Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Continu verbeteren

Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Hoe coach je als leidinggevende je medewerkers? Hoe zorg je dat ze hun volledige potentie gaan benutten? Hier heb je een belangrijke rol in. Je zal ze af en toe moeten laten zien wat er nog meer mogelijk is. Je zal ze moeten uitdagen en moeten helpen. Hoe doe je dat? Daarover ga ik het met je hebben in deze blog.

Hoe coach je als leidinggevende je medewerkers? En neem je er überhaupt de tijd voor? Vaak zie ik dat het erbij inschiet. Dit weet ik ook uit eigen ervaring, want als ik het niet plande, kwam er weinig van terecht. Daarnaast kan je het natuurlijk wel inplannen, maar als het dan blijft bij een beetje praten over ditjes en datjes, komt je medewerker nog niet verder. Dus fijn als je weet hoe je die coachmomenten het beste aan kunt pakken.

Op welke manier?

Dus op welke manier kan je je medewerkers het beste coachen? Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden, maar twee manieren die altijd goed bij mij en mijn team werkten waren de volgende: vaste coachmomenten een keer per maand en korte coaching gelijk op de werkvloer. Ik zal beide manieren hieronder verder toelichten en ook inhoudelijk een aantal handvatten meegeven.

Blog Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Wat ik je sowieso wil meegeven

Wat ik je sowieso nog wil meegeven is dat het vooral belangrijk is om goede vragen te stellen en goed te luisteren. Dit zijn de belangrijkste vaardigheden. Dus heb je tot nu toe nog nooit gecoacht en vind je het best lastig om in de leidinggevende rol je medewerkers te helpen met nieuwe inzichten en om ze te laten groeien, focus je dan eerst op het beter luisteren en horen (dieper dan het oppervlakkige) en goede vragen stellen (open vragen en eenvoudige vragen).

Probeer dit gewoon dagelijks uit. Hier kan je dag in dag uit op elk moment mee oefenen. En je weet het, hoe meer je oefent, hoe competenter je wordt.

Twee manieren om te coachen

Zoals ik net al zei, heb ik zelf altijd twee manieren gebruikt om mijn medewerkers te coachen.

Manier 1: Een vast moment in de maand

Deze gesprekken plande ik altijd al een jaar vooruit met iedereen. We hadden dan een keer per maand een uur de tijd om een aantal dingen te bespreken en ik coachte ze op inhoud en persoonlijke ontwikkeling. Uitgangspunt waren de planningsafspraken die we aan het begin van het jaar maakten. Dat zijn enerzijds resultaatafspraken, dus welke resultaten ga je concreet dit jaar halen en anderzijds ontwikkelafspraken, dus welke stappen ga je zetten in je ontwikkeling en wat is het resultaat hiervan.

Gedurende het jaar hielden we in de gaten hoe het ging, coachte ik ze op wat ze lastig vonden of waar ze in wilden groeien en daagde ik ze ook uit om soms hoger te reiken dan ze zelf zouden doen.

Blog Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Gebruik feedback, vragen stellen en je luistervaardigheden in deze gesprekken.

En om het nog concreter te maken, vind je hier een aantal vragen die je kan inzetten.

Met betrekking tot resultaatafspraken

  • Wat is er de afgelopen maand goed gegaan? Waar merk je dat aan? Hoe is je dat gelukt?
  • Waar zit volgens jou je grootste bijdrage? Waar merk je dat aan?
  • Waar kan je nog in groeien? Hoe ziet het er voor jou uit als je die groei hebt doorgemaakt?
  • Waar heb je nog hulp bij nodig?
  • Wat kan ik hierin voor jou betekenen?

Met betrekking tot ontwikkelafspraken:

  • Welke stappen heb je gezet?
  • Wat heeft dit opgeleverd?
  • Welke stappen heb je niet gezet?
  • Wat houd je tegen? Wat belemmert je?
  • Hoe kan ik je hierbij helpen?
  • Hoeveel procent van je potentieel wordt op dit moment benut? Geef aan in een percentage waarbij 100% het hoogst haalbare is. In het percentage wat iemand noemt, wat zit daarin? En wat als je het 10 of 20% weet te verhogen? Wat is er dan anders? Wat is er voor nodig om dat te behalen?

Blog Hoe coach je je medewerkers naar een hoger niveau?

Manier 2: Korte coaching op de werkvloer

Dit kan je dagelijks toepassen en op elk moment van de dag. Het kost je slechts een minuut (of twee). Zie je namelijk iets gebeuren wat precies te maken heeft met het ontwikkelpunt van iemand dan hoef je niet te wachten tot jullie ergens die maand je afspraak hebben. Sterker is het om gelijk feedback te geven en kort te coachen want het is vers en iemand is nog ‘in het moment’.

Geef dus feedback op wat je ziet (lees hier over hoe je op een goede manier feedback geeft) en stel daarna nog enkele vragen als:

  • Als ik kijk naar je ontwikkelafspraak/wat je wil ontwikkelen, wat had je hier dan beter kunnen doen?
  • Hoe kan je dat in het vervolg aanpakken?
  • Welke hulp heb je hier nog bij nodig?

En laat diegene het maar proberen.

Op deze manier is het dus kort en krachtig en op het moment dat iets plaatsvindt.

Ga met bovenstaande lekker aan de gang zou ik zeggen en probeer het eens uit. Ik ben benieuwd wat voor jou goed werkt. Als je in ieder geval maar aandacht hebt voor coaching. Zo wordt iedereen beter en ook gelukkiger in zijn of haar werk. Want hoe mooi is het als iemand zijn volledige potentie kan benutten? Aan jou de schone taak om ze te helpen eruit te halen wat erin zit!

Wat vind jij lastig aan het coachen van je medewerkers?

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je stress hebt als leidinggevende, doe dit

Als je stress hebt als leidinggevende, doe dit

Stress als leidinggevende is arelaxt en brengt jezelf en je team verre van goeds. Merk je dus dat je stress hebt in je leidinggevende rol, laat het niet groeien, maar doe er wat aan. Het liefst zo snel mogelijk. Wat je precies kunt doen om hiermee korte metten te maken, dat vertel ik je in deze blog.

Stress als leidinggevende is niet fijn voor jou en niet fijn voor je team. Niet alleen omdat het niet goed is voor je gezondheid, maar waarschijnlijk voel je constant gejaagd en niet in control, heb je het idee dat het nooit ophoudt en kan je zo niet functioneren, zoals je zou doen als je lekker in je vel zit. Je kan dus niet geven vanuit je ‘zone of Genius’. En dit alles heeft ook weer zijn weerslag op je team en dus je hele bedrijf.

Dus doe er wat aan

Stress? Doe er dan zo snel mogelijk wat aan, want het heeft een grote, negatieve impact als het langdurig is. Ja, ik hoor je denken, dat roept iedereen. Maar ondertussen blijft alles maar doorgaan en zie ik niet zo snel waar ik moet beginnen om die stress dan te verminderen. Daarover zo meer. Want er zijn 3 dingen die je nu kan en moet doen.

Wat is de oorzaak?

Maar hoe komt het eigenlijk dat je die stress nu ervaart en dat hij zelfs groeit? Waarschijnlijk heb je op dit moment veel op je bord. Dit kan alleen op het werk zijn, maar ook een combinatie van thuis en op je werk. Je hebt het idee dat je alles moet doen, je wil alles ook blijven doen (want dan gebeurt het tenminste goed) en/of je hebt het idee dat je geen keuze hebt. Voor je gevoel zit je vast en komt er geen eind aan. Elke keer hoop je dit wel, maar dan zijn er weer 10 andere dingen die jouw kant opkomen.

