Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Teamontwikkeling

7 succesfactoren om te presteren met je team

7 succesfactoren om te presteren met je team

Succes met je team, dat wil jij toch ook? Hoe zorg je nou dat je dat ook voor elkaar krijgt? Welke factoren dragen daaraan bij? Wat moet in ieder geval op orde zijn om goed te presteren met elkaar? Want vaak genoeg hoor ik dat het allemaal nog niet zo soepel loopt en er eerder veel gemekker is dan dat de flow er lekker in zit. In deze blog deel ik 7 succesfactoren met je hoe je je team succesvol laat presteren.

Succes met je team, dat is wat je verwacht als je met een team of misschien wel meerdere teams werkt. Niet allemaal problemen, gedoe en negativiteit. Maar juist zelfstandigheid, vertrouwen, proactiviteit, slimme oplossingen en een fijne energie! En daaruit voortkomend super mooie resultaten zoals doelen halen en een geweldige omzet draaien.

We willen dit allemaal het liefst, maar ik weet dat het in veel bedrijven nog niet zo gaat als dat jij als leider graag zou willen. Omdat er een aantal dingen nog niet (voldoende) op orde zijn. Wat kan je nou doen om je team beter te laten presteren? Ik deel hier 7 succesfactoren met je.

1. Ga voor de beste mensen voor jouw team

Deze is super belangrijk, maar hier zie ik het vaak al misgaan. Veelal is er op gegeven moment stress in de tent en dan wordt er met de eerste de beste handjes al genoegen genomen.

Maar een ding wat het belangrijkste is om je team succesvol te laten zijn (en om het jezelf een stuk makkelijker te maken als leider) is geen concessies te doen wat betreft de beste en juiste mensen voor je team.

Dit is echt de basis en als je hier wel concessies in doet en gaat voor de snelle fix dan krijg je geheid problemen. Het is een kwestie van tijd. Zorg voor de beste mensen qua persoonlijkheid, energie en golflengte. Mensen die passen bij je waarden, arbeidsethos, gedrag en verwachtingen. Zijn de skills nog niet helemaal 100% dan is dit te leren en ontwikkelen. Aan persoonlijkheid, drijfveren en golflengte zal niet zo snel iets veranderen. Dit laatste is bij de selectie dus veel belangrijker dan iemands CV en vaardigheden. Zorg dat je goed werft en selecteert, stop hier echt tijd en energie in en kijk altijd vooruit wie je nodig denkt te hebben en speel geen last minute paniekvoetbal.

2. Zorg voor veiligheid en autonomie

Als je zorgt voor de juiste mensen die passen bij jou en jullie bedrijf dan is er daarna nog een basisingrediënt wat onmisbaar is als je je team succesvol wil laten zijn. En dat is een veilige omgeving. Dat betekent een omgeving creëren en bewaken waar medewerkers hun mening en feedback kunnen delen, mogen leren, open kunnen spreken en er ook daadwerkelijk geluisterd wordt naar elkaar en men elkaar serieus neemt. Dit lijkt zo vanzelfsprekend, maar at is het zeker niet. In veel organisaties heerst er angst en achterdocht. Als de veiligheid niet op orde is, kun je nooit optimaal met elkaar presteren. Is het dus niet goed, ga hier dan naar terug en werk hieraan. Daarna kan je weer verder bouwen.

En zorg daarnaast voor autonomie. Dat er vrijheid heerst om zelf na te denken en besluiten te nemen. Dat vertrouwen en verantwoordelijkheid wordt gegeven en dus ook wordt gepakt.

Veiligheid en autonomie zijn belangrijk voor goede of zelf excellente prestaties van individuen en het team als geheel.

3. Ben een goede leider en coach

Laat de rol van ‘micromanager’ achter je en pak je leiders- en coachrol volledig. Dit betekent dat jij je niet meer met details bemoeit, niet meer zegt hoe iets moet en hoef je niet meer alles te controleren. Pak juist je leiderschap volledig. Richt je op de grote lijnen en dat waar je het meeste toevoegde waarde hebt. Dan heb jij namelijk ook de beste bijdrage aan het team. En ben naast een sterke leider ook een goede coach. Help andere beter te worden en hun potentie maximaal te benutten. Coach en daag uit. En dat niet alleen op individueel niveau, maar ook je team als geheel. Hier kom ik bij het laatste punt nog even op terug. Leer goede vragen te stellen en ben een goede luisteraar. Werk aan je coachskills. En blijf groeien als leider en coach.

4. Geef richting, doel en verwachtingen mee

Je team kan haar autonomie alleen maar volledig benutten als je richting, doelen en verwachtingen meegeeft. Als je hier niet duidelijk in bent of het liefste nog, niet samen bepaalt, dan is het lastig om verantwoordelijkheid te nemen, zelfstandig beslissen te nemen en oplossingen te bedenken. En dan komen ze waarschijnlijk toch weer bij jou. Maar wat je wil is dat ze hun autonomie ten volle benutten en zelfstandig kunnen werken.

Zorg dat je speelveld helder hebt met elkaar. Waar werken jullie naartoe (visie), welke doelen zijn het belangrijkste, wat zijn onze belangrijkste waarden en wat verwacht jij van je team en kunnen jullie van elkaar verwachten? Je team kan alleen maar succesvol zijn als het de juiste houvast heeft.

5. Laat iedereen doen waar hij of zij goed in is

Maak niet van 6-en een 7,5, maar maak van een 7,5 een 9. Oftewel ga niet focussen op en sleutelen aan wat iemand niet goed doet, maar kijk juist naar iemands talent en laat iemand dat juist inzetten en daar beter in worden. Dan kan iemand individueel, maar ook in de bijdrage aan het team, optimaal presteren. Zorg dus voor dat iedereen in het team vooral kan doen waar hij of zij goed in is en daag iemand uit hier nog beter in te worden.

6. Feedback is normaal, fouten zijn normaal, leren is normaal

Als je hebt gezorgd voor een goede basis qua veiligheid en vertrouwen dan kan je open en transparant zijn naar elkaar. Maak het met elkaar normaal, dat jullie regelmatig feedback geven aan elkaar en dat je elkaar helpt om te groeien. Maak het ook normaal dat er fouten gemaakt worden en dat dat niet erg is. Leer er juist van deel dat met elkaar. Zo maak je ook dat mensen gaan proberen en ook dingen doen die misschien moeilijk of onbereikbaar lijken. Maar daar wordt je allemaal zoveel wijzer van. Misschien is dit idee of deze oplossing het nog niet, maar met enig aanpassingen wel. Door een cultuur te creëren waarin feedback geven, fouten maken en leren normaal is, kun je zoveel succesvoller zijn en worden.

7. Blijf continu verbeteren en investeer in je tweede familie

Consistentie is king. Blijf consistent aandacht besteden aan het steeds beter worden met elkaar. Vraag je team regelmatig (en waarschijnlijk komt het op een gegeven moment uit henzelf) waar zij ruimte voor verbetering zien. Hou het klein en behapbaar. Laat ze met oplossingen komen en ze ook implementeren. En dat is vooral de inhoudelijk en praktische kant, maar besteedt ook aandacht aan de sociale en menselijk kant. Doe leuk dingen met elkaar, have fun en neem af en toe ook afstand van de business om eens te evalueren en te vieren wat jullie voor elkaar krijgen. Blijf ook hierin investeren en maak er echt een tweede familie van. En dan is the sky the limit.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Slapeloze nachten van je team? Zo doorbreek je het

Slapeloze nachten van je team? Zo doorbreek je het

Slapeloze nachten, stress en zorgen, ze houden je aardig bezig. Het is orde van de dag. Je baalt ervan en het put je uit. Maar je ziet op dit moment even niet hoe je hier uitkomt. Waar is het misgegaan en hoe draai je het in de goede richting, zodat jijzelf weer ruimte krijgt en dat het weer flowt in je bedrijf? In deze blog geef ik je de tips hoe je je huidige situatie doorbreekt.

