Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Leren en ontwikkelen

Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Hoe weet je nou wanneer je wat aan je leiderschap moet doen? Wat zijn signalen? Waar herken je aan dat je juist op dit vlak wat moet doen? In deze blog geef ik je inzicht aan welke tekenen je herkent dat het tijd is om het anders aan te pakken in je managementrol en waar je dan het beste kan beginnen.

Wanneer weet je dat je wat te doen hebt aan je leiderschap? Hoe herken je het dat het juist op dit vlak misgaat en dat het daarom zo moeizaam gaat in je team? Want je doet je uiterste best in je leidinggevende rol. Je doet het op gevoel en werkt hard om alles goed voor elkaar te boxen. Maar toch heb je ook in de gaten dat het niet goed genoeg werkt. Waar ligt het precies aan? Zijn het je mensen, zijn het de processen of heb je zelf wat te doen?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?
Signalen

Er zijn altijd signalen die aangeven dat er op leidinggevend vlak iets mis gaat. Want onderschat je rol niet. Jij kunt in je leidersrol een team maken of breken. Het is dus mooi om te weten dat je altijd invloed kunt uitoefenen (en dus kan veranderen), maar misschien voelt het ook wel als een grote verantwoordelijkheid dat jij zo bepalende factor bent. En wat zijn dan die signalen? Ik zal er hieronder een aantal benoemen.

Trekken en duwen

Voelt het als trekken, duwen en sleuren in je team om dingen voor elkaar te krijgen? Ben jij hard aan het werk? Baal je van de passieve houdingen, weinig respons en dat je alles voor moet kauwen? Moet jij altijd het voortouw nemen en als het ware instrueren, want ander heb je het gevoel dat er helemaal niks gebeurd.

Problemen, de hele dag door

Of ben je vooral met problemen bezig en word jij geleefd door de waan van de dag? Ben je steeds brandjes aan het blussen en kom je niet toe aan wat je ’s ochtends op je planning had staan? Heb je steeds gedoe tussen medewerkers, komen ze bij jou klagen en mag jij het weer oplossen? Merk je dat er tussen allerlei mensen van alles speelt en dat dit de samenwerking in de weg staat?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Onvrede ofwel geklaag en negativiteit

Of heerst er onvrede? Medewerkers lopen te klagen, te hangen bij het koffie-apparaat, komen te laat binnen, gaan vroeg weg, verzuimen en praten negatief over de organisatie. Er is altijd wel wat. Als je met nieuwe ideeën komt, is het altijd ‘ja, maar…’. Er wordt ook geroddeld en de sfeer is alles behalve opbouwend.

Je energie loopt weg

Of merk je dat je eigen energie steeds verder verminderd? Je begint de dag nog wel oké, maar aan het eind van de dag ben je leeg en soms ook gefrustreerd. Je merkt dat je het steeds minder leuk vindt in je bedrijf. Het geeft je weinig plezier en vrijheid. Je hebt juist het gevoel dat je vast zit en de poorten lijken zich steeds verder te sluiten.

Wat gebeurt er als je niks doet?

Dit zijn allemaal signalen die te maken hebben met je manier van leidinggeven. En zie dit als een mooi helpend inzicht. Als je een van deze dingen merkt, dan is er werk aan de winkel, maar daarmee weet je ook dat je er wat aan kunt doen. Laat het in ieder geval niet op zijn beloop als je een of meerdere signalen herkend in je eigen situatie. Weet dat het niet vanzelf weggaat. En weet ook dat er alleen wat gaat veranderen, als jij verandert. Dit wil niet zeggen dat het tot nu toe niet goed was. Je organisatie draait en dat heb je maar mooi voor elkaar. Maar het kan nog beter en vooral ook makkelijker en leuker. En om te voorkomen dat jij het uiteindelijk niet leuk meer vindt en er door opbrandt of dat je je beste mensen verliest, is het wijs om wel actie te ondernemen. Weet dat het je veel oplevert als je het doet. Want daardoor zijn jullie tot veel meer in staat en voel jij je een stuk gelukkiger als leider. Dat is veel waard, toch?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Wat kan je nu doen om het tij te keren?

Het enige wat je hoeft te doen, is anders leren denken en jezelf een aantal andere vaardigheden aanleren. Het is geen rocketscience. Het is een kwestie van psychologie en je verantwoordelijkheid pakken. Leer hoe mensen, je medewerkers, in elkaar zitten en hoe het werkt met hun ‘knoppen’. Weet waar ze van aan gaan en hoe je ze juist actief in hun rol houdt. Hoe je zorgt voor interessant werk en dat ze hun volledige potentie kunnen benutten. En pak je rol als leider, maar wel op de manier die bij je past. Stel grenzen, spreek aan en hou je verre van operationeel gedoe. Leer hoe je team richting geeft en faciliteert en accepteer geen bullshit, nooit.

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Het begint bij jou

De verandering begint bij jou. Dit is misschien confronterend (of misschien ben je eigenwijs ;-)), maar probeer er anders naar te kijken. Zie het als kans. Zie het als cadeau dat je inzicht hebt gekregen en de eerste handvatten om het tij te keren. Weet dat jij juist deze invloed hebt. Gebruik het ten positieve. Grijp deze kans. Maak van jouw team een heerlijk team en gun jezelf dat jezelf prettig en vrij voelt in je rol. Never settle for less.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat erin zit. 

Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je hoopt dat het makkelijker wordt met je team, maar het gebeurt niet

Wat als je hoopt dat het makkelijker wordt in je team, maar er verandert niets? Als je merkt dat alles alleen maar ingewikkelder wordt en jij alleen maar brandjes aan het blussen bent? Dan is het tijd om het aan te pakken. Want helaas gaat het niet zomaar beter. Wel kan jij ervoor zorgen dat het verandert. In deze blog vertel ik je wat je kunt doen.

Als je hoopt dat het makkelijker en beter gaat lopen in je team, dan kan je lang blijven wensen. Er verandert namelijk niets als jij het niet aanpakt. Loopt het stroef in je team, hoor je veel negativiteit, heerst er wantrouwen en loopt de samenwerking niet lekker (lees: miscommunicatie en frustraties), dan zal je hier wat aan moeten doen. Het zal namelijk niet van de een op de andere dag ineens anders gaan.

Sterker nog, het wordt van kwaad tot erger. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren aan het bespreken en oplossen van problemen, moeten er steeds dingen worden uitgesproken of wordt dit juist niet gedaan en ontstaan er grotere issues onder het wateroppervlak. Dit is allemaal energie die je niet aan klanten kunt besteden of aan het optimaliseren van je product of dienst. Ga eens na wat dit kost? Om nog maar te zwijgen van de dalende motivatie en betrokkenheid onder je medewerkers waardoor de productiviteit nog verder afneemt.

Niet wenselijk dus om onvrede of een stroeve samenwerking te laten bestaan.

Hoe komt het zover?

Maar hoe is het zo gekomen? Want dit had je toch niet zo bedacht en al zeker niet gewild. Je dacht een paar kanjers aan te nemen en er een leuke club van te maken. Waar ging het mis? Waar heb jij het gemist? No worries, dit is wat regelmatig bij ondernemers gebeurt, en in grote bedrijven trouwens ook. Het is zo gegroeid, omdat er een paar dingen achterwege blijven.

Het kan hieraan liggen

Zo worden grenzen niet gesteld en sluipt het negatieve praten of roddelen over elkaar erin. Of zijn er geen afspraken gemaakt over hoe je met elkaar wil samenwerken en zijn er allerlei gewoontes en processen gegroeid die niet perse effectief zijn. Of wordt er altijd wel over de inhoud gesproken, maar zelden of niet over hoe het gaat en wat iedereen nodig heeft om zijn of haar beste werk te leveren. Het gaat dus niet over hoe jullie als mens in elkaar steken, wat je van elkaar nodig hebt en hoe je het graag hebben wilt. En op een gegeven moment is wat jullie wel willen ver te zoeken.

Het goede nieuws

Maar het goede nieuws is dat je hier op elk moment weer verandering in aan kunt brengen. En als ik je een advies mag geven: doe dit het liefst zo snel mogelijk als je opmerkt dat dingen anders lopen dan je wenst en goed acht voor je bedrijf. Als je maar actie onderneemt. Het laten gaan is geen optie.

Wat je kan doen

Wat kan je dan nu doen als je een van, of alle, bovenstaande punten herkent? Ik geef je 3 tips die je nu gelijk in de praktijk kunt brengen.

1. Kijk in de spiegel

Ook al is het niet leuk om te horen, wat er ontstaan is in je team heeft met jou te maken als leider. Ben er niet teleurgesteld over, dit gebeurt een heleboel leidinggevenden. Weet dat je het weer kan veranderen. Als je het inziet en ook durft te zien dat je dingen hebt laten lopen of dacht dat het wel goed zou komen. Of misschien had je geen zin in confrontaties of heb je geen duidelijke grenzen gesteld. Geen man over boord. Dit kan alsnog. Maar durf in de spiegel te kijken en je eigen rol hierin te erkennen. Dat is stap 1. En dat is alleen maar sterk.

2. Waar gaat het mis?

Kijk hierna waar het nou precies misgaat. Kunnen mensen echt niet met elkaar door een deur? Is er wantrouwen in het team? Of zitten er afspraken of processen niet lekker? Stel jezelf een paar goede vragen om inzicht te krijgen in waar precies de schoen wringt. Is dit bij je hele team of een paar mensen? Welke voorbeelden heb ik? Wat wordt er dan gezegd en gedaan en door wie? Zie ik patronen? Maak voor jezelf een zo compleet mogelijke analyse.

3. Stappen om te nemen en actie

Vraag jezelf daarna af wat je het beste kunt doen nu je weet waar het hem in zit (zie 2). Om je hierbij wat ideeën te geven: zijn er onderling medewerkers die wat met elkaar hebben uit te spreken? Laat ze dat dan doen met elkaar. Komen ze er niet uit, dan kan je ze als facilitator helpen. Geef daarnaast aan je hele team aan wat je WEL van ze verwacht. Hoe wat jou betreft een goed samenwerkend team eruit ziet en welke waarden je belangrijk vindt. Geef aan wat je hierin van je team verwacht en geef aan dat iedereen hier een verantwoordelijkheid heeft. Wat hebben ze dan nodig om te laten werken? En maak afspraken met elkaar. En zorg dat jullie hierna regelmatig de samenwerking bespreken en evalueren. En spreek mensen aan op afspraken die jullie gemaakt hebben en grenzen die er zijn. Je kan het nu niet meer laten gaan.

Weet trouwens dat je als je nu actie onderneemt er niet in een keer bent. Het is een proces. Blijf dus ook vervolgstappen nemen als je eenmaal met je team nieuwe afspraken hebt gemaakt.

Voor nog wat extra inspiratie en tips lees ook zeker even mijn blog Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe ga je om met al die verschillende mensen in je team?

Al die verschillende mensen in je team, met allemaal een andere gebruiksaanwijzing, het is soms om gek van te worden. Bij de een werkt dit, bij de ander werkt dat totaal weer niet. Hoe ga je ermee om al leidinggevende en hoe zorg je dat je ondanks alle verschillen toch het beste uit al je teamleden haalt? Lees het in deze blog.

Verschillende mensen in je team, met allemaal net een andere ‘aan’ knop en net een andere kijk op dingen. Ga er als leidinggevende maar aan staan. Want wat bij de een werkt, werkt bij de ander helemaal niet. En jij hebt ook nog je eigen perceptie. Je snapt ze soms gewoon ook niet, bepaalde medewerkers.

Zoveel mensen, zoveel wensen

Mensen zijn nou eenmaal verschillend en daarmee heb je het te doen in je team. Maar kan je hier niet mee omgaan dan wordt het erg lastig. Je krijgt miscommunicatie, onbegrip, de samenwerking  gaat moeizaam en het kost jou bergen met energie. Om nog maar te zwijgen wat dit aan productiviteit kost.

Andere kijk op zaken, andere ervaringen

Laatst had ik het zelf ook weer bij iemand. We waren in gesprek, hadden het over een bepaald onderwerp in de business en hadden hier allebei een totaal andere ervaring mee. We keken er allebei op een andere manier naar. Het een of ander was niet goed of fout. Het was beide waar. Maar als je dit niet naar elkaar uitspreekt, dan ga je daarna allebei verder aan de slag vanuit je eigen perspectief en houd je waarschijnlijk ook nog eens een raar gevoel over aan het gesprek.

Wat maakt dat we dingen anders zien en ervaren?

Je hebt het vast ook al regelmatig ervaren. Dat je het met iemand over een onderwerp of gebeurtenis hebt en niet op een lijn lijkt te zitten. Je snapt elkaar net niet. Waar komt dat nu door dat we dingen anders ervaren?

Allereerst hebben we niet allemaal dezelfde drijfveren. Drijfveren zijn de dingen die zich onder het wateroppervlak bevinden zoals we zeggen, en ons in de essentie aanzetten tot wat we denken en doen. Het is het waarom we doen wat we doen. Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk en fijn om resultaat te halen en efficiënt te zijn. Dat zie je terug in hoe ik over dingen praat en actie onderneem. Maar niet iedereen wordt hier door gedreven. Een ander vindt het misschien fijn om structuur aan te brengen en dat alles op orde is. En of dat efficiënt gaat of niet dat maakt diegene niet uit. Terwijl ik structuur alleen belangrijk vind als het bijdraagt aan sneller resultaat halen, maar anders vind ik het onnodige ballast. En zo zit het ook bij mensen in je team. Maar daar gaat het dus regelmatig mis en dan ontstaat er veel onbegrip en frictie.

Ten tweede heeft iedereen zijn eigen referentiekader. Door wat je hebt meegemaakt in je leven, door hoe je bent opgevoed en door met wie je omgaat wordt jouw referentiekader gevormd. Ook dit is dus bij velen van ons verschillend en dat maakt dat we dingen anders interpreteren, er anders naar kijken en ze anders ervaren. Het kan dus zijn dat je het over hetzelfde hebt, maar er allebei vanuit een ander perspectief tegenaan kijkt. Ook dit leidt regelmatig tot miscommunicatie en frustraties.

Zie het en sluit aan

Een van de dingen die mij altijd erg geholpen heeft in mijn leidinggevende rol is iemand aanvoelen en onderzoeken hoe iemand in het leven staat en naar de wereld kijkt. Bij mij ging dit altijd min of meer vanzelf, maar op deze manier kon ik goed aansluiten bij iemand. Doe je dit nu niet vanzelf ben er dan alert op. Want loopt nu af en toe moeizaam met een medewerker of heb je steeds dat je elkaar niet begrijpt, dan kan het natuurlijk zijn dat je niet de juiste medewerker hebt, maar onderzoek eerst eens waar iemand van ‘aan’ gaat. Waarschijnlijk kijkt diegene anders naar de wereld dan jij en dat is niet goed of fout.

