Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

A technical error has occured. We are aware of this problem.

Good news: The development team is already working on a solution!

Persoonlijk leiderschap

Hoe ga je om met al die verschillende mensen in je team?

Al die verschillende mensen in je team, met allemaal een andere gebruiksaanwijzing, het is soms om gek van te worden. Bij de een werkt dit, bij de ander werkt dat totaal weer niet. Hoe ga je ermee om al leidinggevende en hoe zorg je dat je ondanks alle verschillen toch het beste uit al je teamleden haalt? Lees het in deze blog.

Verschillende mensen in je team, met allemaal net een andere ‘aan’ knop en net een andere kijk op dingen. Ga er als leidinggevende maar aan staan. Want wat bij de een werkt, werkt bij de ander helemaal niet. En jij hebt ook nog je eigen perceptie. Je snapt ze soms gewoon ook niet, bepaalde medewerkers.

Zoveel mensen, zoveel wensen

Mensen zijn nou eenmaal verschillend en daarmee heb je het te doen in je team. Maar kan je hier niet mee omgaan dan wordt het erg lastig. Je krijgt miscommunicatie, onbegrip, de samenwerking  gaat moeizaam en het kost jou bergen met energie. Om nog maar te zwijgen wat dit aan productiviteit kost.

Andere kijk op zaken, andere ervaringen

Laatst had ik het zelf ook weer bij iemand. We waren in gesprek, hadden het over een bepaald onderwerp in de business en hadden hier allebei een totaal andere ervaring mee. We keken er allebei op een andere manier naar. Het een of ander was niet goed of fout. Het was beide waar. Maar als je dit niet naar elkaar uitspreekt, dan ga je daarna allebei verder aan de slag vanuit je eigen perspectief en houd je waarschijnlijk ook nog eens een raar gevoel over aan het gesprek.

Wat maakt dat we dingen anders zien en ervaren?

Je hebt het vast ook al regelmatig ervaren. Dat je het met iemand over een onderwerp of gebeurtenis hebt en niet op een lijn lijkt te zitten. Je snapt elkaar net niet. Waar komt dat nu door dat we dingen anders ervaren?

Allereerst hebben we niet allemaal dezelfde drijfveren. Drijfveren zijn de dingen die zich onder het wateroppervlak bevinden zoals we zeggen, en ons in de essentie aanzetten tot wat we denken en doen. Het is het waarom we doen wat we doen. Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk en fijn om resultaat te halen en efficiënt te zijn. Dat zie je terug in hoe ik over dingen praat en actie onderneem. Maar niet iedereen wordt hier door gedreven. Een ander vindt het misschien fijn om structuur aan te brengen en dat alles op orde is. En of dat efficiënt gaat of niet dat maakt diegene niet uit. Terwijl ik structuur alleen belangrijk vind als het bijdraagt aan sneller resultaat halen, maar anders vind ik het onnodige ballast. En zo zit het ook bij mensen in je team. Maar daar gaat het dus regelmatig mis en dan ontstaat er veel onbegrip en frictie.

Ten tweede heeft iedereen zijn eigen referentiekader. Door wat je hebt meegemaakt in je leven, door hoe je bent opgevoed en door met wie je omgaat wordt jouw referentiekader gevormd. Ook dit is dus bij velen van ons verschillend en dat maakt dat we dingen anders interpreteren, er anders naar kijken en ze anders ervaren. Het kan dus zijn dat je het over hetzelfde hebt, maar er allebei vanuit een ander perspectief tegenaan kijkt. Ook dit leidt regelmatig tot miscommunicatie en frustraties.

Zie het en sluit aan

Een van de dingen die mij altijd erg geholpen heeft in mijn leidinggevende rol is iemand aanvoelen en onderzoeken hoe iemand in het leven staat en naar de wereld kijkt. Bij mij ging dit altijd min of meer vanzelf, maar op deze manier kon ik goed aansluiten bij iemand. Doe je dit nu niet vanzelf ben er dan alert op. Want loopt nu af en toe moeizaam met een medewerker of heb je steeds dat je elkaar niet begrijpt, dan kan het natuurlijk zijn dat je niet de juiste medewerker hebt, maar onderzoek eerst eens waar iemand van ‘aan’ gaat. Waarschijnlijk kijkt diegene anders naar de wereld dan jij en dat is niet goed of fout.

Probeer de ‘knoppen’ te vinden

Probeer elkaar te vinden. En probeer vooral zoals ik het altijd noem de juiste knoppen te vinden. Dat waar iemand van aangaat, omdat dat belangrijk voor diegene is of omdat iemand daar door gedreven wordt. Zoals iemand die sociale contacten en familie belangrijk vindt vraag daar altijd eerst naar en ben echt geïnteresseerd en heb het dan pas over de opdracht die je wilde geven. Ook al denk jij: hup, gaan met die banaan, dit is wat er moet gebeuren, ga aan de slag, met deze tactiek ga je bij deze medewerker niet het gewenste resultaat halen. Weet dus wat bij iemand werkt en sluit daarop aan.

Deel het met elkaar

En net zoals het jou kan helpen met je medewerkers, kan dit ook je hele team helpen. Deel dus met elkaar je drijfveren, waarden, waar je energie van krijgt en waarvan niet. Wissel dit uit met elkaar en geef hier ook vervolg aan. Leer elkaar steeds beter kennen. Dit gaat de samenwerking enorm ten goede komen. Want hoe meer begrip voor elkaar, hoe beter het werkt.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Vind je dat managen als ondernemer best een opgave? Gaat het allesbehalve vanzelf, denk je geregeld ‘ik doe maar wat’ en maak je je vaak zorgen over hoe dat nou moet met je team? Je bent nu aan het goede adres. Tijd om te investeren en het jezelf een stuk makkelijker te maken. Want dat kan. In deze blog geef ik je drie belangrijke handvatten.

Beter worden in managen als ondernemer is niet alleen maar luxe. Het is wat er in je rol als ondernemer met team nu van je gevraagd wordt. Je kunt hier aan voorbij gaan en niet in willen investeren, maar meestal brengt dit je van de regen in de drup. Met als gevolg dat je als ondernemer dingen aan het doen bent die je leeg zuigen, het bedrijf nog veel te veel op jou hangt en je team nooit optimaal gaat presteren.

De grootste zorg is personeel

Vraag aan een ondernemer wat zijn grootste zorg is en je krijgt als antwoord: zijn (of haar) personeel! Ze hebben hebben er stress en slapeloze nachten van. Het kost ze bergen met energie en het loopt maar niet soepel. En op een gegeven moment hebben ze er genoeg van of kunnen ze letterlijk niet meer en zijn veel mensen in hun team vooral ongemotiveerd in plaats van productief.

De oorzaken

Het leren van managementskills daar wordt vaak niet uitgebreid bij stil gestaan. Je rolt erin als ondernemer en je maakt er het beste van. Maar de meesten doen daardoor ook gewoon maar wat. Er wordt snel iemand aangenomen als er handjes nodig zijn (ongeacht of deze persoon in zijn/haar totaliteit geschikt is), er wordt vanuit een verkeerde overtuiging en intentie aangestuurd, de ondernemer houdt veel bij zich en vindt het lastig om te delegeren en feedback geven en aanspreken op gedrag gebeurt bijna niet, want ze willen natuurlijk wel de lieve vrede bewaren.

Met alle consequenties van dien. Teamleden die niet kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben en die achterover gaan leunen, teamleden die alle ruimte krijgen voor gezeur en negativiteit, een samenwerking onderling die te wensen overlaat en een gefrustreerde, vermoeide manager alias ondernemer. Dit wil je te allen tijde voorkomen. Of mocht je het herkennen, hier wil je zo snel mogelijk wat aan doen.

Blog Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Wat kan je nu het beste doen?

Het managen of liever gezegd het leiden van een team, gaat bij velen van ons niet vanzelf. Het is een vak. Iets wat er op een gegeven moment in je ondernemerschap bijhoort en wat je moet (en mag) leren. Net als al die andere dingen die bij het ondernemerschap komen kijken. Weet dus dat het niet gek is dat het niet vanzelf gaat. En investeer net als bijvoorbeeld in sales en marketing tijd en geld om je skills op orde te krijgen. En om je hier alvast mee op weg te helpen heb ik hierbij 3 handvatten voor je die je nu in de praktijk kunt brengen.

Blog Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

1 Laat het managen, ga leiden

Laat dat operationele managen voor wat het is. Hier ga je als ondernemer namelijk niet blij van worden. Je bent hier geen ondernemer voor geworden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zorg dat je vooral je leiderschap pakt. Dat betekent dat je de visie en richting helder hebt, dat je weet wat belangrijke waarden zijn, dat je weet hoe je graag met elkaar wil werken in jouw/jullie bedrijf. Neem hier het voortouw in. Neem je medewerkers mee op reis, inspireer ze, ondersteun ze. Zorg dat ze weten waarom jullie doen wat jullie doen, ben duidelijk over wat jullie moeten doen en hou de focus. Maar stop met overal oplossingen voor bedenken en elke dag alleen maar bezig te zijn met brandjes blussen. Voed je team juist goed op en begeleid ze. En wordt elke dag met elkaar een stukje beter.

2 Ga anders denken

Wat je gaat helpen om je ook echt te blijven richten op leiden, is om anders te denken. Alleen door andere overtuigingen, ga je ook anders handelen. En dat is nou precies de bedoeling. Hoe dan?

Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Veel ondernemers zitten vast in de overtuiging dat zij het belangrijkste zijn in hun bedrijf. Op die manier handelen ze dus ook. Zij zijn de baas, zij bepalen hoe dingen gebeuren, zij zijn de spil. Maar als je inmiddels met een team bent en hier nog steeds van overtuigd bent, dan moet alle energie steeds uit de ondernemer blijven komen om de boel draaiende te houden. En hoe zit het dan met de denkkracht, oplossend vermogen, briljante ideeën, technische kennis enzovoorts van de rest van het team? Dat wordt maar voor een klein deel benut. Zonde! En je medewerkers worden er ook nog eens minder betrokken en gemotiveerd van.

Als je eenmaal een team hebt aan te sturen, ben jij niet meer het belangrijkste, maar is je team dat. That’s all you need to know. Niks ingewikkelds aan. Als je vanuit deze overtuiging gaat handelen, dan ga je andere dingen doen en andere resultaten krijgen. Zeker als je dit combineert met de intentie: als mijn team het belangrijkste is, hoe kan ik ze dan het beste ondersteunen zodat zijn hun werk zo goed mogelijk en met zoveel mogelijk plezier kunnen doen?

3 Ontwikkel je skills

Zorg dat je de benodigde skills verder ontwikkeld. Je leiderschapsskills, je skills om continu te verbeteren en je coachskills. En als je er nu al twee mag meegeven die je gelijk kunnen helpen om het nu in je team al beter te laten lopen zijn dat de skills Luisteren en Vragen stellen. Als je dit goed beheerst kom je al een heel eind. Wil je hier meer over weten, lees dan ook even mijn blog Luisteren en vragen stellen, wat het je oplevert als leidinggevende. Ga hiermee oefenen en experimenteren en laat de verantwoordelijkheid bij je medewerkers. Je zult zien dat het al beter gaat lopen, er meer uit je team komt en jij je kunt richten op wat jij moet doen.

Veel succes!

En heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog, laat het me weten.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

Onzekerheid en je team, hoe zorg je dat je het managet? Onzekerheid en een afnemend gevoel aan veiligheid zorgt voor een groeiende angst. En angst werkt verlammend. Veiligheid en vertrouwen zijn de basis voor een succesvol team. Dus hoe zorg je dat je dit zo hoog mogelijk houdt ondanks de onzekere tijd? In deze blog geef ik je een tip hoe je dit aanpakt.

Blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

Onzekerheid en je team. Eigenlijk wil je dit altijd zoveel mogelijk voorkomen. Toch hebben we op dit moment met een extreem onzekere tijd te maken waarvan we de consequenties niet kunnen overzien. Maar je merkt dat deze onzekerheid zijn weerslag heeft op je team. De angst groeit wat betreft de vooruitzichten van jullie bedrijf. Kan mijn salaris volgende maand nog betaald worden? Is mijn baan er straks nog en vind ik wel een andere? Hoe staan we er echt voor? Er gebeurt zoveel met andere bedrijven om ons heen zijn wij zo ook aan de beurt? Enzovoorts.

Deze onzekerheid, angst en dus een gevoel van verminderde veiligheid werkt verlammend voor je teamleden en je team als geheel. Het houdt iedereen bezig. Er wordt aan de lopende band over gesproken. Het is logisch.

Jij hebt een belangrijk rol te vervullen

Hier heb jij als leider nu een belangrijke rol te vervullen. Hoe jij hiermee omgaat, gaat bepalen hoe het de komende tijd gaat en hoe jullie hieruit komen. Ik weet dat de één dit al zag en hier met z’n team aandacht aan besteedt, maar vaak genoeg heb ik gezien dat een leider niet precies weet hoe dit nu aan te pakken of er maar weinig aandacht aan besteedt en vooral op de inhoud blijft zitten. Dit maakt het helaas van kwaad tot erger. Deze situatie vraagt om een gesprek met je team. Alleen wat is dan een goede aanpak, zodat je mensen zich juist weer veiliger voelen en het vertrouwen blijft of weer terugkomt? En hoe open een kwetsbaar moet je zijn als leider, als ondernemer?

Om je hierbij te helpen, wil ik een stukje uit het boek van ‘Durf te leiden’ van Brené Brown met je delen:

In tijden van moeilijke veranderingen en onzekerheid zouden moedige leiders er met hun team voor kunnen gaan zitten en zeggen:

Deze veranderingen zijn heftig en ik weet dat er veel ongerustheid is. Die voel ik ook en het is moeilijk om daarmee om te gaan. Het is lastig om het niet mee naar huis te nemen, het is lastig om er niet over in te zitten en het is gemakkelijk om op zoek te gaan naar iemand die je de schuld kunt geven. Ik zal over de veranderingen alles wat ik kan zo snel mogelijk met jullie delen.

Ik wil de volgende drie kwartier met jullie sparren over hoe we omgaan met de veranderingen. En specifiek over de vragen: Hoe ziet steun van mij eruit? Welke vragen kan ik proberen te beantwoorden? Zijn er verhalen die jullie bij mij willen checken? Hebben jullie nog andere vragen?

Ik vraag iedereen om met elkaar in verbinding en in contact te blijven in deze roerige tijden, zodat we echt kunnen sparren over wat er aan de hand is. Want we zullen ondertussen toch werk moeten produceren waar we trots op zijn. Laten we allemaal één ding opschrijven dat we van deze groep nodig hebben om het gevoel te hebben dat het oké is om vragen te delen en te stellen, en één ding dat daarbij in de weg staat.’

Blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

In het boek gaat het over kwetsbaarheid en haar onderzoek naar kwetsbaarheid, moed en leiderschap. In dit voorbeeld geeft de leidinggevende woorden aan onuitgesproken emoties. Hij creëert een veilige omgeving en vraagt de teamleden wat ze nodig hebben. Het is niet moeilijk om dit zo te doen en het levert enorm veel op. Dit is een tijdsinvestering die zorgt dat het vertrouwen groeit en het niveau van feedback en het gesprek omhoog gaat. Zowel Brené Brown concludeert vanuit haar onderzoek als ik vanuit ervaring dat hier toch maar zelden tijd voor wordt genomen.

Hier maak je het verschil

Dit is dus waar je een verschil kunt maken en kunt zorgen dat je team aangehaakt en productief blijft. Maak tijd voor dit gesprek en gebruik je vaardigheden om een daadwerkelijk gesprek te hebben met elkaar. Laat de inhoud voor wat het is. Ben vooral benieuwd hoe het met je teamleden gaat, waar ze mee zitten, vertel wat jezelf bezighoudt en stel vragen zoals hierboven genoemd. En luister vooral. Geef ruimte en aandacht. En gebruik de kracht van van jullie als collectief. Hierdoor zorg je voor de veiligheid en vertrouwen dat nodig is om door te kunnen en te blijven presteren, ook in deze lastige tijd. Want je bedrijf kan nu niet gebruiken dat jullie bij de pakken neerzitten en de aandacht op gaat aan klagen, negativiteit en angst aanwakkeren.

Blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

Ben eerlijk en duidelijk

Neem de tijd voor de emoties, faciliteer je team en ben open en transparant zover mogelijk, maar vooral eerlijk. Ook als jij het ook niet weet. Jij bent degene die kan zorgen dat het vertrouwen blijft. Dit is belangrijk voor de betrokkenheid en productiviteit, maar ook iets wat voor de lange termijn super waardevol is. Als dit is afgebrokkeld, kost het een hele tijd het weer op te bouwen. Investeer dus wat tijd en energie en je krijgt er, ondanks de situatie, je beste team voor terug.

Mocht je bovenstaande gedaan hebben en mooie ervaring hebben gehad, deel hem dan hieronder in een reactie. Het inspireert anderen. 

 

Het boek ‘Durf te leiden’ helemaal lezen? Bestel hem hier:

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Slapeloze nachten van je team? Zo doorbreek je het

Slapeloze nachten, stress en zorgen van je team? Het houdt je aardig bezig. Het is orde van de dag. Je baalt ervan en het put je uit. Maar je ziet op dit moment even niet hoe je hier uitkomt. Waar is het misgegaan en hoe draai je het in de goede richting, zodat jijzelf weer ruimte krijgt en dat het weer flowt in je bedrijf? In deze blog geef ik je de tips hoe je je huidige situatie doorbreekt.

Slapeloze nachten van je team, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je wilde juist vrijheid toen je ging ondernemen, maar je zit op dit moment in de tegenovergestelde situatie. Het voelt alles behalve vrij. Je hebt stress en zorgen, het houd je ’s nachts wakker en je merkt dat je dit niet lang meer gaat volhouden. Nog even en je lijf zegt stop. Je weet dat het anders moet, maar je wordt zo opgeslokt door de waan van de dag dat je niet helder hebt wat nu de oplossing is. Hoe kan je dit doorbreken? Je hebt geen idee waar je moet beginnen… 

You feel stuck

Als je het gevoel hebt vast te zitten, zit je er meestal helemaal midden in. Je bent er totaal in meegezogen, in de situatie en wat dat meebrengt. Dit maakt dat je het niet helder van een afstand kunt bekijken en daardoor zie je ook geen oplossingen. Soms heb je het voornemen wel om echt even tijd te maken om er ‘naar te kijken’, maar er zijn zoveel brandjes, vragen en gedoe dat je er maar niet aan toe komt. Ondertussen voel je je bijna machteloos: wanneer gaat dit nou eens veranderen?

Slapeloze nachten van je team? Zo doorbreek je het

Verkeerde keuzes

Het heeft meestal te maken met verkeerde keuzes die je gemaakt hebt. Keuzes die je misschien al een paar jaar geleden hebt gemaakt, maar waar de effecten nu groots merkbaar van zijn. Een van de dingen waar ondernemers het meeste van wakker liggen is hun personeel. Een rotte appel, een verkeerde match tussen persoon en rol/functie of iemand die qua persoonlijkheid en energie totaal niet past. Het heeft enorm veel impact op je bedrijf. Toch met iemand in zee gaan of doorgaan, terwijl je intuïtie eigenlijk zei ‘ik twijfel’ maakt dat je er later de prijs voor betaald. Een harde en soms dure les, maar wel een om alvast mee te nemen: je buikgevoel klopt. Vertrouw er maar op.

Nu handjes nodig

We nemen in bedrijven vaak mensen aan omdat we nu handjes nodig hebben en iemands CV en ervaring er prima uitziet. Rationeel kunnen we onszelf dus overtuigen dat dit de juiste persoon is. Alleen heeft je intuïtie al snel in de gaten of het hele plaatje, dus ook qua golflengte, persoonlijkheid en energie, klopt. Maar we zijn er ook goed in om het te negeren en ons hoofd te laten beslissen. En dat zorgt uiteindelijk voor problemen.

Wat kun je doen om het te doorbreken?

Je weet inmiddels ook dat niemand anders dit voor je op gaat lossen. Je zal het toch echt zelf moeten doen. Dus het eerste wat belangrijk is om te doen is ruimte te scheppen om helder te kunnen kijken. Stap uit de situatie en zorg dat je het met afstand kunt bekijken. En ik geef je hierbij 4 tips hoe je komt tot het doorbreken van je huidige situatie.

1) Claim denktijd

Ook al denk je aan alle kanten ‘ik heb hier geen tijd voor’ claim nu je denkttijd. Vanmiddag of vanavond nog en anders morgenochtend. Die tijd gaat je het meest waardevolle opleveren wat je maar kunt denken: dit is de eerste stap naar een oplossing waardoor jij straks weer lekker slaapt en je vrolijke, energieke zelf kunt zijn én gaat zorgen dat je bedrijf beter gaat draaien. Claim je tijd, zeg dat je niet bereikbaar bent tot X uur en ga lopen, het bos in, strand op, sporten of met de benen op tafel om met een afstand naar jouw situatie te kijken. Wat maar werkt voor jou waardoor je ruimte in je hoofd krijgt. Analyseer de situatie door jezelf goede vragen te stellen waar nu precies het probleem zit (of misschien meerdere problemen). En ga daarna met jezelf brainstormen over oplossingen. Ga bijvoorbeeld 20-30 minuten schrijven wat allemaal oplossingen zijn. Blijf schrijven tot het eind, want dan komen de beste ideeën.

2)  Zoek een sparringspartner of coach

Krijg je het zelf niet voldoende helder, vraag om hulp. Ben daar niet bescheiden of eigenwijs in. Er zijn genoeg mensen in je omgeving die je kunnen en willen helpen. Een goede vriend, een collega-ondernemer of coach. Vraag iemand met je mee te denken de situatie op te helderen, laat hem of haar goede vragen stellen en je helpen tot inzichten en oplossingen te komen.