Slapeloze nachten door je bedrijf en/of je team, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je wilde juist vrijheid, maar je zit op dit moment in de tegenovergestelde situatie. Het voelt alles behalve vrij. Je hebt stress en zorgen, het houd je ’s nachts wakker en je merkt dat je dit niet lang meer gaat volhouden. Nog even en je lijf zegt stop. Je weet dat het anders moet, maar je wordt zo opgeslokt door de waan van de dag dat je niet helder hebt wat nu de oplossing is. Hoe kan je dit doorbreken? Je hebt geen idee waar je moet beginnen… 

You feel stuck

Als je het gevoel hebt vast te zitten, zit je er meestal helemaal midden in. Je bent er totaal in meegezogen, in de situatie en wat dat meebrengt. Dit maakt dat je het niet helder van een afstand kunt bekijken en daardoor zie je ook geen oplossingen. Soms heb je het voornemen wel om echt even tijd te maken om er ‘naar te kijken’, maar er zijn zoveel brandjes, vragen en gedoe dat je er maar niet aan toe komt. Ondertussen voel je je bijna machteloos: wanneer gaat dit nou eens veranderen?

Verkeerde keuzes

Het heeft meestal te maken met verkeerde keuzes die je gemaakt hebt. Keuzes die je misschien al een paar jaar geleden hebt gemaakt, maar waar de effecten nu groots merkbaar van zijn. Een van de dingen waar ondernemers het meeste van wakker liggen is hun personeel. Een rotte appel, een verkeerde match tussen persoon en rol/functie of iemand die qua persoonlijkheid en energie totaal niet past. Het heeft enorm veel impact op je bedrijf. Toch met iemand in zee gaan of doorgaan, terwijl je intuïtie eigenlijk zei ‘ik twijfel’ maakt dat je er later de prijs voor betaald. Een harde en soms dure les, maar wel een om alvast mee te nemen: je buikgevoel klopt. Vertrouw er maar op.

Nu handjes nodig

We nemen in bedrijven vaak mensen aan omdat we nu handjes nodig hebben en iemands CV en ervaring er prima uitziet. Rationeel kunnen we onszelf dus overtuigen dat dit de juiste persoon is. Alleen heeft je intuïtie al snel in de gaten of het hele plaatje, dus ook qua golflengte, persoonlijkheid en energie, klopt. Maar we zijn er ook goed in om het te negeren en ons hoofd te laten beslissen. En dat zorgt uiteindelijk voor problemen.

Wat kun je doen om het te doorbreken?

Je weet inmiddels ook dat niemand anders dit voor je op gaat lossen. Je zal het toch echt zelf moeten doen. Dus het eerste wat belangrijk is om te doen is ruimte te scheppen om helder te kunnen kijken. Stap uit de situatie en zorg dat je het met afstand kunt bekijken. En ik geef je hierbij 4 tips hoe je komt tot het doorbreken van je huidige situatie.

1) Claim denktijd

Ook al denk je aan alle kanten ‘ik heb hier geen tijd voor’ claim nu je denkttijd. Vanmiddag of vanavond nog en anders morgenochtend. Die tijd gaat je het meest waardevolle opleveren wat je maar kunt denken: dit is de eerste stap naar een oplossing waardoor jij straks weer lekker slaapt en je vrolijke, energieke zelf kunt zijn én gaat zorgen dat je bedrijf beter gaat draaien. Claim je tijd, zeg dat je niet bereikbaar bent tot X uur en ga lopen, het bos in, strand op, sporten of met de benen op tafel om met een afstand naar jouw situatie te kijken. Wat maar werkt voor jou waardoor je ruimte in je hoofd krijgt. Analyseer de situatie door jezelf goede vragen te stellen waar nu precies het probleem zit (of misschien meerdere problemen). En ga daarna met jezelf brainstormen over oplossingen. Ga bijvoorbeeld 20-30 minuten schrijven wat allemaal oplossingen zijn. Blijf schrijven tot het eind, want dan komen de beste ideeën.

2)  Zoek een sparringspartner of coach

Krijg je het zelf niet voldoende helder, vraag om hulp. Ben daar niet bescheiden of eigenwijs in. Er zijn genoeg mensen in je omgeving die je kunnen en willen helpen. Een goede vriend, een collega-ondernemer of coach. Vraag iemand met je mee te denken de situatie op te helderen, laat hem of haar goede vragen stellen en je helpen tot inzichten en oplossingen te komen.

3) Durf moeilijke beslissingen te nemen

Heb je eenmaal helderheid dan zullen zich oplossingen aandienen waar je niet altijd blij van wordt. Waar je iets moeilijks voor moet doen of iets moet doen wat je liever niet doet. Durf dit toch te doen. Iemand aanspreken, grenzen aangeven, afscheid nemen. Durf het moeilijke te doen en het wordt daarna makkelijker.

4) Ga alleen voor de beste mensen voor jouw team

Ga altijd alleen voor de beste mensen in jouw team, jouw A-players. Don’t settel for less. Dit is namelijk het fundament onder je bedrijf. Doe je hierin concessies dan krijg je geheid gezeur en gedoe. Zorg dus voor alleen de allerbesten in jouw team, die vooral qua persoonlijkheid, waarden en gedrag bij jou passen, die het beste brengen voor je organisatie en waar je onvoorwaardelijk op kunt vertrouwen.

Ik gun je je beste team en heerlijke, rustige nachten met de slaap die je nodig hebt om je beste zelf te kunnen zijn. Pak je ruimte en tijd. Claim het en zorg dat je het weer naar je hand zet en de situatie creëert die je wel wilt. Het is zeker niet altijd makkelijk. Maar doe je dit wel, dan wordt het daarna wel makkelijker en weer een stuk prettiger.

Veel succes!

Herken je deze situatie en heb je een vraag? Laat hem gerust achter in de comments en je krijgt van mij een antwoord.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Je primaire reactie, dat wat je van nature als eerste doet en zegt als er zich een bepaalde situatie voordoet, kan je soms aardig in de weg zitten, Je hebt het je nou eenmaal zo aangeleerd of bent niet anders gewend, maar de uitkomst is niet altijd wat je wil. Soms  zelfs verre van dat. Maar je weet niet hoe je het anders aan kunt pakken. Zo vertelde een van mijn klanten bijvoorbeeld: ’Als er dingen niet goed gaan in mijn bedrijf of team, dan ken ik maar een weg en dat is met de vuist op tafel slaan. Alleen vaak mondt dat uit in onenigheid en boze reacties.’ En dat heeft hij liever niet. Maar hoe kan het dan wel? Hoe je zorgt dat je primaire reactie niet steeds domineert, maar je de meest effectieve reactie kiest, dat vertel ik je in deze blog.

Je primaire reactie, de reactie die een situatie in eerste instantie in je triggert, is logisch maar niet altijd even effectief. Soms heb je er zelfs last van. Niet handig. Maar hoe dan wel? Als je namelijk geen andere mechanismen hebt aangeleerd dan weet je niet beter en zal je het altijd op die manier doen. Dus het begint allemaal bij bewustwording. Maar daarna ook bij het ontwikkelen van nieuwe skills. Hoe zorg je nou dat je wel de gewenste uitkomst bereikt?

Een voorbeeld

Je hebt aan een van je medewerkers gevraagd om een projectvoorstel op te leveren, zodat jullie kunnen bekijken wanneer jullie het kunnen implementeren, wie je daarvoor nodig hebt en wanneer je dus kunt lanceren. Maar het projectvoorstel laat maar op zich wachten. Je zag het al aankomen. De deadline is verstreken en er gebeurt niets. Geen voorstel, geen bericht, geen excuses. Je frustratie en boosheid groeit. Is dit nou zo moeilijk? En heb in ieder geval het lef om het te komen bespreken als het niet lukt om het af te krijgen of wat het probleem ook is. Inmiddels is het twee dagen na de afgesproken deadline. Nog steeds niks. Je stapt boos op diegene af. Je trekt van leer en slaat met de vuist op tafel. De ander is overrompeld. En wordt daarna ook boos. Jullie krijgen een pittige discussie en uiteindelijk lopen jullie boos uit elkaar. En er is nog steeds geen projectvoorstel. En of dat er nog gaat komen, is de vraag…

Herkenbaar?

Herkenbaar? Of iets soortgelijks? We hebben er allemaal wel eens mee te maken dat dingen anders lopen dan jij verwacht. Of dat jij met een probleem wordt opgezadeld, omdat een ander zijn zaken niet op orde heeft. Een reactie is inderdaad boos worden en laten merken dat je daar niet van gediend bent. Met jou moeten ze niet sollen. Alleen wat is het effect daarvan? Bereik je dan wat je eigenlijk wil?

In je leidersrol is het belangrijk je steeds af te vragen wat het effect is van jouw gedrag

Als leider heb je een belangrijke rol. Wat ik altijd zeg: je team is het allerbelangrijkste, maar jij bent een van de belangrijkste schakels. Dat betekent dat jouw gedrag een enorm effect heeft op hoe het er aan toegaat in je team. Ben je hiervan bewust. De dingen die je op een bepaalde manier doet of de dingen die je niet doet, het heeft allemaal zijn effect. Actie=reactie, een natuurkundige wet die ook hier opgaat. Vraag je dus regelmatig af wat het effect is van jouw eigen gedrag.

Kies je gedrag en wat je zegt zorgvuldig

We hebben allemaal onze primaire reacties. Dit is gewoon menselijk, want we hebben ons nou eenmaal dingen eigen gemaakt en aangeleerd doordat we in een bepaalde omgeving zijn opgegroeid en leven. Het zijn copingsmechanismen. Als iets in een bepaalde situatie goed heeft gewerkt dan wordt dat steeds normaler en zal je het vaker inzetten. Maar daar zit hem nou net de crux. Iets wat eerder voor je werkte, hoeft nu niet altijd meer te werken. En wat je misschien eerder in je leven gebruikte, hoeft in je leidinggevende rol juist helemaal niet effectief te zijn.

Ben je bewust van je gedrag en wat je wilt bereiken.

Bekijk dus eens wat je gedrag en wat je zegt, doet met individuele teamleden en met het team als geheel. Werkt je aanpak? Gebruik je altijd dezelfde manier, omdat die jou nou eenmaal ligt en bereik je daarmee het resultaat wat je wil? Of zou je ook iets anders kunnen proberen?

Bijvoorbeeld als iemand van zijn probleem jouw probleem maakt en jij het graag anders ziet lopen in de toekomst. Je kunt hier met je vuist op tafel slaan en zeggen: ‘Maar dit is niet wat ik wil. Ik wil het anders en dit is de oplossing, je regelt het maar.’

Of je kunt alsnog duidelijk zijn en je grenzen aangeven, maar het op een andere manier insteken. Bijvoorbeeld door terug te geven wat je merkt, wat dat jou voor probleem geeft en dan te vragen: hoe kun je dat in het vervolg anders doen? En daarbij ook aangeven wat je als eindresultaat of situatie wél verwacht.

Je krijgt een ander gesprek. De ander krijgt de kans om een eigen gekozen oplossing aan te dragen en jij bent duidelijk over hoe je hebben wil. En waarschijnlijk heb je een ‘gewoon gesprek’ inclusief goede oplossing.

Dit betekent niet dat met de vuist op tafel slaan nooit de juiste aanpak is, want soms is ook dat nodig. Maar bepaal dus elke keer weer welk effect je wil bereiken en welke aanpak daar het beste bij past.

Investeer in je skills en groei om je te ontwikkelen.

Dit betekent wel dat je over de vaardigheid moet beschikken om verschillende aanpakken te proberen en in te zetten. Heb je nou vaak één stijl die je hanteert? Investeer dan in het ontwikkelen van je skills. Leer van anderen die je het anders ziet doen, lees boeken, zoek op youtube, doe een opleiding of laat je coachen. Hoe meer je inzicht krijgt in wat het beste effect heeft en hoe beter je weet wat je kunt inzetten om dat te bereiken, hoe makkelijker het wordt, hoe fijner je samenwerkt en hoe meer je uit je team haalt.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Goed leidinggeven als ondernemer? Dit is wat je vooral moet doen

Goed leidinggeven als ondernemer? Dit is wat je vooral moet doen

Goed leidinggeven als ondernemer is zo makkelijk nog niet. Je rol verandert, je moet loslaten wat je altijd hebt gedaan en je moet de gedachte loslaten dat jij alles het beste kan. Je moet leiderschap tonen en ineens anderen ondersteunen. Maar hoe doe je dit als je altijd gewend bent om met je voeten in de klei te staan? In deze blog geef ik je dé tip over wat je in ieder geval op orde moet hebben om goed te kunnen leiden als ondernemer.

Goed leidinggeven, een sterke leider zijn, als je dit nog nooit gedaan hebt, moet je er wel heel veel feeling mee hebben om dit gelijk geweldig te kunnen. De meeste ondernemers worstelen ermee. Ze blijven veel zelf doen, vinden het lastig om te delegeren en denken altijd nog vanuit zichzelf.

En dit heeft consequenties

Dit maakt dat ze veel ballen in de lucht houden, steeds brandjes aan het blussen zijn en eigenlijk altijd aan het werk zijn. Daarnaast wordt hun team steeds passiever in plaats van actiever en loopt de frustratie af en toe hoog op. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde wat je wil als ondernemer en zo kun je nooit de targets en resultaten halen die je eigenlijk voor ogen hebt.

De controle wil je graag houden

Maar als ondernemer wil je natuurlijk controle houden over wat je hebt opgebouwd. Dit uit handen geven aan anderen doe je niet zomaar. Je wil zeker weten dat ze aan jouw standaarden voldoen. Alles dus nog even controleren en er bovenop zitten, is dus een normale reactie. En als je er nooit verder in verdiept hebt dat het ook anders kan, dan is het heel logisch.

Wat maakt dan het verschil?

Toch kan één ding al het verschil maken waardoor je wel bereikt wat je wil en je een sterkere leider wordt. Het is maar één ding dat als je dat aanpakt er andere resultaten ontstaan. Dat jij als ondernemer meer gaat leiden, dat je team meer gaat oppakken en meer gaat laten zien en dat je met elkaar meer kan bereiken.

Het is slechts één ding dat zorgt dat je anders gaat kijken en andere keuzes gaat maken. Dat je helpt om je leiderschap naar een volgend niveau te tillen. En wat altijd het belangrijkste is om op orde te hebben als je een sterke leider wil zijn.

De shift

En dit is een shift. Een shift in je mindset. De shift in mindset van jezelf naar je team. Als je namelijk steeds verder groeit met je bedrijf en je team dus ook, dan ben jij niet meer het belangrijkste, maar is je team het belangrijkste. Wil je blijven groeien, wil je de beste prestaties, wil je grote ambities waarmaken, wil je het beste in je mensen naar boven halen, wil je alle potentie van je team benutten? En wil je een waardevolle werkgever zijn? Dan zul je deze mindsetshift moeten maken. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat.

Wat het je gaat opleveren

Doordat je anders gaat denken, ga je ook anders doen. Als je voor ogen houdt dat je team het allerbelangrijkste is, maak je andere keuzes, stel je andere vragen. En wat levert je dat op?

1. Allereerst ga je ruimte voor jezelf creëren. Door niet meer vanuit jezelf te denken maar vanuit je team, dwing jezelf om niet meer alle energie vanuit jou te laten komen. Als je team het belangrijkste is, hoe kunnen zij hun werk dan het beste doen? Hoe kun jij juist zorgen dat ze beter worden? Hoe kun je individuele medewerkers helpen en laten groeien, zodat ze echt hun potentie gaan laten zien en inzetten wat ze in hun mars hebben?

