Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Leiderschap

Hoe om te gaan met onzekerheid en je team

Onzekerheid en je team, hoe zorg je dat je het managet? Onzekerheid en een afnemend gevoel aan veiligheid zorgt voor een groeiende angst. En angst werkt verlammend. Veiligheid en vertrouwen zijn de basis voor een succesvol team. Dus hoe zorg je dat je dit zo hoog mogelijk houdt ondanks de onzekere tijd? In deze blog geef ik je een tip hoe je dit aanpakt.

Onzekerheid en je team. Eigenlijk wil je dit altijd zoveel mogelijk voorkomen. Toch hebben we op dit moment met een extreem onzekere tijd te maken waarvan we de consequenties niet kunnen overzien. Maar je merkt dat deze onzekerheid zijn weerslag heeft op je team. De angst groeit wat betreft de vooruitzichten van jullie bedrijf. Kan mijn salaris volgende maand nog betaald worden? Is mijn baan er straks nog en vind ik wel een andere? Hoe staan we er echt voor? Er gebeurt zoveel met andere bedrijven om ons heen zijn wij zo ook aan de beurt? Enzovoorts.

Deze onzekerheid, angst en dus een gevoel van verminderde veiligheid werkt verlammend voor je teamleden en je team als geheel. Het houdt iedereen bezig. Er wordt aan de lopende band over gesproken. Het is logisch.

Jij hebt een belangrijk rol te vervullen

Hier heb jij als leider nu een belangrijke rol te vervullen. Hoe jij hiermee omgaat, gaat bepalen hoe het de komende tijd gaat en hoe jullie hieruit komen. Ik weet dat de één dit al zag en hier met z’n team aandacht aan besteedt, maar vaak genoeg heb ik gezien dat een leider niet precies weet hoe dit nu aan te pakken of er maar weinig aandacht aan besteedt en vooral op de inhoud blijft zitten. Dit maakt het helaas van kwaad tot erger. Deze situatie vraagt om een gesprek met je team. Alleen wat is dan een goede aanpak, zodat je mensen zich juist weer veiliger voelen en het vertrouwen blijft of weer terugkomt? En hoe open een kwetsbaar moet je zijn als leider, als ondernemer?

Om je hierbij te helpen, wil ik een stukje uit het boek van ‘Durf te leiden’ van Brené Brown met je delen:

In tijden van moeilijke veranderingen en onzekerheid zouden moedige leiders er met hun team voor kunnen gaan zitten en zeggen:

Deze veranderingen zijn heftig en ik weet dat er veel ongerustheid is. Die voel ik ook en het is moeilijk om daarmee om te gaan. Het is lastig om het niet mee naar huis te nemen, het is lastig om er niet over in te zitten en het is gemakkelijk om op zoek te gaan naar iemand die je de schuld kunt geven. Ik zal over de veranderingen alles wat ik kan zo snel mogelijk met jullie delen.

Ik wil de volgende drie kwartier met jullie sparren over hoe we omgaan met de veranderingen. En specifiek over de vragen: Hoe ziet steun van mij eruit? Welke vragen kan ik proberen te beantwoorden? Zijn er verhalen die jullie bij mij willen checken? Hebben jullie nog andere vragen?

Ik vraag iedereen om met elkaar in verbinding en in contact te blijven in deze roerige tijden, zodat we echt kunnen sparren over wat er aan de hand is. Want we zullen ondertussen toch werk moeten produceren waar we trots op zijn. Laten we allemaal één ding opschrijven dat we van deze groep nodig hebben om het gevoel te hebben dat het oké is om vragen te delen en te stellen, en één ding dat daarbij in de weg staat.’

In het boek gaat het over kwetsbaarheid en haar onderzoek naar kwetsbaarheid, moed en leiderschap. In dit voorbeeld geeft de leidinggevende woorden aan onuitgesproken emoties. Hij creëert een veilige omgeving en vraagt de teamleden wat ze nodig hebben. Het is niet moeilijk om dit zo te doen en het levert enorm veel op. Dit is een tijdsinvestering die zorgt dat het vertrouwen groeit en het niveau van feedback en het gesprek omhoog gaat. Zowel Brené Brown concludeert vanuit haar onderzoek als ik vanuit ervaring dat hier toch maar zelden tijd voor wordt genomen.

Hier maak je het verschil

Dit is dus waar je een verschil kunt maken en kunt zorgen dat je team aangehaakt en productief blijft. Maak tijd voor dit gesprek en gebruik je vaardigheden om een daadwerkelijk gesprek te hebben met elkaar. Laat de inhoud voor wat het is. Ben vooral benieuwd hoe het met je teamleden gaat, waar ze mee zitten, vertel wat jezelf bezighoudt en stel vragen zoals hierboven genoemd. En luister vooral. Geef ruimte en aandacht. En gebruik de kracht van van jullie als collectief. Hierdoor zorg je voor de veiligheid en vertrouwen dat nodig is om door te kunnen en te blijven presteren, ook in deze lastige tijd. Want je bedrijf kan nu niet gebruiken dat jullie bij de pakken neerzetten en de aandacht op gaat aan klagen, negativiteit en angst aanwakkeren.

Ben eerlijk en duidelijk

Neem de tijd voor de emoties, faciliteer je team en ben open en transparant zover mogelijk, maar vooral eerlijk. Ook als jij het ook niet weet. Jij bent degene die kan zorgen dat het vertrouwen blijft. Dit is belangrijk voor de betrokkenheid en productiviteit, maar ook iets wat voor de lange termijn super waardevol is. Als dit is afgebrokkeld, kost het een hele tijd het weer op te bouwen. Investeer dus wat tijd en energie en je krijgt er, ondanks de situatie, je beste team voor terug.

Mocht je bovenstaande gedaan hebben en mooie ervaring hebben gehad, deel hem dan hieronder in een reactie. Het inspireert anderen.

En vind je het nog steeds lastig hoe je dit aanpakt? Stuur gerust een DM of mail om even te sparren.

 

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Leidinggeven in lastige tijden

Leidinggeven in lastige tijden, het hoort er ook bij. Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. In moeilijkere periodes wordt er extra aanspraak gedaan op je leiderschap. Hoe zorg je dat je je team er in lastige periodes doorheen loodst? Waar moet je op letten? En wat is het allerbelangrijkste voor jou als leider om te doen? In deze blog geef ik je de antwoorden en tips.

Leidinggeven in lastige tijden is helaas onvermijdelijk. We hebben nou eenmaal te maken met een conjunctuur en soms zijn er andere verrassingen, zoals natuurgeweld of een virusuitbraak, die de boel aardig op stelten zetten. In een tijd van crisis is sterk leiderschap van cruciaal belang. Blijft dit achterwege, dan krijgen problemen vrij spel en wordt het meestal van kwaad tot erger.

Zorg dus dat je niet blijft toekijken, maar je leiderschap pakt. Wacht niet af, maar ben het voorbeeld en leid je team en bedrijf. Ga ze voor, sta op en maak keuzes en bepaal richting. Dat is namelijk wat er nodig is. Hoe beter je dit aanpakt, hoe makkelijker jullie door deze periode heen komen. Dit vraagt dus wat van jou als leider. Niet alleen qua lef, maar ook qua vaardigheden.

Wat kan je hierbij helpen? En wat is belangrijk om te doen? Ik geef je hierbij 5 tips. Je kunt ook de video even kijken waarin ik al 3 van de 5 tips noem.

 

1 Wat je team nodig heeft, is openheid en transparantie

Hier zie ik het vaak misgaan. Als het lastig wordt, dan gaat er vergaderd worden achter gesloten deuren, dan wordt er gefluisterd en in kamertjes van alles bekokstoofd. Tenminste zo lijkt het. Vanuit de bedoeling juist geen onrust te veroorzaken, is dit onruststoker numero uno. Ook al is het een lastig tijd, ben gelijk vanaf het begin open en transparant. Neem medewerkers mee in de cijfers, de consequenties en de plannen. Neem ze mee in de reis die jullie samen doormaken. Daardoor behoudt je het vertrouwen, wat zo belangrijk is in zo’n tijd, en de betrokkenheid en motivatie.

