Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Teamontwikkeling

Verzuim, hoe ga je er mee om?

Verzuim, vroeg of laat krijg je hier ook mee te maken in je team. Maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat er grote verschillen zijn in bedrijven? De een heeft een verzuim van 9% en bij het andere bedrijf is het nagenoeg nihil. Hoe kan dat nou als je toch soortgelijke mensen in dienst hebt? In deze blog leg ik het uit en ook hoe jij het verzuim in jou team kunt beïnvloeden.

Verzuim is niet iets waar je op zit te wachten als ondernemer, als leidinggevende. Je hebt gerekend op een medewerker, betaalt er voor en dan komt iemand niet opdagen. En het werk blijft liggen of klanten moeten wachten. Je kan er op z’n tijd van balen. Maar wat nog belangrijker is, je moet vooral ook iets dóen. Eigenlijk al veel eerder. Daarover zo meteen meer.

Het is een keuze

Er zijn nou eenmaal life-events en andere gebeurtenissen dat iemand niet kan werken. Dan is het legitiem dat iemand er even niet is. Alleen zijn er wel verschillen. Verschillen in hoe mensen omgaan met hun klacht, ziekte of life-event. Want je herkent het vast: de één blijft al thuis als hij één keer geniest heeft en de ander moet je bij 39 graden koorts uiteindelijk zelf naar huis sturen. Er is dus nogal een verschil in de keuze die mensen maken als ze een klacht of ziekte hebben. Maken veel mensen in je team of bedrijf de keuze om vaker of langer niet te werken dan je zou willen? Dan is het tijd om hier wat aan te doen. Niet aan de ziekte of klacht zelf, maar wel aan hoe medewerkers ermee omgaan als ze te maken krijgen met ziekte of een life-event. Want je kan er wat aan doen. En is zelfs noodzakelijk, omdat verzuim je nou eenmaal aardig wat geld (en gedoe) kost.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Hoe komt het dat de één meer verzuimt dan de ander?

Het blijkt uit onderzoek door het CBS dat ongeveer 65% van de Nederlandse beroepsbevolking klachten ervaart. Toch blijven we daar niet allemaal mee thuis. Waarom kiest de één ervoor om al snel thuis te blijven en de ander niet? Dat heeft te maken met de omstandigheden (waaronder de cultuur) op het werk en de sociale omgeving (waarvan het werk er één is).

Als iemand het naar zijn zin heeft, autonomie ervaart in zijn of haar werk, werk doet wat bij hem of haar past en wordt gewaardeerd, dan zal diegene minder snel verzuimen bij een klacht of ziekte dan iemand die het niet fijn heeft op het werk of waarbij de balans zoek is. Daarnaast is de omgeving en de leidinggevende van belang. Is er namelijk een cultuur waarbij verzuimen eigenlijk heel normaal is ‘want het werk is nou eenmaal zwaar’ of ‘nu mag je ook even je pauzemoment pakken’ of iets dergelijks, dan is men ook geneigd om eerder te verzuimen.

En als leidinggevende ben jij degene die laat weten aan jou team hoe jij er in zit. Vind je het normaal dat af en toe iemand langere tijd weg is, dan zal dat vaker gebeuren. Is de drempel om je ziek te melden erg laag, dan zal het vaker gebeuren. Voelen medewerkers niet echt verantwoordelijkheid voor hun afwezigheid en het oplossen van werk dat blijft liggen als ze er niet zijn, dan zullen ze makkelijker verzuimen. Oftewel je kunt verzuim in je team dus beïnvloeden. Maar hoe dan, hoor ik je al denken. Hieronder vind je een aantal handige tips.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Tips om je verzuim te verlagen of te voorkomen

Nu je weet dat verzuim een keuzecomponent bevat en dus gedrag is, kun je dit gedrag van medewerkers ook beïnvloeden. Je beïnvloedt dit gedrag op dit moment ook al, maar handig is om bewust invloed uit te oefenen in de positieve richting die je graag wilt. Hoe je dit kunt doen? Hierbij 3 tips om je hierbij te helpen.

Tip 1 Onderzoek de onvrede en doe er wat aan

Verzuim is een uiting van onvrede, net als staken. Heb je dus last van een hoog verzuim, ga eens op onderzoek uit. Kijk eerst eens naar de verzuimcijfers. Wat is het percentage, de frequentie en hoe lang is gemiddeld het verzuim? Bekijk dit ook op de verschillende niveaus, dus organisatiebreed, per team en per medewerker als dat aan de orde is. Praat met verschillende mensen in je team en vraag door naar wat er speelt. Geef aan dat de cijfers je opvallen en dat je er (en de collega’s) er last van hebben. Niet om te oordelen, maar om te analyseren. Ben nieuwsgierig en vraag door, zodat je hoort wat er aan de hand is of waar anderen dus denken dat het aan ligt. Nog wel even dit: als het niet veilig genoeg voelt, zul je helaas niet veel antwoorden krijgen of hele oppervlakkige. Mocht dit aan de hand zijn, dan is het niet voor niks, want dan heb je ook je antwoord: dan moet je allereerst iets doen aan de veiligheid en het vertrouwen in je team.

Tip 2 Spreek uit hoe je aankijkt tegen verzuim en wat je van medewerkers verwacht

Wil je wat doen aan een te hoog verzuim, dan zal je het aandacht moeten geven. Bedenk voor jezelf wat je eigenlijk in de ideale situatie verwacht van je medewerkers als het aankomt op je ziek melden. Dat je bijvoorbeeld graag wilt dat ze je altijd even bellen (dus niet mailen of app-en), dat je verwacht dat ze zelf nadenken over het werk wat blijft liggen en regelen dat iemand anders het doet of de klant op de hoogte stellen dat het later komt bijv, dat als iemand niet lekker in zijn vel zit of er is iets dat je dat graag al snel hoort zodat jullie samen kunnen kijken naar een oplossing enzovoorts. Ben duidelijk over je verwachtingen, ben duidelijk over het gedrag wat je graag ziet als je onverhoopt niet kan komen werken. Het gaat er dus niet om of iemand wel of niet ziek is of een klacht heeft, maar wel dat je verantwoordelijk gedrag verwacht in dergelijke situaties.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Tip 3 Let op signalen en doe er wat mee

Vaak geven medewerkers al vroegtijdig signalen af voordat ze verzuimen. Ze zijn al een tijdje ontevreden of de balans is zoek. Ze zitten niet lekker in hun vel, zullen af en toe een opmerking hebben of worden misschien juist stil. Als er dan meestal nog een klacht bij komt, dan zijn ze weg. En dan is het lastig om ze weer terug te krijgen. Kijk je achteraf terug dan heb je waarschijnlijk wel eerder signalen gezien of gehoord. Let op dit soort signalen en doe er gelijk wat mee. Vertel je medewerker wat je ziet of hoort en vraag wat er aan de hand is. Vraag door en kijk hoe diegene zelf, al dan niet met jou hulp, kan zorgen voor verbetering. Laat dit soort dingen niet sudderen, want dan wordt het alleen maar groter. Doe er iets aan als het nog klein is. Voor alle betrokkenen wel zo fijn en een stuk makkelijker.

 

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

 

Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Afgelopen week was ik bij een lezing van Ben Tiggelaar. Het werd wederom duidelijk dat goed en effectief leidinggeven nog niet zo makkelijk is. Waarom het blijkbaar toch lastiger is dan we denken en wat je er aan kunt doen om het zelf een stuk beter te doen, vertel ik je in deze blog.

Afgelopen week was ik naar een lezing van Ben Tiggelaar. Hij spreekt en schrijft natuurlijk al jaren over leiderschap en veranderen. Ik volg hem al een hele tijd, maar nu kon ik hem dan een keer bewonderen ‘in het echt’. Ik was benieuwd of ik nog iets nieuws zou horen. Dat was uiteindelijk niet het geval. Maar ik kreeg wel weer een paar mooie inzichten en een daarvan wil ik graag met je delen.

Wat was opvallend?

Als je Ben kent, dan weet je dat hij gedragswetenschapper is. Hij deelt dus graag onderzoeken en theorieën. Zo haalde hij ook weer het onderzoek aan van de Hay Group uit 2013 waaruit bleek dat 68% van de medewerkers in Nederland zijn of haar leidinggevende demotiverend vindt. Ik moest weer even slikken. Niet eens ‘niet zo capabel’, maar zelfs DEMOTIVEREND. Wow. Schrijnend.

Ik ken veel verschillende onderzoeken en cijfers en laten we ze even samenvatten als: vaak komen leidinggevenden er totaal niet rooskleurig vanaf. Dat is voor mij ook een van de triggers waarom ik doe wat ik doe. En ik heb het inderdaad in de praktijk om me heen gezien.

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Het kan ook anders

Maar wat ik me dan toch steeds weer afvraag: waarom is dit percentage zo hoog? Waarom krijgen managers en leiders het maar niet voor elkaar om het anders te doen? Want ik weet dat het ook anders kan. En daar zijn genoeg voorbeelden van. Zoals Jos de Blok van Buurtzorg, Ricardo Semler van Semco, Richard Branson van de Virgin Group, en weer even wat dichter bij huis: de directie van Incentro en Effectory. Wat trouwens niet wil zeggen dat hier niet ook van alles aan de hand is, want dat is er in elk bedrijf. Alleen qua leiderschap en aansturing hebben ze bewuste keuzes gemaakt, is werkgeluk een belangrijke pijler en staan autonomie en eigen verantwoordelijkheid hoog in het vaandel.

Wat is er nou zo moeilijk aan om leidinggeven goed te doen?

Als er voorbeelden zijn dat het anders kan, dan kan het dus. Maar wat maakt het dan zo lastig om dit met leidinggevend Nederland dan ook te DOEN? Toen ik bij Ben Tiggelaar in de zaal zat, stelde een dame een vraag. Ze was zelf ook leidinggevende en klonk enigszins wanhopig. Ze zei namelijk: ‘Er zijn zoveel theorieën over management en leiderschap. Nu is coachend en dienend leiderschap weer in. Wat komt er nog meer? En wat vraagt dat elke keer weer van mij? Want ik weet het gewoon niet meer en ik heb het idee dat ik het toch nooit goed doe.’ Mijn inziens liet ze hiermee doorschemeren dat ze er vooral tegen aanliep dat ze niet wist HOE ze het moest doen.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit wel een van de belangrijkste oorzaken is dat leidinggeven moeizaam gaat en medewerkers het als demotiverend ervaren. Daarnaast ben ik even op onderzoek uitgegaan en geven anderen aan dat het inderdaad vaak gebrek aan kennis is, opleidingen en trainingen vaak gestandaardiseerd zijn, mensen in een leidinggevende positie komen, terwijl ze daar niet geschikt voor zijn, de organisatiecontext genegeerd wordt, leiders te weinig of geen feedback krijgen en leidinggevenden niet of slecht luisteren. Daarnaast wordt er vaak ook weinig geïnvesteerd in skill-ontwikkeling.

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Hoe kan je het dan wel DOEN?

Al die theorieën over leiderschap enzo zijn natuurlijk prachtig, maar het gaat erom dat het in de praktijk natuurlijk anders gaat. En dat betekent DOEN. En buiten alle bovengenoemde oorzaken, zitten hier vaak ook nog wat belemmerende overtuigingen. Overtuigingen als ‘ik kan het toch het beste zelf’, ‘ik ben geen leider’, ‘ik weet niet hoe, dus doe ik maar een beetje van wat ik wel weet’. Daarnaast is het spannend om naar jezelf te kijken en toe te geven dat je niet weet wat je beter kunt doen. En vaak wordt ook vaak gedacht vanuit de leider in kwestie in plaats vanuit het team.

Dus het anders doen, wordt je nog niet zo makkelijk gemaakt. Maar dat houdt jou natuurlijk niet tegen. Want jij houdt wel van een beetje uitdaging toch? (én het dan natuurlijk wel voor elkaar krijgen :-))

Wat gaat je helpen?

Hoe ga je er nu voor zorgen dat het jou wel gaat lukken? Want anderen hebben bewezen dat het kan, dus waarom zou jij het niet kunnen? 3 dingen zijn wat mij betreft cruciaal. Als je hier niet aan wilt, dan moet je niet gek staan te kijken als het een moeizame weg wordt. Maar dat wil jij voorkomen toch? Dus aan de slag en hou deze 3 dingen in ogenschouw.

Sta open om te leren

Ten eerste sta open om te leren. Ben niet eigenwijs, maar zet je erover heen. Verdiep je in psychologie, gedrag van mensen, leiderschap en de belangrijkste skills die hier bij horen. Leer van anderen door boeken, filmpjes, blogs en interviews en leer vanuit je eigen praktijk. Durf in de spiegel te kijken. Reflecteer elke dag. Je zult zien dat je al snel een heleboel leert. Ben niet bang om fouten te maken. Zeg sorry en geef je fout toe als het nodig is. Vraag ook juist feedback aan je teamleden. Super spannend, maar ook heel waardevol. En als je dit doet, blijft je beloning niet uit. Een blij team en voor jou een job die je redelijk makkelijk afgaat en je leuk vindt om te doen.

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Vraag om hulp

Ten tweede vraag om hulp. Zoek mensen om je heen die beter zijn dan jij. Kijk bij ze af, stel je vragen en spar op momenten met ze, zodat je goede feedback en tips krijgt. Zoek een coach die je scherp houdt en je uitdaagt te leren en die misschien ook wel een stok achter de deur is. Ben niet bang om hulp te vragen. Niemand kan het alleen. En als je iets te leren hebt, en het echt goed wilt leren, heb je nou eenmaal een teacher nodig. Denk aan topschaatsers of topkoks bijvoorbeeld. Het is juist gek dat we bij leidinggeven nog te vaak denken dat iemand dat ‘toch wel moet kunnen’.

Durf het te doen

En ten derde: durf het doen. Durf te gaan voor waar je in gelooft. Durf dingen te proberen. Durf dingen vanuit nieuwe invalshoeken aan te vliegen. Begin bij goed luisteren naar je mensen, bepaal je strategie, weet hoe je het graag hebben wilt en als je weet wat werkt dan hoeft niks je meer tegen te houden. Ga het DOEN. En je zult er aan alle kanten de vruchten van plukken. Je gaat het terugzien in de betrokkenheid en motivatie van je teamleden, je gaat het terugzien in de resultaten van je bedrijf en je gaat het terugzien en ervaren in je eigen werkplezier.

Veel succes! You can DO it!

 

Alvast een beetje hulp en  meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Leuk die mensen die met je werken, maar af en toe bezorgt het je ook hoofdbrekens. De een heeft weer een pijntje, de ander is meer met z’n mobiel in de weer dan dat nieuwe plan wordt uitgewerkt en nummer 3 moet eerder weg, omdat het gaat regenen. Het is dat je anderen nodig hebt om je bedrijf verder te brengen, maar al deze fijne bijkomstigheden, daar zit je niet op te wachten. In deze blog geef ik je 5 tips voor minder ‘gezeur’ met medewerkers.

Je kunt niet zonder. Je hoeft geen groot team te hebben, maar mensen die je op bepaalde vlakken helpen, heb je gewoon nodig om door te groeien met je bedrijf. Dus je hebt inmiddels mensen die, flexibel dan wel in dienst, met je werken. Natuurlijk ben je blij met ze, maar af en toe heb je het ook gehad. Want met die extra handjes en denkkracht, heb je er ook allemaal gezeur bij gekregen. En daar zat je nou net niet op te wachten.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Het kost je bakken met energie

Je krijgt ’s ochtends een telefoontje dat iemand echt niet kan komen, alweer hoofdpijn. De ander wil graag eerder weg, want het gaat straks regenen en hij is op de fiets. En de volgende heeft een ziek kind thuis. Natuurlijk heb je best begrip, maar er zijn grenzen. Waarom moet je hier dagelijks mee bezig zijn? Kunnen mensen niet gewoon verantwoordelijkheid nemen en gemotiveerd hun werk doen? Waarom lijkt het alsof er zo vaak iets anders belangrijker is dan het werk? En jij moet hier elke keer wat van vinden en zeggen. Het kost je veel te veel energie. Energie die je graag aan andere dingen besteedt.

Niet iedereen maakt dezelfde keuzes

Waarom is dit dagelijkse kost? Waarom zijn er trouwens ook medewerkers die hier amper last van lijken te hebben? En waarom heb je er altijd een paar tussen waar aan de lopende band wat aan de hand is? Een feit is natuurlijk dat we te maken hebben met het leven. Niet alleen het werk is daar een onderdeel van, maar er gebeurt altijd van alles met en om ons heen. Daar hebben we het mee te doen. En ook je medewerkers hebben een leven naast hun werk.

Alleen hoe iemand hier mee omgaat, daar zit wel verschil in. Wat je merkt, is dat mensen hier verschillende keuzes in maken. Je herkent vast wel dat de één door gaat tot het gaatje als diegene zich niet lekker voelt en de ander bij de eerste keer dat er ‘griepepidemie’ in de krant staat al verzuimt. Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. En iemands drijfveren, overtuigingen, houding, motivatie en sociale omgeving bepalen de keuzes die iemand hierin maakt. Iets wat handig is om je bewust van te zijn.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Wat kan je doen om gezeur te voorkomen

Hoe kun je nou zorgen dat je gezeur voorkomt? Dat je er af en toe mee te maken hebt, dat kan gebeuren, maar je wilt er het liefst zo min mogelijk van hebben. Hoe krijg je dit voor elkaar? Ik geef je 5 tips.

1. Doorvragen bij sollicitaties

Vraag goed door als je iemand aanneemt. Ga op onderzoek uit naar hoe iemand denkt en naar zijn dieperliggende overtuigingen. Vraag door op drijfveren en vraag naar voorbeelden van situaties waarbij iemand voor een keuze stond tussen werk en zijn of haar thuissituatie. Hoe beter je hier zicht op hebt, hoe beter je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. En voorkomen is nou eenmaal fijner en makkelijker, dan genezen in dit geval. Zorg dus voor een goede selectie.

2. Aanspreken op gedrag

Is het de 3e keer in 2 maanden dat iemand er niet is of te laat is, spreek iemand er op aan. Is werk weer niet af, is er altijd iets anders belangrijker of is er een kind ziek en mag jouw medewerker dit weer oplossen, terwijl er ook een partner is, zeg er wat van. Dit is niet altijd de leukste taak en ook niet altijd even makkelijk, maar hoe langer je het laat sudderen, hoe groter het wordt. Smoor het in de kiem als het nog klein is. Dan is het het makkelijkst. Spreek iemand aan op het gedrag wat je ziet en geef aan hoe je het graag wel wilt hebben. Wil je meer lezen over hoe aanspreken je makkelijker af kan gaan, lees dan ook even mijn blog Medewerkers aanspreken niet de leukste klus.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

3. Duidelijk zijn over je grenzen en verwachtingen

Hoe lastig je dit ook mag vinden, ben duidelijk over je grenzen en verwachtingen. De een vindt dit makkelijker dan de ander, maar hoe meer je dit uitspreekt en hoe opener je hier over bent, hoe meer je voor bent. Het is voor je teamleden alleen maar duidelijk. En gaat het met iemand niet zoals je gehoopt had, dan kan je dus altijd verwijzen naar je grenzen en verwachtingen die je eerder hebt gedeeld. Dat maakt het aanspreken ook weer makkelijker.

4. Ben er

Ben aanwezig. Als je er te weinig bent, kunnen er namelijk allerlei dingen ontstaan waar je niet op zit te wachten. Ik heb voorbeelden gezien van negatieve invloeden tot een totale opstand gevoed door een onzekere toekomst. Ben dus niet de grote afwezige, ook al heb je een zelfsturend team. Jij blijft nog altijd de eindverantwoordelijke en ze kijken toch naar jou. Mensen hebben richting en duidelijkheid nodig. Plus support en feedback. Zorg dat je er bent om vragen te beantwoorden, aannames te weerleggen, te coachen en stimuleren. Het gezeur en gedoe ben je dan ver voor.

5. Neem op tijd afscheid

Soms blijkt het gewoon niet te werken met mensen in je team. Dat is helemaal geen schande, zo werkt het nou eenmaal. Wees in deze alleen wel de verstandigste en neem op tijd afscheid als het niet werkt. Een medewerker zal dit minder snel doen. Toch zijn jullie er allebei blij mee uiteindelijk als de wegen scheiden en er voor beide partijen weer nieuwe kansen en mogelijkheden ontstaan. Ben dus niet bang om afscheid te nemen als iemand niet binnen jouw grenzen, verwachtingen en waarden werkt. Ook al is iemand er in eerste instantie niet blij mee, je medewerker is je er uiteindelijk ook dankbaar voor dat iemand de knoop heeft doorgehakt.

 

Heb jij ook meer ‘gedoe’ met bepaalde teamleden dan je zou willen? Wat kan jij meer doen om dit voor te zijn?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

 

 

Waarom 1 het beste én het slechtste getal is voor je bedrijf

Het getal 1. Zomaar een getal. Of toch niet? Het is een enorm belangrijk cijfer voor je bedrijf. Het is zowel het beste als het slechtste getal. Waarom? En wat heeft het te maken met teams en leiderschap? Dat leg ik je uit in deze blog.

Het getal 1. Aan de ene kant moet je het omarmen en er juist erg alert op zijn. Aan de andere kant moet je het zo snel mogelijk loslaten. Waar ik het over heb? Wat het getal 1 kan betekenen voor je bedrijf. Het heeft namelijk twee kanten en ze zijn allebei super belangrijk als je wilt opschalen en groeien. Enerzijds is één het beste, anderzijds is één het slechtste voor je bedrijf. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Laten we aan de beste-kant beginnen.

Eén als beste getal voor je bedrijf

Als je het boek ‘The One Thing’ hebt gelezen, dan weet je precies wat ik bedoel. Wil je namelijk succesvol zijn met je bedrijf dan leer je al snel dat focus een key factor is om het voor elkaar te krijgen. Richt je op één ding. Stop daar al je energie in en verbeter het keer op keer. Dit krijgt dan echt de mogelijkheid om te groeien. Ook jij zult steeds beter worden op dit vlak.

Dus één is in dit geval het beste voor je bedrijf, omdat het belangrijk is om je te focussen op één ding tegelijk. Dus 1 concept, 1 product, 1 taak. Dat gaat namelijk zorgen dat je in plaats van middelmatig op veel dingen, steengoed wordt in dat ene.

Sommigen zijn van nature ‘maar’ goed in één ding en kunnen dus gelijk goed focussen. Maar velen van ons zullen zich herkennen in het leuk vinden van een heleboel dingen en het best goed zijn in een aantal dingen. Dan is het altijd lastig kiezen. Ook hebben we nog eens te maken met ons eigen brein dat last heeft van verliesaversie. We willen niet graag dingen loslaten, omdat we dan denken dat we wat mislopen. We willen risico’s spreiden en het liefst niet op ‘één paard’ wedden.

Maar wil je de beste zijn in iets, wil je succesvol zijn met een product of training, dan zul je je daar op moeten richten. Eén ding dus. Het getal 1 is in deze context dus super belangrijk voor je bedrijf. Als je die focus niet kunt opbrengen, is het de vraag of je gaat komen waar je wilt. In dit geval is één dus je allerbeste vriend. Je kunt niet zonder.

Blog Waarom 1 het beste én het slechtste getal is voor je bedrijf

Waarom één ook het slechtste is voor je bedrijf

Tegelijkertijd kan één je ook enorm in de weg zitten. Je wilt namelijk niet dat alles afhankelijk is van één iemand. Dat alle energie om de boel draaiende te houden vanuit één persoon komt. Dat als diegene er een keer niet is de boel gelijk in het honderd loopt. Dat als er maar één iemand is die een taak kan vervullen, je toch verdomd kwetsbaar bent. Zoals Tonny Loorbach (IMU) zo mooi zei: dan kan je niet spreken van een bedrijf, maar wordt het een onderneming.

Als je dus kijkt naar een gezonde bedrijfsvoering en structurele groei, dan wil je niet afhankelijk zijn van één. In dit geval is het dus juist wijs om er zo snel mogelijk vanaf te komen. Dat je er niet meer alleen voor staat, maar juist een team om je heen verzamelt waar iedereen jkan focussen op waar hij of zij goed in is. En als het nodig is dat je op elkaar terug kunt vallen en kunt zorgen dat het doordraait.

En ook, dat er juist niet maar één stel hersens gebruikt wordt, maar de creativiteit van het collectief. Waardoor ideeën en plannen nog beter worden, waardoor er vanuit meerdere perspectieven wordt gedacht, waardoor het mogelijk is om wat er al is steeds beter te maken.

Als je dus groeit, wil je zo snel mogelijk af van één. Dit is moment vaak al sneller dan je denkt. Dan is het tijd voor loslaten en onafhankelijk zijn van die ene. Dan is het tijd om jezelf misbaar te maken en te zorgen dat er juist meer ontstaat.

Blog Stop met managen, kies voor leiderschap - Purple. leiderschapsontwikkeling

En dan komen we weer terug bij die focus…

Want wat is nou het allerbelangrijkste, dat ene, waar JIJ je op moet focussen als ondernemer met een leidinggevende rol? Juist. Dat team en de cultuur. Het AAN je bedrijf werken en zorgen dat wat er gedaan moet worden om jullie visie te bereiken ook zo goed mogelijk gedaan kan worden door degenen die je daarvoor om je heen hebt verzameld.

Want als je dit niet doet, word jij niet gelukkig, maar je team ook niet. Laat ze dus doen waar je ze voor hebt aangenomen. Geef ze de vrijheid en het vertrouwen. Zorg dat ze hun werk zo goed en leuk mogelijk kunnen doen. Hoe beter jij hier in wordt, hoe beter zij worden, hoe succesvoller je bedrijf is.

Ook al voelt het onnatuurlijk in het begin, omarm de één én kom er zo snel mogelijk vanaf. Laat die één in je voordeel werken. De één is essentieel in een succesvolle organisatie. Kijk maar naar andere succesvolle ondernemers om je heen. Focus, delegeren en een krachtig team opbouwen daar zijn zij extreem goed in.

Wat kan jij op dit vlak nog verbeteren?

 

Meer weten over hoe je jezelf meer vrij maakt en je meer uit je team haalt? Meld je dan ook gratis aan voor de online masterclass ‘Stop met managen, creëer een zelfstandig team’ op 8 februari a.s. om 9.30u. Ik deel dan wat er naar mijn mening misgaat waardoor veel ondernemers met een leidinggevende rol vooral brandjes aan het blussen zijn en niet de volledige potentie van hun team benutten. En ik vertel je ook hoe hier verandering in brengt en zelf weer ruimte krijgt om te doen waar jij goed in bent en je team zelfstandig kan werken. Gratis aanmelden kan hier: https://purplewithapurpose.nl/stop-met-managen-creeer-een-zelfstandig-team/

Online masterclass Stop met managen, creeer een zelfstandig team-Mariska Wijbenga

Delegeren: 5 tips waardoor het makkelijker wordt

Delegeren, hoe goed ben jij er in? In werk overlaten aan anderen en er op te vertrouwen dat het goed komt? Vaak hoor ik van ondernemers dat ze delegeren een van de lastigste dingen vinden.  Ik hoor overtuigingen als ‘Ik kan het toch het beste zelf’, ‘Dit doe ik nog wel snel even zelf’ en ‘Ik moet het toch altijd controleren om zeker te weten dat het goed de deur uit gaat’ waardoor echt loslaten er niet in zit. Ook herkenbaar voor jou? In deze blog geef ik 5 praktische tips hoe je toch met een gerust gevoel meer kunt delegeren.

Delegeren, het is een must als je je bedrijf verder wilt laten groeien. Want doe je dit niet dan vertraag je de boel. Zonde natuurlijk als je een mooie visie hebt die je graag wilt bereiken. Waarschijnlijk weet je dit ook wel. Maar het in de praktijk ook echt doen is een ander verhaal. Op zich lijkt het je heerlijk als je meer aan anderen kunt overlaten. Als het dan maar goed gebeurt en je zeker weet dat hun lat net zo hoog ligt. Dat je ervan uit kunt gaat dat het goed komt, dat afspraken worden nagekomen en klanten tevreden zijn. Voor minder doe je het niet. Dus hoe zorg je nou dat het je wel lukt? Of het je in ieder geval makkelijker afgaat.

Blog Delegeren: 5 tips waardoor het makkelijker wordt

Ik geef je 5 praktische tips zodat delegeren steeds eenvoudiger wordt. En hoe meer je er gewend aan raakt, hoe minder lastig je het zult vinden. Dan wordt ook dit een gewoonte en zul je zien dat je daarmee nog meer kunt versnellen.

1. De juiste mensen

Alles begint bij de juiste mensen om je heen verzamelen. Want heb je de juiste mensen, die je vertrouwt, die bij je passen en die beter zijn dan jij, dan is het overlaten van werk aan die personen een stuk makkelijker. De juiste mensen zijn niet de mensen die alleen de skills hebben om een taak goed te vervullen. Het zijn de mensen die passen bij jouw energie en waarden. Het zijn de mensen die beter zijn in de dingen die jij het minst leuk vindt om te doen. Het zijn de mensen die bijdragen aan je team en bedrijf als geheel en zich helemaal kunnen vinden in je missie. Of je deze mensen nou in dienst hebt of ze freelance voor je werken, zorg dat ze passen bij jou en jouw bedrijf. Investeer tijd en energie in het vinden van jouw ‘juiste’ mensen.

2. Ruil HOE in voor WIE

Als je nog veel zelf doet, herken je vast dat je jezelf vaak de vraag stelt ‘HOE ga ik dit (ook nog) doen?’. En zo wordt je to do-lijst alleen maar langer. Merk je dat je jezelf deze vraag regelmatig stelt en is je to do-lijst inderdaad eindeloos? Dan is het hoog tijd om meer uit te besteden. En wat je hierbij gelijk helpt, is jezelf een andere vraag stellen. Vraag jezelf niet meer ‘Hoe ga ik dit doen?’, maar vervang hem door ‘Wie gaat dit doen?’. Dit gaat je helpen om zelf niet nog meer op je te nemen, maar gelijk te denken in de juiste persoon voor de job. Hierdoor wordt je gedwongen om te denken in delegeren. Mooie vraag toch? Een simpele techniek die je anders laat denken en doen.

Blog Delegeren: 5 tips waardoor het makkelijker wordt

3. Sturen op resultaat

Merk je dat je al mensen om je heen hebt die werk van je overnemen, maar ben je eigenlijk vooral taken aan het verdelen (en je meestal toch nog aan het bemoeien met hoe dingen gebeuren), dan is sturen op resultaat iets wat je gaat helpen. Als je iemand vraagt om iets voor je te doen, geef je de opdracht en vertel je welke output je verwacht. Niet meer en niet minder. Je laat het werk verder over aan degene die het moet doen. Vraag af en toe wel of het lukt en of iemand nog vragen heeft, maar verder laat je iemand zijn gang gaan. Waarschijnlijk word je nog verrast door het eindresultaat. Is de output nog niet wat je had gehoopt? Geef feedback en laat iemand leren. De volgende keer is het al een stuk beter en daarna kan iemand het helemaal zelf.

4. Lef hebben en gewoon doen

Op een gegeven moment is het ook gewoon doen. Heb je de juiste mensen gevonden, dan is dit natuurlijk een stuk eenvoudiger. Dus eerst nadenken over wie je nodig hebt en die mensen bij je team betrekken, gaat dit het een stuk makkelijker maken. En dan is het een kwestie van doen. Spring in het diepe. Laat het los. Ben duidelijk over het resultaat en je verwachtingen. En help en coach waar nodig, maar laat het werk daar waar het hoort en laat iemand ook echt verantwoordelijkheid nemen. Dit levert jou niet alleen ruimte op, maar voor je team is het zoveel leuker en interessanter werken als ze echt het vertrouwen krijgen en de verantwoordelijkheid voelen. Heb dus het lef om het te doen. Voor jezelf en voor je teamleden gaat dit alleen maar veel opleveren.