2. Ten tweede zet het je team ‘aan’. Als je je team het belangrijkste maakt, zul je ze vragen wat ze nodig hebben, geef je ze richting, maar laat je ze ook zelf nadenken en beslissingen nemen. Hierdoor worden ze actiever en verantwoordelijker en zullen ze steeds meer zelf met oplossingen komen.

3. Ten derde word je een uitzonderlijke werkgever. Ondanks alle kennis en ervaring over leiderschap en teamontwikkeling wat er inmiddels is, zijn er nog steeds te weinig bedrijven waar mensen met plezier werken en ook nog eens goed presteren. Zorg dat jij dit kan bieden. Hierdoor trek je de beste mensen aan, zorg je voor een goed fundament onder je bedrijf en voeg je veel waarde toe aan de levens van de mensen die samen met je mogen werken.

Maak de mindsetshift en je zult zien dat het jezelf helpt de juiste keuzes te maken, meer uit je team te halen en je rol te vervullen zo als hij bedoeld is. Je mensen moeten, nou ja mogen, het doen. Zorg dat ze het op de best mogelijke manier kunnen doen. Leid en faciliteer.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Disfunctioneren, hoe pak je dat aan?

Disfunctioneren, hoe pak je dat aan?

Disfunctioneren van iemand in je team kan nou eenmaal voorkomen. Maar als je dit aan de hand hebt, hoe kan je het dan het beste aanpakken? Want je wil natuurlijk dat het goed wordt opgelost. In deze blog geef ik je 5 stappen die je kunt nemen bij disfunctioneren.

Disfunctioneren van iemand in je team dat kan nou eenmaal gebeuren. Je hebt het liever niet natuurlijk, maar als je merkt dat iemand niet (meer) geschikt is voor zijn functie zal je toch actie moeten ondernemen. Doe je namelijk niks, dan wordt het steeds lastiger om tot een oplossing te komen. En je bedrijf om iemand heen bouwen is geen goed idee.

Frustraties en problemen

Als een medewerker niet voldoende in staat is om zijn of haar werk uit te voeren, dan geeft dat frustraties en problemen. Er worden fouten gemaakt die soms erg nadelige gevolgen hebben, andere teamleden moeten steeds gaten dicht lopen, jij bent gefrustreerd dat je iemand niet volledig het vertrouwen kunt geven en steeds moet controleren en de medewerker in kwestie is ook niet happy, want die heeft heel goed in de gaten dat het eigenlijk anders moet maar om een of andere reden niet lukt. Ook dat doet iets met iemands eigenwaarde, zelfvertrouwen en werkplezier. Het wordt er dus niet beter op en aan alle kanten heeft iedereen er last van.

Wacht niet af

Tijd voor actie dus als iemand niet kan voldoen aan de eisen van zijn rol of functie. Wat de oorzaak ook is, je kunt het niet negeren. Het gaat namelijk niet weg en lost ook niet vanzelf op. Welke stappen kun je nemen om het op te lossen?

5 stappen

Er zijn een aantal stappen die je kunt, of zelfs moet, nemen om disfunctioneren aan te pakken en op te lossen. Het liefst wil je dit natuurlijk in goede harmonie doen, dus laat dit ook altijd je intentie zijn.

Stap 1 Geef het vroegtijdig aan

Geef vroegtijdig aan bij de medewerker dat je vindt dat hij of zijn niet functioneert. Wacht hier niet maanden mee want dan worden problemen alleen maar groter, maar ook heeft iemand in die tijd niet de mogelijkheid om zich te verbeteren.

Stap 2 Geef de kans om te verbeteren

Geef iemand de mogelijkheid om zich te verbeteren. Geef iemand daar tijd en ruimte voor. Ben ook duidelijk in wat je verwacht en binnen welke tijd je dat wilt zien. Als je een rol of functieomschrijving hebt kan dit je helpen om het concreet te maken.

Stap 3 Maak een plan van aanpak

Maak samen met de medewerker een plan van aanpak. Hierin leg je vast wat je hebt geconstateerd, wat je verwachtingen wel zijn en wat je concreet wel wilt zien binnen welke tijd. Je maakt ook afspraken over evaluatiemomenten en over verslaglegging. Het is de bedoeling dat de medewerker zijn verantwoordelijkheid neemt om ander gedrag en andere resultaten te laten zien. Natuurlijk kan jij of wellicht een collega hem of haar daar nog bij helpen. Maak ook afspraken over hulp of eventuele opleidingsmogelijkheden.

Stap 4 Ben duidelijk

Ben altijd duidelijk in wat je ziet en wat je verwacht. Als je het niet concreet maakt en in vaagheden praat om de boel een beetje te verzachten worden dingen alleen maar verwarrend en weet een medewerker niet waar hij aan toe is en hoe hij moet verbeteren. Jij denkt dan dat je ‘het gezegd hebt’, maar de ander blijft in verwarring achter. Ben dus altijd zo duidelijk en concreet mogelijk en maak goede, heldere afspraken met elkaar. Ook over de consequenties als je geen of te weinig verbetering ziet.

Stap 5 Zorg voor dossieropbouw

Je gaat natuurlijk voor verbetering en dat een medewerker weer volledig mee kan draaien. Maar wat als dat nu niet lukt? Of je kan het op een gegeven moment niet meer met elkaar vinden? Zorg altijd voor voldoende dossieropbouw. Mocht je dan afscheid moeten nemen op een minder leuke manier of ooit bij de kantonrechter terecht komen, dan heb je je zaakjes goed op orde. Zorg dus voor dossieropbouw en verslaglegging vanaf het begin, zodat je kan laten zien dat je hebt voldaan aan je inspanningsverplichting en mogelijkheden hebt geboden. Wil je meer weten over dossieropbouw? Kijk dan ook even naar deze blog van Suzanne Meijers (arbeidsrechtadvocaat).

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?

Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?

Als we iets goed kunnen, is het dingen ingewikkeld maken. En dat doen we in bedrijven dan ook graag met onze teams. Ik vind dit fascinerend en vooral niet nodig. Niemand wint erbij namelijk. Dus ik ben er voorstander van om het makkelijk te houden (of weer makkelijk te maken) voor jezelf als leidinggevende en voor je teamleden. Hoe je dat doet? Daarvoor geef ik je in deze blog 10 tips.

Het in een team goed laten lopen, is voor veel leidinggevenden een uitdaging. En wordt het eenmaal moeilijk, dan verliest de leidinggevende al snel zijn energie en zie je teamleden steeds meer afhaken. Het resultaat is dat er onvrede ontstaat, de productiviteit achterblijft en de beste mensen vertrekken. En is deze negatieve spiraal verder gevorderd, dan is hij lastig om te turnen. Dus er is alles aan gelegen om het makkelijk te houden voor jezelf als leider. Maar hoe doe je dat? Hierbij geef ik je 10 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. De juiste mensen

Zorg voor de juiste mensen in je team. Dit is geen luxe, maar noodzaak. Zij moeten het uiteindelijk doen. Neem niet zomaar handjes aan, maar zorg dat medewerkers passen bij jullie waarden, energie en visie. Investeer tijd en energie in het wervings- en selectieproces en zorg dat je beste mensen naar je toetrekt. Meer weten hoe dit kunt doen? Lees ook even deze blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

2.  Neem tijdig afscheid

Blijkt er toch geen match te zijn met iemand of zie je dat iemand op een gegeven moment niet meer meekomt in je team, omdat jullie in een andere fase zitten met het bedrijf, aarzel dan niet om afscheid te nemen. Wat ik vaak zie gebeuren, is dat het bedrijf om zo’n persoon heen wordt gebouwd of dat we iemand vanuit sociale redenen maar laten zitten. Maar een ding is zeker, als het niet werkt, is het niet sociaal iemand maar aan te houden. Jij wordt er niet blij van, maar daarnaast heeft de persoon in kwestie heel goed door dat het niet meer werkt en heeft ook het gehele team er last van. Neem de moeilijke beslissing en los het bijvoorbeeld sociaal op door iemand aan ander werk te helpen of mee te denken over een vervolgstap. Blijf altijd met je medewerkers in gesprek of iemand nog op z’n plek zit. Alles verandert. Altijd. Dus het is niet gek dat wegen op een gegeven moment weer scheiden. Dat is alleen maar gezond.