Hoe doorbreek je het?

Belangrijk is dus om de cirkel te doorbreken. En om je stress niet meer de overhand te laten nemen, maar het weer zo te regelen dat je je lekker voelt en rust en ruimte hebt voor waar jij goed op gaat. Deze drie dingen kun je nu doen om de huidige situatie te doorbreken:

1 Afstand nemen

Als je middenin in alle drukte en de waan van de dag zit, kun je niet helder kijken en knopen doorhakken. Dat kan je alleen als je afstand neemt en de ruimte pakt om een doorbraak te creëren. En geloof me, die heb je nu nodig. Dus stop even met rennen. Neem even die adem pauze. Ga ergens heen waar je prettig voelt en zet je telefoon uit. Schakel af om ruimte maken voor stap 2.

2 Kiezen

Stap 2 is keuzes maken. En dit is iets wat we heel moeilijk vinden. Het liefst doen we alles, om maar niks te verliezen. We gaan wel harder werken, minder slapen en wensen dat er meer dan 24 uur in een dag zit om gewoon alles wel voor elkaar te krijgen. We willen niet kiezen, want we willen niet verliezen. Maar door niet te kiezen, doe je alles een beetje, dus uiteindelijk verlies je op alles. Kies. Kies voor wat jij het liefste doet en waar je energie van krijgt. Zorg dat je weet wat je te doen hebt in je leidinggevende rol (lees daarvoor ook deze blog: Blog Welke twee dingen zijn essentieel in je leidersrol?) en doe alleen dat. Focus en kies. Je hebt namelijk altijd een keuze, ook al denk je van niet. En je hebt elke dag een nieuwe mogelijkheid om keuzes te maken. Zet het op een rijtje. Durf te kiezen en doe de rest helemaal niet meer of laat het door anderen doen.

3 Loslaten

En laat dan los. Laat dingen los. Laat het over aan anderen. Als je zorgt dat je goede mensen om je heen hebt en werkt met goede systemen dan kan je ook met een gerust hart loslaten. Je kan niet alles alleen en dat hoeft ook niet. Leer jezelf los te laten. Gooi het niet over de schutting maar geef richting en het speelveld mee en laat anderen het doen. Blijf je focussen op wat belangrijk is in jouw rol. En weet dat je team dan zijn rol kan pakken. Gun het je team, gun het je bedrijf en gun het jezelf.

Weet dat bovenstaande een groeiproces is. Je begint nu ergens, maar zal steeds makkelijker kunnen kiezen (als je het eenmaal doorhebt) en meer kunnen loslaten. Het is een proces van jaren of misschien wel van je hele leven.

Kies in ieder geval nu dat je huidige situatie het niet is en zeg daar nee tegen. Zodat je volmondig ja kunt zeggen tegen dat waar je wel naar verlangt. En blijf hierin groeien. Wat is er dan wel niet mogelijk?

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Feedback geven (en krijgen) is normaal en helemaal niet erg

Feedback geven (en krijgen) is normaal en helemaal niet erg

Als leidinggevende hoort feedback geven bij je rol. Eigenlijk hoort het zelfs bij ieders rol. Maar we zijn dat helemaal kwijt. Want feedback geven en ontvangen is spannend. Dus doen we het het liefst zo min mogelijk. Kunnen we ook geen misser maken of vinden ze ons tenminste niet onaardig. Maar we hebben feedback nodig om te leren en groeien. We helpen elkaar er juist mee. Hoe maak je feedback geven weer normaal in je bedrijf? Je leest het in deze blog.

Als leidinggevende hoort feedback geven bij je rol. Toch zijn we er als leidinggevenden erg niet scheutig mee meestal. Sterker nog aardig wat leidinggevenden zijn zelfs bang om het te geven. Dus daarom doen ze het maar niet. Of alleen als het echt noodzakelijk is.

Feedback geven en krijgen is niet iets wat we tegenwoordig normaal vinden. We weten dat het kan. We weten dat het eigenlijk moet, maar omdat we het niet vaak doen zijn we er ook bang voor. Bang om het te geven en bang om het te krijgen. Doodzonde, want hiermee ontnemen we een ander om te groeien en te leren.

Waarom doen we het liever niet?

Bij feedback hebben we inmiddels een beetje nare smaak. Nou, laat ik het even bij mezelf houden (belangrijk bij het geven van feedback trouwens): ik merk dat feedback als spannend wordt ervaren en geassocieerd wordt met iets negatiefs. Ik merk aan mezelf ook dat ik me dan schrap ga zetten. Ik voel het in mijn lijf. Ik ben klaar om terug te vechten, zo’n staat raak ik in. Hoe goed kan je het dan ontvangen? Plus negen van de 10 keer valt het reuze mee met wat ik te horen krijg. Dus deze fysieke reactie is totaal onnodig. Misschien herken je dit zelf ook wel.

Hoe komt dit?

Hoe komt dit nou? We zijn het niet meer gewend. We vinden het niet meer normaal om feedback te geven en ontvangen. En dan zijn we nog wel van die directe Nederlanders. We kiezen er voor om het maar niet te doen, omdat we het dus niet meer gewoon zijn, maar omdat we het niet meer gewend zijn, zijn we er meestal ook niet meer zo goed in om het te geven en ontvangen. We doen het gewoon te weinig. We zijn uit vorm! En daardoor komt het vaak niet zo goed uit onze mond als we het wel een keertje doe. En dan krijg je meestal niet zo’n fijne reactie. Vindt iemand je onaardig of krijg je zelfs ruzie. Dus houden we ons maar in. Want we willen natuurlijk niet onaardig gevonden worden (of eigenlijk: niet afgewezen worden)

Laten we het weer normaal maken

Als iets je gaat helpen in je bedrijf is het feedback geven en ontvangen weer normaal maken. Het hoort gewoon bij de dagelijkse gang van zaken. Waarom? Omdat je zo iemand de kans geeft om te leren en te groeien. Hier heeft je medewerker niet alleen zelf plezier van maar je bedrijf natuurlijk ook. Je geeft daarna iemand ook nog eens een mooi cadeau wat hij of zij zijn hele leven meeneemt. Voor je bedrijf en jezelf (ja ook jij krijgt dan feedback) dat je continu kan verbeteren. En wat betekent dat uiteindelijk wel niet voor wat je kan bereiken?

Bed dus in jullie cultuur in dat het heel gewoon is om continu feedback te geven en dan wel op een constructieve manier. Leer dit je mensen aan (want ze zijn het van huis uit waarschijnlijk niet gewend).

  • Geef dus zelf het goede voorbeeld met feedback geven en vragen/ontvangen
  • Maak het in je team gewoon, door het elkaar in het team regelmatig feedback te geven (en het dus ook van elkaar te ontvangen). Dit zul je eerst moeten regelen, daarna gaat het op een gegeven moment vanzelf
  • Leer en coach elk van je teamleden hoe ze goed feedback kunnen geven. Voed ze dus op ;-). Wil je hier handvatten voor? Lees dan ook even deze blog: Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

Laat feedback iets zijn wat ingebed is in je organisatie en voelt als iets wat niet meer is weg te denken. Als je dit met elkaar omarmt, kun je niet anders dan een lerende organisatie blijven en mooie resultaten behalen!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

Feedback geven vinden we vaak nog niet zo makkelijk. Het is best spannend en vaak doen we maar wat waardoor het niet aankomt. Sterker nog als je de plank misslaat krijg je allerlei emoties en gedoe waar je niet op zit te wachten. Dan maar niets zeggen? Beter van niet want daardoor kunnen je medewerkers niet groeien. Dus maak feedback normaal in je bedrijf en lees in deze blog hoe je het het beste wel aanpakt.

Feedback geven, en ook krijgen, vinden we vaak lastig. Maar als je geen feedback geeft, hoe kunnen medewerkers zich dan ontwikkelen? Hoe moeten ze weten waar je andere verwachtingen van hebt en wat er beter kan? Dan moet je ze het natuurlijk wel teruggeven.

Je kan in je organisatie dus niet zonder feedback. Medewerkers kunnen niet ruiken waar ze kunnen verbeteren. Er zijn er misschien enkele die een goede zelfreflectie hebben en dit regelmatig toepassen, maar het merendeel zal je moeten helpen. Geef dus terug wat je ziet en help een ander daarmee. En uiteindelijk ook je bedrijf.

Feedback geven doen we te weinig

Feedback geven en krijgen, waarom doen we dat eigenlijk niet? Want als je bedrijf erbij gebaat is en de medewerker ook, dan lijkt dat toch een duidelijke zaak? Maar we vinden het vaak veel te spannend. We vinden het niet meer ‘normaal’. We doen het te weinig en daardoor gaat het het stroef en loopt de spanningsfactor nog verder op. En we zijn bang voor reacties. En eerlijk, dat is ook niet geheel onrealistisch, omdat vaak genoeg op een slechte manier feedback wordt gegeven.

We zijn niet geoefend of hebben het niet geleerd

We zijn er niet geoefend in, omdat we het te weinig doen of hebben nooit geleerd hoe het moet. Dus als het dan eenmaal zover is, gaat het bot, te direct of verwijtend. Uiteindelijk schiet niemand daar wat mee op. Het doet de relatie geen goed en je voelt je er vervelend door. Logisch dus dat we er vaak voor kiezen om dingen maar voor ons te houden en de weg van de minste weerstand te kiezen.

Hoe lukt het je wel?

Aan de ene kant is het dus een kwestie van vaker doen. Hier heb ik in een andere blog ook al over geschreven: maak het weer normaal in je bedrijf. Lees hier de hele blog: Blog Feedback geven (en krijgen) is normaal en helemaal niet erg. Als je het namelijk ‘gewoon’ maakt dan is het stukken minder spannend en gaat het feedback geven en ontvangen jullie allemaal in je onderneming een stuk makkelijker af.

En daarnaast is het ook handig om te weten hoe je het het beste aanpakt en hier steeds beter in te worden. Ook hier weer: hoe vaker je het doet, hoe meer het iets van jou wordt en het meer en meer vanzelf gaat. Dus hierbij de handvatten en heb je geen excuus meer om het niet te doen ;-).

1 Formuleer de feedback altijd vanuit jezelf

Waar het vaak mis gaat is dat feedback wordt gegeven en er wordt begonnen met: jij doet altijd…, jij zegt altijd… waardoor… of jij bent een…. want…. Bijvoorbeeld: Jij bent altijd te laat…. Als ik zoiets tegen jou zou zeggen, dan zit je gelijk in de weerstand. Je luistert al niet meer wat erna komt. Het wordt alleen maar verdedigen waarschijnlijk gepaard met wat emotie.

Dit is niet wat je wil. Dus hou het bij jezelf. Dit kan bijvoorbeeld zo: Ik zag je vandaag pas weer om vijf over negen aansluiten bij de dagstart….

2 Hou het concreet en bij 1 of 2 voorbeelden

Begin niet in vage taal, maar hou het concreet. Pak een duidelijk incident, gedrag of situatie. Haal er niet van alles bij of geef niet gelijk 5 dingen tegelijk terug. Pak dat ene en geef daar concreet feedback op.

3 Geef het zo snel mogelijk

Wacht niet tot een volgende bila of gesprek dat je met elkaar gepland hebt, want dan weet iemand niet meer waar het over gaat. Geef feedback altijd gelijk na iets wat je gezien of gehoord hebt. Dan is het vers en komt het echt binnen en kan iemand ook zo snel mogelijk starten met verbeteren.

4 Gebruik deze stappen

  • Geef je voorbeeld/incident/gedrag terug vanuit jouzelf
  • Omschrijf de consequentie
  • Vraag of de ander het herkent (en geef tijd om de ander te laten reageren)
  • Vraag wat zou je de volgende keer beter kunnen doen?
  • En geef evt nog een tip of suggestie

Bijvoorbeeld:

Ik zag je vandaag weer om vijf over negen aansluiten bij de dagstart. Hierdoor mis je de helft van de informatie en weet je niet waar we staan met onze projecten. De consequentie is dat er dingen mislopen zoals dat Jan niet door kan omdat hij jouw input niet op tijd ontvangen heeft. Herken je dat? Wat kan je doen om dit wel goed te laten lopen? (en geef evt nog een tip).

5 Ontvang de feedback met open armen

Niet alleen feedback geven is een kunst, ook het ontvangen is niet altijd even makkelijk. Vat het niet persoonlijk op maar zie het als een leerproces. Ontvang het als een cadeau en luister alleen. Ben je het er helemaal niet mee eens leg het dan uit. Maar probeer er lerend in te zitten. Help ook je medewerkers hiermee om dit te kunnen.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Wat als je als leidinggevende de confrontatie uit de weg gaat?

Wat als je als leidinggevende de confrontatie uit de weg gaat?

Als leidinggevende de confrontatie uit de weggaan, is niet handig. Ik snap dat je het doet. Ik hoor het ook vaak terug. Maar je krijgt er een heleboel lastige situaties door als je er niet aan wil. En aangezien jij ook liever een makkelijker en fijner leven kiest boven het steeds moeten strugglen of zelfs slapeloze nachten hebben, ga ik je in deze blog de handvatten bieden waardoor jij het vanaf nu toch kunt (en ook wil) doen.

Als leidinggevende de confrontatie uit de weg gaan, is niet handig. Het lijkt misschien makkelijk voor jezelf en vriendelijk richting je medewerkers maar allebei is niet waar. Door de confrontatie niet aan te gaan maak je het jezelf juist moeilijker en je medewerker ontzeg je zijn kans om te groeien en zijn talenten volledig te benutten.

Hoe dan ook, de confrontatie niet aan gaan levert je meer op van wat je niet wil en juist helemaal niets van wat je wel wil. Klinkt niet als een strategie die je lang moet voeren, toch? Klopt, beter van niet.

Logisch dat je het uit de weg gaat

Niets menselijks is ons vreemd natuurlijk. Ik snap je heel goed dat je het uit de weg gaat. We willen namelijk allemaal aardig gevonden worden. De angst voor afwijzing…wie kent hem niet? We willen niemand voor z’n hoofd stoten en het liefst de lieve vrede bewaren. Want Want dat werkt het beste, is de weg van de minste weerstand en voelt (in eerste instantie) een stuk minder ingewikkeld. Dus logisch dat je ervoor kiest om de confrontatie niet aan te gaan. Alleen is het slechts een korte termijn gedachte. Want laat je dingen gaan, dan begint het pas. En dat wordt iets wat in eerste instantie klein was, ineens een stuk groter en uitdagender om op te lossen. Dus waarom niet aanpakken als het klein is? Juist de makkelijkere weg kiezen, in plaats van de moeilijke? Dat klinkt toch veel aantrekkelijker?

Hoe kan je het dan aanpakken?

Wat kan je dan nu doen? Als je het eigenlijk arelaxt vindt om te doen en tot nu toe uit de wegging? Hierbij 3 fijne tips om je op weg te helpen. Dan is het alleen nog een kwestie van doen ;-).

1. Realiseer je: zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Deze uitspraak bestaat niet voor niets. Als je dingen laat gaan om de lieve vrede te bewaren of hoopt dat het zich vanzelf oplost, dan ontstaat langzaam maar zeker die stinkende wond.

De confrontatie maar uit de weg gaan is sociaal en vriendelijk bedoelt, maar pakt meestal asociaal uit. Asociaal richting de medewerker en ook richting je bedrijf. Je helpt elkaar er niet mee door dingen niet te benoemen en te zeggen. Je ontneemt iemand namelijk de kans om te groeien, om zijn of haar talenten meer in te zetten of om ergens anders een leukere, beter passende baan te vinden. En je ontzegt jezelf en je bedrijf de groei en de potentie die het nodig heeft om je klanten zo goed mogelijk te bedienen.

Laat die zachte heelmeesters en stinkende wonden dus achter je. Tijd voor duidelijkheid, eerlijkheid, transparantie, groei, persoonlijke ontwikkeling, talenten en gun jezelf en je medewerkers het beste.

2. Je hoeft niet hard, bot en onaardig te zijn, maar wel duidelijk

Bij e confrontatie aangaan denken we al snel aan woorden als ‘hard zijn’, ‘bot’ en ‘onaardig’. Maar daar gaat het hier niet om. Waar het om draait is duidelijk en open zijn. Duidelijk zijn in dat je andere verwachtingen hebt, duidelijk zijn in dat iemand niet past, duidelijk zijn in dat je iemand een toffe peer vindt maar er qua gedrag nog wat moet veranderen… you name it. Dit heeft niets te maken met hard of bot zijn. Ben open, eerlijk en duidelijk en als de boodschap niet leuk is, maak dan op het proces, hoe je iets afhandelt/begeleidt, het verschil. Dit is allesbehalve hard en meedogenloos. Dat is namelijk niet nodig.

3. Gebruik handvatten en oefen

Oftewel, bereid je zelf voor, gebruik de beschikbare handvatten en doe het gewoon vaak. En dan gaat het je steeds beter en makkelijker af. Je ontwikkelt je competentie! Je kan er tegenaan blijven hikken, maar dan verandert er niets. Dus grijp de gelegenheden aan en doe het toch. Zie het voor jezelf ook elke keer weer als oefening. Je mag groeien. Het hoeft niet gelijk perfect.

 

Gebruik de handvatten waar ik al eerder over schreef en dan heb je een goede houvast:

Feedback, zo geef je het wel op een goede manier

3 tips hoe je medewerkers aanspreekt op gedrag

Disfunctioneren hoe pak je het aan

Personeel ontslaan, 3 tips die je helpen op een goede manier afscheid te nemen

En je zult zien dat het een verademing is als je de confrontatie wel aangaat. Voor jezelf en voor de ander. Ik wens je veel bijzondere gesprekken.

Heel veel succes!

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

5 fouten die je niet wil maken als je een teammeeting hebt

5 fouten die je niet wil maken als je een teammeeting hebt

Een teammeeting, het lijkt zo eenvoudig. Toch zijn ze vaak totaal niet effectief of zelfs erg frustrerend, zowel voor jou als leidinggevende als voor je team. Meestal heeft dit te maken met een van de volgende vijf fouten. Fouten die je liever niet maakt, omdat het je team en het moreel allesbehalve goed doet. Over welke fouten ik het heb, lees je in deze blog.

Een teammeeting is zeker niet altijd lucratief en het plezier is meestal ook ver te zoeken. Hoe komt dat? En is het dan niet zonde van de tijd? Teammeetings zijn bedoeld om besluiten te nemen en dan weer door te kunnen. Maar vaak worden ze gebruikt om te overleggen, meningen te delen, ongenoegen te spuien en te discussiëren. Uiteindelijk staat iedereen weer buiten, maar is er geen besluit genomen. Het is eerder frustrerend en draagt weinig bij. Hoe komt dat nou?

Het kan zijn dat je als leidinggevende een van de volgende 5 fouten maakt waardoor een teammeeting verre van effectief is.

1 Je bent zelf steeds aan het woord

Je bent als leidinggevende steeds aan het woord. Als jullie starten steek jij als eerste van wal. Daarna is er bijna geen spelt tussen te krijgen. Je stelt af en toe een vraag maar verwacht eigenlijk geen antwoord. Je agenda bestaat uit een trits aan mededelingen. Er is nagenoeg geen interactie en wat je wil is dat iedereen het goed begrijpt en er daarna ook naar gaat handelen.

Helaas is een monoloog niet echt de juiste manier om je mensen in een actie stand te brengen. Waarschijnlijk zijn ze na een paar minuten afgehaakt en komt er nog maar weinig binnen van wat je zegt. Hoe vaker je dit doet, hoe meer je medewerkers alleen nog maar achterover leunen. Je doel wordt in ieder geval niet bereikt.

2 Je neemt besluiten zonder naar anderen te luisteren

Je neemt al een besluit zonder anderen uit je team aan te horen. Je deelt mee wat je ziet, stelt misschien nog een vraag, maar neemt dan eenzijdig een besluit. Echt op zoek naar wat er speelt of wat wellicht nog meer relevant is om een goed besluit te nemen, komt niet boven tafel. Je luistert niet naar wat je medewerkers nog willen toevoegen. Ze voelen zich niet serieus genomen en houden uiteindelijk steeds meer hun mond. Het besluit wordt uiteindelijk niet gedragen door je team.

3 Je hoort niet iedereen

Je vraagt naar meningen en input tijdens een vergadering, maar hoort niet iedereen. Wie het hardst roept, krijgt de meeste aandacht. Het zijn (of is) altijd dezelfde. Niet iedereen is natuurlijk haantje de voorste, dus sommige teamleden zul je moeten uitnodigen om hun mening te uiten. Weet dat alle meningen relevant zijn om gehoord te worden, ook die van de minderheid. Dan kan je betere beslissingen nemen. Luister dus naar iedereen. Laat niet altijd alleen die ene die het eerst en hardst roept aan het woord. Ook dan voelen je teamleden zich niet serieus genomen.

4 Je bent er met je aandacht niet bij

Je bent er wel, maar je bent er niet. Hoe komt het over als je er wel bij bent maar meer dan de helft van je tijd op je telefoon bezig bent? Als je niet echt lijkt te luisteren? Als je met je volgende meeting bezig bent? Als je de offerte voor die ene klant in je hoofd hebt en even wat actie mailt naar iemand die er mee verder kan? Je bent niet met je volledige aandacht in het hier en nu. Je mist de gesprekken, de besluiten of moet er een nemen, maar doet het halfslachtig. Wat voor voorbeeld geef je? Het komt in ieder geval over alsof je het niet belangrijk vindt.

