Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Leiderschap

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Allemaal leuk en aardig zo’n team, maar het managen ervan daar moet je eigenlijk niks van hebben. Het is gewoon niet je ding. En dan zeg ik: wat fijn dat je dat hebt! Nu denk jij natuurlijk, hoezo dan? Want dat is toch helemaal niet handig? Lees in deze blog waarom ik dit vind en wat je het beste kunt doen in deze situatie.

Ben jij een ondernemer die dat hele managen van een team maar niks vindt? Fijn! Wat heerlijk! Dan wordt het alleen maar makkelijker om er mee te stoppen. Zeker ook als je inziet dat dit niet je ding is, dat je er niet blij van wordt en dat er andere mensen zijn die dit beter kunnen dan jij. Want mijn advies: als je er niet blij van wordt, stop er dan mee!

Stop ermee

En om eerlijk te zijn, mocht je er niet al te veel hekel aan hebben, stop er dan ook mee. Want blijf je als leider van je bedrijf hangen in het operationeel managen, zeker als je er niet van houdt, dan creëer je een gigantisch probleem voor jezelf en je bedrijf. Op deze manier steven je zelf af op een burn out, functioneert je team niet optimaal en haal je er het minimale uit in plaats van het maximale. Ook krijg je op een gegeven moment grotere problemen die je aardig wat geld kunnen kosten. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Waarom je erin rolt en er moeilijk uitkomt

Ik kan me voorstellen dat je je wel eens afvraagt hoe je nou in deze situatie terecht bent gekomen. Je bent je bedrijf begonnen en super dankbaar dat het draait zoals het doet. Je bent trots op je stappen en groei. Je hebt toch een echt serieus bedrijf weten neer te zetten. En logisch dat er bij die groei ook steeds meer mensen bij komen. Je vindt het niet meer dan normaal. Alleen had je nooit zo bij je eigen rol stil gestaan. Dat die natuurlijk ook verandert. Je bent in je managementrol gerold. Je doet het gewoon, ook al vind je het best pittig af en toe. En daar zit hem nou net de crux. Je bent erin gerold en je weet dat het erbij hoort, maar of je er nou echt blij van wordt en energie van krijgt, dat is een ander verhaal.

En als je heel eerlijk bent: je vindt er eigenlijk helemaal niks aan. Laat jou maar weer doen waar je goed in bent. Of dit nou de strategie uitdenken is of jullie marketing en sales nog veel verder optimaliseren, je doet dit zoveel liever dan al die taken die er bij zijn gekomen sinds je mensen hebt aangenomen. Maar nu zit je erin vast. Dat hoort er nou eenmaal bij, toch?

Onzin! Doe waar je goed in bent!

Als je bovenstaande herkent, neem dan nu even een moment voor jezelf. Niet over een uur, niet nadat je volgende afspraak geweest is, niet volgende week. Pak NU je moment. Een moment om uit te zoomen en stil te staan. En jezelf een paar vragen te stellen, namelijk: 

  • Wat zijn taken en werkzaamheden die ik graag doe waar ik in uitblink én waar ik energie van krijg?
  • Als ik naar die lijst kijk, welke 2 dingen vind ik dan het allerleukst?
  • En wat zijn de werkzaamheden die ik nu allemaal doe waar ik geen energie van krijg?

Heb je dit op een rijtje dan kun je je nu focussen op de 2 dingen die je het allerleukste vindt om te doen en het beste kan. Daar zit jouw toegevoegde waarde en ook je energie. Al het andere kan je (lees: moet je) automatiseren of uitbesteden. Ja, dus ook alle operationele managementtaken, zoals werk verdelen, HR administratie bijhouden, verlof goedkeuren, brandjes blussen enzovoorts.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Maak een keuze

Durf te kiezen. Het vraagt wel van je dat je naar jezelf durft te kijken, dat je durft toe te geven waar je goed en minder goed in bent en dat je durft los te laten. Durf de keuze te maken en je te focussen op dat wat jij het beste kan. Dan ben jij blij, maar je team ook. En uiteindelijk je bedrijf ook. Niemand heeft er namelijk wat aan als jij alle ballen in de lucht probeert te houden, omdat je denkt dat dat nou eenmaal zo hoort. En niemand heeft er wat aan als jij uiteindelijk leeg loopt en er helemaal niks meer aan vindt. Hoe ga je de club dan inspireren?

De volgende fase

Als je bedrijf groeit, komt het steeds in een andere fase. Dit vraag ook steeds iets anders van jou. Eerst ben je de artiest, de creatieveling. Daarna wordt je medewerker in je bedrijf, maar daarna als het goed is eigenaar en in de fase daarna investeerder.

In plaats van IN je bedrijf werken is het de bedoeling dat je steeds meer AAN je bedrijf gaat werken. Zorg dus dat je dit ook kunt doen. Operationele management taken en regelzaken met personeel kun je aan een manager overlaten. Dat hoef jij niet te doen. Sterker nog, doe het liever niet.

Wat als je managen verschrikkelijk vindt als ondernemer

Wat je beter kunt doen

Er is een ding wat je alleen wel zelf moet blijven doen. Pak wel je leiderschap. En gelukkig kan je dat doen op een manier die bij je past. Je blijft nu eenmaal wel de eigenaar van het bedrijf.

Medewerkers en freelancers die voor je werken, kijken toch naar jou. Pak hierin je rol. Ben helder over de visie en strategie, over de koers, over waar jullie op speren (en waarop niet). Je hoeft dit niet allemaal zelf te bedenken, maar neem wel de regie en zorg voor de juiste mensen voor de job.

Vul het dus zo in zoals je het het liefste doet. De één staat graag op de zeepkist, de ander is wat meer van de achtergrond. Sommige dingen horen bij je rol als leider en daarvoor kijkt je team toch naar jou. Groei daarin. En focus je verder op wat je goed kan en energie van krijgt.

Dus: maak je team het belangrijkste, stop met operationeel managen en pak je leiderschap. En je maakt het jezelf makkelijker en zorgt dat je kunt floreren met je bedrijf en er ook veel lol aan kunt beleven! Make it happen. Don’t settle for less.

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

Aanspreken op gedrag hoort helaas ook bij je leidinggevende rol. Daar kan je niet op zitten te wachten, maar doe je niks als iemand zich niet gedraagt zoals je zou willen, dan ontstaat er op een gegeven moment een vervelende situatie. Beter voorkomen dan genezen dus. Hoe kan je medewerkers nu goed en effectief aanspreken? In deze blog geef ik je 3 tips.

Medewerkers aanspreken op hun gedrag vinden veel leidinggevenden en ondernemers best lastig. Het is alleen wel een van de vaardigheden die super belangrijk is om je business goed te laten draaien en de lol er in te houden. Je kunt niet zonder. Anders ontstaan er vroeg of laat situaties waar je niet op zit te wachten en die kunnen aardig wat stress opleveren.

Je weet al snel wat voor vlees je in de kuip hebt

Iemand komt altijd te laat, iemand komt zijn afspraken steeds niet na, iemand spreekt vaak negatief of iemand verzuimt regelmatig. Allemaal voorbeelden die je waarschijnlijk wel herkent. Maar wanneer zeg je hier iets van? De eerste keer denk je nog ‘oké, dit kan’. Maar vaak voel je al snel aan je water wat voor vlees je in de kuip hebt. En je weet ook dat je er wat mee moet. Als je het laat gaan, wordt het erger. Het breidt zich uit naar andere zaken. Het infecteert je team. Het geeft een voorbeeld af wat je niet wilt hebben. Zo ontstaan er situaties waarbij je op een gegeven moment denkt: maar zo wil ik niet dat mijn team werkt. Of: zo’n cultuur vind ik alles behalve positief en leuk om in te werken. Dit gaat dus ten koste van jullie werkplezier en productiviteit. En als leidinggevende kan je dit de nodige stress en kopzorgen opleveren. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

BLOG 3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

Wat maakt het nou van kwaad tot erger?

Je denkt misschien: een paar keer te laat komen of  afspraken niet nakomen, hoe erg is dat nou? Het klopt. In het begin lijkt het nog niet zo’n issue. Maar hierbij geldt ‘je krijgt wat je tolereert’. Vaak denken leidinggevenden toch het zal zo’n vaart niet lopen of waar hebben we het nou over? Het lijkt onbelangrijk in het grotere geheel. Daarnaast is aanspreken op gedrag vaak niet iets wat wij als mensen graag doen. Bij sommigen zit dit in de genen, maar de meesten van ons moeten toch een drempel over. En vaak zijn we dan goed in deze drempel vermijden. We stellen uit, we vergoelijken het voor onszelf, we overtuigen onszelf van het tegendeel… Allemaal manieren om er maar niet ‘aan te hoeven’.

Toch geef je hiermee vrij spel aan allerlei gedrag wat zich daarna tegen je gaat keren. Niet alleen betreft het namelijk die ene persoon, het gaat zich ook nestelen in je team. Als een parasiet, die later nog maar lastig verwijderd krijgt. Het wordt dus groter en juist lastiger dan je in eerste instantie dacht. Pak het dus gelijk aan als je signalen ziet. Pak het aan als het nog klein is. Daar doe jezelf een groot plezier mee, maar ook je team.

En nou hoor ik je denken, dat aanspreken op gedrag is inderdaad niet zo mijn ding, hoe doe ik dat dan? Ik geef je hierbij 3 tips die je gelijk kunt inzetten in je eigen praktijk.

Hoe kan je het aanpakken?

Tip 1 Accepteer het niet

Accepteer het niet. Nooit! Doe gelijk iets. Ook al kan je honderd argumenten bedenken waarom je er nu niks mee moet, het moet wel. Je wordt hier ook echt voor beloond, want aanspreken als iets nog klein is, is makkelijker dan als er inmiddels een conflict is ontstaan. Het is dus voor jezelf wel zo makkelijk en voor je team wel zo duidelijk. Weet dat als jij je grenzen aangeeft van wat je wel en niet accepteert, dat je daar tegelijkertijd een voorbeeld mee stelt naar de rest van je team. Het werkt dus door en heeft meer effect dan dat je misschien van te voren denkt.

BLOG 3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

Tip 2 Hou het bij jezelf en ben concreet

Als je iemand aanspreekt zeg dan NIET ‘Je bent altijd te laat’ of ‘Je bent ook altijd aan het roddelen’. Dan heb je namelijk gelijk de poppen aan het dansen. De ander voelt zich aangevallen en je verzandt in een discussie die niks oplevert. Uiteindelijk ben je allebei gefrustreerd. Wat je beter kunt doen, is het bij jezelf houden en concreet benoemen wat je hebt gezien of gehoord. Dus bijvoorbeeld ‘Ik zag dat je vanmorgen weer 15 minuten later bij onze meeting aanschoof. Dit is al de derde keer in twee weken’ of ‘Ik hoorde je net zeggen tegen collega X dat je het allemaal er wel heel onprofessioneel aan toe vindt gaan hier in het bedrijf. Klopt dat?’ Laat de ander even reageren en kom daarna zelf met dat je dit niet accepteert en welk gedrag je wel verwacht. En laat voor de oplossing de verantwoordelijkheid bij degene die je aanspreekt. Zeg iets als: ‘Dus, en nu?’ en laat de ander dan komen met wat hij/zij gaat doen. Als je de oplossing acceptabel vindt, maak hier aan het eind van het gesprek een duidelijke afspraak over. Daar kan je dan ook weer op terugkomen, mocht het onverhoopt toch weer misgaan na jullie gesprek.

Medewerkers doen niet wat je zegt, ze doen wat jij doet.

Tip 3 Ben duidelijk over je verwachtingen en gedrag

Deze derde tip zit meer in het voorkomen dat je bovenstaande 2 tips in moet zetten. Dit is dus de voorkant, waarmee je al een heleboel voor bent. Als iemand nieuw is in je team deel dan altijd uitgebreid en duidelijk je verwachtingen. Verwachtingen over de samenwerking, belangrijkste waarden, gedrag, verlof, verzuim, vieren van successen, verantwoordelijkheid nemen, enzovoorts. Alles wat jij super belangrijk vindt en wat maakt dat er een positieve flow heerst in jullie team en waardoor jullie optimaal kunnen presenteren. Ook is het goed om dit in je team herhaaldelijk aan te halen of herhalen. Soms duurt het even voordat het landt en in de genen zit. En geef zelf het goede voorbeeld hierin. Mensen doen niet wat je zegt, ze doen wat jij doet. Gedraag je dus zoals je dat ook van je medewerkers verwacht. Dit werkt aanstekelijk en je zet hiermee de toon.

Hoe vaak spreek jij medewerkers aan op gedrag wat je liever niet ziet? En wat zijn hiervan de consequenties?

BLOG 3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Wanneer je bedrijf hard groeit, verandert er veel. Ook wat betreft het team waar je mee werkt. En soms merk je op een gegeven moment dat iemand niet meer mee kan komen. Wat doe je dan? Want diegene is altijd heel waardevol geweest en je kan diegene erg waarderen. Lees in deze blog mijn 3 absolute don’ts in deze situatie en ook wat je juist wel kan doen.

Je bedrijf groeit en er verandert een heleboel. Het gaat zelfs in een razend tempo. Super natuurlijk, maar het brengt ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Een van de dingen die je merkt, is dat iemand uit je team nu lastig mee kan komen. Voorheen ging het prima en was diegene een van je meest waardevolle krachten. Maar nu merk je dat het steeds minder goed werkt. Dingen gaan te snel, er worden andere skills verwacht en het loopt moeizaam.

Waarom dit funest is

Wanneer je merkt dat er een mismatch gaat ontstaan tussen een medewerker en het werk, ben je niet de enige die dit merkt. Realiseer je dat je medewerker dit zelf ook heel goed in de gaten heeft.  En dat voelt niet prettig. Ga maar bij jezelf na als je er achter komt dat je iets niet beheerst of niet (meer) bij kunt houden. Dat voelt out of control, geeft stress en iemand kan zelfs volledig afhaken. Deze situatie is voor niemand prettig. Het geeft jou de nodige frustratie, de medewerker de nodige stress en het heeft zijn weerslag op de productiviteit en effectiviteit. Ook kan het je uiteindelijk aardig wat geld kosten.

Blog Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Ingehaald door de tijd

Iemand die altijd goed zijn werk deed en lekker op z’n plek zat, hoe kan het dat er ineens toch een mismatch ontstaat? Helaas is niks voor altijd en is verandering de enige constante. Dit geldt voor je bedrijf en dus ook voor je team. Hoe graag je iemand ook mag en hoe prettig en goed je hebt samengewerkt, er kan altijd een moment komen dat je andere persoonlijkheden, skills, ervaring en expertise nodig hebt. Daar is niks mis mee. Dat hoort erbij. Je wordt ingehaald door de tijd en alle ontwikkelingen die jullie doormaken met het bedrijf. Bij elke fase horen ook weer andere needs. Wil je succesvol blijven dan zul je dit onder ogen moeten zien.

Maar als je gesteld bent op een persoon en je blij bent met elkaar, dan wil je dit het liefst zo lang mogelijk volhouden. Logisch. Dus wil je iemand ook niet zomaar laten gaan. Toch is het belangrijk om je volsprieten aan te houden en hier wel op te acteren. Want doe je niks in deze situatie omdat je eigenlijk sociaal wilt zijn, kan dat wel eens averechts uitpakken.

Waarom je in ieder geval ‘iets’ moet doen

Vaak zie ik een dergelijke situatie een aantal dingen gebeuren die ook pittige consequenties kunnen hebben. Vandaar dat ik mijn 3 don’ts hier met je deel en ook wat je beter wel kunt doen.

Don’t 1: Het laten waaien

Ik snap dat je het een lastige situatie vindt of dat je iemand een warm hart toedraagt, maar juist als dit laatste het geval is, doe in ieder geval niet niks. Oftewel laat het niet waaien. Het gaat namelijk niet vanzelf weg en het wordt meestal van kwaad tot erger.

Door niks te doen, gaat sowieso de productiviteit eronder lijden. Maar ook zelf krijg je frustraties, moet je gaten dichtlopen (of iemand anders uit het team), krijgt de medewerker meer stress of voelt diegene op een gegeven moment steeds minder toegevoegde waarde en betrokkenheid. Ook in je team gaat het schuren. Op een gegeven moment kom je in een negatieve spiraal terecht. Het kan zelfs zover gaan dat iemand helemaal vastloopt en je uiteindelijk een lang verzuimer aan je broek hebt hangen. Dit gaat je veel geld kosten en kan zelf je onderneming in gevaar brengen. Meer lezen over hoe je ziekteverzuim voorkomt? Lees ook mijn blog: Verzuim, hoe ga je er mee om.

