Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 januari 2019 

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Personeel ontslaan is waarschijnlijk niet iets wat je graag doet. Maar ook dit hoort bij ondernemen. Als je mensen aanneemt of freelance inhuurt, dan komen er momenten dat je ook weer afscheid van elkaar moet nemen. Dit kan min of meer gedwongen zijn, omdat het nodig is om je bedrijf overeind te houden of het kan zijn omdat het gewoon niet meer werkt. Wat het ook is, het is nooit makkelijk. In deze blog help ik je met 3 tips om, als je ervoor staat, toch op een goede manier afscheid te nemen.

Het ontslaan van mensen uit je team zal waarschijnlijk nooit je hobby worden. Ik kan me goed voorstellen dat je er een nacht slecht van slaapt als je iemand of misschien wel meerdere mensen uit je team moet laten gaan. Als het niet meer werkt en iemand past niet meer in je bedrijf, dan zal het uiteindeljk een opluchting zijn. Maar wil je mensen eigenlijk het liefste houden, maar laten de omstandigheden het niet toe, dan is het nog eens extra zuur.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Het hoort er ook bij

Hoe dan ook, ook afscheid nemen van medewerkers hoort bij ondernemen. Dus dat je hier af en toe mee te maken krijgt, is een feit. In mijn tijd als leidinggevende bij een grote bankverzekeraar heb ik verschillende keren te maken gehad met reorganisaties en gedwongen ontslag. Het waren roerige tijden en zeker niet altijd leuk. Het heeft me ook veel geleerd over hoe je het beter niet en gelukkig ook hoe je het wel aan kunt pakken. Want hiermee kun je echt een verschil maken, met je aanpak.

Dus ondanks de vervelende boodschap die je moet brengen, ben jij bepalend in de uitkomst die het traject uiteindelijk heeft. Ben je je hier bewust van, dan kun je ook bewuste keuzes maken. Door jouw aanpak bepaal je het verloop. En niet alleen voor de mensen die gaan, maar ook voor de mensen die blijven.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Waar kan je op letten

Dus waar kan je op letten in je aanpak? En wat als je het super spannend vindt om iemand de boodschap dat hij of zijn ontslagen wordt te brengen? Hierbij een paar handige tips die je zeker gaan helpen om ondanks de minder leuke boodschap toch op een goede manier afscheid te nemen van medewerkers.

Tip 1: Breng de boodschap gelijk en ben duidelijk

Als je iemand ‘de boodschap’ gaat brengen, vertel dan gelijk, to the point, wat je te melden hebt. Ga niet eerst over koetjes en kalfjes praten en vragen hoe het gaat. Iemand heeft namelijk feilloos door dat er wat aan de hand is en zo kom je alleen maar in een rare situatie terecht.

Je maakt het jezelf en je gesprekspartner het het makkelijkst als je gelijk met je boodschap komt. Laat het bij de ander even landen en laat diegene ook reageren. Daarna kun je het gesprek vervolgen. Ga daarna niet nog verzachten of loze beloftes doen. Ben duidelijk. Zeg wat de bedoeling is, vertel waarom, als het noodgedwongen is, laat weten dat je het vervelend vindt, maar ben ook eerlijk en wind er geen doekjes om. Mensen kunnen dit juist waarderen. Dus zeker wel empathisch, maar niet meehuilen. En ben zo open en eerlijk mogelijk.

Tip 2: Maak het verschil op het proces

Wat je te vertellen hebt, kan dan wel niet leuk zijn, door de manier waarop je het aanpakt voor het gesprek, tijdens het gesprek en daarna kun je wel het verschil maken. Bereid je bijvoorbeeld goed voor en maak een inschatting hoe iemand kan reageren op het nieuws. Dit kan alsnog anders uitpakken, maar als je er van te voren al over nagedacht hebt, kun je ook bewust reageren.

Tijdens het gesprek is het vooral belangrijk dat je er geen doekjes om windt. Daarnaast kun je iemand ook nog aanbieden om te helpen bij het vinden van een andere, passende baan. Dit hoef je niet met geld te doen zoals bij grote organisaties nogal eens gebeurt, maar kan ook door je netwerk aan te bieden, een gesprek met iemand te regelen of eens te sparren over vervolgstappen. Het kan dus op verschillende manieren. Ben hier creatief in. Zo kan je dus na het gesprek een verschil maken. Ook trouwens nog door er te zijn en een luisterend oor te bieden of vragen te beantwoorden. Ook hier, blijf transparant en eerlijk en maak geen loze beloftes.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Tip 3: Vergeet de rest van je team niet

Dit wordt nogal eens vergeten. Ontslag kan ook een enorme impact hebben op de teamleden die wel blijven. Neem je nou van iemand afscheid die al lang niet meer functioneert en waar je team ook last van had, dan kan het een opluchting zijn. Maar als je mensen moet ontslaan vanwege je bedrijfsvoering, dan doet dat ook veel met de achterblijvers. Besteed dus ook hier aandacht aan. Ben er, leg uit en ben duidelijk in je boodschap. Geef mensen de tijd om afscheid te nemen en geef ze daarna ook weer de inspiratie om vooruit te kijken. Heb je het trouwens goed aangepakt, het ontslag, dan zal dit makkelijker gaan, dan wanneer dit op een lelijke manier is gegaan. Dat raakt namelijk de motivatie en het vertrouwen van de teamleden die wel blijven. Als dit het geval is geweest, om wat voor reden dan ook, zorg dan eerst dat je het vertrouwen weer herstelt en de moraal omhoog krijgt. Anders heb je hier nog lang last van in je bedrijf.

 

Wat is jouw ervaring met ontslag? En wat was je belangrijkste les hieruit?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen