arrow_drop_up arrow_drop_down
3 juni 2020 

Je grootste uitdagingen als leidinggevende ondernemer

Als leidinggevende ondernemer kun je voor een paar mooie uitdagingen komen te staan. Dat personeel en allerlei ‘dingen’ die er ineens bijkrijgt. In deze blog vind je de 6 meestvoorkomende uitdagingen en ook hoe je ze te lijf kunt gaan.

Als leidinggevende ondernemer verandert er ineens van alles. Je krijgt te maken met een aantal nieuwe uitdagingen. Dingen die je voorheen niet deed of die helemaal niet aan de orde waren in je bedrijf. Maar heb je personeel, dan veranderen er een aantal dingen. En die vragen aanpassingen van jou als ondernemer. Hierbij een zestal uitdagingen die je tegenkomt als je personeel hebt en verder doorgroeit met je bedrijf. Met daarbij ook hoe je ze het hoofd kunt bieden.

1 Delegeren (loslaten dus)

Werk je met personeel, dan betekent het dat zij taken gaan doen die jij eerst deed. Dat betekent dus loslaten en het aan hen delegeren. Dit vinden veel ondernemers lastig, omdat er meestal nog overtuigingen dwars zitten als ‘kan een ander het wel net zo goed als ik?’, ‘ik kan het zelf het beste’ of ‘als ik niks doe gebeurt er niks’. Toch zal jij het moeten loslaten, zodat de ander kan laten zien wat hij of zij in zijn mars heeft.

Wat je kan helpen: stuur op resultaat en richt je op de input. Ofwel geef je medewerkers opdrachten en laat ze zelf bepalen hoe ze het doen. Help ze wel aan de voorkant (input) om steeds beter te worden en coach ze naar een hoger niveau. Zo weet je dat ook dat je los kunt laten en kan je op vertrouwen dat er goede kwaliteit geleverd wordt.

2 Aansturen

Ja, als je personeel hebt dan ben je de baas. Maar ga je je ook echt als baas gedragen of ga je doen wat het meest effectief is voor jou, je team en je bedrijf? Veel leidinggevende ondernemers gedragen zich als baas. Ze hebben de overtuiging dat ze moeten besturen, moet zeggen hoe dingen moeten en dus alles bepalend moeten zijn. Dit is niet zo gek vanuit de controlegedachte, want je wil nou eenmaal controle houden, maar weet dat de baas spelen en vanuit macht acteren niet de beste resultaten gaat opleveren (en je houdt de beste mensen niet binnen).

Wat je kan helpen: bedenk welke leider je inspirerend vindt en hoe jezelf graag leiding krijgt. Waarschijnlijk kom je al snel tot de ontdekking dat je het prettig vindt om vertrouwen en verantwoordelijkheid te krijgen, om autonomie te hebben, om zelf oplossingen te bedenken en mee te kunnen denken. Zo is het ook bij jouw medewerkers. Denk niet vanuit jezelf, maar denk nu vanuit je team en wat zij nodig hebben om optimaal te kunnen presteren.

3 Omgaan met vragen en problemen

Als leidinggevende ondernemer krijg je veel vragen. Zijn er problemen of bijzonderheden dan komen ze bij jou. En als iemand ons een vraag stelt, wat doen we dan meestal? Juist, een oplossing geven voor dat waar de ander mee komt. We zijn als mens geneigd om de vraag te beantwoorden en dus de oplossing voor te kauwen. Toch blijf je hiermee iets in stand houden wat je liever niet hebt. Want blijf jij elke keer oplossingen aandragen, dan weet iedereen je te vinden. Dan staan ze dus steeds aan je bureau of zitten ze in je mailbox. En jij maar apen op je schouder en hard werken.

Wat je kan helpen: het voorkauwen van oplossingen heeft een aantal nadelen. Medewerkers komen steeds terug bij jou, dus voor je het weet is je halve dag weg aan het oplossen van allerlei problemen waarvan de verantwoordelijkheid bij iemand anders ligt. Daarnaast bedenk jij het ook nog eens, maar de ander moet het gaan doen. Maar wat gebeurt er meestal als iemand anders iets voor ons bedenkt en wij moeten het uitvoeren? Dan zijn we veel minder gemotiveerd het te doen dan als we het zelf hebben bedacht. Dus help degene met de vraag het zelf op te lossen. Help ze met het krijgen van inzicht en het bedenken van de beste oplossing. Dit doe je door goede vragen te stellen. Los dus niks meer op, maar stel vragen en luister ondertussen goed wat het echte probleem is. En zo ‘leidt’ je ze gelijk op om zelf meer oplossingen te bedenken. Ze zullen steeds minder aan je bureau staan.

4 Omgaan met gedrag wat je liever niet hebt

Als je personeel hebt, dan krijg je ook te maken met gedrag wat je liever anders ziet. Iemand komt regelmatig te laat, iemand gaat altijd vroeg weg, iemand is vaak ziek, zwak en misselijk of iemand laat zich vaak negatief uit. Allemaal dingen waarvan je denkt: huh? kan je zelf nou niet bedenken dat dit niet de bedoeling is? Vaak zie ik dat leidinggevende ondernemers liever vrienden en vriendelijk blijven en het een tijd lang maar tolereren. Totdat het ineens genoeg is. En weet dat het te laat komen of dat negatieve gedrag niet het enige is wat je ervan terugziet, maar als je team weet dat dit geaccepteerd wordt, doet dit wat met de cultuur en je hele team.

Wat je kan helpen: is er gedrag waar je je aan stoort of wat niet past binnen de waarden van je bedrijf doe er dan gelijk wat aan. Zeg er kort wat van of spreek iemand er op aan. Ben duidelijk in wat je ziet of hoort, hou het bij de feiten en ben duidelijk in wat je wel verwacht. Wacht hier nooit mee om de lieve vrede maar te bewaren of om te hopen dat het wel weg gaat. Pak het aan als het nog klein is, dat is het makkelijkste en zo voorkom je dat het je team infecteert.

5 Grote verantwoordelijkheid (stress en zorgen)

Met personeel heb je ineens een grote verantwoordelijkheid, in ieder geval het kan zo voelen. Die mensen zijn afhankelijk van jou en het bedrijf, ze rekenen op het inkomen elke maand en op een leuke, interessante werkplek. Dat kan als een last op je schouders rusten en je soms aardig wat stress of zorgen opleveren.

Wat je kan helpen: het is inderdaad een verantwoordelijkheid. Maar jij bent niet de enige die verantwoordelijk is. Ook medewerkers hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Zie het als iets wat je samen aangaat en waar iedereen een bijdrage aan heeft. In het team heeft iedereen zijn rol en iedereen heeft invloed. Jij kan het niet allemaal op je schouders nemen en dat hoeft ook niet. Voed je team dus zelfstandig op. Geef ze het vertrouwen en de verantwoordelijkheid en laat ze dingen zelf oplossen. Geef ze richting mee, ben duidelijk over de lijnen en wat je verwacht en leer ze dat jullie het samen moeten doen en iedereen daar zijn bijdrage aan heeft.

6 Loskomen van je bedrijf

Als je bedrijf groeit en je personeelsbestand ook, dan kan niet meer alle energie vanuit jou komen. Dat houd jij zelf niet vol, maar is ook niet goed voor je bedrijf. De uitdaging is om los te komen van je bedrijf. Dat het kan functioneren zonder jou. Dat jij niet meer de motor bent en dat alles gewoon doordraait als je er even niet bent.

Wat je hierbij kan helpen: zorg dat je een zelfstandig team creëert en je leidersrol effectief invult. Dit gaat je ruimte en vrijheid geven. Je kan je dan richten op de grote lijnen en aan je bedrijf werken. Je kan weer ondernemen. Dit is niet alleen belangrijk om het zelf leuk te houden, maar ook voor je personeel maak je het een stuk interessanter. Leer hoe je dat zelfstandige, goed presterende team neerzet en jij de leider kan zijn die er soms ook even niet is ;-).

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

 

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen

Cookies