Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Persoonlijk leiderschap

Slapeloze nachten van je team? Zo doorbreek je het

Slapeloze nachten, stress en zorgen, ze houden je aardig bezig. Het is orde van de dag. Je baalt ervan en het put je uit. Maar je ziet op dit moment even niet hoe je hier uitkomt. Waar is het misgegaan en hoe draai je het in de goede richting, zodat jijzelf weer ruimte krijgt en dat het weer flowt in je bedrijf? In deze blog geef ik je de tips hoe je je huidige situatie doorbreekt.

Slapeloze nachten door je bedrijf en/of je team, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je wilde juist vrijheid, maar je zit op dit moment in de tegenovergestelde situatie. Het voelt alles behalve vrij. Je hebt stress en zorgen, het houd je ’s nachts wakker en je merkt dat je dit niet lang meer gaat volhouden. Nog even en je lijf zegt stop. Je weet dat het anders moet, maar je wordt zo opgeslokt door de waan van de dag dat je niet helder hebt wat nu de oplossing is. Hoe kan je dit doorbreken? Je hebt geen idee waar je moet beginnen… 

You feel stuck

Als je het gevoel hebt vast te zitten, zit je er meestal helemaal midden in. Je bent er totaal in meegezogen, in de situatie en wat dat meebrengt. Dit maakt dat je het niet helder van een afstand kunt bekijken en daardoor zie je ook geen oplossingen. Soms heb je het voornemen wel om echt even tijd te maken om er ‘naar te kijken’, maar er zijn zoveel brandjes, vragen en gedoe dat je er maar niet aan toe komt. Ondertussen voel je je bijna machteloos: wanneer gaat dit nou eens veranderen?

Verkeerde keuzes

Het heeft meestal te maken met verkeerde keuzes die je gemaakt hebt. Keuzes die je misschien al een paar jaar geleden hebt gemaakt, maar waar de effecten nu groots merkbaar van zijn. Een van de dingen waar ondernemers het meeste van wakker liggen is hun personeel. Een rotte appel, een verkeerde match tussen persoon en rol/functie of iemand die qua persoonlijkheid en energie totaal niet past. Het heeft enorm veel impact op je bedrijf. Toch met iemand in zee gaan of doorgaan, terwijl je intuïtie eigenlijk zei ‘ik twijfel’ maakt dat je er later de prijs voor betaald. Een harde en soms dure les, maar wel een om alvast mee te nemen: je buikgevoel klopt. Vertrouw er maar op.

Nu handjes nodig

We nemen in bedrijven vaak mensen aan omdat we nu handjes nodig hebben en iemands CV en ervaring er prima uitziet. Rationeel kunnen we onszelf dus overtuigen dat dit de juiste persoon is. Alleen heeft je intuïtie al snel in de gaten of het hele plaatje, dus ook qua golflengte, persoonlijkheid en energie, klopt. Maar we zijn er ook goed in om het te negeren en ons hoofd te laten beslissen. En dat zorgt uiteindelijk voor problemen.

Wat kun je doen om het te doorbreken?

Je weet inmiddels ook dat niemand anders dit voor je op gaat lossen. Je zal het toch echt zelf moeten doen. Dus het eerste wat belangrijk is om te doen is ruimte te scheppen om helder te kunnen kijken. Stap uit de situatie en zorg dat je het met afstand kunt bekijken. En ik geef je hierbij 4 tips hoe je komt tot het doorbreken van je huidige situatie.

1) Claim denktijd

Ook al denk je aan alle kanten ‘ik heb hier geen tijd voor’ claim nu je denkttijd. Vanmiddag of vanavond nog en anders morgenochtend. Die tijd gaat je het meest waardevolle opleveren wat je maar kunt denken: dit is de eerste stap naar een oplossing waardoor jij straks weer lekker slaapt en je vrolijke, energieke zelf kunt zijn én gaat zorgen dat je bedrijf beter gaat draaien. Claim je tijd, zeg dat je niet bereikbaar bent tot X uur en ga lopen, het bos in, strand op, sporten of met de benen op tafel om met een afstand naar jouw situatie te kijken. Wat maar werkt voor jou waardoor je ruimte in je hoofd krijgt. Analyseer de situatie door jezelf goede vragen te stellen waar nu precies het probleem zit (of misschien meerdere problemen). En ga daarna met jezelf brainstormen over oplossingen. Ga bijvoorbeeld 20-30 minuten schrijven wat allemaal oplossingen zijn. Blijf schrijven tot het eind, want dan komen de beste ideeën.

2)  Zoek een sparringspartner of coach

Krijg je het zelf niet voldoende helder, vraag om hulp. Ben daar niet bescheiden of eigenwijs in. Er zijn genoeg mensen in je omgeving die je kunnen en willen helpen. Een goede vriend, een collega-ondernemer of coach. Vraag iemand met je mee te denken de situatie op te helderen, laat hem of haar goede vragen stellen en je helpen tot inzichten en oplossingen te komen.

3) Durf moeilijke beslissingen te nemen

Heb je eenmaal helderheid dan zullen zich oplossingen aandienen waar je niet altijd blij van wordt. Waar je iets moeilijks voor moet doen of iets moet doen wat je liever niet doet. Durf dit toch te doen. Iemand aanspreken, grenzen aangeven, afscheid nemen. Durf het moeilijke te doen en het wordt daarna makkelijker.

4) Ga alleen voor de beste mensen voor jouw team

Ga altijd alleen voor de beste mensen in jouw team, jouw A-players. Don’t settel for less. Dit is namelijk het fundament onder je bedrijf. Doe je hierin concessies dan krijg je geheid gezeur en gedoe. Zorg dus voor alleen de allerbesten in jouw team, die vooral qua persoonlijkheid, waarden en gedrag bij jou passen, die het beste brengen voor je organisatie en waar je onvoorwaardelijk op kunt vertrouwen.

Ik gun je je beste team en heerlijke, rustige nachten met de slaap die je nodig hebt om je beste zelf te kunnen zijn. Pak je ruimte en tijd. Claim het en zorg dat je het weer naar je hand zet en de situatie creëert die je wel wilt. Het is zeker niet altijd makkelijk. Maar doe je dit wel, dan wordt het daarna wel makkelijker en weer een stuk prettiger.

Veel succes!

Herken je deze situatie en heb je een vraag? Laat hem gerust achter in de comments en je krijgt van mij een antwoord.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Je primaire reactie, dat wat je van nature als eerste doet en zegt als er zich een bepaalde situatie voordoet, kan je soms aardig in de weg zitten, Je hebt het je nou eenmaal zo aangeleerd of bent niet anders gewend, maar de uitkomst is niet altijd wat je wil. Soms  zelfs verre van dat. Maar je weet niet hoe je het anders aan kunt pakken. Zo vertelde een van mijn klanten bijvoorbeeld: ’Als er dingen niet goed gaan in mijn bedrijf of team, dan ken ik maar een weg en dat is met de vuist op tafel slaan. Alleen vaak mondt dat uit in onenigheid en boze reacties.’ En dat heeft hij liever niet. Maar hoe kan het dan wel? Hoe je zorgt dat je primaire reactie niet steeds domineert, maar je de meest effectieve reactie kiest, dat vertel ik je in deze blog.

Je primaire reactie, de reactie die een situatie in eerste instantie in je triggert, is logisch maar niet altijd even effectief. Soms heb je er zelfs last van. Niet handig. Maar hoe dan wel? Als je namelijk geen andere mechanismen hebt aangeleerd dan weet je niet beter en zal je het altijd op die manier doen. Dus het begint allemaal bij bewustwording. Maar daarna ook bij het ontwikkelen van nieuwe skills. Hoe zorg je nou dat je wel de gewenste uitkomst bereikt?

Een voorbeeld

Je hebt aan een van je medewerkers gevraagd om een projectvoorstel op te leveren, zodat jullie kunnen bekijken wanneer jullie het kunnen implementeren, wie je daarvoor nodig hebt en wanneer je dus kunt lanceren. Maar het projectvoorstel laat maar op zich wachten. Je zag het al aankomen. De deadline is verstreken en er gebeurt niets. Geen voorstel, geen bericht, geen excuses. Je frustratie en boosheid groeit. Is dit nou zo moeilijk? En heb in ieder geval het lef om het te komen bespreken als het niet lukt om het af te krijgen of wat het probleem ook is. Inmiddels is het twee dagen na de afgesproken deadline. Nog steeds niks. Je stapt boos op diegene af. Je trekt van leer en slaat met de vuist op tafel. De ander is overrompeld. En wordt daarna ook boos. Jullie krijgen een pittige discussie en uiteindelijk lopen jullie boos uit elkaar. En er is nog steeds geen projectvoorstel. En of dat er nog gaat komen, is de vraag…

Herkenbaar?

Herkenbaar? Of iets soortgelijks? We hebben er allemaal wel eens mee te maken dat dingen anders lopen dan jij verwacht. Of dat jij met een probleem wordt opgezadeld, omdat een ander zijn zaken niet op orde heeft. Een reactie is inderdaad boos worden en laten merken dat je daar niet van gediend bent. Met jou moeten ze niet sollen. Alleen wat is het effect daarvan? Bereik je dan wat je eigenlijk wil?

In je leidersrol is het belangrijk je steeds af te vragen wat het effect is van jouw gedrag

Als leider heb je een belangrijke rol. Wat ik altijd zeg: je team is het allerbelangrijkste, maar jij bent een van de belangrijkste schakels. Dat betekent dat jouw gedrag een enorm effect heeft op hoe het er aan toegaat in je team. Ben je hiervan bewust. De dingen die je op een bepaalde manier doet of de dingen die je niet doet, het heeft allemaal zijn effect. Actie=reactie, een natuurkundige wet die ook hier opgaat. Vraag je dus regelmatig af wat het effect is van jouw eigen gedrag.

Kies je gedrag en wat je zegt zorgvuldig

We hebben allemaal onze primaire reacties. Dit is gewoon menselijk, want we hebben ons nou eenmaal dingen eigen gemaakt en aangeleerd doordat we in een bepaalde omgeving zijn opgegroeid en leven. Het zijn copingsmechanismen. Als iets in een bepaalde situatie goed heeft gewerkt dan wordt dat steeds normaler en zal je het vaker inzetten. Maar daar zit hem nou net de crux. Iets wat eerder voor je werkte, hoeft nu niet altijd meer te werken. En wat je misschien eerder in je leven gebruikte, hoeft in je leidinggevende rol juist helemaal niet effectief te zijn.

Ben je bewust van je gedrag en wat je wilt bereiken.

Bekijk dus eens wat je gedrag en wat je zegt, doet met individuele teamleden en met het team als geheel. Werkt je aanpak? Gebruik je altijd dezelfde manier, omdat die jou nou eenmaal ligt en bereik je daarmee het resultaat wat je wil? Of zou je ook iets anders kunnen proberen?

Bijvoorbeeld als iemand van zijn probleem jouw probleem maakt en jij het graag anders ziet lopen in de toekomst. Je kunt hier met je vuist op tafel slaan en zeggen: ‘Maar dit is niet wat ik wil. Ik wil het anders en dit is de oplossing, je regelt het maar.’

Of je kunt alsnog duidelijk zijn en je grenzen aangeven, maar het op een andere manier insteken. Bijvoorbeeld door terug te geven wat je merkt, wat dat jou voor probleem geeft en dan te vragen: hoe kun je dat in het vervolg anders doen? En daarbij ook aangeven wat je als eindresultaat of situatie wél verwacht.

Je krijgt een ander gesprek. De ander krijgt de kans om een eigen gekozen oplossing aan te dragen en jij bent duidelijk over hoe je hebben wil. En waarschijnlijk heb je een ‘gewoon gesprek’ inclusief goede oplossing.

Dit betekent niet dat met de vuist op tafel slaan nooit de juiste aanpak is, want soms is ook dat nodig. Maar bepaal dus elke keer weer welk effect je wil bereiken en welke aanpak daar het beste bij past.

Investeer in je skills en groei om je te ontwikkelen.

Dit betekent wel dat je over de vaardigheid moet beschikken om verschillende aanpakken te proberen en in te zetten. Heb je nou vaak één stijl die je hanteert? Investeer dan in het ontwikkelen van je skills. Leer van anderen die je het anders ziet doen, lees boeken, zoek op youtube, doe een opleiding of laat je coachen. Hoe meer je inzicht krijgt in wat het beste effect heeft en hoe beter je weet wat je kunt inzetten om dat te bereiken, hoe makkelijker het wordt, hoe fijner je samenwerkt en hoe meer je uit je team haalt.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Goed leidinggeven als ondernemer? Dit is wat je vooral moet doen

Goed leidinggeven als ondernemer is zo makkelijk nog niet. Je rol verandert, je moet loslaten wat je altijd hebt gedaan en je moet de gedachte loslaten dat jij alles het beste kan. Je moet leiderschap tonen en ineens anderen ondersteunen. Maar hoe doe je dit als je altijd gewend bent om met je voeten in de klei te staan? In deze blog geef ik je dé tip over wat je in ieder geval op orde moet hebben om goed te kunnen leiden als ondernemer.

Goed leidinggeven, een sterke leider zijn, als je dit nog nooit gedaan hebt, moet je er wel heel veel feeling mee hebben om dit gelijk geweldig te kunnen. De meeste ondernemers worstelen ermee. Ze blijven veel zelf doen, vinden het lastig om te delegeren en denken altijd nog vanuit zichzelf.

En dit heeft consequenties

Dit maakt dat ze veel ballen in de lucht houden, steeds brandjes aan het blussen zijn en eigenlijk altijd aan het werk zijn. Daarnaast wordt hun team steeds passiever in plaats van actiever en loopt de frustratie af en toe hoog op. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde wat je wil als ondernemer en zo kun je nooit de targets en resultaten halen die je eigenlijk voor ogen hebt.

De controle wil je graag houden

Maar als ondernemer wil je natuurlijk controle houden over wat je hebt opgebouwd. Dit uit handen geven aan anderen doe je niet zomaar. Je wil zeker weten dat ze aan jouw standaarden voldoen. Alles dus nog even controleren en er bovenop zitten, is dus een normale reactie. En als je er nooit verder in verdiept hebt dat het ook anders kan, dan is het heel logisch.

Wat maakt dan het verschil?

Toch kan één ding al het verschil maken waardoor je wel bereikt wat je wil en je een sterkere leider wordt. Het is maar één ding dat als je dat aanpakt er andere resultaten ontstaan. Dat jij als ondernemer meer gaat leiden, dat je team meer gaat oppakken en meer gaat laten zien en dat je met elkaar meer kan bereiken.

Het is slechts één ding dat zorgt dat je anders gaat kijken en andere keuzes gaat maken. Dat je helpt om je leiderschap naar een volgend niveau te tillen. En wat altijd het belangrijkste is om op orde te hebben als je een sterke leider wil zijn.

De shift

En dit is een shift. Een shift in je mindset. De shift in mindset van jezelf naar je team. Als je namelijk steeds verder groeit met je bedrijf en je team dus ook, dan ben jij niet meer het belangrijkste, maar is je team het belangrijkste. Wil je blijven groeien, wil je de beste prestaties, wil je grote ambities waarmaken, wil je het beste in je mensen naar boven halen, wil je alle potentie van je team benutten? En wil je een waardevolle werkgever zijn? Dan zul je deze mindsetshift moeten maken. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat.

Wat het je gaat opleveren

Doordat je anders gaat denken, ga je ook anders doen. Als je voor ogen houdt dat je team het allerbelangrijkste is, maak je andere keuzes, stel je andere vragen. En wat levert je dat op?

1. Allereerst ga je ruimte voor jezelf creëren. Door niet meer vanuit jezelf te denken maar vanuit je team, dwing jezelf om niet meer alle energie vanuit jou te laten komen. Als je team het belangrijkste is, hoe kunnen zij hun werk dan het beste doen? Hoe kun jij juist zorgen dat ze beter worden? Hoe kun je individuele medewerkers helpen en laten groeien, zodat ze echt hun potentie gaan laten zien en inzetten wat ze in hun mars hebben?

2. Ten tweede zet het je team ‘aan’. Als je je team het belangrijkste maakt, zul je ze vragen wat ze nodig hebben, geef je ze richting, maar laat je ze ook zelf nadenken en beslissingen nemen. Hierdoor worden ze actiever en verantwoordelijker en zullen ze steeds meer zelf met oplossingen komen.

3. Ten derde word je een uitzonderlijke werkgever. Ondanks alle kennis en ervaring over leiderschap en teamontwikkeling wat er inmiddels is, zijn er nog steeds te weinig bedrijven waar mensen met plezier werken en ook nog eens goed presteren. Zorg dat jij dit kan bieden. Hierdoor trek je de beste mensen aan, zorg je voor een goed fundament onder je bedrijf en voeg je veel waarde toe aan de levens van de mensen die samen met je mogen werken.

Maak de mindsetshift en je zult zien dat het jezelf helpt de juiste keuzes te maken, meer uit je team te halen en je rol te vervullen zo als hij bedoeld is. Je mensen moeten, nou ja mogen, het doen. Zorg dat ze het op de best mogelijke manier kunnen doen. Leid en faciliteer.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Zo geef je je zakelijke leiderschap een boost in het nieuwe jaar

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Hoe zorg je dat je nog meer uit je team haalt? Hoe zorg je dat het makkelijker wordt voor jouzelf? En hoe zorg je dat jij doet wat je het liefste doet binnen je bedrijf en vrij kunt leven? Zorg dat je je zakelijke leiderschap versterkt. In deze blog geef ik je 5 tips om je zakelijke leiderschap een boost te geven.

Gun het jezelf. Echt. Blijf niet worstelen en ploeteren. Het kan anders. Hoe sterker je leiderschap en hoe bewuster je dit aanpakt, hoe makkelijker het wordt. En hoe meer je uit je team kunt halen. Maar ook hoe fijner werken het is voor jezelf en hoe meer jullie aan resultaten kunnen bereiken. En net zo belangrijk: je kunt ook nog eens een fantastische werkgever zijn.

Ben je nu nog niet helemaal waar je wezen moet in je leidinggevende rol? Maar mag dit wat jou betreft in het nieuwe jaar wel in de lift? Hierbij geef ik je 5 tips om je zakelijke leiderschap een boost te geven zodat je het nieuwe jaar goed van start gaat en hierna alleen maar steeds weer de vruchten van plukt.

Blog 5 tips

Tip 1

Ga anders denken en zo in de wedstrijd zitten

Vaak zijn leidinggevenden, en zeker ondernemers, geneigd te denken vanuit zichzelf. Niet zo gek, want je hebt het bedrijf gestart en opgebouwd tot waar je nu staat. Maar werk je op een gegeven moment met een team, dan krijg je een andere rol en daarbij hoort ook een ander denkpatroon. Want ondanks dat jij absoluut bepalend bent voor de cultuur, grenzen en hoe je het graag hebben wilt, draait het niet meer om jou. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat. Denk en handel vanuit dat perspectief en er gaat een wereld voor je open.

Tip 2

Leer jezelf nog beter kennen en gebruik dit

Als iets je gaat helpen om een sterkere leider te zijn, is het jezelf beter te kennen. Hoe beter je weet wat je waarden zijn, waar je energie van krijgt, wat je energie kost en waar jij vooral het meeste toegevoegde waarde hebt, hoe beter jij je kan focussen op de belangrijkste dingen die jij te doen hebt en hoe beter je de juiste mensen om je heen kunt verzamelen. Hierdoor heb jij niet alleen meer energie om weer aan je team te geven, wat je team sterker maakt, maar zorg je ook dat je in de basis jouw sterkste team neerzet door de juiste mensen aan te nemen.

Tip 3

Investeer in je skills en persoonlijke groei

Blijf altijd investeren in je vaardigheden en persoonlijke groei. Zorg dat je steeds beter wordt. Hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt. En hoe makkelijker het voor jouzelf wordt. Investeer aan de lopende band. Zorg voor mentoren of coaches die zijn geweest waar jij nu staat en leer van ze. Ga naar events. Doe opleidingen en trainingen. Sluit je aan bij de beste netwerken. Maak van je persoonlijke ontwikkeling dit jaar prioriteit.

Tip 4

Ga minder doen

Zorg dat je minder IN je bedrijf werkt. De tijd van ‘medewerker’ en ‘manager’ mag je achter je laten. Maak de volledige stap naar ‘leider’ en ‘ondernemer’. Dit betekent geen operationele taken meer doen. Maar in plaats daarvan aan je strategie en visie werken, aan je team werken en overzien en next steps bepalen. Neem tijd om te analyseren en na te denken en plannen echt goed uit te werken. En ook om kleine problemen vroegtijdig op te merken en er dan al iets mee te doen. Dit scheelt je veel tijd en energie op de langere termijn.

Tip 5

Ben je bewust van je impact en gebruik het positief

Als leider kijkt je team toch naar jou. En met wat je zegt en doet (en ook wat je niet zegt en doet) heb je een enorme impact op je team. Zo las ik laatst een boek waar de schrijfster vertelde over haar team. Ze hadden een bijzonder periode, want ze had een boek uitgebracht, er moest een boektour plaatsvinden en er waren allerlei events. Het was druk en zij zat zelf niet lekker in haar vel. Ze was dus zelf steeds op de werkvloer aan het klagen over de drukte. Ze gebruikte woorden als: ‘en dan krijgen we dit er ook nog bij’, ‘hoe gaan we dit in hemelsnaam doen?’ en ‘het is allemaal zoveel…’. Wat denk je dat er binnen de kortste keren gebeurde? Iedereen in het team sprak op deze manier. En wat was daarvan de uitwerking? Dat de ervaren druk alleen maar hoger werd en de sfeer steeds minder. Het was ineens een hele hoog berg die beklommen moest worden…

Ben je bewust van wat je uit. Welke woorden je gebruikt en wat je daarmee benadrukt. Ook al voel je het zo, vraag je af of het het meest effectief is en jullie verder helpt. Je hebt zo’n impact op je team. Weet dat dit geldt voor het positieve en het negatieve. Kies dus bewust. Zorg voor een positieve impact met je woorden en gedrag.

 

Enne, mocht je trouwens denken: ik wil graag investeren en kan wel wat hulp gebruiken. Je kan natuurlijk altijd instromen in het Bouw Je Beste Team-programma. Weten wat het je gaat opleveren en of het wat voor je is? Mail me dan even op mariska@purplewithapurpose.nl

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Disfunctioneren, hoe pak je dat aan?

Disfunctioneren van iemand in je team kan nou eenmaal voorkomen. Maar als je dit aan de hand hebt, hoe kan je het dan het beste aanpakken? Want je wil natuurlijk dat het goed wordt opgelost. In deze blog geef ik je 5 stappen die je kunt nemen bij disfunctioneren.

Disfunctioneren van iemand in je team dat kan nou eenmaal gebeuren. Je hebt het liever niet natuurlijk, maar als je merkt dat iemand niet (meer) geschikt is voor zijn functie zal je toch actie moeten ondernemen. Doe je namelijk niks, dan wordt het steeds lastiger om tot een oplossing te komen. En je bedrijf om iemand heen bouwen is geen goed idee.

