Lage motivatie in je team opkrikken? Aan deze knoppen kan je draaien
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 juni 2019 

Lage motivatie in je team opkrikken? Aan deze knoppen kan je draaien

Lage motivatie in je team. Het kost je de nodige frustratie. Waarom is er zo weinig energie en komt er zo weinig initiatief vanuit je team? Je hebt het er eigenlijk mee gehad. Waar is het gebleven? En hoe krijg je het weer terug? Zodat jij niet alleen meer aan het trekken en duwen bent, maar het echt weer vanuit henzelf komt. In deze blog geef ik je tips aan welke knoppen je kunt draaien om de motivatie en het gedrag te beïnvloeden.

Lage motivatie is een vraagstuk wat menig leidinggevende bezighoudt. Je hebt er namelijk last van als de energie laag is en dat het voelt als trekken aan een dood paard om wat voor elkaar te krijgen. Daarnaast heeft de productiviteit en het werkplezier eronder te lijden. Je wilt graag dat medewerkers proactiever zijn en komen met oplossingen. Je ziet graag meer zelfstandigheid en hart voor de zaak. Maar de motivatie lijkt ver te zoeken. Aan welke knoppen kan je nu draaien om dit om te turnen?

Er zijn al vele onderzoeken gedaan naar en theorieën ontwikkeld over intrinsieke en excentrieke motivatie, arbeidsmotivatie en werkbeleving. De een meer valide dan de ander. Het kan het een en ander verklaren, maar vaak blijft de vraag nog steeds: en welke handvatten heb ik nou om er wat aan te doen?

Waar je last van hebt is het gedrag

Als we het over een lage motivatie hebben bij medewerkers of in een team, dan zeggen we eigenlijk dat we niet happy zijn met het gedrag wat ze laten zien. Dáár zit namelijk de frustratie. Je bent niet blij met wat mensen doen. Je verwacht iets anders. En dat kan liggen aan motivatie, maar kan ook liggen aan factoren die motivatie en betrokkenheid beïnvloeden. Daarnaast kunnen er ook andere zaken op het werk niet op orde zijn die het gedrag beïnvloeden. 

Waar jij ’s ochtends precies weet waarom je doet wat je doet als ondernemer en er vol voor gaat, is dit soms bij anderen ver te zoeken. Is dit motivatie, zijn dit drijfveren, is dit betrokkenheid? Of is het recalcitrantie of angst, omdat er frustraties zijn door veranderingen, onrust, koerswijzigingen? Daarnaast heb je er zelf als leidinggevende ook een grote invloed op. Hoe jij acteert en vanuit welke intentie je dit doet, heeft invloed op het gedrag van je teamleden.

Dus als je merkt dat je last hebt van gedrag dat je eigenlijk niet wenst en het dus lijkt op gebrek aan motivatie, ga eerst op zoek naar wat er aan de hand is. Het gedrag wat je ziet, boven het wateroppervlak, komt namelijk voor uit wat er onder het wateroppervlak gebeurt, namelijk op het niveau van Wat wil ik (drijfveren, waarden, karakter)? en Wat vind ik (opvattingen, overtuigingen, normen, waarden)? Het gedrag, zoals geen initiatief nemen, afgehaakt zijn, klagen en alleen het hoogstnoodzakelijke doen, is dus een uiting van alles wat zich daaronder afspeelt.

Als je de motivatie wilt verhogen

Als je de motivatie wilt verhogen, nou ja, als je eigenlijk dus een andere uitkomst wilt qua gedrag waarbij je teamleden zelfstandig werken, gedreven zijn, initiatief tonen, ervoor willen gaan en dus effectief en productief werken, dan zijn er een aantal dingen om op te letten oftewel die je aan kunt pakken.

1. Op zoek naar de oorzaak

Voordat je aan de juiste knoppen kunt draaien, moet je weten waar het gedrag vandaan komt wat je terugziet. Is er onvrede en zo ja waarover? Is er geen duidelijke richting zodat mensen niet weten waar ze aan toe zijn? Is er zoveel gebeurd dat het vertrouwen onderling in een deuk heeft gekregen? Wat is er aan de hand?

