien in de resultaten van je bedrijf en je gaat het terugzien en ervaren in je eigen werkplezier.

Veel succes! You can DO it!

 

Alvast een beetje hulp en  meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Pagina 2 van 41234