Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Continu verbeteren

Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?

Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?

Dat hele leidinggeven, het kan ook anders! Ik hoor het mezelf zeggen. En dan denk ik er gelijk achteraan: daar heeft dus niemand wat aan, Maris. Hoe dan? Maak het concreet, want zo blijft het een loze uitspraak. Dus bij dezen in deze blog: leidinggeven en de ervaring met je team kan dus ook anders en ik vertel je in deze blog hoe.

Dat leidinggeven, het kan ook anders. Leuk gezegd en trouwens ook zeker waar, maar niemand heeft er wat aan als je deze uitspraak geen vervolg geeft. Dus wat is dat ‘anders’ dan precies? En hoe kun je het doen?

Laten we even beginnen bij wat ik meestal zie, want waar vergelijk je dat ‘anders’ anders mee? Dus wat is het wat ik nu vaak tegenkom in bedrijven en teams?

Wat ik tegenkom

Allereerst wordt er bij leidinggeven vaak gedacht dat het gaat over de baas zijn. En als we het hebben over de baas zijn, dan hebben we daar beelden bij, toch? Iemand die vanuit zijn ivoren toren bevelen geeft, vertelt hoe het moet en macht uitoefent vanuit zijn positie. En omdat dit beeld nog steeds bestaat, beïnvloedt dit leiders en leidinggevenden nog steeds bij het uitoefenen van hun rol op dit moment. Ze hebben last van het Klaarover-effect. Je geeft ze een hesje en een fluit en ze gaan zich als autoriteit gedragen.

Blog Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?

Hoe zit het met je overtuigingen?

Daarnaast spelen allerlei overtuigingen een rol. Overtuigingen op basis van eerdere voorbeelden, voorbeelden uit boeken, films, gesprekken aan de keukentafel, gesprekken met familie. Zo wordt het beeld geschetst en in onze hoofd geprent van hoe het zou moeten.

Het zijn die gedachten en overtuigingen die bepalend zijn voor het gedrag van een leider. Het zijn overtuigingen zoals ‘Ik kan het zelf het beste, dus ze moeten het doen zoals ik het doe’, ‘Ik moet het wel controleren anders gebeurt het niet goed genoeg’, ‘Als ik niets doe, gebeurt het niet’, ‘Ik doe het wel even zelf, want voordat ik het gevraagd heb en uitgelegd heb, heb ik het zelf al gedaan’ of ‘Ik moet ze wel vertellen hoe want zelf kunnen ze het niet bedenken’ enzovoorts. Dit denken bepaalt het doen. Dus hoe denk je dat een leidinggevende zich dan gedraagt? En wat is daarvan het resultaat?

Over angst gesproken…

En dat brengt me gelijk op het volgende namelijk angst…Niet zozeer angst binnen je team, maar angst als leidinggevende. De angst om als leider de controle te verliezen. De angst om taken en verantwoordelijkheden aan iemand over te laten (die je notabene zelf hebt geselecteerd als leidinggevende) en dat diegene het niet doet zoals je het wil. De angst dat iemand beter is dan jij. De angst dat jij er niet meer toe doet, omdat anderen het daadwerkelijke werk overnemen in jouw bedrijf…Of angst om iets te doen aan ongewenst gedrag of situaties waardoor er een nare cultuur ontstaat waarin niemand graag werkt. Angst is een slechte raadgever. Ook in je leidersrol. Toch zie ik veel angst een leider beïnvloeden waardoor er alles behalve fijne situaties ontstaan.

Blog Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?

 

Te weinig kennis en vaardigheden

Ook wordt vaak gedacht dat je het er wel even bij doet, dat leidinggeven. En zeker als ondernemer, moet je dat toch ook gewoon kunnen? Je weet dat je nou eenmaal met personeel moet gaan werken als je bedrijf groeit. Jij bent de baas, dus jij kan dit. Of zou het moeten kunnen. Dat het nieuwe kennis en vaardigheden vraagt, daar wordt niet bewust bij stil gestaan. Daarin wordt niet geïnvesteerd en dan wordt er dus ‘maar wat gedaan’ vanuit alle goede bedoelingen. Maar vaak met nadelige effecten ,omdat dingen niet op de juiste manier worden aangepakt en dat leidt tot miscommunicatie, onbegrip, boosheid, teleurstelling, verlies van vertrouwen en motivatie ontstaat. Leidinggeven is een vak, al wordt dat vaak laat of helemaal niet ingezien.

Verlies-verlies situatie

In ieder geval zorgt al het bovenstaande voor een verlies-verlies situatie. Door gebrek aan leiderschap en/of vanuit macht aansturen, is zowel de leider als het team uiteindelijk niet blij en kost het iedereen veel energie. Je kunt met elkaar nooit optimaal presteren en het heeft meer weg van frustratie en moeten, dan van flow en weten waar je het voor doet.

Aan werk besteed je een groot deel van je tijd en energie tijdens je leven, dus laat het waardevol zijn en dat je het met plezier doet. Niet alleen jij als ondernemer/leider, maar ook al je medewerkers. Het gaat erom dat jullie wat jullie te doen hebben zo goed mogelijk kunnen doen voor je klanten en voor een fijne omzet en winst. En om het zo goed mogelijk te doen, is het belangrijk dat het interessant en leuk is om te doen voor degene die het moeten doen.

Waarom ik het belangrijk vind te pleiten voor ‘anders’?

En daarom vind ik het belangrijk om te laten zien dat het ook anders kan. Dat je dus niet alleen vanuit macht of ‘de baas zijn’ een team kunt aansturen. Dat het niet noodzakelijk is dat je overal bovenop zit om het goed te laten lopen. Dat je team nooit gaat presteren als de psychologische veiligheid er niet is en je medewerkers niet voldoende vertrouwen hebben. Dat je medewerkers geen verantwoordelijkheid nemen als ze daar de ruimte niet voor krijgen. Dat de beste mensen niet bij je blijven werken, omdat ze het niet leuk (genoeg) vinden. Want in deze situaties heb je uiteindelijk alleen maar verliezers…

Ga altijd voor Win-Win

Maar wat nou als je gaat voor alleen maar winnaars? Het kost je namelijk net zoveel tijd, energie en geld. Alleen krijg je dus een hele andere uitkomst voor alle betrokkenen. Een leider die blij is in zijn rol, medewerkers die hun ei kwijt kunnen en in een fijne sfeer werken en klanten die enthousiast zijn en graag terugkomen.

Hoe zou het zijn als je:

Niet vanuit angst en controle de baas speelt en/of managet, maar vanuit visie en vertrouwen  (en verantwoordelijkheid) je team leidt?

Niet denkt vanuit ‘ik ben het belangrijkste’, maar denkt vanuit ‘zij zijn het belangrijkste’?

Niet de dingen doet vanuit ‘dit moet (zo)’, maar de dingen doet vanuit wat je medewerkers nodig hebben om het beste resultaat te leveren?

En dat je als leider je volledige leiderschapspotentieel benut, weet hoe je dat voor elkaar krijgt en daardoor rust en meer vrijheid hebt en zorgt dat je team doet wat het moet doen? En je teamleden happy, betrokken, gemotiveerd, hard werkend en proactief zijn en het heerlijk vinden om bij jou en je bedrijf te werken?

Dan zijn die resultaten er namelijk ook. Meer dan dat.

En dan heeft iedereen elke dag lol in wat hij doet.

 

Blog Kan het anders dat leidinggeven? Fijn! Maar hoe dan?

En hoe krijg je dat dan voor elkaar?

