Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Teamontwikkeling

Feedback geven (en krijgen) is normaal en helemaal niet erg

Feedback geven (en krijgen) is normaal en helemaal niet erg

Als leidinggevende hoort feedback geven bij je rol. Eigenlijk hoort het zelfs bij ieders rol. Maar we zijn dat helemaal kwijt. Want feedback geven en ontvangen is spannend. Dus doen we het het liefst zo min mogelijk. Kunnen we ook geen misser maken of vinden ze ons tenminste niet onaardig. Maar we hebben feedback nodig om te leren en groeien. We helpen elkaar er juist mee. Hoe maak je feedback geven weer normaal in je bedrijf? Je leest het in deze blog.

Als leidinggevende hoort feedback geven bij je rol. Toch zijn we er als leidinggevenden erg niet scheutig mee meestal. Sterker nog aardig wat leidinggevenden zijn zelfs bang om het te geven. Dus daarom doen ze het maar niet. Of alleen als het echt noodzakelijk is.

Feedback geven en krijgen is niet iets wat we tegenwoordig normaal vinden. We weten dat het kan. We weten dat het eigenlijk moet, maar omdat we het niet vaak doen zijn we er ook bang voor. Bang om het te geven en bang om het te krijgen. Doodzonde, want hiermee ontnemen we een ander om te groeien en te leren.

Waarom doen we het liever niet?

Bij feedback hebben we inmiddels een beetje nare smaak. Nou, laat ik het even bij mezelf houden (belangrijk bij het geven van feedback trouwens): ik merk dat feedback als spannend wordt ervaren en geassocieerd wordt met iets negatiefs. Ik merk aan mezelf ook dat ik me dan schrap ga zetten. Ik voel het in mijn lijf. Ik ben klaar om terug te vechten, zo’n staat raak ik in. Hoe goed kan je het dan ontvangen? Plus negen van de 10 keer valt het reuze mee met wat ik te horen krijg. Dus deze fysieke reactie is totaal onnodig. Misschien herken je dit zelf ook wel.

Hoe komt dit?

Hoe komt dit nou? We zijn het niet meer gewend. We vinden het niet meer normaal om feedback te geven en ontvangen. En dan zijn we nog wel van die directe Nederlanders. We kiezen er voor om het maar niet te doen, omdat we het dus niet meer gewoon zijn, maar omdat we het niet meer gewend zijn, zijn we er meestal ook niet meer zo goed in om het te geven en ontvangen. We doen het gewoon te weinig. We zijn uit vorm! En daardoor komt het vaak niet zo goed uit onze mond als we het wel een keertje doe. En dan krijg je meestal niet zo’n fijne reactie. Vindt iemand je onaardig of krijg je zelfs ruzie. Dus houden we ons maar in. Want we willen natuurlijk niet onaardig gevonden worden (of eigenlijk: niet afgewezen worden)

Laten we het weer normaal maken

Als iets je gaat helpen in je bedrijf is het feedback geven en ontvangen weer normaal maken. Het hoort gewoon bij de dagelijkse gang van zaken. Waarom? Omdat je zo iemand de kans geeft om te leren en te groeien. Hier heeft je medewerker niet alleen zelf plezier van maar je bedrijf natuurlijk ook. Je geeft daarna iemand ook nog eens een mooi cadeau wat hij of zij zijn hele leven meeneemt. Voor je bedrijf en jezelf (ja ook jij krijgt dan feedback) dat je continu kan verbeteren. En wat betekent dat uiteindelijk wel niet voor wat je kan bereiken?

Bed dus in jullie cultuur in dat het heel gewoon is om continu feedback te geven en dan wel op een constructieve manier. Leer dit je mensen aan (want ze zijn het van huis uit waarschijnlijk niet gewend).

  • Geef dus zelf het goede voorbeeld met feedback geven en vragen/ontvangen
  • Maak het in je team gewoon, door het elkaar in het team regelmatig feedback te geven (en het dus ook van elkaar te ontvangen). Dit zul je eerst moeten regelen, daarna gaat het op een gegeven moment vanzelf
  • Leer en coach elk van je teamleden hoe ze goed feedback kunnen geven. Voed ze dus op ;-). Wil je hier handvatten voor? Lees dan ook even deze blog: Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

Laat feedback iets zijn wat ingebed is in je organisatie en voelt als iets wat niet meer is weg te denken. Als je dit met elkaar omarmt, kun je niet anders dan een lerende organisatie blijven en mooie resultaten behalen!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

Feedback geven vinden we vaak nog niet zo makkelijk. Het is best spannend en vaak doen we maar wat waardoor het niet aankomt. Sterker nog als je de plank misslaat krijg je allerlei emoties en gedoe waar je niet op zit te wachten. Dan maar niets zeggen? Beter van niet want daardoor kunnen je medewerkers niet groeien. Dus maak feedback normaal in je bedrijf en lees in deze blog hoe je het het beste wel aanpakt.

Feedback geven, en ook krijgen, vinden we vaak lastig. Maar als je geen feedback geeft, hoe kunnen medewerkers zich dan ontwikkelen? Hoe moeten ze weten waar je andere verwachtingen van hebt en wat er beter kan? Dan moet je ze het natuurlijk wel teruggeven.

Je kan in je organisatie dus niet zonder feedback. Medewerkers kunnen niet ruiken waar ze kunnen verbeteren. Er zijn er misschien enkele die een goede zelfreflectie hebben en dit regelmatig toepassen, maar het merendeel zal je moeten helpen. Geef dus terug wat je ziet en help een ander daarmee. En uiteindelijk ook je bedrijf.

Feedback geven doen we te weinig

Feedback geven en krijgen, waarom doen we dat eigenlijk niet? Want als je bedrijf erbij gebaat is en de medewerker ook, dan lijkt dat toch een duidelijke zaak? Maar we vinden het vaak veel te spannend. We vinden het niet meer ‘normaal’. We doen het te weinig en daardoor gaat het het stroef en loopt de spanningsfactor nog verder op. En we zijn bang voor reacties. En eerlijk, dat is ook niet geheel onrealistisch, omdat vaak genoeg op een slechte manier feedback wordt gegeven.

We zijn niet geoefend of hebben het niet geleerd

We zijn er niet geoefend in, omdat we het te weinig doen of hebben nooit geleerd hoe het moet. Dus als het dan eenmaal zover is, gaat het bot, te direct of verwijtend. Uiteindelijk schiet niemand daar wat mee op. Het doet de relatie geen goed en je voelt je er vervelend door. Logisch dus dat we er vaak voor kiezen om dingen maar voor ons te houden en de weg van de minste weerstand te kiezen.

Hoe lukt het je wel?

Aan de ene kant is het dus een kwestie van vaker doen. Hier heb ik in een andere blog ook al over geschreven: maak het weer normaal in je bedrijf. Lees hier de hele blog: Blog Feedback geven (en krijgen) is normaal en helemaal niet erg. Als je het namelijk ‘gewoon’ maakt dan is het stukken minder spannend en gaat het feedback geven en ontvangen jullie allemaal in je onderneming een stuk makkelijker af.