5 Je komt te laat of vertrekt te vroeg (of allebei)

Je komt als leidinggevende zelf te laat of vertrekt eerder, omdat je naar een andere afspraak moet. Het kan natuurlijk een keer voorkomen. Maar als je dit steevast doet, dan heeft dit een negatief effect op je team. Ook dan lijkt het alsof je het niet serieus neemt en niet belangrijk vindt. Zeker als je verwacht dat anderen zich wel aan hun afspraken houden, geef je hiermee het omgekeerde signaal. Je team krijgt het gevoel niet op je te kunnen bouwen.

Al deze 5 fouten maken dat er niet de beste beslissingen worden genomen in je bedrijf, maar ook heeft het een negatief effect op je team, op het vertrouwen wat er heerst in je team, op het vertrouwen in jou en op de productiviteit. Dit is natuurlijk kostbaar.

Teammeetings zijn belangrijk. Bereid je goed voor, neem een fijne energie mee, stimuleer de groep, zie ze echt en luister naar ze en zorg dat je de club serieus neemt. Je moet het uiteindelijk samen doen. Gebruik deze momenten om goede besluiten te nemen en juist je team en het teamgevoel een boost te geven. Je doet het met elkaar.

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’.
Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Zo laat je je team zelfstandig doorwerken tijdens jouw vakantie

Zo laat je je team zelfstandig doorwerken tijdens jouw vakantie

Je team zelfstandig laten doorwerken als jij er even tussenuit bent? Hoe doe je dat? Zodat het natuurlijk allemaal wel lekker doorloopt en je niet alleen maar puin hoeft te ruimen als je weer terug bent. In deze blog geef ik je 5 tips om dit voor elkaar te krijgen.

Je team zelfstandig laten werken en dat alles gewoon geregeld wordt, wow, dat lijkt je heerlijk! Maar bij de meeste ondernemers gaat het er helaas anders aan toe. Ze kunnen de zaak maar moeilijk loslaten en zijn tijdens hun vakantie gewoon bereikbaar. Want het mag natuurlijk niet mislopen.

Eigenlijk hebben ze het gevoel niet weg te kunnen. Gaan ze toch op vakantie, dan zijn ze elk moment bereikbaar en schakelen maar weinig af. Lastig dus om even afstand te nemen en weer nieuwe energie op te doen. Energie die je als persoon zo goed kan gebruiken, maar die ook weer nodig is voor je bedrijf.

 

Blog Zo laat je je team zelfstandig doorwerken tijdens jouw vakantie

Niet los kunnen laten

Toch denken ze vaak dat ze het niet los kunnen laten. Hebben overtuigingen als ‘ik kan het zelf het beste’, ‘als ik me er niet mee bemoei gaat het niet goed’ en ‘als ik het niet controleer dan gaat het toch niet helemaal goed de deur uit’. Ze controleren vaak nog veel en alle energie moet nog uit henzelf komen om de toko draaiende te houden.

Afstand nemen is gezond

Als inderdaad alles op jouw schouders rust als ondernemer en jij de motor bent, dan lukt het niet om eruit te stappen en afstand te nemen. Toch is dit ook voor jou belangrijk.

Mocht dit ook herkenbaar zijn voor jou, hoe zorg je dan dat je je het wel voor elkaar krijgt?

Dat je het daadwerkelijk aan je team kan overlaten, dat je controle hebt zonder te controleren en dat het dus doordraait als je er even niet bent?

Ik geef je hierbij 5 tips.

1 Begin op tijd

Als je het tot nu toe altijd de touwtjes strak in handen hield, weet dan dat jij niet alleen moet wennen, maar je personeel ook als je het nu anders gaat doen. Laat dat je niet weerhouden. Juist niet. Eens moet je de stap zetten. Zet hem nu. Dit is het signaal. Het is echt tijd en geloof me het kan anders. Dus neem de beslissing nu en bereid jezelf en je team voor op meer zelfstandigheid. Begin dus op tijd met het voorbereiden van je team.

2 Lijn je team op

Lijn je team op om het zelf te kunnen doen. Het alleen maar zeggen dat je verwacht dat ze het zelf moeten doen en gewoon gaan, gaat je niet het gewenste resultaat opleveren. Wat dan wel? Roep je hele team bij elkaar en deel je verwachtingen. Ben (nog eens) duidelijk over de doelen die jullie hebben, over jullie visie (naar welke stip op de horizon werken jullie toe), welke waarden voor jullie als bedrijf het meest belangrijk zijn en wat je dus van je mensen hierin verwacht. Ben duidelijk en transparant. Maak ze verantwoordelijk, geef ze jouw vertrouwen. Geef ze wat ze nodig hebben om zelfstandig te kunnen werken. Lees ook mijn blog wat ik hierover voor Sprout.nl schreef: 3 dingen die je team nodig heeft van jou om zelfstandig te kunnen werken.

En heb je zo’n bijeenkomst let dan ook op je mindset en intentie. Steek je hem in vanuit angst, ofwel ‘ik wil voorkomen dat het misgaat’? Of steek je hem echt in vanuit vertrouwen en ‘ik ga ervan uit dat het goed komt en ik een sterke crew heb die dit voor elkaar gaat boksen’? Voel je hem? Dat je er anders zult staan als je het vanuit angst of vanuit vertrouwen ingaat? En weet dus ook dat dit anders overkomt. Dus heb voor ogen hoe je het wel wil en steek hem in vanuit het positieve, zodat je dat resultaat ook gaat bereiken.

3 Taken en verantwoordelijkheden duidelijk

Medewerkers hebben dus duidelijke richting nodig en houvast om beslissingen te kunnen nemen en zelfstandig te kunnen opereren, maar ook moeten ieders taken en verantwoordelijkheden helder zijn. Check dus even of dit ook voldoende helder is. Als in een voetbalteam helder is dat de bal in het goal aan de overkant moet, maar niemand weet waar hij moet staan in het veld en wat er van hem of haar op die plek in het veld verwacht wordt, dan wordt het een zooitje en komt die bal niet in dat doel. Iedereen bemoeit zich overal mee en je loopt elkaar in de weg. Het ene na het andere gaat mis. Zo gaat het ook in jouw team als taken en verantwoordelijkheden niet helder zijn per persoon. Dus check het en verhelder waar nodig, zodat iedereen weet wat hij of zij moet doen.

Blog Zo laat je je team zelfstandig doorwerken tijdens jouw vakantie

4 Bij wie moeten ze zijn als ze er echt niet uitkomen?

Mochten ze er nou echt niet uitkomen of kunnen ze wel wat hulp gebruiken, bij wie kunnen ze dan terecht? Heb je een rechterhand in je team? Of een senior? Of iemand die hier echt geschikt voor is? Dus iemand die kan coachen en mentoren, de processen begrijpt en het team mee kan nemen? Vraag diegene de vraagbaak of coachrol over te nemen tijdens jouw afwezigheid. Spreek wel af dat hij of zij niks over moet nemen van het team, maar vooral de zelfstandigheid en het lerend vermogen van het team moet faciliteren.

5 Fouten maken is niet erg als je het ook weer oplost

Laat los dat er nooit fouten gemaakt mogen of gaan worden. Laat ook los dat jij de enige bent die het helemaal precies goed kan. Andere mensen pakken dingen anders aan. Geen probleem. Als het eind resultaat maar aan jullie standaarden voldoet (en jullie klanten blij maakt). Fouten horen er nou eenmaal bij. Belangrijk is alleen wel om ervan te leren. Ben niet bang dat er dingen fout gaan, druk je mensen wel op het hart dat je verwacht dat ze het ook altijd weer oplossen. Hier leren ze het meeste van en het zal daarna niet zo snel weer gebeuren. Zie het als een investering.

En als je dan weer terugkomt, kijk dan eens waar je staat met je team. Mijn tip zou zijn: ga niet terug naar het oude, maar zorg juist dat je team nog zelfstandiger en beter gaat werken. Blijf op afstand. Kijk naar wat je nu stapje voor stapje kan verbeteren. En investeer daar in. En dan ga je volgend jaar helemaal vrij op vakantie!

Succes!

Een mooie ervaring met je team? Deel hem in een reactie. Hartstikke leuk en je inspireert er anderen meer.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Waarom je een betere leider wil zijn

Waarom je een betere leider wil zijn

Waarom zou je een sterke leider moeten zijn? Waarom is managen van je personeel en het regelen niet voldoende? Wat maakt het uit? Als het draait, dan draait het. Wat nou leider? Laten we even met beiden voeten op de grond blijven en het niet groter maken dan het is. Of zijn er misschien toch redenen waarom je je er eens in zou moeten verdiepen? In deze blog geef ik 10 redenen waarom je uiteindelijk toch een betere leider wil zijn.

Een betere leider zijn, is dat nou nodig? Het klinkt zo zwaar en groot. Ja, je hebt de boel te managen in je bedrijf en dat doe je zo goed als je kan. Het heeft zijn uitdagingen, maar je houdt de boel draaiende, dus dat is prima toch? En hoe je het noemt, management of leiderschap of welk label dan ook, maakt dat uit? Is er eigenlijk verschil?

In deze blog geef ik je 10 redenen waarom je graag een leider wil zijn in plaats van een manager en laat ik je zien welk verschil je ermee maakt als je hiervoor kiest.

1 Je maakt het jezelf niet onnodig moeilijk

Operationeel managen dat is niet waar je als ondernemer voor gekozen hebt, toch? En de meeste ondernemers worden hier uiteindelijk niet blij van. Dat komt omdat daar je energie niet zit. Je maakt het jezelf dus onnodig moeilijk als je in de managementrol blijft hangen. Step up your game. Nieuwe fase van je bedrijf, nieuwe persoonlijke groei van jou.

Blijf je managen dan los je elke dag problemen op, ben je steeds brandjes aan het blussen en wordt je dagelijks opgeslokt door de waan van de dag. Ga je leiden dan wijs je de weg, geef je richting, bepaal je het speelveld, ondersteun je je medewerkers om beter te worden en laat je je team groeien om steeds sterker en beter te worden. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk en zorg dat jij kunt doen wat je energie geeft en dat je team de rest doet.

Blog Waarom je een betere leider wil zijn

2 Alle energie hoeft niet vanuit jou alleen meer te komen

Regel dat niet alle energie vanuit jou moet komen. Veel te veel afhankelijkheid en een zware job.

Blijf je hangen in de managementrol dan merk je dat alle energie vanuit jou moet komen. Altijd. Jij vertelt wat en hoe dingen moeten gebeuren, ze komen bij jou met alle problemen, jij bent steeds aan het oplossen en controleert of dingen wel goed gebeuren. Jij bent de spil en als je er niet bent vallen dingen stil. Niet de bedoeling.

Leid je team en ben duidelijk over jullie visie, missie, waarden en randvoorwaarden, maar laat je het je team doen. Je voedt ze zelfstandig op, waardoor niet alles meer op jou hangt. Jij bent (in eerste instantie) in de lead en faciliteert, maar je team doet het.

3 Je personeel is meer betrokken en productiever

Als leider vertrouw je je personeel. Je geeft ze de verantwoordelijkheid, omdat je erin gelooft dat zij het kunnen. Je hebt ze niet voor niks aangenomen. Dit zijn de mensen waar je alle vertrouwen in hebt en die mogen laten zien wat ze in hun mars hebben. Krijgen medewerkers deze ruimte en zien ze hoe het bij jouw bedrijf werkt, dan zullen ze hem ook pakken. En dit maakt dat mensen hun toegevoegde waarde laten zien, zich van betekenis voelen en hierdoor meer betrokken en stukken productiever zijn.

4 Je trekt de beste mensen aan en houdt ze

Wanneer werken de beste mensen het liefst voor je? Als je ze de ruimte en verantwoordelijkheid geeft om te doen wat ze goed kunnen. Als ze zelf oplossingen mogen bedenken en het vertrouwen krijgen om het daarna te doen. En als ze in interessante, fijne en positieve werksfeer kunnen werken. Geef ze dit door je leiderschap te pakken en niet langer te micromanagen en iedereen op z’n nek te zitten. Dan verlies je de besten. Zorg voor de inspiratie, de houvast en hulp als het nodig is. Geef ze de mogelijkheid om te vliegen en elke dag een beetje beter te worden. Geef ze de omgeving waarin ze zich veilig voelen en hun beste versie kunnen zijn. Dan komen ze niet alleen naar je toe, maar willen ze ook graag blijven.

Blog Waarom je een betere leider wil zijn

5 Je kan aan je bedrijf werken

Zorg dat je AAN je bedrijf kan werken. Blijf je in de operationele managementrol hangen, dan kom je hier nooit aan toe. Simpelweg omdat je elke dag opgeslokt wordt door de waan van de dag. De langere termijn, die juist belangrijk is voor de consistentie, het voorbestaan en de groei van je bedrijf komen altijd later op je lijstje. Kies juist voor wat ertoe doet. Pak je volledige leiderschap. Leid je team en zorg dat zij zelfstandig kunnen werken, zodat jij kunt doen wat jij moet doen. Jouw toegevoegde waarde zit in de lange termijn, in visie en strategie, de grote lijn en inspireren om hier met elkaar voor te gaan.

6 Je kan doen waar je goed in bent

Doe waar je goed in bent. Laat het operationele stuk aan iemand anders over of ga zelfs voor zelfsturing in je team, maar zorg dat jij altijd kunt doen waar jij goed in bent (en blij van wordt). Dan heb je de meeste toegevoegde waarde voor je bedrijf. Een volgende fase van je bedrijf vraagt groei van jou. Omarm de leidersrol volledig. Dit is wat jezelf gaat helpen als je hier bewust voor kiest, maar dit is ook wat je bedrijf nodig heeft. Zorg dus voor tijd en ruimte voor het bepalen van de richting, maar ook voor nieuwe klanten binnenhalen of programma’s creëren of innoveren of you name it waar jouw superpower ook maar ligt.

7 Je kan er ook niet zijn, dat is oké

Kies je om te leiden en je team het vooral te laten doen, dan is het dus helemaal oké als je er niet bent. Ook dan draait de boel door, omdat je team weet wat ze te doen staat. Ze kunnen zelfstandig beslissingen nemen, kunnen blijven verbeteren en zorgen dat jullie klanten hun product of dienst ook goed geleverd krijgen.

Blog Waarom je een betere leider wil zijn

8 Je haalt meer uit je team

Als jij in je managementrol alles regelt en oplost, blijft er nog maar weinig ruimte over voor het oplossend vermogen van je totale team. Nieuwe ideeën of misschien wel betere opties worden niet benut. Geef je team juist de ruimte om dingen zelf op te lossen, bemoei je niet meer met het hoe, maar stel goede vragen en help ze het zelf te doen. Hiermee spreek je alle individuele vermogens aan van je personeel en ook het collectieve denkvermogen. Maak hier gebruik van want je kan zoveel meer bereiken. Je hebt het allemaal al in huis!

9 Je kan harder groeien met je bedrijf

Als je de stap naar leider zet, kan je harder groeien met je bedrijf. Dit heeft allemaal te maken met een aantal factoren die ik hiervoor al noemde: jij bent niet meer alleen de motor en niet alles is meer afhankelijk van jou, je gebruikt de volledige (denk)kracht van je team en je kan AAN je bedrijf werken. Hierdoor heb je meer mogelijkheden en kan je sneller. Er is dus meer mogelijk en waarschijnlijk ook nog eens beter!

Blog Waarom je een betere leider wil zijn

10 Jij maakt het verschil

Hoe je bedrijf het doet of je de beste mensen aantrekt en houdt of je team excelleert of niet, dat begint allemaal bij jou. Jij maakt het verschil. Leiden of managen dat maakt het verschil in het uiteindelijke resultaat. Wil je door met je bedrijf en heb je mooie ambities? Wil jij als ondernemer happy blijven in je eigen bedrijf? En wil je gewoon een geweldig en fijn team? Maak dan een bewuste keuze. Leer hoe je de beste leider kunt zijn. En je kan bereiken wat je wil en ook nog eens een toffe werkgever zijn voor een heleboel mensen. 

 

Weten hoe je de omslag kunt maken naar leider? Schrijf je in voor een van mijn gratis online masterclasses en ik geef je de eerste stappen die je nu kunt zetten. Klik hier voor meer informatie

 

 

Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

Samenwerken in een team kent vaak toch nog wat haken en ogen. Het loopt niet zo soepel als je zou willen. En zeker als de tijden uitdagend zijn, kan het extra zichtbaar worden. Tijd om wat handvatten te geven om de samenwerking in je team een boost te geven. In deze blog geef ik je 10 tips.

1 Laat de inhoud de inhoud en ga voor de relatie

In overleggen gaat het in je team meestal over de inhoud. En als je niet specifiek vraagt naar of tijd inplant om te kijken naar processen of relaties, gaat het dus altijd over de inhoud. Maar als er op de relatie dingen niet goed zitten, merk je dat ook in het bespreken van de inhoud. Ook wel de onderstroom genoemd. Wil je de samenwerking verbeteren? Blijf dan eens weg bij de inhoud en stel de relatie centraal. Heb het over hoe dingen lopen en gaan, heb het over hoe je graag met elkaar samenwerkt en welke stappen jullie hierin te zetten hebben en spreek dingen naar elkaar uit. Dit klaart de lucht en haalt de onderstroom naar boven. Dan gaat dat werken op de inhoud ook ineens weer een stuk soepeler.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

2 Krijg meer begrip

De samenwerking loopt een stuk beter als je elkaar beter begrijpt. Investeer hierin. Deel met elkaar waar je door gedreven wordt, dus waar je van ‘aan’ gaat, wat belangrijke waarden voor je zijn en welke manier van werken het beste werkt voor jou. Als je hier bij stil staat en dit met elkaar deelt snap je ineens waarom collega A altijd graag volledige info wil (houdt van structuur en overzicht) en collega B altijd nieuwe ideeën heeft (houdt van oplossingen bedenken en staat open voor verandering). Door dit inzichtelijk te maken, snap je beter waarom dingen op een bepaalde manier lopen en hoe je iemand het beste kan benaderen.

3 Ga gewoon iets leuks doen: lach, huil en bewonder!

Beleef leuke dingen met elkaar! Dus los van het werk. Dat kan van een borrel, een weekend skiën t/m met z’n allen naar een event van Tony Robbins. Wat jullie willen. Kan dus simpel en klein en ook groots en meeslepend. Maar weet dat het niet in de grootte zit. Het zit hem in dingen met elkaar meemaken, leuke herinneringen maken, lachen en ontspannen met elkaar in een andere setting dan het werk bij elkaar zijn en dus iets beleven.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

4 Deel zelf eens iets persoonlijks

Openheid naar elkaar helpt de samenwerking. Niet alleen kan er dan meer besproken worden en is feedback veel normaler, je kunt met elkaar veel meer groeien. Openheid is echt een cultuuraspect wat je moet voeden. Als leider heb je hier een voorbeeld- en trekkersrol in. Neem dus het voortouw en deel af en toe iets persoonlijks met je team. Dat je bijvoorbeeld wakker hebt gelegen van een beslissing, dat je soms ook iets spannend vind om te doen en wat dan bijvoorbeeld voor je werkt om te doen of dat je ergens veel waarde aan hecht en waarom. Je hoeft niet je hele hebben en houden uit te storten over je team, dat gaat te ver en de vraag is wat je daarmee bereikt, maar iets meer van jezelf laten zien en dus open zijn in plaats van de schijn op houden dat jij altijd alles wel weet, helpt je team om ook meer te delen. Dit komt de samenwerking zeker ten goede.

5 Verzin het niet zelf

Een probleem of ander vraagstuk? Mooi. Je verzint zelf geen oplossing, maar legt het aan je team voor. Geef je team meer verantwoordelijkheid en vraag hen het gezamenlijk op te lossen.  Dus laat het ze zelf doen en ben er als ze je nodig hebben. Niet om het over te nemen, maar juist om -> zie de volgende tip.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft

6 Coach je team

Coach ze om beter te worden en te leren. Coach ze dus ook op het samenwerken. Stel je op als facilitator, begeleider. Blijf dus aan de zijlijn. Geef terug wat je ziet en help ze om nieuwe stappen te zetten. Stel goede vragen en help ze inzicht te krijgen. En help ze om oplossingen te bedenken en te verbeteren. Coach ze naar the next level.

7 Iedereen eerst, dan jij

Heb je een meeting met elkaar? Steek dan eens niet als eerste van wal, maar geef eerst iedereen uit je team het woord. Laat al je teamleden aan het woord en luister alleen maar. Iedereen komt aan bod. Iedereen wordt serieus genomen. Kijk daarna of je nog wat hebt toe te voegen. Maak hier een gewoonte van en laat vooral je team het doen. Dit verhoogt de betrokkenheid, geeft hun het gevoel dat ze gezien worden en worden er oplossingen bedacht dan is het ook echt van hen. En wat gebeurt er als je zelf iets bedenkt en je gaat het tot uitvoer brengen? Dan ga je laten zien dat het zeker lukt, want het is iets van jou.

8 Deel individueel wat er goed gaat en vraag om een tip

Prik bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal een moment waarop je elkaar bewust feedback geeft. Mocht dit al normaal zijn in je team, blijf dat dan vooral doen. Maar meestal is het nog niet zo gebruikelijk om te doen. Het is best spannend en vaak gaat de inhoud voor. Lekker concreet, dus dat is veilig om bij te blijven. Dus maak bewust tijd voor het geven van feedback of koppel het aan een kwartaalactiviteit. Laat iedereen voor zichzelf opschrijven wat er goed gaat bij hem of haar en waar hij trots op is en ook wat nog beter kan. Deel dit een voor een met elkaar en laat de andere teamleden dan een compliment en tip geven. Dit kan in het begin wat onwennig zijn, maar hoe vaker je het doet, hoe normaler het wordt. En het is echt mega-waardevol.

