Gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'

Meer weten over hoe je je beste team creëert en er alles uithaalt wat er in zit? Download dan hier mijn gratis ebook 'Creëer het team dat je wilt'. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips! 

Aannames

Mijn team voor en na Corona, een wereld van verschil

Wat als je team nu totaal anders is dan voor Corona? Als je merkt dat het moeizaam gaat? Dat het lastig is om elkaar te zien en mensen zich oncomfortabel voelen? Dat er veel geklaagd wordt? Je zit met je handen in het haar. Je weet niet precies wat er nu aan de hand is en hoe je het tij weer kunt keren. In deze blog geef ik je de handvatten om dit wel voor elkaar te krijgen.

Wat als het er nu in je team heel anders aan toe gaat dan voor Corona? Dat je een duidelijk verschil merkt, maar niet de vinger kan leggen op wat er nu precies aan de hand is? Er wordt meer geklaagd en negatief gesproken, de schwung zit er niet in en het loopt moeizaam. Je merkt dat de connectie er niet echt is en de productiviteit laat te wensen over. Je hebt het eens aangekeken, maar merkt dat er echt iets moet veranderen.

Als je namelijk niets doet, dan zie je de bui al hangen. De productiviteit leidt eronder, maar ook de sfeer is om te snijden. Met deze lage, negatieve energie gaan jullie hier niet goed uit komen. En waar stopt het? Zo halen jullie nooit het maximale en blijven jullie hangen op het minimale. Dat kan je nu niet gebruiken in je bedrijf. Juist nu niet.

Wat kan je doen om het weer om te keren?

Hoe zorg je dat je team weer lekker in zijn vel komt te zitten? Hoe zorg je dat de spirit er weer inzit en jullie juist volle vaart vooruit kunnen?

Hierbij een aantal handvatten hoe je dit aanpakt en zo het tijd keert. Dit kan je nu doen:

1. Vraag en luister

Zie en hoor je aan alles dat het anders is, maar kan de vinger er niet precies opleggen? Vraag wat er aan de hand is. Het is niet lastiger dan dat. Geef terug aan je medewerkers wat je ziet en hoort de afgelopen tijd, wat je ziet dat er anders is, en stel de vraag: wat is er aan de hand? En luister daarna. En blijf doorvragen. Neem met het eerste antwoord geen genoegen. Denk bijvoorbeeld aan 5x Waarom om tot de kern te komen. Je hoeft dus geen mening te geven, alleen maar te luisteren.

Blog Je team voor en na Corona een wereld van verschil

2. Neem actie op dat wat je hoort

Als je duidelijk hebt waar het wringt en wat er aan de hand is, neem dan actie om het te verbeteren, weg te nemen of op te lossen. Ook dit hoef je niet allemaal zelf te bedenken. Vraag ook hier aan je team wat ze nodig hebben. En laat ze meedenken over wat ze gaat helpen om de situatie te verbeteren. Betrek ze hier juist bij want dan is het van jullie allemaal. Als je het bij jezelf houdt en met een oplossing komt, wordt die niet zo gedragen.

3. Individueel en Team

Zoveel mensen, zoveel wensen. Je zult merken dat verschillende mensen er anders in zitten op dit moment. Niet iedereen beleeft het hetzelfde of heeft hetzelfde nodig. Vandaar dat je in deze situatie, om het tij te keren, zowel individueel als met het team als geheel aan de slag moet. Bespreek dus met elkaar wat er aan de hand is, maar doe dit ook op individueel niveau. Sluit aan bij wat iemand persoonlijk nodig heeft, geef de juiste persoon dat zetje in de rug of spreek iemand aan wanneer dat nodig is. En besteed daarnaast dus aandacht aan het teamproces en leidt en coach je team uit deze situatie.

4. Stel je grenzen

Vragen, luisteren en actie ondernemen is aan de ene kant belangrijk, maar aan de andere kant is het ook van belang om je grenzen te stellen. Het moet geen klaagzang worden waar jullie daarna nog even lekker maanden in blijven hangen. Zo komen jullie niet verder. Dus iedereen mag zijn zegje doen, je neemt iedereen serieus en laat ook zien dat jij (en jullie) er mee de slag gaat. Maar dan spreken jullie ook af om er niet meer in te blijven hangen. Het is gebeurt of er is nog van alles aan de hand. Daar gaan we op een zo goed mogelijke manier mee om. En…we kijken ook weer vooruit. We kijken naar wat er wel mogelijk is. Stel je grenzen van wat je acceptabel vindt en ben hierin duidelijk in naar je medewerkers.