Mocht je nu denken ‘ja, dat wil ik ook, maar waar begin ik om dit te realiseren?’. Hierbij alvast een aantal stappen die je nu kunt nemen:

1) Zie hem en kies voor die win-win

Ga voor die win-win voor alle partijen, voor jezelf, je medewerkers en je klanten. Waarom zou je het voor minder doen? Als je het eenmaal ziet, kies er dan ook bewust voor in alles wat je doet.

2) Kies voor leiderschap

Ben je bewust van je overtuigingen of angst om los te laten of niet aardig gevonden worden. Omarm je leidersrol volledig. Doe daarin wat je moet doen en laat je leiden door je visie en vertrouwen en niet tegenhouden door angst.

3) Zorg dat je groeit in kennis en vaardigheden

Heb je nog dingen te leren? Ben daar eerlijk in naar jezelf (en je team) en investeer er tijd en energie in om de juiste kennis en vaardigheden eigen te maken.

4) Maak je team het belangrijkste

De mensen die het moeten doen, dus je medewerkers, zijn de belangrijkste pilaar van je bedrijf. Zonder hen is er niks. Je team is dus het belangrijkste. Wie heb ik nodig op welke plek en hoe kunnen zij hun werk zo goed mogelijk doen? Dat zijn de vragen waar je mee bezig moet zijn en actie op moet ondernemen.

5) Ga na leren ook implementeren en blijf verbeteren

Alles wat je leert, implementeer dat ook in de praktijk. Aan alleen inzichten heb je niks. Zonder actie geen resultaat. Je hoeft niet gelijk alles goed te doen als je dingen anders aan wil pakken dan voorheen. Blijf continu leren en verbeteren. Neem consistent elke dag een stap. En weet: het is nooit af. Het blijft een continu proces. Hoe beter je wordt, hoe makkelijker het gaat.

 

Wil je graag een omslag maken? Doe ook even de scan in mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Download hem hier.

Personeel is lastig

Personeel is lastig

Personeel is lastig. Vind jij dat ook? Of gaat het jou goed af? Wat ik regelmatig hoor is dat het voelt als een hele verantwoordelijkheid en ook dat al die mensen maar ‘ingewikkeld’ zijn. Je moet masseren, schikken en van alles proberen. Het is eigenlijk allemaal gedoe. Mocht je dit ook vinden, dan is deze blog voor jou. Ik help je personeel als een stuk minder lastig te ervaren en zelfs te gaan voor ‘wat een geweldig team heb ik!’.

Personeel is lastig. Dat is je overtuiging en ervaring. Het gaat allemaal zo moeizaam. Goede mensen vinden is een crime. Dan ze ook nog gemotiveerd en betrokken houden, het is bijna niet te doen. En heb je eindelijk de boel op orde, gaat die ene goeie juist weer weg. Je probeert er een team van te maken, maar je vindt het lastig om alles af te stemmen en vervalt toch al gauw weer in de inhoud, in zelf het meeste aan het woord zijn en vertellen hoe het moet.

Misschien maar stoppen?

Je hebt in ieder geval wel in de gaten dat dit het niet is. Want jij vindt er niks aan. Als je diep in je hart kijkt, heb je het eigenlijk gehad. Je vraagt je af of het ooit gaat veranderen en hoe lang je dit nog volhoudt. En daarnaast bereiken jullie niet de resultaten die je voor ogen had. Het gaat langzaam en moeizaam. Soms denk je zelfs, moet ik er niet gewoon mee stoppen?

Laat je ondernemersvibes niet killen

Ik weet dat het kan voelen als hele verantwoordelijkheid. En als het dan ook nog eens niet werkt zoals je hoopt, dan voelt personeel als last. Meestal komt dit doordat er op verschillende vlakken wat misgaat. Maar het goede nieuws is dat je er ook wat aan kan doen. Laat je personeel niet je ondernemersvibes killen. Het is namelijk niet nodig en hartstikke zonde. Het betekent alleen wel dat je bereid moet zijn om in de spiegel te kijken. Want het heeft ook alles met leiderschap te maken.

Wat kan er aan de hand zijn?

Het kan aan een aantal dingen liggen. Het kan zijn dat je op dit moment doet wat je denkt dat het beste is, maar eigenlijk heb je je nooit in leidinggeven verdiept. Je doet het vanuit bepaalde overtuigingen en zoals je denkt dat het hoort, maar je hebt je kennis en vaardigheden nooit verder ontwikkelt. Je controleert, bemoeit je overal mee en geeft weinig ruimte.

Verkeerde mensen in je team

Daarnaast kan het zijn dat je totaal de verkeerde mensen aantrekt. Je hebt dus niet de juiste mensen geworven en geselecteerd en daardoor loopt het niet en gaan ze ook snel weer weg. Je bent veel tijd en energie kwijt om dit steeds weer op te vangen en bij te sturen.

Cultuur

Ook kan het zijn dat je niet bewust hebt gestuurd op de cultuur die je graag binnen je organisatie terugziet waardoor er een cultuur is ontstaan die je liever niet hebt (bijvoorbeeld met veel negativiteit, weinig betrokkenheid, weinig vertrouwen, onbegrip of zelfs angst). Doordat er te weinig grenzen zijn en onvoldoende duidelijkheid is, is er ruimte voor gedrag dat je eigenlijk liever niet hebt.

Jouw leiderschap

In ieder geval komt het uiteindelijk hier op neer: het hangt allemaal samen met jouw leiderschap. Misschien is dit niet wat je wil horen, maar vat het niet op als kritiek. Weet dat je hiermee de knop in handen hebt om het om te turnen. Er gaat namelijk iets veranderen als jij verandert en een aantal dingen iets anders aanpakt. En ik ga je er nu bij helpen!

Dit is wat je nu kunt doen

Is het genoeg geweest en wil je niet meer blijven hangen in die ‘lastige personeelssituatie’? Ga dan nu hiermee aan de slag.

Stap 1

Welke verhaal vertel je jezelf op dit moment? Waar ben je van overtuigd als je het hebt over je leidinggevende rol en je team?

Stap 2

Transformeer dit verhaal. Vervang bovenstaande verhaal door een versterkend verhaal en overtuigingen bijvoorbeeld Ik werk alleen met de beste mensen die passen bij mijn energie en gewenste cultuur, Mijn team is het belangrijkste en/of Mijn belangrijkste taak is om te zorgen voor de beste mensen en dat zij hun beste werk kunnen leveren…

Stap 3

Wat wil je wel? Omschrijf de situatie, hoe je wel wil dat het er met je personeel aan toegaat, voor jezelf. Hoe gaat het? Wat doe jij? Wat doen je medewerkers? Hoe ziet dit er dag in dag uit uit? Hoe werken jullie samen? Wat voor cultuur is er? Enz.

Stap 4

Als je naar deze situatie van stap 3 wil toewerken, welke acties heb je dan nu te nemen? Schrijf alles op.

Stap 5

Welke eerste, eenvoudige actie kan je vandaag nemen van de lijst uit stap 4. Maak het dus weer kleiner en simpeler (actie waarvan je denkt ‘ja dit lukt me makkelijk’) en doe dit elke dag. Blijf dit consistent volhouden.

Wees ook niet bang of bescheiden als je zelf nog dingen te leren hebt. Durf hier naar te kijken en open te staan om te leren. Als je al een aantal handvatten krijgt, is het stuk makkelijker om op verschillende vlakken (zoals selectie van de juiste mensen, coachen van je medewerkers of het begeleiden en laten groeien van je team enz.) meer grip te hebben.

Weet dat je medewerkers met de beste intenties bij je komen werken en dat zij ook het liefst interessant en leuk werk doen. Als er een goede match is en je zorgt voor een goede, fijne omgeving dan werkt dit voor beide partijen het best.

Veel succes!

Meer handvatten trouwens om het beter te laten lopen met je personeel? Om zelf de juiste focus te hebben en beter te presteren met elkaar? Schrijf je dan even gratis in voor de volgende online masterclass ‘Lekker Leidinggeven als ondernemer’. Ik deel 7 sleutels die je ook in jouw bedrijf kunt inzetten waardoor jij je weer lekker voelt in je bedrijf en je team ook gelukkig en productief is.

Volg je me al op insta? Klik hier.

En mijn podcast staat online! De Love the Way You Lead-podcast kan je hier vinden:

Luister via Spotify 

Luister via Apple Podcast

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Wat te doen als de vibes in je team niet zijn om over naar huis te schrijven

Wat te doen als de vibes in je team niet zijn om over naar huis te schrijven

Bad vibes in je team? Daar wil je niet in werken toch? En je teamleden ook niet. Dus tijd voor actie. Maar ik kan me ook voorstellen dat je niet precies weet waar te beginnen om hier verandering in aan te brengen. Dus in deze blog de handvatten om weer vanuit positieve vibes te gaan werken. Let’s gooo!

Bad vibes in je team, een lage energie en lage motivatie. Je wordt er een beetje moedeloos van. Je blijft maar denken: waar ging het mis? Wat is er gebeurd? In ieder geval is dit niet hoe je wil werken en heb je ook het idee dat je nu alleen maar moet trekken en duwen. Het is vermoeiend en totaal niet inspirerend. Inmiddels zie je bij steeds meer teamleden de moed in de schoenen zakken. Zo halen jullie je doelen in ieder geval niet.

Hoe kon het zover komen?

Tijd voor verandering. En daar ga ik het zo met je over hebben. Maar nog even… want die vraag houdt je vast bezig…hoe heeft het zover kunnen komen? En daar kan ik kort over zijn. Dit heeft alles te maken met jouw leiderschap. Het kan zijn dat het bij een of twee mensen in je team is begonnen. Ze zitten er negatief in of er is iets voorgevallen en sindsdien klaagt diegene steen en been, is alles niet goed, wordt elk idee met de grond gelijk gemaakt en wordt alles negatief benadert. En als je er dan niets van zegt, krijgt iemand alle vrijheid om dit gedrag te blijven vertonen. Het lijkt eerst onschuldig en waarschijnlijk had je goede hoop dat het weer op zou houden. Maar als je niets doet, gaat het niet weg maar wordt het erger. Diegene zit er zelf in vast, heeft het misschien niet eens door en inmiddels worden andere teamleden ook geïnfecteerd.

Niet duidelijk over je grenzen en verwachtingen

Een andere oorzaak kan zijn dat je niet duidelijk bent geweest over jullie waarden, jouw verwachtingen en je grenzen. Je hebt namelijk een idee van hoe je graag wil samenwerken binnen jouw bedrijf. Je hebt een bepaalde energie, motivatie en betrokkenheid voor ogen. Maar als je dit nooit hebt uitgesproken en er zelf niet echt het voortouw in hebt genomen, dan is het niet vanzelfsprekend dat die gewenste cultuur zich ook vormt. En als het dan een kant op gaat die je niet wil en je geeft geen grenzen aan, dan ontwikkelt die ongewenste cultuur zich door.

Mismatch

En ten derde kan het ook te maken hebben met het aannemen van de verkeerde mensen. Mensen die niet passen bij jouw energie en de energie van jouw bedrijf. Die niet op dezelfde golflengte zitten. Ook dan blijft het strugglen en trekken en duwen. Als de match er niet honderd procent is, dan kun je beter afscheid nemen, want ook dit beïnvloed de cultuur negatief.

Dit is een betere vraag

Het is fijn als je weet waar het aan ligt, want als je hier iets van herkent dan kan het je de volgende keer behoeden om in een negatieve energie te belanden. Dan zie je het aankomen en kan je het eerder tackelen. Dus goed om inzicht te hebben, maar eigelijk is het beter om jezelf een betere vraag stellen op dit moment. Namelijk: wat kan ik nu doen om weer die positieve vibes en motivatie in mijn team te krijgen?

Goede vraag!

Daar ga ik je nu bij helpen. Dit is wat je kan doen.

 

1) Kijk eens van een afstand naar je team en analyseer wat er aan de hand is. Beantwoord deze vragen voor jezelf:

      • Waar komt de negativiteit, negatieve energie vandaan? Wie is de bron?
      • Wat triggert de negativiteit?
      • Welke rol heb je hier zelf in?
      • Hoe zie je het idealiter voor je? Dus wat wil je wél?

2) Bij een of meerdere individuen die de bron zijn: ga het gesprek aan.

    • Geef terug wat je ziet en hoort
    • Onderbouw het met voorbeelden
    • Geef aan wat de consequenties zijn
    • En vraag of iemand het herkend.
    • Geef daarna aan dat je anders verwacht en hoe dat er qua gedrag uit ziet.
    • Laat de medewerker zijn of haar verantwoordelijkheid nemen en met een oplossing komen om dit te veranderen.
    • Maak een concrete afspraak met elkaar wat er dan nu gaat gebeuren en evt nog een datum om te evalueren.

Hebben jullie een afspraak gemaakt en gaat het mis, spreek iemand dan gelijk aan op zijn gedrag. En mocht er uiteindelijk geen verbetering zichtbaar zijn, wees dan ook niet bang om afscheid te nemen.

3) Bij je hele team: ga het gesprek aan met je team.

    • Geef ook hier terug wat je ziet
    • Geef voorbeelden en ook wat de consequenties zijn
    • Geef aan wat het met jou doet en welke verwachtingen je eigenlijk hebt
    • Geef aan hoe je idealiter wil dat het gaat. Vraag je team om met verbeteropties en -acties te komen. Laat ze dit zelf bedenken. Help ze eventueel door goede vragen te stellen.
    • Maak concrete afspraken met elkaar.
    • En bepaal een datum wanneer jullie evalueren. Blijf dit de komende tijd doen en voer op die momenten ook weer nieuwe verbeteringen door.

En het kan dus zijn dat je zowel 2 en 3 moet doen om de boel in de positieve richting te draaien. Geef dit nu eerst prioriteit. Want dat maakt dat jullie het allemaal makkelijker krijgen, processen vloeiender lopen en jullie weer meer plezier hebben!

Op naar good vibes en een heerlijke energie!!

You can do it!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Alle actiepunten eerst en dan mijn team!

Alle actiepunten eerst en dan mijn team!

Alle actiepunten en moetjes eerst en dan komt mijn team! Herken je deze ook? Eerst alles willen afwerken en dan aandacht willen besteden aan je team. Maar vaak is er dan geen tijd meer over. Wat nou als je het eens omdraait? Je team eerst en dan wat er nog aan acties overblijft? Wat dit voor jou en je bedrijf kan betekenen, laat ik je zien ik in deze blog.

Alle actiepunten eerst en dan komt mijn team. Ook herkenbaar voor jou als ondernemer? Eerst alles regelen, zorgen dat je dingen hebt afgevinkt en dan is er tijd en ruimte voor je team. Maar vaak is er dan geen tijd meer over. En daardoor krijg je juist weer meer vragen, meer brandjes om te blussen, meer issues en ontstaat die vicieuze cirkel. Wat je minder wil, daar krijg je meer van en zie het dan maar eens te doorbreken.

We houden van afvinken

Ja, we houden nou eenmaal van afvinken. Dingen van je lijstje strepen en dat het liefst zoveel mogelijk. Het geeft ons een goed gevoel. Het is geeft onmiddellijke bevrediging. We krijgen het gevoel dat we goed bezig zijn en kunnen onszelf een schouderklopje geven dat we dat maar weer mooi voor elkaar hebben. Logisch dus dat we dit graag doen en het ook in stand houden.

Niet met het juiste bezig

Ook al weten we eigenlijk dat we dan vaak niet met de juiste zaken bezig zijn. Dat we dan niet bezig zijn met dat wat echt het verschil maakt, dat wat structureel resultaten oplevert of problemen oplost. Want ja, voordat je van lange termijn acties eens terugziet en voelt wat het oplevert dat kunnen we niet goed genoeg overzien.

Dus korte termijn en de ogenschijnlijke urgentie van dingen trekt onze aandacht en dan nemen we graag actie. Waarschijnlijk heel herkenbaar. Maar uiteindelijk maak je hiermee in je leidinggevende rol niet het verschil. Want je bent te weinig beschikbaar voor je team en zij worden niet beter in wat zij moeten doen. Dus waarom draai je het niet om?

Eerst je team en dan alle acties die nog overblijven…

Want wat gebeurt er dan?

Ook al voelt dit tegennatuurlijk, wat gebeurt er als je dit doet? Het omdraaien dat geeft juist structurele oplossingen en verlichting! Misschien niet gelijk, dus de ‘instant gratification’ moet je even missen. Maar als je hier bewust voor kiest, gaat het je al snel iets beters opleveren. Want als jij je team helpt hun werk zo goed mogelijk te doen, als je ze uitdaagt om zich verder te ontwikkelen, als je ze helpt steeds te verbeteren dan komen al die acties en problemen niet meer op je bordje. En niet eenmalig niet meer, maar telkens niet meer.

Wat betekent dit dus wel niet voor de lange termijn?

Zowel voor jou in jouw rol als voor je teamleden? En ook je team als geheel?

Als je eerst je team je tijd en aandacht geeft en investeert in hun ontwikkeling dan worden ze steeds competenter en zelfstandiger. En daarbij behalen ze ook nog eens de resultaten die je graag ziet. Misschien nog niet gelijk op het niveau wat je verwacht, maar hoe sneller je daarin investeert hoe sneller je er de vruchten van plukt.

Vrijheid en impact

Zie je wat voor vrijheid dit je geeft? Zie je als je het in je rol anders aanpakt wat voor impact dat heeft op je bedrijf en voor je eigen situatie? Investeer consistent in je teamleden op individueel niveau en als team als geheel en laat hen de acties uitvoeren en de problemen oplossen. Help ze het te doen zoals jij dat van ze verwacht. Voed ze op. Doe het dus niet voor ze als een uitvoerder, maar laat ze het zelf doen en neem de rol als begeleider en coach.

Dit is nu jouw goud

Dus mocht je je zorgen maken of jij je dan nog wel nuttig maakt: jazeker. Alleen waar jij eerst in de uitvoering zat, mag je dit nu overlaten aan anderen. Maar zij moeten wel op minimaal jouw niveau komen, want dat is wat je verwacht. Dus aan jou de taak om je senior- en leidersrol te vervullen. Om de club mee op sleeptouw te nemen en om ze te laten doen waartoe ze in staat zijn. Oftewel zorg dat je team volledig tot bloei komt. Daar ligt je goud!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Zo ga je door het moeilijke heen om te krijgen wat je wil

Zo ga je door het moeilijke heen om te krijgen wat je wil

Het moeilijke doen, daar kiezen we liever niet voor. Liever de weg van de minste weerstand. Dan hoef je je niet oncomfortabel te voelen en heb je de stress niet. Het voelt veilig en een stuk prettiger. Maar je ontzegt jezelf er ook een heleboel mee, namelijk groei. In deze blog laat ik je zien waarom het juist waardevol is om door het moeilijke heen te gaan voor jou persoonlijk, maar vooral ook in je leidinggevende rol.

Het moeilijke doen, we doen het gewoon liever niet. Gewoon veilig en zonder spanning doen wat je kent, dat voelt het prettigst. Dus waarom alle spanning en stress opzoeken?

Toch doe je jezelf ermee te kort en ook je omgeving. Je blokkeert namelijk je persoonlijke groei en daarmee wat je kan bereiken, maar ook wat je voor anderen kan betekenen. En geef je op dit moment leiding dan zit het jezelf en je team enorm in de weg als niet groeit in je leiderschap.

Weet je nog…

Weet je nog dat je leerde lopen? Je kan het je van jezelf niet herinneren, maar je ziet het waarschijnlijk geregeld om je heen of bij je eigen kinderen. Je moest iets doen wat je nog nooit gedaan had. Het was zeker in het begin niet makkelijk. Het ging letterlijk met vallen en opstaan. Maar je bent het aan gegaan. Geen haar op je hoofd die dacht na de eerste val, dit doe ik toch maar niet. Je zette door, bleef proberen en daar ging je. Eerst nog wat onstabiel, maar daarna al snel rennend.

Nog lang niet uitgeleerd

En daarna zijn we als mens nog lang niet uitgeleerd. Hierna hebben we nog een hele weg te gaan. En gelukkig maar. Want ook al is groei en nieuwe dingen leren en proberen spannend, het maakt het ook interessant en leuk. Een leven zonder groei? Dat is toch een partijtje saai. Dus ook al hebben we vaak de reactie ‘oef, dat vind ik te eng, dat doe ik maar niet’ en praten we onszelf duizend excuses aan, als je er doorheen gaat, ligt er aan ‘de andere kant’ een hele mooie beloning te wachten… namelijk dat wat je het liefst wil.

Daag jezelf uit

Ik herken het. Jezelf inhouden en dingen omzeilen. Zo zei ik vroeger liever niets in de klas, want stel dat ik iets geks zei. Hield ik wel een spreekbeurt, maar alleen omdat het moest en leerde ik het verhaal gewoon helemaal uit mijn hoofd. Toch kreeg ik op een gegeven moment in de gaten dat ik dingen misschien eng vond, maar als ik ze aan ging, het daarna al minder werd en merkte ik ook dat als ik het dan vaker deed ik er al steeds beter in werd.

Ik zei mijn baan op

Zo zei ik mijn baan op (2 keer gedaan trouwens) omdat ik wist dat ik meer uit mijn werk wilde halen, al wist ik nog niet wat dat moest worden. Ben ik gaan ondernemen, terwijl ik daar geen kaas van had gegeten. Hiervoor moest ik een onzekere periode door en heb ik allemaal dingen moeten doen die ik spannend vond, maar ik ben gewoon begonnen. Ik ben webinars gaan geven. Met die spreekbeurt in het achterhoofd 🙂 niet het meest voor de hand liggend, maar ik ben het gaan doen en nu heb ik goede masterclasses staan die ik geweldig vind om te geven.

Super zichtbaar worden

Ik moest zichtbaar worden op social media met alle gedachten en overtuigingen als: waar moet ik het over hebben dan, wie zit er nou op mij te wachten, wat als ze het niet met me eens zijn? En toch ben ik begonnen. En ik ben video’s gaan maken. Ik op beeld en dan met mijn stem, verschrikkelijk. Ik heb ooit gezegd dat ik het het meest verschrikkelijke vond om te doen en dat ik niet kon begrijpen dat ik het ooit leuk kon vinden. Toch vind ik het nu helemaal prima en draai ik mijn hand er niet meer voor om. En hoe anders kom ik tegenwoordig over in een video, dan die eerste keer die 40 keer over moest?

Ook als leidinggevende bleef ik mezelf uitdagen

En ook in mijn leidinggevende rol bleef ik mezelf altijd uitdagen. Ik vond iemand aanspreken lastig, maar heb geleerd hoe je dit op een goede manier kon doen en bracht dat steeds meer in de praktijk. Ik vond 1 op 1 gesprekken heerlijk om te doen, maar mijn team als geheel meenemen en inspireren dat vond ik lastig en ingewikkeld. Ook dit ben ik steeds meer gaan doen en werd steeds makkelijker en natuurlijker.

Oncomfortabel hoort erbij

Nog steeds haat ik het dat ik altijd eerst de eerste fase van onbekwaam door moet als ik iets nieuws moet doen, want ik ben het liefst gelijk op niveau. Maar zo werkt het gewoon niet. Als je iets nieuws wil leren of een nieuwe situatie creëert, hoort die oncomfortabele fase erbij. En weet dat iedereen dit heeft. Beyoncé stond ook niet gelijk in een stadion van 50.000 man met een kick-ass show.

Mijn boodschap

Ook al voelt het ongemakkelijk, neem de eerste stappen om iets nieuws te leren. Om aan te gaan wat je in eerste instantie niet durft. Om wel te doen wat je weet dat het beste is, ook al voelt het eng en spannend. Maak de keuze en neem de eerste stappen. In je leidinggevende rol zal je moeten groeien. En je mag er in groeien.

Ondernemers zijn meestal geen geboren managers (of liever gezegd leiders). Niemand is gelijk die topleider. Iedereen, hoeveel talent je ook hebt, heeft een weg af te leggen. Leg je eigen weg af en ben niet te streng voor jezelf. Kies voor wat je te doen hebt. Leer wat je te leren hebt. Loop er niet voor weg. Laat je belemmerende overtuigingen je niet klein houden. Je hebt zoveel in je mars. Jij, gewoon jouw authentieke zelf, op jouw manier. En die is goed! Gebruik dus je volledige leiderschapspotentieel. Het enige wat je hoeft te doen:

Ga doen wat je te doen hebt

Oefen (gun jezelf elke keer een stapje beter)

En zo word je vanzelf competenter

en is er ineens veel meer mogelijk.

Dusss…waar wacht je nog op? 😉

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Geef je bedrijf de CEO die het nodig heeft

Geef je bedrijf de CEO die het nodig heeft

Zie je jezelf ook echt als CEO van je bedrijf of hou je je stiekem toch kleiner? Nergens voor nodig en je dient er je bedrijf niet mee. Hoe komt het dat veel ondernemers toch niet volledig hun leiderschap omarmen en wat kan je doen om wel die CEO te worden die je bedrijf (en jijzelf ook) nodig heeft? Dat lees je in deze blog.

Jezelf als CEO van je bedrijf kleiner houden en bescheiden blijven, ik kom het regelmatig tegen bij ondernemers en om eerlijk te zijn ik heb hier zelf ook mee gestoeid. Maar weet je, je dient er niemand mee. Dus waarom hier aan vast blijven houden?

Sterker nog, je creëert juist situaties die je liever niet hebt en waar je veel tijd, energie en vaak ook geld aan kwijt bent en op een gegeven moment vind je die management of leidersrol gewoon STOM/verschrikkelijk!

Blog Geef je bedrijf de CEO die het nodig heeft

Het lijkt zo makkelijk

Je bedrijf groeit, jij hebt het opgebouwd, jij bent de baas en je krijgt steeds meer personeel. Het wordt serieus. Maar hoe serieus neem jij je leidersrol? Want je bent nou eenmaal de CEO of je nu wil of niet. Vele ondernemers zie ik ermee stoeien. En dat heeft met een aantal dingen te maken.

Niet kiezen

Allereerst kiezen ze niet. Ze kabbelen mee op de groei van hun bedrijf, maar kiezen niet bewust voor hun leiderschap, voor hun rol en wat er nu eigenlijk van hun gevraagd wordt. Het overkomt ze en ze gaan mee in de waan van de dag en doen dan wat er op hun pad komt.

Niet investeren

Ten tweede, ze investeren niet. Ze investeren niet in de rol en wat er nu van hun gevraagd wordt. Zoals ik hiervoor al zei, ze laten zich meenemen in de flow van de dagelijkse gang van zaken en reageren daar op. Ze ontwikkelen ze zich niet qua kennis en vaardigheden om hun leiderschap te verstevigen.

Niet-helpende overtuigingen

Ten derde, ze hebben last van belemmerende overtuigingen. Het zijn gedachten als: ik zie mezelf niet als baas/CEO/manager, ik wil gewoon one of the guys zijn want dan willen ze hard voor me werken, ik ben geen leider, als ik niks doe gebeurt er niks. Er zijn in ieder geval genoeg overtuigingen die ze op hun plek houdt in plaats van laat door ontwikkelen.

Blog Geef je bedrijf de CEO die het nodig heeft

Geef jezelf en je bedrijf wat het nodig heeft

Een gemiste kans als je je hier niet uit los weet te maken. En weet dat je het zoveel makkelijker krijgt en er met je bedrijf zoveel meer mogelijk is als je het wel doet. Dus hoe word je nou die CEO die je bedrijf nodig heeft? Dit zijn de stappen die je kunt nemen:

1 Kies

Kies bewust en voor de volle 100% voor je CEO ofwel leidersrol. Omarm hem, ga hier volledig in staan. Niet een beetje erbij doen of nog twijfelen aan jezelf. Kies! Of kies dus om het niet te doen en het aan iemand anders over te laten die het 100% kan ownen.

2 Maak een plan

Als je hebt gekozen, maak dan een plan. Een plan waarbij je je business en je eigen rol van een afstand bekijkt. Waar staan jullie nu? Waar wil je naartoe? Wat is er nu van jou nodig in je rol? Wat moet jouw focus zijn? Hoe zorg je dat je team doet wat het moet doen? Enzovoorts. Welke stappen heb je te nemen om te komen waar je wil komen? En maak het dan weer klein: welke eerste kleine, eenvoudige stap kan dan vandaag al zetten? En maak het commitment dat je elke dag een of twee stappen zet.

3 Beslis wat je nodig hebt

Wat heb je nog nodig om je plan uit te voeren en te bereiken wat je wil? Waar heb je hulp bij nodig? Waar moet je meer over weten? Wie heb je nog nodig? Zorg dat je inzicht hebt in wie of wat je nodig hebt om daadwerkelijk te bereiken wat je wil.

4 Stuur elke week bij

Neem elke week, bijvoorbeeld op vrijdagochtend, een uur de tijd om te reflecteren op jezelf, om je resultaten, stappen en acties te evalueren en om bij te sturen. Je houdt voor ogen wat je wil bereiken. Je kijkt terug wat je gedaan hebt afgelopen week, welke stappen je persoonlijk hebt gezet, welke resultaten je hebt behaald, wat wel werkt en wat niet werkt en je bepaalt wat je meer moet doen, minder moet doen en waar je iets anders moet doen. En dat neem je mee in de volgende week.