Blog Hoe je de samenwerking in je team een boost geeft
9 Have fun!

Maak het leuk en hou het luchtig. Vaak zijn we zo serieus als het om het werk gaat. Neem jezelf niet te serieus, maak er wat leuks van, elke dag, lach met elkaar en speel. We zijn het vaak verleerd. Toch maakt het spelen en een beetje humor dat het makkelijker gaat en er meer energie is. Misschien zelfs wel flow.

Kijk ook nog even dit filmpje van Marc Lammers over flow, met een paar mooie technieken om met je team dat samenwerken en resultaten halen naar een hoger niveau te tillen.

https://www.youtube.com/watch?v=PmaCGmwtNt4

10 Verbeter niet eens per kwartaal of per jaar, maar continu

Maak niet een keer in het jaar of per kwartaal tijd om specifiek te investeren in een betere samenwerking, maar doe dit continu. Met kleine stappen en verbeteringen. Kies er bewust voor om de inhoud en de manier waarop los te koppelen. Besteed steeds aan beide aandacht. In je weekstart of -afsluiting kun je bijvoorbeeld terug kijken en vooruit kijken. Wat ging er goed qua samenwerking afgelopen week, wat kan er beter en wat stelt het team voor om dan deze week te doen of bijvoorbeeld aan kleine verbeteringen door te voeren? Laat iedereen elke week opschrijven wat ze zien en wat ze zouden kunnen verbeteren. En laat ze dat doen. Je teamleden hebben zelf een idee wat beter kan. Laat het uit henzelf komen en verbeter continu. Het is niet moeilijk en elke keer een klein stapje maakt uiteindelijk een groot verschil.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en dat je er niet uithaalt wat er in zit. Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je hoopt dat het makkelijker wordt met je team, maar het gebeurt niet

Als je hoopt dat het makkelijker wordt met je team, maar het gebeurt niet

Wat als je hoopt dat het makkelijker wordt in je team, maar er verandert niets? Als je merkt dat alles alleen maar ingewikkelder wordt en jij alleen maar brandjes aan het blussen bent? Dan is het tijd om het aan te pakken. Want helaas gaat het niet zomaar beter. Wel kan jij ervoor zorgen dat het verandert. In deze blog vertel ik je wat je kunt doen.

Als je hoopt dat het makkelijker en beter gaat lopen in je team, dan kan je lang blijven wensen. Er verandert namelijk niets als jij het niet aanpakt. Loopt het stroef in je team, hoor je veel negativiteit, heerst er wantrouwen en loopt de samenwerking niet lekker (lees: miscommunicatie en frustraties), dan zal je hier wat aan moeten doen. Het zal namelijk niet van de een op de andere dag ineens anders gaan.

Sterker nog, het wordt van kwaad tot erger. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren aan het bespreken en oplossen van problemen, moeten er steeds dingen worden uitgesproken of wordt dit juist niet gedaan en ontstaan er grotere issues onder het wateroppervlak. Dit is allemaal energie die je niet aan klanten kunt besteden of aan het optimaliseren van je product of dienst. Ga eens na wat dit kost? Om nog maar te zwijgen van de dalende motivatie en betrokkenheid onder je medewerkers waardoor de productiviteit nog verder afneemt.

Niet wenselijk dus om onvrede of een stroeve samenwerking te laten bestaan.

Hoe komt het zover?

Maar hoe is het zo gekomen? Want dit had je toch niet zo bedacht en al zeker niet gewild. Je dacht een paar kanjers aan te nemen en er een leuke club van te maken. Waar ging het mis? Waar heb jij het gemist? No worries, dit is wat regelmatig bij ondernemers gebeurt, en in grote bedrijven trouwens ook. Het is zo gegroeid, omdat er een paar dingen achterwege blijven.

Het kan hieraan liggen

Zo worden grenzen niet gesteld en sluipt het negatieve praten of roddelen over elkaar erin. Of zijn er geen afspraken gemaakt over hoe je met elkaar wil samenwerken en zijn er allerlei gewoontes en processen gegroeid die niet perse effectief zijn. Of wordt er altijd wel over de inhoud gesproken, maar zelden of niet over hoe het gaat en wat iedereen nodig heeft om zijn of haar beste werk te leveren. Het gaat dus niet over hoe jullie als mens in elkaar steken, wat je van elkaar nodig hebt en hoe je het graag hebben wilt. En op een gegeven moment is wat jullie wel willen ver te zoeken.

Het goede nieuws

Maar het goede nieuws is dat je hier op elk moment weer verandering in aan kunt brengen. En als ik je een advies mag geven: doe dit het liefst zo snel mogelijk als je opmerkt dat dingen anders lopen dan je wenst en goed acht voor je bedrijf. Als je maar actie onderneemt. Het laten gaan is geen optie.

Wat je kan doen

Wat kan je dan nu doen als je een van, of alle, bovenstaande punten herkent? Ik geef je 3 tips die je nu gelijk in de praktijk kunt brengen.

1. Kijk in de spiegel

Ook al is het niet leuk om te horen, wat er ontstaan is in je team heeft met jou te maken als leider. Ben er niet teleurgesteld over, dit gebeurt een heleboel leidinggevenden. Weet dat je het weer kan veranderen. Als je het inziet en ook durft te zien dat je dingen hebt laten lopen of dacht dat het wel goed zou komen. Of misschien had je geen zin in confrontaties of heb je geen duidelijke grenzen gesteld. Geen man over boord. Dit kan alsnog. Maar durf in de spiegel te kijken en je eigen rol hierin te erkennen. Dat is stap 1. En dat is alleen maar sterk.

2. Waar gaat het mis?

Kijk hierna waar het nou precies misgaat. Kunnen mensen echt niet met elkaar door een deur? Is er wantrouwen in het team? Of zitten er afspraken of processen niet lekker? Stel jezelf een paar goede vragen om inzicht te krijgen in waar precies de schoen wringt. Is dit bij je hele team of een paar mensen? Welke voorbeelden heb ik? Wat wordt er dan gezegd en gedaan en door wie? Zie ik patronen? Maak voor jezelf een zo compleet mogelijke analyse.

3. Stappen om te nemen en actie

Vraag jezelf daarna af wat je het beste kunt doen nu je weet waar het hem in zit (zie 2). Om je hierbij wat ideeën te geven: zijn er onderling medewerkers die wat met elkaar hebben uit te spreken? Laat ze dat dan doen met elkaar. Komen ze er niet uit, dan kan je ze als facilitator helpen. Geef daarnaast aan je hele team aan wat je WEL van ze verwacht. Hoe wat jou betreft een goed samenwerkend team eruit ziet en welke waarden je belangrijk vindt. Geef aan wat je hierin van je team verwacht en geef aan dat iedereen hier een verantwoordelijkheid heeft. Wat hebben ze dan nodig om te laten werken? En maak afspraken met elkaar. En zorg dat jullie hierna regelmatig de samenwerking bespreken en evalueren. En spreek mensen aan op afspraken die jullie gemaakt hebben en grenzen die er zijn. Je kan het nu niet meer laten gaan.

Weet trouwens dat je als je nu actie onderneemt er niet in een keer bent. Het is een proces. Blijf dus ook vervolgstappen nemen als je eenmaal met je team nieuwe afspraken hebt gemaakt.

Voor nog wat extra inspiratie en tips lees ook zeker even mijn blog Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Pagina 1 van 3123