Blog Je team voor en na Corona een wereld van verschil

5. Inspireer en coach

Ben zichtbaar en inspireer. Een eenmalige actie en een luisterend oor zijn, is niet voldoende. Ben aanwezig (al is het online). Ben er, geef je medewerkers aandacht en het gevoel van vertrouwen. Dat helpt ze al enorm. En inspireer ze om weer het licht aan de tunnel te zien. Om ervoor te gaan en de mogelijkheden te zien ondanks de omstandigheden. Coach ze om een shift te maken in mindset, om dingen vanuit een andere perspectief te bekijken en om er weer lol in te krijgen. Ben er met volle aandacht en energie. Hier maak jij op dit moment een enorm verschil!

Dus veel succes!

En mocht je nog vragen hebben of wil je graag hulp, meld je hier gerust even aan voor een gratis Fix Your Bottleneck gesprek.

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

 

Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

Goede communicatie met je medewerkers is een groot goed, maar vaak genoeg ook een grote uitdaging. Het loopt niet lekker, je begrijpt elkaar niet, er ontstaat frustratie. Op deze manier kun je natuurlijk niet effectief werken met je team en is het voor iedereen een energielek. Zorg dus altijd dat je communicatie met je medewerkers lekker loopt. Hoe je het kunt verbeteren, als dit op dit moment nog niet het geval is, vertel ik je in deze blog.

Goed communiceren valt nog niet altijd mee, zo ook op de werkvloer. Je hebt er vast mooie voorbeelden van. Langs elkaar heen praten, elkaar niet begrijpen, aannames die ontstaan. Het kan soms helemaal niet lekker lopen, met een medewerker of misschien wel met je hele team.

Het veroorzaakt problemen

Dit uit zich in frustraties, boosheid en teleurstelling, wrijving en een gebrek aan vertrouwen. Allemaal dingen die de productiviteit, flow en positive vibes binnen je team in de weg staan. Uiteindelijk kun je jullie klant minder goed van dienst zijn, heeft het invloed op de omzet en kan het zijn dat je beste mensen er de brui aan geven. Niet wenselijk natuurlijk!

Blog Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

Waarom het moeizaam gaat

De communicatie met je medewerkers kan moeizaam gaan door een aantal dingen. Vaak zie ik dat echt luisteren erbij inschiet, er is niet echt aandacht en tijd voor medewerkers (het valt vaak van het lijstje omdat de waan van de dag regeert) en soms zit het ook in het niet kunnen levelen met bepaalde medewerkers, dus niet precies weten aansluiting te vinden bij waar de medewerker zit, wat hem of haar bezighoudt en waar hij of zij door gedreven wordt. Dit zit hem dus in weten hoe en vaardigheden. Niet iedereen is daar even handig in, maar je kan je er altijd in ontwikkelen.

En daarom geef ik je hier ook een aantal belangrijke handvatten om de communicatie met je medewerkers te verbeteren als jij en/of zij daar behoefte aan hebben.

Wat je kan doen om de communicatie met je medewerkers te verbeteren?

1 Begin met luisteren, stop met praten

Het probleem is dat we vaak luisteren om te reageren niet om te begrijpen. Ga luisteren om te begrijpen. Laat de ander zijn verhaal doen. Jij stelt alleen vragen om beter te begrijpen. De ander is dus meer aan het woord dan jij.

Blog Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

2 Neem tijd en heb volledige aandacht

Laat connecten met je medewerkers op nummer 1 staan. Ik weet hoe het werkt  in de praktijk. Er is altijd genoeg urgents wat ook nog ogenschijnlijk belangrijk is. Dit gaat altijd voor het voornemen om eens even bij die ene medewerker te vragen hoe het gaat of eens bij de ander terug te geven wat je goed of minder goed vindt gaan. En zo vliegen de dagen en weken voorbij. Maak van connecten met volle aandacht topprioriteit. Volle aandacht dus. Dus geen mobiel, geen verstoringen en geen andere dingen die belangrijker zijn. Als je weet te connecten met volle aandacht, zul je zien dat je elkaar vele beter begrijpt en beter weet te vinden.

