Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Teamontwikkeling

Wat je kan leren van succesvolle ondernemers met personeel

Succesvolle ondernemers met personeel die je al zijn voorgegaan, zijn geweldige voorbeelden. Wat kun je van ze leren? Wat doen zij wat anderen niet doen? In deze blog geef ik je dé 11 dingen die je kunt leren van ondernemers met personeel waardoor zij veel kunnen bereiken en heel succesvol zijn.

Succesvolle ondernemers zijn mooie voorbeelden als het gaat om: hoe pakken zij het nu aan? Wat doen zij in hun bedrijf, en in dit geval qua personeel, wat maakt dat ze bereiken wat ze bereiken? Enorm inspirerend als je het mij vraagt en ook super waardevol om van te leren. Dus hierbij 11 dingen die je kunt leren van succesvolle ondernemers die je zijn voorgegaan als het gaat om hun personeel ofwel hun team.

1. Stel jezelf de goede vraag

Sir Richard Branson, ook wel bekend als Mister Yes, zegt tegen veel dingen waar hij enthousiast over is en kansen in ziet JA. Maar als hij tegen zoveel dingen ja zegt, hoe krijgt hij het dan allemaal voor elkaar? Want ook bij hem zitten er maar 24 uur in een dag.

Een van de waardevolle dingen die Branson doet, is dat hij zichzelf nooit afvraagt Hoe hij iets gaat doen, maar zichzelf altijd de vraag stelt Wie gaat dit doen. Hij zorgt dat de juiste mensen er mee aan de slag gaan. En daardoor kan hij veel meer bereiken in dezelfde tijd. Stel jezelf dus de goede vraag.

2. Durf te kiezen voor de vorm die bij ze past

Bas Urlings, Thijs Lindhout, Simone Levie en Eelco de Boer zijn allemaal succesvolle Nederlandse ondernemers. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Ze durven allemaal te kiezen voor het leiderschap en de arbeidsvormen die bij hen passen als persoon.

Zo zweert Eelco bij een team van alleen maar freelancers. Hij heeft medewerkers in dienst gehad, teams geleid, maar hij kwam erachter dat hem dat in zijn vrijheid beperkte. Hij kiest nu bewust voor een team van freelancers die passen bij hem en zijn bedrijf. Simone zweert juist bij een vast team. Zij heeft gedurende haar carrière van alles geprobeerd maar vindt het juist fijn een vaste club van goede krachten te hebben die helemaal gaan voor haar missie en visie. Werken met een operationeel manager werkt niet voor haar. Ze is zelf graag aan zet en wil direct kunnen sturen. Ook hier maakt ze steeds bewuste keuzes in. En Bas Ur;lings heeft afgelopen jaar zijn team van vaste medewerkers en kantoor totaal opgedoekt. Ook hij werd niet blij van op kantoor moeten zijn en de inperking van zijn vrijheid. Voor hem werkt een klein team beter, wat grotendeels op afstand werkt. Zo houdt hij zijn vrijheid en heeft zijn bedrijf wat het nodig heeft.

Durf dus te kiezen voor de vorm die past bij jou. Er is niet één waarheid en niet een manier. Ga op zoek naar wat past bij jou en jouw bedrijf.

3. Ze kennen zichzelf goed

En wat dus belangrijk is als je kijkt naar punt 2, maar ook als je op zoek gaat naar de juiste en best passende mensen bij jou en jouw bedrijf, dan is het dat je jezelf heel goed kent.

Succesvolle ondernemers weten waar ze goed in zijn en wat hun minder goede punt zijn. Deze wetenschap zien zij als kracht. Want hierdoor weten ze wat zij vooral moeten doen en wie ze nodig hebben voor al het anderen. Ook kennen ze zichzelf qua golflengte ofwel energie, wat ze belangrijke waarden vinden en hoe ze graag samenwerken. Dan vind je hier dus ook makkelijker de juiste mensen bij. En zorg dat dit altijd klopt, want anders is het een kwestie van tijd voordat je problemen krijgt.

4. Focus

Wat succesvolle ondernemers ook doen is gericht focussen op wat zij het beste kunnen. Ze spenderen het meeste van hun tijd aan dat waar hun toegevoegde waarde zit en waar ze energie van krijgen. Door dit structureel te doen, kunnen ze enorme impact maken en groei realiseren. Ze maken duidelijke keuzes in wat zij doen en al het anderen wordt dus geautomatiseerd of door andere mensen gedaan.

5. Ze zijn zeer selectief bij het aannemen van personeel

Warren buffet zegt bijvoorbeeld: “We zoeken drie dingen wanneer we mensen aannemen. We zoeken naar intelligentie, we zoeken naar initiatief of energie en we zoeken naar integriteit. En als ze dat laatste niet hebben, zullen de eerste twee je funest worden. Want als je iemand zonder integriteit aanneemt, wil je eigenlijk dat ze stom en lui zijn.”

Want met intelligentie of initiatief alleen kom je er niet. Volgens Buffet is integriteit de lijm die alles bij elkaar houdt. Het is het belangrijkste ingrediënt op weg naar succes.

Integriteit is voor Buffet dus een van de belangrijkste waarden. Ben selectief bij het aannemen van je personeel. Je team is de basis.

Vaardigheden en kennis kan iemand altijd aanleren. Persoonlijkheidskenmerken en persoonlijke waarden, zoals integriteit, veranderen vaak niet veel meer. Kijk dus altijd hiernaar in plaats van naar iemands CV.

6. Ze zijn niet bang om stevige beslissingen te nemen en mensen te laten gaan

Succesvolle ondernemer met personeel zijn niet bang om afscheid te nemen als het niet werkt. Ze durven op regelmatige basis daadkrachtige beslissingen te nemen en zo ook wat betreft hun personeel. Pappen en nathouden om de lieve vrede te bewaren, is er niet bij. Duidelijk zijn en beslissingen nemen die goed zijn voor het bedrijf helpt om de successen ook daadwerkelijk te behalen. Is er een mismatch? Even goede vrienden, maar helaas bij ons bedrijf gaat het stoppen.

7. Ben vriendelijk, maar niet bevriend met iedereen

If You Want to Make Everybody Happy, Don’t Be a Leader. Sell Ice Cream.-Steve Jobs

Een mooie, bekende uitspraak van Steve Jobs. In je leidersrol kan je nu eenmaal niet iedereen te vriend houden. Medewerkers zijn het met je eens en oneens. Altijd. Als je het iedereen naar de zin wil maken, dan bereik je nooit het succes wat je voor ogen hebt. Ben dus zeker vriendelijk tegen iedereen, maar niet bevriend met iedereen. En accepteer dat impopulaire beslissingen erbij horen in je rol en niet altijd iedereen het met je eens is.

8. Geef medewerkers de ruimte en geef vertrouwen

Ricardo Semler ontwikkelde, toen hij het bedrijf van zijn vader (Semco) overnam, een geheel eigen bedrijfsfilosofie op basis van één simpele vraag: in welk bedrijf zou ik zelf willen werken en hoe geef ik zo’n bedrijf zo snel mogelijk vorm? Dit is wat hij is gaan vormgeven in Semco nieuwe stijl, wat resulteerde in een revolutionaire en democratische bedrijfsstructuur die in zijn geval goed bleek te werken. Hij maakte van een slecht lopend familiebedrijf een bloeiend zakenimperium met een omzet van 200 miljoen.

Hij ontsloeg 60% van zijn managers, schrapte alle onnodige vergaderingen en huisregels en gaf zijn medewerkers de ruimte om hun eigen werktijden en salaris te bepalen. Ze kregen inspraak in de bedrijfsvoering. Semler vroeg ze om een loonsverlaging te accepteren maar in ruil daarvoor kregen ze een winstaandeel. Werknemers kregen ook het recht om alle uitgaven goed te keuren. Resultaat van dit alles was dat werknemers een steeds beter inzicht kregen in het reilen en zeilen binnen Semco. Als vanzelf kwamen er steeds meer suggesties voor het verbeteren van de bedrijfsvoering. De hervormingen die in die tijd werden ingevoerd, leidden tot 65% reductie van de voorraden, verlaging van de levertijden en een percentage productdefecten van minder dan 1. Toen het economisch voor de wind ging verbeterden de omzetten en winsten zich in rap tempo en groeide het bedrijf van 200 naar 5000 medewerkers (2010).

De medewerkers hadden dus de bevoegdheid om te beslissen qua bedrijfsvoering. Ze voelden zich gehoord en voelden zich betrokken. Medewerkers stonden zelf aan het stuur waardoor ze zich uitgedaagd voelden om met elkaar de goede besluiten te nemen. Het draait hier dus allemaal om vertrouwen, transparantie en het loslaten van controle.

Wat dit voorbeeld laat zien, is dat het enorm krachtig is om vertrouwen te geven aan je medewerkers en een stap terug te durven doen in je leiderschap, ofwel leiden ipv aansturen of managen. Laat de old school controle los en geef je medewerkers de ruimte. En waar ben je dan met z’n allen wel niet toe in staat?

9. Fouten maken mag

We roepen het te pas en te onpas: fouten maken mag. Maar even heel eerlijk? Vind je dat echt?

Toch hoort het erbij wil je met je medewerkers succesvol zijn. En niet alleen fouten maken, maar er juist ook van leren.

‘Successen vieren mag, maar nog veel belangrijker is het om van jouw fouten te leren.’- Bill Gates

‘The best way of learning about anything is by doing.’ – Richard Branson

Succesvolle ondernemers zien in dat fouten erbij horen. Hoe sneller je fouten maakt en hoe meer je hier van leert, hoe sneller je komt bij dat wat werkt. Laat je medewerkers dus fouten maken en leren. Ondersteun ze erbij om dit zo goed mogelijk te kunnen doen en het te delen. Zo kom je samen sneller verder.

10.  Durf om advies te vragen

Durf om advies te vragen. Over personeel, kengetallen en andere dingen die je nog niet goed weet.- Wouter Staal, Yoghurt Barn

Je kunt niet alles zelf en ook niet alles weten. Dat is maar goed ook want anders zou je alles zelf blijven doen. En die valkuil is toch al zo groot.

Zoals Wouter Staal ook zegt: durf om advies te vragen. Voor alles wat je niet weet, vraag het aan ondernemers die je al zijn voorgegaan. Blijf nieuwsgierig, blijf leren. Vraag hoe andere succesvolle ondernemers het hebben gedaan. Zorg voor de juiste mensen in je netwerk. En blijf leren en laat jezelf coachen om hier continu stappen in te blijven zetten.

11. Maak het hebben van gemotiveerde medewerkers je topprioriteit

Gary Vaynerchuk (VaynerMedia) is er heel duidelijk in: gemotiveerde mensen in je bedrijf zou altijd je topprioriteit moeten zijn, no matter what. ‘If you have motivated and engaged employees who are excited and ready to work, it’s a recipe for success.’

Voor sommigen van jullie lijkt het misschien voor de hand liggend, maar er zijn zoveel mensen die denken dat ze werknemers een stimulans geven, en dat is helemaal niet zo. Het kan moeilijk zijn als je de baas bent om op te merken wanneer werknemers zich gemotiveerd voelen of niet. Daarom moet je ervoor zorgen dat het prioriteit heeft en daarom moet je leren opletten

Hoe kun je het het beste aanpakken? Er zijn twee manieren die bij hem het beste werken.

Allereerst: lead by example. Hiermee bedoelt hij letterlijk: leid met je acties. Acties spreken altijd luider dan woorden. Ben je gemotiveerd en breng je energie mee, dan reageren je medewerkers daarop. En dat gedurende de hele dag, niet alleen wanneer je een vergadering organiseert. Hoe je met mensen omgaat, e-mails verzendt, je houding tijdens een vergadering. Iedereen kijkt altijd naar jou voor een voorbeeld van hoe je je moet gedragen. De manier waarop je handelt en je gedraagt ​​in het bijzijn van je werknemers bepaalt in hoge mate hoe gemotiveerd ze zijn.

En ten tweede: weet wat je medewerkers willen

Dit zegt het al. Zoek uit wat je medewerkers het meest willen in het leven en help hen het te krijgen. Laat ze weten dat je erin geïnteresseerd bent. Neem regelmatig contact met hen op over hoe het gaat. Iedereen wordt gedreven door verschillende dingen. We hebben allemaal onze eigen dromen, ambities en overtuigingen die ons motiveren. Dus je moet je oren gebruiken en luisteren. Ga met je medewerkers zitten en begrijp waar ze hun loopbaan naartoe willen brengen. Wat is hun ambitie? Wat willen ze met hun leven doen? Door met mensen te gaan zitten en daadwerkelijk te luisteren, kun je je werknemers oplijnen voor succes en hen tegelijkertijd motiveren om hard en snel te werken.

En nog een laatste tip van Gary V.: denk nooit dat geld motivatie drijft. Het is gewoon niet waar. Mensen zijn om meerdere redenen ‘in het spel’ en de enige manier om dat te begrijpen is door te luisteren. Als je het eenmaal begrijpt, kun je ze zo oplijnen dat ze het kunnen waarmaken. En dat stimuleert hen om altijd hun uiterste best voor je te doen, omdat jij het voor hen hebt gedaan.

Neem de tijd om al je medewerkers te leren kennen. Hij ontmoet alle nieuwe medewerkers in zijn bedrijf in de eerste paar maanden dat ze beginnen. Allemaal. Hij wil ze zo goed mogelijk leren kennen. En hij luistert echt, omdat hij het belang van motivatie van medewerkers begrijpt. Het is zo belangrijk om te begrijpen wat ze in het leven willen bereiken. Het kan op elk moment veranderen en ik wil voor elk moment, op elk moment en voor altijd voorbereid zijn.

Wees een goede ‘baas’ en luister meer dan je praat.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

Een lastige medewerker in je team, hoe ga je er mee om? Je hebt er soms een tussen zitten. Een waarvan je aanvankelijk dacht dat het helemaal goed kwam en dat hij of zij paste binnen je bedrijf. Of misschien heb je er een aangenomen waarbij je het voordeel van de twijfel hebt gegeven. In ieder geval bezorgt deze persoon je nu grijze haren. Wat kan je doen als je te maken hebt met een lastige medewerker? Dat vertel ik je in deze blog.

Een lastige medewerker in je team, het kan een keer gebeuren. Iemand die zich regelmatig negatief uitlaat, altijd ‘ja, maar…’ zegt, het nooit met je eens is, te laat komt, afspraken niet nakomt of vaak verzuimt. Deze medewerker zuigt energie en is inmiddels een grote frustratie.

Blog Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

Jij bent er druk mee

Want jij bent er elke dag maar druk mee. Je moet het in de gaten houden, er weer wat van zeggen of bent er gewoon in je hoofd continu mee bezig. Daarnaast bederft diegene de sfeer. Het beïnvloedt de samenwerking in je team en anderen worden er ook in meegezogen. Het gaat allemaal moeizamer in je team en ook dat moet je weer managen. Daarnaast merk je dat je inmiddels zoveel tijd aan deze lastige medewerker kwijt bent dat je aan de medewerkers die wel goed functioneren nauwelijks nog tijd en aandacht kan besteden. Je bent er eigenlijk wel klaar mee. Maar wat kan je nu het beste doen?

Hoe kon het zover komen?

Deze lastige medewerker kwam natuurlijk niet zomaar binnenwandelen. Hoe heeft het zover kunnen komen vraag je je weleens af? Had je dit niet kunnen voorkomen? Waarschijnlijk wel. Het is absoluut te beïnvloeden. Maar ben ook niet te streng voor jezelf, want sommige medewerkers kunnen zichzelf goed verkopen bij een sollicitatie en dan blijkt pas in de praktijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Af en toe zit er nou eenmaal een bijzonder iemand tussen.

Blog Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

Hier kan het aan liggen

Dat je te maken hebt met een lastige medewerker kan aan een aantal dingen liggen. Er is bijvoorbeeld toch iets niet helemaal goed gegaan bij de werving en selectie. Wat ik regelmatig zie is dat er snel handjes nodig zijn en er dan toch maar iemand wordt aangenomen die best oké lijkt. Niet perse de beste match maar wel iemand die voldoende capabel lijkt. Uiteindelijk blijkt er toch een mismatch te zijn. Het kan ook zijn dat iemand er al een tijdje zit en dat er door de groei en ontwikkelingen in het bedrijf een mismatch ontstaat. Iemand komt niet meer mee, past niet meer bij de functie of de veranderingen zijn zo groot dat iemand zich verzet. Ook kan het zijn dat er ineens thuis van alles aan de hand is waardoor iemand zich op het werk ook anders gaat gedragen. Of het kan zijn dat iemand al met bijvoorbeeld een negatievere houding is binnengekomen, maar als diegene nooit gecorrigeerd wordt, krijgt het vrijspel.

Er kunnen dus vele oorzaken aan ten grondslag liggen. En op de meeste heb je als leidinggevende invloed. Het is trouwens ook de vraag of de medewerker lastig is of dat diegene zich lastig gedraagt. Het is over het algemeen het laatste en gedrag kan iemand veranderen. En op gedrag kan je iemand aanspreken.

Wat kan je doen?

Hoe kan je dus omgaan met een lastige medewerker? Zodat je uiteindelijk niet zoveel tijd meer verliest, het in je team weer lekker draait en degene in kwestie zijn werk goed doet en presteert?

Het is in ieder geval tijd voor actie. Niks doen is geen optie, want het wordt er niet beter op. Het is misschien niet de leukste klus, maar weet dat je uiteindelijk opgelucht bent als je de stappen neemt. En jij niet alleen, de rest van je team ook.

Je kunt het volgende doen:

1 Plan zo snel mogelijk een gesprek

Plan zo snel mogelijk een gesprek in met de medewerker in kwestie. Neem tijd om het gesprek voor te bereiden. Dan wordt het al een stuk makkelijker. Het doel is iemand aan te spreken op zijn of haar gedrag. Lees in deze blog 3 tip hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag hoe je dit kunt aanpakken.

2 Laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker

Ben in jullie gesprek duidelijk over het doel, je verwachtingen en dat je van je medewerker een oplossing verwacht. Spreek met elkaar af op welke punten je verbetering wilt zien en op welke termijn. Laat de verantwoordelijkheid om te veranderen en het te laten zien bij je medewerker. Diegene moet voelen dat hij of zij ermee aan de slag moet. Maak aan het eind van het gesprek een gespreksverslag en laat het ondertekenen voor akkoord of in ieder geval voor gezien. Maak ook een vervolgafspraak.

Blog Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

3 Hou vinger aan de pols

Blijf vinger aan de pols houden en heb regelmatig gesprekken de komende tijd om de verbetering te monitoren. Maak elke keer een gespreksverslag.

4 Ben duidelijk over de consequentie

Ben ook duidelijk over de consequentie als er niets verandert. Wat gebeurt er dan? Doe dit gelijk vanaf het begin. En als het eenmaal zover is, dat je geen verbetering ziet of er is weer wat voorgevallen, durf dan ook door te pakken. Als je iemand verschillende kansen geeft en het blijkt niet te werken, trek dan ook je conclusie. Dit is voor beide partijen beter. Neem op een respectvolle manier afscheid. Vraag eventueel advies aan een arbeidsrechtadvocaat om je te laten ondersteunen.

5 Steek tijd en effort in werven en selecteren

Neem je afscheid en heb je een nieuw iemand nodig? Dan hierbij nog een tip om de kans op een mismatch of ‘lastige medewerker’ te voorkomen: steek tijd en effort in het werven en selecteren. Alles wat je aan de voorkant investeert, krijg je aan de achterkant dubbel en dwars terug. Doe je dit niet dan is het een soort van schieten met hagel en hierdoor ontstaan vaak de big problems. Weet dat je alle tijd en energie die je in het oplossen van problemen moet stoppen, niet in de vooruitgang van je team en bedrijf kunt stoppen. Ben dus selectief aan de voorkant. Hoe je dit het beste kunt doen, daar heb ik een ander blog over geschreven: Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

Heb je nog een vraag? Laat hem achter in een reactie.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en wil je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

Samenwerken in een team kent vaak toch nog wat haken en ogen. Het loopt niet zo soepel als je zou willen. En zeker als de tijden uitdagend zijn, kan het extra zichtbaar worden. Tijd om wat handvatten te geven om de samenwerking in je team een boost te geven. In deze blog geef ik je 10 tips.

1 Laat de inhoud de inhoud en ga voor de relatie

In overleggen gaat het in je team meestal over de inhoud. En als je niet specifiek vraagt naar of tijd inplant om te kijken naar processen of relaties, gaat het dus altijd over de inhoud. Maar als er op de relatie dingen niet goed zitten, merk je dat ook in het bespreken van de inhoud. Ook wel de onderstroom genoemd. Wil je de samenwerking verbeteren? Blijf dan eens weg bij de inhoud en stel de relatie centraal. Heb het over hoe dingen lopen en gaan, heb het over hoe je graag met elkaar samenwerkt en welke stappen jullie hierin te zetten hebben en spreek dingen naar elkaar uit. Dit klaart de lucht en haalt de onderstroom naar boven. Dan gaat dat werken op de inhoud ook ineens weer een stuk soepeler.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

2 Krijg meer begrip

De samenwerking loopt een stuk beter als je elkaar beter begrijpt. Investeer hierin. Deel met elkaar waar je door gedreven wordt, dus waar je van ‘aan’ gaat, wat belangrijke waarden voor je zijn en welke manier van werken het beste werkt voor jou. Als je hier bij stil staat en dit met elkaar deelt snap je ineens waarom collega A altijd graag volledige info wil (houdt van structuur en overzicht) en collega B altijd nieuwe ideeën heeft (houdt van oplossingen bedenken en staat open voor verandering). Door dit inzichtelijk te maken, snap je beter waarom dingen op een bepaalde manier lopen en hoe je iemand het beste kan benaderen.

3 Ga gewoon iets leuks doen: lach, huil en bewonder!

Beleef leuke dingen met elkaar! Dus los van het werk. Dat kan van een borrel, een weekend skiën t/m met z’n allen naar een event van Tony Robbins. Wat jullie willen. Kan dus simpel en klein en ook groots en meeslepend. Maar weet dat het niet in de grootte zit. Het zit hem in dingen met elkaar meemaken, leuke herinneringen maken, lachen en ontspannen met elkaar in een andere setting dan het werk bij elkaar zijn en dus iets beleven.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

4 Deel zelf eens iets persoonlijks

Openheid naar elkaar helpt de samenwerking. Niet alleen kan er dan meer besproken worden en is feedback veel normaler, je kunt met elkaar veel meer groeien. Openheid is echt een cultuuraspect wat je moet voeden. Als leider heb je hier een voorbeeld- en trekkersrol in. Neem dus het voortouw en deel af en toe iets persoonlijks met je team. Dat je bijvoorbeeld wakker hebt gelegen van een beslissing, dat je soms ook iets spannend vind om te doen en wat dan bijvoorbeeld voor je werkt om te doen of dat je ergens veel waarde aan hecht en waarom. Je hoeft niet je hele hebben en houden uit te storten over je team, dat gaat te ver en de vraag is wat je daarmee bereikt, maar iets meer van jezelf laten zien en dus open zijn in plaats van de schijn op houden dat jij altijd alles wel weet, helpt je team om ook meer te delen. Dit komt de samenwerking zeker ten goede.

5 Verzin het niet zelf

Een probleem of ander vraagstuk? Mooi. Je verzint zelf geen oplossing, maar legt het aan je team voor. Geef je team meer verantwoordelijkheid en vraag hen het gezamenlijk op te lossen.  Dus laat het ze zelf doen en ben er als ze je nodig hebben. Niet om het over te nemen, maar juist om -> zie de volgende tip.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

6 Coach je team

Coach ze om beter te worden en te leren. Coach ze dus ook op het samenwerken. Stel je op als facilitator, begeleider. Blijf dus aan de zijlijn. Geef terug wat je ziet en help ze om nieuwe stappen te zetten. Stel goede vragen en help ze inzicht te krijgen. En help ze om oplossingen te bedenken en te verbeteren. Coach ze naar the next level.

7 Iedereen eerst, dan jij

Heb je een meeting met elkaar? Steek dan eens niet als eerste van wal, maar geef eerst iedereen uit je team het woord. Laat al je teamleden aan het woord en luister alleen maar. Iedereen komt aan bod. Iedereen wordt serieus genomen. Kijk daarna of je nog wat hebt toe te voegen. Maak hier een gewoonte van en laat vooral je team het doen. Dit verhoogt de betrokkenheid, geeft hun het gevoel dat ze gezien worden en worden er oplossingen bedacht dan is het ook echt van hen. En wat gebeurt er als je zelf iets bedenkt en je gaat het tot uitvoer brengen? Dan ga je laten zien dat het zeker lukt, want het is iets van jou.

8 Deel individueel wat er goed gaat en vraag om een tip

Prik bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal een moment waarop je elkaar bewust feedback geeft. Mocht dit al normaal zijn in je team, blijf dat dan vooral doen. Maar meestal is het nog niet zo gebruikelijk om te doen. Het is best spannend en vaak gaat de inhoud voor. Lekker concreet, dus dat is veilig om bij te blijven. Dus maak bewust tijd voor het geven van feedback of koppel het aan een kwartaalactiviteit. Laat iedereen voor zichzelf opschrijven wat er goed gaat bij hem of haar en waar hij trots op is en ook wat nog beter kan. Deel dit een voor een met elkaar en laat de andere teamleden dan een compliment en tip geven. Dit kan in het begin wat onwennig zijn, maar hoe vaker je het doet, hoe normaler het wordt. En het is echt mega-waardevol.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft
9 Have fun!

Maak het leuk en hou het luchtig. Vaak zijn we zo serieus als het om het werk gaat. Neem jezelf niet te serieus, maak er wat leuks van, elke dag, lach met elkaar en speel. We zijn het vaak verleerd. Toch maakt het spelen en een beetje humor dat het makkelijker gaat en er meer energie is. Misschien zelfs wel flow.

Kijk ook nog even dit filmpje van Marc Lammers over flow, met een paar mooie technieken om met je team dat samenwerken en resultaten halen naar een hoger niveau te tillen.

https://www.youtube.com/watch?v=PmaCGmwtNt4

10 Verbeter niet eens per kwartaal of per jaar, maar continu

Maak niet een keer in het jaar of per kwartaal tijd om specifiek te investeren in een betere samenwerking, maar doe dit continu. Met kleine stappen en verbeteringen. Kies er bewust voor om de inhoud en de manier waarop los te koppelen. Besteed steeds aan beide aandacht. In je weekstart of -afsluiting kun je bijvoorbeeld terug kijken en vooruit kijken. Wat ging er goed qua samenwerking afgelopen week, wat kan er beter en wat stelt het team voor om dan deze week te doen of bijvoorbeeld aan kleine verbeteringen door te voeren? Laat iedereen elke week opschrijven wat ze zien en wat ze zouden kunnen verbeteren. En laat ze dat doen. Je teamleden hebben zelf een idee wat beter kan. Laat het uit henzelf komen en verbeter continu. Het is niet moeilijk en elke keer een klein stapje maakt uiteindelijk een groot verschil.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat er in zit. Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

Wat als je als ondernemer het gevoel hebt vast te zitten in je bedrijf? Je kan er eigenlijk niet niet zijn, want dan lopen dingen in het honderd en je komt niet toe aan de dingen die je eigenlijk wil doen. Je bedrijf wat je ooit begonnen bent om vrijheid te hebben voelt nu als een last. Hoe zorg je dat je weer loskomt en wel weer vrij kunt bewegen, terwijl je business gewoon doordraait? Dat lees je in deze blog.

Wat als je vast zit in je bedrijf? Als het voelt het alsof je geen kant op kan en je het meeste van je tijd kwijt bent aan allerlei dingen die je helemaal niet leuk vindt? Dan is het hoog tijd voor verandering. Lees eigenlijk: verbetering. Als het reilen en zeilen van je bedrijf afhankelijk is van jou, dan ontneemt dit je alle vrijheid. Sterker nog, als je hier niks aan doet lekt er zoveel energie weg dat de kans op opbranden met de dag groter wordt. Het is dus niet alleen kwetsbaar voor je bedrijf maar ook voor jezelf.

Blog Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

Opbranden

Regelmatig spreek ik ondernemers die het bijna niet meer zien zitten. Ze hebben hun bedrijf laten groeien, hebben inmiddels een of meerdere teams, bereiken mooie resultaten, maar hun bedrijf is nog steeds volledig afhankelijk van hen. Hierdoor voelen ze zich ingeperkt in hun vrijheid en voelt hun bedrijf en de mensen die er werken inmiddels als last. Het drukt zwaar en dat waar ze eerst energie van kregen, is verworden tot een juk.

Controle houden

Het is meestal terug te voeren op een aantal dingen. Het heeft regelmatig met controle houden te maken. De overtuiging dat anderen het niet beter kunnen, dat alleen hun manier de juiste manier is dus ze hun eigen ‘hoe’ iets moet gebeuren opleggen en dat ze overal vinger aan de pols willen houden, maakt dat er geen tijd en ruimte meer is voor iets anders. Ze hebben zichzelf vastgezet door overal nog bij betrokken te willen zijn.

Niet weten hoe aan te sturen

Daarnaast weten ook veel ondernemers niet hoe ze nou het beste hun personeel aan kunnen sturen als ze eenmaal meerdere mensen hebben aangenomen. Ze verdiepen zich niet in leiderschap en managementvaardigheden, daardoor handelen ze vanuit bepaalde overtuigingen zoals bijvoorbeeld ‘ik ben de baas’ en daardoor lopen dingen niet soepel of krijgen ze problemen met personeel. Ook dit trekt veel energie en geeft stress.

Wijs door ervaring

En ten derde weten sommige ondernemers niet beter en doen ze vanuit de beste bedoelingen wat ze denken dat goed is, maar blijkt het uiteindelijk niet te werken. Door ervaring wordt je natuurlijk ook wijs, maar het duurt veel langer en het kost meestal veel energie, frustratie en geld.

Blog Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

Hoe zorg je dat je los komt?

Als je nou merkt dat je vast zit of dat je bedrijf als een enorme verantwoordelijkheid voelt en afhankelijk is van jou, dan kan je nu 3 stappen zetten om hier los van te komen.

1 Een sterk en passend team

Zorg voor een sterk en passend team. Heb je je team nu samengesteld zoals jij het liefste werkt? Heb je allerlei mensen in dienst, terwijl je eigenlijk graag flexibel bent? Of heb je juist allerlei freelancers, terwijl je betrokkenheid en loyaliteit juist heel belangrijk vindt? En heb je de beste en juiste mensen? Zitten ze op dezelfde golflengte als jij? Passen ze niet alleen qua vaardigheden en kennis maar ook qua persoonlijkheid, waarden en energie? Vullen je medewerkers jou aan of heb je kopieën van jezelf aangenomen?

Zorg dat je team je aanvult en dat je mensen hebt die passen bij jou en jouw bedrijf. Doe hier nooit concessies in. Speel geen paniekvoetbal en zorg dat je altijd al precies weet wie je nodig hebt zodat je niet zomaar handjes aanneemt in je team omdat het ineens zo druk is. En heb je de indruk dat je nu mensen in je team hebt, die niet voldoende passen? Neem dan ook actie en neem op een goede manier afscheid van elkaar. Het neerzetten van je beste team en daarin investeren, levert je vrijheid (en veel minder problemen) op.

2. Laat het aan ze over

Stap 2 is, als je je team op orde hebt, om het werk en de taken ook echt aan je teamleden over te laten. Je hebt niet voor niets de beste mensen om je heen verzameld. Laat los dat jij het belangrijkste bent. Leer hoe je een leider kunt zijn. Je team moet de zaak draaien en jij helpt ze om dat zo goed mogelijk te doen. Laat ze het dus ook doen. Op hun manier. Jij houdt je bezig met de grove lijnen en de strategie, de rest regelt je team. Zorg in ieder geval dat je niet meer met operationeel management bezig bent. Is je team nog niet zelfstandig genoeg, neem dan een operationeel manager in dienst.

Blog Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

3. Verbeter continu

En de derde stap is, blijf continu verbeteren. Blijf zelf elke keer stappen nemen om nog meer los te laten. En neem elke dag stappen met je team om het beter te laten draaien, hen het vooral te laten doen en hen beter te maken om het zo goed mogelijk te kunnen doen. Dit is niet van de een op de andere dag geregeld, maar hou voor ogen wat voor situatie je WEL wil (ipv de situatie waar je nu in zit) en werk hier elke dag, stapje voor stapje, naartoe.

Als je het gevoel hebt dat je vast zit, wacht dan niet te lang met er wat aan te doen. Zorg dat je het ombuigt naar jouw gewenste situatie. Dit is mogelijk. Altijd. Als je niks doet, blijft alles bij het oude. Kom je in actie, ook al heb je een lange weg te gaan. Dan kan je je vrijheid weer terugkrijgen en je bedrijf voor je laten werken. Hoe heerlijk is dat? Don’t settle for less!

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je hoopt dat het makkelijker wordt met je team, maar het gebeurt niet

Wat als je hoopt dat het makkelijker wordt in je team, maar er verandert niets? Als je merkt dat alles alleen maar ingewikkelder wordt en jij alleen maar brandjes aan het blussen bent? Dan is het tijd om het aan te pakken. Want helaas gaat het niet zomaar beter. Wel kan jij ervoor zorgen dat het verandert. In deze blog vertel ik je wat je kunt doen.

Als je hoopt dat het makkelijker en beter gaat lopen in je team, dan kan je lang blijven wensen. Er verandert namelijk niets als jij het niet aanpakt. Loopt het stroef in je team, hoor je veel negativiteit, heerst er wantrouwen en loopt de samenwerking niet lekker (lees: miscommunicatie en frustraties), dan zal je hier wat aan moeten doen. Het zal namelijk niet van de een op de andere dag ineens anders gaan.

Sterker nog, het wordt van kwaad tot erger. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren aan het bespreken en oplossen van problemen, moeten er steeds dingen worden uitgesproken of wordt dit juist niet gedaan en ontstaan er grotere issues onder het wateroppervlak. Dit is allemaal energie die je niet aan klanten kunt besteden of aan het optimaliseren van je product of dienst. Ga eens na wat dit kost? Om nog maar te zwijgen van de dalende motivatie en betrokkenheid onder je medewerkers waardoor de productiviteit nog verder afneemt.

Niet wenselijk dus om onvrede of een stroeve samenwerking te laten bestaan.

Hoe komt het zover?

Maar hoe is het zo gekomen? Want dit had je toch niet zo bedacht en al zeker niet gewild. Je dacht een paar kanjers aan te nemen en er een leuke club van te maken. Waar ging het mis? Waar heb jij het gemist? No worries, dit is wat regelmatig bij ondernemers gebeurt, en in grote bedrijven trouwens ook. Het is zo gegroeid, omdat er een paar dingen achterwege blijven.

Het kan hieraan liggen

Zo worden grenzen niet gesteld en sluipt het negatieve praten of roddelen over elkaar erin. Of zijn er geen afspraken gemaakt over hoe je met elkaar wil samenwerken en zijn er allerlei gewoontes en processen gegroeid die niet perse effectief zijn. Of wordt er altijd wel over de inhoud gesproken, maar zelden of niet over hoe het gaat en wat iedereen nodig heeft om zijn of haar beste werk te leveren. Het gaat dus niet over hoe jullie als mens in elkaar steken, wat je van elkaar nodig hebt en hoe je het graag hebben wilt. En op een gegeven moment is wat jullie wel willen ver te zoeken.

Het goede nieuws

Maar het goede nieuws is dat je hier op elk moment weer verandering in aan kunt brengen. En als ik je een advies mag geven: doe dit het liefst zo snel mogelijk als je opmerkt dat dingen anders lopen dan je wenst en goed acht voor je bedrijf. Als je maar actie onderneemt. Het laten gaan is geen optie.

Wat je kan doen

Wat kan je dan nu doen als je een van, of alle, bovenstaande punten herkent? Ik geef je 3 tips die je nu gelijk in de praktijk kunt brengen.