Blog Slapeloze nachten van je team? Zo doorbreek je het

3) Durf moeilijke beslissingen te nemen

Heb je eenmaal helderheid dan zullen zich oplossingen aandienen waar je niet altijd blij van wordt. Waar je iets moeilijks voor moet doen of iets moet doen wat je liever niet doet. Durf dit toch te doen. Iemand aanspreken, grenzen aangeven, afscheid nemen. Durf het moeilijke te doen en het wordt daarna makkelijker.

4) Ga alleen voor de beste mensen voor jouw team

Ga altijd alleen voor de beste mensen in jouw team, jouw A-players. Don’t settel for less. Dit is namelijk het fundament onder je bedrijf. Doe je hierin concessies dan krijg je geheid gezeur en gedoe. Zorg dus voor alleen de allerbesten in jouw team, die vooral qua persoonlijkheid, waarden en gedrag bij jou passen, die het beste brengen voor je organisatie en waar je onvoorwaardelijk op kunt vertrouwen.

Ik gun je je beste team en heerlijke, rustige nachten met de slaap die je nodig hebt om je beste zelf te kunnen zijn. Pak je ruimte en tijd. Claim het en zorg dat je het weer naar je hand zet en de situatie creëert die je wel wilt. Het is zeker niet altijd makkelijk. Maar doe je dit wel, dan wordt het daarna wel makkelijker en weer een stuk prettiger. Lees aanvullend ook meer over wat je team nodig heeft om zelfstandiger te werken. Ik schreef er voor Sprout.nl deze blog over 3 dingen die je team nodig heeft van jou om zelfstandig te werken.

Veel succes!

 

Herken je deze situatie en heb je een vraag? Laat hem gerust achter in de comments en je krijgt van mij een antwoord.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Je primaire reactie, dat wat je van nature als eerste doet en zegt als er zich een bepaalde situatie voordoet, kan je soms aardig in de weg zitten, Je hebt het je nou eenmaal zo aangeleerd of bent niet anders gewend, maar de uitkomst is niet altijd wat je wil. Soms  zelfs verre van dat. Maar je weet niet hoe je het anders aan kunt pakken. Zo vertelde een van mijn klanten bijvoorbeeld: ’Als er dingen niet goed gaan in mijn bedrijf of team, dan ken ik maar een weg en dat is met de vuist op tafel slaan. Alleen vaak mondt dat uit in onenigheid en boze reacties.’ En dat heeft hij liever niet. Maar hoe kan het dan wel? Hoe je zorgt dat je primaire reactie niet steeds domineert, maar je de meest effectieve reactie kiest, dat vertel ik je in deze blog.

Blog Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Je primaire reactie, de reactie die een situatie in eerste instantie in je triggert, is logisch maar niet altijd even effectief. Soms heb je er zelfs last van. Niet handig. Maar hoe dan wel? Als je namelijk geen andere mechanismen hebt aangeleerd dan weet je niet beter en zal je het altijd op die manier doen. Dus het begint allemaal bij bewustwording. Maar daarna ook bij het ontwikkelen van nieuwe skills. Hoe zorg je nou dat je wel de gewenste uitkomst bereikt?

Een voorbeeld

Je hebt aan een van je medewerkers gevraagd om een projectvoorstel op te leveren, zodat jullie kunnen bekijken wanneer jullie het kunnen implementeren, wie je daarvoor nodig hebt en wanneer je dus kunt lanceren. Maar het projectvoorstel laat maar op zich wachten. Je zag het al aankomen. De deadline is verstreken en er gebeurt niets. Geen voorstel, geen bericht, geen excuses. Je frustratie en boosheid groeit. Is dit nou zo moeilijk? En heb in ieder geval het lef om het te komen bespreken als het niet lukt om het af te krijgen of wat het probleem ook is. Inmiddels is het twee dagen na de afgesproken deadline. Nog steeds niks. Je stapt boos op je medewerker af. Je trekt van leer. De ander is overrompeld. En wordt daarna ook boos. Jullie krijgen een pittige discussie en uiteindelijk lopen jullie boos uit elkaar. En er is nog steeds geen projectvoorstel. En of dat er nog gaat komen, is de vraag…

Blog Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Herkenbaar?

Herkenbaar? Of iets soortgelijks? We hebben er allemaal wel eens mee te maken dat dingen anders lopen dan jij verwacht. Of dat jij met een probleem wordt opgezadeld, omdat een ander zijn zaken niet op orde heeft. Een reactie is inderdaad boos worden en laten merken dat je daar niet van gediend bent. Met jou moeten ze niet sollen. Alleen wat is het effect daarvan? Bereik je dan wat je eigenlijk wil?

In je leidersrol is het belangrijk je steeds af te vragen wat het effect is van jouw gedrag

Als leider heb je een belangrijke rol. Wat ik altijd zeg: je team is het allerbelangrijkste, maar jij bent een van de belangrijkste schakels. Dat betekent dat jouw gedrag een enorm effect heeft op hoe het er aan toegaat in je team. Ben je hiervan bewust. De dingen die je op een bepaalde manier doet of de dingen die je niet doet, het heeft allemaal zijn effect. Actie=reactie, een natuurkundige wet die ook hier opgaat. Vraag je dus regelmatig af wat het effect is van jouw eigen gedrag.

Blog Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Kies je gedrag en wat je zegt zorgvuldig

We hebben allemaal onze primaire reacties. Dit is gewoon menselijk, want we hebben ons nou eenmaal dingen eigen gemaakt en aangeleerd doordat we in een bepaalde omgeving zijn opgegroeid en leven. Het zijn copingsmechanismen. Als iets in een bepaalde situatie goed heeft gewerkt dan wordt dat steeds normaler en zal je het vaker inzetten. Maar daar zit hem nou net de crux. Iets wat eerder voor je werkte, hoeft nu niet altijd meer te werken. En wat je misschien eerder in je leven gebruikte, hoeft in je leidinggevende rol juist helemaal niet effectief te zijn.

Ben je bewust van je gedrag en wat je wilt bereiken.

Bekijk dus eens wat je gedrag en wat je zegt, doet met individuele teamleden en met het team als geheel. Werkt je aanpak? Gebruik je altijd dezelfde manier, omdat die jou nou eenmaal ligt en bereik je daarmee het resultaat wat je wil? Of zou je ook iets anders kunnen proberen?

Bijvoorbeeld als iemand van zijn probleem jouw probleem maakt en jij het graag anders ziet lopen in de toekomst. Je kunt hier met je vuist op tafel slaan en zeggen: ‘Maar dit is niet wat ik wil. Ik wil het anders en dit is de oplossing, je regelt het maar.’

Of je kunt alsnog duidelijk zijn en je grenzen aangeven, maar het op een andere manier insteken. Bijvoorbeeld door terug te geven wat je merkt, wat dat jou voor probleem geeft en dan te vragen: hoe kun je dat in het vervolg anders doen? En daarbij ook aangeven wat je als eindresultaat of situatie wél verwacht.

Je krijgt een ander gesprek. De ander krijgt de kans om een eigen gekozen oplossing aan te dragen en jij bent duidelijk over hoe je hebben wil. En waarschijnlijk heb je een ‘gewoon gesprek’ inclusief goede oplossing.

Dit betekent niet dat figuurlijk met de vuist op tafel slaan nooit de juiste aanpak is, want soms is ook dat nodig. Maar bepaal dus elke keer weer welk effect je wil bereiken en welke aanpak daar het beste bij past.

primaire reactie niet zo handig is als leider?

Investeer in je skills en groei om je te ontwikkelen.

Dit betekent wel dat je over de vaardigheid moet beschikken om verschillende aanpakken te proberen en in te zetten. Heb je nou vaak één stijl die je hanteert? Investeer dan in het ontwikkelen van je skills. Ik schreef hier ook een blog over voor Sprout.nl Hoe je je leiderschapsskills in 5 stappen naar een hoger niveau tilt  wat je al op weg kan helpen.

Leer van anderen die je het anders ziet doen, lees boeken, zoek op youtube, doe een opleiding of laat je coachen. Hoe meer je inzicht krijgt in wat het beste effect heeft en hoe beter je weet wat je kunt inzetten om dat te bereiken, hoe makkelijker het wordt, hoe fijner je samenwerkt en hoe meer je uit je team haalt.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Goed leidinggeven als ondernemer? Dit is wat je vooral moet doen

Goed leidinggeven als ondernemer is zo makkelijk nog niet. Je rol verandert, je moet loslaten wat je altijd hebt gedaan en je moet de gedachte loslaten dat jij alles het beste kan. Het is de bedoeling dat je leiderschap toont en ineens anderen ondersteunt. Maar hoe doe je dit als je altijd gewend bent om met je voeten in de klei te staan? In deze blog geef ik je dé tip over wat je in ieder geval op orde moet hebben om goed te kunnen leiden als ondernemer.

Goed leidinggeven als ondernemer als je dit nog nooit gedaan hebt, gaat meestal niet automatisch. De meeste ondernemers worstelen ermee. Ze blijven veel zelf doen, vinden het lastig om te delegeren en denken altijd nog vanuit zichzelf.

Goed leidinggeven als ondernemer

En dit heeft consequenties

Dit maakt dat ze veel ballen in de lucht houden, steeds brandjes aan het blussen zijn en eigenlijk altijd aan het werk zijn. Daarnaast wordt hun team steeds passiever in plaats van actiever en loopt de frustratie af en toe hoog op. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde wat je wil als ondernemer en zo kun je nooit de targets en resultaten halen die je eigenlijk voor ogen hebt.

De controle wil je graag houden

Maar als ondernemer wil je natuurlijk controle houden over wat je hebt opgebouwd. Dit uit handen geven aan anderen doe je niet zomaar. Je wil zeker weten dat ze aan jouw standaarden voldoen. Alles dus nog even controleren en er bovenop zitten, is dus een normale reactie. En als je er nooit verder in verdiept hebt dat het ook anders kan, dan is het heel logisch.

Wat maakt dan het verschil?

Toch kan één ding al het verschil maken waardoor je wel bereikt wat je wil en je een sterkere leider wordt. Het is maar één ding dat als je dat aanpakt er andere resultaten ontstaan. Dat jij als ondernemer meer gaat leiden, dat je team meer gaat oppakken en meer gaat laten zien en dat je met elkaar meer kan bereiken.

Het is slechts één ding dat zorgt dat je anders gaat kijken en andere keuzes gaat maken. Dat je helpt om je leiderschap naar een volgend niveau te tillen. En wat altijd het belangrijkste is om op orde te hebben als je een sterke leider wil zijn.

Blog Goed leidinggeven als ondernemer

De shift

En dit is een shift. Een shift in je mindset. De shift in mindset van jezelf naar je team. Als je namelijk steeds verder groeit met je bedrijf en je team dus ook, dan ben jij niet meer het belangrijkste, maar is je team het belangrijkste. Wil je blijven groeien, wil je de beste prestaties, wil je grote ambities waarmaken, wil je het beste in je mensen naar boven halen, wil je alle potentie van je team benutten? En wil je een waardevolle werkgever zijn? Dan zul je deze mindsetshift moeten maken. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat.

Wat het je gaat opleveren

Doordat je anders gaat denken, ga je ook anders doen. Als je voor ogen houdt dat je team het allerbelangrijkste is, maak je andere keuzes, stel je andere vragen. En wat levert je dat op?

1. Allereerst ga je ruimte voor jezelf creëren. Door niet meer vanuit jezelf te denken maar vanuit je team, dwing jezelf om niet meer alle energie vanuit jou te laten komen. Als je team het belangrijkste is, hoe kunnen zij hun werk dan het beste doen? Hoe kun jij juist zorgen dat ze beter worden? Hoe kun je individuele medewerkers helpen en laten groeien, zodat ze echt hun potentie gaan laten zien en inzetten wat ze in hun mars hebben?

2. Ten tweede zet het je team ‘aan’. Als je je team het belangrijkste maakt, zul je ze vragen wat ze nodig hebben, geef je ze richting, maar laat je ze ook zelf nadenken en beslissingen nemen. Hierdoor worden ze actiever en verantwoordelijker en zullen ze steeds meer zelf met oplossingen komen.

3. Ten derde word je een uitzonderlijke werkgever. Ondanks alle kennis en ervaring over leiderschap en teamontwikkeling wat er inmiddels is, zijn er nog steeds te weinig bedrijven waar mensen met plezier werken en ook nog eens goed presteren. Zorg dat jij dit kan bieden. Hierdoor trek je de beste mensen aan, zorg je voor een goed fundament onder je bedrijf en voeg je veel waarde toe aan de levens van de mensen die samen met je mogen werken.

Maak de mindsetshift

Maak de mindsetshift en je zult zien dat het jezelf helpt de juiste keuzes te maken, meer uit je team te halen en je rol te vervullen zo als hij bedoeld is. Je mensen moeten, nou ja mogen, het doen. Zorg dat ze het op de best mogelijke manier kunnen doen. Leid en faciliteer.

Meer lezen over wat je verder nog kan doen om meer uit je team te halen? Voor Sprout.nl schreef ik hier een blog over 3 dingen die je team nodig heeft van jou om zelfstandig te kunnen werken. Ik denk ook waardevol om te lezen.

Veel succes en ben gewoon die Purple cow 😉

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Zo geef je je zakelijke leiderschap een boost in het nieuwe jaar

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Hoe zorg je dat je nog meer uit je team haalt? Hoe zorg je dat het makkelijker wordt voor jouzelf? En hoe zorg je dat jij doet wat je het liefste doet binnen je bedrijf en vrij kunt leven? Zorg dat je je zakelijke leiderschap versterkt. In deze blog geef ik je 5 tips om je zakelijke leiderschap een boost te geven.

Gun het jezelf. Echt. Blijf niet worstelen en ploeteren. Het kan anders. Hoe sterker je leiderschap en hoe bewuster je dit aanpakt, hoe makkelijker het wordt. En hoe meer je uit je team kunt halen. Maar ook hoe fijner werken het is voor jezelf en hoe meer jullie aan resultaten kunnen bereiken. En net zo belangrijk: je kunt ook nog eens een fantastische werkgever zijn.

Ben je nu nog niet helemaal waar je wezen moet in je leidinggevende rol? Maar mag dit wat jou betreft in het nieuwe jaar wel in de lift? Hierbij geef ik je 5 tips om je zakelijke leiderschap een boost te geven zodat je het nieuwe jaar goed van start gaat en hierna alleen maar steeds weer de vruchten van plukt.

Blog 5 tips

Tip 1

Ga anders denken en zo in de wedstrijd zitten

Vaak zijn leidinggevenden, en zeker ondernemers, geneigd te denken vanuit zichzelf. Niet zo gek, want je hebt het bedrijf gestart en opgebouwd tot waar je nu staat. Maar werk je op een gegeven moment met een team, dan krijg je een andere rol en daarbij hoort ook een ander denkpatroon. Want ondanks dat jij absoluut bepalend bent voor de cultuur, grenzen en hoe je het graag hebben wilt, draait het niet meer om jou. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat. Denk en handel vanuit dat perspectief en er gaat een wereld voor je open.

Tip 2

Leer jezelf nog beter kennen en gebruik dit

Als iets je gaat helpen om een sterkere leider te zijn, is het jezelf beter te kennen. Hoe beter je weet wat je waarden zijn, waar je energie van krijgt, wat je energie kost en waar jij vooral het meeste toegevoegde waarde hebt, hoe beter jij je kan focussen op de belangrijkste dingen die jij te doen hebt en hoe beter je de juiste mensen om je heen kunt verzamelen. Hierdoor heb jij niet alleen meer energie om weer aan je team te geven, wat je team sterker maakt, maar zorg je ook dat je in de basis jouw sterkste team neerzet door de juiste mensen aan te nemen.

Tip 3

Investeer in je skills en persoonlijke groei

Blijf altijd investeren in je vaardigheden en persoonlijke groei. Zorg dat je steeds beter wordt. Hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt. En hoe makkelijker het voor jouzelf wordt. Investeer aan de lopende band. Zorg voor mentoren of coaches die zijn geweest waar jij nu staat en leer van ze. Ga naar events. Doe opleidingen en trainingen. Sluit je aan bij de beste netwerken. Maak van je persoonlijke ontwikkeling dit jaar prioriteit.

Tip 4

Ga minder doen

Zorg dat je minder IN je bedrijf werkt. De tijd van ‘medewerker’ en ‘manager’ mag je achter je laten. Maak de volledige stap naar ‘leider’ en ‘ondernemer’. Dit betekent geen operationele taken meer doen. Maar in plaats daarvan aan je strategie en visie werken, aan je team werken en overzien en next steps bepalen. Neem tijd om te analyseren en na te denken en plannen echt goed uit te werken. En ook om kleine problemen vroegtijdig op te merken en er dan al iets mee te doen. Dit scheelt je veel tijd en energie op de langere termijn.

Tip 5

Ben je bewust van je impact en gebruik het positief

Als leider kijkt je team toch naar jou. En met wat je zegt en doet (en ook wat je niet zegt en doet) heb je een enorme impact op je team. Zo las ik laatst een boek waar de schrijfster vertelde over haar team. Ze hadden een bijzonder periode, want ze had een boek uitgebracht, er moest een boektour plaatsvinden en er waren allerlei events. Het was druk en zij zat zelf niet lekker in haar vel. Ze was dus zelf steeds op de werkvloer aan het klagen over de drukte. Ze gebruikte woorden als: ‘en dan krijgen we dit er ook nog bij’, ‘hoe gaan we dit in hemelsnaam doen?’ en ‘het is allemaal zoveel…’. Wat denk je dat er binnen de kortste keren gebeurde? Iedereen in het team sprak op deze manier. En wat was daarvan de uitwerking? Dat de ervaren druk alleen maar hoger werd en de sfeer steeds minder. Het was ineens een hele hoog berg die beklommen moest worden…

Ben je bewust van wat je uit. Welke woorden je gebruikt en wat je daarmee benadrukt. Ook al voel je het zo, vraag je af of het het meest effectief is en jullie verder helpt. Je hebt zo’n impact op je team. Weet dat dit geldt voor het positieve en het negatieve. Kies dus bewust. Zorg voor een positieve impact met je woorden en gedrag.

 

Enne, mocht je trouwens denken: ik wil graag investeren en kan wel wat hulp gebruiken. Je kan natuurlijk altijd instromen in het Bouw Je Beste Team-programma. Weten wat het je gaat opleveren en of het wat voor je is? Mail me dan even op mariska@purplewithapurpose.nl

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Disfunctioneren, hoe pak je dat aan?

Disfunctioneren van iemand in je team kan nou eenmaal voorkomen. Maar als je dit aan de hand hebt, hoe kan je het dan het beste aanpakken? Want je wil natuurlijk dat het goed wordt opgelost. In deze blog geef ik je 5 stappen die je kunt nemen bij disfunctioneren.

Disfunctioneren van iemand in je team dat kan nou eenmaal gebeuren. Je hebt het liever niet natuurlijk, maar als je merkt dat iemand niet (meer) geschikt is voor zijn functie zal je toch actie moeten ondernemen. Doe je namelijk niks, dan wordt het steeds lastiger om tot een oplossing te komen. En je bedrijf om iemand heen bouwen is geen goed idee.

Frustraties en problemen

Als een medewerker niet voldoende in staat is om zijn of haar werk uit te voeren, dan geeft dat frustraties en problemen. Er worden fouten gemaakt die soms erg nadelige gevolgen hebben, andere teamleden moeten steeds gaten dicht lopen, jij bent gefrustreerd dat je iemand niet volledig het vertrouwen kunt geven en steeds moet controleren en de medewerker in kwestie is ook niet happy, want die heeft heel goed in de gaten dat het eigenlijk anders moet maar om een of andere reden niet lukt. Ook dat doet iets met iemands eigenwaarde, zelfvertrouwen en werkplezier. Het wordt er dus niet beter op en aan alle kanten heeft iedereen er last van.

Wacht niet af

Tijd voor actie dus als iemand niet kan voldoen aan de eisen van zijn rol of functie. Wat de oorzaak ook is, je kunt het niet negeren. Het gaat namelijk niet weg en lost ook niet vanzelf op. Welke stappen kun je nemen om het op te lossen?

5 stappen

Er zijn een aantal stappen die je kunt, of zelfs moet, nemen om disfunctioneren aan te pakken en op te lossen. Het liefst wil je dit natuurlijk in goede harmonie doen, dus laat dit ook altijd je intentie zijn.

Stap 1 Geef het vroegtijdig aan

Geef vroegtijdig aan bij de medewerker dat je vindt dat hij of zijn niet functioneert. Wacht hier niet maanden mee want dan worden problemen alleen maar groter, maar ook heeft iemand in die tijd niet de mogelijkheid om zich te verbeteren.

Stap 2 Geef de kans om te verbeteren

Geef iemand de mogelijkheid om zich te verbeteren. Geef iemand daar tijd en ruimte voor. Ben ook duidelijk in wat je verwacht en binnen welke tijd je dat wilt zien. Als je een rol of functieomschrijving hebt kan dit je helpen om het concreet te maken.

Stap 3 Maak een plan van aanpak

Maak samen met de medewerker een plan van aanpak. Hierin leg je vast wat je hebt geconstateerd, wat je verwachtingen wel zijn en wat je concreet wel wilt zien binnen welke tijd. Je maakt ook afspraken over evaluatiemomenten en over verslaglegging. Het is de bedoeling dat de medewerker zijn verantwoordelijkheid neemt om ander gedrag en andere resultaten te laten zien. Natuurlijk kan jij of wellicht een collega hem of haar daar nog bij helpen. Maak ook afspraken over hulp of eventuele opleidingsmogelijkheden.

Stap 4 Ben duidelijk

Ben altijd duidelijk in wat je ziet en wat je verwacht. Als je het niet concreet maakt en in vaagheden praat om de boel een beetje te verzachten worden dingen alleen maar verwarrend en weet een medewerker niet waar hij aan toe is en hoe hij moet verbeteren. Jij denkt dan dat je ‘het gezegd hebt’, maar de ander blijft in verwarring achter. Ben dus altijd zo duidelijk en concreet mogelijk en maak goede, heldere afspraken met elkaar. Ook over de consequenties als je geen of te weinig verbetering ziet.

Stap 5 Zorg voor dossieropbouw

Je gaat natuurlijk voor verbetering en dat een medewerker weer volledig mee kan draaien. Maar wat als dat nu niet lukt? Of je kan het op een gegeven moment niet meer met elkaar vinden? Zorg altijd voor voldoende dossieropbouw. Mocht je dan afscheid moeten nemen op een minder leuke manier of ooit bij de kantonrechter terecht komen, dan heb je je zaakjes goed op orde. Zorg dus voor dossieropbouw en verslaglegging vanaf het begin, zodat je kan laten zien dat je hebt voldaan aan je inspanningsverplichting en mogelijkheden hebt geboden. Wil je meer weten over dossieropbouw? Kijk dan ook even naar deze blog van Suzanne Meijers (arbeidsrechtadvocaat).

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

5 tips hoe je als ondernemer minder operationeel kunt gaan managen

Als ondernemer ben je blij met je succes en groei, maar dat managen wat er nu ook bij komt kijken kost je teveel tijd en energie. Kan dat nou niet anders? Ja, zeker wel. En dat is zelfs noodzakelijk wil je het als ondernemer volhouden en je bedrijf leuk blijven vinden. Maar ik kan me voorstellen dat je je afvraagt: hoe dan? Want je doet alles al zo goed en gedegen mogelijk. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je minder operationeel kunt managen, weer meer tijd krijgt voor dat wat je het liefste doet en ondertussen wél je team leidt.

Groei en succes als ondernemer zijn natuurlijk geweldig. Je hebt een plaatje voor ogen van een succesvolle business en als dat vorm krijgt dan is dat mooi en iets om trots op te zijn. Toch heeft elk voordeel ook zijn nadeel. Want met groei en succes komt ook dat je het niet langer alleen kan en heb je meerdere mensen nodig om je bedrijf verder te brengen. Dit brengt weer volgende uitdagingen met zich mee, zoals bijvoorbeeld het een aansturen van een team.

Vaak zie ik bij ondernemers dat ze dan in de valkuil stappen van operationeel managen. Ze bemoeien zich nog overal mee, zijn gefocust op details en vervullen hun rol als baas hoe ze denken te moeten zijn. Uiteindelijk zijn ze zelf vooral enorm druk, maken ze lange dagen, kunnen ze niet op vakantie zonder laptop en telefoon en hebben ze geen tijd meer voor dat waar zij het meeste toegevoegde waarde hebben en ook de meeste voldoening uithalen. Ze lopen langzaam leeg op hun business. Wil je trouwens meer tips over hoe je goed voor jezelf kunt zorgen als leider? Lees ook mijn blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Hoe kan het dan wel?

Want dat leeglopen is natuurlijk zonde en totaal niet nodig. Vaak zie ik dat ondernemers gewoon in de leidersrol zijn gerold en willen ze vooral controle houden. Vanuit dit uitgangspunt richten ze hun rol/functie dan ook in en vanuit deze intentie wordt ook aangestuurd. Niet gek dat dit gebeurt, wel zonde. Zowel voor de ondernemer in kwestie als alle teamleden in zijn of haar team. Want voor beide wordt het alleen maar lastiger en minder interessant.

Wat kan je beter doen? Ik geef je hierbij 5 tips die je helpen om het operationeel managen los te laten en juist effectief te zijn in je leidinggevende rol.

Tip 1: Van controle naar vertrouwen

Wanneer heb je echt controle? Je hebt nooit controle over andere mensen en over situaties. Natuurlijk kun je het wel beïnvloeden, maar volledige controle heb je nooit. Dus hoe effectief is het om steeds te willen blijven controleren? Ook al wil je natuurlijk risico’s vermijden en is je bedrijf je kindje door vanuit controle te sturen, blijf jezelf juist heel druk (want je moet steeds overal op letten, bij zijn en wat over vinden) en wakker je eerder angst dan proactiviteit en vernieuwing aan.

Dus mocht je je hierin herkennen, accepteer dat controle je niet de uitkomst gaat brengen die je wilt. Vertrouwen wel. Er van uitgaande dat je goede, capabele mensen hebt aangenomen, gaat leiden vanuit je vertrouwen je veel meer opleveren. En jij zult eerst het vertrouwen moeten geven voordat iemand verantwoordelijkheid kan pakken. Geef je teamleden je vertrouwen, ben duidelijk over je verwachtingen, bemoei je niet met het hoe en stuur op output. Gata het mis dan neem je het niet over maar evalueer je samen met je medewerker stel je goede vragen en laat je iemand leren. De beste investering die je kunt doen.

Tip 2: Je eigen focus en wie gaat dit doen?

Bepaal je eigen focus en blijf hier scherp op. Omdat je nu eenmaal de eindbaas bent, komen veel teamleden met vragen en dingen bij jou. Je wordt dus steeds verleid ergens wat van te vinden of om erop in te gaan. Hierdoor word je geleefd. Dit is wat we ook wel noemen die ‘waan van de dag’. Om hier vandaan te blijven en deze uitdaging aan te gaan, is het goed om je eigen focus heel scherp te hebben. Waar ben jij van? Waar word jij blij van en waar heb je het meeste toegevoegde waarde? Dit mogen maximaal 2 dingen zijn. En het enige wat je daarnaast nog doet is de visie en richting van je bedrijf bepalen, hier duidelijk in zijn en je team hierin meenemen (stuk leiderschap).That’s it. Al het andere hoort niet bij jou. En om die taken goed te beleggen (als ze überhaupt moeten gebeuren, blijf daar ook kritisch op) daarvoor stel je jezelf de vraag: wie gaat dit doen? En delegeer het dan ook volledig aan diegene.

Tip 3: Richt je op de input, niet de output

Vanuit controle zijn we ook altijd geneigd ons te richten op de output. Dus bijvoorbeeld op de omzet, de winst of bepaalde targets die zijn afgesproken. We monitoren deze regelmatig en gaan daar op sturen. Blijft de omzet achter? Dan wordt al snel geroepen: de omzet moet omhoog er moeten meer klanten bij! Vanuit angst en paniek worden er oplossingen bedacht, in een plan gegoten en actie maar.

Wat beter werkt met langduriger effect is erop vertrouwen dat het met de uitkomst goed komt en juist aan de knoppen aan de voorkant te draaien. Bijvoorbeeld door de beste mensen aan te nemen, door te investeren in persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, door mensen juist uit te dagen anders te kijken en net een stapje verder proberen te doen dan dat ze misschien zelf zouden doen. Dat je inspireert om groter te denken. En je investeert in een steengoede samenwerking. Hier heb je daarna jaren plezier van en met die output zit het dan wel goed.

Tip 4: Maak van je team je tweede familie

Hoe meer je team voelt als tweede familie, hoe meer vertrouwen je zult hebben, hoe sterker zij zich voelen, hoe zelfstandiger ze kunnen werken. Hoe meer je investeert in je team als geheel, hoe minder jij je overal mee hoeft te bemoeien. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat. Als je het vanuit deze gedachte aanvliegt en dan gaat voor het creëren van je beste team, zorg je dat jij weer ruimte en vrijheid krijgt om te doen wat jij het liefste doet. Investeer dus in je team in plaats dat je juist harder gaat werken en alle ballen steeds in de lucht probeert te houden.

