Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Teamontwikkeling

Interview met Mariska door Myeverlane.com: 6 vragen over het starten van een team

6 vragen over het starten van een team! Als je als ondernemer alleen bent begonnen is het starten van een team best een stap. Want wat is het goede moment om uit te breiden? Kies je voor een freelancer of iemand in loondienst? Waar moet je op letten en voor welke valkuilen moet je oppassen? Wij hebben jouw vragen gesteld aan Mariska Wijbenga, expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling, én zij heeft de antwoorden voor je. Lees er alles over in dit artikel.

Stop met managen, kies voor leiderschap

Kies voor leiderschap. Het onderwerp van deze blog raakt precies waarom ik doe wat ik doe. Wat ik vaak zie, en zelf ook heb ervaren, is dat als je leiding gaat geven je al snel aan het managen bent. Vooral veel regelen, oplossingen bedenken voor dingen die mis gaan, vragen beantwoorden, mensen aannemen, problemen met medewerkers oplossen enzovoorts. Managen dus. Zorgen dat het geregeld wordt. Je to-do list is waarschijnlijk eindeloos en je tijd is altijd gevuld. Je houdt je team zo zeker gaande. Maar is dit waar je energie van krijgt? En haal je er echt alles uit wat er in zit? Ik denk van niet. In deze blog vertel ik je waarom en geef ik je een beter alternatief.

Je mag gaan ‘aansturen’

Als je net begint met leidinggeven dan doe je het naar beste kunnen. Je begint en gaat gewoon proberen, toch? Of je doet, net als ik deed, vooral hoe je denkt dat het hoort. Wat je dan waarschijnlijk uit boeken, tv-series, films, de krant of van Bob de Manager van MT.nl hebt opgepikt. Maar ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik liep er dus al snel bij als zo’n ‘alle-ballen-in-de-lucht-houdende workaholic’ met telefoon aan mijn oor, laptop in een hand, agenda in de ander en al mijn andere armen (bij wijze van spreken dan) koffie, to-do list, krant, spreadsheets enz. Krijg je er een beeld bij?

Ik was vooral hard aan het werken, ik was vooral enorm druk. ’s Avonds zat ik nog mijn mail te doen, want daar kwam ik al helemaal niet aan toe, en als ik zelf niet in mijn agenda vooruit plande stond hij volgepropt door anderen. Ik wist een week van te voren al hoe mijn hele week eruit zag en ook dat ik ongeveer tussen de afspraken en gesprekken zo’n 10 seconde had om adem te halen. Ondertussen draaide mijn team wel prima door. Maar daar was ook alles mee gezegd. Regelmatig was ik brandjes aan het blussen en oplossingen aan het bedenken en dan konden we weer door.

Blog Stop met managen, kies voor leiderschap - Purple. leiderschapsontwikkeling

Wat was ik aan het doen?

Maar was ik echt aan het leiden? Was ik degene die de lijnen uitzette en bezig was met wie er de beste man/vrouw was voor een job? Was ik echt aan het delegeren? Was ik bezig met mijn beste team creëren waarbij 1+1+1 juist 111 is? Als ik heel eerlijk was: nee. Totaal niet. Ik dacht hier ook niet bewust over na. En op een gegeven moment had ik daar ook geen ruimte meer voor, want ik had het te druk en alle energie ging zitten in de beslommeringen van de dag.

Daarnaast was nog iets wat me tegenhield om het anders te doen: ik vond mezelf geen leider. Ik vond mezelf echt een manager. Ik was goed in regeldingen. Ik was goed in problemen oplossen. Maar een leider? Leiderschap? Dat ging niet over mij. Daarbij stelde ik me stevige, stoere mannen voor die ‘echt de baas’ waren. Niet zozeer in autoritaire zin, maar in inspirerende zin. Nou en inspirerend vond ik mezelf ook al niet. Doodeng vond ik het om voor de troepen te staan en mijn visie en mening te verkondigen en dan moest ik het ook nog soepel en inspirerend brengen.

Dus dat deed ik allemaal niet. Het regelen en coachen 1 op 1 ging me prima af en daar vulde ik mijn dagen meer dan mee. Ik werkte hard en gaf alles, dat moest toch ook iets opleveren?

En dat deed het ook zeker. Maar was het dat wat nodig was? Was het dat wat voor de organisatie, mijn team en mijzelf het beste was? Was het slim?

‘Het gaat er niet om dat je IETS doet, het gaat er om dat je het JUISTE doet’

Blog Stop met managen, kies voor leiderschap - Purple. leiderschapsontwikkeling

Inmiddels weet ik beter

Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik er eigenlijk nooit bewust over nagedacht had hoe ik mijn team het beste kon leiden. Wat daar voor nodig was, wat ik dan te doen had en wat ik nog te leren had. Ik ben me toen gaan verdiepen in management, leiderschap, in succesvolle bedrijven en succesvolle teams. Dit heeft me veel inzichten gegeven en ook de handvatten om een aantal dingen anders aan te pakken. Een van de inzichten die het me heeft gegeven, en dit is de laatste jaren alleen maar bevestigd door de klanten waar ik mee gewerkt heb, is dat het zo belangrijk is om te kiezen voor leiderschap.

Denk na over je leiderschap. Kies er bewust voor. Durf het te doen.

‘You are more powerful then you know’

Wat versta ik dan onder leiderschap?

Naar mijn mening heeft leiderschap niks te maken met de baas zijn. Dit wordt vaak wel gedacht. Het heeft er alles mee te maken dat jij in de gaten hebt dat jij niet de belangrijkste bent, maar dat je teamleden dit zijn. Hoe kan jij team dan het beste faciliteren en coachen om het beste resultaat te halen en vooral ook hun werk leuk te vinden? Hoe kan je hen van een speelveld en richting voorzien zodat zij zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen en hun beste werk kunnen laten zien? Hoe kun je ze individueel en als team uitdagen om net dat stapje extra te zetten?

Leiden en leiderschap gaat over mensen. Over mensen in je bedrijf, over de mensen in je team. Jouw mindset en intentie tellen enorm om dit tot een succes te maken. Want hiermee beïnvloed je alles. Dus hoe zit je in de wedstrijd? Laat je de waan van de dag regeren en neem je genoegen met managen of kies je bewust voor het leiden, coachen en inspireren van de mensen die het moeten doen en het meest waardevol zijn voor je bedrijf?

 

Blog Stop met managen, kies voor leiderschap - Purple. leiderschapsontwikkeling

En dan nog even dit…

Laat niemand je wijs maken dat jij geen leider bent en denk het vooral ook zelf niet. Iedereen kan leiden. Iedereen kan het op zijn of haar manier en dat is gelijk je kracht. Als je je erin verdiept dan weet je wat slim is om juist wel en niet te doen. Als je in jezelf investeert, wordt je alleen maar beter. Je zal persoonlijk groeien. En hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt. Een succesvol team begint namelijk bij jou.

En dat succesvolle team heb je weer nodig om het volgende niveau met je bedrijf te halen én, niet geheel onbelangrijk, het zelf ook leuk te blijven vinden!

Herkenbaar? Ben jij vooral aan het leiden of aan het managen?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Leiderschapstips voor ondernemers: creëer een succesvol team

Hoe fijn is het als je lekker aan de weg aan het timmeren met je bedrijf. Het groeit qua omzet en qua team. Je bent er trots op. En terecht. Alleen vind je dat aansturen van mensen soms nog best lastig en je vraagt je ook af hoe je je team één team laat zijn, hoe je alle neuzen dezelfde kant op krijgt en hoe je je team echt succesvol laat samenwerken. In deze blog geef ik je 10 leiderschapstips om je hiermee op weg te helpen.

Als ondernemer ben je in eerste instantie vooral bezig met je missie en dienst of product. Daar wordt je door gedreven. Hoe kan je zoveel mogelijk klanten gelukkig maken of helpen met dat wat je te bieden hebt? Lukt het je om steeds meer klanten te bedienen, dan kun je dit op een gegeven moment niet meer alleen. Sterker nog, je moet het het eigenlijk al snel niet meer alleen willen, want aardig wat taken kan iemand anders waarschijnlijk beter en sneller dan jij. Dan heb jij dus tijd om te doen waar jij goed in bent en om aan je bedrijf te werken.

Je krijgt ook een andere rol

Maar ga je meer uitbesteden, dan verandert ook je rol. Dan hoort bij dat AAN je bedrijf werken ook het aansturen en inspireren van een team. En grote kans dat je dit nog nooit eerder hebt gedaan. Nou weet je inmiddels dat elke fase van je bedrijf zijn uitdaging heeft, maar dit is wel een hele cruciale. Je weet dat de mensen in je team het namelijk moeten gaan doen. Werkt dit niet, dan kost dit geld, omzet en ook nog eens werkplezier. Want niet-werkende arbeidsrelaties en een moeizaam lopend team zijn grote energietrekkers. Allemaal zonde. Helemaal niet nodig. Zorg dat je het goed voor elkaar hebt. Hoe eerder je hiermee begint, hoe makkelijker het gaat.

Dus hierbij geef ik je 10 leiderschapstips om je te helpen bij je leidinggevende rol en om meer uit je team te halen.

“Alles wat je aan de voorkant investeert, krijg je aan de achterkant dubbel en dwars terug.”

1 Kies de juiste mensen

Alles wat je aan de voorkant investeert, krijg je aan de achterkant dubbel en dwars terug. Dit geldt zeker voor het vinden en selecteren van de juiste teamleden. Dus investeer in het aantrekken van de beste mensen. Dat betekent dat je goed moet weten wie je nodig hebt. Niet alleen qua skills maar ook qua persoonlijkheid en drijfveren. Investeer dus tijd en aandacht aan een uitgebreid profiel. Ga daarna pas een vacature uitzetten. Neem vervolgens ook ruim de tijd voor het selectieproces. Leer iemand goed kennen en neem dan pas een besluit of diegene past in je team of niet.

Meer lezen over hoe jouw topper het beste kunt werven en selecteren? Lees dan ook mijn blog: Hoe trek je de beste mensen aan voor je team? 

Blog: leiderschapstips voor ondernemers

2  Ga voor vertrouwen en veiligheid

Dit is iets wat in ieder geval goed moet zitten in je team. Veiligheid is het belangrijkste basisprincipe. Als mensen zich niet veilig voelen, zal er geen vertrouwen en goede samenwerking zijn en krijg je nooit een succesvol team. Hierin zul jij het voortouw moeten nemen. In jouw rol ben jij bij uitstek degene die dit beïnvloedt en dus een veilige omgeving kan creëren. Belangrijk om je bewust van te zijn en er aan te werken als het nu niet 100% goed zit.

3 Zorg voor goede communicatie

Dan heb ik het hier over communicatie van jou naar anderen, maar ook de communicatie onderling. Voor jou persoonlijk is het belangrijk om je teamleden tijdig meenemen in nieuwe plannen, besluiten, veranderingen enzovoorts. Waar je eerst zelf besluiten nam en gelijk in de actiemodus ging, is het nu vooral belangrijk anderen mee te nemen in je gedachten en plannen. Ren jij alvast vooruit, maar is de rest 10 kilometer achter, dan verlies je ze. Dat komt de betrokkenheid en motivatie niet echt ten goede. Als je ze op de hoogte stelt, kunnen zij juist met de acties aan de slag gaan. Dus neem ze liever eerder dan later mee in je gedachtengang en besluiten, zodat zij er mee verder kunnen. Dit werkt uiteindelijk wel zo snel en prettig.

Daarnaast is het fijn als er een cultuur heerst waar er open met elkaar gecommuniceerd wordt. Daar heb jij weer een voorbeeld in. En mocht er geroddeld of negatief gesproken worden, maak daar dan zo snel mogelijk korte metten mee. Je krijgt namelijk wat je accepteert. Niet accepteren, gelijk in de kiem smoren en juist de goede sfeer en verhoudingen aanwakkeren.

4 Zorg voor een gemeenschappelijke richting en doel dat iedereen kent

Zonder gemeenschappelijke richting en doel is het voor je team lastig navigeren en verantwoordelijkheid nemen. Zorg dat iedereen op de hoogte is van jullie missie (waarom je doet wat je doet), visie (stip op de horizon, waar je naartoe wilt), waarden en doelen. Dit zou iedereen echt moeten dromen en meenemen in de keuzes in hun werk. Het mooiste is als je dit met elkaar kunt formuleren, omdat het dan gelijk echt van jullie allemaal is. Hebben jullie de richting en doelen helder, dan is dit de houvast voor je team om zelfstandig en proactief te kunnen werken.

Blog: leiderschapstips voor ondernemers

5 Monitor performance continu

Tegenwoordig zit de vaart er meestal goed in en gaan verandering razendsnel. Belangrijk dus om continu te weten hoe jullie het doen en om bij te sturen en continu te verbeteren. Dus zorg dat je jullie performance continu in de gaten houdt. En het mooiste is als jij dat niet alleen in de gaten houdt, maar dat het hele team dagelijks kan zien hoe het gaat. Verzin dus een mooie manier die jullie dagelijks allemaal inzicht geeft in jullie performance.

6 Creëer een gezonde manier van aanspreken en feedback geven

En dit is ook weer iets waar jij het goede voorbeeld in mag geven. Anders gaat het namelijk niet gebeuren. Spreek je zelf mensen in je team aan op gedrag wat je liever niet ziet en geef je regelmatig feedback, dan wordt het onderdeel van de cultuur en helpt het de openheid. Geef ook een voorbeeld in de manier waarop je vindt dat dit zou moeten, zodat het bijdraagt aan jullie samenwerking, prestaties en cultuur. De meesten van ons vinden mensen aanspreken of feedback geven best spannend. Mocht dit bij jou ook het geval zijn. In mijn blog Medewerkers aanspreken, niet de leukste klus geef ik je tips hoe je het aan kunt pakken waardoor dit soort gesprekken een stuk soepeler lopen, als je hier nu nog niet zo’n fan van bent.

7 Ben duidelijk over verantwoordelijkheden en zorg voor een passende beloning

Als iets het succes van je team in de weg staat is het wel onduidelijkheid over verantwoordelijkheden. Misschien herken je dit ook wel. Het is dus belangrijk dat iedereen weet waar hij of zij wel of niet verantwoordelijk voor is. Ben hier heel scherp in, ook als er mogelijk iets verandert. En zorg dat de beloning bij deze verantwoordelijkheden klopt. Want zit dit scheef dan krijg je geheid gedoe. Beloning is geen motivator, maar wel een dissatifier als het niet goed zit. Wil je je beste mensen houden, dan moet dit wel in orde zijn.

8 Geef waardering

We zijn er meestal niet zo scheutig mee, maar het is zo belangrijk. Dit maakt een wereld van verschil voor de betrokkenheid in je team. Geef dus waardering aan je teamleden op allerlei soorten manieren. Laat zien dat je ze ziet, dat je ziet hoe hard ze werken en wat ze aan vooruitgang boeken. Dit hoeft dus niet in een geldelijke beloning te zijn. Daar denken we vaak wel aan, maar dit werkt niet. Geef gewoon een compliment of trakteer een keertje. Het zit hem in de kleine dingen. Laat mensen in ieder geval voelen dat ze toegevoegde waarde hebben en dat je ziet hoe hard ze werken en zich inzetten voor jouw bedrijf.

Blog: leiderschapstips voor ondernemers

9 Durf te kiezen voor leiderschap en investeer in je leiderschapsskills

Vaak zie ik bij managers en ondernemers met een team dat ze vooral aan het managen zijn. Ze zijn veel aan het regelen, brandjes aan het blussen en operationele taken aan het vervullen. Ze hebben hier niet bewust voor gekozen maar zijn er min of meer ingerold. En dat is echt zonde.

Als je namelijk een team krijgt, dan betekent dit dus ook dat je een leidinggevende rol krijgt. Maar je kunt wel zelf kiezen hoe je die het liefst invult. Alleen dan moet je hier wel bewust bij stil staan. Dan moet je weten wat wel en niet werkt, hoe je een team succesvol maakt en ook vooral wat jij vooral wel en niet moet doen.

Zorg in ieder geval dat je wegblijft bij operationele taken. Waarschijnlijk is dat ook niet waar je energie van krijgt. Kies voor leiderschap. Zet de lijnen uit, geef richting, inspireer en help je team en afzonderlijke teamleden juist om steeds beter te worden. Dan kom je met z’n allen het verst. Vind je het nog best lastig om je leidinggevende rol op een manier in te vullen waardoor jullie succesvol kunnen zijn? Investeer dan echt in je leiderschapsskills. Want hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt. Dit hoort gewoon bij de professionalisering van je bedrijf.

10 Investeer in je team

Je team ontwikkelt zich en is nooit af. Er gaan mensen en er komen nieuwe mensen bij. Blijf erin investeren. Je team is je belangrijkste ‘asset’. Kijk ook maar naar andere succesvolle ondernemers (zoals bijvoorbeeld Richard Branson of Warren Buffet). Wat je altijd terugziet, is dat zij een kei zijn in delegeren en het opbouwen van een krachtig team. Dit is dus een van je belangrijkste taken.

Hopelijk geven de bovenstaande 10 leiderschapstips je inspiratie en houvast. Maak je ambitie waar met jouw sterkste team! En geef jezelf ook de tijd om jezelf te ontwikkelen. Elke dag een stapje in de goede richting, maakt je team elke dag een stuk sterker.

Wat vind jij op dit moment het lastigste aan het aansturen van jouw team?

 

Merk je dat je nog best tegen wat zaken aanloopt in je leidinggevende rol en kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Meld je dan even aan voor een gratis strategiegesprek en ik kijk met je waar je nu staat, waar je graag naartoe wilt en hoe je daar je beste kunt komen. Aanmelden kan hier: https://purplewithapurpose.nl/aanmelden-gratis-strategiesessie/ 

Gratis strategiegesprek Purple leiderschapsontwikkeling

Medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Of valt dat wel mee?

Aanspreken van medewerkers en feedback geven dat hoort nou eenmaal bij je job. Maar lang niet elke leidinggevende vindt dit even makkelijk en doet dit graag. Vaak vinden we het best spannend zelfs en vinden we wel een excuus om het nog even uit te stellen. We willen namelijk allemaal aardig gevonden worden en zitten niet te wachten op scenes als een boodschap niet goed valt. Maar is iemand aanspreken of feedback geven wel zo lastig en eng? Of zijn er een paar handigheidjes die je helpen om op een prettige manier terug te geven wat je vindt? Ja, die zijn er. En die ga ik je geven. Zodat ook jij je hand niet meer omdraait voor het aanspreken van medewerkers. Want dat is nou eenmaal belangrijk voor een succesvol team. Lees hier mijn 6 tips.

Je hoort geklaag. Eén iemand voert het hoogste woord. Een aantal anderen van je team hoor je instemmen. Dit gaat helemaal de verkeerde kant op, denk je. Er is ineens van alles niet goed. Dit moet je niet hebben in je team. Het maakt je kwaad. Nou is het toch echt genoeg geweest….

Herkenbaar? Of wellicht heb je vergelijkbare voorbeelden waarvan je denkt ‘daar moet ik wat mee’. Iemand die zijn afspraken niet nakomt, iemand die altijd de deadline overschrijdt, iemand die zich regelmatig ziek meldt, iemand die niet presteert zoals je verwacht enzovoorts.

Blog medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Hier geldt: Je krijgt wat je accepteert.

Dat wat jij accepteert binnen je team, binnen je bedrijf, dat krijg je ook terug. Daarom is het zo belangrijk om in deze situaties gelijk actie te ondernemen en op vriendelijke doch duidelijke manier aan te geven wat je niet tolereert en ook wat je wél verwacht. Doe je dit niet gelijk dan infecteert het jullie cultuur. En het is een stuk lastiger om een cultuur die zich zorgvuldig heeft opgebouwd weer te veranderen in wat je wel wenst. Daarom is het noodzakelijk om medewerkers gelijk aan te spreken op gedrag wat je niet graag ziet.

Geloof mij, hoe eerder je het aanpakt, hoe makkelijker het gaat. Laat je het eerst lopen en grijp je op een later moment pas in dan is het voor jou moeilijker, maar vaak zijn de problemen inmiddels ook groter. Ik weet het uit ervaring.

Dat je er niet altijd op zit te wachten, dat is iets wat ik helemaal herken. Kom je goed gemutst bij je team aangewandeld, kan het zo maar ineens zijn dat er van alles gebeurd is. Nu kun je het dus negeren en denken ‘morgen is er weer een dag’. Of je vat de koe bij de horens en doet er gelijk wat aan.

Om het je een stukje makkelijker te maken om dat ook te doen, heb ik hier 6 tips voor je die je helpen om dat aanspreken soepeler te laten lopen in plaats van dat je er als een berg tegenop ziet.

Tip 1

Let op de signalen en handel ernaar.

Meestal voel je al feilloos aan, in een vroegtijdig stadium, of iemand de grenzen op zoekt of het niet zo nauw neemt met wat jullie gebruikelijk vinden. Luister naar dat buikgevoel want 9 van de 10 keer heb je gelijk. Dit maakt dat je er snel bij kunt zijn als het inderdaad niet gaat zoals afgesproken.

Tip 2

Zoek uit wat er precies misgaat.

Voordat je op hoge poten op iemand afstapt, zorg dat je feiten hebt verzameld over wat er misgaat. Het mooiste is als je zelf dingen hoort en ziet. Maar soms hoor je ook uit tweede hand ervaringen of verhalen. Trap niet in de valkuil om dat klakkeloos te geloven en daar op te varen. Ik ben er zelf ooit ingetrapt en het maakt meer kapot dan je lief is. Zorg dus voor hoor en wederhoor of verzamel cijfers (bijv bij verzuim). Doe eerst even wat onderzoek, maak een korte analyse en zorg voor feiten. Onderneem daarna actie.

Blog medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Tip 3

Je intentie maakt een wereld van verschil.

Als je een gesprek met iemand aangaat, maakt je intentie een wereld van verschil voor de uitkomst die het heeft. Ga je het gesprek namelijk in met ‘ik zal jou wel eens even vertellen hoe we het hier doen’ dan zal het gesprek heel anders verlopen, dan wanneer je er in gaat met de intentie ‘dit accepteer ik niet, maar het is mooi als het wel gaat werken’. Als je dus feedback gaat geven, check van te voren bij jezelf nog even je intentie. Want dat gaat maken dat je gesprek een stuk soepeler loopt en dat de kans op escalatie of boze reacties wordt geminimaliseerd.

Tip 4

Hou het feitelijk en volg deze houvast.

Als je het gesprek hebt, geef dan feitelijk terug wat je hebt gezien of gehoord. Breng het vanuit jouzelf, dus in de ik-vorm. Dus niet ‘jij komt ook nooit op tijd’. Maar ‘ik zag je vanochtend pas om 10.30u binnenkomen terwijl we om 9.30u een dagstart hadden….enz.’ Kun je een en ander nog onderbouwen met cijfers dan kun je die ook laten zien. Dat geeft nogal eens de reactie dat iemand dat helemaal niet in de gaten had.

Laat je dus niet door je emoties leiden. Maar benoem wat je ziet of hoort, wat je daarvan vindt, wat daarvan de consequenties zijn. Feitelijk dus. Vraag daarna of iemand het herkent. En geef vervolgens aan wat je juist wel verwacht en graag ziet. Maak aan het eind van het gesprek een duidelijke afspraak. Zet het nog even op papier of in de mail dan zijn er helemaal geen spraakverwarringen achteraf.

Tip 5

Durf ook door te pakken als dat nodig is.

Als je iemand herhaaldelijk hebt aangesproken of feedback hebt gegeven, maar er verandert niks, ben dan ook niet bang om door te pakken. Als iemand niet past bij je team, niet past bij de normen en waarden van je bedrijf of niet werkt zoals je graag wilt, dan past diegene niet in je team. Neem dan ook op tijd afscheid. Dan kan de ander ook weer op zoek naar iets wat beter past en bescherm jij je team en bedrijf tegen negatieve invloeden. Uiteindelijk ben je jezelf dankbaar, is de persoon die het betreft je dankbaar en is zeker je team je dankbaar.

Tip 6

Oefening baart kunst

Net als met alles wat je in het begin lastig vindt of wat je niet prettig vindt om te doen, hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Je krijgt meer ervaring. Weet wat wel en niet werkt. Je wordt er steeds beter in. Zo werkt het ook met aanspreken en feedback geven. Laat je niet weerhouden. Begin gewoon. Hou bovenstaande in je achterhoofd en leer van elke keer. Dan is het op een gegeven moment een eitje ;-).

Hopelijk helpen deze 6 tips je om regelmatig feedback te geven aan je teamleden als je daar nu nog niet zo gedreven in bent. Dit is namelijk een van de succesfactoren van een krachtig team. Het mooiste is als je teamleden elkaar ook regelmatig aanspreken en feedback geven. Maar voordat het zover is, heb jij hier een voorbeeldrol in. Zij zullen dit namelijk alleen maar doen als jij het goede voorbeeld geeft. Je creëert gelijk een open cultuur.

Hoe gaat het aanspreken en feedback geven jou op dit moment af?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Jouw leiderschap: 3 tips hoe jij het verschil kunt maken

Leiderschap heeft niks te maken met de baas zijn. Dat wordt vaak wel gedacht. Het heeft er juist alles mee te maken dat je anderen kunt leiden, laten groeien, inspireren om samen jullie doelen waar te maken. Jullie visie en missie dichterbij te brengen. Dat is dus een andere insteek dan vanuit macht. En juist jouw leiderschap maakt daarbij het verschil. Het verschil of het in je team wel of niet werkt én je eruit haalt wat erin zit. In deze blog geef ik je 3 tips hoe jij ook het verschil kunt maken met jouw leiderschap voor jouw team en bedrijf.

Als je een team gaat leiden, sta je er meestal niet zo bewust bij stil wat leiderschap nou precies inhoudt voor jou en voor je bedrijf. Je begint gewoon, toch? Ik deed het in ieder geval wel zo. En ben mijn team gewoon aan gaan sturen met alle goede bedoelingen. Ik wist vanuit mijn studie toch best wat over gedrag van mensen in organisaties, over veranderingen en over groepsdynamica. Daarnaast had ik mijn gezonde verstand. Dan moest ik toch een heel eind komen? En dat deed ik ook. Maar ondanks alle goede bedoelingen en inzet, slopen er ook dingen in die niet het beste uit mijn team haalde. Plus ik maakte het mezelf ook nog eens onnodig moeilijk. Lees ook mijn blog 6 fouten die je als manager niet wilt maken (maar waarvan je waarschijnlijk niet doorhebt dat je het doet) waar ik meer vertel over veel voorkomende fouten die leidinggevenden vaak onbewust maken.

Leidinggeven is een vak

Inmiddels vele jaren later, veel ervaring en veel goede en minder goede voorbeelden rijker weet ik dat leidinggeven een vak is. Een ander vak dan de inhoud die je voorheen gewend was. Het betekent een andere mindset en een andere rol die nodig is om het goed te doen. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is het belangrijkste. Je hiervan bewust zijn, gaat je al veel opleveren. Maar ik wil je ook nog 3 tips geven hoe je juist met jouw leiderschap het verschil maakt.

Als je hiervoor gaat staan en durft te kiezen, dan zul je zien dat het er anders aan toe gaat in je team. Dat het voor jezelf makkelijker wordt. Dat het beter gaat in je bedrijf en jullie veel meer kunnen bereiken dan dat je nu voor mogelijk houdt.

Blog Jouw leiderschap: 3 tips om het verschil te maken voor jouw team

Dus wat kan je doen?

Tip 1 Neem verantwoordelijkheid, maar dan echt.

Natuurlijk voel je je verantwoordelijk. Maar neem je ook echt verantwoordelijkheid? Ik heb zelf vaak dat ik denk dat ik echt aan het stuur zit, maar dat toch blijkt, als ik inzoom, dat ik de omstandigheden de schuld geef of de ander. Of dat ik denk dat ik er echt alles aan gedaan heb, maar dat dit eigenlijk wel meevalt. Herkenbaar?

Zodra je de schuld buiten jezelf legt en bijvoorbeeld denkt: Waarom loopt het nou zo in mijn team? Waarom moet mij dit overkomen? Of waarom doen ze nou nooit…? Kijk dan eens naar jouw aandeel in het proces. Waar heb jij misschien een steek laten vallen, was je niet scherp of heb je niet geluisterd naar je intuïtie? Misschien heb je iemand aangenomen waarvan je na de eerste week al wist dat het niet de juiste man of vrouw was voor de job, maar waar je niks aan hebt gedaan. Of misschien heb je geklaag in je team tot nu toe steeds geaccepteerd en is er nu veel negatieve energie in plaats van een positieve flow.

Je krijgt wat je tolereert. Dus durf terug te kijken en verantwoordelijkheid te nemen. Het is moeilijk, maar ook zeker de moeite waard. Want dan blijf je niet hangen. Durf de verantwoordelijkheid te nemen en daar naar te handelen. Dit geeft je je beste team. Dit geeft je vrijheid!

Tip 2 Werken is leuuuuuuk! Vooral in jouw team.

Wanneer willen mensen hard voor je werken? Als ze hun werk leuk vinden, zich veilig voelen en het idee hebben dat ze van betekenis zijn. En dit is iets wat jij enorm beïnvloedt in je leidinggevende rol. Dus laat jouw team, jouw bedrijf, de leukste werkplek zijn om te werken. Wat jij daarin kan doen? Vooral zorgen dat mensen zich veilig voelen, dat er openheid en vertrouwen heerst en dat ze zich gewaardeerd voelen. Daarin geef jij dus het goede voorbeeld. Geef ook de ruimte om af en toe stoom af te blazen. Vier successen. Laat zien dat je ziet dat er hard gewerkt wordt en dat je daar dankbaar voor bent. Want zo blijft de betrokkenheid en motivatie hoog en willen de beste bij je werken.

Blog Jouw leiderschap: 3 tips om het verschil te maken voor jouw team

Tip 3 Stimuleer in plaats van controleer.

Vaak wil je als eindverantwoordelijke graag weten wat er deur uit gaat of wat iemand doet of zegt tegen klanten. Om toch zeker te weten dat het aan je standaard voldoet :-). De neiging om te controleren, is dan vaak groot. Helemaal niet gek. Het zit alleen het vertrouwen in de weg. Soms moet je dingen ook mis laten gaan, zodat iemand kan leren en verantwoordelijkheid kan nemen. Stimuleer juist in plaats van te controleren. Spreek je teamleden aan op hun potentie. Geef feedback. Ben open en eerlijk. Geef ze het gevoel van vertrouwen, maar ben duidelijk over je verwachtingen en wat je wel en niet accepteert. Geef ze de juiste houvast, maar laat ze zelf spelen. Jouw taak is om ze te coachen en net dat stapje extra te laten zetten. Zodat de volledige potentie van je team wordt benut en jullie beter en beter kunnen worden.

Kies bewust voor leiderschap en neem je verantwoordelijkheid hierin. Het maakt je zelf niet alleen vrij, het geeft je mensen een interessante en leuke werkplek en je behaalt met je bedrijf betere resultaten en hogere doelen.  WIN-WIN-WIN. Met jouw leiderschap maak je dat verschil!

Wat kan jij vandaag nog doen om het verschil te maken voor jouw team?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Hoe maak ik één team van mijn team?

Als je allemaal mensen bij elkaar zet in een bedrijf, heb je nog geen team. Het is een groep. Mensen die naast elkaar hun werk doen. Dat kan natuurlijk ook. Maar als je als team samenwerkt, bereik je meer. Dus naar een krachtig team streven, is helemaal zo gek nog niet. Maar hoe maak je er nou één team van? Lees in deze blog hoe je dit kunt aanpakken.

Is je team aan het groeien of heb je een team wat net opnieuw is samengesteld, dan heb je een mooie groep mensen bij elkaar, maar nog geen team. Een team ontstaat niet van de één op de andere dag. Een team moet groeien en zich ontwikkelen. En daar moet je bewust aandacht aan besteden. Want net als een zaadje wat je plant dat je wilt laten uitgroeien tot een boom: zonder water, zon en een rijke bodem zal die boom er niet komen. Dus dat betekent de juiste voedingsbodem regelen, op tijd water geven en aandacht schenken.

Blog Hoe maak ik één team van mijn team?

Wanneer spreek je van een team?

Maar laten we even beginnen bij het begin. Wanneer spreek je eigenlijk van een team? Wanneer hoort iemand hier bij of niet? Wat bepaalt dat je bij het ene team hoort en niet bij het andere?

Je spreekt van een team als je met z’n allen meewerkt aan dezelfde visie en doelen. Iedereen die hier aan meewerkt, behoort tot het team. Of je dit nou doet vanuit een freelance positie of maar 2 uur in de maand, dat maakt niet uit. Wie hier aan meewerkt, hoort erbij.

Maar wat ik eerder al zei, ook al werk je aan dezelfde visie en doelen, het kan zijn dat het nog niet voelt als een team. Het kan zijn dat iedereen meer vanuit zijn eigen straatje, zijn of haar eigen expertise, een bijdrage levert. Dat je dus niet of weinig samenwerkt en elkaar niet echt versterkt.

En dat is juist de kracht van een team!

Dus wil je er ook echt één team van maken, dan zul je hierin moeten investeren. En jij niet alleen, maar alle teamleden. Alleen is jouw leiderschap en goede voorbeeld hier in eerste instantie wel voor nodig.

Blog Hoe maak ik één team van mijn team?

Hoe je dit aan kunt pakken?

Ik geef je hier 5 stappen die je gaan helpen om van jouw team ook echt één team te maken.

Stap 1 Geef aan wat je verwacht

Het begint met je verwachtingen uitspreken. Als mensen niet weten hoe je het graag hebben wilt en hoe je graag werkt, kan je ook niet verwachten dat ze zich zo gedragen. Laat je team dit dus weten. Zorg dat je dit eerst zelf goed helder hebt en spreek het daarna uit. Het liefste live, dus op die zeepkist. Ben duidelijk over hoe je wilt dat er samengewerkt wordt. Wat verwacht je qua normen en waarden? Waar reken je op qua inzet, zelfstandigheid en proactiviteit? Wat verwacht je qua visie en doelen? Heeft iedereen die ook helder voor ogen?

Ben dus helder over wat je wilt bereiken met je team en hoe je het voor je ziet. Geef ze de richting, geef ze het speelveld en geef daarbij ook aan wat ze van jou kunnen verwachten. Herhaal het nog regelmatig en geef zelf het goede voorbeeld om het echt bij iedereen te laten landen.

Stap 2 Begrijp en ken elkaar beter

Wil je meer één worden? Dan betekent dit dat je elkaar beter moet leren kennen en begrijpen. Want dat helpt om beter samen te werken. Maak dit mogelijk. Dit kan je doen door verschillende teamsessies te houden, maar je kunt ook gewoon iets leuks met elkaar ondernemen. In ieder geval is het goed om van elkaar te weten te komen wat iemands kwaliteiten zijn, waar iemand energie van krijgt en waarvan juist niet, hoe iemand graag samenwerkt, of iemand juist van vrijheid houdt of juist structuur fijn vindt enzovoorts. Hoe meer je dit deelt en van elkaar weet, hoe meer begrip er is voor elkaar, hoe makkelijker de samenwerking gaat.

Stap 3 Creëer een open en veilige cultuur

Voor een goede samenwerking en het teamgevoel is een veilige omgeving een must. Als mensen zich veilig voelen, dan zie je dit terug in het vertrouwen en in de samenwerking. Als je merkt dat dit nu nog niet optimaal is en er is bijvoorbeeld sprake van wantrouwen, negativiteit of gaan voor eigen belang, dan zul je hier aan moeten werken.

Wil je de veiligheid vergroten, dan kun je nu al twee dingen doen. Ten eerste als je een vergadering of bijeenkomst hebt, zorg dan dat iedereen aan bod komt. En ten tweede neem iedereen serieus. Dit gaat je al helpen en is niet moeilijk om te doen.

Daarnaast is het aan jou om het goede voorbeeld te geven. Ben open. Deel ook persoonlijke zaken zover relevant. Laat zien dat je ook maar een mens bent.

Laat ook zien dat fouten maken mag. Geef die vrijheid en het vertrouwen. En als het fout gaat help iemand dan om ervan te leren. Zodat het de volgende keer anders gaat.

Geef ook een voorbeeld in het feedback geven of aanspreken. Doe dit regelmatig en stimuleer (geef bijvoorbeeld een compliment) als iemand anders het ook doet. Blijf dit volhouden zodat het normaal wordt om te doen.

Hoe hoger de openheid, de veiligheid en het vertrouwen, hoe meer het team kan bereiken.

Blog Hoe maak ik één team van mijn team?

Stap 4 Zie elkaar regelmatig

Tegenwoordig hebben we door alle technologie natuurlijk de mogelijkheid om te werken waar en wanneer we maar willen. Als dit ook geldt voor een groot aantal van jouw teamleden, besteedt er dan bewust aandacht aan om elkaar ook live te zien. Hoe mooi alle nieuwe technologieën ook zijn, het kan nooit de kracht van de ontmoeting evenaren. Werken dus veel mensen van het team op allerlei plekken en tijden zorg dan dat je afspraken maakt over wanneer je elkaar sowieso ziet. Dit zal de samenwerking en de hechtheid van het team ten goede komen.

Wil je meer lezen over de voor- en nadelen van werken op afstand en hoe je dit voor jouw team kunt laten slagen, lees dan ook even De voor- en nadelen van een Virtueel Team.

Stap 5 Zorg dat iedereen weet wat er speelt en hoe jullie het doen

Om iedereen betrokken en verantwoordelijk te houden, is het belangrijk dat iedereen weet wat er speelt en hoe het ervoor staat. Hier hoef je gelukkig geen ellenlange vergaderingen voor te beleggen. Je kan dit elke week, of zelfs elke dag, kort met elkaar doornemen. Bepaal eerst met elkaar een aantal meetpunten die belangrijk zijn voor jullie team om te kunnen bepalen hoe jullie presteren. Maak daarna een bord, white board of digitaal, en zet ze daar op. Bespreek elke week (of dag) kort hoe jullie ervoor staan, waar je problemen verwacht, wie kan helpen en wat al behaald is. Hou het overzichtelijk en werkbaar. Als je het bespreekt, doe dit dan max. 10 minuten en ga er bij staan. Eventueel kunnen mensen ook inbellen natuurlijk. Zo hou je kort cyclisch de voortgang bij, blijft het dynamisch en is iedereen op de hoogte. Dit is bevordelijk voor de betrokkenheid en samenwerking. En…zo kun je ook makkelijk succesjes vieren! Goed om hier altijd aandacht aan besteden, want hier krijgt iedereen weer een energyboost van.

Vijf stappen dus die je helpen om je team te laten werken als 1+1+1= 111. Dus lekker mee aan de slag en op naar jouw krachtige team.

Wat kan jij vandaag nog doen om van jouw team meer één team te maken?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

De voor- en nadelen van een Virtueel Team

Werken met een virtueel team, het lijkt tegenwoordig heel gewoon. Maar werkt het ook voor jouw bedrijf? Wat betekent dat voor jou en je leidinggevende rol? Lees meer over de voor- en nadelen van een team op afstand in deze blog.

Voor wie niet bekend is met de term virtueel team: een virtueel team is een team waarbij de leden niet fysiek bij elkaar zitten, maar samenwerken via allerlei communicatietechnologieën en daardoor plaats en tijd onafhankelijk kunnen werken. Een team wat op afstand met elkaar werkt dus. Als je net met een team gaat beginnen als ondernemer is dit vaak een makkelijke manier om samen te werken. Als je een laptop en een telefoon hebt, kom je een heel eind. Dus fijn dat het kan door de technologie van tegenwoordig. Aan de andere kant zitten er ook nadelen aan. Zeker als je team steeds groter wordt. Ik geef je hierbij 3 belangrijke voor- en nadelen en wat dit betekent voor jou als leider om met een virtueel team te werken.

3 voordelen van een Virtueel Team

Het plaats- en tijdsonafhankelijk werken heeft de nodige voordelen. Ik heb de 3 belangrijkste hier voor je op een rijtje gezet.

1. Geen (grote) kantoorruimte nodig

Werk je allemaal vanuit je eigen locatie, waar dit dan ook is, dan heb je dus geen (grote) gezamenlijke kantoorruimte nodig. Dit scheelt dus in je kosten en maakt het een stuk makkelijker om er medewerkers bij te nemen. Als iedereen de technologische middelen heeft van een laptop of computer, een telefoon en Wifi dan kun je meestal al aan de slag. Dus weinig nodig, toch lekker aan het werk. Een mooi voordeel, zeker als je net begint met een team.

Blog De voor- en nadelen van een Virtueel Team

2. Flexibiliteit voor jou en je teamleden

Virtueel werken brengt veel flexibiliteit. Het maakt niet uit wanneer iemand z’n werk doet als het maar gedaan wordt. Dit kan natuurlijk niet in elk bedrijf, want soms heb je te maken deadlines of timeframes, maar is dit niet het geval dan kan elk teamlid zijn eigen tijd indelen. Voordeel is dat elke medewerker dus kan bepalen wat het beste voor hem of haar werkt. De een is een ochtendmens, de ander een avondmens. De een heeft kinderen en haalt ze graag op uit school, de ander werkt graag verspreid over 7 dagen in plaats van 4. Zo kan iedereen zijn werkleven beter plooien binnen zijn of haar leven en dat heeft natuurlijk weer effect op hoe iemand zich voelt en zijn werk doet.

3. Geen reistijd

Je teamleden hebben geen reistijd en geen verspilling van tijd aan files en vertragingen als ze gewoon vanuit huis of daar dichtbij kunnen werken. Wat een winst. Zelf heb ik dit mogen meemaken wat voor verschil dit maakt. Het is niet alleen efficiënt, maar zorgt ook voor meer rust en flexibiliteit. Fijn dus. En je hebt meer tijd over om aan je gezin, vrienden of sport te besteden. Of werk natuurlijk, als je dat leuk vindt.

Blog De voor- en nadelen van een Virtueel Team

3 nadelen van een Virtuele Team

Naast deze bovenstaande voordelen, zijn er helaas ook een aantal nadelen. Wat mij betreft zijn dit de 3 belangrijkste.

1. Is er genoeg vertrouwen?

Voor goede samenwerking is vertrouwen een belangrijke basisvoorwaarde. En om elkaar te kunnen vertrouwen moet je elkaar kennen. Dat betekent dat je tijd met elkaar moet doorbrengen en dingen met elkaar moet beleven. Dit schept een band en je komt meer over de ander te weten. Nu kan je digitaal natuurlijk een eind komen, maar vervangen doet het de ‘live’ ontmoeting nooit. We zijn toch sociale wezens. Dus om het basisvertrouwen te krijgen en dit ook te laten groeien, is het belangrijk om elkaar regelmatig in real life te zien. Dit zorgt voor meer begrip voor elkaar en een sterkere band. Wil je een virtueel team laten slagen, dan zal je ook bewust afspraken moeten maken over wanneer je elkaar ziet.

2. Het zit ‘m in de kleine dingen

Als je alleen op virtuele basis met elkaar werkt, is er nog iets wat je mist, namelijk de praatjes bij het koffieapparaat en de informele praatjes tussendoor. Dit lijkt onschuldig en niet belangrijk, maar hier gebeurt ‘het’ juist vaak. Door de praatjes versterk je de sociale band met elkaar, worden meningen en besluiten gevormd en heb je meer achtergrondinfo over bepaalde processen en keuzes die gemaakt worden in een bedrijf. Super belangrijk dus om iedereen mee te krijgen en de neuzen dezelfde kant op te hebben. Zeker als je in een snel veranderende omgeving werkt. Ook voor de samenwerking, het begrip en elkaar beter kennen, zoals bij punt 1 genoemd, is het hartstikke belangrijk. Iets dus om niet uit het oog te verliezen.

Blog De voor- en nadelen van een Virtueel Team

3. Hoe coach je iemand die je nauwelijks ziet en hoort?

Op wat voor manier hou je als leidinggevende in de gaten hoe het met je mensen gaat als je ze bijna nooit ziet? Hoe coach je ze op hoe ze hun werk nog beter kunnen doen? Hoe vang je de signalen op die mensen met hun lichaamstaal laten merken of door bepaalde dingen die ze tussen neus en lippen door zeggen? Natuurlijk kun je Skypen met beeld, maar zoals ik hierboven al zei: je mist nu bepaalde zaken en moet dit bewust gaan regelen. Als je het druk hebt met allerlei zaken is de feeling houden met je teamleden al snel iets wat er bij inschiet. Belangrijk om je hier bewust van te zijn en bewuste keuzes in te maken.

Zo kan een team op afstand goed voor je werken

Het blijkt wel, een virtueel team heeft mooie voordelen. Toch kan het alleen maar goed werken als je ook oog hebt voor de nadelen en hier actief mee aan de slag gaat. Dingen die in een regulier team, dat samen op kantoor zit, vanzelf gaan, zoals connecten en elkaar beter leren kennen, zul je moeten organiseren. Mensen meenemen in processen, beslissingen en hoe dingen lopen, zul je expliciet moeten regelen in plaats dat mensen dit al grotendeels meekrijgen op de werkvloer. En wat betreft de feeling houden met je teamleden vanuit jouw rol, in de gaten houden hoe ze erbij zitten en wat er bij ze leeft, daar zul je bewust energie in moeten stoppen om de betrokkenheid hoog te houden en problemen vroegtijdig te signaleren.

Ben je je hiervan bewust, dan is virtueel werken met alle beschikbare technologieën juist een geweldige uitkomst. Een om zeker te benutten!

Weten hoe een andere ondernemer dit heeft aangepakt? Lees dan hier het interview met Rosanne Raubun waarin zij vertelt hoe zij het aanpakt en waarom ze er zo enthousiast over is.

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

 

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

Meer uit je team halen? Als je werkt met een team of als je dit wilt gaan doen, dan wil je er natuurlijk ook uithalen wat er in zit. Vaak genoeg kom ik tegen dat het allemaal nog niet zo soepel loopt. Of dat er gewoon nog veel meer uit te halen valt. Is dit iets wat jij herkent? Lees in deze blog de 10 tips om vanaf vandaag meer uit je team te halen.

Een team kan je aardig bezig houden als het niet lekker loopt. Maar ook als je best tevreden bent, zijn er genoeg mogelijkheden om er nog meer uit te halen. Want hoe lekkerder je team gaat, hoe lekkerder je business draait. En hoe gelukkiger, ja laten we dat werkgeluk niet uitsluiten, iedereen is. Dus zonde om nog een dag langer te wachten. Hoe je vandaag nog meer uit je team kunt halen, ga ik je nu vertellen. Hierbij mijn 10 tips.

1. Geef richting

Het klinkt logisch maar is in de praktijk is het lang niet altijd aanwezig: een duidelijk richting oftewel een heldere missie en visie. Waarom doen jullie wat jullie doen? Wat is jullie stip op de horizon? Wie of wat willen jullie zijn? Deze richting, inclusief ijkpunten om te weten of jullie goed op weg zijn, heeft je team nodig om zelfstandig te kunnen werken en goede beslissingen te kunnen nemen.

Vraag je dus af in hoeverre de richting van jullie bedrijf helder is bij je hele team. Zit het bij iedereen echt tussen de oren? Is het aan de muur gespijkerd? Kent iedereen ook je verwachtingen? Kent iedereen de gezamenlijke doelen? Weet iedereen op elk moment hoe jullie ervoor staan op de belangrijkste meetpunten zoals omzet, klanttevredenheid enz.? Niet een volle 100% JA? Dan is dit een knop waar je vandaag nog aan kunt draaien.

2. Maak connectie

Een team leiden wordt nog wel eens verward met besturen, de leiding hebben oftewel de baas zijn. Dit impliceert een relatie vanuit macht. Als iets moeizaam werkt en uiteindelijk zelfs maakt dat relaties eindigen dan zijn het relaties waar een of beiden personen vanuit macht opereren. Dit geldt voor alle relaties, dus ook voor de relatie met je teamleden.

Om meer uit je team te halen is het zo belangrijk om vanuit connectie te werken. Jij bent niet de belangrijkste, maar je teamleden zijn het belangrijkste. Mensen willen hard voor je werken en zijn gemotiveerd, maar ze willen wel gezien en gehoord worden. Ze willen merken dat ze betekenisvol bezig zijn, dat ze toegevoegde waarde hebben. Benader je teamleden vanuit de intentie om connectie te maken en je krijgt een andere dynamiek en andere resultaten.

Dus ben eerlijk tegen jezelf als je kijkt naar jou en je team. Benader je je team echt vanuit connectie?

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

3. Zorg voor meer veiligheid en vertrouwen

Veiligheid en vertrouwen zijn de basis voor een succesvol team. Mensen zijn nou eenmaal sociale dieren en reageren op hun omgeving. Wordt de omgeving ervaren als veilig, dan krijg je hier vertrouwen en samenwerking voor terug. Het omgekeerde is ook waar. Als er een omgeving is waar angst de boventoon voert dan krijg je paranoia, wantrouwen en gaan mensen voor hun eigen belang.

Vertrouwen is zeker niet in elk team voldoende aanwezig, maar hier kan je wel aan werken. Hierin heb je zelf een voorbeeldrol. Hoe opener en eerlijker je bent, hoe meer dit bijdraagt aan het vertrouwen. Laat zien dat jij ook maar een mens bent en dat je ook fouten maakt (en dat dit niet erg is). Respecteer elkaar en neem iedereen serieus. En doe er wat aan als bepaalde mensen de veiligheid binnen het team infecteren.

4. Investeer in je team als geheel

Een groep mensen bij elkaar is nog geen team. Een team ontstaat ook niet van de een op de andere dag. Dit moet groeien. Dit betekent wel dat jullie hier allemaal in moeten investeren. Want het gaat niet vanzelf.

Sta regelmatig stil bij hoe het gaat, laat mensen met verbetersuggesties komen en zorg dat je elkaar steeds beter leert kennen. Hoe beter je elkaar kent, hoe meer begrip er is voor elkaar, hoe beter het loopt qua samenwerking. Om de band te creëren en een gevoel van eenheid in de hand te werken is een gezamenlijke visie en doel belangrijk, maar ook dingen samen ondernemen. Dit kan natuurlijk gewoon op het werk zijn, maar ook door andere dingen met elkaar te beleven krijg je een hechtere band. En daarvoor hoef je geen vlotten te bouwen. Gewoon een drankje doen in het café op de hoek is net zo effectief.

5. Stop met micromanagen

Geef je teamleden de ruimte om te kunnen doen wat ze moeten doen en te laten zien wat ze in hun mars hebben. Dit betekent dat je ze opdrachten meegeeft en je niet bemoeit met hoe iets gebeurt. Laat het werk ook echt aan hen over en stuur op output.

Heb je er een handje van om alles in de gaten te houden en je overal mee te bemoeien? Laat het los. Zeker met de juiste richting zijn mensen op allerlei niveau’s prima in staat om hun werk tot een goed einde te brengen. Geef ze de verantwoordelijkheid en het vertrouwen. Als het goed is heb je fantastische mensen aangenomen. Dus: start vandaag nog met het sturen op output en laat het micromanagen lekker gaan.

6. Geef het goede voorbeeld

Ook iets wat niet moeilijk is en waar je vandaag mee kan starten, is met zelf het goede voorbeeld geven. Loopt het nu niet zoals je graag zou willen? Of heb je eigenlijk anderen verwachtingen? Walk your talk! Een leuk weetje: mensen doen niet wat je zegt, ze doen wat jij doet. Met dit in je achterhoofd begrijp je dat je nog zo vaak dingen kunt zeggen of vragen, je teamleden kijken uiteindelijk toch naar jou. Ze doen wat jij doet.

Dus ben het voorbeeld van hoe je het graag hebben wilt. Leef je belangrijkste waarden, leef je missie en visie. Werk op die manier zoals je het ook van de anderen verwacht. Hier kan je vandaag mee beginnen. Of als je al lekker op weg bent, dit een beetje fine-tunen natuurlijk ;-).

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

7. Neem de allerbesten aan

Heb je niet je optimale team qua samenstelling? Doe er dan vandaag gelijk wat aan. Twee acties die je kunt ondernemen. Heb je mensen in je team die te weinig toevoegen aan je team? Ben eerlijk en neem afscheid. Ook al is het moeilijk. Uiteindelijk ben je jezelf er dankbaar voor, maar ook de ander is je er uiteindelijk dankbaar voor omdat diegene ook weer iets kan doen wat beter past en dus ook beter voelt en werkt. Ten tweede: ga de beste mensen aannemen. Maak een start door vandaag nog goed voor jezelf op een rij te zetten wie je nodig hebt. Niet alleen qua vaardigheden en kennis, maar ook qua houding, motivatie, persoonlijkheid en bijdrage aan het team. Maak hierna een mooie vacature voor jouw nieuwe superstar teammember.

8. Ben aanwezig

Aan de ene kant betekent dit fysiek aanwezig zijn. Het is fijn als je er regelmatig bent en dat mensen met je kunnen connecten of hun ei kwijt kunnen. Dit hebben ze nodig om de binding te blijven voelen. Plus het is fijn als hun harde werk ook gezien wordt. Ben dus echt aanwezig en bereikbaar, dat doet je team veel goeds.

Aan de ander kant betekent aanwezig zijn er ook echt zijn als je met elkaar in gesprek of een meeting bent. Dus andere afspraken, mailtjes, telefoontjes zijn er even niet. Ben echt aanwezig in het moment. Hoor wat er speelt en leeft, wat goed gaat, minder goed gaat, stel goede vragen en maak dus die connectie :-).

9. Stel goede, simpele vragen

Dit is iets wat je gelijk kunt doen: simpele vragen stellen. Hierdoor kun je beweging creëren, doelen behalen en oplossingen bedenken. Vaak stellen we veel te grote, moeilijke vragen. Daar gaan we als mensen juist van op slot. Van eenvoudige vragen gaan we daarentegen juist aan. Denk maar aan kruiswoordpuzzels. Dus stel je teamleden of je team als geheel vandaag nog een eenvoudige vraag, zoals bijvoorbeeld: ‘Wat is nu de eerste kleine actie die we kunnen doen om doel X te bereiken?’ of ‘Wat kunnen we als eerste kleine verbetering doorvoeren vandaag om de samenwerking in ons team te upgraden?’ en doe dat. En blijf elke dag eenvoudige vragen stellen.

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

10. Bepaal hoe je het wél wilt en neem elke dag een kleine stap

Zou je graag willen dat het anders loopt in je team dan het op dit moment gaat? Vraag je je af hoe je daar in hemelsnaam gaat komen? Begin dan vandaag bij wat er al wel is, geef het focus en neem elke dag een volgende stap. Bepaal vandaag voor jezelf zo concreet mogelijk hoe jouw beste team eruit ziet. Wie zitten er in? Hoeveel mensen zijn het? Wat doen ze? Hoe werken ze samen? Wat voor resultaten halen ze? Waar werken jullie? Hoe vaak zien jullie elkaar enzovoorts. Heb je dit mooi op een rijtje? Dan wil je hier het liefst natuurlijk zo snel mogelijk komen. Maar een ding is zeker. Als je nu een grote stap of verandering wilt doorvoeren is het voor 70% zeker dat deze zal mislukken. Een alternatief? Ja, dat is er zeker. Doe het in kleine stappen en neem er daar elke dag een van. Dus het begint bij de vraag: Welke eerste stap kan je vandaag zetten om je beste team te creëren? En neem zo elke dag een volgende stap. Zo is het behapbaar en weet ik zeker dat je komt tot jouw droomteam.

Zo, 10 tips die je gelijk in de praktijk kunt brengen.

Welke tip ga jij implementeren?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

5 redenen om vandaag nog je eigen team te starten

Met een team werken, virtueel of fysiek, wanneer is het moment om daarmee te starten? Als het goed gaat met je bedrijf en de omzet breekt al snel een volgende fase aan: je kan het niet langer alleen. Als je tenminste verder wilt groeien natuurlijk. Ben je iemand met ambities en dromen en wil je die graag waarmaken? Maar vind je de stap naar mensen die voor je werken best een ‘dingetje’? Lees dan snel in deze blog waarom je er toch zo snel mogelijk mee moet starten.

Jouw eigen team is dichterbij dan je denkt

Je weet het hè, de meest succesvolle ondernemers zijn een ster in delegeren en het opbouwen van een sterk team. Maar als je in je eentje bent begonnen, dan is die stap naar personele uitbreiding best spannend. Misschien herken je wel dat je het steeds voor je uit schuift. Dat je denkt: deze dingen doe ik nog wel even zelf. Of dat je denkt: nog even iets meer geld verdienen en dan kan ik zeker iemand betalen. Maar daar zit hem nou net de crux.

5 redenen om vandaag nog te starten met je team Purple. leiderschapsblog

 

Hoe langer je zelf alles blijft doen, hoe lastiger het wordt om te groeien. Als iemand werk van jou kan overnemen wat wel belangrijk is, maar waar je niet direct geld mee verdient, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van content en het uitsturen van je nieuwsbrief, en jij in de tijd, dat iemand anders dit doet, juist iets kunt doen waar je wel geld mee verdient, zoals een klantgesprek of een webinar geven, dan heb je de mogelijkheid om meer te verdienen en heb je het er dus al snel weer uit. Sterker nog, waarschijnlijk kan diegene aan wie je de werkzaamheden uitbesteedt ook nog eens veel sneller dan jij. Nog meer winst dus.

Ook al lijkt het nu een ver van je bed show, het moment om te delegeren is er eerder dan je denkt. Laat je niet weerhouden door allerlei belemmerende gedachten of angst, maar waag de sprong. Hierbij geef ik je 5 redenen waarom je vandaag nog moet starten met het opbouwen van jouw team.

1. Je bent zelf de grote vertrager 

Helaas heb jij ook maar 24 uur in een dag. Net als iedereen. Waarschijnlijk wil je er daar graag 7 à 8 van slapen. En natuurlijk hou je ook van je gezin, man/vrouw, vrienden en familie en vind je sporten op z’n tijd ook wel goed voor je zelf, dus wil je hier ook graag tijd aan besteden. Dat maakt dat je ongeveer 8 tot 10 uur per dag hebt om aan je business te werken.

Ben je in die tijd ook bezig met de dingen die jij echt moet doen? Waar jij het meeste toegevoegde waarde hebt en wat je bedrijf het meeste oplevert? Wanneer je nu nog alleen werkt, doe je alles nog zelf of kom je aan belangrijke zaken niet toe in verband met ‘moetjes’. Als jij op dit moment vaak dingen doet die iemand anders beter of sneller kan, ben je zelf de grote vertrager. Want je hebt nu eenmaal een beperkt aantal uren te besteden per dag. Door werk uit te besteden aan iemand die beter en sneller is dan jij, kan je stuk harder vooruit. Kijk dus eens naar je werkzaamheden: Welke 2 dingen moet jij echt doen? Waar heb jij het meeste toegevoegde waarde? En wat blijft er dan over?

Vind je het leuk om te lezen hoe een andere ondernemer dit heeft aangepakt? Lees dan ook even het interview met Rosanne Raubun.

2. Het moment is eerder dan je denkt… mis het niet

Vaak denken we dat we eerst lang zelf moeten ploeteren, hard moeten werken of al een hoge omzet moeten halen, voordat we echt een bedrijf met een team kunnen opbouwen. Natuurlijk wil je financiële zekerheid. Dat je iemand genoeg kunt betalen als hij of zij voor je werkt en dat je dit ook structureel kunt doen. Maar als je een enigszins vaste inkomensstroom hebt, dan houdt niks je tegen om te investeren in delegeren. Het moment van uitbesteden, zeker als je reden 1 in gedachte houdt, is dus vaak al eerder dan je denkt. Heb je een steady stroom van inkomsten? Begin dan zo snel mogelijk met werk uit handen geven waar jij geen energie van krijgt, wat iemand anders beter kan en wat jou afhoudt van wat jij het beste kunt doen.

3. Claim je vrijheid terug

Je bent niet voor niets ondernemer geworden. Waarschijnlijk is een van de grootste redenen omdat je vrijheid wilt. Maar als je op een gegeven alle ballen in de lucht moet houden, omdat het lekker gaat met je bedrijf voelt dit alles behalve vrij. Daar wil je zo snel mogelijk weer vanaf, toch? Gun jezelf dat je weer kunt doen wat je het liefste doet. Claim je vrijheid terug. Dit betekent dus ruimte creëren. Wil je je vrijheid terugkrijgen, investeer dan juist in een sterk team. Zodat je zorgt dat je bedrijf ook doordraait als jij er even niet bent. En dat je daar, naast dat je er vrijheid voor terug krijgt, ook een gerust gevoel over hebt.

5 redenen om vandaag nog te starten met je team Purple. leiderschapsblog

4. Je kunt gewoon klein beginnen

Als je nu nog alles alleen doet, krijg je waarschijnlijk de kriebels als je jezelf gelijk een heel team voorstelt dat ineens met je samenwerkt. Hoe kom je aan goede mensen? Hoe ga je die aansturen? Gaan ze het wel goed genoeg doen? Jouw klanten willen alleen jou, hoe gaat dat dan? Enzovoorts.

Gelukkig komen deze uitdagingen niet allemaal tegelijk. Want het goede nieuws is: je kunt gewoon klein beginnen. Zeker als je nu nog niet zoveel geld over hebt, begin dan klein. Maar begin in ieder geval. Je kunt starten met 2 uur ondersteuning per week om je social media in te plannen bijvoorbeeld. Dan heb jij al 8 uur per maand winst om te besteden aan marketing en sales. Hoe tof is dat? En door alle verschillende flexibele arbeidsvormen is het makkelijk om klein te beginnen. Je hoeft niet gelijk iemand in vaste dienst te nemen voor de lange termijn. Laat dit je dus niet tegenhouden.

5. Dit is je kans: je kunt het doen op JOUW manier

Misschien heb je niet al te fantastische herinneringen bij voormalige bazen of teams waar je ooit voor gewerkt hebt en denk je nu: mij niet gezien, zo wordt het bij mij dus niet. Mooi! Want dit is je kans. Dit is je kans om het op jouw manier te doen en jouw leukste, beste en tofste team neer te zetten. Zeker als je hier vanaf het begin bewust over nadenkt en bewuste keuzes in maakt, dan kan je juist zorgen dat mensen graag bij je werken, graag hard voor je werken, dat ze zelfstandig kunnen werken en verantwoordelijkheid nemen. Dat ze jou en jouw bedrijf versterken. Je kan het inrichten en aansturen op een manier die bij jou past. Deze nieuwe fase van je bedrijf komt inderdaad met een nieuwe rol. Maar als je zorgt dat je dit op een effectieve manier invult, dan kan je bedrijf nog zoveel verder brengen dan dat je nu voor mogelijk houdt.

Genoeg redenen dus om met jouw ‘dreamteam’ te beginnen.

Wat houdt jou nog tegen om je eigen team te starten?

Vind je het best een spannende stap om meer uit te besteden en met je eigen (virtuele) team te gaan werken? Download dan hier het gratis stappenplan en ik help je in 8 stappen op weg.

https://purplewithapurpose.nl/ebook-stappenplan/

 

Van zelf doen naar leiden, 3 tips

Als je bedrijf en je team groeit, dan is het dus niet de bedoeling dat je alles nog zelf blijft doen. Delegeren is het devies en leiden in plaats van taken verdelen. Tja, da’s een goeie. Maar wat als je dit nog nooit gedaan hebt en dit best wel oncomfortabel voelt? Geen nood. Ik geef je hier 3 praktische tips waardoor ‘zelf doen’ verleden tijd wordt en je de leider in jezelf kunt verwelkomen.Lees meer

Pagina 1 van 212