1. Kijk in de spiegel

Ook al is het niet leuk om te horen, wat er ontstaan is in je team heeft met jou te maken als leider. Ben er niet teleurgesteld over, dit gebeurt een heleboel leidinggevenden. Weet dat je het weer kan veranderen. Als je het inziet en ook durft te zien dat je dingen hebt laten lopen of dacht dat het wel goed zou komen. Of misschien had je geen zin in confrontaties of heb je geen duidelijke grenzen gesteld. Geen man over boord. Dit kan alsnog. Maar durf in de spiegel te kijken en je eigen rol hierin te erkennen. Dat is stap 1. En dat is alleen maar sterk.

2. Waar gaat het mis?

Kijk hierna waar het nou precies misgaat. Kunnen mensen echt niet met elkaar door een deur? Is er wantrouwen in het team? Of zitten er afspraken of processen niet lekker? Stel jezelf een paar goede vragen om inzicht te krijgen in waar precies de schoen wringt. Is dit bij je hele team of een paar mensen? Welke voorbeelden heb ik? Wat wordt er dan gezegd en gedaan en door wie? Zie ik patronen? Maak voor jezelf een zo compleet mogelijke analyse.

3. Stappen om te nemen en actie

Vraag jezelf daarna af wat je het beste kunt doen nu je weet waar het hem in zit (zie 2). Om je hierbij wat ideeën te geven: zijn er onderling medewerkers die wat met elkaar hebben uit te spreken? Laat ze dat dan doen met elkaar. Komen ze er niet uit, dan kan je ze als facilitator helpen. Geef daarnaast aan je hele team aan wat je WEL van ze verwacht. Hoe wat jou betreft een goed samenwerkend team eruit ziet en welke waarden je belangrijk vindt. Geef aan wat je hierin van je team verwacht en geef aan dat iedereen hier een verantwoordelijkheid heeft. Wat hebben ze dan nodig om te laten werken? En maak afspraken met elkaar. En zorg dat jullie hierna regelmatig de samenwerking bespreken en evalueren. En spreek mensen aan op afspraken die jullie gemaakt hebben en grenzen die er zijn. Je kan het nu niet meer laten gaan.

Weet trouwens dat je als je nu actie onderneemt er niet in een keer bent. Het is een proces. Blijf dus ook vervolgstappen nemen als je eenmaal met je team nieuwe afspraken hebt gemaakt.

Voor nog wat extra inspiratie en tips lees ook zeker even mijn blog Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Personeel: wat je moet weten als je eraan begint

Als ondernemer werken met personeel? Vroeg of laat kan je het niet meer alleen en zal je er dus aan moeten geloven. Alleen zijn de meeste ondernemers geen geboren managers. En dat zorgt voor problemen. Wat je in ieder geval moet weten als je met personeel werkt als ondernemer vertel ik je in deze blog.

Als ondernemer werken met personeel? Weet waar je op moet letten (blog)

Als ondernemer werken met personeel, het is nogal eens een uitdaging. Hoe dat komt? Omdat ondernemers van nature geen manager zijn. Ze zijn bezig met hun visie, strategie en snelheid maken, terwijl medewerkers met andere dingen bezig zijn zoals vakantiedagen, salaris en gewoon leuk werk willen hebben.

Het niet goed weten hoe ze moeten managen, maakt dat ondernemers vaak maar wat doen. Natuurlijk proberen ze er het beste van te maken, maar toch zijn ze verbaasd als het stroperig gaat en er niet uitkomt wat ze verwachten. En meestal is het ook een kwestie van tijd voordat de grote problemen ontstaan zoals arbeidsconflicten, ziekteverzuim of een hoog verloop, die vaak veel geld en frustratie kosten.

Ondernemers zijn geen geboren managers

Ondernemers zijn over het algemeen geen managers. En als je het mij vraagt moet je dat ook nooit willen zijn. Je bent wel leider, CEO, van je bedrijf. Als ondernemer kijk je anders naar je bedrijf dan als medewerker. Een ondernemer kijkt vooruit, is aan het bouwen, kansen aan het benutten, innoveren en doorgroeien. Medewerkers zoeken een leuke, interessante baan, een fijne werksfeer, een goed salaris en voldoende vakantiedagen. Hier is gelijk vanaf het begin al een mismatch.

En wat daar nog bij komt is dat ondernemers blijven hangen in hun oude denkpatroon. De mindset dat zij het belangrijkste zijn in het bedrijf, dat zij de baas zijn en dus moeten besturen. Terwijl het tijd is voor een omslag als je met personeel gaat werken. Namelijk jij bent als CEO de drijvende kracht, maar je team is het belangrijkste. Dit wordt regelmatig over het hoofd gezien.

Daarnaast, als je niet investeert in je skills dan kan je ook niet verwachten dat je het binnen no time als een pro onder de knie hebt. Toch is het investeren in leidinggevende vaardigheden niet iets wat normaal is onder ondernemers. Vandaar dat ze vaak niet weten wat werkt, ze steeds meer vast komen te zitten en ze op een gegeven moment alleen nog met problemen bezig zijn.

Neem het serieus

Neem het dus serieus als je met personeel werkt. Leidinggeven is een vak. Stel jezelf in staat dit vak te leren. Leer van andere ondernemers, vergaar kennis, huur een coach in, doe ervaring op en blijf reflecteren. En dan is het allemaal een stuk minder ingewikkeld en heb jij in ieder geval geen slapeloze nachten.

Om je alvast een handvat te geven, heb je hier in ieder geval al 3 dingen die je moet weten als je aan personeel begint.

Als ondernemer werken met personeel? Weet waar je op moet letten (blog)

1 Het beste resultaat bereik je met een goed team

Ik ben niet de enige die dit zegt. Ik weet het niet alleen uit ervaring. Ik weet het van heel veel andere ondernemers die door ervaring wijs geworden. Daarom roep ik ook altijd: bouw je beste team! Je team is je belangrijkste ‘asset’ in je bedrijf. Zorg dus dat dit staat als een huis. Dit begint bij de juiste en beste mensen aannemen. Niet alleen zijn deze goed in hun vak maar ze passen voor 100% bij je bedrijf qua mindset, persoonlijkheid, drijfveren en energie. Zorg dat je een goede sfeer hebt binnen je team. Wat daarbij cruciaal is, is dat je elkaar mag. Dus zorg dat het mensen zijn waarmee ook buiten werktijd een biertje of wijntje mee wil drinken.

2 Erken dat je niet overal goed in bent

Veel ondernemers zijn eigenwijs. Ik weet er alles van. Een supermooie eigenschap in het ondernemerschap, maar niet handig in je leidinggevende rol. Erken dat je niet overal goed en zeker niet de beste in bent. Er zijn genoeg mensen die beter zijn in de dingen die er in je bedrijf moeten gebeuren dan jij. Dus stel jezelf de vraag: wat heeft mijn bedrijf nodig en waar focus ik me op? Alles waar jij dus niet op focust, dat kan iemand anders doen. Zoek daar de beste mensen voor.

Als ondernemer werken met personeel? Weet waar je op moet letten (blog)

3 Laat los dat je aardig gevonden wil worden

Dit is voor menig manager een lastige. We willen allemaal aardig gevonden worden. Of het nou is in een nieuwe groep, bij je vrienden of in voetbalteam. Maar in je businessteam is dit niet handig. Je bent namelijk maar tot op zekere hoogte ‘one of the guys/girls’ en of je het wil of niet medewerkers zien je toch als baas. Je moet zakelijke beslissingen nemen die soms niet populair zijn maar wel belangrijk om te maken. Probeer hier dus ook zakelijk in te staan. Je kunt nog steeds een goede connectie met je teamleden hebben. Laat het aardig gevonden willen worden los, want dit zorgt dat je dingen achterwege laat of beslissingen niet neemt. En weet iedereen vindt toch overal wat van en niet iedereen zal het altijd met je eens zijn. Als jij jezelf altijd maar in de spiegel aan kunt kijken.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe ga je om met al die verschillende mensen in je team?

Al die verschillende mensen in je team, met allemaal een andere gebruiksaanwijzing, het is soms om gek van te worden. Bij de een werkt dit, bij de ander werkt dat totaal weer niet. Hoe ga je ermee om al leidinggevende en hoe zorg je dat je ondanks alle verschillen toch het beste uit al je teamleden haalt? Lees het in deze blog.

Verschillende mensen in je team, met allemaal net een andere ‘aan’ knop en net een andere kijk op dingen. Ga er als leidinggevende maar aan staan. Want wat bij de een werkt, werkt bij de ander helemaal niet. En jij hebt ook nog je eigen perceptie. Je snapt ze soms gewoon ook niet, bepaalde medewerkers.

Zoveel mensen, zoveel wensen

Mensen zijn nou eenmaal verschillend en daarmee heb je het te doen in je team. Maar kan je hier niet mee omgaan dan wordt het erg lastig. Je krijgt miscommunicatie, onbegrip, de samenwerking  gaat moeizaam en het kost jou bergen met energie. Om nog maar te zwijgen wat dit aan productiviteit kost.

Andere kijk op zaken, andere ervaringen

Laatst had ik het zelf ook weer bij iemand. We waren in gesprek, hadden het over een bepaald onderwerp in de business en hadden hier allebei een totaal andere ervaring mee. We keken er allebei op een andere manier naar. Het een of ander was niet goed of fout. Het was beide waar. Maar als je dit niet naar elkaar uitspreekt, dan ga je daarna allebei verder aan de slag vanuit je eigen perspectief en houd je waarschijnlijk ook nog eens een raar gevoel over aan het gesprek.

Wat maakt dat we dingen anders zien en ervaren?

Je hebt het vast ook al regelmatig ervaren. Dat je het met iemand over een onderwerp of gebeurtenis hebt en niet op een lijn lijkt te zitten. Je snapt elkaar net niet. Waar komt dat nu door dat we dingen anders ervaren?

Allereerst hebben we niet allemaal dezelfde drijfveren. Drijfveren zijn de dingen die zich onder het wateroppervlak bevinden zoals we zeggen, en ons in de essentie aanzetten tot wat we denken en doen. Het is het waarom we doen wat we doen. Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk en fijn om resultaat te halen en efficiënt te zijn. Dat zie je terug in hoe ik over dingen praat en actie onderneem. Maar niet iedereen wordt hier door gedreven. Een ander vindt het misschien fijn om structuur aan te brengen en dat alles op orde is. En of dat efficiënt gaat of niet dat maakt diegene niet uit. Terwijl ik structuur alleen belangrijk vind als het bijdraagt aan sneller resultaat halen, maar anders vind ik het onnodige ballast. En zo zit het ook bij mensen in je team. Maar daar gaat het dus regelmatig mis en dan ontstaat er veel onbegrip en frictie.

Ten tweede heeft iedereen zijn eigen referentiekader. Door wat je hebt meegemaakt in je leven, door hoe je bent opgevoed en door met wie je omgaat wordt jouw referentiekader gevormd. Ook dit is dus bij velen van ons verschillend en dat maakt dat we dingen anders interpreteren, er anders naar kijken en ze anders ervaren. Het kan dus zijn dat je het over hetzelfde hebt, maar er allebei vanuit een ander perspectief tegenaan kijkt. Ook dit leidt regelmatig tot miscommunicatie en frustraties.

Zie het en sluit aan

Een van de dingen die mij altijd erg geholpen heeft in mijn leidinggevende rol is iemand aanvoelen en onderzoeken hoe iemand in het leven staat en naar de wereld kijkt. Bij mij ging dit altijd min of meer vanzelf, maar op deze manier kon ik goed aansluiten bij iemand. Doe je dit nu niet vanzelf ben er dan alert op. Want loopt nu af en toe moeizaam met een medewerker of heb je steeds dat je elkaar niet begrijpt, dan kan het natuurlijk zijn dat je niet de juiste medewerker hebt, maar onderzoek eerst eens waar iemand van ‘aan’ gaat. Waarschijnlijk kijkt diegene anders naar de wereld dan jij en dat is niet goed of fout.

Probeer de ‘knoppen’ te vinden

Probeer elkaar te vinden. En probeer vooral zoals ik het altijd noem de juiste knoppen te vinden. Dat waar iemand van aangaat, omdat dat belangrijk voor diegene is of omdat iemand daar door gedreven wordt. Zoals iemand die sociale contacten en familie belangrijk vindt vraag daar altijd eerst naar en ben echt geïnteresseerd en heb het dan pas over de opdracht die je wilde geven. Ook al denk jij: hup, gaan met die banaan, dit is wat er moet gebeuren, ga aan de slag, met deze tactiek ga je bij deze medewerker niet het gewenste resultaat halen. Weet dus wat bij iemand werkt en sluit daarop aan.

Deel het met elkaar

En net zoals het jou kan helpen met je medewerkers, kan dit ook je hele team helpen. Deel dus met elkaar je drijfveren, waarden, waar je energie van krijgt en waarvan niet. Wissel dit uit met elkaar en geef hier ook vervolg aan. Leer elkaar steeds beter kennen. Dit gaat de samenwerking enorm ten goede komen. Want hoe meer begrip voor elkaar, hoe beter het werkt.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Werken op afstand: 5 missers die je niet wil maken

Dat werken op afstand, werkt dat een beetje? Of merk je, nu jullie een aantal weken onderweg zijn, dat er her en der wat hiaten zijn? Ik hoor verschillende verhalen. Maar wat me ook opvalt, is dat er een steeds weer een paar missers worden gemaakt. Voorkom deze 5 fouten en laat het in jouw team wel goed werken. In deze blog geef ik je de 5 missers en wat je er aan kunt doen als je er een herkend.

Het werken op afstand met je hele team is nu een paar weken oud. Hoe gaat het? Na eerst gewoon lekker van start te gaan en te kijken hoe jullie het werkend kunnen krijgen, zie je waarschijnlijk nu waar de gaten vallen of het nog niet zo soepel loopt. Dat is ook logisch. Je begint ergens en dan zie je op een gegeven moment waar je nog kan, of zelfs moet, verbeteren.

werken op afstand

Ik hoor dit terug bij klanten en bij ondernemers om me heen. Het is een leerproces, dus kijk er ook op die manier naar. Dan zul je zien dat het steeds beter gaat werken. Wat me alleen ook opviel was een paar missers die ik steeds weer zie bij ondernemers die ik spreek. Missers die maken dat het op afstand werken lang niet zo goed werkt als het zou kunnen. Waardoor doelen niet gehaald worden, medewerkers afhaken en men een stuk minder productief is dan zou kunnen.

Dit wil je natuurlijk voorkomen. Of er in ieder geval zo snel mogelijk wat aan doen. Vandaar dat ik in deze blog de 5 missers met je deel die ik regelmatig zie bij werken op afstand met je team en ik je ook tips geef wat je er het beste aan kunt doen.

Blog werken op afstand 5 missers

Hier komen ze.

Misser 1: We blijven op de oude manier doorwerken, maar dan digitaal.

Doorgaan op de oude manier, maar dat dan in online vorm. De overleggen en meetings blijven staan, we doen nog even die brainstorm van 4 uur, we houden alle bila’s en plannen nu alle gesprekjes in die we normaal aan het bureau hebben om even af te stemmen. Gevolg: Iedereen zit van 9.00 tot 17.00u in calls en de vraag is wat het oplevert.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Laat de oude manier van ‘hoe we het altijd deden los’. Kijk met een frisse blik.
  • Stel jezelf de vraag: wat heeft mijn team nu nodig om hun beste werk te kunnen leveren en om onze doelen wel te halen?
  • En vraag je af bij overleggen: wat is het doel wat we hebben met deze vergadering, dit overleg of dit afstemmingsmoment? En hoe kunnen we dat doel in de huidige situatie zo goed mogelijk bereiken? (moeten we het nog wel doen of hoe kunnen we het anders doen?)

Misser 2: Lekker door op de inhoud

Er is nogal wat gebeurd de afgelopen weken en we moeten ons ineens aanpassen aan een hele nieuwe situatie. Dat doet wat met ons als mens. Er leven vragen als: Waar gaat het naartoe? Wat zijn de consequenties? Worden mijn familieleden of vrienden wel weer beter? Hoe gaat het met ons bedrijf? Hoe hou ik het allemaal vol, want de werk en privé balans is volledig zoek? Genoeg vragen die elke medewerker bezighoudt en die angst versterken. Dit is dus allemaal aanwezig, maar als hier geen aandacht voor is en er gewoon doorgegaan wordt met ‘het werk’ ofwel de inhoud, dan breekt het vroeger of later op. In ieder geval zit het de samenwerking en de productiviteit op een gegeven moment in de weg.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Heb aandacht en neem de tijd om te bespreken wat er speelt bij je medewerkers te bespreken. Laat de werkinhoud even los en plan hier een aparte sparringssessie voor in.
  • Neem het voortouw als leidinggevende en ben ook open en transparant over wat het met jou doet.
  • Neem de tijd om vragen die er leven te beantwoorden.
  • Besteed hier de komende tijd regelmatig aandacht aan.

Werken op afstand

Misser 3: We videobellen de hele dag door

We gaan volledig over op digitaal en online. Alles met een Zoom-call of GoogleMeet en we videobellen zo dag, in dag uit. Tot we er bij neervallen. Letterlijk. Want dit is niet te doen. Videobellen is zoveel vermoeiender dan een live vergadering hebben of even met elkaar afstemmen in de wandelgangen. We schieten een beetje door, door alles op deze manier in te richten. Videobellen en Zoomen prima, maar niet 8 uur per dag. Dat houdt niemand vol. Gevolg: de energie rent de deur uit en de effectiviteit is ver te zoeken.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Bedenk of de meeting of afspraak noodzakelijk is en wat het doel precies is. Kan je dit eventueel ook op een andere manier realiseren? (zie eerste misser)
  • Probeer af te wisselen met middelen (Zoom, telefoon, mail, app)
  • Vraag elke medewerker wat het beste bij hem of haar werkt en waar hij of zij behoefte aan heeft. Stem de manier van in contact blijven hier op af zodat iedereen zijn energie ook kan behouden.

Misser 4: De verbondenheid verliezen met elkaar

‘We verliezen de connectie als team.’ Dit heb ik regelmatig teruggehoord. Een ding wat niet meer vanzelf gaat als je op afstand met elkaar werkt, is de connectie met elkaar houden. Waar je eerder een praatje maakte bij de koffieapparaat, even een break nam met elkaar of ging lunchen samen, is dat er nu niet meer. En ook de vrijdagmiddagborrel is niet meer vanzelfsprekend. Oftewel de manieren van persoonlijk contact hebben met elkaar zijn weggevallen. Als hier niks voor in de plaats komt, is het gevolg dat je inderdaad de feeling met elkaar verliest.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Zorg dat je dit regelt. Maak er dus een afspraak over.
  • Vraag je team naar oplossingen hoe jullie los van het werk met elkaar kunnen connecten
  • Plan op regelmatige basis iets in, zodat je elkaar spreekt als team en het gaat over het persoonlijke en niet zozeer over het werk. Beleef iets leuks met elkaar.

Zie ook mijn blog voor tips: Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken.

Misser 5 Controle houden door meer controles in te bouwen

Je wil in deze situatie van op afstand werken natuurlijk net zoveel controle houden als leidinggevende. Dus heb je al snel alternatieven gevonden. Je laat urenregistraties bijhouden, lijstjes invullen, spreadsheets opmaken en de online planningstool vullen. Want je wil wel zeker weten dat iedereen z’n uren maakt en doet wat hij moet doen. Met als gevolg dat er niet echt een gevoel van vertrouwen heerst en iedereen meer tijd kwijt is met van alles bijhouden en verantwoorden dan zijn of haar werk doen.

Hoe je het anders aan kan pakken?

  • Dit is de tijd om de omslag te maken naar meer zelfstandigheid met je team.
  • Hier hoort niet meer controle bij, maar juist meer vertrouwen.
  • Geef als leidinggevende vertrouwen, verantwoordelijkheid, richting en duidelijkheid.
  • Help je team het vooral te doen door ze zo goed mogelijk te ondersteunen.
  • Hou controle door je team het belangrijkste te maken.

 

Kan je hier meer hulp bij gebruiken? Meld je dan even aan om te sparren. In een gratis strategiegesprek van 45 min help ik je inzicht te krijgen in je huidige situatie en kijken we of ik je eventueel verder kan helpen. Meld je hier aan.

 

Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken?

Elkaar niet live zien, maar er moet wel doorgewerkt worden in een onzekere tijd? Hoe hou je je team betrokken en gemotiveerd? Hoe zorg je dat het toch zo goed mogelijk doorloopt? En wat kan vooral jij hierin betekenen? Ik leg het uit in deze blog inclusief tips.

Grappig, ik las gisteren een post op Instagram…. over ‘realistisch zijn’ en dat we er mee op moeten houden om te focussen op al het negatieve, elkaar na praten en blijven hangen in hoe erg het allemaal wel niet is, deze situatie rondom Corona. Wat er nu van ons gevraagd wordt, is dat we ons aanpassen en dat we elke dag een keuze hebben om of mee te gaan in het gezeur en de negativiteit of dat we kunnen kiezen voor ons goed voelen ondanks de shitty situation. De keuze is aan jou, elke dag. Is dat altijd makkelijk? Nee, daar kan ik over meepraten. Maar je kan jezelf hierin trainen en ondanks de omstandigheden je van binnenuit goed voelen. En wat doe je daarmee dan wel niet voor jezelf en voor je omgeving? Wanneer zie je namelijk de nieuwe mogelijkheden? Wanneer zie je de kansen die er op je pad komen? Wanneer heb je een positieve impact op anderen waardoor je hen weer verder helpt? Juist, door te kiezen voor je goed voelen en te kiezen voor liefde, ongeacht wat er gebeurt. Je beslissingen bepalen je toekomst, niet je omstandigheden zoals Tony Robbins zegt. Kies dus elke dag bewust.

Leidinggeven op afstand

Dus ook al is de situatie allesbehalve ideaal, je hebt altijd invloed op hoe je ermee omgaat. De beslissingen die je daarin maakt, maken het verschil. Zo is het ook niet ideaal op het eerste gezicht om je teamleden niet te zien, dat iedereen thuis zit en je niet weet wat ze bezighoudt en wat ze doen. Terwijl het nu juist een tijd is die vraagt om betrokkenheid en motivatie en om het samen voor elkaar te boksen. Je kan je natuurlijk bij de situatie neerleggen en denken we zien wel weer als we straks weer terug gaan naar ‘normaal’. Maar ook hier heb je elke dag een keuze. Ook al vraagt dit dus het nodige aanpassingsvermogen, ook hier kan je wegen vinden die zorgen dat je je team gemotiveerd en ‘aan’ houdt.

Om je op weg te helpen, geef ik je in deze blog een aantal handvatten die je kunt inzetten om dit voor elkaar te krijgen. Deze tijd vraagt leiderschap van jou al leidinggevende en jij kan zorgen dat je team hier zo goed mogelijk doorheen leidt. Wat zijn hierin 3 belangrijke dingen?

1. Je eigen mindset

In een onzekere tijd snakken we naar houvast en enige zekerheid. Belangrijk om dus nu die leider te zijn. Dat je ondanks de onzekerheid wel weet te inspireren, het grotere plaatje blijft zien en je mensen erbij houdt. Maar dat betekent dat jij ook keuzes moet maken. Hoe zit je er zelf in? Hoe ga jij ermee om en welke beslissingen maak je daardoor? Het begint bij jou. Jij kan ook pas aan je team geven als jij het voor jezelf op orde hebt en je er goed in zit. Maar ook voor jou kan dit een uitdaging zijn (tja, we zijn allemaal maar mens ;-)).

Wil jij er sterk inzitten, maar heb je hierin ook nog wat werk te doen, voordat je het ook kunt doorgeven aan anderen, dan kunnen deze 3 dingen je erbij helpen:

    1. Lees boeken.
      Voor mij hebben de volgende boeken een enorme positieve impact gehad op mijn mindset en hoe ik in het leven sta:

      ‘Three little steps’ – Trevor Blake
      ‘Master your Mindset’ – Michael Pilarczyk
         

      Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken?

    2. Mediteer.

      Ook als je dit nog nooit gedaan hebt. Ik weet nog dat ik bij mijn toenmalige coach zat en ze voorzichtig voorstelde of mediteren misschien wat was om te proberen. Ze durfde het bijna niet te vragen, omdat ze waarschijnlijk wel ingeschat had dat ik daar niet zoveel van moest hebben. Maar ik stond overal voor open. En denk ook altijd: je kan het niet weten als je het nog nooit gedaan hebt. Dus ik ging het proberen. Gewoon eerst 5 minuten in stilte zitten en je gedachten steeds laten gaan. Dit werden al snel 10 minuten omdat ik het erg prettig vond de rust en dat bij mezelf zijn. En het werd steeds makkelijker. Ik red het nog steeds niet om het elke dag te doen, maar ik probeer zo vaak mogelijk. En vaak doe ik nu ook een begeleide meditatie.

      Kijk hiervoor eens op:

      • App store/Google Play: Meditatie app van Mister Mindset-Michael Pilarczyk
      • Soundcloud/Spotify/Apple podcast: Magische Momenten podcast van Dolly van Heuveling van Beek
    3. Laat je inspireren.
      Laat je inspireren door Tony Robbins, Wayne Dyer, Oprah Winfrey. Google op deze namen en mindset en je vindt genoeg materiaal wat je kan inspireren. 

Wat belangrijk is, is dat je er zelf goed en sterk inzit. Alleen dan kan je ook het beste geven aan je team en ze hier zo goed mogelijk doorheen leiden. Het begint bij jou. En weet dat je hiermee een enorme impact hebt.

2. Geef richting, deel je visie en stuur op output

Als je elkaar niet ziet en jij niet overal bij kan meekijken, dan moet je wel meer loslaten. Dit is gelijk een kans. Geef vertrouwen aan je team en laat ze de verantwoordelijkheid nemen. Dit maakt je team zelfstandiger en uiteindelijk effectiever. Grijp deze kans. Je krijgt hem nu op een presenteerblaadje.

Je moet je team (en jezelf) er alleen wel bij helpen. Dus hierbij een aantal handvatten:

  • Medewerkers kunnen prima verantwoordelijkheid nemen, maar hebben wel houvast nodig. Dit betekent dat jullie visie (dus waar jullie naartoe willen), jullie doelen voor dit jaar, randvoorwaarden, verwachtingen en belangrijkste waarden wel helder moeten zijn bij je teamleden. Zorg dus dat je ze het speelveld meegeeft en ga dan sturen op output.
  • Sturen op output: laat het verdelen van taken los, maar ga over naar het sturen op resultaat. Geef een medewerker een opdracht waarbij je context meegeeft (maar niet meer dan dat) en vertelt wat voor resultaat je verwacht en voor wanneer. Verder laat je het hoe aan je teamlid over. Geef ook mee dat als ze vastlopen bij je in de lucht moeten komen, niet wachten tot het laatste moment. En jij vraagt af en toe ook hoe het gaat. Niet om te controleren of het over te nemen, maar pure interesse of hulp. Stel goede vragen, neem het niet over, geef geen oplossingen. Help ze als het nodig is om het zelf te doen. Je stuurt op het resultaat.
  • Hou een wekelijkse digitale standup (via Zoom of GoogleMeet). Dit is 10 minuten maximaal waarin jullie met het team kijken hoe je ervoor staat, wat er voor deze week op het programma staat, welke losse eindjes van vorige week er nog zijn, of jullie problemen zien aankomen en hoe je die kunt oplossen. Doel: weten wat er speelt, tijdig bijsturen en continu kunnen verbeteren. Eventueel kan je er een keer in de maand nog een evaluatierondje aan toevoegen (dan duurt het dus iets langer) waarin iedereen kort en krachtig aangeeft per persoon: wat ging er goed bij jezelf en wat vond je zelf minder en welke tip hebben collega’s voor je. Doel: meer openheid, vertrouwen, groepsgevoel en betere samenwerking.
  • In deze tijd heel belangrijk: sparren over wat er gebeurt, hoe jij er inzit en wat er leeft in je team. Neem dus tijd om hier met z’n allen bij stil te staan. Als je hier niks mee doet, gaat dit het inhoudelijke werk in de weg staan. Initieer om dit te organiseren en laat je team vooral aan het woord waarbij jij eerst het goede voorbeeld geeft. Lees hier meer over in de blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team.

Blog Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken?
3. Beleef ook nu dingen samen

Als iets een band versterkt dan is het wel samen dingen beleven. Dit kan groots en klein en dit geval op afstand. Vergt dat wat van de creativiteit? Absoluut. Maar niks is onmogelijk. Een paar tips, maar ik zou zeggen vraag je team ook om een leuk initiatief waar ze blij van worden.

  1. Een digitale Vrijmibo via Zoom
    Eventueel met een Pubquiz. Iedereen verzorgt een ronde.
  2. Heb een wekelijks moment dat je afspreekt online (via Zoom of Google Meet) en werk aan jullie teambuilding. Deel bijvoorbeeld een foto van vroeger die speciaal voor je is. En vertel je verhaal. Doel: elkaar beter leren kennen. Hierdoor meer begrip en betere samenwerking. Of nog een stapje verder: maak je levenslijn. Iedereen heeft een half uur (of kan ook vooraf) om zijn/haar levenslijn te tekenen met alle hoogte- en dieptepunten en belangrijke levensmomenten. Dit kan zo diep gaan als jullie zelf willen. Aan iedereen de keuze. Hierna deel je om de beurt, in 20-30 minuten, je levenslijn met je verhaal. Doel: elkaar beter leren kennen en meer begrip.
  3. Stuur elkaar een digitaal kaartje met een mooie, inspirerende tekst of gedichtje.

Weet dat je team het allerbelangrijkste is en dat het belangrijk is in jouw rol om hen hier doorheen te loodsen. Zodat jullie zo goed mogelijk door deze situatie komen en daarna weer door kunnen.

Veel succes! En heb je vragen, laat het me weten.

 

Meer handvatten en tips over werken op afstand en hoe je je team productief en gemotiveerd houdt?

Hoe jullie het op afstand werken laten werken en jullie doelen wél halen?

Maak nu gebruik van het speciale aanbod van de videotraining ‘Effectief leidinggeven op afstand’.

Nu voor slechts € 149,- excl BTW (ipv € 222,- excl BTW) inclusief 2 Bonussen namelijk deelname aan

150 Days of Leadership Inspiration en een half jaar toegang tot de community om vragen aan mij en medeondernemers te stellen. Je kan gelijk van start. Dit bijzondere aanbod is slechts geldig tot en met zondag 19 april 2020.

Start nu hier

 

Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

Onzekerheid en je team, hoe zorg je dat je het managet? Onzekerheid en een afnemend gevoel aan veiligheid zorgt voor een groeiende angst. En angst werkt verlammend. Veiligheid en vertrouwen zijn de basis voor een succesvol team. Dus hoe zorg je dat je dit zo hoog mogelijk houdt ondanks de onzekere tijd? In deze blog geef ik je een tip hoe je dit aanpakt.

Blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

Onzekerheid en je team. Eigenlijk wil je dit altijd zoveel mogelijk voorkomen. Toch hebben we op dit moment met een extreem onzekere tijd te maken waarvan we de consequenties niet kunnen overzien. Maar je merkt dat deze onzekerheid zijn weerslag heeft op je team. De angst groeit wat betreft de vooruitzichten van jullie bedrijf. Kan mijn salaris volgende maand nog betaald worden? Is mijn baan er straks nog en vind ik wel een andere? Hoe staan we er echt voor? Er gebeurt zoveel met andere bedrijven om ons heen zijn wij zo ook aan de beurt? Enzovoorts.

Deze onzekerheid, angst en dus een gevoel van verminderde veiligheid werkt verlammend voor je teamleden en je team als geheel. Het houdt iedereen bezig. Er wordt aan de lopende band over gesproken. Het is logisch.

Jij hebt een belangrijk rol te vervullen

Hier heb jij als leider nu een belangrijke rol te vervullen. Hoe jij hiermee omgaat, gaat bepalen hoe het de komende tijd gaat en hoe jullie hieruit komen. Ik weet dat de één dit al zag en hier met z’n team aandacht aan besteedt, maar vaak genoeg heb ik gezien dat een leider niet precies weet hoe dit nu aan te pakken of er maar weinig aandacht aan besteedt en vooral op de inhoud blijft zitten. Dit maakt het helaas van kwaad tot erger. Deze situatie vraagt om een gesprek met je team. Alleen wat is dan een goede aanpak, zodat je mensen zich juist weer veiliger voelen en het vertrouwen blijft of weer terugkomt? En hoe open een kwetsbaar moet je zijn als leider, als ondernemer?

Om je hierbij te helpen, wil ik een stukje uit het boek van ‘Durf te leiden’ van Brené Brown met je delen:

In tijden van moeilijke veranderingen en onzekerheid zouden moedige leiders er met hun team voor kunnen gaan zitten en zeggen:

Deze veranderingen zijn heftig en ik weet dat er veel ongerustheid is. Die voel ik ook en het is moeilijk om daarmee om te gaan. Het is lastig om het niet mee naar huis te nemen, het is lastig om er niet over in te zitten en het is gemakkelijk om op zoek te gaan naar iemand die je de schuld kunt geven. Ik zal over de veranderingen alles wat ik kan zo snel mogelijk met jullie delen.

Ik wil de volgende drie kwartier met jullie sparren over hoe we omgaan met de veranderingen. En specifiek over de vragen: Hoe ziet steun van mij eruit? Welke vragen kan ik proberen te beantwoorden? Zijn er verhalen die jullie bij mij willen checken? Hebben jullie nog andere vragen?

Ik vraag iedereen om met elkaar in verbinding en in contact te blijven in deze roerige tijden, zodat we echt kunnen sparren over wat er aan de hand is. Want we zullen ondertussen toch werk moeten produceren waar we trots op zijn. Laten we allemaal één ding opschrijven dat we van deze groep nodig hebben om het gevoel te hebben dat het oké is om vragen te delen en te stellen, en één ding dat daarbij in de weg staat.’

Blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

In het boek gaat het over kwetsbaarheid en haar onderzoek naar kwetsbaarheid, moed en leiderschap. In dit voorbeeld geeft de leidinggevende woorden aan onuitgesproken emoties. Hij creëert een veilige omgeving en vraagt de teamleden wat ze nodig hebben. Het is niet moeilijk om dit zo te doen en het levert enorm veel op. Dit is een tijdsinvestering die zorgt dat het vertrouwen groeit en het niveau van feedback en het gesprek omhoog gaat. Zowel Brené Brown concludeert vanuit haar onderzoek als ik vanuit ervaring dat hier toch maar zelden tijd voor wordt genomen.

Hier maak je het verschil

Dit is dus waar je een verschil kunt maken en kunt zorgen dat je team aangehaakt en productief blijft. Maak tijd voor dit gesprek en gebruik je vaardigheden om een daadwerkelijk gesprek te hebben met elkaar. Laat de inhoud voor wat het is. Ben vooral benieuwd hoe het met je teamleden gaat, waar ze mee zitten, vertel wat jezelf bezighoudt en stel vragen zoals hierboven genoemd. En luister vooral. Geef ruimte en aandacht. En gebruik de kracht van van jullie als collectief. Hierdoor zorg je voor de veiligheid en vertrouwen dat nodig is om door te kunnen en te blijven presteren, ook in deze lastige tijd. Want je bedrijf kan nu niet gebruiken dat jullie bij de pakken neerzitten en de aandacht op gaat aan klagen, negativiteit en angst aanwakkeren.

Blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

Ben eerlijk en duidelijk

Neem de tijd voor de emoties, faciliteer je team en ben open en transparant zover mogelijk, maar vooral eerlijk. Ook als jij het ook niet weet. Jij bent degene die kan zorgen dat het vertrouwen blijft. Dit is belangrijk voor de betrokkenheid en productiviteit, maar ook iets wat voor de lange termijn super waardevol is. Als dit is afgebrokkeld, kost het een hele tijd het weer op te bouwen. Investeer dus wat tijd en energie en je krijgt er, ondanks de situatie, je beste team voor terug.

Mocht je bovenstaande gedaan hebben en mooie ervaring hebben gehad, deel hem dan hieronder in een reactie. Het inspireert anderen. 

 

Het boek ‘Durf te leiden’ helemaal lezen? Bestel hem hier:

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Pagina 1 van 612345...Minst recente »