Frustraties en problemen

Als een medewerker niet voldoende in staat is om zijn of haar werk uit te voeren, dan geeft dat frustraties en problemen. Er worden fouten gemaakt die soms erg nadelige gevolgen hebben, andere teamleden moeten steeds gaten dicht lopen, jij bent gefrustreerd dat je iemand niet volledig het vertrouwen kunt geven en steeds moet controleren en de medewerker in kwestie is ook niet happy, want die heeft heel goed in de gaten dat het eigenlijk anders moet maar om een of andere reden niet lukt. Ook dat doet iets met iemands eigenwaarde, zelfvertrouwen en werkplezier. Het wordt er dus niet beter op en aan alle kanten heeft iedereen er last van.

Wacht niet af

Tijd voor actie dus als iemand niet kan voldoen aan de eisen van zijn rol of functie. Wat de oorzaak ook is, je kunt het niet negeren. Het gaat namelijk niet weg en lost ook niet vanzelf op. Welke stappen kun je nemen om het op te lossen?

5 stappen

Er zijn een aantal stappen die je kunt, of zelfs moet, nemen om disfunctioneren aan te pakken en op te lossen. Het liefst wil je dit natuurlijk in goede harmonie doen, dus laat dit ook altijd je intentie zijn.

Stap 1 Geef het vroegtijdig aan

Geef vroegtijdig aan bij de medewerker dat je vindt dat hij of zijn niet functioneert. Wacht hier niet maanden mee want dan worden problemen alleen maar groter, maar ook heeft iemand in die tijd niet de mogelijkheid om zich te verbeteren.

Stap 2 Geef de kans om te verbeteren

Geef iemand de mogelijkheid om zich te verbeteren. Geef iemand daar tijd en ruimte voor. Ben ook duidelijk in wat je verwacht en binnen welke tijd je dat wilt zien. Als je een rol of functieomschrijving hebt kan dit je helpen om het concreet te maken.

Stap 3 Maak een plan van aanpak

Maak samen met de medewerker een plan van aanpak. Hierin leg je vast wat je hebt geconstateerd, wat je verwachtingen wel zijn en wat je concreet wel wilt zien binnen welke tijd. Je maakt ook afspraken over evaluatiemomenten en over verslaglegging. Het is de bedoeling dat de medewerker zijn verantwoordelijkheid neemt om ander gedrag en andere resultaten te laten zien. Natuurlijk kan jij of wellicht een collega hem of haar daar nog bij helpen. Maak ook afspraken over hulp of eventuele opleidingsmogelijkheden.

Stap 4 Ben duidelijk

Ben altijd duidelijk in wat je ziet en wat je verwacht. Als je het niet concreet maakt en in vaagheden praat om de boel een beetje te verzachten worden dingen alleen maar verwarrend en weet een medewerker niet waar hij aan toe is en hoe hij moet verbeteren. Jij denkt dan dat je ‘het gezegd hebt’, maar de ander blijft in verwarring achter. Ben dus altijd zo duidelijk en concreet mogelijk en maak goede, heldere afspraken met elkaar. Ook over de consequenties als je geen of te weinig verbetering ziet.

Stap 5 Zorg voor dossieropbouw

Je gaat natuurlijk voor verbetering en dat een medewerker weer volledig mee kan draaien. Maar wat als dat nu niet lukt? Of je kan het op een gegeven moment niet meer met elkaar vinden? Zorg altijd voor voldoende dossieropbouw. Mocht je dan afscheid moeten nemen op een minder leuke manier of ooit bij de kantonrechter terecht komen, dan heb je je zaakjes goed op orde. Zorg dus voor dossieropbouw en verslaglegging vanaf het begin, zodat je kan laten zien dat je hebt voldaan aan je inspanningsverplichting en mogelijkheden hebt geboden. Wil je meer weten over dossieropbouw? Kijk dan ook even naar deze blog van Suzanne Meijers (arbeidsrechtadvocaat).

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

5 tips hoe je als ondernemer minder operationeel kunt gaan managen

Als ondernemer ben je blij met je succes en groei, maar dat managen wat er nu ook bij komt kijken kost je teveel tijd en energie. Kan dat nou niet anders? Ja, zeker wel. En dat is zelfs noodzakelijk wil je het als ondernemer volhouden en je bedrijf leuk blijven vinden. Maar ik kan me voorstellen dat je je afvraagt: hoe dan? Want je doet alles al zo goed en gedegen mogelijk. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je minder operationeel kunt managen, weer meer tijd krijgt voor dat wat je het liefste doet en ondertussen wél je team leidt.

Groei en succes als ondernemer zijn natuurlijk geweldig. Je hebt een plaatje voor ogen van een succesvolle business en als dat vorm krijgt dan is dat mooi en iets om trots op te zijn. Toch heeft elk voordeel ook zijn nadeel. Want met groei en succes komt ook dat je het niet langer alleen kan en heb je meerdere mensen nodig om je bedrijf verder te brengen. Dit brengt weer volgende uitdagingen met zich mee, zoals bijvoorbeeld het een aansturen van een team.

Vaak zie ik bij ondernemers dat ze dan in de valkuil stappen van operationeel managen. Ze bemoeien zich nog overal mee, zijn gefocust op details en vervullen hun rol als baas hoe ze denken te moeten zijn. Uiteindelijk zijn ze zelf vooral enorm druk, maken ze lange dagen, kunnen ze niet op vakantie zonder laptop en telefoon en hebben ze geen tijd meer voor dat waar zij het meeste toegevoegde waarde hebben en ook de meeste voldoening uithalen. Ze lopen langzaam leeg op hun business. Wil je trouwens meer tips over hoe je goed voor jezelf kunt zorgen als leider? Lees ook mijn blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Hoe kan het dan wel?

Want dat leeglopen is natuurlijk zonde en totaal niet nodig. Vaak zie ik dat ondernemers gewoon in de leidersrol zijn gerold en willen ze vooral controle houden. Vanuit dit uitgangspunt richten ze hun rol/functie dan ook in en vanuit deze intentie wordt ook aangestuurd. Niet gek dat dit gebeurt, wel zonde. Zowel voor de ondernemer in kwestie als alle teamleden in zijn of haar team. Want voor beide wordt het alleen maar lastiger en minder interessant.

Wat kan je beter doen? Ik geef je hierbij 5 tips die je helpen om het operationeel managen los te laten en juist effectief te zijn in je leidinggevende rol.

Tip 1: Van controle naar vertrouwen

Wanneer heb je echt controle? Je hebt nooit controle over andere mensen en over situaties. Natuurlijk kun je het wel beïnvloeden, maar volledige controle heb je nooit. Dus hoe effectief is het om steeds te willen blijven controleren? Ook al wil je natuurlijk risico’s vermijden en is je bedrijf je kindje door vanuit controle te sturen, blijf jezelf juist heel druk (want je moet steeds overal op letten, bij zijn en wat over vinden) en wakker je eerder angst dan proactiviteit en vernieuwing aan.

Dus mocht je je hierin herkennen, accepteer dat controle je niet de uitkomst gaat brengen die je wilt. Vertrouwen wel. Er van uitgaande dat je goede, capabele mensen hebt aangenomen, gaat leiden vanuit je vertrouwen je veel meer opleveren. En jij zult eerst het vertrouwen moeten geven voordat iemand verantwoordelijkheid kan pakken. Geef je teamleden je vertrouwen, ben duidelijk over je verwachtingen, bemoei je niet met het hoe en stuur op output. Gata het mis dan neem je het niet over maar evalueer je samen met je medewerker stel je goede vragen en laat je iemand leren. De beste investering die je kunt doen.

Tip 2: Je eigen focus en wie gaat dit doen?

Bepaal je eigen focus en blijf hier scherp op. Omdat je nu eenmaal de eindbaas bent, komen veel teamleden met vragen en dingen bij jou. Je wordt dus steeds verleid ergens wat van te vinden of om erop in te gaan. Hierdoor word je geleefd. Dit is wat we ook wel noemen die ‘waan van de dag’. Om hier vandaan te blijven en deze uitdaging aan te gaan, is het goed om je eigen focus heel scherp te hebben. Waar ben jij van? Waar word jij blij van en waar heb je het meeste toegevoegde waarde? Dit mogen maximaal 2 dingen zijn. En het enige wat je daarnaast nog doet is de visie en richting van je bedrijf bepalen, hier duidelijk in zijn en je team hierin meenemen (stuk leiderschap).That’s it. Al het andere hoort niet bij jou. En om die taken goed te beleggen (als ze überhaupt moeten gebeuren, blijf daar ook kritisch op) daarvoor stel je jezelf de vraag: wie gaat dit doen? En delegeer het dan ook volledig aan diegene.

Tip 3: Richt je op de input, niet de output

Vanuit controle zijn we ook altijd geneigd ons te richten op de output. Dus bijvoorbeeld op de omzet, de winst of bepaalde targets die zijn afgesproken. We monitoren deze regelmatig en gaan daar op sturen. Blijft de omzet achter? Dan wordt al snel geroepen: de omzet moet omhoog er moeten meer klanten bij! Vanuit angst en paniek worden er oplossingen bedacht, in een plan gegoten en actie maar.

Wat beter werkt met langduriger effect is erop vertrouwen dat het met de uitkomst goed komt en juist aan de knoppen aan de voorkant te draaien. Bijvoorbeeld door de beste mensen aan te nemen, door te investeren in persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, door mensen juist uit te dagen anders te kijken en net een stapje verder proberen te doen dan dat ze misschien zelf zouden doen. Dat je inspireert om groter te denken. En je investeert in een steengoede samenwerking. Hier heb je daarna jaren plezier van en met die output zit het dan wel goed.

Tip 4: Maak van je team je tweede familie

Hoe meer je team voelt als tweede familie, hoe meer vertrouwen je zult hebben, hoe sterker zij zich voelen, hoe zelfstandiger ze kunnen werken. Hoe meer je investeert in je team als geheel, hoe minder jij je overal mee hoeft te bemoeien. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat. Als je het vanuit deze gedachte aanvliegt en dan gaat voor het creëren van je beste team, zorg je dat jij weer ruimte en vrijheid krijgt om te doen wat jij het liefste doet. Investeer dus in je team in plaats dat je juist harder gaat werken en alle ballen steeds in de lucht probeert te houden.

Tip 5: Reflecteer en blijf leren

Kijk wekelijks kritisch naar wat je zelf hebt gedaan in je rol. Wat er goed ging, wat er beter kon en wat je volgende week anders gaat doen. Zo blijf je zelf leren en ben je je in een vroeg stadium bewust van valkuilen waar je misschien in eerste instantie toch weer instapt. Elke week reflecteren kost je niks anders dan wat tijd. Neem 15 minuten tot een half uur en het levert je enorm veel waardevolle inzichten en bewustwording op waardoor je kunt blijven groeien in je rol en het voor jezelf in te richten zoals je het wilt. Ter aanvulling is het, als je het durft, ook waardevol om feedback aan je omgeving, je team, te vragen op bepaalde punten. Soms best spannend, maar dit geeft je absoluut goede inzichten waar direct een verschil mee kunt maken.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

5 tips hoe je krachtige keuzes blijft maken voor jezelf en je team

Krachtige keuzes maken voor jezelf en je team zijn enorm belangrijk om je werk en bedrijf leuk te blijven vinden en om goed te blijven draaien. Maar dappere keuzes vereisen bewustwording, inzicht en actie. Het kost de nodige energie en het is niet altijd de makkelijkste weg. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je steeds opnieuw krachtige keuzes kunt blijven maken en niet verzandt in de waan van de dag.

Krachtige keuzes ze horen nou eenmaal bij sterk leiderschap. Dat je blijft doen wat bij je past en waar je blij van wordt. Dat je scherp bent op waar je je tijd aan besteedt en wat je precies doet. Werk je echt vanuit je ‘zone of genius’? En maak je ook steeds bewust keuzes voor je bedrijf? Weet je waar je naartoe wilt? Weet je wat daar voor nodig is en wie daar voor nodig is? En durf je deze keuzes steeds weer te maken?

Super belangrijk dus om te doen voor jezelf en voor je bedrijf maar vaak staan we hier weinig bij stil. We worden opgeslokt door de waan van de dag en alle beslommeringen. Dagen, weken, maanden vliegen voorbij. Er ontstaat van alles en we reageren vooral reactief in plaats van proactief.

Wil je on track blijven en het beste voor jezelf en je team bewerkstelligen dan horen krachtige keuzes erbij. Keuzes over de richting van je bedrijf, over het stoppen met producten en diensten, over het afscheid nemen van medewerkers, over groei of misschien wel inkrimping. Het zijn niet de leukste dingen om over na te denken, maar wel de belangrijkste.

Hoe zorg je nou dat je regelmatig tijd hebt voor reflectie en het bewust maken van krachtige keuzes? Ik geef je hierbij 5 tips hoe je deze keuzes steeds kunt blijven maken.

1. Luister naar je gevoel

Je gevoel is een goede raadgever. Heb je bij medewerkers, klanten of partners geen goed gevoel of twijfel je? Onderzoek dan eens waar dat in zit. Ook bij zakelijke beslissingen werkt dit zo. Heb er geen oordeel over maar kijk er met verwondering naar en luister naar wat het je probeert te zeggen. We zijn vaak goed in het negeren van onze intuïtie omdat we allerlei rationele argumentatie aandragen waardoor ons gevoel teniet wordt gedaan. Toch zegt je intuïtie je een hele hoop en is het juist mooi om dit gebruiken. Denk maar eens terug aan beslissingen die je hebt genomen waarvan je achteraf nu denkt: had ik maar of zie je nu wel. Je intuïtie probeerde je van te voren al wat te vertellen.

Dus neem je gevoel serieus als het opkomt en onderneem de bijbehorende actie ook al is het een lastige. Reageer niet klakkeloos vanuit emotie, maar denk na over je aanpak, verschillende scenario’s en consequenties. En neem dan actie.

2. Neem maandelijks thinking time en stel jezelf bepaalde vragen

Maandelijks bewust denktijd nemen, al is het maar 30 minuten, geeft je een heleboel inzicht. Stel jezelf een goede vraag en denk daar op door. Schrijf alles op wat bij je op komt. Bijvoorbeeld: Draagt alles wat we nu doen bij onze visie? Wat zeker wel? Wat eigenlijk niet? Wat als we zouden stoppen met alles wat niet bijdraagt? Wat zou dat betekenen voor mijzelf en voor mijn bedrijf? Wat voor keuzes heb ik dan nu te maken? enzovoorts.

Of vanuit deze vraag eens doordenken: Welke krachtige keuzes gaan meehelpen om het voor mijzelf makkelijker, leuker, interessanter beter te maken? Of welke krachtige keuzes gaan maken dat het in mijn team makkelijker, beter loopt?

Gun jezelf in ieder geval elke maand bewuste Thinking Time en filosofeer er op los zodat je inzicht krijgt in de krachtige keuzes waar je voor staat en die enorm waardevol zijn voor de volgende fase van je bedrijf en je eigen groei.

3. Daag jezelf uit om op te schonen

Daag jezelf uit om afscheid te nemen van dingen of mensen die je niet meer dienen. Durf dit op regelmatige basis te doen. Dit hoort er nou eenmaal bij en is uiteindelijk gezond voor je bedrijf. Hoe vaker je het durft te doen, hoe meer je gesterkt wordt in dat het goed is om te doen. Je weet namelijk wat het je oplevert. Blijf dus niet aan de safe-side om de lieve vrede te bewaren of om de ogenschijnlijk makkelijke manier te bewandelen. Durf op te schonen wanneer de tijd rijp is. Dit houdt het licht en simpeler. uiteindelijk ben je je zelf er steeds weer dankbaar voor.

4. Een sparringspartner of coach

Eigenlijk kan niemand zonder. Iemand waar je altijd mee kan sparren, die je een spiegel voor kan houden en die je met afstand naar dingen kan laten kijken. Zo’n iemand in je omgeving is zo waardevol. Ik kwam hier laatst ook weer achter. Als je moeilijke beslissingen moet nemen en er zelf dichtbij betrokken bent, is het zo goed en fijn dat je met iemand kunt overleggen die van een afstand naar kijkt en je een paar goede vragen stelt. Zorg dat je een partner, businessbody of coach hebt die je hiervoor altijd kunt bellen. Dit helpt je krachtige keuzes makkelijker te maken en ook dat je de back up voelt als je zelf in het proces zit wat bij een krachtige keuze meestal komt kijken. Als je er in zit zie je het soms niet helder meer en is zo’n iemand een enorme steun. Gun dat jezelf.

5. Besef je: niet altijd leuk, maar je moet er doorheen

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk isDe consequenties van dappere, krachtige keuzes zijn niet altijd top (om het nog maar zacht uit te drukken). Onbegrip, teleurstelling, boosheid, mensen die niet meer tegen je praten, het kan allemaal de revue passeren. Dat doet wat met je en dat is logisch. Dit is meestal niet makkelijk. Het is een proces waar je doorheen moet en wat er ook bij hoort als het gaat om iets afsluiten, afscheid nemen of iets heel anders gaan doen. Hou voor ogen waarom je het doet en waar je naartoe wilt. En probeer tijdens het proces er alles aan te doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen. De boodschap of keuze kan niet leuk zijn, maar op het proces kun je nog wel het verschil maken. Neem je verantwoordelijkheid en doe wat je kan.

Lukt het jou om steeds bewust krachtige keuzes te maken? Zo nee, wat maakt het lastig? Zo ja, welke aanvullende tip heb je nog voor anderen?

Laat even een reactie achter. Leuk!

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Leiderschapsontwikkeling, mijn 3 lessen en tips

Als je voor het eerst een team mag leiden, dan is het niet gek dat je in een aantal valkuilen stapt. Ook helemaal niet erg, want daar leer je van. Ik weet hoe het is. Toch is het altijd super waardevol om te leren van mensen die je al zijn voorgegaan. Ze weten hoe het is, weten waar je tegen aan kunt lopen en ook wat je kunt doen als het anders loopt dan gepland. Vandaar dat ik in deze blog drie belangrijke lessen en tips van mezelf met je deel.

Deze blog schrijf ik nadat ik mezelf net ook weer drie dagen heb ondergedompeld in persoonlijke en ondernemersgroei. Leren van de besten en degenen die je al zijn voorgegaan. Je hoeft het namelijk niet allemaal opnieuw zelf uit te vinden. je kunt al veel leren van een ander zijn inzichten, successen en f*ck ups. En hoe meer je er voor openstaat om hier ook iets mee te doen, hoe meer het je kan opleveren.

Nieuwe fase, nieuwe uitdaging

Het leven blijft nou eenmaal een leerschool. Elke keer weer een stapje verder, een fase verder, een uitdaging verder. Als je open blijft staan om te leren en te investeren, komen hier de mooiste dingen uit voort. Dit geldt natuurlijk ook voor je bedrijf. Ook hiermee kom je elke keer weer in een nieuwe fase en dit vraagt weer andere dingen van je als ondernemer. Zoals bijvoorbeeld dat er met de groei van je team ook ineens management- en leiderschapskilts van je gevraagd worden.

Als je dit nog nooit eerder gedaan hebt en je je er niet echt in verdiept hebt, dan kan dit best pittig zijn. De een gaat het van nature al wat makkelijker af dan de ander. Maar zoals bij alles wat je nog nooit gedaan hebt, je zal moeten oefenen en met vallen en opstaan leer je. Zo ben ik ooit ook begonnen. Met alleen mijn opleiding Organisatiepsychologie en een paar jaar werkervaring. En toen mocht ik mijn eigen team gaan opbouwen en leiding gaan geven. Het leek me een uitdaging en ergens wist ik ‘dit moet ik kunnen’. Maar ondertussen vond ik het ook heel spannend.

Wat als ik door de mand val?

Want zou ik niet door de mand vallen? Wat wist ik nou, ik kwam net kijken? Kon ik wel iets vinden van hoe anderen het deden (terwijl ik ondertussen precies wist hoe ik het hebben wilde)? Wat als ik nou een besluit nam waar iedereen op tegen was? Of dat ze mij helemaal niet serieus zouden nemen? En als ze me niet aardig vinden, gaan ze natuurlijk alleen maar zeuren en roddelen en dan komt er niks meer uit hun vingers…

Zomaar een paar gedachten die in die tijd geregeld door mijn hoofd spookte. Net als: Ik vind dat ik overal iets vanaf moet weten. Ik vind dat ik krachtige besluiten moet nemen. Ik vind dat af en toe moet laten zien wie hier de baas is. Ik verwacht dat iedereen alles geeft, altijd. Ik controleer het meeste toch nog maar, want anders is het misschien toch niet goed genoeg.

Iets van herkenning?

Drie lessen en tips

Logisch hoor deze gedachten, want je wilt controle houden, serieus genomen worden en het liefst ook nog aardig gevonden worden. Alleen kunnen ze je ook enorm belemmeren. Door deze overtuigingen en gedachten hield ik mezelf namelijk klein, was ikzelf enorm druk, was het voor mijn team stukken minder leuk en was het allemaal lang niet zo effectief.

Zonde en niet nodig.

Dus al ik het over zou mogen doen met wat ik nu weet, wat zou ik dan zeker anders doen? Welk inzicht en tip zou ik mezelf, en nu dus jou ook, zeker meegeven.
Deze drie lessen kunnen je enorm helpen om voor jezelf meer rust te creëren, meer uit je team te halen en toch de controle te houden.

1 Het draait niet om jou

In het begin denk je misschien nog dat het om jou draait. Je bent waarschijnlijk vooral bezig met hoe je het doet en hoe anderen over jou denken. Zeker als je als ondernemer zelf bent gestart en eerst alles altijd zelf deed, is het niet zo gek dat je vanuit jezelf bezig bent. Alleen als je met meerdere mensen gaat werken en je dus een team om jezelf hebt verzameld, ben jij niet meer het belangrijkste, maar zijn zij dat. En als je je dat realiseert ga je denken en doen vanuit een hele andere mindset. Hoe kunnen jouw medewerkers hun werk zo goed mogelijk doen? Wat hebben zij nodig? Wie heb je nodig om tot een sterker team te komen? Je gaat jezelf hierdoor hele andere vragen stellen en zult anders handelen. De uitkomst hiervan is dat medewerkers echt tot volledige bloei kunnen komen en jullie als team echt kunnen groeien. En dit heeft weer zijn uitwerking op de resultaten en het werkplezier.

2 Focus op wat jij moet doen en laat de rest los

Denk alleen nog in Wie en Wat en focus hierop. Laat de rest echt los, daar heb je dus andere mensen voor. Ik heb het er al eerder overgehad maar vraag jezelf dus niet meer ‘Hoe ga ik dit doen?’ maar juist ‘Wie gaat dit doen?’. Als ik dit had geweten toen ik begon, had ik het mezelf zoveel makkelijker gemaakt en minder hard hoeven werken. Daarnaast heb jij in je leidersrol vooral een verantwoordelijkheid voor de koers en wat jullie doen. Wat zijn de belangrijkste dingen om op te speren gezien jullie visie? Help de rest op koers te blijven en de juiste dingen te doen. En zorg voor de juiste (beste) mensen.

Wil je hier nog meer over lezen, lees ook mijn blog Wat je kan leren van luie leidinggevenden?

3 Investeer in individuen én in het team

Wat ik meestal zie, en zelf ook heb ervaren, is dat je van nature een voorkeur hebt voor het inspireren, motiveren, bevragen van groepen dan wel individuen. De een vindt het heerlijk om dat team mee op sleeptouw te nemen en meer uit die groep te halen, maar vind een op een gesprekken maar lastig en vaak gezeur. Terwijl de ander juist een op een iemand echt aandacht kan geven en kan motiveren, terwijl die hele groep aanzetten en daar stappen mee maken een regelrechte uitdaging is.

Tot die laatste groep behoorde ik zelf. En dit had ik eerst dus helemaal niet zo in de gaten. Maar wil je echt voordeel hebben van je team en dat je medewerkers op individueel niveau ook top kunnen presteren, dan zul je aan beide aandacht moeten besteden. Het een kan niet zonder het ander als je gelooft in goede resultaten en dat jullie samen sterker zijn en meer kunnen bereiken. Ben je hier dus van bewust en investeer in datgene wat je nu nog niet zo makkelijk lijkt. Je kunt dit leren. Ik dacht dat ik met teams werken en ze faciliteren gewoon niet goed kon. Uiteindelijk heb ik er zelfs mijn werk van gemaakt en vind ik het een van de meest geweldige dingen om te doen.

Welke les heb jijzelf geleerd waar een ander van zou kunnen leren?

Leuk als je deze wilt delen in een reactie.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Lage motivatie in je team opkrikken? Aan deze knoppen kan je draaien

Lage motivatie in je team. Het kost je de nodige frustratie. Waarom is er zo weinig energie en komt er zo weinig initiatief vanuit je team? Je hebt het er eigenlijk mee gehad. Waar is het gebleven? En hoe krijg je het weer terug? Zodat jij niet alleen meer aan het trekken en duwen bent, maar het echt weer vanuit henzelf komt. In deze blog geef ik je tips aan welke knoppen je kunt draaien om de motivatie en het gedrag te beïnvloeden.

Lage motivatie is een vraagstuk wat menig leidinggevende bezighoudt. Je hebt er namelijk last van als de energie laag is en dat het voelt als trekken aan een dood paard om wat voor elkaar te krijgen. Daarnaast heeft de productiviteit en het werkplezier eronder te lijden. Je wilt graag dat medewerkers proactiever zijn en komen met oplossingen. Je ziet graag meer zelfstandigheid en hart voor de zaak. Maar de motivatie lijkt ver te zoeken. Aan welke knoppen kan je nu draaien om dit om te turnen?

Er zijn al vele onderzoeken gedaan naar en theorieën ontwikkeld over intrinsieke en excentrieke motivatie, arbeidsmotivatie en werkbeleving. De een meer valide dan de ander. Het kan het een en ander verklaren, maar vaak blijft de vraag nog steeds: en welke handvatten heb ik nou om er wat aan te doen?

Waar je last van hebt is het gedrag

Als we het over een lage motivatie hebben bij medewerkers of in een team, dan zeggen we eigenlijk dat we niet happy zijn met het gedrag wat ze laten zien. Dáár zit namelijk de frustratie. Je bent niet blij met wat mensen doen. Je verwacht iets anders. En dat kan liggen aan motivatie, maar kan ook liggen aan factoren die motivatie en betrokkenheid beïnvloeden. Daarnaast kunnen er ook andere zaken op het werk niet op orde zijn die het gedrag beïnvloeden. 

Waar jij ’s ochtends precies weet waarom je doet wat je doet als ondernemer en er vol voor gaat, is dit soms bij anderen ver te zoeken. Is dit motivatie, zijn dit drijfveren, is dit betrokkenheid? Of is het recalcitrantie of angst, omdat er frustraties zijn door veranderingen, onrust, koerswijzigingen? Daarnaast heb je er zelf als leidinggevende ook een grote invloed op. Hoe jij acteert en vanuit welke intentie je dit doet, heeft invloed op het gedrag van je teamleden.

Dus als je merkt dat je last hebt van gedrag dat je eigenlijk niet wenst en het dus lijkt op gebrek aan motivatie, ga eerst op zoek naar wat er aan de hand is. Het gedrag wat je ziet, boven het wateroppervlak, komt namelijk voor uit wat er onder het wateroppervlak gebeurt, namelijk op het niveau van Wat wil ik (drijfveren, waarden, karakter)? en Wat vind ik (opvattingen, overtuigingen, normen, waarden)? Het gedrag, zoals geen initiatief nemen, afgehaakt zijn, klagen en alleen het hoogstnoodzakelijke doen, is dus een uiting van alles wat zich daaronder afspeelt.

Als je de motivatie wilt verhogen

Als je de motivatie wilt verhogen, nou ja, als je eigenlijk dus een andere uitkomst wilt qua gedrag waarbij je teamleden zelfstandig werken, gedreven zijn, initiatief tonen, ervoor willen gaan en dus effectief en productief werken, dan zijn er een aantal dingen om op te letten oftewel die je aan kunt pakken.

1. Op zoek naar de oorzaak

Voordat je aan de juiste knoppen kunt draaien, moet je weten waar het gedrag vandaan komt wat je terugziet. Is er onvrede en zo ja waarover? Is er geen duidelijke richting zodat mensen niet weten waar ze aan toe zijn? Is er zoveel gebeurd dat het vertrouwen onderling in een deuk heeft gekregen? Wat is er aan de hand?

Je hebt hier waarschijnlijk zelf een idee van, maar pas op dat je niet gaat varen op aannames. Je hoeft dit niet allemaal zelf uit te vogelen. Stel juist vragen aan je medewerkers. Vertel wat je opmerkt feitelijk aan hoe het er aan toe gaat en zeg wat je eigenlijk voor verwachting hebt. Vraag dan wat er aan de hand is waarom het nu gaat zoals het gaat en niet zoals het wat jou betreft zou moeten. Ga op zoek naar wat zich onder het wateroppervlak afspeelt en ook wat de factoren zijn die dat beïnvloeden. Vraag goed door en dan heb je mooie aanknopingspunten voor verbetering.

2. Kijken naar jezelf

Actie is reactie. Als het gedrag aan de overkant van de tafel je niet bevalt, zegt dat ook altijd iets over het gedrag van jezelf. Dat kun je confronterend of niet leuk vinden, maar je kan het ook zien als iets waar je je voordeel mee kunt doen. Je krijgt namelijk altijd feedback en kunt bewust omgaan met wat jouw gedrag uitlokt in een ander.

Daarnaast kun je zelf ook reflecteren op wat je doet of juist misschien niet doet in je leidinggevende rol. Ben je vooral aan het micromanagen en aan het controleren? Dan ervaren medewerkers geen autonomie en verantwoordelijkheid. Dit doet iets met de motivatie. Spreek je nooit je verwachtingen uit en vind je het niks om je team een keer in de zoveel tijd bij elkaar te hebben en mee te nemen in de plannen, dan missen ze richting en duidelijkheid en is het lastig om zelfstandig besluiten te nemen en gericht te werken aan jullie doelen. En luister je bijvoorbeeld echt? Dus niet om te antwoorden, maar om echt te horen en te weten te komen wat iemand bezighoudt.

Weet dat jij in ieder geval veel impact hebt vanuit je leidinggevende rol op je medewerkers en het team als geheel.

De Hay Group heeft ooit, in 2013, een onderzoek gedaan waaruit bleek dat 68% van de medewerkers in Nederland zijn of haar leidinggevende demotiverend vindt. Niet eens ‘niet zo capabel’, maar DEMOTIVEREND. Ik vind dit nogal wat. Maar daar hoor jij niet bij, toch? Zeker niet. Jij wilt er alles aan doen om je team juist in de goede flow te krijgen. Als het daarvoor nodig is om naar jezelf te kijken en daar je verantwoordelijkheid in te nemen, dan sta je daar voor open. En dat is al een mooi begin. Meer lezen over dat effectief leiden nog niet zo makkelijk is, maar hoe je het toch kunt DOEN, lees dan ook even deze blog met 3 tips: Lees deze blog 

3. Kijken naar je team

Weet je eigenlijk van je teamleden waar ze op ‘aan’ gaan? Oftewel weet je wat elke medewerker drijft? En weet je iets over hun persoonlijke why en is dit ooit gelinkt aan de why van je bedrijf? Hoe meer dit namelijk matcht hoe meer mensen vanuit intrinsieke motivatie bijdragen en echt voelen dat ze iets waardevols doen. Dit zie je dus terug in hun gedrag, productiviteit en werkplezier.

En hoe zit het met de cultuur in je team? Worden mensen serieus genomen? Krijgen ze aandacht en worden ze gezien? Krijgen ze regelmatig waardering? Is het normaal om elkaar aan te spreken en feedback te geven? Voelen mensen eigenaarschap? En zijn er bijvoorbeeld kansen om jezelf te ontwikkelen en eventueel qua functie door te groeien?

Als deze factoren dragen bij aan het gewenste gedrag. Bedenk dus voor jezelf hoe je het eigelijk voor je ziet, dus wat je wel verwacht. Ga op onderzoek uit wat er op dit moment aan de hand is. Kijk daarbij ook naar jezelf en ook naar de mensen in je team. Wat gebeurt er onder het wateroppervlak en/of waar zit de onvrede? En pak dit aan. Je zult zien dat, als het vertrouwen ook weer is gegroeid, er dan een positieve flow ontstaat.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Allemaal leuk en aardig zo’n team, maar het managen ervan daar moet je eigenlijk niks van hebben. Het is gewoon niet je ding. En dan zeg ik: wat fijn dat je dat hebt! Nu denk jij natuurlijk, hoezo dan? Want dat is toch helemaal niet handig? Lees in deze blog waarom ik dit vind en wat je het beste kunt doen in deze situatie.

Ben jij een ondernemer die dat hele managen van een team maar niks vindt? Fijn! Wat heerlijk! Dan wordt het alleen maar makkelijker om er mee te stoppen. Zeker ook als je inziet dat dit niet je ding is, dat je er niet blij van wordt en dat er andere mensen zijn die dit beter kunnen dan jij. Want mijn advies: als je er niet blij van wordt, stop er dan mee!

Stop ermee

En om eerlijk te zijn, mocht je er niet al te veel hekel aan hebben, stop er dan ook mee. Want blijf je als leider van je bedrijf hangen in het operationeel managen, zeker als je er niet van houdt, dan creëer je een gigantisch probleem voor jezelf en je bedrijf. Op deze manier steven je zelf af op een burn out, functioneert je team niet optimaal en haal je er het minimale uit in plaats van het maximale. Ook krijg je op een gegeven moment grotere problemen die je aardig wat geld kunnen kosten. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Waarom je erin rolt en er moeilijk uitkomt

Ik kan me voorstellen dat je je wel eens afvraagt hoe je nou in deze situatie terecht bent gekomen. Je bent je bedrijf begonnen en super dankbaar dat het draait zoals het doet. Je bent trots op je stappen en groei. Je hebt toch een echt serieus bedrijf weten neer te zetten. En logisch dat er bij die groei ook steeds meer mensen bij komen. Je vindt het niet meer dan normaal. Alleen had je nooit zo bij je eigen rol stil gestaan. Dat die natuurlijk ook verandert. Je bent in je managementrol gerold. Je doet het gewoon, ook al vind je het best pittig af en toe. En daar zit hem nou net de crux. Je bent erin gerold en je weet dat het erbij hoort, maar of je er nou echt blij van wordt en energie van krijgt, dat is een ander verhaal.

En als je heel eerlijk bent: je vindt er eigenlijk helemaal niks aan. Laat jou maar weer doen waar je goed in bent. Of dit nou de strategie uitdenken is of jullie marketing en sales nog veel verder optimaliseren, je doet dit zoveel liever dan al die taken die er bij zijn gekomen sinds je mensen hebt aangenomen. Maar nu zit je erin vast. Dat hoort er nou eenmaal bij, toch?

Onzin! Doe waar je goed in bent!

Als je bovenstaande herkent, neem dan nu even een moment voor jezelf. Niet over een uur, niet nadat je volgende afspraak geweest is, niet volgende week. Pak NU je moment. Een moment om uit te zoomen en stil te staan. En jezelf een paar vragen te stellen, namelijk: 

  • Wat zijn taken en werkzaamheden die ik graag doe waar ik in uitblink én waar ik energie van krijg?
  • Als ik naar die lijst kijk, welke 2 dingen vind ik dan het allerleukst?
  • En wat zijn de werkzaamheden die ik nu allemaal doe waar ik geen energie van krijg?

Heb je dit op een rijtje dan kun je je nu focussen op de 2 dingen die je het allerleukste vindt om te doen en het beste kan. Daar zit jouw toegevoegde waarde en ook je energie. Al het andere kan je (lees: moet je) automatiseren of uitbesteden. Ja, dus ook alle operationele managementtaken, zoals werk verdelen, HR administratie bijhouden, verlof goedkeuren, brandjes blussen enzovoorts.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Maak een keuze

Durf te kiezen. Het vraagt wel van je dat je naar jezelf durft te kijken, dat je durft toe te geven waar je goed en minder goed in bent en dat je durft los te laten. Durf de keuze te maken en je te focussen op dat wat jij het beste kan. Dan ben jij blij, maar je team ook. En uiteindelijk je bedrijf ook. Niemand heeft er namelijk wat aan als jij alle ballen in de lucht probeert te houden, omdat je denkt dat dat nou eenmaal zo hoort. En niemand heeft er wat aan als jij uiteindelijk leeg loopt en er helemaal niks meer aan vindt. Hoe ga je de club dan inspireren?

De volgende fase

Als je bedrijf groeit, komt het steeds in een andere fase. Dit vraag ook steeds iets anders van jou. Eerst ben je de artiest, de creatieveling. Daarna wordt je medewerker in je bedrijf, maar daarna als het goed is eigenaar en in de fase daarna investeerder.

In plaats van IN je bedrijf werken is het de bedoeling dat je steeds meer AAN je bedrijf gaat werken. Zorg dus dat je dit ook kunt doen. Operationele management taken en regelzaken met personeel kun je aan een manager overlaten. Dat hoef jij niet te doen. Sterker nog, doe het liever niet.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Wat je beter kunt doen

Er is een ding wat je alleen wel zelf moet blijven doen. Pak wel je leiderschap. En gelukkig kan je dat doen op een manier die bij je past. Je blijft nu eenmaal wel de eigenaar van het bedrijf.

Medewerkers en freelancers die voor je werken, kijken toch naar jou. Pak hierin je rol. Ben helder over de visie en strategie, over de koers, over waar jullie op speren (en waarop niet). Je hoeft dit niet allemaal zelf te bedenken, maar neem wel de regie en zorg voor de juiste mensen voor de job.

Vul het dus zo in zoals je het het liefste doet. De één staat graag op de zeepkist, de ander is wat meer van de achtergrond. Sommige dingen horen bij je rol als leider en daarvoor kijkt je team toch naar jou. Groei daarin. En focus je verder op wat je goed kan en energie van krijgt.

Dus: maak je team het belangrijkste, stop met operationeel managen en pak je leiderschap. En je maakt het jezelf makkelijker en zorgt dat je kunt floreren met je bedrijf en er ook veel lol aan kunt beleven! Make it happen. Don’t settle for less.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Pagina 1 van 3123