Luisteren en vragen stellen, wat het je oplevert als leidinggevende
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 mei 2019 

Luisteren en vragen stellen, wat het je oplevert als leidinggevende

Als we die leidinggevende rol nog eens even helemaal afpellen, wat zijn dan twee belangrijke vaardigheden waar je absoluut niet zonder kan? Juist Luister en Vragen stellen. In deze blog vertel ik je er meer over en ook wat het je op gaat leveren als je deze vaardigheden goed beheerst.

Heel eerlijk vind ik dat we leiding geven vaak veel ingewikkelder maken dan het is. Ik houd ervan om dingen weer zo simpel te maken dat het je weer even het inzicht geeft ‘o ja, zo is het ook inderdaad’. Zonder alle poespas. Soms ontstaan er inderdaad ingewikkelde situaties en lijkt het allemaal moeilijk, maar als je teruggaat naar de essentie, dan wordt het al snel duidelijk waar het echt om gaat.

Twee van die vaardigheden die essentieel zijn in je leidinggevende rol zijn luisteren en vragen stellen. Het zijn basisvaardigheden en zo normaal dat we er vaak aan voorbij gaan. Of we denken dat we het wel automatisch toepassen als leidinggevende. Maar niets is minder waar. Bij veel leidinggevenden zie ik dat ze zich maar weinig bewust zijn van de impact die luisteren en vragen stellen hebben voor henzelf in hun rol, maar ook voor hun team.

Hierdoor worden deze twee ultieme vaardigheden te weinig expliciet ingezet. Ook wordt er niet veel geïnvesteerd in het nog effectiever gebruiken van deze twee instrumenten in de praktijk. Het gevolg kan zijn dat het in teams soms veel stroever loopt dan zou moeten, dat er problemen ontstaan die voorkomen hadden kunnen worden en dat de leidinggevende het vooral zelf vaak erg druk heeft.

Luisteren doe ik toch dagelijks?

Ik stel toch vaak vragen? En luisteren doe ik ook echt wel hoor. Ik hoor het je denken. Maar om maar even te beginnen met luisteren: hoe vaak luister je echt? Zonder afleiding van je mobiel, zonder je volgende afspraak al in je hoofd, zonder to do-lijst die zich in je gedachte afdraait, zonder andere mensen die ook aandacht vragen? Hoor je dus echt wat iemand je wil vertellen of aan je vraagt, vraag je door en heeft iemand je volledige aandacht? Ik denk dat dit in veel gevallen nog veel beter kan. Ik herken het bij mezelf als ik erg druk ben dan is het eerder afvinken en ‘snel luisteren’, maar ben ik niet met volledige aandacht in het moment. Toch is dit enorm belangrijk als je wilt horen wat er speelt in je team en om signalen te herkennen bij je medewerker als er iets is. Er wordt namelijk ook veel niet gezegd, maar wel laten zien.

Ook vragen stellen is een kunst op zich

En wat vragen stellen betreft, ook dit blijkt nog niet eenvoudig. Meestal is het nog niet zo simpel om goede, eenvoudige vragen te stellen. Ook worden er ongemerkt vaker gesloten vragen gesteld dan open vragen en is doorvragen ook niet iets wat vanzelfsprekend is. Wanneer je je team weinig goede vragen stelt, zullen zij met weinig oplossingen en initiatieven komen. Ook zul je merken, als je het vragen stellen niet vaak inzet, dat je zelf als leidinggevende veel apen op je schouder hebt waarvoor JIJ allerlei oplossingen aan het bedenken bent.

Hoe je luisteren en vragen stellen juist effectief inzet

Als je de kunst van het luisteren en vragen stellen wel weet in te zetten, dan gaat dit je enorm helpen. Als je het namelijk goed voor je laat werken, gaat het maken dat je teamleden zich meer gehoord en gewaardeerd voelen, ben je problemen voor of kun je ze oplossen als ze nog klein zijn, kun je team juist oplossingen laten bedenken wat voor zowel jou als hen interessant en fijn is, kun je eigen workload minimaliseren en kun je continu blijven verbeteren.

Wat twee van die simpele vaardigheden dus allemaal kunnen opleveren.

Nog beter luisteren

Luisteren is belangrijk bij 1 op 1 gesprekken, maar ook als je het team bij elkaar hebt. We hebben als leider vaak de neiging het voortouw te nemen en maar van wal te steken. Laat in zo’n situatie juist eerst alle anderen, ja allemaal, aan bod komen, luister een voor een naar ze en neem alle input serieus. Zo kom je veel meer te weten van wat er speelt en hoe mensen er in zitten, dan als jij van wal was gestoken. En je houdt het voor je teamleden actief en interessant.

Meer bereiken met vragen stellen

Vragen stellen kan je helpen om er achter te komen wat er echt aan de hand is. Vaak is zit er een vraag achter een vraag. En daar moet het juist over gaan. Als je goede vragen weet te stellen dan zul je dit ook ervaren. Verder kan je mensen en je team ook activeren door het stellen van vragen. Wij mensen gaan namelijk ‘aan’ van eenvoudige vragen, denk maar aan kruiswoordpuzzelen. Dat vinden onze hersenen heerlijk. Zo kun je in vergaderingen, tijdens dagstarts of in 1 op 1 gesprekken je teamleden activeren om te innoveren, oplossingen te bedenken of net dat stapje verder te denken. Houdt het wel eenvoudig, want van ingewikkelde, grote vragen haken we als mens juist af.

Laten we het dus niet ingewikkeld maken, maar wel effectief. Als je deze twee vaardigheden goed beheerst, kom je een heel eind in je leidinggevende rol. Zo simpel kan het zijn.

Wat kan jij doen om beter te luisteren of betere vragen te stellen?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen