Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Continu verbeteren

Disfunctioneren, hoe pak je dat aan?

Disfunctioneren, hoe pak je dat aan?

Disfunctioneren van iemand in je team kan nou eenmaal voorkomen. Maar als je dit aan de hand hebt, hoe kan je het dan het beste aanpakken? Want je wil natuurlijk dat het goed wordt opgelost. In deze blog geef ik je 5 stappen die je kunt nemen bij disfunctioneren.

Disfunctioneren van iemand in je team dat kan nou eenmaal gebeuren. Je hebt het liever niet natuurlijk, maar als je merkt dat iemand niet (meer) geschikt is voor zijn functie zal je toch actie moeten ondernemen. Doe je namelijk niks, dan wordt het steeds lastiger om tot een oplossing te komen. En je bedrijf om iemand heen bouwen is geen goed idee.

Frustraties en problemen

Als een medewerker niet voldoende in staat is om zijn of haar werk uit te voeren, dan geeft dat frustraties en problemen. Er worden fouten gemaakt die soms erg nadelige gevolgen hebben, andere teamleden moeten steeds gaten dicht lopen, jij bent gefrustreerd dat je iemand niet volledig het vertrouwen kunt geven en steeds moet controleren en de medewerker in kwestie is ook niet happy, want die heeft heel goed in de gaten dat het eigenlijk anders moet maar om een of andere reden niet lukt. Ook dat doet iets met iemands eigenwaarde, zelfvertrouwen en werkplezier. Het wordt er dus niet beter op en aan alle kanten heeft iedereen er last van.

Wacht niet af

Tijd voor actie dus als iemand niet kan voldoen aan de eisen van zijn rol of functie. Wat de oorzaak ook is, je kunt het niet negeren. Het gaat namelijk niet weg en lost ook niet vanzelf op. Welke stappen kun je nemen om het op te lossen?

5 stappen

Er zijn een aantal stappen die je kunt, of zelfs moet, nemen om disfunctioneren aan te pakken en op te lossen. Het liefst wil je dit natuurlijk in goede harmonie doen, dus laat dit ook altijd je intentie zijn.

Stap 1 Geef het vroegtijdig aan

Geef vroegtijdig aan bij de medewerker dat je vindt dat hij of zijn niet functioneert. Wacht hier niet maanden mee want dan worden problemen alleen maar groter, maar ook heeft iemand in die tijd niet de mogelijkheid om zich te verbeteren.

Stap 2 Geef de kans om te verbeteren

Geef iemand de mogelijkheid om zich te verbeteren. Geef iemand daar tijd en ruimte voor. Ben ook duidelijk in wat je verwacht en binnen welke tijd je dat wilt zien. Als je een rol of functieomschrijving hebt kan dit je helpen om het concreet te maken.

Stap 3 Maak een plan van aanpak

Maak samen met de medewerker een plan van aanpak. Hierin leg je vast wat je hebt geconstateerd, wat je verwachtingen wel zijn en wat je concreet wel wilt zien binnen welke tijd. Je maakt ook afspraken over evaluatiemomenten en over verslaglegging. Het is de bedoeling dat de medewerker zijn verantwoordelijkheid neemt om ander gedrag en andere resultaten te laten zien. Natuurlijk kan jij of wellicht een collega hem of haar daar nog bij helpen. Maak ook afspraken over hulp of eventuele opleidingsmogelijkheden.

Stap 4 Ben duidelijk

Ben altijd duidelijk in wat je ziet en wat je verwacht. Als je het niet concreet maakt en in vaagheden praat om de boel een beetje te verzachten worden dingen alleen maar verwarrend en weet een medewerker niet waar hij aan toe is en hoe hij moet verbeteren. Jij denkt dan dat je ‘het gezegd hebt’, maar de ander blijft in verwarring achter. Ben dus altijd zo duidelijk en concreet mogelijk en maak goede, heldere afspraken met elkaar. Ook over de consequenties als je geen of te weinig verbetering ziet.

Stap 5 Zorg voor dossieropbouw

Je gaat natuurlijk voor verbetering en dat een medewerker weer volledig mee kan draaien. Maar wat als dat nu niet lukt? Of je kan het op een gegeven moment niet meer met elkaar vinden? Zorg altijd voor voldoende dossieropbouw. Mocht je dan afscheid moeten nemen op een minder leuke manier of ooit bij de kantonrechter terecht komen, dan heb je je zaakjes goed op orde. Zorg dus voor dossieropbouw en verslaglegging vanaf het begin, zodat je kan laten zien dat je hebt voldaan aan je inspanningsverplichting en mogelijkheden hebt geboden. Wil je meer weten over dossieropbouw? Kijk dan ook even naar deze blog van Suzanne Meijers (arbeidsrechtadvocaat).

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?

Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?

Als we iets goed kunnen, is het dingen ingewikkeld maken. En dat doen we in bedrijven dan ook graag met onze teams. Ik vind dit fascinerend en vooral niet nodig. Niemand wint erbij namelijk. Dus ik ben er voorstander van om het makkelijk te houden (of weer makkelijk te maken) voor jezelf als leidinggevende en voor je teamleden. Hoe je dat doet? Daarvoor geef ik je in deze blog 10 tips.

Het in een team goed laten lopen, is voor veel leidinggevenden een uitdaging. En wordt het eenmaal moeilijk, dan verliest de leidinggevende al snel zijn energie en zie je teamleden steeds meer afhaken. Het resultaat is dat er onvrede ontstaat, de productiviteit achterblijft en de beste mensen vertrekken. En is deze negatieve spiraal verder gevorderd, dan is hij lastig om te turnen. Dus er is alles aan gelegen om het makkelijk te houden voor jezelf als leider. Maar hoe doe je dat? Hierbij geef ik je 10 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. De juiste mensen

Zorg voor de juiste mensen in je team. Dit is geen luxe, maar noodzaak. Zij moeten het uiteindelijk doen. Neem niet zomaar handjes aan, maar zorg dat medewerkers passen bij jullie waarden, energie en visie. Investeer tijd en energie in het wervings- en selectieproces en zorg dat je beste mensen naar je toetrekt. Meer weten hoe dit kunt doen? Lees ook even deze blog Hoe trek je de beste mensen aan voor je team?

2.  Neem tijdig afscheid

Blijkt er toch geen match te zijn met iemand of zie je dat iemand op een gegeven moment niet meer meekomt in je team, omdat jullie in een andere fase zitten met het bedrijf, aarzel dan niet om afscheid te nemen. Wat ik vaak zie gebeuren, is dat het bedrijf om zo’n persoon heen wordt gebouwd of dat we iemand vanuit sociale redenen maar laten zitten. Maar een ding is zeker, als het niet werkt, is het niet sociaal iemand maar aan te houden. Jij wordt er niet blij van, maar daarnaast heeft de persoon in kwestie heel goed door dat het niet meer werkt en heeft ook het gehele team er last van. Neem de moeilijke beslissing en los het bijvoorbeeld sociaal op door iemand aan ander werk te helpen of mee te denken over een vervolgstap. Blijf altijd met je medewerkers in gesprek of iemand nog op z’n plek zit. Alles verandert. Altijd. Dus het is niet gek dat wegen op een gegeven moment weer scheiden. Dat is alleen maar gezond.

3. Investeer in je teamleden

Stop tijd en energie in de relatie met je teamleden. Maak connectie met ze op een dieper level en weet wat iemand bezighoudt. Hierdoor kun je beter bij iemand aansluiten. Maar nog veel belangrijker is dat mensen zich echt gezien en gehoord voelen. Dit is goud waard voor je bedrijf. Ze willen dan graag bij je blijven, maar zullen ook maximaal willen presteren. Ik hoor vaak dat dit ‘zoveel tijd kost’. Als je ergens je tijd aan zou moeten besteden, is het hieraan. Want dit is de kern van je bedrijfsvoering.

4  Neem actie op signalen

Neem gelijk actie op signalen die je krijgt. Zit iemand niet lekker in zijn vel? Hoor je negativiteit en geklaag? Performt iemand niet zoals zou moeten? Zie je iemand in een overleg afhaken, terwijl dat normaal nooit het geval is? We hebben als mens een geweldig radar voor non-verbale signalen, alleen zijn we er ook erg goed in om ze te negeren. Train jezelf in het zien van signalen uit je team en handel er dan direct naar. Stel vragen, neem actie. Dan hou je problemen klein en kun je er relatief makkelijk wat aan doen. Dit houdt je team schoon en licht.

5. Ben er

Ben aanwezig. En ben er dan niet alleen lijfelijk, maar ook met je aandacht. Ben niet altijd onderweg of sluit je niet op in een kamertje achteraf. Ben er. Ben laagdrempelig aanwezig voor je medewerkers. Ben er om interesse te tonen en complimenten te geven. Geef de aandacht en zie (echt) wat er allemaal om je heen gebeurt.

6. Faciliteer en ondersteun

Ondersteun je teamleden en help ze om beter te worden. Inspireer ze, connect met ze en laat ze leren. Hierdoor spreek je een steeds groter deel van hun potentie aan en zorg je dat ze het interessant en leuk blijven vinden. Tegelijkertijd kunnen ze ook veel meer voor je betekenen in je bedrijf. Geef ze de autonomie en ook de hulp. Ondersteun medewerkers om zo zelfstandig mogelijk hun beste werk te leveren.

7. Stel goede vragen

Stel goede vragen. Hierdoor laat je niet alleen de verantwoordelijkheid bij anderen, maar krijg je ook snel goed inzichten en kan je andere laten leren. Goede vragen kunnen stellen op de juiste momenten maakt dat je minder apen op je schouder krijgt, maar ook dat je mensen en je team ‘aan’ kunt zetten. Door hen goede vragen te stellen komen ze met goede oplossingen en kun je ze in beweging krijgen. Meer lezen over vragen stellen? Lees ook nog even Luisteren en vragen stellen wat het je oplevert als leidinggevende?

8. Word beter in leiden

Hoe beter jij bent als leider, hoe beter en succesvoller je team is. Investeer in je leiderschap. Weet wat wel en niet werkt. Ken jezelf goed. Maak gebruik van je kwetsbaarheid. Durf echt te leiden en te inspireren. Hoe meer jij je doorontwikkelt, hoe makkelijker het wordt.

9.  Don’t settle for less

Neem geen genoegen met dat het ‘wel aardig gaat’ of dat er nou eenmaal ‘altijd problemen zijn’. Weet dat het makkelijk MAG gaan. Weet dat er juist joy, fun en flow moet zijn in je team. Als dit niet overheerst, klopt er iets niet. Neem geen genoegen met minder. Als je hier scherp op blijft dan  hou je het leuk, met energie en dus makkelijker. Zijn er dan nooit problemen? O zeker wel. Dat hoort er ook bij. Maar realiseer je dat het overwegend goed moet voelen en je voornamelijk werkt met good vibes om je heen.

10. Investeer in persoonlijke groei en teambinding

Zie investeren in persoonlijke groei van je medewerkers en je team als geheel niet als kostenpost. Als je regelmatig investeert, wordt je team niet alleen sterker, maar ook elke persoon in je team groeit. Daarnaast vinden mensen die voor je werken het enorm fijn als ze zich kunnen ontwikkelen. Ga dus met z’n allen op reis en neem een coach mee, ga naar Date with Destiny van Tony Robbins, doe een retreat of organiseer een bezoek aan Google….you name it. Het is absoluut een investering, maar ook een die zich terugverdient op vele andere vlakken, zoals meer begrip voor elkaar en een betere samenwerking, zoals innovatieve nieuwe ideeën die belangrijk zijn voor jullie toekomst, zoals groei waardoor mensen beter worden in hun werk enzovoorts. Ben dus niet bang om hierin te investeren, maar grijp het aan als kans die je helpt het makkelijk en leuk te houden.


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe je de beste resultaten bereikt met je team

Hoe je de beste resultaten bereikt met je team

De beste resultaten halen met je team, zeker ook op de lange termijn, die behaal je niet door direct te sturen op targets en omzetcijfers. Wil je een groter en langduriger effect, dan ligt de kracht er juist in om op de input te sturen en erop te vertrouwen dat het met die output wel goed komt. Wat ik hier precies mee bedoel en hoe jij kunt zorgen dat je met je team de beste resultaten haalt, vertel ik je in deze blog.

Resultaten halen met je team en zoveel mogelijk klanten naar tevredenheid helpen dat is waar je business op draait. Het is dus fijn om goede resultaten te halen. Dan weet je dat je de salarissen kunt betalen en ook investeringen kunt doen. Maar wat doe je als de resultaten nog niet echt zijn wat je wilt? Dat jullie achterblijven op targets? Aan welke knoppen ga je dan draaien?

Direct sturen is wat er vaak gebeurd

Het antwoord is vaak dat we direct op de resultaten gaan sturen. Moeten de salescijfers omhoog? Kunnen we nog meer leads benaderen? Kunnen we vaker leads benaderen? Moeten onze mailing aanscherpen? Dat zijn inderdaad allemaal knoppen om aan te draaien en omdat dit directe invloed heeft voelt dit ook het meest als ‘in control’ om een verandering te bewerkstelligen. Toch zit hier niet de grootste winst. Het is korte termijn denken met een klein beetje winst. Maar wat je wilt, is een structurele oplossing. En die krijg je niet door te draaien aan de outputknop.

Dat resultaat moet NU omhoog

Het is logisch dat als je ziet dat de output achterblijft je daarop focust. We kijken naar de uitkomst en proberen dit zo snel mogelijk te beïnvloeden. Niet gek, want je wilt snel een verandering zien in de goede richting. Dus je bent gericht op dat resultaat. Hierdoor vergeten we vaak het grotere plaatje. Wat heeft er allemaal nog meer invloed op de uitkomsten? Is er iets of meedere dingen die al veel eerder in het proces invloed hebben? Wat heeft uiteindelijk de grootste invloed? Maar in de waan van alle dag wordt hier vaak niet bij stil gestaan en al helemaal niet aan deze indirecte knoppen gedraaid. Op zich niet raar dus, maar jij wilt geen korte termijn resultaten die een klein verschil maken. Jij wilt een lange termijn effect wat een groot verschil maakt. Dus in plaats van je focus houden en in te zoomen op de output die wilt veranderen, is het belangrijk te kijken naar het totaal proces en juist te focussen op de input.

Wat de output van je team pas echt beïnvloed

Hoe kan je dit dan het beste doen? Waar moet je naar kijken? Wat heeft dan inderdaad de meeste invloed, zeker ook op de lange termijn? Hierbij geef ik je de knoppen waar je aan kunt draaien, die je het meeste op gaan leveren.

1 Kijk kritisch naar de mensen die het moeten doen

Het zijn je teamleden die het moeten doen en zorgen voor de resultaten. Heb je de juiste mensen zitten voor wat je wilt bereiken? Misschien is je bedrijf inmiddels veranderd en vraagt de fase waar jullie nu in zitten andere dingen van je team. Ben niet bang om hier regelmatig kritisch naar te kijken. Zorg dat je de beste mensen aan boord hebt die met liefde en energie werken aan jullie visie en missie. Het is heel gezond om op een gegeven moment ook weer afscheid te nemen van mensen die niet helemaal meer passen binnen het team of je bedrijf. Zij worden niet gelukkig en jij ook niet. Ben dus kritisch en durf keuzes te maken en zo altijd te zorgen dat je beste mensen in je team hebt om jullie ambities waar te maken.

2 Investeer in opleiding en coaching

Investeer in het laten groeien van je mensen. Dit is een investering die zich altijd terugverdient. Laat mensen groeien, zichzelf ontwikkelen en daag ze uit elke keer weer een stap zetten. Je teamleden worden hier blij van en voor je bedrijf zorgt het dat jullie voorop blijven lopen. Ben niet bang dat mensen weggaan als je in ze investeert. Want je kent vast deze uitspraak ‘Wat als we in onze mensen en ze gaan weg (HR directeur)? Wat als we het niet doen en ze blijven (CEO)?’.

Zorg dus dat ze groeien qua vaardigheden specifiek voor hun rol of taak en ook dat ze zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Kijk ook hier verder en waar iemand naartoe kan groeien.

En vergeet, nu we het toch over ontwikkelen hebben, ook je team als geheel niet. Zorg voor een goede coach of facilitator die jullie als team ook uitdaagt om ‘next level te gaan’. Dit gaat je veel opleveren in de samenwerking en de doelen die jullie kunnen behalen. Ben ook niet bang om hierin te investeren. Deze knop aan de voorkant zorgt dat er qua output veel meer mogelijk is.

3 Ben flexibel en zorg dat iedereen optimaal kan presteren

Ben niet te rigide met wie waar werkt en welke uren. Dus bijvoorbeeld perse werken op kantoor tussen 9.00u en 17.00u. Als iemand de eerste uren productiever is door alleen thuis te werken, zorg dan dat dat kan en ben hier flexibel in. Zo is iemand veel productiever. Is iemand juist ’s avonds productiever dan ’s ochtends? Laat iemand dan bijvoorbeeld later beginnen.

Zorg dat iedereen optimaal kan presteren en de omgeving zich daarvoor leent. Ook hiermee beïnvloed je de resultaten positief.

4 Verbeter continu en bouw dit consequent uit

Zorg dat je niet alleen als je een probleem hebt oplossingen bedenkt, maar blijf continu verbeteren. Regel met elkaar dat wat je doet, dat je dat steeds blijft verbeteren. Zorg voor een cyclus en daag je teamleden uit steeds met ideeën te komen, problemen voor te zijn en vernieuwende oplossingen te bedenken voor uitdagingen die jullie zien aankomen. Als je eenmaal gewend bent op deze manier te werken, dan wordt wat jullie al goed doen alleen maar beter en zorg je dat je in ieder geval bijblijft of nog beter vooroploopt.

5 Inspireer

Sturen op cijfers daar gaan mensen niet harder van lopen. Van verhalen, ervaringen en anekdotes wel. Inspireer je team dus met eigen ervaringen, leermomenten en verhalen die je gehoord of gezien hebt. Dit heeft meer invloed op resultaten, zet mensen aan het denken en geeft ze extra motivatie, in plaats van dat je met z’n allen naar een spreadsheet zit te staren.

Ga je je op bovengenoemde punten focussen, dan komt het ook goed met je output. Dit voelt misschien ‘out of control’ maar dit gaat juist op de lange termijn alle verschil maken. Give it a try en hou het consequent vol. En laat me over een tijdje gerust even weten wat het je heeft opgeleverd. Vind ik leuk 🙂

 

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

5 tips hoe je als ondernemer minder operationeel kunt gaan managen

5 tips hoe je als ondernemer minder operationeel kunt gaan managen

Als ondernemer ben je blij met je succes en groei, maar dat managen wat er nu ook bij komt kijken kost je teveel tijd en energie. Kan dat nou niet anders? Ja, zeker wel. En dat is zelfs noodzakelijk wil je het als ondernemer volhouden en je bedrijf leuk blijven vinden. Maar ik kan me voorstellen dat je je afvraagt: hoe dan? Want je doet alles al zo goed en gedegen mogelijk. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je minder operationeel kunt managen, weer meer tijd krijgt voor dat wat je het liefste doet en ondertussen wél je team leidt.

Groei en succes als ondernemer zijn natuurlijk geweldig. Je hebt een plaatje voor ogen van een succesvolle business en als dat vorm krijgt dan is dat mooi en iets om trots op te zijn. Toch heeft elk voordeel ook zijn nadeel. Want met groei en succes komt ook dat je het niet langer alleen kan en heb je meerdere mensen nodig om je bedrijf verder te brengen. Dit brengt weer volgende uitdagingen met zich mee, zoals bijvoorbeeld het een aansturen van een team.

Vaak zie ik bij ondernemers dat ze dan in de valkuil stappen van operationeel managen. Ze bemoeien zich nog overal mee, zijn gefocust op details en vervullen hun rol als baas hoe ze denken te moeten zijn. Uiteindelijk zijn ze zelf vooral enorm druk, maken ze lange dagen, kunnen ze niet op vakantie zonder laptop en telefoon en hebben ze geen tijd meer voor dat waar zij het meeste toegevoegde waarde hebben en ook de meeste voldoening uithalen. Ze lopen langzaam leeg op hun business. Wil je trouwens meer tips over hoe je goed voor jezelf kunt zorgen als leider? Lees ook mijn blog Hoe zorg je dat je het als leider ook lekker volhoudt?

Hoe kan het dan wel?

Want dat leeglopen is natuurlijk zonde en totaal niet nodig. Vaak zie ik dat ondernemers gewoon in de leidersrol zijn gerold en willen ze vooral controle houden. Vanuit dit uitgangspunt richten ze hun rol/functie dan ook in en vanuit deze intentie wordt ook aangestuurd. Niet gek dat dit gebeurt, wel zonde. Zowel voor de ondernemer in kwestie als alle teamleden in zijn of haar team. Want voor beide wordt het alleen maar lastiger en minder interessant.

Wat kan je beter doen? Ik geef je hierbij 5 tips die je helpen om het operationeel managen los te laten en juist effectief te zijn in je leidinggevende rol.

Tip 1: Van controle naar vertrouwen

Wanneer heb je echt controle? Je hebt nooit controle over andere mensen en over situaties. Natuurlijk kun je het wel beïnvloeden, maar volledige controle heb je nooit. Dus hoe effectief is het om steeds te willen blijven controleren? Ook al wil je natuurlijk risico’s vermijden en is je bedrijf je kindje door vanuit controle te sturen, blijf jezelf juist heel druk (want je moet steeds overal op letten, bij zijn en wat over vinden) en wakker je eerder angst dan proactiviteit en vernieuwing aan.

Dus mocht je je hierin herkennen, accepteer dat controle je niet de uitkomst gaat brengen die je wilt. Vertrouwen wel. Er van uitgaande dat je goede, capabele mensen hebt aangenomen, gaat leiden vanuit je vertrouwen je veel meer opleveren. En jij zult eerst het vertrouwen moeten geven voordat iemand verantwoordelijkheid kan pakken. Geef je teamleden je vertrouwen, ben duidelijk over je verwachtingen, bemoei je niet met het hoe en stuur op output. Gata het mis dan neem je het niet over maar evalueer je samen met je medewerker stel je goede vragen en laat je iemand leren. De beste investering die je kunt doen.

Tip 2: Je eigen focus en wie gaat dit doen?

Bepaal je eigen focus en blijf hier scherp op. Omdat je nu eenmaal de eindbaas bent, komen veel teamleden met vragen en dingen bij jou. Je wordt dus steeds verleid ergens wat van te vinden of om erop in te gaan. Hierdoor word je geleefd. Dit is wat we ook wel noemen die ‘waan van de dag’. Om hier vandaan te blijven en deze uitdaging aan te gaan, is het goed om je eigen focus heel scherp te hebben. Waar ben jij van? Waar word jij blij van en waar heb je het meeste toegevoegde waarde? Dit mogen maximaal 2 dingen zijn. En het enige wat je daarnaast nog doet is de visie en richting van je bedrijf bepalen, hier duidelijk in zijn en je team hierin meenemen (stuk leiderschap).That’s it. Al het andere hoort niet bij jou. En om die taken goed te beleggen (als ze überhaupt moeten gebeuren, blijf daar ook kritisch op) daarvoor stel je jezelf de vraag: wie gaat dit doen? En delegeer het dan ook volledig aan diegene.

Tip 3: Richt je op de input, niet de output

Vanuit controle zijn we ook altijd geneigd ons te richten op de output. Dus bijvoorbeeld op de omzet, de winst of bepaalde targets die zijn afgesproken. We monitoren deze regelmatig en gaan daar op sturen. Blijft de omzet achter? Dan wordt al snel geroepen: de omzet moet omhoog er moeten meer klanten bij! Vanuit angst en paniek worden er oplossingen bedacht, in een plan gegoten en actie maar.

Wat beter werkt met langduriger effect is erop vertrouwen dat het met de uitkomst goed komt en juist aan de knoppen aan de voorkant te draaien. Bijvoorbeeld door de beste mensen aan te nemen, door te investeren in persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, door mensen juist uit te dagen anders te kijken en net een stapje verder proberen te doen dan dat ze misschien zelf zouden doen. Dat je inspireert om groter te denken. En je investeert in een steengoede samenwerking. Hier heb je daarna jaren plezier van en met die output zit het dan wel goed.

Tip 4: Maak van je team je tweede familie

Hoe meer je team voelt als tweede familie, hoe meer vertrouwen je zult hebben, hoe sterker zij zich voelen, hoe zelfstandiger ze kunnen werken. Hoe meer je investeert in je team als geheel, hoe minder jij je overal mee hoeft te bemoeien. Jij bent niet meer het belangrijkste, maar je team is dat. Als je het vanuit deze gedachte aanvliegt en dan gaat voor het creëren van je beste team, zorg je dat jij weer ruimte en vrijheid krijgt om te doen wat jij het liefste doet. Investeer dus in je team in plaats dat je juist harder gaat werken en alle ballen steeds in de lucht probeert te houden.

Tip 5: Reflecteer en blijf leren

Kijk wekelijks kritisch naar wat je zelf hebt gedaan in je rol. Wat er goed ging, wat er beter kon en wat je volgende week anders gaat doen. Zo blijf je zelf leren en ben je je in een vroeg stadium bewust van valkuilen waar je misschien in eerste instantie toch weer instapt. Elke week reflecteren kost je niks anders dan wat tijd. Neem 15 minuten tot een half uur en het levert je enorm veel waardevolle inzichten en bewustwording op waardoor je kunt blijven groeien in je rol en het voor jezelf in te richten zoals je het wilt. Ter aanvulling is het, als je het durft, ook waardevol om feedback aan je omgeving, je team, te vragen op bepaalde punten. Soms best spannend, maar dit geeft je absoluut goede inzichten waar direct een verschil mee kunt maken.

Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Of valt dat wel mee?

Aanspreken van medewerkers en feedback geven dat hoort nou eenmaal bij je job. Maar lang niet elke leidinggevende vindt dit even makkelijk en doet dit graag. Vaak vinden we het best spannend zelfs en vinden we wel een excuus om het nog even uit te stellen. We willen namelijk allemaal aardig gevonden worden en zitten niet te wachten op scenes als een boodschap niet goed valt. Maar is iemand aanspreken of feedback geven wel zo lastig en eng? Of zijn er een paar handigheidjes die je helpen om op een prettige manier terug te geven wat je vindt? Ja, die zijn er. En die ga ik je geven. Zodat ook jij je hand niet meer omdraait voor het aanspreken van medewerkers. Want dat is nou eenmaal belangrijk voor een succesvol team. Lees hier mijn 6 tips.

Je hoort geklaag. Eén iemand voert het hoogste woord. Een aantal anderen van je team hoor je instemmen. Dit gaat helemaal de verkeerde kant op, denk je. Er is ineens van alles niet goed. Dit moet je niet hebben in je team. Het maakt je kwaad. Nou is het toch echt genoeg geweest….

Herkenbaar? Of wellicht heb je vergelijkbare voorbeelden waarvan je denkt ‘daar moet ik wat mee’. Iemand die zijn afspraken niet nakomt, iemand die altijd de deadline overschrijdt, iemand die zich regelmatig ziek meldt, iemand die niet presteert zoals je verwacht enzovoorts.

Blog medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Hier geldt: Je krijgt wat je accepteert.

Dat wat jij accepteert binnen je team, binnen je bedrijf, dat krijg je ook terug. Daarom is het zo belangrijk om in deze situaties gelijk actie te ondernemen en op vriendelijke doch duidelijke manier aan te geven wat je niet tolereert en ook wat je wél verwacht. Doe je dit niet gelijk dan infecteert het jullie cultuur. En het is een stuk lastiger om een cultuur die zich zorgvuldig heeft opgebouwd weer te veranderen in wat je wel wenst. Daarom is het noodzakelijk om medewerkers gelijk aan te spreken op gedrag wat je niet graag ziet.

Geloof mij, hoe eerder je het aanpakt, hoe makkelijker het gaat. Laat je het eerst lopen en grijp je op een later moment pas in dan is het voor jou moeilijker, maar vaak zijn de problemen inmiddels ook groter. Ik weet het uit ervaring.

Dat je er niet altijd op zit te wachten, dat is iets wat ik helemaal herken. Kom je goed gemutst bij je team aangewandeld, kan het zo maar ineens zijn dat er van alles gebeurd is. Nu kun je het dus negeren en denken ‘morgen is er weer een dag’. Of je vat de koe bij de horens en doet er gelijk wat aan.

Om het je een stukje makkelijker te maken om dat ook te doen, heb ik hier 6 tips voor je die je helpen om dat aanspreken soepeler te laten lopen in plaats van dat je er als een berg tegenop ziet.

Tip 1

Let op de signalen en handel ernaar.

Meestal voel je al feilloos aan, in een vroegtijdig stadium, of iemand de grenzen op zoekt of het niet zo nauw neemt met wat jullie gebruikelijk vinden. Luister naar dat buikgevoel want 9 van de 10 keer heb je gelijk. Dit maakt dat je er snel bij kunt zijn als het inderdaad niet gaat zoals afgesproken.

Tip 2

Zoek uit wat er precies misgaat.

Voordat je op hoge poten op iemand afstapt, zorg dat je feiten hebt verzameld over wat er misgaat. Het mooiste is als je zelf dingen hoort en ziet. Maar soms hoor je ook uit tweede hand ervaringen of verhalen. Trap niet in de valkuil om dat klakkeloos te geloven en daar op te varen. Ik ben er zelf ooit ingetrapt en het maakt meer kapot dan je lief is. Zorg dus voor hoor en wederhoor of verzamel cijfers (bijv bij verzuim). Doe eerst even wat onderzoek, maak een korte analyse en zorg voor feiten. Onderneem daarna actie.

Blog medewerkers aanspreken, niet de leukste klus

Tip 3

Je intentie maakt een wereld van verschil.

Als je een gesprek met iemand aangaat, maakt je intentie een wereld van verschil voor de uitkomst die het heeft. Ga je het gesprek namelijk in met ‘ik zal jou wel eens even vertellen hoe we het hier doen’ dan zal het gesprek heel anders verlopen, dan wanneer je er in gaat met de intentie ‘dit accepteer ik niet, maar het is mooi als het wel gaat werken’. Als je dus feedback gaat geven, check van te voren bij jezelf nog even je intentie. Want dat gaat maken dat je gesprek een stuk soepeler loopt en dat de kans op escalatie of boze reacties wordt geminimaliseerd.

Tip 4

Hou het feitelijk en volg deze houvast.

Als je het gesprek hebt, geef dan feitelijk terug wat je hebt gezien of gehoord. Breng het vanuit jouzelf, dus in de ik-vorm. Dus niet ‘jij komt ook nooit op tijd’. Maar ‘ik zag je vanochtend pas om 10.30u binnenkomen terwijl we om 9.30u een dagstart hadden….enz.’ Kun je een en ander nog onderbouwen met cijfers dan kun je die ook laten zien. Dat geeft nogal eens de reactie dat iemand dat helemaal niet in de gaten had.

Laat je dus niet door je emoties leiden. Maar benoem wat je ziet of hoort, wat je daarvan vindt, wat daarvan de consequenties zijn. Feitelijk dus. Vraag daarna of iemand het herkent. En geef vervolgens aan wat je juist wel verwacht en graag ziet. Maak aan het eind van het gesprek een duidelijke afspraak. Zet het nog even op papier of in de mail dan zijn er helemaal geen spraakverwarringen achteraf.

Tip 5

Durf ook door te pakken als dat nodig is.

Als je iemand herhaaldelijk hebt aangesproken of feedback hebt gegeven, maar er verandert niks, ben dan ook niet bang om door te pakken. Als iemand niet past bij je team, niet past bij de normen en waarden van je bedrijf of niet werkt zoals je graag wilt, dan past diegene niet in je team. Neem dan ook op tijd afscheid. Dan kan de ander ook weer op zoek naar iets wat beter past en bescherm jij je team en bedrijf tegen negatieve invloeden. Uiteindelijk ben je jezelf dankbaar, is de persoon die het betreft je dankbaar en is zeker je team je dankbaar.

Tip 6

Oefening baart kunst

Net als met alles wat je in het begin lastig vindt of wat je niet prettig vindt om te doen, hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Je krijgt meer ervaring. Weet wat wel en niet werkt. Je wordt er steeds beter in. Zo werkt het ook met aanspreken en feedback geven. Laat je niet weerhouden. Begin gewoon. Hou bovenstaande in je achterhoofd en leer van elke keer. Dan is het op een gegeven moment een eitje ;-).

Hopelijk helpen deze 6 tips je om regelmatig feedback te geven aan je teamleden als je daar nu nog niet zo gedreven in bent. Dit is namelijk een van de succesfactoren van een krachtig team. Het mooiste is als je teamleden elkaar ook regelmatig aanspreken en feedback geven. Maar voordat het zover is, heb jij hier een voorbeeldrol in. Zij zullen dit namelijk alleen maar doen als jij het goede voorbeeld geeft. Je creëert gelijk een open cultuur.

Hoe gaat het aanspreken en feedback geven jou op dit moment af?

 

Meer leren over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook ‘Creëer het team dat je wilt’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

www.purplewithapurpose.nl/ebook/

Wat maakt een team en bedrijf nu succesvol?

Wat maakt een team en bedrijf nu succesvol?

Een interview met Maike van Meulen.

Een paar weken geleden had ik weer een boeiend interview. Dit keer met Maike van Meulen van de Creatie Academy. Zij is ruim twee jaar ondernemer en begeleidt organisaties bij business-, project- en verandervraagstukken. Ik vroeg haar naar wat ze ziet op het gebied van leiderschap, teams en veranderen binnen organisaties. En wat nou belangrijk is om succesvol te zijn.

Lees meer

Leiderschap en Holacratie, avonturen bij Kaliber

Leiderschap en Holacratie, avonturen bij Kaliber

Een paar weken geleden mocht ik weer een kijkje in de keuken nemen bij een mooi bedrijf. Dit keer bij Kaliber, een interactief bureau voor effectieve merkbeleving, in Utrecht. Ik had een boeiend gesprek met Ronald van Schaik, de eigenaar, over de veranderingen die ze hebben doorgemaakt, over dat allemaal goede mensen nog geen team vormen, over afscheid moeten nemen, over positionering en feedback geven.

Lees hier meer over de avonturen van Kaliber en waarom ze graag een ‘Tommy’ zijn!Lees meer

10 geheimen om echt effectief te leren in je organisatie

10 geheimen om echt effectief te leren in je organisatie

We weten dat de ontwikkeling van medewerkers in organisaties belangrijk is. Voor de medewerker en zijn/haar toekomst en voor het nu en de toekomst van de organisatie. Het is een must als bedrijf, als je wilt blijven meedoen, om mee te kunnen veranderen en bij te blijven. Inmiddels stromen ook de nieuwe generaties binnen in bedrijven en voor hen is de mogelijkheid tot persoonlijke groei meestal een van de voorwaarden om voor een bedrijf te kiezen. Organisaties investeren jaarlijks dan ook een aardige duit. Maar wat levert het op? Bereiken ze nou ook het gewenste resultaat?Lees meer

Themadagen, de oplossing voor ‘getting the right things done’!

Themadagen, de oplossing voor ‘getting the right things done’!

Als jij net als ik graag optimaal gebruik maakt van je uren in een dag (het zijn er namelijk al zo weinig ;-)) dan heb ik een goede tip voor je: maak gebruik van Themadagen. Als leidinggevende is het altijd weer een uitdaging om je niet te laten leven door je agenda en omgeving, maar focus te houden en de dingen te doen die wat jou betreft het belangrijkste zijn. Vanuit mijn eigen tijd als manager weet ik maar al te goed hoe lastig het is om focus te houden. Er wordt van alle kanten aan je getrokken en aardig wat gevraagd. Hoe hou jij koers?

Lees meer