Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Leren en ontwikkelen

Wat een beetje challenge je kan opleveren

Jezelf af en toe een beetje uitdagen, doe jij dat ook? Het mooie ervan vind ik dat je dan altijd ziet dat er meer mogelijk is. Dus vandaar vandaag mijn ervaringen en lessen in deze blog. Ter inspiratie of lering en vermaak, what ever you like.

Een tijd geleden heb ik mezelf een beetje uitgedaagd. Ik had mezelf een challenge gegeven namelijk: zoveel mogelijk blogs schrijven in 1 week! En ja, dat is niet concreet, voor mezelf had ik in gedachte, het liefst wil ik er 35 schrijven.

Blog Wat een beetje challenge je kan opleveren

En is het gelukt?

De uiteindelijke uitslag was: 11 blogs in 7 dagen! En om het gelijk even in perspectief te plaatsen: de afgelopen 4 jaar heb ik 99 blogs geschreven voor mijn website in 208 weken. Dit is dus 9x wat ik nu in 1 week deed.

Wat heeft het nog meer opgeleverd?

Maar naast mijn daadwerkelijke resultaat heeft deze uitdaging me ook nog een paar mooie inzichten opgeleverd. Want wat waren mijn ervaringen van deze week met een (bijna volle) focus op blogs schrijven?

1. I love blogs schrijven!

Ik begon voortvarend met 5 blogs op de eerste dag. Dit was dus top. Als ik dat 7 dagen kon doen zat ik dus inderdaad op 35! En ik merkte dat ik schrijven heerlijk vindt. Ik heb legio onderwerpen en heb elke keer zin om er weer wat moois van te maken. Dit kan ik serieus dagen volhouden. Dus I love what I do.

Blog Wat een beetje challenge je kan opleveren

2 Ik heb overschat wat ik in een dag kon doen (again :-))

Maar ik ben ook hierin getrapt: we overschatten wat we op een dag kunnen doen en onderschatten wat we in een jaar kunnen doen. Ik had de afgelopen week namelijk geen lege agenda. Ik wist dus ook wel dat ik misschien niet alle dagen 5 blogs ging halen, maar met een beetje extra gas moest ik toch een eind komen? UIteindelijk stond er nog teveel op mijn agenda waardoor ik het dus niet haalde.

3 De grootste vijand van focus afleiding

Ook had ik last van de grootste vijand van focus afleiding. Mijn telefoon, en dan met name mijn Insta en mijn mail, zijn de grootste boosdoeners. Ik moest hem af en toe gewoon verstoppen. In ieder geval confronterend hoe makkelijk ik dat ding elke keer pak en hoeveel tijd ik hier elke week mee verlies.

Blog Wat een beetje challenge je kan opleveren

4 Het weekend is voor gezin en vrienden

In het weekend had ik bedacht ook lekker te schrijven. Juist heerlijk. Daar had ik zin in. Maar er is er slechts 1 blog uit mijn vingers gekomen. Het weekend is echt voor familie en vrienden. Ik kan best één dingetje doen, maar het werkt voor iedereen het beste als ik dan mijn focus heb op thuis. Dus er nog even 2x 5 blogs uitpersen, gaat hem niet worden.

5 Wat als ik het niet had gedaan?

En nu kan je denken, maar 11 blogs? Dat is nog wel een eindje van je streefcijfer vandaan. Je hebt het totaal niet gehaald. Maar toch ben ik blij dat ik dit heb gedaan. Ik had naast de werkzaamheden die al in mijn agenda stonden, namelijk een duidelijke focus op die blogs. En ik heb nu gedaan in 1 week waar ik anders 11 weken over deed. Alleen maar door tegen mezelf te zeggen, dit is de challenge die ik aanga deze week. Als ik niks gedaan had, was er niks veranderd. Het heeft voor mij weer bewezen: er is zoveel meer mogelijk dan dat je nu denkt

Dus zo’n week doe ik binnenkort nog een keer. Lekker mooie content maken en tegelijkertijd ook meters.

Werkt zo’n uitdaging ook bij jou?

Waar kan jij op focussen waar je nu en op de lange termijn plezier van hebt?

En wat zou het voor jou betekenen als je hier een week volledig op focust?

Food for thought…

Maak er een mooie dag van!

Ben je klaar voor een nieuwe challenge als ondernemer? Wat dacht je van 12 weken gefocust aan je leidersrol werken waardoor je wegkomt uit die operatie? Lijkt dit je wat en ben je hier erg aan toe? Meld je dan even aan voor een gratis Fix Your Bottleneck gesprek en dan kijk ik met je mee wat nu je grootste bottleneck is op dit moment en of het Bouw je Beste Team programma wat voor je is. 

Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Hoe coach je als leidinggevende je medewerkers? Hoe zorg je dat ze hun volledige potentie gaan benutten? Hier heb je een belangrijke rol in. Je zal ze af en toe moeten laten zien wat er nog meer mogelijk is. Je zal ze moeten uitdagen en moeten helpen. Hoe doe je dat? Daarover ga ik het met je hebben in deze blog.

Hoe coach je als leidinggevende je medewerkers? En neem je er überhaupt de tijd voor? Vaak zie ik dat het erbij inschiet. Dit weet ik ook uit eigen ervaring, want als ik het niet plande, kwam er weinig van terecht. Daarnaast kan je het natuurlijk wel inplannen, maar als het dan blijft bij een beetje praten over ditjes en datjes, komt je medewerker nog niet verder. Dus fijn als je weet hoe je die coachmomenten het beste aan kunt pakken.

Op welke manier?

Dus op welke manier kan je je medewerkers het beste coachen? Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden, maar twee manieren die altijd goed bij mij en mijn team werkten waren de volgende: vaste coachmomenten een keer per maand en korte coaching gelijk op de werkvloer. Ik zal beide manieren hieronder verder toelichten en ook inhoudelijk een aantal handvatten meegeven.

Blog Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Wat ik je sowieso wil meegeven

Wat ik je sowieso nog wil meegeven is dat het vooral belangrijk is om goede vragen te stellen en goed te luisteren. Dit zijn de belangrijkste vaardigheden. Dus heb je tot nu toe nog nooit gecoacht en vind je het best lastig om in de leidinggevende rol je medewerkers te helpen met nieuwe inzichten en om ze te laten groeien, focus je dan eerst op het beter luisteren en horen (dieper dan het oppervlakkige) en goede vragen stellen (open vragen en eenvoudige vragen).

Probeer dit gewoon dagelijks uit. Hier kan je dag in dag uit op elk moment mee oefenen. En je weet het, hoe meer je oefent, hoe competenter je wordt.

Twee manieren om te coachen

Zoals ik net al zei, heb ik zelf altijd twee manieren gebruikt om mijn medewerkers te coachen.

Manier 1: Een vast moment in de maand

Deze gesprekken plande ik altijd al een jaar vooruit met iedereen. We hadden dan een keer per maand een uur de tijd om een aantal dingen te bespreken en ik coachte ze op inhoud en persoonlijke ontwikkeling. Uitgangspunt waren de planningsafspraken die we aan het begin van het jaar maakten. Dat zijn enerzijds resultaatafspraken, dus welke resultaten ga je concreet dit jaar halen en anderzijds ontwikkelafspraken, dus welke stappen ga je zetten in je ontwikkeling en wat is het resultaat hiervan.

Gedurende het jaar hielden we in de gaten hoe het ging, coachte ik ze op wat ze lastig vonden of waar ze in wilden groeien en daagde ik ze ook uit om soms hoger te reiken dan ze zelf zouden doen.

Blog Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Gebruik feedback, vragen stellen en je luistervaardigheden in deze gesprekken.

En om het nog concreter te maken, vind je hier een aantal vragen die je kan inzetten.

Met betrekking tot resultaatafspraken

  • Wat is er de afgelopen maand goed gegaan? Waar merk je dat aan? Hoe is je dat gelukt?
  • Waar zit volgens jou je grootste bijdrage? Waar merk je dat aan?
  • Waar kan je nog in groeien? Hoe ziet het er voor jou uit als je die groei hebt doorgemaakt?
  • Waar heb je nog hulp bij nodig?
  • Wat kan ik hierin voor jou betekenen?

Met betrekking tot ontwikkelafspraken:

  • Welke stappen heb je gezet?
  • Wat heeft dit opgeleverd?
  • Welke stappen heb je niet gezet?
  • Wat houd je tegen? Wat belemmert je?
  • Hoe kan ik je hierbij helpen?
  • Hoeveel procent van je potentieel wordt op dit moment benut? Geef aan in een percentage waarbij 100% het hoogst haalbare is. In het percentage wat iemand noemt, wat zit daarin? En wat als je het 10 of 20% weet te verhogen? Wat is er dan anders? Wat is er voor nodig om dat te behalen?

Blog Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Manier 2: Korte coaching op de werkvloer

Dit kan je dagelijks toepassen en op elk moment van de dag. Het kost je slechts een minuut (of twee). Zie je namelijk iets gebeuren wat precies te maken heeft met het ontwikkelpunt van iemand dan hoef je niet te wachten tot jullie ergens die maand je afspraak hebben. Sterker is het om gelijk feedback te geven en kort te coachen want het is vers en iemand is nog ‘in het moment’.

Geef dus feedback op wat je ziet (lees hier over hoe je op een goede manier feedback geeft) en stel daarna nog enkele vragen als:

  • Als ik kijk naar je ontwikkelafspraak/wat je wil ontwikkelen, wat had je hier dan beter kunnen doen?
  • Hoe kan je dat in het vervolg aanpakken?
  • Welke hulp heb je hier nog bij nodig?

En laat diegene het maar proberen.

Op deze manier is het dus kort en krachtig en op het moment dat iets plaatsvindt.

Ga met bovenstaande lekker aan de gang zou ik zeggen en probeer het eens uit. Ik ben benieuwd wat voor jou goed werkt. Als je in ieder geval maar aandacht hebt voor coaching. Zo wordt iedereen beter en ook gelukkiger in zijn of haar werk. Want hoe mooi is het als iemand zijn volledige potentie kan benutten? Aan jou de schone taak om ze te helpen eruit te halen wat erin zit!

Wat vind jij lastig aan het coachen van je medewerkers?

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je stress hebt als leidinggevende, doe dit

Stress als leidinggevende is arelaxt en brengt jezelf en je team verre van goeds. Merk je dus dat je stress hebt in je leidinggevende rol, laat het niet groeien, maar doe er wat aan. Het liefst zo snel mogelijk. Wat je precies kunt doen om hiermee korte metten te maken, dat vertel ik je in deze blog.

Stress als leidinggevende is niet fijn voor jou en niet fijn voor je team. Niet alleen omdat het niet goed is voor je gezondheid, maar waarschijnlijk voel je constant gejaagd en niet in control, heb je het idee dat het nooit ophoudt en kan je zo niet functioneren, zoals je zou doen als je lekker in je vel zit. Je kan dus niet geven vanuit je ‘zone of Genius’. En dit alles heeft ook weer zijn weerslag op je team en dus je hele bedrijf.

Dus doe er wat aan

Stress? Doe er dan zo snel mogelijk wat aan, want het heeft een grote, negatieve impact als het langdurig is. Ja, ik hoor je denken, dat roept iedereen. Maar ondertussen blijft alles maar doorgaan en zie ik niet zo snel waar ik moet beginnen om die stress dan te verminderen. Daarover zo meer. Want er zijn 3 dingen die je nu kan en moet doen.

Wat is de oorzaak?

Maar hoe komt het eigenlijk dat je die stress nu ervaart en dat hij zelfs groeit? Waarschijnlijk heb je op dit moment veel op je bord. Dit kan alleen op het werk zijn, maar ook een combinatie van thuis en op je werk. Je hebt het idee dat je alles moet doen, je wil alles ook blijven doen (want dan gebeurt het tenminste goed) en/of je hebt het idee dat je geen keuze hebt. Voor je gevoel zit je vast en komt er geen eind aan. Elke keer hoop je dit wel, maar dan zijn er weer 10 andere dingen die jouw kant opkomen.

Hoe doorbreek je het?

Belangrijk is dus om de cirkel te doorbreken. En om je stress niet meer de overhand te laten nemen, maar het weer zo te regelen dat je je lekker voelt en rust en ruimte hebt voor waar jij goed op gaat. Deze drie dingen kun je nu doen om de huidige situatie te doorbreken:

1 Afstand nemen

Als je middenin in alle drukte en de waan van de dag zit, kun je niet helder kijken en knopen doorhakken. Dat kan je alleen als je afstand neemt en de ruimte pakt om een doorbraak te creëren. En geloof me, die heb je nu nodig. Dus stop even met rennen. Neem even die adem pauze. Ga ergens heen waar je prettig voelt en zet je telefoon uit. Schakel af om ruimte maken voor stap 2.

2 Kiezen

Stap 2 is keuzes maken. En dit is iets wat we heel moeilijk vinden. Het liefst doen we alles, om maar niks te verliezen. We gaan wel harder werken, minder slapen en wensen dat er meer dan 24 uur in een dag zit om gewoon alles wel voor elkaar te krijgen. We willen niet kiezen, want we willen niet verliezen. Maar door niet te kiezen, doe je alles een beetje, dus uiteindelijk verlies je op alles. Kies. Kies voor wat jij het liefste doet en waar je energie van krijgt. Zorg dat je weet wat je te doen hebt in je leidinggevende rol (lees daarvoor ook deze blog: Blog Welke twee dingen zijn essentieel in je leidersrol?) en doe alleen dat. Focus en kies. Je hebt namelijk altijd een keuze, ook al denk je van niet. En je hebt elke dag een nieuwe mogelijkheid om keuzes te maken. Zet het op een rijtje. Durf te kiezen en doe de rest helemaal niet meer of laat het door anderen doen.

3 Loslaten

En laat dan los. Laat dingen los. Laat het over aan anderen. Als je zorgt dat je goede mensen om je heen hebt en werkt met goede systemen dan kan je ook met een gerust hart loslaten. Je kan niet alles alleen en dat hoeft ook niet. Leer jezelf los te laten. Gooi het niet over de schutting maar geef richting en het speelveld mee en laat anderen het doen. Blijf je focussen op wat belangrijk is in jouw rol. En weet dat je team dan zijn rol kan pakken. Gun het je team, gun het je bedrijf en gun het jezelf.

Weet dat bovenstaande een groeiproces is. Je begint nu ergens, maar zal steeds makkelijker kunnen kiezen (als je het eenmaal doorhebt) en meer kunnen loslaten. Het is een proces van jaren of misschien wel van je hele leven.

Kies in ieder geval nu dat je huidige situatie het niet is en zeg daar nee tegen. Zodat je volmondig ja kunt zeggen tegen dat waar je wel naar verlangt. En blijf hierin groeien. Wat is er dan wel niet mogelijk?

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe kan je jezelf coachen als leider?

Groeien als leider kan op verschillende manieren. Maar dat het belangrijk is om te groeien, dat is een feit. Doe je het namelijk niet, dan komt je bedrijf op een gegeven moment niet verder meer. Dit is frustrerend voor jou en voor je team. Dus hoe zorg je nou dat je je blijvend kunt ontwikkelen in je leidinggevende rol zonder dat je daar allerlei dure trainingen voor hoeft aan te schaffen? Dat vertel ik je in deze blog!

Groeien als leider is een van je topprioriteiten als ondernemer. Als je niet ontwikkelt, blijf je op een bepaald niveau hangen waardoor je bedrijf niet door kan groeien. Je krijgt steeds weer te maken met dezelfde uitdagingen en problemen. Je blijft in dezelfde vicieuze cirkel rond bewegen en krijgt dus ook hetzelfde resultaat. Je ontwikkeling is nooit af ;-). Belangrijk dus om elke keer stappen te blijven maken.

Ondernemers blijven hangen

Toch zie ik vaak ondernemers op een gegeven moment, als ze personeel krijgen, in de managersrol blijven hangen. Daar bedoel ik mee dat ze niet de doorontwikkeling maken naar leider en ondernemer. Ze gaan van medewerker eigenlijk naar een meewerkend voorman en zijn vooral bezig met het brandjes blussen en problemen oplossen. De boel managen dus. En ze worden geleefd door de waan van de dag.

Hoe kan je jezelf coachen als leider?

Te druk

Hier komen ze maar niet uit, want hun hele dag is vol en druk. Geen tijd om na te denken, geen tijd om zich te verdiepen in hun rol en ontwikkeling, geen tijd om stil te staan bij wat nu echt nodig is voor hun bedrijf (juist ook op de langere termijn). Er wordt dus niet specifiek geïnvesteerd in de leidersrol. Ze doen het leidinggeven, nou ja managen dus, erbij en doen hun best. Het is vooral hard werken en de lol gaat er meestal ook vanaf omdat ze het echte ondernemen missen.

Je bedrijf groeit zo hard als dat jij groeit

Elk stadium van je bedrijf vraagt weer nieuwe competenties van jou als ondernemer. Als je dit omarmt en hierin investeert dan bereik je steeds weer een nieuw niveau. Doe je dit niet, dan blijf je ergens hangen. De groei van je bedrijf is afhankelijk van de groei die jij maakt als ondernemer. En daar kan ik over mee praten ;-).

Leidinggeven en je leidersrol vervullen is een vak. Leer het vak en het wordt makkelijker, maar vooral ook effectiever. Je baant de weg vrij voor volgende niveaus. Nu kan je trainingen volgen of  een coach of mentor in de arm nemen, iets wat ik je ook zeker wil aanraden, maar je kan ook zelf elke dag aan de slag met je ontwikkeling. Je kunt namelijk ook jezelf coachen.

Blog Hoe kan je jezelf coachen als leider?

First things first: prioriteit

Het coachen van jezelf gaat om het stellen van de juiste, goede vragen. En ze daarna beantwoorden natuurlijk. Het enige wat je hoeft te doen is hier prioriteit aan geven. En dan bedoel ik dat je steevast een moment prikt in de week (of het liefst zelfs elke dag, want dan is alles vers), waarop je zelfcoachingstijd of thinking time voor jezelf claimt. Dus hier begint het mee. Claim je tijd. Anders gaat er niks veranderen. En onthou: resultaat behaal je door elke dag consistent iets te doen wat er aan bijdraagt en niet door eens in de zoveel tijd een groots iets te doen.

Zo coach je jezelf in je leidersrol

Welke vragen kan je jezelf stellen om te blijven groeien? Begin eens met de volgende. Hier kan je zelf op een gegeven moment natuurlijk een variatie op maken als dat beter bij je past.

1 Waar loop ik op dit moment tegenaan?

Bijvoorbeeld: iemand komt altijd te laat en ik weet niet wat ik ermee moet.

2 Wat is er goed aan deze uitdaging?

(denk hier vooral even voorbij je eerste reactie, want die eerste reactie is vaak ‘Niets!’)

Voorbeeld: Niets. Iemand moet gewoon op tijd komen. Dat is toch logisch? Waarom is dit nu mijn probleem? Het is zijn probleem. Ik verwacht gewoon dat medewerkers op tijd zijn ’s ochtends, in meetings, bij een gesprek… Mhm ik verwacht dat. Weet iedereen dat ook? Heb ik mijn verwachtingen wel voldoende uitgesproken? Zijn die helder bij iedereen?

3 Wat is er nog niet zoals het zou moeten zijn?

Voorbeeld: Dat die medewerker op tijd komt bij onze afspraken. Afspraak is afspraak.

4 Wat ben ik bereid te doen om deze situatie te verbeteren?

Voorbeeld: Ik wil het nog één keer duidelijk aangeven en ook zeggen wat ik van hem verwacht. Misschien moet ik sommige dingen die ik ‘normaal’ vindt en verwacht van iedereen sowieso nog eens delen met het hele team.

5 Wat wil ik niet meer doen om de situatie te verbeteren?

Voorbeeld: Gefrustreerd zijn, me steeds ergeren en op boos worden op medewerkers. Allemaal negatieve energie.

Blog Hoe kan je jezelf coachen als leider?

6 Hoe kan ik aan de slag gaan en genieten van dit proces?

Voorbeeld: Duidelijk zijn. Deze medewerker feedback geven en aanspreken op zijn gedrag, dus het gesprek aan gaan. Ik laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker. Voor mij is dit weer een mooie oefening. Hoe vaker ik dit doe, hoe beter ik hierin wordt. Dus dit is weer een volgend stapje. Ik help mezelf, de medewerker en mijn team hiermee. Ik geniet ervan dat ik een positieve bijdrage lever hieraan en mijn grenzen bewaak.

7 Welke eerste (kleine) makkelijke actie kan ik nu gelijk nemen?

Voorbeeld: Ik plan nu gelijk een afspraak in. En ik bereid het gesprek voor.

Deze bovenste vragen zijn probleemoplossende vragen.

Wat je ook kan doen is wat meer boven je eigen rol gaan hangen en zo inzicht krijgen in waar je staat en welke stappen je overall kunt nemen Hiervoor kan je deze vragen gebruiken:

  1. Welke resultaten heb ik de afgelopen tijd geboekt?
  2. Waar ben ik trots op?
  3. Welke resultaten heb ik nog niet behaald die ik wel voor ogen had?
  4. Wat stond in de weg om deze resultaten te behalen?
  5. Hoe kan ik deze obstakels wegnemen? Wat heb ik daarvoor te doen of te leren?
  6. Welke actie kan ik nu nemen?

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Welke 10 boeken over leidinggeven raad ik je aan om te lezen

‘Welk boek over leidinggeven kun je me aanraden?’ is een vraag die ik regelmatig krijg. Tijd om er een paar voor je op een rijtje te zetten. Dus in deze blog mijn persoonlijke top 10 van dit moment van boeken die waardevol zijn om te lezen als je een ondernemer met leidinggevende rol bent.

Welke 10 boeken ik je aanraad om te lezen

1. Durf te leiden van Brené Brown

Dit vind ik echt een must read. Brené Brown ken je misschien wel van de kracht van kwetsbaarheid. En ze heeft veel onderzoek gedaan onder leidinggevenden binnen organisaties. In dit boek komt alles samen. Hoe je kwetsbaarheid kunt inzetten in je leidersrol en ook wat uit onderzoek elke keer weer blijkt en hoe je dit in jouw leidinggevende rol anders kan invullen. Haar onderzoek ondersteunt mijn zienswijze en wat ik zelf ook heb ervaren en waar ik in geloof. Een prachtige onderbouwing met daarnaast ook kwetsbare voorbeelden van haarzelf.

2. Drive van Daniel Pink

Dit boek gaat over de intrinsieke motivatie op de werkvloer.  Vaak gebruiken we in de werksituatie verkeerde incentives en triggers om de motivatie van medewerkers positief te beïnvloeden. Geld wordt nog steeds ingezet als motivatiemiddel nummer 1. Nu moet een beloning altijd voldoende zijn in verhouding tot het werk wat geleverd wordt anders is het een demotivator. Maar geld is geen motivator. Tenminste, het is slechts van korte duur. In zijn boek geeft Daniel de 3 factoren die wel leiden tot een betere prestatie en meer voldoening. Super waardevol en interessant om deze helder te hebben en zelf ook te implementeren.

3. First break all the rules – Marcus Buckingham

Goede leiders doen iets anders dan de meeste managers. Wat precies? Zij hebben lak aan ‘bestaande regels’. Ze kiezen ervoor zich te richten op individuele talenten en hoe ze die het beste tot hun recht kunnen laten komen in hun bedrijf. Interessant hoe het inzetten van talent op de juiste manier je bedrijf zoveel verder kan brengen. Ook te verkrijgen in het Nederlands: Weg met alle regels.

4. Je gaat het pas zien als je het door hebt —Pieter Winsemius

Ik houd van Johan Cruijff en zijn wijsheden. Gewoon, omdat het simpel is en klopt. We hoeven het niet nodeloos ingewikkeld te maken. Ook dat leiden, coachen en je team laten werken niet. In dit boekje is voetbal en een voetbalteam een mooie metafoor en spiegel voor wat we in de zakelijke wereld ook tegenkomen en hoe we tegen leiderschap aan kunnen kijken. Ik heb er mooie inzichten uit gehaald. Een boekje wat lekker wegleest en met geweldige quotes natuurlijk.

5. 7 habits of highly effective people – Stephen R. Covey

Deze mag natuurlijk niet in je collectie ontbreken. Grote kans dat je hem al hebt gelezen. Maar mocht je dat nog niet hebben gedaan, dan is dit zeker een aanrader. Het boek gaat over persoonlijk leiderschap. En dit ligt natuurlijk ten grondslag aan je zakelijke leiderschap. Pas je dit toe dan heb je gelijk 7 mooie gewoontes te pakken die jou en je team naar de next level brengen. Ook te verkrijgen in het Nederlands: De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

6. The speed of trust- Stephen M.R. Covey

De zoon van Stephen Covey (van de Zeven eigenschappen hierboven) schreef dit boek. Zoals je waarschijnlijk al vermoedt, gaat het over vertrouwen. Hoe vertrouwen een belangrijke succesfactor is in je organisatie. En ook hoe je het vertrouwen op allerlei niveaus kunt vergroten. Ook ik roep altijd dat vertrouwen de basis is. Dit zie je ook terug in mijn eigen model van Simpel en Effectief leidinggeven. Vandaar dat dit boek niet mag ontbreken. Vertrouwen is een belangrijke sleutel voor meer succes. Ook dit boek is verkrijgbaar in het Nederlands: De snelheid van vertrouwen.

7. The Big Five for Life – John Strelecky

Dit blijft ook een van mijn favorieten. Het is zo’n mooi verhaal wat symbool staat voor hoe het ook kan. Dat is wat me er in triggert. Het is erg Amerikaans, maar als je daar door heen kunt lezen dan is de boodschap prachtig. En die kan je dus ook toepassen in je eigen bedrijf. Hoe je veel meer vanuit de Why kan werken van je bedrijf en van elke persoon afzonderlijk en wat dat kan doen voor je cultuur en de resultaten.

8. Leaders eat last – Simon Sinek

Waarom werkt het in sommige teams geweldig en in anderen niet? En waarom gaan er zo weinig mensen geïnspireerd naar hun werk? Dat is wat Simon Sinek laat zien in dit boek. Hij geeft het voorbeeld van het leger en heeft het over onze biologie die al duizenden jaren hetzelfde is. Hoe je ook tot loyale teamleden komt en ze voor je door het vuur gaan, lees je in dit boek.

9. 5 languages of appreciation in the workplace – Gary Chapman & Paul White

Waardering is (erg) belangrijk op de werkvloer. En we zijn er meestal niet zo scheutig mee. Maar als je er voor kiest om hier meer op te focussen, wat ik je zeker aanraad, doe het dan wel goed. Weet dat niet iedereen op dezelfde manier gewaardeerd wil worden. De een krijgt graag letterlijk een schouderklopje, de ander heeft liever een paar zinnen zwart op wit in de mail. Om je compliment en waardering dus ook aan te laten komen, is het handig om te herkennen welke verschillende ‘talen van waardering’ er zijn. In dit boek vind je de verschillende soorten en hoe je ze bij jouw medewerkers herkent en op aansluit.

10. De kunst van Kaizen – Robert Maurer

Een klein en makkelijk leesbaar boekje met een enorm waardevolle boodschap. De kunst van Kaizen, Japans voor Continu Verbeteren, komt er in aan bod. Je leert hoe je steeds met kleine stapjes continu kunt verbeteren en hoe je zowel je medewerkers als je volledige team daarmee kunt helpen. De kracht van eenvoudige vragen stellen komt hier ook in aan bod. Dit kun je altijd inzetten en is een enorm krachtig instrument. Ook een must read dus.

Happy reading!

En een van de boeken gelezen? Laat even weten in een reactie wat je ervan vond en wat je mooiste inzicht was!

Je grootste uitdagingen als leidinggevende ondernemer

Als leidinggevende ondernemer kun je voor een paar mooie uitdagingen komen te staan. Dat personeel en allerlei ‘dingen’ die er ineens bijkrijgt. In deze blog vind je de 6 meestvoorkomende uitdagingen en ook hoe je ze te lijf kunt gaan.

Als leidinggevende ondernemer verandert er ineens van alles. Je krijgt te maken met een aantal nieuwe uitdagingen. Dingen die je voorheen niet deed of die helemaal niet aan de orde waren in je bedrijf. Maar heb je personeel, dan veranderen er een aantal dingen. En die vragen aanpassingen van jou als ondernemer. Hierbij een zestal uitdagingen die je tegenkomt als je personeel hebt en verder doorgroeit met je bedrijf. Met daarbij ook hoe je ze het hoofd kunt bieden.

1 Delegeren (loslaten dus)

Werk je met personeel, dan betekent het dat zij taken gaan doen die jij eerst deed. Dat betekent dus loslaten en het aan hen delegeren. Dit vinden veel ondernemers lastig, omdat er meestal nog overtuigingen dwars zitten als ‘kan een ander het wel net zo goed als ik?’, ‘ik kan het zelf het beste’ of ‘als ik niks doe gebeurt er niks’. Toch zal jij het moeten loslaten, zodat de ander kan laten zien wat hij of zij in zijn mars heeft.

Wat je kan helpen: stuur op resultaat en richt je op de input. Ofwel geef je medewerkers opdrachten en laat ze zelf bepalen hoe ze het doen. Help ze wel aan de voorkant (input) om steeds beter te worden en coach ze naar een hoger niveau. Zo weet je dat ook dat je los kunt laten en kan je op vertrouwen dat er goede kwaliteit geleverd wordt.

Blog Je grootste uitdagingen als leidinggevende ondernemer

2 Aansturen

Ja, als je personeel hebt dan ben je de baas. Maar ga je je ook echt als baas gedragen of ga je doen wat het meest effectief is voor jou, je team en je bedrijf? Veel leidinggevende ondernemers gedragen zich als baas. Ze hebben de overtuiging dat ze moeten besturen, moet zeggen hoe dingen moeten en dus alles bepalend moeten zijn. Dit is niet zo gek vanuit de controlegedachte, want je wil nou eenmaal controle houden, maar weet dat de baas spelen en vanuit macht acteren niet de beste resultaten gaat opleveren (en je houdt de beste mensen niet binnen).

Wat je kan helpen: bedenk welke leider je inspirerend vindt en hoe jezelf graag leiding krijgt. Waarschijnlijk kom je al snel tot de ontdekking dat je het prettig vindt om vertrouwen en verantwoordelijkheid te krijgen, om autonomie te hebben, om zelf oplossingen te bedenken en mee te kunnen denken. Zo is het ook bij jouw medewerkers. Denk niet vanuit jezelf, maar denk nu vanuit je team en wat zij nodig hebben om optimaal te kunnen presteren.

3 Omgaan met vragen en problemen

Als leidinggevende ondernemer krijg je veel vragen. Zijn er problemen of bijzonderheden dan komen ze bij jou. En als iemand ons een vraag stelt, wat doen we dan meestal? Juist, een oplossing geven voor dat waar de ander mee komt. We zijn als mens geneigd om de vraag te beantwoorden en dus de oplossing voor te kauwen. Toch blijf je hiermee iets in stand houden wat je liever niet hebt. Want blijf jij elke keer oplossingen aandragen, dan weet iedereen je te vinden. Dan staan ze dus steeds aan je bureau of zitten ze in je mailbox. En jij maar apen op je schouder en hard werken.

Wat je kan helpen: het voorkauwen van oplossingen heeft een aantal nadelen. Medewerkers komen steeds terug bij jou, dus voor je het weet is je halve dag weg aan het oplossen van allerlei problemen waarvan de verantwoordelijkheid bij iemand anders ligt. Daarnaast bedenk jij het ook nog eens, maar de ander moet het gaan doen. Maar wat gebeurt er meestal als iemand anders iets voor ons bedenkt en wij moeten het uitvoeren? Dan zijn we veel minder gemotiveerd het te doen dan als we het zelf hebben bedacht. Dus help degene met de vraag het zelf op te lossen. Help ze met het krijgen van inzicht en het bedenken van de beste oplossing. Dit doe je door goede vragen te stellen. Los dus niks meer op, maar stel vragen en luister ondertussen goed wat het echte probleem is. En zo ‘leidt’ je ze gelijk op om zelf meer oplossingen te bedenken. Ze zullen steeds minder aan je bureau staan.

Blog Je grootste uitdagingen als leidinggevende ondernemer

4 Omgaan met gedrag wat je liever niet hebt

Als je personeel hebt, dan krijg je ook te maken met gedrag wat je liever anders ziet. Iemand komt regelmatig te laat, iemand gaat altijd vroeg weg, iemand is vaak ziek, zwak en misselijk of iemand laat zich vaak negatief uit. Allemaal dingen waarvan je denkt: huh? kan je zelf nou niet bedenken dat dit niet de bedoeling is? Vaak zie ik dat leidinggevende ondernemers liever vrienden en vriendelijk blijven en het een tijd lang maar tolereren. Totdat het ineens genoeg is. En weet dat het te laat komen of dat negatieve gedrag niet het enige is wat je ervan terugziet, maar als je team weet dat dit geaccepteerd wordt, doet dit wat met de cultuur en je hele team.

Wat je kan helpen: is er gedrag waar je je aan stoort of wat niet past binnen de waarden van je bedrijf doe er dan gelijk wat aan. Zeg er kort wat van of spreek iemand er op aan. Ben duidelijk in wat je ziet of hoort, hou het bij de feiten en ben duidelijk in wat je wel verwacht. Wacht hier nooit mee om de lieve vrede maar te bewaren of om te hopen dat het wel weg gaat. Pak het aan als het nog klein is, dat is het makkelijkste en zo voorkom je dat het je team infecteert.

5 Grote verantwoordelijkheid (stress en zorgen)

Met personeel heb je ineens een grote verantwoordelijkheid, in ieder geval het kan zo voelen. Die mensen zijn afhankelijk van jou en het bedrijf, ze rekenen op het inkomen elke maand en op een leuke, interessante werkplek. Dat kan als een last op je schouders rusten en je soms aardig wat stress of zorgen opleveren.

Wat je kan helpen: het is inderdaad een verantwoordelijkheid. Maar jij bent niet de enige die verantwoordelijk is. Ook medewerkers hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Zie het als iets wat je samen aangaat en waar iedereen een bijdrage aan heeft. In het team heeft iedereen zijn rol en iedereen heeft invloed. Jij kan het niet allemaal op je schouders nemen en dat hoeft ook niet. Voed je team dus zelfstandig op. Geef ze het vertrouwen en de verantwoordelijkheid en laat ze dingen zelf oplossen. Geef ze richting mee, ben duidelijk over de lijnen en wat je verwacht en leer ze dat jullie het samen moeten doen en iedereen daar zijn bijdrage aan heeft.

Blog Je grootste uitdagingen als leidinggevende ondernemer

6 Loskomen van je bedrijf

Als je bedrijf groeit en je personeelsbestand ook, dan kan niet meer alle energie vanuit jou komen. Dat houd jij zelf niet vol, maar is ook niet goed voor je bedrijf. De uitdaging is om los te komen van je bedrijf. Dat het kan functioneren zonder jou. Dat jij niet meer de motor bent en dat alles gewoon doordraait als je er even niet bent.

Wat je hierbij kan helpen: zorg dat je een zelfstandig team creëert en je leidersrol effectief invult. Dit gaat je ruimte en vrijheid geven. Je kan je dan richten op de grote lijnen en aan je bedrijf werken. Je kan weer ondernemen. Dit is niet alleen belangrijk om het zelf leuk te houden, maar ook voor je personeel maak je het een stuk interessanter. Leer hoe je dat zelfstandige, goed presterende team neerzet en jij de leider kan zijn die er soms ook even niet is ;-).

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

 

Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Hoe weet je nou wanneer je wat aan je leiderschap moet doen? Wat zijn signalen? Waar herken je aan dat je juist op dit vlak wat moet doen? In deze blog geef ik je inzicht aan welke tekenen je herkent dat het tijd is om het anders aan te pakken in je managementrol en waar je dan het beste kan beginnen.

Wanneer weet je dat je wat te doen hebt aan je leiderschap? Hoe herken je het dat het juist op dit vlak misgaat en dat het daarom zo moeizaam gaat in je team? Want je doet je uiterste best in je leidinggevende rol. Je doet het op gevoel en werkt hard om alles goed voor elkaar te boxen. Maar toch heb je ook in de gaten dat het niet goed genoeg werkt. Waar ligt het precies aan? Zijn het je mensen, zijn het de processen of heb je zelf wat te doen?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?
Signalen

Er zijn altijd signalen die aangeven dat er op leidinggevend vlak iets mis gaat. Want onderschat je rol niet. Jij kunt in je leidersrol een team maken of breken. Het is dus mooi om te weten dat je altijd invloed kunt uitoefenen (en dus kan veranderen), maar misschien voelt het ook wel als een grote verantwoordelijkheid dat jij zo bepalende factor bent. En wat zijn dan die signalen? Ik zal er hieronder een aantal benoemen.

Trekken en duwen

Voelt het als trekken, duwen en sleuren in je team om dingen voor elkaar te krijgen? Ben jij hard aan het werk? Baal je van de passieve houdingen, weinig respons en dat je alles voor moet kauwen? Moet jij altijd het voortouw nemen en als het ware instrueren, want ander heb je het gevoel dat er helemaal niks gebeurd.

Problemen, de hele dag door

Of ben je vooral met problemen bezig en word jij geleefd door de waan van de dag? Ben je steeds brandjes aan het blussen en kom je niet toe aan wat je ’s ochtends op je planning had staan? Heb je steeds gedoe tussen medewerkers, komen ze bij jou klagen en mag jij het weer oplossen? Merk je dat er tussen allerlei mensen van alles speelt en dat dit de samenwerking in de weg staat?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Onvrede ofwel geklaag en negativiteit

Of heerst er onvrede? Medewerkers lopen te klagen, te hangen bij het koffie-apparaat, komen te laat binnen, gaan vroeg weg, verzuimen en praten negatief over de organisatie. Er is altijd wel wat. Als je met nieuwe ideeën komt, is het altijd ‘ja, maar…’. Er wordt ook geroddeld en de sfeer is alles behalve opbouwend.

Je energie loopt weg

Of merk je dat je eigen energie steeds verder verminderd? Je begint de dag nog wel oké, maar aan het eind van de dag ben je leeg en soms ook gefrustreerd. Je merkt dat je het steeds minder leuk vindt in je bedrijf. Het geeft je weinig plezier en vrijheid. Je hebt juist het gevoel dat je vast zit en de poorten lijken zich steeds verder te sluiten.

Wat gebeurt er als je niks doet?

Dit zijn allemaal signalen die te maken hebben met je manier van leidinggeven. En zie dit als een mooi helpend inzicht. Als je een van deze dingen merkt, dan is er werk aan de winkel, maar daarmee weet je ook dat je er wat aan kunt doen. Laat het in ieder geval niet op zijn beloop als je een of meerdere signalen herkend in je eigen situatie. Weet dat het niet vanzelf weggaat. En weet ook dat er alleen wat gaat veranderen, als jij verandert. Dit wil niet zeggen dat het tot nu toe niet goed was. Je organisatie draait en dat heb je maar mooi voor elkaar. Maar het kan nog beter en vooral ook makkelijker en leuker. En om te voorkomen dat jij het uiteindelijk niet leuk meer vindt en er door opbrandt of dat je je beste mensen verliest, is het wijs om wel actie te ondernemen. Weet dat het je veel oplevert als je het doet. Want daardoor zijn jullie tot veel meer in staat en voel jij je een stuk gelukkiger als leider. Dat is veel waard, toch?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Wat kan je nu doen om het tij te keren?

Het enige wat je hoeft te doen, is anders leren denken en jezelf een aantal andere vaardigheden aanleren. Het is geen rocketscience. Het is een kwestie van psychologie en je verantwoordelijkheid pakken. Leer hoe mensen, je medewerkers, in elkaar zitten en hoe het werkt met hun ‘knoppen’. Weet waar ze van aan gaan en hoe je ze juist actief in hun rol houdt. Hoe je zorgt voor interessant werk en dat ze hun volledige potentie kunnen benutten. En pak je rol als leider, maar wel op de manier die bij je past. Stel grenzen, spreek aan en hou je verre van operationeel gedoe. Leer hoe je team richting geeft en faciliteert en accepteer geen bullshit, nooit.

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Het begint bij jou

De verandering begint bij jou. Dit is misschien confronterend (of misschien ben je eigenwijs ;-)), maar probeer er anders naar te kijken. Zie het als kans. Zie het als cadeau dat je inzicht hebt gekregen en de eerste handvatten om het tij te keren. Weet dat jij juist deze invloed hebt. Gebruik het ten positieve. Grijp deze kans. Maak van jouw team een heerlijk team en gun jezelf dat jezelf prettig en vrij voelt in je rol. Never settle for less.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat erin zit. 

Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je hoopt dat het makkelijker wordt met je team, maar het gebeurt niet

Wat als je hoopt dat het makkelijker wordt in je team, maar er verandert niets? Als je merkt dat alles alleen maar ingewikkelder wordt en jij alleen maar brandjes aan het blussen bent? Dan is het tijd om het aan te pakken. Want helaas gaat het niet zomaar beter. Wel kan jij ervoor zorgen dat het verandert. In deze blog vertel ik je wat je kunt doen.

Als je hoopt dat het makkelijker en beter gaat lopen in je team, dan kan je lang blijven wensen. Er verandert namelijk niets als jij het niet aanpakt. Loopt het stroef in je team, hoor je veel negativiteit, heerst er wantrouwen en loopt de samenwerking niet lekker (lees: miscommunicatie en frustraties), dan zal je hier wat aan moeten doen. Het zal namelijk niet van de een op de andere dag ineens anders gaan.

Sterker nog, het wordt van kwaad tot erger. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren aan het bespreken en oplossen van problemen, moeten er steeds dingen worden uitgesproken of wordt dit juist niet gedaan en ontstaan er grotere issues onder het wateroppervlak. Dit is allemaal energie die je niet aan klanten kunt besteden of aan het optimaliseren van je product of dienst. Ga eens na wat dit kost? Om nog maar te zwijgen van de dalende motivatie en betrokkenheid onder je medewerkers waardoor de productiviteit nog verder afneemt.

Niet wenselijk dus om onvrede of een stroeve samenwerking te laten bestaan.

Hoe komt het zover?

Maar hoe is het zo gekomen? Want dit had je toch niet zo bedacht en al zeker niet gewild. Je dacht een paar kanjers aan te nemen en er een leuke club van te maken. Waar ging het mis? Waar heb jij het gemist? No worries, dit is wat regelmatig bij ondernemers gebeurt, en in grote bedrijven trouwens ook. Het is zo gegroeid, omdat er een paar dingen achterwege blijven.

Het kan hieraan liggen

Zo worden grenzen niet gesteld en sluipt het negatieve praten of roddelen over elkaar erin. Of zijn er geen afspraken gemaakt over hoe je met elkaar wil samenwerken en zijn er allerlei gewoontes en processen gegroeid die niet perse effectief zijn. Of wordt er altijd wel over de inhoud gesproken, maar zelden of niet over hoe het gaat en wat iedereen nodig heeft om zijn of haar beste werk te leveren. Het gaat dus niet over hoe jullie als mens in elkaar steken, wat je van elkaar nodig hebt en hoe je het graag hebben wilt. En op een gegeven moment is wat jullie wel willen ver te zoeken.

Het goede nieuws

Maar het goede nieuws is dat je hier op elk moment weer verandering in aan kunt brengen. En als ik je een advies mag geven: doe dit het liefst zo snel mogelijk als je opmerkt dat dingen anders lopen dan je wenst en goed acht voor je bedrijf. Als je maar actie onderneemt. Het laten gaan is geen optie.

Wat je kan doen

Wat kan je dan nu doen als je een van, of alle, bovenstaande punten herkent? Ik geef je 3 tips die je nu gelijk in de praktijk kunt brengen.

1. Kijk in de spiegel

Ook al is het niet leuk om te horen, wat er ontstaan is in je team heeft met jou te maken als leider. Ben er niet teleurgesteld over, dit gebeurt een heleboel leidinggevenden. Weet dat je het weer kan veranderen. Als je het inziet en ook durft te zien dat je dingen hebt laten lopen of dacht dat het wel goed zou komen. Of misschien had je geen zin in confrontaties of heb je geen duidelijke grenzen gesteld. Geen man over boord. Dit kan alsnog. Maar durf in de spiegel te kijken en je eigen rol hierin te erkennen. Dat is stap 1. En dat is alleen maar sterk.

2. Waar gaat het mis?

Kijk hierna waar het nou precies misgaat. Kunnen mensen echt niet met elkaar door een deur? Is er wantrouwen in het team? Of zitten er afspraken of processen niet lekker? Stel jezelf een paar goede vragen om inzicht te krijgen in waar precies de schoen wringt. Is dit bij je hele team of een paar mensen? Welke voorbeelden heb ik? Wat wordt er dan gezegd en gedaan en door wie? Zie ik patronen? Maak voor jezelf een zo compleet mogelijke analyse.

3. Stappen om te nemen en actie

Vraag jezelf daarna af wat je het beste kunt doen nu je weet waar het hem in zit (zie 2). Om je hierbij wat ideeën te geven: zijn er onderling medewerkers die wat met elkaar hebben uit te spreken? Laat ze dat dan doen met elkaar. Komen ze er niet uit, dan kan je ze als facilitator helpen. Geef daarnaast aan je hele team aan wat je WEL van ze verwacht. Hoe wat jou betreft een goed samenwerkend team eruit ziet en welke waarden je belangrijk vindt. Geef aan wat je hierin van je team verwacht en geef aan dat iedereen hier een verantwoordelijkheid heeft. Wat hebben ze dan nodig om te laten werken? En maak afspraken met elkaar. En zorg dat jullie hierna regelmatig de samenwerking bespreken en evalueren. En spreek mensen aan op afspraken die jullie gemaakt hebben en grenzen die er zijn. Je kan het nu niet meer laten gaan.

Weet trouwens dat je als je nu actie onderneemt er niet in een keer bent. Het is een proces. Blijf dus ook vervolgstappen nemen als je eenmaal met je team nieuwe afspraken hebt gemaakt.

Voor nog wat extra inspiratie en tips lees ook zeker even mijn blog Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe ga je om met al die verschillende mensen in je team?

Al die verschillende mensen in je team, met allemaal een andere gebruiksaanwijzing, het is soms om gek van te worden. Bij de een werkt dit, bij de ander werkt dat totaal weer niet. Hoe ga je ermee om al leidinggevende en hoe zorg je dat je ondanks alle verschillen toch het beste uit al je teamleden haalt? Lees het in deze blog.

Verschillende mensen in je team, met allemaal net een andere ‘aan’ knop en net een andere kijk op dingen. Ga er als leidinggevende maar aan staan. Want wat bij de een werkt, werkt bij de ander helemaal niet. En jij hebt ook nog je eigen perceptie. Je snapt ze soms gewoon ook niet, bepaalde medewerkers.

Zoveel mensen, zoveel wensen

Mensen zijn nou eenmaal verschillend en daarmee heb je het te doen in je team. Maar kan je hier niet mee omgaan dan wordt het erg lastig. Je krijgt miscommunicatie, onbegrip, de samenwerking  gaat moeizaam en het kost jou bergen met energie. Om nog maar te zwijgen wat dit aan productiviteit kost.

Andere kijk op zaken, andere ervaringen

Laatst had ik het zelf ook weer bij iemand. We waren in gesprek, hadden het over een bepaald onderwerp in de business en hadden hier allebei een totaal andere ervaring mee. We keken er allebei op een andere manier naar. Het een of ander was niet goed of fout. Het was beide waar. Maar als je dit niet naar elkaar uitspreekt, dan ga je daarna allebei verder aan de slag vanuit je eigen perspectief en houd je waarschijnlijk ook nog eens een raar gevoel over aan het gesprek.

Wat maakt dat we dingen anders zien en ervaren?

Je hebt het vast ook al regelmatig ervaren. Dat je het met iemand over een onderwerp of gebeurtenis hebt en niet op een lijn lijkt te zitten. Je snapt elkaar net niet. Waar komt dat nu door dat we dingen anders ervaren?

Allereerst hebben we niet allemaal dezelfde drijfveren. Drijfveren zijn de dingen die zich onder het wateroppervlak bevinden zoals we zeggen, en ons in de essentie aanzetten tot wat we denken en doen. Het is het waarom we doen wat we doen. Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk en fijn om resultaat te halen en efficiënt te zijn. Dat zie je terug in hoe ik over dingen praat en actie onderneem. Maar niet iedereen wordt hier door gedreven. Een ander vindt het misschien fijn om structuur aan te brengen en dat alles op orde is. En of dat efficiënt gaat of niet dat maakt diegene niet uit. Terwijl ik structuur alleen belangrijk vind als het bijdraagt aan sneller resultaat halen, maar anders vind ik het onnodige ballast. En zo zit het ook bij mensen in je team. Maar daar gaat het dus regelmatig mis en dan ontstaat er veel onbegrip en frictie.

Ten tweede heeft iedereen zijn eigen referentiekader. Door wat je hebt meegemaakt in je leven, door hoe je bent opgevoed en door met wie je omgaat wordt jouw referentiekader gevormd. Ook dit is dus bij velen van ons verschillend en dat maakt dat we dingen anders interpreteren, er anders naar kijken en ze anders ervaren. Het kan dus zijn dat je het over hetzelfde hebt, maar er allebei vanuit een ander perspectief tegenaan kijkt. Ook dit leidt regelmatig tot miscommunicatie en frustraties.

Zie het en sluit aan

Een van de dingen die mij altijd erg geholpen heeft in mijn leidinggevende rol is iemand aanvoelen en onderzoeken hoe iemand in het leven staat en naar de wereld kijkt. Bij mij ging dit altijd min of meer vanzelf, maar op deze manier kon ik goed aansluiten bij iemand. Doe je dit nu niet vanzelf ben er dan alert op. Want loopt nu af en toe moeizaam met een medewerker of heb je steeds dat je elkaar niet begrijpt, dan kan het natuurlijk zijn dat je niet de juiste medewerker hebt, maar onderzoek eerst eens waar iemand van ‘aan’ gaat. Waarschijnlijk kijkt diegene anders naar de wereld dan jij en dat is niet goed of fout.

Probeer de ‘knoppen’ te vinden

Probeer elkaar te vinden. En probeer vooral zoals ik het altijd noem de juiste knoppen te vinden. Dat waar iemand van aangaat, omdat dat belangrijk voor diegene is of omdat iemand daar door gedreven wordt. Zoals iemand die sociale contacten en familie belangrijk vindt vraag daar altijd eerst naar en ben echt geïnteresseerd en heb het dan pas over de opdracht die je wilde geven. Ook al denk jij: hup, gaan met die banaan, dit is wat er moet gebeuren, ga aan de slag, met deze tactiek ga je bij deze medewerker niet het gewenste resultaat halen. Weet dus wat bij iemand werkt en sluit daarop aan.

Deel het met elkaar

En net zoals het jou kan helpen met je medewerkers, kan dit ook je hele team helpen. Deel dus met elkaar je drijfveren, waarden, waar je energie van krijgt en waarvan niet. Wissel dit uit met elkaar en geef hier ook vervolg aan. Leer elkaar steeds beter kennen. Dit gaat de samenwerking enorm ten goede komen. Want hoe meer begrip voor elkaar, hoe beter het werkt.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Vind je dat managen als ondernemer best een opgave? Gaat het allesbehalve vanzelf, denk je geregeld ‘ik doe maar wat’ en maak je je vaak zorgen over hoe dat nou moet met je team? Je bent nu aan het goede adres. Tijd om te investeren en het jezelf een stuk makkelijker te maken. Want dat kan. In deze blog geef ik je drie belangrijke handvatten.

Beter worden in managen als ondernemer is niet alleen maar luxe. Het is wat er in je rol als ondernemer met team nu van je gevraagd wordt. Je kunt hier aan voorbij gaan en niet in willen investeren, maar meestal brengt dit je van de regen in de drup. Met als gevolg dat je als ondernemer dingen aan het doen bent die je leeg zuigen, het bedrijf nog veel te veel op jou hangt en je team nooit optimaal gaat presteren.

De grootste zorg is personeel

Vraag aan een ondernemer wat zijn grootste zorg is en je krijgt als antwoord: zijn (of haar) personeel! Ze hebben hebben er stress en slapeloze nachten van. Het kost ze bergen met energie en het loopt maar niet soepel. En op een gegeven moment hebben ze er genoeg van of kunnen ze letterlijk niet meer en zijn veel mensen in hun team vooral ongemotiveerd in plaats van productief.

De oorzaken

Het leren van managementskills daar wordt vaak niet uitgebreid bij stil gestaan. Je rolt erin als ondernemer en je maakt er het beste van. Maar de meesten doen daardoor ook gewoon maar wat. Er wordt snel iemand aangenomen als er handjes nodig zijn (ongeacht of deze persoon in zijn/haar totaliteit geschikt is), er wordt vanuit een verkeerde overtuiging en intentie aangestuurd, de ondernemer houdt veel bij zich en vindt het lastig om te delegeren en feedback geven en aanspreken op gedrag gebeurt bijna niet, want ze willen natuurlijk wel de lieve vrede bewaren.

Met alle consequenties van dien. Teamleden die niet kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben en die achterover gaan leunen, teamleden die alle ruimte krijgen voor gezeur en negativiteit, een samenwerking onderling die te wensen overlaat en een gefrustreerde, vermoeide manager alias ondernemer. Dit wil je te allen tijde voorkomen. Of mocht je het herkennen, hier wil je zo snel mogelijk wat aan doen.

Blog Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Wat kan je nu het beste doen?

Het managen of liever gezegd het leiden van een team, gaat bij velen van ons niet vanzelf. Het is een vak. Iets wat er op een gegeven moment in je ondernemerschap bijhoort en wat je moet (en mag) leren. Net als al die andere dingen die bij het ondernemerschap komen kijken. Weet dus dat het niet gek is dat het niet vanzelf gaat. En investeer net als bijvoorbeeld in sales en marketing tijd en geld om je skills op orde te krijgen. En om je hier alvast mee op weg te helpen heb ik hierbij 3 handvatten voor je die je nu in de praktijk kunt brengen.

Blog Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

1 Laat het managen, ga leiden

Laat dat operationele managen voor wat het is. Hier ga je als ondernemer namelijk niet blij van worden. Je bent hier geen ondernemer voor geworden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zorg dat je vooral je leiderschap pakt. Dat betekent dat je de visie en richting helder hebt, dat je weet wat belangrijke waarden zijn, dat je weet hoe je graag met elkaar wil werken in jouw/jullie bedrijf. Neem hier het voortouw in. Neem je medewerkers mee op reis, inspireer ze, ondersteun ze. Zorg dat ze weten waarom jullie doen wat jullie doen, ben duidelijk over wat jullie moeten doen en hou de focus. Maar stop met overal oplossingen voor bedenken en elke dag alleen maar bezig te zijn met brandjes blussen. Voed je team juist goed op en begeleid ze. En wordt elke dag met elkaar een stukje beter.

2 Ga anders denken

Wat je gaat helpen om je ook echt te blijven richten op leiden, is om anders te denken. Alleen door andere overtuigingen, ga je ook anders handelen. En dat is nou precies de bedoeling. Hoe dan?

Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Veel ondernemers zitten vast in de overtuiging dat zij het belangrijkste zijn in hun bedrijf. Op die manier handelen ze dus ook. Zij zijn de baas, zij bepalen hoe dingen gebeuren, zij zijn de spil. Maar als je inmiddels met een team bent en hier nog steeds van overtuigd bent, dan moet alle energie steeds uit de ondernemer blijven komen om de boel draaiende te houden. En hoe zit het dan met de denkkracht, oplossend vermogen, briljante ideeën, technische kennis enzovoorts van de rest van het team? Dat wordt maar voor een klein deel benut. Zonde! En je medewerkers worden er ook nog eens minder betrokken en gemotiveerd van.

Als je eenmaal een team hebt aan te sturen, ben jij niet meer het belangrijkste, maar is je team dat. That’s all you need to know. Niks ingewikkelds aan. Als je vanuit deze overtuiging gaat handelen, dan ga je andere dingen doen en andere resultaten krijgen. Zeker als je dit combineert met de intentie: als mijn team het belangrijkste is, hoe kan ik ze dan het beste ondersteunen zodat zijn hun werk zo goed mogelijk en met zoveel mogelijk plezier kunnen doen?

3 Ontwikkel je skills

Zorg dat je de benodigde skills verder ontwikkeld. Je leiderschapsskills, je skills om continu te verbeteren en je coachskills. En als je er nu al twee mag meegeven die je gelijk kunnen helpen om het nu in je team al beter te laten lopen zijn dat de skills Luisteren en Vragen stellen. Als je dit goed beheerst kom je al een heel eind. Wil je hier meer over weten, lees dan ook even mijn blog Luisteren en vragen stellen, wat het je oplevert als leidinggevende. Ga hiermee oefenen en experimenteren en laat de verantwoordelijkheid bij je medewerkers. Je zult zien dat het al beter gaat lopen, er meer uit je team komt en jij je kunt richten op wat jij moet doen.

Veel succes!

En heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog, laat het me weten.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Pagina 1 van 3123