2 Pak de regie

Je kent het vast. Eerst even stevig balen, zeuren en tegen de situatie aanschoppen. Dat mag en kan. Als je er maar niet in blijft hangen. Op een gegeven moment is het genoeg en tijd om weer in de driversseat te gaan zitten. Oftewel pak het heft in handen en denk in oplossingen en wat er allemaal wel kan. Hou je doel voor ogen en bekijk wat er nodig is en wat je kunt doen om problemen op te lossen en mogelijkheden te benutten. Dit is het belangrijkste wat je in een crises te doen hebt. Na de frustratie, herpakken en de regie terugnemen.

Leidinggeven in lastige tijden, doe het samen

3 Doe het samen

Voor het aangaan van jullie uitdaging en om er op een goede manier uit te komen, heb je elkaar nodig. Je hoeft het dus niet allemaal zelf op te lossen, maar gebruik juist de kracht van het collectief. Jullie hebben een gezamenlijke ‘vijand’ wat zorgt voor een sterk saamhorigheidsgevoel en een ongekende kracht. Maak hier gebruik van. Net als van jullie oplossend vermogen en het met elkaar ideeën en oplossingen nog veel beter maken. Leid en faciliteer je team hierin en het zal leiden tot verbluffende resultaten.

 

Blog Leidinggeven in lastige tijden

4 Meer denktijd voor goede beslissingen

Ook al denk je waarschijnlijk actie in de taxi oftewel we moeten nu snel handelen, neem toch even tijd om te overzien en stil te staan. De beste beslissingen en keuzes zijn nog nooit voortgekomen uit paniekvoetbal. Neem dus je tijd om te inventariseren, kijken, analyseren en door te denken en maak dan goede beslissingen. Je moet hier dus niet oeverloos in blijven hangen, want dan ben je te laat. Maar als kip zonder kop, maar van alles besluiten, brengt je waarschijnlijk dieper in de problemen. Claim je denktijd. Bewaar de rust. Daarmee ga je de juiste keuzes maken.

5 Grijp kansen en mogelijkheden

Johan Cruijff had gelijk: elk nadeel heb zijn voordeel. Zo ook in crisissituaties ontstaan er kansen en mogelijkheden. Neem dus ook de tijd om deze te kunnen zien. Ga even uit je hoofd en de praktijk en voel en zie wat er allemaal gebeurd. Welke vragen en problemen ontstaan er nu bij klanten? Hoe kan je daar op inspelen? Zie je een nieuwe klantgroep die je kan bedienen met jullie expertise? Enzovoorts. Neem de tijd om kansen en mogelijkheden te zien. En gebruik ook hier de kracht van je team. Meerdere mensen zien meer dan jij alleen. Grijp de kansen, zodat je het tij weer kan keren. Er zijn echt altijd mogelijkheden, hoe lastig het soms ook is.

 

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Waarom je meer bent dan een werkgever

en waarom het belangrijk is om dat ook te zijn…

Ben je alleen een ‘werk gever’ als ondernemer of ben je meer dan dat? Weet dat je meer kunt zijn, dan alleen het geven van werk en salaris. Weet dat je een voorbeeld kunt zijn, een inspirator, een accelerator, een mentor… Het kost je niet meer energie om dit te doen, alleen doe je het vanuit een andere intentie. Waarom een ‘gewone werkgever’ zijn je nooit het optimale resultaat gaat bezorgen, welke kans je als ondernemer hebt en wat voor waarde je kunt creëren, vertel ik je in deze blog.

Waarom je meer bent dan een werkgever

In mijn online masterclasses vertel ik vaak over mijn eigen ervaring als leidinggevende. Toen ik begon had ik geen ervaring en had ik alleen maar een idee en overtuiging van hoe dat moest, dat leidinggeven. Ik werkte ook in een organisatie waarin dingen op een bepaalde manier gingen en dat vonden we met z’n allen normaal. Totdat ik zag wat de manier van leidinggeven van veel managers deed met de mensen in het bedrijf. Met hoe ze erbij zaten, met hoe ze werkten. Dag in dag uit was er een groot deel van de medewerkers die het kantoorpand binnenliepen en hun ding deden en weer gingen. Je dagen uitzitten en hopelijk nog een beetje lachen met wat collega’s. Is dit nou de bedoeling van het leven, dacht ik vaak. En is dit wat je wil als organisatie?

Kan het anders?

Ik ging op zoek naar andere voorbeelden, want het fascineerde me. Het moet toch ook anders kunnen? En ik wil het zelf anders. Werken doen we een groot deel van ons leven. Dat mag toch leuk, interessant en waardevol zijn? Iets waar je blij van wordt en waar je je ei in kwijt kan? In een omgeving met good vibes? Waarom met minder genoegen nemen?

Wat mij betreft is het antwoord: neem geen genoegen met minder.

Ik vond bedrijven waar het anders ging. Dus het kan. Anderen zijn je al voorgegaan. En inmiddels als eigen ondernemer weet ik ook beter. Het mooie is, als ondernemer zit jij aan het stuur om het te organiseren zoals jij het wilt. Jij bent als werkgever degene die dit kan maken of breken in je bedrijf. Een gezonde cultuur met een inspirerende werkomgeving daar ben JIJ verantwoordelijk voor. En je kunt zelfs meer bieden dan dat. Meer lezen hoe je met jouw leiderschap het verschil maakt? Lees ook mijn blog  Jouw leiderschap: 3 tips hoe jij het verschil kunt maken.

Meer dan werkgever keuzes maken

Maak je hier alleen geen bewuste keuzes in, zie je jezelf alleen als werkgever en als baas, dan is de kans groot dat je eindigt met alleen handjes en dat het minimale wordt gedaan. Dan mis je de spirit en ben je blij als het werk gedaan is zonder al te veel hobbels en brandjes.

Maak je hier wel een bewuste keuze in en zie je je rol als werkgever breder, dan biedt dit niet alleen kansen, maar voeg je ook nog eens veel waarde toe aan de levens van anderen.

Waarom je meer bent dan alleen werkgever

Want wat nou als je jezelf niet alleen ziet als werkgever, maar ook als inspirator, mentor, voorbeeld en uitdager? Wat als je team niet alleen werknemers zijn, maar je hen ziet als een tweede familie? Wat zou dat wel niet betekenen voor je bedrijf? Wat zou dat wel niet betekenen voor de mensen die met je werken?

Je bent meer dan alleen ‘werk gever’. Jij hebt de rol om de juiste mensen te kiezen en ze daarna te ondersteunen de beste versie van zichzelf te worden. Je kan ze laten leren en groeien, een mentor zijn en ze hun potentie laten ontdekken. Jij kan zorgen dat jullie als team sterker worden, elkaar begrijpen, openheid en vertrouwen creëren en verbondenheid stimuleren.

Waarom je meer bent dan een werkgever blog

En dit is wat maakt dat jullie tot bijzondere dingen in staat zijn.

Maar dit is ook wat maakt dat jullie veel meer werkplezier ervaren!

Kies ervoor om dit te doen. Blijf niet hangen in de inhoud en het brandjes blussen. Focus op je mensen, op het meer zijn dan een ‘werk gever’. Want alleen dan wordt het makkelijker en interessanter en kunnen jullie optimaal presteren.

Het resultaat

Want wat is het resultaat? Je houdt hersenen en harten in je bedrijf, je ziet mensen groeien en beter werk leveren, je ziet proactiviteit en zelfstandigheid, je ziet dat problemen worden opgelost nog voor je ervan gehoord hebt, je ziet connectie en vertrouwen, je ziet verbondenheid en hart voor de zaak en elkaar, je ervaart dat jullie meer bereiken dan je ooit voor mogelijk hield.

En je ziet dat mensen zich persoonlijk ontwikkelen, leren en dit weer meenemen. Je ziet mensen weggaan en het zelf proberen. Je ziet geluk en dankbaarheid. Je ziet dat je van betekenis bent om anderen te laten zien wat ze zelf nog niet zagen. Je geeft kansen en mogelijkheden. Je geeft niet alleen een fijne werkplek. maar ook waarde aan iemands leven. Wat iemand ook weer meeneemt in de toekomst.

 

Blog Waarom je meer bent dan een werkgever

 

En weet, het maakt je bijzonder en aantrekkelijk. Want in veel bedrijven gaat het gewoon ‘old school’. De beste mensen snakken naar een fijne, interessante werkplek met een goede vibe. Sta je zo bekend, dan zul je ook de beste mensen naar je toe trekken. Ben die uitzonderlijke werkgever, met een uitzonderlijk fijn bedrijf. Ben die Purple cow die eruit springt. Het kost je weinig extra, het wordt zoveel makkelijker en leuker en je verrijkt er de (werk)levens van velen mee.

Don’t settle for less!

 

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

7 succesfactoren om te presteren met je team

Succes met je team, dat wil jij toch ook? Hoe zorg je nou dat je dat ook voor elkaar krijgt? Welke factoren dragen daaraan bij? Wat moet in ieder geval op orde zijn om goed te presteren met elkaar? Want vaak genoeg hoor ik dat het allemaal nog niet zo soepel loopt en er eerder veel gemekker is, dan dat de flow er lekker in zit. In deze blog deel ik 7 factoren met je hoe je je team succesvol laat presteren.

Succes met je team, dat is wat je verwacht als je met een team of misschien wel meerdere teams werkt. Niet allemaal problemen, gedoe en negativiteit. Maar juist zelfstandigheid, vertrouwen, proactiviteit, slimme oplossingen en een fijne energie! En daaruit voortkomend super mooie resultaten zoals doelen halen en een geweldige omzet draaien.

We willen dit allemaal het liefst, maar ik weet dat het in veel bedrijven nog niet zo gaat als dat jij als leider graag zou willen. Omdat er een aantal dingen nog niet (voldoende) op orde zijn. Wat kan je nou doen om je team beter te laten presteren? Ik deel hier 7 succesfactoren met je.

7 succesfactoren om te presteren met je team

1. Ga voor de beste mensen voor jouw team

Deze is super belangrijk, maar hier zie ik het vaak al misgaan. Veelal is er op gegeven moment stress in de tent en dan wordt er met de eerste de beste handjes al genoegen genomen.

Maar een ding wat het belangrijkste is om je team succesvol te laten zijn (en om het jezelf een stuk makkelijker te maken als leider) is geen concessies te doen wat betreft de beste en juiste mensen voor je team.

Dit is echt de basis en als je hier wel concessies in doet en gaat voor de snelle fix, dan krijg je geheid problemen. Het is een kwestie van tijd. Zorg voor de beste mensen qua persoonlijkheid, energie en golflengte. Mensen die passen bij je waarden, arbeidsethos, gedrag en verwachtingen. Zijn de skills nog niet helemaal 100% dan is dit te leren en ontwikkelen. Aan persoonlijkheid, drijfveren en golflengte zal niet zo snel iets veranderen. Dit laatste is bij de selectie dus veel belangrijker dan iemands CV en vaardigheden. Zorg dat je goed werft en selecteert, stop hier echt tijd en energie in en kijk altijd vooruit wie je nodig denkt te hebben en speel geen last minute paniekvoetbal.

Als je hier meer over wil weten, lees ook mijn blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

2. Zorg voor veiligheid en autonomie

Als je zorgt voor de juiste mensen die passen bij jou en jullie bedrijf dan is er daarna nog een basisingrediënt wat onmisbaar is als je je team succesvol wil laten zijn. En dat is een veilige omgeving. Dat betekent een omgeving creëren en bewaken waar medewerkers hun mening en feedback kunnen delen, mogen leren, open kunnen spreken en er ook daadwerkelijk geluisterd wordt naar elkaar en men elkaar serieus neemt. Dit lijkt zo vanzelfsprekend, maar at is het zeker niet. In veel organisaties heerst er angst en achterdocht. Als de veiligheid niet op orde is, kun je nooit optimaal met elkaar presteren. Is het dus niet goed, ga hier dan naar terug en werk hieraan. Daarna kan je weer verder bouwen.

En zorg daarnaast voor autonomie. Dat er vrijheid heerst om zelf na te denken en besluiten te nemen. Dat vertrouwen en verantwoordelijkheid wordt gegeven en dus ook wordt gepakt.

Veiligheid en autonomie zijn belangrijk voor goede of zelf excellente prestaties van individuen en het team als geheel.

3. Ben een goede leider en coach

Laat de rol van ‘micromanager’ achter je en pak je leiders- en coachrol volledig. Dit betekent dat jij je niet meer met details bemoeit, niet meer zegt hoe iets moet en hoef je niet meer alles te controleren. Pak juist je leiderschap volledig. Richt je op de grote lijnen en dat waar je het meeste toevoegde waarde hebt. Dan heb jij namelijk ook de beste bijdrage aan het team. En ben naast een sterke leider ook een goede coach. Help andere beter te worden en hun potentie maximaal te benutten. Coach en daag uit. En dat niet alleen op individueel niveau, maar ook je team als geheel. Hier kom ik bij het laatste punt nog even op terug. Leer goede vragen te stellen en ben een goede luisteraar. Werk aan je coachskills. En blijf groeien als leider en coach.

Voor Sprout schreef ik hier ook een artikel over. Lees hier Hoe je je leiderschapskills in 5 stappen naar een hoger niveau tilt.

Blog 7 succesfactoren om te presteren met je team

4. Geef richting, doel en verwachtingen mee

Je team kan haar autonomie alleen maar volledig benutten als je richting, doelen en verwachtingen meegeeft. Als je hier niet duidelijk in bent of het liefste nog, niet samen bepaalt, dan is het lastig om verantwoordelijkheid te nemen, zelfstandig beslissen te nemen en oplossingen te bedenken. En dan komen ze waarschijnlijk toch weer bij jou. Maar wat je wil is dat ze hun autonomie ten volle benutten en zelfstandig kunnen werken.

Zorg dat je speelveld helder hebt met elkaar. Waar werken jullie naartoe (visie), welke doelen zijn het belangrijkste, wat zijn onze belangrijkste waarden en wat verwacht jij van je team en kunnen jullie van elkaar verwachten? Je team kan alleen maar succesvol zijn als het de juiste houvast heeft.

Blog 7 succesfactoren om te presteren met je team

5. Laat iedereen doen waar hij of zij goed in is

Maak niet van 6-en een 7,5, maar maak van een 7,5 een 9. Oftewel ga niet focussen op en sleutelen aan wat iemand niet goed doet, maar kijk juist naar iemands talent en laat iemand dat juist inzetten en daar beter in worden. Dan kan iemand individueel, maar ook in de bijdrage aan het team, optimaal presteren. Zorg dus voor dat iedereen in het team vooral kan doen waar hij of zij goed in is en daag iemand uit hier nog beter in te worden.

6. Feedback is normaal, fouten zijn normaal, leren is normaal

Als je hebt gezorgd voor een goede basis qua veiligheid en vertrouwen dan kan je open en transparant zijn naar elkaar. Maak het met elkaar normaal, dat jullie regelmatig feedback geven aan elkaar en dat je elkaar helpt om te groeien. Maak het ook normaal dat er fouten gemaakt worden en dat dat niet erg is. Leer er juist van deel dat met elkaar. Zo maak je ook dat mensen gaan proberen en ook dingen doen die misschien moeilijk of onbereikbaar lijken. Maar daar wordt je allemaal zoveel wijzer van. Misschien is dit idee of deze oplossing het nog niet, maar met enig aanpassingen wel. Door een cultuur te creëren waarin feedback geven, fouten maken en leren normaal is, kun je zoveel succesvoller zijn en worden.

