Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Leren en ontwikkelen

Jouw leiderschap: 3 tips hoe jij het verschil kunt maken

Jouw leiderschap: 3 tips hoe jij het verschil kunt maken

Leiderschap heeft niks te maken met de baas zijn. Dat wordt vaak wel gedacht. Het heeft er juist alles mee te maken dat je anderen kunt leiden, laten groeien, inspireren om samen jullie doelen waar te maken. Jullie visie en missie dichterbij te brengen. Dat is dus een andere insteek dan vanuit macht. En juist jouw leiderschap maakt daarbij het verschil. Het verschil of het in je team wel of niet werkt én je eruit haalt wat erin zit. In deze blog geef ik je 3 tips hoe jij ook het verschil kunt maken met jouw leiderschap voor jouw team en bedrijf.

Als je een team gaat leiden, sta je er meestal niet zo bewust bij stil wat leiderschap nou precies inhoudt voor jou en voor je bedrijf. Je begint gewoon, toch? Ik deed het in ieder geval wel zo. En ben mijn team gewoon aan gaan sturen met alle goede bedoelingen. Ik wist vanuit mijn studie toch best wat over gedrag van mensen in organisaties, over veranderingen en over groepsdynamica. Daarnaast had ik mijn gezonde verstand. Dan moest ik toch een heel eind komen? En dat deed ik ook. Maar ondanks alle goede bedoelingen en inzet, slopen er ook dingen in die niet het beste uit mijn team haalde. Plus ik maakte het mezelf ook nog eens onnodig moeilijk. Lees ook mijn blog 6 fouten die je als manager niet wilt maken (maar waarvan je waarschijnlijk niet doorhebt dat je het doet) waar ik meer vertel over veel voorkomende fouten die leidinggevenden vaak onbewust maken.

Leidinggeven is een vak

Inmiddels vele jaren later, veel ervaring en veel goede en minder goede voorbeelden rijker weet ik dat leidinggeven een vak is. Een ander vak dan de inhoud die je voorheen gewend was. Het betekent een andere mindset en een andere rol die nodig is om het goed te doen. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is het belangrijkste. Je hiervan bewust zijn, gaat je al veel opleveren. Maar ik wil je ook nog 3 tips geven hoe je juist met jouw leiderschap het verschil maakt.

Als je hiervoor gaat staan en durft te kiezen, dan zul je zien dat het er anders aan toe gaat in je team. Dat het voor jezelf makkelijker wordt. Dat het beter gaat in je bedrijf en jullie veel meer kunnen bereiken dan dat je nu voor mogelijk houdt.

Blog Jouw leiderschap: 3 tips om het verschil te maken voor jouw team

Dus wat kan je doen?

Tip 1 Neem verantwoordelijkheid, maar dan echt.

Natuurlijk voel je je verantwoordelijk. Maar neem je ook echt verantwoordelijkheid? Ik heb zelf vaak dat ik denk dat ik echt aan het stuur zit, maar dat toch blijkt, als ik inzoom, dat ik de omstandigheden de schuld geef of de ander. Of dat ik denk dat ik er echt alles aan gedaan heb, maar dat dit eigenlijk wel meevalt. Herkenbaar?

Zodra je de schuld buiten jezelf legt en bijvoorbeeld denkt: Waarom loopt het nou zo in mijn team? Waarom moet mij dit overkomen? Of waarom doen ze nou nooit…? Kijk dan eens naar jouw aandeel in het proces. Waar heb jij misschien een steek laten vallen, was je niet scherp of heb je niet geluisterd naar je intuïtie? Misschien heb je iemand aangenomen waarvan je na de eerste week al wist dat het niet de juiste man of vrouw was voor de job, maar waar je niks aan hebt gedaan. Of misschien heb je geklaag in je team tot nu toe steeds geaccepteerd en is er nu veel negatieve energie in plaats van een positieve flow.

Je krijgt wat je tolereert. Dus durf terug te kijken en verantwoordelijkheid te nemen. Het is moeilijk, maar ook zeker de moeite waard. Want dan blijf je niet hangen. Durf de verantwoordelijkheid te nemen en daar naar te handelen. Dit geeft je je beste team. Dit geeft je vrijheid!

Tip 2 Werken is leuuuuuuk! Vooral in jouw team.

Wanneer willen mensen hard voor je werken? Als ze hun werk leuk vinden, zich veilig voelen en het idee hebben dat ze van betekenis zijn. En dit is iets wat jij enorm beïnvloedt in je leidinggevende rol. Dus laat jouw team, jouw bedrijf, de leukste werkplek zijn om te werken. Wat jij daarin kan doen? Vooral zorgen dat mensen zich veilig voelen, dat er openheid en vertrouwen heerst en dat ze zich gewaardeerd voelen. Daarin geef jij dus het goede voorbeeld. Geef ook de ruimte om af en toe stoom af te blazen. Vier successen. Laat zien dat je ziet dat er hard gewerkt wordt en dat je daar dankbaar voor bent. Want zo blijft de betrokkenheid en motivatie hoog en willen de beste bij je werken.

Blog Jouw leiderschap: 3 tips om het verschil te maken voor jouw team

Tip 3 Stimuleer in plaats van controleer.

Vaak wil je als eindverantwoordelijke graag weten wat er deur uit gaat of wat iemand doet of zegt tegen klanten. Om toch zeker te weten dat het aan je standaard voldoet :-). De neiging om te controleren, is dan vaak groot. Helemaal niet gek. Het zit alleen het vertrouwen in de weg. Soms moet je dingen ook mis laten gaan, zodat iemand kan leren en verantwoordelijkheid kan nemen. Stimuleer juist in plaats van te controleren. Spreek je teamleden aan op hun potentie. Geef feedback. Ben open en eerlijk. Geef ze het gevoel van vertrouwen, maar ben duidelijk over je verwachtingen en wat je wel en niet accepteert. Geef ze de juiste houvast, maar laat ze zelf spelen. Jouw taak is om ze te coachen en net dat stapje extra te laten zetten. Zodat de volledige potentie van je team wordt benut en jullie beter en beter kunnen worden.

Kies bewust voor leiderschap en neem je verantwoordelijkheid hierin. Het maakt je zelf niet alleen vrij, het geeft je mensen een interessante en leuke werkplek en je behaalt met je bedrijf betere resultaten en hogere doelen.  WIN-WIN-WIN. Met jouw leiderschap maak je dat verschil!

Wat kan jij vandaag nog doen om het verschil te maken voor jouw team?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

Meer uit je team halen? Als je werkt met een team of als je dit wilt gaan doen, dan wil je er natuurlijk ook uithalen wat er in zit. Vaak genoeg kom ik tegen dat het allemaal nog niet zo soepel loopt. Of dat er gewoon nog veel meer uit te halen valt. Is dit iets wat jij herkent? Lees in deze blog de 10 tips om vanaf vandaag meer uit je team te halen.

Een team kan je aardig bezig houden als het niet lekker loopt. Maar ook als je best tevreden bent, zijn er genoeg mogelijkheden om er nog meer uit te halen. Want hoe lekkerder je team gaat, hoe lekkerder je business draait. En hoe gelukkiger, ja laten we dat werkgeluk niet uitsluiten, iedereen is. Dus zonde om nog een dag langer te wachten. Hoe je vandaag nog meer uit je team kunt halen, ga ik je nu vertellen. Hierbij mijn 10 tips.

1. Geef richting

Het klinkt logisch maar is in de praktijk is het lang niet altijd aanwezig: een duidelijk richting oftewel een heldere missie en visie. Waarom doen jullie wat jullie doen? Wat is jullie stip op de horizon? Wie of wat willen jullie zijn? Deze richting, inclusief ijkpunten om te weten of jullie goed op weg zijn, heeft je team nodig om zelfstandig te kunnen werken en goede beslissingen te kunnen nemen.

Vraag je dus af in hoeverre de richting van jullie bedrijf helder is bij je hele team. Zit het bij iedereen echt tussen de oren? Is het aan de muur gespijkerd? Kent iedereen ook je verwachtingen? Kent iedereen de gezamenlijke doelen? Weet iedereen op elk moment hoe jullie ervoor staan op de belangrijkste meetpunten zoals omzet, klanttevredenheid enz.? Niet een volle 100% JA? Dan is dit een knop waar je vandaag nog aan kunt draaien.

2. Maak connectie

Een team leiden wordt nog wel eens verward met besturen, de leiding hebben oftewel de baas zijn. Dit impliceert een relatie vanuit macht. Als iets moeizaam werkt en uiteindelijk zelfs maakt dat relaties eindigen dan zijn het relaties waar een of beiden personen vanuit macht opereren. Dit geldt voor alle relaties, dus ook voor de relatie met je teamleden.

Om meer uit je team te halen is het zo belangrijk om vanuit connectie te werken. Jij bent niet de belangrijkste, maar je teamleden zijn het belangrijkste. Mensen willen hard voor je werken en zijn gemotiveerd, maar ze willen wel gezien en gehoord worden. Ze willen merken dat ze betekenisvol bezig zijn, dat ze toegevoegde waarde hebben. Benader je teamleden vanuit de intentie om connectie te maken en je krijgt een andere dynamiek en andere resultaten.

Dus ben eerlijk tegen jezelf als je kijkt naar jou en je team. Benader je je team echt vanuit connectie?

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

3. Zorg voor meer veiligheid en vertrouwen

Veiligheid en vertrouwen zijn de basis voor een succesvol team. Mensen zijn nou eenmaal sociale dieren en reageren op hun omgeving. Wordt de omgeving ervaren als veilig, dan krijg je hier vertrouwen en samenwerking voor terug. Het omgekeerde is ook waar. Als er een omgeving is waar angst de boventoon voert dan krijg je paranoia, wantrouwen en gaan mensen voor hun eigen belang.

Vertrouwen is zeker niet in elk team voldoende aanwezig, maar hier kan je wel aan werken. Hierin heb je zelf een voorbeeldrol. Hoe opener en eerlijker je bent, hoe meer dit bijdraagt aan het vertrouwen. Laat zien dat jij ook maar een mens bent en dat je ook fouten maakt (en dat dit niet erg is). Respecteer elkaar en neem iedereen serieus. En doe er wat aan als bepaalde mensen de veiligheid binnen het team infecteren.

4. Investeer in je team als geheel

Een groep mensen bij elkaar is nog geen team. Een team ontstaat ook niet van de een op de andere dag. Dit moet groeien. Dit betekent wel dat jullie hier allemaal in moeten investeren. Want het gaat niet vanzelf.

Sta regelmatig stil bij hoe het gaat, laat mensen met verbetersuggesties komen en zorg dat je elkaar steeds beter leert kennen. Hoe beter je elkaar kent, hoe meer begrip er is voor elkaar, hoe beter het loopt qua samenwerking. Om de band te creëren en een gevoel van eenheid in de hand te werken is een gezamenlijke visie en doel belangrijk, maar ook dingen samen ondernemen. Dit kan natuurlijk gewoon op het werk zijn, maar ook door andere dingen met elkaar te beleven krijg je een hechtere band. En daarvoor hoef je geen vlotten te bouwen. Gewoon een drankje doen in het café op de hoek is net zo effectief.

5. Stop met micromanagen

Geef je teamleden de ruimte om te kunnen doen wat ze moeten doen en te laten zien wat ze in hun mars hebben. Dit betekent dat je ze opdrachten meegeeft en je niet bemoeit met hoe iets gebeurt. Laat het werk ook echt aan hen over en stuur op output.

Heb je er een handje van om alles in de gaten te houden en je overal mee te bemoeien? Laat het los. Zeker met de juiste richting zijn mensen op allerlei niveau’s prima in staat om hun werk tot een goed einde te brengen. Geef ze de verantwoordelijkheid en het vertrouwen. Als het goed is heb je fantastische mensen aangenomen. Dus: start vandaag nog met het sturen op output en laat het micromanagen lekker gaan.

6. Geef het goede voorbeeld

Ook iets wat niet moeilijk is en waar je vandaag mee kan starten, is met zelf het goede voorbeeld geven. Loopt het nu niet zoals je graag zou willen? Of heb je eigenlijk anderen verwachtingen? Walk your talk! Een leuk weetje: mensen doen niet wat je zegt, ze doen wat jij doet. Met dit in je achterhoofd begrijp je dat je nog zo vaak dingen kunt zeggen of vragen, je teamleden kijken uiteindelijk toch naar jou. Ze doen wat jij doet.

