arrow_drop_up arrow_drop_down
30 september 2020 

13 dingen die je beter niet kunt doen in je leidersrol

Leidinggeven gaat veel ondernemers niet in de koude kleren zitten. Logisch als je het nog nooit eerder hebt gedaan of je nooit verdiept hebt in hoe je dat nou het beste aanpakt. Vandaar dat ik regelmatig dingen zie langskomen die je beter niet kunt doen. Die jezelf niet helpen, je team niet helpen, je bedrijf niet helpen. En wat je wil, is dat het voor jou wel werkt, toch?

In deze blog geef ik je de 13 dingen die je beter niet kunt doen in je leidersrol. Ze zijn veelvoorkomend, dus het kan zo maar zijn dat je je er een herkent bij jezelf. Enne… dan is er geen man over boord, want ik geef je gelijk ook een tip hoe je het effectiever aanpakt! Hier komen ze…

1. Jij in een apart kamertje achter gesloten deur

Ik kan me helemaal voorstellen dat je ook rust wil en ongestoord wil werken, maar je opsluiten in een kamertje met de deur dicht…tja, het geeft ook het signaal af: laat me met rust. De drempel om iets met je te overleggen, even te sparren of iets te vragen is zo wel erg hoog. Dat was waarschijnlijk ook je bedoeling. Maar is je team hiermee geholpen? Wat hebben zij nodig?

Tip: Maak jezelf wat toegankelijker. Dat betekent niet dat je 24/7 ter beschikking moet zijn. Neem bijvoorbeeld vaste blokken zoals maandagmiddag of donderdagochtend om met je deur dicht ongestoord te werken. Communiceer dit ook. Maar ben verder wel benaderbaar en in voor interactie. Dat hebben je medewerkers nodig van jou als leider.

2. Over keuzes, besluiten of de huidige situatie niks zeggen

Jij bent ondanks je team nog steeds de eindbaas. Dat betekent dat je keuzes maakt en besluiten neemt. Ook kan het zijn dat er dingen gebeuren waardoor je bedrijf er ineens anders voor staat dan voorheen. Nu denk je waarschijnlijk, ‘IK moet dit doen' of ‘dit gaat alleen mij aan', maar heb je personeel dan gaat het jullie allemaal aan. Communiceer je hier niet over, hou je het bij jezelf, dan komen dingen als donderslag bij heldere hemel op een gegeven moment alsnog bij je team terecht. Dit geeft een deuk in het vertrouwen en je medewerkers voelen zich niet serieus genomen. Dit doet de betrokkenheid en productiviteit geen goed.

Tip: Bespreek nieuwe besluiten of de situatie waarin je bedrijf verkeerd altijd gelijk met je personeel. Ben zo eerlijk en transparant mogelijk. Niet om angst te zaaien, maar juist om ze mee te nemen en dat ze zich serieus genomen voelen. Zeg het ook eerlijk als je nog niet weet hoe het de komende tijd verder gaat en dat je weer in de lucht komt als je meer weet.

3. Nooit vragen hoe het gaat (en/of niet geïnteresseerd zijn in het antwoord)

Je hebt het zo druk dat het er bijna niet van komt om aan je medewerkers te vragen hoe het met ze gaat. Natuurlijk wil je het wel weten en vind je het belangrijk, maar het lukt gewoon niet. Je holt van het een naar het ander of bent veel buiten de deur. Het lukt je niet om hier ook nog tijd voor vrij te maken. Je hebt maar 24 uur in een dag waarvan je ook nog een paar uur je gezin wil zien en graag ook 7-8 uur slaapt. Je doet af en toe wel een poging, daar niet van, maar merkt ook dat je gedachten dan alweer afdwalen naar het volgende wat je te doen hebt. Je hebt het antwoord dan maar half gehoord.

Tip: Connectie met je medewerkers is een groot goed. Juist weten hoe het met ze gaat, geïnteresseerd zijn, je aandacht erbij hebben en signalen herkennen, is een van je belangrijkste taken. Het is helaas geen kwestie van tijd, maar van prioriteit. Zorg dat je hier tijd voor vrijmaakt en het juist als een van je prioriteiten gaat beschouwen.

4 Vandaag A, morgen B en overmorgen C

Je bent gewoon heel enthousiast en ziet overal kansen. Die moeten jullie pakken, want straks is de mogelijkheid voorbij. Ook heb je veel nieuwe ideeën. Een ondernemer in hart en nieren dus. Je vindt het zonde als al dat moois niet wordt uitgevoerd. Dus je stort het nieuwe wat opkomt steeds weer over je team uit. Je team moet maar een beetje flexibel zijn hoor en er lekker mee aan de gang.

Tip: Helemaal begrijpelijk, alleen voor je team is het niet bij te benen. Ook komt je geloofwaardigheid in het gedrang. Medewerkers hebben duidelijkheid, focus en richting nodig. De ene dag zeggen dat A de focus heeft en daar iedereen op laten rennen en de volgende dag is dit B, dat gaat voor je team niet werken. Ze worden dan juist murw en passief. Maak dus een keuze, bepaal de focus en hou je hieraan. Zodat je ook daadwerkelijk resultaten gaat zien en je team kan laten zien wat ze in hun mars hebben. Alle ideeën en nieuwe mogelijkheden parkeer je even voor jezelf in een document.

5 In versnelling 10 vooruit en de rest vergeten

Je ziet veel dingen, je hebt je visie. Daarnaast wil je snelheid maken om kansen te benutten. Je bent dus al vaak 10 stappen voor op je team en gaat ook nog eens in de 10e versnelling vooruit. Voor je het weet merk je dat de rest helemaal niet is aangehaakt op je nieuwe plannen of ideeën. Waar heb je het gemist?

Tip: Jij en je team hebben er allebei niks aan als je al mijlenver vooruit bent. Een van de dingen die super belangrijk is in je leidersrol is je mensen meenemen. Heb je iets uitgewerkt of een besluit genomen (en zie je het al helemaal voor je) licht dan zo spoedig mogelijk je team in. Zorg voor regelmatige bijpraatmomenten (en blijf scherp op wie er bij moet zijn). Anders worden jullie vergadertijgers (lees hier meer over in deze blog: Hoe voorkom je dat jullie vergadertijgers worden?).

6 Afspraak is geen afspraak

Je verwacht het eigenlijk van iedereen, maar bij jouzelf schiet het er nog wel eens bij in. Je hebt het ook zo druk. Je hebt gezegd dat je op een vraag zou terugkomen, maar je hebt er de tijd niet voor (of bent het vergeten), je komt te laat bij een meeting omdat je nou eenmaal nog een andere afspraak had of je vergeet regelmatig een belafspraak die je had gemaakt. Oftewel, ook al verwacht je dat verder iedereen op tijd is en zich aan zijn afspraken houdt, lukt het bij jou maar mondjesmaat.

Tip: Verwacht je van iedereen dat ze zich aan hun afspraken houden, dan begint dit bij jou. Zorg dus dat je op tijd bent, dat je terugbelt of terugkomt op een vraag als je dat belooft. Het is een kleine moeite en zorgt ervoor dat je het vertrouwen in jou hoog houdt. En dat is alles waard.

7. Onduidelijk en niet concreet zijn

Je weet dat het belangrijk is om medewerkers mee te nemen en op de hoogte te houden, maar je vindt het lastig dingen concreet te maken. Je weet niet precies wat jullie visie eigenlijk is en waar jullie naartoe werken, dus hoe moet je dat verkondigen aan je team? Je hebt niet helder voor jezelf wat je verwachtingen van je team precies zijn en wat ze van jou kunnen verwachten, doelen zijn niet concreet en jullie weten niet wekelijks (of zelfs dagelijks) of jullie het nu goed doen of niet.

Tip: Doordat jij het niet concreet hebt, kun je ook niet duidelijk zijn naar je team. Maar wil je dat je team goed samenwerkt, mooi resultaten haalt en dat ze zelfstandig aan de slag zijn, dan hebben ze duidelijkheid van je nodig. Zorg dus dat je eerst helder hebt voor jezelf wat nu nog onduidelijk is en zorg er daarna voor dat je team volledig op de hoogte is.

8. Bad vibes verspreiden

Je hebt het zwaar, er zijn problemen, het gaat niet zoals je wil. Je zit er dus alles behalve lekker in. De lol en positieve energie is ver te zoeken. Jij kan er ook niks aan doen dat jij je zo voelt. Hier moet je team het maar mee doen. Het is nou eenmaal veel en gewoon niet leuk. What you see, is what you get.

Tip: Ik snap dat jij ook niet elke dag de beste dag van je leven hebt. Dat hebben we allemaal. Toch is het belangrijk om je te realiseren dat jouw energie je team direct beïnvloedt. Ben je hier bewust van. En zorg goed voor jezelf, zodat jij het meeste van de tijd je team juist inspireert en infecteert met good vibes! Dat is wat jullie allemaal verder brengt.

9. Met iedereen vrienden willen zijn

Je wil graag dat iedereen het naar z'n zin heeft bij jou in je bedrijf. Dus ben je vooral vriendelijk en probeer je vrienden te zijn met je medewerkers. Ouwe jongens krentenbrood. Je wil dat ze je aardig vinden, graag voor je werken en dat ze alle ruimte hebben. Je geeft dit dus ook en bent vooral mister nice guy (of de vrouwelijke versie daarvan natuurlijk).

Tip: Met vriendelijk en aardig zijn is niks mis, als je ook maar duidelijk bent en grenzen stelt. Je hoeft namelijk geen vrienden te zijn met je personeel. Beter van niet zelfs. Zorg dat je een medewerker ook altijd feedback kunt geven, kunt aanspreken als het nodig is of afscheid kunt nemen. Hier worden jullie uiteindelijk allebei gelukkiger van.

10 Negatief praten of over anderen praten

Jij hebt het af en toe flink gehad met hoe het gaat. Al dat gezeur ook. Als die paar medewerkers nou gewoon eens hun werk deden. Je kan het niet meer voor je houden. Je deelt het met anderen uit je team die het roerend met je eens zijn. Zie je nou wel, je bent niet de enige die er zo over denkt.

Tip: Logisch dat jij ook je ei kwijt moet, maar binnen je team is dit niet handig. Zo werk je roddelen en angst in de hand en het vertrouwen in jou als leider daalt enorm. Heb je frustraties of ben je klaar met een bepaald probleem? Spar dan met je mentor of coach of een bevriende ondernemer. Diegene is onpartijdig, kan je aanhoren en waarschijnlijk ook helpen met nieuwe inzichten en verder te nemen stappen.

11 Niks doen aan onacceptabel gedrag

Er is al een tijd lang een medewerker die de kantjes ervan afloopt of structureel te laat komt of die negatief is en de sfeer verpest. Alleen je laat het maar gaan. Want je wil wel de lieve vrede bewaren. Het gaat wel over, denk je. Iemand trekt heus wel bij. Of je hoopt gewoon dat het goed komt.

Tip: Helaas zit er niks anders op dan een medewerker aanspreken op gedrag wat je niet acceptabel vindt. Het gaat nooit vanzelf weg. Meestal wordt het alleen maar erger en infecteert het ook de rest van je team. Spreek iemand op een duidelijke, integere manier aan en zorg dat dit soort gedrag geen ruimte krijgt. Lees ook mijn blog hierover: Wat als je als leidinggevende de confrontatie uit de weg gaat?

12 Altijd maar serieus zijn en met de inhoud bezig zijn

Dat bedrijf is je kindje en je hebt het met bloed zweet en tranen opgebouwd. Het is dus serieuze business. Zo zie je het en je verwacht dat anderen dit ook zo zien. Dus ieder minuut dat het kan verwacht je van je medewerkers dat ze serieus met de inhoud van hun werk bezig zijn. Daarvoor betaal je ze immers ook.

Tip: Natuurlijk is je bedrijf een serieuze aangelegenheid, maar de boog kan niet altijd gespannen staan. Ook topsporters moeten rusten en ontspannen, zodat ze top kunnen presteren als het erop aankomt. Zorg dus ook voor ontspanning en lol in je team. Lachen is gezond en af en toe even lekker geinen gezellig. Zorg dat iedereen ontspannen en vanuit fun kan werken. Dan blijven je medewerkers langer bij je en kunnen jullie veel meer bereiken.

13 Je kernwaarden niet leven

Een aantal dingen vind je belangrijk in je bedrijf en team. Dat bijvoorbeeld iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, dat je er alles aan doet om de klant te helpen, dat afspraak is afspraak en je elkaar positief stimuleert. Nu geloof je hier heilig in en vind je dit echt belangrijk, maar ben je zelf regelmatig te laat, is je humeur soms om te snijden en laat je dingen op z'n beloop ,omdat je er nou eenmaal niet aan toe komt. Je zegt bepaalde waarden belangrijk te vinden, maar dit is niet zichtbaar in je gedrag.

Tip: Vind je bepaalde waarden persoonlijk belangrijk? Vind je deze waarden ook belangrijk voor je bedrijf? Leef er zelf dan volledig naar. Geef het goede voorbeeld. Dit geeft de inspiratie aan je team om het ook zo te doen, je verankert het daarmee in de cultuur en kunt medewerkers aanspreken als ze ervan afwijken. Doe wat je zegt en krijg daarmee wat je wil.

Ben je klaar voor nieuwe stappen als ondernemer met een leidersrol? Wat dacht je van 12 weken gefocust aan je rol werken waardoor je wegkomt uit die operatie en weer vrijheid voor jezelf creëert? Lijkt dit je wat en ben je hier erg aan toe? Meld je dan even aan voor een gratis Fix Your Bottleneck gesprek en dan kijk ik met je mee wat nu je grootste bottleneck is op dit moment en of het Bouw je Beste Team programma wat voor je is. We starten 5 oktober met de laatste groep van dit jaar! Er zijn nog een paar plekken. Dus meld je deze week (t/m 2 okt) nog aan voor een gesprek en ik heb een mooi aanbod voor je.

Over de schrijver
Mariska is organisatiepsycholoog en expert op het gebied van leiderschap en teamontwikkeling. Ze helpt ondernemers om een sterk team te bouwen en te houden. Zodat ze het zelf makkelijker krijgen, weer de ruimte hebben om te doen wat ze het liefste doen, hun omzet blijft groeien en ze ook nog eens een fantastische werkgever zijn om voor te werken.
Reactie plaatsen

Cookies