5. Weg met die blokkades

Laat al die belemmerende overtuigingen varen. ‘Ik kan dit het beste’. Het is onzin. Natuurlijk ben je in sommige dingen super goed, maar niemand is goed in alles. Er zijn mensen die beter zijn dan jij in een heleboel dingen. Omarm het. Het is geen falen, het is slim ondernemen. ‘Ik moet alles controleren voordat het de deur uitgaat’ is ook niet nodig. Je hoort het vanzelf als er iets niet goed gaat. Kan dat vervelend zijn? Ja. Maar geef feedback en zorg dat iemand leert. Dit is een investering. Daarna gaat het alleen maar beter of je weet dat iemand niet past in je team. Ook dan weet je wat je moet doen. ‘Voordat ik het aan iemand heb uitgelegd doe ik het snel wel even zelf’. Waarom? Zo krijgt iemand nooit de volledige verantwoordelijkheid en daar gaat diegene zich ook naar gedragen. Dus buiten dat jouw to do-lijst langer wordt dan je eigenlijk wilt en je zelf geen focus houdt, voelt de ander zich ook niet serieus genomen. Loslaten. Het dient je team niet. Kijk dus welke blokkerende gedachten jij hebt en of ze ook echt waar zijn.  Waarschijnlijk kom je er achter dat dit niet zo is. Laat ze los en delegeer. Je zult zien dat je ineens zoveel potentie ontdekt.

Blog Delegeren: 5 tips waardoor het makkelijker wordt

Delegeren op dit moment nog lastig? Aan de slag met de tips. Laat je zelf niet de grote vertrager zijn van de groei van je bedrijf. Daarvoor heb je veel te mooie dromen. You can do it!

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Negativiteit in je team, ban het uit voordat het je team infecteert

Je kent ze wel. Die mensen die bij alles een ‘ja, maar’ weten te bedenken of alles negatief benaderen. De energie loopt gelijk weg. Soms heb je er helaas ook een in je team. Onderneem je niet gelijk actie, dan kan dit grote gevolgen hebben. Waarom je negativiteit gelijk de kiem in moet smoren in je team lees je in deze blog.

Iedereen kent ze. Van die mensen waarbij het niet uitmaakt wat je voorstelt, er is altijd een ‘ja maar’. Er zijn altijd beren op de weg, het is altijd moeilijk of het is al eens geprobeerd en het was toen geen succes, dus gaat het nu zeker ook niet lukken. De donkere kant wordt altijd eerst belicht, de risico’s altijd eerst uitgediept. Verandering is zo ongeveer de vijand, want je weet nooit wat je krijgt. Hartstikke eng en spannend vinden ze het. Waarschijnlijk heb je nu inmiddels wel iemand in gedachte…

Wat negativiteit doet

Nu kan je er meestal zelf voor kiezen of je meer of minder tijd met zo’n persoon doorbrengt, maar wat nou als je iemand in je team hebt die te pas en te onpas alles negatief benadert? Heb jij een goed idee wordt het gelijk afgebrand of mag je eerst een hele discussie voeren, voordat er überhaupt iets gaat gebeuren. Wil je even meters maken en je team enthousiasmeren, heb je eerst van alles te weerleggen. Het is niet alleen vermoeiend. Het is een enorm energielek. En niet alleen voor jou, maar voor je hele team.

Het is vergif

Maar buiten dat, is deze negativiteit vergif voor je team. Het doet het werkplezier de das om en het infecteert je team steeds meer als je er geen korte metten mee maakt. Eén iemand is in staat om langzaamaan meer mensen mee te trekken in deze negatieve manier van benaderen. Daarmee wordt het steeds moeilijker om nieuwe dingen te implementeren, te verbeteren, nieuwe ideeën groter te maken enzovoorts. Het beïnvloedt uiteindelijk jullie succes en resultaten. En heeft deze negatieve benadering op een gegeven moment de overhand, dan is het een hele klus om het weer om te buigen naar een positieve omgeving.

Blog Negativiteit in je team, ban het uit voordat het je team infecteert

Waarom?

Wat bezielt iemand om er zo in te zitten, hoor ik je denken. Zeker voor toekomstgerichte, optimistische denkers is het bijna onvoorstelbaar dat je alles steeds vanuit negatieve hoek benadert. Nu heb je natuurlijk notoire zwartkijkers. Zij zullen waarschijnlijk weinig veranderen. Maar het kan ook zijn dat iemand na verloop van tijd steeds negatiever wordt. Ervan uitgaande dat je medewerkers niet geselecteerd hebt op een flinke dosis negativiteit, kan het toch zijn dat dit in je team ontstaat. Hiervoor zijn verschillende oorzaken. Iemand zit privé niet lekker in zijn of haar vel, er is iets gebeurd in jullie bedrijf of team waar iemand het niet mee eens is, iemand is het niet eens met jou, er is heibel tussen collega’s. Het kan van alles zijn. Het is in ieder geval een uiting van onvrede. En vaak heb je het in eerste instantie nog niet zo in de gaten. Toch is het zaak het zo snel mogelijk de kiem in te smoren.

Doe er gelijk wat aan

Hoe langer je het laat lopen, hoe meer schade het aanricht. Negativiteit doet je team nooit goed. Natuurlijk zijn kritische noten prima. Maar wel vanuit de intentie om iets beter te maken of om meer impact te creëren. Hoe lastig je het ook vind, je bent jezelf uiteindelijk dankbaar als je iemand gelijk aanspreekt op dit soort gedrag.

Wat kan je doen?

Merk je dat iemand steeds negatiever wordt? Doe er gelijk wat aan. Wat kan je doen?

1. Spreek iemand persoonlijk aan

Wanneer je merkt dat iemand in je team regelmatig negatieve opmerkingen maakt, ga dan het gesprek aan. Benoem wat je hoort en ziet en hoe het op jou overkomt. Hou het bij de feiten. Het kan zijn dat iemand het zelf eerst helemaal niet zo in de gaten heeft. Vraag dus ook altijd of iemand het herkent. Spreek daarna ook uit dat dit wat jou betreft niet acceptabel is en wat je wel van iemand verwacht. Maak zo nodig een afspraak. Natuurlijk is het ook goed om stil te staan bij de oorzaak. Als deze werkgerelateerd is, moet er misschien ook nog iets anders gebeuren om het in de kern op te lossen.

Blog Negativiteit in je team, ban het uit voordat het je team infecteert

2. Benoem het als het gebeurt

Ikzelf hou er altijd meer van om iemand even apart te spreken en terug te geven wat je ervaart, maar wat je ook kan doen is benoemen wat je ervaart als het gebeurt. Dus gelijk ter plekke. Als je bijvoorbeeld een teammeeting hebt en iemand reageert (weer) met een negatieve opmerking dat je benoemd wat je iemand hoort zeggen en wat liever wilt. Maak het niet te zwaar, maar benoem het wel. Hiermee geef je het geen ruimte en is dat ook gelijk duidelijk voor je hele team dat hier voor jou een grens ligt.

3. Spreek je verwachtingen uit

Niet alleen voor de persoon in kwestie is het relevant om je verwachtingen uit te spreken, maar ook voor je team in het algemeen. Ben sowieso duidelijk over je verwachtingen, altijd. Verwacht je een proactieve, meedenkende houding en vind je een kritische opmerkingen juist goed, maar verwacht je vervolgens ook oplossingen, zeg dit dan. Hoe duidelijker je dit naar je team communiceert, hoe minder ruimte negativiteit krijgt. Je bouwt dan aan jullie cultuur. Het mooiste is om zo’n cultuur te creëren dat medewerkers elkaar ook aanspreken, mocht het niet gaan zoals jullie graag met elkaar samenwerken.

Laat negativiteit dus niet het werkplezier en de teamspirit bederven. Ben er op tijd bij en hou het klein. Dat is voor jezelf en alle betrokkenen het prettigst en makkelijkst.

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Interview met Mariska door Myeverlane.com: 6 vragen over het starten van een team

6 vragen over het starten van een team! Als je als ondernemer alleen bent begonnen is het starten van een team best een stap. Want wat is het goede moment om uit te breiden? Kies je voor een freelancer of iemand in loondienst? Waar moet je op letten en voor welke valkuilen moet je oppassen? Wij hebben jouw vragen gesteld aan Mariska Wijbenga, expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling, én zij heeft de antwoorden voor je. Lees er alles over in dit artikel.

Stop met managen, kies voor leiderschap

Kies voor leiderschap. Het onderwerp van deze blog raakt precies waarom ik doe wat ik doe. Wat ik vaak zie, en zelf ook heb ervaren, is dat als je leiding gaat geven je al snel aan het managen bent. Vooral veel regelen, oplossingen bedenken voor dingen die mis gaan, vragen beantwoorden, mensen aannemen, problemen met medewerkers oplossen enzovoorts. Managen dus. Zorgen dat het geregeld wordt. Je to-do list is waarschijnlijk eindeloos en je tijd is altijd gevuld. Je houdt je team zo zeker gaande. Maar is dit waar je energie van krijgt? En haal je er echt alles uit wat er in zit? Ik denk van niet. In deze blog vertel ik je waarom en geef ik je een beter alternatief.

Je mag gaan ‘aansturen’

Als je net begint met leidinggeven dan doe je het naar beste kunnen. Je begint en gaat gewoon proberen, toch? Of je doet, net als ik deed, vooral hoe je denkt dat het hoort. Wat je dan waarschijnlijk uit boeken, tv-series, films, de krant of van Bob de Manager van MT.nl hebt opgepikt. Maar ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik liep er dus al snel bij als zo’n ‘alle-ballen-in-de-lucht-houdende workaholic’ met telefoon aan mijn oor, laptop in een hand, agenda in de ander en al mijn andere armen (bij wijze van spreken dan) koffie, to-do list, krant, spreadsheets enz. Krijg je er een beeld bij?

Ik was vooral hard aan het werken, ik was vooral enorm druk. ’s Avonds zat ik nog mijn mail te doen, want daar kwam ik al helemaal niet aan toe, en als ik zelf niet in mijn agenda vooruit plande stond hij volgepropt door anderen. Ik wist een week van te voren al hoe mijn hele week eruit zag en ook dat ik ongeveer tussen de afspraken en gesprekken zo’n 10 seconde had om adem te halen. Ondertussen draaide mijn team wel prima door. Maar daar was ook alles mee gezegd. Regelmatig was ik brandjes aan het blussen en oplossingen aan het bedenken en dan konden we weer door.

Blog Stop met managen, kies voor leiderschap - Purple. leiderschapsontwikkeling

Wat was ik aan het doen?

Maar was ik echt aan het leiden? Was ik degene die de lijnen uitzette en bezig was met wie er de beste man/vrouw was voor een job? Was ik echt aan het delegeren? Was ik bezig met mijn beste team creëren waarbij 1+1+1 juist 111 is? Als ik heel eerlijk was: nee. Totaal niet. Ik dacht hier ook niet bewust over na. En op een gegeven moment had ik daar ook geen ruimte meer voor, want ik had het te druk en alle energie ging zitten in de beslommeringen van de dag.

Daarnaast was nog iets wat me tegenhield om het anders te doen: ik vond mezelf geen leider. Ik vond mezelf echt een manager. Ik was goed in regeldingen. Ik was goed in problemen oplossen. Maar een leider? Leiderschap? Dat ging niet over mij. Daarbij stelde ik me stevige, stoere mannen voor die ‘echt de baas’ waren. Niet zozeer in autoritaire zin, maar in inspirerende zin. Nou en inspirerend vond ik mezelf ook al niet. Doodeng vond ik het om voor de troepen te staan en mijn visie en mening te verkondigen en dan moest ik het ook nog soepel en inspirerend brengen.

Dus dat deed ik allemaal niet. Het regelen en coachen 1 op 1 ging me prima af en daar vulde ik mijn dagen meer dan mee. Ik werkte hard en gaf alles, dat moest toch ook iets opleveren?

En dat deed het ook zeker. Maar was het dat wat nodig was? Was het dat wat voor de organisatie, mijn team en mijzelf het beste was? Was het slim?

‘Het gaat er niet om dat je IETS doet, het gaat er om dat je het JUISTE doet’

Blog Stop met managen, kies voor leiderschap - Purple. leiderschapsontwikkeling

Inmiddels weet ik beter

Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik er eigenlijk nooit bewust over nagedacht had hoe ik mijn team het beste kon leiden. Wat daar voor nodig was, wat ik dan te doen had en wat ik nog te leren had. Ik ben me toen gaan verdiepen in management, leiderschap, in succesvolle bedrijven en succesvolle teams. Dit heeft me veel inzichten gegeven en ook de handvatten om een aantal dingen anders aan te pakken. Een van de inzichten die het me heeft gegeven, en dit is de laatste jaren alleen maar bevestigd door de klanten waar ik mee gewerkt heb, is dat het zo belangrijk is om te kiezen voor leiderschap.

Denk na over je leiderschap. Kies er bewust voor. Durf het te doen.

‘You are more powerful then you know’

Wat versta ik dan onder leiderschap?

Naar mijn mening heeft leiderschap niks te maken met de baas zijn. Dit wordt vaak wel gedacht. Het heeft er alles mee te maken dat jij in de gaten hebt dat jij niet de belangrijkste bent, maar dat je teamleden dit zijn. Hoe kan jij team dan het beste faciliteren en coachen om het beste resultaat te halen en vooral ook hun werk leuk te vinden? Hoe kan je hen van een speelveld en richting voorzien zodat zij zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen en hun beste werk kunnen laten zien? Hoe kun je ze individueel en als team uitdagen om net dat stapje extra te zetten?

Leiden en leiderschap gaat over mensen. Over mensen in je bedrijf, over de mensen in je team. Jouw mindset en intentie tellen enorm om dit tot een succes te maken. Want hiermee beïnvloed je alles. Dus hoe zit je in de wedstrijd? Laat je de waan van de dag regeren en neem je genoegen met managen of kies je bewust voor het leiden, coachen en inspireren van de mensen die het moeten doen en het meest waardevol zijn voor je bedrijf?

 

Blog Stop met managen, kies voor leiderschap - Purple. leiderschapsontwikkeling

En dan nog even dit…

Laat niemand je wijs maken dat jij geen leider bent en denk het vooral ook zelf niet. Iedereen kan leiden. Iedereen kan het op zijn of haar manier en dat is gelijk je kracht. Als je je erin verdiept dan weet je wat slim is om juist wel en niet te doen. Als je in jezelf investeert, wordt je alleen maar beter. Je zal persoonlijk groeien. En hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt. Een succesvol team begint namelijk bij jou.

En dat succesvolle team heb je weer nodig om het volgende niveau met je bedrijf te halen én, niet geheel onbelangrijk, het zelf ook leuk te blijven vinden!

Herkenbaar? Ben jij vooral aan het leiden of aan het managen?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Leiderschapstips voor ondernemers: creëer een succesvol team

Hoe fijn is het als je lekker aan de weg aan het timmeren met je bedrijf. Het groeit qua omzet en qua team. Je bent er trots op. En terecht. Alleen vind je dat aansturen van mensen soms nog best lastig en je vraagt je ook af hoe je je team één team laat zijn, hoe je alle neuzen dezelfde kant op krijgt en hoe je je team echt succesvol laat samenwerken. In deze blog geef ik je 10 leiderschapstips om je hiermee op weg te helpen.

Als ondernemer ben je in eerste instantie vooral bezig met je missie en dienst of product. Daar wordt je door gedreven. Hoe kan je zoveel mogelijk klanten gelukkig maken of helpen met dat wat je te bieden hebt? Lukt het je om steeds meer klanten te bedienen, dan kun je dit op een gegeven moment niet meer alleen. Sterker nog, je moet het het eigenlijk al snel niet meer alleen willen, want aardig wat taken kan iemand anders waarschijnlijk beter en sneller dan jij. Dan heb jij dus tijd om te doen waar jij goed in bent en om aan je bedrijf te werken.

Je krijgt ook een andere rol

Maar ga je meer uitbesteden, dan verandert ook je rol. Dan hoort bij dat AAN je bedrijf werken ook het aansturen en inspireren van een team. En grote kans dat je dit nog nooit eerder hebt gedaan. Nou weet je inmiddels dat elke fase van je bedrijf zijn uitdaging heeft, maar dit is wel een hele cruciale. Je weet dat de mensen in je team het namelijk moeten gaan doen. Werkt dit niet, dan kost dit geld, omzet en ook nog eens werkplezier. Want niet-werkende arbeidsrelaties en een moeizaam lopend team zijn grote energietrekkers. Allemaal zonde. Helemaal niet nodig. Zorg dat je het goed voor elkaar hebt. Hoe eerder je hiermee begint, hoe makkelijker het gaat.

Dus hierbij geef ik je 10 leiderschapstips om je te helpen bij je leidinggevende rol en om meer uit je team te halen.

“Alles wat je aan de voorkant investeert, krijg je aan de achterkant dubbel en dwars terug.”

1 Kies de juiste mensen

Alles wat je aan de voorkant investeert, krijg je aan de achterkant dubbel en dwars terug. Dit geldt zeker voor het vinden en selecteren van de juiste teamleden. Dus investeer in het aantrekken van de beste mensen. Dat betekent dat je goed moet weten wie je nodig hebt. Niet alleen qua skills maar ook qua persoonlijkheid en drijfveren. Investeer dus tijd en aandacht aan een uitgebreid profiel. Ga daarna pas een vacature uitzetten. Neem vervolgens ook ruim de tijd voor het selectieproces. Leer iemand goed kennen en neem dan pas een besluit of diegene past in je team of niet.

Meer lezen over hoe jouw topper het beste kunt werven en selecteren? Lees dan ook mijn blog: Hoe trek je de beste mensen aan voor je team? 

Blog: leiderschapstips voor ondernemers

2  Ga voor vertrouwen en veiligheid

Dit is iets wat in ieder geval goed moet zitten in je team. Veiligheid is het belangrijkste basisprincipe. Als mensen zich niet veilig voelen, zal er geen vertrouwen en goede samenwerking zijn en krijg je nooit een succesvol team. Hierin zul jij het voortouw moeten nemen. In jouw rol ben jij bij uitstek degene die dit beïnvloedt en dus een veilige omgeving kan creëren. Belangrijk om je bewust van te zijn en er aan te werken als het nu niet 100% goed zit.

3 Zorg voor goede communicatie

Dan heb ik het hier over communicatie van jou naar anderen, maar ook de communicatie onderling. Voor jou persoonlijk is het belangrijk om je teamleden tijdig meenemen in nieuwe plannen, besluiten, veranderingen enzovoorts. Waar je eerst zelf besluiten nam en gelijk in de actiemodus ging, is het nu vooral belangrijk anderen mee te nemen in je gedachten en plannen. Ren jij alvast vooruit, maar is de rest 10 kilometer achter, dan verlies je ze. Dat komt de betrokkenheid en motivatie niet echt ten goede. Als je ze op de hoogte stelt, kunnen zij juist met de acties aan de slag gaan. Dus neem ze liever eerder dan later mee in je gedachtengang en besluiten, zodat zij er mee verder kunnen. Dit werkt uiteindelijk wel zo snel en prettig.

Daarnaast is het fijn als er een cultuur heerst waar er open met elkaar gecommuniceerd wordt. Daar heb jij weer een voorbeeld in. En mocht er geroddeld of negatief gesproken worden, maak daar dan zo snel mogelijk korte metten mee. Je krijgt namelijk wat je accepteert. Niet accepteren, gelijk in de kiem smoren en juist de goede sfeer en verhoudingen aanwakkeren.

4 Zorg voor een gemeenschappelijke richting en doel dat iedereen kent

Zonder gemeenschappelijke richting en doel is het voor je team lastig navigeren en verantwoordelijkheid nemen. Zorg dat iedereen op de hoogte is van jullie missie (waarom je doet wat je doet), visie (stip op de horizon, waar je naartoe wilt), waarden en doelen. Dit zou iedereen echt moeten dromen en meenemen in de keuzes in hun werk. Het mooiste is als je dit met elkaar kunt formuleren, omdat het dan gelijk echt van jullie allemaal is. Hebben jullie de richting en doelen helder, dan is dit de houvast voor je team om zelfstandig en proactief te kunnen werken.

Blog: leiderschapstips voor ondernemers

5 Monitor performance continu

Tegenwoordig zit de vaart er meestal goed in en gaan verandering razendsnel. Belangrijk dus om continu te weten hoe jullie het doen en om bij te sturen en continu te verbeteren. Dus zorg dat je jullie performance continu in de gaten houdt. En het mooiste is als jij dat niet alleen in de gaten houdt, maar dat het hele team dagelijks kan zien hoe het gaat. Verzin dus een mooie manier die jullie dagelijks allemaal inzicht geeft in jullie performance.

6 Creëer een gezonde manier van aanspreken en feedback geven

En dit is ook weer iets waar jij het goede voorbeeld in mag geven. Anders gaat het namelijk niet gebeuren. Spreek je zelf mensen in je team aan op gedrag wat je liever niet ziet en geef je regelmatig feedback, dan wordt het onderdeel van de cultuur en helpt het de openheid. Geef ook een voorbeeld in de manier waarop je vindt dat dit zou moeten, zodat het bijdraagt aan jullie samenwerking, prestaties en cultuur. De meesten van ons vinden mensen aanspreken of feedback geven best spannend. Mocht dit bij jou ook het geval zijn. In mijn blog Medewerkers aanspreken, niet de leukste klus geef ik je tips hoe je het aan kunt pakken waardoor dit soort gesprekken een stuk soepeler lopen, als je hier nu nog niet zo’n fan van bent.

7 Ben duidelijk over verantwoordelijkheden en zorg voor een passende beloning

Als iets het succes van je team in de weg staat is het wel onduidelijkheid over verantwoordelijkheden. Misschien herken je dit ook wel. Het is dus belangrijk dat iedereen weet waar hij of zij wel of niet verantwoordelijk voor is. Ben hier heel scherp in, ook als er mogelijk iets verandert. En zorg dat de beloning bij deze verantwoordelijkheden klopt. Want zit dit scheef dan krijg je geheid gedoe. Beloning is geen motivator, maar wel een dissatifier als het niet goed zit. Wil je je beste mensen houden, dan moet dit wel in orde zijn.

8 Geef waardering

We zijn er meestal niet zo scheutig mee, maar het is zo belangrijk. Dit maakt een wereld van verschil voor de betrokkenheid in je team. Geef dus waardering aan je teamleden op allerlei soorten manieren. Laat zien dat je ze ziet, dat je ziet hoe hard ze werken en wat ze aan vooruitgang boeken. Dit hoeft dus niet in een geldelijke beloning te zijn. Daar denken we vaak wel aan, maar dit werkt niet. Geef gewoon een compliment of trakteer een keertje. Het zit hem in de kleine dingen. Laat mensen in ieder geval voelen dat ze toegevoegde waarde hebben en dat je ziet hoe hard ze werken en zich inzetten voor jouw bedrijf.

Blog: leiderschapstips voor ondernemers

9 Durf te kiezen voor leiderschap en investeer in je leiderschapsskills

Vaak zie ik bij managers en ondernemers met een team dat ze vooral aan het managen zijn. Ze zijn veel aan het regelen, brandjes aan het blussen en operationele taken aan het vervullen. Ze hebben hier niet bewust voor gekozen maar zijn er min of meer ingerold. En dat is echt zonde.

Als je namelijk een team krijgt, dan betekent dit dus ook dat je een leidinggevende rol krijgt. Maar je kunt wel zelf kiezen hoe je die het liefst invult. Alleen dan moet je hier wel bewust bij stil staan. Dan moet je weten wat wel en niet werkt, hoe je een team succesvol maakt en ook vooral wat jij vooral wel en niet moet doen.

Zorg in ieder geval dat je wegblijft bij operationele taken. Waarschijnlijk is dat ook niet waar je energie van krijgt. Kies voor leiderschap. Zet de lijnen uit, geef richting, inspireer en help je team en afzonderlijke teamleden juist om steeds beter te worden. Dan kom je met z’n allen het verst. Vind je het nog best lastig om je leidinggevende rol op een manier in te vullen waardoor jullie succesvol kunnen zijn? Investeer dan echt in je leiderschapsskills. Want hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt. Dit hoort gewoon bij de professionalisering van je bedrijf.

10 Investeer in je team

Je team ontwikkelt zich en is nooit af. Er gaan mensen en er komen nieuwe mensen bij. Blijf erin investeren. Je team is je belangrijkste ‘asset’. Kijk ook maar naar andere succesvolle ondernemers (zoals bijvoorbeeld Richard Branson of Warren Buffet). Wat je altijd terugziet, is dat zij een kei zijn in delegeren en het opbouwen van een krachtig team. Dit is dus een van je belangrijkste taken.

Hopelijk geven de bovenstaande 10 leiderschapstips je inspiratie en houvast. Maak je ambitie waar met jouw sterkste team! En geef jezelf ook de tijd om jezelf te ontwikkelen. Elke dag een stapje in de goede richting, maakt je team elke dag een stuk sterker.

Wat vind jij op dit moment het lastigste aan het aansturen van jouw team?

 

Merk je dat je nog best tegen wat zaken aanloopt in je leidinggevende rol en kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Meld je dan even aan voor een gratis strategiegesprek en ik kijk met je waar je nu staat, waar je graag naartoe wilt en hoe je daar je beste kunt komen. Aanmelden kan hier: https://purplewithapurpose.nl/aanmelden-gratis-strategiesessie/ 

Gratis strategiegesprek Purple leiderschapsontwikkeling

Medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Of valt dat wel mee?

Aanspreken van medewerkers en feedback geven dat hoort nou eenmaal bij je job. Maar lang niet elke leidinggevende vindt dit even makkelijk en doet dit graag. Vaak vinden we het best spannend zelfs en vinden we wel een excuus om het nog even uit te stellen. We willen namelijk allemaal aardig gevonden worden en zitten niet te wachten op scenes als een boodschap niet goed valt. Maar is iemand aanspreken of feedback geven wel zo lastig en eng? Of zijn er een paar handigheidjes die je helpen om op een prettige manier terug te geven wat je vindt? Ja, die zijn er. En die ga ik je geven. Zodat ook jij je hand niet meer omdraait voor het aanspreken van medewerkers. Want dat is nou eenmaal belangrijk voor een succesvol team. Lees hier mijn 6 tips.

Je hoort geklaag. Eén iemand voert het hoogste woord. Een aantal anderen van je team hoor je instemmen. Dit gaat helemaal de verkeerde kant op, denk je. Er is ineens van alles niet goed. Dit moet je niet hebben in je team. Het maakt je kwaad. Nou is het toch echt genoeg geweest….

Herkenbaar? Of wellicht heb je vergelijkbare voorbeelden waarvan je denkt ‘daar moet ik wat mee’. Iemand die zijn afspraken niet nakomt, iemand die altijd de deadline overschrijdt, iemand die zich regelmatig ziek meldt, iemand die niet presteert zoals je verwacht enzovoorts.

Blog medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Hier geldt: Je krijgt wat je accepteert.

Dat wat jij accepteert binnen je team, binnen je bedrijf, dat krijg je ook terug. Daarom is het zo belangrijk om in deze situaties gelijk actie te ondernemen en op vriendelijke doch duidelijke manier aan te geven wat je niet tolereert en ook wat je wél verwacht. Doe je dit niet gelijk dan infecteert het jullie cultuur. En het is een stuk lastiger om een cultuur die zich zorgvuldig heeft opgebouwd weer te veranderen in wat je wel wenst. Daarom is het noodzakelijk om medewerkers gelijk aan te spreken op gedrag wat je niet graag ziet.

Geloof mij, hoe eerder je het aanpakt, hoe makkelijker het gaat. Laat je het eerst lopen en grijp je op een later moment pas in dan is het voor jou moeilijker, maar vaak zijn de problemen inmiddels ook groter. Ik weet het uit ervaring.

Dat je er niet altijd op zit te wachten, dat is iets wat ik helemaal herken. Kom je goed gemutst bij je team aangewandeld, kan het zo maar ineens zijn dat er van alles gebeurd is. Nu kun je het dus negeren en denken ‘morgen is er weer een dag’. Of je vat de koe bij de horens en doet er gelijk wat aan.

Om het je een stukje makkelijker te maken om dat ook te doen, heb ik hier 6 tips voor je die je helpen om dat aanspreken soepeler te laten lopen in plaats van dat je er als een berg tegenop ziet.

Tip 1

Let op de signalen en handel ernaar.

Meestal voel je al feilloos aan, in een vroegtijdig stadium, of iemand de grenzen op zoekt of het niet zo nauw neemt met wat jullie gebruikelijk vinden. Luister naar dat buikgevoel want 9 van de 10 keer heb je gelijk. Dit maakt dat je er snel bij kunt zijn als het inderdaad niet gaat zoals afgesproken.

Tip 2

Zoek uit wat er precies misgaat.

Voordat je op hoge poten op iemand afstapt, zorg dat je feiten hebt verzameld over wat er misgaat. Het mooiste is als je zelf dingen hoort en ziet. Maar soms hoor je ook uit tweede hand ervaringen of verhalen. Trap niet in de valkuil om dat klakkeloos te geloven en daar op te varen. Ik ben er zelf ooit ingetrapt en het maakt meer kapot dan je lief is. Zorg dus voor hoor en wederhoor of verzamel cijfers (bijv bij verzuim). Doe eerst even wat onderzoek, maak een korte analyse en zorg voor feiten. Onderneem daarna actie.

Blog medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Tip 3

Je intentie maakt een wereld van verschil.

Als je een gesprek met iemand aangaat, maakt je intentie een wereld van verschil voor de uitkomst die het heeft. Ga je het gesprek namelijk in met ‘ik zal jou wel eens even vertellen hoe we het hier doen’ dan zal het gesprek heel anders verlopen, dan wanneer je er in gaat met de intentie ‘dit accepteer ik niet, maar het is mooi als het wel gaat werken’. Als je dus feedback gaat geven, check van te voren bij jezelf nog even je intentie. Want dat gaat maken dat je gesprek een stuk soepeler loopt en dat de kans op escalatie of boze reacties wordt geminimaliseerd.

Tip 4

Hou het feitelijk en volg deze houvast.

Als je het gesprek hebt, geef dan feitelijk terug wat je hebt gezien of gehoord. Breng het vanuit jouzelf, dus in de ik-vorm. Dus niet ‘jij komt ook nooit op tijd’. Maar ‘ik zag je vanochtend pas om 10.30u binnenkomen terwijl we om 9.30u een dagstart hadden….enz.’ Kun je een en ander nog onderbouwen met cijfers dan kun je die ook laten zien. Dat geeft nogal eens de reactie dat iemand dat helemaal niet in de gaten had.

Laat je dus niet door je emoties leiden. Maar benoem wat je ziet of hoort, wat je daarvan vindt, wat daarvan de consequenties zijn. Feitelijk dus. Vraag daarna of iemand het herkent. En geef vervolgens aan wat je juist wel verwacht en graag ziet. Maak aan het eind van het gesprek een duidelijke afspraak. Zet het nog even op papier of in de mail dan zijn er helemaal geen spraakverwarringen achteraf.

Tip 5

Durf ook door te pakken als dat nodig is.

Als je iemand herhaaldelijk hebt aangesproken of feedback hebt gegeven, maar er verandert niks, ben dan ook niet bang om door te pakken. Als iemand niet past bij je team, niet past bij de normen en waarden van je bedrijf of niet werkt zoals je graag wilt, dan past diegene niet in je team. Neem dan ook op tijd afscheid. Dan kan de ander ook weer op zoek naar iets wat beter past en bescherm jij je team en bedrijf tegen negatieve invloeden. Uiteindelijk ben je jezelf dankbaar, is de persoon die het betreft je dankbaar en is zeker je team je dankbaar.

Tip 6

Oefening baart kunst

Net als met alles wat je in het begin lastig vindt of wat je niet prettig vindt om te doen, hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Je krijgt meer ervaring. Weet wat wel en niet werkt. Je wordt er steeds beter in. Zo werkt het ook met aanspreken en feedback geven. Laat je niet weerhouden. Begin gewoon. Hou bovenstaande in je achterhoofd en leer van elke keer. Dan is het op een gegeven moment een eitje ;-).

Hopelijk helpen deze 6 tips je om regelmatig feedback te geven aan je teamleden als je daar nu nog niet zo gedreven in bent. Dit is namelijk een van de succesfactoren van een krachtig team. Het mooiste is als je teamleden elkaar ook regelmatig aanspreken en feedback geven. Maar voordat het zover is, heb jij hier een voorbeeldrol in. Zij zullen dit namelijk alleen maar doen als jij het goede voorbeeld geeft. Je creëert gelijk een open cultuur.

Hoe gaat het aanspreken en feedback geven jou op dit moment af?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Pagina 1 van 212