Dus ben het voorbeeld van hoe je het graag hebben wilt. Leef je belangrijkste waarden, leef je missie en visie. Werk op die manier zoals je het ook van de anderen verwacht. Hier kan je vandaag mee beginnen. Of als je al lekker op weg bent, dit een beetje fine-tunen natuurlijk ;-).

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

7. Neem de allerbesten aan

Heb je niet je optimale team qua samenstelling? Doe er dan vandaag gelijk wat aan. Twee acties die je kunt ondernemen. Heb je mensen in je team die te weinig toevoegen aan je team? Ben eerlijk en neem afscheid. Ook al is het moeilijk. Uiteindelijk ben je jezelf er dankbaar voor, maar ook de ander is je er uiteindelijk dankbaar voor omdat diegene ook weer iets kan doen wat beter past en dus ook beter voelt en werkt. Ten tweede: ga de beste mensen aannemen. Maak een start door vandaag nog goed voor jezelf op een rij te zetten wie je nodig hebt. Niet alleen qua vaardigheden en kennis, maar ook qua houding, motivatie, persoonlijkheid en bijdrage aan het team. Maak hierna een mooie vacature voor jouw nieuwe superstar teammember.

8. Ben aanwezig

Aan de ene kant betekent dit fysiek aanwezig zijn. Het is fijn als je er regelmatig bent en dat mensen met je kunnen connecten of hun ei kwijt kunnen. Dit hebben ze nodig om de binding te blijven voelen. Plus het is fijn als hun harde werk ook gezien wordt. Ben dus echt aanwezig en bereikbaar, dat doet je team veel goeds.

Aan de ander kant betekent aanwezig zijn er ook echt zijn als je met elkaar in gesprek of een meeting bent. Dus andere afspraken, mailtjes, telefoontjes zijn er even niet. Ben echt aanwezig in het moment. Hoor wat er speelt en leeft, wat goed gaat, minder goed gaat, stel goede vragen en maak dus die connectie :-).

9. Stel goede, simpele vragen

Dit is iets wat je gelijk kunt doen: simpele vragen stellen. Hierdoor kun je beweging creëren, doelen behalen en oplossingen bedenken. Vaak stellen we veel te grote, moeilijke vragen. Daar gaan we als mensen juist van op slot. Van eenvoudige vragen gaan we daarentegen juist aan. Denk maar aan kruiswoordpuzzels. Dus stel je teamleden of je team als geheel vandaag nog een eenvoudige vraag, zoals bijvoorbeeld: ‘Wat is nu de eerste kleine actie die we kunnen doen om doel X te bereiken?’ of ‘Wat kunnen we als eerste kleine verbetering doorvoeren vandaag om de samenwerking in ons team te upgraden?’ en doe dat. En blijf elke dag eenvoudige vragen stellen.

10 tips om vandaag nog meer uit je team te halen!

10. Bepaal hoe je het wél wilt en neem elke dag een kleine stap

Zou je graag willen dat het anders loopt in je team dan het op dit moment gaat? Vraag je je af hoe je daar in hemelsnaam gaat komen? Begin dan vandaag bij wat er al wel is, geef het focus en neem elke dag een volgende stap. Bepaal vandaag voor jezelf zo concreet mogelijk hoe jouw beste team eruit ziet. Wie zitten er in? Hoeveel mensen zijn het? Wat doen ze? Hoe werken ze samen? Wat voor resultaten halen ze? Waar werken jullie? Hoe vaak zien jullie elkaar enzovoorts. Heb je dit mooi op een rijtje? Dan wil je hier het liefst natuurlijk zo snel mogelijk komen. Maar een ding is zeker. Als je nu een grote stap of verandering wilt doorvoeren is het voor 70% zeker dat deze zal mislukken. Een alternatief? Ja, dat is er zeker. Doe het in kleine stappen en neem er daar elke dag een van. Dus het begint bij de vraag: Welke eerste stap kan je vandaag zetten om je beste team te creëren? En neem zo elke dag een volgende stap. Zo is het behapbaar en weet ik zeker dat je komt tot jouw droomteam.

Zo, 10 tips die je gelijk in de praktijk kunt brengen.

