Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Groeiambities

Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Hoe weet je nou wanneer je wat aan je leiderschap moet doen? Wat zijn signalen? Waar herken je aan dat je juist op dit vlak wat moet doen? In deze blog geef ik je inzicht aan welke tekenen je herkent dat het tijd is om het anders aan te pakken in je managementrol en waar je dan het beste kan beginnen.

Wanneer weet je dat je wat te doen hebt aan je leiderschap? Hoe herken je het dat het juist op dit vlak misgaat en dat het daarom zo moeizaam gaat in je team? Want je doet je uiterste best in je leidinggevende rol. Je doet het op gevoel en werkt hard om alles goed voor elkaar te boxen. Maar toch heb je ook in de gaten dat het niet goed genoeg werkt. Waar ligt het precies aan? Zijn het je mensen, zijn het de processen of heb je zelf wat te doen?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?
Signalen

Er zijn altijd signalen die aangeven dat er op leidinggevend vlak iets mis gaat. Want onderschat je rol niet. Jij kunt in je leidersrol een team maken of breken. Het is dus mooi om te weten dat je altijd invloed kunt uitoefenen (en dus kan veranderen), maar misschien voelt het ook wel als een grote verantwoordelijkheid dat jij zo bepalende factor bent. En wat zijn dan die signalen? Ik zal er hieronder een aantal benoemen.

Trekken en duwen

Voelt het als trekken, duwen en sleuren in je team om dingen voor elkaar te krijgen? Ben jij hard aan het werk? Baal je van de passieve houdingen, weinig respons en dat je alles voor moet kauwen? Moet jij altijd het voortouw nemen en als het ware instrueren, want ander heb je het gevoel dat er helemaal niks gebeurd.

Problemen, de hele dag door

Of ben je vooral met problemen bezig en word jij geleefd door de waan van de dag? Ben je steeds brandjes aan het blussen en kom je niet toe aan wat je ’s ochtends op je planning had staan? Heb je steeds gedoe tussen medewerkers, komen ze bij jou klagen en mag jij het weer oplossen? Merk je dat er tussen allerlei mensen van alles speelt en dat dit de samenwerking in de weg staat?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Onvrede ofwel geklaag en negativiteit

Of heerst er onvrede? Medewerkers lopen te klagen, te hangen bij het koffie-apparaat, komen te laat binnen, gaan vroeg weg, verzuimen en praten negatief over de organisatie. Er is altijd wel wat. Als je met nieuwe ideeën komt, is het altijd ‘ja, maar…’. Er wordt ook geroddeld en de sfeer is alles behalve opbouwend.

Je energie loopt weg

Of merk je dat je eigen energie steeds verder verminderd? Je begint de dag nog wel oké, maar aan het eind van de dag ben je leeg en soms ook gefrustreerd. Je merkt dat je het steeds minder leuk vindt in je bedrijf. Het geeft je weinig plezier en vrijheid. Je hebt juist het gevoel dat je vast zit en de poorten lijken zich steeds verder te sluiten.

Wat gebeurt er als je niks doet?

Dit zijn allemaal signalen die te maken hebben met je manier van leidinggeven. En zie dit als een mooi helpend inzicht. Als je een van deze dingen merkt, dan is er werk aan de winkel, maar daarmee weet je ook dat je er wat aan kunt doen. Laat het in ieder geval niet op zijn beloop als je een of meerdere signalen herkend in je eigen situatie. Weet dat het niet vanzelf weggaat. En weet ook dat er alleen wat gaat veranderen, als jij verandert. Dit wil niet zeggen dat het tot nu toe niet goed was. Je organisatie draait en dat heb je maar mooi voor elkaar. Maar het kan nog beter en vooral ook makkelijker en leuker. En om te voorkomen dat jij het uiteindelijk niet leuk meer vindt en er door opbrandt of dat je je beste mensen verliest, is het wijs om wel actie te ondernemen. Weet dat het je veel oplevert als je het doet. Want daardoor zijn jullie tot veel meer in staat en voel jij je een stuk gelukkiger als leider. Dat is veel waard, toch?

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Wat kan je nu doen om het tij te keren?

Het enige wat je hoeft te doen, is anders leren denken en jezelf een aantal andere vaardigheden aanleren. Het is geen rocketscience. Het is een kwestie van psychologie en je verantwoordelijkheid pakken. Leer hoe mensen, je medewerkers, in elkaar zitten en hoe het werkt met hun ‘knoppen’. Weet waar ze van aan gaan en hoe je ze juist actief in hun rol houdt. Hoe je zorgt voor interessant werk en dat ze hun volledige potentie kunnen benutten. En pak je rol als leider, maar wel op de manier die bij je past. Stel grenzen, spreek aan en hou je verre van operationeel gedoe. Leer hoe je team richting geeft en faciliteert en accepteer geen bullshit, nooit.

Blog Wanneer weet je dat je wat aan je leiderschap moet doen?

Het begint bij jou

De verandering begint bij jou. Dit is misschien confronterend (of misschien ben je eigenwijs ;-)), maar probeer er anders naar te kijken. Zie het als kans. Zie het als cadeau dat je inzicht hebt gekregen en de eerste handvatten om het tij te keren. Weet dat jij juist deze invloed hebt. Gebruik het ten positieve. Grijp deze kans. Maak van jouw team een heerlijk team en gun jezelf dat jezelf prettig en vrij voelt in je rol. Never settle for less.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat erin zit. 

Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Personeel: wat je moet weten als je eraan begint

Als ondernemer werken met personeel? Vroeg of laat kan je het niet meer alleen en zal je er dus aan moeten geloven. Alleen zijn de meeste ondernemers geen geboren managers. En dat zorgt voor problemen. Wat je in ieder geval moet weten als je met personeel werkt als ondernemer vertel ik je in deze blog.

Als ondernemer werken met personeel? Weet waar je op moet letten (blog)

Als ondernemer werken met personeel, het is nogal eens een uitdaging. Hoe dat komt? Omdat ondernemers van nature geen manager zijn. Ze zijn bezig met hun visie, strategie en snelheid maken, terwijl medewerkers met andere dingen bezig zijn zoals vakantiedagen, salaris en gewoon leuk werk willen hebben.

Het niet goed weten hoe ze moeten managen, maakt dat ondernemers vaak maar wat doen. Natuurlijk proberen ze er het beste van te maken, maar toch zijn ze verbaasd als het stroperig gaat en er niet uitkomt wat ze verwachten. En meestal is het ook een kwestie van tijd voordat de grote problemen ontstaan zoals arbeidsconflicten, ziekteverzuim of een hoog verloop, die vaak veel geld en frustratie kosten.

Ondernemers zijn geen geboren managers

Ondernemers zijn over het algemeen geen managers. En als je het mij vraagt moet je dat ook nooit willen zijn. Je bent wel leider, CEO, van je bedrijf. Als ondernemer kijk je anders naar je bedrijf dan als medewerker. Een ondernemer kijkt vooruit, is aan het bouwen, kansen aan het benutten, innoveren en doorgroeien. Medewerkers zoeken een leuke, interessante baan, een fijne werksfeer, een goed salaris en voldoende vakantiedagen. Hier is gelijk vanaf het begin al een mismatch.

En wat daar nog bij komt is dat ondernemers blijven hangen in hun oude denkpatroon. De mindset dat zij het belangrijkste zijn in het bedrijf, dat zij de baas zijn en dus moeten besturen. Terwijl het tijd is voor een omslag als je met personeel gaat werken. Namelijk jij bent als CEO de drijvende kracht, maar je team is het belangrijkste. Dit wordt regelmatig over het hoofd gezien.

Daarnaast, als je niet investeert in je skills dan kan je ook niet verwachten dat je het binnen no time als een pro onder de knie hebt. Toch is het investeren in leidinggevende vaardigheden niet iets wat normaal is onder ondernemers. Vandaar dat ze vaak niet weten wat werkt, ze steeds meer vast komen te zitten en ze op een gegeven moment alleen nog met problemen bezig zijn.

Neem het serieus

Neem het dus serieus als je met personeel werkt. Leidinggeven is een vak. Stel jezelf in staat dit vak te leren. Leer van andere ondernemers, vergaar kennis, huur een coach in, doe ervaring op en blijf reflecteren. En dan is het allemaal een stuk minder ingewikkeld en heb jij in ieder geval geen slapeloze nachten.

Om je alvast een handvat te geven, heb je hier in ieder geval al 3 dingen die je moet weten als je aan personeel begint.

Als ondernemer werken met personeel? Weet waar je op moet letten (blog)

1 Het beste resultaat bereik je met een goed team

Ik ben niet de enige die dit zegt. Ik weet het niet alleen uit ervaring. Ik weet het van heel veel andere ondernemers die door ervaring wijs geworden. Daarom roep ik ook altijd: bouw je beste team! Je team is je belangrijkste ‘asset’ in je bedrijf. Zorg dus dat dit staat als een huis. Dit begint bij de juiste en beste mensen aannemen. Niet alleen zijn deze goed in hun vak maar ze passen voor 100% bij je bedrijf qua mindset, persoonlijkheid, drijfveren en energie. Zorg dat je een goede sfeer hebt binnen je team. Wat daarbij cruciaal is, is dat je elkaar mag. Dus zorg dat het mensen zijn waarmee ook buiten werktijd een biertje of wijntje mee wil drinken.

2 Erken dat je niet overal goed in bent

Veel ondernemers zijn eigenwijs. Ik weet er alles van. Een supermooie eigenschap in het ondernemerschap, maar niet handig in je leidinggevende rol. Erken dat je niet overal goed en zeker niet de beste in bent. Er zijn genoeg mensen die beter zijn in de dingen die er in je bedrijf moeten gebeuren dan jij. Dus stel jezelf de vraag: wat heeft mijn bedrijf nodig en waar focus ik me op? Alles waar jij dus niet op focust, dat kan iemand anders doen. Zoek daar de beste mensen voor.

Als ondernemer werken met personeel? Weet waar je op moet letten (blog)

3 Laat los dat je aardig gevonden wil worden

Dit is voor menig manager een lastige. We willen allemaal aardig gevonden worden. Of het nou is in een nieuwe groep, bij je vrienden of in voetbalteam. Maar in je businessteam is dit niet handig. Je bent namelijk maar tot op zekere hoogte ‘one of the guys/girls’ en of je het wil of niet medewerkers zien je toch als baas. Je moet zakelijke beslissingen nemen die soms niet populair zijn maar wel belangrijk om te maken. Probeer hier dus ook zakelijk in te staan. Je kunt nog steeds een goede connectie met je teamleden hebben. Laat het aardig gevonden willen worden los, want dit zorgt dat je dingen achterwege laat of beslissingen niet neemt. En weet iedereen vindt toch overal wat van en niet iedereen zal het altijd met je eens zijn. Als jij jezelf altijd maar in de spiegel aan kunt kijken.

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!