arrow_drop_up arrow_drop_down
15 september 2020 

Je team groeit maar door. Dit heb je nu nodig

Je team groeit maar door. Hartstikke mooi natuurlijk. want waarschijnlijk loopt je business lekker. Maar je merkt ook dat ineens lastig wordt om iedereen aangehaakt te houden. Of juist het tegenovergestelde dat iedereen elkaar nu steeds op de hoogte wil stellen van alles wat er speelt. Er gaat veel tijd en energie aan verloren. Je merkt dat het tijd is voor een nieuwe stap, want dit gaat zo niet werken. Lees in deze blog wat je team en je bedrijf nu nodig hebben om het goed te laten werken.

Je team groeit maar door. Fijn, want het gaat goed met je bedrijf. Alleen merk je ook dat het lastig wordt om iedereen overal van op de hoogte te houden. Wat eerst vanzelf ging, omdat je met een klein groepje teamleden bij elkaar zat, gaat nu niet meer vanzelf. Ondertussen zijn jullie onderling nu veel tijd en energie kwijt om elkaar bij te praten. Of gaan er dingen mis doordat jullie langs elkaar heen werken of informatie missen. Je merkt aan alles dat het tijd is om hier wat aan te doen, want anders gaat het richting jullie klant niet goed. Maar wat is de next step? Want je wil niet verzanden in allerlei regels, hiërarchie en eindeloze afstemmomenten.

Je team groeit: meer mensen, meer van alles

Waar je eerst alles makkelijk met iedereen kon delen, iedereen precies wist wat er gebeurde en jullie vragen snel aan elkaar konden stellen, zijn jullie nu de beginfase wel voorbij qua teamopbouw. Als je over de 10 man personeel gaat, lukt het niet meer alleen met over het bureau wat naar elkaar roepen of even snel je vraag stellen. Door het grotere aantal mensen gebeurt er nu veel tegelijk. Het is niet meer bij te houden voor iedereen. En niet iedereen spreekt elkaar meer elke dag waardoor dingen die eerst vanzelf lijken te gaan nu moeten worden overlegd. Je ziet de bui al hangen en denkt waarschijnlijk: als we alles moeten afstemmen en iedereen nog alles moet weten, blijft er geen tijd meer over om het daadwerkelijke werk te doen. Tijd dus voor de volgende fase.

Dit hebben jullie nodig

Want om het soepel te laten werken, heb je nu iets anders nodig, namelijk…structuur! En nu snap ik dat je hier als vrije, creatieve ondernemer misschien wars van bent, maar die structuur gaat jullie helpen juist zo vrij mogelijk te werken. De structuur gaat je helpen om duidelijkheid te creëren en processen vlot te laten lopen, zodat jullie ook echt met de essentie van jullie werk bezig kunnen zijn.

Waar moet je dan aan denken? Hoe kan je meer structuur aanbrengen?

Zo kan je het aanpakken

Hierbij een drietal dingen die je kunnen helpen om die structuur te creëren.

Dag-/weekstart en afsluiting

Werk met een dagstart en -afsluiting of in plaats daarvan met een weekstart en -afsluiting. Het is een beetje afhankelijk van je business wat handig is. Veranderen er dagelijks veel dingen, moeten jullie snel schakelen? Dan is een dagstart en -afsluiting aan te bevelen. Het doel hiervan is om binnen 10 minuten de dagelijkse (of wekelijkse) stand van zaken te delen met elkaar. Waar lopen jullie op schema? Waar niet? Hoe komt dat? Hoe kunnen we het oplossen? Welke hulp heb je nodig? Het is dus snel en energiek en echt gericht op wat er nu speelt en waar jullie bij moeten sturen. Denk na over wie hier bij moet zijn. Is het voor iedereen relevant?

Maandelijkse meet-up

Dit is een maandelijkse meeting om in de gaten te houden of jullie qua strategie nog op koers liggen met jullie visie (het punt op de horizon waar jullie naartoe willen). Het is dus weer een niveau hoger dan de weekstart. Bepaal ook hier weer voor wie dit relevant is om hierbij te zijn. Hou het zo simpel en helder mogelijk. Waarschijnlijk is een afgevaardigden van elke bedrijfsonderdeel of expertisegebied voldoende.

Kwartaalbijeenkomsten

In de kwartaalbijeenkomst bespreek je met elkaar op nog hoger niveau hoe het gaat. Hoe gaat het met de doelen? Halen we de targets? Hoe gaat het met het personeel? Op welke doelen richten we ons het aankomende kwartaal. Het doel is dus op bedrijfsniveau hoe het gaat en waar jullie je komend kwartaal op gaan richten. Als je werkt met kwartaalbijeenkomsten maakt dit dat medewerkers niet de hele tijd met alles bezig zijn of er naar moet vragen. Ze weten wat dit kwartaal aan bod komt. En ook nieuwe dingen hoeven dus niet besproken te worden, want dat is dan voor een later kwartaal. Het geeft dus rust en overzicht. Daarnaast is een keer per kwartaal een mooie tendens, omdat je ook echt wat kan doen met elkaar in een kwartaal en dus wat kan laten zien.

Nog even ter aanvulling: waar eerst misschien maar één persoon verantwoordelijk was voor een taak, dus bijvoorbeeld klantenservice of marketing, zijn er nu waarschijnlijk meerdere personen verantwoordelijk voor dat onderdeel van je bedrijf. Bedenk dus ook, als je dat nu nog niet doet, hoe je teams wil indelen en wat het beste werkt zodat iedereen zelfstandig kan werken en zich ook betrokken blijft voelen.

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen

Cookies