7. Blijf continu verbeteren en investeer in je tweede familie

Consistentie is king. Blijf consistent aandacht besteden aan het steeds beter worden met elkaar. Vraag je team regelmatig (en waarschijnlijk komt het op een gegeven moment uit henzelf) waar zij ruimte voor verbetering zien. Hou het klein en behapbaar. Laat ze met oplossingen komen en ze ook implementeren. En dat is vooral de inhoudelijk en praktische kant, maar besteedt ook aandacht aan de sociale en menselijk kant. Doe leuk dingen met elkaar, have fun en neem af en toe ook afstand van de business om eens te evalueren en te vieren wat jullie voor elkaar krijgen. Blijf ook hierin investeren en maak er echt een tweede familie van. En dan is the sky the limit.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Slapeloze nachten van je team? Zo doorbreek je het

Slapeloze nachten, stress en zorgen, ze houden je aardig bezig. Het is orde van de dag. Je baalt ervan en het put je uit. Maar je ziet op dit moment even niet hoe je hier uitkomt. Waar is het misgegaan en hoe draai je het in de goede richting, zodat jijzelf weer ruimte krijgt en dat het weer flowt in je bedrijf? In deze blog geef ik je de tips hoe je je huidige situatie doorbreekt.

Slapeloze nachten van je team, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je wilde juist vrijheid toen je ging ondernemen, maar je zit op dit moment in de tegenovergestelde situatie. Het voelt alles behalve vrij. Je hebt stress en zorgen, het houd je ’s nachts wakker en je merkt dat je dit niet lang meer gaat volhouden. Nog even en je lijf zegt stop. Je weet dat het anders moet, maar je wordt zo opgeslokt door de waan van de dag dat je niet helder hebt wat nu de oplossing is. Hoe kan je dit doorbreken? Je hebt geen idee waar je moet beginnen… 

You feel stuck

Als je het gevoel hebt vast te zitten, zit je er meestal helemaal midden in. Je bent er totaal in meegezogen, in de situatie en wat dat meebrengt. Dit maakt dat je het niet helder van een afstand kunt bekijken en daardoor zie je ook geen oplossingen. Soms heb je het voornemen wel om echt even tijd te maken om er ‘naar te kijken’, maar er zijn zoveel brandjes, vragen en gedoe dat je er maar niet aan toe komt. Ondertussen voel je je bijna machteloos: wanneer gaat dit nou eens veranderen?

Slapeloze nachten van je team? Zo doorbreek je het

Verkeerde keuzes

Het heeft meestal te maken met verkeerde keuzes die je gemaakt hebt. Keuzes die je misschien al een paar jaar geleden hebt gemaakt, maar waar de effecten nu groots merkbaar van zijn. Een van de dingen waar ondernemers het meeste van wakker liggen is hun personeel. Een rotte appel, een verkeerde match tussen persoon en rol/functie of iemand die qua persoonlijkheid en energie totaal niet past. Het heeft enorm veel impact op je bedrijf. Toch met iemand in zee gaan of doorgaan, terwijl je intuïtie eigenlijk zei ‘ik twijfel’ maakt dat je er later de prijs voor betaald. Een harde en soms dure les, maar wel een om alvast mee te nemen: je buikgevoel klopt. Vertrouw er maar op.

Nu handjes nodig

We nemen in bedrijven vaak mensen aan omdat we nu handjes nodig hebben en iemands CV en ervaring er prima uitziet. Rationeel kunnen we onszelf dus overtuigen dat dit de juiste persoon is. Alleen heeft je intuïtie al snel in de gaten of het hele plaatje, dus ook qua golflengte, persoonlijkheid en energie, klopt. Maar we zijn er ook goed in om het te negeren en ons hoofd te laten beslissen. En dat zorgt uiteindelijk voor problemen.

Wat kun je doen om het te doorbreken?

Je weet inmiddels ook dat niemand anders dit voor je op gaat lossen. Je zal het toch echt zelf moeten doen. Dus het eerste wat belangrijk is om te doen is ruimte te scheppen om helder te kunnen kijken. Stap uit de situatie en zorg dat je het met afstand kunt bekijken. En ik geef je hierbij 4 tips hoe je komt tot het doorbreken van je huidige situatie.

1) Claim denktijd

Ook al denk je aan alle kanten ‘ik heb hier geen tijd voor’ claim nu je denkttijd. Vanmiddag of vanavond nog en anders morgenochtend. Die tijd gaat je het meest waardevolle opleveren wat je maar kunt denken: dit is de eerste stap naar een oplossing waardoor jij straks weer lekker slaapt en je vrolijke, energieke zelf kunt zijn én gaat zorgen dat je bedrijf beter gaat draaien. Claim je tijd, zeg dat je niet bereikbaar bent tot X uur en ga lopen, het bos in, strand op, sporten of met de benen op tafel om met een afstand naar jouw situatie te kijken. Wat maar werkt voor jou waardoor je ruimte in je hoofd krijgt. Analyseer de situatie door jezelf goede vragen te stellen waar nu precies het probleem zit (of misschien meerdere problemen). En ga daarna met jezelf brainstormen over oplossingen. Ga bijvoorbeeld 20-30 minuten schrijven wat allemaal oplossingen zijn. Blijf schrijven tot het eind, want dan komen de beste ideeën.

2)  Zoek een sparringspartner of coach

Krijg je het zelf niet voldoende helder, vraag om hulp. Ben daar niet bescheiden of eigenwijs in. Er zijn genoeg mensen in je omgeving die je kunnen en willen helpen. Een goede vriend, een collega-ondernemer of coach. Vraag iemand met je mee te denken de situatie op te helderen, laat hem of haar goede vragen stellen en je helpen tot inzichten en oplossingen te komen.

Blog Slapeloze nachten van je team? Zo doorbreek je het

3) Durf moeilijke beslissingen te nemen

Heb je eenmaal helderheid dan zullen zich oplossingen aandienen waar je niet altijd blij van wordt. Waar je iets moeilijks voor moet doen of iets moet doen wat je liever niet doet. Durf dit toch te doen. Iemand aanspreken, grenzen aangeven, afscheid nemen. Durf het moeilijke te doen en het wordt daarna makkelijker.

4) Ga alleen voor de beste mensen voor jouw team

Ga altijd alleen voor de beste mensen in jouw team, jouw A-players. Don’t settel for less. Dit is namelijk het fundament onder je bedrijf. Doe je hierin concessies dan krijg je geheid gezeur en gedoe. Zorg dus voor alleen de allerbesten in jouw team, die vooral qua persoonlijkheid, waarden en gedrag bij jou passen, die het beste brengen voor je organisatie en waar je onvoorwaardelijk op kunt vertrouwen.

Ik gun je je beste team en heerlijke, rustige nachten met de slaap die je nodig hebt om je beste zelf te kunnen zijn. Pak je ruimte en tijd. Claim het en zorg dat je het weer naar je hand zet en de situatie creëert die je wel wilt. Het is zeker niet altijd makkelijk. Maar doe je dit wel, dan wordt het daarna wel makkelijker en weer een stuk prettiger. Lees aanvullend ook meer over wat je team nodig heeft om zelfstandiger te werken. Ik schreef er voor Sprout.nl deze blog over 3 dingen die je team nodig heeft van jou om zelfstandig te werken.

Veel succes!

 

Herken je deze situatie en heb je een vraag? Laat hem gerust achter in de comments en je krijgt van mij een antwoord.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Je primaire reactie, dat wat je van nature als eerste doet en zegt als er zich een bepaalde situatie voordoet, kan je soms aardig in de weg zitten, Je hebt het je nou eenmaal zo aangeleerd of bent niet anders gewend, maar de uitkomst is niet altijd wat je wil. Soms  zelfs verre van dat. Maar je weet niet hoe je het anders aan kunt pakken. Zo vertelde een van mijn klanten bijvoorbeeld: ’Als er dingen niet goed gaan in mijn bedrijf of team, dan ken ik maar een weg en dat is met de vuist op tafel slaan. Alleen vaak mondt dat uit in onenigheid en boze reacties.’ En dat heeft hij liever niet. Maar hoe kan het dan wel? Hoe je zorgt dat je primaire reactie niet steeds domineert, maar je de meest effectieve reactie kiest, dat vertel ik je in deze blog.

Blog Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Je primaire reactie, de reactie die een situatie in eerste instantie in je triggert, is logisch maar niet altijd even effectief. Soms heb je er zelfs last van. Niet handig. Maar hoe dan wel? Als je namelijk geen andere mechanismen hebt aangeleerd dan weet je niet beter en zal je het altijd op die manier doen. Dus het begint allemaal bij bewustwording. Maar daarna ook bij het ontwikkelen van nieuwe skills. Hoe zorg je nou dat je wel de gewenste uitkomst bereikt?

Een voorbeeld

Je hebt aan een van je medewerkers gevraagd om een projectvoorstel op te leveren, zodat jullie kunnen bekijken wanneer jullie het kunnen implementeren, wie je daarvoor nodig hebt en wanneer je dus kunt lanceren. Maar het projectvoorstel laat maar op zich wachten. Je zag het al aankomen. De deadline is verstreken en er gebeurt niets. Geen voorstel, geen bericht, geen excuses. Je frustratie en boosheid groeit. Is dit nou zo moeilijk? En heb in ieder geval het lef om het te komen bespreken als het niet lukt om het af te krijgen of wat het probleem ook is. Inmiddels is het twee dagen na de afgesproken deadline. Nog steeds niks. Je stapt boos op je medewerker af. Je trekt van leer. De ander is overrompeld. En wordt daarna ook boos. Jullie krijgen een pittige discussie en uiteindelijk lopen jullie boos uit elkaar. En er is nog steeds geen projectvoorstel. En of dat er nog gaat komen, is de vraag…

Blog Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Herkenbaar?

Herkenbaar? Of iets soortgelijks? We hebben er allemaal wel eens mee te maken dat dingen anders lopen dan jij verwacht. Of dat jij met een probleem wordt opgezadeld, omdat een ander zijn zaken niet op orde heeft. Een reactie is inderdaad boos worden en laten merken dat je daar niet van gediend bent. Met jou moeten ze niet sollen. Alleen wat is het effect daarvan? Bereik je dan wat je eigenlijk wil?

In je leidersrol is het belangrijk je steeds af te vragen wat het effect is van jouw gedrag

Als leider heb je een belangrijke rol. Wat ik altijd zeg: je team is het allerbelangrijkste, maar jij bent een van de belangrijkste schakels. Dat betekent dat jouw gedrag een enorm effect heeft op hoe het er aan toegaat in je team. Ben je hiervan bewust. De dingen die je op een bepaalde manier doet of de dingen die je niet doet, het heeft allemaal zijn effect. Actie=reactie, een natuurkundige wet die ook hier opgaat. Vraag je dus regelmatig af wat het effect is van jouw eigen gedrag.

Blog Wat als je primaire reactie niet zo handig is als leider?

Kies je gedrag en wat je zegt zorgvuldig

We hebben allemaal onze primaire reacties. Dit is gewoon menselijk, want we hebben ons nou eenmaal dingen eigen gemaakt en aangeleerd doordat we in een bepaalde omgeving zijn opgegroeid en leven. Het zijn copingsmechanismen. Als iets in een bepaalde situatie goed heeft gewerkt dan wordt dat steeds normaler en zal je het vaker inzetten. Maar daar zit hem nou net de crux. Iets wat eerder voor je werkte, hoeft nu niet altijd meer te werken. En wat je misschien eerder in je leven gebruikte, hoeft in je leidinggevende rol juist helemaal niet effectief te zijn.

Ben je bewust van je gedrag en wat je wilt bereiken.

Bekijk dus eens wat je gedrag en wat je zegt, doet met individuele teamleden en met het team als geheel. Werkt je aanpak? Gebruik je altijd dezelfde manier, omdat die jou nou eenmaal ligt en bereik je daarmee het resultaat wat je wil? Of zou je ook iets anders kunnen proberen?

Bijvoorbeeld als iemand van zijn probleem jouw probleem maakt en jij het graag anders ziet lopen in de toekomst. Je kunt hier met je vuist op tafel slaan en zeggen: ‘Maar dit is niet wat ik wil. Ik wil het anders en dit is de oplossing, je regelt het maar.’

Of je kunt alsnog duidelijk zijn en je grenzen aangeven, maar het op een andere manier insteken. Bijvoorbeeld door terug te geven wat je merkt, wat dat jou voor probleem geeft en dan te vragen: hoe kun je dat in het vervolg anders doen? En daarbij ook aangeven wat je als eindresultaat of situatie wél verwacht.

Je krijgt een ander gesprek. De ander krijgt de kans om een eigen gekozen oplossing aan te dragen en jij bent duidelijk over hoe je hebben wil. En waarschijnlijk heb je een ‘gewoon gesprek’ inclusief goede oplossing.

Dit betekent niet dat figuurlijk met de vuist op tafel slaan nooit de juiste aanpak is, want soms is ook dat nodig. Maar bepaal dus elke keer weer welk effect je wil bereiken en welke aanpak daar het beste bij past.

primaire reactie niet zo handig is als leider?

Investeer in je skills en groei om je te ontwikkelen.

Dit betekent wel dat je over de vaardigheid moet beschikken om verschillende aanpakken te proberen en in te zetten. Heb je nou vaak één stijl die je hanteert? Investeer dan in het ontwikkelen van je skills. Ik schreef hier ook een blog over voor Sprout.nl Hoe je je leiderschapsskills in 5 stappen naar een hoger niveau tilt  wat je al op weg kan helpen.

Leer van anderen die je het anders ziet doen, lees boeken, zoek op youtube, doe een opleiding of laat je coachen. Hoe meer je inzicht krijgt in wat het beste effect heeft en hoe beter je weet wat je kunt inzetten om dat te bereiken, hoe makkelijker het wordt, hoe fijner je samenwerkt en hoe meer je uit je team haalt.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Goed leidinggeven als ondernemer? Dit is wat je vooral moet doen

Goed leidinggeven als ondernemer is zo makkelijk nog niet. Je rol verandert, je moet loslaten wat je altijd hebt gedaan en je moet de gedachte loslaten dat jij alles het beste kan. Je moet leiderschap tonen en ineens anderen ondersteunen. Maar hoe doe je dit als je altijd gewend bent om met je voeten in de klei te staan? In deze blog geef ik je dé tip over wat je in ieder geval op orde moet hebben om goed te kunnen leiden als ondernemer.

Goed leidinggeven, een sterke leider zijn, als je dit nog nooit gedaan hebt, moet je er wel heel veel feeling mee hebben om dit gelijk geweldig te kunnen. De meeste ondernemers worstelen ermee. Ze blijven veel zelf doen, vinden het lastig om te delegeren en denken altijd nog vanuit zichzelf.

Goed leidinggeven als ondernemer

En dit heeft consequenties

Dit maakt dat ze veel ballen in de lucht houden, steeds brandjes aan het blussen zijn en eigenlijk altijd aan het werk zijn. Daarnaast wordt hun team steeds passiever in plaats van actiever en loopt de frustratie af en toe hoog op. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde wat je wil als ondernemer en zo kun je nooit de targets en resultaten halen die je eigenlijk voor ogen hebt.