3 Sluit aan bij je medewerker

Sluit aan bij je medewerker. Denk en communiceer eens niet vanuit jou zelf maar bedenk en onderzoek waar de ander zit. Wat leeft er bij de ander? Wat vindt iemand echt belangrijk? Waar wordt diegene door gedreven (bijvoorbeeld is structuur belangrijk, duidelijkheid, samen doen, applaus, resultaat enz)? Waar gaat de ander van aan? Als je hier inzicht in krijgt en daarop aansluit in je communicatie dan vind je en begrijp je elkaar veel beter. Ja, en dat betekent dus elke keer weer aanpassen want medewerkers kunnen nogal verschillen.

4 Ben duidelijk en transparant (lees: werk aan vertrouwen)

Ben altijd zo duidelijk en transparant mogelijk. Zowel op individueel niveau als naar je team als geheel. Hoe helder je bent in wat er speelt, wat je belangrijk vindt, wat je verwachtingen zijn, hoe beter het werkt. Of het nou in goede of in slechte tijden is. Hiermee werk je aan het vertrouwen en geef je wat je team nodig heeft om het werk zo goed mogelijk te doen. Vertrouwen is de basis voor een goede communicatie. Als dit mist en je vaardigheden zijn nog zo op orde dan zal de communicatie slecht blijven.

Blog Hoe communiceer ik beter met mijn medewerkers?

Als je hier meer over wil lezen, kijk dan ook een naar mijn artikel op sprout.nl hierover:

Slechte communicatie in je team? Zo los je het op (https://www.sprout.nl/artikel/personeel/slechte-communicatie-je-team-zo-los-je-het-op)

 

5 Neem je medewerkers tijdig mee (lees: werk aan vertrouwen en verbinding)

Neem je medewerkers tijdig mee in veranderingen, nieuwe ontwikkelen of plannen. Ook dit heeft alles met vertrouwen en verbinding te maken. Laat zien dat je niet als enige al 10 stappen verder bent, maar dat je ze serieus neemt. Dat je het samen moet doen en dat je ze er all the way bij wil betrekken omdat je weet dat je medewerkers het moeten doen. Neem de tijd om ze mee te nemen. Zorg dat je een trein blijft en jij niet als stoomlocomotief al in Alkmaar bent en de rest van de wagonnen nog in Eindhoven op het station staan. Inhoudelijk is het belangrijk dat men (in grote lijnen) weet wat er speelt maar ook voor het vertrouwen en verbinding, de basis van goede communicatie, is het een must.

Jij bent in ieder geval als leider, als leidinggevende degene die invloed heeft op hoe het loopt qua communicatie. Door jouw vaardigheden te verbeteren en door te investeren in vertrouwen en verbinding zal alles veranderen. Neem hierin de lead als je ontdekt dat het beter mag. Dit is alles waard.

 

Kijk je liever? Hierbij ook de video…

 

Voorkom dat je team een energievreter is en je er niet uithaalt wat erin zit! Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!

Als je hoopt dat het makkelijker wordt met je team, maar het gebeurt niet

Wat als je hoopt dat het makkelijker wordt in je team, maar er verandert niets? Als je merkt dat alles alleen maar ingewikkelder wordt en jij alleen maar brandjes aan het blussen bent? Dan is het tijd om het aan te pakken. Want helaas gaat het niet zomaar beter. Wel kan jij ervoor zorgen dat het verandert. In deze blog vertel ik je wat je kunt doen.

Als je hoopt dat het makkelijker en beter gaat lopen in je team, dan kan je lang blijven wensen. Er verandert namelijk niets als jij het niet aanpakt. Loopt het stroef in je team, hoor je veel negativiteit, heerst er wantrouwen en loopt de samenwerking niet lekker (lees: miscommunicatie en frustraties), dan zal je hier wat aan moeten doen. Het zal namelijk niet van de een op de andere dag ineens anders gaan.

Sterker nog, het wordt van kwaad tot erger. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren aan het bespreken en oplossen van problemen, moeten er steeds dingen worden uitgesproken of wordt dit juist niet gedaan en ontstaan er grotere issues onder het wateroppervlak. Dit is allemaal energie die je niet aan klanten kunt besteden of aan het optimaliseren van je product of dienst. Ga eens na wat dit kost? Om nog maar te zwijgen van de dalende motivatie en betrokkenheid onder je medewerkers waardoor de productiviteit nog verder afneemt.

Niet wenselijk dus om onvrede of een stroeve samenwerking te laten bestaan.

Hoe komt het zover?

Maar hoe is het zo gekomen? Want dit had je toch niet zo bedacht en al zeker niet gewild. Je dacht een paar kanjers aan te nemen en er een leuke club van te maken. Waar ging het mis? Waar heb jij het gemist? No worries, dit is wat regelmatig bij ondernemers gebeurt, en in grote bedrijven trouwens ook. Het is zo gegroeid, omdat er een paar dingen achterwege blijven.

Het kan hieraan liggen

Zo worden grenzen niet gesteld en sluipt het negatieve praten of roddelen over elkaar erin. Of zijn er geen afspraken gemaakt over hoe je met elkaar wil samenwerken en zijn er allerlei gewoontes en processen gegroeid die niet perse effectief zijn. Of wordt er altijd wel over de inhoud gesproken, maar zelden of niet over hoe het gaat en wat iedereen nodig heeft om zijn of haar beste werk te leveren. Het gaat dus niet over hoe jullie als mens in elkaar steken, wat je van elkaar nodig hebt en hoe je het graag hebben wilt. En op een gegeven moment is wat jullie wel willen ver te zoeken.

Het goede nieuws

Maar het goede nieuws is dat je hier op elk moment weer verandering in aan kunt brengen. En als ik je een advies mag geven: doe dit het liefst zo snel mogelijk als je opmerkt dat dingen anders lopen dan je wenst en goed acht voor je bedrijf. Als je maar actie onderneemt. Het laten gaan is geen optie.

Wat je kan doen

Wat kan je dan nu doen als je een van, of alle, bovenstaande punten herkent? Ik geef je 3 tips die je nu gelijk in de praktijk kunt brengen.

1. Kijk in de spiegel

Ook al is het niet leuk om te horen, wat er ontstaan is in je team heeft met jou te maken als leider. Ben er niet teleurgesteld over, dit gebeurt een heleboel leidinggevenden. Weet dat je het weer kan veranderen. Als je het inziet en ook durft te zien dat je dingen hebt laten lopen of dacht dat het wel goed zou komen. Of misschien had je geen zin in confrontaties of heb je geen duidelijke grenzen gesteld. Geen man over boord. Dit kan alsnog. Maar durf in de spiegel te kijken en je eigen rol hierin te erkennen. Dat is stap 1. En dat is alleen maar sterk.

2. Waar gaat het mis?

Kijk hierna waar het nou precies misgaat. Kunnen mensen echt niet met elkaar door een deur? Is er wantrouwen in het team? Of zitten er afspraken of processen niet lekker? Stel jezelf een paar goede vragen om inzicht te krijgen in waar precies de schoen wringt. Is dit bij je hele team of een paar mensen? Welke voorbeelden heb ik? Wat wordt er dan gezegd en gedaan en door wie? Zie ik patronen? Maak voor jezelf een zo compleet mogelijke analyse.

3. Stappen om te nemen en actie

Vraag jezelf daarna af wat je het beste kunt doen nu je weet waar het hem in zit (zie 2). Om je hierbij wat ideeën te geven: zijn er onderling medewerkers die wat met elkaar hebben uit te spreken? Laat ze dat dan doen met elkaar. Komen ze er niet uit, dan kan je ze als facilitator helpen. Geef daarnaast aan je hele team aan wat je WEL van ze verwacht. Hoe wat jou betreft een goed samenwerkend team eruit ziet en welke waarden je belangrijk vindt. Geef aan wat je hierin van je team verwacht en geef aan dat iedereen hier een verantwoordelijkheid heeft. Wat hebben ze dan nodig om te laten werken? En maak afspraken met elkaar. En zorg dat jullie hierna regelmatig de samenwerking bespreken en evalueren. En spreek mensen aan op afspraken die jullie gemaakt hebben en grenzen die er zijn. Je kan het nu niet meer laten gaan.

Weet trouwens dat je als je nu actie onderneemt er niet in een keer bent. Het is een proces. Blijf dus ook vervolgstappen nemen als je eenmaal met je team nieuwe afspraken hebt gemaakt.

Voor nog wat extra inspiratie en tips lees ook zeker even mijn blog Hoe zorg je dat werken met je team makkelijk blijft?


Voorkomen dat je team een energievreter is en wil je er juist uithalen wat er in zit?
Download dan hier mijn gratis ebook ‘Van Stress naar Succes’. Met een korte scan (=leuk) en 15 waardevolle tips!