arrow_drop_up arrow_drop_down
16 september 2020 

Feedback geven (en krijgen) is normaal en helemaal niet erg

Als leidinggevende hoort feedback geven bij je rol. Eigenlijk hoort het zelfs bij ieders rol. Maar we zijn dat helemaal kwijt. Want feedback geven en ontvangen is spannend. Dus doen we het het liefst zo min mogelijk. Kunnen we ook geen misser maken of vinden ze ons tenminste niet onaardig. Maar we hebben feedback nodig om te leren en groeien. We helpen elkaar er juist mee. Hoe maak je feedback geven weer normaal in je bedrijf? Je leest het in deze blog.

Als leidinggevende hoort feedback geven bij je rol. Toch zijn we er als leidinggevenden erg niet scheutig mee meestal. Sterker nog aardig wat leidinggevenden zijn zelfs bang om het te geven. Dus daarom doen ze het maar niet. Of alleen als het echt noodzakelijk is.

Feedback geven en krijgen is niet iets wat we tegenwoordig normaal vinden. We weten dat het kan. We weten dat het eigenlijk moet, maar omdat we het niet vaak doen zijn we er ook bang voor. Bang om het te geven en bang om het te krijgen. Doodzonde, want hiermee ontnemen we een ander om te groeien en te leren.

Waarom doen we het liever niet?

Bij feedback hebben we inmiddels een beetje nare smaak. Nou, laat ik het even bij mezelf houden (belangrijk bij het geven van feedback trouwens): ik merk dat feedback als spannend wordt ervaren en geassocieerd wordt met iets negatiefs. Ik merk aan mezelf ook dat ik me dan schrap ga zetten. Ik voel het in mijn lijf. Ik ben klaar om terug te vechten, zo'n staat raak ik in. Hoe goed kan je het dan ontvangen? Plus negen van de 10 keer valt het reuze mee met wat ik te horen krijg. Dus deze fysieke reactie is totaal onnodig. Misschien herken je dit zelf ook wel.

Hoe komt dit?

Hoe komt dit nou? We zijn het niet meer gewend. We vinden het niet meer normaal om feedback te geven en ontvangen. En dan zijn we nog wel van die directe Nederlanders. We kiezen er voor om het maar niet te doen, omdat we het dus niet meer gewoon zijn, maar omdat we het niet meer gewend zijn, zijn we er meestal ook niet meer zo goed in om het te geven en ontvangen. We doen het gewoon te weinig. We zijn uit vorm! En daardoor komt het vaak niet zo goed uit onze mond als we het wel een keertje doe. En dan krijg je meestal niet zo'n fijne reactie. Vindt iemand je onaardig of krijg je zelfs ruzie. Dus houden we ons maar in. Want we willen natuurlijk niet onaardig gevonden worden (of eigenlijk: niet afgewezen worden)

Laten we het weer normaal maken

Als iets je gaat helpen in je bedrijf is het feedback geven en ontvangen weer normaal maken. Het hoort gewoon bij de dagelijkse gang van zaken. Waarom? Omdat je zo iemand de kans geeft om te leren en te groeien. Hier heeft je medewerker niet alleen zelf plezier van maar je bedrijf natuurlijk ook. Je geeft daarna iemand ook nog eens een mooi cadeau wat hij of zij zijn hele leven meeneemt. Voor je bedrijf en jezelf (ja ook jij krijgt dan feedback) dat je continu kan verbeteren. En wat betekent dat uiteindelijk wel niet voor wat je kan bereiken?

Bed dus in jullie cultuur in dat het heel gewoon is om continu feedback te geven en dan wel op een constructieve manier. Leer dit je mensen aan (want ze zijn het van huis uit waarschijnlijk niet gewend).

  • Geef dus zelf het goede voorbeeld met feedback geven en vragen/ontvangen
  • Maak het in je team gewoon, door het elkaar in het team regelmatig feedback te geven (en het dus ook van elkaar te ontvangen). Dit zul je eerst moeten regelen, daarna gaat het op een gegeven moment vanzelf
  • Leer en coach elk van je teamleden hoe ze goed feedback kunnen geven. Voed ze dus op ;-). Wil je hier handvatten voor? Lees dan ook even deze blog: Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

Laat feedback iets zijn wat ingebed is in je organisatie en voelt als iets wat niet meer is weg te denken. Als je dit met elkaar omarmt, kun je niet anders dan een lerende organisatie blijven en mooie resultaten behalen!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes'.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen

Cookies