Tip 5: Reflecteer en blijf leren

Kijk wekelijks kritisch naar wat je zelf hebt gedaan in je rol. Wat er goed ging, wat er beter kon en wat je volgende week anders gaat doen. Zo blijf je zelf leren en ben je je in een vroeg stadium bewust van valkuilen waar je misschien in eerste instantie toch weer instapt. Elke week reflecteren kost je niks anders dan wat tijd. Neem 15 minuten tot een half uur en het levert je enorm veel waardevolle inzichten en bewustwording op waardoor je kunt blijven groeien in je rol en het voor jezelf in te richten zoals je het wilt. Ter aanvulling is het, als je het durft, ook waardevol om feedback aan je omgeving, je team, te vragen op bepaalde punten. Soms best spannend, maar dit geeft je absoluut goede inzichten waar direct een verschil mee kunt maken.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

5 tips hoe je krachtige keuzes blijft maken voor jezelf en je team

Krachtige keuzes maken voor jezelf en je team zijn enorm belangrijk om je werk en bedrijf leuk te blijven vinden en om goed te blijven draaien. Maar dappere keuzes vereisen bewustwording, inzicht en actie. Het kost de nodige energie en het is niet altijd de makkelijkste weg. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je steeds opnieuw krachtige keuzes kunt blijven maken en niet verzandt in de waan van de dag.

Krachtige keuzes ze horen nou eenmaal bij sterk leiderschap. Dat je blijft doen wat bij je past en waar je blij van wordt. Dat je scherp bent op waar je je tijd aan besteedt en wat je precies doet. Werk je echt vanuit je ‘zone of genius’? En maak je ook steeds bewust keuzes voor je bedrijf? Weet je waar je naartoe wilt? Weet je wat daar voor nodig is en wie daar voor nodig is? En durf je deze keuzes steeds weer te maken?

Super belangrijk dus om te doen voor jezelf en voor je bedrijf maar vaak staan we hier weinig bij stil. We worden opgeslokt door de waan van de dag en alle beslommeringen. Dagen, weken, maanden vliegen voorbij. Er ontstaat van alles en we reageren vooral reactief in plaats van proactief.

Wil je on track blijven en het beste voor jezelf en je team bewerkstelligen dan horen krachtige keuzes erbij. Keuzes over de richting van je bedrijf, over het stoppen met producten en diensten, over het afscheid nemen van medewerkers, over groei of misschien wel inkrimping. Het zijn niet de leukste dingen om over na te denken, maar wel de belangrijkste.

Hoe zorg je nou dat je regelmatig tijd hebt voor reflectie en het bewust maken van krachtige keuzes? Ik geef je hierbij 5 tips hoe je deze keuzes steeds kunt blijven maken.

1. Luister naar je gevoel

Je gevoel is een goede raadgever. Heb je bij medewerkers, klanten of partners geen goed gevoel of twijfel je? Onderzoek dan eens waar dat in zit. Ook bij zakelijke beslissingen werkt dit zo. Heb er geen oordeel over maar kijk er met verwondering naar en luister naar wat het je probeert te zeggen. We zijn vaak goed in het negeren van onze intuïtie omdat we allerlei rationele argumentatie aandragen waardoor ons gevoel teniet wordt gedaan. Toch zegt je intuïtie je een hele hoop en is het juist mooi om dit gebruiken. Denk maar eens terug aan beslissingen die je hebt genomen waarvan je achteraf nu denkt: had ik maar of zie je nu wel. Je intuïtie probeerde je van te voren al wat te vertellen.

Dus neem je gevoel serieus als het opkomt en onderneem de bijbehorende actie ook al is het een lastige. Reageer niet klakkeloos vanuit emotie, maar denk na over je aanpak, verschillende scenario’s en consequenties. En neem dan actie.

2. Neem maandelijks thinking time en stel jezelf bepaalde vragen

Maandelijks bewust denktijd nemen, al is het maar 30 minuten, geeft je een heleboel inzicht. Stel jezelf een goede vraag en denk daar op door. Schrijf alles op wat bij je op komt. Bijvoorbeeld: Draagt alles wat we nu doen bij onze visie? Wat zeker wel? Wat eigenlijk niet? Wat als we zouden stoppen met alles wat niet bijdraagt? Wat zou dat betekenen voor mijzelf en voor mijn bedrijf? Wat voor keuzes heb ik dan nu te maken? enzovoorts.

Of vanuit deze vraag eens doordenken: Welke krachtige keuzes gaan meehelpen om het voor mijzelf makkelijker, leuker, interessanter beter te maken? Of welke krachtige keuzes gaan maken dat het in mijn team makkelijker, beter loopt?

Gun jezelf in ieder geval elke maand bewuste Thinking Time en filosofeer er op los zodat je inzicht krijgt in de krachtige keuzes waar je voor staat en die enorm waardevol zijn voor de volgende fase van je bedrijf en je eigen groei.

3. Daag jezelf uit om op te schonen

Daag jezelf uit om afscheid te nemen van dingen of mensen die je niet meer dienen. Durf dit op regelmatige basis te doen. Dit hoort er nou eenmaal bij en is uiteindelijk gezond voor je bedrijf. Hoe vaker je het durft te doen, hoe meer je gesterkt wordt in dat het goed is om te doen. Je weet namelijk wat het je oplevert. Blijf dus niet aan de safe-side om de lieve vrede te bewaren of om de ogenschijnlijk makkelijke manier te bewandelen. Durf op te schonen wanneer de tijd rijp is. Dit houdt het licht en simpeler. uiteindelijk ben je je zelf er steeds weer dankbaar voor.

4. Een sparringspartner of coach

Eigenlijk kan niemand zonder. Iemand waar je altijd mee kan sparren, die je een spiegel voor kan houden en die je met afstand naar dingen kan laten kijken. Zo’n iemand in je omgeving is zo waardevol. Ik kwam hier laatst ook weer achter. Als je moeilijke beslissingen moet nemen en er zelf dichtbij betrokken bent, is het zo goed en fijn dat je met iemand kunt overleggen die van een afstand naar kijkt en je een paar goede vragen stelt. Zorg dat je een partner, businessbody of coach hebt die je hiervoor altijd kunt bellen. Dit helpt je krachtige keuzes makkelijker te maken en ook dat je de back up voelt als je zelf in het proces zit wat bij een krachtige keuze meestal komt kijken. Als je er in zit zie je het soms niet helder meer en is zo’n iemand een enorme steun. Gun dat jezelf.

5. Besef je: niet altijd leuk, maar je moet er doorheen

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk isDe consequenties van dappere, krachtige keuzes zijn niet altijd top (om het nog maar zacht uit te drukken). Onbegrip, teleurstelling, boosheid, mensen die niet meer tegen je praten, het kan allemaal de revue passeren. Dat doet wat met je en dat is logisch. Dit is meestal niet makkelijk. Het is een proces waar je doorheen moet en wat er ook bij hoort als het gaat om iets afsluiten, afscheid nemen of iets heel anders gaan doen. Hou voor ogen waarom je het doet en waar je naartoe wilt. En probeer tijdens het proces er alles aan te doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen. De boodschap of keuze kan niet leuk zijn, maar op het proces kun je nog wel het verschil maken. Neem je verantwoordelijkheid en doe wat je kan.

Lukt het jou om steeds bewust krachtige keuzes te maken? Zo nee, wat maakt het lastig? Zo ja, welke aanvullende tip heb je nog voor anderen?

Laat even een reactie achter. Leuk!

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Pagina 3 van 512345