De controle wil je graag houden

Maar als ondernemer wil je natuurlijk controle houden over wat je hebt opgebouwd. Dit uit handen geven aan anderen doe je niet zomaar. Je wil zeker weten dat ze aan jouw standaarden voldoen. Alles dus nog even controleren en er bovenop zitten, is dus een normale reactie. En als je er nooit verder in verdiept hebt dat het ook anders kan, dan is het heel logisch.

Wat maakt dan het verschil?

Toch kan één ding al het verschil maken waardoor je wel bereikt wat je wil en je een sterkere leider wordt. Het is maar één ding dat als je dat aanpakt er andere resultaten ontstaan. Dat jij als ondernemer meer gaat leiden, dat je team meer gaat oppakken en meer gaat laten zien en dat je met elkaar meer kan bereiken.

Het is slechts één ding dat zorgt dat je anders gaat kijken en andere keuzes gaat maken. Dat je helpt om je leiderschap naar een volgend niveau te tillen. En wat altijd het belangrijkste is om op orde te hebben als je een sterke leider wil zijn.

Blog Goed leidinggeven als ondernemer

De shift

En dit is een shift. Een shift in je mindset. De shift in mindset van jezelf naar je team. Als je namelijk steeds verder groeit met je bedrijf en je team dus ook, dan ben jij niet meer het belangrijkste, maar is je team het belangrijkste. Wil je blijven groeien, wil je de beste prestaties, wil je grote ambities waarmaken, wil je het beste in je mensen naar boven halen, wil je alle potentie van je team benutten? En wil je een waardevolle werkgever zijn? Dan zul je deze mindsetshift moeten maken. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat.

Wat het je gaat opleveren

Doordat je anders gaat denken, ga je ook anders doen. Als je voor ogen houdt dat je team het allerbelangrijkste is, maak je andere keuzes, stel je andere vragen. En wat levert je dat op?

1. Allereerst ga je ruimte voor jezelf creëren. Door niet meer vanuit jezelf te denken maar vanuit je team, dwing jezelf om niet meer alle energie vanuit jou te laten komen. Als je team het belangrijkste is, hoe kunnen zij hun werk dan het beste doen? Hoe kun jij juist zorgen dat ze beter worden? Hoe kun je individuele medewerkers helpen en laten groeien, zodat ze echt hun potentie gaan laten zien en inzetten wat ze in hun mars hebben?

2. Ten tweede zet het je team ‘aan’. Als je je team het belangrijkste maakt, zul je ze vragen wat ze nodig hebben, geef je ze richting, maar laat je ze ook zelf nadenken en beslissingen nemen. Hierdoor worden ze actiever en verantwoordelijker en zullen ze steeds meer zelf met oplossingen komen.

3. Ten derde word je een uitzonderlijke werkgever. Ondanks alle kennis en ervaring over leiderschap en teamontwikkeling wat er inmiddels is, zijn er nog steeds te weinig bedrijven waar mensen met plezier werken en ook nog eens goed presteren. Zorg dat jij dit kan bieden. Hierdoor trek je de beste mensen aan, zorg je voor een goed fundament onder je bedrijf en voeg je veel waarde toe aan de levens van de mensen die samen met je mogen werken.

Maak de mindsetshift

Maak de mindsetshift en je zult zien dat het jezelf helpt de juiste keuzes te maken, meer uit je team te halen en je rol te vervullen zo als hij bedoeld is. Je mensen moeten, nou ja mogen, het doen. Zorg dat ze het op de best mogelijke manier kunnen doen. Leid en faciliteer.

Meer lezen over wat je verder nog kan doen om meer uit je team te halen? Voor Sprout.nl schreef ik hier een blog over 3 dingen die je team nodig heeft van jou om zelfstandig te kunnen werken. Ik denk ook waardevol om te lezen.

Veel succes en ben die Purple cow 😉

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Zo geef je je zakelijke leiderschap een boost in het nieuwe jaar

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Hoe zorg je dat je nog meer uit je team haalt? Hoe zorg je dat het makkelijker wordt voor jouzelf? En hoe zorg je dat jij doet wat je het liefste doet binnen je bedrijf en vrij kunt leven? Zorg dat je je zakelijke leiderschap versterkt. In deze blog geef ik je 5 tips om je zakelijke leiderschap een boost te geven.

Gun het jezelf. Echt. Blijf niet worstelen en ploeteren. Het kan anders. Hoe sterker je leiderschap en hoe bewuster je dit aanpakt, hoe makkelijker het wordt. En hoe meer je uit je team kunt halen. Maar ook hoe fijner werken het is voor jezelf en hoe meer jullie aan resultaten kunnen bereiken. En net zo belangrijk: je kunt ook nog eens een fantastische werkgever zijn.

Ben je nu nog niet helemaal waar je wezen moet in je leidinggevende rol? Maar mag dit wat jou betreft in het nieuwe jaar wel in de lift? Hierbij geef ik je 5 tips om je zakelijke leiderschap een boost te geven zodat je het nieuwe jaar goed van start gaat en hierna alleen maar steeds weer de vruchten van plukt.

Blog 5 tips

Tip 1

Ga anders denken en zo in de wedstrijd zitten

Vaak zijn leidinggevenden, en zeker ondernemers, geneigd te denken vanuit zichzelf. Niet zo gek, want je hebt het bedrijf gestart en opgebouwd tot waar je nu staat. Maar werk je op een gegeven moment met een team, dan krijg je een andere rol en daarbij hoort ook een ander denkpatroon. Want ondanks dat jij absoluut bepalend bent voor de cultuur, grenzen en hoe je het graag hebben wilt, draait het niet meer om jou. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat. Denk en handel vanuit dat perspectief en er gaat een wereld voor je open.

Tip 2

Leer jezelf nog beter kennen en gebruik dit

Als iets je gaat helpen om een sterkere leider te zijn, is het jezelf beter te kennen. Hoe beter je weet wat je waarden zijn, waar je energie van krijgt, wat je energie kost en waar jij vooral het meeste toegevoegde waarde hebt, hoe beter jij je kan focussen op de belangrijkste dingen die jij te doen hebt en hoe beter je de juiste mensen om je heen kunt verzamelen. Hierdoor heb jij niet alleen meer energie om weer aan je team te geven, wat je team sterker maakt, maar zorg je ook dat je in de basis jouw sterkste team neerzet door de juiste mensen aan te nemen.

Tip 3

Investeer in je skills en persoonlijke groei

Blijf altijd investeren in je vaardigheden en persoonlijke groei. Zorg dat je steeds beter wordt. Hoe beter jij wordt, hoe beter je team wordt. En hoe makkelijker het voor jouzelf wordt. Investeer aan de lopende band. Zorg voor mentoren of coaches die zijn geweest waar jij nu staat en leer van ze. Ga naar events. Doe opleidingen en trainingen. Sluit je aan bij de beste netwerken. Maak van je persoonlijke ontwikkeling dit jaar prioriteit.

Tip 4

Ga minder doen

Zorg dat je minder IN je bedrijf werkt. De tijd van ‘medewerker’ en ‘manager’ mag je achter je laten. Maak de volledige stap naar ‘leider’ en ‘ondernemer’. Dit betekent geen operationele taken meer doen. Maar in plaats daarvan aan je strategie en visie werken, aan je team werken en overzien en next steps bepalen. Neem tijd om te analyseren en na te denken en plannen echt goed uit te werken. En ook om kleine problemen vroegtijdig op te merken en er dan al iets mee te doen. Dit scheelt je veel tijd en energie op de langere termijn.

Tip 5

Ben je bewust van je impact en gebruik het positief

Als leider kijkt je team toch naar jou. En met wat je zegt en doet (en ook wat je niet zegt en doet) heb je een enorme impact op je team. Zo las ik laatst een boek waar de schrijfster vertelde over haar team. Ze hadden een bijzonder periode, want ze had een boek uitgebracht, er moest een boektour plaatsvinden en er waren allerlei events. Het was druk en zij zat zelf niet lekker in haar vel. Ze was dus zelf steeds op de werkvloer aan het klagen over de drukte. Ze gebruikte woorden als: ‘en dan krijgen we dit er ook nog bij’, ‘hoe gaan we dit in hemelsnaam doen?’ en ‘het is allemaal zoveel…’. Wat denk je dat er binnen de kortste keren gebeurde? Iedereen in het team sprak op deze manier. En wat was daarvan de uitwerking? Dat de ervaren druk alleen maar hoger werd en de sfeer steeds minder. Het was ineens een hele hoog berg die beklommen moest worden…

Ben je bewust van wat je uit. Welke woorden je gebruikt en wat je daarmee benadrukt. Ook al voel je het zo, vraag je af of het het meest effectief is en jullie verder helpt. Je hebt zo’n impact op je team. Weet dat dit geldt voor het positieve en het negatieve. Kies dus bewust. Zorg voor een positieve impact met je woorden en gedrag.

 

Enne, mocht je trouwens denken: ik wil graag investeren en kan wel wat hulp gebruiken. Je kan natuurlijk altijd instromen in het Bouw Je Beste Team-programma. Weten wat het je gaat opleveren en of het wat voor je is? Mail me dan even op mariska@purplewithapurpose.nl

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?

Als we iets goed kunnen, is het dingen ingewikkeld maken. En dat doen we in bedrijven dan ook graag met onze teams. Ik vind dit fascinerend en vooral niet nodig. Niemand wint erbij namelijk. Dus ik ben er voorstander van om het makkelijk te houden (of weer makkelijk te maken) voor jezelf als leidinggevende en voor je teamleden. Hoe je dat doet? Daarvoor geef ik je in deze blog 10 tips.

Het in een team goed laten lopen, is voor veel leidinggevenden een uitdaging. En wordt het eenmaal moeilijk, dan verliest de leidinggevende al snel zijn energie en zie je teamleden steeds meer afhaken. Het resultaat is dat er onvrede ontstaat, de productiviteit achterblijft en de beste mensen vertrekken. En is deze negatieve spiraal verder gevorderd, dan is hij lastig om te turnen. Dus er is alles aan gelegen om het makkelijk te houden voor jezelf als leider. Maar hoe doe je dat? Hierbij geef ik je 10 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. De juiste mensen

Zorg voor de juiste mensen in je team. Dit is geen luxe, maar noodzaak. Zij moeten het uiteindelijk doen. Neem niet zomaar handjes aan, maar zorg dat medewerkers passen bij jullie waarden, energie en visie. Investeer tijd en energie in het wervings- en selectieproces en zorg dat je beste mensen naar je toetrekt. Meer weten hoe dit kunt doen? Lees ook even deze blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

2.  Neem tijdig afscheid

Blijkt er toch geen match te zijn met iemand of zie je dat iemand op een gegeven moment niet meer meekomt in je team, omdat jullie in een andere fase zitten met het bedrijf, aarzel dan niet om afscheid te nemen. Wat ik vaak zie gebeuren, is dat het bedrijf om zo’n persoon heen wordt gebouwd of dat we iemand vanuit sociale redenen maar laten zitten. Maar een ding is zeker, als het niet werkt, is het niet sociaal iemand maar aan te houden. Jij wordt er niet blij van, maar daarnaast heeft de persoon in kwestie heel goed door dat het niet meer werkt en heeft ook het gehele team er last van. Neem de moeilijke beslissing en los het bijvoorbeeld sociaal op door iemand aan ander werk te helpen of mee te denken over een vervolgstap. Blijf altijd met je medewerkers in gesprek of iemand nog op z’n plek zit. Alles verandert. Altijd. Dus het is niet gek dat wegen op een gegeven moment weer scheiden. Dat is alleen maar gezond.

3. Investeer in je teamleden

Stop tijd en energie in de relatie met je teamleden. Maak connectie met ze op een dieper level en weet wat iemand bezighoudt. Hierdoor kun je beter bij iemand aansluiten. Maar nog veel belangrijker is dat mensen zich echt gezien en gehoord voelen. Dit is goud waard voor je bedrijf. Ze willen dan graag bij je blijven, maar zullen ook maximaal willen presteren. Ik hoor vaak dat dit ‘zoveel tijd kost’. Als je ergens je tijd aan zou moeten besteden, is het hieraan. Want dit is de kern van je bedrijfsvoering.

4  Neem actie op signalen

Neem gelijk actie op signalen die je krijgt. Zit iemand niet lekker in zijn vel? Hoor je negativiteit en geklaag? Performt iemand niet zoals zou moeten? Zie je iemand in een overleg afhaken, terwijl dat normaal nooit het geval is? We hebben als mens een geweldig radar voor non-verbale signalen, alleen zijn we er ook erg goed in om ze te negeren. Train jezelf in het zien van signalen uit je team en handel er dan direct naar. Stel vragen, neem actie. Dan hou je problemen klein en kun je er relatief makkelijk wat aan doen. Dit houdt je team schoon en licht.

5. Ben er

Ben aanwezig. En ben er dan niet alleen lijfelijk, maar ook met je aandacht. Ben niet altijd onderweg of sluit je niet op in een kamertje achteraf. Ben er. Ben laagdrempelig aanwezig voor je medewerkers. Ben er om interesse te tonen en complimenten te geven. Geef de aandacht en zie (echt) wat er allemaal om je heen gebeurt.

6. Faciliteer en ondersteun

Ondersteun je teamleden en help ze om beter te worden. Inspireer ze, connect met ze en laat ze leren. Hierdoor spreek je een steeds groter deel van hun potentie aan en zorg je dat ze het interessant en leuk blijven vinden. Tegelijkertijd kunnen ze ook veel meer voor je betekenen in je bedrijf. Geef ze de autonomie en ook de hulp. Ondersteun medewerkers om zo zelfstandig mogelijk hun beste werk te leveren.

7. Stel goede vragen

Stel goede vragen. Hierdoor laat je niet alleen de verantwoordelijkheid bij anderen, maar krijg je ook snel goed inzichten en kan je andere laten leren. Goede vragen kunnen stellen op de juiste momenten maakt dat je minder apen op je schouder krijgt, maar ook dat je mensen en je team ‘aan’ kunt zetten. Door hen goede vragen te stellen komen ze met goede oplossingen en kun je ze in beweging krijgen. Meer lezen over vragen stellen? Lees ook nog even Luisteren en vragen stellen wat het je oplevert als leidinggevende?

8. Word beter in leiden

Hoe beter jij bent als leider, hoe beter en succesvoller je team is. Investeer in je leiderschap. Weet wat wel en niet werkt. Ken jezelf goed. Maak gebruik van je kwetsbaarheid. Durf echt te leiden en te inspireren. Hoe meer jij je doorontwikkelt, hoe makkelijker het wordt.

9.  Don’t settle for less

Neem geen genoegen met dat het ‘wel aardig gaat’ of dat er nou eenmaal ‘altijd problemen zijn’. Weet dat het makkelijk MAG gaan. Weet dat er juist joy, fun en flow moet zijn in je team. Als dit niet overheerst, klopt er iets niet. Neem geen genoegen met minder. Als je hier scherp op blijft dan  hou je het leuk, met energie en dus makkelijker. Zijn er dan nooit problemen? O zeker wel. Dat hoort er ook bij. Maar realiseer je dat het overwegend goed moet voelen en je voornamelijk werkt met good vibes om je heen.

10. Investeer in persoonlijke groei en teambinding

Zie investeren in persoonlijke groei van je medewerkers en je team als geheel niet als kostenpost. Als je regelmatig investeert, wordt je team niet alleen sterker, maar ook elke persoon in je team groeit. Daarnaast vinden mensen die voor je werken het enorm fijn als ze zich kunnen ontwikkelen. Ga dus met z’n allen op reis en neem een coach mee, ga naar Date with Destiny van Tony Robbins, doe een retreat of organiseer een bezoek aan Google….you name it. Het is absoluut een investering, maar ook een die zich terugverdient op vele andere vlakken, zoals meer begrip voor elkaar en een betere samenwerking, zoals innovatieve nieuwe ideeën die belangrijk zijn voor jullie toekomst, zoals groei waardoor mensen beter worden in hun werk enzovoorts. Ben dus niet bang om hierin te investeren, maar grijp het aan als kans die je helpt het makkelijk en leuk te houden.