Welke tip ga jij implementeren?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Van zelf doen naar leiden, 3 tips

Van zelf doen naar leiden, 3 tips

Als je bedrijf en je team groeit, dan is het dus niet de bedoeling dat je alles nog zelf blijft doen. Delegeren is het devies en leiden in plaats van taken verdelen. Tja, da’s een goeie. Maar wat als je dit nog nooit gedaan hebt en dit best wel oncomfortabel voelt? Geen nood. Ik geef je hier 3 praktische tips waardoor ‘zelf doen’ verleden tijd wordt en je de leider in jezelf kunt verwelkomen.Lees meer

Bouw je echt aan je team of heb je ‘losse’ mensen die voor je werken?

Bouw je echt aan je team of heb je ‘losse’ mensen die voor je werken?

Ben je ooit in je eentje begonnen als ondernemer en heb je inmiddels mensen om je heen verzameld die voor je werken? Mooi, want zo krijg jij meer ruimte om aan je bedrijf te werken. Als het goed is. Toch zie ik vaak dat bij het groeien van een team nog geen sprake is van een team. Het is meer een verzameling van losse mensen die allemaal hun expertise inbrengen. Je bent dan ook niet aan het leiden, maar bent iemand die mensen aan het werk houdt en taken verdeeld. De vraag is wat wil je? Op dit niveau blijven of heb je groeiambities met je bedrijf?

Lees meer

Talent, wat fijn als anderen daar ook van kunnen genieten

Talent, wat fijn als anderen daar ook van kunnen genieten

Gisteren erg gelachen met mijn dochter. Ze lag al in bed en was nog aan het lezen. Ik zat naast haar. Ze kwam even niet uit het woordje ‘Tjonge’ en op een of andere manier deed dit mij denken aan Toon Hermans. ‘Tjonge, jonge, jonge….’ , weet je nog? En natuurlijk aan ‘Wat ruist daar door het struikgewas….’. Ik kon het niet laten en zat hem een beetje gekscherend na te doen. Mijn dochter lag helemaal in een deuk. Wat heeeerlijk! Om daarna te vragen: wie is Toon Hermans?Lees meer

6 fouten die je als manager niet wilt maken (en waarvan je waarschijnlijk niet door hebt dat je het doet)

6 fouten die je als manager niet wilt maken (en waarvan je waarschijnlijk niet door hebt dat je het doet)

Je hebt een geweldig product, een gedegen visie en een team van fantastische professionals om je heen verzameld. Maar waarom is er dan toch weinig betrokkenheid, een laag energieniveau, een lagere productiviteit dan je zou willen en worden sales targets niet gehaald? Je begrijpt er eigenlijk niks van.

Ook al wil je het waarschijnlijk niet horen, het kan dat het antwoord ligt in je managementaanpak. Kijk eens naar de volgende lijst met 6 gewoonten die veel managers hebben waardoor ze collega’s, klanten en geloofwaardigheid verliezen. En meestal hebben ze het niet eens in de gaten.

1. Je bent niet duidelijk in wat je van iemand verwacht en wat je nodig hebt

6 fouten die je als manager niet wilt makenOm iemand een vliegende start te geven als hij je team komt versterken, is het belangrijk om jouw visie, richting en verwachtingen te delen. Het is het fundament onder een lange, goede samenwerking. Maar vaak wordt vergeten of te weinig tijd genomen om de verwachtingen uit te spreken en aan te geven wat je nodig hebt. Wat zorgt dat de medewerker uiteindelijk onvoldoende uit de verf komt en steeds gefrustreerder raakt. En dat is logisch, want hoe kan iemand aan verwachtingen voldoen, als hij niet weet welke verwachtingen dit zijn?

In plaats van iemand dus aan te nemen, achter een bureau neer te zetten en hem na een korte introductie succes te wensen, is het aan te bevelen tijd te nemen om iemand de organisatie te laten zien, aan te geven waarom jullie doen wat jullie doen en jullie visie en richting helder uit te leggen. Neem ook de tijd om individueel kennis te maken. Dit zorgt voor wederzijds begrip en vertrouwen. En je kunt gelijk je verwachtingen uit de doeken doen. Vraag ook om feedback en stuur tijdig bij. Blijf het proces volgen en geef aandacht. Jij bent en blijft de gids.

