Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Persoonlijk leiderschap

5 fouten die je niet wil maken als je een teammeeting hebt

Een teammeeting, het lijkt zo eenvoudig. Toch zijn ze vaak totaal niet effectief of zelfs erg frustrerend, zowel voor jou als leidinggevende als voor je team. Meestal heeft dit te maken met een van de volgende vijf fouten. Fouten die je liever niet maakt, omdat het je team en het moreel allesbehalve goed doet. Over welke fouten ik het heb, lees je in deze blog.

Een teammeeting is zeker niet altijd lucratief en het plezier is meestal ook ver te zoeken. Hoe komt dat? En is het dan niet zonde van de tijd? Teammeetings zijn bedoeld om besluiten te nemen en dan weer door te kunnen. Maar vaak worden ze gebruikt om te overleggen, meningen te delen, ongenoegen te spuien en te discussiëren. Uiteindelijk staat iedereen weer buiten, maar is er geen besluit genomen. Het is eerder frustrerend en draagt weinig bij. Hoe komt dat nou?

Het kan zijn dat je als leidinggevende een van de volgende 5 fouten maakt waardoor een teammeeting verre van effectief is.

1 Je bent zelf steeds aan het woord

Je bent als leidinggevende steeds aan het woord. Als jullie starten steek jij als eerste van wal. Daarna is er bijna geen spelt tussen te krijgen. Je stelt af en toe een vraag maar verwacht eigenlijk geen antwoord. Je agenda bestaat uit een trits aan mededelingen. Er is nagenoeg geen interactie en wat je wil is dat iedereen het goed begrijpt en er daarna ook naar gaat handelen.

Helaas is een monoloog niet echt de juiste manier om je mensen in een actie stand te brengen. Waarschijnlijk zijn ze na een paar minuten afgehaakt en komt er nog maar weinig binnen van wat je zegt. Hoe vaker je dit doet, hoe meer je medewerkers alleen nog maar achterover leunen. Je doel wordt in ieder geval niet bereikt.

2 Je neemt besluiten zonder naar anderen te luisteren

Je neemt al een besluit zonder anderen uit je team aan te horen. Je deelt mee wat je ziet, stelt misschien nog een vraag, maar neemt dan eenzijdig een besluit. Echt op zoek naar wat er speelt of wat wellicht nog meer relevant is om een goed besluit te nemen, komt niet boven tafel. Je luistert niet naar wat je medewerkers nog willen toevoegen. Ze voelen zich niet serieus genomen en houden uiteindelijk steeds meer hun mond. Het besluit wordt uiteindelijk niet gedragen door je team.

3 Je hoort niet iedereen

Je vraagt naar meningen en input tijdens een vergadering, maar hoort niet iedereen. Wie het hardst roept, krijgt de meeste aandacht. Het zijn (of is) altijd dezelfde. Niet iedereen is natuurlijk haantje de voorste, dus sommige teamleden zul je moeten uitnodigen om hun mening te uiten. Weet dat alle meningen relevant zijn om gehoord te worden, ook die van de minderheid. Dan kan je betere beslissingen nemen. Luister dus naar iedereen. Laat niet altijd alleen die ene die het eerst en hardst roept aan het woord. Ook dan voelen je teamleden zich niet serieus genomen.

4 Je bent er met je aandacht niet bij

Je bent er wel, maar je bent er niet. Hoe komt het over als je er wel bij bent maar meer dan de helft van je tijd op je telefoon bezig bent? Als je niet echt lijkt te luisteren? Als je met je volgende meeting bezig bent? Als je de offerte voor die ene klant in je hoofd hebt en even wat actie mailt naar iemand die er mee verder kan? Je bent niet met je volledige aandacht in het hier en nu. Je mist de gesprekken, de besluiten of moet er een nemen, maar doet het halfslachtig. Wat voor voorbeeld geef je? Het komt in ieder geval over alsof je het niet belangrijk vindt.

5 Je komt te laat of vertrekt te vroeg (of allebei)

Je komt als leidinggevende zelf te laat of vertrekt eerder, omdat je naar een andere afspraak moet. Het kan natuurlijk een keer voorkomen. Maar als je dit steevast doet, dan heeft dit een negatief effect op je team. Ook dan lijkt het alsof je het niet serieus neemt en niet belangrijk vindt. Zeker als je verwacht dat anderen zich wel aan hun afspraken houden, geef je hiermee het omgekeerde signaal. Je team krijgt het gevoel niet op je te kunnen bouwen.

Al deze 5 fouten maken dat er niet de beste beslissingen worden genomen in je bedrijf, maar ook heeft het een negatief effect op je team, op het vertrouwen wat er heerst in je team, op het vertrouwen in jou en op de productiviteit. Dit is natuurlijk kostbaar.

Teammeetings zijn belangrijk. Bereid je goed voor, neem een fijne energie mee, stimuleer de groep, zie ze echt en luister naar ze en zorg dat je de club serieus neemt. Je moet het uiteindelijk samen doen. Gebruik deze momenten om goede besluiten te nemen en juist je team en het teamgevoel een boost te geven. Je doet het met elkaar.

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe kan je jezelf coachen als leider?

Groeien als leider kan op verschillende manieren. Maar dat het belangrijk is om te groeien, dat is een feit. Doe je het namelijk niet, dan komt je bedrijf op een gegeven moment niet verder meer. Dit is frustrerend voor jou en voor je team. Dus hoe zorg je nou dat je je blijvend kunt ontwikkelen in je leidinggevende rol zonder dat je daar allerlei dure trainingen voor hoeft aan te schaffen? Dat vertel ik je in deze blog!

Groeien als leider is een van je topprioriteiten als ondernemer. Als je niet ontwikkelt, blijf je op een bepaald niveau hangen waardoor je bedrijf niet door kan groeien. Je krijgt steeds weer te maken met dezelfde uitdagingen en problemen. Je blijft in dezelfde vicieuze cirkel rond bewegen en krijgt dus ook hetzelfde resultaat. Je ontwikkeling is nooit af ;-). Belangrijk dus om elke keer stappen te blijven maken.

Ondernemers blijven hangen

Toch zie ik vaak ondernemers op een gegeven moment, als ze personeel krijgen, in de managersrol blijven hangen. Daar bedoel ik mee dat ze niet de doorontwikkeling maken naar leider en ondernemer. Ze gaan van medewerker eigenlijk naar een meewerkend voorman en zijn vooral bezig met het brandjes blussen en problemen oplossen. De boel managen dus. En ze worden geleefd door de waan van de dag.

Hoe kan je jezelf coachen als leider?

Te druk

Hier komen ze maar niet uit, want hun hele dag is vol en druk. Geen tijd om na te denken, geen tijd om zich te verdiepen in hun rol en ontwikkeling, geen tijd om stil te staan bij wat nu echt nodig is voor hun bedrijf (juist ook op de langere termijn). Er wordt dus niet specifiek geïnvesteerd in de leidersrol. Ze doen het leidinggeven, nou ja managen dus, erbij en doen hun best. Het is vooral hard werken en de lol gaat er meestal ook vanaf omdat ze het echte ondernemen missen.

Je bedrijf groeit zo hard als dat jij groeit

Elk stadium van je bedrijf vraagt weer nieuwe competenties van jou als ondernemer. Als je dit omarmt en hierin investeert dan bereik je steeds weer een nieuw niveau. Doe je dit niet, dan blijf je ergens hangen. De groei van je bedrijf is afhankelijk van de groei die jij maakt als ondernemer. En daar kan ik over mee praten ;-).

Leidinggeven en je leidersrol vervullen is een vak. Leer het vak en het wordt makkelijker, maar vooral ook effectiever. Je baant de weg vrij voor volgende niveaus. Nu kan je trainingen volgen of  een coach of mentor in de arm nemen, iets wat ik je ook zeker wil aanraden, maar je kan ook zelf elke dag aan de slag met je ontwikkeling. Je kunt namelijk ook jezelf coachen.

Blog Hoe kan je jezelf coachen als leider?

First things first: prioriteit

Het coachen van jezelf gaat om het stellen van de juiste, goede vragen. En ze daarna beantwoorden natuurlijk. Het enige wat je hoeft te doen is hier prioriteit aan geven. En dan bedoel ik dat je steevast een moment prikt in de week (of het liefst zelfs elke dag, want dan is alles vers), waarop je zelfcoachingstijd of thinking time voor jezelf claimt. Dus hier begint het mee. Claim je tijd. Anders gaat er niks veranderen. En onthou: resultaat behaal je door elke dag consistent iets te doen wat er aan bijdraagt en niet door eens in de zoveel tijd een groots iets te doen.