Hou jezelf in ieder geval niet langer kleiner. Je hebt het in je. Maak het voor jezelf makkelijker en leuker en zorg dat je bedrijf en team het beste krijgen. Dit doe je door de CEO te worden die je bedrijf nodig heeft. Succes en enjoy!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Zo stuur je je team effectief aan

Zo stuur je je team effectief aan

Het aansturen van je team, hoe doe je dat nou effectief? Je hebt er genoeg over gelezen en gehoord, maar het doen vind je nog best een dingetje. Wanneer doe je het goed? Wanneer juist niet? Waarom doen mensen soms juist niet wat je wil terwijl je dacht dat je duidelijk was? Ofwel hoe zorg je nou dat er wel uit je team komt wat je wil en dat jij er volledig op kan bouwen? Dat lees je in deze blog.

Het aansturen van je team, hoe doe je dat nou goed en effectief? Je hebt heus wel over gelezen, ooit zelf een manager (of meerdere) gehad en je hebt natuurlijk je eigen aanpak, maar toch vraag je jezelf af of je het wel goed doet of merk je dat je het gewoon nog niet zo makkelijk vindt.

Je bent bij dat aansturen en managen vooral met van alles en nog wat bezig. Je regelt de boel en vangt op wat er mis gaat. Maar je hebt het idee dat je lang niet je volledige leiderschapspotentieel benut.

Op dit moment ben je veelal reactief bezig en 9 van de 10 keer kom je niet toe aan de dingen die er echt toe doen. Zo komt je bedrijf op de lange termijn niet verder en komt er niet uit je team wat erin zit.

Hoe komt dat?

Bij het aansturen van je team kies je wat je denkt dat goed is. Als je het nooit eerder gedaan hebt, ga je af op wat je wel weet. Dat zijn de voorbeelden die je gezien hebt of waar je overtuigd van bent dat het werkt. Meestal is het uitgangspunt dat je er zeker van wil zijn dat het goed komt. Je wil controle houden. Dus veel ondernemers met personeel kiezen ervoor om gewoon te zeggen hoe het moet en later te controleren of het goed gebeurd is. Toch is dit niet de meest effectieve manier van aansturen. Sterker nog als ondernemer zet je jezelf vast in een rol die je (meestal) niet wil en voor de mensen die met je samenwerken is hun werk een stuk minder interessant en leuk. Zo behaal je samen nooit topresultaten.

Zo stuur je wel effectief aan

Hoe kan je er dan meer uithalen? Hoe kan je effectiever aansturen? Hierbij geef ik 5 mogelijkheden om je leiderschapspotentieel meer te benutten, om je team beter te laten presteren en om samen meer te bereiken en er samen ook plezier in te hebben in wat jullie doen.

1 Ga uit de weg

De meeste managers lopen hun teamleden in de weg. Ze maken dingen moeilijker, bemoeien zich ermee of geven het niet echt uit handen. Killing voor de mensen die het eigenlijk moeten doen. Ze haken langzaam maar zeker af.

Heb je geweldige medewerkers aangenomen?

Hebben ze wat in hun mars?

Willen ze zich inzetten?

Natuurlijk!

Geef ze dan het vertrouwen en de verantwoordelijkheid en stap uit de weg.

Alleen dan kunnen ze zich ook volledig inzetten. En kunnen ze laten zien wat ze in hun mars hebben. Je maakt gebruik van de potentie die er aanwezig is in je team in plaats dat jij zich beperkt voelen in hun doen en laten, omdat je voor de voeten loopt of aangeeft hoe jij vindt dat het moet gebeuren.

Want je weet dat betrokken en blije medewerkers, productiever zijn dan anderen.

En wat maakt ze blij en betrokken?

– Autonomie, ofwel dat ze de vrijheid hebben om dingen uit te zoeken en te doen op hun manier.

– Van betekenis kunnen zijn, dus dat ze het idee hebben dat ze waarde toevoegen ofwel waardevol werk hebben.

– Gezien worden ofwel dat ze serieus genomen worden, gezien en gehoord worden en het vertrouwen krijgen.

Geef ze dit en je gaat hele andere resultaten zien.

2 Ondersteun en coach

Niet iedereen van je medewerkers is al waar hij of zij kan zijn. Het gaat ze niet helpen als je steeds vertelt hoe ze iets moeten doen. Wat je beter kan doen, is ze helpen het zelf te doen. Om zelf tot een resultaat te komen. Deel lessen, ben een voorbeeld en help ze voor om zichzelf te ontwikkelen. Help ze om hun werk op een hoger niveau af te leveren. Coach en begeleid dus zodat iemand het zelf kan en er steeds beter in wordt.

3 Leid de weg en inspireer

Zoals ik net al zei, je teamleden hebben niet nodig dat je ze precies vertelt hoe ze iets moeten doen. Ze hebben van jou kaders en richting nodig, zodat ze zelf kunnen bepalen wat er nodig is en hoe ze het kunnen aanpakken. Om effectief te zijn als leidinggevende en je team het zo goed mogelijk te laten doen, is het dus belangrijk dat je duidelijk bent over waarom jullie doen wat jullie doen, waar jullie heen willen met het bedrijf, welke waarden je belangrijk vindt, hoe je graag samenwerkt, wat ieders taken en verantwoordelijkheden zijn en welke verwachtingen je hebt (en ze van jou mogen hebben). Als jullie daarnaast met elkaar bepalen aan welke meetpunten (of KPI’s) jullie kunnen zien of jullie op koers zijn, dan kan je team aan de slag.

Aan jou de taak als leider om te inspireren, aan te jagen (positieve vibes) en je team als geheel te helpen beter te worden. Het gaat dus vooral om het duidelijk aangeven van de kaders en de richting en daarnaast om het proces te begeleiden.

4 Geef WAC

Geef je teamleden en team als geheel WAC! Waardering, Aandacht en Connectie. We zijn niet scheutig met waardering, we nemen dingen vaak voor lief. Maar als je het regelmatig geeft, doet het wonderen voor je team. Een leuk en interessant boek om hierover te lezen is: The 5 languages of appreciation in the workplace van Gary Chapman

Daarnaast is Aandacht belangrijk. Maak dus tijd om aandacht te besteden aan wat er speelt bij mensen, wat ze bezig houdt en hoe ze erbij lopen of zitten. En maak ook regelmatig Connectie. Dus niet alleen ‘He, hoe is het?’ en het antwoord nauwelijks afwachten, maar echt even luisteren en de tijd nemen om door te vragen en dus te connecten.

Lees nog uitgebreider over het geven van vitamine Aandacht en Connectie deze blog hierover: Geef Vitamine A en C.

5 Blijf zelf groeien, hou je focus en neem tijd voor de grote lijnen

Zorg dat jij focus houdt op de dingen die belangrijk zijn in jouw rol. Dat is dat waar jij het verschil maakt in je leidersrol. Jouw belangrijkste taak is dat je team het zo goed mogelijk kan doen. Hou je focus dus op de Wie (de juiste mensen op de juiste plek) en de Wat (missie, visie en focus op enkele doelen) en help je team op de manier die het nodig heeft om beter te worden.

Hierin hoef je niet gelijk alles perfect te kunnen. Blijf in jezelf investeren en blijf zelf groeien. Je bedrijf groeit zo hard als dat jij groeit. Het is nooit af. Je team is ook nooit af. Maar hoe beter jij wordt, hoe effectiever en blijer je team zal zijn en hoe meer jullie kunnen bereiken.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Teamperformance, dit maakt het verschil!

Teamperformance, dit maakt het verschil!

Is de teamperformance nog niet wat je verwacht? Vind je het allemaal maar moeizaam gaan en heb je het idee dat als je wat nieuws probeert om een stap vooruit te komen dat het weer verzandt? Het zou wel eens hieraan kunnen liggen! Lees in deze blog waar ik het precies over heb.

Je baalt, want er komt niet uit je team wat je ervan verwacht. Het gaat moeizaam en het voelt als trekken en duwen. Jij bent als leider vooral bezig met problemen en brandjes blussen en ondertussen blijven de resultaten achter en worden klanten niet geholpen, zoals je eigenlijk zou willen.

Je probeert er wat aan te doen

Je merkt natuurlijk zelf ook wel dat dit niet loopt, zoals zou moeten. Vandaar dat je regelmatig probeert iets te veranderen. Je haalt het team een keer bij elkaar, je hebt eens een keer 1 op 1 gesprekken, je probeert een keer te brainstormen over het oplossen van een terugkerend probleem enzovoorts. Maar uiteindelijk verandert er helaas niet zoveel. Je wordt er een beetje moedeloos van. Hoe zorg je nou dat je team wel beter gaat presteren en dat jullie uit deze steeds terugkerende problemen-cyclus stappen?

Blog Teamperformance dit maakt het verschil

Hierdoor verandert er niets

Hoe het komt dat er niets verandert? Dat zit hem in van alles wat proberen. Begrijp me niet verkeerd, het is namelijk fijn dat je het inziet dat er wat moet gebeuren en dat je ook iets doet. Maar wat ik vaak zie,  is dat het bij eenmalige, sporadische acties blijft. We proberen eens dit, we doen eens dat. En dan verwacht men ook gelijk al een ander resultaat. Als dat dan uitblijft is al snel de conclusie dat het niet werkt.

Daarnaast zie ik ook vaak dat leidinggevenden helemaal vastzitten in alles wat er gebeurt. Ze reageren alleen nog maar op de situatie of problemen die ontstaan. Ze zijn blij dat ze weer een dag hebben overleefd. Laat staan dat ze tijd hebben om na te gaan wat er nou daadwerkelijk aan de hand is en proactief dingen aan te pakken. Het is dus vooral reactiviteit wat de klok slaat in plaats van proactiviteit.

Wat gaat maken dat je het wel doorbreekt?

Het toverwoord om een doorbraak en een duurzame omslag te creëren is hier: CONSISTENTIE. Alleen als je consistent dingen doet, gaat er daadwerkelijk iets veranderen. Het werkt echt zoals op de sportschool (ja, helaas, hate to bring it like this). Als je een keer gewichten heft, heb je nog geen spierballen als Popey. Als je een keer hebt hardgelopen heb je nog niet de conditie van Sven Kramer. Dit willen we allemaal wel graag, maar zo werkt het helaas niet.

Blog Teamperformance dit maakt het verschil

Bouwen aan de teamperformance

Alleen door consistent te bouwen aan de teamperformance ga je ook de resultaten zien. Die resultaten die je eigenlijk verwacht en die je klanten ook verwachten, ga je dus niet bereiken door af en toe een keer als team de koppen bij elkaar te steken of ook niet door eens een keer in de de paar weken een van je teamleden 1 op 1 te spreken. Hap snap en reactief gedrag levert je niks op.

Consistent elke dag stappen vooruit zetten wel!

Hoe pak je dit aan?

En nou is dit natuurlijk een mooi inzicht, maar hoe pak je het aan? Want dan maar gewoon alles consistent gaan doen, is dat de oplossing? Nee, want als je 100 ballen wil vangen, vallen ze allemaal. Wat je wel kan doen, is dit:

Blog Teamperformance dit maakt het verschil

1) Neem de tijd om wat dingen op een rijtje te zetten

Stel je zelf eerst een paar vragen om inzicht te krijgen in je huidige situatie. Dan weet je namelijk ook wat nu het meeste belangrijke is om consistent mee aan de slag te gaan. Beantwoord eens voor jezelf:

  • Jouw leiderschap en groei hierin: waar sta je nu (schaal 1 tot 10). En als je hier een 10 van wil maken waar kan je nog in groeien?
  • Jouw team: waar staan jullie nu (schaal 1 tot 10)? En als je hier een 10 van wil maken waar kunnen jullie nog in groeien?
  • Continu verbeteren (elke dag het met kleine stapjes beter doen): waar staan jullie nu op het gebied van continu verbeteren (schaal 1 tot 10)? En als je hier een 10 van wil maken waar kunnen jullie nog in groeien?

2) Welke actie(s) heb je nu te nemen om op deze vlakken te verbeteren?

Beantwoord voor jezelf nu deze vraag. Kijk naar de vlakken en de scores en schrijf de acties op die jij of jullie consistent kunnen nemen om toe te werken naar die 10.

3) Hoe evalueer je en wanneer?

Je begint natuurlijk nu ergens, dus is het ook belangrijk om te kijken hoe het gaat en eventueel bij te sturen. Maar geef het eerst wat tijd. Sommige dingen duren even of mensen moeten eraan wennen. Geef niet zomaar op en zeg niet dat het niet werkt. Geef het wat tijd en evalueer samen met je team en stuur dan bij waar nodig.

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Hoe coach je als leidinggevende je medewerkers? Hoe zorg je dat ze hun volledige potentie gaan benutten? Hier heb je een belangrijke rol in. Je zal ze af en toe moeten laten zien wat er nog meer mogelijk is. Je zal ze moeten uitdagen en moeten helpen. Hoe doe je dat? Daarover ga ik het met je hebben in deze blog.

Hoe coach je als leidinggevende je medewerkers? En neem je er überhaupt de tijd voor? Vaak zie ik dat het erbij inschiet. Dit weet ik ook uit eigen ervaring, want als ik het niet plande, kwam er weinig van terecht. Daarnaast kan je het natuurlijk wel inplannen, maar als het dan blijft bij een beetje praten over ditjes en datjes, komt je medewerker nog niet verder. Dus fijn als je weet hoe je die coachmomenten het beste aan kunt pakken.

Op welke manier?

Dus op welke manier kan je je medewerkers het beste coachen? Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden, maar twee manieren die altijd goed bij mij en mijn team werkten waren de volgende: vaste coachmomenten een keer per maand en korte coaching gelijk op de werkvloer. Ik zal beide manieren hieronder verder toelichten en ook inhoudelijk een aantal handvatten meegeven.

Blog Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Wat ik je sowieso wil meegeven

Wat ik je sowieso nog wil meegeven is dat het vooral belangrijk is om goede vragen te stellen en goed te luisteren. Dit zijn de belangrijkste vaardigheden. Dus heb je tot nu toe nog nooit gecoacht en vind je het best lastig om in de leidinggevende rol je medewerkers te helpen met nieuwe inzichten en om ze te laten groeien, focus je dan eerst op het beter luisteren en horen (dieper dan het oppervlakkige) en goede vragen stellen (open vragen en eenvoudige vragen).

Probeer dit gewoon dagelijks uit. Hier kan je dag in dag uit op elk moment mee oefenen. En je weet het, hoe meer je oefent, hoe competenter je wordt.

Twee manieren om te coachen

Zoals ik net al zei, heb ik zelf altijd twee manieren gebruikt om mijn medewerkers te coachen.

Manier 1: Een vast moment in de maand

Deze gesprekken plande ik altijd al een jaar vooruit met iedereen. We hadden dan een keer per maand een uur de tijd om een aantal dingen te bespreken en ik coachte ze op inhoud en persoonlijke ontwikkeling. Uitgangspunt waren de planningsafspraken die we aan het begin van het jaar maakten. Dat zijn enerzijds resultaatafspraken, dus welke resultaten ga je concreet dit jaar halen en anderzijds ontwikkelafspraken, dus welke stappen ga je zetten in je ontwikkeling en wat is het resultaat hiervan.

Gedurende het jaar hielden we in de gaten hoe het ging, coachte ik ze op wat ze lastig vonden of waar ze in wilden groeien en daagde ik ze ook uit om soms hoger te reiken dan ze zelf zouden doen.

Blog Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Gebruik feedback, vragen stellen en je luistervaardigheden in deze gesprekken.

En om het nog concreter te maken, vind je hier een aantal vragen die je kan inzetten.

Met betrekking tot resultaatafspraken

  • Wat is er de afgelopen maand goed gegaan? Waar merk je dat aan? Hoe is je dat gelukt?
  • Waar zit volgens jou je grootste bijdrage? Waar merk je dat aan?
  • Waar kan je nog in groeien? Hoe ziet het er voor jou uit als je die groei hebt doorgemaakt?
  • Waar heb je nog hulp bij nodig?
  • Wat kan ik hierin voor jou betekenen?

Met betrekking tot ontwikkelafspraken:

  • Welke stappen heb je gezet?
  • Wat heeft dit opgeleverd?
  • Welke stappen heb je niet gezet?
  • Wat houd je tegen? Wat belemmert je?
  • Hoe kan ik je hierbij helpen?
  • Hoeveel procent van je potentieel wordt op dit moment benut? Geef aan in een percentage waarbij 100% het hoogst haalbare is. In het percentage wat iemand noemt, wat zit daarin? En wat als je het 10 of 20% weet te verhogen? Wat is er dan anders? Wat is er voor nodig om dat te behalen?

Blog Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Manier 2: Korte coaching op de werkvloer

Dit kan je dagelijks toepassen en op elk moment van de dag. Het kost je slechts een minuut (of twee). Zie je namelijk iets gebeuren wat precies te maken heeft met het ontwikkelpunt van iemand dan hoef je niet te wachten tot jullie ergens die maand je afspraak hebben. Sterker is het om gelijk feedback te geven en kort te coachen want het is vers en iemand is nog ‘in het moment’.

Geef dus feedback op wat je ziet (lees hier over hoe je op een goede manier feedback geeft) en stel daarna nog enkele vragen als:

  • Als ik kijk naar je ontwikkelafspraak/wat je wil ontwikkelen, wat had je hier dan beter kunnen doen?
  • Hoe kan je dat in het vervolg aanpakken?
  • Welke hulp heb je hier nog bij nodig?

En laat diegene het maar proberen.

Op deze manier is het dus kort en krachtig en op het moment dat iets plaatsvindt.

Ga met bovenstaande lekker aan de gang zou ik zeggen en probeer het eens uit. Ik ben benieuwd wat voor jou goed werkt. Als je in ieder geval maar aandacht hebt voor coaching. Zo wordt iedereen beter en ook gelukkiger in zijn of haar werk. Want hoe mooi is het als iemand zijn volledige potentie kan benutten? Aan jou de schone taak om ze te helpen eruit te halen wat erin zit!

Wat vind jij lastig aan het coachen van je medewerkers?

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Feedback geven (en krijgen) is normaal en helemaal niet erg

Feedback geven (en krijgen) is normaal en helemaal niet erg

Als leidinggevende hoort feedback geven bij je rol. Eigenlijk hoort het zelfs bij ieders rol. Maar we zijn dat helemaal kwijt. Want feedback geven en ontvangen is spannend. Dus doen we het het liefst zo min mogelijk. Kunnen we ook geen misser maken of vinden ze ons tenminste niet onaardig. Maar we hebben feedback nodig om te leren en groeien. We helpen elkaar er juist mee. Hoe maak je feedback geven weer normaal in je bedrijf? Je leest het in deze blog.

Als leidinggevende hoort feedback geven bij je rol. Toch zijn we er als leidinggevenden erg niet scheutig mee meestal. Sterker nog aardig wat leidinggevenden zijn zelfs bang om het te geven. Dus daarom doen ze het maar niet. Of alleen als het echt noodzakelijk is.

Feedback geven en krijgen is niet iets wat we tegenwoordig normaal vinden. We weten dat het kan. We weten dat het eigenlijk moet, maar omdat we het niet vaak doen zijn we er ook bang voor. Bang om het te geven en bang om het te krijgen. Doodzonde, want hiermee ontnemen we een ander om te groeien en te leren.

Waarom doen we het liever niet?

Bij feedback hebben we inmiddels een beetje nare smaak. Nou, laat ik het even bij mezelf houden (belangrijk bij het geven van feedback trouwens): ik merk dat feedback als spannend wordt ervaren en geassocieerd wordt met iets negatiefs. Ik merk aan mezelf ook dat ik me dan schrap ga zetten. Ik voel het in mijn lijf. Ik ben klaar om terug te vechten, zo’n staat raak ik in. Hoe goed kan je het dan ontvangen? Plus negen van de 10 keer valt het reuze mee met wat ik te horen krijg. Dus deze fysieke reactie is totaal onnodig. Misschien herken je dit zelf ook wel.

Hoe komt dit?

Hoe komt dit nou? We zijn het niet meer gewend. We vinden het niet meer normaal om feedback te geven en ontvangen. En dan zijn we nog wel van die directe Nederlanders. We kiezen er voor om het maar niet te doen, omdat we het dus niet meer gewoon zijn, maar omdat we het niet meer gewend zijn, zijn we er meestal ook niet meer zo goed in om het te geven en ontvangen. We doen het gewoon te weinig. We zijn uit vorm! En daardoor komt het vaak niet zo goed uit onze mond als we het wel een keertje doe. En dan krijg je meestal niet zo’n fijne reactie. Vindt iemand je onaardig of krijg je zelfs ruzie. Dus houden we ons maar in. Want we willen natuurlijk niet onaardig gevonden worden (of eigenlijk: niet afgewezen worden)

Laten we het weer normaal maken

Als iets je gaat helpen in je bedrijf is het feedback geven en ontvangen weer normaal maken. Het hoort gewoon bij de dagelijkse gang van zaken. Waarom? Omdat je zo iemand de kans geeft om te leren en te groeien. Hier heeft je medewerker niet alleen zelf plezier van maar je bedrijf natuurlijk ook. Je geeft daarna iemand ook nog eens een mooi cadeau wat hij of zij zijn hele leven meeneemt. Voor je bedrijf en jezelf (ja ook jij krijgt dan feedback) dat je continu kan verbeteren. En wat betekent dat uiteindelijk wel niet voor wat je kan bereiken?

Bed dus in jullie cultuur in dat het heel gewoon is om continu feedback te geven en dan wel op een constructieve manier. Leer dit je mensen aan (want ze zijn het van huis uit waarschijnlijk niet gewend).

  • Geef dus zelf het goede voorbeeld met feedback geven en vragen/ontvangen
  • Maak het in je team gewoon, door het elkaar in het team regelmatig feedback te geven (en het dus ook van elkaar te ontvangen). Dit zul je eerst moeten regelen, daarna gaat het op een gegeven moment vanzelf
  • Leer en coach elk van je teamleden hoe ze goed feedback kunnen geven. Voed ze dus op ;-). Wil je hier handvatten voor? Lees dan ook even deze blog: Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

Laat feedback iets zijn wat ingebed is in je organisatie en voelt als iets wat niet meer is weg te denken. Als je dit met elkaar omarmt, kun je niet anders dan een lerende organisatie blijven en mooie resultaten behalen!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Pagina 1 van 3123