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Geef je team vitamine A en C

Geef jij je team voldoende vitamine A en C oftewel Aandacht en Connectie? Een veelgehoorde klacht die ik terug hoor van ondernemers met personeel is dat ze hier geen tijd meer voor hebben als hun team uit 10 man of meer bestaat. Maar weet je wat het je kost als je hier geen aandacht voor hebt? Daarover vertel ik meer in deze blog en ik geef je tips hoe je toch voldoende vitamine A en C kunt geven ondanks de grootte van je team.

Vitamine A en C geven ofwel Aandacht geven aan en Connectie maken met je teamleden is een van de belangrijkste ingrediënten om betrokken medewerkers te houden en succesvol te kunnen zijn als team. Het is als de zon voor een plant. Zonder kan je team niet groeien, niet op individueel niveau en niet als geheel. Toch zie ik vaak dat als het team groter wordt, dat de aandacht voor teamleden minder wordt. Het excuus is meestal: ‘Mijn team is nu zo groot. Het lukt me gewoon niet meer om aan iedereen aandacht te schenken.’

We leven van aandacht

Niks menselijks is ons vreemd. We leven van aandacht. We willen allemaal gezien en gehoord worden. We willen ertoe doen. En op ons werk is dat niet anders. Medewerkers willen connectie voelen en het gevoel hebben dat ze gezien worden. Als je als leidinggevende weinig tijd en aandacht aan je teamleden besteedt, dan heb je een probleem. Dan zie je dat medewerkers afhaken en in plaats van het maximale laten zien juist in de minimale modus gaan zitten. Dit heeft zijn weerslag op de sfeer en de prestaties. Uiteindelijk krijg je er dan andere tijd- en energievreters voor terug zoals bijvoorbeeld disfunctioneringstrajecten, ziekteverzuim, arbeidsconflicten, maar ook minder omzet en winst door minder productie en hogere kosten.

Het excuus van te weinig tijd

Als je een team hebt dan is het goed te beseffen dat jij niet meer het belangrijkste bent als ondernemer, maar dat je team dat is. Zij moeten het doen. En jouw taak is het om hen zo goed mogelijk te faciliteren om hun beste werk te leveren. Als je het vanuit dit perspectief bekijkt dan is het geven van Vitamine A en C volstrekt logisch.

Alleen de praktijk is weerbarstiger. Vaak word je als leider opgeslokt in de waan van de dag. Je hebt veel op je bord en er wordt aan allerlei kanten tijd en aandacht van jou gevraagd. Het betekent dus stevig in je schoenen staan om je tijd aan de juiste prioriteiten weg te geven. Wat je vaak ziet, is dat de aandacht voor de mensen er al snel bij inschiet. Het wordt op de lange baan geschoven of gedacht ‘Het gaat toch goed? Als ik niets hoor is er niks aan de hand, toch?’.

Daarnaast vindt de leidinggevende zichzelf regelmatig nog steeds het belangrijkste, worden de medewerkers niet als belangrijkste ‘asset’ gezien of wordt het excuus gebruikt er ‘echt geen tijd voor te hebben’. Maar het is geen kwestie van te weinig tijd. Het is een kwestie van prioriteit.

Geef ze de zon die ze nodig hebben

Als je echt connectie weet te maken met de mensen in je team, als je weet hoe ze erbij zitten, wat hen drijft en bezighoudt dan kun je als werkgever zoveel meer voor ze betekenen. En daarnaast zullen je teamleden je ook zoveel meer teruggeven. Dat zit hem in betrokkenheid en productiviteit, maar ook in persoonlijke ontwikkeling en het veel meer benutten van hun potentie.

Geef je team dus te allen tijden de zon die ze nodig hebben, zodat je teamleden kunnen groeien en bloeien. Zodat ze alles kunnen geven, dit met liefde doen en ook graag bij je blijven werken. Maar hoe kan je dit voldoende blijven doen als je inmiddels een aardig groot team hebt? Hierbij een aantal tips.

Hoe kun je toch voldoende vitamine A en C geven?

1.Investeer in het begin en hou het daarna bij

Investeer gelijk in de relatie en connectie als iemand net nieuw binnenkomt. Leer elkaar al snel beter kennen en ga ook de diepte in. Hiermee leg je een basis waar je daarna makkelijk op voort kunt borduren en het je dus minder tijd hoeft te kosten.

2. Het zit hem in de kleine dingen

Ik hoor vaak terug: ‘Ja maar, dan moet ik met iedereen een uur per week gaan zitten. Dat gaat gewoon niet.’ Maar het is de vraag of dat de enige manier is. Ik geloof van niet. Aandacht zit hem al in kleine dingen, zoals dingen zien die iemand voor elkaar gebokst heeft en daar een compliment over geven, een vriendelijk goedemorgen elke dag of iedereen even de hand schudden. En ook het connectie maken kan al in een paar minuten door iemand een paar goede vragen te stellen en daadwerkelijk geïnteresseerd te zijn. Je hoeft dus niet elke week een uur met iedereen in een kamertje te gaan zitten. Maak het niet te groot. Ben creatief met kleine dingen.

 

3. Plan het in als het niet vanzelf gaat

Weet je van jezelf dat je het lastig vindt om hier focus op te houden? Plan het dan wel voor jezelf in. Bedenk wat voor je werkt. Een gesprek met iedereen van een half uur een keer in de zoveel tijd? Of elke week een rondje maken op de werkvloer en met iedereen even een praatje maken? Plan dit dan dus wel in jouw agenda en hou je er dan ook aan. Verklaar het tot ‘heilige momenten’.  Heb je een PA of secretaresse betrek haar hier dan ook bij, zodat ze meehelpt om deze momenten te bewaken.

 

 

4. Zie het als investering

Zie het niet als ‘waste of time’ maar juist als waardevolle investering. Dit is namelijk een investering aan de voorkant waar je (soms pas op een later moment) aan de achterkant de vruchten van plukt. En weet dat dit ook een lange termijn effect heeft. Als je het ziet als investering zal je het ook zien als prioriteit en niet zomaar ter zijde schuiven. Hierdoor maak je het belangrijk. Kijk wat hierin voor jou werkt.

5. Werk met een directeur Vandaag en directeur Morgen

Mocht je inmiddels een bedrijf hebben met meerdere teams, dan is het logisch dat je kijkt naar hoe je de structuur en aansturing het beste kunt vormgeven waardoor iedereen betrokken blijft en feeling houdt met wat er speelt. Het kan ook zijn dat jij als leider bewust kiest om je met de strategie en lange termijn bezig te houden en dat je de dagelijkse gang van zaken graag aan iemand anders overlaat. Bijvoorbeeld door jouzelf als directeur Morgen te zien en daarnaast een directeur Vandaag te benoemen (naar voorbeeld van IMU die het op deze manier in hun bedrijf hebben vorm gegeven). Zo borg je wel dat iedereen zijn dagelijkse of wekelijkse vitamine A en C krijgt, alleen hoeft dit niet allemaal meer vanuit jou te komen.

Weet wel dat als jij de eindbaas bent, dat alle mensen die met je werken toch nog steeds naar jou kijken en aandacht van jou als enorm waardevol beschouwen. Dus al is het af en toe een rondje over de vloer en korte praatjes, hiermee maak je een enorm positief verschil. Sluit je dus nooit op in een ivoren toren of een kantoortje ver weg. Blijf zichtbaar en betrokken en blijf al je teamleden echt zien.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Pagina 1 van 812345...Minst recente »