Zo coach je jezelf in je leidersrol

Welke vragen kan je jezelf stellen om te blijven groeien? Begin eens met de volgende. Hier kan je zelf op een gegeven moment natuurlijk een variatie op maken als dat beter bij je past.

1 Waar loop ik op dit moment tegenaan?

Bijvoorbeeld: iemand komt altijd te laat en ik weet niet wat ik ermee moet.

2 Wat is er goed aan deze uitdaging?

(denk hier vooral even voorbij je eerste reactie, want die eerste reactie is vaak ‘Niets!’)

Voorbeeld: Niets. Iemand moet gewoon op tijd komen. Dat is toch logisch? Waarom is dit nu mijn probleem? Het is zijn probleem. Ik verwacht gewoon dat medewerkers op tijd zijn ’s ochtends, in meetings, bij een gesprek… Mhm ik verwacht dat. Weet iedereen dat ook? Heb ik mijn verwachtingen wel voldoende uitgesproken? Zijn die helder bij iedereen?

3 Wat is er nog niet zoals het zou moeten zijn?

Voorbeeld: Dat die medewerker op tijd komt bij onze afspraken. Afspraak is afspraak.

4 Wat ben ik bereid te doen om deze situatie te verbeteren?

Voorbeeld: Ik wil het nog één keer duidelijk aangeven en ook zeggen wat ik van hem verwacht. Misschien moet ik sommige dingen die ik ‘normaal’ vindt en verwacht van iedereen sowieso nog eens delen met het hele team.

5 Wat wil ik niet meer doen om de situatie te verbeteren?

Voorbeeld: Gefrustreerd zijn, me steeds ergeren en op boos worden op medewerkers. Allemaal negatieve energie.

Blog Hoe kan je jezelf coachen als leider?

6 Hoe kan ik aan de slag gaan en genieten van dit proces?

Voorbeeld: Duidelijk zijn. Deze medewerker feedback geven en aanspreken op zijn gedrag, dus het gesprek aan gaan. Ik laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker. Voor mij is dit weer een mooie oefening. Hoe vaker ik dit doe, hoe beter ik hierin wordt. Dus dit is weer een volgend stapje. Ik help mezelf, de medewerker en mijn team hiermee. Ik geniet ervan dat ik een positieve bijdrage lever hieraan en mijn grenzen bewaak.

7 Welke eerste (kleine) makkelijke actie kan ik nu gelijk nemen?

Voorbeeld: Ik plan nu gelijk een afspraak in. En ik bereid het gesprek voor.

Deze bovenste vragen zijn probleemoplossende vragen.

Wat je ook kan doen is wat meer boven je eigen rol gaan hangen en zo inzicht krijgen in waar je staat en welke stappen je overall kunt nemen Hiervoor kan je deze vragen gebruiken:

  1. Welke resultaten heb ik de afgelopen tijd geboekt?
  2. Waar ben ik trots op?
  3. Welke resultaten heb ik nog niet behaald die ik wel voor ogen had?
  4. Wat stond in de weg om deze resultaten te behalen?
  5. Hoe kan ik deze obstakels wegnemen? Wat heb ik daarvoor te doen of te leren?
  6. Welke actie kan ik nu nemen?

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je je belabberd voelt na een pittig gesprek met een medewerker?

Een pittig gesprek met een medewerker gaat je niet altijd in de koude kleren zitten. Je kan soms even helemaal van slag zijn. Alleen met wie moet jij het delen? En heb je wel het goede gezegd en gedaan? De twijfel slaat toe…. I hear you! Herkenbaar. In deze blog hoe je hiermee om kan gaan.

Een pittig gesprek met een medewerker kan zorgen dat je aardig rot voelt. Ongeacht of het gegrond is, het voelt nou eenmaal zo. Je bent er een beetje van van slag, blijft er maar aan denken en begint te twijfelen. Had ik dit niet zo moeten zeggen? Was ik niet te hard? Heb ik het wel goed aangepakt? Ik had beter…. Herkenbaar?

Ik wil geen boeman zijn

Je voelt je de boeman. Terwijl je juist wil dat iedereen je aardig vindt, deze medewerker inclusief. En wat gaat er wel niet gebeuren als diegene het in de rest van je team gaat delen. Je wordt er zenuwachtig van.

Toch weer verzachten

Vaak zie ik dat leidinggevenden dan toch weer gaan verzachten. Dat ze gaan pleasen naar de medewerker in kwestie en ook naar de rest van het team. Er wordt dan toch weer afgeweken van het standpunt en de leidinggevende laat zijn grens los. Uiteindelijk zorgt dit juist voor verwarring en onduidelijkheid en doet het meer kwaad dan goed.

Natuurlijk snap ik de reactie. We willen nou eenmaal aardig gevonden worden, zeker ook door de mensen in je team. En je wil geen heibel in de tent. Je wil juist een positieve vibe en een goede samenwerking, dus gezeur moet je niet hebben. Helemaal logisch.

Blijf je grens bewaken

Toch is het belangrijk om bij je standpunt te blijven. Het kan zijn dat iemand het niet met je eens is, het kan zijn dat de emoties hoog oplopen. Maar je hebt het gesprek niet voor niets. Je hebt er meestal goed over nagedacht en als het goed is ook voorbereid. Je hebt het met een bepaalde reden. Blijf daar trouw aan ook al maakt een reactie je nu even aan het wankelen.

https://purplewithapurpose.nl/wat-als-je-je-belabberd-voelt-na-een-pittig-gesprek-met-een-medewerker/

Hoe kan je voor jezelf checken of je het nou goed gedaan hebt?

Wat je nu nodig hebt is even bevestiging. Bevestiging dat je het goed gedaan hebt, zover dat kon. Maar met wie kan je het delen? Als je een mentor of coach hebt, kan je die natuurlijk bellen. Maar hierbij ook een checklist om jezelf even gerust te stellen.

1 Kun je jezelf in de spiegel aankijken?

Daar bedoel ik mee: sta je volledig achter je boodschap? Kan je het onderbouwen met argumenten? Sta je achter je besluit en weet je waarom je dit moet doen? Dan kan het niet mis zijn. Als je er goed over nagedacht hebt en je staat er volledig achter, dan kan je je het hoe dan ook verdedigen (als dat zou moeten). Je gelooft zelf in je besluit en keuze en kan jezelf dus altijd in de spiegel aankijken. Zorg dat je dit bij elk besluit wat je neemt ook altijd kan.

2 Heb je de boodschap gebracht vanuit jou?

Heb je de boodschap gebracht vanuit jouzelf? Dus niet wijzend naar ‘Jij doet dit’, ‘Jij zegt dat’, ‘Jij doet nooit…’, ‘Jij doet altijd…’. Maar juist ‘Ik zie dit….’, “Ik hoor je zeggen dat…’ en ‘Ik vind dit niet prettig omdat het mijn grens overgaat’ enz. Als je dat doet, kan iemand anders daar weinig van vinden. Iemand kan de boodschap  of feedback niet leuk vinden, maar het is jouw beleving. Is het gesprek voor je gevoel raar verlopen of kreeg je een stortvloed aan verwijten terug dan kan het hier aan liggen. Als je namelijk gaat vinger wijzen dan krijg je boosheid en verwijten terug. Terwijl als je het vanuit jouzelf teruggeeft er ruimte is voor dialoog.

https://purplewithapurpose.nl/wat-als-je-je-belabberd-voelt-na-een-pittig-gesprek-met-een-medewerker/

3 Ben je duidelijk geweest, maar ook begripvol?

Heb je het doel van het gesprek gelijk aangegeven? Niet eerst allemaal over koetjes en kalfjes zoals hoe was je weekend of hoe gaat het thuis want dan wordt het daarna lastig. Voor je medewerker is het verwarrend en die weet dat er wat komen gaat. De spanning loopt op. En voor jou is het lastig om dan nog de omslag te maken. Ook is het de vraag of je boodschap dan aankomt.

Wees altijd gelijk duidelijk. Over het doel van het gesprek en breng je boodschap. En heb daarna ook begrip voor de reactie en emotie van de ander. Laat daar ook ruimte voor. Maar zonder in te leveren op je standpunt of grens. Blijf hier helder in. Ook na het gesprek of bij een eventueel vervolg.

Heb je bovenstaande gedaan, dan heb je het op de best mogelijke manier gedaan en kan je je er nu even naar over voelen, maar je hebt het gewoon geflikt. Ondanks dat het niet je favoriete bezigheid is, heb je gedaan wat er moest gebeuren. Je hebt leiderschap getoond. Je mag dus trots zijn op jezelf. Mijn steun heb je.

En zie je nog punten voor verbetering? Ook geen man over boord. Je hebt je best gedaan en je hebt ervan geleerd. Je kan in het vervolg van het proces nog bijsturen. Het is nooit te laat. En je weet in het vervolg wat je beter kunt doen. Zie het als een leerproces. Wees niet te hard voor jezelf. Je hebt weer progressie gemaakt.


Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je leidinggeven ingewikkeld vindt als ondernemer

Vind je leidinggeven als ondernemer ingewikkeld? Je bent niet de enige. Het is een rol die je er gratis en voor niets bij krijgt als je bedrijf groeit. Daar ben je natuurlijk blij mee, maar het vinden van de juiste mensen en het aansturen van medewerkers kan voelen als last. Hoe zorg je nou dat het niet langer als ingewikkeld voelt en je juist lekker in je rol zit? Dat je weet wat je doet en het je makkelijk afgaat? In deze blog vertel ik je wat je kan doen als je nu die leidersrol nog niet zo simpel vindt.

Leidinggeven ingewikkeld? Helemaal niet zo gek dat je het als ondernemer zo ervaart. Als je niet eerder met dit bijltje hebt gehakt, dan doe je meestal wat je denkt dat goed lijkt, logisch. Maar dit leidt meestal juist tot allerlei problemen. Je vindt niet de juiste mensen, je bent veel met problemen bezig, resultaten blijven achter en ondertussen merk je dat je energie wegsijpelt.

De valkuilen

Waarschijnlijk trap je in een of meerdere van de meestvoorkomende valkuilen die komen kijken bij het leidinggeven. Je weet niet echt de juiste mensen aan te trekken en selecteert voornamelijk handjes (omdat je die snel nodig hebt), je bent vooral aan het micromanagen en zit er strak bovenop want je wil natuurlijk wel volledig ‘in control’ zijn, je weet niet precies waar jij je op moet focussen in je leidinggevende rol en je dagen vullen zich met de waan van de dag (je hebt het druk, druk, druk) en omdat je maar wat hap snap doet, krijg je ook een hap snap resultaat en vaak, erger nog, creëer je alleen maar problemen, die jou daarna weer tijd kosten om ze op te lossen.

Wat kan je doen als je leidinggeven nu ingewikkeld vindt?

Wat kan je het beste doen als je iets ingewikkeld vindt? Juist, het weer simpel maken. En daar ga ik je bij helpen in deze blog. Want het kan echt anders. Het is mogelijk om volledig in control te zijn zonder dat jij extra hard moet werken. Je kan echt een team opbouwen dat lekker met elkaar samenwerkt en tot fantastische dingen in staat is.

Maar weet….het begint allemaal bij jou!

Jij bent de sleutel om het (weer) op rolletjes te laten lopen. Dus waartoe ik je wil uitnodigen is om te durven kijken naar jezelf en ook te durven investeren.

Dit is één, maar wat ik net al zei, we gaan het weer simpel maken. Wat kan je nu doen?

1 Back to basic

Twee dingen zijn eigenlijk maar belangrijk als het gaat om het goed laten functioneren van je team, namelijk:

  • de juiste mensen op de juiste plek.
  • dat jij je rol als leider goed vervult.

That’s it. Kijk ook even deze video hierover.

Nou weet ik, het is easier said then done, maar ingewikkelder is het niet. Dus als je je richt op deze twee dingen en hier tijd en energie in steekt, dan wordt het al snel een stuk makkelijker voor jou en voor je onderneming.

Leer welke mensen het best passen bij jou en jouw bedrijf en ook hoe je ze vindt. En leer hoe jij het meest effectief bent in je rol (en er ook plezier aan beleeft :-)). Leer wat werkt en juist ook wat niet werkt, leer wat je team van jou nodig heeft, vergroot je kennis en competentie.

En dan gaat het er al snel anders aan toe. Zit het op een van deze twee vlakken nu niet goed? Werk hier dan aan. Begin nog liever vandaag dan morgen. Dit gaat alle verschil maken.

2 Realiseer je dit: een team leiden en laten performen is pure psychologie

En wat goed is om je te realiseren: je team leiden is pure psychologie. Je hebt met mensen en met het gedrag van mensen te maken. Als je dit in de gaten hebt en er zo naar kijkt, dan is dit één en al winst. Het gaat namelijk allemaal over aandacht, connectie, je mensen kennen (maar dan echt), weten waar ze goed op gaan, weten wat hun kracht is, onacceptabel gedrag corrigeren, de juiste knoppen kunnen indrukken op het juiste moment, enzovoorts. En daarnaast zorgen dat je ziet hoe de puzzelstukjes van als die medewerkers binnen je team samenvallen tot 1+1+1= 111. Als je dat voor elkaar krijgt, dan heb je je winning team gecreëerd. Dan zijn jullie tot geweldige prestaties in staat. Dan heb jij het makkelijker in je rol en kan je bedrijf groeien en bloeien!

Zoals ik altijd zeg, don’t settel for less 🙂

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je team je naar een burn out helpt?

Burn-outachtige klachten, omdat het vooral in je team niet lekker loopt? Dat kan je natuurlijk niet hebben als ondernemer. Want wat als je straks helemaal uitvalt? Hoe moet het dan met je bedrijf? Verstandig dus om tijdig wat met signalen te doen. Maar wat kan je doen als je de signalen herkent? Dat vertel ik je in deze blog!

Burn-outachtige klachten door dat leidinggeven. Je team maakt het ondernemen lastig. Je merkt dat het je bakken met energie kost. Je vindt het niet leuk, het werkt niet. Als het zo doorgaat dan zegt je lichaam een keer stop. Wat als dat gebeurt? Dan ben je maanden uit de running. Hoe gaat het dan met je bedrijf? Ook al zijn er altijd legio oplossingen, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dus voorkomen is beter, dan het zover laten komen. Maar wat kan je doen als je nu de signalen krijgt als spanning in je lijf, pijntjes, slecht slapen enzovoorts allemaal, omdat het in je team zo moeizaam gaat of de sfeer zelfs is om te snijden?

Omarm het signaal

Als je burn-outachtige klachten krijgt, is dit een krachtig signaal. Er zijn meestal al meer signalen aan vooraf gegaan. Kleine, subtiele. Maar die heb je tot nu toe genegeerd en nu worden ze groter. Ze schreeuwen harder. Burn-out hoeft trouwens niet alleen met je werk te maken te hebben. Het is vaak een totaal balans die zoek is in je leven. Je kan al een tijd niet meer zijn wie je eigenlijk bent. Het kan zijn dat leidinggeven, en dus je team, er in dit geval een groot aandeel in heeft. Dus laten we daar even op inzoomen.

Je batterij loopt leeg

Waarschijnlijk doe je in je werk al een tijd lang dingen die je geen of weinig energie geven. Je besteedt het meeste van je tijd aan dingen die je niet leuk vindt, die je niet goed kan of waar je niet goed op gaat. Bijvoorbeeld: je bent alleen maar problemen aan het oplossen, vragen aan het beantwoorden of lastige gesprekken aan het voeren met medewerkers. Dit staat haaks op waar je ondernemer voor bent geworden: om je ideeën de wereld in te brengen, klanten van een mooie dienst en product te voorzien en daarmee te helpen en…vrijheid. Dit breekt je op. Je batterij loopt leeg en wordt te weinig opgeladen, waardoor je uiteindelijk in de min terecht komt. Dan gaan alle alarmlichten aan.

Dit kun je doen

Dus wat kun je doen om bij te sturen? Wat kan je doen als je team je juist stress veroorzaakt en dit alleen maar lijkt te groeien? Hierbij geef ik je 5 tips.

1 Ben alert op signalen

Dan kan je namelijk tijdig bijsturen en is het nog een stuk makkelijker om het tij te keren. Ben dus niet eigenwijs, maar luister naar wat je lichaam je probeert te vertellen. Ga dus niet nog harder werken om het wel even te fixen. Neem juist even de tijd om afstand te nemen en objectief te kijken naar de huidige situatie. Zonder oordeel. Geef er prioriteit aan om dit te doen. Je doet je best, je werkt hard. Ben daar trots op. Nu voeg je er nog een sterke keuze aan toe door te kiezen voor het uitzoeken waar het nog niet lekker loopt en wat je dus te doen hebt. Als je door blijft gaan met wat je altijd doet, krijg je wat je altijd kreeg.

2 Onderzoek en stel jezelf krachtige vragen

Ga op onderzoek uit. Door jezelf krachtig, goede vragen te stellen, krijg je goede antwoorden. En je bent op zoek naar antwoorden en een nieuwe houvast.

Blijf dus niet hangen in vragen als: Waarom moet mij dit overkomen? Waarom lukt me dit niet? Waarom krijg ik nou nooit de resultaten die ik wil? Wat doe ik verkeerd? Waarom heb ik nooit een goede, makkelijke dag?

Deze vragen helpen je niet vooruit.

Stel jezelf juist vragen die je helpen om te onderzoeken en evalueren.

Zoals:

  • Wat gebeurt er steeds?
  • Wat vind ik het meest lastige in mijn rol?
  • Wat kost me veel energie?
  • Wat geeft me juist energie maar doe ik te weinig?
  • Wat doe ik precies in mijn rol?
  • Wat denk ik?
  • Welk gedrag vertoon ik?
  • Welke consequentie heeft dit?
  • Wat heb ik te leren? enzovoorts.

3 Erkennen en accepteren

Erken en accepteer dat je je uiterste best hebt gedaan tot nu toe, maar dit nog niet heeft geleid tot de juiste uitkomst. Het is een leerproces en jij zit er midden in. Sterk is om het te onderkennen, je er bewust van te zijn en te realiseren dat dit zorgt voor een doorbraak. Met de nieuwe inzichten kun je er nu ook wat aan doen. En dit hoef je niet alleen te doen. Zoek hulp. Zoek iemand die verder is dan jij die je kan helpen je te focussen op de juiste stappen. Verdwaal niet in de analyse en dan niet weten waar je moet beginnen. Zorg dat je ook de actie neemt, anders verandert er nog niks.

4 Op zoek naar wat je te leren hebt

Als het in je team niet loopt en je er stress van krijgt, heeft dit te maken met hoe je rol vervult. Een goed team ontstaat nooit zomaar vanzelf. Als het goed loopt en jullie performen goed, dan heb jij daar een aandeel in. Loopt het moeizaam en bereik je niet de resultaten die je wil, dan heb jij daar een aandeel in. Het goed nieuws is dat jij dus altijd aan de knoppen zit en het kan beïnvloeden. Wat belangrijk is, is dat je leert waar je op moet focussen en wat je team nodig heeft om te presteren. Leer dit. Zorg dat je weet wat je doet en dan kan je aan de juiste knoppen draaien. Dan is dat voor jou een verademing en voel je zeker in je rol. En krijgt je team wat hij nodig heeft om productief, effectief en met plezier te werken.

5 Aan de juiste knoppen draaien

Wat ik net al zei: als je onderzocht hebt waar het hem in zit waardoor je nu stress ervaart met je team en je leert wat je kan doen om het om te buigen, dan is het een kwestie van aan de juiste knoppen draaien. Je zult dus niet alleen maar moeten analyseren maar ook actie moeten ondernemen. Doe je dit op de juiste manier, dan ga je ook andere resultaten ervaren in je team. Je team wordt opener, neemt meer initiatief, zij zijn hard aan het werk ipv dat jij heel hard aan het trekken en duwen bent, zij nemen zelf besluiten, zij kunnen de klant verrassen, zij halen nieuwe klanten binnen…. Als je weet wat je doet, krijg je een fantastisch team. En heb jij weer alle vrijheid om te doen waar jij blij en gelukkig van wordt!


Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat je kan leren van succesvolle ondernemers met personeel

Succesvolle ondernemers met personeel die je al zijn voorgegaan, zijn geweldige voorbeelden. Wat kun je van ze leren? Wat doen zij wat anderen niet doen? In deze blog geef ik je dé 11 dingen die je kunt leren van ondernemers met personeel waardoor zij veel kunnen bereiken en heel succesvol zijn.

Succesvolle ondernemers zijn mooie voorbeelden als het gaat om: hoe pakken zij het nu aan? Wat doen zij in hun bedrijf, en in dit geval qua personeel, wat maakt dat ze bereiken wat ze bereiken? Enorm inspirerend als je het mij vraagt en ook super waardevol om van te leren. Dus hierbij 11 dingen die je kunt leren van succesvolle ondernemers die je zijn voorgegaan als het gaat om hun personeel ofwel hun team.

1. Stel jezelf de goede vraag

Sir Richard Branson, ook wel bekend als Mister Yes, zegt tegen veel dingen waar hij enthousiast over is en kansen in ziet JA. Maar als hij tegen zoveel dingen ja zegt, hoe krijgt hij het dan allemaal voor elkaar? Want ook bij hem zitten er maar 24 uur in een dag.

Een van de waardevolle dingen die Branson doet, is dat hij zichzelf nooit afvraagt Hoe hij iets gaat doen, maar zichzelf altijd de vraag stelt Wie gaat dit doen. Hij zorgt dat de juiste mensen er mee aan de slag gaan. En daardoor kan hij veel meer bereiken in dezelfde tijd. Stel jezelf dus de goede vraag.

Blog Wat je kan leren van succesvolle ondernemers met personeel

2. Durf te kiezen voor de vorm die bij ze past

Bas Urlings, Thijs Lindhout, Simone Levie en Eelco de Boer zijn allemaal succesvolle Nederlandse ondernemers. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Ze durven allemaal te kiezen voor het leiderschap en de arbeidsvormen die bij hen passen als persoon.

Zo zweert Eelco bij een team van alleen maar freelancers. Hij heeft medewerkers in dienst gehad, teams geleid, maar hij kwam erachter dat hem dat in zijn vrijheid beperkte. Hij kiest nu bewust voor een team van freelancers die passen bij hem en zijn bedrijf. Simone zweert juist bij een vast team. Zij heeft gedurende haar carrière van alles geprobeerd maar vindt het juist fijn een vaste club van goede krachten te hebben die helemaal gaan voor haar missie en visie. Werken met een operationeel manager werkt niet voor haar. Ze is zelf graag aan zet en wil direct kunnen sturen. Ook hier maakt ze steeds bewuste keuzes in. En Bas Ur;lings heeft afgelopen jaar zijn team van vaste medewerkers en kantoor totaal opgedoekt. Ook hij werd niet blij van op kantoor moeten zijn en de inperking van zijn vrijheid. Voor hem werkt een klein team beter, wat grotendeels op afstand werkt. Zo houdt hij zijn vrijheid en heeft zijn bedrijf wat het nodig heeft.

Durf dus te kiezen voor de vorm die past bij jou. Er is niet één waarheid en niet een manier. Ga op zoek naar wat past bij jou en jouw bedrijf.

3. Ze kennen zichzelf goed

En wat dus belangrijk is als je kijkt naar punt 2, maar ook als je op zoek gaat naar de juiste en best passende mensen bij jou en jouw bedrijf, dan is het dat je jezelf heel goed kent.

Succesvolle ondernemers weten waar ze goed in zijn en wat hun minder goede punt zijn. Deze wetenschap zien zij als kracht. Want hierdoor weten ze wat zij vooral moeten doen en wie ze nodig hebben voor al het anderen. Ook kennen ze zichzelf qua golflengte ofwel energie, wat ze belangrijke waarden vinden en hoe ze graag samenwerken. Dan vind je hier dus ook makkelijker de juiste mensen bij. En zorg dat dit altijd klopt, want anders is het een kwestie van tijd voordat je problemen krijgt.

Blog Wat je kan leren van succesvolle ondernemers met personeel4. Focus

Wat succesvolle ondernemers ook doen is gericht focussen op wat zij het beste kunnen. Ze spenderen het meeste van hun tijd aan dat waar hun toegevoegde waarde zit en waar ze energie van krijgen. Door dit structureel te doen, kunnen ze enorme impact maken en groei realiseren. Ze maken duidelijke keuzes in wat zij doen en al het anderen wordt dus geautomatiseerd of door andere mensen gedaan.

5. Ze zijn zeer selectief bij het aannemen van personeel

Warren buffet zegt bijvoorbeeld: “We zoeken drie dingen wanneer we mensen aannemen. We zoeken naar intelligentie, we zoeken naar initiatief of energie en we zoeken naar integriteit. En als ze dat laatste niet hebben, zullen de eerste twee je funest worden. Want als je iemand zonder integriteit aanneemt, wil je eigenlijk dat ze stom en lui zijn.”

Want met intelligentie of initiatief alleen kom je er niet. Volgens Buffet is integriteit de lijm die alles bij elkaar houdt. Het is het belangrijkste ingrediënt op weg naar succes.

Integriteit is voor Buffet dus een van de belangrijkste waarden. Ben selectief bij het aannemen van je personeel. Je team is de basis.

Vaardigheden en kennis kan iemand altijd aanleren. Persoonlijkheidskenmerken en persoonlijke waarden, zoals integriteit, veranderen vaak niet veel meer. Kijk dus altijd hiernaar in plaats van naar iemands CV.

Blog Wat je kan leren van succesvolle ondernemers met personeel

6. Ze zijn niet bang om stevige beslissingen te nemen en mensen te laten gaan

Succesvolle ondernemer met personeel zijn niet bang om afscheid te nemen als het niet werkt. Ze durven op regelmatige basis daadkrachtige beslissingen te nemen en zo ook wat betreft hun personeel. Pappen en nathouden om de lieve vrede te bewaren, is er niet bij. Duidelijk zijn en beslissingen nemen die goed zijn voor het bedrijf helpt om de successen ook daadwerkelijk te behalen. Is er een mismatch? Even goede vrienden, maar helaas bij ons bedrijf gaat het stoppen.

7. Ben vriendelijk, maar niet bevriend met iedereen

If You Want to Make Everybody Happy, Don’t Be a Leader. Sell Ice Cream.-Steve Jobs

Een mooie, bekende uitspraak van Steve Jobs. In je leidersrol kan je nu eenmaal niet iedereen te vriend houden. Medewerkers zijn het met je eens en oneens. Altijd. Als je het iedereen naar de zin wil maken, dan bereik je nooit het succes wat je voor ogen hebt. Ben dus zeker vriendelijk tegen iedereen, maar niet bevriend met iedereen. En accepteer dat impopulaire beslissingen erbij horen in je rol en niet altijd iedereen het met je eens is.

Blog Wat je kan leren van succesvolle ondernemers met personeel

8. Geef medewerkers de ruimte en geef vertrouwen

Ricardo Semler ontwikkelde, toen hij het bedrijf van zijn vader (Semco) overnam, een geheel eigen bedrijfsfilosofie op basis van één simpele vraag: in welk bedrijf zou ik zelf willen werken en hoe geef ik zo’n bedrijf zo snel mogelijk vorm? Dit is wat hij is gaan vormgeven in Semco nieuwe stijl, wat resulteerde in een revolutionaire en democratische bedrijfsstructuur die in zijn geval goed bleek te werken. Hij maakte van een slecht lopend familiebedrijf een bloeiend zakenimperium met een omzet van 200 miljoen.

Hij ontsloeg 60% van zijn managers, schrapte alle onnodige vergaderingen en huisregels en gaf zijn medewerkers de ruimte om hun eigen werktijden en salaris te bepalen. Ze kregen inspraak in de bedrijfsvoering. Semler vroeg ze om een loonsverlaging te accepteren maar in ruil daarvoor kregen ze een winstaandeel. Werknemers kregen ook het recht om alle uitgaven goed te keuren. Resultaat van dit alles was dat werknemers een steeds beter inzicht kregen in het reilen en zeilen binnen Semco. Als vanzelf kwamen er steeds meer suggesties voor het verbeteren van de bedrijfsvoering. De hervormingen die in die tijd werden ingevoerd, leidden tot 65% reductie van de voorraden, verlaging van de levertijden en een percentage productdefecten van minder dan 1. Toen het economisch voor de wind ging verbeterden de omzetten en winsten zich in rap tempo en groeide het bedrijf van 200 naar 5000 medewerkers (2010).

De medewerkers hadden dus de bevoegdheid om te beslissen qua bedrijfsvoering. Ze voelden zich gehoord en voelden zich betrokken. Medewerkers stonden zelf aan het stuur waardoor ze zich uitgedaagd voelden om met elkaar de goede besluiten te nemen. Het draait hier dus allemaal om vertrouwen, transparantie en het loslaten van controle.

Wat dit voorbeeld laat zien, is dat het enorm krachtig is om vertrouwen te geven aan je medewerkers en een stap terug te durven doen in je leiderschap, ofwel leiden ipv aansturen of managen. Laat de old school controle los en geef je medewerkers de ruimte. En waar ben je dan met z’n allen wel niet toe in staat?

9. Fouten maken mag

We roepen het te pas en te onpas: fouten maken mag. Maar even heel eerlijk? Vind je dat echt?

Toch hoort het erbij wil je met je medewerkers succesvol zijn. En niet alleen fouten maken, maar er juist ook van leren.

‘Successen vieren mag, maar nog veel belangrijker is het om van jouw fouten te leren.’- Bill Gates

‘The best way of learning about anything is by doing.’ – Richard Branson

Succesvolle ondernemers zien in dat fouten erbij horen. Hoe sneller je fouten maakt en hoe meer je hier van leert, hoe sneller je komt bij dat wat werkt. Laat je medewerkers dus fouten maken en leren. Ondersteun ze erbij om dit zo goed mogelijk te kunnen doen en het te delen. Zo kom je samen sneller verder.

Blog Wat je kan leren van succesvolle ondernemers met personeel

10.  Durf om advies te vragen

Durf om advies te vragen. Over personeel, kengetallen en andere dingen die je nog niet goed weet.- Wouter Staal, Yoghurt Barn

Je kunt niet alles zelf en ook niet alles weten. Dat is maar goed ook want anders zou je alles zelf blijven doen. En die valkuil is toch al zo groot.

Zoals Wouter Staal ook zegt: durf om advies te vragen. Voor alles wat je niet weet, vraag het aan ondernemers die je al zijn voorgegaan. Blijf nieuwsgierig, blijf leren. Vraag hoe andere succesvolle ondernemers het hebben gedaan. Zorg voor de juiste mensen in je netwerk. En blijf leren en laat jezelf coachen om hier continu stappen in te blijven zetten.

11. Maak het hebben van gemotiveerde medewerkers je topprioriteit

Gary Vaynerchuk (VaynerMedia) is er heel duidelijk in: gemotiveerde mensen in je bedrijf zou altijd je topprioriteit moeten zijn, no matter what. ‘If you have motivated and engaged employees who are excited and ready to work, it’s a recipe for success.’

Voor sommigen van jullie lijkt het misschien voor de hand liggend, maar er zijn zoveel mensen die denken dat ze werknemers een stimulans geven, en dat is helemaal niet zo. Het kan moeilijk zijn als je de baas bent om op te merken wanneer werknemers zich gemotiveerd voelen of niet. Daarom moet je ervoor zorgen dat het prioriteit heeft en daarom moet je leren opletten

Hoe kun je het het beste aanpakken? Er zijn twee manieren die bij hem het beste werken.

Allereerst: lead by example.

Hiermee bedoelt hij letterlijk: leid met je acties. Acties spreken altijd luider dan woorden. Ben je gemotiveerd en breng je energie mee, dan reageren je medewerkers daarop. En dat gedurende de hele dag, niet alleen wanneer je een vergadering organiseert. Hoe je met mensen omgaat, e-mails verzendt, je houding tijdens een vergadering. Iedereen kijkt altijd naar jou voor een voorbeeld van hoe je je moet gedragen. De manier waarop je handelt en je gedraagt ​​in het bijzijn van je werknemers bepaalt in hoge mate hoe gemotiveerd ze zijn.

Blog Wat je kan leren van succesvolle ondernemers met personeel

En ten tweede: weet wat je medewerkers willen

Dit zegt het al. Zoek uit wat je medewerkers het meest willen in het leven en help hen het te krijgen. Laat ze weten dat je erin geïnteresseerd bent. Neem regelmatig contact met hen op over hoe het gaat. Iedereen wordt gedreven door verschillende dingen. We hebben allemaal onze eigen dromen, ambities en overtuigingen die ons motiveren. Dus je moet je oren gebruiken en luisteren. Ga met je medewerkers zitten en begrijp waar ze hun loopbaan naartoe willen brengen. Wat is hun ambitie? Wat willen ze met hun leven doen? Door met mensen te gaan zitten en daadwerkelijk te luisteren, kun je je werknemers oplijnen voor succes en hen tegelijkertijd motiveren om hard en snel te werken.

En nog een laatste tip van Gary V.: denk nooit dat geld motivatie drijft. Het is gewoon niet waar. Mensen zijn om meerdere redenen ‘in het spel’ en de enige manier om dat te begrijpen is door te luisteren. Als je het eenmaal begrijpt, kun je ze zo oplijnen dat ze het kunnen waarmaken. En dat stimuleert hen om altijd hun uiterste best voor je te doen, omdat jij het voor hen hebt gedaan.