Je hebt hier waarschijnlijk zelf een idee van, maar pas op dat je niet gaat varen op aannames. Je hoeft dit niet allemaal zelf uit te vogelen. Stel juist vragen aan je medewerkers. Vertel wat je opmerkt feitelijk aan hoe het er aan toe gaat en zeg wat je eigenlijk voor verwachting hebt. Vraag dan wat er aan de hand is waarom het nu gaat zoals het gaat en niet zoals het wat jou betreft zou moeten. Ga op zoek naar wat zich onder het wateroppervlak afspeelt en ook wat de factoren zijn die dat beïnvloeden. Vraag goed door en dan heb je mooie aanknopingspunten voor verbetering.

2. Kijken naar jezelf

Actie is reactie. Als het gedrag aan de overkant van de tafel je niet bevalt, zegt dat ook altijd iets over het gedrag van jezelf. Dat kun je confronterend of niet leuk vinden, maar je kan het ook zien als iets waar je je voordeel mee kunt doen. Je krijgt namelijk altijd feedback en kunt bewust omgaan met wat jouw gedrag uitlokt in een ander.

Daarnaast kun je zelf ook reflecteren op wat je doet of juist misschien niet doet in je leidinggevende rol. Ben je vooral aan het micromanagen en aan het controleren? Dan ervaren medewerkers geen autonomie en verantwoordelijkheid. Dit doet iets met de motivatie. Spreek je nooit je verwachtingen uit en vind je het niks om je team een keer in de zoveel tijd bij elkaar te hebben en mee te nemen in de plannen, dan missen ze richting en duidelijkheid en is het lastig om zelfstandig besluiten te nemen en gericht te werken aan jullie doelen. En luister je bijvoorbeeld echt? Dus niet om te antwoorden, maar om echt te horen en te weten te komen wat iemand bezighoudt.

Weet dat jij in ieder geval veel impact hebt vanuit je leidinggevende rol op je medewerkers en het team als geheel.

De Hay Group heeft ooit, in 2013, een onderzoek gedaan waaruit bleek dat 68% van de medewerkers in Nederland zijn of haar leidinggevende demotiverend vindt. Niet eens ‘niet zo capabel’, maar DEMOTIVEREND. Ik vind dit nogal wat. Maar daar hoor jij niet bij, toch? Zeker niet. Jij wilt er alles aan doen om je team juist in de goede flow te krijgen. Als het daarvoor nodig is om naar jezelf te kijken en daar je verantwoordelijkheid in te nemen, dan sta je daar voor open. En dat is al een mooi begin. Meer lezen over dat effectief leiden nog niet zo makkelijk is, maar hoe je het toch kunt DOEN, lees dan ook even deze blog met 3 tips: Lees deze blog 

3. Kijken naar je team

Weet je eigenlijk van je teamleden waar ze op ‘aan’ gaan? Oftewel weet je wat elke medewerker drijft? En weet je iets over hun persoonlijke why en is dit ooit gelinkt aan de why van je bedrijf? Hoe meer dit namelijk matcht hoe meer mensen vanuit intrinsieke motivatie bijdragen en echt voelen dat ze iets waardevols doen. Dit zie je dus terug in hun gedrag, productiviteit en werkplezier.

En hoe zit het met de cultuur in je team? Worden mensen serieus genomen? Krijgen ze aandacht en worden ze gezien? Krijgen ze regelmatig waardering? Is het normaal om elkaar aan te spreken en feedback te geven? Voelen mensen eigenaarschap? En zijn er bijvoorbeeld kansen om jezelf te ontwikkelen en eventueel qua functie door te groeien?

Als deze factoren dragen bij aan het gewenste gedrag. Bedenk dus voor jezelf hoe je het eigelijk voor je ziet, dus wat je wel verwacht. Ga op onderzoek uit wat er op dit moment aan de hand is. Kijk daarbij ook naar jezelf en ook naar de mensen in je team. Wat gebeurt er onder het wateroppervlak en/of waar zit de onvrede? En pak dit aan. Je zult zien dat, als het vertrouwen ook weer is gegroeid, er dan een positieve flow ontstaat.

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? 
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen