Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Leren en ontwikkelen

Disfunctioneren, hoe pak je dat aan?

Disfunctioneren van iemand in je team kan nou eenmaal voorkomen. Maar als je dit aan de hand hebt, hoe kan je het dan het beste aanpakken? Want je wil natuurlijk dat het goed wordt opgelost. In deze blog geef ik je 5 stappen die je kunt nemen bij disfunctioneren.

Disfunctioneren van iemand in je team dat kan nou eenmaal gebeuren. Je hebt het liever niet natuurlijk, maar als je merkt dat iemand niet (meer) geschikt is voor zijn functie zal je toch actie moeten ondernemen. Doe je namelijk niks, dan wordt het steeds lastiger om tot een oplossing te komen. En je bedrijf om iemand heen bouwen is geen goed idee.

Frustraties en problemen

Als een medewerker niet voldoende in staat is om zijn of haar werk uit te voeren, dan geeft dat frustraties en problemen. Er worden fouten gemaakt die soms erg nadelige gevolgen hebben, andere teamleden moeten steeds gaten dicht lopen, jij bent gefrustreerd dat je iemand niet volledig het vertrouwen kunt geven en steeds moet controleren en de medewerker in kwestie is ook niet happy, want die heeft heel goed in de gaten dat het eigenlijk anders moet maar om een of andere reden niet lukt. Ook dat doet iets met iemands eigenwaarde, zelfvertrouwen en werkplezier. Het wordt er dus niet beter op en aan alle kanten heeft iedereen er last van.

Wacht niet af

Tijd voor actie dus als iemand niet kan voldoen aan de eisen van zijn rol of functie. Wat de oorzaak ook is, je kunt het niet negeren. Het gaat namelijk niet weg en lost ook niet vanzelf op. Welke stappen kun je nemen om het op te lossen?

5 stappen

Er zijn een aantal stappen die je kunt, of zelfs moet, nemen om disfunctioneren aan te pakken en op te lossen. Het liefst wil je dit natuurlijk in goede harmonie doen, dus laat dit ook altijd je intentie zijn.

Stap 1 Geef het vroegtijdig aan

Geef vroegtijdig aan bij de medewerker dat je vindt dat hij of zijn niet functioneert. Wacht hier niet maanden mee want dan worden problemen alleen maar groter, maar ook heeft iemand in die tijd niet de mogelijkheid om zich te verbeteren.

Stap 2 Geef de kans om te verbeteren

Geef iemand de mogelijkheid om zich te verbeteren. Geef iemand daar tijd en ruimte voor. Ben ook duidelijk in wat je verwacht en binnen welke tijd je dat wilt zien. Als je een rol of functieomschrijving hebt kan dit je helpen om het concreet te maken.

Stap 3 Maak een plan van aanpak

Maak samen met de medewerker een plan van aanpak. Hierin leg je vast wat je hebt geconstateerd, wat je verwachtingen wel zijn en wat je concreet wel wilt zien binnen welke tijd. Je maakt ook afspraken over evaluatiemomenten en over verslaglegging. Het is de bedoeling dat de medewerker zijn verantwoordelijkheid neemt om ander gedrag en andere resultaten te laten zien. Natuurlijk kan jij of wellicht een collega hem of haar daar nog bij helpen. Maak ook afspraken over hulp of eventuele opleidingsmogelijkheden.

Stap 4 Ben duidelijk

Ben altijd duidelijk in wat je ziet en wat je verwacht. Als je het niet concreet maakt en in vaagheden praat om de boel een beetje te verzachten worden dingen alleen maar verwarrend en weet een medewerker niet waar hij aan toe is en hoe hij moet verbeteren. Jij denkt dan dat je ‘het gezegd hebt’, maar de ander blijft in verwarring achter. Ben dus altijd zo duidelijk en concreet mogelijk en maak goede, heldere afspraken met elkaar. Ook over de consequenties als je geen of te weinig verbetering ziet.

Stap 5 Zorg voor dossieropbouw

Je gaat natuurlijk voor verbetering en dat een medewerker weer volledig mee kan draaien. Maar wat als dat nu niet lukt? Of je kan het op een gegeven moment niet meer met elkaar vinden? Zorg altijd voor voldoende dossieropbouw. Mocht je dan afscheid moeten nemen op een minder leuke manier of ooit bij de kantonrechter terecht komen, dan heb je je zaakjes goed op orde. Zorg dus voor dossieropbouw en verslaglegging vanaf het begin, zodat je kan laten zien dat je hebt voldaan aan je inspanningsverplichting en mogelijkheden hebt geboden. Wil je meer weten over dossieropbouw? Kijk dan ook even naar deze blog van Suzanne Meijers (arbeidsrechtadvocaat).

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

5 tips hoe je krachtige keuzes blijft maken voor jezelf en je team

Krachtige keuzes maken voor jezelf en je team zijn enorm belangrijk om je werk en bedrijf leuk te blijven vinden en om goed te blijven draaien. Maar dappere keuzes vereisen bewustwording, inzicht en actie. Het kost de nodige energie en het is niet altijd de makkelijkste weg. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je steeds opnieuw krachtige keuzes kunt blijven maken en niet verzandt in de waan van de dag.

Krachtige keuzes ze horen nou eenmaal bij sterk leiderschap. Dat je blijft doen wat bij je past en waar je blij van wordt. Dat je scherp bent op waar je je tijd aan besteedt en wat je precies doet. Werk je echt vanuit je ‘zone of genius’? En maak je ook steeds bewust keuzes voor je bedrijf? Weet je waar je naartoe wilt? Weet je wat daar voor nodig is en wie daar voor nodig is? En durf je deze keuzes steeds weer te maken?

Super belangrijk dus om te doen voor jezelf en voor je bedrijf maar vaak staan we hier weinig bij stil. We worden opgeslokt door de waan van de dag en alle beslommeringen. Dagen, weken, maanden vliegen voorbij. Er ontstaat van alles en we reageren vooral reactief in plaats van proactief.

Wil je on track blijven en het beste voor jezelf en je team bewerkstelligen dan horen krachtige keuzes erbij. Keuzes over de richting van je bedrijf, over het stoppen met producten en diensten, over het afscheid nemen van medewerkers, over groei of misschien wel inkrimping. Het zijn niet de leukste dingen om over na te denken, maar wel de belangrijkste.

Hoe zorg je nou dat je regelmatig tijd hebt voor reflectie en het bewust maken van krachtige keuzes? Ik geef je hierbij 5 tips hoe je deze keuzes steeds kunt blijven maken.

1. Luister naar je gevoel

Je gevoel is een goede raadgever. Heb je bij medewerkers, klanten of partners geen goed gevoel of twijfel je? Onderzoek dan eens waar dat in zit. Ook bij zakelijke beslissingen werkt dit zo. Heb er geen oordeel over maar kijk er met verwondering naar en luister naar wat het je probeert te zeggen. We zijn vaak goed in het negeren van onze intuïtie omdat we allerlei rationele argumentatie aandragen waardoor ons gevoel teniet wordt gedaan. Toch zegt je intuïtie je een hele hoop en is het juist mooi om dit gebruiken. Denk maar eens terug aan beslissingen die je hebt genomen waarvan je achteraf nu denkt: had ik maar of zie je nu wel. Je intuïtie probeerde je van te voren al wat te vertellen.

Dus neem je gevoel serieus als het opkomt en onderneem de bijbehorende actie ook al is het een lastige. Reageer niet klakkeloos vanuit emotie, maar denk na over je aanpak, verschillende scenario’s en consequenties. En neem dan actie.

2. Neem maandelijks thinking time en stel jezelf bepaalde vragen

Maandelijks bewust denktijd nemen, al is het maar 30 minuten, geeft je een heleboel inzicht. Stel jezelf een goede vraag en denk daar op door. Schrijf alles op wat bij je op komt. Bijvoorbeeld: Draagt alles wat we nu doen bij onze visie? Wat zeker wel? Wat eigenlijk niet? Wat als we zouden stoppen met alles wat niet bijdraagt? Wat zou dat betekenen voor mijzelf en voor mijn bedrijf? Wat voor keuzes heb ik dan nu te maken? enzovoorts.

Of vanuit deze vraag eens doordenken: Welke krachtige keuzes gaan meehelpen om het voor mijzelf makkelijker, leuker, interessanter beter te maken? Of welke krachtige keuzes gaan maken dat het in mijn team makkelijker, beter loopt?

Gun jezelf in ieder geval elke maand bewuste Thinking Time en filosofeer er op los zodat je inzicht krijgt in de krachtige keuzes waar je voor staat en die enorm waardevol zijn voor de volgende fase van je bedrijf en je eigen groei.

3. Daag jezelf uit om op te schonen

Daag jezelf uit om afscheid te nemen van dingen of mensen die je niet meer dienen. Durf dit op regelmatige basis te doen. Dit hoort er nou eenmaal bij en is uiteindelijk gezond voor je bedrijf. Hoe vaker je het durft te doen, hoe meer je gesterkt wordt in dat het goed is om te doen. Je weet namelijk wat het je oplevert. Blijf dus niet aan de safe-side om de lieve vrede te bewaren of om de ogenschijnlijk makkelijke manier te bewandelen. Durf op te schonen wanneer de tijd rijp is. Dit houdt het licht en simpeler. uiteindelijk ben je je zelf er steeds weer dankbaar voor.

4. Een sparringspartner of coach

Eigenlijk kan niemand zonder. Iemand waar je altijd mee kan sparren, die je een spiegel voor kan houden en die je met afstand naar dingen kan laten kijken. Zo’n iemand in je omgeving is zo waardevol. Ik kwam hier laatst ook weer achter. Als je moeilijke beslissingen moet nemen en er zelf dichtbij betrokken bent, is het zo goed en fijn dat je met iemand kunt overleggen die van een afstand naar kijkt en je een paar goede vragen stelt. Zorg dat je een partner, businessbody of coach hebt die je hiervoor altijd kunt bellen. Dit helpt je krachtige keuzes makkelijker te maken en ook dat je de back up voelt als je zelf in het proces zit wat bij een krachtige keuze meestal komt kijken. Als je er in zit zie je het soms niet helder meer en is zo’n iemand een enorme steun. Gun dat jezelf.

5. Besef je: niet altijd leuk, maar je moet er doorheen

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk isDe consequenties van dappere, krachtige keuzes zijn niet altijd top (om het nog maar zacht uit te drukken). Onbegrip, teleurstelling, boosheid, mensen die niet meer tegen je praten, het kan allemaal de revue passeren. Dat doet wat met je en dat is logisch. Dit is meestal niet makkelijk. Het is een proces waar je doorheen moet en wat er ook bij hoort als het gaat om iets afsluiten, afscheid nemen of iets heel anders gaan doen. Hou voor ogen waarom je het doet en waar je naartoe wilt. En probeer tijdens het proces er alles aan te doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen. De boodschap of keuze kan niet leuk zijn, maar op het proces kun je nog wel het verschil maken. Neem je verantwoordelijkheid en doe wat je kan.

Lukt het jou om steeds bewust krachtige keuzes te maken? Zo nee, wat maakt het lastig? Zo ja, welke aanvullende tip heb je nog voor anderen?

Laat even een reactie achter. Leuk!

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Leiderschapsontwikkeling, mijn 3 lessen en tips

Als je voor het eerst een team mag leiden, dan is het niet gek dat je in een aantal valkuilen stapt. Ook helemaal niet erg, want daar leer je van. Ik weet hoe het is. Toch is het altijd super waardevol om te leren van mensen die je al zijn voorgegaan. Ze weten hoe het is, weten waar je tegen aan kunt lopen en ook wat je kunt doen als het anders loopt dan gepland. Vandaar dat ik in deze blog drie belangrijke lessen en tips van mezelf met je deel.

Deze blog schrijf ik nadat ik mezelf net ook weer drie dagen heb ondergedompeld in persoonlijke en ondernemersgroei. Leren van de besten en degenen die je al zijn voorgegaan. Je hoeft het namelijk niet allemaal opnieuw zelf uit te vinden. je kunt al veel leren van een ander zijn inzichten, successen en f*ck ups. En hoe meer je er voor openstaat om hier ook iets mee te doen, hoe meer het je kan opleveren.

Nieuwe fase, nieuwe uitdaging

Het leven blijft nou eenmaal een leerschool. Elke keer weer een stapje verder, een fase verder, een uitdaging verder. Als je open blijft staan om te leren en te investeren, komen hier de mooiste dingen uit voort. Dit geldt natuurlijk ook voor je bedrijf. Ook hiermee kom je elke keer weer in een nieuwe fase en dit vraagt weer andere dingen van je als ondernemer. Zoals bijvoorbeeld dat er met de groei van je team ook ineens management- en leiderschapskilts van je gevraagd worden.

Als je dit nog nooit eerder gedaan hebt en je je er niet echt in verdiept hebt, dan kan dit best pittig zijn. De een gaat het van nature al wat makkelijker af dan de ander. Maar zoals bij alles wat je nog nooit gedaan hebt, je zal moeten oefenen en met vallen en opstaan leer je. Zo ben ik ooit ook begonnen. Met alleen mijn opleiding Organisatiepsychologie en een paar jaar werkervaring. En toen mocht ik mijn eigen team gaan opbouwen en leiding gaan geven. Het leek me een uitdaging en ergens wist ik ‘dit moet ik kunnen’. Maar ondertussen vond ik het ook heel spannend.

Wat als ik door de mand val?

Want zou ik niet door de mand vallen? Wat wist ik nou, ik kwam net kijken? Kon ik wel iets vinden van hoe anderen het deden (terwijl ik ondertussen precies wist hoe ik het hebben wilde)? Wat als ik nou een besluit nam waar iedereen op tegen was? Of dat ze mij helemaal niet serieus zouden nemen? En als ze me niet aardig vinden, gaan ze natuurlijk alleen maar zeuren en roddelen en dan komt er niks meer uit hun vingers…

Zomaar een paar gedachten die in die tijd geregeld door mijn hoofd spookte. Net als: Ik vind dat ik overal iets vanaf moet weten. Ik vind dat ik krachtige besluiten moet nemen. Ik vind dat af en toe moet laten zien wie hier de baas is. Ik verwacht dat iedereen alles geeft, altijd. Ik controleer het meeste toch nog maar, want anders is het misschien toch niet goed genoeg.

Iets van herkenning?

Drie lessen en tips

Logisch hoor deze gedachten, want je wilt controle houden, serieus genomen worden en het liefst ook nog aardig gevonden worden. Alleen kunnen ze je ook enorm belemmeren. Door deze overtuigingen en gedachten hield ik mezelf namelijk klein, was ikzelf enorm druk, was het voor mijn team stukken minder leuk en was het allemaal lang niet zo effectief.

Zonde en niet nodig.

Dus al ik het over zou mogen doen met wat ik nu weet, wat zou ik dan zeker anders doen? Welk inzicht en tip zou ik mezelf, en nu dus jou ook, zeker meegeven.
Deze drie lessen kunnen je enorm helpen om voor jezelf meer rust te creëren, meer uit je team te halen en toch de controle te houden.

1 Het draait niet om jou

In het begin denk je misschien nog dat het om jou draait. Je bent waarschijnlijk vooral bezig met hoe je het doet en hoe anderen over jou denken. Zeker als je als ondernemer zelf bent gestart en eerst alles altijd zelf deed, is het niet zo gek dat je vanuit jezelf bezig bent. Alleen als je met meerdere mensen gaat werken en je dus een team om jezelf hebt verzameld, ben jij niet meer het belangrijkste, maar zijn zij dat. En als je je dat realiseert ga je denken en doen vanuit een hele andere mindset. Hoe kunnen jouw medewerkers hun werk zo goed mogelijk doen? Wat hebben zij nodig? Wie heb je nodig om tot een sterker team te komen? Je gaat jezelf hierdoor hele andere vragen stellen en zult anders handelen. De uitkomst hiervan is dat medewerkers echt tot volledige bloei kunnen komen en jullie als team echt kunnen groeien. En dit heeft weer zijn uitwerking op de resultaten en het werkplezier.

2 Focus op wat jij moet doen en laat de rest los

Denk alleen nog in Wie en Wat en focus hierop. Laat de rest echt los, daar heb je dus andere mensen voor. Ik heb het er al eerder overgehad maar vraag jezelf dus niet meer ‘Hoe ga ik dit doen?’ maar juist ‘Wie gaat dit doen?’. Als ik dit had geweten toen ik begon, had ik het mezelf zoveel makkelijker gemaakt en minder hard hoeven werken. Daarnaast heb jij in je leidersrol vooral een verantwoordelijkheid voor de koers en wat jullie doen. Wat zijn de belangrijkste dingen om op te speren gezien jullie visie? Help de rest op koers te blijven en de juiste dingen te doen. En zorg voor de juiste (beste) mensen.

Wil je hier nog meer over lezen, lees ook mijn blog Wat je kan leren van luie leidinggevenden?

3 Investeer in individuen én in het team

Wat ik meestal zie, en zelf ook heb ervaren, is dat je van nature een voorkeur hebt voor het inspireren, motiveren, bevragen van groepen dan wel individuen. De een vindt het heerlijk om dat team mee op sleeptouw te nemen en meer uit die groep te halen, maar vind een op een gesprekken maar lastig en vaak gezeur. Terwijl de ander juist een op een iemand echt aandacht kan geven en kan motiveren, terwijl die hele groep aanzetten en daar stappen mee maken een regelrechte uitdaging is.

Tot die laatste groep behoorde ik zelf. En dit had ik eerst dus helemaal niet zo in de gaten. Maar wil je echt voordeel hebben van je team en dat je medewerkers op individueel niveau ook top kunnen presteren, dan zul je aan beide aandacht moeten besteden. Het een kan niet zonder het ander als je gelooft in goede resultaten en dat jullie samen sterker zijn en meer kunnen bereiken. Ben je hier dus van bewust en investeer in datgene wat je nu nog niet zo makkelijk lijkt. Je kunt dit leren. Ik dacht dat ik met teams werken en ze faciliteren gewoon niet goed kon. Uiteindelijk heb ik er zelfs mijn werk van gemaakt en vind ik het een van de meest geweldige dingen om te doen.

Welke les heb jijzelf geleerd waar een ander van zou kunnen leren?

Leuk als je deze wilt delen in een reactie.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Wantrouwen in je team, hoe buig je dat om?

Als er inmiddels zoveel is gebeurd dat het vertrouwen ver te zoeken is in je team, dan is het tijd voor actie. Want zonder vertrouwen geen goede resultaten en doorontwikkeling van je team. Maar hoe krijg je wantrouwen weer omgebogen naar vertrouwen? Lees in deze blog mijn 3 tips.

Wantrouwen in je team is killing. Wantrouwen van je team jegens jou als leidinggevende en/of andersom van jou jegens je team. Als er niet genoeg vertrouwen is over en weer zul je als team nooit optimaal kunnen presteren. Dus als je er ook maar iets van bespeurt, is het goed om in actie te komen.

Waarom wantrouwen je in de weg zit

Wantrouwen verlamt. Wantrouwen maakt dat er ja gezegd wordt, maar nee gedaan wordt. Het beïnvloedt de sfeer en het werkplezier negatief en zorgt dat er geen ruimte is voor innovatie. Zonder vertrouwen dus is het lastig werken. Je merkt het aan het feit dat dingen moeizaam lopen, er altijd ‘ja, maar’ komt of er soms zelfs weinig tot geen reactie komt (maar de lichaamstaal spreekt boekdelen).

Wantrouwen zit vaak onder het wateroppervlak en kan je voelen en merken, maar wordt niet als zodanig uitgesproken. Doe je er niks aan en blijf je boven het wateroppervlak aan de gang met de inhoud en processen, dan zul je zien dat het stokt. Met alle frustraties en niet behaalde targets van dien.

Hoe komt het dat vertrouwen minder wordt

Hoe ontstaat wantrouwen eigenlijk? Meestal zijn er een of meerdere dingen voorgevallen in je bedrijf 

waardoor het vertrouwen is beschaamd. Bijvoorbeeld een reorganisatie waarbij afspraken niet zijn nagekomen of medewerkers zich niet gehoord en gesteund voelen. Of bepaalde besluiten die genomen zijn zonder context en duidelijkheid. Of door wispelturigheid van de leidinggevende: de ene dag doen we A, de volgende dag doen we B. Het ontstaat als mensen zich niet veilig meer voelen en gaan twijfelen of de ander wel te vertrouwen is. Als uit daden iets anders blijkt dan woorden, dan is dit niet congruent en wordt het gebrek aan vertrouwen gevoed. Wat heb je nu immers precies aan diegene?

Het is een afweermechanisme waardoor mensen zichzelf beschermen. Mensen bekijken wat er gezegd en gedaan wordt met afstand en maken een afweging of ze er wel in kunnen geloven en in mee moeten gaan. Wanneer er sprake is van wantrouwen, zullen mensen uit zelfbescherming niet zomaar meegaan. Een gevoel van veiligheid en vertrouwen is altijd de basis voor een krachtig team. Zonder deze ‘basisingrediënten’ gaat je team nooit goed presteren. Lees trouwens voor de overige belangrijke basisingrediënten voor een sterk team ook mijn blog ‘Leiderschapstips voor ondernemers: creëer een succesvol team’.

Daarom heeft het geen zin om dingen in gang te willen zetten en afspraken te maken op proces- en inhoudsniveau als het met het vertrouwen niet goed zit. Je zult eerst boven tafel moeten krijgen waarom er wantrouwen heerst en daar wat aan doen. Dan kan een team pas weer verder.

Het komt te voet en gaat te paard.

Helaas is er weinig voor nodig om vertrouwen kwijt te raken. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een bekende uitspraak die ook zo werkt in je team. Als het vertrouwen eenmaal gaat wankelen, en dat is dus zo gebeurd, dan kost het ook best wat tijd en energie om het weer op te bouwen. Beter dus om het niet te ver te laten komen. Want dan wordt het alleen maar lastiger.

Wat kan je nu het beste doen als je merkt dat het vertrouwen daalt? En dit kan dus beide kanten op zijn, het vertrouwen van je medewerkers in jou als leidinggevende, maar ook andersom. Hierbij geef ik je een aantal tips.

1. Waar komt het wantrouwen vandaan?

Ga op zoek naar waar het wantrouwen vandaan komt. Vaar niet op aannames alleen. Als je een vermoeden hebt, toets het dan. Vraag door. Heb je geen idee, geef dan terug wat je opvalt en dat je wilt weten wat er aan de hand is. Stel goede, eenvoudige vragen om boven tafel te krijgen waar het echt over moet gaan.

2. Daag uit tot openheid

Het ligt er een beetje aan hoe open jullie met elkaar zijn en wat jullie gewend zijn. Als je qua openheid en diepgang nog niet zoveel gewend bent met je team dan is het lastiger om het gebrek aan vertrouwen te bespreken dan als jullie hier verder in gevorderd zijn. Hoe dan ook, daag de ander uit tot openheid. Dat kan je doen door jezelf kwetsbaar op te stellen, toe te geven dat je ook niet altijd alles goed doet of goed kunt inschatten en dat je laat merken dat je je medewerkers super belangrijk vindt en voor hen het beste wilt.

Je zult voor je idee dus misschien ‘door het stof’ moeten, maar niks is minder waar. Het is juist ijzersterk, omdat je durf laat zien en tegelijkertijd hiermee het vertrouwen al een enorme boost geeft. Dit werkt natuurlijk alleen als je het ook echt meent en het niet alleen zegt, maar er ook naar handelt.

3. Hoor wat ze nodig hebben en geef dat

Ben je eenmaal zover dat je een open gesprek hebt, luister dan goed naar wat je terug krijgt. Luister naar de verhalen en emoties achter dat wat je te horen krijgt. Vraag door om de daadwerkelijke angel boven tafel te krijgen. En vraag ook wat medewerkers van je nodig hebben. Je krijgt dit letterlijk te horen of je hoort het aan het soort vragen die medewerkers stellen. Vaak zit het op het vlak van ‘Geef ons richting en duidelijkheid’ of ‘Maak keuzes’ of ‘Geef ons vertrouwen en betrek ons erbij’.

Als ze hebben aangegeven wat ze nodig hebben, geef dit dan ook. Als je er geen vervolg aan geeft, dan sta je namelijk nog eens met 20-0 achter. Doe dus wat je belooft en maak het jezelf ook niet te moeilijk. Betrek juist je medewerkers bij de oplossing. Laat hen er ook over nadenken. Je hoeft dit niet alleen te doen. Juist niet.

Ik ben benieuwd of je zelf ook al eens met wantrouwen in je team te maken hebt gehad. Mocht dat zo zijn, wat heb jij gedaan om het vertrouwen weer te vergroten?

Leuk als je een reactie achterlaat hieronder.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Jouw leiderschap: 3 tips hoe jij het verschil kunt maken

Leiderschap heeft niks te maken met de baas zijn. Dat wordt vaak wel gedacht. Het heeft er juist alles mee te maken dat je anderen kunt leiden, laten groeien, inspireren om samen jullie doelen waar te maken. Jullie visie en missie dichterbij te brengen. Dat is dus een andere insteek dan vanuit macht. En juist jouw leiderschap maakt daarbij het verschil. Het verschil of het in je team wel of niet werkt én je eruit haalt wat erin zit. In deze blog geef ik je 3 tips hoe jij ook het verschil kunt maken met jouw leiderschap voor jouw team en bedrijf.

Als je een team gaat leiden, sta je er meestal niet zo bewust bij stil wat leiderschap nou precies inhoudt voor jou en voor je bedrijf. Je begint gewoon, toch? Ik deed het in ieder geval wel zo. En ben mijn team gewoon aan gaan sturen met alle goede bedoelingen. Ik wist vanuit mijn studie toch best wat over gedrag van mensen in organisaties, over veranderingen en over groepsdynamica. Daarnaast had ik mijn gezonde verstand. Dan moest ik toch een heel eind komen? En dat deed ik ook. Maar ondanks alle goede bedoelingen en inzet, slopen er ook dingen in die niet het beste uit mijn team haalde. Plus ik maakte het mezelf ook nog eens onnodig moeilijk. Lees ook mijn blog 6 fouten die je als manager niet wilt maken (maar waarvan je waarschijnlijk niet doorhebt dat je het doet) waar ik meer vertel over veel voorkomende fouten die leidinggevenden vaak onbewust maken.

Leidinggeven is een vak

Inmiddels vele jaren later, veel ervaring en veel goede en minder goede voorbeelden rijker weet ik dat leidinggeven een vak is. Een ander vak dan de inhoud die je voorheen gewend was. Het betekent een andere mindset en een andere rol die nodig is om het goed te doen. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is het belangrijkste. Je hiervan bewust zijn, gaat je al veel opleveren. Maar ik wil je ook nog 3 tips geven hoe je juist met jouw leiderschap het verschil maakt.

Als je hiervoor gaat staan en durft te kiezen, dan zul je zien dat het er anders aan toe gaat in je team. Dat het voor jezelf makkelijker wordt. Dat het beter gaat in je bedrijf en jullie veel meer kunnen bereiken dan dat je nu voor mogelijk houdt.

Blog Jouw leiderschap: 3 tips om het verschil te maken voor jouw team

Dus wat kan je doen?

Tip 1 Neem verantwoordelijkheid, maar dan echt.

Natuurlijk voel je je verantwoordelijk. Maar neem je ook echt verantwoordelijkheid? Ik heb zelf vaak dat ik denk dat ik echt aan het stuur zit, maar dat toch blijkt, als ik inzoom, dat ik de omstandigheden de schuld geef of de ander. Of dat ik denk dat ik er echt alles aan gedaan heb, maar dat dit eigenlijk wel meevalt. Herkenbaar?

Zodra je de schuld buiten jezelf legt en bijvoorbeeld denkt: Waarom loopt het nou zo in mijn team? Waarom moet mij dit overkomen? Of waarom doen ze nou nooit…? Kijk dan eens naar jouw aandeel in het proces. Waar heb jij misschien een steek laten vallen, was je niet scherp of heb je niet geluisterd naar je intuïtie? Misschien heb je iemand aangenomen waarvan je na de eerste week al wist dat het niet de juiste man of vrouw was voor de job, maar waar je niks aan hebt gedaan. Of misschien heb je geklaag in je team tot nu toe steeds geaccepteerd en is er nu veel negatieve energie in plaats van een positieve flow.

Je krijgt wat je tolereert. Dus durf terug te kijken en verantwoordelijkheid te nemen. Het is moeilijk, maar ook zeker de moeite waard. Want dan blijf je niet hangen. Durf de verantwoordelijkheid te nemen en daar naar te handelen. Dit geeft je je beste team. Dit geeft je vrijheid!

Tip 2 Werken is leuuuuuuk! Vooral in jouw team.

Wanneer willen mensen hard voor je werken? Als ze hun werk leuk vinden, zich veilig voelen en het idee hebben dat ze van betekenis zijn. En dit is iets wat jij enorm beïnvloedt in je leidinggevende rol. Dus laat jouw team, jouw bedrijf, de leukste werkplek zijn om te werken. Wat jij daarin kan doen? Vooral zorgen dat mensen zich veilig voelen, dat er openheid en vertrouwen heerst en dat ze zich gewaardeerd voelen. Daarin geef jij dus het goede voorbeeld. Geef ook de ruimte om af en toe stoom af te blazen. Vier successen. Laat zien dat je ziet dat er hard gewerkt wordt en dat je daar dankbaar voor bent. Want zo blijft de betrokkenheid en motivatie hoog en willen de beste bij je werken.

Blog Jouw leiderschap: 3 tips om het verschil te maken voor jouw team

Tip 3 Stimuleer in plaats van controleer.

Vaak wil je als eindverantwoordelijke graag weten wat er deur uit gaat of wat iemand doet of zegt tegen klanten. Om toch zeker te weten dat het aan je standaard voldoet :-). De neiging om te controleren, is dan vaak groot. Helemaal niet gek. Het zit alleen het vertrouwen in de weg. Soms moet je dingen ook mis laten gaan, zodat iemand kan leren en verantwoordelijkheid kan nemen. Stimuleer juist in plaats van te controleren. Spreek je teamleden aan op hun potentie. Geef feedback. Ben open en eerlijk. Geef ze het gevoel van vertrouwen, maar ben duidelijk over je verwachtingen en wat je wel en niet accepteert. Geef ze de juiste houvast, maar laat ze zelf spelen. Jouw taak is om ze te coachen en net dat stapje extra te laten zetten. Zodat de volledige potentie van je team wordt benut en jullie beter en beter kunnen worden.

Kies bewust voor leiderschap en neem je verantwoordelijkheid hierin. Het maakt je zelf niet alleen vrij, het geeft je mensen een interessante en leuke werkplek en je behaalt met je bedrijf betere resultaten en hogere doelen.  WIN-WIN-WIN. Met jouw leiderschap maak je dat verschil!

Wat kan jij vandaag nog doen om het verschil te maken voor jouw team?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

Meer uit je team halen? Als je werkt met een team of als je dit wilt gaan doen, dan wil je er natuurlijk ook uithalen wat er in zit. Vaak genoeg kom ik tegen dat het allemaal nog niet zo soepel loopt. Of dat er gewoon nog veel meer uit te halen valt. Is dit iets wat jij herkent? Lees in deze blog de 10 tips om vanaf vandaag meer uit je team te halen.

Een team kan je aardig bezig houden als het niet lekker loopt. Maar ook als je best tevreden bent, zijn er genoeg mogelijkheden om er nog meer uit te halen. Want hoe lekkerder je team gaat, hoe lekkerder je business draait. En hoe gelukkiger, ja laten we dat werkgeluk niet uitsluiten, iedereen is. Dus zonde om nog een dag langer te wachten. Hoe je vandaag nog meer uit je team kunt halen, ga ik je nu vertellen. Hierbij mijn 10 tips.

1. Geef richting

Het klinkt logisch maar is in de praktijk is het lang niet altijd aanwezig: een duidelijk richting oftewel een heldere missie en visie. Waarom doen jullie wat jullie doen? Wat is jullie stip op de horizon? Wie of wat willen jullie zijn? Deze richting, inclusief ijkpunten om te weten of jullie goed op weg zijn, heeft je team nodig om zelfstandig te kunnen werken en goede beslissingen te kunnen nemen.

Vraag je dus af in hoeverre de richting van jullie bedrijf helder is bij je hele team. Zit het bij iedereen echt tussen de oren? Is het aan de muur gespijkerd? Kent iedereen ook je verwachtingen? Kent iedereen de gezamenlijke doelen? Weet iedereen op elk moment hoe jullie ervoor staan op de belangrijkste meetpunten zoals omzet, klanttevredenheid enz.? Niet een volle 100% JA? Dan is dit een knop waar je vandaag nog aan kunt draaien.

2. Maak connectie

Een team leiden wordt nog wel eens verward met besturen, de leiding hebben oftewel de baas zijn. Dit impliceert een relatie vanuit macht. Als iets moeizaam werkt en uiteindelijk zelfs maakt dat relaties eindigen dan zijn het relaties waar een of beiden personen vanuit macht opereren. Dit geldt voor alle relaties, dus ook voor de relatie met je teamleden.

Om meer uit je team te halen is het zo belangrijk om vanuit connectie te werken. Jij bent niet de belangrijkste, maar je teamleden zijn het belangrijkste. Mensen willen hard voor je werken en zijn gemotiveerd, maar ze willen wel gezien en gehoord worden. Ze willen merken dat ze betekenisvol bezig zijn, dat ze toegevoegde waarde hebben. Benader je teamleden vanuit de intentie om connectie te maken en je krijgt een andere dynamiek en andere resultaten.

Dus ben eerlijk tegen jezelf als je kijkt naar jou en je team. Benader je je team echt vanuit connectie?

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

3. Zorg voor meer veiligheid en vertrouwen

Veiligheid en vertrouwen zijn de basis voor een succesvol team. Mensen zijn nou eenmaal sociale dieren en reageren op hun omgeving. Wordt de omgeving ervaren als veilig, dan krijg je hier vertrouwen en samenwerking voor terug. Het omgekeerde is ook waar. Als er een omgeving is waar angst de boventoon voert dan krijg je paranoia, wantrouwen en gaan mensen voor hun eigen belang.

Vertrouwen is zeker niet in elk team voldoende aanwezig, maar hier kan je wel aan werken. Hierin heb je zelf een voorbeeldrol. Hoe opener en eerlijker je bent, hoe meer dit bijdraagt aan het vertrouwen. Laat zien dat jij ook maar een mens bent en dat je ook fouten maakt (en dat dit niet erg is). Respecteer elkaar en neem iedereen serieus. En doe er wat aan als bepaalde mensen de veiligheid binnen het team infecteren.

4. Investeer in je team als geheel

Een groep mensen bij elkaar is nog geen team. Een team ontstaat ook niet van de een op de andere dag. Dit moet groeien. Dit betekent wel dat jullie hier allemaal in moeten investeren. Want het gaat niet vanzelf.

Sta regelmatig stil bij hoe het gaat, laat mensen met verbetersuggesties komen en zorg dat je elkaar steeds beter leert kennen. Hoe beter je elkaar kent, hoe meer begrip er is voor elkaar, hoe beter het loopt qua samenwerking. Om de band te creëren en een gevoel van eenheid in de hand te werken is een gezamenlijke visie en doel belangrijk, maar ook dingen samen ondernemen. Dit kan natuurlijk gewoon op het werk zijn, maar ook door andere dingen met elkaar te beleven krijg je een hechtere band. En daarvoor hoef je geen vlotten te bouwen. Gewoon een drankje doen in het café op de hoek is net zo effectief.

5. Stop met micromanagen

Geef je teamleden de ruimte om te kunnen doen wat ze moeten doen en te laten zien wat ze in hun mars hebben. Dit betekent dat je ze opdrachten meegeeft en je niet bemoeit met hoe iets gebeurt. Laat het werk ook echt aan hen over en stuur op output.

Heb je er een handje van om alles in de gaten te houden en je overal mee te bemoeien? Laat het los. Zeker met de juiste richting zijn mensen op allerlei niveau’s prima in staat om hun werk tot een goed einde te brengen. Geef ze de verantwoordelijkheid en het vertrouwen. Als het goed is heb je fantastische mensen aangenomen. Dus: start vandaag nog met het sturen op output en laat het micromanagen lekker gaan.

6. Geef het goede voorbeeld

Ook iets wat niet moeilijk is en waar je vandaag mee kan starten, is met zelf het goede voorbeeld geven. Loopt het nu niet zoals je graag zou willen? Of heb je eigenlijk anderen verwachtingen? Walk your talk! Een leuk weetje: mensen doen niet wat je zegt, ze doen wat jij doet. Met dit in je achterhoofd begrijp je dat je nog zo vaak dingen kunt zeggen of vragen, je teamleden kijken uiteindelijk toch naar jou. Ze doen wat jij doet.

Dus ben het voorbeeld van hoe je het graag hebben wilt. Leef je belangrijkste waarden, leef je missie en visie. Werk op die manier zoals je het ook van de anderen verwacht. Hier kan je vandaag mee beginnen. Of als je al lekker op weg bent, dit een beetje fine-tunen natuurlijk ;-).

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

7. Neem de allerbesten aan

Heb je niet je optimale team qua samenstelling? Doe er dan vandaag gelijk wat aan. Twee acties die je kunt ondernemen. Heb je mensen in je team die te weinig toevoegen aan je team? Ben eerlijk en neem afscheid. Ook al is het moeilijk. Uiteindelijk ben je jezelf er dankbaar voor, maar ook de ander is je er uiteindelijk dankbaar voor omdat diegene ook weer iets kan doen wat beter past en dus ook beter voelt en werkt. Ten tweede: ga de beste mensen aannemen. Maak een start door vandaag nog goed voor jezelf op een rij te zetten wie je nodig hebt. Niet alleen qua vaardigheden en kennis, maar ook qua houding, motivatie, persoonlijkheid en bijdrage aan het team. Maak hierna een mooie vacature voor jouw nieuwe superstar teammember.

8. Ben aanwezig

Aan de ene kant betekent dit fysiek aanwezig zijn. Het is fijn als je er regelmatig bent en dat mensen met je kunnen connecten of hun ei kwijt kunnen. Dit hebben ze nodig om de binding te blijven voelen. Plus het is fijn als hun harde werk ook gezien wordt. Ben dus echt aanwezig en bereikbaar, dat doet je team veel goeds.

Aan de ander kant betekent aanwezig zijn er ook echt zijn als je met elkaar in gesprek of een meeting bent. Dus andere afspraken, mailtjes, telefoontjes zijn er even niet. Ben echt aanwezig in het moment. Hoor wat er speelt en leeft, wat goed gaat, minder goed gaat, stel goede vragen en maak dus die connectie :-).

9. Stel goede, simpele vragen

Dit is iets wat je gelijk kunt doen: simpele vragen stellen. Hierdoor kun je beweging creëren, doelen behalen en oplossingen bedenken. Vaak stellen we veel te grote, moeilijke vragen. Daar gaan we als mensen juist van op slot. Van eenvoudige vragen gaan we daarentegen juist aan. Denk maar aan kruiswoordpuzzels. Dus stel je teamleden of je team als geheel vandaag nog een eenvoudige vraag, zoals bijvoorbeeld: ‘Wat is nu de eerste kleine actie die we kunnen doen om doel X te bereiken?’ of ‘Wat kunnen we als eerste kleine verbetering doorvoeren vandaag om de samenwerking in ons team te upgraden?’ en doe dat. En blijf elke dag eenvoudige vragen stellen.

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

10. Bepaal hoe je het wél wilt en neem elke dag een kleine stap

Zou je graag willen dat het anders loopt in je team dan het op dit moment gaat? Vraag je je af hoe je daar in hemelsnaam gaat komen? Begin dan vandaag bij wat er al wel is, geef het focus en neem elke dag een volgende stap. Bepaal vandaag voor jezelf zo concreet mogelijk hoe jouw beste team eruit ziet. Wie zitten er in? Hoeveel mensen zijn het? Wat doen ze? Hoe werken ze samen? Wat voor resultaten halen ze? Waar werken jullie? Hoe vaak zien jullie elkaar enzovoorts. Heb je dit mooi op een rijtje? Dan wil je hier het liefst natuurlijk zo snel mogelijk komen. Maar een ding is zeker. Als je nu een grote stap of verandering wilt doorvoeren is het voor 70% zeker dat deze zal mislukken. Een alternatief? Ja, dat is er zeker. Doe het in kleine stappen en neem er daar elke dag een van. Dus het begint bij de vraag: Welke eerste stap kan je vandaag zetten om je beste team te creëren? En neem zo elke dag een volgende stap. Zo is het behapbaar en weet ik zeker dat je komt tot jouw droomteam.

Zo, 10 tips die je gelijk in de praktijk kunt brengen.

Welke tip ga jij implementeren?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Van zelf doen naar leiden, 3 tips

Als je bedrijf en je team groeit, dan is het dus niet de bedoeling dat je alles nog zelf blijft doen. Delegeren is het devies en leiden in plaats van taken verdelen. Tja, da’s een goeie. Maar wat als je dit nog nooit gedaan hebt en dit best wel oncomfortabel voelt? Geen nood. Ik geef je hier 3 praktische tips waardoor ‘zelf doen’ verleden tijd wordt en je de leider in jezelf kunt verwelkomen.Lees meer

Bouw je echt aan je team of heb je ‘losse’ mensen die voor je werken?

Ben je ooit in je eentje begonnen als ondernemer en heb je inmiddels mensen om je heen verzameld die voor je werken? Mooi, want zo krijg jij meer ruimte om aan je bedrijf te werken. Als het goed is. Toch zie ik vaak dat bij het groeien van een team nog geen sprake is van een team. Het is meer een verzameling van losse mensen die allemaal hun expertise inbrengen. Je bent dan ook niet aan het leiden, maar bent iemand die mensen aan het werk houdt en taken verdeeld. De vraag is wat wil je? Op dit niveau blijven of heb je groeiambities met je bedrijf?

Lees meer

Talent, wat fijn als anderen daar ook van kunnen genieten

Gisteren erg gelachen met mijn dochter. Ze lag al in bed en was nog aan het lezen. Ik zat naast haar. Ze kwam even niet uit het woordje ‘Tjonge’ en op een of andere manier deed dit mij denken aan Toon Hermans. ‘Tjonge, jonge, jonge….’ , weet je nog? En natuurlijk aan ‘Wat ruist daar door het struikgewas….’. Ik kon het niet laten en zat hem een beetje gekscherend na te doen. Mijn dochter lag helemaal in een deuk. Wat heeeerlijk! Om daarna te vragen: wie is Toon Hermans?Lees meer

6 fouten die je als manager niet wilt maken (en waarvan je waarschijnlijk niet door hebt dat je het doet)

Je hebt een geweldig product, een gedegen visie en een team van fantastische professionals om je heen verzameld. Maar waarom is er dan toch weinig betrokkenheid, een laag energieniveau, een lagere productiviteit dan je zou willen en worden sales targets niet gehaald? Je begrijpt er eigenlijk niks van.

Ook al wil je het waarschijnlijk niet horen, het kan dat het antwoord ligt in je managementaanpak. Kijk eens naar de volgende lijst met 6 gewoonten die veel managers hebben waardoor ze collega’s, klanten en geloofwaardigheid verliezen. En meestal hebben ze het niet eens in de gaten.

1. Je bent niet duidelijk in wat je van iemand verwacht en wat je nodig hebt

6 fouten die je als manager niet wilt makenOm iemand een vliegende start te geven als hij je team komt versterken, is het belangrijk om jouw visie, richting en verwachtingen te delen. Het is het fundament onder een lange, goede samenwerking. Maar vaak wordt vergeten of te weinig tijd genomen om de verwachtingen uit te spreken en aan te geven wat je nodig hebt. Wat zorgt dat de medewerker uiteindelijk onvoldoende uit de verf komt en steeds gefrustreerder raakt. En dat is logisch, want hoe kan iemand aan verwachtingen voldoen, als hij niet weet welke verwachtingen dit zijn?

In plaats van iemand dus aan te nemen, achter een bureau neer te zetten en hem na een korte introductie succes te wensen, is het aan te bevelen tijd te nemen om iemand de organisatie te laten zien, aan te geven waarom jullie doen wat jullie doen en jullie visie en richting helder uit te leggen. Neem ook de tijd om individueel kennis te maken. Dit zorgt voor wederzijds begrip en vertrouwen. En je kunt gelijk je verwachtingen uit de doeken doen. Vraag ook om feedback en stuur tijdig bij. Blijf het proces volgen en geef aandacht. Jij bent en blijft de gids.

2. Je laat te veel los, ook dat wat je wel hoort te doen

Je geeft het werk uit handen en laat je teamleden zelfstandig aan de gang gaan. Heel erg prettig. Alleen zijn er momenten dat je toch een email moet beantwoorden, een knoop moet doorhakken of moet laten merken dat je weet wat er speelt. Taken overdragen en zelfstandig werken is mooi, maar dat betekent niet dat jij als manager alles los kan laten. Wanneer je dat wel doet en je te weinig bemoeit met de gang van zaken, loop je de kans dat de betrokkenheid gevaar loopt en uiteindelijk je team of organisatie.

Natuurlijk moeten jouw toppers zelfstandig kunnen werken. Je wilt ze niet elke 5 minuten aan je bureau. Maar er zijn, ook als ze volledig zelf aan de slag zijn, momenten waarop ze even moeten kunnen sparren of het fijn is als jij interesse toont en weet wat er speelt. Geef medewerkers aandacht en blijf wel faciliteren. Dan hou je de betrokkenheid hoog. Dus ‘ja’ tegen zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid, maar ‘nee’ helemaal je handen er van aftrekken en laten zwemmen.

3. Je neemt mensen alleen aan op hun skills

Je bent op zoek naar iemand die bepaalde skills meebrengt om je team te versterken. Selecteer je echter alleen daarop, dan is dat ook wat je krijgt. Maar waarschijnlijk verwacht je meer. Je wilt ook dat iemand zelfstandig kan werken, initiatief toont, met verbetersuggesties komt en zichzelf uitdaagt en zichzelf blijft ontwikkelen. Eigenlijk wil je iemand met een attitude die past bij jouw verwachtingen en past bij het bedrijf.

Als je dit heel duidelijk voor ogen hebt en dus ook van iemand verwacht, kijk dan vooral naar mentaliteit en houding als je iemand aanneemt. Natuurlijk zijn skills ook belangrijk, maar dat kan je makkelijker aanleren. Een bepaalde mentaliteit zal nog maar weinig veranderen, terwijl als je iets niet kunt of nog niet op een bepaald niveau kunt, je dit kunt leren. Kijk dus niet alleen naar skills bij het aannemen van supersterren voor je team. Zorg dat je de full-package goed onderzoekt en onthoud dat mentaliteit vrijwel niet zal veranderen.


www.purplewithapurpose.nl/ebook/Twijfel je af en toe of je als leidinggevende nou strakker moet sturen of meer vrijheid moet geven? Wil je graag een ‘dreamteam’ maar vraag je je af hoe je dat bereikt? Download nu gratis dit ebook ‘Creëer het team dat je wilt!’, doe de scan en krijg 15 waardevolle tips!  


4. Je bent meer bevriend dan vriendelijk

Je kan vriendelijk zijn tegen iedereen, maar hoeft geen vrienden te zijn met iedereen. Dat zegt mijn businesscoach regelmatig en dat gaat hier ook op. Als manager of leider heb je nou eenmaal een andere rol en kun je niet, net als de rest van de collega’s, bevriend zijn met iedereen in je team. Dat gaat gewoon niet. Het is wat het is.

Als je vriendelijk bent, dan vertel je eerlijk wat je goed vindt aan het werk dat iemand levert, maar zeg je het ook als je iets anders had verwacht en geef je aan wat je graag anders ziet. Wanneer je je als vriend opstelt, blijf je vriendelijk lachen, geef je complimenten en joviale schouderklopjes, maar daar blijft het bij. Terwijl het in je hoofd tolt van de kritiek. Ben je vriendelijk dan ben je aardig, maar duidelijk en neem je een mentorrol aan waardoor de ander zich kan ontwikkelen. Blijf je een vriend, dan wordt een frustratie voor beide partijen met waarschijnlijk een afscheid tot gevolg.

Ben dus zeker vriendelijk, maar geen vriend van de mensen in je team. In plaats van vriendelijk lachen en alleen complimenten geven, is het waardevol om elkaar geregeld 1 op 1 te spreken om te bespreken hoe het gaat. Ben duidelijk in wat je ziet en wat je verwacht. En vraag hoe je je medewerker kan helpen om verder te groeien in zijn rol. Op deze manier kan iemand zich ontwikkelen tot volwaardig professional.

5. De cultuur van je organisatie (of team) is verre van optimaal

Komt iedereen vol enthousiasme en motivatie binnen ’s ochtends of neemt iedereen met een lang gezicht 6 fouten die je als manager niet wilt makenplaats achter zijn bureau en weten ze niet hoe snel ze hun oortjes in moeten doen? Als je nadenkt over het aantal uur dat wij spenderen op kantoor, dan is het toch prettig als dit een fijne omgeving is om je tijd door te brengen. Kleine veranderingen kunnen al leiden tot stijging van de betrokkenheid, de productiviteit, loyaliteit en werkgeluk.

Kijk eens naar hoe jullie er bij zitten. Heeft iedereen voldoende ruimte, is er licht, kan je rustig werken en ook ergens met elkaar overleggen? Maar naast de fysieke omgeving, hoe ga je met elkaar om? Worden er nare grappen gemaakt? Vieren jullie successen? Doen jullie geregeld wat samen als team? Je begrijpt wel wat ik bedoel. Hoe veiliger, positiever en transparanter de omgeving, hoe productiever je team is.

6. Je geeft je mensen geen ruimte

Je hebt inmiddels een heel team van goede mensen om je heen verzameld, maar nog altijd vind je het lastig om los te laten. Gebeurt het dan wel goed? Gebeurt het dan wel zoals ik wil? Gebeurt het wel op tijd? Enzovoorts. Maar als je niks of weinig loslaat, kunnen jouw teamleden ook niet bewijzen wat ze in huis hebben. En als je ze wel taken geeft, maar steeds over hun schouder meekijkt of het wel ‘goed genoeg is’ en blijft controleren, oftewel micromanagen, verstik je ze waardoor ze nooit uit de verf gaan komen, zoals je graag zou willen.

Geef ze dus de ruimte. Geef ze de ruimte om te doen waar zij goed in zijn en te laten zien dat ze de taken aankunnen. Ze zullen het wellicht niet precies op jouw manier doen, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En misschien zijn die wegen zelfs beter en verrassen ze je! Geef ze dus de vrijheid en verantwoordelijkheid om het hoe zelf te bepalen en zorg dat je er bent als het echt nodig is en ze juist faciliteert om het beste uit zichzelf te halen!

Hoe vind jij dat jij het doet als manager? En wat is jouw beste tip voor andere leidinggevenden die hiermee te maken hebben?

Pagina 1 van 212