arrow_drop_up arrow_drop_down
18 maart 2020 

Leidinggeven in lastige tijden

Leidinggeven in lastige tijden, het hoort er ook bij. Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. In moeilijkere periodes wordt er extra aanspraak gedaan op je leiderschap. Hoe zorg je dat je je team er in lastige periodes doorheen loodst? Waar moet je op letten? En wat is het allerbelangrijkste voor jou als leider om te doen? In deze blog geef ik je de antwoorden en tips.

Leidinggeven in lastige tijden is helaas onvermijdelijk. We hebben nou eenmaal te maken met een conjunctuur en soms zijn er andere verrassingen, zoals natuurgeweld of een virusuitbraak, die de boel aardig op stelten zetten. In een tijd van crisis is sterk leiderschap van cruciaal belang. Blijft dit achterwege, dan krijgen problemen vrij spel en wordt het meestal van kwaad tot erger.

Zorg dus dat je niet blijft toekijken, maar je leiderschap pakt. Wacht niet af, maar ben het voorbeeld en leid je team en bedrijf. Ga ze voor, sta op en maak keuzes en bepaal richting. Dat is namelijk wat er nodig is. Hoe beter je dit aanpakt, hoe makkelijker jullie door deze periode heen komen. Dit vraagt dus wat van jou als leider. Niet alleen qua lef, maar ook qua vaardigheden.

Wat kan je hierbij helpen? En wat is belangrijk om te doen? Ik geef je hierbij 5 tips. Je kunt ook de video even kijken waarin ik al 3 van de 5 tips noem.

 

1 Wat je team nodig heeft, is openheid en transparantie

Hier zie ik het vaak misgaan. Als het lastig wordt, dan gaat er vergaderd worden achter gesloten deuren, dan wordt er gefluisterd en in kamertjes van alles bekokstoofd. Tenminste zo lijkt het. Vanuit de bedoeling juist geen onrust te veroorzaken, is dit onruststoker numero uno. Ook al is het een lastig tijd, ben gelijk vanaf het begin open en transparant. Neem medewerkers mee in de cijfers, de consequenties en de plannen. Neem ze mee in de reis die jullie samen doormaken. Daardoor behoudt je het vertrouwen, wat zo belangrijk is in zo’n tijd, en de betrokkenheid en motivatie.

2 Pak de regie

Je kent het vast. Eerst even stevig balen, zeuren en tegen de situatie aanschoppen. Dat mag en kan. Als je er maar niet in blijft hangen. Op een gegeven moment is het genoeg en tijd om weer in de driversseat te gaan zitten. Oftewel pak het heft in handen en denk in oplossingen en wat er allemaal wel kan. Hou je doel voor ogen en bekijk wat er nodig is en wat je kunt doen om problemen op te lossen en mogelijkheden te benutten. Dit is het belangrijkste wat je in een crises te doen hebt. Na de frustratie, herpakken en de regie terugnemen.

Leidinggeven in lastige tijden, doe het samen

3 Doe het samen

Voor het aangaan van jullie uitdaging en om er op een goede manier uit te komen, heb je elkaar nodig. Je hoeft het dus niet allemaal zelf op te lossen, maar gebruik juist de kracht van het collectief. Jullie hebben een gezamenlijke ‘vijand’ wat zorgt voor een sterk saamhorigheidsgevoel en een ongekende kracht. Maak hier gebruik van. Net als van jullie oplossend vermogen en het met elkaar ideeën en oplossingen nog veel beter maken. Leid en faciliteer je team hierin en het zal leiden tot verbluffende resultaten.

 

Blog Leidinggeven in lastige tijden

4 Meer denktijd voor goede beslissingen

Ook al denk je waarschijnlijk actie in de taxi oftewel we moeten nu snel handelen, neem toch even tijd om te overzien en stil te staan. De beste beslissingen en keuzes zijn nog nooit voortgekomen uit paniekvoetbal. Neem dus je tijd om te inventariseren, kijken, analyseren en door te denken en maak dan goede beslissingen. Je moet hier dus niet oeverloos in blijven hangen, want dan ben je te laat. Maar als kip zonder kop, maar van alles besluiten, brengt je waarschijnlijk dieper in de problemen. Claim je denktijd. Bewaar de rust. Daarmee ga je de juiste keuzes maken.

5 Grijp kansen en mogelijkheden

Johan Cruijff had gelijk: elk nadeel heb zijn voordeel. Zo ook in crisissituaties ontstaan er kansen en mogelijkheden. Neem dus ook de tijd om deze te kunnen zien. Ga even uit je hoofd en de praktijk en voel en zie wat er allemaal gebeurd. Welke vragen en problemen ontstaan er nu bij klanten? Hoe kan je daar op inspelen? Zie je een nieuwe klantgroep die je kan bedienen met jullie expertise? Enzovoorts. Neem de tijd om kansen en mogelijkheden te zien. En gebruik ook hier de kracht van je team. Meerdere mensen zien meer dan jij alleen. Grijp de kansen, zodat je het tij weer kan keren. Er zijn echt altijd mogelijkheden, hoe lastig het soms ook is.

 

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen

Cookies