3. Investeer in je teamleden

Stop tijd en energie in de relatie met je teamleden. Maak connectie met ze op een dieper level en weet wat iemand bezighoudt. Hierdoor kun je beter bij iemand aansluiten. Maar nog veel belangrijker is dat mensen zich echt gezien en gehoord voelen. Dit is goud waard voor je bedrijf. Ze willen dan graag bij je blijven, maar zullen ook maximaal willen presteren. Ik hoor vaak dat dit ‘zoveel tijd kost’. Als je ergens je tijd aan zou moeten besteden, is het hieraan. Want dit is de kern van je bedrijfsvoering.

4  Neem actie op signalen

Neem gelijk actie op signalen die je krijgt. Zit iemand niet lekker in zijn vel? Hoor je negativiteit en geklaag? Performt iemand niet zoals zou moeten? Zie je iemand in een overleg afhaken, terwijl dat normaal nooit het geval is? We hebben als mens een geweldig radar voor non-verbale signalen, alleen zijn we er ook erg goed in om ze te negeren. Train jezelf in het zien van signalen uit je team en handel er dan direct naar. Stel vragen, neem actie. Dan hou je problemen klein en kun je er relatief makkelijk wat aan doen. Dit houdt je team schoon en licht.

5. Ben er

Ben aanwezig. En ben er dan niet alleen lijfelijk, maar ook met je aandacht. Ben niet altijd onderweg of sluit je niet op in een kamertje achteraf. Ben er. Ben laagdrempelig aanwezig voor je medewerkers. Ben er om interesse te tonen en complimenten te geven. Geef de aandacht en zie (echt) wat er allemaal om je heen gebeurt.

6. Faciliteer en ondersteun

Ondersteun je teamleden en help ze om beter te worden. Inspireer ze, connect met ze en laat ze leren. Hierdoor spreek je een steeds groter deel van hun potentie aan en zorg je dat ze het interessant en leuk blijven vinden. Tegelijkertijd kunnen ze ook veel meer voor je betekenen in je bedrijf. Geef ze de autonomie en ook de hulp. Ondersteun medewerkers om zo zelfstandig mogelijk hun beste werk te leveren.

7. Stel goede vragen

Stel goede vragen. Hierdoor laat je niet alleen de verantwoordelijkheid bij anderen, maar krijg je ook snel goed inzichten en kan je andere laten leren. Goede vragen kunnen stellen op de juiste momenten maakt dat je minder apen op je schouder krijgt, maar ook dat je mensen en je team ‘aan’ kunt zetten. Door hen goede vragen te stellen komen ze met goede oplossingen en kun je ze in beweging krijgen. Meer lezen over vragen stellen? Lees ook nog even Luisteren en vragen stellen wat het je oplevert als leidinggevende?

8. Word beter in leiden

Hoe beter jij bent als leider, hoe beter en succesvoller je team is. Investeer in je leiderschap. Weet wat wel en niet werkt. Ken jezelf goed. Maak gebruik van je kwetsbaarheid. Durf echt te leiden en te inspireren. Hoe meer jij je doorontwikkelt, hoe makkelijker het wordt.

9.  Don’t settle for less

Neem geen genoegen met dat het ‘wel aardig gaat’ of dat er nou eenmaal ‘altijd problemen zijn’. Weet dat het makkelijk MAG gaan. Weet dat er juist joy, fun en flow moet zijn in je team. Als dit niet overheerst, klopt er iets niet. Neem geen genoegen met minder. Als je hier scherp op blijft dan  hou je het leuk, met energie en dus makkelijker. Zijn er dan nooit problemen? O zeker wel. Dat hoort er ook bij. Maar realiseer je dat het overwegend goed moet voelen en je voornamelijk werkt met good vibes om je heen.

10. Investeer in persoonlijke groei en teambinding

Zie investeren in persoonlijke groei van je medewerkers en je team als geheel niet als kostenpost. Als je regelmatig investeert, wordt je team niet alleen sterker, maar ook elke persoon in je team groeit. Daarnaast vinden mensen die voor je werken het enorm fijn als ze zich kunnen ontwikkelen. Ga dus met z’n allen op reis en neem een coach mee, ga naar Date with Destiny van Tony Robbins, doe een retreat of organiseer een bezoek aan Google….you name it. Het is absoluut een investering, maar ook een die zich terugverdient op vele andere vlakken, zoals meer begrip voor elkaar en een betere samenwerking, zoals innovatieve nieuwe ideeën die belangrijk zijn voor jullie toekomst, zoals groei waardoor mensen beter worden in hun werk enzovoorts. Ben dus niet bang om hierin te investeren, maar grijp het aan als kans die je helpt het makkelijk en leuk te houden.


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Geef je team vitamine A en C

Geef je team vitamine A en C

Geef jij je team voldoende vitamine A en C oftewel Aandacht en Connectie? Een veelgehoorde klacht die ik terug hoor van ondernemers met personeel is dat ze hier geen tijd meer voor hebben als hun team uit 10 man of meer bestaat. Maar weet je wat het je kost als je hier geen aandacht voor hebt? Daarover vertel ik meer in deze blog en ik geef je tips hoe je toch voldoende vitamine A en C kunt geven ondanks de grootte van je team.

Vitamine A en C geven ofwel Aandacht geven aan en Connectie maken met je teamleden is een van de belangrijkste ingrediënten om betrokken medewerkers te houden en succesvol te kunnen zijn als team. Het is als de zon voor een plant. Zonder kan je team niet groeien, niet op individueel niveau en niet als geheel. Toch zie ik vaak dat als het team groter wordt, dat de aandacht voor teamleden minder wordt. Het excuus is meestal: ‘Mijn team is nu zo groot. Het lukt me gewoon niet meer om aan iedereen aandacht te schenken.’

We leven van aandacht

Niks menselijks is ons vreemd. We leven van aandacht. We willen allemaal gezien en gehoord worden. We willen ertoe doen. En op ons werk is dat niet anders. Medewerkers willen connectie voelen en het gevoel hebben dat ze gezien worden. Als je als leidinggevende weinig tijd en aandacht aan je teamleden besteedt, dan heb je een probleem. Dan zie je dat medewerkers afhaken en in plaats van het maximale laten zien juist in de minimale modus gaan zitten. Dit heeft zijn weerslag op de sfeer en de prestaties. Uiteindelijk krijg je er dan andere tijd- en energievreters voor terug zoals bijvoorbeeld disfunctioneringstrajecten, ziekteverzuim, arbeidsconflicten, maar ook minder omzet en winst door minder productie en hogere kosten.

Het excuus van te weinig tijd

Als je een team hebt dan is het goed te beseffen dat jij niet meer het belangrijkste bent als ondernemer, maar dat je team dat is. Zij moeten het doen. En jouw taak is het om hen zo goed mogelijk te faciliteren om hun beste werk te leveren. Als je het vanuit dit perspectief bekijkt dan is het geven van Vitamine A en C volstrekt logisch.

Alleen de praktijk is weerbarstiger. Vaak word je als leider opgeslokt in de waan van de dag. Je hebt veel op je bord en er wordt aan allerlei kanten tijd en aandacht van jou gevraagd. Het betekent dus stevig in je schoenen staan om je tijd aan de juiste prioriteiten weg te geven. Wat je vaak ziet, is dat de aandacht voor de mensen er al snel bij inschiet. Het wordt op de lange baan geschoven of gedacht ‘Het gaat toch goed? Als ik niets hoor is er niks aan de hand, toch?’.

Daarnaast vindt de leidinggevende zichzelf regelmatig nog steeds het belangrijkste, worden de medewerkers niet als belangrijkste ‘asset’ gezien of wordt het excuus gebruikt er ‘echt geen tijd voor te hebben’. Maar het is geen kwestie van te weinig tijd. Het is een kwestie van prioriteit.

Geef ze de zon die ze nodig hebben

Als je echt connectie weet te maken met de mensen in je team, als je weet hoe ze erbij zitten, wat hen drijft en bezighoudt dan kun je als werkgever zoveel meer voor ze betekenen. En daarnaast zullen je teamleden je ook zoveel meer teruggeven. Dat zit hem in betrokkenheid en productiviteit, maar ook in persoonlijke ontwikkeling en het veel meer benutten van hun potentie.

Geef je team dus te allen tijden de zon die ze nodig hebben, zodat je teamleden kunnen groeien en bloeien. Zodat ze alles kunnen geven, dit met liefde doen en ook graag bij je blijven werken. Maar hoe kan je dit voldoende blijven doen als je inmiddels een aardig groot team hebt? Hierbij een aantal tips.

Hoe kun je toch voldoende vitamine A en C geven?

1.Investeer in het begin en hou het daarna bij

Investeer gelijk in de relatie en connectie als iemand net nieuw binnenkomt. Leer elkaar al snel beter kennen en ga ook de diepte in. Hiermee leg je een basis waar je daarna makkelijk op voort kunt borduren en het je dus minder tijd hoeft te kosten.

2. Het zit hem in de kleine dingen

Ik hoor vaak terug: ‘Ja maar, dan moet ik met iedereen een uur per week gaan zitten. Dat gaat gewoon niet.’ Maar het is de vraag of dat de enige manier is. Ik geloof van niet. Aandacht zit hem al in kleine dingen, zoals dingen zien die iemand voor elkaar gebokst heeft en daar een compliment over geven, een vriendelijk goedemorgen elke dag of iedereen even de hand schudden. En ook het connectie maken kan al in een paar minuten door iemand een paar goede vragen te stellen en daadwerkelijk geïnteresseerd te zijn. Je hoeft dus niet elke week een uur met iedereen in een kamertje te gaan zitten. Maak het niet te groot. Ben creatief met kleine dingen.

 

3. Plan het in als het niet vanzelf gaat

Weet je van jezelf dat je het lastig vindt om hier focus op te houden? Plan het dan wel voor jezelf in. Bedenk wat voor je werkt. Een gesprek met iedereen van een half uur een keer in de zoveel tijd? Of elke week een rondje maken op de werkvloer en met iedereen even een praatje maken? Plan dit dan dus wel in jouw agenda en hou je er dan ook aan. Verklaar het tot ‘heilige momenten’.  Heb je een PA of secretaresse betrek haar hier dan ook bij, zodat ze meehelpt om deze momenten te bewaken.

 

 

4. Zie het als investering

Zie het niet als ‘waste of time’ maar juist als waardevolle investering. Dit is namelijk een investering aan de voorkant waar je (soms pas op een later moment) aan de achterkant de vruchten van plukt. En weet dat dit ook een lange termijn effect heeft. Als je het ziet als investering zal je het ook zien als prioriteit en niet zomaar ter zijde schuiven. Hierdoor maak je het belangrijk. Kijk wat hierin voor jou werkt.

5. Werk met een directeur Vandaag en directeur Morgen

Mocht je inmiddels een bedrijf hebben met meerdere teams, dan is het logisch dat je kijkt naar hoe je de structuur en aansturing het beste kunt vormgeven waardoor iedereen betrokken blijft en feeling houdt met wat er speelt. Het kan ook zijn dat jij als leider bewust kiest om je met de strategie en lange termijn bezig te houden en dat je de dagelijkse gang van zaken graag aan iemand anders overlaat. Bijvoorbeeld door jouzelf als directeur Morgen te zien en daarnaast een directeur Vandaag te benoemen (naar voorbeeld van IMU die het op deze manier in hun bedrijf hebben vorm gegeven). Zo borg je wel dat iedereen zijn dagelijkse of wekelijkse vitamine A en C krijgt, alleen hoeft dit niet allemaal meer vanuit jou te komen.

Weet wel dat als jij de eindbaas bent, dat alle mensen die met je werken toch nog steeds naar jou kijken en aandacht van jou als enorm waardevol beschouwen. Dus al is het af en toe een rondje over de vloer en korte praatjes, hiermee maak je een enorm positief verschil. Sluit je dus nooit op in een ivoren toren of een kantoortje ver weg. Blijf zichtbaar en betrokken en blijf al je teamleden echt zien.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Wat moet ik doen als het moeizaam loopt in mijn team?

Wat moet ik doen als het moeizaam loopt in mijn team?

Het loopt moeizaam in je team. Je wordt er een beetje moedeloos van. De sfeer is niet lekker, de samenwerking kan stukken beter en het voelt voor jou als trekken en duwen. Je hebt al van alles geprobeerd, maar je weet niet hoe je het omgebogen krijgt. Toch is het wel degelijk mogelijk om er vandaag nog verandering in aan te brengen. Ik geef je hierbij 5 tips hoe je dit aanpakt.

Tip 1 Neem je verantwoordelijkheid  

Als het moeizaam gaat in je team is er helaas maar een die je daarop aan kunt kijken en dat is…jezelf. Jij bent als leider namelijk de belangrijkste schakel. Jij bepaalt de manier waarop er wordt gewerkt door wat je zegt, doet en wat je wel of niet goed vindt. Je hebt meer invloed dan je denkt of misschien hoopt. Ben je bewust dat je als leider nou eenmaal die rol hebt en je daarin je verantwoordelijkheid hebt te pakken. Anders gaat er niks veranderen. Dus ondanks de omstandigheden of resources die misschien niet optimaal zijn of missen, je kunt ze de schuld blijven geven, maar het zijn smoesjes. Neem je verantwoordelijkheid en ga het aan.

Tip 2 Maak een keuze

Maak de keuze dat je het nu daadwerkelijk anders wilt. Laat los hoe het tot nu toe is gegaan en denk eens na hoe je het het wél wilt. We zijn altijd goed in benoemen wat we allemaal niet willen en waar we gefrustreerd over zijn. Maar laat dat nu eens wat het is. Wat wil je wél? Hoe ziet dat eruit? Was is de droom met je team? Hoe werken jullie samen? Wat gebeurt er in positieve zin (en wat zie je dus nooit meer terug)? Hoe gedragen je teamleden zich? Welke targets halen jullie? Enzovoorts. Schets een concreet plaatje voor jezelf. En kies ervoor om je hierop te richten en hiervoor te gaan. Als je dit voor je houdt en actie gaat ondernemen, dan neem je steeds de juiste acties die bijdragen aan je doel.

Tip 3 Waar zit het probleem precies?

Als het moeizaam loopt in je team, ga dan op zoek naar het echte probleem. Durf dus even goed te kijken naar wat er gebeurd in je team en wat dat je vertelt. En ook welke rol jij hierin speelt. Dit vergt dus enige reflectie, maar start hier gewoon mee. Schrijf het op voor jezelf. Is het nog niet duidelijk waar het precies in zit, schrijf dan dagelijks op wat er gebeurt. Je gaat dan vanzelf een rode draad ontdekken. Kijk ook altijd naar het belangrijkste basisingrediënt voor een succesvol team: is de veiligheid in orde? Dus is iedereen vrij om zijn mening te geven, wordt er naar elkaar geluisterd en wordt iedereen serieus genomen, kunnen er nieuwe ideeën worden geopperd en is niks gek genoeg? Als het namelijk met de veiligheid niet goed zit, moet je hier beginnen. En realiseer je ook dat het probleem aan de oppervlakte vaak niet het daadwerkelijke probleem is. Bijvoorbeeld de communicatie verloopt niet goed. Meestal zit daaronder dat er niet voldoende vertrouwen is ofwel wantrouwen. Kijk dus naar het probleem achter het probleem en los dit probleem op. Anders is het alleen symptoombestrijding.

 

Tip 4 Hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt

Wat ik in het begin al zei, jij bent de belangrijkste schakel in hoe je team performt. En dat is dus een mooie kans. Want dit kan dus de negatieve kant opwerken als je dingen niet zo slim aanpakt vanuit je leidersrol, maar dus juist ook een enorme positieve invloed hebben als je dingen wel goed aanpakt. Net als dat je bedrijf zo goed is als dat jij als ondernemer bent, is je team net zo goed als jij bent in je leidersrol. Hoe beter jij dus bent, hoe beter je weet wat wel en niet werkt en hoe beter je weet hoe je je team succesvol kunt laten werken, hoe beter je team wordt. Investeer dus in je leiderschapskills en blijf altijd groeien. Het kan altijd beter. Je kunt altijd leren en groeien. En hoe meer jij dat doet, hoe meer je team ook zal groeien en hoe minder energie het jou kost.

 

Tip 5 Durf moeilijke besluiten te nemen

Vaak zie ik bij problemen in een team of dat een leidinggevende bij mij komt dat ze wel weten waar de eerste bottleneck zit. Ze hebben er alleen niets meer durven doen en/of weten niet hoe ze het moeten aanpakken. En dan doen ze maar niks. Dit gaat bijvoorbeeld over teamleden die niet langer functioneren of gewoon geen match meer zijn of bijvoorbeeld over gedrag wat niet acceptabel is. Toch zal je moedige besluiten moeten nemen om de situatie te veranderen en het voor jezelf en je team makkelijker te maken. Doe dit dus ook. Zorg dat je het goed voorbereid en weet wat je moet doen en doe het dan. Als je het niet aangaat, zal er niks veranderen. En doe je het wel en neem je een duidelijk statement in en neem je die krachtige beslissing dan zul je zien dat je team je er dankbaar voor is (en jij jezelf ook).

 

Waar loop jij op dit moment tegenaan in je team? Wat is de grootste vraag die je bezighoudt?

Laat het hieronder in een reactie weten en je krijgt van mij een antwoord.

Succes met de tips!

 

Wat je nog meer kunt doen om te voorkomen dat je team een energievreter is?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe je de beste resultaten bereikt met je team

Hoe je de beste resultaten bereikt met je team

De beste resultaten halen met je team, zeker ook op de lange termijn, die behaal je niet door direct te sturen op targets en omzetcijfers. Wil je een groter en langduriger effect, dan ligt de kracht er juist in om op de input te sturen en erop te vertrouwen dat het met die output wel goed komt. Wat ik hier precies mee bedoel en hoe jij kunt zorgen dat je met je team de beste resultaten haalt, vertel ik je in deze blog.

Resultaten halen met je team en zoveel mogelijk klanten naar tevredenheid helpen dat is waar je business op draait. Het is dus fijn om goede resultaten te halen. Dan weet je dat je de salarissen kunt betalen en ook investeringen kunt doen. Maar wat doe je als de resultaten nog niet echt zijn wat je wilt? Dat jullie achterblijven op targets? Aan welke knoppen ga je dan draaien?

Direct sturen is wat er vaak gebeurd

Het antwoord is vaak dat we direct op de resultaten gaan sturen. Moeten de salescijfers omhoog? Kunnen we nog meer leads benaderen? Kunnen we vaker leads benaderen? Moeten onze mailing aanscherpen? Dat zijn inderdaad allemaal knoppen om aan te draaien en omdat dit directe invloed heeft voelt dit ook het meest als ‘in control’ om een verandering te bewerkstelligen. Toch zit hier niet de grootste winst. Het is korte termijn denken met een klein beetje winst. Maar wat je wilt, is een structurele oplossing. En die krijg je niet door te draaien aan de outputknop.

Dat resultaat moet NU omhoog

Het is logisch dat als je ziet dat de output achterblijft je daarop focust. We kijken naar de uitkomst en proberen dit zo snel mogelijk te beïnvloeden. Niet gek, want je wilt snel een verandering zien in de goede richting. Dus je bent gericht op dat resultaat. Hierdoor vergeten we vaak het grotere plaatje. Wat heeft er allemaal nog meer invloed op de uitkomsten? Is er iets of meedere dingen die al veel eerder in het proces invloed hebben? Wat heeft uiteindelijk de grootste invloed? Maar in de waan van alle dag wordt hier vaak niet bij stil gestaan en al helemaal niet aan deze indirecte knoppen gedraaid. Op zich niet raar dus, maar jij wilt geen korte termijn resultaten die een klein verschil maken. Jij wilt een lange termijn effect wat een groot verschil maakt. Dus in plaats van je focus houden en in te zoomen op de output die wilt veranderen, is het belangrijk te kijken naar het totaal proces en juist te focussen op de input.

Wat de output van je team pas echt beïnvloed

Hoe kan je dit dan het beste doen? Waar moet je naar kijken? Wat heeft dan inderdaad de meeste invloed, zeker ook op de lange termijn? Hierbij geef ik je de knoppen waar je aan kunt draaien, die je het meeste op gaan leveren.

1 Kijk kritisch naar de mensen die het moeten doen

Het zijn je teamleden die het moeten doen en zorgen voor de resultaten. Heb je de juiste mensen zitten voor wat je wilt bereiken? Misschien is je bedrijf inmiddels veranderd en vraagt de fase waar jullie nu in zitten andere dingen van je team. Ben niet bang om hier regelmatig kritisch naar te kijken. Zorg dat je de beste mensen aan boord hebt die met liefde en energie werken aan jullie visie en missie. Het is heel gezond om op een gegeven moment ook weer afscheid te nemen van mensen die niet helemaal meer passen binnen het team of je bedrijf. Zij worden niet gelukkig en jij ook niet. Ben dus kritisch en durf keuzes te maken en zo altijd te zorgen dat je beste mensen in je team hebt om jullie ambities waar te maken.

2 Investeer in opleiding en coaching

Investeer in het laten groeien van je mensen. Dit is een investering die zich altijd terugverdient. Laat mensen groeien, zichzelf ontwikkelen en daag ze uit elke keer weer een stap zetten. Je teamleden worden hier blij van en voor je bedrijf zorgt het dat jullie voorop blijven lopen. Ben niet bang dat mensen weggaan als je in ze investeert. Want je kent vast deze uitspraak ‘Wat als we in onze mensen en ze gaan weg (HR directeur)? Wat als we het niet doen en ze blijven (CEO)?’.

Zorg dus dat ze groeien qua vaardigheden specifiek voor hun rol of taak en ook dat ze zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Kijk ook hier verder en waar iemand naartoe kan groeien.

En vergeet, nu we het toch over ontwikkelen hebben, ook je team als geheel niet. Zorg voor een goede coach of facilitator die jullie als team ook uitdaagt om ‘next level te gaan’. Dit gaat je veel opleveren in de samenwerking en de doelen die jullie kunnen behalen. Ben ook niet bang om hierin te investeren. Deze knop aan de voorkant zorgt dat er qua output veel meer mogelijk is.

3 Ben flexibel en zorg dat iedereen optimaal kan presteren

Ben niet te rigide met wie waar werkt en welke uren. Dus bijvoorbeeld perse werken op kantoor tussen 9.00u en 17.00u. Als iemand de eerste uren productiever is door alleen thuis te werken, zorg dan dat dat kan en ben hier flexibel in. Zo is iemand veel productiever. Is iemand juist ’s avonds productiever dan ’s ochtends? Laat iemand dan bijvoorbeeld later beginnen.

Zorg dat iedereen optimaal kan presteren en de omgeving zich daarvoor leent. Ook hiermee beïnvloed je de resultaten positief.

4 Verbeter continu en bouw dit consequent uit

Zorg dat je niet alleen als je een probleem hebt oplossingen bedenkt, maar blijf continu verbeteren. Regel met elkaar dat wat je doet, dat je dat steeds blijft verbeteren. Zorg voor een cyclus en daag je teamleden uit steeds met ideeën te komen, problemen voor te zijn en vernieuwende oplossingen te bedenken voor uitdagingen die jullie zien aankomen. Als je eenmaal gewend bent op deze manier te werken, dan wordt wat jullie al goed doen alleen maar beter en zorg je dat je in ieder geval bijblijft of nog beter vooroploopt.

5 Inspireer

Sturen op cijfers daar gaan mensen niet harder van lopen. Van verhalen, ervaringen en anekdotes wel. Inspireer je team dus met eigen ervaringen, leermomenten en verhalen die je gehoord of gezien hebt. Dit heeft meer invloed op resultaten, zet mensen aan het denken en geeft ze extra motivatie, in plaats van dat je met z’n allen naar een spreadsheet zit te staren.

Ga je je op bovengenoemde punten focussen, dan komt het ook goed met je output. Dit voelt misschien ‘out of control’ maar dit gaat juist op de lange termijn alle verschil maken. Give it a try en hou het consequent vol. En laat me over een tijdje gerust even weten wat het je heeft opgeleverd. Vind ik leuk 🙂

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat je voorkomt als je de juiste mensen in dienst neemt

Wat je voorkomt als je de juiste mensen in dienst neemt

De juiste mensen in dienst nemen, hoe belangrijk is dat eigenlijk? Als taken toch gedaan worden, dan is dat toch goed? Of niet? Wie je team in je team toelaat, is hartstikke belangrijk. Als je hier goed over nadenkt en erin investeert voorkom je namelijk een heleboel ellende. En op allemaal gedoe zit je niet te wachten toch? Je hebt een bedrijf om mee bezig te zijn. Wat je voorkomt als je de juiste mensen werft voor je team, vertel ik in deze blog, en ook hoe je aan de best passende mensen komt voor jouw team.

De juiste mensen in je team, ach het maakt toch niet zoveel uit. Als mensen capabel zijn dan is dat toch prima. Ze moeten gewoon doen wat ze moeten doen. Maar is dat zo? Of verwacht je eigenlijk wel meer? En is het voor je totale team en voor jezelf ook niet belangrijk dat je de best passende persoon hebt?

Zomaar iemand aannemen heeft meer gevolgen dan je denkt

Als je zomaar iemand aanneemt en vooral kijkt naar de taken en of iemand daar de skills voor heeft, dan heb je grote kans dat het misloopt en iemand je veel tijd en energie gaat kosten. Jij hebt als ondernemer namelijk bepaalde verwachtingen en jouw bedrijf is op een bepaalde manier opgebouwd. Daarbij komt ook nog dat jij vanuit een zekere energie werkt. Iemand moet dus niet alleen zijn of haar taken goed uit kunnen voeren, maar ook passen binnen jouw bedrijf, bij jullie missie en visie en ook aansluiten bij jouw energie. Het is een enorme gok als je iemand aanneemt op alleen skills. Dan valt het maar te bezien of het met de rest ook goed komt. Groter is de kans dat je dan van het ene probleem in het andere valt. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Want dit heeft meestal grotere nadelige effecten, dan je in eerste instantie denkt.

Daar heb ik toch geen tijd voor?

Waarschijnlijk heb je juist iemand nodig, omdat het druk is en je zelf ook geen minuut over hebt. Je wilt het gewoon geregeld hebben. Je hebt geen tijd voor ellenlang bedenken en werven en selecteren. Je bent al lang blij dat er een paar best wel geschikte kandidaten reageren. Het is dan vaak al snel goed bij een goed uitziend CV en een beetje leuk gesprek. Dan heb je een paar extra handen. Alleen de rest van wat iemand gaat leveren, is afwachten en daar zit je risico.

Kies je er wel voor om beter na te denken over wie je precies nodig hebt en stop je tijd en energie in de werving en selectie, dan voorkom je in ieder geval het volgende:

1 Dat je je zorgen moet maken of iets goed komt (en alles moet controleren)

Je kunt een taak of opdracht toch niet loslaten, omdat je er niet op kunt vertrouwen dat het goed komt. Er komt namelijk toch iets meer bij kijken dan alleen de uitvoerende taak die iemand moet doen zoals bijvoorbeeld het klantcontact eromheen, het oplossen van dingen die misgaan of het verder denken dan alleen het uitvoerende werk. Helaas komt dit niet uit de verf en dat maakt dat je alles moet controleren, wat je veel tijd kost en dat je je steeds zorgen maakt of iets wel goed komt. Het voelt voor jou in ieder geval out of control.

2 Dat jij je irriteert

Omdat het niet loopt zoals je wilt, irriteer je je elke keer weer dat het niet loopt. Je verwacht gewoon meer, maar ziet het niet terug. Je bent teleurgesteld. Je hebt feedback gegeven, maar het wordt niet opgepakt. En al die extra tijd kost je veel energie. Die wil je liever aan andere dingen besteden.

3 Dat iemand een negatief effect heeft op de rest van het team

Wat je niet wist, was dat je iemand hebt aangenomen die meestal met een negatieve bril op naar de de wereld kijkt. Veel ideeën worden bij voorbaat al afgeschoten en de klaagmodus staat bijna altijd aan. Het infecteert je team. Dit had je niet van deze persoon verwacht. Hij leek zo goed te passen, maar na de eerste enthousiaste week lijkt nu alles mis te zijn. Met jullie werkwijze, met jou als leidinggevende, met de klanten… Je ziet dat je team er langzaam in meegetrokken wordt. Zo ken je ze helemaal niet. Dit gaat de verkeerde kant op.

4 Dat je veel lastige gesprekken moet voeren

Jij hebt blijkbaar andere verwachtingen dan je medewerker. Om het niet te laten gaan en verandering aan te brengen, plan je regelmatig gesprekken om bij te sturen. Maar aangezien jullie niet op een lijn zitten zijn het moeizame gesprekken. Het kost je veel energie en de andere partij wordt er ook niet vrolijker van. En er verandert helemaal niks. Ook al probeer je het nog zo, je hebt eigenlijk geen match met elkaar. Maar hoe ga je hem dat nu vertellen?

5 Dat het je geld kost

Niet alleen levert iemand niet de output die je had verwacht (waar dus geld verloren gaat), maar om afscheid te nemen (en een nieuw iemand te werven en selecteren) ben je ook extra kosten kwijt. Geld dat je had kunnen besparen door te investeren aan de voorkant. Wat je omzet en extra toevoegde waarde moest opleveren, is nu een stevige kostenpost geworden.

  

Wat zijn wel de juiste mensen voor jouw team?

Jouw team en bedrijf is anders dan dat van de buurman. Jij bent anders. Je hebt andere verwachtingen en ambities. Je hebt een andere energie en andere talenten. De beste mensen voor jouw team zijn degene die jou aanvullen en die ook binnen je team een toegevoegde waarde hebben. Daarnaast moeten ze passen bij je ambitie, missie en verwachtingen. Verwacht je proactiviteit, eigen verantwoordelijkheid en nieuwe voorstellen? Dan is iemand die dus goed is in zijn taken, maar ook alleen dat, niet voldoende. Sterker nog, het is aan te raden om te zoeken en selecteren op persoonlijkheid en houding. Mochten skills nog niet helemaal op orde zijn, dan kan iemand die alsnog leren. Een persoonlijkheid of attitude van iemand zal niet snel veranderen.

Zoek dus mensen die aanvullend zijn op jezelf, die passen binnen de cultuur van je bedrijf (en deze versterken) en die gepassioneerd zijn om bij te dragen aan jullie missie en visie. Don’t settle for less :-).

En meer weten over hoe je op een goede manier kunt werven en selecteren? Lees dan ook even deze blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Pagina 1 van 512345