Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Continu verbeteren

Waarom je een betere leider wil zijn

Waarom zou je een sterke leider moeten zijn? Waarom is managen van je personeel en het regelen niet voldoende? Wat maakt het uit? Als het draait, dan draait het. Wat nou leider? Laten we even met beiden voeten op de grond blijven en het niet groter maken dan het is. Of zijn er misschien toch redenen waarom je je er eens in zou moeten verdiepen? In deze blog geef ik 10 redenen waarom je uiteindelijk toch een betere leider wil zijn.

Een betere leider zijn, is dat nou nodig? Het klinkt zo zwaar en groot. Ja, je hebt de boel te managen in je bedrijf en dat doe je zo goed als je kan. Het heeft zijn uitdagingen, maar je houdt de boel draaiende, dus dat is prima toch? En hoe je het noemt, management of leiderschap of welk label dan ook, maakt dat uit? Is er eigenlijk verschil?

In deze blog geef ik je 10 redenen waarom je graag een leider wil zijn in plaats van een manager en laat ik je zien welk verschil je ermee maakt als je hiervoor kiest.

1 Je maakt het jezelf niet onnodig moeilijk

Operationeel managen dat is niet waar je als ondernemer voor gekozen hebt, toch? En de meeste ondernemers worden hier uiteindelijk niet blij van. Dat komt omdat daar je energie niet zit. Je maakt het jezelf dus onnodig moeilijk als je in de managementrol blijft hangen. Step up your game. Nieuwe fase van je bedrijf, nieuwe persoonlijke groei van jou.

Blijf je managen dan los je elke dag problemen op, ben je steeds brandjes aan het blussen en wordt je dagelijks opgeslokt door de waan van de dag. Ga je leiden dan wijs je de weg, geef je richting, bepaal je het speelveld, ondersteun je je medewerkers om beter te worden en laat je je team groeien om steeds sterker en beter te worden. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk en zorg dat jij kunt doen wat je energie geeft en dat je team de rest doet.

2 Alle energie hoeft niet vanuit jou alleen meer te komen

Regel dat niet alle energie vanuit jou moet komen. Veel te veel afhankelijkheid en een zware job.

Blijf je hangen in de managementrol dan merk je dat alle energie vanuit jou moet komen. Altijd. Jij vertelt wat en hoe dingen moeten gebeuren, ze komen bij jou met alle problemen, jij bent steeds aan het oplossen en controleert of dingen wel goed gebeuren. Jij bent de spil en als je er niet bent vallen dingen stil. Niet de bedoeling.

Leid je team en ben duidelijk over jullie visie, missie, waarden en randvoorwaarden, maar laat je het je team doen. Je voedt ze zelfstandig op, waardoor niet alles meer op jou hangt. Jij bent (in eerste instantie) in de lead en faciliteert, maar je team doet het.

3 Je personeel is meer betrokken en productiever

Als leider vertrouw je je personeel. Je geeft ze de verantwoordelijkheid, omdat je erin gelooft dat zij het kunnen. Je hebt ze niet voor niks aangenomen. Dit zijn de mensen waar je alle vertrouwen in hebt en die mogen laten zien wat ze in hun mars hebben. Krijgen medewerkers deze ruimte en zien ze hoe het bij jouw bedrijf werkt, dan zullen ze hem ook pakken. En dit maakt dat mensen hun toegevoegde waarde laten zien, zich van betekenis voelen en hierdoor meer betrokken en stukken productiever zijn.

4 Je trekt de beste mensen aan en houdt ze

Wanneer werken de beste mensen het liefst voor je? Als je ze de ruimte en verantwoordelijkheid geeft om te doen wat ze goed kunnen. Als ze zelf oplossingen mogen bedenken en het vertrouwen krijgen om het daarna te doen. En als ze in interessante, fijne en positieve werksfeer kunnen werken. Geef ze dit door je leiderschap te pakken en niet langer te micromanagen en iedereen op z’n nek te zitten. Dan verlies je de besten. Zorg voor de inspiratie, de houvast en hulp als het nodig is. Geef ze de mogelijkheid om te vliegen en elke dag een beetje beter te worden. Geef ze de omgeving waarin ze zich veilig voelen en hun beste versie kunnen zijn. Dan komen ze niet alleen naar je toe, maar willen ze ook graag blijven.

5 Je kan aan je bedrijf werken

Zorg dat je AAN je bedrijf kan werken. Blijf je in de operationele managementrol hangen, dan kom je hier nooit aan toe. Simpelweg omdat je elke dag opgeslokt wordt door de waan van de dag. De langere termijn, die juist belangrijk is voor de consistentie, het voorbestaan en de groei van je bedrijf komen altijd later op je lijstje. Kies juist voor wat ertoe doet. Pak je volledige leiderschap. Leid je team en zorg dat zij zelfstandig kunnen werken, zodat jij kunt doen wat jij moet doen. Jouw toegevoegde waarde zit in de lange termijn, in visie en strategie, de grote lijn en inspireren om hier met elkaar voor te gaan.

6 Je kan doen waar je goed in bent

Doe waar je goed in bent. Laat het operationele stuk aan iemand anders over of ga zelfs voor zelfsturing in je team, maar zorg dat jij altijd kunt doen waar jij goed in bent (en blij van wordt). Dan heb je de meeste toegevoegde waarde voor je bedrijf. Een volgende fase van je bedrijf vraagt groei van jou. Omarm de leidersrol volledig. Dit is wat jezelf gaat helpen als je hier bewust voor kiest, maar dit is ook wat je bedrijf nodig heeft. Zorg dus voor tijd en ruimte voor het bepalen van de richting, maar ook voor nieuwe klanten binnenhalen of programma’s creëren of innoveren of you name it waar jouw superpower ook maar ligt.

7 Je kan er ook niet zijn, dat is oké

Kies je om te leiden en je team het vooral te laten doen, dan is het dus helemaal oké als je er niet bent. Ook dan draait de boel door, omdat je team weet wat ze te doen staat. Ze kunnen zelfstandig beslissingen nemen, kunnen blijven verbeteren en zorgen dat jullie klanten hun product of dienst ook goed geleverd krijgen.

8 Je haalt meer uit je team

Als jij in je managementrol alles regelt en oplost, blijft er nog maar weinig ruimte over voor het oplossend vermogen van je totale team. Nieuwe ideeën of misschien wel betere opties worden niet benut. Geef je team juist de ruimte om dingen zelf op te lossen, bemoei je niet meer met het hoe, maar stel goede vragen en help ze het zelf te doen. Hiermee spreek je alle individuele vermogens aan van je personeel en ook het collectieve denkvermogen. Maak hier gebruik van want je kan zoveel meer bereiken. Je hebt het allemaal al in huis!

9 Je kan harder groeien met je bedrijf

Als je de stap naar leider zet, kan je harder groeien met je bedrijf. Dit heeft allemaal te maken met een aantal factoren die ik hiervoor al noemde: jij bent niet meer alleen de motor en niet alles is meer afhankelijk van jou, je gebruikt de volledige (denk)kracht van je team en je kan AAN je bedrijf werken. Hierdoor heb je meer mogelijkheden en kan je sneller. Er is dus meer mogelijk en waarschijnlijk ook nog eens beter!

10 Jij maakt het verschil

Hoe je bedrijf het doet of je de beste mensen aantrekt en houdt of je team excelleert of niet, dat begint allemaal bij jou. Jij maakt het verschil. Leiden of managen dat maakt het verschil in het uiteindelijke resultaat. Wil je door met je bedrijf en heb je mooie ambities? Wil jij als ondernemer happy blijven in je eigen bedrijf? En wil je gewoon een geweldig en fijn team? Maak dan een bewuste keuze. Leer hoe je de beste leider kunt zijn. En je kan bereiken wat je wil en ook nog eens een toffe werkgever zijn voor een heleboel mensen. 

Weten hoe je de omslag kunt maken naar leider? Schrijf je in voor een van mijn gratis online masterclasses en ik geef je de eerste stappen die je nu kunt zetten. Klik hier voor meer informatie

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

Samenwerken in een team kent vaak toch nog wat haken en ogen. Het loopt niet zo soepel als je zou willen. En zeker als de tijden uitdagend zijn, kan het extra zichtbaar worden. Tijd om wat handvatten te geven om de samenwerking in je team een boost te geven. In deze blog geef ik je 10 tips.

1 Laat de inhoud de inhoud en ga voor de relatie

In overleggen gaat het in je team meestal over de inhoud. En als je niet specifiek vraagt naar of tijd inplant om te kijken naar processen of relaties, gaat het dus altijd over de inhoud. Maar als er op de relatie dingen niet goed zitten, merk je dat ook in het bespreken van de inhoud. Ook wel de onderstroom genoemd. Wil je de samenwerking verbeteren? Blijf dan eens weg bij de inhoud en stel de relatie centraal. Heb het over hoe dingen lopen en gaan, heb het over hoe je graag met elkaar samenwerkt en welke stappen jullie hierin te zetten hebben en spreek dingen naar elkaar uit. Dit klaart de lucht en haalt de onderstroom naar boven. Dan gaat dat werken op de inhoud ook ineens weer een stuk soepeler.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

2 Krijg meer begrip

De samenwerking loopt een stuk beter als je elkaar beter begrijpt. Investeer hierin. Deel met elkaar waar je door gedreven wordt, dus waar je van ‘aan’ gaat, wat belangrijke waarden voor je zijn en welke manier van werken het beste werkt voor jou. Als je hier bij stil staat en dit met elkaar deelt snap je ineens waarom collega A altijd graag volledige info wil (houdt van structuur en overzicht) en collega B altijd nieuwe ideeën heeft (houdt van oplossingen bedenken en staat open voor verandering). Door dit inzichtelijk te maken, snap je beter waarom dingen op een bepaalde manier lopen en hoe je iemand het beste kan benaderen.

3 Ga gewoon iets leuks doen: lach, huil en bewonder!

Beleef leuke dingen met elkaar! Dus los van het werk. Dat kan van een borrel, een weekend skiën t/m met z’n allen naar een event van Tony Robbins. Wat jullie willen. Kan dus simpel en klein en ook groots en meeslepend. Maar weet dat het niet in de grootte zit. Het zit hem in dingen met elkaar meemaken, leuke herinneringen maken, lachen en ontspannen met elkaar in een andere setting dan het werk bij elkaar zijn en dus iets beleven.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

4 Deel zelf eens iets persoonlijks

Openheid naar elkaar helpt de samenwerking. Niet alleen kan er dan meer besproken worden en is feedback veel normaler, je kunt met elkaar veel meer groeien. Openheid is echt een cultuuraspect wat je moet voeden. Als leider heb je hier een voorbeeld- en trekkersrol in. Neem dus het voortouw en deel af en toe iets persoonlijks met je team. Dat je bijvoorbeeld wakker hebt gelegen van een beslissing, dat je soms ook iets spannend vind om te doen en wat dan bijvoorbeeld voor je werkt om te doen of dat je ergens veel waarde aan hecht en waarom. Je hoeft niet je hele hebben en houden uit te storten over je team, dat gaat te ver en de vraag is wat je daarmee bereikt, maar iets meer van jezelf laten zien en dus open zijn in plaats van de schijn op houden dat jij altijd alles wel weet, helpt je team om ook meer te delen. Dit komt de samenwerking zeker ten goede.

5 Verzin het niet zelf

Een probleem of ander vraagstuk? Mooi. Je verzint zelf geen oplossing, maar legt het aan je team voor. Geef je team meer verantwoordelijkheid en vraag hen het gezamenlijk op te lossen.  Dus laat het ze zelf doen en ben er als ze je nodig hebben. Niet om het over te nemen, maar juist om -> zie de volgende tip.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

6 Coach je team

Coach ze om beter te worden en te leren. Coach ze dus ook op het samenwerken. Stel je op als facilitator, begeleider. Blijf dus aan de zijlijn. Geef terug wat je ziet en help ze om nieuwe stappen te zetten. Stel goede vragen en help ze inzicht te krijgen. En help ze om oplossingen te bedenken en te verbeteren. Coach ze naar the next level.

7 Iedereen eerst, dan jij

Heb je een meeting met elkaar? Steek dan eens niet als eerste van wal, maar geef eerst iedereen uit je team het woord. Laat al je teamleden aan het woord en luister alleen maar. Iedereen komt aan bod. Iedereen wordt serieus genomen. Kijk daarna of je nog wat hebt toe te voegen. Maak hier een gewoonte van en laat vooral je team het doen. Dit verhoogt de betrokkenheid, geeft hun het gevoel dat ze gezien worden en worden er oplossingen bedacht dan is het ook echt van hen. En wat gebeurt er als je zelf iets bedenkt en je gaat het tot uitvoer brengen? Dan ga je laten zien dat het zeker lukt, want het is iets van jou.

8 Deel individueel wat er goed gaat en vraag om een tip

Prik bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal een moment waarop je elkaar bewust feedback geeft. Mocht dit al normaal zijn in je team, blijf dat dan vooral doen. Maar meestal is het nog niet zo gebruikelijk om te doen. Het is best spannend en vaak gaat de inhoud voor. Lekker concreet, dus dat is veilig om bij te blijven. Dus maak bewust tijd voor het geven van feedback of koppel het aan een kwartaalactiviteit. Laat iedereen voor zichzelf opschrijven wat er goed gaat bij hem of haar en waar hij trots op is en ook wat nog beter kan. Deel dit een voor een met elkaar en laat de andere teamleden dan een compliment en tip geven. Dit kan in het begin wat onwennig zijn, maar hoe vaker je het doet, hoe normaler het wordt. En het is echt mega-waardevol.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft
9 Have fun!

Maak het leuk en hou het luchtig. Vaak zijn we zo serieus als het om het werk gaat. Neem jezelf niet te serieus, maak er wat leuks van, elke dag, lach met elkaar en speel. We zijn het vaak verleerd. Toch maakt het spelen en een beetje humor dat het makkelijker gaat en er meer energie is. Misschien zelfs wel flow.

Kijk ook nog even dit filmpje van Marc Lammers over flow, met een paar mooie technieken om met je team dat samenwerken en resultaten halen naar een hoger niveau te tillen.

https://www.youtube.com/watch?v=PmaCGmwtNt4

10 Verbeter niet eens per kwartaal of per jaar, maar continu

Maak niet een keer in het jaar of per kwartaal tijd om specifiek te investeren in een betere samenwerking, maar doe dit continu. Met kleine stappen en verbeteringen. Kies er bewust voor om de inhoud en de manier waarop los te koppelen. Besteed steeds aan beide aandacht. In je weekstart of -afsluiting kun je bijvoorbeeld terug kijken en vooruit kijken. Wat ging er goed qua samenwerking afgelopen week, wat kan er beter en wat stelt het team voor om dan deze week te doen of bijvoorbeeld aan kleine verbeteringen door te voeren? Laat iedereen elke week opschrijven wat ze zien en wat ze zouden kunnen verbeteren. En laat ze dat doen. Je teamleden hebben zelf een idee wat beter kan. Laat het uit henzelf komen en verbeter continu. Het is niet moeilijk en elke keer een klein stapje maakt uiteindelijk een groot verschil.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat er in zit. Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je hoopt dat het makkelijker wordt met je team, maar het gebeurt niet

Wat als je hoopt dat het makkelijker wordt in je team, maar er verandert niets? Als je merkt dat alles alleen maar ingewikkelder wordt en jij alleen maar brandjes aan het blussen bent? Dan is het tijd om het aan te pakken. Want helaas gaat het niet zomaar beter. Wel kan jij ervoor zorgen dat het verandert. In deze blog vertel ik je wat je kunt doen.

Als je hoopt dat het makkelijker en beter gaat lopen in je team, dan kan je lang blijven wensen. Er verandert namelijk niets als jij het niet aanpakt. Loopt het stroef in je team, hoor je veel negativiteit, heerst er wantrouwen en loopt de samenwerking niet lekker (lees: miscommunicatie en frustraties), dan zal je hier wat aan moeten doen. Het zal namelijk niet van de een op de andere dag ineens anders gaan.

Sterker nog, het wordt van kwaad tot erger. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren aan het bespreken en oplossen van problemen, moeten er steeds dingen worden uitgesproken of wordt dit juist niet gedaan en ontstaan er grotere issues onder het wateroppervlak. Dit is allemaal energie die je niet aan klanten kunt besteden of aan het optimaliseren van je product of dienst. Ga eens na wat dit kost? Om nog maar te zwijgen van de dalende motivatie en betrokkenheid onder je medewerkers waardoor de productiviteit nog verder afneemt.

Niet wenselijk dus om onvrede of een stroeve samenwerking te laten bestaan.

Hoe komt het zover?

Maar hoe is het zo gekomen? Want dit had je toch niet zo bedacht en al zeker niet gewild. Je dacht een paar kanjers aan te nemen en er een leuke club van te maken. Waar ging het mis? Waar heb jij het gemist? No worries, dit is wat regelmatig bij ondernemers gebeurt, en in grote bedrijven trouwens ook. Het is zo gegroeid, omdat er een paar dingen achterwege blijven.

Het kan hieraan liggen

Zo worden grenzen niet gesteld en sluipt het negatieve praten of roddelen over elkaar erin. Of zijn er geen afspraken gemaakt over hoe je met elkaar wil samenwerken en zijn er allerlei gewoontes en processen gegroeid die niet perse effectief zijn. Of wordt er altijd wel over de inhoud gesproken, maar zelden of niet over hoe het gaat en wat iedereen nodig heeft om zijn of haar beste werk te leveren. Het gaat dus niet over hoe jullie als mens in elkaar steken, wat je van elkaar nodig hebt en hoe je het graag hebben wilt. En op een gegeven moment is wat jullie wel willen ver te zoeken.

Het goede nieuws

Maar het goede nieuws is dat je hier op elk moment weer verandering in aan kunt brengen. En als ik je een advies mag geven: doe dit het liefst zo snel mogelijk als je opmerkt dat dingen anders lopen dan je wenst en goed acht voor je bedrijf. Als je maar actie onderneemt. Het laten gaan is geen optie.

Wat je kan doen

Wat kan je dan nu doen als je een van, of alle, bovenstaande punten herkent? Ik geef je 3 tips die je nu gelijk in de praktijk kunt brengen.

1. Kijk in de spiegel

Ook al is het niet leuk om te horen, wat er ontstaan is in je team heeft met jou te maken als leider. Ben er niet teleurgesteld over, dit gebeurt een heleboel leidinggevenden. Weet dat je het weer kan veranderen. Als je het inziet en ook durft te zien dat je dingen hebt laten lopen of dacht dat het wel goed zou komen. Of misschien had je geen zin in confrontaties of heb je geen duidelijke grenzen gesteld. Geen man over boord. Dit kan alsnog. Maar durf in de spiegel te kijken en je eigen rol hierin te erkennen. Dat is stap 1. En dat is alleen maar sterk.

2. Waar gaat het mis?

Kijk hierna waar het nou precies misgaat. Kunnen mensen echt niet met elkaar door een deur? Is er wantrouwen in het team? Of zitten er afspraken of processen niet lekker? Stel jezelf een paar goede vragen om inzicht te krijgen in waar precies de schoen wringt. Is dit bij je hele team of een paar mensen? Welke voorbeelden heb ik? Wat wordt er dan gezegd en gedaan en door wie? Zie ik patronen? Maak voor jezelf een zo compleet mogelijke analyse.

3. Stappen om te nemen en actie

Vraag jezelf daarna af wat je het beste kunt doen nu je weet waar het hem in zit (zie 2). Om je hierbij wat ideeën te geven: zijn er onderling medewerkers die wat met elkaar hebben uit te spreken? Laat ze dat dan doen met elkaar. Komen ze er niet uit, dan kan je ze als facilitator helpen. Geef daarnaast aan je hele team aan wat je WEL van ze verwacht. Hoe wat jou betreft een goed samenwerkend team eruit ziet en welke waarden je belangrijk vindt. Geef aan wat je hierin van je team verwacht en geef aan dat iedereen hier een verantwoordelijkheid heeft. Wat hebben ze dan nodig om te laten werken? En maak afspraken met elkaar. En zorg dat jullie hierna regelmatig de samenwerking bespreken en evalueren. En spreek mensen aan op afspraken die jullie gemaakt hebben en grenzen die er zijn. Je kan het nu niet meer laten gaan.

Weet trouwens dat je als je nu actie onderneemt er niet in een keer bent. Het is een proces. Blijf dus ook vervolgstappen nemen als je eenmaal met je team nieuwe afspraken hebt gemaakt.

Voor nog wat extra inspiratie en tips lees ook zeker even mijn blog Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Werken op afstand: 5 missers die je niet wil maken

Dat werken op afstand, werkt dat een beetje? Of merk je, nu jullie een aantal weken onderweg zijn, dat er her en der wat hiaten zijn? Ik hoor verschillende verhalen. Maar wat me ook opvalt, is dat er een steeds weer een paar missers worden gemaakt. Voorkom deze 5 fouten en laat het in jouw team wel goed werken. In deze blog geef ik je de 5 missers en wat je er aan kunt doen als je er een herkend.

Het werken op afstand met je hele team is nu een paar weken oud. Hoe gaat het? Na eerst gewoon lekker van start te gaan en te kijken hoe jullie het werkend kunnen krijgen, zie je waarschijnlijk nu waar de gaten vallen of het nog niet zo soepel loopt. Dat is ook logisch. Je begint ergens en dan zie je op een gegeven moment waar je nog kan, of zelfs moet, verbeteren.

werken op afstand

Ik hoor dit terug bij klanten en bij ondernemers om me heen. Het is een leerproces, dus kijk er ook op die manier naar. Dan zul je zien dat het steeds beter gaat werken. Wat me alleen ook opviel was een paar missers die ik steeds weer zie bij ondernemers die ik spreek. Missers die maken dat het op afstand werken lang niet zo goed werkt als het zou kunnen. Waardoor doelen niet gehaald worden, medewerkers afhaken en men een stuk minder productief is dan zou kunnen.

Dit wil je natuurlijk voorkomen. Of er in ieder geval zo snel mogelijk wat aan doen. Vandaar dat ik in deze blog de 5 missers met je deel die ik regelmatig zie bij werken op afstand met je team en ik je ook tips geef wat je er het beste aan kunt doen.

Blog werken op afstand 5 missers

Hier komen ze.

Misser 1: We blijven op de oude manier doorwerken, maar dan digitaal.

Doorgaan op de oude manier, maar dat dan in online vorm. De overleggen en meetings blijven staan, we doen nog even die brainstorm van 4 uur, we houden alle bila’s en plannen nu alle gesprekjes in die we normaal aan het bureau hebben om even af te stemmen. Gevolg: Iedereen zit van 9.00 tot 17.00u in calls en de vraag is wat het oplevert.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Laat de oude manier van ‘hoe we het altijd deden los’. Kijk met een frisse blik.
  • Stel jezelf de vraag: wat heeft mijn team nu nodig om hun beste werk te kunnen leveren en om onze doelen wel te halen?
  • En vraag je af bij overleggen: wat is het doel wat we hebben met deze vergadering, dit overleg of dit afstemmingsmoment? En hoe kunnen we dat doel in de huidige situatie zo goed mogelijk bereiken? (moeten we het nog wel doen of hoe kunnen we het anders doen?)

Misser 2: Lekker door op de inhoud

Er is nogal wat gebeurd de afgelopen weken en we moeten ons ineens aanpassen aan een hele nieuwe situatie. Dat doet wat met ons als mens. Er leven vragen als: Waar gaat het naartoe? Wat zijn de consequenties? Worden mijn familieleden of vrienden wel weer beter? Hoe gaat het met ons bedrijf? Hoe hou ik het allemaal vol, want de werk en privé balans is volledig zoek? Genoeg vragen die elke medewerker bezighoudt en die angst versterken. Dit is dus allemaal aanwezig, maar als hier geen aandacht voor is en er gewoon doorgegaan wordt met ‘het werk’ ofwel de inhoud, dan breekt het vroeger of later op. In ieder geval zit het de samenwerking en de productiviteit op een gegeven moment in de weg.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Heb aandacht en neem de tijd om te bespreken wat er speelt bij je medewerkers te bespreken. Laat de werkinhoud even los en plan hier een aparte sparringssessie voor in.
  • Neem het voortouw als leidinggevende en ben ook open en transparant over wat het met jou doet.
  • Neem de tijd om vragen die er leven te beantwoorden.
  • Besteed hier de komende tijd regelmatig aandacht aan.

Werken op afstand

Misser 3: We videobellen de hele dag door

We gaan volledig over op digitaal en online. Alles met een Zoom-call of GoogleMeet en we videobellen zo dag, in dag uit. Tot we er bij neervallen. Letterlijk. Want dit is niet te doen. Videobellen is zoveel vermoeiender dan een live vergadering hebben of even met elkaar afstemmen in de wandelgangen. We schieten een beetje door, door alles op deze manier in te richten. Videobellen en Zoomen prima, maar niet 8 uur per dag. Dat houdt niemand vol. Gevolg: de energie rent de deur uit en de effectiviteit is ver te zoeken.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Bedenk of de meeting of afspraak noodzakelijk is en wat het doel precies is. Kan je dit eventueel ook op een andere manier realiseren? (zie eerste misser)
  • Probeer af te wisselen met middelen (Zoom, telefoon, mail, app)
  • Vraag elke medewerker wat het beste bij hem of haar werkt en waar hij of zij behoefte aan heeft. Stem de manier van in contact blijven hier op af zodat iedereen zijn energie ook kan behouden.

Misser 4: De verbondenheid verliezen met elkaar

‘We verliezen de connectie als team.’ Dit heb ik regelmatig teruggehoord. Een ding wat niet meer vanzelf gaat als je op afstand met elkaar werkt, is de connectie met elkaar houden. Waar je eerder een praatje maakte bij de koffieapparaat, even een break nam met elkaar of ging lunchen samen, is dat er nu niet meer. En ook de vrijdagmiddagborrel is niet meer vanzelfsprekend. Oftewel de manieren van persoonlijk contact hebben met elkaar zijn weggevallen. Als hier niks voor in de plaats komt, is het gevolg dat je inderdaad de feeling met elkaar verliest.

Hoe kan je het anders aanpakken?

  • Zorg dat je dit regelt. Maak er dus een afspraak over.
  • Vraag je team naar oplossingen hoe jullie los van het werk met elkaar kunnen connecten
  • Plan op regelmatige basis iets in, zodat je elkaar spreekt als team en het gaat over het persoonlijke en niet zozeer over het werk. Beleef iets leuks met elkaar.

Zie ook mijn blog voor tips: Elkaar niet zien, hoe hou je je team betrokken.

Misser 5 Controle houden door meer controles in te bouwen

Je wil in deze situatie van op afstand werken natuurlijk net zoveel controle houden als leidinggevende. Dus heb je al snel alternatieven gevonden. Je laat urenregistraties bijhouden, lijstjes invullen, spreadsheets opmaken en de online planningstool vullen. Want je wil wel zeker weten dat iedereen z’n uren maakt en doet wat hij moet doen. Met als gevolg dat er niet echt een gevoel van vertrouwen heerst en iedereen meer tijd kwijt is met van alles bijhouden en verantwoorden dan zijn of haar werk doen.

Hoe je het anders aan kan pakken?

  • Dit is de tijd om de omslag te maken naar meer zelfstandigheid met je team.
  • Hier hoort niet meer controle bij, maar juist meer vertrouwen.
  • Geef als leidinggevende vertrouwen, verantwoordelijkheid, richting en duidelijkheid.
  • Help je team het vooral te doen door ze zo goed mogelijk te ondersteunen.
  • Hou controle door je team het belangrijkste te maken.

 

Kan je hier meer hulp bij gebruiken? Meld je dan even aan om te sparren. In een gratis strategiegesprek van 45 min help ik je inzicht te krijgen in je huidige situatie en kijken we of ik je eventueel verder kan helpen. Meld je hier aan.

 

7 succesfactoren om te presteren met je team

Succes met je team, dat wil jij toch ook? Hoe zorg je nou dat je dat ook voor elkaar krijgt? Welke factoren dragen daaraan bij? Wat moet in ieder geval op orde zijn om goed te presteren met elkaar? Want vaak genoeg hoor ik dat het allemaal nog niet zo soepel loopt en er eerder veel gemekker is, dan dat de flow er lekker in zit. In deze blog deel ik 7 factoren met je hoe je je team succesvol laat presteren.

Succes met je team, dat is wat je verwacht als je met een team of misschien wel meerdere teams werkt. Niet allemaal problemen, gedoe en negativiteit. Maar juist zelfstandigheid, vertrouwen, proactiviteit, slimme oplossingen en een fijne energie! En daaruit voortkomend super mooie resultaten zoals doelen halen en een geweldige omzet draaien.

We willen dit allemaal het liefst, maar ik weet dat het in veel bedrijven nog niet zo gaat als dat jij als leider graag zou willen. Omdat er een aantal dingen nog niet (voldoende) op orde zijn. Wat kan je nou doen om je team beter te laten presteren? Ik deel hier 7 succesfactoren met je.

7 succesfactoren om te presteren met je team

1. Ga voor de beste mensen voor jouw team

Deze is super belangrijk, maar hier zie ik het vaak al misgaan. Veelal is er op gegeven moment stress in de tent en dan wordt er met de eerste de beste handjes al genoegen genomen.

Maar een ding wat het belangrijkste is om je team succesvol te laten zijn (en om het jezelf een stuk makkelijker te maken als leider) is geen concessies te doen wat betreft de beste en juiste mensen voor je team.

Dit is echt de basis en als je hier wel concessies in doet en gaat voor de snelle fix, dan krijg je geheid problemen. Het is een kwestie van tijd. Zorg voor de beste mensen qua persoonlijkheid, energie en golflengte. Mensen die passen bij je waarden, arbeidsethos, gedrag en verwachtingen. Zijn de skills nog niet helemaal 100% dan is dit te leren en ontwikkelen. Aan persoonlijkheid, drijfveren en golflengte zal niet zo snel iets veranderen. Dit laatste is bij de selectie dus veel belangrijker dan iemands CV en vaardigheden. Zorg dat je goed werft en selecteert, stop hier echt tijd en energie in en kijk altijd vooruit wie je nodig denkt te hebben en speel geen last minute paniekvoetbal.

Als je hier meer over wil weten, lees ook mijn blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

2. Zorg voor veiligheid en autonomie

Als je zorgt voor de juiste mensen die passen bij jou en jullie bedrijf dan is er daarna nog een basisingrediënt wat onmisbaar is als je je team succesvol wil laten zijn. En dat is een veilige omgeving. Dat betekent een omgeving creëren en bewaken waar medewerkers hun mening en feedback kunnen delen, mogen leren, open kunnen spreken en er ook daadwerkelijk geluisterd wordt naar elkaar en men elkaar serieus neemt. Dit lijkt zo vanzelfsprekend, maar at is het zeker niet. In veel organisaties heerst er angst en achterdocht. Als de veiligheid niet op orde is, kun je nooit optimaal met elkaar presteren. Is het dus niet goed, ga hier dan naar terug en werk hieraan. Daarna kan je weer verder bouwen.

En zorg daarnaast voor autonomie. Dat er vrijheid heerst om zelf na te denken en besluiten te nemen. Dat vertrouwen en verantwoordelijkheid wordt gegeven en dus ook wordt gepakt.

Veiligheid en autonomie zijn belangrijk voor goede of zelf excellente prestaties van individuen en het team als geheel.

3. Ben een goede leider en coach

Laat de rol van ‘micromanager’ achter je en pak je leiders- en coachrol volledig. Dit betekent dat jij je niet meer met details bemoeit, niet meer zegt hoe iets moet en hoef je niet meer alles te controleren. Pak juist je leiderschap volledig. Richt je op de grote lijnen en dat waar je het meeste toevoegde waarde hebt. Dan heb jij namelijk ook de beste bijdrage aan het team. En ben naast een sterke leider ook een goede coach. Help andere beter te worden en hun potentie maximaal te benutten. Coach en daag uit. En dat niet alleen op individueel niveau, maar ook je team als geheel. Hier kom ik bij het laatste punt nog even op terug. Leer goede vragen te stellen en ben een goede luisteraar. Werk aan je coachskills. En blijf groeien als leider en coach.

Voor Sprout schreef ik hier ook een artikel over. Lees hier Hoe je je leiderschapskills in 5 stappen naar een hoger niveau tilt.

Blog 7 succesfactoren om te presteren met je team

4. Geef richting, doel en verwachtingen mee

Je team kan haar autonomie alleen maar volledig benutten als je richting, doelen en verwachtingen meegeeft. Als je hier niet duidelijk in bent of het liefste nog, niet samen bepaalt, dan is het lastig om verantwoordelijkheid te nemen, zelfstandig beslissen te nemen en oplossingen te bedenken. En dan komen ze waarschijnlijk toch weer bij jou. Maar wat je wil is dat ze hun autonomie ten volle benutten en zelfstandig kunnen werken.

Zorg dat je speelveld helder hebt met elkaar. Waar werken jullie naartoe (visie), welke doelen zijn het belangrijkste, wat zijn onze belangrijkste waarden en wat verwacht jij van je team en kunnen jullie van elkaar verwachten? Je team kan alleen maar succesvol zijn als het de juiste houvast heeft.

Blog 7 succesfactoren om te presteren met je team

5. Laat iedereen doen waar hij of zij goed in is

Maak niet van 6-en een 7,5, maar maak van een 7,5 een 9. Oftewel ga niet focussen op en sleutelen aan wat iemand niet goed doet, maar kijk juist naar iemands talent en laat iemand dat juist inzetten en daar beter in worden. Dan kan iemand individueel, maar ook in de bijdrage aan het team, optimaal presteren. Zorg dus voor dat iedereen in het team vooral kan doen waar hij of zij goed in is en daag iemand uit hier nog beter in te worden.

6. Feedback is normaal, fouten zijn normaal, leren is normaal

Als je hebt gezorgd voor een goede basis qua veiligheid en vertrouwen dan kan je open en transparant zijn naar elkaar. Maak het met elkaar normaal, dat jullie regelmatig feedback geven aan elkaar en dat je elkaar helpt om te groeien. Maak het ook normaal dat er fouten gemaakt worden en dat dat niet erg is. Leer er juist van deel dat met elkaar. Zo maak je ook dat mensen gaan proberen en ook dingen doen die misschien moeilijk of onbereikbaar lijken. Maar daar wordt je allemaal zoveel wijzer van. Misschien is dit idee of deze oplossing het nog niet, maar met enig aanpassingen wel. Door een cultuur te creëren waarin feedback geven, fouten maken en leren normaal is, kun je zoveel succesvoller zijn en worden.

7. Blijf continu verbeteren en investeer in je tweede familie

Consistentie is king. Blijf consistent aandacht besteden aan het steeds beter worden met elkaar. Vraag je team regelmatig (en waarschijnlijk komt het op een gegeven moment uit henzelf) waar zij ruimte voor verbetering zien. Hou het klein en behapbaar. Laat ze met oplossingen komen en ze ook implementeren. En dat is vooral de inhoudelijk en praktische kant, maar besteedt ook aandacht aan de sociale en menselijk kant. Doe leuk dingen met elkaar, have fun en neem af en toe ook afstand van de business om eens te evalueren en te vieren wat jullie voor elkaar krijgen. Blijf ook hierin investeren en maak er echt een tweede familie van. En dan is the sky the limit.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Disfunctioneren, hoe pak je dat aan?

Disfunctioneren van iemand in je team kan nou eenmaal voorkomen. Maar als je dit aan de hand hebt, hoe kan je het dan het beste aanpakken? Want je wil natuurlijk dat het goed wordt opgelost. In deze blog geef ik je 5 stappen die je kunt nemen bij disfunctioneren.

Disfunctioneren van iemand in je team dat kan nou eenmaal gebeuren. Je hebt het liever niet natuurlijk, maar als je merkt dat iemand niet (meer) geschikt is voor zijn functie zal je toch actie moeten ondernemen. Doe je namelijk niks, dan wordt het steeds lastiger om tot een oplossing te komen. En je bedrijf om iemand heen bouwen is geen goed idee.

Frustraties en problemen

Als een medewerker niet voldoende in staat is om zijn of haar werk uit te voeren, dan geeft dat frustraties en problemen. Er worden fouten gemaakt die soms erg nadelige gevolgen hebben, andere teamleden moeten steeds gaten dicht lopen, jij bent gefrustreerd dat je iemand niet volledig het vertrouwen kunt geven en steeds moet controleren en de medewerker in kwestie is ook niet happy, want die heeft heel goed in de gaten dat het eigenlijk anders moet maar om een of andere reden niet lukt. Ook dat doet iets met iemands eigenwaarde, zelfvertrouwen en werkplezier. Het wordt er dus niet beter op en aan alle kanten heeft iedereen er last van.

Wacht niet af

Tijd voor actie dus als iemand niet kan voldoen aan de eisen van zijn rol of functie. Wat de oorzaak ook is, je kunt het niet negeren. Het gaat namelijk niet weg en lost ook niet vanzelf op. Welke stappen kun je nemen om het op te lossen?

5 stappen

Er zijn een aantal stappen die je kunt, of zelfs moet, nemen om disfunctioneren aan te pakken en op te lossen. Het liefst wil je dit natuurlijk in goede harmonie doen, dus laat dit ook altijd je intentie zijn.

Stap 1 Geef het vroegtijdig aan

Geef vroegtijdig aan bij de medewerker dat je vindt dat hij of zijn niet functioneert. Wacht hier niet maanden mee want dan worden problemen alleen maar groter, maar ook heeft iemand in die tijd niet de mogelijkheid om zich te verbeteren.

Stap 2 Geef de kans om te verbeteren

Geef iemand de mogelijkheid om zich te verbeteren. Geef iemand daar tijd en ruimte voor. Ben ook duidelijk in wat je verwacht en binnen welke tijd je dat wilt zien. Als je een rol of functieomschrijving hebt kan dit je helpen om het concreet te maken.

Stap 3 Maak een plan van aanpak

Maak samen met de medewerker een plan van aanpak. Hierin leg je vast wat je hebt geconstateerd, wat je verwachtingen wel zijn en wat je concreet wel wilt zien binnen welke tijd. Je maakt ook afspraken over evaluatiemomenten en over verslaglegging. Het is de bedoeling dat de medewerker zijn verantwoordelijkheid neemt om ander gedrag en andere resultaten te laten zien. Natuurlijk kan jij of wellicht een collega hem of haar daar nog bij helpen. Maak ook afspraken over hulp of eventuele opleidingsmogelijkheden.

Stap 4 Ben duidelijk

Ben altijd duidelijk in wat je ziet en wat je verwacht. Als je het niet concreet maakt en in vaagheden praat om de boel een beetje te verzachten worden dingen alleen maar verwarrend en weet een medewerker niet waar hij aan toe is en hoe hij moet verbeteren. Jij denkt dan dat je ‘het gezegd hebt’, maar de ander blijft in verwarring achter. Ben dus altijd zo duidelijk en concreet mogelijk en maak goede, heldere afspraken met elkaar. Ook over de consequenties als je geen of te weinig verbetering ziet.

Stap 5 Zorg voor dossieropbouw

Je gaat natuurlijk voor verbetering en dat een medewerker weer volledig mee kan draaien. Maar wat als dat nu niet lukt? Of je kan het op een gegeven moment niet meer met elkaar vinden? Zorg altijd voor voldoende dossieropbouw. Mocht je dan afscheid moeten nemen op een minder leuke manier of ooit bij de kantonrechter terecht komen, dan heb je je zaakjes goed op orde. Zorg dus voor dossieropbouw en verslaglegging vanaf het begin, zodat je kan laten zien dat je hebt voldaan aan je inspanningsverplichting en mogelijkheden hebt geboden. Wil je meer weten over dossieropbouw? Kijk dan ook even naar deze blog van Suzanne Meijers (arbeidsrechtadvocaat).

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?

Als we iets goed kunnen, is het dingen ingewikkeld maken. En dat doen we in bedrijven dan ook graag met onze teams. Ik vind dit fascinerend en vooral niet nodig. Niemand wint erbij namelijk. Dus ik ben er voorstander van om het makkelijk te houden (of weer makkelijk te maken) voor jezelf als leidinggevende en voor je teamleden. Hoe je dat doet? Daarvoor geef ik je in deze blog 10 tips.

Het in een team goed laten lopen, is voor veel leidinggevenden een uitdaging. En wordt het eenmaal moeilijk, dan verliest de leidinggevende al snel zijn energie en zie je teamleden steeds meer afhaken. Het resultaat is dat er onvrede ontstaat, de productiviteit achterblijft en de beste mensen vertrekken. En is deze negatieve spiraal verder gevorderd, dan is hij lastig om te turnen. Dus er is alles aan gelegen om het makkelijk te houden voor jezelf als leider. Maar hoe doe je dat? Hierbij geef ik je 10 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. De juiste mensen

Zorg voor de juiste mensen in je team. Dit is geen luxe, maar noodzaak. Zij moeten het uiteindelijk doen. Neem niet zomaar handjes aan, maar zorg dat medewerkers passen bij jullie waarden, energie en visie. Investeer tijd en energie in het wervings- en selectieproces en zorg dat je beste mensen naar je toetrekt. Meer weten hoe dit kunt doen? Lees ook even deze blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

2.  Neem tijdig afscheid

Blijkt er toch geen match te zijn met iemand of zie je dat iemand op een gegeven moment niet meer meekomt in je team, omdat jullie in een andere fase zitten met het bedrijf, aarzel dan niet om afscheid te nemen. Wat ik vaak zie gebeuren, is dat het bedrijf om zo’n persoon heen wordt gebouwd of dat we iemand vanuit sociale redenen maar laten zitten. Maar een ding is zeker, als het niet werkt, is het niet sociaal iemand maar aan te houden. Jij wordt er niet blij van, maar daarnaast heeft de persoon in kwestie heel goed door dat het niet meer werkt en heeft ook het gehele team er last van. Neem de moeilijke beslissing en los het bijvoorbeeld sociaal op door iemand aan ander werk te helpen of mee te denken over een vervolgstap. Blijf altijd met je medewerkers in gesprek of iemand nog op z’n plek zit. Alles verandert. Altijd. Dus het is niet gek dat wegen op een gegeven moment weer scheiden. Dat is alleen maar gezond.

3. Investeer in je teamleden

Stop tijd en energie in de relatie met je teamleden. Maak connectie met ze op een dieper level en weet wat iemand bezighoudt. Hierdoor kun je beter bij iemand aansluiten. Maar nog veel belangrijker is dat mensen zich echt gezien en gehoord voelen. Dit is goud waard voor je bedrijf. Ze willen dan graag bij je blijven, maar zullen ook maximaal willen presteren. Ik hoor vaak dat dit ‘zoveel tijd kost’. Als je ergens je tijd aan zou moeten besteden, is het hieraan. Want dit is de kern van je bedrijfsvoering.

4  Neem actie op signalen

Neem gelijk actie op signalen die je krijgt. Zit iemand niet lekker in zijn vel? Hoor je negativiteit en geklaag? Performt iemand niet zoals zou moeten? Zie je iemand in een overleg afhaken, terwijl dat normaal nooit het geval is? We hebben als mens een geweldig radar voor non-verbale signalen, alleen zijn we er ook erg goed in om ze te negeren. Train jezelf in het zien van signalen uit je team en handel er dan direct naar. Stel vragen, neem actie. Dan hou je problemen klein en kun je er relatief makkelijk wat aan doen. Dit houdt je team schoon en licht.

5. Ben er

Ben aanwezig. En ben er dan niet alleen lijfelijk, maar ook met je aandacht. Ben niet altijd onderweg of sluit je niet op in een kamertje achteraf. Ben er. Ben laagdrempelig aanwezig voor je medewerkers. Ben er om interesse te tonen en complimenten te geven. Geef de aandacht en zie (echt) wat er allemaal om je heen gebeurt.

6. Faciliteer en ondersteun

Ondersteun je teamleden en help ze om beter te worden. Inspireer ze, connect met ze en laat ze leren. Hierdoor spreek je een steeds groter deel van hun potentie aan en zorg je dat ze het interessant en leuk blijven vinden. Tegelijkertijd kunnen ze ook veel meer voor je betekenen in je bedrijf. Geef ze de autonomie en ook de hulp. Ondersteun medewerkers om zo zelfstandig mogelijk hun beste werk te leveren.

7. Stel goede vragen

Stel goede vragen. Hierdoor laat je niet alleen de verantwoordelijkheid bij anderen, maar krijg je ook snel goed inzichten en kan je andere laten leren. Goede vragen kunnen stellen op de juiste momenten maakt dat je minder apen op je schouder krijgt, maar ook dat je mensen en je team ‘aan’ kunt zetten. Door hen goede vragen te stellen komen ze met goede oplossingen en kun je ze in beweging krijgen. Meer lezen over vragen stellen? Lees ook nog even Luisteren en vragen stellen wat het je oplevert als leidinggevende?

8. Word beter in leiden

Hoe beter jij bent als leider, hoe beter en succesvoller je team is. Investeer in je leiderschap. Weet wat wel en niet werkt. Ken jezelf goed. Maak gebruik van je kwetsbaarheid. Durf echt te leiden en te inspireren. Hoe meer jij je doorontwikkelt, hoe makkelijker het wordt.

9.  Don’t settle for less

Neem geen genoegen met dat het ‘wel aardig gaat’ of dat er nou eenmaal ‘altijd problemen zijn’. Weet dat het makkelijk MAG gaan. Weet dat er juist joy, fun en flow moet zijn in je team. Als dit niet overheerst, klopt er iets niet. Neem geen genoegen met minder. Als je hier scherp op blijft dan  hou je het leuk, met energie en dus makkelijker. Zijn er dan nooit problemen? O zeker wel. Dat hoort er ook bij. Maar realiseer je dat het overwegend goed moet voelen en je voornamelijk werkt met good vibes om je heen.

10. Investeer in persoonlijke groei en teambinding

Zie investeren in persoonlijke groei van je medewerkers en je team als geheel niet als kostenpost. Als je regelmatig investeert, wordt je team niet alleen sterker, maar ook elke persoon in je team groeit. Daarnaast vinden mensen die voor je werken het enorm fijn als ze zich kunnen ontwikkelen. Ga dus met z’n allen op reis en neem een coach mee, ga naar Date with Destiny van Tony Robbins, doe een retreat of organiseer een bezoek aan Google….you name it. Het is absoluut een investering, maar ook een die zich terugverdient op vele andere vlakken, zoals meer begrip voor elkaar en een betere samenwerking, zoals innovatieve nieuwe ideeën die belangrijk zijn voor jullie toekomst, zoals groei waardoor mensen beter worden in hun werk enzovoorts. Ben dus niet bang om hierin te investeren, maar grijp het aan als kans die je helpt het makkelijk en leuk te houden.


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe je de beste resultaten bereikt met je team

De beste resultaten halen met je team, zeker ook op de lange termijn, die behaal je niet door direct te sturen op targets en omzetcijfers. Wil je een groter en langduriger effect, dan ligt de kracht er juist in om op de input te sturen en erop te vertrouwen dat het met die output wel goed komt. Wat ik hier precies mee bedoel en hoe jij kunt zorgen dat je met je team de beste resultaten haalt, vertel ik je in deze blog.

Resultaten halen met je team en zoveel mogelijk klanten naar tevredenheid helpen dat is waar je business op draait. Het is dus fijn om goede resultaten te halen. Dan weet je dat je de salarissen kunt betalen en ook investeringen kunt doen. Maar wat doe je als de resultaten nog niet echt zijn wat je wilt? Dat jullie achterblijven op targets? Aan welke knoppen ga je dan draaien?

Direct sturen is wat er vaak gebeurd

Het antwoord is vaak dat we direct op de resultaten gaan sturen. Moeten de salescijfers omhoog? Kunnen we nog meer leads benaderen? Kunnen we vaker leads benaderen? Moeten onze mailing aanscherpen? Dat zijn inderdaad allemaal knoppen om aan te draaien en omdat dit directe invloed heeft voelt dit ook het meest als ‘in control’ om een verandering te bewerkstelligen. Toch zit hier niet de grootste winst. Het is korte termijn denken met een klein beetje winst. Maar wat je wilt, is een structurele oplossing. En die krijg je niet door te draaien aan de outputknop.

Dat resultaat moet NU omhoog

Het is logisch dat als je ziet dat de output achterblijft je daarop focust. We kijken naar de uitkomst en proberen dit zo snel mogelijk te beïnvloeden. Niet gek, want je wilt snel een verandering zien in de goede richting. Dus je bent gericht op dat resultaat. Hierdoor vergeten we vaak het grotere plaatje. Wat heeft er allemaal nog meer invloed op de uitkomsten? Is er iets of meedere dingen die al veel eerder in het proces invloed hebben? Wat heeft uiteindelijk de grootste invloed? Maar in de waan van alle dag wordt hier vaak niet bij stil gestaan en al helemaal niet aan deze indirecte knoppen gedraaid. Op zich niet raar dus, maar jij wilt geen korte termijn resultaten die een klein verschil maken. Jij wilt een lange termijn effect wat een groot verschil maakt. Dus in plaats van je focus houden en in te zoomen op de output die wilt veranderen, is het belangrijk te kijken naar het totaal proces en juist te focussen op de input.

Wat de output van je team pas echt beïnvloed

Hoe kan je dit dan het beste doen? Waar moet je naar kijken? Wat heeft dan inderdaad de meeste invloed, zeker ook op de lange termijn? Hierbij geef ik je de knoppen waar je aan kunt draaien, die je het meeste op gaan leveren.

1 Kijk kritisch naar de mensen die het moeten doen

Het zijn je teamleden die het moeten doen en zorgen voor de resultaten. Heb je de juiste mensen zitten voor wat je wilt bereiken? Misschien is je bedrijf inmiddels veranderd en vraagt de fase waar jullie nu in zitten andere dingen van je team. Ben niet bang om hier regelmatig kritisch naar te kijken. Zorg dat je de beste mensen aan boord hebt die met liefde en energie werken aan jullie visie en missie. Het is heel gezond om op een gegeven moment ook weer afscheid te nemen van mensen die niet helemaal meer passen binnen het team of je bedrijf. Zij worden niet gelukkig en jij ook niet. Ben dus kritisch en durf keuzes te maken en zo altijd te zorgen dat je beste mensen in je team hebt om jullie ambities waar te maken.

2 Investeer in opleiding en coaching

Investeer in het laten groeien van je mensen. Dit is een investering die zich altijd terugverdient. Laat mensen groeien, zichzelf ontwikkelen en daag ze uit elke keer weer een stap zetten. Je teamleden worden hier blij van en voor je bedrijf zorgt het dat jullie voorop blijven lopen. Ben niet bang dat mensen weggaan als je in ze investeert. Want je kent vast deze uitspraak ‘Wat als we in onze mensen en ze gaan weg (HR directeur)? Wat als we het niet doen en ze blijven (CEO)?’.

Zorg dus dat ze groeien qua vaardigheden specifiek voor hun rol of taak en ook dat ze zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Kijk ook hier verder en waar iemand naartoe kan groeien.

En vergeet, nu we het toch over ontwikkelen hebben, ook je team als geheel niet. Zorg voor een goede coach of facilitator die jullie als team ook uitdaagt om ‘next level te gaan’. Dit gaat je veel opleveren in de samenwerking en de doelen die jullie kunnen behalen. Ben ook niet bang om hierin te investeren. Deze knop aan de voorkant zorgt dat er qua output veel meer mogelijk is.

3 Ben flexibel en zorg dat iedereen optimaal kan presteren

Ben niet te rigide met wie waar werkt en welke uren. Dus bijvoorbeeld perse werken op kantoor tussen 9.00u en 17.00u. Als iemand de eerste uren productiever is door alleen thuis te werken, zorg dan dat dat kan en ben hier flexibel in. Zo is iemand veel productiever. Is iemand juist ’s avonds productiever dan ’s ochtends? Laat iemand dan bijvoorbeeld later beginnen.

Zorg dat iedereen optimaal kan presteren en de omgeving zich daarvoor leent. Ook hiermee beïnvloed je de resultaten positief.

4 Verbeter continu en bouw dit consequent uit

Zorg dat je niet alleen als je een probleem hebt oplossingen bedenkt, maar blijf continu verbeteren. Regel met elkaar dat wat je doet, dat je dat steeds blijft verbeteren. Zorg voor een cyclus en daag je teamleden uit steeds met ideeën te komen, problemen voor te zijn en vernieuwende oplossingen te bedenken voor uitdagingen die jullie zien aankomen. Als je eenmaal gewend bent op deze manier te werken, dan wordt wat jullie al goed doen alleen maar beter en zorg je dat je in ieder geval bijblijft of nog beter vooroploopt.

5 Inspireer

Sturen op cijfers daar gaan mensen niet harder van lopen. Van verhalen, ervaringen en anekdotes wel. Inspireer je team dus met eigen ervaringen, leermomenten en verhalen die je gehoord of gezien hebt. Dit heeft meer invloed op resultaten, zet mensen aan het denken en geeft ze extra motivatie, in plaats van dat je met z’n allen naar een spreadsheet zit te staren.

Ga je je op bovengenoemde punten focussen, dan komt het ook goed met je output. Dit voelt misschien ‘out of control’ maar dit gaat juist op de lange termijn alle verschil maken. Give it a try en hou het consequent vol. En laat me over een tijdje gerust even weten wat het je heeft opgeleverd. Vind ik leuk 🙂

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

5 tips hoe je als ondernemer minder operationeel kunt gaan managen

Als ondernemer ben je blij met je succes en groei, maar dat managen wat er nu ook bij komt kijken kost je teveel tijd en energie. Kan dat nou niet anders? Ja, zeker wel. En dat is zelfs noodzakelijk wil je het als ondernemer volhouden en je bedrijf leuk blijven vinden. Maar ik kan me voorstellen dat je je afvraagt: hoe dan? Want je doet alles al zo goed en gedegen mogelijk. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je minder operationeel kunt managen, weer meer tijd krijgt voor dat wat je het liefste doet en ondertussen wél je team leidt.

Groei en succes als ondernemer zijn natuurlijk geweldig. Je hebt een plaatje voor ogen van een succesvolle business en als dat vorm krijgt dan is dat mooi en iets om trots op te zijn. Toch heeft elk voordeel ook zijn nadeel. Want met groei en succes komt ook dat je het niet langer alleen kan en heb je meerdere mensen nodig om je bedrijf verder te brengen. Dit brengt weer volgende uitdagingen met zich mee, zoals bijvoorbeeld het een aansturen van een team.

Vaak zie ik bij ondernemers dat ze dan in de valkuil stappen van operationeel managen. Ze bemoeien zich nog overal mee, zijn gefocust op details en vervullen hun rol als baas hoe ze denken te moeten zijn. Uiteindelijk zijn ze zelf vooral enorm druk, maken ze lange dagen, kunnen ze niet op vakantie zonder laptop en telefoon en hebben ze geen tijd meer voor dat waar zij het meeste toegevoegde waarde hebben en ook de meeste voldoening uithalen. Ze lopen langzaam leeg op hun business. Wil je trouwens meer tips over hoe je goed voor jezelf kunt zorgen als leider? Lees ook mijn blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Hoe kan het dan wel?

Want dat leeglopen is natuurlijk zonde en totaal niet nodig. Vaak zie ik dat ondernemers gewoon in de leidersrol zijn gerold en willen ze vooral controle houden. Vanuit dit uitgangspunt richten ze hun rol/functie dan ook in en vanuit deze intentie wordt ook aangestuurd. Niet gek dat dit gebeurt, wel zonde. Zowel voor de ondernemer in kwestie als alle teamleden in zijn of haar team. Want voor beide wordt het alleen maar lastiger en minder interessant.

Wat kan je beter doen? Ik geef je hierbij 5 tips die je helpen om het operationeel managen los te laten en juist effectief te zijn in je leidinggevende rol.

Tip 1: Van controle naar vertrouwen

Wanneer heb je echt controle? Je hebt nooit controle over andere mensen en over situaties. Natuurlijk kun je het wel beïnvloeden, maar volledige controle heb je nooit. Dus hoe effectief is het om steeds te willen blijven controleren? Ook al wil je natuurlijk risico’s vermijden en is je bedrijf je kindje door vanuit controle te sturen, blijf jezelf juist heel druk (want je moet steeds overal op letten, bij zijn en wat over vinden) en wakker je eerder angst dan proactiviteit en vernieuwing aan.

Dus mocht je je hierin herkennen, accepteer dat controle je niet de uitkomst gaat brengen die je wilt. Vertrouwen wel. Er van uitgaande dat je goede, capabele mensen hebt aangenomen, gaat leiden vanuit je vertrouwen je veel meer opleveren. En jij zult eerst het vertrouwen moeten geven voordat iemand verantwoordelijkheid kan pakken. Geef je teamleden je vertrouwen, ben duidelijk over je verwachtingen, bemoei je niet met het hoe en stuur op output. Gata het mis dan neem je het niet over maar evalueer je samen met je medewerker stel je goede vragen en laat je iemand leren. De beste investering die je kunt doen.

Tip 2: Je eigen focus en wie gaat dit doen?

Bepaal je eigen focus en blijf hier scherp op. Omdat je nu eenmaal de eindbaas bent, komen veel teamleden met vragen en dingen bij jou. Je wordt dus steeds verleid ergens wat van te vinden of om erop in te gaan. Hierdoor word je geleefd. Dit is wat we ook wel noemen die ‘waan van de dag’. Om hier vandaan te blijven en deze uitdaging aan te gaan, is het goed om je eigen focus heel scherp te hebben. Waar ben jij van? Waar word jij blij van en waar heb je het meeste toegevoegde waarde? Dit mogen maximaal 2 dingen zijn. En het enige wat je daarnaast nog doet is de visie en richting van je bedrijf bepalen, hier duidelijk in zijn en je team hierin meenemen (stuk leiderschap).That’s it. Al het andere hoort niet bij jou. En om die taken goed te beleggen (als ze überhaupt moeten gebeuren, blijf daar ook kritisch op) daarvoor stel je jezelf de vraag: wie gaat dit doen? En delegeer het dan ook volledig aan diegene.

Tip 3: Richt je op de input, niet de output

Vanuit controle zijn we ook altijd geneigd ons te richten op de output. Dus bijvoorbeeld op de omzet, de winst of bepaalde targets die zijn afgesproken. We monitoren deze regelmatig en gaan daar op sturen. Blijft de omzet achter? Dan wordt al snel geroepen: de omzet moet omhoog er moeten meer klanten bij! Vanuit angst en paniek worden er oplossingen bedacht, in een plan gegoten en actie maar.

Wat beter werkt met langduriger effect is erop vertrouwen dat het met de uitkomst goed komt en juist aan de knoppen aan de voorkant te draaien. Bijvoorbeeld door de beste mensen aan te nemen, door te investeren in persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, door mensen juist uit te dagen anders te kijken en net een stapje verder proberen te doen dan dat ze misschien zelf zouden doen. Dat je inspireert om groter te denken. En je investeert in een steengoede samenwerking. Hier heb je daarna jaren plezier van en met die output zit het dan wel goed.

Tip 4: Maak van je team je tweede familie

Hoe meer je team voelt als tweede familie, hoe meer vertrouwen je zult hebben, hoe sterker zij zich voelen, hoe zelfstandiger ze kunnen werken. Hoe meer je investeert in je team als geheel, hoe minder jij je overal mee hoeft te bemoeien. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat. Als je het vanuit deze gedachte aanvliegt en dan gaat voor het creëren van je beste team, zorg je dat jij weer ruimte en vrijheid krijgt om te doen wat jij het liefste doet. Investeer dus in je team in plaats dat je juist harder gaat werken en alle ballen steeds in de lucht probeert te houden.

Tip 5: Reflecteer en blijf leren

Kijk wekelijks kritisch naar wat je zelf hebt gedaan in je rol. Wat er goed ging, wat er beter kon en wat je volgende week anders gaat doen. Zo blijf je zelf leren en ben je je in een vroeg stadium bewust van valkuilen waar je misschien in eerste instantie toch weer instapt. Elke week reflecteren kost je niks anders dan wat tijd. Neem 15 minuten tot een half uur en het levert je enorm veel waardevolle inzichten en bewustwording op waardoor je kunt blijven groeien in je rol en het voor jezelf in te richten zoals je het wilt. Ter aanvulling is het, als je het durft, ook waardevol om feedback aan je omgeving, je team, te vragen op bepaalde punten. Soms best spannend, maar dit geeft je absoluut goede inzichten waar direct een verschil mee kunt maken.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Of valt dat wel mee?

Aanspreken van medewerkers en feedback geven dat hoort nou eenmaal bij je job. Maar lang niet elke leidinggevende vindt dit even makkelijk en doet dit graag. Vaak vinden we het best spannend zelfs en vinden we wel een excuus om het nog even uit te stellen. We willen namelijk allemaal aardig gevonden worden en zitten niet te wachten op scenes als een boodschap niet goed valt. Maar is iemand aanspreken of feedback geven wel zo lastig en eng? Of zijn er een paar handigheidjes die je helpen om op een prettige manier terug te geven wat je vindt? Ja, die zijn er. En die ga ik je geven. Zodat ook jij je hand niet meer omdraait voor het aanspreken van medewerkers. Want dat is nou eenmaal belangrijk voor een succesvol team. Lees hier mijn 6 tips.

Je hoort geklaag. Eén iemand voert het hoogste woord. Een aantal anderen van je team hoor je instemmen. Dit gaat helemaal de verkeerde kant op, denk je. Er is ineens van alles niet goed. Dit moet je niet hebben in je team. Het maakt je kwaad. Nou is het toch echt genoeg geweest….

Herkenbaar? Of wellicht heb je vergelijkbare voorbeelden waarvan je denkt ‘daar moet ik wat mee’. Iemand die zijn afspraken niet nakomt, iemand die altijd de deadline overschrijdt, iemand die zich regelmatig ziek meldt, iemand die niet presteert zoals je verwacht enzovoorts.

Blog medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Hier geldt: Je krijgt wat je accepteert.

Dat wat jij accepteert binnen je team, binnen je bedrijf, dat krijg je ook terug. Daarom is het zo belangrijk om in deze situaties gelijk actie te ondernemen en op vriendelijke doch duidelijke manier aan te geven wat je niet tolereert en ook wat je wél verwacht. Doe je dit niet gelijk dan infecteert het jullie cultuur. En het is een stuk lastiger om een cultuur die zich zorgvuldig heeft opgebouwd weer te veranderen in wat je wel wenst. Daarom is het noodzakelijk om medewerkers gelijk aan te spreken op gedrag wat je niet graag ziet.

Geloof mij, hoe eerder je het aanpakt, hoe makkelijker het gaat. Laat je het eerst lopen en grijp je op een later moment pas in dan is het voor jou moeilijker, maar vaak zijn de problemen inmiddels ook groter. Ik weet het uit ervaring.

Dat je er niet altijd op zit te wachten, dat is iets wat ik helemaal herken. Kom je goed gemutst bij je team aangewandeld, kan het zo maar ineens zijn dat er van alles gebeurd is. Nu kun je het dus negeren en denken ‘morgen is er weer een dag’. Of je vat de koe bij de horens en doet er gelijk wat aan.

Om het je een stukje makkelijker te maken om dat ook te doen, heb ik hier 6 tips voor je die je helpen om dat aanspreken soepeler te laten lopen in plaats van dat je er als een berg tegenop ziet.

Tip 1

Let op de signalen en handel ernaar.

Meestal voel je al feilloos aan, in een vroegtijdig stadium, of iemand de grenzen op zoekt of het niet zo nauw neemt met wat jullie gebruikelijk vinden. Luister naar dat buikgevoel want 9 van de 10 keer heb je gelijk. Dit maakt dat je er snel bij kunt zijn als het inderdaad niet gaat zoals afgesproken.

Tip 2

Zoek uit wat er precies misgaat.

Voordat je op hoge poten op iemand afstapt, zorg dat je feiten hebt verzameld over wat er misgaat. Het mooiste is als je zelf dingen hoort en ziet. Maar soms hoor je ook uit tweede hand ervaringen of verhalen. Trap niet in de valkuil om dat klakkeloos te geloven en daar op te varen. Ik ben er zelf ooit ingetrapt en het maakt meer kapot dan je lief is. Zorg dus voor hoor en wederhoor of verzamel cijfers (bijv bij verzuim). Doe eerst even wat onderzoek, maak een korte analyse en zorg voor feiten. Onderneem daarna actie.

Blog medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Tip 3

Je intentie maakt een wereld van verschil.

Als je een gesprek met iemand aangaat, maakt je intentie een wereld van verschil voor de uitkomst die het heeft. Ga je het gesprek namelijk in met ‘ik zal jou wel eens even vertellen hoe we het hier doen’ dan zal het gesprek heel anders verlopen, dan wanneer je er in gaat met de intentie ‘dit accepteer ik niet, maar het is mooi als het wel gaat werken’. Als je dus feedback gaat geven, check van te voren bij jezelf nog even je intentie. Want dat gaat maken dat je gesprek een stuk soepeler loopt en dat de kans op escalatie of boze reacties wordt geminimaliseerd.

Tip 4

Hou het feitelijk en volg deze houvast.

Als je het gesprek hebt, geef dan feitelijk terug wat je hebt gezien of gehoord. Breng het vanuit jouzelf, dus in de ik-vorm. Dus niet ‘jij komt ook nooit op tijd’. Maar ‘ik zag je vanochtend pas om 10.30u binnenkomen terwijl we om 9.30u een dagstart hadden….enz.’ Kun je een en ander nog onderbouwen met cijfers dan kun je die ook laten zien. Dat geeft nogal eens de reactie dat iemand dat helemaal niet in de gaten had.

Laat je dus niet door je emoties leiden. Maar benoem wat je ziet of hoort, wat je daarvan vindt, wat daarvan de consequenties zijn. Feitelijk dus. Vraag daarna of iemand het herkent. En geef vervolgens aan wat je juist wel verwacht en graag ziet. Maak aan het eind van het gesprek een duidelijke afspraak. Zet het nog even op papier of in de mail dan zijn er helemaal geen spraakverwarringen achteraf.

Tip 5

Durf ook door te pakken als dat nodig is.

Als je iemand herhaaldelijk hebt aangesproken of feedback hebt gegeven, maar er verandert niks, ben dan ook niet bang om door te pakken. Als iemand niet past bij je team, niet past bij de normen en waarden van je bedrijf of niet werkt zoals je graag wilt, dan past diegene niet in je team. Neem dan ook op tijd afscheid. Dan kan de ander ook weer op zoek naar iets wat beter past en bescherm jij je team en bedrijf tegen negatieve invloeden. Uiteindelijk ben je jezelf dankbaar, is de persoon die het betreft je dankbaar en is zeker je team je dankbaar.

Tip 6

Oefening baart kunst

Net als met alles wat je in het begin lastig vindt of wat je niet prettig vindt om te doen, hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Je krijgt meer ervaring. Weet wat wel en niet werkt. Je wordt er steeds beter in. Zo werkt het ook met aanspreken en feedback geven. Laat je niet weerhouden. Begin gewoon. Hou bovenstaande in je achterhoofd en leer van elke keer. Dan is het op een gegeven moment een eitje ;-).

Hopelijk helpen deze 6 tips je om regelmatig feedback te geven aan je teamleden als je daar nu nog niet zo gedreven in bent. Dit is namelijk een van de succesfactoren van een krachtig team. Het mooiste is als je teamleden elkaar ook regelmatig aanspreken en feedback geven. Maar voordat het zover is, heb jij hier een voorbeeldrol in. Zij zullen dit namelijk alleen maar doen als jij het goede voorbeeld geeft. Je creëert gelijk een open cultuur.

Hoe gaat het aanspreken en feedback geven jou op dit moment af?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Pagina 1 van 212