Neem de tijd om al je medewerkers te leren kennen. Hij ontmoet alle nieuwe medewerkers in zijn bedrijf in de eerste paar maanden dat ze beginnen. Allemaal. Hij wil ze zo goed mogelijk leren kennen. En hij luistert echt, omdat hij het belang van motivatie van medewerkers begrijpt. Het is zo belangrijk om te begrijpen wat ze in het leven willen bereiken. Het kan op elk moment veranderen en ik wil voor elk moment, op elk moment en voor altijd voorbereid zijn.

Wees een goede ‘baas’ en luister meer dan je praat.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Waarom je een betere leider wil zijn

Waarom zou je een sterke leider moeten zijn? Waarom is managen van je personeel en het regelen niet voldoende? Wat maakt het uit? Als het draait, dan draait het. Wat nou leider? Laten we even met beiden voeten op de grond blijven en het niet groter maken dan het is. Of zijn er misschien toch redenen waarom je je er eens in zou moeten verdiepen? In deze blog geef ik 10 redenen waarom je uiteindelijk toch een betere leider wil zijn.

Een betere leider zijn, is dat nou nodig? Het klinkt zo zwaar en groot. Ja, je hebt de boel te managen in je bedrijf en dat doe je zo goed als je kan. Het heeft zijn uitdagingen, maar je houdt de boel draaiende, dus dat is prima toch? En hoe je het noemt, management of leiderschap of welk label dan ook, maakt dat uit? Is er eigenlijk verschil?

In deze blog geef ik je 10 redenen waarom je graag een leider wil zijn in plaats van een manager en laat ik je zien welk verschil je ermee maakt als je hiervoor kiest.

1 Je maakt het jezelf niet onnodig moeilijk

Operationeel managen dat is niet waar je als ondernemer voor gekozen hebt, toch? En de meeste ondernemers worden hier uiteindelijk niet blij van. Dat komt omdat daar je energie niet zit. Je maakt het jezelf dus onnodig moeilijk als je in de managementrol blijft hangen. Step up your game. Nieuwe fase van je bedrijf, nieuwe persoonlijke groei van jou.

Blijf je managen dan los je elke dag problemen op, ben je steeds brandjes aan het blussen en wordt je dagelijks opgeslokt door de waan van de dag. Ga je leiden dan wijs je de weg, geef je richting, bepaal je het speelveld, ondersteun je je medewerkers om beter te worden en laat je je team groeien om steeds sterker en beter te worden. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk en zorg dat jij kunt doen wat je energie geeft en dat je team de rest doet.

Blog Waarom je een betere leider wil zijn

2 Alle energie hoeft niet vanuit jou alleen meer te komen

Regel dat niet alle energie vanuit jou moet komen. Veel te veel afhankelijkheid en een zware job.

Blijf je hangen in de managementrol dan merk je dat alle energie vanuit jou moet komen. Altijd. Jij vertelt wat en hoe dingen moeten gebeuren, ze komen bij jou met alle problemen, jij bent steeds aan het oplossen en controleert of dingen wel goed gebeuren. Jij bent de spil en als je er niet bent vallen dingen stil. Niet de bedoeling.

Leid je team en ben duidelijk over jullie visie, missie, waarden en randvoorwaarden, maar laat je het je team doen. Je voedt ze zelfstandig op, waardoor niet alles meer op jou hangt. Jij bent (in eerste instantie) in de lead en faciliteert, maar je team doet het.

3 Je personeel is meer betrokken en productiever

Als leider vertrouw je je personeel. Je geeft ze de verantwoordelijkheid, omdat je erin gelooft dat zij het kunnen. Je hebt ze niet voor niks aangenomen. Dit zijn de mensen waar je alle vertrouwen in hebt en die mogen laten zien wat ze in hun mars hebben. Krijgen medewerkers deze ruimte en zien ze hoe het bij jouw bedrijf werkt, dan zullen ze hem ook pakken. En dit maakt dat mensen hun toegevoegde waarde laten zien, zich van betekenis voelen en hierdoor meer betrokken en stukken productiever zijn.

4 Je trekt de beste mensen aan en houdt ze

Wanneer werken de beste mensen het liefst voor je? Als je ze de ruimte en verantwoordelijkheid geeft om te doen wat ze goed kunnen. Als ze zelf oplossingen mogen bedenken en het vertrouwen krijgen om het daarna te doen. En als ze in interessante, fijne en positieve werksfeer kunnen werken. Geef ze dit door je leiderschap te pakken en niet langer te micromanagen en iedereen op z’n nek te zitten. Dan verlies je de besten. Zorg voor de inspiratie, de houvast en hulp als het nodig is. Geef ze de mogelijkheid om te vliegen en elke dag een beetje beter te worden. Geef ze de omgeving waarin ze zich veilig voelen en hun beste versie kunnen zijn. Dan komen ze niet alleen naar je toe, maar willen ze ook graag blijven.

Blog Waarom je een betere leider wil zijn

5 Je kan aan je bedrijf werken

Zorg dat je AAN je bedrijf kan werken. Blijf je in de operationele managementrol hangen, dan kom je hier nooit aan toe. Simpelweg omdat je elke dag opgeslokt wordt door de waan van de dag. De langere termijn, die juist belangrijk is voor de consistentie, het voorbestaan en de groei van je bedrijf komen altijd later op je lijstje. Kies juist voor wat ertoe doet. Pak je volledige leiderschap. Leid je team en zorg dat zij zelfstandig kunnen werken, zodat jij kunt doen wat jij moet doen. Jouw toegevoegde waarde zit in de lange termijn, in visie en strategie, de grote lijn en inspireren om hier met elkaar voor te gaan.

6 Je kan doen waar je goed in bent

Doe waar je goed in bent. Laat het operationele stuk aan iemand anders over of ga zelfs voor zelfsturing in je team, maar zorg dat jij altijd kunt doen waar jij goed in bent (en blij van wordt). Dan heb je de meeste toegevoegde waarde voor je bedrijf. Een volgende fase van je bedrijf vraagt groei van jou. Omarm de leidersrol volledig. Dit is wat jezelf gaat helpen als je hier bewust voor kiest, maar dit is ook wat je bedrijf nodig heeft. Zorg dus voor tijd en ruimte voor het bepalen van de richting, maar ook voor nieuwe klanten binnenhalen of programma’s creëren of innoveren of you name it waar jouw superpower ook maar ligt.

7 Je kan er ook niet zijn, dat is oké

Kies je om te leiden en je team het vooral te laten doen, dan is het dus helemaal oké als je er niet bent. Ook dan draait de boel door, omdat je team weet wat ze te doen staat. Ze kunnen zelfstandig beslissingen nemen, kunnen blijven verbeteren en zorgen dat jullie klanten hun product of dienst ook goed geleverd krijgen.

Blog Waarom je een betere leider wil zijn

8 Je haalt meer uit je team

Als jij in je managementrol alles regelt en oplost, blijft er nog maar weinig ruimte over voor het oplossend vermogen van je totale team. Nieuwe ideeën of misschien wel betere opties worden niet benut. Geef je team juist de ruimte om dingen zelf op te lossen, bemoei je niet meer met het hoe, maar stel goede vragen en help ze het zelf te doen. Hiermee spreek je alle individuele vermogens aan van je personeel en ook het collectieve denkvermogen. Maak hier gebruik van want je kan zoveel meer bereiken. Je hebt het allemaal al in huis!

9 Je kan harder groeien met je bedrijf

Als je de stap naar leider zet, kan je harder groeien met je bedrijf. Dit heeft allemaal te maken met een aantal factoren die ik hiervoor al noemde: jij bent niet meer alleen de motor en niet alles is meer afhankelijk van jou, je gebruikt de volledige (denk)kracht van je team en je kan AAN je bedrijf werken. Hierdoor heb je meer mogelijkheden en kan je sneller. Er is dus meer mogelijk en waarschijnlijk ook nog eens beter!

Blog Waarom je een betere leider wil zijn

10 Jij maakt het verschil

Hoe je bedrijf het doet of je de beste mensen aantrekt en houdt of je team excelleert of niet, dat begint allemaal bij jou. Jij maakt het verschil. Leiden of managen dat maakt het verschil in het uiteindelijke resultaat. Wil je door met je bedrijf en heb je mooie ambities? Wil jij als ondernemer happy blijven in je eigen bedrijf? En wil je gewoon een geweldig en fijn team? Maak dan een bewuste keuze. Leer hoe je de beste leider kunt zijn. En je kan bereiken wat je wil en ook nog eens een toffe werkgever zijn voor een heleboel mensen. 