Als je de signalen oppikt dat iemand het niet meer bij beent of afhaakt, dan is het dus de hoogste tijd voor een gesprek. De medewerker zal hier namelijk zelf vaak niet over beginnen, want die wil zijn/haar baan graag houden, vandaar dat jij hierin het initiatief zult moeten nemen. Wanneer je zo’n gesprek in gaat ben empatisch maar duidelijk. Baseer je op dingen die je ziet en hoort en niet op eigen interpretaties. Vraag iemand ook altijd of diegene het herkent. Kijk vanuit daaruit verder hoe de medewerker in kwestie het zelf weer wel kan laten werken en welke hulp hij of zij hierbij nodig heeft. Ben duidelijk over wat je wel van iemand verwacht. Windt hier geen doekjes om. Ben warm zakelijk. Ben dus duidelijk in dat je een bepaald niveau verwacht (binnen x tijd) en geef iemand de ondersteuning of hulp die iemand daarbij nodig heeft. De medewerker is wel zelf verantwoordelijk om het op te pakken en ervoor te gaan.

Blog Je team, wat als iemand niet meer mee komt?

Don’t 2: Je bedrijf om deze persoon heen bouwen

Dit heb ik ook al heel vaak gezien. Iemand functioneert niet meer in de rol of functie waarvoor hij is aangenomen en er wordt een functie gecreëerd op basis van wat iemand wel kan. Idealiter zou je het totaal niet zo doen en of het voor je bedrijf het beste is daar twijfel je ook over, maar je doet het toch maar want anders is moet je iemand ontslaan. Hierdoor krijgt iemand een aparte status en ook privileges waar je eigenlijk liever niet aan wilt. Voor de korte termijn lijkt dit een geschikte oplossing, maar deze kaatst bijna altijd terug op de langere termijn in een groter probleem.

Bouw dus nooit je bedrijf om mensen heen. Blijf trouw aan je visie en bedrijfsmodel en heb het hier openlijk over. Zorg dat er voldoende vertrouwen is om met elkaar in gesprek te gaan en dat verantwoordelijkheden helder zijn. En wanneer iemand niet lekker in zijn vel zit of er dusdanige veranderingen zijn dat je altijd kijkt naar wat er wel kan, maar dat ook de uitkomst kan zijn dat jullie wegen weer scheiden. Wat mij brengt bij de laatste don’t.

Don’t 3: Geen afscheid durven nemen

Als je inmiddels door hebt dat het echt niet meer werkt en iemand ook niet verder meer kan groeien om het weer bij te benen, laat iemand dan niet toch zitten, omdat je geen afscheid durft te nemen. Ik zie dit vaak vanuit een sociale gedachte ontstaan, maar besef je dat het eigenlijk juist a-sociaal is. Als je iemand maar laat zitten en jij niet de knoop durft door te hakken, dan gaat iemand zich heel ongelukkig voelen. Terwijl iemand dus ook weer in een leuke andere baan aan de slag zou kunnen. En ook al vind je het zelf lastig om deze gesprekken te voeren, doe het toch. Als je hier wat hulp bij wilt, lees in mijn blog Personeel ontslaan, 3 tips om dit op een goede manier te doen hoe je dit op een goede manier kunt aanpakken.

Naar de medewerker toe en ook naar je team en jezelf is het dus socialer om deze stap wel te nemen als hij zich aandient. Op de manier hoe je het aanpakt kun je alsnog het verschil maken. Want je kan iemand natuurlijk ‘gewoon ontslaan’, maar je kan iemand ook allerlei hulp aanbieden zoals je netwerk, ingangen bij andere bedrijven of op een andere manier op weg helpen.

Mocht je dus in deze situatie verkeren met je team, doe in ieder geval niet niks. Neem actie, acteer op de signalen. Heb open gesprekken met elkaar. Ben duidelijk in je verwachtingen, maar wel empatisch wat betreft de relatie. Dan kun je beiden daarna weer tevreden en gelukkig verder.

 

Herken je deze situatie? Hoe is dat jou vergaan?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Wat doe je als je merkt dat iets niet werkt in je team?

Je pakt iets op een bepaalde manier aan bij je team, maar het werkt niet of zelfs averechts. Hoe kan dat nou? Ondanks je goede bedoelingen en perfecte voorbereiding werkt het totaal niet uit zoals je had gedacht. En nu? In deze blog geef ik je handvatten voor wat je kunt doen als ‘het’ niet werkt in je team.

Je hebt ideeën voor een nieuw product of dienst en wilt enthousiasme creëren bij je team en dat ze uit zichzelf zeggen ‘dit pak ik wel op’, maar in plaats daarvan komen er alleen maar kritische vragen, snappen ze niet welke kant je op wilt en steekt al helemaal niemand zijn vinger op om er mee aan de slag te gaan. Of je wilt graag brainstormen en input vanuit je team, maar na jouw zorgvuldig gekozen inleiding is de energie ver te zoeken en komt er bijna geen respons. Of je moet een minder leuke boodschap brengen, bijvoorbeeld dat jullie in plaats van met 5 medewerkers op de klantenservice voortaan er nog maar met 3 mensen zullen zitten, en er is alleen maar onbegrip, boosheid en verwijt. Iets hiervan herkenbaar? Of ooit iets soortgelijks meegemaakt?

Dit was juist niet de bedoeling

In plaats dat het liep zoals je hoopte dat het zou lopen, is de uitwerking juist totaal anders. Dat was niet de bedoeling. En hoe krijg je het nu weer in goede banen? Als dit gebeurt, baal je hier natuurlijk enorm van en het zorgt voor de nodige frustratie. Hoezo werkt het niet? Je had het toch goed voorbereid? Je woorden goed gekozen? Een mooie presentatie erbij? Wat was er niet in orde?

Blog Wat doe je als je merkt dat iets niet werkt in team?

En buiten jouw eigen frustratie, is er dus de nodige irritatie bij je medewerkers. Ze zitten niet met je op een lijn en je voelt aan alles de weerstand. Zowel voor jezelf als voor je team wil je hier zo snel mogelijk vanaf, want dit gaat natuurlijk niet zorgen voor een positieve vibe om constructief mooie resultaten te halen.

Hoe kan het

Na een meeting of confrontatie die niet loopt zoals je wilt, vraag je af hoe dit nou zo kon gaan. Het kan aan veel verschillende dingen liggen, maar vaak zie ik in de praktijk een van de volgende dingen. Ten eerste matcht de energie of mindset van de boodschapper niet met de boodschap. Als je van te voren bijvoorbeeld toch al denkt ‘ze zullen dit wel niks vinden’ of ‘ik krijg straks alleen maar weer kritische vragen en een weerwoord’ dan krijg je waarschijnlijk gelijk. Ook al zeggen je woorden wat anders, dit is wat je zal uitstralen en dat roept een bepaalde reactie op bij je publiek.

Blog Wat doe je als je merkt dat iets niet werkt in team?

Ten tweede kan het zijn dat je het aanpakt op een manier die voor jou logisch is, en je weet misschien niet beter, maar die niet aansluit bij je team. Je doet het gewoon op de manier die jij kent, vanuit jouw aanpak en skills en hoopt er eigenlijk stiekem het beste van. Je probeert door voorbereiding en met je goede bedoelingen het zo goed mogelijk te doen.

Of ten derde je hebt een blinde vlek. Je hebt echt geen idee wat je anders had kunnen doen of waarom ze nou zo reageren. Je snapt er werkelijk niks van. Je ziet niet wat er mis gaat.

Wat de reden ook is, het kan flink vervelend zijn en het zit het behalen van mooie resultaten en een goede werksfeer in de weg. Dit wil je juist niet. Dus wat kan je er aan doen als je een dergelijke situatie aan de hand hebt?

Wat je er aan kunt doen

Je kunt een aantal dingen doen die je altijd kunnen helpen in dit soort situaties. Hierdoor kun je het doorbreken en je aanpak fine tunen, zodat het wel werkt voor jou en je team. Ik geef je hierbij 3 tips.

Tip 1: Benoemen en vragen stellen.

Dit vinden we meestal een spannende maar is super effectief. Benoem wat je ziet en hoort gebeuren en vraag feedback. Dit vergt enige kwetsbaarheid, maar geloof mij, dit levert je veel op als je ervoor open staat. Vraag naar wat er misgaat, wat er niet aankomt, wat ze missen, wat ze graag anders willen, welke tips ze voor je hebben. Het is even een drempel over maar je hebt daarna super waardevolle input voor de rest van je leven.

Tip 2: Reflectie

Reflecteer op wat je deed of de situatie. Stel jezelf een aantal vragen: Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? Wat was het effect daarvan? Wat kan ik de volgende keer anders doen? En ga dit uitproberen in de praktijk. Het mooiste is als je dit ook nog aanvult met feedback van anderen, want zij zien soms dingen die jij niet ziet of ervaart. Ga dus aan de slag met je eigen verbeteringen en reflecteer daar weer op, zodat je steeds verder kunt fine-tunen.

Blog Wat doe je als je merkt dat iets niet werkt in team?

 

Tip 3: Coaching of intervisie

Spar met iemand over de situatie of ‘casus’ die je aan de hand hebt. Laat iemand anders je vragen stellen en je helpen inzichten te krijgen. Dit kan een coach zijn of bijvoorbeeld een intervisiegroep, waar je met gelijkgestemden bepaalde casussen of problemen bespreekt en elkaar helpt om ze te analyseren en op te lossen. Jouw ervaringen delen, gaat je helpen. Anderen zullen je net weer andere vragen stellen dan je jezelf misschien stelt of komen met oplossingen waar jezelf niet zo snel aan denkt. Ben dus niet bang om hulp te vragen. Als je het doet, zul je zien dat wat je nu moeilijk vindt ineens een stuk makkelijker wordt.

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Verzuim, hoe ga je er mee om?

Verzuim, vroeg of laat krijg je hier ook mee te maken in je team. Maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat er grote verschillen zijn in bedrijven? De een heeft een verzuim van 9% en bij het andere bedrijf is het nagenoeg nihil. Hoe kan dat nou als je toch soortgelijke mensen in dienst hebt? In deze blog leg ik het uit en ook hoe jij het verzuim in jou team kunt beïnvloeden.

Verzuim is niet iets waar je op zit te wachten als ondernemer, als leidinggevende. Je hebt gerekend op een medewerker, betaalt er voor en dan komt iemand niet opdagen. En het werk blijft liggen of klanten moeten wachten. Je kan er op z’n tijd van balen. Maar wat nog belangrijker is, je moet vooral ook iets dóen. Eigenlijk al veel eerder. Daarover zo meteen meer.

Het is een keuze

Er zijn nou eenmaal life-events en andere gebeurtenissen dat iemand niet kan werken. Dan is het legitiem dat iemand er even niet is. Alleen zijn er wel verschillen. Verschillen in hoe mensen omgaan met hun klacht, ziekte of life-event. Want je herkent het vast: de één blijft al thuis als hij één keer geniest heeft en de ander moet je bij 39 graden koorts uiteindelijk zelf naar huis sturen. Er is dus nogal een verschil in de keuze die mensen maken als ze een klacht of ziekte hebben. Maken veel mensen in je team of bedrijf de keuze om vaker of langer niet te werken dan je zou willen? Dan is het tijd om hier wat aan te doen. Niet aan de ziekte of klacht zelf, maar wel aan hoe medewerkers ermee omgaan als ze te maken krijgen met ziekte of een life-event. Want je kan er wat aan doen. En is zelfs noodzakelijk, omdat verzuim je nou eenmaal aardig wat geld (en gedoe) kost.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Hoe komt het dat de één meer verzuimt dan de ander?

Het blijkt uit onderzoek door het CBS dat ongeveer 65% van de Nederlandse beroepsbevolking klachten ervaart. Toch blijven we daar niet allemaal mee thuis. Waarom kiest de één ervoor om al snel thuis te blijven en de ander niet? Dat heeft te maken met de omstandigheden (waaronder de cultuur) op het werk en de sociale omgeving (waarvan het werk er één is).

Als iemand het naar zijn zin heeft, autonomie ervaart in zijn of haar werk, werk doet wat bij hem of haar past en wordt gewaardeerd, dan zal diegene minder snel verzuimen bij een klacht of ziekte dan iemand die het niet fijn heeft op het werk of waarbij de balans zoek is. Daarnaast is de omgeving en de leidinggevende van belang. Is er namelijk een cultuur waarbij verzuimen eigenlijk heel normaal is ‘want het werk is nou eenmaal zwaar’ of ‘nu mag je ook even je pauzemoment pakken’ of iets dergelijks, dan is men ook geneigd om eerder te verzuimen.

En als leidinggevende ben jij degene die laat weten aan jou team hoe jij er in zit. Vind je het normaal dat af en toe iemand langere tijd weg is, dan zal dat vaker gebeuren. Is de drempel om je ziek te melden erg laag, dan zal het vaker gebeuren. Voelen medewerkers niet echt verantwoordelijkheid voor hun afwezigheid en het oplossen van werk dat blijft liggen als ze er niet zijn, dan zullen ze makkelijker verzuimen. Oftewel je kunt verzuim in je team dus beïnvloeden. Maar hoe dan, hoor ik je al denken. Hieronder vind je een aantal handige tips.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Tips om je verzuim te verlagen of te voorkomen

Nu je weet dat verzuim een keuzecomponent bevat en dus gedrag is, kun je dit gedrag van medewerkers ook beïnvloeden. Je beïnvloedt dit gedrag op dit moment ook al, maar handig is om bewust invloed uit te oefenen in de positieve richting die je graag wilt. Hoe je dit kunt doen? Hierbij 3 tips om je hierbij te helpen.

Tip 1 Onderzoek de onvrede en doe er wat aan

Verzuim is een uiting van onvrede, net als staken. Heb je dus last van een hoog verzuim, ga eens op onderzoek uit. Kijk eerst eens naar de verzuimcijfers. Wat is het percentage, de frequentie en hoe lang is gemiddeld het verzuim? Bekijk dit ook op de verschillende niveaus, dus organisatiebreed, per team en per medewerker als dat aan de orde is. Praat met verschillende mensen in je team en vraag door naar wat er speelt. Geef aan dat de cijfers je opvallen en dat je er (en de collega’s) er last van hebben. Niet om te oordelen, maar om te analyseren. Ben nieuwsgierig en vraag door, zodat je hoort wat er aan de hand is of waar anderen dus denken dat het aan ligt. Nog wel even dit: als het niet veilig genoeg voelt, zul je helaas niet veel antwoorden krijgen of hele oppervlakkige. Mocht dit aan de hand zijn, dan is het niet voor niks, want dan heb je ook je antwoord: dan moet je allereerst iets doen aan de veiligheid en het vertrouwen in je team.

Tip 2 Spreek uit hoe je aankijkt tegen verzuim en wat je van medewerkers verwacht

Wil je wat doen aan een te hoog verzuim, dan zal je het aandacht moeten geven. Bedenk voor jezelf wat je eigenlijk in de ideale situatie verwacht van je medewerkers als het aankomt op je ziek melden. Dat je bijvoorbeeld graag wilt dat ze je altijd even bellen (dus niet mailen of app-en), dat je verwacht dat ze zelf nadenken over het werk wat blijft liggen en regelen dat iemand anders het doet of de klant op de hoogte stellen dat het later komt bijv, dat als iemand niet lekker in zijn vel zit of er is iets dat je dat graag al snel hoort zodat jullie samen kunnen kijken naar een oplossing enzovoorts. Ben duidelijk over je verwachtingen, ben duidelijk over het gedrag wat je graag ziet als je onverhoopt niet kan komen werken. Het gaat er dus niet om of iemand wel of niet ziek is of een klacht heeft, maar wel dat je verantwoordelijk gedrag verwacht in dergelijke situaties.

Blog: Verzuim, hoe ga je er mee om?

Tip 3 Let op signalen en doe er wat mee

Vaak geven medewerkers al vroegtijdig signalen af voordat ze verzuimen. Ze zijn al een tijdje ontevreden of de balans is zoek. Ze zitten niet lekker in hun vel, zullen af en toe een opmerking hebben of worden misschien juist stil. Als er dan meestal nog een klacht bij komt, dan zijn ze weg. En dan is het lastig om ze weer terug te krijgen. Kijk je achteraf terug dan heb je waarschijnlijk wel eerder signalen gezien of gehoord. Let op dit soort signalen en doe er gelijk wat mee. Vertel je medewerker wat je ziet of hoort en vraag wat er aan de hand is. Vraag door en kijk hoe diegene zelf, al dan niet met jou hulp, kan zorgen voor verbetering. Laat dit soort dingen niet sudderen, want dan wordt het alleen maar groter. Doe er iets aan als het nog klein is. Voor alle betrokkenen wel zo fijn en een stuk makkelijker.

 

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

 

Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Een tijdje geleden was ik bij een lezing van Ben Tiggelaar. Het werd wederom duidelijk dat goed en effectief leidinggeven nog niet zo makkelijk is. Waarom het blijkbaar toch lastiger is dan we denken en wat je er aan kunt doen om het zelf een stuk beter te doen, vertel ik je in deze blog.

Niet zo lang geleden ging ik naar een lezing van Ben Tiggelaar. Hij spreekt en schrijft natuurlijk al jaren over leiderschap en veranderen. Ik volg hem al een hele tijd, maar nu kon ik hem dan een keer bewonderen ‘in het echt’. Ik was benieuwd of ik nog iets nieuws zou horen. Dat was uiteindelijk niet het geval. Maar ik kreeg wel weer een paar mooie inzichten en een daarvan wil ik graag met je delen.

Wat was opvallend?

Als je Ben kent, dan weet je dat hij gedragswetenschapper is. Hij deelt dus graag onderzoeken en theorieën. Zo haalde hij ook weer het onderzoek aan van de Hay Group uit 2013 waaruit bleek dat 68% van de medewerkers in Nederland zijn of haar leidinggevende demotiverend vindt. Ik moest weer even slikken. Niet eens ‘niet zo capabel’, maar zelfs DEMOTIVEREND. Wow. Schrijnend.

Ik ken veel verschillende onderzoeken en cijfers en laten we ze even samenvatten als: vaak komen leidinggevenden er totaal niet rooskleurig vanaf. Dat is voor mij ook een van de triggers waarom ik doe wat ik doe. En ik heb het inderdaad in de praktijk om me heen gezien.

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Het kan ook anders

Maar wat ik me dan toch steeds weer afvraag: waarom is dit percentage zo hoog? Waarom krijgen managers en leiders het maar niet voor elkaar om het anders te doen? Want ik weet dat het ook anders kan. En daar zijn genoeg voorbeelden van. Zoals Jos de Blok van Buurtzorg, Ricardo Semler van Semco, Richard Branson van de Virgin Group, en weer even wat dichter bij huis: de directie van Incentro en Effectory. Wat trouwens niet wil zeggen dat hier niet ook van alles aan de hand is, want dat is er in elk bedrijf. Alleen qua leiderschap en aansturing hebben ze bewuste keuzes gemaakt, is werkgeluk een belangrijke pijler en staan autonomie en eigen verantwoordelijkheid hoog in het vaandel.

Wat is er nou zo moeilijk aan om leidinggeven goed te doen?

Als er voorbeelden zijn dat het anders kan, dan kan het dus. Maar wat maakt het dan zo lastig om dit met leidinggevend Nederland dan ook te DOEN? Toen ik bij Ben Tiggelaar in de zaal zat, stelde een dame een vraag. Ze was zelf ook leidinggevende en klonk enigszins wanhopig. Ze zei namelijk: ‘Er zijn zoveel theorieën over management en leiderschap. Nu is coachend en dienend leiderschap weer in. Wat komt er nog meer? En wat vraagt dat elke keer weer van mij? Want ik weet het gewoon niet meer en ik heb het idee dat ik het toch nooit goed doe.’ Mijn inziens liet ze hiermee doorschemeren dat ze er vooral tegen aanliep dat ze niet wist HOE ze het moest doen.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit wel een van de belangrijkste oorzaken is dat leidinggeven moeizaam gaat en medewerkers het als demotiverend ervaren. Daarnaast ben ik even op onderzoek uitgegaan en geven anderen aan dat het inderdaad vaak gebrek aan kennis is, opleidingen en trainingen vaak gestandaardiseerd zijn, mensen in een leidinggevende positie komen, terwijl ze daar niet geschikt voor zijn, de organisatiecontext genegeerd wordt, leiders te weinig of geen feedback krijgen en leidinggevenden niet of slecht luisteren. Daarnaast wordt er vaak ook weinig geïnvesteerd in skill-ontwikkeling.

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Hoe kan je het dan wel DOEN?

Al die theorieën over leiderschap enzo zijn natuurlijk prachtig, maar het gaat erom dat het in de praktijk natuurlijk anders gaat. En dat betekent DOEN. En buiten alle bovengenoemde oorzaken, zitten hier vaak ook nog wat belemmerende overtuigingen. Overtuigingen als ‘ik kan het toch het beste zelf’, ‘ik ben geen leider’, ‘ik weet niet hoe, dus doe ik maar een beetje van wat ik wel weet’. Daarnaast is het spannend om naar jezelf te kijken en toe te geven dat je niet weet wat je beter kunt doen. En vaak wordt ook vaak gedacht vanuit de leider in kwestie in plaats vanuit het team.

Dus het anders doen, wordt je nog niet zo makkelijk gemaakt. Maar dat houdt jou natuurlijk niet tegen. Want jij houdt wel van een beetje uitdaging toch? (én het dan natuurlijk wel voor elkaar krijgen :-))

Wat gaat je helpen?

Hoe ga je er nu voor zorgen dat het jou wel gaat lukken? Want anderen hebben bewezen dat het kan, dus waarom zou jij het niet kunnen? 3 dingen zijn wat mij betreft cruciaal. Als je hier niet aan wilt, dan moet je niet gek staan te kijken als het een moeizame weg wordt. Maar dat wil jij voorkomen toch? Dus aan de slag en hou deze 3 dingen in ogenschouw.

Sta open om te leren

Ten eerste sta open om te leren. Ben niet eigenwijs, maar zet je erover heen. Verdiep je in psychologie, gedrag van mensen, leiderschap en de belangrijkste skills die hier bij horen. Leer van anderen door boeken, filmpjes, blogs en interviews en leer vanuit je eigen praktijk. Durf in de spiegel te kijken. Reflecteer elke dag. Je zult zien dat je al snel een heleboel leert. Ben niet bang om fouten te maken. Zeg sorry en geef je fout toe als het nodig is. Vraag ook juist feedback aan je teamleden. Super spannend, maar ook heel waardevol. En als je dit doet, blijft je beloning niet uit. Een blij team en voor jou een job die je redelijk makkelijk afgaat en je leuk vindt om te doen.

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk is

Vraag om hulp

Ten tweede vraag om hulp. Zoek mensen om je heen die beter zijn dan jij. Kijk bij ze af, stel je vragen en spar op momenten met ze, zodat je goede feedback en tips krijgt. Zoek een coach die je scherp houdt en je uitdaagt te leren en die misschien ook wel een stok achter de deur is. Ben niet bang om hulp te vragen. Niemand kan het alleen. En als je iets te leren hebt, en het echt goed wilt leren, heb je nou eenmaal een teacher nodig. Denk aan topschaatsers of topkoks bijvoorbeeld. Het is juist gek dat we bij leidinggeven nog te vaak denken dat iemand dat ‘toch wel moet kunnen’.

Durf het te doen

En ten derde: durf het doen. Durf te gaan voor waar je in gelooft. Durf dingen te proberen. Durf dingen vanuit nieuwe invalshoeken aan te vliegen. Begin bij goed luisteren naar je mensen, bepaal je strategie, weet hoe je het graag hebben wilt en als je weet wat werkt dan hoeft niks je meer tegen te houden. Ga het DOEN. En je zult er aan alle kanten de vruchten van plukken. Je gaat het terugzien in de betrokkenheid en motivatie van je teamleden, je gaat het terugzien in de resultaten van je bedrijf en je gaat het terugzien en ervaren in je eigen werkplezier.

Veel succes! You can DO it!

 

Alvast een beetje hulp en  meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Als leider heb je een grote impact op je team. Des te belangrijker dat jij dus lekker in je vel blijft zitten. Maar hoe doe je dat? Want van alle kanten liggen er uitdagingen op de loer en is het soms best lastig om je bij ‘je leest’ te houden. In deze blog geef ik je inspiratie hoe je zorgt dat je er als leider ook ‘lekker in blijft zitten’ en je je energie op peil houdt.

Een leidersrol kent zijn uitdagingen en er wordt vaak van alle kanten een beroep op je gedaan. En daarnaast weet je dat je impact op jouw team groot is. Nog meer verantwoordelijkheid 🙂 Des te belangrijker dus dat jij goed in je vel zit en je energie op peil blijft. Maar hoe zorg je hiervoor als je hier toch regelmatig op uitgedaagd wordt?

Jouw impact

Als jij niet lekker in je vel zit, heeft dat direct zijn weerslag op je team en op je bedrijf. Want vanuit jouw rol heb je een positieve dan wel negatieve invloed op je team, de sfeer en de performance. Of je nu wilt of niet. Even je dag niet hebben, dat kan natuurlijk. Dat hebben we allemaal, en hé, jij bent ook maar een mens. Maar als je energie structureel weglekt of je er al een tijd niet lekker in zit, dan gaat dit gevolgen hebben. En dat wil je natuurlijk liever niet.

Blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Laat jij je verleiden?

Maar misschien laat je je toch iets vaker dan je lief is verleiden om teveel hooi op je vork te nemen, ben je toch dingen aan het doen die je eigenlijk niet moet doen of zorg je al een tijd niet goed voor jezelf, omdat er altijd andere dingen belangrijker zijn. Wat het ook is, het is zaak dat het niet te lang duurt. Voor jezelf en voor je team en bedrijf.

Dus wat kan je doen om te zorgen dat jij ook in je uitdagende leidinggevende rol lekker in je vel zit en voldoende energie overhoudt? Een paar tips die je hierbij kunnen helpen.

Weet waar je energie van krijgt

Om de batterij op peil te houden is het belangrijk genoeg dingen te doen en te beleven die je energie geven. Weet dus van jezelf wat je leuk vindt, waar je plezier uithaalt, waarvan je oplaadt. Vaak zijn dit dingen als sporten, een avondwandeling maken, even tijd voor jezelf en een boek lezen, naar de sauna, koffie drinken met een vriend(in)…you name it. Maar dit zijn ook precies de dingen die als eerste van ons lijstje worden geschrapt als het drukker wordt of er een steeds een beroep ons wordt gedaan. Toch is dit eigenlijk een van de slechtste dingen om op te bezuinigen. Als je een batterij niet oplaadt, kan hij op een gegeven moment geen energie meer geven. Hetzelfde geldt voor jou. Zorg dus dat je ondanks al je werkzaamheden genoeg momenten hebt die je energie geven. Dat is geen spijbelen, dat is onderdeel van je onderhoud. Geen schaatser of voetballer kan goud halen als hij geen rust pakt tussen de trainingen. Plan deze activiteiten dus vooruit in je agenda en mocht er echt iets voor in de plaats komen dan weet je dat je het ergens anders moet inplannen. Schrappen is geen optie :-).

Blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Word beter

Net als met alles wat je wilt leren: je zal eerst flink moeten investeren voordat je het goed kan. Piano spelen? Eerst noten leren lezen of akkoorden leren, heel veel uren oefenen, iemand erbij betrekken die beter is dan jij en dit lange tijd volhouden. Beetje op een leuk niveau tennissen? Les nemen, veel oefenen, partijtjes spelen en dit liefst een paar keer per week. Maar als je het dan kan en de basis hebt geleerd, dan wordt het een stuk makkelijker en kan je gaan finetunen. Zo is het ook in je leidersrol. Investeer erin, lees erover, leer erover, leer van de besten, laat je coachen, oefen en doe ervaring op en dan weet je hoe het het beste kunt aanpakken. Dan wordt het makkelijker en creëer je ruimte voor jezelf. En dan is het steeds verder finetunen.

Blijf inspiratie opdoen

Zorg dat jezelf ook dagelijks weer geïnspireerd wordt. Alles alleen bedenken en doen, is zonde, maar ook saai. Laat je inspireren door je grote voorbeelden, je helden. Of lees inspirerende stukken, boeken of quotes. Zorg dat jouw creativiteit en energie gaat stromen doordat je nieuwe dingen hoort, leest en ziet. Zoek dus bewust steeds inspiratie op. Ook dat is een onderdeel van je motor.

Zorg dat je fysiek en mentaal sterk blijft

Door fysiek sterk te blijven, heb je ook mentaal veel meer veerkracht. Zorg dus goed voor jezelf. Beweeg en sport genoeg en doe dit consequent. Doe iets wat je leuk vindt anders hou je het namelijk lastig vol. Is sporten sowieso niet echt je ding? Probeer dan een personal trainer te vinden. Dan heb je namelijk wel die stok achter de deur en hij of zij zal je blijven uitdagen. Hierdoor wordt je letterlijk en figuurlijk sterker. Je kan meer hebben en je voelt je krachtiger. Ook al moet je misschien eerst door een zure appel heen, hierna kan je niet meer zonder. Dit gaat je hoe dan ook veel opleveren.

Blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Focus: doe alleen wat bijdraagt aan hoe jij het hebben wilt

Maak bewust keuzes. Focus. Doe alleen de dingen die bijdragen aan hoe je het hebben wilt. Laat je niet verleiden tot allerlei randzaken. Ben je bewust waar je echt iets mee moet of wat daadwerkelijk bij jouw rol hoort en waar jij impact mee kunt hebben. Doe dat. Laat de rest over aan anderen of doe het niet. De verleidingen zijn groot, ik weet het, maar als je hier dagelijks bewuste keuzes in maakt dan maakt je het jezelf een stuk makkelijker. Tijd is een schaars goed. Je kan er niet meer van maken en de tijd die je ergens aan besteed hebt krijg je niet meer terug. Ga dus bewust met je tijd, en ook met je energie om. Maak de keuzes en zoek creatieve oplossingen voor dingen die toch moeten gebeuren.

Hoe beter je in je vel zit, hoe meer profijt je hier zelf van hebt, maar ook hoe meer positieve invloed je hebt op je team. Het is dus veel waard. Ga er bewust mee om en zorg goed voor jezelf. En jij bent de enige die dat kan doen.

 

Wat kan jij nog meer doen om beter voor jezelf te zorgen en meer impact te hebben vanuit je leidersrol?

Leuk als je een reactie wilt achterlaten in de comments.

 

Meer weten over hoe je jezelf meer vrij maakt, minder brandjes blust en je meer uit je team haalt? Meld je dan ook gratis aan voor de online masterclass ‘Stop met managen, creëer een zelfstandig team’ op 8 februari a.s. om 9.30u. Ik deel dan wat er naar mijn mening misgaat waardoor veel ondernemers met een leidinggevende rol vooral brandjes aan het blussen zijn en niet de volledige potentie van hun team benutten. En ik vertel je ook hoe hier verandering in brengt en zelf weer ruimte krijgt om te doen waar jij goed in bent en je team zelfstandig kan werken. Gratis aanmelden kan hier: https://purplewithapurpose.nl/stop-met-managen-creeer-een-zelfstandig-team/

Online masterclass Stop met managen, creeer een zelfstandig team-Mariska Wijbenga

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Personeel ontslaan is waarschijnlijk niet iets wat je graag doet. Maar ook dit hoort bij ondernemen. Als je mensen aanneemt of freelance inhuurt, dan komen er momenten dat je ook weer afscheid van elkaar moet nemen. Dit kan min of meer gedwongen zijn, omdat het nodig is om je bedrijf overeind te houden of het kan zijn omdat het gewoon niet meer werkt. Wat het ook is, het is nooit makkelijk. In deze blog help ik je met 3 tips om, als je ervoor staat, toch op een goede manier afscheid te nemen.

Het ontslaan van mensen uit je team zal waarschijnlijk nooit je hobby worden. Ik kan me goed voorstellen dat je er een nacht slecht van slaapt als je iemand of misschien wel meerdere mensen uit je team moet laten gaan. Als het niet meer werkt en iemand past niet meer in je bedrijf, dan zal het uiteindeljk een opluchting zijn. Maar wil je mensen eigenlijk het liefste houden, maar laten de omstandigheden het niet toe, dan is het nog eens extra zuur.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Het hoort er ook bij

Hoe dan ook, ook afscheid nemen van medewerkers hoort bij ondernemen. Dus dat je hier af en toe mee te maken krijgt, is een feit. In mijn tijd als leidinggevende bij een grote bankverzekeraar heb ik verschillende keren te maken gehad met reorganisaties en gedwongen ontslag. Het waren roerige tijden en zeker niet altijd leuk. Het heeft me ook veel geleerd over hoe je het beter niet en gelukkig ook hoe je het wel aan kunt pakken. Want hiermee kun je echt een verschil maken, met je aanpak.

Dus ondanks de vervelende boodschap die je moet brengen, ben jij bepalend in de uitkomst die het traject uiteindelijk heeft. Ben je je hier bewust van, dan kun je ook bewuste keuzes maken. Door jouw aanpak bepaal je het verloop. En niet alleen voor de mensen die gaan, maar ook voor de mensen die blijven.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Waar kan je op letten

Dus waar kan je op letten in je aanpak? En wat als je het super spannend vindt om iemand de boodschap dat hij of zijn ontslagen wordt te brengen? Hierbij een paar handige tips die je zeker gaan helpen om ondanks de minder leuke boodschap toch op een goede manier afscheid te nemen van medewerkers.

Tip 1: Breng de boodschap gelijk en ben duidelijk

Als je iemand ‘de boodschap’ gaat brengen, vertel dan gelijk, to the point, wat je te melden hebt. Ga niet eerst over koetjes en kalfjes praten en vragen hoe het gaat. Iemand heeft namelijk feilloos door dat er wat aan de hand is en zo kom je alleen maar in een rare situatie terecht.

Je maakt het jezelf en je gesprekspartner het het makkelijkst als je gelijk met je boodschap komt. Laat het bij de ander even landen en laat diegene ook reageren. Daarna kun je het gesprek vervolgen. Ga daarna niet nog verzachten of loze beloftes doen. Ben duidelijk. Zeg wat de bedoeling is, vertel waarom, als het noodgedwongen is, laat weten dat je het vervelend vindt, maar ben ook eerlijk en wind er geen doekjes om. Mensen kunnen dit juist waarderen. Dus zeker wel empathisch, maar niet meehuilen. En ben zo open en eerlijk mogelijk.

Tip 2: Maak het verschil op het proces

Wat je te vertellen hebt, kan dan wel niet leuk zijn, door de manier waarop je het aanpakt voor het gesprek, tijdens het gesprek en daarna kun je wel het verschil maken. Bereid je bijvoorbeeld goed voor en maak een inschatting hoe iemand kan reageren op het nieuws. Dit kan alsnog anders uitpakken, maar als je er van te voren al over nagedacht hebt, kun je ook bewust reageren.

Tijdens het gesprek is het vooral belangrijk dat je er geen doekjes om windt. Daarnaast kun je iemand ook nog aanbieden om te helpen bij het vinden van een andere, passende baan. Dit hoef je niet met geld te doen zoals bij grote organisaties nogal eens gebeurt, maar kan ook door je netwerk aan te bieden, een gesprek met iemand te regelen of eens te sparren over vervolgstappen. Het kan dus op verschillende manieren. Ben hier creatief in. Zo kan je dus na het gesprek een verschil maken. Ook trouwens nog door er te zijn en een luisterend oor te bieden of vragen te beantwoorden. Ook hier, blijf transparant en eerlijk en maak geen loze beloftes.

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

Tip 3: Vergeet de rest van je team niet

Dit wordt nogal eens vergeten. Ontslag kan ook een enorme impact hebben op de teamleden die wel blijven. Neem je nou van iemand afscheid die al lang niet meer functioneert en waar je team ook last van had, dan kan het een opluchting zijn. Maar als je mensen moet ontslaan vanwege je bedrijfsvoering, dan doet dat ook veel met de achterblijvers. Besteed dus ook hier aandacht aan. Ben er, leg uit en ben duidelijk in je boodschap. Geef mensen de tijd om afscheid te nemen en geef ze daarna ook weer de inspiratie om vooruit te kijken. Heb je het trouwens goed aangepakt, het ontslag, dan zal dit makkelijker gaan, dan wanneer dit op een lelijke manier is gegaan. Dat raakt namelijk de motivatie en het vertrouwen van de teamleden die wel blijven. Als dit het geval is geweest, om wat voor reden dan ook, zorg dan eerst dat je het vertrouwen weer herstelt en de moraal omhoog krijgt. Anders heb je hier nog lang last van in je bedrijf.

 

Wat is jouw ervaring met ontslag? En wat was je belangrijkste les hieruit?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Leuk die mensen die met je werken, maar af en toe bezorgt het je ook hoofdbrekens. De een heeft weer een pijntje, de ander is meer met z’n mobiel in de weer dan dat nieuwe plan wordt uitgewerkt en nummer 3 moet eerder weg, omdat het gaat regenen. Het is dat je anderen nodig hebt om je bedrijf verder te brengen, maar al deze fijne bijkomstigheden, daar zit je niet op te wachten. In deze blog geef ik je 5 tips voor minder ‘gezeur’ met medewerkers.

Je kunt niet zonder. Je hoeft geen groot team te hebben, maar mensen die je op bepaalde vlakken helpen, heb je gewoon nodig om door te groeien met je bedrijf. Dus je hebt inmiddels mensen die, flexibel dan wel in dienst, met je werken. Natuurlijk ben je blij met ze, maar af en toe heb je het ook gehad. Want met die extra handjes en denkkracht, heb je er ook allemaal gezeur bij gekregen. En daar zat je nou net niet op te wachten.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Het kost je bakken met energie

Je krijgt ’s ochtends een telefoontje dat iemand echt niet kan komen, alweer hoofdpijn. De ander wil graag eerder weg, want het gaat straks regenen en hij is op de fiets. En de volgende heeft een ziek kind thuis. Natuurlijk heb je best begrip, maar er zijn grenzen. Waarom moet je hier dagelijks mee bezig zijn? Kunnen mensen niet gewoon verantwoordelijkheid nemen en gemotiveerd hun werk doen? Waarom lijkt het alsof er zo vaak iets anders belangrijker is dan het werk? En jij moet hier elke keer wat van vinden en zeggen. Het kost je veel te veel energie. Energie die je graag aan andere dingen besteedt.

Niet iedereen maakt dezelfde keuzes

Waarom is dit dagelijkse kost? Waarom zijn er trouwens ook medewerkers die hier amper last van lijken te hebben? En waarom heb je er altijd een paar tussen waar aan de lopende band wat aan de hand is? Een feit is natuurlijk dat we te maken hebben met het leven. Niet alleen het werk is daar een onderdeel van, maar er gebeurt altijd van alles met en om ons heen. Daar hebben we het mee te doen. En ook je medewerkers hebben een leven naast hun werk.

Alleen hoe iemand hier mee omgaat, daar zit wel verschil in. Wat je merkt, is dat mensen hier verschillende keuzes in maken. Je herkent vast wel dat de één door gaat tot het gaatje als diegene zich niet lekker voelt en de ander bij de eerste keer dat er ‘griepepidemie’ in de krant staat al verzuimt. Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. En iemands drijfveren, overtuigingen, houding, motivatie en sociale omgeving bepalen de keuzes die iemand hierin maakt. Iets wat handig is om je bewust van te zijn.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

Wat kan je doen om gezeur te voorkomen

Hoe kun je nou zorgen dat je gezeur voorkomt? Dat je er af en toe mee te maken hebt, dat kan gebeuren, maar je wilt er het liefst zo min mogelijk van hebben. Hoe krijg je dit voor elkaar? Ik geef je 5 tips.

1. Doorvragen bij sollicitaties

Vraag goed door als je iemand aanneemt. Ga op onderzoek uit naar hoe iemand denkt en naar zijn dieperliggende overtuigingen. Vraag door op drijfveren en vraag naar voorbeelden van situaties waarbij iemand voor een keuze stond tussen werk en zijn of haar thuissituatie. Hoe beter je hier zicht op hebt, hoe beter je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. En voorkomen is nou eenmaal fijner en makkelijker, dan genezen in dit geval. Zorg dus voor een goede selectie.

2. Aanspreken op gedrag

Is het de 3e keer in 2 maanden dat iemand er niet is of te laat is, spreek iemand er op aan. Is werk weer niet af, is er altijd iets anders belangrijker of is er een kind ziek en mag jouw medewerker dit weer oplossen, terwijl er ook een partner is, zeg er wat van. Dit is niet altijd de leukste taak en ook niet altijd even makkelijk, maar hoe langer je het laat sudderen, hoe groter het wordt. Smoor het in de kiem als het nog klein is. Dan is het het makkelijkst. Spreek iemand aan op het gedrag wat je ziet en geef aan hoe je het graag wel wilt hebben. Wil je meer lezen over hoe aanspreken je makkelijker af kan gaan, lees dan ook even mijn blog Medewerkers aanspreken niet de leukste klus.

Blog 5 tips waardoor je minder gezeur hebt met personeel

3. Duidelijk zijn over je grenzen en verwachtingen

Hoe lastig je dit ook mag vinden, ben duidelijk over je grenzen en verwachtingen. De een vindt dit makkelijker dan de ander, maar hoe meer je dit uitspreekt en hoe opener je hier over bent, hoe meer je voor bent. Het is voor je teamleden alleen maar duidelijk. En gaat het met iemand niet zoals je gehoopt had, dan kan je dus altijd verwijzen naar je grenzen en verwachtingen die je eerder hebt gedeeld. Dat maakt het aanspreken ook weer makkelijker.

4. Ben er

Ben aanwezig. Als je er te weinig bent, kunnen er namelijk allerlei dingen ontstaan waar je niet op zit te wachten. Ik heb voorbeelden gezien van negatieve invloeden tot een totale opstand gevoed door een onzekere toekomst. Ben dus niet de grote afwezige, ook al heb je een zelfsturend team. Jij blijft nog altijd de eindverantwoordelijke en ze kijken toch naar jou. Mensen hebben richting en duidelijkheid nodig. Plus support en feedback. Zorg dat je er bent om vragen te beantwoorden, aannames te weerleggen, te coachen en stimuleren. Het gezeur en gedoe ben je dan ver voor.

5. Neem op tijd afscheid

Soms blijkt het gewoon niet te werken met mensen in je team. Dat is helemaal geen schande, zo werkt het nou eenmaal. Wees in deze alleen wel de verstandigste en neem op tijd afscheid als het niet werkt. Een medewerker zal dit minder snel doen. Toch zijn jullie er allebei blij mee uiteindelijk als de wegen scheiden en er voor beide partijen weer nieuwe kansen en mogelijkheden ontstaan. Ben dus niet bang om afscheid te nemen als iemand niet binnen jouw grenzen, verwachtingen en waarden werkt. Ook al is iemand er in eerste instantie niet blij mee, je medewerker is je er uiteindelijk ook dankbaar voor dat iemand de knoop heeft doorgehakt.

 

Heb jij ook meer ‘gedoe’ met bepaalde teamleden dan je zou willen? Wat kan jij meer doen om dit voor te zijn?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

 

 

Waarom 1 het beste én het slechtste getal is voor je bedrijf

Het getal 1. Zomaar een getal. Of toch niet? Het is een enorm belangrijk cijfer voor je bedrijf. Het is zowel het beste als het slechtste getal. Waarom? En wat heeft het te maken met teams en leiderschap? Dat leg ik je uit in deze blog.

Het getal 1. Aan de ene kant moet je het omarmen en er juist erg alert op zijn. Aan de andere kant moet je het zo snel mogelijk loslaten. Waar ik het over heb? Wat het getal 1 kan betekenen voor je bedrijf. Het heeft namelijk twee kanten en ze zijn allebei super belangrijk als je wilt opschalen en groeien. Enerzijds is één het beste, anderzijds is één het slechtste voor je bedrijf. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Laten we aan de beste-kant beginnen.

Eén als beste getal voor je bedrijf

Als je het boek ‘The One Thing’ hebt gelezen, dan weet je precies wat ik bedoel. Wil je namelijk succesvol zijn met je bedrijf dan leer je al snel dat focus een key factor is om het voor elkaar te krijgen. Richt je op één ding. Stop daar al je energie in en verbeter het keer op keer. Dit krijgt dan echt de mogelijkheid om te groeien. Ook jij zult steeds beter worden op dit vlak.

Dus één is in dit geval het beste voor je bedrijf, omdat het belangrijk is om je te focussen op één ding tegelijk. Dus 1 concept, 1 product, 1 taak. Dat gaat namelijk zorgen dat je in plaats van middelmatig op veel dingen, steengoed wordt in dat ene.

Sommigen zijn van nature ‘maar’ goed in één ding en kunnen dus gelijk goed focussen. Maar velen van ons zullen zich herkennen in het leuk vinden van een heleboel dingen en het best goed zijn in een aantal dingen. Dan is het altijd lastig kiezen. Ook hebben we nog eens te maken met ons eigen brein dat last heeft van verliesaversie. We willen niet graag dingen loslaten, omdat we dan denken dat we wat mislopen. We willen risico’s spreiden en het liefst niet op ‘één paard’ wedden.

Maar wil je de beste zijn in iets, wil je succesvol zijn met een product of training, dan zul je je daar op moeten richten. Eén ding dus. Het getal 1 is in deze context dus super belangrijk voor je bedrijf. Als je die focus niet kunt opbrengen, is het de vraag of je gaat komen waar je wilt. In dit geval is één dus je allerbeste vriend. Je kunt niet zonder.

Blog Waarom 1 het beste én het slechtste getal is voor je bedrijf

Waarom één ook het slechtste is voor je bedrijf

Tegelijkertijd kan één je ook enorm in de weg zitten. Je wilt namelijk niet dat alles afhankelijk is van één iemand. Dat alle energie om de boel draaiende te houden vanuit één persoon komt. Dat als diegene er een keer niet is de boel gelijk in het honderd loopt. Dat als er maar één iemand is die een taak kan vervullen, je toch verdomd kwetsbaar bent. Zoals Tonny Loorbach (IMU) zo mooi zei: dan kan je niet spreken van een bedrijf, maar wordt het een onderneming.

Als je dus kijkt naar een gezonde bedrijfsvoering en structurele groei, dan wil je niet afhankelijk zijn van één. In dit geval is het dus juist wijs om er zo snel mogelijk vanaf te komen. Dat je er niet meer alleen voor staat, maar juist een team om je heen verzamelt waar iedereen jkan focussen op waar hij of zij goed in is. En als het nodig is dat je op elkaar terug kunt vallen en kunt zorgen dat het doordraait.

En ook, dat er juist niet maar één stel hersens gebruikt wordt, maar de creativiteit van het collectief. Waardoor ideeën en plannen nog beter worden, waardoor er vanuit meerdere perspectieven wordt gedacht, waardoor het mogelijk is om wat er al is steeds beter te maken.

Als je dus groeit, wil je zo snel mogelijk af van één. Dit is moment vaak al sneller dan je denkt. Dan is het tijd voor loslaten en onafhankelijk zijn van die ene. Dan is het tijd om jezelf misbaar te maken en te zorgen dat er juist meer ontstaat.

Blog Stop met managen, kies voor leiderschap - Purple. leiderschapsontwikkeling

En dan komen we weer terug bij die focus…

Want wat is nou het allerbelangrijkste, dat ene, waar JIJ je op moet focussen als ondernemer met een leidinggevende rol? Juist. Dat team en de cultuur. Het AAN je bedrijf werken en zorgen dat wat er gedaan moet worden om jullie visie te bereiken ook zo goed mogelijk gedaan kan worden door degenen die je daarvoor om je heen hebt verzameld.

Want als je dit niet doet, word jij niet gelukkig, maar je team ook niet. Laat ze dus doen waar je ze voor hebt aangenomen. Geef ze de vrijheid en het vertrouwen. Zorg dat ze hun werk zo goed en leuk mogelijk kunnen doen. Hoe beter jij hier in wordt, hoe beter zij worden, hoe succesvoller je bedrijf is.

Ook al voelt het onnatuurlijk in het begin, omarm de één én kom er zo snel mogelijk vanaf. Laat die één in je voordeel werken. De één is essentieel in een succesvolle organisatie. Kijk maar naar andere succesvolle ondernemers om je heen. Focus, delegeren en een krachtig team opbouwen daar zijn zij extreem goed in.

Wat kan jij op dit vlak nog verbeteren?

 

Meer weten over hoe je jezelf meer vrij maakt en je meer uit je team haalt? Meld je dan ook gratis aan voor de online masterclass ‘Stop met managen, creëer een zelfstandig team’ op 8 februari a.s. om 9.30u. Ik deel dan wat er naar mijn mening misgaat waardoor veel ondernemers met een leidinggevende rol vooral brandjes aan het blussen zijn en niet de volledige potentie van hun team benutten. En ik vertel je ook hoe hier verandering in brengt en zelf weer ruimte krijgt om te doen waar jij goed in bent en je team zelfstandig kan werken. Gratis aanmelden kan hier: https://purplewithapurpose.nl/stop-met-managen-creeer-een-zelfstandig-team/

Online masterclass Stop met managen, creeer een zelfstandig team-Mariska Wijbenga