Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Leiderschap

Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

Een lastige medewerker in je team, hoe ga je er mee om? Je hebt er soms een tussen zitten. Een waarvan je aanvankelijk dacht dat het helemaal goed kwam en dat hij of zij paste binnen je bedrijf. Of misschien heb je er een aangenomen waarbij je het voordeel van de twijfel hebt gegeven. In ieder geval bezorgt deze persoon je nu grijze haren. Wat kan je doen als je te maken hebt met een lastige medewerker? Dat vertel ik je in deze blog.

Een lastige medewerker in je team, het kan een keer gebeuren. Iemand die zich regelmatig negatief uitlaat, altijd ‘ja, maar…’ zegt, het nooit met je eens is, te laat komt, afspraken niet nakomt of vaak verzuimt. Deze medewerker zuigt energie en is inmiddels een grote frustratie.

Blog Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

Jij bent er druk mee

Want jij bent er elke dag maar druk mee. Je moet het in de gaten houden, er weer wat van zeggen of bent er gewoon in je hoofd continu mee bezig. Daarnaast bederft diegene de sfeer. Het beïnvloedt de samenwerking in je team en anderen worden er ook in meegezogen. Het gaat allemaal moeizamer in je team en ook dat moet je weer managen. Daarnaast merk je dat je inmiddels zoveel tijd aan deze lastige medewerker kwijt bent dat je aan de medewerkers die wel goed functioneren nauwelijks nog tijd en aandacht kan besteden. Je bent er eigenlijk wel klaar mee. Maar wat kan je nu het beste doen?

Hoe kon het zover komen?

Deze lastige medewerker kwam natuurlijk niet zomaar binnenwandelen. Hoe heeft het zover kunnen komen vraag je je weleens af? Had je dit niet kunnen voorkomen? Waarschijnlijk wel. Het is absoluut te beïnvloeden. Maar ben ook niet te streng voor jezelf, want sommige medewerkers kunnen zichzelf goed verkopen bij een sollicitatie en dan blijkt pas in de praktijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Af en toe zit er nou eenmaal een bijzonder iemand tussen.

Blog Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

Hier kan het aan liggen

Dat je te maken hebt met een lastige medewerker kan aan een aantal dingen liggen. Er is bijvoorbeeld toch iets niet helemaal goed gegaan bij de werving en selectie. Wat ik regelmatig zie is dat er snel handjes nodig zijn en er dan toch maar iemand wordt aangenomen die best oké lijkt. Niet perse de beste match maar wel iemand die voldoende capabel lijkt. Uiteindelijk blijkt er toch een mismatch te zijn. Het kan ook zijn dat iemand er al een tijdje zit en dat er door de groei en ontwikkelingen in het bedrijf een mismatch ontstaat. Iemand komt niet meer mee, past niet meer bij de functie of de veranderingen zijn zo groot dat iemand zich verzet. Ook kan het zijn dat er ineens thuis van alles aan de hand is waardoor iemand zich op het werk ook anders gaat gedragen. Of het kan zijn dat iemand al met bijvoorbeeld een negatievere houding is binnengekomen, maar als diegene nooit gecorrigeerd wordt, krijgt het vrijspel.

Er kunnen dus vele oorzaken aan ten grondslag liggen. En op de meeste heb je als leidinggevende invloed. Het is trouwens ook de vraag of de medewerker lastig is of dat diegene zich lastig gedraagt. Het is over het algemeen het laatste en gedrag kan iemand veranderen. En op gedrag kan je iemand aanspreken.

Wat kan je doen?

Hoe kan je dus omgaan met een lastige medewerker? Zodat je uiteindelijk niet zoveel tijd meer verliest, het in je team weer lekker draait en degene in kwestie zijn werk goed doet en presteert?

Het is in ieder geval tijd voor actie. Niks doen is geen optie, want het wordt er niet beter op. Het is misschien niet de leukste klus, maar weet dat je uiteindelijk opgelucht bent als je de stappen neemt. En jij niet alleen, de rest van je team ook.

Je kunt het volgende doen:

1 Plan zo snel mogelijk een gesprek

Plan zo snel mogelijk een gesprek in met de medewerker in kwestie. Neem tijd om het gesprek voor te bereiden. Dan wordt het al een stuk makkelijker. Het doel is iemand aan te spreken op zijn of haar gedrag. Lees in deze blog 3 tip hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag hoe je dit kunt aanpakken.

2 Laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker

Ben in jullie gesprek duidelijk over het doel, je verwachtingen en dat je van je medewerker een oplossing verwacht. Spreek met elkaar af op welke punten je verbetering wilt zien en op welke termijn. Laat de verantwoordelijkheid om te veranderen en het te laten zien bij je medewerker. Diegene moet voelen dat hij of zij ermee aan de slag moet. Maak aan het eind van het gesprek een gespreksverslag en laat het ondertekenen voor akkoord of in ieder geval voor gezien. Maak ook een vervolgafspraak.

Blog Hoe ga ik om met een lastige medewerker in mijn team?

3 Hou vinger aan de pols

Blijf vinger aan de pols houden en heb regelmatig gesprekken de komende tijd om de verbetering te monitoren. Maak elke keer een gespreksverslag.

4 Ben duidelijk over de consequentie

Ben ook duidelijk over de consequentie als er niets verandert. Wat gebeurt er dan? Doe dit gelijk vanaf het begin. En als het eenmaal zover is, dat je geen verbetering ziet of er is weer wat voorgevallen, durf dan ook door te pakken. Als je iemand verschillende kansen geeft en het blijkt niet te werken, trek dan ook je conclusie. Dit is voor beide partijen beter. Neem op een respectvolle manier afscheid. Vraag eventueel advies aan een arbeidsrechtadvocaat om je te laten ondersteunen.

5 Steek tijd en effort in werven en selecteren

Neem je afscheid en heb je een nieuw iemand nodig? Dan hierbij nog een tip om de kans op een mismatch of ‘lastige medewerker’ te voorkomen: steek tijd en effort in het werven en selecteren. Alles wat je aan de voorkant investeert, krijg je aan de achterkant dubbel en dwars terug. Doe je dit niet dan is het een soort van schieten met hagel en hierdoor ontstaan vaak de big problems. Weet dat je alle tijd en energie die je in het oplossen van problemen moet stoppen, niet in de vooruitgang van je team en bedrijf kunt stoppen. Ben dus selectief aan de voorkant. Hoe je dit het beste kunt doen, daar heb ik een ander blog over geschreven: Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

Heb je nog een vraag? Laat hem achter in een reactie.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en wil je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Hoe weet je nou wanneer je wat aan je leiderschap moet doen? Wat zijn signalen? Waar herken je aan dat je juist op dit vlak wat moet doen? In deze blog geef ik je inzicht aan welke tekenen je herkent dat het tijd is om het anders aan te pakken in je managementrol en waar je dan het beste kan beginnen.

Wanneer weet je dat je wat te doen hebt aan je leiderschap? Hoe herken je het dat het juist op dit vlak misgaat en dat het daarom zo moeizaam gaat in je team? Want je doet je uiterste best in je leidinggevende rol. Je doet het op gevoel en werkt hard om alles goed voor elkaar te boxen. Maar toch heb je ook in de gaten dat het niet goed genoeg werkt. Waar ligt het precies aan? Zijn het je mensen, zijn het de processen of heb je zelf wat te doen?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?
Signalen

Er zijn altijd signalen die aangeven dat er op leidinggevend vlak iets mis gaat. Want onderschat je rol niet. Jij kunt in je leidersrol een team maken of breken. Het is dus mooi om te weten dat je altijd invloed kunt uitoefenen (en dus kan veranderen), maar misschien voelt het ook wel als een grote verantwoordelijkheid dat jij zo bepalende factor bent. En wat zijn dan die signalen? Ik zal er hieronder een aantal benoemen.

Trekken en duwen

Voelt het als trekken, duwen en sleuren in je team om dingen voor elkaar te krijgen? Ben jij hard aan het werk? Baal je van de passieve houdingen, weinig respons en dat je alles voor moet kauwen? Moet jij altijd het voortouw nemen en als het ware instrueren, want ander heb je het gevoel dat er helemaal niks gebeurd.

Problemen, de hele dag door

Of ben je vooral met problemen bezig en word jij geleefd door de waan van de dag? Ben je steeds brandjes aan het blussen en kom je niet toe aan wat je ’s ochtends op je planning had staan? Heb je steeds gedoe tussen medewerkers, komen ze bij jou klagen en mag jij het weer oplossen? Merk je dat er tussen allerlei mensen van alles speelt en dat dit de samenwerking in de weg staat?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Onvrede ofwel geklaag en negativiteit

Of heerst er onvrede? Medewerkers lopen te klagen, te hangen bij het koffie-apparaat, komen te laat binnen, gaan vroeg weg, verzuimen en praten negatief over de organisatie. Er is altijd wel wat. Als je met nieuwe ideeën komt, is het altijd ‘ja, maar…’. Er wordt ook geroddeld en de sfeer is alles behalve opbouwend.

Je energie loopt weg

Of merk je dat je eigen energie steeds verder verminderd? Je begint de dag nog wel oké, maar aan het eind van de dag ben je leeg en soms ook gefrustreerd. Je merkt dat je het steeds minder leuk vindt in je bedrijf. Het geeft je weinig plezier en vrijheid. Je hebt juist het gevoel dat je vast zit en de poorten lijken zich steeds verder te sluiten.

Wat gebeurt er als je niks doet?

Dit zijn allemaal signalen die te maken hebben met je manier van leidinggeven. En zie dit als een mooi helpend inzicht. Als je een van deze dingen merkt, dan is er werk aan de winkel, maar daarmee weet je ook dat je er wat aan kunt doen. Laat het in ieder geval niet op zijn beloop als je een of meerdere signalen herkend in je eigen situatie. Weet dat het niet vanzelf weggaat. En weet ook dat er alleen wat gaat veranderen, als jij verandert. Dit wil niet zeggen dat het tot nu toe niet goed was. Je organisatie draait en dat heb je maar mooi voor elkaar. Maar het kan nog beter en vooral ook makkelijker en leuker. En om te voorkomen dat jij het uiteindelijk niet leuk meer vindt en er door opbrandt of dat je je beste mensen verliest, is het wijs om wel actie te ondernemen. Weet dat het je veel oplevert als je het doet. Want daardoor zijn jullie tot veel meer in staat en voel jij je een stuk gelukkiger als leider. Dat is veel waard, toch?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Wat kan je nu doen om het tij te keren?

Het enige wat je hoeft te doen, is anders leren denken en jezelf een aantal andere vaardigheden aanleren. Het is geen rocketscience. Het is een kwestie van psychologie en je verantwoordelijkheid pakken. Leer hoe mensen, je medewerkers, in elkaar zitten en hoe het werkt met hun ‘knoppen’. Weet waar ze van aan gaan en hoe je ze juist actief in hun rol houdt. Hoe je zorgt voor interessant werk en dat ze hun volledige potentie kunnen benutten. En pak je rol als leider, maar wel op de manier die bij je past. Stel grenzen, spreek aan en hou je verre van operationeel gedoe. Leer hoe je team richting geeft en faciliteert en accepteer geen bullshit, nooit.

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Het begint bij jou

De verandering begint bij jou. Dit is misschien confronterend (of misschien ben je eigenwijs ;-)), maar probeer er anders naar te kijken. Zie het als kans. Zie het als cadeau dat je inzicht hebt gekregen en de eerste handvatten om het tij te keren. Weet dat jij juist deze invloed hebt. Gebruik het ten positieve. Grijp deze kans. Maak van jouw team een heerlijk team en gun jezelf dat jezelf prettig en vrij voelt in je rol. Never settle for less.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat erin zit. 

Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

Wat als je als ondernemer het gevoel hebt vast te zitten in je bedrijf? Je kan er eigenlijk niet niet zijn, want dan lopen dingen in het honderd en je komt niet toe aan de dingen die je eigenlijk wil doen. Je bedrijf wat je ooit begonnen bent om vrijheid te hebben voelt nu als een last. Hoe zorg je dat je weer loskomt en wel weer vrij kunt bewegen, terwijl je business gewoon doordraait? Dat lees je in deze blog.

Wat als je vast zit in je bedrijf? Als het voelt het alsof je geen kant op kan en je het meeste van je tijd kwijt bent aan allerlei dingen die je helemaal niet leuk vindt? Dan is het hoog tijd voor verandering. Lees eigenlijk: verbetering. Als het reilen en zeilen van je bedrijf afhankelijk is van jou, dan ontneemt dit je alle vrijheid. Sterker nog, als je hier niks aan doet lekt er zoveel energie weg dat de kans op opbranden met de dag groter wordt. Het is dus niet alleen kwetsbaar voor je bedrijf maar ook voor jezelf.

Blog Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

Opbranden

Regelmatig spreek ik ondernemers die het bijna niet meer zien zitten. Ze hebben hun bedrijf laten groeien, hebben inmiddels een of meerdere teams, bereiken mooie resultaten, maar hun bedrijf is nog steeds volledig afhankelijk van hen. Hierdoor voelen ze zich ingeperkt in hun vrijheid en voelt hun bedrijf en de mensen die er werken inmiddels als last. Het drukt zwaar en dat waar ze eerst energie van kregen, is verworden tot een juk.

Controle houden

Het is meestal terug te voeren op een aantal dingen. Het heeft regelmatig met controle houden te maken. De overtuiging dat anderen het niet beter kunnen, dat alleen hun manier de juiste manier is dus ze hun eigen ‘hoe’ iets moet gebeuren opleggen en dat ze overal vinger aan de pols willen houden, maakt dat er geen tijd en ruimte meer is voor iets anders. Ze hebben zichzelf vastgezet door overal nog bij betrokken te willen zijn.

Niet weten hoe aan te sturen

Daarnaast weten ook veel ondernemers niet hoe ze nou het beste hun personeel aan kunnen sturen als ze eenmaal meerdere mensen hebben aangenomen. Ze verdiepen zich niet in leiderschap en managementvaardigheden, daardoor handelen ze vanuit bepaalde overtuigingen zoals bijvoorbeeld ‘ik ben de baas’ en daardoor lopen dingen niet soepel of krijgen ze problemen met personeel. Ook dit trekt veel energie en geeft stress.

Wijs door ervaring

En ten derde weten sommige ondernemers niet beter en doen ze vanuit de beste bedoelingen wat ze denken dat goed is, maar blijkt het uiteindelijk niet te werken. Door ervaring wordt je natuurlijk ook wijs, maar het duurt veel langer en het kost meestal veel energie, frustratie en geld.

Blog Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

Hoe zorg je dat je los komt?

Als je nou merkt dat je vast zit of dat je bedrijf als een enorme verantwoordelijkheid voelt en afhankelijk is van jou, dan kan je nu 3 stappen zetten om hier los van te komen.

1 Een sterk en passend team

Zorg voor een sterk en passend team. Heb je je team nu samengesteld zoals jij het liefste werkt? Heb je allerlei mensen in dienst, terwijl je eigenlijk graag flexibel bent? Of heb je juist allerlei freelancers, terwijl je betrokkenheid en loyaliteit juist heel belangrijk vindt? En heb je de beste en juiste mensen? Zitten ze op dezelfde golflengte als jij? Passen ze niet alleen qua vaardigheden en kennis maar ook qua persoonlijkheid, waarden en energie? Vullen je medewerkers jou aan of heb je kopieën van jezelf aangenomen?

Zorg dat je team je aanvult en dat je mensen hebt die passen bij jou en jouw bedrijf. Doe hier nooit concessies in. Speel geen paniekvoetbal en zorg dat je altijd al precies weet wie je nodig hebt zodat je niet zomaar handjes aanneemt in je team omdat het ineens zo druk is. En heb je de indruk dat je nu mensen in je team hebt, die niet voldoende passen? Neem dan ook actie en neem op een goede manier afscheid van elkaar. Het neerzetten van je beste team en daarin investeren, levert je vrijheid (en veel minder problemen) op.

2. Laat het aan ze over

Stap 2 is, als je je team op orde hebt, om het werk en de taken ook echt aan je teamleden over te laten. Je hebt niet voor niets de beste mensen om je heen verzameld. Laat los dat jij het belangrijkste bent. Leer hoe je een leider kunt zijn. Je team moet de zaak draaien en jij helpt ze om dat zo goed mogelijk te doen. Laat ze het dus ook doen. Op hun manier. Jij houdt je bezig met de grove lijnen en de strategie, de rest regelt je team. Zorg in ieder geval dat je niet meer met operationeel management bezig bent. Is je team nog niet zelfstandig genoeg, neem dan een operationeel manager in dienst.

Blog Wat als ik als ondernemer vast zit in mijn bedrijf?

3. Verbeter continu

En de derde stap is, blijf continu verbeteren. Blijf zelf elke keer stappen nemen om nog meer los te laten. En neem elke dag stappen met je team om het beter te laten draaien, hen het vooral te laten doen en hen beter te maken om het zo goed mogelijk te kunnen doen. Dit is niet van de een op de andere dag geregeld, maar hou voor ogen wat voor situatie je WEL wil (ipv de situatie waar je nu in zit) en werk hier elke dag, stapje voor stapje, naartoe.

Als je het gevoel hebt dat je vast zit, wacht dan niet te lang met er wat aan te doen. Zorg dat je het ombuigt naar jouw gewenste situatie. Dit is mogelijk. Altijd. Als je niks doet, blijft alles bij het oude. Kom je in actie, ook al heb je een lange weg te gaan. Dan kan je je vrijheid weer terugkrijgen en je bedrijf voor je laten werken. Hoe heerlijk is dat? Don’t settle for less!

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Personeel: wat je moet weten als je eraan begint

Als ondernemer werken met personeel? Vroeg of laat kan je het niet meer alleen en zal je er dus aan moeten geloven. Alleen zijn de meeste ondernemers geen geboren managers. En dat zorgt voor problemen. Wat je in ieder geval moet weten als je met personeel werkt als ondernemer vertel ik je in deze blog.

Als ondernemer werken met personeel? Weet waar je op moet letten (blog)

Als ondernemer werken met personeel, het is nogal eens een uitdaging. Hoe dat komt? Omdat ondernemers van nature geen manager zijn. Ze zijn bezig met hun visie, strategie en snelheid maken, terwijl medewerkers met andere dingen bezig zijn zoals vakantiedagen, salaris en gewoon leuk werk willen hebben.

Het niet goed weten hoe ze moeten managen, maakt dat ondernemers vaak maar wat doen. Natuurlijk proberen ze er het beste van te maken, maar toch zijn ze verbaasd als het stroperig gaat en er niet uitkomt wat ze verwachten. En meestal is het ook een kwestie van tijd voordat de grote problemen ontstaan zoals arbeidsconflicten, ziekteverzuim of een hoog verloop, die vaak veel geld en frustratie kosten.

Ondernemers zijn geen geboren managers

Ondernemers zijn over het algemeen geen managers. En als je het mij vraagt moet je dat ook nooit willen zijn. Je bent wel leider, CEO, van je bedrijf. Als ondernemer kijk je anders naar je bedrijf dan als medewerker. Een ondernemer kijkt vooruit, is aan het bouwen, kansen aan het benutten, innoveren en doorgroeien. Medewerkers zoeken een leuke, interessante baan, een fijne werksfeer, een goed salaris en voldoende vakantiedagen. Hier is gelijk vanaf het begin al een mismatch.

En wat daar nog bij komt is dat ondernemers blijven hangen in hun oude denkpatroon. De mindset dat zij het belangrijkste zijn in het bedrijf, dat zij de baas zijn en dus moeten besturen. Terwijl het tijd is voor een omslag als je met personeel gaat werken. Namelijk jij bent als CEO de drijvende kracht, maar je team is het belangrijkste. Dit wordt regelmatig over het hoofd gezien.

Daarnaast, als je niet investeert in je skills dan kan je ook niet verwachten dat je het binnen no time als een pro onder de knie hebt. Toch is het investeren in leidinggevende vaardigheden niet iets wat normaal is onder ondernemers. Vandaar dat ze vaak niet weten wat werkt, ze steeds meer vast komen te zitten en ze op een gegeven moment alleen nog met problemen bezig zijn.

Neem het serieus

Neem het dus serieus als je met personeel werkt. Leidinggeven is een vak. Stel jezelf in staat dit vak te leren. Leer van andere ondernemers, vergaar kennis, huur een coach in, doe ervaring op en blijf reflecteren. En dan is het allemaal een stuk minder ingewikkeld en heb jij in ieder geval geen slapeloze nachten.

Om je alvast een handvat te geven, heb je hier in ieder geval al 3 dingen die je moet weten als je aan personeel begint.

Als ondernemer werken met personeel? Weet waar je op moet letten (blog)

1 Het beste resultaat bereik je met een goed team

Ik ben niet de enige die dit zegt. Ik weet het niet alleen uit ervaring. Ik weet het van heel veel andere ondernemers die door ervaring wijs geworden. Daarom roep ik ook altijd: bouw je beste team! Je team is je belangrijkste ‘asset’ in je bedrijf. Zorg dus dat dit staat als een huis. Dit begint bij de juiste en beste mensen aannemen. Niet alleen zijn deze goed in hun vak maar ze passen voor 100% bij je bedrijf qua mindset, persoonlijkheid, drijfveren en energie. Zorg dat je een goede sfeer hebt binnen je team. Wat daarbij cruciaal is, is dat je elkaar mag. Dus zorg dat het mensen zijn waarmee ook buiten werktijd een biertje of wijntje mee wil drinken.

2 Erken dat je niet overal goed in bent

Veel ondernemers zijn eigenwijs. Ik weet er alles van. Een supermooie eigenschap in het ondernemerschap, maar niet handig in je leidinggevende rol. Erken dat je niet overal goed en zeker niet de beste in bent. Er zijn genoeg mensen die beter zijn in de dingen die er in je bedrijf moeten gebeuren dan jij. Dus stel jezelf de vraag: wat heeft mijn bedrijf nodig en waar focus ik me op? Alles waar jij dus niet op focust, dat kan iemand anders doen. Zoek daar de beste mensen voor.

Als ondernemer werken met personeel? Weet waar je op moet letten (blog)

3 Laat los dat je aardig gevonden wil worden

Dit is voor menig manager een lastige. We willen allemaal aardig gevonden worden. Of het nou is in een nieuwe groep, bij je vrienden of in voetbalteam. Maar in je businessteam is dit niet handig. Je bent namelijk maar tot op zekere hoogte ‘one of the guys/girls’ en of je het wil of niet medewerkers zien je toch als baas. Je moet zakelijke beslissingen nemen die soms niet populair zijn maar wel belangrijk om te maken. Probeer hier dus ook zakelijk in te staan. Je kunt nog steeds een goede connectie met je teamleden hebben. Laat het aardig gevonden willen worden los, want dit zorgt dat je dingen achterwege laat of beslissingen niet neemt. En weet iedereen vindt toch overal wat van en niet iedereen zal het altijd met je eens zijn. Als jij jezelf altijd maar in de spiegel aan kunt kijken.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe ga je om met al die verschillende mensen in je team?

Al die verschillende mensen in je team, met allemaal een andere gebruiksaanwijzing, het is soms om gek van te worden. Bij de een werkt dit, bij de ander werkt dat totaal weer niet. Hoe ga je ermee om al leidinggevende en hoe zorg je dat je ondanks alle verschillen toch het beste uit al je teamleden haalt? Lees het in deze blog.

Verschillende mensen in je team, met allemaal net een andere ‘aan’ knop en net een andere kijk op dingen. Ga er als leidinggevende maar aan staan. Want wat bij de een werkt, werkt bij de ander helemaal niet. En jij hebt ook nog je eigen perceptie. Je snapt ze soms gewoon ook niet, bepaalde medewerkers.

Zoveel mensen, zoveel wensen

Mensen zijn nou eenmaal verschillend en daarmee heb je het te doen in je team. Maar kan je hier niet mee omgaan dan wordt het erg lastig. Je krijgt miscommunicatie, onbegrip, de samenwerking  gaat moeizaam en het kost jou bergen met energie. Om nog maar te zwijgen wat dit aan productiviteit kost.

Andere kijk op zaken, andere ervaringen

Laatst had ik het zelf ook weer bij iemand. We waren in gesprek, hadden het over een bepaald onderwerp in de business en hadden hier allebei een totaal andere ervaring mee. We keken er allebei op een andere manier naar. Het een of ander was niet goed of fout. Het was beide waar. Maar als je dit niet naar elkaar uitspreekt, dan ga je daarna allebei verder aan de slag vanuit je eigen perspectief en houd je waarschijnlijk ook nog eens een raar gevoel over aan het gesprek.

Wat maakt dat we dingen anders zien en ervaren?

Je hebt het vast ook al regelmatig ervaren. Dat je het met iemand over een onderwerp of gebeurtenis hebt en niet op een lijn lijkt te zitten. Je snapt elkaar net niet. Waar komt dat nu door dat we dingen anders ervaren?

Allereerst hebben we niet allemaal dezelfde drijfveren. Drijfveren zijn de dingen die zich onder het wateroppervlak bevinden zoals we zeggen, en ons in de essentie aanzetten tot wat we denken en doen. Het is het waarom we doen wat we doen. Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk en fijn om resultaat te halen en efficiënt te zijn. Dat zie je terug in hoe ik over dingen praat en actie onderneem. Maar niet iedereen wordt hier door gedreven. Een ander vindt het misschien fijn om structuur aan te brengen en dat alles op orde is. En of dat efficiënt gaat of niet dat maakt diegene niet uit. Terwijl ik structuur alleen belangrijk vind als het bijdraagt aan sneller resultaat halen, maar anders vind ik het onnodige ballast. En zo zit het ook bij mensen in je team. Maar daar gaat het dus regelmatig mis en dan ontstaat er veel onbegrip en frictie.

Ten tweede heeft iedereen zijn eigen referentiekader. Door wat je hebt meegemaakt in je leven, door hoe je bent opgevoed en door met wie je omgaat wordt jouw referentiekader gevormd. Ook dit is dus bij velen van ons verschillend en dat maakt dat we dingen anders interpreteren, er anders naar kijken en ze anders ervaren. Het kan dus zijn dat je het over hetzelfde hebt, maar er allebei vanuit een ander perspectief tegenaan kijkt. Ook dit leidt regelmatig tot miscommunicatie en frustraties.

Zie het en sluit aan

Een van de dingen die mij altijd erg geholpen heeft in mijn leidinggevende rol is iemand aanvoelen en onderzoeken hoe iemand in het leven staat en naar de wereld kijkt. Bij mij ging dit altijd min of meer vanzelf, maar op deze manier kon ik goed aansluiten bij iemand. Doe je dit nu niet vanzelf ben er dan alert op. Want loopt nu af en toe moeizaam met een medewerker of heb je steeds dat je elkaar niet begrijpt, dan kan het natuurlijk zijn dat je niet de juiste medewerker hebt, maar onderzoek eerst eens waar iemand van ‘aan’ gaat. Waarschijnlijk kijkt diegene anders naar de wereld dan jij en dat is niet goed of fout.

Probeer de ‘knoppen’ te vinden

Probeer elkaar te vinden. En probeer vooral zoals ik het altijd noem de juiste knoppen te vinden. Dat waar iemand van aangaat, omdat dat belangrijk voor diegene is of omdat iemand daar door gedreven wordt. Zoals iemand die sociale contacten en familie belangrijk vindt vraag daar altijd eerst naar en ben echt geïnteresseerd en heb het dan pas over de opdracht die je wilde geven. Ook al denk jij: hup, gaan met die banaan, dit is wat er moet gebeuren, ga aan de slag, met deze tactiek ga je bij deze medewerker niet het gewenste resultaat halen. Weet dus wat bij iemand werkt en sluit daarop aan.

Deel het met elkaar

En net zoals het jou kan helpen met je medewerkers, kan dit ook je hele team helpen. Deel dus met elkaar je drijfveren, waarden, waar je energie van krijgt en waarvan niet. Wissel dit uit met elkaar en geef hier ook vervolg aan. Leer elkaar steeds beter kennen. Dit gaat de samenwerking enorm ten goede komen. Want hoe meer begrip voor elkaar, hoe beter het werkt.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Vind je dat managen als ondernemer best een opgave? Gaat het allesbehalve vanzelf, denk je geregeld ‘ik doe maar wat’ en maak je je vaak zorgen over hoe dat nou moet met je team? Je bent nu aan het goede adres. Tijd om te investeren en het jezelf een stuk makkelijker te maken. Want dat kan. In deze blog geef ik je drie belangrijke handvatten.

Beter worden in managen als ondernemer is niet alleen maar luxe. Het is wat er in je rol als ondernemer met team nu van je gevraagd wordt. Je kunt hier aan voorbij gaan en niet in willen investeren, maar meestal brengt dit je van de regen in de drup. Met als gevolg dat je als ondernemer dingen aan het doen bent die je leeg zuigen, het bedrijf nog veel te veel op jou hangt en je team nooit optimaal gaat presteren.

De grootste zorg is personeel

Vraag aan een ondernemer wat zijn grootste zorg is en je krijgt als antwoord: zijn (of haar) personeel! Ze hebben hebben er stress en slapeloze nachten van. Het kost ze bergen met energie en het loopt maar niet soepel. En op een gegeven moment hebben ze er genoeg van of kunnen ze letterlijk niet meer en zijn veel mensen in hun team vooral ongemotiveerd in plaats van productief.

De oorzaken

Het leren van managementskills daar wordt vaak niet uitgebreid bij stil gestaan. Je rolt erin als ondernemer en je maakt er het beste van. Maar de meesten doen daardoor ook gewoon maar wat. Er wordt snel iemand aangenomen als er handjes nodig zijn (ongeacht of deze persoon in zijn/haar totaliteit geschikt is), er wordt vanuit een verkeerde overtuiging en intentie aangestuurd, de ondernemer houdt veel bij zich en vindt het lastig om te delegeren en feedback geven en aanspreken op gedrag gebeurt bijna niet, want ze willen natuurlijk wel de lieve vrede bewaren.

Met alle consequenties van dien. Teamleden die niet kunnen laten zien wat ze in hun mars hebben en die achterover gaan leunen, teamleden die alle ruimte krijgen voor gezeur en negativiteit, een samenwerking onderling die te wensen overlaat en een gefrustreerde, vermoeide manager alias ondernemer. Dit wil je te allen tijde voorkomen. Of mocht je het herkennen, hier wil je zo snel mogelijk wat aan doen.

Blog Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Wat kan je nu het beste doen?

Het managen of liever gezegd het leiden van een team, gaat bij velen van ons niet vanzelf. Het is een vak. Iets wat er op een gegeven moment in je ondernemerschap bijhoort en wat je moet (en mag) leren. Net als al die andere dingen die bij het ondernemerschap komen kijken. Weet dus dat het niet gek is dat het niet vanzelf gaat. En investeer net als bijvoorbeeld in sales en marketing tijd en geld om je skills op orde te krijgen. En om je hier alvast mee op weg te helpen heb ik hierbij 3 handvatten voor je die je nu in de praktijk kunt brengen.

Blog Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

1 Laat het managen, ga leiden

Laat dat operationele managen voor wat het is. Hier ga je als ondernemer namelijk niet blij van worden. Je bent hier geen ondernemer voor geworden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zorg dat je vooral je leiderschap pakt. Dat betekent dat je de visie en richting helder hebt, dat je weet wat belangrijke waarden zijn, dat je weet hoe je graag met elkaar wil werken in jouw/jullie bedrijf. Neem hier het voortouw in. Neem je medewerkers mee op reis, inspireer ze, ondersteun ze. Zorg dat ze weten waarom jullie doen wat jullie doen, ben duidelijk over wat jullie moeten doen en hou de focus. Maar stop met overal oplossingen voor bedenken en elke dag alleen maar bezig te zijn met brandjes blussen. Voed je team juist goed op en begeleid ze. En wordt elke dag met elkaar een stukje beter.

2 Ga anders denken

Wat je gaat helpen om je ook echt te blijven richten op leiden, is om anders te denken. Alleen door andere overtuigingen, ga je ook anders handelen. En dat is nou precies de bedoeling. Hoe dan?

Hoe word ik beter in managen als ondernemer?

Veel ondernemers zitten vast in de overtuiging dat zij het belangrijkste zijn in hun bedrijf. Op die manier handelen ze dus ook. Zij zijn de baas, zij bepalen hoe dingen gebeuren, zij zijn de spil. Maar als je inmiddels met een team bent en hier nog steeds van overtuigd bent, dan moet alle energie steeds uit de ondernemer blijven komen om de boel draaiende te houden. En hoe zit het dan met de denkkracht, oplossend vermogen, briljante ideeën, technische kennis enzovoorts van de rest van het team? Dat wordt maar voor een klein deel benut. Zonde! En je medewerkers worden er ook nog eens minder betrokken en gemotiveerd van.

Als je eenmaal een team hebt aan te sturen, ben jij niet meer het belangrijkste, maar is je team dat. That’s all you need to know. Niks ingewikkelds aan. Als je vanuit deze overtuiging gaat handelen, dan ga je andere dingen doen en andere resultaten krijgen. Zeker als je dit combineert met de intentie: als mijn team het belangrijkste is, hoe kan ik ze dan het beste ondersteunen zodat zijn hun werk zo goed mogelijk en met zoveel mogelijk plezier kunnen doen?

3 Ontwikkel je skills

Zorg dat je de benodigde skills verder ontwikkeld. Je leiderschapsskills, je skills om continu te verbeteren en je coachskills. En als je er nu al twee mag meegeven die je gelijk kunnen helpen om het nu in je team al beter te laten lopen zijn dat de skills Luisteren en Vragen stellen. Als je dit goed beheerst kom je al een heel eind. Wil je hier meer over weten, lees dan ook even mijn blog Luisteren en vragen stellen, wat het je oplevert als leidinggevende. Ga hiermee oefenen en experimenteren en laat de verantwoordelijkheid bij je medewerkers. Je zult zien dat het al beter gaat lopen, er meer uit je team komt en jij je kunt richten op wat jij moet doen.

Veel succes!

En heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog, laat het me weten.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Werken op afstand: 5 missers die je niet wil maken

Dat werken op afstand, werkt dat een beetje? Of merk je, nu jullie een aantal weken onderweg zijn, dat er her en der wat hiaten zijn? Ik hoor verschillende verhalen. Maar wat me ook opvalt, is dat er een steeds weer een paar missers worden gemaakt. Voorkom deze 5 fouten en laat het in jouw team wel goed werken. In deze blog geef ik je de 5 missers en wat je er aan kunt doen als je er een herkend.

Het werken op afstand met je hele team is nu een paar weken oud. Hoe gaat het? Na eerst gewoon lekker van start te gaan en te kijken hoe jullie het werkend kunnen krijgen, zie je waarschijnlijk nu waar de gaten vallen of het nog niet zo soepel loopt. Dat is ook logisch. Je begint ergens en dan zie je op een gegeven moment waar je nog kan, of zelfs moet, verbeteren.

werken op afstand

Ik hoor dit terug bij klanten en bij ondernemers om me heen. Het is een leerproces, dus kijk er ook op die manier naar. Dan zul je zien dat het steeds beter gaat werken. Wat me alleen ook opviel was een paar missers die ik steeds weer zie bij ondernemers die ik spreek. Missers die maken dat het op afstand werken lang niet zo goed werkt als het zou kunnen. Waardoor doelen niet gehaald worden, medewerkers afhaken en men een stuk minder productief is dan zou kunnen.

Dit wil je natuurlijk voorkomen. Of er in ieder geval zo snel mogelijk wat aan doen. Vandaar dat ik in deze blog de 5 missers met je deel die ik regelmatig zie bij werken op afstand met je team en ik je ook tips geef wat je er het beste aan kunt doen.

Blog werken op afstand 5 missers

Hier komen ze.

Misser 1: We blijven op de oude manier doorwerken, maar dan digitaal.

Doorgaan op de oude manier, maar dat dan in online vorm. De overleggen en meetings blijven staan, we doen nog even die brainstorm van 4 uur, we houden alle bila’s en plannen nu alle gesprekjes in die we normaal aan het bureau hebben om even af te stemmen. Gevolg: Iedereen zit van 9.00 tot 17.00u in calls en de vraag is wat het oplevert.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Laat de oude manier van ‘hoe we het altijd deden los’. Kijk met een frisse blik.
  • Stel jezelf de vraag: wat heeft mijn team nu nodig om hun beste werk te kunnen leveren en om onze doelen wel te halen?
  • En vraag je af bij overleggen: wat is het doel wat we hebben met deze vergadering, dit overleg of dit afstemmingsmoment? En hoe kunnen we dat doel in de huidige situatie zo goed mogelijk bereiken? (moeten we het nog wel doen of hoe kunnen we het anders doen?)

Misser 2: Lekker door op de inhoud

Er is nogal wat gebeurd de afgelopen weken en we moeten ons ineens aanpassen aan een hele nieuwe situatie. Dat doet wat met ons als mens. Er leven vragen als: Waar gaat het naartoe? Wat zijn de consequenties? Worden mijn familieleden of vrienden wel weer beter? Hoe gaat het met ons bedrijf? Hoe hou ik het allemaal vol, want de werk en privé balans is volledig zoek? Genoeg vragen die elke medewerker bezighoudt en die angst versterken. Dit is dus allemaal aanwezig, maar als hier geen aandacht voor is en er gewoon doorgegaan wordt met ‘het werk’ ofwel de inhoud, dan breekt het vroeger of later op. In ieder geval zit het de samenwerking en de productiviteit op een gegeven moment in de weg.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Heb aandacht en neem de tijd om te bespreken wat er speelt bij je medewerkers te bespreken. Laat de werkinhoud even los en plan hier een aparte sparringssessie voor in.
  • Neem het voortouw als leidinggevende en ben ook open en transparant over wat het met jou doet.
  • Neem de tijd om vragen die er leven te beantwoorden.
  • Besteed hier de komende tijd regelmatig aandacht aan.

Werken op afstand

Misser 3: We videobellen de hele dag door

We gaan volledig over op digitaal en online. Alles met een Zoom-call of GoogleMeet en we videobellen zo dag, in dag uit. Tot we er bij neervallen. Letterlijk. Want dit is niet te doen. Videobellen is zoveel vermoeiender dan een live vergadering hebben of even met elkaar afstemmen in de wandelgangen. We schieten een beetje door, door alles op deze manier in te richten. Videobellen en Zoomen prima, maar niet 8 uur per dag. Dat houdt niemand vol. Gevolg: de energie rent de deur uit en de effectiviteit is ver te zoeken.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Bedenk of de meeting of afspraak noodzakelijk is en wat het doel precies is. Kan je dit eventueel ook op een andere manier realiseren? (zie eerste misser)
  • Probeer af te wisselen met middelen (Zoom, telefoon, mail, app)
  • Vraag elke medewerker wat het beste bij hem of haar werkt en waar hij of zij behoefte aan heeft. Stem de manier van in contact blijven hier op af zodat iedereen zijn energie ook kan behouden.

Misser 4: De verbondenheid verliezen met elkaar

‘We verliezen de connectie als team.’ Dit heb ik regelmatig teruggehoord. Een ding wat niet meer vanzelf gaat als je op afstand met elkaar werkt, is de connectie met elkaar houden. Waar je eerder een praatje maakte bij de koffieapparaat, even een break nam met elkaar of ging lunchen samen, is dat er nu niet meer. En ook de vrijdagmiddagborrel is niet meer vanzelfsprekend. Oftewel de manieren van persoonlijk contact hebben met elkaar zijn weggevallen. Als hier niks voor in de plaats komt, is het gevolg dat je inderdaad de feeling met elkaar verliest.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Zorg dat je dit regelt. Maak er dus een afspraak over.
  • Vraag je team naar oplossingen hoe jullie los van het werk met elkaar kunnen connecten
  • Plan op regelmatige basis iets in, zodat je elkaar spreekt als team en het gaat over het persoonlijke en niet zozeer over het werk. Beleef iets leuks met elkaar.

Zie ook mijn blog voor tips: Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken.

Misser 5 Controle houden door meer controles in te bouwen

Je wil in deze situatie van op afstand werken natuurlijk net zoveel controle houden als leidinggevende. Dus heb je al snel alternatieven gevonden. Je laat urenregistraties bijhouden, lijstjes invullen, spreadsheets opmaken en de online planningstool vullen. Want je wil wel zeker weten dat iedereen z’n uren maakt en doet wat hij moet doen. Met als gevolg dat er niet echt een gevoel van vertrouwen heerst en iedereen meer tijd kwijt is met van alles bijhouden en verantwoorden dan zijn of haar werk doen.

Hoe je het anders aan kan pakken?

  • Dit is de tijd om de omslag te maken naar meer zelfstandigheid met je team.
  • Hier hoort niet meer controle bij, maar juist meer vertrouwen.
  • Geef als leidinggevende vertrouwen, verantwoordelijkheid, richting en duidelijkheid.
  • Help je team het vooral te doen door ze zo goed mogelijk te ondersteunen.
  • Hou controle door je team het belangrijkste te maken.

 

Kan je hier meer hulp bij gebruiken? Meld je dan even aan om te sparren. In een gratis strategiegesprek van 45 min help ik je inzicht te krijgen in je huidige situatie en kijken we of ik je eventueel verder kan helpen. Meld je hier aan.

 

Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken?

Elkaar niet live zien, maar er moet wel doorgewerkt worden in een onzekere tijd? Hoe hou je je team betrokken en gemotiveerd? Hoe zorg je dat het toch zo goed mogelijk doorloopt? En wat kan vooral jij hierin betekenen? Ik leg het uit in deze blog inclusief tips.

Grappig, ik las gisteren een post op Instagram…. over ‘realistisch zijn’ en dat we er mee op moeten houden om te focussen op al het negatieve, elkaar na praten en blijven hangen in hoe erg het allemaal wel niet is, deze situatie rondom Corona. Wat er nu van ons gevraagd wordt, is dat we ons aanpassen en dat we elke dag een keuze hebben om of mee te gaan in het gezeur en de negativiteit of dat we kunnen kiezen voor ons goed voelen ondanks de shitty situation. De keuze is aan jou, elke dag. Is dat altijd makkelijk? Nee, daar kan ik over meepraten. Maar je kan jezelf hierin trainen en ondanks de omstandigheden je van binnenuit goed voelen. En wat doe je daarmee dan wel niet voor jezelf en voor je omgeving? Wanneer zie je namelijk de nieuwe mogelijkheden? Wanneer zie je de kansen die er op je pad komen? Wanneer heb je een positieve impact op anderen waardoor je hen weer verder helpt? Juist, door te kiezen voor je goed voelen en te kiezen voor liefde, ongeacht wat er gebeurt. Je beslissingen bepalen je toekomst, niet je omstandigheden zoals Tony Robbins zegt. Kies dus elke dag bewust.

Leidinggeven op afstand

Dus ook al is de situatie allesbehalve ideaal, je hebt altijd invloed op hoe je ermee omgaat. De beslissingen die je daarin maakt, maken het verschil. Zo is het ook niet ideaal op het eerste gezicht om je teamleden niet te zien, dat iedereen thuis zit en je niet weet wat ze bezighoudt en wat ze doen. Terwijl het nu juist een tijd is die vraagt om betrokkenheid en motivatie en om het samen voor elkaar te boksen. Je kan je natuurlijk bij de situatie neerleggen en denken we zien wel weer als we straks weer terug gaan naar ‘normaal’. Maar ook hier heb je elke dag een keuze. Ook al vraagt dit dus het nodige aanpassingsvermogen, ook hier kan je wegen vinden die zorgen dat je je team gemotiveerd en ‘aan’ houdt.

Om je op weg te helpen, geef ik je in deze blog een aantal handvatten die je kunt inzetten om dit voor elkaar te krijgen. Deze tijd vraagt leiderschap van jou al leidinggevende en jij kan zorgen dat je team hier zo goed mogelijk doorheen leidt. Wat zijn hierin 3 belangrijke dingen?

1. Je eigen mindset

In een onzekere tijd snakken we naar houvast en enige zekerheid. Belangrijk om dus nu die leider te zijn. Dat je ondanks de onzekerheid wel weet te inspireren, het grotere plaatje blijft zien en je mensen erbij houdt. Maar dat betekent dat jij ook keuzes moet maken. Hoe zit je er zelf in? Hoe ga jij ermee om en welke beslissingen maak je daardoor? Het begint bij jou. Jij kan ook pas aan je team geven als jij het voor jezelf op orde hebt en je er goed in zit. Maar ook voor jou kan dit een uitdaging zijn (tja, we zijn allemaal maar mens ;-)).

Wil jij er sterk inzitten, maar heb je hierin ook nog wat werk te doen, voordat je het ook kunt doorgeven aan anderen, dan kunnen deze 3 dingen je erbij helpen:

    1. Lees boeken.
      Voor mij hebben de volgende boeken een enorme positieve impact gehad op mijn mindset en hoe ik in het leven sta:

      ‘Three little steps’ – Trevor Blake
      ‘Master your Mindset’ – Michael Pilarczyk
         

      Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken?

    2. Mediteer.

      Ook als je dit nog nooit gedaan hebt. Ik weet nog dat ik bij mijn toenmalige coach zat en ze voorzichtig voorstelde of mediteren misschien wat was om te proberen. Ze durfde het bijna niet te vragen, omdat ze waarschijnlijk wel ingeschat had dat ik daar niet zoveel van moest hebben. Maar ik stond overal voor open. En denk ook altijd: je kan het niet weten als je het nog nooit gedaan hebt. Dus ik ging het proberen. Gewoon eerst 5 minuten in stilte zitten en je gedachten steeds laten gaan. Dit werden al snel 10 minuten omdat ik het erg prettig vond de rust en dat bij mezelf zijn. En het werd steeds makkelijker. Ik red het nog steeds niet om het elke dag te doen, maar ik probeer zo vaak mogelijk. En vaak doe ik nu ook een begeleide meditatie.

      Kijk hiervoor eens op:

      • App store/Google Play: Meditatie app van Mister Mindset-Michael Pilarczyk
      • Soundcloud/Spotify/Apple podcast: Magische Momenten podcast van Dolly van Heuveling van Beek
    3. Laat je inspireren.
      Laat je inspireren door Tony Robbins, Wayne Dyer, Oprah Winfrey. Google op deze namen en mindset en je vindt genoeg materiaal wat je kan inspireren. 

Wat belangrijk is, is dat je er zelf goed en sterk inzit. Alleen dan kan je ook het beste geven aan je team en ze hier zo goed mogelijk doorheen leiden. Het begint bij jou. En weet dat je hiermee een enorme impact hebt.

2. Geef richting, deel je visie en stuur op output

Als je elkaar niet ziet en jij niet overal bij kan meekijken, dan moet je wel meer loslaten. Dit is gelijk een kans. Geef vertrouwen aan je team en laat ze de verantwoordelijkheid nemen. Dit maakt je team zelfstandiger en uiteindelijk effectiever. Grijp deze kans. Je krijgt hem nu op een presenteerblaadje.

Je moet je team (en jezelf) er alleen wel bij helpen. Dus hierbij een aantal handvatten:

  • Medewerkers kunnen prima verantwoordelijkheid nemen, maar hebben wel houvast nodig. Dit betekent dat jullie visie (dus waar jullie naartoe willen), jullie doelen voor dit jaar, randvoorwaarden, verwachtingen en belangrijkste waarden wel helder moeten zijn bij je teamleden. Zorg dus dat je ze het speelveld meegeeft en ga dan sturen op output.
  • Sturen op output: laat het verdelen van taken los, maar ga over naar het sturen op resultaat. Geef een medewerker een opdracht waarbij je context meegeeft (maar niet meer dan dat) en vertelt wat voor resultaat je verwacht en voor wanneer. Verder laat je het hoe aan je teamlid over. Geef ook mee dat als ze vastlopen bij je in de lucht moeten komen, niet wachten tot het laatste moment. En jij vraagt af en toe ook hoe het gaat. Niet om te controleren of het over te nemen, maar pure interesse of hulp. Stel goede vragen, neem het niet over, geef geen oplossingen. Help ze als het nodig is om het zelf te doen. Je stuurt op het resultaat.
  • Hou een wekelijkse digitale standup (via Zoom of GoogleMeet). Dit is 10 minuten maximaal waarin jullie met het team kijken hoe je ervoor staat, wat er voor deze week op het programma staat, welke losse eindjes van vorige week er nog zijn, of jullie problemen zien aankomen en hoe je die kunt oplossen. Doel: weten wat er speelt, tijdig bijsturen en continu kunnen verbeteren. Eventueel kan je er een keer in de maand nog een evaluatierondje aan toevoegen (dan duurt het dus iets langer) waarin iedereen kort en krachtig aangeeft per persoon: wat ging er goed bij jezelf en wat vond je zelf minder en welke tip hebben collega’s voor je. Doel: meer openheid, vertrouwen, groepsgevoel en betere samenwerking.
  • In deze tijd heel belangrijk: sparren over wat er gebeurt, hoe jij er inzit en wat er leeft in je team. Neem dus tijd om hier met z’n allen bij stil te staan. Als je hier niks mee doet, gaat dit het inhoudelijke werk in de weg staan. Initieer om dit te organiseren en laat je team vooral aan het woord waarbij jij eerst het goede voorbeeld geeft. Lees hier meer over in de blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team.

Blog Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken?
3. Beleef ook nu dingen samen

Als iets een band versterkt dan is het wel samen dingen beleven. Dit kan groots en klein en dit geval op afstand. Vergt dat wat van de creativiteit? Absoluut. Maar niks is onmogelijk. Een paar tips, maar ik zou zeggen vraag je team ook om een leuk initiatief waar ze blij van worden.

  1. Een digitale Vrijmibo via Zoom
    Eventueel met een Pubquiz. Iedereen verzorgt een ronde.
  2. Heb een wekelijks moment dat je afspreekt online (via Zoom of Google Meet) en werk aan jullie teambuilding. Deel bijvoorbeeld een foto van vroeger die speciaal voor je is. En vertel je verhaal. Doel: elkaar beter leren kennen. Hierdoor meer begrip en betere samenwerking. Of nog een stapje verder: maak je levenslijn. Iedereen heeft een half uur (of kan ook vooraf) om zijn/haar levenslijn te tekenen met alle hoogte- en dieptepunten en belangrijke levensmomenten. Dit kan zo diep gaan als jullie zelf willen. Aan iedereen de keuze. Hierna deel je om de beurt, in 20-30 minuten, je levenslijn met je verhaal. Doel: elkaar beter leren kennen en meer begrip.
  3. Stuur elkaar een digitaal kaartje met een mooie, inspirerende tekst of gedichtje.

Weet dat je team het allerbelangrijkste is en dat het belangrijk is in jouw rol om hen hier doorheen te loodsen. Zodat jullie zo goed mogelijk door deze situatie komen en daarna weer door kunnen.

Veel succes! En heb je vragen, laat het me weten.

 

Meer handvatten en tips over werken op afstand en hoe je je team productief en gemotiveerd houdt?

Hoe jullie het op afstand werken laten werken en jullie doelen wél halen?

Maak nu gebruik van het speciale aanbod van de videotraining ‘Effectief leidinggeven op afstand’.

Nu voor slechts € 149,- excl BTW (ipv € 222,- excl BTW) inclusief 2 Bonussen namelijk deelname aan

150 Days of Leadership Inspiration en een half jaar toegang tot de community om vragen aan mij en medeondernemers te stellen. Je kan gelijk van start. Dit bijzondere aanbod is slechts geldig tot en met zondag 19 april 2020.

Start nu hier

 

Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

Onzekerheid en je team, hoe zorg je dat je het managet? Onzekerheid en een afnemend gevoel aan veiligheid zorgt voor een groeiende angst. En angst werkt verlammend. Veiligheid en vertrouwen zijn de basis voor een succesvol team. Dus hoe zorg je dat je dit zo hoog mogelijk houdt ondanks de onzekere tijd? In deze blog geef ik je een tip hoe je dit aanpakt.

Blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

Onzekerheid en je team. Eigenlijk wil je dit altijd zoveel mogelijk voorkomen. Toch hebben we op dit moment met een extreem onzekere tijd te maken waarvan we de consequenties niet kunnen overzien. Maar je merkt dat deze onzekerheid zijn weerslag heeft op je team. De angst groeit wat betreft de vooruitzichten van jullie bedrijf. Kan mijn salaris volgende maand nog betaald worden? Is mijn baan er straks nog en vind ik wel een andere? Hoe staan we er echt voor? Er gebeurt zoveel met andere bedrijven om ons heen zijn wij zo ook aan de beurt? Enzovoorts.

Deze onzekerheid, angst en dus een gevoel van verminderde veiligheid werkt verlammend voor je teamleden en je team als geheel. Het houdt iedereen bezig. Er wordt aan de lopende band over gesproken. Het is logisch.

Jij hebt een belangrijk rol te vervullen

Hier heb jij als leider nu een belangrijke rol te vervullen. Hoe jij hiermee omgaat, gaat bepalen hoe het de komende tijd gaat en hoe jullie hieruit komen. Ik weet dat de één dit al zag en hier met z’n team aandacht aan besteedt, maar vaak genoeg heb ik gezien dat een leider niet precies weet hoe dit nu aan te pakken of er maar weinig aandacht aan besteedt en vooral op de inhoud blijft zitten. Dit maakt het helaas van kwaad tot erger. Deze situatie vraagt om een gesprek met je team. Alleen wat is dan een goede aanpak, zodat je mensen zich juist weer veiliger voelen en het vertrouwen blijft of weer terugkomt? En hoe open een kwetsbaar moet je zijn als leider, als ondernemer?

Om je hierbij te helpen, wil ik een stukje uit het boek van ‘Durf te leiden’ van Brené Brown met je delen:

In tijden van moeilijke veranderingen en onzekerheid zouden moedige leiders er met hun team voor kunnen gaan zitten en zeggen:

Deze veranderingen zijn heftig en ik weet dat er veel ongerustheid is. Die voel ik ook en het is moeilijk om daarmee om te gaan. Het is lastig om het niet mee naar huis te nemen, het is lastig om er niet over in te zitten en het is gemakkelijk om op zoek te gaan naar iemand die je de schuld kunt geven. Ik zal over de veranderingen alles wat ik kan zo snel mogelijk met jullie delen.

Ik wil de volgende drie kwartier met jullie sparren over hoe we omgaan met de veranderingen. En specifiek over de vragen: Hoe ziet steun van mij eruit? Welke vragen kan ik proberen te beantwoorden? Zijn er verhalen die jullie bij mij willen checken? Hebben jullie nog andere vragen?

Ik vraag iedereen om met elkaar in verbinding en in contact te blijven in deze roerige tijden, zodat we echt kunnen sparren over wat er aan de hand is. Want we zullen ondertussen toch werk moeten produceren waar we trots op zijn. Laten we allemaal één ding opschrijven dat we van deze groep nodig hebben om het gevoel te hebben dat het oké is om vragen te delen en te stellen, en één ding dat daarbij in de weg staat.’

Blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

In het boek gaat het over kwetsbaarheid en haar onderzoek naar kwetsbaarheid, moed en leiderschap. In dit voorbeeld geeft de leidinggevende woorden aan onuitgesproken emoties. Hij creëert een veilige omgeving en vraagt de teamleden wat ze nodig hebben. Het is niet moeilijk om dit zo te doen en het levert enorm veel op. Dit is een tijdsinvestering die zorgt dat het vertrouwen groeit en het niveau van feedback en het gesprek omhoog gaat. Zowel Brené Brown concludeert vanuit haar onderzoek als ik vanuit ervaring dat hier toch maar zelden tijd voor wordt genomen.

Hier maak je het verschil

Dit is dus waar je een verschil kunt maken en kunt zorgen dat je team aangehaakt en productief blijft. Maak tijd voor dit gesprek en gebruik je vaardigheden om een daadwerkelijk gesprek te hebben met elkaar. Laat de inhoud voor wat het is. Ben vooral benieuwd hoe het met je teamleden gaat, waar ze mee zitten, vertel wat jezelf bezighoudt en stel vragen zoals hierboven genoemd. En luister vooral. Geef ruimte en aandacht. En gebruik de kracht van van jullie als collectief. Hierdoor zorg je voor de veiligheid en vertrouwen dat nodig is om door te kunnen en te blijven presteren, ook in deze lastige tijd. Want je bedrijf kan nu niet gebruiken dat jullie bij de pakken neerzitten en de aandacht op gaat aan klagen, negativiteit en angst aanwakkeren.

Blog Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

Ben eerlijk en duidelijk

Neem de tijd voor de emoties, faciliteer je team en ben open en transparant zover mogelijk, maar vooral eerlijk. Ook als jij het ook niet weet. Jij bent degene die kan zorgen dat het vertrouwen blijft. Dit is belangrijk voor de betrokkenheid en productiviteit, maar ook iets wat voor de lange termijn super waardevol is. Als dit is afgebrokkeld, kost het een hele tijd het weer op te bouwen. Investeer dus wat tijd en energie en je krijgt er, ondanks de situatie, je beste team voor terug.

Mocht je bovenstaande gedaan hebben en mooie ervaring hebben gehad, deel hem dan hieronder in een reactie. Het inspireert anderen. 

 

Het boek ‘Durf te leiden’ helemaal lezen? Bestel hem hier:

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Leidinggeven in lastige tijden

Leidinggeven in lastige tijden, het hoort er ook bij. Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. In moeilijkere periodes wordt er extra aanspraak gedaan op je leiderschap. Hoe zorg je dat je je team er in lastige periodes doorheen loodst? Waar moet je op letten? En wat is het allerbelangrijkste voor jou als leider om te doen? In deze blog geef ik je de antwoorden en tips.

Leidinggeven in lastige tijden is helaas onvermijdelijk. We hebben nou eenmaal te maken met een conjunctuur en soms zijn er andere verrassingen, zoals natuurgeweld of een virusuitbraak, die de boel aardig op stelten zetten. In een tijd van crisis is sterk leiderschap van cruciaal belang. Blijft dit achterwege, dan krijgen problemen vrij spel en wordt het meestal van kwaad tot erger.

Zorg dus dat je niet blijft toekijken, maar je leiderschap pakt. Wacht niet af, maar ben het voorbeeld en leid je team en bedrijf. Ga ze voor, sta op en maak keuzes en bepaal richting. Dat is namelijk wat er nodig is. Hoe beter je dit aanpakt, hoe makkelijker jullie door deze periode heen komen. Dit vraagt dus wat van jou als leider. Niet alleen qua lef, maar ook qua vaardigheden.

Wat kan je hierbij helpen? En wat is belangrijk om te doen? Ik geef je hierbij 5 tips. Je kunt ook de video even kijken waarin ik al 3 van de 5 tips noem.

 

1 Wat je team nodig heeft, is openheid en transparantie

Hier zie ik het vaak misgaan. Als het lastig wordt, dan gaat er vergaderd worden achter gesloten deuren, dan wordt er gefluisterd en in kamertjes van alles bekokstoofd. Tenminste zo lijkt het. Vanuit de bedoeling juist geen onrust te veroorzaken, is dit onruststoker numero uno. Ook al is het een lastig tijd, ben gelijk vanaf het begin open en transparant. Neem medewerkers mee in de cijfers, de consequenties en de plannen. Neem ze mee in de reis die jullie samen doormaken. Daardoor behoudt je het vertrouwen, wat zo belangrijk is in zo’n tijd, en de betrokkenheid en motivatie.

2 Pak de regie

Je kent het vast. Eerst even stevig balen, zeuren en tegen de situatie aanschoppen. Dat mag en kan. Als je er maar niet in blijft hangen. Op een gegeven moment is het genoeg en tijd om weer in de driversseat te gaan zitten. Oftewel pak het heft in handen en denk in oplossingen en wat er allemaal wel kan. Hou je doel voor ogen en bekijk wat er nodig is en wat je kunt doen om problemen op te lossen en mogelijkheden te benutten. Dit is het belangrijkste wat je in een crises te doen hebt. Na de frustratie, herpakken en de regie terugnemen.

Leidinggeven in lastige tijden, doe het samen

3 Doe het samen

Voor het aangaan van jullie uitdaging en om er op een goede manier uit te komen, heb je elkaar nodig. Je hoeft het dus niet allemaal zelf op te lossen, maar gebruik juist de kracht van het collectief. Jullie hebben een gezamenlijke ‘vijand’ wat zorgt voor een sterk saamhorigheidsgevoel en een ongekende kracht. Maak hier gebruik van. Net als van jullie oplossend vermogen en het met elkaar ideeën en oplossingen nog veel beter maken. Leid en faciliteer je team hierin en het zal leiden tot verbluffende resultaten.

 

Blog Leidinggeven in lastige tijden

4 Meer denktijd voor goede beslissingen

Ook al denk je waarschijnlijk actie in de taxi oftewel we moeten nu snel handelen, neem toch even tijd om te overzien en stil te staan. De beste beslissingen en keuzes zijn nog nooit voortgekomen uit paniekvoetbal. Neem dus je tijd om te inventariseren, kijken, analyseren en door te denken en maak dan goede beslissingen. Je moet hier dus niet oeverloos in blijven hangen, want dan ben je te laat. Maar als kip zonder kop, maar van alles besluiten, brengt je waarschijnlijk dieper in de problemen. Claim je denktijd. Bewaar de rust. Daarmee ga je de juiste keuzes maken.

5 Grijp kansen en mogelijkheden

Johan Cruijff had gelijk: elk nadeel heb zijn voordeel. Zo ook in crisissituaties ontstaan er kansen en mogelijkheden. Neem dus ook de tijd om deze te kunnen zien. Ga even uit je hoofd en de praktijk en voel en zie wat er allemaal gebeurd. Welke vragen en problemen ontstaan er nu bij klanten? Hoe kan je daar op inspelen? Zie je een nieuwe klantgroep die je kan bedienen met jullie expertise? Enzovoorts. Neem de tijd om kansen en mogelijkheden te zien. En gebruik ook hier de kracht van je team. Meerdere mensen zien meer dan jij alleen. Grijp de kansen, zodat je het tij weer kan keren. Er zijn echt altijd mogelijkheden, hoe lastig het soms ook is.

 

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Pagina 1 van 912345...Minst recente »