 

Weten hoe je de omslag kunt maken naar leider? Schrijf je in voor een van mijn gratis online masterclasses en ik geef je de eerste stappen die je nu kunt zetten. Klik hier voor meer informatie

 

 

Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Hoe weet je nou wanneer je wat aan je leiderschap moet doen? Wat zijn signalen? Waar herken je aan dat je juist op dit vlak wat moet doen? In deze blog geef ik je inzicht aan welke tekenen je herkent dat het tijd is om het anders aan te pakken in je managementrol en waar je dan het beste kan beginnen.

Wanneer weet je dat je wat te doen hebt aan je leiderschap? Hoe herken je het dat het juist op dit vlak misgaat en dat het daarom zo moeizaam gaat in je team? Want je doet je uiterste best in je leidinggevende rol. Je doet het op gevoel en werkt hard om alles goed voor elkaar te boxen. Maar toch heb je ook in de gaten dat het niet goed genoeg werkt. Waar ligt het precies aan? Zijn het je mensen, zijn het de processen of heb je zelf wat te doen?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?
Signalen

Er zijn altijd signalen die aangeven dat er op leidinggevend vlak iets mis gaat. Want onderschat je rol niet. Jij kunt in je leidersrol een team maken of breken. Het is dus mooi om te weten dat je altijd invloed kunt uitoefenen (en dus kan veranderen), maar misschien voelt het ook wel als een grote verantwoordelijkheid dat jij zo bepalende factor bent. En wat zijn dan die signalen? Ik zal er hieronder een aantal benoemen.

Trekken en duwen

Voelt het als trekken, duwen en sleuren in je team om dingen voor elkaar te krijgen? Ben jij hard aan het werk? Baal je van de passieve houdingen, weinig respons en dat je alles voor moet kauwen? Moet jij altijd het voortouw nemen en als het ware instrueren, want ander heb je het gevoel dat er helemaal niks gebeurd.

Problemen, de hele dag door

Of ben je vooral met problemen bezig en word jij geleefd door de waan van de dag? Ben je steeds brandjes aan het blussen en kom je niet toe aan wat je ’s ochtends op je planning had staan? Heb je steeds gedoe tussen medewerkers, komen ze bij jou klagen en mag jij het weer oplossen? Merk je dat er tussen allerlei mensen van alles speelt en dat dit de samenwerking in de weg staat?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Onvrede ofwel geklaag en negativiteit

Of heerst er onvrede? Medewerkers lopen te klagen, te hangen bij het koffie-apparaat, komen te laat binnen, gaan vroeg weg, verzuimen en praten negatief over de organisatie. Er is altijd wel wat. Als je met nieuwe ideeën komt, is het altijd ‘ja, maar…’. Er wordt ook geroddeld en de sfeer is alles behalve opbouwend.

Je energie loopt weg

Of merk je dat je eigen energie steeds verder verminderd? Je begint de dag nog wel oké, maar aan het eind van de dag ben je leeg en soms ook gefrustreerd. Je merkt dat je het steeds minder leuk vindt in je bedrijf. Het geeft je weinig plezier en vrijheid. Je hebt juist het gevoel dat je vast zit en de poorten lijken zich steeds verder te sluiten.

Wat gebeurt er als je niks doet?

Dit zijn allemaal signalen die te maken hebben met je manier van leidinggeven. En zie dit als een mooi helpend inzicht. Als je een van deze dingen merkt, dan is er werk aan de winkel, maar daarmee weet je ook dat je er wat aan kunt doen. Laat het in ieder geval niet op zijn beloop als je een of meerdere signalen herkend in je eigen situatie. Weet dat het niet vanzelf weggaat. En weet ook dat er alleen wat gaat veranderen, als jij verandert. Dit wil niet zeggen dat het tot nu toe niet goed was. Je organisatie draait en dat heb je maar mooi voor elkaar. Maar het kan nog beter en vooral ook makkelijker en leuker. En om te voorkomen dat jij het uiteindelijk niet leuk meer vindt en er door opbrandt of dat je je beste mensen verliest, is het wijs om wel actie te ondernemen. Weet dat het je veel oplevert als je het doet. Want daardoor zijn jullie tot veel meer in staat en voel jij je een stuk gelukkiger als leider. Dat is veel waard, toch?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Wat kan je nu doen om het tij te keren?

Het enige wat je hoeft te doen, is anders leren denken en jezelf een aantal andere vaardigheden aanleren. Het is geen rocketscience. Het is een kwestie van psychologie en je verantwoordelijkheid pakken. Leer hoe mensen, je medewerkers, in elkaar zitten en hoe het werkt met hun ‘knoppen’. Weet waar ze van aan gaan en hoe je ze juist actief in hun rol houdt. Hoe je zorgt voor interessant werk en dat ze hun volledige potentie kunnen benutten. En pak je rol als leider, maar wel op de manier die bij je past. Stel grenzen, spreek aan en hou je verre van operationeel gedoe. Leer hoe je team richting geeft en faciliteert en accepteer geen bullshit, nooit.

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Het begint bij jou

De verandering begint bij jou. Dit is misschien confronterend (of misschien ben je eigenwijs ;-)), maar probeer er anders naar te kijken. Zie het als kans. Zie het als cadeau dat je inzicht hebt gekregen en de eerste handvatten om het tij te keren. Weet dat jij juist deze invloed hebt. Gebruik het ten positieve. Grijp deze kans. Maak van jouw team een heerlijk team en gun jezelf dat jezelf prettig en vrij voelt in je rol. Never settle for less.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat erin zit. 

Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

Wat als je als ondernemer het gevoel hebt vast te zitten in je bedrijf? Je kan er eigenlijk niet niet zijn, want dan lopen dingen in het honderd en je komt niet toe aan de dingen die je eigenlijk wil doen. Je bedrijf wat je ooit begonnen bent om vrijheid te hebben voelt nu als een last. Hoe zorg je dat je weer loskomt en wel weer vrij kunt bewegen, terwijl je business gewoon doordraait? Dat lees je in deze blog.

Wat als je vast zit in je bedrijf? Als het voelt het alsof je geen kant op kan en je het meeste van je tijd kwijt bent aan allerlei dingen die je helemaal niet leuk vindt? Dan is het hoog tijd voor verandering. Lees eigenlijk: verbetering. Als het reilen en zeilen van je bedrijf afhankelijk is van jou, dan ontneemt dit je alle vrijheid. Sterker nog, als je hier niks aan doet lekt er zoveel energie weg dat de kans op opbranden met de dag groter wordt. Het is dus niet alleen kwetsbaar voor je bedrijf maar ook voor jezelf.

Blog Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

Opbranden

Regelmatig spreek ik ondernemers die het bijna niet meer zien zitten. Ze hebben hun bedrijf laten groeien, hebben inmiddels een of meerdere teams, bereiken mooie resultaten, maar hun bedrijf is nog steeds volledig afhankelijk van hen. Hierdoor voelen ze zich ingeperkt in hun vrijheid en voelt hun bedrijf en de mensen die er werken inmiddels als last. Het drukt zwaar en dat waar ze eerst energie van kregen, is verworden tot een juk.

Controle houden

Het is meestal terug te voeren op een aantal dingen. Het heeft regelmatig met controle houden te maken. De overtuiging dat anderen het niet beter kunnen, dat alleen hun manier de juiste manier is dus ze hun eigen ‘hoe’ iets moet gebeuren opleggen en dat ze overal vinger aan de pols willen houden, maakt dat er geen tijd en ruimte meer is voor iets anders. Ze hebben zichzelf vastgezet door overal nog bij betrokken te willen zijn.

Niet weten hoe aan te sturen

Daarnaast weten ook veel ondernemers niet hoe ze nou het beste hun personeel aan kunnen sturen als ze eenmaal meerdere mensen hebben aangenomen. Ze verdiepen zich niet in leiderschap en managementvaardigheden, daardoor handelen ze vanuit bepaalde overtuigingen zoals bijvoorbeeld ‘ik ben de baas’ en daardoor lopen dingen niet soepel of krijgen ze problemen met personeel. Ook dit trekt veel energie en geeft stress.

Wijs door ervaring

En ten derde weten sommige ondernemers niet beter en doen ze vanuit de beste bedoelingen wat ze denken dat goed is, maar blijkt het uiteindelijk niet te werken. Door ervaring wordt je natuurlijk ook wijs, maar het duurt veel langer en het kost meestal veel energie, frustratie en geld.

Blog Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

Hoe zorg je dat je los komt?

Als je nou merkt dat je vast zit of dat je bedrijf als een enorme verantwoordelijkheid voelt en afhankelijk is van jou, dan kan je nu 3 stappen zetten om hier los van te komen.

1 Een sterk en passend team

Zorg voor een sterk en passend team. Heb je je team nu samengesteld zoals jij het liefste werkt? Heb je allerlei mensen in dienst, terwijl je eigenlijk graag flexibel bent? Of heb je juist allerlei freelancers, terwijl je betrokkenheid en loyaliteit juist heel belangrijk vindt? En heb je de beste en juiste mensen? Zitten ze op dezelfde golflengte als jij? Passen ze niet alleen qua vaardigheden en kennis maar ook qua persoonlijkheid, waarden en energie? Vullen je medewerkers jou aan of heb je kopieën van jezelf aangenomen?

Zorg dat je team je aanvult en dat je mensen hebt die passen bij jou en jouw bedrijf. Doe hier nooit concessies in. Speel geen paniekvoetbal en zorg dat je altijd al precies weet wie je nodig hebt zodat je niet zomaar handjes aanneemt in je team omdat het ineens zo druk is. En heb je de indruk dat je nu mensen in je team hebt, die niet voldoende passen? Neem dan ook actie en neem op een goede manier afscheid van elkaar. Het neerzetten van je beste team en daarin investeren, levert je vrijheid (en veel minder problemen) op.

2. Laat het aan ze over

Stap 2 is, als je je team op orde hebt, om het werk en de taken ook echt aan je teamleden over te laten. Je hebt niet voor niets de beste mensen om je heen verzameld. Laat los dat jij het belangrijkste bent. Leer hoe je een leider kunt zijn. Je team moet de zaak draaien en jij helpt ze om dat zo goed mogelijk te doen. Laat ze het dus ook doen. Op hun manier. Jij houdt je bezig met de grove lijnen en de strategie, de rest regelt je team. Zorg in ieder geval dat je niet meer met operationeel management bezig bent. Is je team nog niet zelfstandig genoeg, neem dan een operationeel manager in dienst.

Blog Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

3. Verbeter continu

En de derde stap is, blijf continu verbeteren. Blijf zelf elke keer stappen nemen om nog meer los te laten. En neem elke dag stappen met je team om het beter te laten draaien, hen het vooral te laten doen en hen beter te maken om het zo goed mogelijk te kunnen doen. Dit is niet van de een op de andere dag geregeld, maar hou voor ogen wat voor situatie je WEL wil (ipv de situatie waar je nu in zit) en werk hier elke dag, stapje voor stapje, naartoe.

Als je het gevoel hebt dat je vast zit, wacht dan niet te lang met er wat aan te doen. Zorg dat je het ombuigt naar jouw gewenste situatie. Dit is mogelijk. Altijd. Als je niks doet, blijft alles bij het oude. Kom je in actie, ook al heb je een lange weg te gaan. Dan kan je je vrijheid weer terugkrijgen en je bedrijf voor je laten werken. Hoe heerlijk is dat? Don’t settle for less!

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe ga je om met al die verschillende mensen in je team?

Al die verschillende mensen in je team, met allemaal een andere gebruiksaanwijzing, het is soms om gek van te worden. Bij de een werkt dit, bij de ander werkt dat totaal weer niet. Hoe ga je ermee om al leidinggevende en hoe zorg je dat je ondanks alle verschillen toch het beste uit al je teamleden haalt? Lees het in deze blog.

Verschillende mensen in je team, met allemaal net een andere ‘aan’ knop en net een andere kijk op dingen. Ga er als leidinggevende maar aan staan. Want wat bij de een werkt, werkt bij de ander helemaal niet. En jij hebt ook nog je eigen perceptie. Je snapt ze soms gewoon ook niet, bepaalde medewerkers.

Zoveel mensen, zoveel wensen

Mensen zijn nou eenmaal verschillend en daarmee heb je het te doen in je team. Maar kan je hier niet mee omgaan dan wordt het erg lastig. Je krijgt miscommunicatie, onbegrip, de samenwerking  gaat moeizaam en het kost jou bergen met energie. Om nog maar te zwijgen wat dit aan productiviteit kost.

Andere kijk op zaken, andere ervaringen

Laatst had ik het zelf ook weer bij iemand. We waren in gesprek, hadden het over een bepaald onderwerp in de business en hadden hier allebei een totaal andere ervaring mee. We keken er allebei op een andere manier naar. Het een of ander was niet goed of fout. Het was beide waar. Maar als je dit niet naar elkaar uitspreekt, dan ga je daarna allebei verder aan de slag vanuit je eigen perspectief en houd je waarschijnlijk ook nog eens een raar gevoel over aan het gesprek.

Wat maakt dat we dingen anders zien en ervaren?

Je hebt het vast ook al regelmatig ervaren. Dat je het met iemand over een onderwerp of gebeurtenis hebt en niet op een lijn lijkt te zitten. Je snapt elkaar net niet. Waar komt dat nu door dat we dingen anders ervaren?

Allereerst hebben we niet allemaal dezelfde drijfveren. Drijfveren zijn de dingen die zich onder het wateroppervlak bevinden zoals we zeggen, en ons in de essentie aanzetten tot wat we denken en doen. Het is het waarom we doen wat we doen. Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk en fijn om resultaat te halen en efficiënt te zijn. Dat zie je terug in hoe ik over dingen praat en actie onderneem. Maar niet iedereen wordt hier door gedreven. Een ander vindt het misschien fijn om structuur aan te brengen en dat alles op orde is. En of dat efficiënt gaat of niet dat maakt diegene niet uit. Terwijl ik structuur alleen belangrijk vind als het bijdraagt aan sneller resultaat halen, maar anders vind ik het onnodige ballast. En zo zit het ook bij mensen in je team. Maar daar gaat het dus regelmatig mis en dan ontstaat er veel onbegrip en frictie.

Ten tweede heeft iedereen zijn eigen referentiekader. Door wat je hebt meegemaakt in je leven, door hoe je bent opgevoed en door met wie je omgaat wordt jouw referentiekader gevormd. Ook dit is dus bij velen van ons verschillend en dat maakt dat we dingen anders interpreteren, er anders naar kijken en ze anders ervaren. Het kan dus zijn dat je het over hetzelfde hebt, maar er allebei vanuit een ander perspectief tegenaan kijkt. Ook dit leidt regelmatig tot miscommunicatie en frustraties.

Zie het en sluit aan

Een van de dingen die mij altijd erg geholpen heeft in mijn leidinggevende rol is iemand aanvoelen en onderzoeken hoe iemand in het leven staat en naar de wereld kijkt. Bij mij ging dit altijd min of meer vanzelf, maar op deze manier kon ik goed aansluiten bij iemand. Doe je dit nu niet vanzelf ben er dan alert op. Want loopt nu af en toe moeizaam met een medewerker of heb je steeds dat je elkaar niet begrijpt, dan kan het natuurlijk zijn dat je niet de juiste medewerker hebt, maar onderzoek eerst eens waar iemand van ‘aan’ gaat. Waarschijnlijk kijkt diegene anders naar de wereld dan jij en dat is niet goed of fout.

Probeer de ‘knoppen’ te vinden

Probeer elkaar te vinden. En probeer vooral zoals ik het altijd noem de juiste knoppen te vinden. Dat waar iemand van aangaat, omdat dat belangrijk voor diegene is of omdat iemand daar door gedreven wordt. Zoals iemand die sociale contacten en familie belangrijk vindt vraag daar altijd eerst naar en ben echt geïnteresseerd en heb het dan pas over de opdracht die je wilde geven. Ook al denk jij: hup, gaan met die banaan, dit is wat er moet gebeuren, ga aan de slag, met deze tactiek ga je bij deze medewerker niet het gewenste resultaat halen. Weet dus wat bij iemand werkt en sluit daarop aan.

Deel het met elkaar

En net zoals het jou kan helpen met je medewerkers, kan dit ook je hele team helpen. Deel dus met elkaar je drijfveren, waarden, waar je energie van krijgt en waarvan niet. Wissel dit uit met elkaar en geef hier ook vervolg aan. Leer elkaar steeds beter kennen. Dit gaat de samenwerking enorm ten goede komen. Want hoe meer begrip voor elkaar, hoe beter het werkt.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Pagina 2 van 512345