Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Leiderschap

Welke twee dingen zijn essentieel in je leidersrol?

In je leidersrol hoef je als ondernemer maar twee dingen te doen. Het is dus eigenlijk heel simpel. Alleen is de uitvoering ervan meestal wat lastiger waardoor er toch allerlei problemen ontstaan. Wil je weten welke 2 dingen jij in ieder geval moet doen in je leidersrol als ondernemer? Lees het in deze blog.

In je leidersrol zijn er twee dingen die je goed voor elkaar moet hebben. Moeilijker kan ik het niet maken. Twee dingen die essentieel zijn, wil je dat je team effectief is en jij niet alleen maar met problemen bezig bent. Dit lijkt niet zo ingewikkeld toch? Sterker nog, het is helder en simpel. Maar je voelt hem al aankomen…

Er is een maar. Een maar, omdat het kennen van deze twee dingen één is. Je er bewust van zijn dat je alleen deze twee dingen goed hoeft te doen dat is absoluut het begin. Want ook dat weet niet iedereen of is er in ieder geval niet bewust mee bezig. Maar dan komt het.

Dan komt het tweede. Want weten is dus één, maar DOEN is twee. En hier zit hem de crux. Want als het echt zo simpel was dan deed iedereen het, toch? Maar dat is het dus blijkbaar niet. Want hier gaan veel leidinggevenden bij allerlei soorten bedrijven de mist in. Het DOEN.

Welke twee dingen zijn dan essentieel

Laten we nu eerst kijken over welke twee dingen ik het heb. Vervolgens zal ik nog verder inzoomen op het doen. Want het is wel zo tof als jij het wel kan doen. Dit gaat namelijk alle verschil maken in je bedrijf.

De twee essentiële dingen die jij te doen hebt als leider zijn deze:

1 Zorgen voor de juiste mensen op de juiste plek in je bedrijf.

2 Zorgen dat je je leidersrol goed en effectief vervult.

This is it! Ingewikkelder kan ik het niet maken. Dit is wat je te doen hebt. En doe je dit goed dan heb je vast af en toe een uitdaging maar de basis staat goed en overall loopt het op rolletjes. Jullie kunnen grote, mooie, uitdagende projecten aan, verrassen jullie klanten en werken in een positieve vibe die aanstekelijk werkt.

Maar weten is dus één…

Nu je weet wat je moet doen, is het nog een kwestie van daadwerkelijk doen. Dat is nog niet altijd even makkelijk. Het aantrekken en selecteren van de juiste mensen, het durven afscheid nemen bij een mismatch, jezelf goed kennen en de juiste mensen erbij zoeken, het is voor velen een zoektocht die toch vaak blijft hangen in het ‘snel handjes aannemen want we hebben het nu zo druk’. Dit zorgt alleen dat je steeds weer allemaal problemen krijgt met personeel. Hier gaat dan ook het grootste deel van je tijd en energie aan op. Deze tijd en energie kan je niet besteden aan het verder brengen van je bedrijf en aan mensen die het wel goed doen. Weet dus dat het vergaande consequenties heeft.

Zorg dus dat je weet welke mensen je nodig hebt voor jouw team. Die volledig passen en aansluiten bij jou en je bedrijf. Als dit goed doet heb jij het stukken makkelijker in je leidinggevende rol én is je team pas echt effectief voor je bedrijf. Dan kunnen jullie de hele wereld aan.

Het is aan jou

En ten tweede, als je team goed hebt staan, is het belangrijk dat zij hun werk zo goed mogelijk doen in een omgeving waar ze het beste uit zichzelf halen. En dit heeft alles met jou te maken. Door jouw leiderschap komt dit uit de verf of niet. Jij bent de bepalende factor in hoe je team presteert. Weet dus dat je een belangrijke rol hebt en weet ook dat als het nu nog niet optimaal verloopt je dus ook de touwtjes in handen hebt om het te veranderen. Jouw leiderschap maakt het mogelijk dat ze zelfstandig kunnen opereren, goede besluiten kunnen nemen, jullie klanten naar tevredenheid kunnen helpen, innovaties het licht zien, de samenwerking lekker loopt, jullie voor goud kunnen gaan!

Zorg dus dat je je rol goed vervult. Dat je weet wat er voor nodig is. Dat je weet wat wel en niet werkt. Dat je het vak van leidinggevende volledig beheerst.

En als je deze twee dingen daadwerkelijk in de praktijk brengt in je bedrijf dan kun je de mooiste ambities waarmaken!

Kijk je liever?

Zie ook deze video die ik hierover maakte: link 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

10 redenen waarom je leidinggeven niet leuk vindt als ondernemer

…en wat je kan doen als je dit bij jezelf ontdekt!

Leidinggeven, je vindt er niks aan! Ik hoor het ondernemers regelmatig zeggen. Ze vinden het ingewikkeld, ze kunnen de goede mensen niet vinden en het ene probleem na het andere doemt op met dat personeel. Waar is de lekkere ondernemersvibe gebleven? In deze blog geef ik je de 10 redenen waarom je leidinggeven als ondernemer niet leuk vindt en ook hoe je dit oplost!

 

1 Je vindt brandjes blussen de hele dag verschrikkelijk

Je bent de hele dag bezig met het oplossen van problemen, met vragen beantwoorden en dingen die misgaan. Oftewel je bent de hele dag brandjes aan het blussen en wordt volledig geleefd door de waan van de dag. Je neemt je elke keer voor om tijd te besteden aan de lange termijn plannen en strategie, maar ondanks je goede voornemens komt er weinig van terecht. Het kost je elke dag bakken met energie.

2  Je wordt beperkt in je vrijheid

Je bent niet voor niets ondernemer geworden. Je wilde vrijheid. Maar door al die medewerkers voel je je hier juist beperkt in. Je bent natuurlijk blij dat ze er zijn en zich inzetten voor jouw bedrijf, maar je hebt het gevoel nu steeds op kantoor te moeten zijn, als eerste aan te komen en als laatste weg te gaan om het goede voorbeeld te geven en dat je ze op elk moment moet kunnen helpen. Je hebt het idee er niet niet te kunnen zijn en dat je niet meer kan gaan en staan waar je wil.

3  Medewerkers doen niet wat je eigenlijk verwacht

Je denkt dingen goed te hebben gecommuniceerd en uitgelegd maar toch is het resultaat van het werk vaak niet wat je verwacht. Het voldoet niet aan je eisen of het is heel iets anders dan jij in gedachte had. Eén en al frustratie. Ben je dan niet duidelijk geweest? Moet je dan alles voordoen? Kan hier niemand wat zelf? Je verwacht gewoon meer dan dit.

4 Je hebt geen zin in gezeur en gedoe van medewerkers

De hond is ziek, mijn kind kan niet naar de opvang, ik ben moe, ik ben ziek…. dit soort dingen hoor je steeds voorbij komen en je kan er niks mee. Je wil graag dat je medewerkers er zijn. Je wil dat je op ze kan bouwen. Natuurlijk kan er wel eens wat gebeuren, maar je wil ook graag dat ze het zelfstandig oplossen en hun verantwoordelijkheid nemen. Nu wordt het elke keer jouw probleem en je zit hier niet op te wachten.

5 Je vindt geen goede mensen

Pfff, het vinden van goede mensen. Ze lijken er gewoon niet te zijn in jouw branche. Krijg je weer mensen op gesprek die wel aardig lijken qua CV dan probeer je het maar weer. Je moet toch wat. Je hebt namelijk handjes nodig want het is gewoon te druk. Toch lijken ze zo schaars die goede mensen. Je lijkt ze tot nu toe maar sporadisch te vinden. En dan heb je er een en gaat hij of zij als snel weer weg. Kan je weer van voor af aan beginnen. Het kost je allemaal veel te veel tijd en energie.

6 Je vindt leidinggeven ingewikkeld

Alles wat er bij dat leidinggeven komt kijken, vind je maar ingewikkeld. Goed werven en selecteren, (pittige) gesprekken houden met medewerkers, delegeren, feedback geven, aanspreken, je leidersrol vervullen, een team maken van je team….het is veel en vraagt hele andere vaardigheden van je. Zeker als je dit nog nooit gedaan hebt, voel je er af en toe door overweldigd.

7 Je durft de confrontatie niet aan en daarom zit je met mensen waarmee het niet werkt

Je wil dat je medewerkers je graag aardig vinden en dat ze plezier hebben in hun werk. Vandaar dat je dingen maar niet uitspreekt en de confrontatie uit de weg gaat. Je wil de lieve vrede bewaren. Plus je krijgt nu al nachtmerries als je eraan denkt om van iemand afscheid te nemen. Dit is gewoon niks voor jou. Wat nu resulteert in mensen die nog steeds bij je werken, maar eigenlijk niet in je team passen. Hoe ge je dit nou weer oplossen?

8 Je wil volledig in controle zijn

Je wil graag volledig de controle houden, maar nu wordt dat steeds lastiger omdat er meer mensen zijn. Hoe doe je dat in godsnaam? Je wordt helemaal gek van dingen die anders lopen dan je had bedacht. Je medewerkers lijken je niet het begrijpen en bent met man en macht bezig om alles te managen. Doodvermoeiend vind je het. Toen je nog alleen was, was het stukken relaxter.

9 Jij kan het zelf het beste

Ondanks je teamleden, ben je er nog steeds heilig van overtuigd dat jij alles zelf het beste kan. Je lat ligt hoog en niemand kan daar eigenlijk aan tippen. Vandaar dat je overal bovenop zit. Je moet ze wel vertellen hoe ze dingen moeten doen want anders gebeurt het niet op jouw manier. maar je hebt hier dus een dagtaak aan. Je moet alleen maar meer en harder werken, want vaak doe je dingen nog maar even zelf.

10 Je weet niet precies wat je doet en vaak werkt het niet goed uit

Oké, even heel eerlijk? Vaak doe je maar wat in je leidinggevende rol. Je doet het vanuit goede bedoelingen alleen vaak blijkt iets toch niet te werken of juist een averechts effect te hebben. Je weet het ook niet meer. Waarom lukt het nou niet? Waarom gaat het zo moeizaam? Dat team moet me toch juist helpen?

Iets van bovenstaande punten herkenbaar voor jou?

Mocht je er nou geen bal aan vinden, aan dat leidinggeven, maar wil je wel lekker doorgroeien met je business dan kun je een aantal dingen doen.

  • Hou je team zo klein mogelijk
  • Werk eventueel alleen met freelancers en niet met vaste medewerkers (als je gehecht bent aan je vrijheid)
  • Werk eventueel met een operationeel manager die alle management taken wegneemt (zorg wel voor iemand die heel goed bij jou past en jou goed aanvoelt; Jij blijft wel de leider)
  • Zorg voor de juiste mensen op de juiste plek
  • Zorg dat je team zo zelfstandig mogelijk kan werken en zich blijft ontwikkelen
  • Investeer in je leiderschapsvaardigheden. Hoe competenter je wordt, hoe makkelijker en leuker het wordt.

Ook jij kan dit. Het zo regelen dat het werkt voor jou en jouw bedrijf. Het is vaak een kwestie van nieuwe inzichten krijgen en deze implementeren in je business. Regel dit en de wereld gaat er anders uitzien.

Veel succes! You got this!

En mocht ik nog een reden gemist hebben, laat die dan nog even achter in een reactie!

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je stress hebt als leidinggevende, doe dit

Stress als leidinggevende is arelaxt en brengt jezelf en je team verre van goeds. Merk je dus dat je stress hebt in je leidinggevende rol, laat het niet groeien, maar doe er wat aan. Het liefst zo snel mogelijk. Wat je precies kunt doen om hiermee korte metten te maken, dat vertel ik je in deze blog.

Stress als leidinggevende is niet fijn voor jou en niet fijn voor je team. Niet alleen omdat het niet goed is voor je gezondheid, maar waarschijnlijk voel je constant gejaagd en niet in control, heb je het idee dat het nooit ophoudt en kan je zo niet functioneren, zoals je zou doen als je lekker in je vel zit. Je kan dus niet geven vanuit je ‘zone of Genius’. En dit alles heeft ook weer zijn weerslag op je team en dus je hele bedrijf.

Dus doe er wat aan

Stress? Doe er dan zo snel mogelijk wat aan, want het heeft een grote, negatieve impact als het langdurig is. Ja, ik hoor je denken, dat roept iedereen. Maar ondertussen blijft alles maar doorgaan en zie ik niet zo snel waar ik moet beginnen om die stress dan te verminderen. Daarover zo meer. Want er zijn 3 dingen die je nu kan en moet doen.

Wat is de oorzaak?

Maar hoe komt het eigenlijk dat je die stress nu ervaart en dat hij zelfs groeit? Waarschijnlijk heb je op dit moment veel op je bord. Dit kan alleen op het werk zijn, maar ook een combinatie van thuis en op je werk. Je hebt het idee dat je alles moet doen, je wil alles ook blijven doen (want dan gebeurt het tenminste goed) en/of je hebt het idee dat je geen keuze hebt. Voor je gevoel zit je vast en komt er geen eind aan. Elke keer hoop je dit wel, maar dan zijn er weer 10 andere dingen die jouw kant opkomen.

Hoe doorbreek je het?

Belangrijk is dus om de cirkel te doorbreken. En om je stress niet meer de overhand te laten nemen, maar het weer zo te regelen dat je je lekker voelt en rust en ruimte hebt voor waar jij goed op gaat. Deze drie dingen kun je nu doen om de huidige situatie te doorbreken:

1 Afstand nemen

Als je middenin in alle drukte en de waan van de dag zit, kun je niet helder kijken en knopen doorhakken. Dat kan je alleen als je afstand neemt en de ruimte pakt om een doorbraak te creëren. En geloof me, die heb je nu nodig. Dus stop even met rennen. Neem even die adem pauze. Ga ergens heen waar je prettig voelt en zet je telefoon uit. Schakel af om ruimte maken voor stap 2.

2 Kiezen

Stap 2 is keuzes maken. En dit is iets wat we heel moeilijk vinden. Het liefst doen we alles, om maar niks te verliezen. We gaan wel harder werken, minder slapen en wensen dat er meer dan 24 uur in een dag zit om gewoon alles wel voor elkaar te krijgen. We willen niet kiezen, want we willen niet verliezen. Maar door niet te kiezen, doe je alles een beetje, dus uiteindelijk verlies je op alles. Kies. Kies voor wat jij het liefste doet en waar je energie van krijgt. Zorg dat je weet wat je te doen hebt in je leidinggevende rol (lees daarvoor ook deze blog: Blog Welke twee dingen zijn essentieel in je leidersrol?) en doe alleen dat. Focus en kies. Je hebt namelijk altijd een keuze, ook al denk je van niet. En je hebt elke dag een nieuwe mogelijkheid om keuzes te maken. Zet het op een rijtje. Durf te kiezen en doe de rest helemaal niet meer of laat het door anderen doen.

3 Loslaten

En laat dan los. Laat dingen los. Laat het over aan anderen. Als je zorgt dat je goede mensen om je heen hebt en werkt met goede systemen dan kan je ook met een gerust hart loslaten. Je kan niet alles alleen en dat hoeft ook niet. Leer jezelf los te laten. Gooi het niet over de schutting maar geef richting en het speelveld mee en laat anderen het doen. Blijf je focussen op wat belangrijk is in jouw rol. En weet dat je team dan zijn rol kan pakken. Gun het je team, gun het je bedrijf en gun het jezelf.

Weet dat bovenstaande een groeiproces is. Je begint nu ergens, maar zal steeds makkelijker kunnen kiezen (als je het eenmaal doorhebt) en meer kunnen loslaten. Het is een proces van jaren of misschien wel van je hele leven.

Kies in ieder geval nu dat je huidige situatie het niet is en zeg daar nee tegen. Zodat je volmondig ja kunt zeggen tegen dat waar je wel naar verlangt. En blijf hierin groeien. Wat is er dan wel niet mogelijk?

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

Feedback geven vinden we vaak nog niet zo makkelijk. Het is best spannend en vaak doen we maar wat waardoor het niet aankomt. Sterker nog als je de plank misslaat krijg je allerlei emoties en gedoe waar je niet op zit te wachten. Dan maar niets zeggen? Beter van niet want daardoor kunnen je medewerkers niet groeien. Dus maak feedback normaal in je bedrijf en lees in deze blog hoe je het het beste wel aanpakt.

Feedback geven, en ook krijgen, vinden we vaak lastig. Maar als je geen feedback geeft, hoe kunnen medewerkers zich dan ontwikkelen? Hoe moeten ze weten waar je andere verwachtingen van hebt en wat er beter kan? Dan moet je ze het natuurlijk wel teruggeven.

Je kan in je organisatie dus niet zonder feedback. Medewerkers kunnen niet ruiken waar ze kunnen verbeteren. Er zijn er misschien enkele die een goede zelfreflectie hebben en dit regelmatig toepassen, maar het merendeel zal je moeten helpen. Geef dus terug wat je ziet en help een ander daarmee. En uiteindelijk ook je bedrijf.

Feedback geven doen we te weinig

Feedback geven en krijgen, waarom doen we dat eigenlijk niet? Want als je bedrijf erbij gebaat is en de medewerker ook, dan lijkt dat toch een duidelijke zaak? Maar we vinden het vaak veel te spannend. We vinden het niet meer ‘normaal’. We doen het te weinig en daardoor gaat het het stroef en loopt de spanningsfactor nog verder op. En we zijn bang voor reacties. En eerlijk, dat is ook niet geheel onrealistisch, omdat vaak genoeg op een slechte manier feedback wordt gegeven.

We zijn niet geoefend of hebben het niet geleerd

We zijn er niet geoefend in, omdat we het te weinig doen of hebben nooit geleerd hoe het moet. Dus als het dan eenmaal zover is, gaat het bot, te direct of verwijtend. Uiteindelijk schiet niemand daar wat mee op. Het doet de relatie geen goed en je voelt je er vervelend door. Logisch dus dat we er vaak voor kiezen om dingen maar voor ons te houden en de weg van de minste weerstand te kiezen.

Hoe lukt het je wel?

Aan de ene kant is het dus een kwestie van vaker doen. Hier heb ik in een andere blog ook al over geschreven: maak het weer normaal in je bedrijf. Lees hier de hele blog: Blog Feedback geven (en krijgen) is normaal en helemaal niet erg. Als je het namelijk ‘gewoon’ maakt dan is het stukken minder spannend en gaat het feedback geven en ontvangen jullie allemaal in je onderneming een stuk makkelijker af.

En daarnaast is het ook handig om te weten hoe je het het beste aanpakt en hier steeds beter in te worden. Ook hier weer: hoe vaker je het doet, hoe meer het iets van jou wordt en het meer en meer vanzelf gaat. Dus hierbij de handvatten en heb je geen excuus meer om het niet te doen ;-).

1 Formuleer de feedback altijd vanuit jezelf

Waar het vaak mis gaat is dat feedback wordt gegeven en er wordt begonnen met: jij doet altijd…, jij zegt altijd… waardoor… of jij bent een…. want…. Bijvoorbeeld: Jij bent altijd te laat…. Als ik zoiets tegen jou zou zeggen, dan zit je gelijk in de weerstand. Je luistert al niet meer wat erna komt. Het wordt alleen maar verdedigen waarschijnlijk gepaard met wat emotie.

Dit is niet wat je wil. Dus hou het bij jezelf. Dit kan bijvoorbeeld zo: Ik zag je vandaag pas weer om vijf over negen aansluiten bij de dagstart….

2 Hou het concreet en bij 1 of 2 voorbeelden

Begin niet in vage taal, maar hou het concreet. Pak een duidelijk incident, gedrag of situatie. Haal er niet van alles bij of geef niet gelijk 5 dingen tegelijk terug. Pak dat ene en geef daar concreet feedback op.

3 Geef het zo snel mogelijk

Wacht niet tot een volgende bila of gesprek dat je met elkaar gepland hebt, want dan weet iemand niet meer waar het over gaat. Geef feedback altijd gelijk na iets wat je gezien of gehoord hebt. Dan is het vers en komt het echt binnen en kan iemand ook zo snel mogelijk starten met verbeteren.

4 Gebruik deze stappen

  • Geef je voorbeeld/incident/gedrag terug vanuit jouzelf
  • Omschrijf de consequentie
  • Vraag of de ander het herkent (en geef tijd om de ander te laten reageren)
  • Vraag wat zou je de volgende keer beter kunnen doen?
  • En geef evt nog een tip of suggestie

Bijvoorbeeld:

Ik zag je vandaag weer om vijf over negen aansluiten bij de dagstart. Hierdoor mis je de helft van de informatie en weet je niet waar we staan met onze projecten. De consequentie is dat er dingen mislopen zoals dat Jan niet door kan omdat hij jouw input niet op tijd ontvangen heeft. Herken je dat? Wat kan je doen om dit wel goed te laten lopen? (en geef evt nog een tip).

5 Ontvang de feedback met open armen

Niet alleen feedback geven is een kunst, ook het ontvangen is niet altijd even makkelijk. Vat het niet persoonlijk op maar zie het als een leerproces. Ontvang het als een cadeau en luister alleen. Ben je het er helemaal niet mee eens leg het dan uit. Maar probeer er lerend in te zitten. Help ook je medewerkers hiermee om dit te kunnen.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je als leidinggevende de confrontatie uit de weg gaat?

Als leidinggevende de confrontatie uit de weggaan, is niet handig. Ik snap dat je het doet. Ik hoor het ook vaak terug. Maar je krijgt er een heleboel lastige situaties door als je er niet aan wil. En aangezien jij ook liever een makkelijker en fijner leven kiest boven het steeds moeten strugglen of zelfs slapeloze nachten hebben, ga ik je in deze blog de handvatten bieden waardoor jij het vanaf nu toch kunt (en ook wil) doen.

Als leidinggevende de confrontatie uit de weg gaan, is niet handig. Het lijkt misschien makkelijk voor jezelf en vriendelijk richting je medewerkers maar allebei is niet waar. Door de confrontatie niet aan te gaan maak je het jezelf juist moeilijker en je medewerker ontzeg je zijn kans om te groeien en zijn talenten volledig te benutten.

Hoe dan ook, de confrontatie niet aan gaan levert je meer op van wat je niet wil en juist helemaal niets van wat je wel wil. Klinkt niet als een strategie die je lang moet voeren, toch? Klopt, beter van niet.

Logisch dat je het uit de weg gaat

Niets menselijks is ons vreemd natuurlijk. Ik snap je heel goed dat je het uit de weg gaat. We willen namelijk allemaal aardig gevonden worden. De angst voor afwijzing…wie kent hem niet? We willen niemand voor z’n hoofd stoten en het liefst de lieve vrede bewaren. Want Want dat werkt het beste, is de weg van de minste weerstand en voelt (in eerste instantie) een stuk minder ingewikkeld. Dus logisch dat je ervoor kiest om de confrontatie niet aan te gaan. Alleen is het slechts een korte termijn gedachte. Want laat je dingen gaan, dan begint het pas. En dat wordt iets wat in eerste instantie klein was, ineens een stuk groter en uitdagender om op te lossen. Dus waarom niet aanpakken als het klein is? Juist de makkelijkere weg kiezen, in plaats van de moeilijke? Dat klinkt toch veel aantrekkelijker?

Hoe kan je het dan aanpakken?

Wat kan je dan nu doen? Als je het eigenlijk arelaxt vindt om te doen en tot nu toe uit de wegging? Hierbij 3 fijne tips om je op weg te helpen. Dan is het alleen nog een kwestie van doen ;-).

1. Realiseer je: zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Deze uitspraak bestaat niet voor niets. Als je dingen laat gaan om de lieve vrede te bewaren of hoopt dat het zich vanzelf oplost, dan ontstaat langzaam maar zeker die stinkende wond.

De confrontatie maar uit de weg gaan is sociaal en vriendelijk bedoelt, maar pakt meestal asociaal uit. Asociaal richting de medewerker en ook richting je bedrijf. Je helpt elkaar er niet mee door dingen niet te benoemen en te zeggen. Je ontneemt iemand namelijk de kans om te groeien, om zijn of haar talenten meer in te zetten of om ergens anders een leukere, beter passende baan te vinden. En je ontzegt jezelf en je bedrijf de groei en de potentie die het nodig heeft om je klanten zo goed mogelijk te bedienen.

Laat die zachte heelmeesters en stinkende wonden dus achter je. Tijd voor duidelijkheid, eerlijkheid, transparantie, groei, persoonlijke ontwikkeling, talenten en gun jezelf en je medewerkers het beste.

2. Je hoeft niet hard, bot en onaardig te zijn, maar wel duidelijk

Bij e confrontatie aangaan denken we al snel aan woorden als ‘hard zijn’, ‘bot’ en ‘onaardig’. Maar daar gaat het hier niet om. Waar het om draait is duidelijk en open zijn. Duidelijk zijn in dat je andere verwachtingen hebt, duidelijk zijn in dat iemand niet past, duidelijk zijn in dat je iemand een toffe peer vindt maar er qua gedrag nog wat moet veranderen… you name it. Dit heeft niets te maken met hard of bot zijn. Ben open, eerlijk en duidelijk en als de boodschap niet leuk is, maak dan op het proces, hoe je iets afhandelt/begeleidt, het verschil. Dit is allesbehalve hard en meedogenloos. Dat is namelijk niet nodig.

3. Gebruik handvatten en oefen

Oftewel, bereid je zelf voor, gebruik de beschikbare handvatten en doe het gewoon vaak. En dan gaat het je steeds beter en makkelijker af. Je ontwikkelt je competentie! Je kan er tegenaan blijven hikken, maar dan verandert er niets. Dus grijp de gelegenheden aan en doe het toch. Zie het voor jezelf ook elke keer weer als oefening. Je mag groeien. Het hoeft niet gelijk perfect.

 

Gebruik de handvatten waar ik al eerder over schreef en dan heb je een goede houvast:

Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

Disfunctioneren hoe pak je het aan

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

En je zult zien dat het een verademing is als je de confrontatie wel aangaat. Voor jezelf en voor de ander. Ik wens je veel bijzondere gesprekken.

Heel veel succes!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Je team groeit maar door. Dit heb je nu nodig

Je team groeit maar door. Hartstikke mooi natuurlijk. want waarschijnlijk loopt je business lekker. Maar je merkt ook dat ineens lastig wordt om iedereen aangehaakt te houden. Of juist het tegenovergestelde dat iedereen elkaar nu steeds op de hoogte wil stellen van alles wat er speelt. Er gaat veel tijd en energie aan verloren. Je merkt dat het tijd is voor een nieuwe stap, want dit gaat zo niet werken. Lees in deze blog wat je team en je bedrijf nu nodig hebben om het goed te laten werken.

Je team groeit maar door. Fijn, want het gaat goed met je bedrijf. Alleen merk je ook dat het lastig wordt om iedereen overal van op de hoogte te houden. Wat eerst vanzelf ging, omdat je met een klein groepje teamleden bij elkaar zat, gaat nu niet meer vanzelf. Ondertussen zijn jullie onderling nu veel tijd en energie kwijt om elkaar bij te praten. Of gaan er dingen mis doordat jullie langs elkaar heen werken of informatie missen. Je merkt aan alles dat het tijd is om hier wat aan te doen, want anders gaat het richting jullie klant niet goed. Maar wat is de next step? Want je wil niet verzanden in allerlei regels, hiërarchie en eindeloze afstemmomenten.

Je team groeit: meer mensen, meer van alles

Waar je eerst alles makkelijk met iedereen kon delen, iedereen precies wist wat er gebeurde en jullie vragen snel aan elkaar konden stellen, zijn jullie nu de beginfase wel voorbij qua teamopbouw. Als je over de 10 man personeel gaat, lukt het niet meer alleen met over het bureau wat naar elkaar roepen of even snel je vraag stellen. Door het grotere aantal mensen gebeurt er nu veel tegelijk. Het is niet meer bij te houden voor iedereen. En niet iedereen spreekt elkaar meer elke dag waardoor dingen die eerst vanzelf lijken te gaan nu moeten worden overlegd. Je ziet de bui al hangen en denkt waarschijnlijk: als we alles moeten afstemmen en iedereen nog alles moet weten, blijft er geen tijd meer over om het daadwerkelijke werk te doen. Tijd dus voor de volgende fase.

Dit hebben jullie nodig

Want om het soepel te laten werken, heb je nu iets anders nodig, namelijk…structuur! En nu snap ik dat je hier als vrije, creatieve ondernemer misschien wars van bent, maar die structuur gaat jullie helpen juist zo vrij mogelijk te werken. De structuur gaat je helpen om duidelijkheid te creëren en processen vlot te laten lopen, zodat jullie ook echt met de essentie van jullie werk bezig kunnen zijn.

Waar moet je dan aan denken? Hoe kan je meer structuur aanbrengen?

Zo kan je het aanpakken

Hierbij een drietal dingen die je kunnen helpen om die structuur te creëren.

Dag-/weekstart en afsluiting

Werk met een dagstart en -afsluiting of in plaats daarvan met een weekstart en -afsluiting. Het is een beetje afhankelijk van je business wat handig is. Veranderen er dagelijks veel dingen, moeten jullie snel schakelen? Dan is een dagstart en -afsluiting aan te bevelen. Het doel hiervan is om binnen 10 minuten de dagelijkse (of wekelijkse) stand van zaken te delen met elkaar. Waar lopen jullie op schema? Waar niet? Hoe komt dat? Hoe kunnen we het oplossen? Welke hulp heb je nodig? Het is dus snel en energiek en echt gericht op wat er nu speelt en waar jullie bij moeten sturen. Denk na over wie hier bij moet zijn. Is het voor iedereen relevant?

Maandelijkse meet-up

Dit is een maandelijkse meeting om in de gaten te houden of jullie qua strategie nog op koers liggen met jullie visie (het punt op de horizon waar jullie naartoe willen). Het is dus weer een niveau hoger dan de weekstart. Bepaal ook hier weer voor wie dit relevant is om hierbij te zijn. Hou het zo simpel en helder mogelijk. Waarschijnlijk is een afgevaardigden van elke bedrijfsonderdeel of expertisegebied voldoende.

Kwartaalbijeenkomsten

In de kwartaalbijeenkomst bespreek je met elkaar op nog hoger niveau hoe het gaat. Hoe gaat het met de doelen? Halen we de targets? Hoe gaat het met het personeel? Op welke doelen richten we ons het aankomende kwartaal. Het doel is dus op bedrijfsniveau hoe het gaat en waar jullie je komend kwartaal op gaan richten. Als je werkt met kwartaalbijeenkomsten maakt dit dat medewerkers niet de hele tijd met alles bezig zijn of er naar moet vragen. Ze weten wat dit kwartaal aan bod komt. En ook nieuwe dingen hoeven dus niet besproken te worden, want dat is dan voor een later kwartaal. Het geeft dus rust en overzicht. Daarnaast is een keer per kwartaal een mooie tendens, omdat je ook echt wat kan doen met elkaar in een kwartaal en dus wat kan laten zien.

Nog even ter aanvulling: waar eerst misschien maar één persoon verantwoordelijk was voor een taak, dus bijvoorbeeld klantenservice of marketing, zijn er nu waarschijnlijk meerdere personen verantwoordelijk voor dat onderdeel van je bedrijf. Bedenk dus ook, als je dat nu nog niet doet, hoe je teams wil indelen en wat het beste werkt zodat iedereen zelfstandig kan werken en zich ook betrokken blijft voelen.

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe kan je jezelf coachen als leider?

Groeien als leider kan op verschillende manieren. Maar dat het belangrijk is om te groeien, dat is een feit. Doe je het namelijk niet, dan komt je bedrijf op een gegeven moment niet verder meer. Dit is frustrerend voor jou en voor je team. Dus hoe zorg je nou dat je je blijvend kunt ontwikkelen in je leidinggevende rol zonder dat je daar allerlei dure trainingen voor hoeft aan te schaffen? Dat vertel ik je in deze blog!

Groeien als leider is een van je topprioriteiten als ondernemer. Als je niet ontwikkelt, blijf je op een bepaald niveau hangen waardoor je bedrijf niet door kan groeien. Je krijgt steeds weer te maken met dezelfde uitdagingen en problemen. Je blijft in dezelfde vicieuze cirkel rond bewegen en krijgt dus ook hetzelfde resultaat. Je ontwikkeling is nooit af ;-). Belangrijk dus om elke keer stappen te blijven maken.

Ondernemers blijven hangen

Toch zie ik vaak ondernemers op een gegeven moment, als ze personeel krijgen, in de managersrol blijven hangen. Daar bedoel ik mee dat ze niet de doorontwikkeling maken naar leider en ondernemer. Ze gaan van medewerker eigenlijk naar een meewerkend voorman en zijn vooral bezig met het brandjes blussen en problemen oplossen. De boel managen dus. En ze worden geleefd door de waan van de dag.

Hoe kan je jezelf coachen als leider?

Te druk

Hier komen ze maar niet uit, want hun hele dag is vol en druk. Geen tijd om na te denken, geen tijd om zich te verdiepen in hun rol en ontwikkeling, geen tijd om stil te staan bij wat nu echt nodig is voor hun bedrijf (juist ook op de langere termijn). Er wordt dus niet specifiek geïnvesteerd in de leidersrol. Ze doen het leidinggeven, nou ja managen dus, erbij en doen hun best. Het is vooral hard werken en de lol gaat er meestal ook vanaf omdat ze het echte ondernemen missen.

Je bedrijf groeit zo hard als dat jij groeit

Elk stadium van je bedrijf vraagt weer nieuwe competenties van jou als ondernemer. Als je dit omarmt en hierin investeert dan bereik je steeds weer een nieuw niveau. Doe je dit niet, dan blijf je ergens hangen. De groei van je bedrijf is afhankelijk van de groei die jij maakt als ondernemer. En daar kan ik over mee praten ;-).

Leidinggeven en je leidersrol vervullen is een vak. Leer het vak en het wordt makkelijker, maar vooral ook effectiever. Je baant de weg vrij voor volgende niveaus. Nu kan je trainingen volgen of  een coach of mentor in de arm nemen, iets wat ik je ook zeker wil aanraden, maar je kan ook zelf elke dag aan de slag met je ontwikkeling. Je kunt namelijk ook jezelf coachen.

Blog Hoe kan je jezelf coachen als leider?

First things first: prioriteit

Het coachen van jezelf gaat om het stellen van de juiste, goede vragen. En ze daarna beantwoorden natuurlijk. Het enige wat je hoeft te doen is hier prioriteit aan geven. En dan bedoel ik dat je steevast een moment prikt in de week (of het liefst zelfs elke dag, want dan is alles vers), waarop je zelfcoachingstijd of thinking time voor jezelf claimt. Dus hier begint het mee. Claim je tijd. Anders gaat er niks veranderen. En onthou: resultaat behaal je door elke dag consistent iets te doen wat er aan bijdraagt en niet door eens in de zoveel tijd een groots iets te doen.

Zo coach je jezelf in je leidersrol

Welke vragen kan je jezelf stellen om te blijven groeien? Begin eens met de volgende. Hier kan je zelf op een gegeven moment natuurlijk een variatie op maken als dat beter bij je past.

1 Waar loop ik op dit moment tegenaan?

Bijvoorbeeld: iemand komt altijd te laat en ik weet niet wat ik ermee moet.

2 Wat is er goed aan deze uitdaging?

(denk hier vooral even voorbij je eerste reactie, want die eerste reactie is vaak ‘Niets!’)

Voorbeeld: Niets. Iemand moet gewoon op tijd komen. Dat is toch logisch? Waarom is dit nu mijn probleem? Het is zijn probleem. Ik verwacht gewoon dat medewerkers op tijd zijn ’s ochtends, in meetings, bij een gesprek… Mhm ik verwacht dat. Weet iedereen dat ook? Heb ik mijn verwachtingen wel voldoende uitgesproken? Zijn die helder bij iedereen?

3 Wat is er nog niet zoals het zou moeten zijn?

Voorbeeld: Dat die medewerker op tijd komt bij onze afspraken. Afspraak is afspraak.

4 Wat ben ik bereid te doen om deze situatie te verbeteren?

Voorbeeld: Ik wil het nog één keer duidelijk aangeven en ook zeggen wat ik van hem verwacht. Misschien moet ik sommige dingen die ik ‘normaal’ vindt en verwacht van iedereen sowieso nog eens delen met het hele team.

5 Wat wil ik niet meer doen om de situatie te verbeteren?

Voorbeeld: Gefrustreerd zijn, me steeds ergeren en op boos worden op medewerkers. Allemaal negatieve energie.

Blog Hoe kan je jezelf coachen als leider?

6 Hoe kan ik aan de slag gaan en genieten van dit proces?

Voorbeeld: Duidelijk zijn. Deze medewerker feedback geven en aanspreken op zijn gedrag, dus het gesprek aan gaan. Ik laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker. Voor mij is dit weer een mooie oefening. Hoe vaker ik dit doe, hoe beter ik hierin wordt. Dus dit is weer een volgend stapje. Ik help mezelf, de medewerker en mijn team hiermee. Ik geniet ervan dat ik een positieve bijdrage lever hieraan en mijn grenzen bewaak.

7 Welke eerste (kleine) makkelijke actie kan ik nu gelijk nemen?

Voorbeeld: Ik plan nu gelijk een afspraak in. En ik bereid het gesprek voor.

Deze bovenste vragen zijn probleemoplossende vragen.

Wat je ook kan doen is wat meer boven je eigen rol gaan hangen en zo inzicht krijgen in waar je staat en welke stappen je overall kunt nemen Hiervoor kan je deze vragen gebruiken:

  1. Welke resultaten heb ik de afgelopen tijd geboekt?
  2. Waar ben ik trots op?
  3. Welke resultaten heb ik nog niet behaald die ik wel voor ogen had?
  4. Wat stond in de weg om deze resultaten te behalen?
  5. Hoe kan ik deze obstakels wegnemen? Wat heb ik daarvoor te doen of te leren?
  6. Welke actie kan ik nu nemen?

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe hou ik een goed selectiegesprek?

Selectiegesprekken met potentiële nieuwe medewerkers, ze zijn soms een uitdaging. Er de tijd voor nemen en ook echt de diepte ingaan, wordt maar sporadisch gedaan. We zijn meestal van het wat snellere werk en een eerste indruk. Alleen kan je dit duur komen te staan. Hoe voer je nou een ‘grondig’ selectiegesprek? Lees het in deze blog.

Selectiegesprekken als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers, het is af en toe best lastig. Hoeveel tijd neem je ervoor? Je hebt al snel een eerste indruk, is dat gewoon niet goed genoeg? Welke vragen moet je stellen? En kan ik wel zo diep gaan met iemand? Mag dat wel? In ieder geval genoeg wat je bezig kan houden en om heel eerlijk te zijn, vaak maken we ons er dus ook maar gemakkelijk vanaf. Gewoon een uurtje een gesprek, CV als leidraad en een paar vragen die elke kandidaat voor zijn voeten geworpen krijgt. Zo, en dan kunnen we wel kiezen.

Kiezen met weinig achtergrond

En vaak gebeurt dat ook. Dan wordt er op basis van een redelijk oppervlakkig gesprek met sociaal wenselijke antwoorden een keuze gemaakt op basis van de eerste indruk. Nou is er niks mis met intuïtie, ik mag die graag gebruiken, maar als je op deze manier een selectie doet, dan schiet je eigenlijk met hagel. Grote kans dus dat je alsnog met een mismatch zit en je al snel weer op zoek moet naar iemand anders. Het kost alleen maar tijd, geld en energie.

Niet doorvragen en weinig tijd

Het zit hem vaak in weinig tijd nemen voor een gesprek en ook niet (durven) doorvragen. Terwijl een eerste vraag over een onderwerp pas het begin is, wordt er vaak genoegen genomen met het eerste antwoord. Maar eigenlijk wordt het daarna pas interessant. Ook houden we regelmatig op met nieuwsgierig zijn, omdat we blijven hangen bij de eerste indruk. Als die niet zo best is, zijn we daarna ook een stuk minder nieuwsgierig, want ‘we weten het wel’. Toch kan een selectiegesprek je mooie inzichten opleveren.

Hoe dan wel?

Een selectiegesprek kan juist een geweldige bijdrage leveren aan de selectie van je beste medewerkers. Waarschijnlijk hou je niet alleen een selectiegesprek, maar heb je eerst een korte voorselectie en heb je na een selectiegesprek nog een tweede gesprek, kennismaking met andere teamleden, een assessment of alvast een dagje meedraaien. Het is zeker aan te raden om verschillende midden in te zetten om een goede indruk te krijgen van een potentieel nieuwe medewerker.

Dus hoe haal je alles uit een selectiegesprek? Zo pak je het aan.

1 Neem de tijd voor het gesprek

Plan minimaal 1,5 uur in en neem er de tijd voor. Je intentie is om iemand echt beter te leren kennen. Aangezien je een strikte voorselectie hebt gedaan, heb je maar 2 of hoogstens 3 gesprekken, dus kost het je geen eindeloze uren. Zie het ook echt als investering deze tijd. Je bent op zoek naar de beste medewerker voor je team en je bedrijf. Daar kun je jarenlang plezier van hebben.

2 Je gaat echt de diepte in

Vraag niet alleen naar alles wat er op het CV staat, zoals eerdere werkervaring en studies. Kennis en ervaring is belangrijk, maar weet dat iemand dingen ook nog kan leren. Ben nieuwsgierig naar hoe iemand zich gedraagt in zijn werk, welke ervaring in positieve en negatieve zin hij of zij heeft gehad, laat ze voorbeelden geven en vraag naar leerervaringen. Wat heeft gezorgd dat iemand is gegroeid? Staat iemand open om te leren? Wat zoekt iemand in zijn of haar werk? Wat zijn uitdagingen? Wat gaat makkelijk? Hoe werkt iemand samen? Welke rol neemt iemand in in een team? Enzovoorts. Vraag dus door. Ben een OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig.

3 Je bent nieuwsgierig naar de persoon achter de medewerker

Naast de werkgerelateerde zaken ben je ook nieuwsgierig naar de persoon achter de medewerker. Wat drijft iemand? Wat zijn iemands waarden? Wat vindt iemand belangrijk in het leven? Wat zijn zijn of haar ambities? Welke levensles heeft diegene gehad wat nu nog een belangrijke rol speelt? Vraag ook hier weer door en leer iemand zo goed mogelijk kennen.

Als je bovenstaande doet, maakt dat een selectiegesprek zoveel waardevoller. Daarnaast is ook goed om nog te benadrukken dat een selectiegesprek een gesprek is van twee kanten en niet eenzijdig vanuit jou als werkgever. Een arbeidsrelatie werkt alleen als je er allebei volmondig ja tegen zegt en dat kan alleen maar als je allebei open en eerlijk bent en onderzoekt of er inderdaad een match is. Dat betekent dat de kandidaat dus ook vragen heeft voor jou als het goed is en dat je ook daarover in gesprek gaat. Ben ook open en eerlijk vanuit jou.

Voorbereiding is het halve werk

Een goede voorbereiding is natuurlijk het halve werk. Dus hierbij nog een oefening die je daarbij helpt. Bereid jezelf voor door jezelf de volgende vraag te stellen.

Welke vragen kun je stellen die maken dat het selectiegesprek een level dieper gaat en dat je iemand echt beter leert kennen? Ga minimaal 10 minuten schrijven. Blijf schrijven (wat kan je nog meer vragen wat je mooie inzichten geeft?). De beste vragen komen namelijk aan het eind.

Veel succes met je selectiegesprek!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je je belabberd voelt na een pittig gesprek met een medewerker?

Een pittig gesprek met een medewerker gaat je niet altijd in de koude kleren zitten. Je kan soms even helemaal van slag zijn. Alleen met wie moet jij het delen? En heb je wel het goede gezegd en gedaan? De twijfel slaat toe…. I hear you! Herkenbaar. In deze blog hoe je hiermee om kan gaan.

Een pittig gesprek met een medewerker kan zorgen dat je aardig rot voelt. Ongeacht of het gegrond is, het voelt nou eenmaal zo. Je bent er een beetje van van slag, blijft er maar aan denken en begint te twijfelen. Had ik dit niet zo moeten zeggen? Was ik niet te hard? Heb ik het wel goed aangepakt? Ik had beter…. Herkenbaar?

Ik wil geen boeman zijn

Je voelt je de boeman. Terwijl je juist wil dat iedereen je aardig vindt, deze medewerker inclusief. En wat gaat er wel niet gebeuren als diegene het in de rest van je team gaat delen. Je wordt er zenuwachtig van.

Toch weer verzachten

Vaak zie ik dat leidinggevenden dan toch weer gaan verzachten. Dat ze gaan pleasen naar de medewerker in kwestie en ook naar de rest van het team. Er wordt dan toch weer afgeweken van het standpunt en de leidinggevende laat zijn grens los. Uiteindelijk zorgt dit juist voor verwarring en onduidelijkheid en doet het meer kwaad dan goed.

Natuurlijk snap ik de reactie. We willen nou eenmaal aardig gevonden worden, zeker ook door de mensen in je team. En je wil geen heibel in de tent. Je wil juist een positieve vibe en een goede samenwerking, dus gezeur moet je niet hebben. Helemaal logisch.

Blijf je grens bewaken

Toch is het belangrijk om bij je standpunt te blijven. Het kan zijn dat iemand het niet met je eens is, het kan zijn dat de emoties hoog oplopen. Maar je hebt het gesprek niet voor niets. Je hebt er meestal goed over nagedacht en als het goed is ook voorbereid. Je hebt het met een bepaalde reden. Blijf daar trouw aan ook al maakt een reactie je nu even aan het wankelen.

https://purplewithapurpose.nl/wat-als-je-je-belabberd-voelt-na-een-pittig-gesprek-met-een-medewerker/

Hoe kan je voor jezelf checken of je het nou goed gedaan hebt?

Wat je nu nodig hebt is even bevestiging. Bevestiging dat je het goed gedaan hebt, zover dat kon. Maar met wie kan je het delen? Als je een mentor of coach hebt, kan je die natuurlijk bellen. Maar hierbij ook een checklist om jezelf even gerust te stellen.

1 Kun je jezelf in de spiegel aankijken?

Daar bedoel ik mee: sta je volledig achter je boodschap? Kan je het onderbouwen met argumenten? Sta je achter je besluit en weet je waarom je dit moet doen? Dan kan het niet mis zijn. Als je er goed over nagedacht hebt en je staat er volledig achter, dan kan je je het hoe dan ook verdedigen (als dat zou moeten). Je gelooft zelf in je besluit en keuze en kan jezelf dus altijd in de spiegel aankijken. Zorg dat je dit bij elk besluit wat je neemt ook altijd kan.

2 Heb je de boodschap gebracht vanuit jou?

Heb je de boodschap gebracht vanuit jouzelf? Dus niet wijzend naar ‘Jij doet dit’, ‘Jij zegt dat’, ‘Jij doet nooit…’, ‘Jij doet altijd…’. Maar juist ‘Ik zie dit….’, “Ik hoor je zeggen dat…’ en ‘Ik vind dit niet prettig omdat het mijn grens overgaat’ enz. Als je dat doet, kan iemand anders daar weinig van vinden. Iemand kan de boodschap  of feedback niet leuk vinden, maar het is jouw beleving. Is het gesprek voor je gevoel raar verlopen of kreeg je een stortvloed aan verwijten terug dan kan het hier aan liggen. Als je namelijk gaat vinger wijzen dan krijg je boosheid en verwijten terug. Terwijl als je het vanuit jouzelf teruggeeft er ruimte is voor dialoog.

https://purplewithapurpose.nl/wat-als-je-je-belabberd-voelt-na-een-pittig-gesprek-met-een-medewerker/

3 Ben je duidelijk geweest, maar ook begripvol?

Heb je het doel van het gesprek gelijk aangegeven? Niet eerst allemaal over koetjes en kalfjes zoals hoe was je weekend of hoe gaat het thuis want dan wordt het daarna lastig. Voor je medewerker is het verwarrend en die weet dat er wat komen gaat. De spanning loopt op. En voor jou is het lastig om dan nog de omslag te maken. Ook is het de vraag of je boodschap dan aankomt.

Wees altijd gelijk duidelijk. Over het doel van het gesprek en breng je boodschap. En heb daarna ook begrip voor de reactie en emotie van de ander. Laat daar ook ruimte voor. Maar zonder in te leveren op je standpunt of grens. Blijf hier helder in. Ook na het gesprek of bij een eventueel vervolg.

Heb je bovenstaande gedaan, dan heb je het op de best mogelijke manier gedaan en kan je je er nu even naar over voelen, maar je hebt het gewoon geflikt. Ondanks dat het niet je favoriete bezigheid is, heb je gedaan wat er moest gebeuren. Je hebt leiderschap getoond. Je mag dus trots zijn op jezelf. Mijn steun heb je.

En zie je nog punten voor verbetering? Ook geen man over boord. Je hebt je best gedaan en je hebt ervan geleerd. Je kan in het vervolg van het proces nog bijsturen. Het is nooit te laat. En je weet in het vervolg wat je beter kunt doen. Zie het als een leerproces. Wees niet te hard voor jezelf. Je hebt weer progressie gemaakt.


Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je leidinggeven ingewikkeld vindt als ondernemer

Vind je leidinggeven als ondernemer ingewikkeld? Je bent niet de enige. Het is een rol die je er gratis en voor niets bij krijgt als je bedrijf groeit. Daar ben je natuurlijk blij mee, maar het vinden van de juiste mensen en het aansturen van medewerkers kan voelen als last. Hoe zorg je nou dat het niet langer als ingewikkeld voelt en je juist lekker in je rol zit? Dat je weet wat je doet en het je makkelijk afgaat? In deze blog vertel ik je wat je kan doen als je nu die leidersrol nog niet zo simpel vindt.

Leidinggeven ingewikkeld? Helemaal niet zo gek dat je het als ondernemer zo ervaart. Als je niet eerder met dit bijltje hebt gehakt, dan doe je meestal wat je denkt dat goed lijkt, logisch. Maar dit leidt meestal juist tot allerlei problemen. Je vindt niet de juiste mensen, je bent veel met problemen bezig, resultaten blijven achter en ondertussen merk je dat je energie wegsijpelt.

De valkuilen

Waarschijnlijk trap je in een of meerdere van de meestvoorkomende valkuilen die komen kijken bij het leidinggeven. Je weet niet echt de juiste mensen aan te trekken en selecteert voornamelijk handjes (omdat je die snel nodig hebt), je bent vooral aan het micromanagen en zit er strak bovenop want je wil natuurlijk wel volledig ‘in control’ zijn, je weet niet precies waar jij je op moet focussen in je leidinggevende rol en je dagen vullen zich met de waan van de dag (je hebt het druk, druk, druk) en omdat je maar wat hap snap doet, krijg je ook een hap snap resultaat en vaak, erger nog, creëer je alleen maar problemen, die jou daarna weer tijd kosten om ze op te lossen.

Wat kan je doen als je leidinggeven nu ingewikkeld vindt?

Wat kan je het beste doen als je iets ingewikkeld vindt? Juist, het weer simpel maken. En daar ga ik je bij helpen in deze blog. Want het kan echt anders. Het is mogelijk om volledig in control te zijn zonder dat jij extra hard moet werken. Je kan echt een team opbouwen dat lekker met elkaar samenwerkt en tot fantastische dingen in staat is.

Maar weet….het begint allemaal bij jou!

Jij bent de sleutel om het (weer) op rolletjes te laten lopen. Dus waartoe ik je wil uitnodigen is om te durven kijken naar jezelf en ook te durven investeren.

Dit is één, maar wat ik net al zei, we gaan het weer simpel maken. Wat kan je nu doen?

1 Back to basic

Twee dingen zijn eigenlijk maar belangrijk als het gaat om het goed laten functioneren van je team, namelijk:

  • de juiste mensen op de juiste plek.
  • dat jij je rol als leider goed vervult.

That’s it. Kijk ook even deze video hierover.

Nou weet ik, het is easier said then done, maar ingewikkelder is het niet. Dus als je je richt op deze twee dingen en hier tijd en energie in steekt, dan wordt het al snel een stuk makkelijker voor jou en voor je onderneming.

Leer welke mensen het best passen bij jou en jouw bedrijf en ook hoe je ze vindt. En leer hoe jij het meest effectief bent in je rol (en er ook plezier aan beleeft :-)). Leer wat werkt en juist ook wat niet werkt, leer wat je team van jou nodig heeft, vergroot je kennis en competentie.

En dan gaat het er al snel anders aan toe. Zit het op een van deze twee vlakken nu niet goed? Werk hier dan aan. Begin nog liever vandaag dan morgen. Dit gaat alle verschil maken.

2 Realiseer je dit: een team leiden en laten performen is pure psychologie

En wat goed is om je te realiseren: je team leiden is pure psychologie. Je hebt met mensen en met het gedrag van mensen te maken. Als je dit in de gaten hebt en er zo naar kijkt, dan is dit één en al winst. Het gaat namelijk allemaal over aandacht, connectie, je mensen kennen (maar dan echt), weten waar ze goed op gaan, weten wat hun kracht is, onacceptabel gedrag corrigeren, de juiste knoppen kunnen indrukken op het juiste moment, enzovoorts. En daarnaast zorgen dat je ziet hoe de puzzelstukjes van als die medewerkers binnen je team samenvallen tot 1+1+1= 111. Als je dat voor elkaar krijgt, dan heb je je winning team gecreëerd. Dan zijn jullie tot geweldige prestaties in staat. Dan heb jij het makkelijker in je rol en kan je bedrijf groeien en bloeien!

Zoals ik altijd zeg, don’t settel for less 🙂

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Pagina 1 van 1112345...10...Minst recente »