2. Je laat te veel los, ook dat wat je wel hoort te doen

Je geeft het werk uit handen en laat je teamleden zelfstandig aan de gang gaan. Heel erg prettig. Alleen zijn er momenten dat je toch een email moet beantwoorden, een knoop moet doorhakken of moet laten merken dat je weet wat er speelt. Taken overdragen en zelfstandig werken is mooi, maar dat betekent niet dat jij als manager alles los kan laten. Wanneer je dat wel doet en je te weinig bemoeit met de gang van zaken, loop je de kans dat de betrokkenheid gevaar loopt en uiteindelijk je team of organisatie.

Natuurlijk moeten jouw toppers zelfstandig kunnen werken. Je wilt ze niet elke 5 minuten aan je bureau. Maar er zijn, ook als ze volledig zelf aan de slag zijn, momenten waarop ze even moeten kunnen sparren of het fijn is als jij interesse toont en weet wat er speelt. Geef medewerkers aandacht en blijf wel faciliteren. Dan hou je de betrokkenheid hoog. Dus ‘ja’ tegen zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid, maar ‘nee’ helemaal je handen er van aftrekken en laten zwemmen.

3. Je neemt mensen alleen aan op hun skills

Je bent op zoek naar iemand die bepaalde skills meebrengt om je team te versterken. Selecteer je echter alleen daarop, dan is dat ook wat je krijgt. Maar waarschijnlijk verwacht je meer. Je wilt ook dat iemand zelfstandig kan werken, initiatief toont, met verbetersuggesties komt en zichzelf uitdaagt en zichzelf blijft ontwikkelen. Eigenlijk wil je iemand met een attitude die past bij jouw verwachtingen en past bij het bedrijf.

Als je dit heel duidelijk voor ogen hebt en dus ook van iemand verwacht, kijk dan vooral naar mentaliteit en houding als je iemand aanneemt. Natuurlijk zijn skills ook belangrijk, maar dat kan je makkelijker aanleren. Een bepaalde mentaliteit zal nog maar weinig veranderen, terwijl als je iets niet kunt of nog niet op een bepaald niveau kunt, je dit kunt leren. Kijk dus niet alleen naar skills bij het aannemen van supersterren voor je team. Zorg dat je de full-package goed onderzoekt en onthoud dat mentaliteit vrijwel niet zal veranderen.


www.purplewithapurpose.nl/ebook/Twijfel je af en toe of je als leidinggevende nou strakker moet sturen of meer vrijheid moet geven? Wil je graag een ‘dreamteam’ maar vraag je je af hoe je dat bereikt? Download nu gratis dit ebook ‘Creëer het team dat je wilt!’, doe de scan en krijg 15 waardevolle tips!  


4. Je bent meer bevriend dan vriendelijk

Je kan vriendelijk zijn tegen iedereen, maar hoeft geen vrienden te zijn met iedereen. Dat zegt mijn businesscoach regelmatig en dat gaat hier ook op. Als manager of leider heb je nou eenmaal een andere rol en kun je niet, net als de rest van de collega’s, bevriend zijn met iedereen in je team. Dat gaat gewoon niet. Het is wat het is.

Als je vriendelijk bent, dan vertel je eerlijk wat je goed vindt aan het werk dat iemand levert, maar zeg je het ook als je iets anders had verwacht en geef je aan wat je graag anders ziet. Wanneer je je als vriend opstelt, blijf je vriendelijk lachen, geef je complimenten en joviale schouderklopjes, maar daar blijft het bij. Terwijl het in je hoofd tolt van de kritiek. Ben je vriendelijk dan ben je aardig, maar duidelijk en neem je een mentorrol aan waardoor de ander zich kan ontwikkelen. Blijf je een vriend, dan wordt een frustratie voor beide partijen met waarschijnlijk een afscheid tot gevolg.

Ben dus zeker vriendelijk, maar geen vriend van de mensen in je team. In plaats van vriendelijk lachen en alleen complimenten geven, is het waardevol om elkaar geregeld 1 op 1 te spreken om te bespreken hoe het gaat. Ben duidelijk in wat je ziet en wat je verwacht. En vraag hoe je je medewerker kan helpen om verder te groeien in zijn rol. Op deze manier kan iemand zich ontwikkelen tot volwaardig professional.

5. De cultuur van je organisatie (of team) is verre van optimaal

Komt iedereen vol enthousiasme en motivatie binnen ’s ochtends of neemt iedereen met een lang gezicht 6 fouten die je als manager niet wilt makenplaats achter zijn bureau en weten ze niet hoe snel ze hun oortjes in moeten doen? Als je nadenkt over het aantal uur dat wij spenderen op kantoor, dan is het toch prettig als dit een fijne omgeving is om je tijd door te brengen. Kleine veranderingen kunnen al leiden tot stijging van de betrokkenheid, de productiviteit, loyaliteit en werkgeluk.

Kijk eens naar hoe jullie er bij zitten. Heeft iedereen voldoende ruimte, is er licht, kan je rustig werken en ook ergens met elkaar overleggen? Maar naast de fysieke omgeving, hoe ga je met elkaar om? Worden er nare grappen gemaakt? Vieren jullie successen? Doen jullie geregeld wat samen als team? Je begrijpt wel wat ik bedoel. Hoe veiliger, positiever en transparanter de omgeving, hoe productiever je team is.

6. Je geeft je mensen geen ruimte

Je hebt inmiddels een heel team van goede mensen om je heen verzameld, maar nog altijd vind je het lastig om los te laten. Gebeurt het dan wel goed? Gebeurt het dan wel zoals ik wil? Gebeurt het wel op tijd? Enzovoorts. Maar als je niks of weinig loslaat, kunnen jouw teamleden ook niet bewijzen wat ze in huis hebben. En als je ze wel taken geeft, maar steeds over hun schouder meekijkt of het wel ‘goed genoeg is’ en blijft controleren, oftewel micromanagen, verstik je ze waardoor ze nooit uit de verf gaan komen, zoals je graag zou willen.

Geef ze dus de ruimte. Geef ze de ruimte om te doen waar zij goed in zijn en te laten zien dat ze de taken aankunnen. Ze zullen het wellicht niet precies op jouw manier doen, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En misschien zijn die wegen zelfs beter en verrassen ze je! Geef ze dus de vrijheid en verantwoordelijkheid om het hoe zelf te bepalen en zorg dat je er bent als het echt nodig is en ze juist faciliteert om het beste uit zichzelf te halen!

Hoe vind jij dat jij het doet als manager? En wat is jouw beste tip voor andere leidinggevenden die hiermee te maken hebben?

Manager, je buikgevoel liegt niet!

Manager, je buikgevoel liegt niet!

Waarom je je intuïtie niet moet vergeten in je leidinggevende rol…

Toen ik als manager begon kreeg ik gelijk een van de meest waardevolle tips van mijn toenmalig manager. Hier heb ik altijd veel aan gehad en het werkte altijd: buikgevoel liegt niet!

We leven vooral in ons hoofd

We laten ons in deze tijd vaak leiden door feiten, cijfers en rationele argumenten. We leven vooral met ons verstand. Hierdoor laten we onze intuïtie nog al eens ondersneeuwen. Terwijl dit je juist heel erg kan helpen, zeker in je leidinggevende rol.

Purple. Buikgevoel liegt nietAls de druk hoog wordt, en dat ervaren we geregeld op ons werk, zijn we geneigd beslissingen te nemen op rationele wijze en kijken we naar feiten en analyses die voorhanden zijn. Of we gaan onderzoeken en feiten verzamelen en beslissen dan. Inituïtie, of buikgevoel, komt er nog maar weinig aan te pas. Dat zien we ook als soft en onbetrouwbaar. Maar zo gebruiken we een van onze beste vermogens niet! De Polinesische zeevaarders hebben de zee in kaart gebracht zonder apparatuur en metingen, maar puur door te luisteren en kijken naar de zee, de lucht en het land. Wij kunnen ons daar nu niks meer bij voorstellen. Natuurlijk is je verstand hartstikke belangrijk, maar is het niet belangrijk om ook dat buikgevoel in de gaten te houden?

De rol van je intuïtie

Een van de eerste dingen die ik geleerd heb toen ik als manager begon, was een hele waardevolle tip die ik altijd gebruikt heb. Dit heeft mij enorm geholpen. Zelf ben ik een redelijk rationeel ingesteld persoon, maar heb inmiddels wel geleerd dat het het juist goed is om te letten op wat er om je heen plaatsvindt. Wat er 1 op 1 juist niet gezegd wordt, wat iemand uitstraalt, wat je voelt dat er in een groep speelt, maar waar niet over gepraat wordt, enzovoorts.

De belangrijkste les die ik leerde, was: buikgevoel liegt niet! In mijn managementrol bleek dit telkens weer waardevol. Ik heb het gehad bij reorganisaties, bij grote veranderingen, bij gesprekken die je hebt en waar je uitloopt en denkt ‘nu hebben we het over van alles gehad, maar er is nog iets anders aan de hand’. Ik heb geleerd hier naar te luisteren en op te acteren en boy, wat ben je dan veel voor. Dan kun je onvrede bespreken als het nog klein is, dan kun je bijsturen bij veranderingen, dan kun dingen bespreekbaar maken.

 


www.purplewithapurpose.nl/ebook/Twijfel je af en toe of je als leidinggevende nou strakker moet sturen of meer vrijheid moet geven? Wil je graag een ‘dreamteam’ maar vraag je je af hoe je dat bereikt? Download nu gratis dit ebook ‘Creëer het team dat je wilt!’, doe de scan en krijg 15 waardevolle tips!  


 

Ook al heb je geen harde bewijzen of feiten, luister naar je buikgevoel en handel ernaar. Een vraag stellen kan namelijk altijd. Misschien heb je het mis, maar meestal niet. We hebben 100-en neuronen in onze buik die onze beslissingen beïnvloeden. Daarom voel je soms ook die ‘knoop in je buik’ als je zenuwachtig bent of iets spannends moet doen of ‘vlinders in je buik’ als je verliefd bent. Het is letterlijk je buikgevoel.

De signalen zijn erPurple. buikgevoel liegt niet

Dus let op signalen. Mensen zeggen meer met hun houding en lichaamsuitdrukking, dan met hun woorden.Wanneer je daar iets opmerkt, vraag ernaar. Benoem wat je merkt of ziet in de uitdrukking (letterlijk, dus geen interpretatie van wat je denkt te zien) en stel hierover je vraag. Je zult zien dat er ineens veel duidelijk wordt.

En met groepsdynamiek werkt het net zo. Dat wat juist niet wordt uitgesproken, maar wat je in de kamer voelt hangen dat is essentieel. Voel het niet alleen, maar doe er ter plekke iets mee. Gebruik het. Dit zorgt voor doorbraken en dat besproken wordt waar het echt om gaat.

Als je hier ook naar durft te luisteren, dan heb je issues meestal al in de kiem gesmoord als ze nog klein zijn. En dat is veel makkelijker dan wanneer je te laat in actie komt en iets gegroeid is tot een lastige en onaangename situatie.

 

10 geheimen om echt effectief te leren in je organisatie

10 geheimen om echt effectief te leren in je organisatie

We weten dat de ontwikkeling van medewerkers in organisaties belangrijk is. Voor de medewerker en zijn/haar toekomst en voor het nu en de toekomst van de organisatie. Het is een must als bedrijf, als je wilt blijven meedoen, om mee te kunnen veranderen en bij te blijven. Inmiddels stromen ook de nieuwe generaties binnen in bedrijven en voor hen is de mogelijkheid tot persoonlijke groei meestal een van de voorwaarden om voor een bedrijf te kiezen. Organisaties investeren jaarlijks dan ook een aardige duit. Maar wat levert het op? Bereiken ze nou ook het gewenste resultaat?Lees meer

Laat ‘kan ik niet’ los en stuur ‘ik weet niet hoe’ heel lang op vakantie

Laat ‘kan ik niet’ los en stuur ‘ik weet niet hoe’ heel lang op vakantie

Stemmetje ‘kan ik niet’ steekt weer even de kop op. Samen met ‘het gaat toch niet lukken’ en ‘ik ben daar gewoon niet goed in’ houden ze huis in mijn hoofd. Ik zou willen dat ze wat stiller waren. Ik hoor namelijk ‘ik ga ervoor’ en ‘ik ga dit op mijn manier gewoon doen’ bijna niet meer. Wacht eens… die zijn inmiddels verdwenen… Lees meer

Pagina 1 van 212