Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Leiderschap

Geef je team vitamine A en C

Geef je team vitamine A en C

Geef jij je team voldoende vitamine A en C oftewel Aandacht en Connectie? Een veelgehoorde klacht die ik terug hoor van ondernemers met personeel is dat ze hier geen tijd meer voor hebben als hun team uit 10 man of meer bestaat. Maar weet je wat het je kost als je hier geen aandacht voor hebt? Daarover vertel ik meer in deze blog en ik geef je tips hoe je toch voldoende vitamine A en C kunt geven ondanks de grootte van je team.

Vitamine A en C geven ofwel Aandacht geven aan en Connectie maken met je teamleden is een van de belangrijkste ingrediënten om betrokken medewerkers te houden en succesvol te kunnen zijn als team. Het is als de zon voor een plant. Zonder kan je team niet groeien, niet op individueel niveau en niet als geheel. Toch zie ik vaak dat als het team groter wordt, dat de aandacht voor teamleden minder wordt. Het excuus is meestal: ‘Mijn team is nu zo groot. Het lukt me gewoon niet meer om aan iedereen aandacht te schenken.’

We leven van aandacht

Niks menselijks is ons vreemd. We leven van aandacht. We willen allemaal gezien en gehoord worden. We willen ertoe doen. En op ons werk is dat niet anders. Medewerkers willen connectie voelen en het gevoel hebben dat ze gezien worden. Als je als leidinggevende weinig tijd en aandacht aan je teamleden besteedt, dan heb je een probleem. Dan zie je dat medewerkers afhaken en in plaats van het maximale laten zien juist in de minimale modus gaan zitten. Dit heeft zijn weerslag op de sfeer en de prestaties. Uiteindelijk krijg je er dan andere tijd- en energievreters voor terug zoals bijvoorbeeld disfunctioneringstrajecten, ziekteverzuim, arbeidsconflicten, maar ook minder omzet en winst door minder productie en hogere kosten.

Het excuus van te weinig tijd

Als je een team hebt dan is het goed te beseffen dat jij niet meer het belangrijkste bent als ondernemer, maar dat je team dat is. Zij moeten het doen. En jouw taak is het om hen zo goed mogelijk te faciliteren om hun beste werk te leveren. Als je het vanuit dit perspectief bekijkt dan is het geven van Vitamine A en C volstrekt logisch.

Alleen de praktijk is weerbarstiger. Vaak word je als leider opgeslokt in de waan van de dag. Je hebt veel op je bord en er wordt aan allerlei kanten tijd en aandacht van jou gevraagd. Het betekent dus stevig in je schoenen staan om je tijd aan de juiste prioriteiten weg te geven. Wat je vaak ziet, is dat de aandacht voor de mensen er al snel bij inschiet. Het wordt op de lange baan geschoven of gedacht ‘Het gaat toch goed? Als ik niets hoor is er niks aan de hand, toch?’.

Daarnaast vindt de leidinggevende zichzelf regelmatig nog steeds het belangrijkste, worden de medewerkers niet als belangrijkste ‘asset’ gezien of wordt het excuus gebruikt er ‘echt geen tijd voor te hebben’. Maar het is geen kwestie van te weinig tijd. Het is een kwestie van prioriteit.

Geef ze de zon die ze nodig hebben

Als je echt connectie weet te maken met de mensen in je team, als je weet hoe ze erbij zitten, wat hen drijft en bezighoudt dan kun je als werkgever zoveel meer voor ze betekenen. En daarnaast zullen je teamleden je ook zoveel meer teruggeven. Dat zit hem in betrokkenheid en productiviteit, maar ook in persoonlijke ontwikkeling en het veel meer benutten van hun potentie.

Geef je team dus te allen tijden de zon die ze nodig hebben, zodat je teamleden kunnen groeien en bloeien. Zodat ze alles kunnen geven, dit met liefde doen en ook graag bij je blijven werken. Maar hoe kan je dit voldoende blijven doen als je inmiddels een aardig groot team hebt? Hierbij een aantal tips.

Hoe kun je toch voldoende vitamine A en C geven?

1.Investeer in het begin en hou het daarna bij

Investeer gelijk in de relatie en connectie als iemand net nieuw binnenkomt. Leer elkaar al snel beter kennen en ga ook de diepte in. Hiermee leg je een basis waar je daarna makkelijk op voort kunt borduren en het je dus minder tijd hoeft te kosten.

2. Het zit hem in de kleine dingen

Ik hoor vaak terug: ‘Ja maar, dan moet ik met iedereen een uur per week gaan zitten. Dat gaat gewoon niet.’ Maar het is de vraag of dat de enige manier is. Ik geloof van niet. Aandacht zit hem al in kleine dingen, zoals dingen zien die iemand voor elkaar gebokst heeft en daar een compliment over geven, een vriendelijk goedemorgen elke dag of iedereen even de hand schudden. En ook het connectie maken kan al in een paar minuten door iemand een paar goede vragen te stellen en daadwerkelijk geïnteresseerd te zijn. Je hoeft dus niet elke week een uur met iedereen in een kamertje te gaan zitten. Maak het niet te groot. Ben creatief met kleine dingen.

3. Plan het in als het niet vanzelf gaat

Weet je van jezelf dat je het lastig vindt om hier focus op te houden? Plan het dan wel voor jezelf in. Bedenk wat voor je werkt. Een gesprek met iedereen van een half uur een keer in de zoveel tijd? Of elke week een rondje maken op de werkvloer en met iedereen even een praatje maken? Plan dit dan dus wel in jouw agenda en hou je er dan ook aan. Verklaar het tot ‘heilige momenten’.  Heb je een PA of secretaresse betrek haar hier dan ook bij, zodat ze meehelpt om deze momenten te bewaken.

 

 

4. Zie het als investering

Zie het niet als ‘waste of time’ maar juist als waardevolle investering. Dit is namelijk een investering aan de voorkant waar je (soms pas op een later moment) aan de achterkant de vruchten van plukt. En weet dat dit ook een lange termijn effect heeft. Als je het ziet als investering zal je het ook zien als prioriteit en niet zomaar ter zijde schuiven. Hierdoor maak je het belangrijk. Kijk wat hierin voor jou werkt.

5. Werk met een directeur Vandaag en directeur Morgen

Mocht je inmiddels een bedrijf hebben met meerdere teams, dan is het logisch dat je kijkt naar hoe je de structuur en aansturing het beste kunt vormgeven waardoor iedereen betrokken blijft en feeling houdt met wat er speelt. Het kan ook zijn dat jij als leider bewust kiest om je met de strategie en lange termijn bezig te houden en dat je de dagelijkse gang van zaken graag aan iemand anders overlaat. Bijvoorbeeld door jouzelf als directeur Morgen te zien en daarnaast een directeur Vandaag te benoemen (naar voorbeeld van IMU die het op deze manier in hun bedrijf hebben vorm gegeven). Zo borg je wel dat iedereen zijn dagelijkse of wekelijkse vitamine A en C krijgt, alleen hoeft dit niet allemaal meer vanuit jou te komen.

Weet wel dat als jij de eindbaas bent, dat alle mensen die met je werken toch nog steeds naar jou kijken en aandacht van jou als enorm waardevol beschouwen. Dus al is het af en toe een rondje over de vloer en korte praatjes, hiermee maak je een enorm positief verschil. Sluit je dus nooit op in een ivoren toren of een kantoortje ver weg. Blijf zichtbaar en betrokken en blijf al je teamleden echt zien.

 

Nog meer weten over hoe je het team creëert wat je wilt en dus met een gerust hart meer kunt loslaten? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Wat moet ik doen als het moeizaam loopt in mijn team?

Het loopt moeizaam in je team. Je wordt er een beetje moedeloos van. De sfeer is niet lekker, de samenwerking kan stukken beter en het voelt voor jou als trekken en duwen. Je hebt al van alles geprobeerd, maar je weet niet hoe je het omgebogen krijgt. Toch is het wel degelijk mogelijk om er vandaag nog verandering in aan te brengen. Ik geef je hierbij 5 tips hoe je dit aanpakt.

Tip 1 Neem je verantwoordelijkheid  

Als het moeizaam gaat in je team is er helaas maar een die je daarop aan kunt kijken en dat is…jezelf. Jij bent als leider namelijk de belangrijkste schakel. Jij bepaalt de manier waarop er wordt gewerkt door wat je zegt, doet en wat je wel of niet goed vindt. Je hebt meer invloed dan je denkt of misschien hoopt. Ben je bewust dat je als leider nou eenmaal die rol hebt en je daarin je verantwoordelijkheid hebt te pakken. Anders gaat er niks veranderen. Dus ondanks de omstandigheden of resources die misschien niet optimaal zijn of missen, je kunt ze de schuld blijven geven, maar het zijn smoesjes. Neem je verantwoordelijkheid en ga het aan.

Tip 2 Maak een keuze

Maak de keuze dat je het nu daadwerkelijk anders wilt. Laat los hoe het tot nu toe is gegaan en denk eens na hoe je het het wél wilt. We zijn altijd goed in benoemen wat we allemaal niet willen en waar we gefrustreerd over zijn. Maar laat dat nu eens wat het is. Wat wil je wél? Hoe ziet dat eruit? Was is de droom met je team? Hoe werken jullie samen? Wat gebeurt er in positieve zin (en wat zie je dus nooit meer terug)? Hoe gedragen je teamleden zich? Welke targets halen jullie? Enzovoorts. Schets een concreet plaatje voor jezelf. En kies ervoor om je hierop te richten en hiervoor te gaan. Als je dit voor je houdt en actie gaat ondernemen, dan neem je steeds de juiste acties die bijdragen aan je doel.

Tip 3 Waar zit het probleem precies?

Als het moeizaam loopt in je team, ga dan op zoek naar het echte probleem. Durf dus even goed te kijken naar wat er gebeurd in je team en wat dat je vertelt. En ook welke rol jij hierin speelt. Dit vergt dus enige reflectie, maar start hier gewoon mee. Schrijf het op voor jezelf. Is het nog niet duidelijk waar het precies in zit, schrijf dan dagelijks op wat er gebeurt. Je gaat dan vanzelf een rode draad ontdekken. Kijk ook altijd naar het belangrijkste basisingrediënt voor een succesvol team: is de veiligheid in orde? Dus is iedereen vrij om zijn mening te geven, wordt er naar elkaar geluisterd en wordt iedereen serieus genomen, kunnen er nieuwe ideeën worden geopperd en is niks gek genoeg? Als het namelijk met de veiligheid niet goed zit, moet je hier beginnen. En realiseer je ook dat het probleem aan de oppervlakte vaak niet het daadwerkelijke probleem is. Bijvoorbeeld de communicatie verloopt niet goed. Meestal zit daaronder dat er niet voldoende vertrouwen is ofwel wantrouwen. Kijk dus naar het probleem achter het probleem en los dit probleem op. Anders is het alleen symptoombestrijding.

 

Tip 4 Hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt

Wat ik in het begin al zei, jij bent de belangrijkste schakel in hoe je team performt. En dat is dus een mooie kans. Want dit kan dus de negatieve kant opwerken als je dingen niet zo slim aanpakt vanuit je leidersrol, maar dus juist ook een enorme positieve invloed hebben als je dingen wel goed aanpakt. Net als dat je bedrijf zo goed is als dat jij als ondernemer bent, is je team net zo goed als jij bent in je leidersrol. Hoe beter jij dus bent, hoe beter je weet wat wel en niet werkt en hoe beter je weet hoe je je team succesvol kunt laten werken, hoe beter je team wordt. Investeer dus in je leiderschapskills en blijf altijd groeien. Het kan altijd beter. Je kunt altijd leren en groeien. En hoe meer jij dat doet, hoe meer je team ook zal groeien en hoe minder energie het jou kost.

 

Tip 5 Durf moeilijke besluiten te nemen

Vaak zie ik bij problemen in een team of dat een leidinggevende bij mij komt dat ze wel weten waar de eerste bottleneck zit. Ze hebben er alleen niets meer durven doen en/of weten niet hoe ze het moeten aanpakken. En dan doen ze maar niks. Dit gaat bijvoorbeeld over teamleden die niet langer functioneren of gewoon geen match meer zijn of bijvoorbeeld over gedrag wat niet acceptabel is. Toch zal je moedige besluiten moeten nemen om de situatie te veranderen en het voor jezelf en je team makkelijker te maken. Doe dit dus ook. Zorg dat je het goed voorbereid en weet wat je moet doen en doe het dan. Als je het niet aangaat, zal er niks veranderen. En doe je het wel en neem je een duidelijk statement in en neem je die krachtige beslissing dan zul je zien dat je team je er dankbaar voor is (en jij jezelf ook).

 

Waar loop jij op dit moment tegenaan in je team? Wat is de grootste vraag die je bezighoudt?

Laat het hieronder in een reactie weten en je krijgt van mij een antwoord.

Succes met de tips!

 

Nog meer weten over hoe je het team creëert wat je wilt en dus met een gerust hart meer kunt loslaten? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Hoe je de beste resultaten bereikt met je team

De beste resultaten halen met je team, zeker ook op de lange termijn, die behaal je niet door direct te sturen op targets en omzetcijfers. Wil je een groter en langduriger effect, dan ligt de kracht er juist in om op de input te sturen en erop te vertrouwen dat het met die output wel goed komt. Wat ik hier precies mee bedoel en hoe jij kunt zorgen dat je met je team de beste resultaten haalt, vertel ik je in deze blog.

Resultaten halen met je team en zoveel mogelijk klanten naar tevredenheid helpen dat is waar je business op draait. Het is dus fijn om goede resultaten te halen. Dan weet je dat je de salarissen kunt betalen en ook investeringen kunt doen. Maar wat doe je als de resultaten nog niet echt zijn wat je wilt? Dat jullie achterblijven op targets? Aan welke knoppen ga je dan draaien?

Direct sturen is wat er vaak gebeurd

Het antwoord is vaak dat we direct op de resultaten gaan sturen. Moeten de salescijfers omhoog? Kunnen we nog meer leads benaderen? Kunnen we vaker leads benaderen? Moeten onze mailing aanscherpen? Dat zijn inderdaad allemaal knoppen om aan te draaien en omdat dit directe invloed heeft voelt dit ook het meest als ‘in control’ om een verandering te bewerkstelligen. Toch zit hier niet de grootste winst. Het is korte termijn denken met een klein beetje winst. Maar wat je wilt, is een structurele oplossing. En die krijg je niet door te draaien aan de outputknop.

Dat resultaat moet NU omhoog

Het is logisch dat als je ziet dat de output achterblijft je daarop focust. We kijken naar de uitkomst en proberen dit zo snel mogelijk te beïnvloeden. Niet gek, want je wilt snel een verandering zien in de goede richting. Dus je bent gericht op dat resultaat. Hierdoor vergeten we vaak het grotere plaatje. Wat heeft er allemaal nog meer invloed op de uitkomsten? Is er iets of meedere dingen die al veel eerder in het proces invloed hebben? Wat heeft uiteindelijk de grootste invloed? Maar in de waan van alle dag wordt hier vaak niet bij stil gestaan en al helemaal niet aan deze indirecte knoppen gedraaid. Op zich niet raar dus, maar jij wilt geen korte termijn resultaten die een klein verschil maken. Jij wilt een lange termijn effect wat een groot verschil maakt. Dus in plaats van je focus houden en in te zoomen op de output die wilt veranderen, is het belangrijk te kijken naar het totaal proces en juist te focussen op de input.

Wat de output van je team pas echt beïnvloed

Hoe kan je dit dan het beste doen? Waar moet je naar kijken? Wat heeft dan inderdaad de meeste invloed, zeker ook op de lange termijn? Hierbij geef ik je de knoppen waar je aan kunt draaien, die je het meeste op gaan leveren.

1 Kijk kritisch naar de mensen die het moeten doen

Het zijn je teamleden die het moeten doen en zorgen voor de resultaten. Heb je de juiste mensen zitten voor wat je wilt bereiken? Misschien is je bedrijf inmiddels veranderd en vraagt de fase waar jullie nu in zitten andere dingen van je team. Ben niet bang om hier regelmatig kritisch naar te kijken. Zorg dat je de beste mensen aan boord hebt die met liefde en energie werken aan jullie visie en missie. Het is heel gezond om op een gegeven moment ook weer afscheid te nemen van mensen die niet helemaal meer passen binnen het team of je bedrijf. Zij worden niet gelukkig en jij ook niet. Ben dus kritisch en durf keuzes te maken en zo altijd te zorgen dat je beste mensen in je team hebt om jullie ambities waar te maken.

2 Investeer in opleiding en coaching

Investeer in het laten groeien van je mensen. Dit is een investering die zich altijd terugverdient. Laat mensen groeien, zichzelf ontwikkelen en daag ze uit elke keer weer een stap zetten. Je teamleden worden hier blij van en voor je bedrijf zorgt het dat jullie voorop blijven lopen. Ben niet bang dat mensen weggaan als je in ze investeert. Want je kent vast deze uitspraak ‘Wat als we in onze mensen en ze gaan weg (HR directeur)? Wat als we het niet doen en ze blijven (CEO)?’.

Zorg dus dat ze groeien qua vaardigheden specifiek voor hun rol of taak en ook dat ze zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Kijk ook hier verder en waar iemand naartoe kan groeien.

En vergeet, nu we het toch over ontwikkelen hebben, ook je team als geheel niet. Zorg voor een goede coach of facilitator die jullie als team ook uitdaagt om ‘next level te gaan’. Dit gaat je veel opleveren in de samenwerking en de doelen die jullie kunnen behalen. Ben ook niet bang om hierin te investeren. Deze knop aan de voorkant zorgt dat er qua output veel meer mogelijk is.

3 Ben flexibel en zorg dat iedereen optimaal kan presteren

Ben niet te rigide met wie waar werkt en welke uren. Dus bijvoorbeeld perse werken op kantoor tussen 9.00u en 17.00u. Als iemand de eerste uren productiever is door alleen thuis te werken, zorg dan dat dat kan en ben hier flexibel in. Zo is iemand veel productiever. Is iemand juist ’s avonds productiever dan ’s ochtends? Laat iemand dan bijvoorbeeld later beginnen.

Zorg dat iedereen optimaal kan presteren en de omgeving zich daarvoor leent. Ook hiermee beïnvloed je de resultaten positief.

4 Verbeter continu en bouw dit consequent uit

Zorg dat je niet alleen als je een probleem hebt oplossingen bedenkt, maar blijf continu verbeteren. Regel met elkaar dat wat je doet, dat je dat steeds blijft verbeteren. Zorg voor een cyclus en daag je teamleden uit steeds met ideeën te komen, problemen voor te zijn en vernieuwende oplossingen te bedenken voor uitdagingen die jullie zien aankomen. Als je eenmaal gewend bent op deze manier te werken, dan wordt wat jullie al goed doen alleen maar beter en zorg je dat je in ieder geval bijblijft of nog beter vooroploopt.

5 Inspireer

Sturen op cijfers daar gaan mensen niet harder van lopen. Van verhalen, ervaringen en anekdotes wel. Inspireer je team dus met eigen ervaringen, leermomenten en verhalen die je gehoord of gezien hebt. Dit heeft meer invloed op resultaten, zet mensen aan het denken en geeft ze extra motivatie, in plaats van dat je met z’n allen naar een spreadsheet zit te staren.

Ga je je op bovengenoemde punten focussen, dan komt het ook goed met je output. Dit voelt misschien ‘out of control’ maar dit gaat juist op de lange termijn alle verschil maken. Give it a try en hou het consequent vol. En laat me over een tijdje gerust even weten wat het je heeft opgeleverd. Vind ik leuk 🙂

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

5 tips hoe je als ondernemer minder operationeel kunt gaan managen

Als ondernemer ben je blij met je succes en groei, maar dat managen wat er nu ook bij komt kijken kost je teveel tijd en energie. Kan dat nou niet anders? Ja, zeker wel. En dat is zelfs noodzakelijk wil je het als ondernemer volhouden en je bedrijf leuk blijven vinden. Maar ik kan me voorstellen dat je je afvraagt: hoe dan? Want je doet alles al zo goed en gedegen mogelijk. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je minder operationeel kunt managen, weer meer tijd krijgt voor dat wat je het liefste doet en ondertussen wél je team leidt.

Groei en succes als ondernemer zijn natuurlijk geweldig. Je hebt een plaatje voor ogen van een succesvolle business en als dat vorm krijgt dan is dat mooi en iets om trots op te zijn. Toch heeft elk voordeel ook zijn nadeel. Want met groei en succes komt ook dat je het niet langer alleen kan en heb je meerdere mensen nodig om je bedrijf verder te brengen. Dit brengt weer volgende uitdagingen met zich mee, zoals bijvoorbeeld het een aansturen van een team.

Vaak zie ik bij ondernemers dat ze dan in de valkuil stappen van operationeel managen. Ze bemoeien zich nog overal mee, zijn gefocust op details en vervullen hun rol als baas hoe ze denken te moeten zijn. Uiteindelijk zijn ze zelf vooral enorm druk, maken ze lange dagen, kunnen ze niet op vakantie zonder laptop en telefoon en hebben ze geen tijd meer voor dat waar zij het meeste toegevoegde waarde hebben en ook de meeste voldoening uithalen. Ze lopen langzaam leeg op hun business. Wil je trouwens meer tips over hoe je goed voor jezelf kunt zorgen als leider? Lees ook mijn blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Hoe kan het dan wel?

Want dat leeglopen is natuurlijk zonde en totaal niet nodig. Vaak zie ik dat ondernemers gewoon in de leidersrol zijn gerold en willen ze vooral controle houden. Vanuit dit uitgangspunt richten ze hun rol/functie dan ook in en vanuit deze intentie wordt ook aangestuurd. Niet gek dat dit gebeurt, wel zonde. Zowel voor de ondernemer in kwestie als alle teamleden in zijn of haar team. Want voor beide wordt het alleen maar lastiger en minder interessant.

Wat kan je beter doen? Ik geef je hierbij 5 tips die je helpen om het operationeel managen los te laten en juist effectief te zijn in je leidinggevende rol.

Tip 1: Van controle naar vertrouwen

Wanneer heb je echt controle? Je hebt nooit controle over andere mensen en over situaties. Natuurlijk kun je het wel beïnvloeden, maar volledige controle heb je nooit. Dus hoe effectief is het om steeds te willen blijven controleren? Ook al wil je natuurlijk risico’s vermijden en is je bedrijf je kindje door vanuit controle te sturen, blijf jezelf juist heel druk (want je moet steeds overal op letten, bij zijn en wat over vinden) en wakker je eerder angst dan proactiviteit en vernieuwing aan.

Dus mocht je je hierin herkennen, accepteer dat controle je niet de uitkomst gaat brengen die je wilt. Vertrouwen wel. Er van uitgaande dat je goede, capabele mensen hebt aangenomen, gaat leiden vanuit je vertrouwen je veel meer opleveren. En jij zult eerst het vertrouwen moeten geven voordat iemand verantwoordelijkheid kan pakken. Geef je teamleden je vertrouwen, ben duidelijk over je verwachtingen, bemoei je niet met het hoe en stuur op output. Gata het mis dan neem je het niet over maar evalueer je samen met je medewerker stel je goede vragen en laat je iemand leren. De beste investering die je kunt doen.

Tip 2: Je eigen focus en wie gaat dit doen?

Bepaal je eigen focus en blijf hier scherp op. Omdat je nu eenmaal de eindbaas bent, komen veel teamleden met vragen en dingen bij jou. Je wordt dus steeds verleid ergens wat van te vinden of om erop in te gaan. Hierdoor word je geleefd. Dit is wat we ook wel noemen die ‘waan van de dag’. Om hier vandaan te blijven en deze uitdaging aan te gaan, is het goed om je eigen focus heel scherp te hebben. Waar ben jij van? Waar word jij blij van en waar heb je het meeste toegevoegde waarde? Dit mogen maximaal 2 dingen zijn. En het enige wat je daarnaast nog doet is de visie en richting van je bedrijf bepalen, hier duidelijk in zijn en je team hierin meenemen (stuk leiderschap).That’s it. Al het andere hoort niet bij jou. En om die taken goed te beleggen (als ze überhaupt moeten gebeuren, blijf daar ook kritisch op) daarvoor stel je jezelf de vraag: wie gaat dit doen? En delegeer het dan ook volledig aan diegene.

Tip 3: Richt je op de input, niet de output

Vanuit controle zijn we ook altijd geneigd ons te richten op de output. Dus bijvoorbeeld op de omzet, de winst of bepaalde targets die zijn afgesproken. We monitoren deze regelmatig en gaan daar op sturen. Blijft de omzet achter? Dan wordt al snel geroepen: de omzet moet omhoog er moeten meer klanten bij! Vanuit angst en paniek worden er oplossingen bedacht, in een plan gegoten en actie maar.

Wat beter werkt met langduriger effect is erop vertrouwen dat het met de uitkomst goed komt en juist aan de knoppen aan de voorkant te draaien. Bijvoorbeeld door de beste mensen aan te nemen, door te investeren in persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, door mensen juist uit te dagen anders te kijken en net een stapje verder proberen te doen dan dat ze misschien zelf zouden doen. Dat je inspireert om groter te denken. En je investeert in een steengoede samenwerking. Hier heb je daarna jaren plezier van en met die output zit het dan wel goed.

Tip 4: Maak van je team je tweede familie

Hoe meer je team voelt als tweede familie, hoe meer vertrouwen je zult hebben, hoe sterker zij zich voelen, hoe zelfstandiger ze kunnen werken. Hoe meer je investeert in je team als geheel, hoe minder jij je overal mee hoeft te bemoeien. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat. Als je het vanuit deze gedachte aanvliegt en dan gaat voor het creëren van je beste team, zorg je dat jij weer ruimte en vrijheid krijgt om te doen wat jij het liefste doet. Investeer dus in je team in plaats dat je juist harder gaat werken en alle ballen steeds in de lucht probeert te houden.

Tip 5: Reflecteer en blijf leren

Kijk wekelijks kritisch naar wat je zelf hebt gedaan in je rol. Wat er goed ging, wat er beter kon en wat je volgende week anders gaat doen. Zo blijf je zelf leren en ben je je in een vroeg stadium bewust van valkuilen waar je misschien in eerste instantie toch weer instapt. Elke week reflecteren kost je niks anders dan wat tijd. Neem 15 minuten tot een half uur en het levert je enorm veel waardevolle inzichten en bewustwording op waardoor je kunt blijven groeien in je rol en het voor jezelf in te richten zoals je het wilt. Ter aanvulling is het, als je het durft, ook waardevol om feedback aan je omgeving, je team, te vragen op bepaalde punten. Soms best spannend, maar dit geeft je absoluut goede inzichten waar direct een verschil mee kunt maken.

Nog meer weten over hoe je het team creëert wat je wilt en dus met een gerust hart meer kunt loslaten? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Empathie ja, meehuilen nee

Een medewerker komt bij je met een probleem. Thuis is er iets aan de hand, hij heeft iets meegemaakt wat heftig was of hij zit gewoon niet lekker in zijn vel. We hebben het allemaal wel eens. Het is het leven. Maar jij als ondernemer verwacht ook dat iemand zijn werk doet en wil je het liefst dat diegene er ook met volle aandacht en inzet bij is. Hoe ga je hier mee om? Want natuurlijk heb je begrip voor de situatie, maar je hebt ook een bedrijf te runnen. Hoe je dit het beste aanpakt, lees je in deze blog.

Je medewerker Hans zit er doorheen. Je zag het gebeuren. Zijn relatie is net uitgegaan en hij heeft het niet zien aankomen. Het valt hem zwaar. Waar hij meestal vrolijk binnenstapt ’s morgens, kan er nu nog maar net goedemorgen vanaf en kruipt hij snel achter zijn laptop. Hij doet wel wat dingen, maar veel komt er niet uit zijn handen. Vanmiddag heeft hij een gesprek met je ingepland. Je ziet de bui al hangen. Hij komt natuurlijk met zijn hele verhaal en wil vast tijd voor zichzelf of de permissie om even minder te hoeven bijdragen. Maar jij hebt Hans keihard nodig om nieuwe klanten binnen te halen. Natuurlijk heb je begrip voor zijn situatie, maar hoever moet je gaan? Moet je alles maar goed vinden? Je snapt namelijk dat het lastig is. Maar hoe moet het dan met het werk?

Voor je het weet zit je begrijpend mee te knikken

Als Hans die middag bij je komt, steekt hij van wal. Het gaat niet goed, je krijgt zijn versie van het verhaal in geuren en kleuren en eigenlijk zegt hij tussen neus en lippen ‘ik vind eigenlijk dat ik even niet kan werken’. Je hoort het aan. Begrijpen doe je het. Je wilt hem de ruimte geven. Want je hebt het zelf ook ooit meegemaakt en snapt hoe het is. En voor je het weet zit je begrijpend mee te knikken, kan je het helemaal voorstellen en ben je overtuigd dat het beter is voor Hans om even niks te doen. Je geeft hem alle ruimte en hoopt dat het daarmee snel voorbij is. Begripvol schudt je zijn hand, wenst hem sterkte en ziet hem de deur van jullie kantoor uitlopen. Zo is het het beste toch, schiet er door je hoofd. Al heb je ook allerlei vragen: Wanneer zal hij er weer zijn? Is het inderdaad het beste? Hoe moet het nu met het werk? Enzovoorts.

Wat is er vaak gebeurd

Je kent je teamleden goed en je wilt het beste voor ze. En jij bent ook maar een mens. Je snapt heel goed dat mensen geen robot zijn en dat er nou eenmaal dingen gebeuren waar we mee te dealen hebben. Wat we vaak doen in dit soort situaties is dat we gaan ‘meehuilen’. Onder het mom van iemand de ruimte geven en dat iemand vast weet wat het beste voor hem of haar is, geven we volledig mee. We ‘huilen’ zelfs mee. Waarmee we hopen dat de medewerker denkt ‘ah, wat fijn dat ik zo goed begrepen wordt en wat een fijne ‘baas’ heb ik. Ik zorg dat ik zo snel mogelijk weer volledig aan het werk ga.’ Maar meestal gebeurd het omgekeerde. Vanuit deze goede bedoelingen staan alle sluizen open en wordt jouw invloed als leidinggevende juist minder omdat je iemand weinig ziet en spreekt. Daarnaast wordt het als iemand niet meer werkt, steeds lastiger om terug te keren. De drempel wordt steeds hoger.

Het is goed bedoeld maar werkt averechts

Dat wat we als leidinggevende dus eigenlijk goed bedoelen, werkt juist averechts. Maar wat moet je dan? Je hebt namelijk echt begrip. En je wilt ook empatisch overkomen. Alleen vanuit ondernemersperspectief moet er ook gewerkt worden. Je hebt nou eenmaal een contract met elkaar. De een levert zijn kennis, inzet en expertise en jij betaalt daarvoor. Moet je dan zomaar alles goed vinden? Dat voelt ook niet goed. En wat nou als je hier 5 teamleden van hebt? Er gebeurt steeds van alles in de levens van de mensen om je heen. Op die manier kan je je bedrijf niet runnen.

Goed punt

En hier heb je een goed punt. Want je mag inderdaad ook wat van je medewerker verwachten. Dat is helemaal niet gek. Je hebt nou eenmaal een contract met elkaar. Dus hoe kan je toch empathisch zijn, maar niet doorschieten in meehuilen?

Veeleisend helpen

Wat in dit geval beter werkt en wat voor beide beter voelt, is in plaats van mee te huilen veeleisend te helpen. Dit betekent dat je in het geval van Hans luistert naar zijn verhaal en er begrip voor hebt, maar ook de verantwoordelijkheid bij hem laat voor hoe nu verder. Waarbij je hem de oplossing laat bedenken, maar waarbij jij in je leidinggevende rol duidelijk bent over je grenzen en hem zeker wel wil helpen.

Laat hem dus zijn verhaal doen en stel vragen. Laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker. Vraag wat zijn voorstel is. Kijk met een schuin oog als het nog niet is wat je eigenlijk verwacht. Vind je een week verlof nemen bijvoorbeeld oke, maar komt hij met het voorstel voorlopig een tijdje thuis te willen blijven (ofwel ziekteverzuim), dan kan hoef je dus eigenlijk alleen maar bedenkelijk te kijken. Dan komt er als het goed is een tweede voorstel.

Geef ruimte maar wel dat de medewerker weet dat hij een verantwoordelijkheid heeft voor het werk. En biedt je hulp waar het kan. Is het bijvoorbeeld fijn dat iemand opgehaald wordt in plaats van dat hij of zij zelf moet rijden, regel dat dan.

Dus ben empatisch en bied hulp, maar stel je grenzen en laat de verantwoordelijkheid bij de medewerker. En als het goed is, ken je je mensen. Je weet dat je de een eerder moet afremmen en de ander juist wat meer moet stimuleren.

Veeleisend helpen werkt voor beide kanten beter en is tegelijkertijd een stuk duidelijker.

Is dit ook een herkenbaar voorbeeld voor jou? Hoe ben jij er toen mee omgegaan?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

5 tips hoe je krachtige keuzes blijft maken voor jezelf en je team

Krachtige keuzes maken voor jezelf en je team zijn enorm belangrijk om je werk en bedrijf leuk te blijven vinden en om goed te blijven draaien. Maar dappere keuzes vereisen bewustwording, inzicht en actie. Het kost de nodige energie en het is niet altijd de makkelijkste weg. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je steeds opnieuw krachtige keuzes kunt blijven maken en niet verzandt in de waan van de dag.

Krachtige keuzes ze horen nou eenmaal bij sterk leiderschap. Dat je blijft doen wat bij je past en waar je blij van wordt. Dat je scherp bent op waar je je tijd aan besteedt en wat je precies doet. Werk je echt vanuit je ‘zone of genius’? En maak je ook steeds bewust keuzes voor je bedrijf? Weet je waar je naartoe wilt? Weet je wat daar voor nodig is en wie daar voor nodig is? En durf je deze keuzes steeds weer te maken?

Super belangrijk dus om te doen voor jezelf en voor je bedrijf maar vaak staan we hier weinig bij stil. We worden opgeslokt door de waan van de dag en alle beslommeringen. Dagen, weken, maanden vliegen voorbij. Er ontstaat van alles en we reageren vooral reactief in plaats van proactief.

Wil je on track blijven en het beste voor jezelf en je team bewerkstelligen dan horen krachtige keuzes erbij. Keuzes over de richting van je bedrijf, over het stoppen met producten en diensten, over het afscheid nemen van medewerkers, over groei of misschien wel inkrimping. Het zijn niet de leukste dingen om over na te denken, maar wel de belangrijkste.

Hoe zorg je nou dat je regelmatig tijd hebt voor reflectie en het bewust maken van krachtige keuzes? Ik geef je hierbij 5 tips hoe je deze keuzes steeds kunt blijven maken.

1. Luister naar je gevoel

Je gevoel is een goede raadgever. Heb je bij medewerkers, klanten of partners geen goed gevoel of twijfel je? Onderzoek dan eens waar dat in zit. Ook bij zakelijke beslissingen werkt dit zo. Heb er geen oordeel over maar kijk er met verwondering naar en luister naar wat het je probeert te zeggen. We zijn vaak goed in het negeren van onze intuïtie omdat we allerlei rationele argumentatie aandragen waardoor ons gevoel teniet wordt gedaan. Toch zegt je intuïtie je een hele hoop en is het juist mooi om dit gebruiken. Denk maar eens terug aan beslissingen die je hebt genomen waarvan je achteraf nu denkt: had ik maar of zie je nu wel. Je intuïtie probeerde je van te voren al wat te vertellen.

Dus neem je gevoel serieus als het opkomt en onderneem de bijbehorende actie ook al is het een lastige. Reageer niet klakkeloos vanuit emotie, maar denk na over je aanpak, verschillende scenario’s en consequenties. En neem dan actie.

2. Neem maandelijks thinking time en stel jezelf bepaalde vragen

Maandelijks bewust denktijd nemen, al is het maar 30 minuten, geeft je een heleboel inzicht. Stel jezelf een goede vraag en denk daar op door. Schrijf alles op wat bij je op komt. Bijvoorbeeld: Draagt alles wat we nu doen bij onze visie? Wat zeker wel? Wat eigenlijk niet? Wat als we zouden stoppen met alles wat niet bijdraagt? Wat zou dat betekenen voor mijzelf en voor mijn bedrijf? Wat voor keuzes heb ik dan nu te maken? enzovoorts.

Of vanuit deze vraag eens doordenken: Welke krachtige keuzes gaan meehelpen om het voor mijzelf makkelijker, leuker, interessanter beter te maken? Of welke krachtige keuzes gaan maken dat het in mijn team makkelijker, beter loopt?

Gun jezelf in ieder geval elke maand bewuste Thinking Time en filosofeer er op los zodat je inzicht krijgt in de krachtige keuzes waar je voor staat en die enorm waardevol zijn voor de volgende fase van je bedrijf en je eigen groei.

3. Daag jezelf uit om op te schonen

Daag jezelf uit om afscheid te nemen van dingen of mensen die je niet meer dienen. Durf dit op regelmatige basis te doen. Dit hoort er nou eenmaal bij en is uiteindelijk gezond voor je bedrijf. Hoe vaker je het durft te doen, hoe meer je gesterkt wordt in dat het goed is om te doen. Je weet namelijk wat het je oplevert. Blijf dus niet aan de safe-side om de lieve vrede te bewaren of om de ogenschijnlijk makkelijke manier te bewandelen. Durf op te schonen wanneer de tijd rijp is. Dit houdt het licht en simpeler. uiteindelijk ben je je zelf er steeds weer dankbaar voor.

4. Een sparringspartner of coach

Eigenlijk kan niemand zonder. Iemand waar je altijd mee kan sparren, die je een spiegel voor kan houden en die je met afstand naar dingen kan laten kijken. Zo’n iemand in je omgeving is zo waardevol. Ik kwam hier laatst ook weer achter. Als je moeilijke beslissingen moet nemen en er zelf dichtbij betrokken bent, is het zo goed en fijn dat je met iemand kunt overleggen die van een afstand naar kijkt en je een paar goede vragen stelt. Zorg dat je een partner, businessbody of coach hebt die je hiervoor altijd kunt bellen. Dit helpt je krachtige keuzes makkelijker te maken en ook dat je de back up voelt als je zelf in het proces zit wat bij een krachtige keuze meestal komt kijken. Als je er in zit zie je het soms niet helder meer en is zo’n iemand een enorme steun. Gun dat jezelf.

5. Besef je: niet altijd leuk, maar je moet er doorheen

Blog Waarom leiden nog niet zo makkelijk isDe consequenties van dappere, krachtige keuzes zijn niet altijd top (om het nog maar zacht uit te drukken). Onbegrip, teleurstelling, boosheid, mensen die niet meer tegen je praten, het kan allemaal de revue passeren. Dat doet wat met je en dat is logisch. Dit is meestal niet makkelijk. Het is een proces waar je doorheen moet en wat er ook bij hoort als het gaat om iets afsluiten, afscheid nemen of iets heel anders gaan doen. Hou voor ogen waarom je het doet en waar je naartoe wilt. En probeer tijdens het proces er alles aan te doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen. De boodschap of keuze kan niet leuk zijn, maar op het proces kun je nog wel het verschil maken. Neem je verantwoordelijkheid en doe wat je kan.

Lukt het jou om steeds bewust krachtige keuzes te maken? Zo nee, wat maakt het lastig? Zo ja, welke aanvullende tip heb je nog voor anderen?

Laat even een reactie achter. Leuk!

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Wat jij denkt dat je moet doen met een team

…en wat je team het liefste wil dat je doet

Je wilt graag controle houden en dat je team top presteert. Dus hou je vinger aan de pols en zorg je dat ze weten hoe ze het moeten aanpakken. Het kost je de nodige inspanning, maar anders gebeurt het niet goed genoeg, toch? Het is maar de vraag of dit is wat je team nodig heeft om optimaal te presteren. Waarom dat niet zo is en hoe het anders kan, vertel ik je in deze blog.

Als je een team mag aansturen en je hebt dat nog niet eerder gedaan, dan vaar je vooral op wat je weet en zorg je dat je het risico op wat je wil voorkomen zoveel mogelijk beperkt. Logisch, dat je het op deze manier aanpakt. En je doet dit met de beste intenties. Alleen de uitkomst is juist niet het resultaat wat je wil. Je wil controle houden en dat je team het doet volgens jouw standaarden, maar op deze manier bereik je eerder het tegenovergestelde.

Want als je er juist dicht bovenop zit, van alle details weet, je overal mee bemoeit en je teamleden ook nog vertelt hoe ze dingen moet doen, gaat je team juist minder presteren en vinden ze hun werk steeds minder leuk. Ze worden steeds afhankelijker van jou en alle energie zal steeds vanuit jou moeten blijven komen om de boel aan de gang te houden. Dit voelt misschien als ‘under control’, maar is uiteindelijk killing voor jezelf en je team als geheel.

Je kan het niet alleen, maar micromanagen is niet de oplossing

Als je je bedrijf ooit eigenhandig bent gestart en er mooie plannen en dromen mee hebt, dan is het logisch dat je dit niet zomaar overlaat aan anderen. Maar je bent er inmiddels al achtergekomen dat als je je groeiambities wilt halen je het niet langer alleen kan. Dus je team is inmiddels een feit en je hebt hele goede mensen aangenomen. Je bent er trots op dat je dit bereikt hebt, dat je anderen van werk kan voorzien en dat jullie het nu samen doen. Alleen wil je niet zomaar de controle uit handen geven. Je wilt resultaat zien en je klanten gun je het beste. Dat je er dus bovenop zit, aan het micromanagen bent, is een natuurlijke reactie. Zeker als je nog nooit leiding hebt gegeven.

Misschien doe je het ook wel op deze manier, omdat je denkt dat je hiermee het beste resultaat haalt of juist voorkomt dat dingen misgaan. Of heb je last van het niet durven los laten, omdat je dan niet weet wat er gaat gebeuren en stel je voor dat het misloopt? En ook andere belemmerende overtuigingen zoals ‘ik kan het zelf het beste’ of ‘als ik het iemand anders laat doen, is het nooit precies zoals ik wil’ kunnen je op het spoor houden van controle en er dicht op zitten. Ook zie ik geregeld dat de ondernemer met leidinggevende rol reactief acteert in zijn of haar rol in plaats van proactief. Oftewel vooral problemen oplossen en brandjes blussen als ze zich aandien, maar minder stilstaan en minder tijd besteden aan richting en verwachtingen meegeven aan hun team.

Je wilt dat je team presteert

‘Je hebt pas controle als je het niet meer nodig hebt’, een mooie uitspraak van psycholoog Albert Sonneveldt. Wat je team nodig heeft om optimaal te presteren (en jij dus controle houdt), is dus iets anders dan dat je in eerste instantie misschien denkt. Door er boven op te zitten en mensen te vertellen hoe ze hun werk moeten doen, krijg je juist medewerkers die achterover gaan leunen en minder initiatief nemen. Ze komen alles op een gegeven moment aan je vragen en ze zullen niet eigenhandig verbeteringen voorstellen. Ze laten hun hersenen op een gegeven moment bij de deur. Thuis zijn ze tot van alles in staat, op het werk doen ze het minimale. Ook je team als geheel presteert in plaatst van maximaal juist net (of net niet) voldoende.

Autonomie, verantwoordelijkheid en vertrouwen

Want wat je team nodig heeft is juist autonomie, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Dit lijkt misschien tegenstrijdig, maar is het zeker niet. Ze kunnen namelijk pas verantwoordelijkheid pakken en laten zien wat ze in hun mars hebben als jij ze de ruimte en het vertrouwen geeft. Uit verschillende onderzoeken blijkt ook, en ik kan het beamen vanuit de praktijk, dat medewerkers zich meer betrokken voelen en gemotiveerder zijn als ze autonomie ervaren en zelf beslissingen kunnen nemen. Zeker als je goede mensen hebt aangenomen, dan is het vooral zaak om samen met hen hun volledige potentie aan te spreken. Niet alleen op individueel niveau, maar ook in teamverband.

 

En juist dan heb je pas de controle. En dan pas bereik je topresultaten.

Dit betekent trouwens niet dat je nu alles maar los moet laten en alles over de schutting moet gooien, want dan weet ik ook zeker dat je tot de conclusie komt dat het niet werkt.

Geef autonomie, verantwoordelijkheid en vertrouwen, maar geef wel de kaders mee waarbinnen gewerkt wordt. Zonder duidelijkheid gaan mensen namelijk zweven, worden dingen vaag en ontstaat er miscommunicatie. Dus ben duidelijk over waar jullie heen gaan met het bedrijf, wat belangrijke waarden zijn waar volgens je wilt werken en wat je verwacht van je mensen.

En je zult zien dat jullie veel meer kunnen bereiken en het voor jou als leider een stuk makkelijker wordt.

Don’t settle for less 😉

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Leiderschapsontwikkeling, mijn 3 lessen en tips

Als je voor het eerst een team mag leiden, dan is het niet gek dat je in een aantal valkuilen stapt. Ook helemaal niet erg, want daar leer je van. Ik weet hoe het is. Toch is het altijd super waardevol om te leren van mensen die je al zijn voorgegaan. Ze weten hoe het is, weten waar je tegen aan kunt lopen en ook wat je kunt doen als het anders loopt dan gepland. Vandaar dat ik in deze blog drie belangrijke lessen en tips van mezelf met je deel.

Deze blog schrijf ik nadat ik mezelf net ook weer drie dagen heb ondergedompeld in persoonlijke en ondernemersgroei. Leren van de besten en degenen die je al zijn voorgegaan. Je hoeft het namelijk niet allemaal opnieuw zelf uit te vinden. je kunt al veel leren van een ander zijn inzichten, successen en f*ck ups. En hoe meer je er voor openstaat om hier ook iets mee te doen, hoe meer het je kan opleveren.

Nieuwe fase, nieuwe uitdaging

Het leven blijft nou eenmaal een leerschool. Elke keer weer een stapje verder, een fase verder, een uitdaging verder. Als je open blijft staan om te leren en te investeren, komen hier de mooiste dingen uit voort. Dit geldt natuurlijk ook voor je bedrijf. Ook hiermee kom je elke keer weer in een nieuwe fase en dit vraagt weer andere dingen van je als ondernemer. Zoals bijvoorbeeld dat er met de groei van je team ook ineens management- en leiderschapskilts van je gevraagd worden.

Als je dit nog nooit eerder gedaan hebt en je je er niet echt in verdiept hebt, dan kan dit best pittig zijn. De een gaat het van nature al wat makkelijker af dan de ander. Maar zoals bij alles wat je nog nooit gedaan hebt, je zal moeten oefenen en met vallen en opstaan leer je. Zo ben ik ooit ook begonnen. Met alleen mijn opleiding Organisatiepsychologie en een paar jaar werkervaring. En toen mocht ik mijn eigen team gaan opbouwen en leiding gaan geven. Het leek me een uitdaging en ergens wist ik ‘dit moet ik kunnen’. Maar ondertussen vond ik het ook heel spannend.

Wat als ik door de mand val?

Want zou ik niet door de mand vallen? Wat wist ik nou, ik kwam net kijken? Kon ik wel iets vinden van hoe anderen het deden (terwijl ik ondertussen precies wist hoe ik het hebben wilde)? Wat als ik nou een besluit nam waar iedereen op tegen was? Of dat ze mij helemaal niet serieus zouden nemen? En als ze me niet aardig vinden, gaan ze natuurlijk alleen maar zeuren en roddelen en dan komt er niks meer uit hun vingers…

Zomaar een paar gedachten die in die tijd geregeld door mijn hoofd spookte. Net als: Ik vind dat ik overal iets vanaf moet weten. Ik vind dat ik krachtige besluiten moet nemen. Ik vind dat af en toe moet laten zien wie hier de baas is. Ik verwacht dat iedereen alles geeft, altijd. Ik controleer het meeste toch nog maar, want anders is het misschien toch niet goed genoeg.

Iets van herkenning?

Drie lessen en tips

Logisch hoor deze gedachten, want je wilt controle houden, serieus genomen worden en het liefst ook nog aardig gevonden worden. Alleen kunnen ze je ook enorm belemmeren. Door deze overtuigingen en gedachten hield ik mezelf namelijk klein, was ikzelf enorm druk, was het voor mijn team stukken minder leuk en was het allemaal lang niet zo effectief.

Zonde en niet nodig.

Dus al ik het over zou mogen doen met wat ik nu weet, wat zou ik dan zeker anders doen? Welk inzicht en tip zou ik mezelf, en nu dus jou ook, zeker meegeven.
Deze drie lessen kunnen je enorm helpen om voor jezelf meer rust te creëren, meer uit je team te halen en toch de controle te houden.

1 Het draait niet om jou

In het begin denk je misschien nog dat het om jou draait. Je bent waarschijnlijk vooral bezig met hoe je het doet en hoe anderen over jou denken. Zeker als je als ondernemer zelf bent gestart en eerst alles altijd zelf deed, is het niet zo gek dat je vanuit jezelf bezig bent. Alleen als je met meerdere mensen gaat werken en je dus een team om jezelf hebt verzameld, ben jij niet meer het belangrijkste, maar zijn zij dat. En als je je dat realiseert ga je denken en doen vanuit een hele andere mindset. Hoe kunnen jouw medewerkers hun werk zo goed mogelijk doen? Wat hebben zij nodig? Wie heb je nodig om tot een sterker team te komen? Je gaat jezelf hierdoor hele andere vragen stellen en zult anders handelen. De uitkomst hiervan is dat medewerkers echt tot volledige bloei kunnen komen en jullie als team echt kunnen groeien. En dit heeft weer zijn uitwerking op de resultaten en het werkplezier.

2 Focus op wat jij moet doen en laat de rest los

Denk alleen nog in Wie en Wat en focus hierop. Laat de rest echt los, daar heb je dus andere mensen voor. Ik heb het er al eerder overgehad maar vraag jezelf dus niet meer ‘Hoe ga ik dit doen?’ maar juist ‘Wie gaat dit doen?’. Als ik dit had geweten toen ik begon, had ik het mezelf zoveel makkelijker gemaakt en minder hard hoeven werken. Daarnaast heb jij in je leidersrol vooral een verantwoordelijkheid voor de koers en wat jullie doen. Wat zijn de belangrijkste dingen om op te speren gezien jullie visie? Help de rest op koers te blijven en de juiste dingen te doen. En zorg voor de juiste (beste) mensen.

Wil je hier nog meer over lezen, lees ook mijn blog Wat je kan leren van luie leidinggevenden?