Probeer de ‘knoppen’ te vinden

Probeer elkaar te vinden. En probeer vooral zoals ik het altijd noem de juiste knoppen te vinden. Dat waar iemand van aangaat, omdat dat belangrijk voor diegene is of omdat iemand daar door gedreven wordt. Zoals iemand die sociale contacten en familie belangrijk vindt vraag daar altijd eerst naar en ben echt geïnteresseerd en heb het dan pas over de opdracht die je wilde geven. Ook al denk jij: hup, gaan met die banaan, dit is wat er moet gebeuren, ga aan de slag, met deze tactiek ga je bij deze medewerker niet het gewenste resultaat halen. Weet dus wat bij iemand werkt en sluit daarop aan.

Deel het met elkaar

En net zoals het jou kan helpen met je medewerkers, kan dit ook je hele team helpen. Deel dus met elkaar je drijfveren, waarden, waar je energie van krijgt en waarvan niet. Wissel dit uit met elkaar en geef hier ook vervolg aan. Leer elkaar steeds beter kennen. Dit gaat de samenwerking enorm ten goede komen. Want hoe meer begrip voor elkaar, hoe beter het werkt.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Vind je dat managen als ondernemer best een opgave? Gaat het allesbehalve vanzelf, denk je geregeld ‘ik doe maar wat’ en maak je je vaak zorgen over hoe dat nou moet met je team? Je bent nu aan het goede adres. Tijd om te investeren en het jezelf een stuk makkelijker te maken. Want dat kan. In deze blog geef ik je drie belangrijke handvatten.

Beter worden in managen als ondernemer is niet alleen maar luxe. Het is wat er in je rol als ondernemer met team nu van je gevraagd wordt. Je kunt hier aan voorbij gaan en niet in willen investeren, maar meestal brengt dit je van de regen in de drup. Met als gevolg dat je als ondernemer dingen aan het doen bent die je leeg zuigen, het bedrijf nog veel te veel op jou hangt en je team nooit optimaal gaat presteren.

De grootste zorg is personeel

Vraag aan een ondernemer wat zijn grootste zorg is en je krijgt als antwoord: zijn (of haar) personeel! Ze hebben hebben er stress en slapeloze nachten van. Het kost ze bergen met energie en het loopt maar niet soepel. En op een gegeven moment hebben ze er genoeg van of kunnen ze letterlijk niet meer en zijn veel mensen in hun team vooral ongemotiveerd in plaats van productief.

De oorzaken

Het leren van managementskills daar wordt vaak niet uitgebreid bij stil gestaan. Je rolt erin als ondernemer en je maakt er het beste van. Maar de meesten doen daardoor ook gewoon maar wat. Er wordt snel iemand aangenomen als er handjes nodig zijn (ongeacht of deze persoon in zijn/haar totaliteit geschikt is), er wordt vanuit een verkeerde overtuiging en intentie aangestuurd, de ondernemer houdt veel bij zich en vindt het lastig om te delegeren en feedback geven en aanspreken op gedrag gebeurt bijna niet, want ze willen natuurlijk wel de lieve vrede bewaren.

Met alle consequenties van dien. Teamleden die niet kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben en die achterover gaan leunen, teamleden die alle ruimte krijgen voor gezeur en negativiteit, een samenwerking onderling die te wensen overlaat en een gefrustreerde, vermoeide manager alias ondernemer. Dit wil je te allen tijde voorkomen. Of mocht je het herkennen, hier wil je zo snel mogelijk wat aan doen.

Blog Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Wat kan je nu het beste doen?

Het managen of liever gezegd het leiden van een team, gaat bij velen van ons niet vanzelf. Het is een vak. Iets wat er op een gegeven moment in je ondernemerschap bijhoort en wat je moet (en mag) leren. Net als al die andere dingen die bij het ondernemerschap komen kijken. Weet dus dat het niet gek is dat het niet vanzelf gaat. En investeer net als bijvoorbeeld in sales en marketing tijd en geld om je skills op orde te krijgen. En om je hier alvast mee op weg te helpen heb ik hierbij 3 handvatten voor je die je nu in de praktijk kunt brengen.

Blog Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

1 Laat het managen, ga leiden

Laat dat operationele managen voor wat het is. Hier ga je als ondernemer namelijk niet blij van worden. Je bent hier geen ondernemer voor geworden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zorg dat je vooral je leiderschap pakt. Dat betekent dat je de visie en richting helder hebt, dat je weet wat belangrijke waarden zijn, dat je weet hoe je graag met elkaar wil werken in jouw/jullie bedrijf. Neem hier het voortouw in. Neem je medewerkers mee op reis, inspireer ze, ondersteun ze. Zorg dat ze weten waarom jullie doen wat jullie doen, ben duidelijk over wat jullie moeten doen en hou de focus. Maar stop met overal oplossingen voor bedenken en elke dag alleen maar bezig te zijn met brandjes blussen. Voed je team juist goed op en begeleid ze. En wordt elke dag met elkaar een stukje beter.

2 Ga anders denken

Wat je gaat helpen om je ook echt te blijven richten op leiden, is om anders te denken. Alleen door andere overtuigingen, ga je ook anders handelen. En dat is nou precies de bedoeling. Hoe dan?

Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Veel ondernemers zitten vast in de overtuiging dat zij het belangrijkste zijn in hun bedrijf. Op die manier handelen ze dus ook. Zij zijn de baas, zij bepalen hoe dingen gebeuren, zij zijn de spil. Maar als je inmiddels met een team bent en hier nog steeds van overtuigd bent, dan moet alle energie steeds uit de ondernemer blijven komen om de boel draaiende te houden. En hoe zit het dan met de denkkracht, oplossend vermogen, briljante ideeën, technische kennis enzovoorts van de rest van het team? Dat wordt maar voor een klein deel benut. Zonde! En je medewerkers worden er ook nog eens minder betrokken en gemotiveerd van.

Als je eenmaal een team hebt aan te sturen, ben jij niet meer het belangrijkste, maar is je team dat. That’s all you need to know. Niks ingewikkelds aan. Als je vanuit deze overtuiging gaat handelen, dan ga je andere dingen doen en andere resultaten krijgen. Zeker als je dit combineert met de intentie: als mijn team het belangrijkste is, hoe kan ik ze dan het beste ondersteunen zodat zijn hun werk zo goed mogelijk en met zoveel mogelijk plezier kunnen doen?

3 Ontwikkel je skills

Zorg dat je de benodigde skills verder ontwikkeld. Je leiderschapsskills, je skills om continu te verbeteren en je coachskills. En als je er nu al twee mag meegeven die je gelijk kunnen helpen om het nu in je team al beter te laten lopen zijn dat de skills Luisteren en Vragen stellen. Als je dit goed beheerst kom je al een heel eind. Wil je hier meer over weten, lees dan ook even mijn blog Luisteren en vragen stellen, wat het je oplevert als leidinggevende. Ga hiermee oefenen en experimenteren en laat de verantwoordelijkheid bij je medewerkers. Je zult zien dat het al beter gaat lopen, er meer uit je team komt en jij je kunt richten op wat jij moet doen.

Veel succes!

En heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog, laat het me weten.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Zo geef je je zakelijke leiderschap een boost in het nieuwe jaar

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Hoe zorg je dat je nog meer uit je team haalt? Hoe zorg je dat het makkelijker wordt voor jouzelf? En hoe zorg je dat jij doet wat je het liefste doet binnen je bedrijf en vrij kunt leven? Zorg dat je je zakelijke leiderschap versterkt. In deze blog geef ik je 5 tips om je zakelijke leiderschap een boost te geven.

Gun het jezelf. Echt. Blijf niet worstelen en ploeteren. Het kan anders. Hoe sterker je leiderschap en hoe bewuster je dit aanpakt, hoe makkelijker het wordt. En hoe meer je uit je team kunt halen. Maar ook hoe fijner werken het is voor jezelf en hoe meer jullie aan resultaten kunnen bereiken. En net zo belangrijk: je kunt ook nog eens een fantastische werkgever zijn.

Ben je nu nog niet helemaal waar je wezen moet in je leidinggevende rol? Maar mag dit wat jou betreft in het nieuwe jaar wel in de lift? Hierbij geef ik je 5 tips om je zakelijke leiderschap een boost te geven zodat je het nieuwe jaar goed van start gaat en hierna alleen maar steeds weer de vruchten van plukt.

Blog 5 tips

Tip 1

Ga anders denken en zo in de wedstrijd zitten

Vaak zijn leidinggevenden, en zeker ondernemers, geneigd te denken vanuit zichzelf. Niet zo gek, want je hebt het bedrijf gestart en opgebouwd tot waar je nu staat. Maar werk je op een gegeven moment met een team, dan krijg je een andere rol en daarbij hoort ook een ander denkpatroon. Want ondanks dat jij absoluut bepalend bent voor de cultuur, grenzen en hoe je het graag hebben wilt, draait het niet meer om jou. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat. Denk en handel vanuit dat perspectief en er gaat een wereld voor je open.

Tip 2

Leer jezelf nog beter kennen en gebruik dit

Als iets je gaat helpen om een sterkere leider te zijn, is het jezelf beter te kennen. Hoe beter je weet wat je waarden zijn, waar je energie van krijgt, wat je energie kost en waar jij vooral het meeste toegevoegde waarde hebt, hoe beter jij je kan focussen op de belangrijkste dingen die jij te doen hebt en hoe beter je de juiste mensen om je heen kunt verzamelen. Hierdoor heb jij niet alleen meer energie om weer aan je team te geven, wat je team sterker maakt, maar zorg je ook dat je in de basis jouw sterkste team neerzet door de juiste mensen aan te nemen.

Tip 3

Investeer in je skills en persoonlijke groei

Blijf altijd investeren in je vaardigheden en persoonlijke groei. Zorg dat je steeds beter wordt. Hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt. En hoe makkelijker het voor jouzelf wordt. Investeer aan de lopende band. Zorg voor mentoren of coaches die zijn geweest waar jij nu staat en leer van ze. Ga naar events. Doe opleidingen en trainingen. Sluit je aan bij de beste netwerken. Maak van je persoonlijke ontwikkeling dit jaar prioriteit.

Tip 4

Ga minder doen

Zorg dat je minder IN je bedrijf werkt. De tijd van ‘medewerker’ en ‘manager’ mag je achter je laten. Maak de volledige stap naar ‘leider’ en ‘ondernemer’. Dit betekent geen operationele taken meer doen. Maar in plaats daarvan aan je strategie en visie werken, aan je team werken en overzien en next steps bepalen. Neem tijd om te analyseren en na te denken en plannen echt goed uit te werken. En ook om kleine problemen vroegtijdig op te merken en er dan al iets mee te doen. Dit scheelt je veel tijd en energie op de langere termijn.

Tip 5

Ben je bewust van je impact en gebruik het positief

Als leider kijkt je team toch naar jou. En met wat je zegt en doet (en ook wat je niet zegt en doet) heb je een enorme impact op je team. Zo las ik laatst een boek waar de schrijfster vertelde over haar team. Ze hadden een bijzonder periode, want ze had een boek uitgebracht, er moest een boektour plaatsvinden en er waren allerlei events. Het was druk en zij zat zelf niet lekker in haar vel. Ze was dus zelf steeds op de werkvloer aan het klagen over de drukte. Ze gebruikte woorden als: ‘en dan krijgen we dit er ook nog bij’, ‘hoe gaan we dit in hemelsnaam doen?’ en ‘het is allemaal zoveel…’. Wat denk je dat er binnen de kortste keren gebeurde? Iedereen in het team sprak op deze manier. En wat was daarvan de uitwerking? Dat de ervaren druk alleen maar hoger werd en de sfeer steeds minder. Het was ineens een hele hoog berg die beklommen moest worden…

Ben je bewust van wat je uit. Welke woorden je gebruikt en wat je daarmee benadrukt. Ook al voel je het zo, vraag je af of het het meest effectief is en jullie verder helpt. Je hebt zo’n impact op je team. Weet dat dit geldt voor het positieve en het negatieve. Kies dus bewust. Zorg voor een positieve impact met je woorden en gedrag.

 

Enne, mocht je trouwens denken: ik wil graag investeren en kan wel wat hulp gebruiken. Je kan natuurlijk altijd instromen in het Bouw Je Beste Team-programma. Weten wat het je gaat opleveren en of het wat voor je is? Mail me dan even op mariska@purplewithapurpose.nl

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Disfunctioneren, hoe pak je dat aan?

Disfunctioneren van iemand in je team kan nou eenmaal voorkomen. Maar als je dit aan de hand hebt, hoe kan je het dan het beste aanpakken? Want je wil natuurlijk dat het goed wordt opgelost. In deze blog geef ik je 5 stappen die je kunt nemen bij disfunctioneren.

Disfunctioneren van iemand in je team dat kan nou eenmaal gebeuren. Je hebt het liever niet natuurlijk, maar als je merkt dat iemand niet (meer) geschikt is voor zijn functie zal je toch actie moeten ondernemen. Doe je namelijk niks, dan wordt het steeds lastiger om tot een oplossing te komen. En je bedrijf om iemand heen bouwen is geen goed idee.

Frustraties en problemen

Als een medewerker niet voldoende in staat is om zijn of haar werk uit te voeren, dan geeft dat frustraties en problemen. Er worden fouten gemaakt die soms erg nadelige gevolgen hebben, andere teamleden moeten steeds gaten dicht lopen, jij bent gefrustreerd dat je iemand niet volledig het vertrouwen kunt geven en steeds moet controleren en de medewerker in kwestie is ook niet happy, want die heeft heel goed in de gaten dat het eigenlijk anders moet maar om een of andere reden niet lukt. Ook dat doet iets met iemands eigenwaarde, zelfvertrouwen en werkplezier. Het wordt er dus niet beter op en aan alle kanten heeft iedereen er last van.

Wacht niet af

Tijd voor actie dus als iemand niet kan voldoen aan de eisen van zijn rol of functie. Wat de oorzaak ook is, je kunt het niet negeren. Het gaat namelijk niet weg en lost ook niet vanzelf op. Welke stappen kun je nemen om het op te lossen?

5 stappen

Er zijn een aantal stappen die je kunt, of zelfs moet, nemen om disfunctioneren aan te pakken en op te lossen. Het liefst wil je dit natuurlijk in goede harmonie doen, dus laat dit ook altijd je intentie zijn.

Stap 1 Geef het vroegtijdig aan

Geef vroegtijdig aan bij de medewerker dat je vindt dat hij of zijn niet functioneert. Wacht hier niet maanden mee want dan worden problemen alleen maar groter, maar ook heeft iemand in die tijd niet de mogelijkheid om zich te verbeteren.

Stap 2 Geef de kans om te verbeteren

Geef iemand de mogelijkheid om zich te verbeteren. Geef iemand daar tijd en ruimte voor. Ben ook duidelijk in wat je verwacht en binnen welke tijd je dat wilt zien. Als je een rol of functieomschrijving hebt kan dit je helpen om het concreet te maken.

Stap 3 Maak een plan van aanpak

Maak samen met de medewerker een plan van aanpak. Hierin leg je vast wat je hebt geconstateerd, wat je verwachtingen wel zijn en wat je concreet wel wilt zien binnen welke tijd. Je maakt ook afspraken over evaluatiemomenten en over verslaglegging. Het is de bedoeling dat de medewerker zijn verantwoordelijkheid neemt om ander gedrag en andere resultaten te laten zien. Natuurlijk kan jij of wellicht een collega hem of haar daar nog bij helpen. Maak ook afspraken over hulp of eventuele opleidingsmogelijkheden.

Stap 4 Ben duidelijk

Ben altijd duidelijk in wat je ziet en wat je verwacht. Als je het niet concreet maakt en in vaagheden praat om de boel een beetje te verzachten worden dingen alleen maar verwarrend en weet een medewerker niet waar hij aan toe is en hoe hij moet verbeteren. Jij denkt dan dat je ‘het gezegd hebt’, maar de ander blijft in verwarring achter. Ben dus altijd zo duidelijk en concreet mogelijk en maak goede, heldere afspraken met elkaar. Ook over de consequenties als je geen of te weinig verbetering ziet.

Stap 5 Zorg voor dossieropbouw

Je gaat natuurlijk voor verbetering en dat een medewerker weer volledig mee kan draaien. Maar wat als dat nu niet lukt? Of je kan het op een gegeven moment niet meer met elkaar vinden? Zorg altijd voor voldoende dossieropbouw. Mocht je dan afscheid moeten nemen op een minder leuke manier of ooit bij de kantonrechter terecht komen, dan heb je je zaakjes goed op orde. Zorg dus voor dossieropbouw en verslaglegging vanaf het begin, zodat je kan laten zien dat je hebt voldaan aan je inspanningsverplichting en mogelijkheden hebt geboden. Wil je meer weten over dossieropbouw? Kijk dan ook even naar deze blog van Suzanne Meijers (arbeidsrechtadvocaat).

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

5 tips hoe je krachtige keuzes blijft maken voor jezelf en je team

Krachtige keuzes maken voor jezelf en je team zijn enorm belangrijk om je werk en bedrijf leuk te blijven vinden en om goed te blijven draaien. Maar dappere keuzes vereisen bewustwording, inzicht en actie. Het kost de nodige energie en het is niet altijd de makkelijkste weg. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je steeds opnieuw krachtige keuzes kunt blijven maken en niet verzandt in de waan van de dag.

Krachtige keuzes ze horen nou eenmaal bij sterk leiderschap. Dat je blijft doen wat bij je past en waar je blij van wordt. Dat je scherp bent op waar je je tijd aan besteedt en wat je precies doet. Werk je echt vanuit je ‘zone of genius’? En maak je ook steeds bewust keuzes voor je bedrijf? Weet je waar je naartoe wilt? Weet je wat daar voor nodig is en wie daar voor nodig is? En durf je deze keuzes steeds weer te maken?

Super belangrijk dus om te doen voor jezelf en voor je bedrijf maar vaak staan we hier weinig bij stil. We worden opgeslokt door de waan van de dag en alle beslommeringen. Dagen, weken, maanden vliegen voorbij. Er ontstaat van alles en we reageren vooral reactief in plaats van proactief.

Wil je on track blijven en het beste voor jezelf en je team bewerkstelligen dan horen krachtige keuzes erbij. Keuzes over de richting van je bedrijf, over het stoppen met producten en diensten, over het afscheid nemen van medewerkers, over groei of misschien wel inkrimping. Het zijn niet de leukste dingen om over na te denken, maar wel de belangrijkste.

Hoe zorg je nou dat je regelmatig tijd hebt voor reflectie en het bewust maken van krachtige keuzes? Ik geef je hierbij 5 tips hoe je deze keuzes steeds kunt blijven maken.

1. Luister naar je gevoel

Je gevoel is een goede raadgever. Heb je bij medewerkers, klanten of partners geen goed gevoel of twijfel je? Onderzoek dan eens waar dat in zit. Ook bij zakelijke beslissingen werkt dit zo. Heb er geen oordeel over maar kijk er met verwondering naar en luister naar wat het je probeert te zeggen. We zijn vaak goed in het negeren van onze intuïtie omdat we allerlei rationele argumentatie aandragen waardoor ons gevoel teniet wordt gedaan. Toch zegt je intuïtie je een hele hoop en is het juist mooi om dit gebruiken. Denk maar eens terug aan beslissingen die je hebt genomen waarvan je achteraf nu denkt: had ik maar of zie je nu wel. Je intuïtie probeerde je van te voren al wat te vertellen.

Dus neem je gevoel serieus als het opkomt en onderneem de bijbehorende actie ook al is het een lastige. Reageer niet klakkeloos vanuit emotie, maar denk na over je aanpak, verschillende scenario’s en consequenties. En neem dan actie.

2. Neem maandelijks thinking time en stel jezelf bepaalde vragen

Maandelijks bewust denktijd nemen, al is het maar 30 minuten, geeft je een heleboel inzicht. Stel jezelf een goede vraag en denk daar op door. Schrijf alles op wat bij je op komt. Bijvoorbeeld: Draagt alles wat we nu doen bij onze visie? Wat zeker wel? Wat eigenlijk niet? Wat als we zouden stoppen met alles wat niet bijdraagt? Wat zou dat betekenen voor mijzelf en voor mijn bedrijf? Wat voor keuzes heb ik dan nu te maken? enzovoorts.

Of vanuit deze vraag eens doordenken: Welke krachtige keuzes gaan meehelpen om het voor mijzelf makkelijker, leuker, interessanter beter te maken? Of welke krachtige keuzes gaan maken dat het in mijn team makkelijker, beter loopt?

Gun jezelf in ieder geval elke maand bewuste Thinking Time en filosofeer er op los zodat je inzicht krijgt in de krachtige keuzes waar je voor staat en die enorm waardevol zijn voor de volgende fase van je bedrijf en je eigen groei.

3. Daag jezelf uit om op te schonen

Daag jezelf uit om afscheid te nemen van dingen of mensen die je niet meer dienen. Durf dit op regelmatige basis te doen. Dit hoort er nou eenmaal bij en is uiteindelijk gezond voor je bedrijf. Hoe vaker je het durft te doen, hoe meer je gesterkt wordt in dat het goed is om te doen. Je weet namelijk wat het je oplevert. Blijf dus niet aan de safe-side om de lieve vrede te bewaren of om de ogenschijnlijk makkelijke manier te bewandelen. Durf op te schonen wanneer de tijd rijp is. Dit houdt het licht en simpeler. uiteindelijk ben je je zelf er steeds weer dankbaar voor.

4. Een sparringspartner of coach

Eigenlijk kan niemand zonder. Iemand waar je altijd mee kan sparren, die je een spiegel voor kan houden en die je met afstand naar dingen kan laten kijken. Zo’n iemand in je omgeving is zo waardevol. Ik kwam hier laatst ook weer achter. Als je moeilijke beslissingen moet nemen en er zelf dichtbij betrokken bent, is het zo goed en fijn dat je met iemand kunt overleggen die van een afstand naar kijkt en je een paar goede vragen stelt. Zorg dat je een partner, businessbody of coach hebt die je hiervoor altijd kunt bellen. Dit helpt je krachtige keuzes makkelijker te maken en ook dat je de back up voelt als je zelf in het proces zit wat bij een krachtige keuze meestal komt kijken. Als je er in zit zie je het soms niet helder meer en is zo’n iemand een enorme steun. Gun dat jezelf.

5. Besef je: niet altijd leuk, maar je moet er doorheen

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk isDe consequenties van dappere, krachtige keuzes zijn niet altijd top (om het nog maar zacht uit te drukken). Onbegrip, teleurstelling, boosheid, mensen die niet meer tegen je praten, het kan allemaal de revue passeren. Dat doet wat met je en dat is logisch. Dit is meestal niet makkelijk. Het is een proces waar je doorheen moet en wat er ook bij hoort als het gaat om iets afsluiten, afscheid nemen of iets heel anders gaan doen. Hou voor ogen waarom je het doet en waar je naartoe wilt. En probeer tijdens het proces er alles aan te doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen. De boodschap of keuze kan niet leuk zijn, maar op het proces kun je nog wel het verschil maken. Neem je verantwoordelijkheid en doe wat je kan.

Lukt het jou om steeds bewust krachtige keuzes te maken? Zo nee, wat maakt het lastig? Zo ja, welke aanvullende tip heb je nog voor anderen?

Laat even een reactie achter. Leuk!

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Leiderschapsontwikkeling, mijn 3 lessen en tips

Als je voor het eerst een team mag leiden, dan is het niet gek dat je in een aantal valkuilen stapt. Ook helemaal niet erg, want daar leer je van. Ik weet hoe het is. Toch is het altijd super waardevol om te leren van mensen die je al zijn voorgegaan. Ze weten hoe het is, weten waar je tegen aan kunt lopen en ook wat je kunt doen als het anders loopt dan gepland. Vandaar dat ik in deze blog drie belangrijke lessen en tips van mezelf met je deel.

Deze blog schrijf ik nadat ik mezelf net ook weer drie dagen heb ondergedompeld in persoonlijke en ondernemersgroei. Leren van de besten en degenen die je al zijn voorgegaan. Je hoeft het namelijk niet allemaal opnieuw zelf uit te vinden. je kunt al veel leren van een ander zijn inzichten, successen en f*ck ups. En hoe meer je er voor openstaat om hier ook iets mee te doen, hoe meer het je kan opleveren.

Nieuwe fase, nieuwe uitdaging

Het leven blijft nou eenmaal een leerschool. Elke keer weer een stapje verder, een fase verder, een uitdaging verder. Als je open blijft staan om te leren en te investeren, komen hier de mooiste dingen uit voort. Dit geldt natuurlijk ook voor je bedrijf. Ook hiermee kom je elke keer weer in een nieuwe fase en dit vraagt weer andere dingen van je als ondernemer. Zoals bijvoorbeeld dat er met de groei van je team ook ineens management- en leiderschapskilts van je gevraagd worden.

Als je dit nog nooit eerder gedaan hebt en je je er niet echt in verdiept hebt, dan kan dit best pittig zijn. De een gaat het van nature al wat makkelijker af dan de ander. Maar zoals bij alles wat je nog nooit gedaan hebt, je zal moeten oefenen en met vallen en opstaan leer je. Zo ben ik ooit ook begonnen. Met alleen mijn opleiding Organisatiepsychologie en een paar jaar werkervaring. En toen mocht ik mijn eigen team gaan opbouwen en leiding gaan geven. Het leek me een uitdaging en ergens wist ik ‘dit moet ik kunnen’. Maar ondertussen vond ik het ook heel spannend.

Wat als ik door de mand val?

Want zou ik niet door de mand vallen? Wat wist ik nou, ik kwam net kijken? Kon ik wel iets vinden van hoe anderen het deden (terwijl ik ondertussen precies wist hoe ik het hebben wilde)? Wat als ik nou een besluit nam waar iedereen op tegen was? Of dat ze mij helemaal niet serieus zouden nemen? En als ze me niet aardig vinden, gaan ze natuurlijk alleen maar zeuren en roddelen en dan komt er niks meer uit hun vingers…

Zomaar een paar gedachten die in die tijd geregeld door mijn hoofd spookte. Net als: Ik vind dat ik overal iets vanaf moet weten. Ik vind dat ik krachtige besluiten moet nemen. Ik vind dat af en toe moet laten zien wie hier de baas is. Ik verwacht dat iedereen alles geeft, altijd. Ik controleer het meeste toch nog maar, want anders is het misschien toch niet goed genoeg.

Iets van herkenning?

Drie lessen en tips

Logisch hoor deze gedachten, want je wilt controle houden, serieus genomen worden en het liefst ook nog aardig gevonden worden. Alleen kunnen ze je ook enorm belemmeren. Door deze overtuigingen en gedachten hield ik mezelf namelijk klein, was ikzelf enorm druk, was het voor mijn team stukken minder leuk en was het allemaal lang niet zo effectief.

Zonde en niet nodig.

Dus al ik het over zou mogen doen met wat ik nu weet, wat zou ik dan zeker anders doen? Welk inzicht en tip zou ik mezelf, en nu dus jou ook, zeker meegeven.
Deze drie lessen kunnen je enorm helpen om voor jezelf meer rust te creëren, meer uit je team te halen en toch de controle te houden.

1 Het draait niet om jou

In het begin denk je misschien nog dat het om jou draait. Je bent waarschijnlijk vooral bezig met hoe je het doet en hoe anderen over jou denken. Zeker als je als ondernemer zelf bent gestart en eerst alles altijd zelf deed, is het niet zo gek dat je vanuit jezelf bezig bent. Alleen als je met meerdere mensen gaat werken en je dus een team om jezelf hebt verzameld, ben jij niet meer het belangrijkste, maar zijn zij dat. En als je je dat realiseert ga je denken en doen vanuit een hele andere mindset. Hoe kunnen jouw medewerkers hun werk zo goed mogelijk doen? Wat hebben zij nodig? Wie heb je nodig om tot een sterker team te komen? Je gaat jezelf hierdoor hele andere vragen stellen en zult anders handelen. De uitkomst hiervan is dat medewerkers echt tot volledige bloei kunnen komen en jullie als team echt kunnen groeien. En dit heeft weer zijn uitwerking op de resultaten en het werkplezier.

2 Focus op wat jij moet doen en laat de rest los

Denk alleen nog in Wie en Wat en focus hierop. Laat de rest echt los, daar heb je dus andere mensen voor. Ik heb het er al eerder overgehad maar vraag jezelf dus niet meer ‘Hoe ga ik dit doen?’ maar juist ‘Wie gaat dit doen?’. Als ik dit had geweten toen ik begon, had ik het mezelf zoveel makkelijker gemaakt en minder hard hoeven werken. Daarnaast heb jij in je leidersrol vooral een verantwoordelijkheid voor de koers en wat jullie doen. Wat zijn de belangrijkste dingen om op te speren gezien jullie visie? Help de rest op koers te blijven en de juiste dingen te doen. En zorg voor de juiste (beste) mensen.

Wil je hier nog meer over lezen, lees ook mijn blog Wat je kan leren van luie leidinggevenden?

3 Investeer in individuen én in het team

Wat ik meestal zie, en zelf ook heb ervaren, is dat je van nature een voorkeur hebt voor het inspireren, motiveren, bevragen van groepen dan wel individuen. De een vindt het heerlijk om dat team mee op sleeptouw te nemen en meer uit die groep te halen, maar vind een op een gesprekken maar lastig en vaak gezeur. Terwijl de ander juist een op een iemand echt aandacht kan geven en kan motiveren, terwijl die hele groep aanzetten en daar stappen mee maken een regelrechte uitdaging is.

Tot die laatste groep behoorde ik zelf. En dit had ik eerst dus helemaal niet zo in de gaten. Maar wil je echt voordeel hebben van je team en dat je medewerkers op individueel niveau ook top kunnen presteren, dan zul je aan beide aandacht moeten besteden. Het een kan niet zonder het ander als je gelooft in goede resultaten en dat jullie samen sterker zijn en meer kunnen bereiken. Ben je hier dus van bewust en investeer in datgene wat je nu nog niet zo makkelijk lijkt. Je kunt dit leren. Ik dacht dat ik met teams werken en ze faciliteren gewoon niet goed kon. Uiteindelijk heb ik er zelfs mijn werk van gemaakt en vind ik het een van de meest geweldige dingen om te doen.

Welke les heb jijzelf geleerd waar een ander van zou kunnen leren?

Leuk als je deze wilt delen in een reactie.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Wantrouwen in je team, hoe buig je dat om?

Als er inmiddels zoveel is gebeurd dat het vertrouwen ver te zoeken is in je team, dan is het tijd voor actie. Want zonder vertrouwen geen goede resultaten en doorontwikkeling van je team. Maar hoe krijg je wantrouwen weer omgebogen naar vertrouwen? Lees in deze blog mijn 3 tips.

Wantrouwen in je team is killing. Wantrouwen van je team jegens jou als leidinggevende en/of andersom van jou jegens je team. Als er niet genoeg vertrouwen is over en weer zul je als team nooit optimaal kunnen presteren. Dus als je er ook maar iets van bespeurt, is het goed om in actie te komen.

Waarom wantrouwen je in de weg zit

Wantrouwen verlamt. Wantrouwen maakt dat er ja gezegd wordt, maar nee gedaan wordt. Het beïnvloedt de sfeer en het werkplezier negatief en zorgt dat er geen ruimte is voor innovatie. Zonder vertrouwen dus is het lastig werken. Je merkt het aan het feit dat dingen moeizaam lopen, er altijd ‘ja, maar’ komt of er soms zelfs weinig tot geen reactie komt (maar de lichaamstaal spreekt boekdelen).

Wantrouwen zit vaak onder het wateroppervlak en kan je voelen en merken, maar wordt niet als zodanig uitgesproken. Doe je er niks aan en blijf je boven het wateroppervlak aan de gang met de inhoud en processen, dan zul je zien dat het stokt. Met alle frustraties en niet behaalde targets van dien.

Hoe komt het dat vertrouwen minder wordt

Hoe ontstaat wantrouwen eigenlijk? Meestal zijn er een of meerdere dingen voorgevallen in je bedrijf 

waardoor het vertrouwen is beschaamd. Bijvoorbeeld een reorganisatie waarbij afspraken niet zijn nagekomen of medewerkers zich niet gehoord en gesteund voelen. Of bepaalde besluiten die genomen zijn zonder context en duidelijkheid. Of door wispelturigheid van de leidinggevende: de ene dag doen we A, de volgende dag doen we B. Het ontstaat als mensen zich niet veilig meer voelen en gaan twijfelen of de ander wel te vertrouwen is. Als uit daden iets anders blijkt dan woorden, dan is dit niet congruent en wordt het gebrek aan vertrouwen gevoed. Wat heb je nu immers precies aan diegene?

Het is een afweermechanisme waardoor mensen zichzelf beschermen. Mensen bekijken wat er gezegd en gedaan wordt met afstand en maken een afweging of ze er wel in kunnen geloven en in mee moeten gaan. Wanneer er sprake is van wantrouwen, zullen mensen uit zelfbescherming niet zomaar meegaan. Een gevoel van veiligheid en vertrouwen is altijd de basis voor een krachtig team. Zonder deze ‘basisingrediënten’ gaat je team nooit goed presteren. Lees trouwens voor de overige belangrijke basisingrediënten voor een sterk team ook mijn blog ‘Leiderschapstips voor ondernemers: creëer een succesvol team’.

Daarom heeft het geen zin om dingen in gang te willen zetten en afspraken te maken op proces- en inhoudsniveau als het met het vertrouwen niet goed zit. Je zult eerst boven tafel moeten krijgen waarom er wantrouwen heerst en daar wat aan doen. Dan kan een team pas weer verder.

Het komt te voet en gaat te paard.

Helaas is er weinig voor nodig om vertrouwen kwijt te raken. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een bekende uitspraak die ook zo werkt in je team. Als het vertrouwen eenmaal gaat wankelen, en dat is dus zo gebeurd, dan kost het ook best wat tijd en energie om het weer op te bouwen. Beter dus om het niet te ver te laten komen. Want dan wordt het alleen maar lastiger.

Wat kan je nu het beste doen als je merkt dat het vertrouwen daalt? En dit kan dus beide kanten op zijn, het vertrouwen van je medewerkers in jou als leidinggevende, maar ook andersom. Hierbij geef ik je een aantal tips.

1. Waar komt het wantrouwen vandaan?

Ga op zoek naar waar het wantrouwen vandaan komt. Vaar niet op aannames alleen. Als je een vermoeden hebt, toets het dan. Vraag door. Heb je geen idee, geef dan terug wat je opvalt en dat je wilt weten wat er aan de hand is. Stel goede, eenvoudige vragen om boven tafel te krijgen waar het echt over moet gaan.

2. Daag uit tot openheid

Het ligt er een beetje aan hoe open jullie met elkaar zijn en wat jullie gewend zijn. Als je qua openheid en diepgang nog niet zoveel gewend bent met je team dan is het lastiger om het gebrek aan vertrouwen te bespreken dan als jullie hier verder in gevorderd zijn. Hoe dan ook, daag de ander uit tot openheid. Dat kan je doen door jezelf kwetsbaar op te stellen, toe te geven dat je ook niet altijd alles goed doet of goed kunt inschatten en dat je laat merken dat je je medewerkers super belangrijk vindt en voor hen het beste wilt.

Je zult voor je idee dus misschien ‘door het stof’ moeten, maar niks is minder waar. Het is juist ijzersterk, omdat je durf laat zien en tegelijkertijd hiermee het vertrouwen al een enorme boost geeft. Dit werkt natuurlijk alleen als je het ook echt meent en het niet alleen zegt, maar er ook naar handelt.

3. Hoor wat ze nodig hebben en geef dat

Ben je eenmaal zover dat je een open gesprek hebt, luister dan goed naar wat je terug krijgt. Luister naar de verhalen en emoties achter dat wat je te horen krijgt. Vraag door om de daadwerkelijke angel boven tafel te krijgen. En vraag ook wat medewerkers van je nodig hebben. Je krijgt dit letterlijk te horen of je hoort het aan het soort vragen die medewerkers stellen. Vaak zit het op het vlak van ‘Geef ons richting en duidelijkheid’ of ‘Maak keuzes’ of ‘Geef ons vertrouwen en betrek ons erbij’.

Als ze hebben aangegeven wat ze nodig hebben, geef dit dan ook. Als je er geen vervolg aan geeft, dan sta je namelijk nog eens met 20-0 achter. Doe dus wat je belooft en maak het jezelf ook niet te moeilijk. Betrek juist je medewerkers bij de oplossing. Laat hen er ook over nadenken. Je hoeft dit niet alleen te doen. Juist niet.

Ik ben benieuwd of je zelf ook al eens met wantrouwen in je team te maken hebt gehad. Mocht dat zo zijn, wat heb jij gedaan om het vertrouwen weer te vergroten?

Leuk als je een reactie achterlaat hieronder.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Jouw leiderschap: 3 tips hoe jij het verschil kunt maken

Leiderschap heeft niks te maken met de baas zijn. Dat wordt vaak wel gedacht. Het heeft er juist alles mee te maken dat je anderen kunt leiden, laten groeien, inspireren om samen jullie doelen waar te maken. Jullie visie en missie dichterbij te brengen. Dat is dus een andere insteek dan vanuit macht. En juist jouw leiderschap maakt daarbij het verschil. Het verschil of het in je team wel of niet werkt én je eruit haalt wat erin zit. In deze blog geef ik je 3 tips hoe jij ook het verschil kunt maken met jouw leiderschap voor jouw team en bedrijf.

Als je een team gaat leiden, sta je er meestal niet zo bewust bij stil wat leiderschap nou precies inhoudt voor jou en voor je bedrijf. Je begint gewoon, toch? Ik deed het in ieder geval wel zo. En ben mijn team gewoon aan gaan sturen met alle goede bedoelingen. Ik wist vanuit mijn studie toch best wat over gedrag van mensen in organisaties, over veranderingen en over groepsdynamica. Daarnaast had ik mijn gezonde verstand. Dan moest ik toch een heel eind komen? En dat deed ik ook. Maar ondanks alle goede bedoelingen en inzet, slopen er ook dingen in die niet het beste uit mijn team haalde. Plus ik maakte het mezelf ook nog eens onnodig moeilijk. Lees ook mijn blog 6 fouten die je als manager niet wilt maken (maar waarvan je waarschijnlijk niet doorhebt dat je het doet) waar ik meer vertel over veel voorkomende fouten die leidinggevenden vaak onbewust maken.

Leidinggeven is een vak

Inmiddels vele jaren later, veel ervaring en veel goede en minder goede voorbeelden rijker weet ik dat leidinggeven een vak is. Een ander vak dan de inhoud die je voorheen gewend was. Het betekent een andere mindset en een andere rol die nodig is om het goed te doen. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is het belangrijkste. Je hiervan bewust zijn, gaat je al veel opleveren. Maar ik wil je ook nog 3 tips geven hoe je juist met jouw leiderschap het verschil maakt.

Als je hiervoor gaat staan en durft te kiezen, dan zul je zien dat het er anders aan toe gaat in je team. Dat het voor jezelf makkelijker wordt. Dat het beter gaat in je bedrijf en jullie veel meer kunnen bereiken dan dat je nu voor mogelijk houdt.

Blog Jouw leiderschap: 3 tips om het verschil te maken voor jouw team

Dus wat kan je doen?

Tip 1 Neem verantwoordelijkheid, maar dan echt.

Natuurlijk voel je je verantwoordelijk. Maar neem je ook echt verantwoordelijkheid? Ik heb zelf vaak dat ik denk dat ik echt aan het stuur zit, maar dat toch blijkt, als ik inzoom, dat ik de omstandigheden de schuld geef of de ander. Of dat ik denk dat ik er echt alles aan gedaan heb, maar dat dit eigenlijk wel meevalt. Herkenbaar?

Zodra je de schuld buiten jezelf legt en bijvoorbeeld denkt: Waarom loopt het nou zo in mijn team? Waarom moet mij dit overkomen? Of waarom doen ze nou nooit…? Kijk dan eens naar jouw aandeel in het proces. Waar heb jij misschien een steek laten vallen, was je niet scherp of heb je niet geluisterd naar je intuïtie? Misschien heb je iemand aangenomen waarvan je na de eerste week al wist dat het niet de juiste man of vrouw was voor de job, maar waar je niks aan hebt gedaan. Of misschien heb je geklaag in je team tot nu toe steeds geaccepteerd en is er nu veel negatieve energie in plaats van een positieve flow.

Je krijgt wat je tolereert. Dus durf terug te kijken en verantwoordelijkheid te nemen. Het is moeilijk, maar ook zeker de moeite waard. Want dan blijf je niet hangen. Durf de verantwoordelijkheid te nemen en daar naar te handelen. Dit geeft je je beste team. Dit geeft je vrijheid!

Tip 2 Werken is leuuuuuuk! Vooral in jouw team.

Wanneer willen mensen hard voor je werken? Als ze hun werk leuk vinden, zich veilig voelen en het idee hebben dat ze van betekenis zijn. En dit is iets wat jij enorm beïnvloedt in je leidinggevende rol. Dus laat jouw team, jouw bedrijf, de leukste werkplek zijn om te werken. Wat jij daarin kan doen? Vooral zorgen dat mensen zich veilig voelen, dat er openheid en vertrouwen heerst en dat ze zich gewaardeerd voelen. Daarin geef jij dus het goede voorbeeld. Geef ook de ruimte om af en toe stoom af te blazen. Vier successen. Laat zien dat je ziet dat er hard gewerkt wordt en dat je daar dankbaar voor bent. Want zo blijft de betrokkenheid en motivatie hoog en willen de beste bij je werken.

Blog Jouw leiderschap: 3 tips om het verschil te maken voor jouw team

Tip 3 Stimuleer in plaats van controleer.

Vaak wil je als eindverantwoordelijke graag weten wat er deur uit gaat of wat iemand doet of zegt tegen klanten. Om toch zeker te weten dat het aan je standaard voldoet :-). De neiging om te controleren, is dan vaak groot. Helemaal niet gek. Het zit alleen het vertrouwen in de weg. Soms moet je dingen ook mis laten gaan, zodat iemand kan leren en verantwoordelijkheid kan nemen. Stimuleer juist in plaats van te controleren. Spreek je teamleden aan op hun potentie. Geef feedback. Ben open en eerlijk. Geef ze het gevoel van vertrouwen, maar ben duidelijk over je verwachtingen en wat je wel en niet accepteert. Geef ze de juiste houvast, maar laat ze zelf spelen. Jouw taak is om ze te coachen en net dat stapje extra te laten zetten. Zodat de volledige potentie van je team wordt benut en jullie beter en beter kunnen worden.

Kies bewust voor leiderschap en neem je verantwoordelijkheid hierin. Het maakt je zelf niet alleen vrij, het geeft je mensen een interessante en leuke werkplek en je behaalt met je bedrijf betere resultaten en hogere doelen.  WIN-WIN-WIN. Met jouw leiderschap maak je dat verschil!

Wat kan jij vandaag nog doen om het verschil te maken voor jouw team?

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Pagina 1 van 3123