En daarnaast is het ook handig om te weten hoe je het het beste aanpakt en hier steeds beter in te worden. Ook hier weer: hoe vaker je het doet, hoe meer het iets van jou wordt en het meer en meer vanzelf gaat. Dus hierbij de handvatten en heb je geen excuus meer om het niet te doen ;-).

1 Formuleer de feedback altijd vanuit jezelf

Waar het vaak mis gaat is dat feedback wordt gegeven en er wordt begonnen met: jij doet altijd…, jij zegt altijd… waardoor… of jij bent een…. want…. Bijvoorbeeld: Jij bent altijd te laat…. Als ik zoiets tegen jou zou zeggen, dan zit je gelijk in de weerstand. Je luistert al niet meer wat erna komt. Het wordt alleen maar verdedigen waarschijnlijk gepaard met wat emotie.

Dit is niet wat je wil. Dus hou het bij jezelf. Dit kan bijvoorbeeld zo: Ik zag je vandaag pas weer om vijf over negen aansluiten bij de dagstart….

2 Hou het concreet en bij 1 of 2 voorbeelden

Begin niet in vage taal, maar hou het concreet. Pak een duidelijk incident, gedrag of situatie. Haal er niet van alles bij of geef niet gelijk 5 dingen tegelijk terug. Pak dat ene en geef daar concreet feedback op.

3 Geef het zo snel mogelijk

Wacht niet tot een volgende bila of gesprek dat je met elkaar gepland hebt, want dan weet iemand niet meer waar het over gaat. Geef feedback altijd gelijk na iets wat je gezien of gehoord hebt. Dan is het vers en komt het echt binnen en kan iemand ook zo snel mogelijk starten met verbeteren.

4 Gebruik deze stappen

  • Geef je voorbeeld/incident/gedrag terug vanuit jouzelf
  • Omschrijf de consequentie
  • Vraag of de ander het herkent (en geef tijd om de ander te laten reageren)
  • Vraag wat zou je de volgende keer beter kunnen doen?
  • En geef evt nog een tip of suggestie

Bijvoorbeeld:

Ik zag je vandaag weer om vijf over negen aansluiten bij de dagstart. Hierdoor mis je de helft van de informatie en weet je niet waar we staan met onze projecten. De consequentie is dat er dingen mislopen zoals dat Jan niet door kan omdat hij jouw input niet op tijd ontvangen heeft. Herken je dat? Wat kan je doen om dit wel goed te laten lopen? (en geef evt nog een tip).

5 Ontvang de feedback met open armen

Niet alleen feedback geven is een kunst, ook het ontvangen is niet altijd even makkelijk. Vat het niet persoonlijk op maar zie het als een leerproces. Ontvang het als een cadeau en luister alleen. Ben je het er helemaal niet mee eens leg het dan uit. Maar probeer er lerend in te zitten. Help ook je medewerkers hiermee om dit te kunnen.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Je team groeit maar door. Dit heb je nu nodig

Je team groeit maar door. Dit heb je nu nodig

Je team groeit maar door. Hartstikke mooi natuurlijk. want waarschijnlijk loopt je business lekker. Maar je merkt ook dat ineens lastig wordt om iedereen aangehaakt te houden. Of juist het tegenovergestelde dat iedereen elkaar nu steeds op de hoogte wil stellen van alles wat er speelt. Er gaat veel tijd en energie aan verloren. Je merkt dat het tijd is voor een nieuwe stap, want dit gaat zo niet werken. Lees in deze blog wat je team en je bedrijf nu nodig hebben om het goed te laten werken.

Je team groeit maar door. Fijn, want het gaat goed met je bedrijf. Alleen merk je ook dat het lastig wordt om iedereen overal van op de hoogte te houden. Wat eerst vanzelf ging, omdat je met een klein groepje teamleden bij elkaar zat, gaat nu niet meer vanzelf. Ondertussen zijn jullie onderling nu veel tijd en energie kwijt om elkaar bij te praten. Of gaan er dingen mis doordat jullie langs elkaar heen werken of informatie missen. Je merkt aan alles dat het tijd is om hier wat aan te doen, want anders gaat het richting jullie klant niet goed. Maar wat is de next step? Want je wil niet verzanden in allerlei regels, hiërarchie en eindeloze afstemmomenten.

Je team groeit: meer mensen, meer van alles

Waar je eerst alles makkelijk met iedereen kon delen, iedereen precies wist wat er gebeurde en jullie vragen snel aan elkaar konden stellen, zijn jullie nu de beginfase wel voorbij qua teamopbouw. Als je over de 10 man personeel gaat, lukt het niet meer alleen met over het bureau wat naar elkaar roepen of even snel je vraag stellen. Door het grotere aantal mensen gebeurt er nu veel tegelijk. Het is niet meer bij te houden voor iedereen. En niet iedereen spreekt elkaar meer elke dag waardoor dingen die eerst vanzelf lijken te gaan nu moeten worden overlegd. Je ziet de bui al hangen en denkt waarschijnlijk: als we alles moeten afstemmen en iedereen nog alles moet weten, blijft er geen tijd meer over om het daadwerkelijke werk te doen. Tijd dus voor de volgende fase.

Dit hebben jullie nodig

Want om het soepel te laten werken, heb je nu iets anders nodig, namelijk…structuur! En nu snap ik dat je hier als vrije, creatieve ondernemer misschien wars van bent, maar die structuur gaat jullie helpen juist zo vrij mogelijk te werken. De structuur gaat je helpen om duidelijkheid te creëren en processen vlot te laten lopen, zodat jullie ook echt met de essentie van jullie werk bezig kunnen zijn.

Waar moet je dan aan denken? Hoe kan je meer structuur aanbrengen?

Zo kan je het aanpakken

Hierbij een drietal dingen die je kunnen helpen om die structuur te creëren.

Dag-/weekstart en afsluiting

Werk met een dagstart en -afsluiting of in plaats daarvan met een weekstart en -afsluiting. Het is een beetje afhankelijk van je business wat handig is. Veranderen er dagelijks veel dingen, moeten jullie snel schakelen? Dan is een dagstart en -afsluiting aan te bevelen. Het doel hiervan is om binnen 10 minuten de dagelijkse (of wekelijkse) stand van zaken te delen met elkaar. Waar lopen jullie op schema? Waar niet? Hoe komt dat? Hoe kunnen we het oplossen? Welke hulp heb je nodig? Het is dus snel en energiek en echt gericht op wat er nu speelt en waar jullie bij moeten sturen. Denk na over wie hier bij moet zijn. Is het voor iedereen relevant?

Maandelijkse meet-up

Dit is een maandelijkse meeting om in de gaten te houden of jullie qua strategie nog op koers liggen met jullie visie (het punt op de horizon waar jullie naartoe willen). Het is dus weer een niveau hoger dan de weekstart. Bepaal ook hier weer voor wie dit relevant is om hierbij te zijn. Hou het zo simpel en helder mogelijk. Waarschijnlijk is een afgevaardigden van elke bedrijfsonderdeel of expertisegebied voldoende.

Kwartaalbijeenkomsten

In de kwartaalbijeenkomst bespreek je met elkaar op nog hoger niveau hoe het gaat. Hoe gaat het met de doelen? Halen we de targets? Hoe gaat het met het personeel? Op welke doelen richten we ons het aankomende kwartaal. Het doel is dus op bedrijfsniveau hoe het gaat en waar jullie je komend kwartaal op gaan richten. Als je werkt met kwartaalbijeenkomsten maakt dit dat medewerkers niet de hele tijd met alles bezig zijn of er naar moet vragen. Ze weten wat dit kwartaal aan bod komt. En ook nieuwe dingen hoeven dus niet besproken te worden, want dat is dan voor een later kwartaal. Het geeft dus rust en overzicht. Daarnaast is een keer per kwartaal een mooie tendens, omdat je ook echt wat kan doen met elkaar in een kwartaal en dus wat kan laten zien.

Nog even ter aanvulling: waar eerst misschien maar één persoon verantwoordelijk was voor een taak, dus bijvoorbeeld klantenservice of marketing, zijn er nu waarschijnlijk meerdere personen verantwoordelijk voor dat onderdeel van je bedrijf. Bedenk dus ook, als je dat nu nog niet doet, hoe je teams wil indelen en wat het beste werkt zodat iedereen zelfstandig kan werken en zich ook betrokken blijft voelen.

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

5 fouten die je niet wil maken als je een teammeeting hebt

5 fouten die je niet wil maken als je een teammeeting hebt

Een teammeeting, het lijkt zo eenvoudig. Toch zijn ze vaak totaal niet effectief of zelfs erg frustrerend, zowel voor jou als leidinggevende als voor je team. Meestal heeft dit te maken met een van de volgende vijf fouten. Fouten die je liever niet maakt, omdat het je team en het moreel allesbehalve goed doet. Over welke fouten ik het heb, lees je in deze blog.

Een teammeeting is zeker niet altijd lucratief en het plezier is meestal ook ver te zoeken. Hoe komt dat? En is het dan niet zonde van de tijd? Teammeetings zijn bedoeld om besluiten te nemen en dan weer door te kunnen. Maar vaak worden ze gebruikt om te overleggen, meningen te delen, ongenoegen te spuien en te discussiëren. Uiteindelijk staat iedereen weer buiten, maar is er geen besluit genomen. Het is eerder frustrerend en draagt weinig bij. Hoe komt dat nou?

Het kan zijn dat je als leidinggevende een van de volgende 5 fouten maakt waardoor een teammeeting verre van effectief is.

1 Je bent zelf steeds aan het woord

Je bent als leidinggevende steeds aan het woord. Als jullie starten steek jij als eerste van wal. Daarna is er bijna geen spelt tussen te krijgen. Je stelt af en toe een vraag maar verwacht eigenlijk geen antwoord. Je agenda bestaat uit een trits aan mededelingen. Er is nagenoeg geen interactie en wat je wil is dat iedereen het goed begrijpt en er daarna ook naar gaat handelen.

Helaas is een monoloog niet echt de juiste manier om je mensen in een actie stand te brengen. Waarschijnlijk zijn ze na een paar minuten afgehaakt en komt er nog maar weinig binnen van wat je zegt. Hoe vaker je dit doet, hoe meer je medewerkers alleen nog maar achterover leunen. Je doel wordt in ieder geval niet bereikt.

2 Je neemt besluiten zonder naar anderen te luisteren

Je neemt al een besluit zonder anderen uit je team aan te horen. Je deelt mee wat je ziet, stelt misschien nog een vraag, maar neemt dan eenzijdig een besluit. Echt op zoek naar wat er speelt of wat wellicht nog meer relevant is om een goed besluit te nemen, komt niet boven tafel. Je luistert niet naar wat je medewerkers nog willen toevoegen. Ze voelen zich niet serieus genomen en houden uiteindelijk steeds meer hun mond. Het besluit wordt uiteindelijk niet gedragen door je team.

3 Je hoort niet iedereen

Je vraagt naar meningen en input tijdens een vergadering, maar hoort niet iedereen. Wie het hardst roept, krijgt de meeste aandacht. Het zijn (of is) altijd dezelfde. Niet iedereen is natuurlijk haantje de voorste, dus sommige teamleden zul je moeten uitnodigen om hun mening te uiten. Weet dat alle meningen relevant zijn om gehoord te worden, ook die van de minderheid. Dan kan je betere beslissingen nemen. Luister dus naar iedereen. Laat niet altijd alleen die ene die het eerst en hardst roept aan het woord. Ook dan voelen je teamleden zich niet serieus genomen.

4 Je bent er met je aandacht niet bij

Je bent er wel, maar je bent er niet. Hoe komt het over als je er wel bij bent maar meer dan de helft van je tijd op je telefoon bezig bent? Als je niet echt lijkt te luisteren? Als je met je volgende meeting bezig bent? Als je de offerte voor die ene klant in je hoofd hebt en even wat actie mailt naar iemand die er mee verder kan? Je bent niet met je volledige aandacht in het hier en nu. Je mist de gesprekken, de besluiten of moet er een nemen, maar doet het halfslachtig. Wat voor voorbeeld geef je? Het komt in ieder geval over alsof je het niet belangrijk vindt.

5 Je komt te laat of vertrekt te vroeg (of allebei)

Je komt als leidinggevende zelf te laat of vertrekt eerder, omdat je naar een andere afspraak moet. Het kan natuurlijk een keer voorkomen. Maar als je dit steevast doet, dan heeft dit een negatief effect op je team. Ook dan lijkt het alsof je het niet serieus neemt en niet belangrijk vindt. Zeker als je verwacht dat anderen zich wel aan hun afspraken houden, geef je hiermee het omgekeerde signaal. Je team krijgt het gevoel niet op je te kunnen bouwen.

Al deze 5 fouten maken dat er niet de beste beslissingen worden genomen in je bedrijf, maar ook heeft het een negatief effect op je team, op het vertrouwen wat er heerst in je team, op het vertrouwen in jou en op de productiviteit. Dit is natuurlijk kostbaar.

Teammeetings zijn belangrijk. Bereid je goed voor, neem een fijne energie mee, stimuleer de groep, zie ze echt en luister naar ze en zorg dat je de club serieus neemt. Je moet het uiteindelijk samen doen. Gebruik deze momenten om goede besluiten te nemen en juist je team en het teamgevoel een boost te geven. Je doet het met elkaar.

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je je belabberd voelt na een pittig gesprek met een medewerker?

Wat als je je belabberd voelt na een pittig gesprek met een medewerker?

Een pittig gesprek met een medewerker gaat je niet altijd in de koude kleren zitten. Je kan soms even helemaal van slag zijn. Alleen met wie moet jij het delen? En heb je wel het goede gezegd en gedaan? De twijfel slaat toe…. I hear you! Herkenbaar. In deze blog hoe je hiermee om kan gaan.

Een pittig gesprek met een medewerker kan zorgen dat je aardig rot voelt. Ongeacht of het gegrond is, het voelt nou eenmaal zo. Je bent er een beetje van van slag, blijft er maar aan denken en begint te twijfelen. Had ik dit niet zo moeten zeggen? Was ik niet te hard? Heb ik het wel goed aangepakt? Ik had beter…. Herkenbaar?

Ik wil geen boeman zijn

Je voelt je de boeman. Terwijl je juist wil dat iedereen je aardig vindt, deze medewerker inclusief. En wat gaat er wel niet gebeuren als diegene het in de rest van je team gaat delen. Je wordt er zenuwachtig van.

Toch weer verzachten

Vaak zie ik dat leidinggevenden dan toch weer gaan verzachten. Dat ze gaan pleasen naar de medewerker in kwestie en ook naar de rest van het team. Er wordt dan toch weer afgeweken van het standpunt en de leidinggevende laat zijn grens los. Uiteindelijk zorgt dit juist voor verwarring en onduidelijkheid en doet het meer kwaad dan goed.

Natuurlijk snap ik de reactie. We willen nou eenmaal aardig gevonden worden, zeker ook door de mensen in je team. En je wil geen heibel in de tent. Je wil juist een positieve vibe en een goede samenwerking, dus gezeur moet je niet hebben. Helemaal logisch.

Blijf je grens bewaken

Toch is het belangrijk om bij je standpunt te blijven. Het kan zijn dat iemand het niet met je eens is, het kan zijn dat de emoties hoog oplopen. Maar je hebt het gesprek niet voor niets. Je hebt er meestal goed over nagedacht en als het goed is ook voorbereid. Je hebt het met een bepaalde reden. Blijf daar trouw aan ook al maakt een reactie je nu even aan het wankelen.

https://purplewithapurpose.nl/wat-als-je-je-belabberd-voelt-na-een-pittig-gesprek-met-een-medewerker/

Hoe kan je voor jezelf checken of je het nou goed gedaan hebt?

Wat je nu nodig hebt is even bevestiging. Bevestiging dat je het goed gedaan hebt, zover dat kon. Maar met wie kan je het delen? Als je een mentor of coach hebt, kan je die natuurlijk bellen. Maar hierbij ook een checklist om jezelf even gerust te stellen.

1 Kun je jezelf in de spiegel aankijken?

Daar bedoel ik mee: sta je volledig achter je boodschap? Kan je het onderbouwen met argumenten? Sta je achter je besluit en weet je waarom je dit moet doen? Dan kan het niet mis zijn. Als je er goed over nagedacht hebt en je staat er volledig achter, dan kan je je het hoe dan ook verdedigen (als dat zou moeten). Je gelooft zelf in je besluit en keuze en kan jezelf dus altijd in de spiegel aankijken. Zorg dat je dit bij elk besluit wat je neemt ook altijd kan.

2 Heb je de boodschap gebracht vanuit jou?

Heb je de boodschap gebracht vanuit jouzelf? Dus niet wijzend naar ‘Jij doet dit’, ‘Jij zegt dat’, ‘Jij doet nooit…’, ‘Jij doet altijd…’. Maar juist ‘Ik zie dit….’, “Ik hoor je zeggen dat…’ en ‘Ik vind dit niet prettig omdat het mijn grens overgaat’ enz. Als je dat doet, kan iemand anders daar weinig van vinden. Iemand kan de boodschap  of feedback niet leuk vinden, maar het is jouw beleving. Is het gesprek voor je gevoel raar verlopen of kreeg je een stortvloed aan verwijten terug dan kan het hier aan liggen. Als je namelijk gaat vinger wijzen dan krijg je boosheid en verwijten terug. Terwijl als je het vanuit jouzelf teruggeeft er ruimte is voor dialoog.

https://purplewithapurpose.nl/wat-als-je-je-belabberd-voelt-na-een-pittig-gesprek-met-een-medewerker/

3 Ben je duidelijk geweest, maar ook begripvol?

Heb je het doel van het gesprek gelijk aangegeven? Niet eerst allemaal over koetjes en kalfjes zoals hoe was je weekend of hoe gaat het thuis want dan wordt het daarna lastig. Voor je medewerker is het verwarrend en die weet dat er wat komen gaat. De spanning loopt op. En voor jou is het lastig om dan nog de omslag te maken. Ook is het de vraag of je boodschap dan aankomt.

Wees altijd gelijk duidelijk. Over het doel van het gesprek en breng je boodschap. En heb daarna ook begrip voor de reactie en emotie van de ander. Laat daar ook ruimte voor. Maar zonder in te leveren op je standpunt of grens. Blijf hier helder in. Ook na het gesprek of bij een eventueel vervolg.

Heb je bovenstaande gedaan, dan heb je het op de best mogelijke manier gedaan en kan je je er nu even naar over voelen, maar je hebt het gewoon geflikt. Ondanks dat het niet je favoriete bezigheid is, heb je gedaan wat er moest gebeuren. Je hebt leiderschap getoond. Je mag dus trots zijn op jezelf. Mijn steun heb je.

En zie je nog punten voor verbetering? Ook geen man over boord. Je hebt je best gedaan en je hebt ervan geleerd. Je kan in het vervolg van het proces nog bijsturen. Het is nooit te laat. En je weet in het vervolg wat je beter kunt doen. Zie het als een leerproces. Wees niet te hard voor jezelf. Je hebt weer progressie gemaakt.


Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je leidinggeven ingewikkeld vindt als ondernemer

Wat als je leidinggeven ingewikkeld vindt als ondernemer

Vind je leidinggeven als ondernemer ingewikkeld? Je bent niet de enige. Het is een rol die je er gratis en voor niets bij krijgt als je bedrijf groeit. Daar ben je natuurlijk blij mee, maar het vinden van de juiste mensen en het aansturen van medewerkers kan voelen als last. Hoe zorg je nou dat het niet langer als ingewikkeld voelt en je juist lekker in je rol zit? Dat je weet wat je doet en het je makkelijk afgaat? In deze blog vertel ik je wat je kan doen als je nu die leidersrol nog niet zo simpel vindt.

Leidinggeven ingewikkeld? Helemaal niet zo gek dat je het als ondernemer zo ervaart. Als je niet eerder met dit bijltje hebt gehakt, dan doe je meestal wat je denkt dat goed lijkt, logisch. Maar dit leidt meestal juist tot allerlei problemen. Je vindt niet de juiste mensen, je bent veel met problemen bezig, resultaten blijven achter en ondertussen merk je dat je energie wegsijpelt.

De valkuilen

Waarschijnlijk trap je in een of meerdere van de meestvoorkomende valkuilen die komen kijken bij het leidinggeven. Je weet niet echt de juiste mensen aan te trekken en selecteert voornamelijk handjes (omdat je die snel nodig hebt), je bent vooral aan het micromanagen en zit er strak bovenop want je wil natuurlijk wel volledig ‘in control’ zijn, je weet niet precies waar jij je op moet focussen in je leidinggevende rol en je dagen vullen zich met de waan van de dag (je hebt het druk, druk, druk) en omdat je maar wat hap snap doet, krijg je ook een hap snap resultaat en vaak, erger nog, creëer je alleen maar problemen, die jou daarna weer tijd kosten om ze op te lossen.

Wat kan je doen als je leidinggeven nu ingewikkeld vindt?

Wat kan je het beste doen als je iets ingewikkeld vindt? Juist, het weer simpel maken. En daar ga ik je bij helpen in deze blog. Want het kan echt anders. Het is mogelijk om volledig in control te zijn zonder dat jij extra hard moet werken. Je kan echt een team opbouwen dat lekker met elkaar samenwerkt en tot fantastische dingen in staat is.

Maar weet….het begint allemaal bij jou!

Jij bent de sleutel om het (weer) op rolletjes te laten lopen. Dus waartoe ik je wil uitnodigen is om te durven kijken naar jezelf en ook te durven investeren.

Dit is één, maar wat ik net al zei, we gaan het weer simpel maken. Wat kan je nu doen?

1 Back to basic

Twee dingen zijn eigenlijk maar belangrijk als het gaat om het goed laten functioneren van je team, namelijk:

  • de juiste mensen op de juiste plek.
  • dat jij je rol als leider goed vervult.

That’s it. Kijk ook even deze video hierover.

Nou weet ik, het is easier said then done, maar ingewikkelder is het niet. Dus als je je richt op deze twee dingen en hier tijd en energie in steekt, dan wordt het al snel een stuk makkelijker voor jou en voor je onderneming.

Leer welke mensen het best passen bij jou en jouw bedrijf en ook hoe je ze vindt. En leer hoe jij het meest effectief bent in je rol (en er ook plezier aan beleeft :-)). Leer wat werkt en juist ook wat niet werkt, leer wat je team van jou nodig heeft, vergroot je kennis en competentie.

En dan gaat het er al snel anders aan toe. Zit het op een van deze twee vlakken nu niet goed? Werk hier dan aan. Begin nog liever vandaag dan morgen. Dit gaat alle verschil maken.

2 Realiseer je dit: een team leiden en laten performen is pure psychologie

En wat goed is om je te realiseren: je team leiden is pure psychologie. Je hebt met mensen en met het gedrag van mensen te maken. Als je dit in de gaten hebt en er zo naar kijkt, dan is dit één en al winst. Het gaat namelijk allemaal over aandacht, connectie, je mensen kennen (maar dan echt), weten waar ze goed op gaan, weten wat hun kracht is, onacceptabel gedrag corrigeren, de juiste knoppen kunnen indrukken op het juiste moment, enzovoorts. En daarnaast zorgen dat je ziet hoe de puzzelstukjes van als die medewerkers binnen je team samenvallen tot 1+1+1= 111. Als je dat voor elkaar krijgt, dan heb je je winning team gecreëerd. Dan zijn jullie tot geweldige prestaties in staat. Dan heb jij het makkelijker in je rol en kan je bedrijf groeien en bloeien!

Zoals ik altijd zeg, don’t settel for less 🙂

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je team je naar een burn out helpt?

Wat als je team je naar een burn out helpt?

Burn-outachtige klachten, omdat het vooral in je team niet lekker loopt? Dat kan je natuurlijk niet hebben als ondernemer. Want wat als je straks helemaal uitvalt? Hoe moet het dan met je bedrijf? Verstandig dus om tijdig wat met signalen te doen. Maar wat kan je doen als je de signalen herkent? Dat vertel ik je in deze blog!

Burn-outachtige klachten door dat leidinggeven. Je team maakt het ondernemen lastig. Je merkt dat het je bakken met energie kost. Je vindt het niet leuk, het werkt niet. Als het zo doorgaat dan zegt je lichaam een keer stop. Wat als dat gebeurt? Dan ben je maanden uit de running. Hoe gaat het dan met je bedrijf? Ook al zijn er altijd legio oplossingen, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dus voorkomen is beter, dan het zover laten komen. Maar wat kan je doen als je nu de signalen krijgt als spanning in je lijf, pijntjes, slecht slapen enzovoorts allemaal, omdat het in je team zo moeizaam gaat of de sfeer zelfs is om te snijden?

Omarm het signaal

Als je burn-outachtige klachten krijgt, is dit een krachtig signaal. Er zijn meestal al meer signalen aan vooraf gegaan. Kleine, subtiele. Maar die heb je tot nu toe genegeerd en nu worden ze groter. Ze schreeuwen harder. Burn-out hoeft trouwens niet alleen met je werk te maken te hebben. Het is vaak een totaal balans die zoek is in je leven. Je kan al een tijd niet meer zijn wie je eigenlijk bent. Het kan zijn dat leidinggeven, en dus je team, er in dit geval een groot aandeel in heeft. Dus laten we daar even op inzoomen.

Je batterij loopt leeg

Waarschijnlijk doe je in je werk al een tijd lang dingen die je geen of weinig energie geven. Je besteedt het meeste van je tijd aan dingen die je niet leuk vindt, die je niet goed kan of waar je niet goed op gaat. Bijvoorbeeld: je bent alleen maar problemen aan het oplossen, vragen aan het beantwoorden of lastige gesprekken aan het voeren met medewerkers. Dit staat haaks op waar je ondernemer voor bent geworden: om je ideeën de wereld in te brengen, klanten van een mooie dienst en product te voorzien en daarmee te helpen en…vrijheid. Dit breekt je op. Je batterij loopt leeg en wordt te weinig opgeladen, waardoor je uiteindelijk in de min terecht komt. Dan gaan alle alarmlichten aan.

Dit kun je doen

Dus wat kun je doen om bij te sturen? Wat kan je doen als je team je juist stress veroorzaakt en dit alleen maar lijkt te groeien? Hierbij geef ik je 5 tips.

1 Ben alert op signalen

Dan kan je namelijk tijdig bijsturen en is het nog een stuk makkelijker om het tij te keren. Ben dus niet eigenwijs, maar luister naar wat je lichaam je probeert te vertellen. Ga dus niet nog harder werken om het wel even te fixen. Neem juist even de tijd om afstand te nemen en objectief te kijken naar de huidige situatie. Zonder oordeel. Geef er prioriteit aan om dit te doen. Je doet je best, je werkt hard. Ben daar trots op. Nu voeg je er nog een sterke keuze aan toe door te kiezen voor het uitzoeken waar het nog niet lekker loopt en wat je dus te doen hebt. Als je door blijft gaan met wat je altijd doet, krijg je wat je altijd kreeg.

2 Onderzoek en stel jezelf krachtige vragen

Ga op onderzoek uit. Door jezelf krachtig, goede vragen te stellen, krijg je goede antwoorden. En je bent op zoek naar antwoorden en een nieuwe houvast.

Blijf dus niet hangen in vragen als: Waarom moet mij dit overkomen? Waarom lukt me dit niet? Waarom krijg ik nou nooit de resultaten die ik wil? Wat doe ik verkeerd? Waarom heb ik nooit een goede, makkelijke dag?

Deze vragen helpen je niet vooruit.

Stel jezelf juist vragen die je helpen om te onderzoeken en evalueren.

Zoals:

  • Wat gebeurt er steeds?
  • Wat vind ik het meest lastige in mijn rol?
  • Wat kost me veel energie?
  • Wat geeft me juist energie maar doe ik te weinig?
  • Wat doe ik precies in mijn rol?
  • Wat denk ik?
  • Welk gedrag vertoon ik?
  • Welke consequentie heeft dit?
  • Wat heb ik te leren? enzovoorts.

3 Erkennen en accepteren

Erken en accepteer dat je je uiterste best hebt gedaan tot nu toe, maar dit nog niet heeft geleid tot de juiste uitkomst. Het is een leerproces en jij zit er midden in. Sterk is om het te onderkennen, je er bewust van te zijn en te realiseren dat dit zorgt voor een doorbraak. Met de nieuwe inzichten kun je er nu ook wat aan doen. En dit hoef je niet alleen te doen. Zoek hulp. Zoek iemand die verder is dan jij die je kan helpen je te focussen op de juiste stappen. Verdwaal niet in de analyse en dan niet weten waar je moet beginnen. Zorg dat je ook de actie neemt, anders verandert er nog niks.

4 Op zoek naar wat je te leren hebt

Als het in je team niet loopt en je er stress van krijgt, heeft dit te maken met hoe je rol vervult. Een goed team ontstaat nooit zomaar vanzelf. Als het goed loopt en jullie performen goed, dan heb jij daar een aandeel in. Loopt het moeizaam en bereik je niet de resultaten die je wil, dan heb jij daar een aandeel in. Het goed nieuws is dat jij dus altijd aan de knoppen zit en het kan beïnvloeden. Wat belangrijk is, is dat je leert waar je op moet focussen en wat je team nodig heeft om te presteren. Leer dit. Zorg dat je weet wat je doet en dan kan je aan de juiste knoppen draaien. Dan is dat voor jou een verademing en voel je zeker in je rol. En krijgt je team wat hij nodig heeft om productief, effectief en met plezier te werken.

5 Aan de juiste knoppen draaien

Wat ik net al zei: als je onderzocht hebt waar het hem in zit waardoor je nu stress ervaart met je team en je leert wat je kan doen om het om te buigen, dan is het een kwestie van aan de juiste knoppen draaien. Je zult dus niet alleen maar moeten analyseren maar ook actie moeten ondernemen. Doe je dit op de juiste manier, dan ga je ook andere resultaten ervaren in je team. Je team wordt opener, neemt meer initiatief, zij zijn hard aan het werk ipv dat jij heel hard aan het trekken en duwen bent, zij nemen zelf besluiten, zij kunnen de klant verrassen, zij halen nieuwe klanten binnen…. Als je weet wat je doet, krijg je een fantastisch team. En heb jij weer alle vrijheid om te doen waar jij blij en gelukkig van wordt!


Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Mijn team voor en na Corona, een wereld van verschil

Mijn team voor en na Corona, een wereld van verschil

Wat als je team nu totaal anders is dan voor Corona? Als je merkt dat het moeizaam gaat? Dat het lastig is om elkaar te zien en mensen zich oncomfortabel voelen? Dat er veel geklaagd wordt? Je zit met je handen in het haar. Je weet niet precies wat er nu aan de hand is en hoe je het tij weer kunt keren. In deze blog geef ik je de handvatten om dit wel voor elkaar te krijgen.

Wat als het er nu in je team heel anders aan toe gaat dan voor Corona? Dat je een duidelijk verschil merkt, maar niet de vinger kan leggen op wat er nu precies aan de hand is? Er wordt meer geklaagd en negatief gesproken, de schwung zit er niet in en het loopt moeizaam. Je merkt dat de connectie er niet echt is en de productiviteit laat te wensen over. Je hebt het eens aangekeken, maar merkt dat er echt iets moet veranderen.

Als je namelijk niets doet, dan zie je de bui al hangen. De productiviteit leidt eronder, maar ook de sfeer is om te snijden. Met deze lage, negatieve energie gaan jullie hier niet goed uit komen. En waar stopt het? Zo halen jullie nooit het maximale en blijven jullie hangen op het minimale. Dat kan je nu niet gebruiken in je bedrijf. Juist nu niet.

Wat kan je doen om het weer om te keren?

Hoe zorg je dat je team weer lekker in zijn vel komt te zitten? Hoe zorg je dat de spirit er weer inzit en jullie juist volle vaart vooruit kunnen?

Hierbij een aantal handvatten hoe je dit aanpakt en zo het tijd keert. Dit kan je nu doen:

1. Vraag en luister

Zie en hoor je aan alles dat het anders is, maar kan de vinger er niet precies opleggen? Vraag wat er aan de hand is. Het is niet lastiger dan dat. Geef terug aan je medewerkers wat je ziet en hoort de afgelopen tijd, wat je ziet dat er anders is, en stel de vraag: wat is er aan de hand? En luister daarna. En blijf doorvragen. Neem met het eerste antwoord geen genoegen. Denk bijvoorbeeld aan 5x Waarom om tot de kern te komen. Je hoeft dus geen mening te geven, alleen maar te luisteren.

Blog Je team voor en na Corona een wereld van verschil

2. Neem actie op dat wat je hoort

Als je duidelijk hebt waar het wringt en wat er aan de hand is, neem dan actie om het te verbeteren, weg te nemen of op te lossen. Ook dit hoef je niet allemaal zelf te bedenken. Vraag ook hier aan je team wat ze nodig hebben. En laat ze meedenken over wat ze gaat helpen om de situatie te verbeteren. Betrek ze hier juist bij want dan is het van jullie allemaal. Als je het bij jezelf houdt en met een oplossing komt, wordt die niet zo gedragen.

3. Individueel en Team

Zoveel mensen, zoveel wensen. Je zult merken dat verschillende mensen er anders in zitten op dit moment. Niet iedereen beleeft het hetzelfde of heeft hetzelfde nodig. Vandaar dat je in deze situatie, om het tij te keren, zowel individueel als met het team als geheel aan de slag moet. Bespreek dus met elkaar wat er aan de hand is, maar doe dit ook op individueel niveau. Sluit aan bij wat iemand persoonlijk nodig heeft, geef de juiste persoon dat zetje in de rug of spreek iemand aan wanneer dat nodig is. En besteed daarnaast dus aandacht aan het teamproces en leidt en coach je team uit deze situatie.

4. Stel je grenzen

Vragen, luisteren en actie ondernemen is aan de ene kant belangrijk, maar aan de andere kant is het ook van belang om je grenzen te stellen. Het moet geen klaagzang worden waar jullie daarna nog even lekker maanden in blijven hangen. Zo komen jullie niet verder. Dus iedereen mag zijn zegje doen, je neemt iedereen serieus en laat ook zien dat jij (en jullie) er mee de slag gaat. Maar dan spreken jullie ook af om er niet meer in te blijven hangen. Het is gebeurt of er is nog van alles aan de hand. Daar gaan we op een zo goed mogelijke manier mee om. En…we kijken ook weer vooruit. We kijken naar wat er wel mogelijk is. Stel je grenzen van wat je acceptabel vindt en ben hierin duidelijk in naar je medewerkers.

Blog Je team voor en na Corona een wereld van verschil

5. Inspireer en coach

Ben zichtbaar en inspireer. Een eenmalige actie en een luisterend oor zijn, is niet voldoende. Ben aanwezig (al is het online). Ben er, geef je medewerkers aandacht en het gevoel van vertrouwen. Dat helpt ze al enorm. En inspireer ze om weer het licht aan de tunnel te zien. Om ervoor te gaan en de mogelijkheden te zien ondanks de omstandigheden. Coach ze om een shift te maken in mindset, om dingen vanuit een andere perspectief te bekijken en om er weer lol in te krijgen. Ben er met volle aandacht en energie. Hier maak jij op dit moment een enorm verschil!

Dus veel succes!

En mocht je nog vragen hebben of wil je graag hulp, meld je hier gerust even aan voor een gratis Fix Your Bottleneck gesprek.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Zo laat je je team zelfstandig doorwerken tijdens jouw vakantie

Zo laat je je team zelfstandig doorwerken tijdens jouw vakantie

Je team zelfstandig laten doorwerken als jij er even tussenuit bent? Hoe doe je dat? Zodat het natuurlijk allemaal wel lekker doorloopt en je niet alleen maar puin hoeft te ruimen als je weer terug bent. In deze blog geef ik je 5 tips om dit voor elkaar te krijgen.

Je team zelfstandig laten werken en dat alles gewoon geregeld wordt, wow, dat lijkt je heerlijk! Maar bij de meeste ondernemers gaat het er helaas anders aan toe. Ze kunnen de zaak maar moeilijk loslaten en zijn tijdens hun vakantie gewoon bereikbaar. Want het mag natuurlijk niet mislopen.

Eigenlijk hebben ze het gevoel niet weg te kunnen. Gaan ze toch op vakantie, dan zijn ze elk moment bereikbaar en schakelen maar weinig af. Lastig dus om even afstand te nemen en weer nieuwe energie op te doen. Energie die je als persoon zo goed kan gebruiken, maar die ook weer nodig is voor je bedrijf.

 

Blog Zo laat je je team zelfstandig doorwerken tijdens jouw vakantie

Niet los kunnen laten

Toch denken ze vaak dat ze het niet los kunnen laten. Hebben overtuigingen als ‘ik kan het zelf het beste’, ‘als ik me er niet mee bemoei gaat het niet goed’ en ‘als ik het niet controleer dan gaat het toch niet helemaal goed de deur uit’. Ze controleren vaak nog veel en alle energie moet nog uit henzelf komen om de toko draaiende te houden.

Afstand nemen is gezond

Als inderdaad alles op jouw schouders rust als ondernemer en jij de motor bent, dan lukt het niet om eruit te stappen en afstand te nemen. Toch is dit ook voor jou belangrijk.

Mocht dit ook herkenbaar zijn voor jou, hoe zorg je dan dat je je het wel voor elkaar krijgt?

Dat je het daadwerkelijk aan je team kan overlaten, dat je controle hebt zonder te controleren en dat het dus doordraait als je er even niet bent?

Ik geef je hierbij 5 tips.

1 Begin op tijd

Als je het tot nu toe altijd de touwtjes strak in handen hield, weet dan dat jij niet alleen moet wennen, maar je personeel ook als je het nu anders gaat doen. Laat dat je niet weerhouden. Juist niet. Eens moet je de stap zetten. Zet hem nu. Dit is het signaal. Het is echt tijd en geloof me het kan anders. Dus neem de beslissing nu en bereid jezelf en je team voor op meer zelfstandigheid. Begin dus op tijd met het voorbereiden van je team.

2 Lijn je team op

Lijn je team op om het zelf te kunnen doen. Het alleen maar zeggen dat je verwacht dat ze het zelf moeten doen en gewoon gaan, gaat je niet het gewenste resultaat opleveren. Wat dan wel? Roep je hele team bij elkaar en deel je verwachtingen. Ben (nog eens) duidelijk over de doelen die jullie hebben, over jullie visie (naar welke stip op de horizon werken jullie toe), welke waarden voor jullie als bedrijf het meest belangrijk zijn en wat je dus van je mensen hierin verwacht. Ben duidelijk en transparant. Maak ze verantwoordelijk, geef ze jouw vertrouwen. Geef ze wat ze nodig hebben om zelfstandig te kunnen werken. Lees ook mijn blog wat ik hierover voor Sprout.nl schreef: 3 dingen die je team nodig heeft van jou om zelfstandig te kunnen werken.

En heb je zo’n bijeenkomst let dan ook op je mindset en intentie. Steek je hem in vanuit angst, ofwel ‘ik wil voorkomen dat het misgaat’? Of steek je hem echt in vanuit vertrouwen en ‘ik ga ervan uit dat het goed komt en ik een sterke crew heb die dit voor elkaar gaat boksen’? Voel je hem? Dat je er anders zult staan als je het vanuit angst of vanuit vertrouwen ingaat? En weet dus ook dat dit anders overkomt. Dus heb voor ogen hoe je het wel wil en steek hem in vanuit het positieve, zodat je dat resultaat ook gaat bereiken.

3 Taken en verantwoordelijkheden duidelijk

Medewerkers hebben dus duidelijke richting nodig en houvast om beslissingen te kunnen nemen en zelfstandig te kunnen opereren, maar ook moeten ieders taken en verantwoordelijkheden helder zijn. Check dus even of dit ook voldoende helder is. Als in een voetbalteam helder is dat de bal in het goal aan de overkant moet, maar niemand weet waar hij moet staan in het veld en wat er van hem of haar op die plek in het veld verwacht wordt, dan wordt het een zooitje en komt die bal niet in dat doel. Iedereen bemoeit zich overal mee en je loopt elkaar in de weg. Het ene na het andere gaat mis. Zo gaat het ook in jouw team als taken en verantwoordelijkheden niet helder zijn per persoon. Dus check het en verhelder waar nodig, zodat iedereen weet wat hij of zij moet doen.

Blog Zo laat je je team zelfstandig doorwerken tijdens jouw vakantie

4 Bij wie moeten ze zijn als ze er echt niet uitkomen?

Mochten ze er nou echt niet uitkomen of kunnen ze wel wat hulp gebruiken, bij wie kunnen ze dan terecht? Heb je een rechterhand in je team? Of een senior? Of iemand die hier echt geschikt voor is? Dus iemand die kan coachen en mentoren, de processen begrijpt en het team mee kan nemen? Vraag diegene de vraagbaak of coachrol over te nemen tijdens jouw afwezigheid. Spreek wel af dat hij of zij niks over moet nemen van het team, maar vooral de zelfstandigheid en het lerend vermogen van het team moet faciliteren.

5 Fouten maken is niet erg als je het ook weer oplost

Laat los dat er nooit fouten gemaakt mogen of gaan worden. Laat ook los dat jij de enige bent die het helemaal precies goed kan. Andere mensen pakken dingen anders aan. Geen probleem. Als het eind resultaat maar aan jullie standaarden voldoet (en jullie klanten blij maakt). Fouten horen er nou eenmaal bij. Belangrijk is alleen wel om ervan te leren. Ben niet bang dat er dingen fout gaan, druk je mensen wel op het hart dat je verwacht dat ze het ook altijd weer oplossen. Hier leren ze het meeste van en het zal daarna niet zo snel weer gebeuren. Zie het als een investering.

En als je dan weer terugkomt, kijk dan eens waar je staat met je team. Mijn tip zou zijn: ga niet terug naar het oude, maar zorg juist dat je team nog zelfstandiger en beter gaat werken. Blijf op afstand. Kijk naar wat je nu stapje voor stapje kan verbeteren. En investeer daar in. En dan ga je volgend jaar helemaal vrij op vakantie!

Succes!

Een mooie ervaring met je team? Deel hem in een reactie. Hartstikke leuk en je inspireert er anderen meer.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Welke 10 boeken over leidinggeven raad ik je aan om te lezen

Welke 10 boeken over leidinggeven raad ik je aan om te lezen

‘Welk boek over leidinggeven kun je me aanraden?’ is een vraag die ik regelmatig krijg. Tijd om er een paar voor je op een rijtje te zetten. Dus in deze blog mijn persoonlijke top 10 van dit moment van boeken die waardevol zijn om te lezen als je een ondernemer met leidinggevende rol bent.

Welke 10 boeken ik je aanraad om te lezen

1. Durf te leiden van Brené Brown

Dit vind ik echt een must read. Brené Brown ken je misschien wel van de kracht van kwetsbaarheid. En ze heeft veel onderzoek gedaan onder leidinggevenden binnen organisaties. In dit boek komt alles samen. Hoe je kwetsbaarheid kunt inzetten in je leidersrol en ook wat uit onderzoek elke keer weer blijkt en hoe je dit in jouw leidinggevende rol anders kan invullen. Haar onderzoek ondersteunt mijn zienswijze en wat ik zelf ook heb ervaren en waar ik in geloof. Een prachtige onderbouwing met daarnaast ook kwetsbare voorbeelden van haarzelf.

2. Drive van Daniel Pink

Dit boek gaat over de intrinsieke motivatie op de werkvloer.  Vaak gebruiken we in de werksituatie verkeerde incentives en triggers om de motivatie van medewerkers positief te beïnvloeden. Geld wordt nog steeds ingezet als motivatiemiddel nummer 1. Nu moet een beloning altijd voldoende zijn in verhouding tot het werk wat geleverd wordt anders is het een demotivator. Maar geld is geen motivator. Tenminste, het is slechts van korte duur. In zijn boek geeft Daniel de 3 factoren die wel leiden tot een betere prestatie en meer voldoening. Super waardevol en interessant om deze helder te hebben en zelf ook te implementeren.

3. First break all the rules – Marcus Buckingham

Goede leiders doen iets anders dan de meeste managers. Wat precies? Zij hebben lak aan ‘bestaande regels’. Ze kiezen ervoor zich te richten op individuele talenten en hoe ze die het beste tot hun recht kunnen laten komen in hun bedrijf. Interessant hoe het inzetten van talent op de juiste manier je bedrijf zoveel verder kan brengen. Ook te verkrijgen in het Nederlands: Weg met alle regels.

4. Je gaat het pas zien als je het door hebt —Pieter Winsemius

Ik houd van Johan Cruijff en zijn wijsheden. Gewoon, omdat het simpel is en klopt. We hoeven het niet nodeloos ingewikkeld te maken. Ook dat leiden, coachen en je team laten werken niet. In dit boekje is voetbal en een voetbalteam een mooie metafoor en spiegel voor wat we in de zakelijke wereld ook tegenkomen en hoe we tegen leiderschap aan kunnen kijken. Ik heb er mooie inzichten uit gehaald. Een boekje wat lekker wegleest en met geweldige quotes natuurlijk.

5. 7 habits of highly effective people – Stephen R. Covey

Deze mag natuurlijk niet in je collectie ontbreken. Grote kans dat je hem al hebt gelezen. Maar mocht je dat nog niet hebben gedaan, dan is dit zeker een aanrader. Het boek gaat over persoonlijk leiderschap. En dit ligt natuurlijk ten grondslag aan je zakelijke leiderschap. Pas je dit toe dan heb je gelijk 7 mooie gewoontes te pakken die jou en je team naar de next level brengen. Ook te verkrijgen in het Nederlands: De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

6. The speed of trust- Stephen M.R. Covey

De zoon van Stephen Covey (van de Zeven eigenschappen hierboven) schreef dit boek. Zoals je waarschijnlijk al vermoedt, gaat het over vertrouwen. Hoe vertrouwen een belangrijke succesfactor is in je organisatie. En ook hoe je het vertrouwen op allerlei niveaus kunt vergroten. Ook ik roep altijd dat vertrouwen de basis is. Dit zie je ook terug in mijn eigen model van Simpel en Effectief leidinggeven. Vandaar dat dit boek niet mag ontbreken. Vertrouwen is een belangrijke sleutel voor meer succes. Ook dit boek is verkrijgbaar in het Nederlands: De snelheid van vertrouwen.

7. The Big Five for Life – John Strelecky

Dit blijft ook een van mijn favorieten. Het is zo’n mooi verhaal wat symbool staat voor hoe het ook kan. Dat is wat me er in triggert. Het is erg Amerikaans, maar als je daar door heen kunt lezen dan is de boodschap prachtig. En die kan je dus ook toepassen in je eigen bedrijf. Hoe je veel meer vanuit de Why kan werken van je bedrijf en van elke persoon afzonderlijk en wat dat kan doen voor je cultuur en de resultaten.

8. Leaders eat last – Simon Sinek

Waarom werkt het in sommige teams geweldig en in anderen niet? En waarom gaan er zo weinig mensen geïnspireerd naar hun werk? Dat is wat Simon Sinek laat zien in dit boek. Hij geeft het voorbeeld van het leger en heeft het over onze biologie die al duizenden jaren hetzelfde is. Hoe je ook tot loyale teamleden komt en ze voor je door het vuur gaan, lees je in dit boek.

9. 5 languages of appreciation in the workplace – Gary Chapman & Paul White

Waardering is (erg) belangrijk op de werkvloer. En we zijn er meestal niet zo scheutig mee. Maar als je er voor kiest om hier meer op te focussen, wat ik je zeker aanraad, doe het dan wel goed. Weet dat niet iedereen op dezelfde manier gewaardeerd wil worden. De een krijgt graag letterlijk een schouderklopje, de ander heeft liever een paar zinnen zwart op wit in de mail. Om je compliment en waardering dus ook aan te laten komen, is het handig om te herkennen welke verschillende ‘talen van waardering’ er zijn. In dit boek vind je de verschillende soorten en hoe je ze bij jouw medewerkers herkent en op aansluit.

10. De kunst van Kaizen – Robert Maurer

Een klein en makkelijk leesbaar boekje met een enorm waardevolle boodschap. De kunst van Kaizen, Japans voor Continu Verbeteren, komt er in aan bod. Je leert hoe je steeds met kleine stapjes continu kunt verbeteren en hoe je zowel je medewerkers als je volledige team daarmee kunt helpen. De kracht van eenvoudige vragen stellen komt hier ook in aan bod. Dit kun je altijd inzetten en is een enorm krachtig instrument. Ook een must read dus.

Happy reading!

En een van de boeken gelezen? Laat even weten in een reactie wat je ervan vond en wat je mooiste inzicht was!

Pagina 1 van 712345...Minst recente »