3 Investeer in individuen én in het team

Wat ik meestal zie, en zelf ook heb ervaren, is dat je van nature een voorkeur hebt voor het inspireren, motiveren, bevragen van groepen dan wel individuen. De een vindt het heerlijk om dat team mee op sleeptouw te nemen en meer uit die groep te halen, maar vind een op een gesprekken maar lastig en vaak gezeur. Terwijl de ander juist een op een iemand echt aandacht kan geven en kan motiveren, terwijl die hele groep aanzetten en daar stappen mee maken een regelrechte uitdaging is.

Tot die laatste groep behoorde ik zelf. En dit had ik eerst dus helemaal niet zo in de gaten. Maar wil je echt voordeel hebben van je team en dat je medewerkers op individueel niveau ook top kunnen presteren, dan zul je aan beide aandacht moeten besteden. Het een kan niet zonder het ander als je gelooft in goede resultaten en dat jullie samen sterker zijn en meer kunnen bereiken. Ben je hier dus van bewust en investeer in datgene wat je nu nog niet zo makkelijk lijkt. Je kunt dit leren. Ik dacht dat ik met teams werken en ze faciliteren gewoon niet goed kon. Uiteindelijk heb ik er zelfs mijn werk van gemaakt en vind ik het een van de meest geweldige dingen om te doen.

Welke les heb jijzelf geleerd waar een ander van zou kunnen leren?

Leuk als je deze wilt delen in een reactie.


Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? 

Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

 

Lage motivatie in je team opkrikken? Aan deze knoppen kan je draaien

Lage motivatie in je team. Het kost je de nodige frustratie. Waarom is er zo weinig energie en komt er zo weinig initiatief vanuit je team? Je hebt het er eigenlijk mee gehad. Waar is het gebleven? En hoe krijg je het weer terug? Zodat jij niet alleen meer aan het trekken en duwen bent, maar het echt weer vanuit henzelf komt. In deze blog geef ik je tips aan welke knoppen je kunt draaien om de motivatie en het gedrag te beïnvloeden.

Lage motivatie is een vraagstuk wat menig leidinggevende bezighoudt. Je hebt er namelijk last van als de energie laag is en dat het voelt als trekken aan een dood paard om wat voor elkaar te krijgen. Daarnaast heeft de productiviteit en het werkplezier eronder te lijden. Je wilt graag dat medewerkers proactiever zijn en komen met oplossingen. Je ziet graag meer zelfstandigheid en hart voor de zaak. Maar de motivatie lijkt ver te zoeken. Aan welke knoppen kan je nu draaien om dit om te turnen?

Er zijn al vele onderzoeken gedaan naar en theorieën ontwikkeld over intrinsieke en excentrieke motivatie, arbeidsmotivatie en werkbeleving. De een meer valide dan de ander. Het kan het een en ander verklaren, maar vaak blijft de vraag nog steeds: en welke handvatten heb ik nou om er wat aan te doen?

Waar je last van hebt is het gedrag

Als we het over een lage motivatie hebben bij medewerkers of in een team, dan zeggen we eigenlijk dat we niet happy zijn met het gedrag wat ze laten zien. Dáár zit namelijk de frustratie. Je bent niet blij met wat mensen doen. Je verwacht iets anders. En dat kan liggen aan motivatie, maar kan ook liggen aan factoren die motivatie en betrokkenheid beïnvloeden. Daarnaast kunnen er ook andere zaken op het werk niet op orde zijn die het gedrag beïnvloeden. 

Waar jij ’s ochtends precies weet waarom je doet wat je doet als ondernemer en er vol voor gaat, is dit soms bij anderen ver te zoeken. Is dit motivatie, zijn dit drijfveren, is dit betrokkenheid? Of is het recalcitrantie of angst, omdat er frustraties zijn door veranderingen, onrust, koerswijzigingen? Daarnaast heb je er zelf als leidinggevende ook een grote invloed op. Hoe jij acteert en vanuit welke intentie je dit doet, heeft invloed op het gedrag van je teamleden.

Dus als je merkt dat je last hebt van gedrag dat je eigenlijk niet wenst en het dus lijkt op gebrek aan motivatie, ga eerst op zoek naar wat er aan de hand is. Het gedrag wat je ziet, boven het wateroppervlak, komt namelijk voor uit wat er onder het wateroppervlak gebeurt, namelijk op het niveau van Wat wil ik (drijfveren, waarden, karakter)? en Wat vind ik (opvattingen, overtuigingen, normen, waarden)? Het gedrag, zoals geen initiatief nemen, afgehaakt zijn, klagen en alleen het hoogstnoodzakelijke doen, is dus een uiting van alles wat zich daaronder afspeelt.

Als je de motivatie wilt verhogen

Als je de motivatie wilt verhogen, nou ja, als je eigenlijk dus een andere uitkomst wilt qua gedrag waarbij je teamleden zelfstandig werken, gedreven zijn, initiatief tonen, ervoor willen gaan en dus effectief en productief werken, dan zijn er een aantal dingen om op te letten oftewel die je aan kunt pakken.

1. Op zoek naar de oorzaak

Voordat je aan de juiste knoppen kunt draaien, moet je weten waar het gedrag vandaan komt wat je terugziet. Is er onvrede en zo ja waarover? Is er geen duidelijke richting zodat mensen niet weten waar ze aan toe zijn? Is er zoveel gebeurd dat het vertrouwen onderling in een deuk heeft gekregen? Wat is er aan de hand?

Je hebt hier waarschijnlijk zelf een idee van, maar pas op dat je niet gaat varen op aannames. Je hoeft dit niet allemaal zelf uit te vogelen. Stel juist vragen aan je medewerkers. Vertel wat je opmerkt feitelijk aan hoe het er aan toe gaat en zeg wat je eigenlijk voor verwachting hebt. Vraag dan wat er aan de hand is waarom het nu gaat zoals het gaat en niet zoals het wat jou betreft zou moeten. Ga op zoek naar wat zich onder het wateroppervlak afspeelt en ook wat de factoren zijn die dat beïnvloeden. Vraag goed door en dan heb je mooie aanknopingspunten voor verbetering.

2. Kijken naar jezelf

Actie is reactie. Als het gedrag aan de overkant van de tafel je niet bevalt, zegt dat ook altijd iets over het gedrag van jezelf. Dat kun je confronterend of niet leuk vinden, maar je kan het ook zien als iets waar je je voordeel mee kunt doen. Je krijgt namelijk altijd feedback en kunt bewust omgaan met wat jouw gedrag uitlokt in een ander.

Daarnaast kun je zelf ook reflecteren op wat je doet of juist misschien niet doet in je leidinggevende rol. Ben je vooral aan het micromanagen en aan het controleren? Dan ervaren medewerkers geen autonomie en verantwoordelijkheid. Dit doet iets met de motivatie. Spreek je nooit je verwachtingen uit en vind je het niks om je team een keer in de zoveel tijd bij elkaar te hebben en mee te nemen in de plannen, dan missen ze richting en duidelijkheid en is het lastig om zelfstandig besluiten te nemen en gericht te werken aan jullie doelen. En luister je bijvoorbeeld echt? Dus niet om te antwoorden, maar om echt te horen en te weten te komen wat iemand bezighoudt.

Weet dat jij in ieder geval veel impact hebt vanuit je leidinggevende rol op je medewerkers en het team als geheel.

De Hay Group heeft ooit, in 2013, een onderzoek gedaan waaruit bleek dat 68% van de medewerkers in Nederland zijn of haar leidinggevende demotiverend vindt. Niet eens ‘niet zo capabel’, maar DEMOTIVEREND. Ik vind dit nogal wat. Maar daar hoor jij niet bij, toch? Zeker niet. Jij wilt er alles aan doen om je team juist in de goede flow te krijgen. Als het daarvoor nodig is om naar jezelf te kijken en daar je verantwoordelijkheid in te nemen, dan sta je daar voor open. En dat is al een mooi begin. Meer lezen over dat effectief leiden nog niet zo makkelijk is, maar hoe je het toch kunt DOEN, lees dan ook even deze blog met 3 tips: Lees deze blog 

3. Kijken naar je team

Weet je eigenlijk van je teamleden waar ze op ‘aan’ gaan? Oftewel weet je wat elke medewerker drijft? En weet je iets over hun persoonlijke why en is dit ooit gelinkt aan de why van je bedrijf? Hoe meer dit namelijk matcht hoe meer mensen vanuit intrinsieke motivatie bijdragen en echt voelen dat ze iets waardevols doen. Dit zie je dus terug in hun gedrag, productiviteit en werkplezier.

En hoe zit het met de cultuur in je team? Worden mensen serieus genomen? Krijgen ze aandacht en worden ze gezien? Krijgen ze regelmatig waardering? Is het normaal om elkaar aan te spreken en feedback te geven? Voelen mensen eigenaarschap? En zijn er bijvoorbeeld kansen om jezelf te ontwikkelen en eventueel qua functie door te groeien?

Als deze factoren dragen bij aan het gewenste gedrag. Bedenk dus voor jezelf hoe je het eigelijk voor je ziet, dus wat je wel verwacht. Ga op onderzoek uit wat er op dit moment aan de hand is. Kijk daarbij ook naar jezelf en ook naar de mensen in je team. Wat gebeurt er onder het wateroppervlak en/of waar zit de onvrede? En pak dit aan. Je zult zien dat, als het vertrouwen ook weer is gegroeid, er dan een positieve flow ontstaat.

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Hoe voorkom je dat jullie vergadertijgers worden?

Als je team steeds verder groeit, komt het moment een keer dat wordt voorgesteld om wat vaker een meeting te plannen, want sommige teamleden ‘missen nu af en toe informatie’. En voor jullie het weten, zit je een groot deel van je tijd te vergaderen. Je vraagt je af of dit nou allemaal wel zo effectief is. Kan dit nou niet anders? Zeker wel. In deze blog laat ik je zien hoe.

Je kent ze wel, die grote bedrijven waar iedereen continu zit te vergaderen. Misschien heb je er zelf ooit ook gewerkt. Ik wel en mijn agenda zat vele dagen van de week van ’s ochtends 8 tot ’s middags half 6 aaneengesloten vol met meetings. Hoe normaal ik dit in het begin ook vond, omdat iedereen dit deed, hoe vaker ik me iets later steeds afvroeg: is dit wel effectief? Zorgen we op deze manier dat we het meeste waarde toevoegen aan de organisatie? Zijn we op deze manier het meest productief? Het antwoord was nee. Want vaak waren we problemen aan het bespreken, aan het analyseren, plannen aan het maken en presenteren en aan het praten over ogenschijnlijk belangrijke dingen. Maar krachtige besluiten nemen en DOEN, ho maar. Deze situatie wil je dus niet in jouw bedrijf, terwijl er op een gegeven moment wel meer vraag komt naar structuren om informatie te delen en op de hoogte te blijven van wat er allemaal gaande is.

Als het niet meer ‘automatisch’ gaat

Ben je inmiddels met meer dan 10 mensen in je team, dan is het logisch dat de vraag komt om meer met elkaar te delen waar iedereen mee bezig is. Onder de 10 man is dit nog redelijk overzichtelijk. Je zit dicht bij elkaar, in dezelfde ruimte waarschijnlijk, en dan hoort iedereen gewoon op de werkvloer wat er gaande is. Het gaat min of meer vanzelf. Groeit je team verder dan krijg je op een gegeven moment ook vaak een verdeling in je team wie waar van is. Zo is een aantal verantwoordelijk voor sales, een aantal voor marketing, een aantal voor klantcontact enzovoorts. Misschien ga je op een gegeven moment naar een groter pand en zit je niet allemaal meer naast elkaar. Dan krijg je niet meer automatisch alles mee van elkaar.

En dan gaat het op een gegeven moment komen: ‘We weten niet meer wat de ander doet. We missen het overzicht en wat er precies speelt. Moeten we niet een keer in de zoveel tijd bij elkaar zitten?’ Dat is pas het begin. Maar voor je het weet heb je een dagelijkse stand up, een wekelijkse meeting tussen sales en marketing, een wekelijkse vergadering tussen klantcontact en sales, een maandelijkse vergadering met z’n allen om te bespreken hoe we het doen enzovoorts. En ook al had je je nog zo voorgenomen het niet te doen, zitten jullie toch het grootste deel van je tijd te vergaderen. Waarbij het nog maar de vraag is of het wel zo effectief is.

structuur vergaderen bedrijven vergadertijgers team klantcontact vergaderen mensen

Foto door Annie Spratt

Groei betekent wel meer structuur

Niemand wordt blij van eindeloze besprekingen. Je kunt nooit tijdens al die sessies de hele tijd scherp zijn, want niemand houdt dat vol. Alleen maar vergaderingen inplannen, is dus geen oplossing voor de vraag naar op de hoogte willen blijven zijn en need to know kennis met elkaar delen.

Feit blijft dat als je bedrijf groter wordt er wel meer structuur nodig is. Wat eerst vanzelf ging, gaat niet meer zo vanzelf. Bij elke fase in het groeiproces horen weer nieuwe stappen. Maak hierin alleen wel bewuste keuzes. Want anders worden jullie uiteindelijk alsnog die vergadertijgers.

Dus wel meer structuur, maar alleen om het jullie makkelijker te maken. Zodat processen vlotter verlopen of je elkaar beter weet te vinden. Maar niet om een hele kerstboom op te tuigen en vooral tijd te vullen.

Wat werkt dan wel?

Wat wel werkt is afhankelijk van de grote van je team en wat jullie doen. Maar hierbij een aantal vragen om over na te denken hoe je dit kunt inrichten. Zodat je effectief omgaat met je tijd en jullie toch allemaal voldoende zicht houden op wat er speelt en de betrokkenheid hoog blijft.

De dagelijkse operatie

Wat is er voor nodig om de dagelijkse gang van zaken goed te monitoren en knelpunten snel te herkennen en te kunnen oplossen? Wat werkt hiervoor bij jullie het beste? En wie moeten hier absoluut bij zijn? Niet iedereen hoeft namelijk elke dag van alles op de hoogte te zijn. Voor sommigen is een keer bijgepraat worden op hoger niveau voldoende. Ben hier kritisch op.

En je hoeft dit trouwens niet zelf allemaal te bedenken, maar stel deze vragen vooral aan je team. Laat ze zelf aangeven wie waar bij moet zijn en hoe ze dit beste kunnen regelen. Een voorbeeld wat kan werken voor de dagelijkse gang van zaken is een dagelijkse stand up of een weekstart. Deze duren niet langer dan 10 minuten, iedereen staat en iedereen is verantwoordelijk voor inbreng. Gebruik evt ook een white board met hierop de punten waarop jullie de voortgang monitoren. Dit is voor iedereen elke dag zichtbaar.

structuur vergaderen bedrijven vergadertijgers team klantcontact vergaderen mensen

Uitvoering van de strategie

Op een iets hoger niveau is het ook belangrijk om in de gaten te houden of de strategie die bepaald is ook uitwerkt en of jullie hierop nog moeten bijsturen, zodat je ook echt de juiste stappen zet naar jullie visie. Ook hier weer de vraag: wie zijn degenen die dit moeten doen en in de gaten moeten houden en hoe zorgen ze dat de rest in ieder geval op de hoogte blijft op een effectieve manier? Een maandelijks moment zou hiervoor bijvoorbeeld niet zo gek zijn. Vraag ook hier je team na te denken hoe ze dit effectief en efficiënt kunnen inrichten, zodat iedereen zich betrokken voelt en het doel niet vergeten wordt, maar het belangrijkste uitgangspunt blijft.

Het overall plaatje

Hoe doen we het als bedrijf? Halen we de targets? Is de markt veranderd? Doen we de juiste dingen? Hoe ligt het met accenten? Hoe staan we ten opzichte van onze visie? Het overall overzicht in gewone mensen taal die tot de verbeelding spreekt. Wat is de beste manier om dit te delen? Door wie is het logisch dat dit gebeurd? En wat is een fijne frequentie, zodat iedereen voldoende op de hoogte is en het nog steeds voelt als ‘ons bedrijf’? Maak ook hierin kritische keuzes. Stel deze vraag aan jezelf als CEO en bespreek het met je team. Waarschijnlijk is dit iets waar je elke kwartaal en aan het einde of begin van een jaar bij stil staat. Ook hier, doe wat werkt voor jullie en houd vooral het doel voor ogen wat je er mee hebt.

En voor jezelf?

Waarschijnlijk heb je de neiging om zelf als CEO overal bij te willen zitten. Dat voelt misschien als grip hebben, maar dan ben jij dus degene met die overvolle vergaderagenda. Ook daarmee heb jij niet de meeste toegevoegde waarde. Dus waar heb je die toegevoegde waarde het meest en wat kan je team prima zelf? Stel jezelf dan ook de kritische vraag: hoe zorg ik op een goede manier dat we op koers blijven, de juiste dingen doen en iedereen zich betrokken blijft voelen? Hoe kan ik dit het beste regelen?

Nog aanvullingen op het bovenstaande? Laat het gerust weten in een reactie.

Of heeft het je een mooi inzicht opgeleverd? Leuk als je het deelt.

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Pagina 1 van 712345...Minst recente »